milloin ilmansuodatin vaihtoon

helo89

Kertokaas fiksummat milloin auton moottorin ilmansuodatin pitää vaihtaa??? Huoltokirjan mukaan nyt 180t km huollossa pitäisi vaihtaa ja viimeksi vaihdettu 160t km huollossa, vilkasin suodatinta ja se oli harmaa. Ylimääräiset roskat, vähät mitä oli, imuroin pois. Itse en vaihtaisi, mutta jäin miettimään että pitäisikö kuitenkin vaihtaa...

15

7908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      1960 -luvulla Fordin huolto-ohjelman mukaan piti vaihtaa 20 000 km:n välein. Uudemmista en muista.

      Minulla on nyt melkein 500 000 km ajettu pikkuauto. Muistaakseni noin 60 000 km:n kohdalla vaihdoin suotimen. Koska kyseessä on kaasutinauto, ilmansuotimen tukkeutuminen nostaa kulutusta samaan tapaan kuin ryypyn käyttö. Viime kesänä vielä pääsin pitkällä matkalla sallittuja nopeuksia ajaen kulutuksella 4,7 l/100 km, joten en vielä vaihtanut suodinta. Nykyisissä ruiskumoottoreissa suotimen tukkeutuminen teoriassa vain vähentää tehoa, ei lisää kulutusta, koska lambda-anturi ohjaa seosta pitäen sen aina oikeana.

      Niin että en minä tiedä! Minä en kuitenkaan vaihda vielä omastani.

      • ilmamassamittari

        Ei kai se pelkällä lambda anturin varassa ole. Onhan siellä ilmamäärä- tai massamittari jonka avulla saadaan selville moottoriin menevä todellinen ilmamäärä joka tilanteessa, eihän se voisi mitenkään muuten edes toimia!


    • helo89

      Kulutus on kyllä lisääntynyt minulla, reilun vuoden sisään n. 2L/100km.. Tosin ennen oli suurimmaksi osaksi matka-ajoa, ja jokunen kaupunki ajo... Nyt päinvastoin... Eihän se suodin paljoa maksa ja helppo vaihtaa itse, mutta jos vanhallakin pärjäis ni ei viitsis turhaan kuitenkaan vaihtaa...

    • helo89

      vaihtaisko vai ei siinä iso ongelma ?

    • 1+1

      Tuleehan tuo kerran vuoteen (~30tkm) vaihdettua toukokuun tienoilla kun pahimmat pöläkät on ohi pääteillä. Kyllä se vaan kulutusta nostaa kun ilman saanti heikkenee. 80-luvun kaasutinautossa voi olla toki toisin, mutta 2000-luvun dieselissä vaikuttaa kulutukseen. Kympin sijoitus tulee takaisin aika pian säästyneenä polttoaineena.
      Eipä oma kulkine menisi läpi savutusmittauksestakaan, jos paikallaan olisi n. 8v vanha 400tkm ajettu suodatin.

    • Ilmansuodatinko

      Itselläni vaihto varmaan myös edessä, kun kulutus noussut Focuksessa?

      Kannattaisi vissiin kahteen vuoteen ainakin vaihtaa, mutta on mulla mennyt paljon kauemmin omassa autossa.

      Tuolta katselin tilastoja, että jopa alle 50 €:lla voisi lähtelä pelkkä suodatin ja sen vaihto?
      https://autojerry.fi/hinnat/ilmansuodattimen-vaihto-hinta

      Itse en ole koskaan opetellut vaihtamaan.

      • foordimyös

        Ilmansuodattimen vaihto on vähän kuin renkaiden vaihto: konepelti auki, etsi suodattimen kotelo muovien alta, avaa kotelo, poista suodatin, laita uusi suodatin. Ei ole kauheasti ruuveja ja harvoin voit mitään rikkoa saati sotkea elektroniikkaa.

        Itsellä menee kyseinen suodatin vaihtoon 60tkm:n välein huoltokirjan mukaan, eli omilla ajoilla 2v välein. Raitisilmasuodattimen joka kevät siitepölyjen jälkeen ja polttoainesuodatin harvemmin.


    • hohhoijaavaan

      Se riippuu paljolti siitä asennetaanko alkuperäinen osa vai tarvikesuodatin. Tarvikesuodatin on vaihdettava ainakin 1-3 v välein riippuen ympäristöstä ja ajomäärästä. Paperisuodatin alkaa hajota ja siksi se on kuitenkin vaihdettava joskus.

      Jos haluat, että moottori kestää kauemmin, on suodatin vaihdettava ainakin 10-15 tkm välein tai 1-3v välein, riippuen kumpi tulee aiemmin vastaan. Suomen oloissa kannattaa lyhentää vaihtoväliä, eli puolet valmistajan suosittelemasta. Yleensä vaihtoväliksi on määritelty 30 tkm, mutta Suomessa se voi olla liian paljon.

      Jos aloittaja on osannut itse imuroida suodattimen, ei ole syytä miksi vaihto ei onnituisi itse. Tarvikeosa on halpa ja hyvä vaihtoehto, kunhan pitää mielessä, ettei sitä voi pitää välttämättä suositeltua vaihtoväliä.

      Nykyautoissa ei ilmansuodatin vaikuta kulutukseen niin paljon.

      • Isoisäsi.ikäinen.as

        Käännähän teini se lippalakki oikein päin ja vaahtoa sitten. Olisit edes uskottavamman näköinen.

        Siihen rupiseen Corollaasi josta haaveilet, niin vaihtele siihen sitten kun ensin sen jotenkin onnistut joskus hankkimaan.


    • ryhrsyrs

      Ensin pitää tajuta ero huopaisen ja paperisen suodattimen välillä. Monissa uudemmissa autoissa on nykyään huopainen suodatin jota voi käyttää pidempään kuin paperista ja lisäksi sen voi myös puhdistaa toisin kuin paperisen.

      Esim omassa -02 autossa on jo huopainen ja vaihtoväli 3v/60tkm. Vuosittain suositellaan puhdistettavaksi puhaltamalla kevyesti paineilmalla puhtaalta puolelta.

      Paperisen vaihtoväli taas on usein korkeintaan 20tkm ja sitä ei voi puhdistaa vaan se on aina uusittava.

      Kulutukseen ei suodatin hirveästi vaikuta jos ei ole täysin tukossa. Jos kulutus tuntuu korkealta kannattaa ennemmin tarkistaa ettei esim jarrut laahaa, tiesuola kun ruostuttaa jarrusatulat erittäin helposti ja jää hitusen laahaamaan. Pyörien pitäisi pyöriä kevyesti kun nostaa tunkilla ilmaan.

    • airfilter

      Kuinka usein tamppoonit vaihdetaan?

    • Automiehia

      Vaihda silloin kun auto alkaa nykia ja "yskia" niin paljon etta pysahtyy tyovoimatoimiston eteen. Vaihda myos silloin ainakin kun pakoputkesta lyo liekit ja bensa haisee koko ajan ts.bensan tuoksu eliminoi pierujesi tuoksun aamuruuhkassa kun et ehtinyt kayda "tiputtamassa" pyttyyn eilisen illan 2 sipsipussia ja nyt se alkaa ruopsahdella housuhun, voi etta....

    • Motonet

      Vaikka jouluna kerran vuodessa on hyvä vaihtaa jossei käy merkkihuollos! Ja raitis putsarit kans?

    • vaihtoehto

      mulla vapari pesu riittää ...KN
      Honda
      K&N:n alkuperäisen korvaava ilmansuodatin on helppo tapa parantaa autonsa ominaisuuksia. Asennus on helppoa, sillä K&N:n suodatin on suunniteltu sopimaan suoraan alkuperäisen paikalle auton alkuperäiseen suodatinkoteloon.

      K&N ilmansuodattimen edut ovat selvät:
      •Parempi ilmanvirtaus moottoriin
      •Moottorin tehot kasvavat
      •Auton kiihtyvyys paranee
      •Polttoaineen kulutus pienenee
      •Helppo asentaa alkuperäisen paikalle
      •Ei enää paperijätettä kertakäyttösuodattimista
      •Ei tarvitse ostaa enää uutta suodatinta
      •Pestävä ja kestävä

      • eiParaneMikään

        Ja nuo teinivirisuodattimet on ilmaisiakin, eikö vaan.
        Huonompi suodatus lisää ilman saantia, ei mikään muu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe