venäläiset suolakurkut

matkalainen

Bongasin tällaisen ohjeen lehdestä ja ajattelin kokeilla. Mitään ei puhuta kylmäsäilytyksestä, eli voiko näitätekeyttää ihan huoneenlämmössä??

5kg avomankurkkuja
5l suolavettä, jossa 2,5dl suolaa (kukkuralliset mitat)
valkosipulin kynsiä
maustepippuria
tillin varsia ja kukintoja
mustaherukanlehtiä
tavallista sipulia

Satsin vo tehdä vaikka muoviämpäriin. Laita pohjalle mustaherukan lehtiä ja sitten kerros puhtaaksi pestyjä kurkkuja. Laita sitten 2valkosipulinkynttä ja tavallista viipaloitua sipulia ja päälle leikattua tillinvartta, kukintoa sekä mustaherukan lehtiä ja 5 maustepippuria. Jatka näin kerrostamistra kunnes astia on täynnä, päällimmäiseksi jätä maustekerros.

Keitä suolavesi ja anna sen jäähtyä, kaada jäähtyneenä satsin päälle. Laita vaikka launen ja kivi sen päälle painoksi, jotta kurkut jäävät liemen alle. Ja astiankansi vielä tietenkin päälle. Tekeytymistä täytyy odotella ainakin kuukauden verran.

16

23273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaimoke

      Onkohan toi ihka aito ohje. Täytyy kokeilla, sillä meiheni rakastaa venäläisiä suolakurkkuja ja hän kyllä tunnistaa mausta aidon.

      Uskoisin että kylmäsäilytys kellarissa on parempi vaihtoehto, mutta venäläiseen kulttuuriinhan on kuulunut myös hapattaminen, joten ehkä huoneilmassa säilyttämien tyo sen "oman vivahteen". No mä laitan ainakin maakellariini.

    • SauerKraut

      Pohjalle pitää laittaa "juuri", eli ruisleivän palanen, jotta hapatus lähtee käyntiin. Pari päivää huoneen lämmössä, sitten viileään n. kuukaudeksi.

      Valkosipulia runsaammin (maun mukaan ;) ja valkopippuria olen laittanut (ei maustepippuria). Juuri on satsi muhimassa.

      • SauerKraut

        Eikä mitään tavallista sipulia ole omissa satseissa, piparjuurta kylläkin.


      • SauerKraut
        SauerKraut kirjoitti:

        Eikä mitään tavallista sipulia ole omissa satseissa, piparjuurta kylläkin.

        Eihän tuossa alkup. reseptissä ollut etikkaakaan! Pitäisi lukea tarkemmin... Eli etikkaa myös, 5l vettä -> n. 1,5 - 2dl etikkaa, eli sellainen loraus.


      • matkalainen
        SauerKraut kirjoitti:

        Eihän tuossa alkup. reseptissä ollut etikkaakaan! Pitäisi lukea tarkemmin... Eli etikkaa myös, 5l vettä -> n. 1,5 - 2dl etikkaa, eli sellainen loraus.

        Armaat kommentaattorit. tuo kirjoittamani ohje on ohje kokonaisuudessaan, tässä säilöntä ei purustu etikkaan..kyse ei ole ns. etikkakurkuista, maustekurkuista. Myöskään juuren laittaminen ei kuulu kuvioon.

        Satsi on tasan tuolla ohjeella ollut "lepäämässä" jo parisen viikkoa. Viime perjantaina maistoin palan ja namia on tulossa. Kurkun pala tosin vielä "poreili" suussa, joten prosessi on vielä käynnissä. Eli tuntuu tuo maitohappokäyminen etenevän vaikka juuren lisääminen ei kuulu ohjeeseen.

        Sen voin sanoa, että namia on tiedossa ja ohje tuntuu toimivan! Vinkkiä sen verran, että kandee välillä käydä tsekkaamassa että kurkut ovat nesteen piilossa ja ettei suolaliusta tarvitse keitellä lisää kurkkejen peitoksi. Mun ei ole tarvinnut lisäillä suolalientä, mutta ystväni oli tehnyt näin korka kurkkujen pinnat olivat kuivilla vaikka päällä oli painona lautanen ja astiassa oli kansi päällä.

        Namia odottelessa, tuksin maltan odottaa. Suosittelen ohjetta kyllä muillekin!


      • kulinaari
        matkalainen kirjoitti:

        Armaat kommentaattorit. tuo kirjoittamani ohje on ohje kokonaisuudessaan, tässä säilöntä ei purustu etikkaan..kyse ei ole ns. etikkakurkuista, maustekurkuista. Myöskään juuren laittaminen ei kuulu kuvioon.

        Satsi on tasan tuolla ohjeella ollut "lepäämässä" jo parisen viikkoa. Viime perjantaina maistoin palan ja namia on tulossa. Kurkun pala tosin vielä "poreili" suussa, joten prosessi on vielä käynnissä. Eli tuntuu tuo maitohappokäyminen etenevän vaikka juuren lisääminen ei kuulu ohjeeseen.

        Sen voin sanoa, että namia on tiedossa ja ohje tuntuu toimivan! Vinkkiä sen verran, että kandee välillä käydä tsekkaamassa että kurkut ovat nesteen piilossa ja ettei suolaliusta tarvitse keitellä lisää kurkkejen peitoksi. Mun ei ole tarvinnut lisäillä suolalientä, mutta ystväni oli tehnyt näin korka kurkkujen pinnat olivat kuivilla vaikka päällä oli painona lautanen ja astiassa oli kansi päällä.

        Namia odottelessa, tuksin maltan odottaa. Suosittelen ohjetta kyllä muillekin!

        Terve!
        Kysyisin pidetäänkö niitä kurkkuja huoneen lämmössä, jotta se
        käyminen toimii, vai onko sulla ne kylmässä? Kiitoksia etukäteen tiedosta. Täytyypi laitta itsekkin satsi käymään.


      • perze
        SauerKraut kirjoitti:

        Eihän tuossa alkup. reseptissä ollut etikkaakaan! Pitäisi lukea tarkemmin... Eli etikkaa myös, 5l vettä -> n. 1,5 - 2dl etikkaa, eli sellainen loraus.

        ei tod. etikkaa venäläisiin suolakurkkuihin!!


    • SauerKraut
    • näin se tehdään

      laita kurkut kylmään säilymään maistuu tosi hyviltä....

    • O.A.

      Hei! Olen venäläinen nainen ja aina itse teen suolakurkuja. Venäjällä ei koskaa laitetaan pippuria, sipulia ja etikaa! Sinne kuuluu vain valkosipuli, mustaherukanlehtiä, tilli, pipparjuuri tai lehti ja viellä voi laittaa tammin lehti. Mutta tämä resepti ihan hyvää; mä maistoin, ihan hyvää makuisia kurkkuja!)))

      • Kurkkujen ystävä

        Hei OA

        Venäläisiin, aitoihin, suolakurkkuihin tai hapankurkkuihin ei kuulu valkosipuli, jos sinne valkosipulia laittaa ne ovat valkosipulisuolakurkkuja.
        Myrttinen valmistaa hyviä Valkosipulisuolakurkkuija

        Aitoja hapankurkkuja saa Tallinan torilta irtomyynistä tai Pietarin kauppahallista

        Suolakurkkuja ei taida olla myynnissä suomessa, olen etsinyt kyllä

        Suomen kaupoissa saa vain valkosipulisuolakurkkuja sekä maustekurkkuja tai etikkakurkkuja

        Kurkkuja on monenlaisia ja moneen makuun
        - maustekurkut
        - etikkakurkut
        - suolakurkut
        - hapankurkut
        - valkosipulisuolakurkut


      • suola & kurkku
        Kurkkujen ystävä kirjoitti:

        Hei OA

        Venäläisiin, aitoihin, suolakurkkuihin tai hapankurkkuihin ei kuulu valkosipuli, jos sinne valkosipulia laittaa ne ovat valkosipulisuolakurkkuja.
        Myrttinen valmistaa hyviä Valkosipulisuolakurkkuija

        Aitoja hapankurkkuja saa Tallinan torilta irtomyynistä tai Pietarin kauppahallista

        Suolakurkkuja ei taida olla myynnissä suomessa, olen etsinyt kyllä

        Suomen kaupoissa saa vain valkosipulisuolakurkkuja sekä maustekurkkuja tai etikkakurkkuja

        Kurkkuja on monenlaisia ja moneen makuun
        - maustekurkut
        - etikkakurkut
        - suolakurkut
        - hapankurkut
        - valkosipulisuolakurkut

        Saapahan.
        Ihan rajakaupoista saa hapankurkkua. Mulla on justiin tällä viikolla tuotu sieltä 3 kilon purkkeja joulua ajatellen. Teen muuten itse maustekurkut mutta avomaan kurkkua ei vaan enää saa mistään. Ihan joka vuosi se ei kunnolla kasvakkaan, tänä vuonna kohtalaisesti. Alimmillaan kilohinta 69 senttiä. Ja yleensä ne viedään käsistä...
        Noista venäläisistä otan yleensä liemen talteen kellariin ja käytän sitä lisänä säilönnässä. Hyvää tulee, mausteita voi laittaa mielen mukaan. Valkosipulia, hunajaa ja chiliä.
        Niin ja sille alkuperäselle kirjottajalle tiedoksi että en kyllä säilyttäisi huoneenlämmössä, ei tarvia olla kovin kummoinen bakteeri kun (muovi) pönttö lähtee käymään. Kylmiö tai kellari on parhaat vaihtoehdot, ja lasipurkki.


      • Kurkkujen ystävä
        suola & kurkku kirjoitti:

        Saapahan.
        Ihan rajakaupoista saa hapankurkkua. Mulla on justiin tällä viikolla tuotu sieltä 3 kilon purkkeja joulua ajatellen. Teen muuten itse maustekurkut mutta avomaan kurkkua ei vaan enää saa mistään. Ihan joka vuosi se ei kunnolla kasvakkaan, tänä vuonna kohtalaisesti. Alimmillaan kilohinta 69 senttiä. Ja yleensä ne viedään käsistä...
        Noista venäläisistä otan yleensä liemen talteen kellariin ja käytän sitä lisänä säilönnässä. Hyvää tulee, mausteita voi laittaa mielen mukaan. Valkosipulia, hunajaa ja chiliä.
        Niin ja sille alkuperäselle kirjottajalle tiedoksi että en kyllä säilyttäisi huoneenlämmössä, ei tarvia olla kovin kummoinen bakteeri kun (muovi) pönttö lähtee käymään. Kylmiö tai kellari on parhaat vaihtoehdot, ja lasipurkki.

        Mistä rajakaupasta, siis suomen puolta ?


    • suola & kurkku

      Ei kun venäjän puolelta. Enkä muuten tiedä kaupan nimeä kun naapuri käy ja tuo sieltä satsit, menee yli Niiralasta. Omasta käynnistä on parisen vuotta niin että sen aikaset on muuttuneet. Jos kellä on vuosiviisumi niin kyllä siellä kannattaa käydä.. nytkin sain aivan ihanaa karpalosukltaata, eikä maksa juuri mittään. Samoin muuten puolukat ja karpalot sieltä, niillä hinnoilla ei kannata itse juoksennella metsissä

      • suola & kurkku

        sekä muuten hapankaali ja leipä, sillointällöin. Se venäläinen vaalea hiivaleipä on hyvää !


    • Maitohappomies.

      Sinappijauhe nesteen pinnalla pitää homeitiöt loitolla kurkkupurkistasi !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe