Esikouluun vai ei?

mitätehdä?

Olen pähkäillyt tässä, tarvitseeko tai kannattaako lasta laittaa eskariin vai selviääkö koulunaloituksesta ilmankin? Kokemuksia? Lapsi on ollut päiväkodissa vajaa 2 vuotiaasta asti, kesään saakka on vielä päiväkodissa, mutta syksyllä eskarin alettua olen itse kotona, joten hoitotarvetta meillä ei ole.
Olen ilmoittanut lapsen jo päiväkodin yhteydessä olevaan esikouluun, mutta epäröin kuitenkin sen aloitusta. Lukemisen, kirjoittamisen, kellonajat, laskemisen ym. voin opettaa hänelle itsekin eikä sosiaalisia taitoja oman kokemukseni mukaan eskarissa opi sen enempää kuin muuallakaan. Ne sosiaaliset taidot mitä siellä voi oppia, on kai tähän mennessä opittu jo päiväkodissa. Päiväkodista on tullut suoraansanottuna enemmän negatiivista kuin positiivista oppia; siis lähinnä kilpailua, kiroilua ja huomionhakuisuutta. Päiväkodissa lapsella on leikkikavereita, ei kuitenkaan sellaisia joiden kanssa haluaisi tavata vapaa-aikana tai joista puhuisi kotona muutenkaan erityisemmin, enemmän kertoo kuinka joku taas teki sitä ja tätä väärin ja kiusaamisesta puhuu usein myös, sellaista normaalia 5 vuotiaiden lasten kähinää kuitenkin.
Olen miettinyt, tarvitseeko lapsen todellakin vielä vuodeksi mennä hakemaan ja kokemaan niitä kaikkia paineita isossa ryhmässä, jotta pärjäisi koulussa? Vaihtoehtona olisi kerho pari kertaa viikossa, lisäksi harrastus ja vapaa-ajalla on myös niitä kavereita (jotka eivät ole menossa samaan eskariin).
Lapsi on aika vilkas tapaus ja voisi mielestäni rauhassa kasvaa vuoden ilman kaikkea mitä eskarielämä vaatii, mutta en tiedä meneekö ajatukseni metsään... Lapsi itse ei sano oikein juuta eikä jaata, päiväkodin ja kodin välillä valitsisi mieluummin kodin eikä hingu koskaan päiväkotiin. Mielipiteitä puolesta ja vastaan kaipaan?

17

1782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päivänsäde

      Meillä on seitsemän lasta ja vain kaksi on ollut virallisessa esikoulussa. Tällä kokemuksella voin sanoa, että samalla tavalla ovat pärjänneet kummatkin.Suuria sopeutumisongelmiakaan ei ole ollut, kavereita on löytynyt jne.
      Tällä hetkellä on nuorimmainen esikoulussa ja kuvittelin hänen löytävän uudelta paikkakunnalta tällä tavalla uusia ystäviä, mutta aika tiukassa on. Näyttää vähän siltä, että tytöllä on nyrkkeilysäkin virka siellä koulussa. Viimeksi eilen soitin ja yritin, että olisi näiden kiusaajienkin vanhempia pyydetty mukaan keskusteluun, mutta ei kuulemma käy. Opettajan kanta tilanteeseen on, että jos ei heti saa sanottua, että on lyöty niin kärsiköön nahoissaan. Ja jos ei jaksa tilannetta kantaa, niin olkoon kotona.
      Tämä ei suinkaan ollut ensimmäinen kerta, kun otin samasta syystä yhteyttä, tyttöä potkitaan ja nyrkitetään silloin kun opettaja ei ole paikalla. Esikoulu toimii entisessä vahtimestarin asunnossa, eli on sokkeloinen ja ahdas, siellä on siis mahdottomuus yhden ihmisen pitää silmällä 22 lapsen tekemisiä.
      Tyttö on vähän erakkoluonne ja tekee tekemisiään yleensä vähän sivussa. Opettajakin myönsi, ettei tyttö ole suuna päänä esillä, eikä yleensäkään vaadi huomiota ja näin ollen jää myös sivuun. Tällaisella hiirulaiselta vaaditaan siis suurta rohkeutta tulla sanomaan, että pelkää kun pojat ja jopa tyttö lyö.
      En kertakaikkiaan ymmärrä tällaista eli jos nyt olisi syksy, tyttöä en esikouluun laittaisi lainkaan.
      Muistutetaan kyllä, että se kiusaaja ei edes muista päivien päästä tekemisiään, mutta ei oteta kantaa siihen miten saisimme tytön elämän helpommaksi siellä koulussa. Sekin on huomattava,että nämä kiusaajat erottavat oikean ja väärän, koska nämä tilanteet tehdään salassa ja silloin kun tyttö on jäänyt yksin.

      • lämmin halaus

        Ota yhteyttä koulun rehtoriin ja jos ei sekään tehoa,otat yhteyttä korkempaan tahoon.Meidän vanhempien vastuulla on omat lapset.Minulla on hiljainen tyttö ja olen hänen kanssaan tehnyt työtä.että saisin hänestä sana valmiin ja sellaisen joka osaisi puolustaa itseään.Se on vain niin raskasta omalle lapselleni,koska hän ei ole ilkeä luonteeltaan.Aina kun keskustelen opettajan kanssa asiat kääntyy niin päin että tytössäni on vikaa kun hän on niin hiljainen ja kiltti.Aikani sitä kuuntelin kunnes mulle se riitti.Minkäs se tyttö sille voi?Lyömistä meidän kohdalla ei ole,mutta silloin olisikin koulu liemessä.Olen itsekin aika väsynyt,mutta jos me emme pidä lapsiemme puolta,kuka sitten?


      • päivänsäde
        lämmin halaus kirjoitti:

        Ota yhteyttä koulun rehtoriin ja jos ei sekään tehoa,otat yhteyttä korkempaan tahoon.Meidän vanhempien vastuulla on omat lapset.Minulla on hiljainen tyttö ja olen hänen kanssaan tehnyt työtä.että saisin hänestä sana valmiin ja sellaisen joka osaisi puolustaa itseään.Se on vain niin raskasta omalle lapselleni,koska hän ei ole ilkeä luonteeltaan.Aina kun keskustelen opettajan kanssa asiat kääntyy niin päin että tytössäni on vikaa kun hän on niin hiljainen ja kiltti.Aikani sitä kuuntelin kunnes mulle se riitti.Minkäs se tyttö sille voi?Lyömistä meidän kohdalla ei ole,mutta silloin olisikin koulu liemessä.Olen itsekin aika väsynyt,mutta jos me emme pidä lapsiemme puolta,kuka sitten?

        Sen verran sappi on kiehunut, että puhelin on jo toiminut aika vilkkaasti. Koulun kuraattori aikoi ottaa maanantaina tyttäreni tapauksen hoidettavakseen ja samalla aloittaa tapaamiset säännöllisesti. Parin viikon päästä on myös aika koulunpsykologille. Rehtori oli viime viikon poissa, mutta joutuu varmasti ottamaan kantaa, koska kuraattori aikoi tilanteesta keskustella.
        Jo sekin tuntui tytärtä helpottavan, että tietää siellä koulussa olevan muitakin aikuisia, jotka ovat hänestä huolissaan.
        Jään odottamaan, josko tilanne selviytyisi..


    • asianvierestä

      No eikös tuolla jo rikota lakia, jos yhdellä esikouluopettajalla on 22 lasta. Suositus ainakin on, että eskarilaisia saa olla vain 14/opettaja.

      • pk-sijainen

        Rikotaan ja rankasti, sillä oli ryhmä päiväkodin tai esiopetuksen tuon kokoisessa ryhmässä (22 lasta) pitäisi olla se kolme aikuista (lastentarhanope 2 lastenhoitajaa).


    • Ikuinen trauma

      Esikoulu ei ole lapsille aina hyväksi esim. juuri kiusaamisien takia. Kiusaajana voi olla toinen lapsi tai päiväkodin henkilöstö. Lapsen perhettäkin voidaan kiusata kaikenlaisen arvioinnin nimissä. Kysynkin, että voiko tästä analysoinnista kieltäytyä jos haluaa? Näen esikoulun paikkana jossa voitaisiin suoda lapsille virikettä, ystävyysuhteita, ja esiopetusta aakkkosia, numeroita, piirtämisiä. Voi itku niitä kädenvääntöjä mitä meillä oli näiden päiväkodin " ammattilaisten" kanssa. Kaikki heidän olettamuksensa ovat osoittautuneet vääriksi ja lapsemme pärjää koulussa oikein hyvin:)! Vanhemmille sanoisin, että LUOTTAKAA SYDÄMENNE ÄÄNEEN! TE PÄÄTÄTTE LAPSENNE ASIOISTA! PÄIVÄKOTI EIKÄ ESIKOULU OLE SUOMESSA PAKOLLINEN! JOS LAPSENNE EI VIIHDY ESKARISSA, OTTAKAA HÄNET POIS SIELTÄ STRESSI EI TEE HYVÄÄ LAPSELLENNE.KIELTÄYTYKÄÄ LAPSENNE ARVIOINNISTA! MIten tähän on tultukaan että eskari muka olisi pakollinen ja että päiväkodin henkilöstöllä muka olisi oikeutta arvostella lasta?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?

      • Katso peilii!

        Jos et hyväsksy lapsesi arvostelua niin itsellesi kannattaisi tehdä jonkinlainen
        psykoanalyysi. Jos lapsi ei viihdy eskarissa niin ei viihdy koulussakaan!
        Juuri näitä mitä mainitsit siellä toteutetaan ja varmasti ajatellaan lapsen
        ja perheen parasta. Älkää jättäkö sitä väliin, sillä sen laiminlyömisellä
        voi olla pitkät arvet!


      • Järki jäässä
        Katso peilii! kirjoitti:

        Jos et hyväsksy lapsesi arvostelua niin itsellesi kannattaisi tehdä jonkinlainen
        psykoanalyysi. Jos lapsi ei viihdy eskarissa niin ei viihdy koulussakaan!
        Juuri näitä mitä mainitsit siellä toteutetaan ja varmasti ajatellaan lapsen
        ja perheen parasta. Älkää jättäkö sitä väliin, sillä sen laiminlyömisellä
        voi olla pitkät arvet!

        Poikani eskarissa nukutettiin vaunuikäistä pihalla porraspäässä ja pyydettiin yli kaksikymmenpäistä lapsilaumaa leikkimään pihalla hiljaa ettei vauva häiriinny.

        Arvioinneilla eskarissa määritettiin ekaluokkalaisen sijoittuminen nopeiden tai hitaampien oppijoiden luokkaan. Loppuvuodesta syntyneet joutuivat monet lisätutkimuksiin eskarissa todettujen oppimisvaikeusepäilyjen takia.

        Kannustetaan yleisesti hakemaan huomiota kantelemalla leikkitovereistaan.

        Tässä vain muutama todella tärkeä valmius kouluelämää varten.


      • eskarip
        Katso peilii! kirjoitti:

        Jos et hyväsksy lapsesi arvostelua niin itsellesi kannattaisi tehdä jonkinlainen
        psykoanalyysi. Jos lapsi ei viihdy eskarissa niin ei viihdy koulussakaan!
        Juuri näitä mitä mainitsit siellä toteutetaan ja varmasti ajatellaan lapsen
        ja perheen parasta. Älkää jättäkö sitä väliin, sillä sen laiminlyömisellä
        voi olla pitkät arvet!

        En ollu eskarissa, vaan päiväkodissa oli isot ja pienet lapset, ja kun pikkulapsilla oli tunnin päikkärit ni isoilla ei ollu päikkäreitä, vaan sillon oli jotain piirtelyä, askartelua ym. Tällön opeteltiin just sitä, että joskus pitää istua paikallaan ja tehä niinkun sanotaan.

        Eikä kyllä mitään arpia oo tästä kamalasta laiminlyönnistä jääny :D ja koulussaki pärjäsin, vaikken mitään militanttia esikoultusta saanu


    • Kotieskari

      Sinä tunnet lapsesi parhaiten ja jos olet sitä mieltä, ettei hän tarvitse esikoulua niin älä pane häntä sinne. Varmasti kerho ja harrastus riittää ihan hyvin. Yksikään neljästä lapsestani ei ole ollut esikoulussa ja ovat pärjänneet koulussa kaikinpuolin aivan hyvin.

    • Meillä mennään, mutt

      Ei kai se mikään autuas pakko ole. Seuraa vastoasi. Lykkyä.

    • kotiäityliini

      kunhan lapsella on ns normaali tavallinen koti ja normaalisti sosiaalisia suhteita niin eskaria ei todellakaan mihinkään varsinaisesti tarvita. ja jos lapsi itse valitsee kodin niin siten koti on parempi :) Se eskari on vaan kiva mahdollsisuus jos sellaista tarvii (eli paikkaa saada kavereita ja yhteistä toimintaa).

    • keveakuorma ei kirj.

      Jos eskari tuntuu arveluttavalta suurine ryhmäkokoineen, niin suosittelen yksityistä päiväkotia, jossa on yleensä pienemmät ryhmäkoot.

    • Mamiii

      Oma lapseni osaa kirjoittaa, lukea, laskea, tuntee kellon, on kavereita, viihtyi päivähoidossa ja nyt eskarissakin, mutta silti halusin, että hän on vuoden ryhmässä, jossa on vain hänen ikäisiään lapsia. Päiväkodissa oli monenikäisiä. Ajattelen myös, että eskari ei ole opettamista ja oppimista, vaan siihen liittyy tosi iso henkinen kasvu. Lapsi suuntaa ajatuksia siihen, että hänen on lähdössä kouluun, siihen taas liittyy suuri itsenäistymisen askel, kulkee yksin koulumatkat yms. Ja mikä mukavinta tässä kasvuvaiheessa, eskarissa voi jutella toisten lasten kanssa niistä asioista. Sen vuoksi eskari MUN mielestä kannattaa käydä.

    • Luokanopettaja

      Hieman huvittavaa seurata tätä keskustelua. Esikouikäisistä lapsista, heidän puheistaan ja mielipiteistään puhutaan kuin ne olisivat absoluuttisia totuuksia ja varmasti totta. Asiahan ei niin ole.

      "Kiusaamista" voi olla pikkulapselle mikä tahansa. Samoin lyömistä. Jotta tosiasiat selviäisivät, tilanne pitäisi itse nähdä. Lapsen suusta tosiasiat eivät oikein tule, olipa kyseessä miten älykäs JaniPetteri tahansa. Jo käsitteet kiusaamisen tapaan ovat hukassa. Sana "aina" on lapselle jotakin muuta kuin aikuisille.

      Jos koti on virikerikas ja vanhemmat osaavia ja maalaisjärjellä varustettuja, esikoulu ei ole välttämätön. Mikäli tilanne on toinen, hyötyä on. Lasten osaamiserot tämän päivän koulussa ovat huikeat. Sama koskee kypsyyseroja.

      Esikoulu on muuttumassa pakolliseksi ja asia on hyvä. Pääsääntöisesti esiopetus on myös siirtymässä sosiaalitoimelta koulutoimelle ja niin on jo käynyt monissa kunnissa. Koulun yhteydessä oleva esikoulu voi olla tyystin erilainen ratkaisu kuin päiväkoti. Ongelma on vain siinä, että varsin moni lapsi tarvitsee kuitenkin hoitoa eskaripäivän jälkeenkin. Sen asian järjestäminen voi olla joskus ongelma.

      Totta on se, että jo esikouluikäisillä voi olla ja on pahoja ongelmia. Ne näkyvät vaihtelevasti ja osaavaa henkilöstöä ei onnettoman palkkatason vuoksi ole helppoa löytää varsinkaan pääkaupunkiseudun päiväkoteihin.

      • Tuutilullaa....

        Päiväkodin esikouluryhmissä lapset vetelevät tunnin- puolentoista pituiset päiväunet, joita koulun eskareissa ei ole ollenkaan. En ota kantaa siihen, kumpi on parempi systeemi; riippuu lapsesta ja eskarin jälkeisen hoitopäivän pituudesta. Mutta jos lapsi on vain pelkän eskariajan, n. 4 tuntia päivässä, ja siitä ajasta tunti loikoillaan tai nukutaan, niin ei siinä ole mitään järkeä.


    • dadadadad

      Kyllä, lähetä vaan lapses esikouluun. ei siellä tehä muuta ku vaan aamulla luetaan vähän äikän kirjaa, sit askarretaan kaikkee, sit syömään, sit luetaan satua ja sit musiikkia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1720
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1056
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1033
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe