Mitä mieltä olette Luokkakokouksista?

Luokkakokous vai ei

Tallennin tuon silminnäkijän Luokkakokouksen ja katsoin aamupäivällä. Herätti monia kysymyksiä. Mm , että ko kokoukset voivat toimia terapauttisina ryhmäkokoontumisina, jossa joku voi saada vapautuksen, mitä typerää tuli tehtyä. Toki muistotkin ovat valikoivia, eikä kaikki muista yksityiskohtia, jos mitään. Mitä mieltä olette luokkakokouksista? Onko omia kokemuksia? Mikä on niissä hyvää ja mikä huonoa? Mitä ajatuksia herätti?

http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/dokumenttiprojekti-luokkakokous

40

2472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luokkakokous vai ei

      Sorry! Olikin dokumenttiprojekti. Tietysti. Ehkä olis kuulunut 50-kymppisten palstalle?

      • päivänsäde

        Nyt tällä iällä, kun yläasteelta lähdöstäkin alkaa olla kohta kolmekymmentä vuotta, olisi kivakin nähdä sen aikaisia kavereita, tulihan sitä vietettyä sen porukan kanssa ne ikimuistoiset kolme vuotta. Suurinta osaa niistä ihmisistä ei ole sen jälkeen näkynyt, kun päästötodistukset kouraan saatiin. Kaikilla oli kiire pois syntymäpaikkakunnalta,kohti uutta ja parempaa huomista.
        Ala-aste porukoista tavataan usein jonkun entisen naapurin hautajaisissa, kun maalla vielä haudataan koko kylän voimin. Itse menen paikalla juuri niitten tuttujen tapaamisen takia, on kiva nähdä ja vaihtaa kuulumisia lapsuuteen kuuluneitten ihmisten kanssa.
        Olen käynyt kerran luokkakokouksessa, mutta se oli pian yläasteelta pääsyn jälkeen ja lähdin hyvissä ajoin pois, kun homma meni yleiseksi kaljan juonniksi. Ei siinä kukaan muistanut kuulumisia vaihdella.
        Pätkän katoin tuota ohjelmaa, mutta kaipuuta entisiin kaveruussuhteisiin sekin herätti. Tuntuu hullulta, kuinka silloin oltiin erottamattomia, niin nyt aikuisina ei edes tiedä, missä kyseinen kaveri asuu ja onko edes hengissä enään. Sitä vieraantui aika äkkiä siitä porukasta, kun tuli mies ja lapset.


    • eeeeeee

      Meillä on luokkakkokoukset ollut aina koulun jälkeen kuuden vuoden välein. Niissä on aina kivaa, joskus porukkaa on enemmän, joskus vähemmän. Ei siellä kaivella menneitä, muistellaan kylläkin kaikkea kivaa. Aion osallistua vastakin!

    • ...

      Not.

      Kesällä tulossa Hikiän Yhteiskoulun luokkakokous, en mene.

      Syy, mistä sitä puhutaan? Kaikilla jo historiaa takana, paljon erilaista. Sitä vaan samat jutut, joita jauhetaan aina, kun muistellaan lapsuusmuistoja. Loppuillasta paarin ja hirveät lärtsät. Sitten tehdään tunnustuksia tyyliin "kuka tykkas kenestäkin" tai kuka "ei antanut kenellekään". Kaikilla aamulla morkkis ja krapula.

      Kotiteollisuus yhtyeen Hynynen ilmaisi asian selkeästi. Kavereitten kanssa mökille, saunaan, kossua, makkaran grillaamista paketin kera, kerrotaan joka kerta samat jutut uudelleen. Seuraavana iltapäivänä jokainen kotiin, sitä ennen sovitaan seuraavan kerran tapaamisesta....

      Ei sen puoleen, jokin historiikki menossa painoon, itekkin intouduin kirjoittamaan sinne jotain, kun jokin merkkipäivävuosi. Koitin sensuroida luokkakuvan, missä itsekin, pois. Valitettavasti en ole luotsin oikeuksia >:/

      =DW=

    • Muutama vuosi sitten oli lukion luokkakokous ja oli mukava nähdä, että on ne muutkin vanhentuneet ;) Ihan kiva oli vaihtaa kuulumisia ja saada muutama fb-kamu lisää.

      Pienemmällä lukioporukalla kokoonnutaan joka vuosi, n. 1/4 luokasta paikalla. Yleensä käydään vain syömässä, mutta tänä keväänä vedetään pidemmän kaavan mukaan. Saas nähdä, miten meikä pysyy perässä tai sanotaanko, että jaksaa... Meinaan viime vuonna porukka jaksoi puhua tuntitolkulla pesukoneista ja mussa kun on se "vika", että en innostu tuollaisista aiheista. "Kuuntelin" keskustelua omaan maailmaani vaipuneena... Jos olisin siihen väliin töksäyttänyt kysymyksen, että: "Elättekö sopusoinnussa näkymättömän itsenne kanssa?" niin tod.näk. olisivat katsoneet toisiaan ja hiljaa mielessään todenneet: "Samanlainen outolintu edelleen." :))

    • tsorpas

      Eipä oo tullut osallistuttua luokkakokouksiin vaikka niitä kutsuja aina silloin tällöin tuleekin. Kouluaika on unohtunut kyllä niin totaalisesti, että hyvä kun pari nimeä muistaa niiltä ajoilta, joten en viitsi lähteä muistelemaan ventovieraiden ihmisten kanssa.

      Sen sijaan olen osallistunut kyllä parinkin aiemman työpaikkani entisten työntekijöiden kokoontumisiin, ja niissä on kyl ollut tosi mukavaa.

    • kiusaajalle hyvä

      Minusta se dokkari oli hyvä.Varsinkin se pistää kiusaajia ajattelemaan asioita.
      Minua ei itseäni kiusattu koulussa juurikaan,mutta olin kilpenä parhaalle ystävälleni koko ala-ja yläasteen,koska häntä kiusattiin niin rajusti.Sain minäkin siitä välillisesti osani,mutten silti poistunut hänen viereltään.Yhtä köyttä vedettiin.Onneksi oli kuitenkin luokassa yksi piiri,jonka "jäsen"olin,ettemme joutuneet aivan yksin kamppailemaan pahoja vastaan.
      Aionkin suositella dokkarin katsomista luokkatovereilleni,joiden kanssa on tarkoitus pitää luokkakokous ensi syksynä.Emme ole tavanneet 30 vuoteen.

      • ongelmat jatkuu

        Ennenkin oli kiusaamisia, vaikka tuntuu että nykyään niistä vasta puhutaan ja tuodaan päivänvaloon. Osa ottaa kiusaamisen kevyemmin , eikä ole haitannut elämää, herkemmillä menee koko tulevaisuus pilalle. On vaan kummaa, ettei kiusaamista saa pois, ei millään projekteilla?


      • päivänsäde
        ongelmat jatkuu kirjoitti:

        Ennenkin oli kiusaamisia, vaikka tuntuu että nykyään niistä vasta puhutaan ja tuodaan päivänvaloon. Osa ottaa kiusaamisen kevyemmin , eikä ole haitannut elämää, herkemmillä menee koko tulevaisuus pilalle. On vaan kummaa, ettei kiusaamista saa pois, ei millään projekteilla?

        Onhan sitä KIVA-hanketta ja muuta, mutta tulokset aika laihanlaisia. Muutimme vieraalle paikkakunnalle ja kaikkia kolmea lasta on ala-asteella kiusattu, vaikka koulu antaa ymmärtää, etttei siellä ketään kiusata tai jätetä yksin. Nyt hermostuin täysin ja vaatimalla vaadin asian käsittelyä, niin että myös kiusaajan vanhemmat olivat paikalla. Yllätys oli melkoinen, vaikka kiusaaminen on kestänyt jo kolme vuotta, kiusaajan vanhemmat eivät tienneet puhutteluista mitään.
        NYt näyttää, että kaksi lapsista pääsee yli tilanteesta, mutta nuorimmaisella on jäänyt arkuus ja jännääminen päälle. Tämä johtuu varmasti luokanopettajasta, joka ei myönnä mitään kiusaamista tapahtuneenkaan, vaikka mustelmat on todisteena.
        Se että rangaistuksena on anteeksi pyyntö ja korkkeintaa jälki-istunto, ei tilannetta korjaa. Jos kiusaaja ei kerran jätä rauhaan, tulisi koulusta erottamista harkita vakavasti tai huostaanottoa harkita. Itse olen kertakaikkisen väsynyt tähän kiusaajan ymmärtämiseen ja paapomiseen. Ei toisen elämän tuhoamiseen saisi suhtautua näin kevyesti.


      • How true!
        päivänsäde kirjoitti:

        Onhan sitä KIVA-hanketta ja muuta, mutta tulokset aika laihanlaisia. Muutimme vieraalle paikkakunnalle ja kaikkia kolmea lasta on ala-asteella kiusattu, vaikka koulu antaa ymmärtää, etttei siellä ketään kiusata tai jätetä yksin. Nyt hermostuin täysin ja vaatimalla vaadin asian käsittelyä, niin että myös kiusaajan vanhemmat olivat paikalla. Yllätys oli melkoinen, vaikka kiusaaminen on kestänyt jo kolme vuotta, kiusaajan vanhemmat eivät tienneet puhutteluista mitään.
        NYt näyttää, että kaksi lapsista pääsee yli tilanteesta, mutta nuorimmaisella on jäänyt arkuus ja jännääminen päälle. Tämä johtuu varmasti luokanopettajasta, joka ei myönnä mitään kiusaamista tapahtuneenkaan, vaikka mustelmat on todisteena.
        Se että rangaistuksena on anteeksi pyyntö ja korkkeintaa jälki-istunto, ei tilannetta korjaa. Jos kiusaaja ei kerran jätä rauhaan, tulisi koulusta erottamista harkita vakavasti tai huostaanottoa harkita. Itse olen kertakaikkisen väsynyt tähän kiusaajan ymmärtämiseen ja paapomiseen. Ei toisen elämän tuhoamiseen saisi suhtautua näin kevyesti.

        Vanhin poikani kiusattiin sairaalakuntoon Helsingissä 1967 - 1974. Emme pystyneet auttamaan, vaikka kaikkemme teimme me asuntovelkaa yhdessä maksaneet vanhempansa. Silloin ei koulukiusaamista niin sanotusti "ollut olemassa".


      • synt.1967
        How true! kirjoitti:

        Vanhin poikani kiusattiin sairaalakuntoon Helsingissä 1967 - 1974. Emme pystyneet auttamaan, vaikka kaikkemme teimme me asuntovelkaa yhdessä maksaneet vanhempansa. Silloin ei koulukiusaamista niin sanotusti "ollut olemassa".

        Oletpa saanut lapsesi nuorena. Jos nyt olet nelikymppinen ja lapsesi koulussa jo 1967?! Vai oletko tullut kyttäämään mitä lapsesi puuhaavat?


      • tiukat rajatko?
        synt.1967 kirjoitti:

        Oletpa saanut lapsesi nuorena. Jos nyt olet nelikymppinen ja lapsesi koulussa jo 1967?! Vai oletko tullut kyttäämään mitä lapsesi puuhaavat?

        Vastaan vaikka en ole kohde. Onko nämä foorumit oikeasti vain kyseiselle ikäryhmälle? Niin, että muut eivät saa kommentoida? Itse käyn lueskelemassa laajalla ikähaarukalla olevia palstoja, enkä ole koskaan kokenut että olisin luvattomilla alueilla. Kun joskus näkyy jopa ala-ikäisten lasten kysymyksiä jostain mieltä painavasta asiasta. Mielestäni ei pidä laittaa liian tiukkoja rajoja minkä ikäiset saavat vastailla saati lukea.


      • .......
        tiukat rajatko? kirjoitti:

        Vastaan vaikka en ole kohde. Onko nämä foorumit oikeasti vain kyseiselle ikäryhmälle? Niin, että muut eivät saa kommentoida? Itse käyn lueskelemassa laajalla ikähaarukalla olevia palstoja, enkä ole koskaan kokenut että olisin luvattomilla alueilla. Kun joskus näkyy jopa ala-ikäisten lasten kysymyksiä jostain mieltä painavasta asiasta. Mielestäni ei pidä laittaa liian tiukkoja rajoja minkä ikäiset saavat vastailla saati lukea.

        Luuletko että nuo ikärajat eri kymppiryhmille ovat vaan tuulesta temmattuja, tottakai niiden tarkoitus on että vain kyseisen palstan ikäiset näille kirjoittavat.


      • Säännöt
        ....... kirjoitti:

        Luuletko että nuo ikärajat eri kymppiryhmille ovat vaan tuulesta temmattuja, tottakai niiden tarkoitus on että vain kyseisen palstan ikäiset näille kirjoittavat.

        Normaalijärjellä ymmärtää, että palsta on tarkoitettu ko ikäryhmälle. Niin ja ei saa mennä muillekaan palstoille jos ei ole ao. Vaikka syöpäpalstalle ei ole muilla asiaa kuin syöpää sairastavat. Politiikassa sama. Vain ko puolueen kannattajat saavat kertoa mielpiteensä. Säännöt määrävät.


      • hehheeeee
        Säännöt kirjoitti:

        Normaalijärjellä ymmärtää, että palsta on tarkoitettu ko ikäryhmälle. Niin ja ei saa mennä muillekaan palstoille jos ei ole ao. Vaikka syöpäpalstalle ei ole muilla asiaa kuin syöpää sairastavat. Politiikassa sama. Vain ko puolueen kannattajat saavat kertoa mielpiteensä. Säännöt määrävät.

        Kaltaiselles idiootille autopalsta tarkoittaa että siellä autot keskustelevat?
        IKäryhmäpalstat ovat siksi eroteltu osioikseen että näillä voi samanikäiset kirjoitella toisilleen. Jotkut vaan luulevat että 40-vuotiaita kiinnostaa 70-vuotiaiden jutut. Itse en kyllä tuppaa 20-vuotiaiden palstalle.


    • ei kiinosta

      En todellakaan menisi luokkakokoukseen.Ei kiinnosta ja pidän vain muutamaan tosiystävään yhteyttä,Miksi menisin ?

    • eipä ei niin

      En mene enkä tule menemään. Olen mieluummin heistä niin kaukana kuin mahdollista.

    • ei tarvitse lainkaan

      Ei kannata pitää..

      Sen verran mulqvisteja oli omalla luokalla etten ikinä haluakaan nähdä ketään näistä.

    • kukakohan666

      Miksi ihmeessä menisin?
      Toisaalta olinhan jo ne legendaariset kaksi kertaa ensimmäisen ja viimeisen.
      Jos keskustelun taso on "asuntolaina ja lapset" tai sitten vanhojen muisteleminen, niin pystyn helposti pitämään hauskaa ilman ko. kokouksiakin.

      • hyvää ja huonoa

        Meillä oli sopimus, että tietyt henkilöt kutsuvat luokkakokouksen sitten kun se aika on. Muistaakseni oli puhe, että määrä-ajoin uusi kokous. Mitään kutsua ei ole kuulunut. Aika vaan vierii. Luokkakokouksissa voi olla hyvää kuin huonoakin.
        Mitä olen kuullut, monet niissä käyneet moittivat, että ne ovat kehumistilauksuuksia. Kehutaan omaa ja lasten menestymisiä.On niin hyvä koulussa että.. Ja kauhistellaan miten se ja se on muuttunut tai jopa juonut itsensä hengiltä.. tai joku lihonut niin, ettei meinannut tunnistaa. Parhaimmassa tapauksessa voi sopia menneet kaunat ja kiusaamiset, jos niitä muistaa. Hirveän ikävä ei enää ole vaikka ei ole näkynyt kokoonkutsua. Joitakin tullut muutoin tavattua.


    • yks koululainen

      Eipä meillä ole ollut luokkakokouksia, vaikka yläasteella sovittiin kokoonkutsujakin. Lukioaikaisen luokan kanssa ehkä voisi tavatakin. Siitäkin on jo aikaa yli kaksikymmentä vuotta. Ehkä nähdään sitten 50 v. ylioppilaaksipääsyn kunniaksi :)

    • kakarat kamalia

      Vaikka kutsu tulisi, ei ole tarkoitus mennä. En halua nolata kouluaikaisia kiusaajiani, kyllä kai heillä on omatunto alkanut kolkuttamaan aikuisiällä.

      • xvgfdgbnnm,bnmcbhxv

        kiinnostaa tietää...miten nolaisit kouluaikaiset ja muut kiusaajasi?


    • nähty on

      Jos on joskus sattuman oikusta joutunut joidenkin tyyppien kanssa samalle koululuokalle niin ei se tarkoita että niiden kanssa kiinnostaisi kuulumisia vaihdella,sama koskee duunipaikkoja ja harrastuksia.

      Vietä aikaa vain hyvässä seurassa,sillä huono seura on huonompi juttu kuin olla vaikka yksikseen.

      • .N.

        sen on jokseenki outoo olla samassa paikassa töissä, kun vanha luokkiskamu.
        kyl sen pystyy sietämään silti. Kunhan ei harrasta youknowwhat-withyouknow pahin juttu ikinä;)


    • Stadin Starba

      Ei kai tuohon kysymykseen pysty ns. yleispätevästi vastaamaan. Jos luokkayhteisö oli aikanaan tiivis ja yhteydet ylipäätään säilyneet, niin mukaviahan tapaamset ovat. Jos taas ei ole ollut mitään yhteyksiä kymmeniin vuosiin, nin ehkä se jo on taaksejäänyttä elämää ja ne entiset koulukaveritkin jo vieraita ihmisiä.

      Meillä oli abiluokan tapaaminen 20 vuotta kirjoitusten jälkeen ja sinne tuli 120 alkuperäisestä abista ehkä n. 80. Tunnelma oli hyvä, mutta huomasin, että ne, jotka olivat vähän etäisiä jo kouluaikoina, olivat nykyään vieläkin vieraampia, kun taas jotkut vanhat kaverit olivat edelleen ihan samoja tyyppejä. Se mikä aavistuksen häiritsi, oli joidenkin valtava urakeskeisyys. Pystyivät puhumaan vaan työstään, josta tietenkään muut eivät voineet paljoakaan tietää, saati siinä yhteydessä kiinnostua.

      Itseään ei tietenkään näe samalla silmällä, mutta monet olivat vanhentuneet todella huomattavasti, jotkut taas olivat säilyneet ihan tunnistettavan samannäköisinä. Elämä kohtelee meitä eri tavoin.

      En oikein tiedä mitä illasta lopulta jäi käteen. Jonkinlainen nostalgiatrippi, hyvässä hengessä, se kai lähinnä oli. Sovimme tapaavamme siitä lähin useammn, ehkä 5 vuoden välein. No, siitä on nyt jo kulunut kohta toiset 20 vuotta, eikä uuttaa kokousta ole kuulunut.

      Meillä on erikseen 7-8 lukiokaverin porukka, jolla tapaamme pari kertaa vuodessa ja joihinkin pidän enemmänkin yhteyttä ja he ovat varmasti kavereita loppuelämän. Ne muut ovat sellaisia, joita en oikeastaan kaipaa. Toki hymyillään, jos tavataan. Ehkä parempi näin. Uusia kavereita on tuonut sittemmn työ ja harrastukset ja niin kai elämän on tarkoitus mennä.

      • Mies vm. 1973

        Meillä oli keväällä Yläasteen kolmen luokan luokkakokous. Oli todella kiva nähdä kaikkia. Meillä oli hyvä henki jo silloin 86-89 ja muutaman vuoden välein on tavattu. Fiksua puhuttavaa riitti ja jos joku olisi alkanut rahoillaan tai duuneillaan leveilemään niin hänet olisi kyllä vittuiltu hiljaiseksi alle sekunnissa.


    • ihan hävettäää!

      Tuo Kati Juuruksen ohjelma oli helvetillinen ja sen tajuaa vain sellainen henkilö, jolla vähänkään tunneälyä. Piste.

      • ulla 5V.

        Niin oli
        typerysten tekemä ohjelma. Se yks nainen siinä, jota oli kiusattu ja ne kiusaajat; en voi ymmärtää näiden kiusaajien puheita ja näkemystä asioista. tarvisivat kovat ranagaistukset mutta naureskelivat vaan.
        Myötähäpeetä koko ohjelma!

        Kati juurus ; huono homma!


      • Anonyymi

        Niin oli, kaamea typerä dokkari! Tiedän mitä järkevä fiksu Lea ajatteli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin oli, kaamea typerä dokkari! Tiedän mitä järkevä fiksu Lea ajatteli

        Samat sanat


    • ohi meni...

      Meillä oli luokkakokous kaksi viikkoa sitten. Jänistin.
      Viimeksi tavattu koulussa 25 vuotta sitten ysiluokalla.

      Syy tähän jänistämiseen on huono itsetuntoni, mistä varmaan kukaan ei usko minun kärsivän.
      Mielestäni kaikki näistä luokkakavereista, joiden kanssa olen ollut facebook-yhteydessä ovat kivan näköisiä ja hyvin säilyneitä, ainakin kuvissa. Itse olen mielestäni jo vanhan näköinen kurppa-akka, vaikka lähipiirini on toista mieltä.
      Lisäksi minua vaivaa se, että oma kauneuteni on kadonnut sitten nuoruusvuosien, tuntuu hirveältä. Joku on joskus jossain sanonut, että on parempi, että on ollut aina vähemmän nätti, niin ei tunnu niin pahalta edes vanheta, kuin että jos olisi ollut nätti nuorena.

      Ja todellakin, nämä luokkakaverit olivat lähes entisensä näköisiä uudessa luokkakokouskuvassa. Huokaisin, että onneksi en mennyt. Mutta ette voi arvatakaan kuinka pahalta tuntuu, että oman pääkoppani takia jouduin jättämään ne bileet väliin.
      Uskallankohan koskaan mennä uuteen luokkakokoukseen?Olen aivan liian herkkä ja kriittinen itseäni tarkkaillessa. Ei hyvä.

      Toisaalta taas tuntui ihan hyvältäkin nähdä kuvasta yksi luokkakaveri, aikoinaan luokan makein mimmi, joka olikin nyt huomattavan ylipainoinen...mutta hän oli vieläkin kaunis, lihavuudestaan huolimatta. Ja hänelläkin oli pokkaa mennä sinne, miksei siis minulla?

      Tällainenko ruikuttaja minusta tulikin?
      Tylsää.

    • Anna kulta!

      Ei viiti mennä. Tyttöystävä, siis nykyinen vaimoni, oli jokaisen pojan kimpussa
      ja meni lehtorin ja rehtorin yksityiseksi saunailtaseuraksi. Joka ilta hän vei
      eri pojan kämpilleen.

      • suitsait

        Ja kuitenkin sulle kelpas? Vai oliko ainut vaihtoehto ottaa kiertopalkinto?
        Ajattele jos vanhat tavat heräävät eloon, jäät yksinäs kököttämään. Mietippäs sitä.


    • Anna kulta!

      No kyllä se siitä. Joskus muistuttelen entisiä hänelle. Vituttaahan se muistella.
      Mutta kyllä se hyvä vaimo on. Kotityöt tekee ja sillai. Vessanpytynkin pesee.

    • Ei innosta

      Kierrän kaukaa. Kerran olen kutsun saanut ja jätin väliin.

    • kuka tajuaa?

      Kati Juuruksen luokkakous ohjelma tv:ssä oli kammottava kyhäelmä.

      • Anonyymi

        Lean kohtelun takia paha mieli jäi.


    • efwfc

      Menin.Heräsin putkasta.Ei mitään muistikuvia siitä miten kokous meni ja mitä tein/en tehnyt.Kysyäkään ei kehtaa.Kova morkkis.

    • Vois.käydä.taas

      Olen muutamassa käynyt. Kaikista tylsin oli ravintolassa. Siksipä en sen oppilaitoksen luokkakokouksiin ole sen koommin mennyt, koska pari juoppoa järjestää ne aina ravintolaan. Muualla ovat olleet mukavia tai erittäin mukavia. Kumma juttu, miten ihmisten persoonallisuus säilyy samana, vaikka välissä olisi viisikin kymmentä vuotta!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe