Vähän ihmettelen näiden eräiden paluumuuttajien

hyvin on mennyt

huonoja kokemuksia täällä Suomessa,esim.työkkärissä,kelassa jne.

Suomeen muuttoni jälkeen olen joutunut asioimaan kahden eri paikkakunnan työkkärissä ja kelassakin,ja kaikki toimi hyvin.Siellä oltiin ihan asiallisia ja ystävällisiä minua kohtaan,ei minulla ole mitään huonoa sanottavaa.Ja työpaikoillani eivät työkaverit edes olleet kiinnostuneita paluumuuttajataustastani,vaikka se tietysti tuli ilmi.

Tiedän kyllä että jotkut ovat muuttaneet Suomeen vähän väärällä asenteella,silloin kyllä voi niitä ongelmia ja pettymyksiä tulla.

39

1306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfdsgfdg

      Aivan, syyllistä toki paluumuuttajia. Suomessa syyllistetään my7ös työttämiä; koska itse olen töissä, sinussa on jotain vikaa, jos olet yksi puolesta miljoonasta, jota ei ole valittu kolmeenkymmeneentuhanteen avoimeen työpaikkaan. Olet sisäistänyt suomalaisen nykymentaliteetin. Onnittelut. Et varmaan ollut kovin kauan poissa.

      • Eikka59

        Olen kyllä eläkeläinen, mutta kuitenkin ois työpaikka suomesta saatavilla. Puhun ja kirjotan kaikkia pohjoismaisia kieleiä.
        Kielitaito voi olla monelle avain työpaikkaan.
        Minä vaan olen päättänyt muuttaa Viroon, on se niin paljon halvempaa siellä.


    • hyvä palata

      Huomaatko, aloittaja, että paluumuuttoon ei saisi tällä palstalla olla tyytyväinen?

      Minullakin on mennyt kaikin puolin hyvin Suomessa. Ainut, mitä kadun on se, että en palannut jo aikaisemmin. Minuun on suhtauduttu asiallisesti ja minä olen mielestäni ollut asiallinen muita kohtaan. Niin metsä vastaa........?

      • hyvä palata

        Piti vielä lisätä, että minäkin olen törmännyt paluumuuttoni jälkeen Suomen byrokratiaan. Lähdin pois Suomesta niin nuorena, että en ehtinyt elää täällä aikuisen elämää. Niinpä olen joutunut opettelemaan monet asiat aivan alusta palattuani Suomeen.

        Joka maassa on omat lakinsa, byrokratiansa ja tapansa. Ei se ole Suomen syy, että minulle tuli uutta opeteltavaa yli nelikymppisenä Se johtui ihan omista valinnoistani.


    • jaloittelen

      Tällä palstalle ei ole keskustelut opettelemisen vaikeudesta. Eiköhän se suju aika luonnolliesti. Pointti on ollut virkvallan järjettömyys. Tai työttömyys, ja se mihin loukkuun saatta joutua, jos kohdalle osuus hankala byrokraatti joka toteuttaa surutta hänelle Suomessa annettua mieli (ei vai virka-) valtaa.
      Ranskassa Lovern edutan järjestyksenvalvojat menivät lakkoon koska he kyllästyivät taskuvarkaiden hyökkäyksiin. Pointti on tietenkin se että virkavallan pitäisi pistää alue kuriin, eikä yksittäisten työntekijöiden joutua kärsijöiksi. Suomalainen taas ajattelee, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa, ikään kuin valtio tai byrokraatti olisi jokin metsä. Kuvastaa nyt ehkä myös kirjoittajan henkistä tasoa tuo vertaus.
      On oikein mukavaa, että osa teistä onnistuu palaamaan. Toivottavasti olette korkeasti koulutettuja ja varkkaita niin että Suomi nettoaa teistä.
      Yleensä pääoma ja koulutettu työvoima äänestävät jaloillaan. Jäljelle jää vähemmän tuottavammat sektorit ja alemminkoulutettu työvoima, maa, jotka eivät siirry niin helposti. Kun paremmin tuottavia sektoreja (pääoma, ja tuottavammat alat ei ole) jäljelle jäänyttä työvoimaa aletaan suhteettomasti verottaa. Myös lunnonvaroja aletaan tilanteessa jakaa puoli-ilmaiseksi ympäristöhaitoista huolimatta (vertaa Talvivaara). Koska kansatuotto on pienentynty sosiaalietuja myös karsitaan.
      Mihin Suomi matkustaa.

    • sfdgfhgfdsh

      On eri asia kertoa olevansa tyytyväinen paluumuuttaja ja pahoittelevansa niiden tilannetta, joita on kohdeltu huonosti. Tämän ketjun aloittaja syytti huonosti kohdeltuja syyllisiksi huonoon kohteluunsa. Syyllistäminen on Suomessa tapana.

      Suomi antaa ulkomaisten kaivosfirmojen tulla ja ryöstää maan mineraalivarat, meidän varamme, ja antavat jopa avustuksia ulkomaisille firmoille! Miksei peritä suuria veroja ja royalteja niin kuin muissa, taloudellisesti järkevämmissä maissa? Miksei tueta kotimaisia kaivosyrityksiä?

      Miksi pienyrittäjyys halutaan tukahduttaa älyttömin ennakkoveroin, 25% arvonlisäveroin, pakollisin yrittäjäeläkemaksuin, pakollisin työttömyysturvamaksuin ja työttömyysturvan katkaisuin heti toiminimen rekisteröimisen jälkeen? Miksei anneta yritteliäiden ihmisten yrittää ja verottaa sitten vasta yrityksen voittoa yksilön muun tulon mukana kerran vuodessa?

      Miksi työntekijöiden palkkaaminen tehdään niin hankalaksi ja kalliiksi? Ja miksei työttömien anneta edes opiskella tai tehdä vapaaehtoistyötä menettämättä työttömyystukeaan? Ja miksi sitten samaisia työttömiä pakotetaan orjatyöhön yrityksiin, jotka palkkaisivat työntekijöitä, jos sitä ei olisi tehty niin vaikeaksi ja kalliiksi?

      Miksi Suomi antaa thaikkuarmeijoiden tulla ja rohmuta metsämarjamme yritysmäisesti vuodesta vuoteen, ilman korvauksia maanomistajille tai valtiolle? Miksi maamme luovutettiin EU:lle maksumieheksi? Kuka haluaa tuhota Suomen?

    • ++++

      Ei tuollaisia saa Suomessa kysellä. Ei myöskään saa kyseenalaistaa miksi pääministeri antoi kaverilleen vajaan mijoonana. Koska tulevaisuuden filosofia on siirtynyt pääministerin toimenkuvaan? Täällä täytyy olla kiitollinen jos saa pienellä palkalla työpaikan tai TE toimisto ei kyykytä. Muualla korruptiosta kärähtäneet poliitikot joutuvat eroamaan. Katsokaa Eurooppaan. On paluumuuttajan oma vika jos Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä.
      Mitä v:tä näillä asioilla on jonkun yksittäisen ihmisen asenteen kanssa tekemistä?

    • yksinkertaiselle

      Vain todella yksinkertainen kirjoittaa tuohon tyyliin. Eli jos paikkakunnallasi paistaa tänään aurinko ja joku toiselta paikkakunnalta soittaa ja kertoo siellä satavan....varmaan kiistät ko. tiedon kun omalla paikkakunnallasi paistaa. Puhu sinä vaan omasta puolestasi ja Suomi kuuluu nykyään maihin joissa on oikeus tuoda julki myös omakohtaisia kokemuksia. Omasi ovat hyviä mutta kaikilla ne eivät ole olleet kovin hyviä, ymmärrätkö?

    • syy näkymyseroon?

      Ehkä AP ei ole vielä ollut Suomessa tarpeeksi kauan huomatakseen huonot puolet (honeymoon "uuden" maan kanssa jatkuu vielä)? Tai sitten hän on sen verran varakas/keskituloinen, ettei hänen ole koskaan tarvinnut asioida "köyhien puolella"...

      Kyllähän rikkaat/taloudellisesti itsenäisesti pärjäävät kehuvat aina uutta kotimaataan, muuttavat he mihin maahan tahansa. Ei heidän tarvitse olla tekemisissä sen varattomamman kansanosan ja kyykyttämisen kanssa...

      Vaikka julkisuudessa väitetään muuta ja kansaa aivopestään olemaan kiitollisia tästä maasta, kuilu rikkaiden ja köyhien välillä on tässä maassa syvä ja leveä ja välimuotoja ei ole. Olet joko tai. Ja jos olet toisella puolen, et voi tietää miltä toisella puolella olevista tuntuu.

    • h_n hyväosainen

      No voi voi. Jos Suomessa sitten on kauheaa, niin miksi ette pysy siellä ulkomailla?

      Itse asuin monta vuotta ulkomailla ja nyt olen ollut yhtä monta vuotta jo takaisin Suomessa. Ulkomailla oli hyvä, mutta Suomessa vielä parempi. Mut mä olenkin sitten varmaan sellainen "rikas hyväosainen", kun olen kouluttautunut (otin opintolainaa, joka on nyt maksettu) ja olen aina ollut työssä (maksanut veroja, joilla niiden työtä tekemättömienkin leipä saadaan pöytään).

      • ghjhgjfkh

        No siinäpä oli taas niin kliseinen kommentti, ettei siitä sen enempää.


      • mistä näitä riittää

        hahahahaaa hyvä esimerkki yhteiskunnan miljoonasatsauksesta koulutuksessa ja lopputulos ei huimaa ainakaa IQ-tasolla...


      • No joo itse olen kuullostellut suomen oloja. Se kuullostaa ihan siltä, että siellä voi Norjan eläkkeellä elää ilman sossua. (40-48.000€/ v.)
        Näen useiden valittavan paluumuuttajista, jotka tulee suomeen sosiaaliturvan vuoksi. Halllooo, kaiakissa pohjoismaissa tienataan etusuuksia jotka tulevat mukana suomeen. Edellytys on että, OLET MAKSANUT VEROSI.


    • h_n hyväosainen

      Mutta liioittelematta, vähättelemättä ja vääristelemättä totta joka sana!

    • aloittaja--

      Tulin katsomaan palstaa ja huomasin että aloitukseni on saanut monta miinusta,aika erikoista.

      Vaikuttaa siltä että jos paluumuuttajalla on mennyt mukavasti Suomessa,niin se on paha asia täällä - katkeruuttako se on.

      Ja olen muuten ihan tavallinen duunari,eikä minulla koskaan tosiaan ollut mitään ongelmia noissa virastoissa asioidessani,ihan mukavia virkailijoita.Eikä ongelmia siis ole ollut työpaikoillakaan,joten ei ole valittamista.

      Se vaan on faktaa että jotkut tulevat Suomeen väärällä asenteella,täällä kaikki on vaikeaa ja ihmisetkin epäystävällisiä - heti on kaikki pielessä.

    • Tästä se johtuu.

      Aloittaja: Se johtuu vaan siitä, että jos joku on ollut esim. 10v pois Suomesta, niin he eivät vain enää muista, millaista se asiointi on sinne ulkomaille aikoinaan lähtiessä ollut. Tai sitten eivät ole lainkaan siellä hakeneet etuuksia, jolloin ei tietysti tarvitse kohdata byrokratiaakaan, jos nyt esim. joku nainen lähtee miehensä työn vuoksi mukana ja on siellä ulkomailla ollessaan kotirouvana. Kukaan, joka on kohdannut esim. Etelä-Euroopan byrokratian, ei oikeasti voi olla sitä mieltä, että se on Suomessa paha! En tiedä, miksi se valittaminen ja kitinä alkaa heti, kun palataan Suomeen.

      Sitten palataan Suomeen ja voi, mikä meteli, kun ollaankin taas etuuksia vailla ja virastoissa kehdataan ihan kysellä että mitäs olet aiemmin tehnyt! Naurattaa... veronmaksajana olen aina yksinomaan iloinen, kun asiat selvitellään kunnolla, eikä avata valtion kirstua jokaiselle, joka suunsa ehtii avata.

    • matkustakaa enemmän

      En usko, että kyse on sen unohtamisesta millaista suomalaisissa virastoissa on asioida tai paluumuuttajan "väärästä asenteesta" mitä ikinä se tässä tapauksessa tarkoittaakaan. Uskon, että on kyse pikemminkin siitä, että ulkomailla ollessaan suomalainen on tajunnut, että hän voi vaatia saamiltaan palveluilta, tuotteilta ja omalta elämältään myös LAATUA. He ovat saaneet maistiaisen siitä, mitä laadukkaampi elämä on: että ei tarvitse välttämättä uskoa ja tyytyä siihen, mitä päättäjät tai muut herrat sanelevat tai että rahalla voi saada tuotteen tai palvelun lisäksi myös hyvän mielen. Tai että omista asioistaan voi päättää myös ominpäin tai sitten vaihtoehtoisesti keskustella ja neuvotella asioista ilman ylhäältäpäin tulevaa jyräämistaktiikkaa. He ymmärtävät, että ei tarvitse välttämättä tyytyä siihen, että jokin asia tulee väkisin vääntämällä jossakin monista virastoista pitkän ajan päästä jotenkuten (monesti vielä väärin) hoidetuksi, vaan voi lähtökohtaisesti olettaa ja jopa vaatia, että asia tulee paitsi hoidetuksi, myös hoidetuksi hyvin eli laadukkaasti. Toisinsanoen ulkomailla suomalainen näkee millainen taso muualla on ja sitä myöden myös sen, millainen se voisi olla Suomessakin. Ja tämähän toki jää kalvamaan kotimaahan palatessa.

      Laatu ja taso on se, mikä Suomesta puuttuu ja vielä nykypäivänä valitettavan monessa asiassa. Paluumuuttajat tietävät kuinka hyvin asiat voisivat myös Suomessa olla, mutta jostain syystä eivät ole. Se on todella turhauttavaa.

      Ja otettakoon nyt huomioon vielä sekin, että ulkomaille lähtevät vain tietyn tyyppiset ihmiset. Juuri ne, ketkä haluavat ja uskaltavat vaatia parempaa elämää. Se enemmistö, joka jää Suomeen tai heistä ne, jotka käyvät ulkomailla vain kääntymässä, eivät tiedä paremmasta, joten he eivät mistään valitakaan. He tyytyvät siihen mitä on tarjolla, eivätkä osaa edes uneksiakaan muusta. Tämä taas pitää Suomen jatkossakin samanlaisena kuin se on nytkin, jolloin paluumuuttajien turhautuminen kasvaa ja he eivät enää halua palata/jäädä Suomeen vaan häipyvät takaisin / jäävät ulkomaille.

      • turramurra

        No tässä on yksi, joka on tulossa 'kokeilemaan kepillä jäätä' 7 ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen. Lähdöstä ei ole niin pitkä aika, että olisin unohtanut suomalaisen virastobyrokratian ja käyttäytymistavat.
        Lähinnä minua kiinnostaa vertailla omia reaktioitani eli koenko epäoikeudenmukaisen kohtelun voimakkaammin synnyinmaassa kuin vieraalla tontilla.
        Asuin nimittäin pitkään maassa, jossa ulkomaalaiset ovat vapaata riistaa mitä huijaukseen tulee. Paikallisten kielenkäytössä ulkomaalaiset ovat "pankkiautomaatteja": kaikesta rahastetaan ja jopa verotetaan tuplasti. Maan oikeusjärjestelmä (ja poliisi) on vitsi, erityisesti ulkomaalaisten kohdalla. Aikani katselin tätä touhua, kunnes muutin länsimaisempaan ympäristöön.
        Katselen kesän ja teen sitten päätökseni - jäädä vai paurralata!


      • reilusuomi
        turramurra kirjoitti:

        No tässä on yksi, joka on tulossa 'kokeilemaan kepillä jäätä' 7 ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen. Lähdöstä ei ole niin pitkä aika, että olisin unohtanut suomalaisen virastobyrokratian ja käyttäytymistavat.
        Lähinnä minua kiinnostaa vertailla omia reaktioitani eli koenko epäoikeudenmukaisen kohtelun voimakkaammin synnyinmaassa kuin vieraalla tontilla.
        Asuin nimittäin pitkään maassa, jossa ulkomaalaiset ovat vapaata riistaa mitä huijaukseen tulee. Paikallisten kielenkäytössä ulkomaalaiset ovat "pankkiautomaatteja": kaikesta rahastetaan ja jopa verotetaan tuplasti. Maan oikeusjärjestelmä (ja poliisi) on vitsi, erityisesti ulkomaalaisten kohdalla. Aikani katselin tätä touhua, kunnes muutin länsimaisempaan ympäristöön.
        Katselen kesän ja teen sitten päätökseni - jäädä vai paurralata!

        http://reilusuomi.wordpress.com/kysely

        Tämä kysely tuo mielestäni aika hyvin esille suomalaisen työvoimatoimiston virkailijan asennemaailmaa. En usko, että löytyisi virkailijaa, joka suostuisi vastaamaan tähän kyselyyn. Kannattaa kuitenkin yrittää kysellä heiltä muutamia, omaan tilanteeseen parhaiten sopivia, kysymyksiä ja katsoa, miten kiemurtelevat. Ja kannattaa aina äänittää keskustelut virastoissa. Suomessa salaäänitys ei ole lain vastaista, jos itse osallistuu keskusteluun. Ajatelkaa, Suomessa on ainakin yksi vapaus, jota monessa muussa maassa ei liene.


    • paluumuuttaja ok

      "He ovat saaneet maistiaisen siitä, mitä laadukkaampi elämä on: että ei tarvitse välttämättä uskoa ja tyytyä siihen, mitä päättäjät tai muut herrat sanelevat tai että rahalla voi saada tuotteen tai palvelun lisäksi myös hyvän mielen."

      Täällä on kyllä valitettu nimenomaan siitä että työkkäri, kela ja sossu kohtelevat paluumuuttajia huonosti. Ei taida olla kovin montaa maata pohjoismaiden ulkopuolella, jossa työttömiä, rahattomia ja ongelmaisia ihmisiä varten on kokonainen koneisto viranomaisia auttamassa.

      Jos jossain tämäkin systeemi toimii paremmin ja avokätisemmin, niin kertokaahan HETI missä.

      Nämä ihmistä palvelet viranomaiset noudattavat maan lakeja. Suomessa esimerkiksi on päätetty niin, että sossusta saa rahaa vasta sitten, kun kaikki muuta tiet on jo loppuunkäyty. Täällä joku valitti, että sossu vainosi häntä, kun ei maksettu sossurahaa, vaikka ihmisellä oli omaisuutta elämänsä kantimiksi. Ennen kuin veronmaksajien rahoja aletaan hänelle jakelemaan, täytyy hänen itsensä tietenkin tehdä ensin kaikkensa.

      Kertokaa heti, missä päin maailmaa saa sossusta rahaa (jos sellainen ylipäätään on olemassa), vaikka ihmisella on omaisuutta.

      Ja itse siis olen paluumuuttaja oltuani 23 vuotta ulkomailla opiskelemassa ja töissä. Suomessa olen nyt asunut 4 vuotta ja olen paluumuuttooni tyytyväinen. Mutta ei minun ole tarvinnut asioida sossussa, sillä minulla on työpaikka ja asunto!

    • 18§1

      Nimimerkki Paluumuuttaja ok: Ihanko totta, sulla on työpaikka ja asunto. Ja Suomessa on kolme eri virastoa hoitamassa osittain päällekkäistä pyöritystä. Virkamiehiä auttamassa. Voi hellanlestas, kyllä on asiat hyvin. ja että kansalainen joka on veroja maksanut ei saa niitä etuuksina takaisin pyydellä. Ei täällä mistään huonosta kohtelusta 'valiteta, vaan todetaan että virkamiesbyrokratia on ihan p:stä. Täysin järjetön ja laaduton. Tiesitkö muuten mikä on julkisen sektorin osuus Suomen kansantaloudesta. Veikkaisin, että et.

    • sossutyötönpummi

      paluumuuttaja ok:lla taitaa olla sisälukutaidossa vikaa. He (paluumuuttajat) ovat saaneet maistaa laadukkaampaa elämää MUUALLA, EIVÄT Suomessa. Ymmärrätkö?! Ensinnäkään viranomaiset eivät täällä "palvele" ja toisekseen eivät läheskään aina edes noudata maan lakeja. Oliskohan käynyt nyt niin, että ulkokultainen käsityksesi Suomen erinomaisuudesta on jäänyt sinne 27 vuoden takaiselle tasolle? Ja kyllä vain muutkin maat kuin Suomi antavat sosiaalisia tukia ja avustuksia, jotkut jopa myös vapaaehtoisia kansalaisten itsensä sponsaamia lahjoituksia, mitä oikein kuvittelet? Olisikohan jo aika hyväksyä se, että sitä ihannoimaasi takavuosien suomea ei ole enää olemassakaan ja ainoa mikä täällä on kannattavaa ja fiksua on sosiaalisilla tuilla eläminen, ei työnteko.

      Mut hei, hyvä et sulla on työpaikka. Jatka vaan samaan malliin, paina paina! Pääsee kato muutkin hyötyyn sun työn hedelmistä! Ja ehkä vielä joku päivä itsekin tajuat, mistä tässä maassa ja ihannoimassasi virkamiessysteemissä on kyse.

    • Täystollolle

      Muuta pohjois-Koreaan siellä kaikilla on kaikki hyvin, et kuule yhtään 'huonoa' mielipidettä.

      Jotta kaikenlaisia yksisilmäisiä maa päällään kantaan. Jonkun toisen kokemukset ovat heidän omia kokemuksiaan joten miksi heidän pitäisi sinun kokemuksiasi täällä kerrata?

    • paluumuuttaja ok

      Ikävää, että faktat noin satuttavat. Jospa vastaisit:

      1) Jos jossain tämäkin systeemi toimii paremmin ja avokätisemmin, niin kertokaahan HETI missä.

      2) Kertokaa heti, missä päin maailmaa saa sossusta rahaa (jos sellainen ylipäätään on olemassa), vaikka ihmisella on omaisuutta.

      Jään odottelemaan...

      P.S. Eikä mun tarvitse koko ajan vaihtaa nimimerkkiäni;=)

    • kunhanlöpötät

      1) Saksa, US, Ruotsi, UK, Etelä-Korea, Kanada noin yleensä lähes kaikki sivistysvaltiot
      2) ihan missä maassa tahansa. ja niissä ei riistetä ihmisen omaisuutta sen varjolla, että tukiaisia jotka kansalaisille on laissa säädetty jaetaan.
      Et ole ihan oikeasti missää ollut, tai ylseissivistyksesi on aika alhaisella tasolla, jos kuvittelet, että Suomen sosiaalijärjestelmä on jotenkin erinomainen tai ainutlaatuinen.

      • höhöhöhöhö

        No ruotsin sossusta et saa rahaa sen avokätisemmin kuin Suomestakaan,eikä sitä omaisuutta saa olla jos ruotsissa sossurahaa haluaa.

        Mikään ruotsin systeemi ei ole sen toimivampi kuin Suomenkaan.


        Ihmeellisiä juttuja siitä kuinka joku maa on paratiisi,ja jos se on paratiisi niin silloin ei varmaan kannata Suomeen muuttaa.


      • sdfddsgfsdfg

        En tiedä mainitsemistasi maista, mutta tiedän, että Australiassa on helpompaa sinnitellä tukien, osa-aikatöiden, oman yrityksen ja muiden tulojen kanssa. Yrittäjyys sallitaan, toisin kuin Suomessa. Tuloja saa olla 18000 dollaria vuodessa, ennen kuin alkaa mennä veroa. Se on noin tuhat euroa kuussa! Yrittäjäkin on oikeutettu työttömyystukjeen, kun tulot kuivuvat kokoon. Suomessahan pitää romuttaa oma yritys paperilla ja käytännössä, jos haluaa työttömyyteensä sen pienen avustuksen.

        Australiassa sitten on se yksi iso Mutta: asunnot ovat kohtuuttoman kalliita. Vuokrat ovat korkeita, huoneistot ovat kalliita ja talon käsirahalla saa Suomesta ihan hyvän vanhan omakotitalon laajoine pihoineen. Se oli suurin syy, miksi minä muutin Suomeen. Se merkitsi yritykseni romuttamista, valitettavasti. Sitä en saa päähgäni mahtumaan, mitä Suomen poliitikot luulevat maan hyötyvän siitä, ettei ihmisten anneta yrittää pienimuotoisesti. Miksi ihmisiä ajetaan tukien piiriin sen sijaan, että annettaisiin kunkin löytää oma tapansa luovia elämänsä aallokossa, tehden työtä, opiskellen, saaden veroillaan maksettuja palveluja tarpeen mukaan?

        Minulle Suomi-kokemus on ollut suurimmalta osin upeaa, mutta se, että tässä "työvoimapulasta kärsivässä" maassa ei voi yrittää eikä tehdä työtä, oli katkera yllätys. Joku uskaltaisi yrittää vielä tällä iällä kaiken turhan pakkomaksannan (pakolliset eläkemaksut, vakuutukset, tukien menetykset yms) kanssakin, mutta minä en siihen pysty. En ole liikemies, vaan käsityöläinen. Australiassa elätin itseni omalla työlläni. Suomessa en siihen näytä pystyvän. Enkä ota harteilleni vastuuta Suomen suurtyöttömyydestä. Kärsin osana systeemiä, jota en ole luonut. Täällä minulla on nyt kuitenkin oma koti. Ja Suomen luonto on mahtava työttömille ja kukkahattutädeille yhdenvertaisesti. Nautin tästäkin ihanasta kesästä täysin siemauksin. Ja Suomen tilanteen korjaukseen haluan osallistua. Kunhan löydän keinon...


      • sossutyötönpummi
        sdfddsgfsdfg kirjoitti:

        En tiedä mainitsemistasi maista, mutta tiedän, että Australiassa on helpompaa sinnitellä tukien, osa-aikatöiden, oman yrityksen ja muiden tulojen kanssa. Yrittäjyys sallitaan, toisin kuin Suomessa. Tuloja saa olla 18000 dollaria vuodessa, ennen kuin alkaa mennä veroa. Se on noin tuhat euroa kuussa! Yrittäjäkin on oikeutettu työttömyystukjeen, kun tulot kuivuvat kokoon. Suomessahan pitää romuttaa oma yritys paperilla ja käytännössä, jos haluaa työttömyyteensä sen pienen avustuksen.

        Australiassa sitten on se yksi iso Mutta: asunnot ovat kohtuuttoman kalliita. Vuokrat ovat korkeita, huoneistot ovat kalliita ja talon käsirahalla saa Suomesta ihan hyvän vanhan omakotitalon laajoine pihoineen. Se oli suurin syy, miksi minä muutin Suomeen. Se merkitsi yritykseni romuttamista, valitettavasti. Sitä en saa päähgäni mahtumaan, mitä Suomen poliitikot luulevat maan hyötyvän siitä, ettei ihmisten anneta yrittää pienimuotoisesti. Miksi ihmisiä ajetaan tukien piiriin sen sijaan, että annettaisiin kunkin löytää oma tapansa luovia elämänsä aallokossa, tehden työtä, opiskellen, saaden veroillaan maksettuja palveluja tarpeen mukaan?

        Minulle Suomi-kokemus on ollut suurimmalta osin upeaa, mutta se, että tässä "työvoimapulasta kärsivässä" maassa ei voi yrittää eikä tehdä työtä, oli katkera yllätys. Joku uskaltaisi yrittää vielä tällä iällä kaiken turhan pakkomaksannan (pakolliset eläkemaksut, vakuutukset, tukien menetykset yms) kanssakin, mutta minä en siihen pysty. En ole liikemies, vaan käsityöläinen. Australiassa elätin itseni omalla työlläni. Suomessa en siihen näytä pystyvän. Enkä ota harteilleni vastuuta Suomen suurtyöttömyydestä. Kärsin osana systeemiä, jota en ole luonut. Täällä minulla on nyt kuitenkin oma koti. Ja Suomen luonto on mahtava työttömille ja kukkahattutädeille yhdenvertaisesti. Nautin tästäkin ihanasta kesästä täysin siemauksin. Ja Suomen tilanteen korjaukseen haluan osallistua. Kunhan löydän keinon...

        ----> Menee off-topikiksi, mutta samalla paluumuuttaja ok:llekin mietittävää


      • sdfsdsafadsfs
        sossutyötönpummi kirjoitti:

        ----> Menee off-topikiksi, mutta samalla paluumuuttaja ok:llekin mietittävää

        "Ehkä ei siis kannata jäädä tänne ihmisten henkistä muutosta odottelemaan tai "Suomea korjaamaan", vaan hakeutua sinne missä mielennotkeus on jo olemassa ja yhteiskunnalliset uudistuksetkin sitä kautta jo uusilla urilla."

        Jos kaikki ne, jotka näkevät (mielestään) Suomen puutteet, muuttavat pois ja pysyvät poissa, se olisi valitettavaa maallemme. Minä olen tehnyt oman pienen eksperimenttini ulkomailla ja nyt olen palannut kotiin. Minulla on tarve kertoa siitä, millaisena Suomen näen ja millainen se mielestäni voisi olla. Yksin näen vaibn pienen osan ongelmaa, enkä kovin hyvin ratkaisuja, mutta kannan oman korteni kekoon. En tehne sitä siksi, että pitäisin sitä velvollisuutenani, vaan itsekkäämmistä syistä; haluan pyrkiä muuttamaan Suomea sellaiseksi maaksi, jossa haluaisin elää. Demokratiaa on se, että minullakin on sananvapaus, mutta myös se, valitettavasti, että enemmistö voi olla täysin eri mieltä kanssani ja silloin heidän kantansa voittaa. En silti luovuta.


      • palannut

        Ei pidä hyvä ihminen paikkaansa nuo väitteesi!

        Olen itse asunut sekä Ruotsissa että Isossabritanniassa sekä ollut pitkään myös (silloisessa Länsi-)Saksassa.

        Ihan mutulla sun ei kannattaisi alkaa väittämällä väittämään, kun et kerran näköjään tiedä.


    • sossutyötönpummi

      No joku provo toi paluumuuttaja ok. Ja jos ei ole, niin sääliks käy. Kuvittelee omaa käsitystään faktaksi. Looool! Ei ole tainnut kansainväliseen verotukseen tai valtiontalouteen paljon hän perehtyä...?

      • uusi kirj.

        No mikäs sinä sitten olet,sossupummi syrjäytynyt katkera paluumuuttaja vai pelkästään Suomessa asunut käppänä.


      • sossutyötönpummi
        uusi kirj. kirjoitti:

        No mikäs sinä sitten olet,sossupummi syrjäytynyt katkera paluumuuttaja vai pelkästään Suomessa asunut käppänä.

        Hahah, en mitään niistä! :D

        Ja samalla logiikallasi varmaan olet itse olevinasi "uusi kirjoittaja", kun kerran nimimerkkisikin niin sanoo.

        Dream on bloke!


    • muukalaislegioona201

      Mielelläni asuisin Suomessa, toisin sinne verotuloja, korkean koulutukseni, kokemusta muualta ja uutta tietotaitoa, mutta idealismi ei vain riitä paikkaamaan verotusta, järjetöntä verovaroin tuettua turhaa vanhanaikaista byrokratiaa, sitä että yhteiskunta tallaan ne jotka yrittäisivät mutta eivät ole hyvä veli järjestelmän jäseniä. Jotain hengitystilaa pitäisi olla. Rasismia olen myös kohdannut enemmän kuin monessa muussa paikassa, joten olkoon.

    • fdhfghfjdf

      "... työpaikoillani eivät työkaverit edes olleet kiinnostuneita paluumuuttajataustastani..."

      Miksi kenenkään pitäisi olla kiinnostunut siitä, että asuit Suomen ulkopuolella jonkin aikaa ja nyt olet palannut? Minunkaan ulkomaavuoteni ovat vain parin lauseen keskustelu, jos sitäkään. Olen itsekin enemmän kiinnostunut Suomesta ja elämästä täällä kuin entisen elämäni vatvomisesta. Olen tavannut niitäkin suomalaisia, jotka ovat pistäytyneet asumassa, sanotaan nyt vaikka, pari vuotta Australiassa joskus 80-luvulla ja pitävät sen perusteella itseään jonkinlaisena sen maan asioiden erityiseksperttinä. Naurettavaa, säälittävää, ärsyttävää. Yhtä ärsyttävää olisi varmaan jollekin brasilialaiselle, jos joku heikäläinen pistäytyy vähäksi aikaa Suomessa ja sitten palaa omaan maahansa Suomen ja suomalaisuuden "asiantuntijana" ja odottaa huomaavaista kunnioitusta erikoistietämykselleen ja kosmopoliittiselle sivistykselleen siitä lähtien aina hautaansa asti.

    • jfkdöjfal

      Eiköhän se ole ihan kiinni siitä, että mistä maasta sitä muutettiin. Jos olet asunut aiemmin Ranskassa, olet taatusti tyytyväinen Suomen KELA:an, mutta tyytymätön korkeisiin veroihin. Jos tulet USA:sta, olet huippuonnellinen Suomen kohtuuhintaisesta terveydenhuollosta, mutta esim. Texasista muuttava saattaa olla järkyttynyt asuntojen korkeista hinnoista. Lisäksi lähtömaa vaikuttaa varmasti siihen, että kuinka nopeasti saat takaisin KELA korttisi. Aika kummallista syyllistää toisia heidän helpoista tai vaikeista kokemuksistaan, kun ei tiedetä taustoja.

    • fdgdftghfj

      Mielenkiintoisia kommentteja. Yksi asia pisti silmään. Jos tyydymme vertailemaan eri maiden sosiaaliturvaa, olemme alistuneet systeemiin, panemme luottamuksemme yhteiskunnan almuihin. Miksemme ennemminkin keskustele siitä, miksi ihmeessä sadan tuhannet terveet, työhaluiset, koulutetut ja kokeneet ihmiset Suomessa kokevat tarvetta sosiaalitukiin. Mikä yhteiskunnassa on vikana, jos normaali ihminen ei voi siellä elättää itseään? Ei voi olla niin, että puoli miljoonaa suomalaista onkin nyt 'huonompaa ainesta'. Miten ihmiset, jotka ovat kauan elättäneet itseään ja perheitään työllään, yhtäkkiä muuttuvat vain sossutuille kelpaaviksi astuttuaan Suomen rajan yli toisen kerran? Siis ei niinkään kysellä, mistä saisi paremmat sosiaalituet - sitä kyselee laiska elintasosurffari. Kysytään me, missä maassa sossutukia ei tarvita. Ja sitten yritetään korjata Suomea siihen suuntaan.

    • Mdkdk

      Ei kai sellaista paikka olekaan, jossa kaikilla olisi työpaikat, ja kukaan ei tarvitsisi työttömyystukea, asumistukea tms. Paitsi kehitysmaat, joissa ihmiset kuolee nälkään, sairauksiin, paleltumisiin...

      Itse tehdään kyllä töitä ulkomailla asuessa, mutta äitinä arvostan Suomen lapsilisää, kotihoidontukea, mahdollisuutta korkeahkoon asumistukeen hädän hetkellä, takuuvarmaa työttömyysturvaa jos tulisi tarpeen jne.

      Lisäksi systeemi täällä meillä on sellainen, että maksat lääkäri/apteekki/labrakulut ensin itse, ja sen jälkeen saat muutama viikko myöhemmin muutaman euron takaisin sosiaaliturvasta. Eli jokainen täällä käyttää sosiaaliturvajärjestelmää, niin rikkaat kuin köyhätkin. Vrt. KELA:n yksityisen lääkärin ja lääkkeiden korvaussysteemiin. Joten todella arvostan Suomen terveyskeskuksia, joissa labrat on ilmaisia, lääkärimaksut pienempiä eikä tarvitse varmistella, että onko ne nyt maksanut mulle rahat tilille, hoitajan tapaaminen on ilmaista jne. Meillä myös paikallinen KELA hukkaa säännöllisesti ihmisten papereita, ja korvaukset jää maksamatta. Itse sain paikallisen äitiysrahan monta kk myöhässä, kun hukkasivat raskaustodistukseni. Raha, joka on tarpeellinen, koska synnytyssairaalat on yksityisiä, ja synnyttäminen maksaa 300€-5000€. Raskausajan lääkäritarkastukset maksaa 54€ ( oma osuus korvausten jälkeen), jokaisesta ultrasta maksat 40-80€ (oma osuus)...

      Ota huomioon, että Suomessa sosiaaliturva ja terveydenhoito on yhdistetty niin, että et ikinä tiedä todellisia kustannuksia.

    • Suru_sydämessä

      Jos muuttaisin köyhä-eläkeläisenä Suomeen,
      niin saisin asua matujen ja huumeita käyttävien kanssa
      huonossa asunnossa, turvattomalla alueella.
      Käydä leipäjonossa kerjäten ruokani.
      Olla nöyryytettynä ja sysättävänä kaikkialla.
      Asuntoa hakiessani nuorena sain kuulla:
      "Yksinäinen ihminen menee vaikka läpi harmaan kiven!"
      Mitään apua en mistään saanut. Pakko muuttaa muualle.
      Sydän vain jäi Suomeen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      54
      2946
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2798
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1947
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1912
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1422
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe