Liiketalous pääsykoe 2013

Hakija13

Huomenna aukeaa aineistot ja lukeminen alkaa varmasti monella. Minkälaisiä fiiliksiä porukkalla ja mitä odotatte kokeelta? Ja mihin olette hakemassa?

499

16973

    Vastaukset

    • doit93

      Joo tarkotus ois lukeminen alottaa, miten nyt töitten ohella kerkeää. Ja Haaga-Helian Porvoon toimipisteeseen oon hakemassa :)

    • leourpo

      Ouluun ois tarkotus päästä. Aika kauheilta näyttää aineistot mitä nyt äkkiä vilkasin..

    • jes!

      Jesjesjes, niin kivat ja helpot aineistot tänä keväänä! :) Ootteko samaa mieltä?

    • vastaväri

      Onko kellään kokemusta jo noista valintakokeista, millasia kysymyksiä siellä esim voi olla? Löytyykö vanhoja kokeita jostain netistä..?

    • enkkualiikaa

      Taas on yhtiön vuosikertomus, viitsisikö joku kertoa, minkätyyppisiä asioita pitää/kannattaa siitä osata. On kyllä mun mielestä outoa, että on 2 aineistoa englanniksi, eihän tässä nyt kukaan enkunkieliselle linjalle oo pyrkimässä, pitäisi varmaan valittaa asiasta jonnekin, eihän tää nyt mikään englannin osaamisen koe pitäisi olla!! Mitä mieltä ootte?

      nimimerkillä "en niin hirveen hyvä enkussa, mut liiketalous kiinnostaa"

    • enkku suk

      Joo itse yhdyn edelliseen !

    • -.-.-.-

      Lueskelen juuri enkkukielisiä aineistoja ja en tykkää ollenkaan. Ymmärrättekö mitä niissä haetaan takaa?

    • lulu90

      Joo mua kans ärsyttää enkun kieliset aineistot.. Tän kokeen ei pitäis musta mitata englannin kielen tasoa. Ja osaako joku kertoa millaisia kysymyksiä pääsykokeessa voisi esimerkiksi olla? Millaisia asioita kannattaa opetella? Pieniä yksityiskohtia/kokonaisuuksia? Kuinka tarkasti?

    • vihainen,,,

      Joo, pitäis oikeasti valittaa johonkin, kun vaan tietäisi minne. Eihän yliopistojenkaan pääsykokeissa ole enkuksi pääsykoekirjat, TEHDÄÄN JOUKKOKAPINA!!!!!!!!!!!

      Tällä nyt mun mielestä haetaan ne motivoituneimmat opiskelemaan, esim. tyyliin karsitaan pois kauppakorkeaan lukijat, jotka hakee vaan huvikseen ja välivuodeks!! Ne ei sit viitti alkaan edes lukemaan näitä matskuja, kun veis niin paljon aikaa, ........ainoo selitys, jonka keksin.

      Mutta silti, tosi epäreilua, kun vertaa yliopistojen pääsykokeisiin, joissa kaikki on suomeksi.

      Nyt haloo!!!! oikikseen ja lääkikseen enkunkieliset pääsykoemateriaalit!!!!!

      SIIS KUKA PÄÄTTÄÄ NÄISTÄ PÄÄSYKOEMATERIAALEISTA SUOMENKIELISILLE AMK-LINJOILLE????????????

      Kerro minulle, se joka tiedät, niin tietää, minne valittaa.

      • ???????????!!!!!

        Haluaisin myös tiedon siitä, kuka ja mikä instanssi päättää näistä pääsykoemateriaaleista ja millä asiantuntemuksella ja millä motiivilla? On todella kummallista ja ihmeellistä, että suomenkielisille linjoille hakevat nuoret joutuvat lukemaan pääsykoeaineiston puoliksi englanninkielisenä, eihän missään muussankaan suomenkieisessä korkeakoulussa ole näin, ellei hae kansainväliselle linjalle, eikä myöskään yliopistoissa.

        Apua, eduskunnan oikeusasiamies hätiin heti.

        Mitä mieltä olette täällä?


    • woop1

      Keskustelin ystäväni kanssa joka tänä vuonna valmistuu AMK tradenomiksi ja hän perusteli asian niin että ne suorittaa melkein 7 kurssia pelkästään englanniksi ja sen takia nyt yrititetään kartoittaa näitä ihmisiä kellä on myös osaamista kielen kanssa.
      Ymmärrän toki että eng. pitää olla koska se on myös bisness kieli mutta esim pääsykokeissa voisi olla vielä iha suomeksi kaikki..... huoh....

    • Myöshakija

      Minkälaiset mahdollisuudet on jos englannin kielinen osuus menee vähän "muita huonommin" ja kaikki muu on aika lailla hyvällä tolalla pääsykokeessa? Onko tuo englantiosuus myös suullinen vai kirjallinen?

    • epätoivonen

      Osaako joku kertoa, mista tuossa enkun aineissa puhutaan?
      Kovin on vaikeaa tekstiä..

    • Yiulia

      Kyllä noissa pääsykokeissa taidetaan nyt karsia ne, joilla enkku on aika huonolla tolalla. Tosin AMK:ssa tulee eteen aika paljon enkunkielistä matskua. Mulla alkaa olemaan eka vuosi loppusuoralla, ja tänä vuonna mulla on ollut 13 kurssia englanniksi... Siis aika paljon. Opiskelen kyllä aikuispuolella.

      Vinkkinä sanon, että suomenkielisestä osiosta saa eniten pisteitä pääsykokeissa... Jos enkku ei siis suju hyvin, niin kannattaa panostaa siihen suomenkieliseen ja matematiikkaan. Tsemppiä!

    • opiskeleva

      Voisiko joku kertoa, että millaisia kysymyksiä tulee yleensä noista vuosikertomuksista? EIhän tuota aluetta paljon ole, ja ohjeessa lukee ettei lukuja tarvitse muistaa..

    • +6l769

      Eihän kauppakorkeenkaan pääsykoekirjat ole englanniksi? Ainakaan mun tietääkseni, ja jos on ylioppilaaksi päässyt , niin kyllä enkkua sen verran osaa, että voi lukea sitten amk:ssä lisää ja parantaa kielitaitoaan kaupallisessa englannissa. Kyllä on tosi kurjaa, kun näin suuri osa materiaalista on vieraskielistä. Ymmärtäisin, jos hakee linjalle, jossa opiskellaan englannin kielellä.

    • opiskeleva

      Niin ja mistä löytää vanhoja pääsykokeita? Näyttäs olevan kaikki sivut nurin :@

    • ai cänt spiik inglis

      No juu ottaa kans päähän ku eriokseen oo se international bisness linja... laittakaa linkkii jos joku vaik on sattunu suomentaa noi ja laittanu jonnekki :)

    • hohhoijaa

      Täällä kans yks, jota toi enkun materiaali turhauttaa. Vaikka sanakirjan avulla voikin selvittää sanat joita ei ymmärrä, niin lauserakenteet tuntuu olevan yllättävän hankalia ja pitkiä. Tavallaan ei onnistu kääntämään niitä järkevälle suomen kielelle. :/

      Mitä luulette, kun tekstin seassa on suluissa nimiä, vuosilukuja ja jotain sivunumeroita (ilmeisesti jotain tutkimuksia/lähteitä tms), niin onko ne oleellista osata ? Kaikkiahan nyt on mahdoton muistaa ulkoa. :-D

    • lllllllllllllllll1

      Ei ole vuosiluvut yms. oleellisia, ei kannata opetalla, enkun materiaalista tulee essee/lyhyt essee kysymyksiä, huom. aikaisempiin pääsykokeisiin verraten. Ja ne lauserakenteet on hankalia, koska ne ovat ei-enkkua äidinkielenään puhuvien opiskelijoiden tuotoksia, kieliopillisesti huonoa englantia......... tää on ihan pepusta, että tällasta soopaa pitää lukea pääsykokeeseen, yliopistoonkin vaikuttaa olevan helpommat pääsykoekirjat, naurettavaa.......katookaa peiliin näiden pääsykokeiden "laatijat", kuolen nauruun.

      • rrrrrqqq

        Noi englanninkieliset tekstit ovat kyllä ihan hyvää englantia ja kieliopillisesti oikein. Ne nyt vaan ovat tieteellistä tekstiä ja ovat varmasti haastavia lukea jos oma englannin kielen taito ei ole hyvä. Mutta ihan turha moittia tekstejä huonoksi englanniksi, niitä ne eivät ole.


    • vovivvvv

      Voi luoja, ootte hakemassa liiketaloutta opiskelemaan ja itkette enkunkielisestä materiaalista? Tiedoksenne vaan, englanti on liiketalouden kannalta aika isossa roolissa, joten se pitää hallita.

      • dsji93ej

        No kyllä oikeesti voi valittaa, jonkun säälittävän liiketaouden enkun vaatimuksista, kun ei edes kauppakorkeekaan vaadita, TOLLO!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • fennomaani1

      Naurettavaa ................AAAA.............. nää liiketalouden pelle/enkku materiaalit,

      Siis nyt hyökkäykseen suomekielisten opiskelijoiden puolesta, on se kummallista, että Suomessa ei voi hakea opiskelemaan suomenkielellä, naurettavaa joltain amk:lta..., siis oikeesti naurettavaa, eihän yliopistotkaan.............missä on viranomaiset puolustamassa suomenkielisten oikeutta opiskelupaikkaan......

    • opiskelija12

      Naurettavaa Amk:lta !!!!!!!!!!!!!!!! Suomenkielisille opiskelupaikat heti!

      Mitä ihmettä haetaan tällä naurettavalla enkun pääsykoeaineistolla? Vielä kieliopillisesti väärää scheissea! Ja tällä mitataan motivaatiota?

      Nyt kyllä eduskunnan oikeusapumies arvioimaan prosessia.

      • dklöp3

        No näin juuri, eihän Aalto-yliopistossakaan ole englanninkielistä pääsykoemateriaalia ja sama yo-tausta kaikilla sekä siellä, että täällä. Niiiiiiiiin harmittaa.


      • englannissa opiskell

        Kyllä noissa englanninkielisissä teksteissä on kielioppi ihan kohdillaan. Turha siitä on mussuttaa. Sä vaan et ilmeisesti osaa englantia tarpeeksi hyvin.

        terveisin,
        Englannissa opiskellut


    • santsu2

      Ite päätin nyt lukea kunnolla sen suomenkielisen, ja kattoa jos jää (muuttamiselta ja kahdelta työltä) aikaa, katon sitä englannin kielistä :). Viime vuonna oli sentää vaa yks englannin kielinen aineisto, enkä siitäkää mitää ymmärtäny :D

    • !!!1-!!!

      Mä en tajuu tuosta englannin kielisestä aineistosta mitään kun sen luin läpi. Tää on kyllä väärin kun tuollaiset mahdottomat tekstit suosivat niitä jotka käyvät valmennuskurssin tai hankkivat yksityisopetusta englannista.

    • santsu2

      Niimpä, ite tässä just alotin lukeen tota suomenkielistä. En ees uskalla kattoa vielä niitä englannin kielisiä tai masennun :D

    • santsu2

      Tietääkö muuten joku, alkaako tradenomikoulu Oulussa elo- vai syyskuussa?

      • leourpo

        En tiiä mutta veikkaisin syyskuuta.


    • lallaaaaa

      Huh onneks on helpot aineistot! :)

    • fklj35

      he heel............3kfi

    • hohhoijaa

      Kuinka moni teistä aikoo suomentaa tekstiksi nuo englannin kieliset materiaalit? Vai luetteko vain ja haette sanoja sanakirjoista, joita ette tiedä?

      • Julleus

        Itse suomentelen vieraat sanat siihen tekstin viereen ja luen niin kauan että ymmärrän tekstin sanoman. Sitte lähen piirtelemään ajatuskarttoja aiheista ja alleviivailen tekstistä tärkeitä asioita =)


      • SekoPää

        Itse ainakin suomennan, että varmasti tajuan ja samalla teen suomeksi tiivistelmän. Lauseet on rakennettu päin peppua ja osalle sanoista ei oo suomenkielistä vastinetta, mutta näillä mennään


    • Hakija--

      Paljon noista pääsykokeista pitää saada oikein että pääsee sisään?

      • Father1111

        Kaikki oikein pitää saada että pääsee isään


    • Haaga aikuisset

      Osaako joku sanoa miten Haaga-Heliassa on yleensä aikuispuolella ollut ? Onko kysymykset aineistosta kaikki monivalintaa vai kirjoitelmia ?

      Koska enkkuni on tosi vahva niin engl teksti tuntuu helpolta sinänsä, ei tarvitse sitä sanakirjan kanssa ihmetellä. Mutta jos pitäisi alkaa kirjoittaa essee vastauksia niin huoli on sinänsä se, että muistaako sanoa kaiken. Silloinhan ei riitä, että ymmärtää sisällön vaan pitää alkaa ulkoa opettelemaan. Pätee myös suomenkieliseen aineistoon tietty.

    • Niinpä niin

      Suosittelen niitä jotka eivät englantia taida edes lukiotasolla unohtamaan tradenomin opinnot. Tuosta pääsykokeesta iso osa pisteistä on kiinni englannin taidosta ja siellä voi olla myös englannin kielinen haastattelu, joten mitä teette kun ei ole edes perustaitoa olemassa? Voi olla meinaan aika kiusallista sönkätä jotain tai seisoo tuppisuuna.

      Vähän realismia nyt. Eihän lääkikseenkään pääse ilman että hallitsee perusasioita.

      • +++++++k

        Höpö höpö!!!!!! hyvillä lähtöpisteillä matikalla ja suomenkielisen osuuden hallinnalla pääsee kyllä sisään.


    • iriiriri

      Soitin ja kysyin mm. tuota enkkujuttua. Sen perusteella ei voi ajatella, että ihan alkeellisella tai onnettomalla enkulla pärjäisi kokeessa.

      Oma enkkuni on hyvä, joten enemmän huoltetuttaa se matikka...

      • mielenkiintosta

        siis vastattiinko puhelimessa noin "ei voi ajatella, että ihan alkeellisella tasolla pärjäisi" vai teitkö oman päätelmän puhelun perusteella? :) kommentoitiinko puhelussa englannin juttua muuten?


      • iriiriri
        mielenkiintosta kirjoitti:

        siis vastattiinko puhelimessa noin "ei voi ajatella, että ihan alkeellisella tasolla pärjäisi" vai teitkö oman päätelmän puhelun perusteella? :) kommentoitiinko puhelussa englannin juttua muuten?

        Vastatakseni kysymykseesi niin sanottiin, että kannattaa lukea hyvin ,koska on ihan mahdollista, että tulee englanninkielisiä kysymyksiä ja jopa mahdollista, että joutuu myös vastaamaan englanniksi. Metropoliassa sanottiin että koe on suomenkielinen, siksi oletin kai automaattisesti, että niin on Haagassakin. Mutta ei siis välttämättä ole. Siksi oma tulkintani on, että jos ei todellakaan osaa enkkua niin saattaa olla aika vaikeaa mikäli pelkkä sisällön ymmärtäminen ei riitä vaan pitää muotoilla itse vastaukset. Tosin olen käyttänyt itse vuosikausia englantia niin paljon, että koen sen äidinkielekseni, joten minun on ehkä vaikea arvioida, onko kyseinen teksti vaikeaa vai ei. Kysyin asiaa juuri siksi, että toivoin enkun nousevan merkittäväksi kokeessa :)


      • taiga333
        iriiriri kirjoitti:

        Vastatakseni kysymykseesi niin sanottiin, että kannattaa lukea hyvin ,koska on ihan mahdollista, että tulee englanninkielisiä kysymyksiä ja jopa mahdollista, että joutuu myös vastaamaan englanniksi. Metropoliassa sanottiin että koe on suomenkielinen, siksi oletin kai automaattisesti, että niin on Haagassakin. Mutta ei siis välttämättä ole. Siksi oma tulkintani on, että jos ei todellakaan osaa enkkua niin saattaa olla aika vaikeaa mikäli pelkkä sisällön ymmärtäminen ei riitä vaan pitää muotoilla itse vastaukset. Tosin olen käyttänyt itse vuosikausia englantia niin paljon, että koen sen äidinkielekseni, joten minun on ehkä vaikea arvioida, onko kyseinen teksti vaikeaa vai ei. Kysyin asiaa juuri siksi, että toivoin enkun nousevan merkittäväksi kokeessa :)

        Kokeenhan on ihan pakko olla sama kaikissa nuorten amk-hauissa, koska sillä samalla kokeella voi hakea eri oppilaitoksiin. En kyllä usko, että voisi olla jotain erilaisia kokeita tyyliin eri koe HH:ssa ja Metropoliassa, kyllä se koe on ihan samanlainen kuin ennenkin ja sama kummassakin.


    • vieras100044

      1. Jos et puhu äidinkielenäsi englnatia, on sinun helpompi ymmärtää ei englantilaisen tuottamaa englantia. Fakta, en jaksa etsiä tutkimusta.

      2. Vaikka teillä olisikin vähän enkkua, koko aineisto kokonaisuudessaan on niin suppea, että tuon ehtii opetella vaikka ulkoa joka kohdan. Verrataan matskuja vaikka lääkis/kauppis/oikkis.

      3. Jos et osaa englantia, älä hae tradenomiksi.

      t. tradenomi ktm

    • leourpo

      Jos ajatellaan työn kannalta, niin tarviiko englantia kaikissa töissä, joita tradenomi voi tehdä? Itse ajattelin, että en suuntaudu esim. mainontaan ja markkinointiin, vaan vaikkapa taloushallintoon. Kirjanpito, laskentatoimi, tilitarkastaja... Jotain nuiden suuntaista ajattelin. Ja töihin jos menisi vaikkapa johonkin suomenkieliseen virastoon, pankkiin, vero- tai tilitoimistoon...

      Onko jollain tietoa, kokemuksia tai mielipiteitä tästä? Kai suomen kielelläkin pärjää eikä englantia joka paikassa tarvi? :# Nimenomaan taloushallinnon puolella.

      Tai sitten täytyy miettiä jotain muuta alaa..... :/ Nimittäin enkku ei siis todellakaan oo vahvin puoleni. Enemmänkin just vaikkapa matikka, johon tuo talousjuttukin viittaa.

      • leourpo

        Niiin ja siis lisäys, että jos pääsee kouluun sisälle. Että onko sen jälkeen huono englannin kielen taito suuri ongelma? Ja työelämässä myöhemmin. Nimittäin lähtöpisteet on mulla ihan hyvät, joten sisäänpääsyn puolesta en niin paljon pelkää, vaikka enkkua en osaakaan. Enemmän mietityttää juuri se jatko.


      • lilah1

        No hei ei tosiaankaan tarvita enkkua joka paikassa, esim vain Suomen markkinoilla toimiva yritys, ihan hullua koko tää enkku tässä pääsykokeessa näin isosti.


      • tidii2
        leourpo kirjoitti:

        Niiin ja siis lisäys, että jos pääsee kouluun sisälle. Että onko sen jälkeen huono englannin kielen taito suuri ongelma? Ja työelämässä myöhemmin. Nimittäin lähtöpisteet on mulla ihan hyvät, joten sisäänpääsyn puolesta en niin paljon pelkää, vaikka enkkua en osaakaan. Enemmän mietityttää juuri se jatko.

        Juu, yliopistoissakin on heti alkuun tukikurssit kielissä ja matikassa, että saa kerrattua, monet sielläkin tarvii niitä!! Näin myös H-H:ssa heh heh! Jos oot ylioppilaaksi päässy kyllä tässäkin amk:ssä taatusti suuremmalla tai pienemmällä panostukslla pärjäät, Nou hätä ihmiset, aina jotkut haluavat lietsoa epäonnistumista..............


      • leourpo
        tidii2 kirjoitti:

        Juu, yliopistoissakin on heti alkuun tukikurssit kielissä ja matikassa, että saa kerrattua, monet sielläkin tarvii niitä!! Näin myös H-H:ssa heh heh! Jos oot ylioppilaaksi päässy kyllä tässäkin amk:ssä taatusti suuremmalla tai pienemmällä panostukslla pärjäät, Nou hätä ihmiset, aina jotkut haluavat lietsoa epäonnistumista..............

        No pitkä enkku läpi just ja just, lukiossa numero 6. En halua lietsoa mitään, kuhan nyt vähän rupes pelottaa tää juttu, ku en ennemmin ottanu selvää kuinka paljon sitä enkkua oikein tarvii ja joka suuntautumisvaihtoriehdossa.

        Mikä H-H? Ai Haaga-Helia? Vai mikä se nyt onkaan :D


      • leourpo
        leourpo kirjoitti:

        No pitkä enkku läpi just ja just, lukiossa numero 6. En halua lietsoa mitään, kuhan nyt vähän rupes pelottaa tää juttu, ku en ennemmin ottanu selvää kuinka paljon sitä enkkua oikein tarvii ja joka suuntautumisvaihtoriehdossa.

        Mikä H-H? Ai Haaga-Helia? Vai mikä se nyt onkaan :D

        siis suuntautumisvaihtoehdossa .. mukava puhelimella kirjottaa


      • leourpo
        lilah1 kirjoitti:

        No hei ei tosiaankaan tarvita enkkua joka paikassa, esim vain Suomen markkinoilla toimiva yritys, ihan hullua koko tää enkku tässä pääsykokeessa näin isosti.

        Sitä minäkin.


      • cvdfsfvds
        lilah1 kirjoitti:

        No hei ei tosiaankaan tarvita enkkua joka paikassa, esim vain Suomen markkinoilla toimiva yritys, ihan hullua koko tää enkku tässä pääsykokeessa näin isosti.

        Kattokaa huviksenne työpaikkailmoituksia. Melkein kaikkiin "tradenomipaikkoihin" tarvitsee englantia. Vaikka yritys toimisi vain Suomen markkinoilla, on sen omistus usein ulkomailla. Se taas tarkoittaa sitä, että kaikenmaailman yrityksen sisäiset ohjeistuksen ym. on englanniksia. Ja tietenkin raportointi emoon englanniksi.

        Toki on vielä olemassa t'ysin suomenkielisiäkin yrityksiä, mutta niitä on koko ajan vaan vähemmän ja vähemmän.


      • Dilllle
        cvdfsfvds kirjoitti:

        Kattokaa huviksenne työpaikkailmoituksia. Melkein kaikkiin "tradenomipaikkoihin" tarvitsee englantia. Vaikka yritys toimisi vain Suomen markkinoilla, on sen omistus usein ulkomailla. Se taas tarkoittaa sitä, että kaikenmaailman yrityksen sisäiset ohjeistuksen ym. on englanniksia. Ja tietenkin raportointi emoon englanniksi.

        Toki on vielä olemassa t'ysin suomenkielisiäkin yrityksiä, mutta niitä on koko ajan vaan vähemmän ja vähemmän.

        Nimenomaan! Ja täysin suomenkieliset yritykset on enää pien- tai mikroyrityksiä, joihin ei ihan hirveesti tradenomejakaan tarvita. :)


    • piippari2

      Vedätte vaan enkunkielisestä aineistosta copypastella google kääntäjään, niin saatte jonkun verran apua... ihan puhdasta käännöstä ei sillä meiningillä saa, että jonkun verran pitää ymmärtää.

    • leourpolle

      Erityisesti taloushallinnon puolella terminologia on hyvä osata myös englanniksi. Varsinkin tilintarkastajalta tätä vaaditaan, enenevissä määrin myös tilitoimistotyöntekijöiltä (järjestelmät englanniksi, IFRS ym). Kannattaa muistaa että yritykset kansainvälistyvät, Suomi kansainvälistyy ja useimmiten edes auttava englannin kielen taito on tarpeen. Kaikki on kuitenkin opittavissa.

      • leourpo

        No joo kyllä minä nyt jonkin verran englantia osaan, ja esim. termejä voisin enkuksi opiskella. Mutta sujuva puhuminen ja kirjoittaminen englanniksi eli kommunikointi ei oikein onnistu. Paremmin vaikkapa luen englanninkielistä tekstiä.

        En tiiä, kaipa sitä täytyy yrittää käydä kokeilemassa ja katsoa pärjääkö. Edes siellä koulussa.


      • ttyy
        leourpo kirjoitti:

        No joo kyllä minä nyt jonkin verran englantia osaan, ja esim. termejä voisin enkuksi opiskella. Mutta sujuva puhuminen ja kirjoittaminen englanniksi eli kommunikointi ei oikein onnistu. Paremmin vaikkapa luen englanninkielistä tekstiä.

        En tiiä, kaipa sitä täytyy yrittää käydä kokeilemassa ja katsoa pärjääkö. Edes siellä koulussa.

        Sinun on todella syytä tulevaisuutesi takia oppia englantia hyvin kuten itsekin olet näköjään asiaa pohdiskellut. Teet töitä sitten millä kaupallisella alalla tahansa tulet ennemmin tai myöhemmin törmäämään asiaan. Vaikka pääsisit tänään töihin jonnekin, jossa sitä ei tarvita, niin huomenna sitä jo tarvitaan. Takaan sen. Tulee vaikka yrityskauppa tai kotimaisen yrityksen toiminta kansainvälistyy, myös taloushallinnossa on osattava englantia. Meillä esim myyjät myivät vain suomalaisille asiakkaille, mutta saivat huomata joutuvansa ykskaks olemaan yhteyksissä englantilaisiin ostajiin jne... Siinä tuli melkoinen kielikylpy joillekin, mutta kyllä he oppivat.


      • leourpo
        ttyy kirjoitti:

        Sinun on todella syytä tulevaisuutesi takia oppia englantia hyvin kuten itsekin olet näköjään asiaa pohdiskellut. Teet töitä sitten millä kaupallisella alalla tahansa tulet ennemmin tai myöhemmin törmäämään asiaan. Vaikka pääsisit tänään töihin jonnekin, jossa sitä ei tarvita, niin huomenna sitä jo tarvitaan. Takaan sen. Tulee vaikka yrityskauppa tai kotimaisen yrityksen toiminta kansainvälistyy, myös taloushallinnossa on osattava englantia. Meillä esim myyjät myivät vain suomalaisille asiakkaille, mutta saivat huomata joutuvansa ykskaks olemaan yhteyksissä englantilaisiin ostajiin jne... Siinä tuli melkoinen kielikylpy joillekin, mutta kyllä he oppivat.

        No saa nähä mihin ite päätyy. Jospa sitä enkkua oppis tarvittaessa.


      • niiiinpä niiin

        Mua kyllä ottaa toi enkun kielinen materiaali vähä kupoliin. Ja miksi sitä pitää olla vielä kaksin kappalein ?
        Itseäni ei kiinnosta markkinointi eikä myynti vaan taloushallinto. Taloushallinto vaatii kuitenkin tekijältään numeraalista ymmärtämistä ja mun mielestä se on kyllä hieman tärkeämpää kirjanpidon töissä kun se että osaa enkkuu. Eikä sitä kirjanpitoa enkun kielitaidolla tehdä. Kuitenki suurin osa Suomessa tehtävästä kirjanpidosta tehdään ihan suomalaisille yrittäjille ja yrityksille. Jotenkin pännii tällaisena matemaattesesti lahjakkaana ihmisenä se että kriiteerinä pidetään enemmän enkun kielentaitoa kun numeraalista osaamista. Vaikka pääsykokeissa on se matikka osuus niin on kuulemma ihan helppo. Mut tämä enkun teksi näissä materiaaleissa ei kyllä vaikuta kovin helpota
        Olen jo taloushallintoa lukenu kauppiksessa pari vuotta ja tarkoitus olis jatkaa sitä amkissa jos vaan pääsee sisälle.


    • Minun mielipiteeni

      Mutta totuus on se että jos ei osaa englantia niin kannattaa suunnata muihin aloihin joilla sitä ei tarvita, esimerkiksi rakennustyöala, siivooja tai putkimies. Sitä paitsi kieliä ei voi enään oppia kovin hyvin jos ei ole nuori tai lapsi, aikuisena on tosi paha lähteä enään kartuttamaan kielikokemusta ja ylipäätänsä tietoa. Tällä yritän sanoa että pitää pärjätä niillä korteilla mitkä luoja on suonut. Toiset on hyviä käytännön töissä joihin tulee suorittava rutiini ja toiset töissä jotka vaativat aivoilta paljon enemmän.

      • höpsis123

        Höpönpöpön, kyllä aikuisiällä oppiminen on helpompaa kuin nuorena. Minä olen opiskellut aikuisiällä kaksi kieltä, ruotsin ja venäjän, ja puhun molempia kyllä todella sujuvasti. Motivaatio kun on hieman eri luokkaa kuin nuorena. Tosin kyllä olen suorittanut myös ylioppilastutkinnon vasta aikuisiällä, kuitenkin ihan riittävillä E:n papereilla, että enpä tuota kyllä todellakaan allekirjoita.


    • asdsadsasasad

      Näyttää siltä että haluavat rajata hakijoita jotka eivät ole kovin kiinostuneita tulemaan edes koko kouluun vaan käyvät muuten vain pääsykokeissa. Viime vuonnahan oli tekstiä yhteensä joku 50 sivua josta yli 30 suomeksi. Nyt paljon enemmän englanniksi.

      Tietääkö kukaan miten noita matikan tehtäviä kannataisi harjoitella ei nimittäin itellä mikään vahvuus ole?

      • heps2

        Kannattaa kerrata prosenttilaskuja ja ihan perusyhtälöiden ratkaisua. Prosenttilaskuja meillä ainakin oli suurin osa.


      • siops
        heps2 kirjoitti:

        Kannattaa kerrata prosenttilaskuja ja ihan perusyhtälöiden ratkaisua. Prosenttilaskuja meillä ainakin oli suurin osa.

        Minkälainen se haastattelu on ? Mitä asioita siellä tulee esiin ?


      • 590glgh

        No ei tosiaankaan ollut näin syksyllä ,en kyllä tiedä puhutko keväästä vai tästä syksyn aineistosta, monivalintoja on aina tullut vähemmän enkun aineistosta, kirjoitelma sitten kyllä siitä.


    • 45128615

      61 lähtöpistettä, luottavaisin mielin siis voi aloittaa ennakkomateriaalin selailemisen :P

      • Kysymys--

        Mistä noi lähtöpisteet näkee?


      • kysymys 45128615:lle

        Hei 45128615, miten voi olla lähtöpisteet 61 ? Aikuispuolella ei mitenkään voi olla kuin max 30 eli työkokemus plus mahd aikaisemmat opinnot.

        Eli haetko siis nuorten puolelle ?


      • hehehe4
        kysymys 45128615:lle kirjoitti:

        Hei 45128615, miten voi olla lähtöpisteet 61 ? Aikuispuolella ei mitenkään voi olla kuin max 30 eli työkokemus plus mahd aikaisemmat opinnot.

        Eli haetko siis nuorten puolelle ?

        Joo, joku on nyt varmaan ymmärtänyt väärin lähtöpisteiden laskemisen tai sitten pyrkii jonnekin muualle kuin liiketalouden aikuispuolelle. Eihän se ole järjelläkään ajatellen mitenkään mahdollista, että on jo lähtöpisteitä niin paljon, että sisään pääsee vaikka ei koepaperiin kirjpoittaisi muuta kuin nimensä...


      • 45128615
        kysymys 45128615:lle kirjoitti:

        Hei 45128615, miten voi olla lähtöpisteet 61 ? Aikuispuolella ei mitenkään voi olla kuin max 30 eli työkokemus plus mahd aikaisemmat opinnot.

        Eli haetko siis nuorten puolelle ?

        Juu, nuorten puolelle.


    • uuno18

      Nuorten puolelle toi hakee, noi on tosi hyvät lähtöpisteet, olisi tosin kiva tietää, paljonko ihmisillä on keskimäärin lähtöpisteitä!

    • tuuuuuutor

      Kyllä toi Haaga-Helia on varmaan Suomen halutuin opiskelupailkka, kaikki lande-hikarit suuntaa sinne, että pääsis muuttaa Hesaan....... yliopistoon on yhtä vaikee päästä......!

    • iloinen4

      Anteeksi vaan, mutta kyllä mua alkoi hymyilyttää kun luin tätä ketjua. Itselle enkku on helppoa, joten sitä paremmat mahikset kai meikäläisellä, mitä useammalle nuo tekstit on hepreaa.

      Ja kyllä mä harkitsisin tuota alaa vielä hyvin tarkkaan, jos oikeasti englanti menee yli hilseen. Monissa amk:issa koulutusohjelmia on kansainvälistetty, eli käytännössä tarkoittaa sitä, että osa opinnoista suoritetaan englanniksi. Ja itse kyllä näen sen aika suurena miinuksena nykypäivänä työmarkkinoilla, jos ei kansainvälisellä kielellä pärjää. Vaikka se työpaikkahaave sitten olisikin ihan supisuomalaisessa firmassa, niin todennäköisesti muuten samalla linjalla olevista työnhakijoista kielitaitoinen menee ohi, valitettavasti :/

    • ope20

      Anteeksi vaan, kyllähän, jos on Suomessa pitkän enkun ylppäreissä kirjoittanut ja läpi päässyt tarkoittaa , että pystyy kielen halutessaan opettelemaan sillä tasolla, johon sitten tyytyy itse.

      Se on hiukkasen on hassua, kun täällä jotenkin suhtaudutaan, ettei pystyisi kielitaitoaan kehittämään jatko-opiskeluissa. Monellahan voi olla vuosia jo lukio-opinnoista ja on ihan normaalia, että matikat ja enkut vähän pääsee ruostumaan, jos ei ol ollut käyttöä. Kielitaitoa ja matikkaa voi elvyttää nopeastikin teho- yms kursseilla ja opiskella voi eläkeläisenäkin.

      Nyt vaan tsemmpiä ihmiset!! Jotkut vaan haluaa lannistaa, toivottavasti ahkerimmat saa opiskelupaikan.

    • sannuuu

      Täälä vaan valitetaan enkunkielisistä aineistoista.. Käyttäkää sekin aika hyödyksi vaikka opettelemalla niitä koska ei sille mitään mahda :)
      Täytyy kyllä myöntää että itekkin olin vähän epätoivoinen ku näin materiaalit mutta varsinkin cross-cultural business communication vaikuttaa ainakin näin alkuun mielenkiintoselta. :-)

      Voisko joku vähän valaista minkälainen se mahdollinen haastattelu on ja minkälaisia kysymyksiä voi tulla esim siitä SOK-jutusta??

    • nuoriso1

      Nuorisopuolella ei tule haastattelua, vaan kirjoitelma!

    • humps

      Haastattelu, tai kirjoitelma. Niin ainakin meillä lukee, ei kai ne väärää infoa anna? Kai ne siinä haastattelussa haluaa lähinnä selvitää sitä motivaatiota, eli luultavasti utelevat vanhoista koulutuksista, ja "mitä haluat tehdä isona?". En oikein keksi mitä muuta tuollaisessa haastattelussa voisi olla. Paitsi jos on ryhmähaastattelu, niin sitten voi olla jokin aihe, josta odotetaan keskustelua.

      • sannuuu

        Sitähän mäkin.. Ei ilmeisesti saada tietää kun vasta sielä kokeessa..? Mutta toivon kyllä kirjotelmaa, itellä ehkä vahvempi ku joku haastattelu :D


    • bisness1

      Tosta enkusta vaahdotaan täällä ihan liikaa, ei se niin tärkeä ole, jos on matematiikka ja suomenkielinen aineisto hallussa ja business-enkunkieltähän mennään vasta opettelemaan tonne.

      Ja työelämän puolella taas sitten, kansainvälisesti toimiviilla firmoilla on paljon yrityksen omaa sisäistä henkilöstön koulutusta, myös paljon kielikoulutusta/kielitaidon ylläpitoa,... ihan normaali käytäntö nykymaailmassa. Eli ei tartte tässä vaiheessa vielä olla enkunnero, riittää kun auttavasti osaa.

    • rtyu5

      Kyllä aikuispuolella tarvitaan hyvä enkku, nuorisopuolesta en tiedä.

    • Kirjat maksavat sika

      Aikuisopiskelupuolelle olen hakemassa... Tuli vaan mieleen, kun tsekkailin noita kursseja niin jokaista kurssia myöten (ja niitähän riittää) on min kaksi kurssikirjaa hankittava, usein jopa kolme.

      Googlailin vähän hintoja ja ne vaihtelivat n. 25 - 85 eur välillä. Eli kalliiksi tulee. Useamman tonnin per vuosi.

      Niitähän ei voi kaikkia kovin hyvin lainaillakaan kuten mulle Haaga-heliasta puhelimitse kerrottiin...

      • haagaheliankirjasto

        Huh, toivottavasti kukaan opiskelijamme ei ole joutunut maksamaan useampaa tonnia vuodessa siksi, ettei kirjastosta saisi tarvittavia kirjoja! HAAGA-HELIAssa kirjasto hankkii kaikista kurssikirjoista useita kappaleita opiskelijoiden käyttöön. Suosituimmista kurssikirjoista kirjastoissamme on jopa useita kymmeniä lainakappaleita. Lisäksi kaikista kurssikirjoista hankitaan käsikirjakappaleet, jotka ovat aina kirjastossa opiskelijoiden käytettävissä.

        Tietenkään emme voi taata, että jokaiselle opiskelijalle löytyisi juuri heti nyt se kaivattu kirja, mutta kun vähän ennakoi kirjatarpeita, tekee varauksia ja/tai käyttää kirjastossa käsikirjakappaleita, niin kirjaston kurssikirjoillakin pärjää aika pitkälle. HAAGA-HELIAn kirjaston kokoelmiin voi tutustua osoitteessa haltia.amkit.fi.


      • opo3
        haagaheliankirjasto kirjoitti:

        Huh, toivottavasti kukaan opiskelijamme ei ole joutunut maksamaan useampaa tonnia vuodessa siksi, ettei kirjastosta saisi tarvittavia kirjoja! HAAGA-HELIAssa kirjasto hankkii kaikista kurssikirjoista useita kappaleita opiskelijoiden käyttöön. Suosituimmista kurssikirjoista kirjastoissamme on jopa useita kymmeniä lainakappaleita. Lisäksi kaikista kurssikirjoista hankitaan käsikirjakappaleet, jotka ovat aina kirjastossa opiskelijoiden käytettävissä.

        Tietenkään emme voi taata, että jokaiselle opiskelijalle löytyisi juuri heti nyt se kaivattu kirja, mutta kun vähän ennakoi kirjatarpeita, tekee varauksia ja/tai käyttää kirjastossa käsikirjakappaleita, niin kirjaston kurssikirjoillakin pärjää aika pitkälle. HAAGA-HELIAn kirjaston kokoelmiin voi tutustua osoitteessa haltia.amkit.fi.

        Joo mä ainakin ihmettelin tota kommenttia, taisi tulla tänne vaan siksi, että ihmiset ei viittisi hakea, ts, vähemmän kilpailijoita paikoista. Kaikki, jotka on ottaneet asioista selvää, tietävät, että kirjastoista on loistavasti kirjoja saatavilla, pitää vaan olla ajoissa liikkeellä, toki jotkut kirjat kyllä kannattaa ostaa ihan omaksi, ns. kivijalka.


    • xyxy2

      No huh, toivottavasti sais ostettua vanhoja jostain

    • uiiiii

      Ainekin viimevuonna HAAGA-HELIAN liiketalouden pääsykokeessa oli englanninkielinen materiaali, ja pääsykoe oli kuitenkin enkunielisestä materiaalista suomeksi. Tärkeintä on siis ymmärtää se enkunkielinen teksti, jotta osaa vastata kysymyksiin oikein suomeksi. Sitten oli vielä muutamia englanninkielisiä kysymyksiä. Tosin se, millainen koe oli viimevuonna ei välttämättä tarkoita että se on tänävuonna samanlainen.

      Matikan osuus oli melko helppo vaikka itse olen todella surkea matematiikassa. Kaikki kysymykset olivat monivalintoja.

    • kallista opiskelua

      Oikeesti ne kirjat tulee maksamaan tautisesti. Tutkin myös asiaa. HH:n sivuilta esim löytyy tosi hyvin opintoviikot ja niiden kirjat. Niitä tosiaan on 2-3 per kurssi. Sairaan kalliiksi tulee eli pakko varautua kaivamaan kuvetta useampi tonni jopa pahimmassa tapauksessa, huh huh.

      Aina uudet 2-3 jopa 4 kirjaa ja kaikkihan sen tietävät, että edellisen vuoden kirjat ei enää käy...lukiosta jo tuttua !

      Mullekin sanottiin, että lainaaminen ja vanhojen kirjojen ostojahtaukseen ei kantsi luottaa.

    • jutta7

      Ihan selvää rahastusta ja bisneksen tekoa oppikirjoilla tällänen, esim. yliopistossa oppimateriaali suurimmaks osaksi netissä, joku harva kirja sitten yhteistilauksena proffan kautta, että saa halvemmalla.....biness is bisness. Mutta kuten lukiokirjojenkin osalta, naurettavaa, ettei vanha painos käy, jos vaan muutama sivu erilailla...törkeetä on !!

    • hohhoijaa

      Millä mallilla teillä on lukemiset? :) Onko kaikki aineistot käyty jo kertaalleen läpi? Minkälaista tahtia muuten pidätte lukemisenne kanssa?

    • helpless222

      Tulostin materiaalit jo pari viikkoa sitten, mut tosiaan noi englannin kieliset materiaalit sai mielen synkäksi ja vasta nyt päätin alkaa tsekkailemaan niitä läpi... ei hyvä, ois tosiaan pitänyt alkaa lukemaan jo heti silloin pari viikkoa sitten...

    • enkkumiinus

      Joop, ne sisältää melkosen paljon erikoisia sanoja/sanojen käyttötapoja, ja mun mielestä ihan hiiiiiiiiirveän pitkiä lauseita, jolloin koko lauseen ideaa vaikea hahmottaa! argghh

    • hakija2013

      Minä otin yksityisen englanninkielen opettajan käymään materiaalit kanssani läpi, vaikka ei se oma englanti mikään aivan totaalisen huono olekkaan.
      Mukavaa kun saa hyötyä tästäkin ja oppii lisää, materiaali alkaa nyt tuntua jo aika selkeältä.
      Vuosikertomukset on töistä jo tuttuja ja matematiikan perus kaavat on helppo kerrata.
      En suosittele kenellekkään kääntämään tuota Englanninkielistä materiaalia sanasta sanaan ymmärtää teksitn vain ihan väärin.

    • kiinaenkku

      Joo, kyllä täällä myös ihmetellään, että laitetaan suomenkieliset opiskelemaan pääsykoemateriaalina tollasta....... en viitsi sanoa mitä "englantia" Jos kerran halutaan enkuksi pääsykoeaineistot, pitäisi kyllä olla jotain tasoa. Etenkin toi kiinalainen....????!?? Jonkun virallisen tahon pitäisi oikeasti puuttua tähän seikkaan. Voi ei, kateeksi käy, että sulla on varaa tollaseen, pääset taatusti sisään. Siis tonne Haaga-Heliaan on yhtä vaikea päästä kuin yliopistoon, ihan uskomattoman suosittu koulu.

      • cdsaöldksaö

        Tekstin englanti on ihan hyvää englantia. Ei varmaan kannata kommentoida jonkun muun (joka julkaissut tiettellisen tekstin alan julkaisussa!) englannin kielen taitoa kommentoida jos ei itse ko. kieltä osaa.


    • 39ww

      Aineisto vaikuttaa sinänsä kaikenkaikkiaan helpolta. Ainoa kysymysmerkki on tietty matikka, kun siihen ei ole mitään lukuaineistoa annettu.

      Sinänsä jos esim Haaga-Heliaan on tarjolla 120 aloituspaikkaa ja ensisijaisia hakijoita noin 680, niin ihmetyttää miten noin isossa joukossa ei olisi vähintään 120 sellaista, jotka tuon aineiston perusteella vetäisivät täydet tai ainakin lähestulkoon täydet pojot. Sen ei luulisi olevan mitenkään mahdotonta ainakaan niille, jolla ei ole ongelmia enkun kanssa.

      Jos on ongelmia enkun kanssa niin sitten on kyllä heikommassa jamassa, ja ehkä se onkin juuri sitten se juttu, jolla eroja tehdään.

    • kouluun

      Heippa hei 39ww, en tiedä haetko aikuisten vai nuorten haussa, mutta nuorten haussa ensisijaisia hakijoita nyt keväällä on 1661 ja toissijaisia 3935 (tiedot löytyvät HH:n sivuilta kohdasta hakutilasto) ja nuorten puolelle pääsee 280, että tälleen meillä Suomessa nuorilla opiskelupaikan saannin kanssa. Tulee fiilis, ettei melkee jaksais edes yrittää, mutku töiden saaminenkin on niin vaikeeta.....

      • galis

        Itse saan lähtöpisteitä 55, nuorten puolelle siis haen. Englanninkielinen osio ei tunnu nyt niin kauhean vaikealta, mutta minusta kumminkin vaikeampaa tekstiä kuin pitkän enkun yo- kokeessa :D matikkaa en ole harjoitellut kauheasti. Saako vanhojen kokeiden matikan tehtäviä mistään ilmaiseksi?


    • 39ww

      Vastaukseksi sinulle "kouluun" , haen aikuisten puolelle. Aikuisten puolelle on hakijoita HH:n on noin puolet teidän nuorten määristä, mutta suhteellinen sisäänpääsy on yhtä vaikeaa, siinä on vain noin 1 prosenttiyksikön ero.

      Eli vaikeaksi ovat päättäjät tehneet sen meille kaikille... Mutta he ovatkin oma ihmisrotunsa eli homo idioticus.

      Samaan hengenvetoon, kun he vaikeuttavat halukkaiden pääsy opiskelemaan he voivat sitten paasata koulutuksen tärkeydestä, uudelleen koulutuksen välttämättömyydestä, jatkuvasta läpi iän jatkuvasta uudistumisesta, pienen kansakunnan huoltosuhde- ja kilpailukykyhaasteista jne. Töitä ei saa nuoret eikä vähän vanhemmatkaan, joten samaan aikaan on järkevää vielä vaikeuttaa opiskelemaan pääsyä

      • :::::

        Onnee sulle pyrkimiseen 39WW , nyt vaan pitää tsempata itsensä jaksamiseen lukea. On kyllä ihan hurjaa, että AMK- ja yliopisto-opinnot on tehty niin vaikeiksi päästä, n. 80 % pyrkijöistä melkeen joka paikassa jää ilman opiskelupaikkaa.

        Terveisin "kouluun"


    • -------

      Mistä tietää että on saanut kutsun tuonne pääsykokeeseen?

    • ekakerta2

      Tuli vain mieleen, että kuinkakohan moni kaikista hakijoista edes loppujenlopuksi osallistuu kokeeseen ?

      Onko joku käynyt jo aiemmin esim. Haaga-Helian aikuispuolen kokeessa ja osaisi vastata tähän ?

      Jos vaikka muutama sata osallistuu niin sehän vaatii jo isoja tiloja, mutta entäs ne haastattelut. Jos vaikka 300 osallistuu ja jokaista haastatellaan 10 min niin se on jo 50 tuntia. Eli aika monta haastattelijaa tarvitaan.

      Ja sitten vielä jos ajatellaan, että haastattelussa on jaossa 30 pist, joka sentään on aika paljon kokonaispisteistä, niin mitenköhän objektiivista pisteytystä siinä on jaossa ?

      • Dance2

        Ei varmaan kaikki hakijat tule kokeeseen, mutta siliti ainakin nuorten puolella hurja hakijamäärä. Mäkin olen ajatellut noiden haastattelujen toteuttamista käytännössä, kun on noin paljon ihmisiä ja myös niiden arvostelemista, jotenkin tuntuisi, että kirjoitelma olisi oikeudenmukaisempi aikuisillakin.


    • Kysymyksiä_

      Tuota, pari kysymystä:

      1) Miten voi itse kartoittaa paljon on jo valmiiksi pisteitä?
      2) Saako pääsykokeista yhteensä 30 pistettä maksimissaan?

    • Paniikki-86
    • Onko kokemusta?-

      Onko jollain kokemusta Eximian itseopiskelumateriaaleista tai Valmennuskeskuksen koti-kurssista? Minusta tuntuu että tarvitsen varsinkin apua tuossa englanninkielisessä materiaalissa. Mitään yksityisopettajaa en löydä kotipaikkakunnaltani.

      Eximia mainostaa 30 % alennusta materiaaleista eli paha hinta ei tuo ole jos siihen kuuluu esim. käännökset aineistosta. Mutta sivuilla eivät avaa onko tuo materiaali joku yleinen vai juuri tähän ennakkoaineistoon valmistava. http://www.eximia.fi/info/988/ . Onko kukaan ostanut tuota pakettia?

      Toinen on tuo Valmennuskeskuksen koti-kurssi, mutta tuntuu aika kovalta hinnalta 210 euroa videoista kun ei tiedä yhtään ovatko ne järkeviä. Tuolla hinnallahan saisi jonkun tv-kanavapaketin vuodeksi eli videoiden tuntihinta on aika korkea. http://www.valmennuskeskus.fi/page.php?page_id=269&c_id=424 . Onko joku ostanut noita videoita eli kuulisin mieluusti kokemuksia niistä

    • semmosta.

      Hain keväällä 2011 Oulun amk:n liiketalouden nuorisopuolelle. En halunnut koko paikkaan, joten en lukenut. Huvikseni täytin monivalinnat enkä tietenkään kirjoittanut kirjoitelmaa (haastattelua ei ole). Tulin vahingossa hyväksytyksi, eli ei liene kovin vaikeaa Ouluun päästä :)

      • shiit

        Tietääkö kukaa voiko se haastattelu olla englanniksi ja pitääkö se tehä yksin vai ryhmäs?


    • justme933

      Haaga-helian kirjeessä tänään kerrottiin, että haastattelu tehdään 3 hengen ryhmissä ja siinä keskustellaan motivaatiosta koulunkäyntiin, odotuksia kouluun liittyen yms. ja suomeks se vissiin on. Musta haastattelu on kiva juttu. Pystyy helpommin tuomaa omaa persoona esiin ja sosiaalisia taitoja, niillä kun on kuiten myyntityössä tärkee osa :)

      • utelias20

        No olisikin totaalisen naurettavaa, jos se olisi englanniksi, eihän juuri tässä ketjussa kukaan kansainväliselle linjalle hae, vaan normaaliin suomenkieliseen kouluun, jossa opiskellaan suomeksi ja opiskellaan englannin kieltä. Ai sä sait tänään kirjeen, haetko nuoriin vai aikuisiin?


    • Hmm....

      Nouseeko muuten noi pisterajat joka vuosi? Viime vuonna Leppävaaran Laureaan pääsi jollain melkein 70 pisteellä, onko se tänä vuonna sitten yli 70?

      • not me

        Ootteko saanu jo kutsukirjeitä ouluun hakeneet???


    • kys2222

      Olen menossa aikuisten puolelle pääsykokeeseen Haaga-Heliaan.

      Pitääkö paikkansa, että mikäli vastaa väärin, saa miinuspisteitä ? Jos pitää niin koskeeko se kaikkia osioita: monivalintakysymyksiä ja matikkaa vai ainoastaan toista ?

      Aikuisten puolelle ei varmaankaan ole vielä kirjeitä postiteltu vaan vasta toukokuun puolivälissä ?

    • OAMK2013

      Ei ole vielä tullut kutsua Ouluun ainakaan aikuisten puolelle. Koehan on jo 22.5., niin toivottavasti ei nyt kovin paljon kuun puolenvälin jälkeen lähde kutsut...

    • uioppu

      Muakin kiinnostaa toi, että tuleeko matikassa vääristä vastauksista miinuspisteitä ?

      • Kullätulloo

        kyllä tulee miinuspisteitä, joten jos et osaa jätä kokonaan vastaamatta!


    • -a-a---a

      Onko englanti pelkkää monivalintaa? Ja tarvitseeko noista ennakkomateriaaleista "osata ulkoa" paljonkin?

    • yjh77989

      -a-a---a :lle,

      En ole itse aiemmin osallistunut kokeeseen, mutta olen kysynyt saman kysymyksen niiltä, jotka ovat. Usein ilmeisesti on ollut niin, että tulee kyllä monivalintakysymyksiä, mutta lisäksi usein essee/kirjoitelma enkun aineistosta. Riippuu kyllä myös oppilaitoksesta.

    • poopooo

      oletteko jo saaneet kutsun nuorten pääsykokeeseen?
      ainakaan en huomannut että olisi mitään puhuttu haastattelusta (joku ylempänä puhui siitä^^) ja eikö tää koe ole valtakunnallinen eli kaikkialla sama vai? tietysti aikuispuoli erikseen.

    • ditp

      Onko kenelläkään mitään hajua, että mihin aikaan päivästä on aikuispuolen pääsykokeet (Laureassa)? Onko ne heti aamusta, vai onko työssäkäyviä ajateltu? Ja kuinka monta tuntia kokoeisiin on varattava?

    • Hmmmmhh

      Mitä veikkaatte, milläköhän pisteillä tänä vuonna pääsee sisään Leppävaaran Laureaan? VIime vuonna taisi päästä jollain 69.

    • 3tuoppia

      ditp, metropoliassa oli viime vuonna muistaakseni klo 12.00-13.40 koeaika, paikalle piti saapua n. 1/2 aiemmin ja sitten päälle haastattelu. Kirjeessä sanottiin että koko koetilaisuus haastatteluineen päättyy klo 16 mennessä.

      Eli kyllä kantsii varautua ottamaan vapaapäivä

    • katariina9

      Voi hyvää päivää! Tuo englanninkielen teksti on kyllä jo muutenkin rankkaa luettavaa mutta kun se vielä lisäks vilisee lainauksia.. pitäis lukea ajatuksella mutta se on vähän hankalaa ku jatkuvasti tulee suluissa sivunumeroita ja vuosilukuja..

      • asaddasdsasadsadsdas

        Helppoa ku mikäkin. Maalaisjärjellä monivalintatehtävät menee.


      • Jaanus128763124

        Tuo Henderssonin ja Louhiala-Salmisen teksti on kyllä niin järkyttävän huonoa ja raskasta luettavaa ettei mitään järkeä. Tuon toisen enkun aineiston luin jo pariin kertaan tässä välissä ja nyt aloin uudestaan lukeen tätä ekaa aineistoa. Hajosin samantien uudelleen. Enpä oo aiemmin lukenu mitään yhtä raskasta tekstiä englanniksi vaikka aihe olisi ihan mielenkiintoinen!


    • jossuööö

      Moikka!

      Hei mites, onko kaikille aikuispuolelle hakeneille tullut jo kutsu pääsykokeeseen? Mä hain TAMKiin aikuispuolelle, eikä vieläkään oo kutsua tullu postissa :/

      • Käsipäääva

        Lukee netissä että ne postitetaan viikolla 20


      • Opiskeijapoika
        Käsipäääva kirjoitti:

        Lukee netissä että ne postitetaan viikolla 20

        Voiko joku kertoa mulle, mikä on noitten denglanninkielisten aineistojen pääsanoma/pääkohdat. Auttaa mun lisäksi varmasti monta muuta. Kiitos!!!


    • Annica13

      Onneksi suomensin tekstit heti kun ne julkaistiin. Nyt voi vaan lukea ja treenata matikkaa jota viimeksi opiskellut vuonna 1998... hetken vie että muistuu mieleen jutut. Aikuispuolelle hain, kutsu ei ole tullut vielä... sitä odotellessa.

    • suzz843

      Joo, itelle se englanti ei ole niinkään kynnys. Eikä matematiikkakaan, mut sitä on pakko vähän muistella ku itekki opiskellu 2003 viimeksi. Lukemista helpottais kyl paljon jos ei tarvis olla tietokoneella, mut tähän kai sitä on totuttava.. :P

    • jossuööö

      Laitoinkin TAMKiin viestiä, sanottiin että kutsut tulee ihan näinä päivinä :) Itellä on kyllä motivaation kanssa taistelemista koko materiaalien kanssa, se SOK:n vuosikertomuskin on niin tylsää tekstiä.. Ja jos sitä vertaa viime vuoden suomenkieliseen materiaaliin, niin mun mielestä tosta on tosi paljon vaikeempi saada ikäänkuin kiinni siitä pointista että mitkä on ns. tärkeimmät asiat tekstissä.

      Mietin myös sitä, että onkohan sillä esitehtävällä joka piti tehdä ennen hakuajan päättymistä, jotain osaa pisteiden laskuun? Siis että oliko se jo itsessään jokin kokeen osa?? Mielestäin siinä oli aikalailla samat kysymykset, kuin viime vuoden nuorten haussa olleessa suullisessa haastattelussa.

    • ryuttr

      Heh, no varmaankin auttaisi monia, jos joku kielitaidottomille avaisi pääkohdat, mutta miksi joku niin tekisi ?! Opiskelupaikoistahan tässä kaikki kilpailee !

      • dfjöl3

        jep, ei tietenkään kukaan tällä auta, kilpailu on vaan niin kova.


    • VTTU

      Voi, Vttu, noita enkun aineistoja, miten tollasia voidaan ottaa pääsykokeeseen suomessa, etenkin toi kiinalainen?????????? joku kiinalainen kirjottaa jotain ........ miten tämänkaltaista voi vaan olla pääsykokeessa??? KYSYMYSMERKKI??

      • houhou2

        jonkun viranomaistahon pitäisi puuttua tähän!!!!!!!!!


    • Bisnestypy93

      Tää keskustelu täällä on aika huvittavaa. Jos on halu ja motivaatio kunnossa ja tavoitteena opiskelupaikka niin sitä vaikka lukee hepreaa. P.S. En itsekkään ole mikään kielinero, mutta asenne on kohdallaan ja motivaatiota löytyy. Käykää vaan sen aineiston kimppuun ja suomentakaa :) Tsemppiä kaikille!

    • study

      Joo, 3 viikkoo vielä aikaa, ite ajattelin, että 2 viikkoo riittää, jos valmistautuu täysipäiväisesti.

      • ellu666

        Moi! Sain kutsun pääsykokeeseen liiketalouteen ja liiketoiminnan logistiikkaan aikuispuolelle. En ilmeisesti voi osallistua kuin toiseen kokeeseen.
        Mutta jos minulla oli ykkösvalintana liiketalous ja haluankin osallistua liiketoiminnan logistiikan valintakokeeseen niin menetänkö ykkösvalinnasta saadut pisteet?
        Saako ammattikorkeakouluissa ykkösvalinnasta lisäpisteitä? (lamk on koulu)

        Kumpaan on yleensä helpompi päästä sisään?


    • sisässä

      Nuorten puolelle hakiesssa v.2012 enkkua ei sen enempää tarvittu kuin että piti suomentaa tekstit PERUSTEELLISESTI ennen koetta ja ymmärtää kokeessa esitetyt kysymykset ja vastaukset ja laittaa rasti ruutuun.
      Käännöstyöhän onnistuu googlen avulla kunhan on aikaa, motivaatiota ja muistiinpanovälineet.

      Suosittelen harjoittelemaan matikkaa myös tekstien lisäksi

      Voi tulla vastaan tehtäviä kuten 3/8 * 5/9 : 17

      JOTKA LASKETAAN ILMAN LASKINTA ;)

      Tän vuotista aineistoa en ymmärrä ainoastaan suomenkielisen osuuden osalta.
      Ketä kiinnostaa lukea suomen suurimmasta kusetuksesta, SOKista. Edellisvuoden suomalainen aineisto oli yleissivistävää ja asianmukaista tietoa tulevaisuutta varten vaikka ei edes kouluun olisi päässyt.

      Onnea kokeeseen!:)

    • relaxedi

      lol mitä panikointia täällä on? :D

      Itte hain Haaga-Heliaan 2011, avasin materiaalin edellisenä päivänä ja käytin sen selailuun noin 10 tuntia. Lukiosta paperit C ja M välistä, ja heittämällä pääsin sisään.

    • wREKÄ

      Tietääkö kukaan että, ketkä ja millä metodilla tarkastavat nämä liiketalouden pääsykokeet ja onko mahdollista jälkeenpäin nähdä omat paperinsa? Esim. esseen tarkastamisessa on pakko varmaan olla ihan selkeät säännöt siihen miten pisteytetään, ettei mistään ympäripyöreästä liirumlaarumista varmaan kyllä saa pisteitä? En tiedä, kiva kohta nähdä millainen se koe on ja jos ei onnista jo tammikuussa uusiksil

    • sariny1

      Hei!!!
      Pitäisko oppia näitä numeroita ja tilastokaavoja,joita on todella paljon Sok:n vuosikertomuksessa. Kaikki liikevaihdot jne?
      Minkäläisiin asioihin pitää panostaa eniten?

    • minni3

      Miten toimitte englannin tekstin kanssa? Suomennatteko sanasta sanaan?

    • Minäsinähänmetehe

      Kaikki hakijathan eivät ole ylioppilaita. Pieni paniikki iskemässä kun en ole vielä aloittanut valmistautumista.. :D

    • Make019

      Kerran lukenut tuon suomenkielisen läpi ja kerran tuon lyhyemmän englanninkielisen. Se parikytä sivuinen englanninkielinen aineisto on suht raskasta tekstiä ja taidankin skipata sen yli. Aikuispuolelle Hamkiin hakemassa. En paljon jaksa stressata, pääsen jos pääsen :)

    • ylioppilas1

      Morjens vaan kaikille

      Voi DÄÄÄÄÄÄÄÄM, vasta nyt tajusin, miksi täällä valitetaan enkusta, eli siis AMK:hon, kuten myös yliopistoon, voi pyrkiä, vaikka ei olisikaan ylioppilas, niin siksi aineistot on vaativia ei-ylioppilaille, koska ne on vaativia ylioppilaillekin. Ja kun tossa aikaisemmin joku totesi, että on vaan tyhmä tai jotain, jos sanoo, että aineisto on huonoa enkkua, niin todellakin toi kiinalaisen tekemä on tieteellistä sanastoa, mutta myös mun mielestä huonosti "rakennettua" ilmaisua englanniksi, tuo toinen ainesto on parempi laadultaan. Onnea kaikille puurtajille, laiskat hävitköön pelin.

      • ylioppilas v m -95

        Huomenna ois koe edessä OAMK:ssa OMG :D


      • Fgykl
        ylioppilas v m -95 kirjoitti:

        Huomenna ois koe edessä OAMK:ssa OMG :D

        Huomenna tosiaan koe. Paljon olette lukeneet? Itse olen lukenut kahtena päivänä eli yhteensä 2 kertaa materiaalin läpi. Vuosikertomuksesta en kyllä muista mitään kun se vaan vilisi numeroita.


    • jep4

      Hei! Mikä kirjoitelmätehtävä voisi olla?

    • hetmns

      Huomenna koe ja minä oon suomentanut sanasta sanaan englannin tekstit ja lukenut ne kunnolla läpi (suomennokset) kerran ja tehnyt tiivistelmät joita kerrannut pariin otteeseen. Vuosikertomus tullut luettua kokonaan pari kertaa ja pari kertaa lukenut ne tärkeimmät asiat että tajuaa kokonaisuuden. Matematiikkaa treenannut joitain tunteja...

      Enkun materiaali on haastava tällaiselle joka ei ole ylioppilas ja ollut työelämässä vajaa 20 vuotta ja viimeksi opiskellut matematiikkaa joskus 90-luvulla niin voisi sanoa että mm. yhtälöt kaipaa "hiukan" treeniä...

      • yghgbnjfcgjnchgjfcyg

        Onko nuorten puolelle sitten sama koe kuin aikuisten puolelle? Sehän on vasta sitten parin viikon päästä...


      • hyyhyr
        yghgbnjfcgjnchgjfcyg kirjoitti:

        Onko nuorten puolelle sitten sama koe kuin aikuisten puolelle? Sehän on vasta sitten parin viikon päästä...

        Luulis, että koe on eri.


    • -.-

      Aika pyllystä toi pidempi enkun teksti...

    • tyyne25

      Reilu tunnin päästä mennään... Luin kaikki tekstit kerran läpi, tein jotainkin muistiinpanoja joita kertasin ja treenasin matematiikkaa. Nyt kun palasin noihin teksteihin, en osaa / muista mitään :/ Tamk:ssa on haastattelu, osaisin kyllä puhua itsestäni, mutta aiempina vuosina aiheet ovat kuulemma olleet markkinoinnista yms. En mä sellaista osaa yhtäkkiä keksiä! Päähän sattuu... Kyllä tämä tästä.

    • nelsonkampela

      Nonnii, nyt ne on sitten tehty. Mites ihmisillä meni? Me oltiin Laureassa tekemässä koetta.

    • risela

      Aika helpoilta tuntuivat, väittämistä ainakin oli suurin osa ihan selkeitä. Yhden typerän virheen tein matikkaosiossa, mut ihan oma moka kun en tarkistanut laskua.. Nyt vaan jännätään. :)

    • lizzie

      Muistatteko yhtään matikkaosion vastauksia? :)

    • miinis1

      no itse vastasin seuraavasti (en muista järjestystä)

      palloja täytyy nostaa 6 kertaa
      viimeinen kyssäri: tilillä oli ollut rahaa 1650 € (korko 0,2 %)
      kulutuksen pitää laskea 20 % että kustannukset pysyvät samana
      perunatehtävässä myynnin pitää nousta 200 %
      se missä oli myynti laskenut vuoteen 2010 nähden ja kysyttiin et paljon pitää myynnin nousta että on 2010 tasolla, ni 150 %
      oisko ollut eka tehtävä se jossa alennus oli eka 50 % ja sit viel maksutapaetua oli saanut vähentää 4 % ni mikä oli se alkuperäinen summa = 450 €
      perintölaskussa laitoin et ei mikään niistä, mut siitä en oo yhtään varma.
      nopeustehtävä 100 km /h oli se vastaus.
      nestettä tuli 20 l


      en oo mistään näistä varma, mut noin mä laitoin. joku tehtävä tosta puuttuu, anyone???

    • miinis1

      perintötehtävä 700000

    • risela

      Se korkotason nousu/lasku kysymys. Oikea vastaus siihen oli -25%, joten ei siis mikään niistä annetuista numeerisista vaihtoehdoista, vaihtoehto d.

    • miinis1

      ^ mikä tehtävä toi siis oli?

    • miinis1

      muistakseni vastasinkin johonkin muuhunkin kuin perintötehtävää ettei mikään vaihtoehdoista (perintötehtävä tosin meni väärin, ihme ajatuskatkos tuli siinä :O )

      mites muuten meni?? mä jätin englannit tyhjäksi, koska olin lukenut sitä toista materiaalia, ihme homma et piti kaks jakaa ennakkoon, yksi ois riittänyt. sok:n kyssäreihin vastasin 43 kyssäriin ja aika vahvasti uskon et meni....

      iso merkityshän on tosin sillä haastattelulla josta voi saada siis eniten pisteitä,
      joka kesti vaan 15 min... hmmm....

      • miinis1

        ainiin, se yks matikkatehtävä oli tosiaan se, et eka nous 50 % ja sit laski 50 % eli mikä oli kokonaismuutos, se tosiaan oli se -25 % eli ei mikään annetuista vaihtiksista


    • inka9

      Onko kellään tietoa mitä Metropolian alimmat pisterajat on ollut aikuispuolella? En meinaan vastannut yhteenkään enkkuaineiston kysymykseen kun en ehtinyt lukea... Laskeskelin että saisin työkokemuksesta 19p, haastattelusta varmaan ainakin 20p, matikasta 14p ja monivalinnoista 11p. Yhteensä siis ainakin 64p eli oiskohan mahkuja sisälle Metropoliaan tai Haaga-heliaan???

    • miinis1

      samkissa ainakin valintakokeesta (oikein-väärin ennakkomateriaalista, matikka ja haastis) täytyy väh. saada 30 pistettä että voi tulla valituksi. tiedä sit millä pisteillä yleensä on päässyt, et mikä on hakijoiden taso...

    • nelsonkampela

      Itte vastasin siihen litra hommaan 22l ja uskon et se on aikalailla oikein!

      • ditp

        Noup. 20l on oikein. Sitä c ainetta oli varastossa ainoastaan 10l, ja tämä on siis maksimissaan se 50%. Joten muita aineita pitää olla se toiset 50%. Yhteensä siis 2 x 10l = 20l

        Matikan osuus oli helppo, muista en osaa sanoa oikein mitään :/ Nähtäväksi jää...


    • risela

      litrakysymyksessä olen miiniksen kanssa samoilla linjoilla, että 20l oli oikea vastaus.
      miten tuo työkokemus muunnetaan pisteiksi?

    • miinis1

      joo kyl se on 20 l. koska jos 20 % ainetta 2, 30 % ainetta b ja loput ainetta c. (eli tietty 50 %) ja jos sitä kerran oli sen 10 l, niin muilla aineilla ei oo sen enempää väliä kuin kattoo sen, et aata tulee 20 % eli 4 litraa (sitähän oli 5) ja beetä tulee sit 6 litraa (30 %) ja sitä oli 7 litraa... mut niitä ei voi käyttää kaikkia kun ceetä oli vaan 10 l = 50 %

      Hakukelpoisuuden antavan työkokemuksen ylittävästä saman koulutusalan työkokemuksesta saa pisteitä siten, että kaksi kuukautta työkokemusta tuottaa yhden pisteen.

      hakukelpoisuushan on kaksi vuotta eli 24 kk =)

    • miinis1

      mut onkohan sillä jotain väliä, kun taisin vahingossa hakuvaiheessa ilmoittaa työkokemukseksi vähemmän kuukausia mitä oikeesti on... et kattooks ne sen siitä, vai työtodistuksista yms.... ku saisin täydet pisteet työkokemuksesta, jos katotaan todistuksista eikä siitä mitä ilmoitn hakulomakkeella. joku ajatuskatkos silloin kävi :/

    • inka9

      Aikuiskoulutuksessa Haaga-Helian alimmat pisteet viime kevään haussa oli n. 58p ja Metropolian jotain 60p eli aika rajoilla mennään..

    • nelsonkampela

      Kelläs kaikilla oli haastattelu? Metropoliassa ainakin.. Muualla?

    • miinis1

      samkissakin oli haastattelu

    • risela

      ok, kiitos. mulla oli haastattelussa koulutuspisteet 0p, mutta onneksi tosta työkokemuksesta tulee hyvin pisteitä. eikös 20p. ollut maksimi?

    • miinis1

      joo 20 p oli maksimi työkokemuksesta. mulle kans ei tuu opintopisteitä....

      • hups...

        niin, mikä on alakohtaista työkokemusta? Hain taloushallinnon puolelle, ja olen ollut myyjänä reilu 10v. Laitoin kuitenkin 0kk, kun ajattelin, että vain kirjanpito yms tehtävät lasketaan. Tuliko moka??


    • miinis1

      eiks noi taloushallinto, markkinointi jne oo "vaan" erikoistumisia, eli kun haetaan liiketalouden koulutusohjelmaan on työkokemus myyjänä alan työkokemusta?

    • cgklöää

      Teillä kenellä oli haastattelu ei ollut ollenkaan esseetä, vai?

      Itse hain HAMKiin. Matikka oli mun mielestä helppo, mutta monivalinnat aika vaikeita. Tai kaipa ne olis ollut helppoja jos olis lukenut kunnolla. Nippelitietoutta tosiaan tarvittiin.

      Esseestä en osaa sanoa oikein mitään. Tilaa oli mun mielestä vähän sen kirjoittamiseen. Vaikea sanoa miten se mulla meni.

      Saakohan tuloksien yhteydessä tietää kuinka monta pistettä mistäkin osiosta sai?

    • miinis1

      ei ollut esseetä, oli vain haastattelu =) mistä aiheesta essee oli?

    • bgfdhbgf

      Essee oli siitä "kiinalaisesta" artikkelista. En muista enää tehtävänantoa, että mitä siinä tarkalleen pyydettiin. Toivon, että mun juttu ei mennyt asian vierestä..

    • Jopotiitti

      Minä olin tokemin pääsykokeissa ja sinne ei tarvinnut ennakkoon lukea mitään. Annettiin suomenkielinen teksti, josta sitten piti kirjoittaa essee ja sitten oli monivalinnat. Kolmantena osiona oli matemaattislooginen osio. Oliko kukaan muu tällaisessa kokeessa?

      Omalta osaltani voin sanoa, että essee ja monivalinnat meni hyvin, mutta matikka oli mulle vaikea.

      • veikkaamalla voittaa

        Toivottavasti ette jättäneet ensimmäisessä osiossa yhtään vastaamatta. Mikäli Teille on esimerkiksi 20 kohtaa vastaamatta on Teillä varmasti 0 pistettä niistä. Todennäköisyyden mukaisesti olisitte saaneet veikkaamalla 10 oikein, josta pisteitä 10 pistettä ja edelleen 10 kohtaa väärin, josta -5 pistettä eli kaikkiin kohtiin kannatti vastata, vaikka vastausta ei tiennytkään ;-)


    • inka9

      Sehän meni niin että väärästä vastauksesta sai -0,5p ja vastaamatta jättämisestä 0p eli veikkaus ei todellakaan kannattanut..

      • Veikkaa vaan !!

        Nimimerkille "Inka9" toivottavasti et itse hakeutunut koulutukseen, koska tuolla tietämyksellä et varmaankaan montaa pistettä matematiikka-osiosta saanut.

        Väännetään rautalangasta; ensin vastasit kysymykset mihin tiesit oikeat vastaukset, oletetaan että niitä oli 40, joten sait niistä 40 pistettä ja loput jätit vastaamatta, yhteispistemääräsi oli silloin 40 pistettä.

        Toinen vastaaja sai oikeista vastauksista saman 40 pistettä ja veikkasi loput 20 kysymystä. TODENNÄKÖISYYDEN perusteella hän sai näistä 10 oikein ja 10 väärin. Näistä pisteitä siis oikeista 10 pistettä ja vääristä -5 pistettä eli näistä 20 kysymyksestä 5 pistettä, yhteispistemäärä siis 45 pistettä.

        Oletko edelleen sitä mieltä ettei veikkaaminen TODENNÄKÖISYYDEN perusteella kannattanut?


      • Ei onnea veikkaukses
        Veikkaa vaan !! kirjoitti:

        Nimimerkille "Inka9" toivottavasti et itse hakeutunut koulutukseen, koska tuolla tietämyksellä et varmaankaan montaa pistettä matematiikka-osiosta saanut.

        Väännetään rautalangasta; ensin vastasit kysymykset mihin tiesit oikeat vastaukset, oletetaan että niitä oli 40, joten sait niistä 40 pistettä ja loput jätit vastaamatta, yhteispistemääräsi oli silloin 40 pistettä.

        Toinen vastaaja sai oikeista vastauksista saman 40 pistettä ja veikkasi loput 20 kysymystä. TODENNÄKÖISYYDEN perusteella hän sai näistä 10 oikein ja 10 väärin. Näistä pisteitä siis oikeista 10 pistettä ja vääristä -5 pistettä eli näistä 20 kysymyksestä 5 pistettä, yhteispistemäärä siis 45 pistettä.

        Oletko edelleen sitä mieltä ettei veikkaaminen TODENNÄKÖISYYDEN perusteella kannattanut?

        Inka9 on oikeassa, sillä hän olisi veikannut kaikki loput 20 kysymystä väärin, joten hänen ei kannattanut lähteä veikkaamaan ;-)


    • Tyhmä kysymys

      Hei, kysyn tyhmän kysymyksen mutta asia jäi vaivaamaan. Eihän sillä ollut eilen väliä miten ruutuihin merkkasi vastauksen? tse laitoin X-merkillä, huomasin vaan lähtiessäni että aika moni oli värittänyt ruudun, ajattelin vaan oliko itseltäni jäänyt huomaamatta jotain ohjeista.

      • Tummenna

        Ohjeissa ruutu käskettiin tummentaa, tuskinpa tuolla on merkitystä, tiedän muitakin jotka merkitsivät rastin. Ehkä tarkastus suoritetaan lukulaitteella, joka tunnistaa paremmin tummennuksen kuin rastin....


      • Tyhmä kysymys
        Tummenna kirjoitti:

        Ohjeissa ruutu käskettiin tummentaa, tuskinpa tuolla on merkitystä, tiedän muitakin jotka merkitsivät rastin. Ehkä tarkastus suoritetaan lukulaitteella, joka tunnistaa paremmin tummennuksen kuin rastin....

        Kiitos vastauksesta, toivotaan ettei olisi väliä tai että joku muukin noita kokeita kattoo ku joku lukulaite, ku koe meni muuten todella hyvin, niin ottas kyl päähän jos tulee hylätty kokeesta. Jos jollain muullakin on mielipide asiaan niin kertokaa ihmeessä?


      • Soita
        Tyhmä kysymys kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, toivotaan ettei olisi väliä tai että joku muukin noita kokeita kattoo ku joku lukulaite, ku koe meni muuten todella hyvin, niin ottas kyl päähän jos tulee hylätty kokeesta. Jos jollain muullakin on mielipide asiaan niin kertokaa ihmeessä?

        Voithan aina soittaa opiskelupaikkaan ja kysyä asiasta, sitten ei jää asia vaivaamaan.

        Laita vielä vastaus tänne, niin muutkin samalla tavalla tehneet saavat tiedon.


      • Tyhmä kysymys
        Soita kirjoitti:

        Voithan aina soittaa opiskelupaikkaan ja kysyä asiasta, sitten ei jää asia vaivaamaan.

        Laita vielä vastaus tänne, niin muutkin samalla tavalla tehneet saavat tiedon.

        Jes, laitoin sinne jo mailia aamusta, jos ei vastausta ala kuulua niin soitan perään. Laitan tänne sitten tietoa.


      • hups...
        Tyhmä kysymys kirjoitti:

        Jes, laitoin sinne jo mailia aamusta, jos ei vastausta ala kuulua niin soitan perään. Laitan tänne sitten tietoa.

        rastilla minäkin vastaukset merkkasin, tuskin sillä mitän merkitystä on. Laitoin mailia ja kysyin tuosta työkokemuksestani, että huomioidaanko myyjän työstä kertynyt kokemus ja voikohan sitä enää lisätä hakemukseen. Hui kun jännittää! Pääsykoe meni sen verran kivasti, että JOS saankin työkokemuksesta täydet pisteet niin luulisin kyllä että pääsen sisälle!


    • kirjoitelma--

      Muistaako kukaan tarkemmin mikä oli kirjoitelman tehtävänanto? Eli siis "kiinalaisesta" -raportista oli, mutta varmaan joku tarkempi kohta oli kysymyksessä.

    • Haku päällä

      Kyllä jännittää tulokset. Itse tein matikkaosiossa pari amatöörimäistä virhettä, joten voi olla, että kaatuu siihen. TAMK ei kovin montaa opiskelijaa ota sisään aikuisopiskelulinjalle ja viime vuonna alin hyväksytty pistemäärä oli 63. Nyt sitten odotellaan.

    • miinis1

      joo ei kyllä mitään järkeä lähteä veikkaamaan, koska väärästä sai miinusta 0,5 pistettä. entäs jos olisi veikannut kaikki väärin??? :O ja pisteethän meni niin, että jos monivalinnassa olisi ollut esim 30 pistettä se jaetaan kolmella että saadaan sen osion pisteet (max 20). matikassa pisteet kerrotaan kahdella eli sama max 20 pistettä.

      ennemmin jätin vastaamatta ja otin 0 pistettä kuin miinuksia. toivottavasti ne mihin vastasin ois sit oikein :D koska mulla tosiaan jäi enkut tyhjäks -_-

      mulla meni matikassa yks väärin, harmittaa :( ku kotona osasin sen sit laskea, en tajuu mikä aivojumi tuli sitä laskiessa :(

      samkissa tais olla alin liiketalouden koulutusohjelmaan jotain yli 50 ja toisessa toimipaikassa jotain yli 60, en nyt muista.

      laskeskelin et matikasta saisin 19 p. työkokemuksesta väh. 17 p. = 36. USKON (ja toivon) et monivalinnasta saisin ainakin 10 p. (toivottavasti vähän enemmän, kuitenkin max 14 vastattujen perusteella) eli yht. 46, joten haastattelun on ollut paree mennä tosi hyvin!!! :D

      • Arvaillaan :-)

        Kyllähän se oli kaikilla tiedossa että väärästä vastauksesta tulee -0,5 pistettä, eihän se olekaan perustelu sille, että kannatti kaikkiin vastata. Peruste tulee siitä että yhdellä oikealla arvauksella, voit vastata kaksi väärin. Voit siis edelleen veikata 66% vastauksista väärin ja saat saman pistemäärän kuin henkilö, joka jätti vastaamatta. Valinta on täysin sinun, mutta se saattaa kenties maksaa sinulle opiskelupaikan ;-)

        Muutenkin laskutoimituksesi ei ihan ole kohdallaan, vastasit yhteen matikan kokeessa väärin ja kuitenkin sait matikasta 19 pistettä?

        Itselläni on varmasti työkokemuksesta 20, matikasta 20 ja uskoakseni haastattelusta lähemmäs 30 pistettä, joten pisteitä noin 70 pisteen paikkeilla ja sitten vielä ne "arvaukset" monivalinnasta :-)


    • miinis1

      ajatuskatkos.... tarkoitin siis 17 pistettä matikasta. pahoittelut siitä ;)

      mutta en silti ymmärrä tota sun logiikkaa O.o

      oletetaan et oisin vastannut 45 kysymykseen ja ne kaikki olisivat oikein, piste siis jokaisesta eli 45 pistettä ja osion pisteet olisivat 15p. olisin siis jättänyt kaikki muut tyhjiksi. jos olisin vastannut loppuihin kysymyksiin KAIKKIIN VÄÄRIN eli 15 kysymykseen kaikkiin väärin, olisin saanut niistä -7,5 p. 45 - 7,5 = 37,5 ja se kun jaetaan kolmella osion pisteet olisivat 12,5 pistettä.

      aukeeko? mahtoikohan oma veikkailusi maksaa itsellesi opiskelupaikan?

      • Arvaillaan :-)

        Olet aivan oikeassa, eikä logiikassani ole päätä eikä häntää. Hyvä esimerkkisi valaisi koko tilanteen.

        Toivotan onnea opinnoillesi, sitä tulet tarvitsemaan ;-)

        ps. pisteitä on jo riittävästi ilman tätä oikein-väärin osiota, onneksi ne saamani miinuspisteet eivät vähennä matematiikkaosion pisteitä :-)


    • Gdsfag

      Mitä ne noista enkuista kysy?

    • miinis1

      en varmasti opintoihini onnea tarvitse ;) ihan jotain muuta :D

      ja hienoa, että sulla pisteitä on mielestäsi tarpeeksi. itsevarmuutesi on lähes ihailtavaa, toivottavasti et tipu kovaa ja korkealta jos et saakaan haastattelusta täysiä pisteitä ^_^

    • Öhhhh

      Saako muka haastattelustakin pisteitä? Ööh...

    • jepjep6

      Aikuispuolelle hakiessa haastattelulla on suuri merkitys.

    • miinis1

      haastattelusta voi saada max 30 pistettä, eli enemmän kuin mistään osiosta. sillä on siis todella suuri merkitys.

    • inka9

      Kyllä ne muuten vähentää. Osio 1 haastattelu 30p, osia 2 monivalinnat -10p ja osio 3 20p lasketaan yhteen eli pisteesi voi olla kokeesta myös 40p. Onnea siis opinnoillesi!

      • Arvaillaan :-)

        inka9, ensimmäinen kohta mitä kannattaa kokeeseen mennessään lukea on OHJEET ! Siellä selkeästi kerrottiin ettei osioiden mahdolliset miinuspisteet periydy seuraavaan osioon. Olen kylläkin aivan varma ettei kyseiset monivalinnat menneet miinuksen puolelle, joten siinäkään mielessä itselläni ei ole hätää.

        Uskon että haastattelussa itsevarmuus ei ainakaan ole pisteitä vähentävä ominaisuus :-)

        ps. oletteko inka9 ja miinis1 mahdollisesti kaksoset ?


    • inka9

      Okei.. En kyllä lukenut niin tarkkaan.. Katsoin vain että osiot lasketaan yhteensä. Siellä ylhäällähän oli lokerot osio 1 osio 2 osio 3 = ? Sen tajusin kyllä että kun osioita jaetaan kolmella tai kerrotaan kahdella niin silloin jokainen osio lasketaan erikseen. Lasketaanko mahdollinen osio joka on mennyt miinukselle nollana sitten yhteispisteisiin?? Ja kyllä onhan se todella epätodennäköistä että kaikki menee väärin, mutta itse ainakin olisin "pelannut" varman päälle jos tietäisin että saisin muista osioista niin hyvät pisteet että pääsisin varmasti sisään. Pointti on se että miksi pitää riskeerata?

    • miinis1

      Osioiden pisteet lasketaan kyllä yhteen mutta mahdolliset miinuspisteet eivät periydy seuraavaan osioon.

      miten horoskooppi liittyy tähän keskusteluun??

      komppaan myös inkaa, en olisi lähtenyt, enkä lähtenytkään riskeeraamaan, jätin tyhjiksi muutamat kohdat joista en ollut varma enkut. ja kyllä, harmittaa että olin perehtynyt enemmän siihen toiseen enkun materiaaliin, enkä tuohon mistä kyssärit tuli.

    • öpä

      Miten ootte laskenu sen perunatehtävän? Miten se edes meni..??

    • Arvaillaan :-)

      Myyjä osti tuottajalta säkin (100kg) hintaan 55 euroa. Myi säkin toukokuussa hintaan 1euroa/kg. Kesäkuussa hän myi perunat 30% alennuksella. Paljonko prosentuaalisesti myynnin pitäisi kasvaa, jotta tuotto olisi sama?

      Toukokuussa hän sai siis 100kg perunoista voittoa 45 euroa. Kesäkuussa 30% alennuksella hän myi 100kg hintaan 70 euroa, joten hän sai voittoa 15 euroa. Näin ollen myynnin pitäisi kasvaa 200% jotta voitto olisi sama 45 euroa.

    • ano12

      Millaisia kysymyksiä siitä SOK:sta tuli? :)

      • haku päällä

        Oikein/väärin-väittämiä. Se oli aika helppo osuus.


    • ano12

      Mutta tuliko vaikeita? Paljon lukujen osaamista?

      • haku päällä

        Ei suoraan mitään lukuja, mutta kyllä piti osata hahmottaa mahdolliset myynnin nousut/laskut.


    • Haastattelut...hmmm

      Mm. "Arvaillaan", totesi täällä että haastattelusta tullee lähes täydet pisteet. Hyvä juttu hänelle, jos on oikeassa, mutta millähän perusteella itse kukin saattaa uskoa saavansa lähes täydet pisteet ? Silläkö perusteella, että ei mokaa tai osaa puhua ja esiintyä fiksusti tai sanoo käsittääkseen oikeita asioita ? Hmmmm... no, itsekin kuulun siihen joukkoon, joka aina pärjää hyvin haastatteluissa, mutta silti en uskalla ajatella saavani lähes täydet pisteet.

      Itseäni vaivaa nimenomaan se haastetteluosuus ylipäätään. Siitä saatavat pisteet (30p) ovat suhteellisesti ottaen niin paljon, että se tulee olemaan varmasti ratkaisevassa asemassa sisäänpääsyn kannalta. Kuitenkin se kesti esim. Haaga-Heliassa vain 7 min/hnklö koko ryhmässämme. Kysymyksetkin olivat hyvin pinnallisia.

      Pelkästään se, että haastatattelijoita oli useita, haastateltavia ryhmiä oli useita, haastattelut olivat lyhyitä ja pinnallisia, kysymyksetkin vaihtelivat jne. takaa sen, että oikea vertailukelpoisuus hakijoiden välillä ei toteudu saatika mikään objektiivisuus pisteiden jaossa. Niin se vain on ja koska tällainen pakostakin "mielivaltainen" subjektiivisuus 30 pisteen jaossa, joka on isoin jaettava potti ja valtavan merkittävä sisåänpääsyn kannalta, tekee tästä pääsykokeesta ja siinä onnistumisesta melkoisen sattumanvaraisen.

      Leikitään vaikka, että sisään pääsee tänä vuonna 62 pisteellä, joka saattaa olla aika lähellä totuutta. Saan työkokemuksesta 20 pist ja kirjallisesta koeosiosta 21 pistettä, eli tarvitsen haastattelusta vähintään 21 pistettä. Mitäpä jos haastattelija kirjaa paperiin 20 pistettä, koska mitään varsinaista linjaa ei tunnu olevan, eikä hänellä ole vertailukohteitakaan kuin ne 12 hnklöä, jotka meidän huoneen kautta kulkivat. Naapurihuoneen haastattelija voi antaa samasta minulle 22 tai vaikka 26 pistettä.

      Olen itse tottunut haastattelija työelämän puolelta ja olen tottunut julkiseen puhumiseen yms, mutta em. syistä en osaa olla niin itsevarma lähes täysistä pisteistä kuin "Arvaillaan". En vaikka käsittääkseni onnistuin haastattelussa hyvin. Naapurihuoneessa saattoi olla vaikka koko joukko haastateltavia, jotka saivat paremmat pisteet johtuen vaikkapa erilaisesta haastattelijasta. Uskoakseni lähes kaikki aikuiseen ikään ehtineet ihmiset ovat jo sen verran hankkineet kannuksia esim työelämän puolelta, että varmaan lähes kaikki antavat itsestään ihan hyvän vaikutelman tai ainakin suurin osa tuollaisessa lyhyessä keskustelussa.

      Yksikin piste voi olla ratkaiseva. Niin kuin varmasti itse kukin, joka on omia pisteitään yrittänyt laskeskella, on huomannut. Siksi tällainen tuntuu todella arpapeliltä. Kuten "Arvaillaan" myös minä olen subjektiivisesti ottaen sitä mieltä, että ansaitsisin täydet pisteet haastattelusta, mutta päinvastoin kuin hän, pelkään pahoin, että se jää haaveeksi. En nimittäin varmasti ole ainoa hyvin onnistunut, joten nyt vain toivon, että ne minun huoneeni haastattelijat olisivat keskinmäärin pari pistettä hövelimpiä kuin muiden huoneissa :)

      • samaa ajattelen

        Joo, samaa mieltä. En mäkään usko, että me kaikki, jotka omasta mielestä oltiin hyviä haastattelussa saadaan täysiä tai lähestulkoon täysiä pisteitä. Mäkin ensin ajattelin niin, mutta kun asiaa alkaa miettiä, niin johan tajuaa, että tässä kohtaa se ratkaisun paikka just on niillä, joiden pääsy on hilkulla. Haluaisin kyllä tietää edes jälkikäteen, mitä loppujen lopuksi sain haastattelusta.

        Eilen vielä ajattelin, että vähintään 25 jopa lähemmäs 30, nyt toivon n. 22. Ja todella jännitän nyt edes sitä


      • Jänskää
        samaa ajattelen kirjoitti:

        Joo, samaa mieltä. En mäkään usko, että me kaikki, jotka omasta mielestä oltiin hyviä haastattelussa saadaan täysiä tai lähestulkoon täysiä pisteitä. Mäkin ensin ajattelin niin, mutta kun asiaa alkaa miettiä, niin johan tajuaa, että tässä kohtaa se ratkaisun paikka just on niillä, joiden pääsy on hilkulla. Haluaisin kyllä tietää edes jälkikäteen, mitä loppujen lopuksi sain haastattelusta.

        Eilen vielä ajattelin, että vähintään 25 jopa lähemmäs 30, nyt toivon n. 22. Ja todella jännitän nyt edes sitä

        Kuinka virallisia teillä ne haastattelut oli? Itse olin yksilöhaastattelussa n 5 minuuttia, jonka jälkeen rupateltiin haastattelijan kanssa vähän kevyempiä, meillä kun tuntui kemiat kolahtava. Lopuksi hän sanoi vielä että toivottavasti nähdään syksyllä.

        Itse saan työkokemuksesta 20, matikkaosuudessa mulla oli yksi väärin typerän laskuvirheen vuoksi ja yhteen en vastannut. Monivalinnoissa olin varma useimmista kysymyksistä, ehkä n. 7 oli epävarmaa. Kysymyksiä taisi olla 60.

        Kohtuullisen hyvin taisi mulla pääsykoe mennä. Enkkumatskuista luin vain toisen ja se sattui olemaan just se mistä kysymyksetkin oli.


      • Arvaillaan :-)
        Jänskää kirjoitti:

        Kuinka virallisia teillä ne haastattelut oli? Itse olin yksilöhaastattelussa n 5 minuuttia, jonka jälkeen rupateltiin haastattelijan kanssa vähän kevyempiä, meillä kun tuntui kemiat kolahtava. Lopuksi hän sanoi vielä että toivottavasti nähdään syksyllä.

        Itse saan työkokemuksesta 20, matikkaosuudessa mulla oli yksi väärin typerän laskuvirheen vuoksi ja yhteen en vastannut. Monivalinnoissa olin varma useimmista kysymyksistä, ehkä n. 7 oli epävarmaa. Kysymyksiä taisi olla 60.

        Kohtuullisen hyvin taisi mulla pääsykoe mennä. Enkkumatskuista luin vain toisen ja se sattui olemaan just se mistä kysymyksetkin oli.

        Nimerkille "haastattelut...hmmm" voin vähän perustella, miksi oletan saavani täydet tai ainakin lähelle täysiä pisteitä. Tiedän henkilöitä, jotka edellisinä vuosina ovat käyneet haastattelussa ja saaneet siitä täydet pisteet. Vertailussa (vaikkapa motivaatio, koulutus ja työtilanne) itselläni on heihin verrattuna parempi tilanne. Itselläni on yli kymmenen vuoden kokemus toimialan tehtävistä, asiantuntijana. Pystyin kertomaan erittäin hyvät perustelut, miksi koulutuksen läpivienti on itselleni tärkeä. Elämäntilanteeni tukee opiskelua. Uskon siis edelleen, ettei siellä voi paljon parempia hakijoita kyseiseen koulutukseen olla ja vielä kun itse haastattelutilannekin meni hyvin, apuna varmaankin vuosien kokemus vastaavista tilanteista, myös haastattelijan roolissa.

        Täälläkin viestiketjussa huomaa tyypillisen suomalaisen suhtautumisen asioihin. Älä missään nimessä korosta omaa ammattitaitoasi, onnistumistasi ja suoraa pyrkimystä saavuttaa jotakin. "Pessimisti ei pety" -asenteella ja nöyrästi. Itse en kuulu kyseiseen joukkoon, hehkutan kun onnistun ja tuon oman ammattitaitoni esille. Olen sillä tavalla pärjännyt erittäin hyvin niin siviili- kuin työelämssä. Nyt on aika ottaa uusi askel ja lähteä opiskelemaan liiketaloutta, sillä sisäänhän minä pääsen ;-)


    • ttyuu5566

      Jotkut kertoo just tollasta, että kemiat kohtas ja rupateltiin mukavia... se tässä just onkin, että pärstäkerroin ja haastattelijan oma luonne/ asenne voi tuoda sen pari pistettä jollekin toiselle ja toiselle ei... Omat haastattelijani oli tosi vakavia ja jäykkiä ilmeisesti ihan perusluonteiltaan. Sitten kun vertasi heitä viereisen huoneen haastattelijaan, joka välillä piipahti siinä käytävällä, niin... ei voi muuta sanoa, kun että olisin mieluummin mennyt siihen huoneeseen!

    • inka9

      itse ajattelin niin että haastattelussa on kolme pääpointtia joista jokaisesta saa kymmenen pistettä. Motivaatio 10p. Tähän vaikuttaa motivaation lisäksi perhetilanne kun kyselevät miten jaksat kun sinulla on lapsiakin ym ym. Sitten toinen on työelämä apuna opiskelussa 10p. Eli onko kokemusta alalta ja työharjotteluun onko apua ym. Sitten kolmas on koulutus 10p. Onko aikaisemmasta koulutuksesta apua opiskeluun ym. Hehän siis tähtäävät siihen että kaikki jotka kouluun pääsee myös suorittavat opinnot loppuun jotta koulu saa siitä rahaa..

      Itse ajattelin että pisteet menisi niin että esim. merkonomin tutkinnon suorittanut saa koulutus osiosta 10p. Tilitoimistossa työskentelevä saa työosiosta 10p. ja motivaatiosta sitten pärstäkertoimen mukaan..

      Ja vastaavasti sellainen henkilö jolla ei ole aikaisempia opintoja alalta saa 0 pistettä koulutusosion pisteistä ja jolla ei työkokemusta saa työosiosta 0 pistettä. eli joko tai?

      Motivaatio osan pisteitä ainakin itselläni varmasti vähentää se että minulla on kaksi pientä lasta ja koulu pelkää minun jättävän koulun kesken tämän vuoksi. Ainakin siis kyselivät todella tarkaa jaksamistani koulun käyntiin koska on lapsia ja työ ja sitten olisi vielä koulu..

      olen jutellut muutaman kanssa joka on ollut haastattelussa, niin kaikilta on kysytty nämä kolme asiaa. Motivaatio, koulutus ja työtilanne. Eli niistä niitä pisteitä tulee jos on tullakseen.

      • kjkljklj

        inka9 saattaa kyllä tippua kovaa ja korkeelta... ihan vaan vinkiksi; pisteitä jaetaan muitakin kuin joko 0 tai 10... Noh, onneksi oma opiskelupaikkani on jo varma ;)


      • Inka kysymys

        Inka9 oletko kuulolla ?

        Alkoi kiinnostamaan, mitä tarkoitit, kun sanoit

        "Onko aikaisemmasta koulutuksesta apua opiskeluun ym. Hehän siis tähtäävät siihen että kaikki jotka kouluun pääsee myös suorittavat opinnot loppuun jotta koulu saa siitä rahaa.."

        Olen itse vain hakeutumassa tradenomikoulutukseen enkä ole ajatellutkaan, että koulu saisi minusta rahaa. Siis onko koulun intresseissä jotenkin ottaa opiskelemaan työelämässä jo kannuksia hankkineita sillä taka-ajatuksella, että he varmemmin jo pohjataitojensa avulla valmistuvatkin ?

        Mulla on kovan luokan työura jo plakkarissa, mutta olen yo-merkonomi ja haluaisin nostaa koulutusastettani vaikka lopulta MBA :han asti. Oma pelkoni on, että en pääse opiskelemaan, että he katsovat, että en tarvitse kun olen hyvässä duunissa muutenkin.


    • mietin vaan

      Pitihän siis se essee kirjoittaa suomeksi jomman kumman englannin kielisen aineiston pohjalta? Ettei sentää englanniksi?

    • sepe18

      Teille todennäköisyysvalistajille: Oliko siis kokeessa todella vain 2 vastausvaihtoehtoa "monivalintojen" osalta? Tällöin asia tosiaan on niin että veikkaaminen teoriassa kannattaa. Jos vaihtoehtoja esim. 4 mitä itse kuvittelin, tilanne toinen ja odotusarvo negatiivinen.

      • Fhiill

        SOK:n vuosikertomuksesta ja toisesta englanninkielisestä paperista oli tosiaan vain oikein-väärin -väittämät. Matikassa oli 4 eri vastausvaihtoehtoa.

        Essee piti kirjoittaa suomeksi. Aihe oli jotain tyyliin keskustele kultuurin vaikutuksesta liiketoimintaan. Kuka muistaa mikä oli esseen tarkka tehtävänanto?


    • 666900klll

      Uskon että Inka on oikeassa ajatuksissaan, sillä juuri nuo kolme asiaa kysyttiin ilmeisesti kaikilta. Mitä tulee kjkljklj:n "fiksuun" kommenttiin siitä, että pisteitä voi saada muutenkin kuin 0..10 niin... no -en viitsikään alkaa vääntää rautalangasta.

      Anyway ihmettelin myös, että kun kysyttiin lapsista, joita minulla ei siis ole. Eihän noita edes työnhaussa nykyään kysellä. Mutta se läsnäolo ja mahdollisuus siihen näytti olevan tärkeää.

      • kjklklj

        Ei tarvi vääntää rautalangasta, inka vaan näytti olevan kovin varma, että muutamalla oikealla vastauksella tulee automaattisesti täydet 10 pistettä joka osa-alueesta. Ei se nyt niin kirkossa kuulutettua taatusti ole.


    • ???

      Kumpikohan on nuorten puolella haaga-heliassa, haastattelu vai kirjoitelma?

      • joujoujouj

        Mulla kirjeessä luki että on haastattelu kirjotelman sijaan, oon kyllä hakemassa HH Porvooseen.


    • tyttö93

      eks tuu kirjoitelma? ainakin siin kutsukirjees luki niin.. ja et tulee kans jotain enkun kielisii kysymyksii.

    • ???Thanks!

      Joo, niin siinä näytti lukevan :).

    • eeroerro

      Mitäköhän se tuo pisteitä haastattelussa, jos on työtön, ja haluaa päästä opiskelemaan juuri siksi, että työnsaanti helpottuisi. Työuraa toki on jo takana päin ja ihan hyvää sellaista. Tuli kenkää tuotannollisista ja taloudellisista.... Ei kai sitä nyt ainakaan voi miinuksena pitää, kun on kuitenkin tarkoitus edesauttaa oman työuran jatkumista. Yo-merkonomi minäkin olen

    • inka9

      Joo näin olen kuullut että nykyään Amk saa rahaa oppilaista jotka koulusta valmistuvat.. Siksi aikuispuolella kuulemma onkin yleensä haastattelut, jotta voivat karsia omasta mielestään "keskeyttäjät" pois.

      Ja niiden joiden mielestä tipun korkealta ja kovaa niin kerroin vain ajatuksiani ja ole tietoinen siitä että hilkulla on kouluun pääsemiseni.

      Hain myös viime vuonna kouluun.
      Sain 16 pistettä matikasta, 14 pistettä työkokemuksesta, muutaman pisteen monivalinnoista (en lukenut). Yhteispisteeni oli 57p joten sain haastattelusta noin. 20p.

      Minulla on erittäin hyvä ja opiskelua tukeva työ josta sain varmaan 10p, aikaisemmista opinnoistani sain varmaan 5p, sillä olen suorittanut pari taloushallinnon ammattitutkintoa, mutta en ole merkonomi. Toiset viisi sain luultavasti motivaatiosta. Vähensivät varmasti 5p lapsistani. Ja todella kyselevät tarkkaan jos on lapsia!! Ja tämä on taas vain POHDISKELUANI!!!!

      • LOL8

        Siis ryssit jo kertaalleen pääsykokeet?? Ja miksi ihmeessä kuvittelet, että joku kurssin suorittaminen toisi sulle lisäpisteitä? Vain korkeakouluopinnot huomioidaan, sehän sanotaan jo ohjeissakin.


      • inka9
        LOL8 kirjoitti:

        Siis ryssit jo kertaalleen pääsykokeet?? Ja miksi ihmeessä kuvittelet, että joku kurssin suorittaminen toisi sulle lisäpisteitä? Vain korkeakouluopinnot huomioidaan, sehän sanotaan jo ohjeissakin.

        Nyt puhutaankin haastattelun pisteistä eikä AMK opintopisteistä.. Metropoliassa ainakin aikuisopintoja suositellaan merkonomin opinnot jo käyneille eli siellä sillä on ainakin merkitystä! Ja edelleen merkonomi valmistuu koulusta vähemmällä työllä joka taas tarkoittaa koululle rahaa sellaisesta henkilöstä jos ymmärrätte mitä tarkoitan.. Ammattitutkinnot olen suorittanut jo aikoja sitten. Viime kerralla jäi muutamasta pisteestä koulupaikka kun en lukenut. Tänä vuonna luin ja siksi toivon että haastattelut menisi niin kuin ajattelin ja pääsisin sisään.. Voi olla myös että saan huonot pisteet haastattelusta sillä tänä vuonna haastattelu oli tosi muodollinen ja nopea.. Jos siis ajattelette että heillä ei ole mitään logiikkaa pisteiden jakamisessa.. Minä uskon ja toivon toisin..


    • Heii....!

      Olihan aikuispuolella niin, että monivalinnasta max 30p, kirjoitelmasta 20p ja matikasta 20p???? Kun meillä ainakaan ei ollut haastattelua.

      • moiiiii

        Haaga-Heliassa monivalinnat oli 20 p, matikkaosio 20 p ja haastattelu 30p.


    • koiirrr

      LOL8 ei näköjään tajua, mikä ero on kokonaispisteillä ja haastattelusta saatavilla pisteillä...

      Joka tapauksessa kirjeessähän sanottiin, että haastattelu koskee sitä, että arvioidaan hakijan soveltuvuutta ja edellytyksiä tradenomiopintoihin. Kyllä se sisältää juuri ensisijaisesti ne asiat, jotka Inka mainitsee. Läsnäolomahdollisuutta kyseltiin minultakin.

      Toisaalta saattaapi olla aika vaikeaa saada täydet 30 pistettä , vaikka joku tässäkin ketjussa uskoi lähes täydet saaneensa. Perustelen sitä sillä, että jos katsoo noita pistemääriä, joilla on viime vuosina päästy läpi, niin kyllä ne korkeampia olisi, mikäli haastattelusta olisi helppo saada täydet pojot.

      • kljkkll

        "Toisaalta saattaapi olla aika vaikeaa saada täydet 30 pistettä"

        takuulla on! Siksihän tässä vähän onkin kritisoitu että näytetään pitävän niitä automaattisina jos vaan on osannut vastata oikein muutamaan kyssäriin... ja sattuu oleen jotain kursseja suoritettuna...


      • inka9
        kljkkll kirjoitti:

        "Toisaalta saattaapi olla aika vaikeaa saada täydet 30 pistettä"

        takuulla on! Siksihän tässä vähän onkin kritisoitu että näytetään pitävän niitä automaattisina jos vaan on osannut vastata oikein muutamaan kyssäriin... ja sattuu oleen jotain kursseja suoritettuna...

        No minä en ainakaan ole väittänyt saavani täysiä pisteitä haastattelusta!!!!!!!! Ja tiedoksesi ammattitutkinnot eivät ole kursseja vaan tutkintoja. Jos en olisi yo niin olisin voinut hakea AMK:n myös näillä tutkinnoilla. Olen miettinyt että saisin haastattelusta 10p. työ, 5p. ammattitutkinnot ja 5p. motivaatio. Ihan vaan edellisen haastatteluni pistemäärien perusteella sekä kuulemani perusteella.


    • jamkissa

      Jamkissa kirjoitelma 30p, monivalinnat 20p ja matikka 20p.

    • Mitä tarkoittaa

      Mietin vähän, että mitä se loppujen lopuksi tarkoitti, kun ohjeissa sanottiin, että pisteet eivät siirry osiosta toiseen. Siis jos ajatellaan kirjallisen kokeen loppupisteiden kannalta ? Max pisteethän olisi ollut 20 20 pistettä.

      Ajatellaan vaikka, että joku on ihan umpisurkea matikassa. Niin huono, että ei olisi ainuttakaan laskua osannut laskea. Joten eikö silloin olisi kannattanut vain arvata kaikki ? 10 x -0,5 = 5 miinuspistettä, jos kaikki olisi arvannut väärin, mutta mikäli nuo viisi miinuspistettä ei siirry loppupisteisiin kuitenkaan ... Vai ?

      Eli voi saada vaikka max 20 pist monivalinnoista ja -5 matikasta, mutta kokeen lopputulos on silti 20 pistettä. Ei kai se niin voi olla, vaikka ohjeet käytännössä niin sanoivat. Vai voiko ?

      • mie vuan

        Osiot lasketaan yhteen! Esim. jos saisi monivalinnoista -10p ja matikasta -10p ja haatattelusta 30p, niin yhteispistemäärä olisi 10p. ja valintakoe hylätty.


      • Arvaillaan :-)
        mie vuan kirjoitti:

        Osiot lasketaan yhteen! Esim. jos saisi monivalinnoista -10p ja matikasta -10p ja haatattelusta 30p, niin yhteispistemäärä olisi 10p. ja valintakoe hylätty.

        Eri osioiden miinuspisteitä kokeessa ei lasketa yhteen. Kyseinen asia oli täysin selvästi kerrottu kokeen ohjeissa, kuten ruudun mustaaminen.

        Nimimerkin "Mitä tarkoittaa" logiikka on ihan toimiva, todennäköisyyden perusteella se ei vaan toimi. Ensimmäisestä monivalintatehtävästä (oikein-väärin) saat veikkaamalla 25% pisteistä. Veikkaamalla 60 kohtaa, saat oikeista 30 pistettä ja miinuksia -15 pistettä, yhteensä siis 15 pistettä. Matematiikkaosiossa todennäköisyys laskee eli saat 10 kysymyksestä vain 2,5 oikein, joten saat 5 pistettä. Vääristä saat -7,5 pistettä, joten pakkaselle menee.


    • 19+19

      Kertokaapa minkälaisia LÄHTÖPISTEITÄ teillä on LUKIOSTA ?
      Minulla on alle 50p.

      • noinsuunnilleen

        Lähtöpisteitä mulla on n. 56. Muistaakseni saan lukion päättötodistuksesta ne täydet 25p ja ellen, niin sitten 51. Ja noissa pisteissä on mukana se 5p. ensimmäisestä hakutoiveesta, eli 2. ja 3. hakuvaihtoehtoon on sitten vähemmän lähtöpisteitä.


    • ESSI191

      Olin itse aikuispuolen pääsykokeessa viime viikon keskiviikkona, ja oli se haastattelu.. Ymmärsin kyllä kun kutsussa luki "yksilöhaastattelu", että ne olis pidetty jokaiselle erikseen :) Niin kun viime vuonna oli, kun hain nuorten puolelle.. Mutta aina otettiin pareittain haastateltavat huoneeseen, ja haastattelijat kyseli ristiin rastiin samat kysymykset molemmilta.. Tuli vaan tyhmä olo, kun itse oon reilu 20v, ja haastattelupari oli noin 45v.. Toinen haastattelija sitten ivallisesti kysyi multa, että mikäs musta tulee ISONA :-D Tuli sellanen fiilis, että pitäiskö nyt ajatella että oon tullut vähän väärään paikkaan..
      Toivon kyllä kans tosi paljon, että haastattelijoiden ja haastateltavien kemioiden toimimisella ei oo vaikutusta kovin paljoo pisteiden suhteen.. Meinaan sitten ei kyllä tainnu mennä ihan putkeen, sellanen fiilis ainakin jäi haastattelun jälkeen.

    • geijjo1

      Jos Oulussa kokeesta ei saa esim. englanninkielenosiosta ja monivalinnasta yhtään pistettä, mutta matematiikasta täydet -> tämä riittäisi opiskelupaikkaan, mutta pitääkö paikkansa ettei tällöin saisi koulupaikkaa koska muista osioista ei ole saanut pisteitä? Jos näin on, paljonko pisteitä osiota kohti pitää saada? Yritin netistä etsiä mutta en löytänyt mitään.

      • ktgvghbjbjbjj

        meillä ainakin oli matikassa jaossa max 20 pistettä, ei sillä vielä sisään mennä... tai siis meillä aikuispuolellahan ei tule maksimaalisia lähtöpistetiä lukiotokarin perusteella, harva varmaan saa sitä 30 pistettä joilla lähteä pääsykokeisiin. nuorten puolella ehkä vois onnistuakin!


      • ktgvghbjbjbjj
        ktgvghbjbjbjj kirjoitti:

        meillä ainakin oli matikassa jaossa max 20 pistettä, ei sillä vielä sisään mennä... tai siis meillä aikuispuolellahan ei tule maksimaalisia lähtöpistetiä lukiotokarin perusteella, harva varmaan saa sitä 30 pistettä joilla lähteä pääsykokeisiin. nuorten puolella ehkä vois onnistuakin!

        Ja taispa olla, että valintakokeesta on saatava vähintään 30p että voi tulla valituksi.


      • nollilleko
        ktgvghbjbjbjj kirjoitti:

        Ja taispa olla, että valintakokeesta on saatava vähintään 30p että voi tulla valituksi.

        Pääsykokeessa on suoritettava jokainen osio hyväksytysti. Jos jäät esimerkiksi matikassa nollille, et tule hyväksytyksi.


      • Yo-merkonomi
        ktgvghbjbjbjj kirjoitti:

        Ja taispa olla, että valintakokeesta on saatava vähintään 30p että voi tulla valituksi.

        En tiedä oletko aikuispuolelle hakenut vai minne, mutta meillä nuorten puolella ainakin täytyy saada VÄHINTÄÄN 5 pistettä, jotta valintakoe om hyväksytty. "Valintakoe on hyväksytty, jos saat siitä vähintään 5 pistettä." Tuolla tavalla luki valintakoekutsussa....


    • äåpö

      Valintakokeesta pitää saada vähintään 30 pistettä ja valintakokeeseenhan sisältyy monivalintaosuus, matikka sekä haastattelu.

    • Mitä tarkoittaa

      Tarkoitin vaan kysyä, että jos on niin huono matikassa, että arvaa kaikki. Ja tekee vaikka monivalinnat kaikki oikein. Niin eikö silloin saa kirjallisesti kokeesta joka tapauksessa 20 pist, vaikka kaikki matikka arvaukset menisivät väärin ? Ainakin ohjeiden mukaan niin voisi päätellä !?

      Silloinhan ei olisi mitään menetettävää arvata kaikki jos kerran miinuspisteet ei siirry?!

      Tuntuu aika oudolta.

    • aivan1

      Joo, miinuspisteet ei siirry osiosta toiseen. Milloinhan noi tulokset oikein tulee.. Ei jaksa odottaa!

    • Hmmmmmmmhh

      Tässä olisi pari kysymystä liittyen ensi viikon pääsykokeisiin:

      1) Minkälaisia ne matikkatehtävät ovat?
      2) Tuleeko enkusta ja vuosikertomuksesta monivalintoja?

      • tia

        1) Peruslaskutoimitukset (ei saa käyttää laskinta) ja yhtälöt on hyvä osata. 2) Tulee oikein/väärin väittämiä kai, eihän tietty voi kuitenkaan olla varma tuleeko monivalintoja.


    • sbari

      Onko mitään mahiksii päästä laurea hyvinkäälle sisään, jos lähtöpisteet on vaa 29p? Sinne pääsykokeisiinhan kutsutaan kaikki, nuorten haussa ja hyvinkäälle.

      • kaksitoista plus nel

        Aina on mahiksii, jos vaan jaksat valmistautua tarpeeksi hyvin, onnea kokeeseen!


    • milano4

      mulla sama tilanne ja täysillä vaan täytyy yrittää että pääsee :)

    • huhuu2

      Oliko siis pelkkiä oikein/väärin väittämiä, vai monivalintakysymyksiä ?

      Ei kai jossain matikan osiossa ole vain kahta vastausvaihtoehtoa ? Tai että, jos niitä oli enemmän, niin ei niitä todennäköisyyksiä ihan noin yksinkertaisesti sitten voi laskea, tietty toivottavasti mahd. vähän oli vaihtoehtoja : d

    • huhuu2

      toinen juttu vielä, tarviko niiissä enkun kysymyksissä muistaa aina kenen sanomia jotkut jutut oli, tai kenen tutkimuksesta oli, tai että onko järkeä yrittää vielä opetella muistamaan ulkoa täältä tekstistä näitä, että "louhiala-salminen, charles and kankaanranta" sanoivat just sitä ja sitä. Riittääkö jos muistaa itse asian ?

    • ioookkd

      Kyllä itse asian muistaminen riittää.

    • varokaaa

      Muistakaa miettiä jokaista kysymystä tarkkaan ennen kuin vastatte! Vastatkaa vain jos olette sataprosenttisesti varmoja ja jos on vähänkin epävarmuutta niin jättäkää tyhjäks! Kuulin että jokaisesta väärästä vastauksesta matikassa ja muissakin saa miinuspisteitä joten jos menette "veikkaamaan" väärin esimerkiksi enkkutehtävissä niin saatte miinusta. Jos kaikki kokeen vastaukset menee väärin niin ne kaikki miinustuu valmiiksi olevista pisteistä (esim 30)!!!

      • ei tarvitse varoa

        Ei pidä paikkaansa. Valmiiksi olevista pisteistä (esim. työpisteistä) ei miinustu mikään, mikäli vastaa väärin.


    • kkjk1

      Hei, muistaako kukaan millaisia ne matematiikan tehtävät olivat? Olisi meinaa suureksi avuksi, jos joku ne tänne jakaisi. En siis tarkoita pelkkiä vastauksia.
      Tietäisi edes vähän mihin varautua, kun ei netistä löydy kun jotain vuoden 2005 pääsykokeita.

      • oioioirere

        hmm... jotain että yksi lapsi saa perintöa 2/5osaa, toinen 2/7 osaa ja keskimmäinen 220 000e. Minkä verrran perintöä oli jaossa?

        Sit jotain että pankki maksaa korkoa 0.2%. paljonko tilillä on jos korko on 3,30e.

        Perusjuttuja, laskinta ei saa käyttää. Lähinnä prosenteilla pelattiin, yhtälöitä tms ei ollut ainakaan meillä pari vko sitten.


    • ,,,,,,,,,,,,,,

      Minkälainen se kirjoitelmatehtävä on? Ja onko matematiikkatehtävät sellaisia, että valitaan eri vaihtoehdoista se oikea vastaus?

    • oioioirere

      4 vaihtoehtoa valita, väärästä tulee -0,5p. Kirjoitelma oli meillä siitä toisesta enkkutehtävästä, toisesta oli kysymykset monivalinnan yhteydessä.

      Jännittää tuloksen, toivottavast itulee jo 14.6!

    • kalkulaattorit kehii

      Se on yllättävän vaikeaa, että ei saa käyttää laskinta. Kaikki laskut olivat muutoin helpohkoja, mutta aika loppuu kesken, jos joutuu vähänkin kokeilemaan ja miettimään. Kun on koulussa ja läpi työelämän käyttänyt laskinta niin... ajattelin jo etukäteenkin, että saattaa olla hankalaa, mutta oli vielä hankalampaa. Jos olisi edes enemmän aikaa kuin 1 h 40 min niin eiköhän kaikki olisi mennyt oikein.

    • koetuleenyt

      Ylihuomennaaa!!! jännittääkö ketään? Onko matskut hallussa?

    • viisitoista plus kuu

      Jännittää ihan hirveesti, kun ei oikeen oo matikka, eikä oikeastaan ne englanninkielisetkään hallussa, mutta SOK:n osaan hyvin.

    • lintsiiina

      Menossa ylihuomenna pääsykokeeseen. SOKin vuosikertomuksesta ja matikkaosiosta en ota kauheasti paineita, mutta toisen englanninkielisen tekstin lyhyen suomentamisen jälkeen päätin etsiä aiheeseen liittyvää suomenkielistä materiaalia, jota nyt sitten päntätään tänään ja huomenna hurjasti:) Nyt kun on saanut jonkin verran selkoa enkkumateriaalista ja lukenut suomenkielistä materiaalia niin ymmärtää kyllä hyvin miksi se kuuluu pääsykokeisiin, vaikka aluks tuntuikin ihan heprealta.

      Mutta hei kaikille tsemppiä kokeeseen :)

    • iipeli2

      Onks kellään tietoa, miten se määräytyy, tuleeko haastattelu vai kirjoitelma? Ja missä vaiheessa mahdollisesta haastattelusta ilmotetaan? Valintakoekutsussa ei ainakaan ole annettu mitään haastetteluaikaa erikseen. Vai kerrotaanko tämä vasta kun ilmottaudutaan paikan päällä? Toivottavasti omalle kohdalle osuis kirjotelma... :/

    • lintsiina

      Yleensä valintakoekutsussa pitäisi olla jo maininta onko haastattelua, mutta joskus mainitaan vain valintakokeen kesto. Ainakin saatekirjeessä sanottiin vain, että on joko kirjoitelma tai haastis. Haastatteluaika määräytyy paikan päällä ja ensimmäiset ajat alkavat yleensä noin 15-30 min (maksimissaan kuitenkin 1h) varsinaisen kirjallisen kokeen jälkeen. Haastatteluajat jaetaan summittaisesti eli vaikka olisikin aakkosissa ensimmäisenä ei tarkoita sitä, että pääsisi ensimmäisenä myös haastatteluun. Myöskään kokeen tekonopeus ei vaikuta mitenkään järjestykseen. Laureaan on ainakin aiempina vuosina ollut restonomilinjalle ryhmä/parihaastattelu.. Toisaalta liiketalouspuolelle voi olla enemmän merkitystä teoreettisella osaamisella eli se on ihan 50-50 kumpi tulee :D

      • lintsiina

        Niin siis lisään vielä, että tiettyyn kouluun haetaan JOKO kirjoitelmalla TAI haastattelulla. Eli eli voi olla niin että vierustoverisi kutsutaan haastatteluun ja itse teet kirjoitelman tai toisinpäin:) Varmaan koulukohtasia, mutta Laureassa ainakin suositaan aiempien vuosien perusteella haastatteluita;


    • jaa nii seki vielä

      moneltako se koe alakaa oulussa ku katos se kutsu? 9?

    • kokeeseen menijä

      Hei,

      Minkätyyppisiä kysymyksiä oli tuosta SOK materiaalista?

      Kiitti avusta

    • ylioppinut

      Kuinka hyvin ootte opiskelleet sivut 50-114? Jotenkin tosi sekavat aiheet.

      • smp1

        Mikäli kyse on SOK vuosikertomuksesta, niin siihen kuuluu vain sivut 1-57


    • 5+12

      ---Onko ENGLANNINKIELISESTÄ aineistosta englanninkielisiä kysymyksiä ? Pitääkö vastata enkuksi ?

      ---ehtiikö sen kokeen tehdä tunnissa ?

    • fgasöä

      Suomeksi on ainakin ennen vastattu.

    • A-PU-Vaa

      Huhuh, kauhea paniikki päällänsä. Englanninkieliset osiot on hanskassa ok, mutta SOK ja matematiikka...

    • voevoevoe

      Saap nähä saako tänä iltana unta kun mietityttää tuliko luettua tarpeeksi. :/ Noh pitää jäjestää palohälytys koululla jos on liian vaikea koe :D

    • Jeij

      Tänään alkaa aineiston lukeminen. Pitää päästä johonkin oleskelemaan vuodeksi, jos ei pääse sisään kauppakorkeaan. En kyllä ymmärrä, mitä jollain S-ryhmän vanhalla toimintakertomuksen tiedoilla tekee, mutta kai se on luettava läpi.

      • kahdeksan plus yhdek

        No heh, tää on provo, mutta täytyy kyllä sanoa, että et pysty kaikkia tekstejä sisäistämään, vaikka kyllä ehdit ne lukemaan yhdessä päivässä.


    • Jeij

      Siis luetaanko SOK:ista läpi pelkästään sivut 1-57?

      • smp1

        kyllä, netissä ja ohjeessa lukee että ainoastaan 1-57. Olen itsekkin kyllä lukenut ne loppuun asti muutaman kerran kun tulostin vain aineistot, enkä lukenut sen tarkemmin..


    • uusavuttomat

      hyvin on luettu hakuohjeet.. hohhoijaa.

      • Jeij

        Uusavuton? :D taTai sitten ei ole vaan aikaa perehtyä tähän sen enempää.


      • kirjoitan selvästi
        Jeij kirjoitti:

        Uusavuton? :D taTai sitten ei ole vaan aikaa perehtyä tähän sen enempää.

        kYLLÄ SiNä Olet UuSaVuTon JoS iNteRnEtiLTÄ KYsyTäÄn


      • lol noob
        kirjoitan selvästi kirjoitti:

        kYLLÄ SiNä Olet UuSaVuTon JoS iNteRnEtiLTÄ KYsyTäÄn

        Internet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, "amis spotted".


      • uli-oppi-las
        lol noob kirjoitti:

        Internet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, "amis spotted".

        Olen lukiolainen enkä tiennyt että internet kirjotetaan isolla :(


    • 7+8

      Kauan siinä kokeessa "pitää" olla ? Aika ?

    • waiqqu

      APUA oon hirvee dorkaidioottiylistressaaja, mut tajusin just et mun kalenterin välissä ei oo tota liitettä mikä tuli ton kutsun mukana... Toivottavasti löydän sen kotoo, mut mitä jos en?? onko kauhean tärkeä? Kutsussahan luki että ota liite mukaan kokeeseen!

      • huohasd

        Kun saat asiasta selkoa, niin ilmottele mullekkin, koska heitin sen roskiin xd


    • Däh..?

      Mikä liite? Minulle ainakin tuli pelkkä kutsu...

    • tiiän

      Ei siinä mitään käsketty ottaa muutakun henkilöllisyystodistus.

      • waiqqu

        Hain tamkiin ja siinä kutsussa luki mitä pitää ottaa mukaan ja siinä oli ISOLLA että ota liite mukaan. Ja ite liitteessä, jonka onneks löysin, luki että tämä mukaan.... Ei siinä ollu mun mielestä muuta tärkeetä ku nää ohjeet minne mennä ja mitä ottaa mukaan. Ja et hae aulasta joku paikkanumero...


    • Jeah

      En tiedä, miksi ihmiset valittavat tosta englanninkielen osiosta? Mun mielestä se on tosi kiinnostava, eikä ole yläasteella opittua englantia haastavampaa. Avatessasi ensimmäisen tekstin, varmaan myös ymmärrät vähän paremmin, miksi sitä on pistetty tähän ennakkomateriaaliin.

    • kääk

      Eniten jännittää ajan riittäminen. Oon aina kaikissa kokeissa hidas ja etenkin tohon matikkaan tulee menemään aikaa, vaikka kuinka oon yrittänyt laskeskella. Toinen jännityksen aihe on kirjotelma ja miten sen ehdin muka kirjoittaa, kun yhteensä aikaa on vain kaks tuntia.

      Aineiston oon lukenut kaksi kertaa läpi. Ekalla kerralla yleisluontoisesti, että pääs sisään aiheeseen ja toisella kerralla syvemmin pohdiskellen. Toisella kerralla tein samalla SOK:n tekstistä tiivistelmän (n. 10 sivua) ja käytiin lisäksi faijan kanssa yksityiskohtasesti läpi se hallituksen toimintakertomus. Huomattavan paljon enemmän sain siitä irti, kuin mitä yksinäni lukiessa. Enkun lyhyemmästä tekstistä tein myös tiivistelmän (suomeksi, 4 sivua) ja se oli niin tuskanen homma, että pidemmän luin vaan tarkemmin ajatuksella ja päässä suomentaen.

      Vielä pitää kerrata tiivistelmät ja muistuttaa mieleen pääkohdat. Matikasta peruslaskusäännöt. Onneksi kerkeen vielä aamulla junassa lueskella, jos vaan jännitykseltä pystyn. Muita Lappeenrantaan hakijoita? Yritin viime vuoden pisterajoja etsiä, mutta ei tunnu löytyvän, oisko kellään tietoa?

    • :S:S:S

      huome pääsykokeet, ei v**** oon kusessa

    • tiiän2
      • kääk

        Kiitos, tuolta oon aiemmin koittanutkin jo katsella, mutta ei vaan tunnu Saimia AMKin rajoja löytyvän :/


    • Tamkhakija

      Ei tuo nyt mitään ihan yläaste englnatia kyllä mielestäni ole! Itse olen kirjoittanut pitkän englannin ihan hyvällä menestyksellä ja tekstin ymmärsin hyvin vasta pari kertaa luettuani ja aikaakin se ensimmäinen kerta otti. Olen lukenut kaikki aineistot 4 kertaa ja tehnyt tiivistelmän lyhyemmästä enkun kielisestä ja tiivistänyt hieman pääkohtia SOK vuosikertomuksesta segmenteittäin. Tuntuu ettei vieläkään ole hallussa, mutta johtunee jännityksestä.

      • tsitisa

        Jep, oon samaa mieltä, ei toi mitään yläaste englantia tosiaankaan ole, vaan korkeakouluopiskelijoiden tuotoksia, joissa välillä kyllä kummallisia lauserakenteita jne, jos joku sanoo, että on yläasteenkkua, ei kyllä ole lukenut noita. vaa pelkkä trolli.......höhöö! onnee kaikille vaan, harmi, etten itse lukenut enempää, nyt harmittaa tosi paljon.


    • jou4

      Terve! Voiko joku vähän selventää, että mistä koe nyt oikein koostuu? Tuleeko näistä aineistoista monivalintakysymyksiä, vai pitääkö niiden asiat muistaa ulkoa, ja kirjoittaa jokin essee?

    • Kokeeseen menijä

      Olen ymmärtänyt, että SOK ja toisesta englanninkielisestä tulee oikein/väärin väittämiä. Toisesta englanninkielisestä lyhyt kirjoitelma(suomeksi).
      Sitten laskemisosio, jossa 4 vastausvaihtoehtoa.
      Sitten koulusta riippuen joko haastattelu tai kirjoitelma.
      Viisaammat korjatkoon...

    • dassasasd

      Jos on haastattelu niin ei ole mitään kirjoitelmaan vain oikein/väärin tehtävät ja matematiikka/logiikka osio.

    • Argh...

      Herran jumala on ihmiset lukenu ja päntänny... Nyt tulee itselle kyl niin luuseri nolla olo ku ei oo ollu aikaa töiden ja kodin ohel oikeen lukee :( :( Tekis siis vaan mieli kirjottaa vastauslapun kanteen et turhaan tarkastatte ei siel mitään oikein ole...

      • kääk

        Teet sen minkä osaat. Itelläki tuntuu, että oisin lukenu ihan liian vähän, mutta näillä mennään. Kunhan vaan sais yöllä unta ni jaksais jotain kokeessa jopa tehdä :s


    • Tajuukstekste?

      Mites muuten noi aikaisempien vuosien tilastot menee, kun niissä on kerran toi alin pistemäärä millä joku on päässyt, niin onko se listattu sen mukaan ketä sinne on alun perin valittu vai onko tuo alin pistemäärä, joltakin joka oli varasijalla.

    • Tuleva Tradenomi

      • Tuleva Tradenomi


      • Tuleva Tradenomi
        Tuleva Tradenomi kirjoitti:

        Eikö täällä saa käyttää "


      • Tuleva Tradenomi
        Tuleva Tradenomi kirjoitti:

        Eikö täällä saa käyttää "

        > : - o


    • Tuleva Tradenomi

      Miksi kommenttini ei näy ?

      • o_o1

        Hiljaa, rotta.


      • Tuleva Tradenomi
        o_o1 kirjoitti:

        Hiljaa, rotta.

        Rotta ? Minä olen kyllä apina.


    • seamk_tradenomi

      Huh! Olipa helppo.

    • ert7

      Oli kyllä helppo. Varsinkin laskemisosio oli paljon helpompi kuin odotin.
      SOK vuosikertomus olisi ilmeisesti pitänyt vain opetella ulkoa. Monet väittämät ei olleet mielestäni "tärkeitä" asioita vaan turhaa nippelitietoa. Englanninkieliseen osioon oli taas löydetty artikkelin "tärkeitä" asioita

    • ällän oppilas

      Oli kyllä tosi helppo koe! tänä aamuna lukasin läpi nuo enku kieliset tekstit nii oli aika helppo niide pohjalta tehdä tuo kirjotelma ( tosin 10 v englannissa olen asunut). Lisäksi matikan osio oli suhteellisen helppo, muutamaa poikkeustehtävää lukuun ottamatta. Onneksi ei ole tuo matikka viime keväisistä ylioppilas kokeista unohtunu ( sain L:än (HOX! pitkäsu tä)) olin kyllö tosi tyytyväine siihe tuloksee. ku en kuitenkaa paljoo lukenu. Kirjotin myös uskonnon saksan maantiedon ja äidinkielen nii oli kyllä niistäki tosi paljo hyötyy ! :))) noh ei muutaku shilirimpsis ja kesäviettooo!!L

    • anaaaa

      suurin osa väittämmistä tai olla oikein, vai mitä mieltä ootta?

    • ollikainen4

      oliko matikan ekan tehtävän oikea vastaus A ja seuraavan sitte rasti vikaan ruutuun?

    • ert7

      Enpäs edes kiinnittänyt huomiota tuohon oikeiden ja väärien vastausten suhteeseen...

    • sdf2

      muistaako kukaan minkä rivin sai matikan osiosta? oliko vika d?

    • ollikainen4

      nii siis lahen kokeessa

    • Kenvuep

      no, vastuksia matematiikan tehtäviin?

    • ert7

      Helpompaa olisi vastata kysymykseen, jos muistaisit edes vähän, että mitä kysymys koski.
      Mutta eka lasku taisi olla yhtälön ratkaisu. ja muistaakseni vastaus oli 5. Mikä kirjain se nyt sitten olikaan?

    • saaaaraaa

      onokohan mitään mahdollisuutta päästä sisään jos matikasta ei saannu yhtään pistettä mut muuten meni ihan hyvin

      • kihveli6

        miten sitä matikkaa ei voinu osata? ihan yläaste tasoa, hädin tuskin sitäkään................


      • höhhh

        Se riippuu sun lähtöpisteistä ja pisterajoista.


      • ert7

        Sehän riippuu ihan täysin siitä, että miten muut osiot meni ja mitkä on lähtöpisteet(koulumenestys, 1. hakuvaihtoehto ja työkokemuspisteet).


      • matmatmat

        Kyllä matikka pitää myös saada läpi. Kaikki osiot suoritettava hyväksytysti.


    • ajt1

      Mulla taas matikkaosio teetti suuresti vaikeuksia, en oo tosin sit vuoden 1999 paljoo laskeskellut mitään..

    • vastauksia1

      Miten teillä meni kirjoitelma? Mitä kirjoititte? Tarkoitettiinko vastaparilla esim perinteinen-moderni kulttuuri??

      • höhhh

        Kirjotin Hofsteden mallista, modernista ja perinteisestä kulttuurista, aikakäsityksistä, lahjoista ja lahjuksista... Hirveesti siihen ei mahtunu.


      • miiii

        Juu minä ainakin kirjoitin just noista perinteiset ja modernit kulttuurit ja sitte niistä neljästä vastaparista viralliset vs. epäviralliset kulttuurit, suhteisiin keskittyneet vs. diili keskeiset kulttuurit jne. Väittämät oli jotenkin kauheen yksityiskohtaisia ja sai olla tosi tarkkana oliko sieltä muokattu jotain yhtä sanaa tms. Muutamissa olin epävarma niin jätin kokonaan vastaamatta ettei vaan tule niitä miinuksia.


      • Jaaajaaajaanus

        Mielestäni vastaparit olivat tekstin mukaan:

        Sopimuskeskeinen - suhdekeskeinen
        Muodollinen - "epävirallinen"
        Ilmeikäs - varautunut
        Ajallisesti täsmällinen - epätäsmällinen


      • jkylä Tmi akatemia
        höhhh kirjoitti:

        Kirjotin Hofsteden mallista, modernista ja perinteisestä kulttuurista, aikakäsityksistä, lahjoista ja lahjuksista... Hirveesti siihen ei mahtunu.

        Siinä pelivoitto tehtävässä vastaus tais olla d eli ei mikään niistä vaan 13, 333% ja sit se missä lippujen hintaa nostettiin tulos pieneni 1% ja juna vastaus 15km ja hevonen paineli 40km/h muita kyssäreitä en äkkiseltääm muista


    • tättärää

      Matikasta
      1.tehtävä x=5
      junatehtävä 15km
      jääkiekkoliput pieneni 1%lla
      kinkkuleipiä 6kpl
      3 eri kohtaan tuli "ei mikään edeltävistä"
      mitä niitä muita tehtäviä ny oli, ei voi muistaa...

      • ert7

        Se Maija, Kaija, Raija tehtävän oikea vastaus oli 12 eli monivalinnassa piti tosiaan valita "ei mikään edeltävistä".

        Sitten oli myyjä, joka halusi 50% myyntihinnasta, niin myyntihinta nousi 60%.

        Muistaakseni hevosen nopeus oli 40km/h

        Vielä oli jotain, mutta en nyt muista...


      • ert7
        ert7 kirjoitti:

        Se Maija, Kaija, Raija tehtävän oikea vastaus oli 12 eli monivalinnassa piti tosiaan valita "ei mikään edeltävistä".

        Sitten oli myyjä, joka halusi 50% myyntihinnasta, niin myyntihinta nousi 60%.

        Muistaakseni hevosen nopeus oli 40km/h

        Vielä oli jotain, mutta en nyt muista...

        Ai niin sitten oli se televisiotehtävä, jossa kyseltiin mustan palkin osuutta. En kyllä muista paljon siihen vastasin...


    • ert7

      Omalla kohdalla oli haastattelu, joka oli omalle kohdalle paljon parempi vaihtoehto. Ja vielä kun sekin meni hyvin, niin aika luottavaisena ollaan. :)

      • Rommmm

        Haastattelu? Millainen se oli? :o


    • Höhhh

      Muistatteko tehtävänumeroita ja kirjaimia? Heitin suurimmaks osaks veikkaamalla 1)A 2)A 3)B 4)B 5)D 6)- 7)A 8)B 9)D 10)-

      • ert7

        Noihin laskutehtäviin veikkaaminen on kyllä jo vahän riskialttiimpaa hommaa...


    • järkeä saa käyttää !

      Monivalintatehtävissä ei ole mitään järkeä jättää vastaamatta.
      Oikein/väärin, 2 vaihtoehtoa, jos oikein saat 1pts jos taas väärin -0.5pts... veikkaamalla vaikka kaikki 45 kohtaa, on jo huonoa tuuria jos jäät alle 10pts plussalle, sillä keskimäärin saat joka toisen oikein(22.5x1pts - 22.5x0.5pts = 11,25pts)

      • eikös oo näin

        Mutta oikein väärin vastausten yhteenlaskettu tulos jaetaan vielä kolmella. Oikein väärin tehtävis on mahdollisuus saada vain (jos kaikki oikein) 15 pistettä... kokeen yhteistulos max pisteillä on 35 (haastattelu/kirjoitelma 10, matikka 10, o/v15)... näin mä ainakin asian ymmärsin ku luin kokeen alkusanat ja tehtävän annot vastauspaperista.... ja alin pistemäärä jolla on päässy läpi (samk) on viisi pistettä... :D


    • jurrrt

      vastasin siihen kuvaruutu tehtävään 15%. Olinko oikeassa?

      • höntti

        et. 25%


      • ert7
        höntti kirjoitti:

        et. 25%

        Taisin myös vastat 25%. En kyllä nyt ihan varma ole, mutta 25% kuulostaa oikealta.


    • lieksalaine

      Jyväskylässä matematiikan tehtävät oli ainakin mulle täyttä hepreaa. Ihan helvetisti vaikeempia kuin edellisvuonna.

      • ert7

        Samat matematiikan tehtävät on ymmärtääkseni kaikilla. Ainut ero on se, että onko haastattelu vai kirjotelma.


    • rotta1233

      Alkupisteet 49. Haaga-Heliaan. Oiken ja väärin -tehtävät meni tosi hyvin. Kirjoitelma ok. En tosin mainunnut niistä vastapareista mitään, koska en muistanut niitä. Kirjoitin aiheesta sitten yleisesti. Matikkaosioista vastasin 4/10. Aika ei riittänyt. Mutta sillä saadaankin eroteltua paremmat hakijat oikealle puolelle. :) Tsemppiä!

      • 54890dfglk

        heopsista !! on kyl varmaan, niin, että jos et laittanut vastapareja, ei kyllä hirveesti pisteitä tuu, ne kun oli ton tehtävän pointti, siis mun mielestä, voihan olla toisinkin.


    • Giz

      Monivalintatehtävissä oli paljon turhia vuosilukuja ym. nippelitietoa. Turhauttaa, jos noiden takia opiskeluelämä lykkääntyy taas vuodella...

      • kääk

        Samaa mieltä. Ihan hölmöjä juttuja kysyttiin mielestäni muutenkin SOK -aineistosta. Olin opetellut enemmänkin eri segmenttejen liikevaihtojen suhteita edellisvuoteen ja yhtymän tuloksia jne, jotka koin tärkeämmäksi ko. aineistossa.


    • opsuu

      Ite sain matikan tehtäviin seuraavia vastauksia:
      junatehtävä 15km (oletetaan et molemmat lähtee samasta pisteestä 95km/h ja 85km/h eli tunnissa ovat 180km päässä toisistaan ja sit se jaetaan 12 koska tunnissa on 12 viisminuuttista)
      voileivät 6 (5 leivässä oli lohta juustoa, 9 juustoa, 8 lohta; 9-5=4, 8-5=3 eli 13 (18-5-4-3) leivässä oli jotain muuta kun kinkkua, lopuissa 18-13=6 oli siis kinkkua.
      jääkiekkoliput -1% (en muist mite)
      hevosen nopeus 40km/h (1km/1,5min, 2km/3min, 4km/6min ja 40/60min)
      ja se myyjä 60% (uus palkkio 50% vanha 20% erotus 30% 30/50=60% ja hinta nousee luonnollisesti saman verran ku palkkio)
      televisiotehtävä 25% tästä en oo niinkää varma mutta sain sen jotenkin niin että lavensin 4/3->12/9 ja 16/9-12/9=4/9 eli 4/16 osa mustana...

      • ospuu

        ja joo todistuksen huonoin numero oli 6 (keskiarvo kahdesta luvusta on 8 niin 8x2=16, keskiarvo kolmesta luvusta 7,33x3 22 ja sitten vaan laskee tosta erotuksen)

        Aika helppo oli matikan osuus ku itekki sain melkeen kaikki oikein, amiksen kävin puolivaloilla ja tehtävät osasin laskea 5 vuoden takaisella peruskoulussa opituilla asioilla xD


    • jepssss

      Mitenkäs se essee? jäi vähän mietityttää mistä piti kijoittaa kun Gestelandilla oli vs pareja sekä jossain kohtaa oli kahdeksan ei versusta. Mistä siinä piti kijoittaa??

    • dfdg

      Kivakun tajus kotimakalla miten se heppa lasku laskettiin. toivottavasti ei jää pisteestä kiinni.

    • Tuleva Tradenomi ?

      - Ne laskut oli helvetin vaikeita ilman laskinta lukiolaisellekkin ! EIKÖS OLLUKKIN ?

      Lukiossa ja ylppäreissä laskin aina KAIKKI laskut laskimella :D Päässälasku ei skulannu kokeen loppupuolella ollenkaan :(

      PS. Laskitteko kokonaan 'päässä' ne laskut vai kirjoitettiko mitään paperille ?

      • kysymys viel

        Julkaistaanko ne VALINTAKOKEEN VASTAUKSET nettissä ? Saako sitten postissa tiedon, että mitkä meni oikein ja mitkä väärin ?

        Ei kai ne sitä koetta korjattuna postissa lähetä ??


      • ert7

        Päässä laskin kaikki. Jotain välituloksia merkkasin ylös.
        Ei nuo kyllä minusta kovin vaativia ollut...
        No päässälasku on ollut mulle aina suhteellisen helppoa.


    • ert7

      Ei oikeita vastauksia mielestäni missään julkaista.

    • Suuppor

      Onko noissa amk:n nuorten pääsykokeissa ollut joka vuosi miinus pisteitä? Mietin vaan, että tuleekohan pisterajat nousemaan vai laskemaan.

    • jännittää tulokset

      Hei matikassa oli tämä öö merja,katja ja raija lasku, nii tuliko siihen mikä vastaukseksi a b c d.? minä laitoin "ei mikään näistä" nii olikohan oikein.

      • 5050 sisälle

        Vastaus oli 15 eli oisko ollu b


      • ert7

        Oikein meni! Eli oikea vastaus oli D -"ei mikään näistä".


    • ert7

      Eihän tuossa nyt tarvinnut osata varsinaisesti laskea kuin yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja.
      Ainoastaan piti ymmärtää tehtävien logiikka. Eli enemmän tuossa oli loogisen päättelyn kanssa tekemistä kuin matematiikan. IMHO

      • seamk_tradenomi

        Juurikin näin.


    • lintsiina

      Itse meinasin heittää hanskat tiskiin matikkaosion nähdessäni, mutta rauhassa tehtyäni monivalintaosion ja kirjoitelman palasin matemaattiseen osioon ja ei se nyt niin vaikea ollutkaan, vaikka viimeksi opiskellut matikkaa vajaa 3 v sitten. Tein sen osion kanssa niin että veikkasin kaikkiin jotain, koska hyvällä tuurilla ainakin osa menisi oikein ja näin saisin sen osion ainakin hyväksytysti läpi. Kattelin aiempia viestejä niin osa meni ihan arvuuttelemalla oikein :) jee! Laitoin pariin kolmeen ton d -vaihtoehdon ettei ollu mikään vaihtoehdoista, kun en osannut laskea, ajattelin sen olevan oikein ja muiden vastauksien olevan vain hämäystä :D

      Monivalintaosiossa jätin kyllä osaan enkunkielisistä vastaamatta, koska en uskaltanut lähteä arvuuttelemaan ilman mtn käsitystä.. :) Näin jälkikäteen tyhmää, kun ajattelin menettäväni pisteitä oikeistakin vastauksista, jos veikkaisin kaikki vaikka väärin.

      Kirjoitelmassa käytin suomenkielisistä materiaaleista löytämiäni vastapareja kuten korkean/matalan kontekstin kulttuurit, yksilöllinen-yhteisöllinen kulttuuri, säännöt vs suhteet, aikakäsitys, verbaalinen - nonverbaalinen viestintä. Lisäksi pohdin tabujen merkitystä. Tosin sanomattakin on selvää, että se ei pohjautunut annettuun aineistoon juurikaan muuten kuin siten että hyödynsin Hoefstedin mallia.

    • epss

      Gesterland, perinne vs. modernisuus ja yritysten/asiakkaiden kulttuurin vaihto ja sen seuraukset oli oleellista kirjoitelmassa omasta mielestä. Hofsteden ulottuvuudet tuntui offtopicilta, kun nimenomaan piti keskittyä konkreettiseen liiketoimintaan.

    • kääk

      Onko muuten kellään tietoa, että minkä takia sitä kysymyspaperia ei saa itselleen kokeen jälkeen? Olisin mielellään käynyt tehtävät kotona vielä läpi ajan kanssa.

      Kysyin siinä palautettaessa valvojalta, että saako tehtäväpaperia ottaa itselleen niin ei osannut vastata ja toinen valvoja siitä vierestä sitten kovin vihaisen oloisesti töksäytti, että ei saa. En viitsinyt enää kysellä syytä, kun tuntui olevan niin huono päivä.

      • E V V K-TRADENOMI ?

        - Onko täällä ketään joka istui sen minimiajan 30min kokeessa ja lähti sitten ? :D


    • hyvääkesää

      Matematiikkatehtvät olivat kyllä aika haastavia, lukuunottamatta sitä hevosen juoksu- ja voileipätehtävää!
      SOK-kyssät koski juuri sitä jonkun mainitsemaa nippelitietoa, mielestäni toiset asiat olisi tärkeämpiä osata vuosikertomuksesta...
      Englanniksi esitetyt kysymykset oli kokeen helpoin kohta, ne kysymykset oli aika mukavia oikeastaan. Seuraavaksi helpoin taas oli se kirjoitelma jonka aihealue ei ollut kovin hankalaa muistaa.
      Nyt vaan sitten odotellaan tuloksia eikös..(:

    • pöljäelmeri

      Ei voi sanoo kun että voihan nny perse... tätä lukiessani vähän mietiskelin että matikka osuudessa näköjään ainakin 4 väärin ja yhteen jätinkin vastaamatta.. :D
      monivalintoja kun en osannu ollenkaan ja heittelin sitä sun tätä ja esseenkin taisin kirjottaa hyvinkin aiheen vierestä, mutta näin se sitten meni, ei muuta kun uutta hakua sitten peliin ens vuonna, osaahan ainakin astetta paremmin valmistautua jos ei muuta tästä oppinut.. :D

    • lalalakoe

      ite menin aikalailla lukkoon matikkaosuudessa vaikka yleensä matikantehtävät ei oo ollu mikään ongelma :/ vastasin siis 6 matikkatehtävään ja ainakin 1 meni väärin.
      koetin tarkistella monivalintoja kotona aineston kanssa ja laskeskelin että saisin ehkä jonkun 8/15 (tyhmiä nippeli tietoja, mutta enkku oli kiva!)
      kirjotelma oli kans mukava, muistin ihan hyvin aiheesta, saa nyt nähä...

    • oikeen matikkanero

      Ärsyttää oikeen, luotin niin paljon siihen että saan matikka osuudesta hyvät pisteet, mutta turhaan niin kuvittelin, tajusin niitä tehtäviä tyylii siinä kohtaa ku astuin sieltä pihalle, tuli siinä sitten pari kirosanaa kun vääriä vastauksia oli sinne ladellu..
      mullaki meni joku 5 oikeen, ellen taas keksi että kas neki meni väärin ja sitte 4 varmaa väärää vastausta ja sitten se kulta tehtävä, siihen en ees vastannu, onks täälä ketään joka ois sen osannu? :O
      eli matikka osuuden pisteet jää siinä sitten siihen 3 pisteeseen sen kymmenen sijaan... >:(

    • 20+12

      Miten sen ensimmäisen matikka-tehtävän PYSTYI edes LASKEMAAN päässä ?

      Sehän oli 1. asteen yhtälön ratkaisemista ! En pystynyt sitä laskemaan ilman paperimerkintöjä - ja aikaa enää ollut paperimerkinnöille.

      • ekaaasd

        Sullahan oli rajattu määrä vaihtoehtoja siinä, kokeilet vaan sijoittaa niitä A-C siihen yhtälöön ja jos yhtälö ei ole tosi yhdelläkään niistä, on vastaus D.

        Oikea vastaus oli A, eli x=5.


    • ert7

      Ekassa tehtävässä merkkasin pari välivaihetta ylös. En muuta.

      Koko kokeeseen (oikein/väärin väittämät ja matematiikka) minulla meni noin 50 minuuttia, johon sisältyy myös se, että tarkistin kaikki väittämät ja laskut kerran läpi.

      Eli ennen koetta minulla oli haastattelu kirjoitelman sijaan eli niillä joilla oli kirjoitelma, niin ei voi verrata aikaa.

    • jamkjamkajmakald

      Jooh.. Vuosikertomuksen olisi tosiaan voinut lukea, niin tuossa olisi pärjännyt. Muistaako joku muuten, oliko englanninkielisissä kysymyksissä enemmän oikein vai väärin -väittämiä? Aika loppui kesken, niin laitoin vaan kaikkiin "oikein".

      Kirjoitelma puolestaan osui juuri siitä "väärästä" aineistosta (toisesta olisin osannut kirjoittaa). Tässä en muistanut noita vastinpareja ja kirjoitin sitten kaikesta muusta, mikä tuohon liittyi. Onko kenelläkään kokemusta kuinka tuo arvostellaan, jos on tehnyt tuohon tapaan?

      Matikkaosio sujui puolestaan ihan hyvin, sain vastattua 9 tehtävään, joista nyt vähintään 7 oikein.

      Lähtöpisteitä nyt oli kuitenkin vain 44, joten taitaa jäädä muutamasta pisteestä kiinni paikka Jamk:iin...

    • hfhff17

      Mitä saitte vastaukseksi siihen matikan todistustehtävään? Itse sain huonoimmaksi numeroksi 6.

      • ert7

        Oikein meni todistustehtävä! :)
        Eli huonoin numero oli 6.


      • daafa
        ert7 kirjoitti:

        Oikein meni todistustehtävä! :)
        Eli huonoin numero oli 6.

        7 7 8=22 ja 22/3=7.33 eli kuten huomaat eihän noissa numeroissa ole kutosta.
        Vastaus oli siis 7.


      • Petuuuuu
        daafa kirjoitti:

        7 7 8=22 ja 22/3=7.33 eli kuten huomaat eihän noissa numeroissa ole kutosta.
        Vastaus oli siis 7.

        itseasiassa vastauksen on oltava 6, sillä yhden numeron jäätyä pois keskiarvoksi tulee 8 -> (8 8/2)


      • kääk
        daafa kirjoitti:

        7 7 8=22 ja 22/3=7.33 eli kuten huomaat eihän noissa numeroissa ole kutosta.
        Vastaus oli siis 7.

        Väärin. Tehtävässähän sanottiin, että kahden jäljelle jäävän numeron keskiarvoksi tulee 8.

        Sinun tavallasi laskettuna: Otetaan huonoin numero, eli seiska pois ja saadaan: 7 8 = 15 ja KA 15/2 = 7,5


    • fgjfdzh

      Oho sitten mullakin meni ees yks oikein. Voiko joku kertoo ensimmäisen tehtävän vastauksen? Ihan yksinkertainen yhtälö mut en oo varma menikö oikein

    • alexis7

      Itse olen hieman yllättynyt että täällä näin monen mielestä vuosikatsauksesta muka kysyttiin nippelitietoa...ihan järkeviä kysymyksiä imo. Matikka oli itsellenikin se haastavin, mutta toivottavasti siitä pari pistettä saisi.

      Kirjoitelmassa en muistanut kaikkia vastapareja, kirjoittelin sitten mitä muuta kyseisestä aineistosta muistin.

      Lähtöpisteet 49, Haaga-Heliaan pisterajat olleet siellä 70 pisteen tuntumassa tai hieman alle....pahoin pelkään että parista pisteestä se jää kiinni, toisaalta muissa hakukohteissa pisterajat ovat ainakin viimevuosien tietojen perusteella alhaisemmat....olisi ehkä pitänyt laittaa ensimmäiseksi hakutoiveeksi jokin muu oppilaitos...

      • kääk

        Jaa'a, omasta mielestäni suurin osa kysymyksistä oli nippelitietoa. Esimerkkeinä tulee ensimmäisenä mieleen ABC -liikennemyymälöiden määrä, ABC kohtaa nuoret -systeemin rahoittaja ja Pukumies kysymykset.

        Minkään segmentin liikevaihdoista tai tuloksista ei kysytty mitään ja tästä olin todella yllättynyt. Itse olin nimenomaan opetellut niitä tyyliin oliko kasvua vai laskua edellisvuoteen verrattuna. Pidin myös tärkeänä esim. investointien määrää edellisvuosiin verrattuna ja yleistä laskusuuntaa yrityksen liikevoitoissa. Nämä olisivat olleet kysymyksiä, joiden perusteella näkee ymmärtääkö hakija lukemaansa. Nyt oli vain kyse siitä, kuka muistaa parhaiten ulkoa.


      • Alexis7
        kääk kirjoitti:

        Jaa'a, omasta mielestäni suurin osa kysymyksistä oli nippelitietoa. Esimerkkeinä tulee ensimmäisenä mieleen ABC -liikennemyymälöiden määrä, ABC kohtaa nuoret -systeemin rahoittaja ja Pukumies kysymykset.

        Minkään segmentin liikevaihdoista tai tuloksista ei kysytty mitään ja tästä olin todella yllättynyt. Itse olin nimenomaan opetellut niitä tyyliin oliko kasvua vai laskua edellisvuoteen verrattuna. Pidin myös tärkeänä esim. investointien määrää edellisvuosiin verrattuna ja yleistä laskusuuntaa yrityksen liikevoitoissa. Nämä olisivat olleet kysymyksiä, joiden perusteella näkee ymmärtääkö hakija lukemaansa. Nyt oli vain kyse siitä, kuka muistaa parhaiten ulkoa.

        No kieltämättä hiaman yllättävää että tuonkaltaisia kysymyksiä ollut enemmän, mutta muistaakseni yksi väittämä oli "Ravitsemuskauppa kasvoi merkittävästi vuosien 2007-2011 välisenä aikana". Toisaalta ennakkotehtävien sivuilla sanottiin että hakijan ei odoteta osaavan ulkoa taulukoita/lukuja, joten siinä mielessä en montaa tuollaista kysymystä odottanutkaan, toisaalta taas tuo ABC-myymälöiden määrä kieltämättä on nippelitietoa...järkevämpi väittämä olisi ollut esim."ABC-liikennemyymälöiden määrä kasvoi 2011 merkittävästi"...joka olisi ollut väärä väittämä.

        Mutta tosiaan penkin alle meni matikka tehtävät....3 oikein, 5 väärin, kahteen jätin vastaamatta. Lähes täydet pisteet pitäisi saada ennakkoaineisto tehtävistä jotta menisi läpi =/


    • ert7

      Tehtävässä sanottiin, että kun huonoin numero pudotettiin pois. Niin kahden paremman numeron keskiarvo oli 8.
      Mitenkäs mahtaa olla? 7 8=15
      Mit' tapahtuu, kun jaat 15:sta 2:lla. Keskiarvoksi tulee 7,5.
      Eli numerot olivat joko 6 7 9 tai 6 8 8. Jolloin huonoin numero oli 6.

    • ert7

      Laitetaanpas yhteenvetoa. Ilmoitelkaa jos muistatte muita tehtäviä.

      Yhteenveto:

      Yhtälötehtävä. Vastaus: x=5
      Junatehtävä. Vastaus: 15km
      Jääkiekkoliput. Vastaus: -1%
      Leipätehtävä. Vastaus: 6kpl
      Maija, Kaija, Raija voittotehtävä. Vastaus: "ei mikään edeltävistä"
      Myyjä, joka halusi 50% myyntihinnasta. Vastaus: 60%
      Hevosen nopeus. Vastaus: 40km/h
      Televisiotehtävä. Vastaus: 25%

      • ert7

        Ja tietenkin tuo todistustehtävä! :)

        Yhteenveto:

        Yhtälötehtävä. Vastaus: x=5
        Junatehtävä. Vastaus: 15km
        Jääkiekkoliput. Vastaus: -1%
        Leipätehtävä. Vastaus: 6kpl
        Maija, Kaija, Raija voittotehtävä. Vastaus: "ei mikään edeltävistä"
        Myyjä, joka halusi 50% myyntihinnasta. Vastaus: 60%
        Hevosen nopeus. Vastaus: 40km/h
        Televisiotehtävä. Vastaus: 25%
        Todistustehtävä. Vastaus: 6


        Vielä näyttäisi puuttuvan yksi! :)


      • erl1778
        ert7 kirjoitti:

        Ja tietenkin tuo todistustehtävä! :)

        Yhteenveto:

        Yhtälötehtävä. Vastaus: x=5
        Junatehtävä. Vastaus: 15km
        Jääkiekkoliput. Vastaus: -1%
        Leipätehtävä. Vastaus: 6kpl
        Maija, Kaija, Raija voittotehtävä. Vastaus: "ei mikään edeltävistä"
        Myyjä, joka halusi 50% myyntihinnasta. Vastaus: 60%
        Hevosen nopeus. Vastaus: 40km/h
        Televisiotehtävä. Vastaus: 25%
        Todistustehtävä. Vastaus: 6


        Vielä näyttäisi puuttuvan yksi! :)

        Vika tehtävähän oli se kultapitoisuus-kysymys. Mä en oikein ollut varma olisiko siinä pitänyt ilmoittaa se lisäys prosentteina koko harkon (tai mikä olikaan) painosta, vai nimenomaan siihen kullan määrään nähden.

        Vastasin 12.5% mutta jäi mietityttämään että oiskohan 875/750 -> 16.67% (eli D, ei mikään) ollut kuitenkin oikea vastaus.

        Noihin muihin vastasin kaikkiin samat kuin sinä.


      • ert7
        erl1778 kirjoitti:

        Vika tehtävähän oli se kultapitoisuus-kysymys. Mä en oikein ollut varma olisiko siinä pitänyt ilmoittaa se lisäys prosentteina koko harkon (tai mikä olikaan) painosta, vai nimenomaan siihen kullan määrään nähden.

        Vastasin 12.5% mutta jäi mietityttämään että oiskohan 875/750 -> 16.67% (eli D, ei mikään) ollut kuitenkin oikea vastaus.

        Noihin muihin vastasin kaikkiin samat kuin sinä.

        Ymmärsin, että olisi kysytty suhteessa kullan määrään, mutta voin olla väärässä. En nyt muista tarkkaa sanamuotoa.
        Eli itse vastasin tuon 16,67 eli "ei mikään edeltävistä"

        Saapi nähdä miten käy. :)


      • kjfkajfkldsj
        erl1778 kirjoitti:

        Vika tehtävähän oli se kultapitoisuus-kysymys. Mä en oikein ollut varma olisiko siinä pitänyt ilmoittaa se lisäys prosentteina koko harkon (tai mikä olikaan) painosta, vai nimenomaan siihen kullan määrään nähden.

        Vastasin 12.5% mutta jäi mietityttämään että oiskohan 875/750 -> 16.67% (eli D, ei mikään) ollut kuitenkin oikea vastaus.

        Noihin muihin vastasin kaikkiin samat kuin sinä.

        57 pistettä pohjalla ylppäreissä kämmätyn matikan takia, onneks se osio sujui tänään vähän paremmin :D Mun mielestä nuo monivalinnat ei tosiaan ollut mitään nippelitietoa, itse luin SOK:n vuosikertomuksen kerran läpi, ja muistin kyllä jokaisen kohdan sieltä. Paljon vaikemapikin siis olisi voinut olla.

        Nyt vaan peukut pystyyn, pahoin pelkään, että parin pisteen päähän jäädään Turun pisterajasta :/


      • voiluojatätälogiikka
        kjfkajfkldsj kirjoitti:

        57 pistettä pohjalla ylppäreissä kämmätyn matikan takia, onneks se osio sujui tänään vähän paremmin :D Mun mielestä nuo monivalinnat ei tosiaan ollut mitään nippelitietoa, itse luin SOK:n vuosikertomuksen kerran läpi, ja muistin kyllä jokaisen kohdan sieltä. Paljon vaikemapikin siis olisi voinut olla.

        Nyt vaan peukut pystyyn, pahoin pelkään, että parin pisteen päähän jäädään Turun pisterajasta :/

        Se, että osaa tai ei osaa vastata johonkin ei poista sitä seikkaa, että kyllä siellä oli liikaa nippelitietoväittämiä :D Kyllä minäkin osasin niihin vastata, eivätkä ne olleet vaikeita, mutta olivat ne silti nippelitietoa.


      • höpsisi
        voiluojatätälogiikka kirjoitti:

        Se, että osaa tai ei osaa vastata johonkin ei poista sitä seikkaa, että kyllä siellä oli liikaa nippelitietoväittämiä :D Kyllä minäkin osasin niihin vastata, eivätkä ne olleet vaikeita, mutta olivat ne silti nippelitietoa.

        Meillä taitaa olla hippasen eri käsitys nippelitiedosta :D Mun mielestä nippelitietoa olisi ollut se, jos olisi kysytty esim. vuoden 2007 markkinaosuutta vaikkapa majoitusalan kohdalla. Tällaisia ei mielestäni siellä ollut, eikä muutenkaan sellaisia kysymyksiä, jotka olisi kovin yksityiskohtaista tietoa vaatineet.


    • ert7

      No niin, eli viimeinen yhteenveto. Nämä ovat omat vastaukseni, enkä takaa että tulokset ovat oikein. Aika varma olen kuitenkin vastauksista ja muutamista vastauksista ollaan saatu useampi vahvistus. :)

      Yhteenveto:

      Yhtälötehtävä. Vastaus: x=5
      Junatehtävä. Vastaus: 15km
      Jääkiekkoliput. Vastaus: -1%
      Leipätehtävä. Vastaus: 6kpl
      Maija, Kaija, Raija voittotehtävä. Vastaus: "ei mikään edeltävistä"
      Myyjä, joka halusi 50% myyntihinnasta. Vastaus: 60%
      Hevosen nopeus. Vastaus: 40km/h
      Televisiotehtävä. Vastaus: 25%
      Todistustehtävä. Vastaus: 6
      Kultapitoisuustehtävä. Vastaus: "ei mikään edeltävistä"

      Jos haluaa jostain kysyä, niin eikun vaan! :)

      • gfgfgf1

        Kultapitoisuustehtävä väärin, muut oikein. Kultatehtävän vastaus oli 100%.
        (0,75 1,00) / 2 = 0,875


      • ert7
        gfgfgf1 kirjoitti:

        Kultapitoisuustehtävä väärin, muut oikein. Kultatehtävän vastaus oli 100%.
        (0,75 1,00) / 2 = 0,875

        No eipä tuo yksi väärä haittaa! :)

        Voitko vielä selittää tuon kultatehtävän laskun? Miksi näin?


      • gfgfgf1
        ert7 kirjoitti:

        No eipä tuo yksi väärä haittaa! :)

        Voitko vielä selittää tuon kultatehtävän laskun? Miksi näin?

        Kullan pitoisuus aluksi 0,75
        Kultaa lisätään niin paljon että pitoisuus -> 0,875
        tästä saadaan yhtälö (0,75 x) / 2 = 0,875
        ton ratkasemalla x=1,00 eli 100% on vastaus.
        Ite en alkanu ratkaseen yhtälöö vaan kokeilin vain vastausvaihtoehtoja x:n paikalle ja päässä laskin.


    • jombokombo

      Siis miten nuo pisteet tuonne nyt määräytyivät, jos lukiotodistuksella haki?
      Millaiset pisteet täytyisi minimissään saada kokeesta lähtöpisteistä yhteensä, että pääsisi sisälle?
      Oliko esseessä pakko referoida tiukasti sen aineiston väitteitä? Itse siis en ollut lukenut aineistoa ollenkaan, ja kirjoitin sinne tapausesimerkkejä kulttuurien välisestä liiketoiminnasta ja niiden mahdollisista ongelmista.
      Ja itse sain matikan tehtävistä seuraavat vastaukset, eli seuraavia:

      Ensimmäisestä tehtävästä 5
      Siitä huonoin numero keskiarvosta tehtävästä 6
      Hevosen nopeus tehtävästä 45 km/h
      Tuotteen hinnan nousu tehtävästä 30%
      Jääkiekko-ottelu tehtävästä muutokseksi 0
      Kultatehtävästä 12.5%

      Muita en nyt muista, mutta oliko noista mikään muu oikein kuin tuo ensimmäinen tehtävä? :D

      • gfgfgf1

        eka tehtävä ja huonoin numero oikein, muut väärin.
        väärästä taisi mennä puolikas miinuspiste joten sun pisteet noilla vastauksilla 0.


    • luotto11

      Menettikö laskuosiosta -1p vai -0.5p jos vastasi väärin? Muistaako joku tuota yhtälötehtävän yhtälöä vielä?

      • lalalalaa097

        ykköstehtävän yhtälö:
        1/4(1-3x) = 1 1/2 - x

        ja -0,5p väärästä vastauksesta


    • wtfffff

      Miten te laskitte sen myyntihinta tehtävät jotka saitte siitä 60%? Ilmeisesti se on oikein kun melkein kaikki ootte sen 60% siitä saanut. Voisiko joku selventää tyhmää? :)

      • esefrdg

        Kuvittele vaikka alkuperäiseksi hinnaksi 100, jolloin tuotteen varsinaiseksi hinnaksi 20% myyjän palkkion jälkeen jäisi 80. Jos myyjän palkkio on 50% tuotteen myyntihinnasta, niin silloinhan myyntihinnan on oltava tuplasti tuotteen varsinainen hinta eli 2x80=160.


    • nnnn3

      saiko monivalinta tehtävistä 1p oikeasta vastauksesta ja -0,5 väärästä? vai oliko se o,5 oikeasta vastauksesta? olin jo melko varma et pääsen sisään kun alkupisteet oli 63, mutta kun hakijoita oli aika paljon ja paikkojakin vähennettiin Haaga-Heliasta ni alko ihan jännittään. Julkastaanko sisään päässeet netissä joskus aikaisemmin kuin 16.7? tietääkö kukaan?

      • srger11

        Ihan turhaan jännität noilla alkupisteillä, pääset ihan varmasti sisään mihin tahansa AMK:hon.

        Mutta vastataan nyt kysymykseesi: 1 oikeasta, -0.5 väärästä. Aineistoon perustuvan monivalinnan pisteet jaettiin vielä kolmella (kysymyksiä 45, pisteitä max 15)


      • Aa:;3/2;5?(
        srger11 kirjoitti:

        Ihan turhaan jännität noilla alkupisteillä, pääset ihan varmasti sisään mihin tahansa AMK:hon.

        Mutta vastataan nyt kysymykseesi: 1 oikeasta, -0.5 väärästä. Aineistoon perustuvan monivalinnan pisteet jaettiin vielä kolmella (kysymyksiä 45, pisteitä max 15)

        Se kultahan oli promilleja eikä prosentteja?


      • Merp

        Mitä luulette, että pisterajoille käy esim. viime vuoteen verrattuna? Nouseeko, laskeeko vai pysyykö suunnilleen samoissa? Tiedän, että on vain veikkailua mut olis kiva tietää mitä mieltä muut kokeen tehneet on?


      • gfgfgf1
        Merp kirjoitti:

        Mitä luulette, että pisterajoille käy esim. viime vuoteen verrattuna? Nouseeko, laskeeko vai pysyykö suunnilleen samoissa? Tiedän, että on vain veikkailua mut olis kiva tietää mitä mieltä muut kokeen tehneet on?

        voi nousta, koska viime vuonna monivalinnoissa oli 3 vaihtoehtoa ja nyt oikein/väärin -> nyt veikkaamalla sai paremmin pisteitä kun viimevuonna. Tosin matikka oli vähän vaikeampi kuin viime vuonna et se saattaa taas olla laskeva tekijä. tuskin hirveesti muuttuu rajat.


      • Kamkkiin?
        Merp kirjoitti:

        Mitä luulette, että pisterajoille käy esim. viime vuoteen verrattuna? Nouseeko, laskeeko vai pysyykö suunnilleen samoissa? Tiedän, että on vain veikkailua mut olis kiva tietää mitä mieltä muut kokeen tehneet on?

        Tiiä häntä. Itse toivon että saisin pääsykokeesta jotain 16-17 jotta olii edes lähellä päästä Kamkiin. Eli yhteensä tulisi 57 ja viimevuonna alin pistemäärä oli 54.5 :/


    • ert7

      Aika vaikea arvioida miten rajat liikkuu. Vuosierot voi olla helposti 5 pistettä suuntaan tai toiseen.
      Mielenkiinnolla odotellaan tuloksia... :)

    • faktaa teille

      Eikös ne haaga helian pisterajat jo näy jo siellä sivuilla ? Yli 70p.

      • hhhj

        Eipä ole ei,taisit kattoa vanhempaa tilastoa. Miten ne edes näin aikaisin pystyisi määrittelemään pisterajaa kun hakijoitakin oli monta sataa.


      • jeeeee hyvi menee
        hhhj kirjoitti:

        Eipä ole ei,taisit kattoa vanhempaa tilastoa. Miten ne edes näin aikaisin pystyisi määrittelemään pisterajaa kun hakijoitakin oli monta sataa.

        sorry veri muts. katsoin vaarin. kevät 2013 :D


    • moimoi3

      Mitenköhän käy... Matikasta taitaa tulla 2pistettä, oikein-väärin tehtävästä ehkä 9 pistettä ja esseestä ei varmaan pisteitä heru.. Lähtöpisteet mulla noin 47:/ ja savoniaan hain. Enpä taida päästä noilla pisteillä, noikin vaan arvioita, mutta 58 pistettä on aika vähän, kun viime vuonna alin millä on päässyt, oli 60.5.

    • moimoi3

      niin korjaus edelliseen, siis 59 pistettä ehkä...

    • .......

      vituikshan se meni

    • gfgfgf1

      laskeskelin et jonkun 20 pistettä sain tosta, olettaen et päästä heitetyllä esseellä ei tuu yhtään pistettä. joku 74 yhteispisteet ja Tamk ykkösvaihtoehto...

    • Alexis7

      Järjetön määrä hakijoita tänä keväänä liiketalouteen, enemmän kuin koskaan

      http://www.haaga-helia.fi/fi/koulutus-ja-hakeminen/tutkintokoulutus/liiketalous/liiketalouden-koulutusohjelma-helsinki-nuoret/liiketalouden-nuorten-hakutilasto

      Toki aloituspaikkojakin on enemmän kuin muilla aloilla, mutta jo pidempään on ollut ongelmana se että tradenomeja koulutetaan liikaa, eikä läheskään kaikille löydy alaa vastaavaa työtä...

      Jos katsotaan vaikka tietojenkäsittelyn koulutusohjelmaa niin huomattavasti vähemmän hakijoita, vaikka pisterajat ovat selkeästi alhaisemmat ja työllisyysnäkymät ainakin sovelluskehittäjien kannalta ovat paremmat

      http://www.haaga-helia.fi/fi/koulutus-ja-hakeminen/tutkintokoulutus/tietotekniikka/tietojenkasittelyn-koulutusohjelma-Pasila-nuoret/hakutilasto

      Toki tietojenkäsittely sitten todella vaatii sitä paneutumista ohjelmointiin/koodaamiseen, etenkin jos aikaisempaa kokemusta ei ole ja ohjelmointikielet voivat olla monille liian haastavia, joten sikäli alhaisemmat hakijamäärät ymmärtää.

    • en muista

      paljon oli max pisteet haastattelusta ja monivalinnoista?

    • Aaa10

      Eikö kulta tehtävässä ollut siis kyse juuri promilleista eikä prosenteista? Ja muistaako kukaa mitkä olivat juna tehtävän vaihtoehdot?

    • fffff1

      juna oli 15km
      vaihtoehot oli 10 12 15 20 jos en hirvesti huijaa

    • dfgd

      Kullan määrä oli promilleissa, mutta kysymys oli kuinka paljon kultaa täytyy lisätä prosenteissa.

      Muistaakseni vaihtoehdot oli 12km, 15km, 18km ja 20km. Tai ainakin sinnepäin.
      Ja oikean vastaus siinä oli tuo 15km.

      • Aaa10

        Selvä, kiitos :) mietin vain juna tehtävässä laitoinko vahingossa viimeisellä minuutilla väärän vastauksen... mutta toivottavasti se oli tuo 15km niin kuin oli tarkoitus.


    • oamkiin!!

      Aikuispuolella koe tehty jo pari viikkoa sitten, OAMK ilmoittaa tulokset 14.6-16,7. Voisko ajatella, että aikuispuolen tulokset tulis heti tuossa jo kesäkuun puolivälissä? Onhan niillä ollut jo aikaa niitä tarkistella.

    • simosanteri2

      Oonko mä ainoa ketä häiritse se myyjätehtävä? Eihän siinä sanottu mitään että sen firman tarvis saada yhtä paljo voittoa siitä tuotteessa kuin enen? Ainoo mitä mainittiin oli et myyjä haluu enemmän? Eli mun mielestä oikea vastaus on että hinta ei nouse yhtään, myyjä vaan saa enemmän ja firma vähemmän :)

      • simosanteri2

        Siis jos tuossa kerran jätetään varaa arvailuihin, voihan sitä arvailla monella tavalla.

        Missä oletan väärin, jos oletan että kyseessä on tuote joka on jo poistumassa markkinoilta ja yritys haluaa päästä varastosta eroon. Tällöin myöskään provikkapalkkainen myyjä (tämäkin olettamus kun kerran sai tehdä) ei välttämättä halua edes myydä tuotetta koska se menee huonosti kaupaksi.

        Mikä siis on ratkaisu saada varastot tyhjäksi? Se että nostetaan 60% tuotteen hintaa? Vai että myydään samaa tuotetta edelleen samaan hintaan mutta myyjä saa suuremman provision jolloin häntä motivoi markkinoida tuotetta enemmän, vaikka tietää että tuote on jo vanhanaikainen. Myyjähän on aina liero.

        Muistaako joku miten se tehtätä oli tarkalleen kirjoitettu?

        Eli oma esimerkki euroin: myyjä saa 100e tuotteesta 20e, ja nyt firmalle uhkaa jäädä varastot täyteen tätä romua. Myyjä lupaa myydä jos saa 50% tuotteen hinnasta provikkaa. Eli myyjä saisi 50e tuosta 100 eurosta. Firmalle jää 100e, joka on silti parempi kuin se, että ne jäisivät myymättä.

        Näin mä sen aattelin, missä meni vikaan? Muussa kuin että te oletitte eri tavalla kuin itse :)


      • simosanteri2
        simosanteri2 kirjoitti:

        Siis jos tuossa kerran jätetään varaa arvailuihin, voihan sitä arvailla monella tavalla.

        Missä oletan väärin, jos oletan että kyseessä on tuote joka on jo poistumassa markkinoilta ja yritys haluaa päästä varastosta eroon. Tällöin myöskään provikkapalkkainen myyjä (tämäkin olettamus kun kerran sai tehdä) ei välttämättä halua edes myydä tuotetta koska se menee huonosti kaupaksi.

        Mikä siis on ratkaisu saada varastot tyhjäksi? Se että nostetaan 60% tuotteen hintaa? Vai että myydään samaa tuotetta edelleen samaan hintaan mutta myyjä saa suuremman provision jolloin häntä motivoi markkinoida tuotetta enemmän, vaikka tietää että tuote on jo vanhanaikainen. Myyjähän on aina liero.

        Muistaako joku miten se tehtätä oli tarkalleen kirjoitettu?

        Eli oma esimerkki euroin: myyjä saa 100e tuotteesta 20e, ja nyt firmalle uhkaa jäädä varastot täyteen tätä romua. Myyjä lupaa myydä jos saa 50% tuotteen hinnasta provikkaa. Eli myyjä saisi 50e tuosta 100 eurosta. Firmalle jää 100e, joka on silti parempi kuin se, että ne jäisivät myymättä.

        Näin mä sen aattelin, missä meni vikaan? Muussa kuin että te oletitte eri tavalla kuin itse :)

        äh ajatuskatkos, siis firmalle jää 50e ja myyjä saa 50e.


    • ktp

      Mikä firma suostuisi tuollaiseen? Karsisi omia voittojaan, että myyjä saisi lisää rahaa? Kyllä se oikea vastaus on tuo 60%
      Tuolla sinun ratkaisulla kyseessä ei olisi matematiikka- eikä logiikkatehtävä vaan kompa.

      • epss

        Itseäkin kyllä ihmetyttää miten kaikki saaneet 60%

        Oletetaan, että tuotteen hinta on 10e, eli tuote itsessään on 8e, myyjän palkka 2e (20%) tuotteen myyntihinnasta niinkuin luki.

        Myyjän myyntipalkkio nousee 50%:tiin tuotteen hinnasta joka on 8e. 0,50x8e=4e

        Uusi hinta 4e 8e=12. Eli tuotteen alkuperäinen hinta nousi 20%:tia 10:stä eurosta. Laitoin siis vastaus D, ei mikään edellisistä.

        Ainut tehtävä tosin mikä voinut mennä väärin sitten, kun kaikki mukamas saanut 60%, mutta en näe mikä tuossa on väärin.


    • ktp

      Tehtävässä sanottiin, että myyjän palkka oli 20% MYYNTIhinnasta ja myyjä halusi saada 50% MYYNTIhinnasta.
      Eli sinun esimerkkiä käyttäen.
      Alku meni sinulla oikein, eli myyjän saama palkka 2€ ja firman saama osuus 8€.
      Nyyt myyjä haluaa saada 50% MYYNTIhinnasta eli firma saisi myös 50% MYYNTIhinnasta. Eli Firma saa 8€=50% ja myyjä saa 50%=8€. Eli Myyntihinta olisi tällöin 8€ 8€ = 16€.
      Tällöin muutos alkuperäisestä MYYNTIhinnasta 10€ -> 16€ = 60%

      En tiedä selvensikö vai sekoittiko tämä lisää... :)

      • epss

        Hmm.. Käyhän tuo järkeen, taisin itsekin laskea sen ensin noin, mutta muutin sitten. Todella epäselvä tehtävänanto. Mutta mikään tehtävässä ei kyllä antanut olettaa, että firman tuotteen myyntihinnan pitäisi nousta. Alkuperäiseen tuotteen hintaan (8e) ei saanut koskea. Toisin sanoen, myyjän palkkaa vain nostettiin firman omalla kustannuksella.

        No sitten näkee. Suosittelen valittamaan tuosta tehtävästä, jos 1p jää jollakin kiinni. Tulkinnan varainen.


    • ktp

      Eikö siinä nimenomaan kysytty, että kuinka paljon myyntihinta muuttuu?

      • epss

        Joo anteeksi, muotoilin väärin. Meinasin, että tuossa sinun versiossa oletetaan että TUOTTEEN hinnan pitäisi nousta. Siis se myyntihintahan nousee jo pelkästään siitä, että myyjä vaatii isomman % osuuden palkkaa TUOTTEEN alkuperäisestä hinnasta. Tuotteen oma hinta ei siis missään vaiheessa muutu ja en kyllä näe miksi pitäisikään. Olis hyvä jos näkisi sen kysymyksen jostain, mutta eiköhän tässä tarpeeksi spekulaatiota jo ollut :P Tuloksia odotellessa.


    • ktp

      Nyt en kyllä saa kiinni tuosta sinun ajatuksesta.
      Eli tuotteen hintahan on tuo 8€ ja myyjän saama osuus 2€. Yhteensä 10€

      "Siis se myyntihintahan nousee jo pelkästään siitä, että myyjä vaatii isomman % osuuden palkkaa TUOTTEEN alkuperäisestä hinnasta."

      Tämä on väärin. Eli myyjä vaatii isomman % osuuden palkkaa alkuperäisestä MYYNTIHINNASTA.
      Eli myyjä ei halua korotusta suhteessa tuotteen alkuperäiseen hintaan vaan tuotteen alkuperäiseen MYYNTIHINTAAN.

      • epss

        Vaikea väittää vastaan/puolesta kun ei ole kysymyksen muotoilua tässä edessä : /

        ''Tämä on väärin. Eli myyjä vaatii isomman % osuuden palkkaa alkuperäisestä MYYNTIHINNASTA. ''

        Eli myyjä haluaa, että hänen % OSUUS kasvaa alkuperäisestä myyntihinnasta. Pelkkä osuus. Hän haluaa, että hänen % osuutensa nousee 20%:sta ---> 50%:tiin alkuperäisessä myyntihinnassa. Sanoit nimenomaan sen mitä tarkoitin.


      • ktp
        epss kirjoitti:

        Vaikea väittää vastaan/puolesta kun ei ole kysymyksen muotoilua tässä edessä : /

        ''Tämä on väärin. Eli myyjä vaatii isomman % osuuden palkkaa alkuperäisestä MYYNTIHINNASTA. ''

        Eli myyjä haluaa, että hänen % OSUUS kasvaa alkuperäisestä myyntihinnasta. Pelkkä osuus. Hän haluaa, että hänen % osuutensa nousee 20%:sta ---> 50%:tiin alkuperäisessä myyntihinnassa. Sanoit nimenomaan sen mitä tarkoitin.

        No niin ja helle teki tepposet.

        Eli sanoin näin:

        'Tämä on väärin. Eli myyjä vaatii isomman % osuuden palkkaa alkuperäisestä MYYNTIHINNASTA. ''

        Kun piti sanoa näin:

        'Tämä on väärin. Eli myyjä vaatii isomman % osuuden palkkaa MYYNTIHINNASTA. ''

        copy-paste on vaarallinen laji! :)


      • ktp
        ktp kirjoitti:

        No niin ja helle teki tepposet.

        Eli sanoin näin:

        'Tämä on väärin. Eli myyjä vaatii isomman % osuuden palkkaa alkuperäisestä MYYNTIHINNASTA. ''

        Kun piti sanoa näin:

        'Tämä on väärin. Eli myyjä vaatii isomman % osuuden palkkaa MYYNTIHINNASTA. ''

        copy-paste on vaarallinen laji! :)

        Se vielä piti sanoa, että lähtökohtaisesti on väärin olettaa, että yritys tiputtaisi omaa osuuttaan myynnistä, että työntekijä saisi lisää palkkaa. Tämä tarkoittaisi sitä, että kyseinen firma ei olisi pitkään pystyssä. Eli en jaksa uskoa, että liiketalouden pääsykokeissa tuollainen ajatus olisi mahdollinen.
        Kyllä se on aina asiakas, joka maksaa työntekijöiden palkankorotuksen. Eli myyntihinnan nousullahan tuollainen korotus maksettaisiin.


      • simosanteri2
        ktp kirjoitti:

        Se vielä piti sanoa, että lähtökohtaisesti on väärin olettaa, että yritys tiputtaisi omaa osuuttaan myynnistä, että työntekijä saisi lisää palkkaa. Tämä tarkoittaisi sitä, että kyseinen firma ei olisi pitkään pystyssä. Eli en jaksa uskoa, että liiketalouden pääsykokeissa tuollainen ajatus olisi mahdollinen.
        Kyllä se on aina asiakas, joka maksaa työntekijöiden palkankorotuksen. Eli myyntihinnan nousullahan tuollainen korotus maksettaisiin.

        Mielestäni on lähtökohtaisesti ihan väärin jos korkeakoulun pääsykokeessa pitää ruveta olettamaan yhtään mitään mitä ei tehtävän annossa ole määritelty :) Tai jos ruvettaisiin olettelemaan, niin olisi pitänyt ohjeistaa kysymyksessä tyyliin "oleta parhaan liiketalouden tietämyksesi mukaan".


      • ktp
        simosanteri2 kirjoitti:

        Mielestäni on lähtökohtaisesti ihan väärin jos korkeakoulun pääsykokeessa pitää ruveta olettamaan yhtään mitään mitä ei tehtävän annossa ole määritelty :) Tai jos ruvettaisiin olettelemaan, niin olisi pitänyt ohjeistaa kysymyksessä tyyliin "oleta parhaan liiketalouden tietämyksesi mukaan".

        Sen verran tuohon vielä, että mielestäni tehtävänanto oli erittäin selkeä ja yksiselitteinen. Eli jos tehtävän luki huolellisesti ja ajatuksella, niin ei siinä jäänyt vaihtoehtoisia ratkaisuja.

        Lähinnä tuolla kommentilla viittasin siihen, että en usko että liiketalouden laitos tekisi kysymystä, jossa vastaus on sellainen joka tarkoittaisi sitä, että yritys luopuu voitto-osuudestaan että työntekijä saisi lisää palkkaa.


    • tsiipe

      Olen YO hyvillä arvosanoilla ja valmistauduin hyvin, ihmeen hankalalta koe silti tuntui, myös laskut. Aika pilkun viilaamiseksi näköjään mennyt, kun hakijoita on näin valtavasti. Jotenkin vaan ärsyttää, tuntuu, että mitataan ulkolukua eikä yleistä käsityskykyä, pitää varmaan hakee yliopistoon seuraavaksi.

      • vappupiimiä

        Joo no ei nyt kuitenkaan mistään kauppakorkeasta puhuta, vaan liiketalouden amkista :) Itsekin hain vain ja ainoastaan sen takia että saan opiskelijakortin uusittua, harmittaa maksaa täyttää hintaa asioista kun opiskelijat saavat halvalla. Lähtöpisteitä oli kyllä kai joku 60 ni eiköhän tuonne päästä :) Jaksamisia sille kenen tiputan listoilta.


      • voivoisenttäs
        vappupiimiä kirjoitti:

        Joo no ei nyt kuitenkaan mistään kauppakorkeasta puhuta, vaan liiketalouden amkista :) Itsekin hain vain ja ainoastaan sen takia että saan opiskelijakortin uusittua, harmittaa maksaa täyttää hintaa asioista kun opiskelijat saavat halvalla. Lähtöpisteitä oli kyllä kai joku 60 ni eiköhän tuonne päästä :) Jaksamisia sille kenen tiputan listoilta.

        Joopa... Itse tuossa kun pohdin opiskelupaikkaa, totesin, että kauppakorkeaanhan pääsee prosentuaalisesti helpommin, kuin amk:n liiketalouden linjalle. Kuten myös moniin muihinkin hyvin arvostettuihin tiedekuntiin, esim. oikeustieteelliseen. Että jaksamisia vaan, jos nyt huonoista lähtöpisteistäsi jää kiinni tuo opiskelukortin saaminen. Kyllä meitäkin löytyy, joilla lähtöpisteet on täydet, ja pääsykoe sujui mutkattomasti ;)


    • Metttttris

      Onkos täällä Metropoliaan hakeneita? Minulla lähtöpisteet 55, ja pääsykokeesta tulossa jotain 10-20 pisteen väliltä, vähän esseestä riippuen. Luuletteko, että tuolla kymmenellä pisteellä voisi vielä päästä sisään, kun poistetaan ovat heiluneet siinä 63-67 välillä?

      • hd'ptre

        Hyvät mahikset on jos on noin hyvät lähtöpisteet, miten meni essee sulla, siis tiesitkö mitä piti laittaa?


      • jepatijee
        hd'ptre kirjoitti:

        Hyvät mahikset on jos on noin hyvät lähtöpisteet, miten meni essee sulla, siis tiesitkö mitä piti laittaa?

        OV-rivejä ois kiva saada tänne jos joku muistaa mitä niihin vastaili!


      • Mettttttris
        hd'ptre kirjoitti:

        Hyvät mahikset on jos on noin hyvät lähtöpisteet, miten meni essee sulla, siis tiesitkö mitä piti laittaa?

        No, muistin kaksi niistä vastapareista ja niiden pohjalta pohdin, mutta oletan että saan 0-4 pistettä, eli aika heikosti.


    • ------------------

      Onko 40p lähtöpisteitä LUKIOSTA JA YO-TORKKARISTA huono ?

      • ktp

        No 55 pistettä on maksimi, niin voisihan se parempikin olla.
        Hyvin jos meni pääsykokeet niin ei se välttämättä siitä jää kiinni.


      • simosanteri2
        ktp kirjoitti:

        No 55 pistettä on maksimi, niin voisihan se parempikin olla.
        Hyvin jos meni pääsykokeet niin ei se välttämättä siitä jää kiinni.

        Lähtöpisteethä on todistus 55 työkokemus 5 eka hakutoive 5... eli 65.

        Jos 40p lähtöpisteen opiskelija aikoo olla korkeakoulukelpoinen niin osaa varmaan netistä kaivaa vanhat minimirajat :) Turkuun oli jotain 67-71p tms?


      • ktp
        simosanteri2 kirjoitti:

        Lähtöpisteethä on todistus 55 työkokemus 5 eka hakutoive 5... eli 65.

        Jos 40p lähtöpisteen opiskelija aikoo olla korkeakoulukelpoinen niin osaa varmaan netistä kaivaa vanhat minimirajat :) Turkuun oli jotain 67-71p tms?

        No todistuksestahan tuossa kysyttiin. Eli maksimi juurikin tuo 55.
        Tosiaan jos on työkokemusta, niin sitten on hieman paremmat lähtökohdat.
        Ja toivottavasti 1. vaihtoehto on sellanen, että siihen nuo ylimääräiset pisteet auttaa.

        Tosiaan nuo minimirajat antaa vähän suuntaviivoja.
        Mihinkäs mahtoi olla 1. hakutoive?


    • ???

      Mitenköhän Jyväskylään JAMK:iin on pisterajat? Alkupisteet mulla on hyvät; 65 ja ainakin 20 pitäis pääsykokeesta tulla. Onkohan mahiksia sinne päästä...?

    • ktp

      Näytti olevan 2011 siinä 70 paikkeilla. Noilla pisteillä varmaan pääsis mihin tahansa amk:hon lukemaan liiketaloutta.

      • --------------------

        Sulla oli kuus ÄLLÄÄ JA kympin KA. ? improssibru !!!!!


      • ktp
        -------------------- kirjoitti:

        Sulla oli kuus ÄLLÄÄ JA kympin KA. ? improssibru !!!!!

        Mistä sinä puhut?


      • Rautalangasta
        ktp kirjoitti:

        Mistä sinä puhut?

        Suomeksi:
        Luultavasti kirjoitit kuusi Laudaturia ylioppilaskirjoituksissa ja keskiarvosi on kymmenen. Mahdotonta !!!!

        (Viestin kirjoittaja olettaa, että henkilö, jonka alkupisteet ovat 65 pisteen luokkaa on suorittanut lukion ja ylioppilastutkinnon erinomaisin arvosanoin)

        PS. Viesti osoitettu nimimerkille "???"


      • ktp
        Rautalangasta kirjoitti:

        Suomeksi:
        Luultavasti kirjoitit kuusi Laudaturia ylioppilaskirjoituksissa ja keskiarvosi on kymmenen. Mahdotonta !!!!

        (Viestin kirjoittaja olettaa, että henkilö, jonka alkupisteet ovat 65 pisteen luokkaa on suorittanut lukion ja ylioppilastutkinnon erinomaisin arvosanoin)

        PS. Viesti osoitettu nimimerkille "???"

        Eihä se vaadi kuin 3 E:tä ja yli 8:n keskiarvon. En kovin mahdotonta...


      • hfffd
        ktp kirjoitti:

        Eihä se vaadi kuin 3 E:tä ja yli 8:n keskiarvon. En kovin mahdotonta...

        Tai sitten ammattikoulun todistuksen jossa suurin osa kolmosia. Itsehän kävin lukion ja amitsun ja sain täydet pisteet,hähää.


      • ???
        hfffd kirjoitti:

        Tai sitten ammattikoulun todistuksen jossa suurin osa kolmosia. Itsehän kävin lukion ja amitsun ja sain täydet pisteet,hähää.

        Todistuksesta 55 pistettä (4.4 merkonomin keskiarvo), 5 pistettä työkokemuksesta ja 5 ekasta valinnasta joten eikö lähtöpisteet oo silloin 65????


    • pilkuntarkkaa..

      Heippaa! poistuessni kokeesta huomasin monien olleen ruksanneet monivalinnan vastaukset. eikö vain että vastauspaperit syötetään optiseen lukulaitteeseen ja näin ollen vain mustatut kohdat hyväksytään.. ainakaan armeijassa ja lukiossa ei ruksatuista monivalinnoista saanut pisteen pistettä.... ??

      • pääsykokeissaollut

        toivottavasti niistä ei saa pisteen pistettä, jää mahdollisuuksia minullekin jolla matikka on huono mutta lukutaito hyvä


      • toivotaan parasta

        Heips. Illalla alkoi itseäkin arveluttamaan asia kun itsekin laitoin rastit enkä tummentanut niinkuin ohjeissa oli Soitin äsken oppilaitokseen ja kyselin miten tilanteessa on käynyt niin. Hän kertoi ettei ole jätetty laskematta ruutuja vaikka ne olisikin rastitettuna. MUTTA kuulemma siellä takastetaan käsin kokeet niin hän ei tiennyt mitenkä käy jos menee koneen tarkastuttamaksi. Toivottavasti lasketaan. :P


    • Hipheii

      Ei saa pisteitä. Siinä vastauslomakkeessa luki, että ympyröi.. Kannattaa opetella ruksaajien lukemaan ennenku hakee liiketaloutta lukee. :D

    • pilkuntarkkaa

      Minne oppilaitokseen soitit? :)

    • toivotaan parasta

      Soitin Kajaanin kouluun ja sehän ei mikään iso paikka ole mutta paremmat mahdollisuudet päästä :D
      Minnepäin olet yrittämässä? :)

    • Pilkuntarkkaa..

      Turkuun lukee liiketoiinnan logistiikkaa :) matikast tulee varmaa täydet ja monivalinnoist 12 -2 ja aloituspisteet 49 et toivotaan :) enkun essee oli aika hepreaa.. Toisaalta en sitä ehtiny lukee paljon. Katoin tosiaa et tooooosi moni rusksas ku nostin kauniin takamuksen ja lähdin todistaa ikää:)

    • toivotaan parasta

      Ohoh, kyllä minä veikkaan että noilla pisteillä pääsee turkuun opiskelemaan :) Itsellä on lähtöpisteet 40 ja toivon että tulisi kokeesta n. 17p. :P Toivotaan parasta, pelätään pahinta. kuitenkin voisin omasta puolestani jo onnitella sinua kouluun pääsystä :)

    • pelokas:(

      Tuli tässä mieleen et ei välttämät menny omalta osalta tarpeeks hyvin et pääsisin yhteenkään valitsemastani 4 koulusta... mutta pisteitten puolesta saattaisi silti riittää johonkin kouluun jossain päin suomea. Elikkäs mahtaako olla mahdollista että pääsisin johonkin kouluun liiketalouden alalle jossa olisi paljon alemmat pisteet vaikka en ole sinne hakenutkaan? Hmmmm

    • Pilkuntarkkaa

      Koulutusnettiin vaa katsomaan aikaisempien vuosien pisterajoja. En usko et kauheesti muuttuu ku oli se matikka ollu kuulemma aika vaikee.. Itellä matikka on just se vahvin et en osaa sanoo..toivotaan parasta :) toivon et koulutuspaikka irtoo.. Viimevuoden pisteraja oli 66.5liiketoiminna logistiikas.

      Kyseinen haku on sinne amkkiin minne oot hakenut. Kannattaa kysyy ja soittaa amk:n toimistoon mutta epäilen, sillä silloinhan veisit jonkun muut opiskelupaikan..:)

    • hupsistas

      Mikäs se esseen aihe taas olikaan? Niistä vastinpareista piti kertoa, mutta en muista tehtävänantoa tarkkaan, voisko joku valaista? :D

    • kalle32

      paljon matikka osuudesta piti saada pisteitä et menee läpi !?

    • gggggggggggg

      koko kokeesta pitää saada 5 pistettä et pääsee läpi. osioilla ei ole väliä, voit saada nolla vaikka matikasta,kunhan saat muualta sen 5 pistettä. yks kaverini ei edes vastannut muihin tehtäviin kuin vaan matikan ja pääsi kouluun.

    • alexis7

      Ei matikka tehtävistä välttämättä tarvitse saada yhtään pistettä jos vain lähtöpisteet ennakkomateriaaliin monivalinnat ja kirjoitelma pisteet riittävät.

      Itse en tosiaan todennäköisesti saanut kuin 0,5 pistettä matikka osuudesta....harmittaa kun muuten koe meni suhkot hyvin, mutta matikka osuudestakin olisi pitänyt saada ainakin se 3-5 pistettä että ylittäisi tuon pisterajan =/.

    • utse

      mun mielestä luki, että kaikki osiot on suoritettava hyväksytysti...

    • ktp

      Kyllä siinä sanottiin, että pääsykokeesta on saatava vähintään 5 pistettä.
      Ei ole väliä mistä ne pisteet tulee.Osioilla ei ole mitään väliä.

    • jyväskyläänhakenut

      Siis onko se niin että jos vastasit esimerkiksi matikassa 4 kysymykseen joista 1 oikein saat siitä osiosta -0, 5 pistetä ja tällöin et voi tulla hyväksytyksi kouluun koska olet saanut jostain osiosta miinusta??? Vai meneekö se sittenkin tuolla tavalla kuin nimimerkki ktp ylempänä mainitsi, että koko kokeesta tarvitsee saada se 5pistettä ja osiolla ei niin väliä?

    • huhuhuh3

      lukekaa ne ohjeet. jos saat jostain osiosta kokonaispisteeksi miinuspisteet niin ne ei siirry muihin osioihin, eli toisin sanoen ei voi saada jostain osiosta kokonaispisteiksi miinuspisteitä, vaan nolla huonoimmassa tilanteessa. ja SE ON IHAN SAMA KUINKA PALJON SAAT JOSTAIN YHDESTÄ OSIOSTA KUNHAN SAAT 5 PISTETTÄ YHTEENSÄ KOKONAISKOKEESTA. jos saa alle viisi pistettä niin on hylätty, siis kokonaispisteistä...oikeesti vähän nyt järkeä siihen käteen ja lukekaa ne ohjeenne. Vähän nyt kyl pelottaa, minkähänlaisia ihmisiä liiketalouttakin yrittää päästä opiskelemaan..

      • aikuispuolella

        Jaa, meillä kyllä ilmoitettiin, että vähintään 30 pistettä on saatava valintakokeesta jotta voi tulla hyvksytyksi.


      • ktp
        aikuispuolella kirjoitti:

        Jaa, meillä kyllä ilmoitettiin, että vähintään 30 pistettä on saatava valintakokeesta jotta voi tulla hyvksytyksi.

        Aikuispuolella eri hommat kuin nuorisopuolella...


      • fgsfdbd
        ktp kirjoitti:

        Aikuispuolella eri hommat kuin nuorisopuolella...

        Niin, siksipä kaikille ei riitäkään se 5 pistettä pääsykokeista.


      • ktp
        fgsfdbd kirjoitti:

        Niin, siksipä kaikille ei riitäkään se 5 pistettä pääsykokeista.

        Lähinnä vaan tainnu keskustella pyöriä enemmänkin nuorisopuolella viime päivinä.

        Olis tietenkin aina hyvä mainita viestissä, että kummalta puolelta keskusteluun osallistuu.


      • huhuhuh
        fgsfdbd kirjoitti:

        Niin, siksipä kaikille ei riitäkään se 5 pistettä pääsykokeista.

        Halusin vain täsmentää näille neropateille,jotka kysyvät viisi kertaa samaa asiaa eri tavoin. Ja oletin, että nuorisopuoli on kyseessä. Harva siis pääse opiskelemaan jos saa 5 pistettä kokeesta, mutta jos haluaa päästä kokeesta läpi hyväksytysti tarvitaan 5pistettä.


    • pinja3

      eli oliko kultapitoisuus tehtävän oikea vastaus 100% vai "ei mikään edeltävistä"?
      eroavia vastauksia täällä..:)

      • gfgfgf1

        100% oikein. Jotkut ovat neropatteina luulleet olleensa oikessa noiden 16,667% vastaustensa kanssa.


    • afgdfew

      Monta pistettä pitää tänä vuonna saada yhteensä että pääsee sisään?

    • hesususu9

      voisiko joku vielä selittää, että mistä tuo 16,667% -vastaus tulee (kultatehtävästä kyse) ja miksi se on siis väärin? kiitos! :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe