onnea Nurmi-Kaarlolle!

Nurmikummulle onnea

Suomi 24 palstalla on kertonut nimimerkki "k.n.", että hän (siis Nurmi-Kaarlo) viettää merkkipäiväjuhlaansa. Kemijärvellä kuuluisa toimija, aktiivinen kansalaisyhteiskunnan kirjoittaja.

Koti-Lappi ei vaivautunut huomioimaan 70 v. päivää. Ei välitetä siitä. Paljon Onnea! Nurmi-Kaarlon kirjoitukset ovat piristäneet monen koillislappilaisen päivää jo vuosikymmenet. Toivottavasti Nurmi-Kummun elämäkertateos myös pian valmistuu.

96

758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnea kaarlolle

      Onnea ja iloista mieltä. Hän kirjottaa omalla nimellä palstoille ja lehtiin. Ei piiloile.

    • k.n.

      Kiitos onnittelijat, todella jo täyttäessä syntymän jälkeen tänä aamuna, 5.5. kello 5, tieto äidiltä, 73. vuotta. Onnea ja tuuria tarvitsen, jotta saisin Kenostaa ne omäelämä-kerran painatukseen sopivan summan rahaa...

      Palajastan, - nykysin jopa piilottelen nimimerkkien taakse, - kun tykkäävät hk - pahaa alinomaisesta, k.n. nimimerkistäni.
      -Tosin, jos vaatii nimeni juttu, - sen laitan, vaikka... !?
      Kuten nyt: "Nurmi - Kaarlo", eli Kaarlo Nurmikumpu, Kemijärvi, -hän: 888...

      • Nurmi-Kummusta

        Onko hän, Nurmikumpu, ottanut vielä kantaa tähän kirja-kysymykseen. Olisi hauska lukea Kaarlo N:n omaelämäkerta, mitä hänellä on tapahtunut.


      • harmajapääkaarlo

        Tänä aamuna 5.5.2016 tuli jo 76 vuotta syntymästä...

        Kaarlo N... -Kemijärvi


    • Kaarlo Nurmikumpu

      Olen sitä paperiversiona sähköpostilla siirtänyt lähisukulaisille. kansiajatuksen olen hylännyt, kuten myös "Nurmi-Kaarlo" nimimerkin.
      Tavallaan muistelmani ovat kaksi osaisena--- tapahtumia on kosolti, mutta paljon jäi kertomatta.

      Kaarlo Nurmikumpu - Kemijärvi

      • kirja-asiasta

        Kannustan Nurmikumpua julkaisemaan muistelmateoksen "kirjoihin ja kansiin", että kaikki ihmiset saisivat siihen tutustua.

        Hän on usean vuosikymmenen ajan toiminut Kemijärvellä. Olen lukenut, että hän olisi syntynytkin Kemijärvellä eräällä kansakoululla. Hänen elämänsä on kuitenkin aika erikoinen, toiminut Moskovassa, ollut eri puolilla Suomea, mukana kommunistiliikkeessä ja avaruuskysymykset jne., ihmisiä kiinnostaa vaikkeivät itse olisikaan kommunistia.


      • KAARLO N...
        kirja-asiasta kirjoitti:

        Kannustan Nurmikumpua julkaisemaan muistelmateoksen "kirjoihin ja kansiin", että kaikki ihmiset saisivat siihen tutustua.

        Hän on usean vuosikymmenen ajan toiminut Kemijärvellä. Olen lukenut, että hän olisi syntynytkin Kemijärvellä eräällä kansakoululla. Hänen elämänsä on kuitenkin aika erikoinen, toiminut Moskovassa, ollut eri puolilla Suomea, mukana kommunistiliikkeessä ja avaruuskysymykset jne., ihmisiä kiinnostaa vaikkeivät itse olisikaan kommunistia.

        Totta puhut, mutta luonnokseni on paperilla... ja avustaja väsyi kesken urakkamme...
        Pahin syy oli elokuussa 2013 raju sairauskohtaus, -josta syyskuun 2 päivä leikkauksesta vuosi tulee, oli neljä tukosta sydämessä, ja se söi vähäisiä varoja.
        Omakustanne on kallista, enkä osa laulaa...

        -Joten se kirja kansiin saattaminen jää tässä elon vaiheessa.
        - Lupaan, - jos onnistaa, että synnyn uudestaan Suomeen ihmisenä, työstän tämän elämäni paksumpana kansien välisissä raporteina, -toivottavasti sitten lukijoita löytyy... -olkoon tämä loppukappale n s. synninpäätös kevennys.

        Kunnioituksella tervehtien Kaarlo Nurmikumpu, Kemijärvi


      • karps
        KAARLO N... kirjoitti:

        Totta puhut, mutta luonnokseni on paperilla... ja avustaja väsyi kesken urakkamme...
        Pahin syy oli elokuussa 2013 raju sairauskohtaus, -josta syyskuun 2 päivä leikkauksesta vuosi tulee, oli neljä tukosta sydämessä, ja se söi vähäisiä varoja.
        Omakustanne on kallista, enkä osa laulaa...

        -Joten se kirja kansiin saattaminen jää tässä elon vaiheessa.
        - Lupaan, - jos onnistaa, että synnyn uudestaan Suomeen ihmisenä, työstän tämän elämäni paksumpana kansien välisissä raporteina, -toivottavasti sitten lukijoita löytyy... -olkoon tämä loppukappale n s. synninpäätös kevennys.

        Kunnioituksella tervehtien Kaarlo Nurmikumpu, Kemijärvi

        Kaarlo sydänsykkii aina. muista iloisuus kaike voittaa. Sä kuulut siiiheen joukkoon.
        mukavia juttutuokiota muistellen. ps


    • K.N.

      Kiitos, menin kainosti sanattomaksi lausunnostasi, -joten lämpimät kiitokset...

      Kaarlo N... KEMIJÄRVI

    • K.N.

      Vinkki, -elämänkerta kokemuksien muistelut, (toinen osa) on luettavissa Kemijärvi-Suomi24 palstoilla: Kaarlon kokemukset ulkoavaruudessa;
      -ja niistä on pelkät raportit joku siirtänyt vastaavassa Kemijärvi -Suomi24 foorumissa, otsikossa Kemijärvi info, KAARLON KERTOMUKSIA...
      -jossa on pelkät aiheeseen liittyvät raportit, ja niihin on liittänyt palstan avaaja kuvia ja piirroksia, ei minun, mutta monet osuu kuin naulan kantaan, joten käy ja tutustu toiseen osaan, mikä alkaa muisteluna, 1992 helmikuussa...

      Ykkösosa on pääosa, ja paperilla, ja koneellakin...

      Kaarlo N... Kemijärvi

      • Kaarlo-fani

        Ajattelin toivottaa Kaarlolle onnea, mutta näimmä keskustelu on aloitettu jo kauan sitten. Ikävää on jos Koillis-lappi ei oo muistanut Kaarloa. Kyllä on tuntemattomammistakin henkilöistä kirjoiteltu syntymäpäiväjuttuja.

        Tsemppiä Kaarlolle kaikkeen toimintaansa!


    • K.N.

      -KIVOJA PUOLESTANI MIELIPITEITÄ, KIITOS.
      -Juuri tällaista se luokkayhteiskunta kapitalismissa on, että n. o. meistä m - l: sistä kommunisteista ja puolueestamme, (KTP) vaietaan, ja jopa vaativat turpaa tukkoon...

      Ensi toukokuussa, 5 päivä on 75 syntymäpäivä - syntymästäni Soppelan kylän kansakoulussa evakko perheen 11, ja samalla kuopukseksi.

      En väitä, että Kopti-Lappi lehden toimitus kuuluu niihin, jotka panevat turvan tukkoon?
      -Meitä ihmisiä on vielä sen verran, ettei kaikkien haastattelut hyvässäkään mahdu po. lehteen, -niin kuin ei kaikki mielipiteeni enää.., -on huomioni. -ei edes se lapsuusajan eksymisseikkailuni Sallan Hirvasvaaralla ennen Lapin sodan evakkoon lähtöä, neljä vuotiaana.
      -Lähetin kirjeitse viikkoja sitten, -ei näy...- "sellaista se luokkayhteiskunnassa elämä on"---

      Kaarlo N--- Kemijärvi

    • K.N.

      -Ihan äsken tuli yksi vuosi tätä uuselämän jaksoa täyteen, -sillä 2-9. tuli vuosi sydäntukosten leikkauksesta Oulussa.

      Tavallaan sain ns. -jatkoaikaa viisastua elämän kummallisuuksien tiedostamisen prosesseissa.
      Että sillä lailla tällä kertaa...

      Kaarlo Nurmikumpu , -Kemijärvi.

    • --a ---a

      Kirjoittaako Nurmikumpu edelleen Työkansan Sanomat -lehdessä?

    • K.N.

      Tähän asti on kirjoitus ollut lähes joka TKS: t lehdessä., pientä katkosta ollessani sairauskohtauksen vuoksi sairaala kierroksella ja alku toipilasaikana.
      ... jatkan kirjoittelemista...

      -Työkansa Sanomat on tilauslehti, 14 numeroa vuodessa. Hinta 30 e. vuosi. Ensivuoden alusta 35 euroa / vuosi.

      Työkansan Sanomat on luettavissa Kemijärven kirjastossa ja Työttömien tuvalla, joihin olen tilannut.

      -Olen TKS: n asiamies, -ota tilausasiassa yhteys 040 - 5117237

      Kaarlo Nurmikumpu, (k t p) -Kemijärvi

    • aleaa

      Sottapytty

    • TIETYSTI

      HÄIRIKKÖ

      • asiallisiako ovat?

        Mistä tuollaista sottapytty häirikköä oikeasti tulee, niin kuin kaksi edellä töhertäjää?


    • KOMMARI

      HÄHÄHÄIRIKKÖ

    • IHAN ITE

      K.N K.N K.N K.N.................................

      • Kaarlon puolesta

        Eikö näitä pilailijoita voi poistaa. Haluavat sotkea kirjoituksia, ettei Kaarlo Nurmikummun kirjoituksia luettaisi, vaikka hän on aivan asiallisesti kirjoittanut täällä.

        En ota kantaa nyt Nurmikummun (entinen Nurmi-Kaarlo) asian sisältöön, olen osasta samaa mieltä osasta en ole. Se on eri asia se, mutta Nurmikumpu ei kirjoita tahallaan täällä tuommosia muutaman sanan asiattomia viestejä tai kirjaimia vaan peräkkäin.

        Siis voisi ylläpito poistaa tyhjät tekstit ja nämä pelleilyn vuoksi tehdyt Nurmikumpu-jutut. Korostan, en vastusta Nurmikumpua, mutta Nurmikummun pilkkaamista ja sotkuviestien kirjoittamista kyllä.


      • alahan ilmoitella
        Kaarlon puolesta kirjoitti:

        Eikö näitä pilailijoita voi poistaa. Haluavat sotkea kirjoituksia, ettei Kaarlo Nurmikummun kirjoituksia luettaisi, vaikka hän on aivan asiallisesti kirjoittanut täällä.

        En ota kantaa nyt Nurmikummun (entinen Nurmi-Kaarlo) asian sisältöön, olen osasta samaa mieltä osasta en ole. Se on eri asia se, mutta Nurmikumpu ei kirjoita tahallaan täällä tuommosia muutaman sanan asiattomia viestejä tai kirjaimia vaan peräkkäin.

        Siis voisi ylläpito poistaa tyhjät tekstit ja nämä pelleilyn vuoksi tehdyt Nurmikumpu-jutut. Korostan, en vastusta Nurmikumpua, mutta Nurmikummun pilkkaamista ja sotkuviestien kirjoittamista kyllä.

        Aina naurattaa nuo "voisi ylläpito" jutut. Ei mikään ylläpito käy täällä lueksimassa näitä älyttömiä palstoja. Ylläpitoon on itse otettava yhteyttä. Viestin oikeassa laidassa on "ilmoita asiaton viesti" jota klikkaamalla pääsee ilmoittamaan ylläpidolle poistettavasta viestistä. Jos ylläpito on ilmoittajan kanssa samaa mieltä, niin viesti poistuu.
        Siinä on proseduuri miten ylläpito toimii ja asiattomuudet kitketään.


      • K.N.

        Vanha juttu jo, -mutta asia ei ole minun naputtelema, -vaan lienee jonkun kylätaiteilijan suunnittelema moderni aita?

        Kaarlo Nurmikumpu Kemijärvi


      • K.N.
        K.N. kirjoitti:

        Vanha juttu jo, -mutta asia ei ole minun naputtelema, -vaan lienee jonkun kylätaiteilijan suunnittelema moderni aita?

        Kaarlo Nurmikumpu Kemijärvi

        -Oikaisu nimimerkki -"IHAN ITE" 10.9.2014 20:00)... solahti alemmas kuin tarkoitin. Masinan syykö valita toisinaan eri paikka, -kuin on oma tarkoitus?

        Kaarlo N...


    • Jotain rajaa!

      Alahan poistamaan myös sairaat pilluperse jutut!!!

    • Börje &Gösta

      Kyllä on perä taas kippee kun käytiin poikien kaa hiukka homosteleen.

    • Kaarlolle

      Nurmikumpu Kaarlo!

      Älä välitä näistä suunsoittajista! Asioihin saa ottaa kantaa, koirat haukkuu, karavaani kulkee. SemppiÄ!

    • K.N.

      EN VÄLITÄ, mutta taitaa olla liikaa minun nimiin avattuja pastoja, joten on osasta niistä luovuttava? Tällä palstalla tarkkailen, ja Kaarlo puhuu täällä sekä oululaisen avaamalla palstalla, ja vain ne ovat jatkossa, jossa vastaan... -jos on vastattavaa
      nimelläni. -no sepittelen nimimerkki kommenteilla vähän eri palstoille... jos he ärsyttää?...

      -Huomautan taas kerran, -en enää käytä nimimerkkiä "i, -en
      ole Kalle, sopiiko?

      Olen: -Kaarlo Nurmikumpu - Kemijärvi
      -Isän puolelta Tauriainen, Tavajärvi, Kultanen, -isän mukaan Nurmikumpu... ja äidin puolelta olen Sovajärvi - Heikkinen sukupuussa, -äidin os. Päiväniemi.

      Kaarlo N...Kemijärvi

      • nimimerkkiasi

        Niin, kunnioitetaan Kaarlon pyyntöä ja kutsutaan Kaarloksi, vaikka entinen Kotikymppi lehti kyllä kerran sanoikin häntä nimellä "Nurmi-Kalle", yleisemmin toki on tunnettu nimimerkki "Nurmi-Kaarlo".


      • K,N.
        nimimerkkiasi kirjoitti:

        Niin, kunnioitetaan Kaarlon pyyntöä ja kutsutaan Kaarloksi, vaikka entinen Kotikymppi lehti kyllä kerran sanoikin häntä nimellä "Nurmi-Kalle", yleisemmin toki on tunnettu nimimerkki "Nurmi-Kaarlo".

        -On sanonta: - ei nimi miestä pahenna--., -ellei se "nyrkkikyllikki" miestä`?
        Ken haluaa sanoa "Nurmi-Kaarloksi", sallin. kun se yhdistetään oikeaan proletaariseen nimeen ja sukunimeen...

        Kaarlo N... Kemijärvi


      • harmajapää
        nimimerkkiasi kirjoitti:

        Niin, kunnioitetaan Kaarlon pyyntöä ja kutsutaan Kaarloksi, vaikka entinen Kotikymppi lehti kyllä kerran sanoikin häntä nimellä "Nurmi-Kalle", yleisemmin toki on tunnettu nimimerkki "Nurmi-Kaarlo".

        Niin tosiaan sanotaan yhdellä jos toisella nimellä... sanokoot.
        Silti olen vain äidin ja isän antamalla nimellä Kaarlo, -ainoastaan yksi nimi...

        Tuli mieleen Matti Torvisen, -toimittamassaan kemijärviläisessä lehdessä takavuosina jämerää tekstiä... -toiimistoon pyörähti: -"punainen ja pyöreä". -kirjoitus kosketti allekirjoittanutta,,,

        "Punainen ja pyöreä", edelleen olen punainen, mutta vain enää noin plus miinus 80 kg,

        Kaarlo N... Kemijärvi


    • NYRKKI KYLLIKKI

      OLEN KALE JA ELÄN 1970 LUKUA UUDESTAAN KOMMUNISMI JA
      UFOT ON MINUN JUTTU.

      • K.N.

        MEINAAT, (NIMIM. NYRKKI KYLLIKKI) ETTÄ OMINKÄSIN ONNELLISEKSI UFOJEN KANSSA. SITÄ VAIN MIETIN, KUKA ONKAA HÄN, KALLE, JOKA ELÄÄ IVASSAAN MINUNA... VARMAAN POTEE, HÄN. KALLE PSYYKKISTÄ #"TAKAREEN" HÄIRIÖTÄ ESIINTYESSÄ KALLEANA, JA EI SELKOKIELISESTI KAARLONA, JOKA OLEN?

        "ISÄ, ANNA HÄNELLE ,ANTEEKSI", SILLÄ EI HÄN TIEDÄ, MITÄ MILLOININ PUHUU JA IVAILEE.
        Mikä on teillä se 1970 luku, silloin opin tunnistamaan / tiedostamaan opportunistit puolueen kuonana---...

        Ufoja olen havainnut aina silloin tällöin lapsuudesta asti, ja aloin säännöllisesti saamaan havaintokokemuksia helmikuussa 1992 Kemijärven Särkikankaalla, ja täällä kaupungin ydinalueella se havainto prosessi jatkuu---...

        Jos närästää, -ota Rennie, Samariini myös auttaa.

        Kaarlo N... Kemijärvi


    • TULI JO

      NÄIN ON

    • höhöhöööö

      höhöhöööö

    • 1970 LUKU

      KOMMAREITA JA UFOJA

      • Toivo Olavi

        Kommunisteja oli kyllä 1970-luvulla Kemijärvellä, useitakin. Ufo-havaintoja en tiedä 1970-luvulta paitsi oliko se Misin tapaus silloin? Ei se liity kommunismiin kyllä. Mitä lie on keskustelija tarkoittanut?


    • PPKana

      ONKS ufoja näkyny hö höh höhö höhöhööö

      • ufo havaintoni

        En ole nähnyt ufoja koskaan, tai ainakaan sellaisia, että voin olla varma, että ne ovat avaruudesta tulleita.

        Yhden kerran yli 20 v. sitten näin taivaalla neliönmuotoisen valkean esineen. En tiedä, mikä se oli. Luultavasti se oli joku säähavaintopallo tai satelliitti, joka erottui kirkkaalla ilmalla poikkeuksellisen hyvin. Elettiin Neuvostoliiton hajoamisen jälkimaininkeja. Ei sitä voi tietää, olisiko ollut joku suurvallan lähettämä kone. Minulle se jäi tuntemattomaksi, en nähnyt harhoja.

        En kuitenkaan usko, että kyseessä olisi ollut avaruudesta tullut kone tai laite. Kun esine katosi taivaalta Kemijärvellä, niin sen jälkeen ei ole tullut mitään yhteydenottoja. En ole siis humanoidien valitsema henkilö, satuin vain paikalle ja voisin ajatella, että se oli UFO = tunnistamaton lentävä esine, en tunnistanut sitä. Pidän hyvin todennäköisenä, että se oli joku luonnollinen juttu, ei avaruuden alus.


      • ole.yksi.monista

        olisi ns. tsygolokisesti mielenkiintoista tietää että millaiset ihmiset kirjottaa tänne näitä höpöys juttuja, ovatko he henkiseltä tilaltaan normaaleja, kenties pelleilyä pitävät hauskana leikkipuheena, juttuna!? ei se ole hauskaa, se on ihan hoopoa, tyhmää sotkea keskustelua

        hänestä, tunnetusta Nurmikummusta, on täällä esimerkiksi ollut tekstejä joissa on hänen nimi ja sitten joku muutama sana, ei ole hän itse kirjoittanut, mutta joku voi luulla siten tapahtuneen, käyneen ! ! Nurmikumpu ei ole eikä muutkaan poliitikot varmaan sellaisia kirjoittanut, siis miksi joku heihin viittaa. tuolla on joku kerran kirjoittanu vain sanan suunnilleen näin kuuluen: höhöhöhöhöhöhöhöh

        onko semmoinen hhöhöhöhö jne. mitenkään hyvä keskustelukulttuuiri kokonaisuus ? tai että olisi kirjotettu kommunistmi ja ufot on numero 1, no kuka oikeasti niin kirjoittaa ja luokkatasistelu on eri asia kuin ufo / avaruuskokonaisuus

        noniin hyvää yötä vain kaikille ja iloa teidän toimiin Kemijärvellä, ei enää pilkata toisia (kuten väitetään että vissyä muka joisi joku kommunisti vappukulkueessa, ei siellä kukaan heilu pullo kädessä, voivat luulla vielä viinapulloksi, vaikka olisi raitis ja vähän saa ottaakin vappuna sitten sivistyneesti ruoan kanssa, mutta vasta marssien jälkeen ei marssill !)


    • paljon-onea

      Toivotaan onnea merkkipäivien johdosta itse kullekin! Koti-Lappikin voisi tällä kertaa huomioida täällä palstallakin puhuttavien ihmisten syntymäpäivät. Kuten myös Kello-Topin, jonka kirjoitus teatteriporukan riidoista on huomioita herättänyt Kemijärvellä.

      • harmajapää

        Proletaari kommunistin terveiset Toivo Kelloniemelle, - hän kirjoittaa OK - juttuja - demarina, -eikä laita "turpaa tukkoon"...
        Kaarlo N... Kemijärvi


      • teatteri-riita

        Onko Kaarlo Nurmikummulla mielipidettä Kemijärven harrastajateatterin riitakysymykseen? Asiasta on räväkää kirjoitus lehdessä toveri Kelloniemeltä, josta käytetään myös lempinimeä Kello-Topi. Hyviä esityksiä ovat pitäneet, niin että toivottavasti ei asia kaatuisi riitelyihin.


      • harmajapää
        teatteri-riita kirjoitti:

        Onko Kaarlo Nurmikummulla mielipidettä Kemijärven harrastajateatterin riitakysymykseen? Asiasta on räväkää kirjoitus lehdessä toveri Kelloniemeltä, josta käytetään myös lempinimeä Kello-Topi. Hyviä esityksiä ovat pitäneet, niin että toivottavasti ei asia kaatuisi riitelyihin.

        Ainoa mielipide minulla on po. harrastajateatteri toimintaan, -että sitä tarvitaan Kemijärvellä paikalliskulttuurin, -ja yleisemmänkin kulttuurin viljelijänä, tarjoajana näytösten kuuntelijoille ja katselijoille.

        Yhteiskunnan, -valtion tulee myöntää enemmän kunnille myös tämän harrastelija teatterin toiminnan eteen varoja, -rahasta se kaikki lopulta on kiini.

        Itse en ole ollut mukana k o, toiminnassa, -vaikka olin nuorempana monissa eri näytelmissä, yms. mukana Sallassa, Raahessa, ja Raahen ympäristössä monessa mukana...

        -En tunne ko. harrastusteatteri yhdistyksen riitaa, -joten en siihen osaa ottaa kantaa, -muuta kuin, ettei riitely ei sovi harrasteteatterin kuvioihin, -ja se puoluepoliittinen osuus vielä vähemmän.

        -En osa ottaa kantaa itse riitelyyn, -vaikka olen havainnut, -että silläkin osa-alueella jostain aihetekijästä kytee henkilökemiasta riitelyn siemen...

        -Arvostan Kello Topia pitempiaikaisen tuntemuksen ajalta, ja lukenut olen hänen hyviä kannanotto kirjoituksia.
        Väittelytuttavuus alkoi aikanaan uudessa kirjastossa, -jossa kumpikin pestiin Kirstin valvonnassa kirjoja, -hätäapua työllistettynä, -ja ajatuksemme silloin iskivät vastakohtaisiesti väittelyssä yhteen, -hän. Toivo toveri kun on demari ja minä olin niihin aikoihin ollut perustamassa KTP: a, -toukokuussa 1988, -m-l: n kommunistina.

        Kummallakaan ei jäänyt silti hernettä nenään, -vaan juttelemme toverillisesti Osuuskaupalla muustakin kuin hintojen kalleuksista, -jotka alati kallistuvat.

        Kaarlo Nurmikumpu Kemijärvi


      • teatteri-asiasta

        teatterin toiminta on hyvä asia, miksi lie Kello-Topi on siitä eronnut, mutta hyvä kun jatkaisivat sellaisilla aiheilla, että kansa käy katsomassa

        viimeksi oli ollut vähän väkeä, kun oli joku lastennäytelmä, varmaan hyvä sekin, mutta pitäisi olla meidän kotiseudun ja Lapin aiheita tai tunnettuja klassikoita

        Neuvostoliitossakin oli paljon teatteriharrastusta, joten tuskin kommunistitkaan vastustavat teatteritoimintaa

        toivotaan tsemppiä näytelmäporukalla, Nurmikumpu ei ole tietääkseni mukana siinä, ehkä käy kuitenkin katsomassa, siksi otin tällä palstalla kannan


      • harmajapää
        teatteri-asiasta kirjoitti:

        teatterin toiminta on hyvä asia, miksi lie Kello-Topi on siitä eronnut, mutta hyvä kun jatkaisivat sellaisilla aiheilla, että kansa käy katsomassa

        viimeksi oli ollut vähän väkeä, kun oli joku lastennäytelmä, varmaan hyvä sekin, mutta pitäisi olla meidän kotiseudun ja Lapin aiheita tai tunnettuja klassikoita

        Neuvostoliitossakin oli paljon teatteriharrastusta, joten tuskin kommunistitkaan vastustavat teatteritoimintaa

        toivotaan tsemppiä näytelmäporukalla, Nurmikumpu ei ole tietääkseni mukana siinä, ehkä käy kuitenkin katsomassa, siksi otin tällä palstalla kannan

        Vähiin on jäänyt käynnit, -on sanottava. Tietenkään en ole teatterin vastustaja, -syy on vain siinä yksinkertaisesti, -että olen Kamun, -(nainen, liki 69 v.) omaishoitotehtävissä. ja Kamu sairastelee. -joten tarvitsee paljon olemaan läsnä auttamassa.

        Mentiin kerran yhdessä katsomaan yhtä näytöstä... piti Kamun pyynnöstä lähteä väliajalla kesken pois... -itse olisin halunnut katsoa loppuun.

        Henkilökohtaisesti nuorempana olin usein eri näytelmissä, mm. kansakouluaikana Sallan Hirvasvaaralla.

        Myös entisessä Revonlahden kunnan Relletissä olin mukana näytelmässä ja eri paikoissa vierailtiin sen näytelmän kanssa.

        Raahessa Rautaruukin rakennusvaiheen aikana olin useissa ohjelmissa, ja näytelmässä sekä jopa sepitin ns. sketsejä...

        myös Hiukkavaarassa asepalveluksessa 196o jouluaattona esitimme aseveljille ja myös esitin korpraalina ohjelmaa.

        Esitin myös Harvialassa ohjelmaa... -että harrastajana eri puolella Suomea.

        Kemijärvellä en ole osallistunut ko. teatteritoimintaan.

        Erittäin tärkeänä pidän Kemijärvellä toimivaa paikallisteatteri toimintaa, ja paikallista kulttuurin viljelyäkin, -sekä myös klassista, kotimaista ohjelmia, -miksi ei ulkolaistakin, suomen kielellä...

        Toivo Kelloniemi on mielestäni hyvä näyttelemään, jos on lausuntataitelijana verraton, olen joitakin kertoja aikaisemmin ollut kuulemassa ja näkemässä...
        Toivottavasti palaa näyttämölle, vaikka en tiedä syytä lähemmin eroon,,, -tai arvaanko minä?
        Toivolle tsemppiä ynnä toisille harrastajille ja sopua kulttuurinsaralle, sekä työn kulttuuriakin...
        Kemijärvellä 28.3.-15,
        Ex -harrastajanäyttelijä, -Kaarlo N...


      • Kello-Topi.esiintyy

        Kello-Topi on nyt HUUTO näytelmässä sitten mukana.


      • Agit-Prop

        Topi ja Kaarlo voisivat tehdä näytelmän nimeltä luokkasota, jossa kerrotaan sosialidemokraattien ja kommunistien hajoaminen eri ryhmiin.

        Teatteri voi ottaa kantaa myös yhteiskunnan asioihin.


    • OnneaKaarlolle

      Tänään 5.5. on hänen, kuuluisan Nurmikummun, syntymäpäivä. Hänestä paljon täällä puhutaan, mutta ei ole varmaan mitään kansalaisjuhlia t.m.s. hän järjestänyt tai hänelle järjestetty. Pikkarainen sai kunnallisneuvoksen arvonimen ja juhlia pitivät, oliko kaikelle kansalle, en tiedä. Nurmikummullekin voisi antaa vaikka ufoneuvoksen arvonimen ja pitää isot juhlat. No niin, leikki sijansa saakoon, mutta toivotellaan kaikki nyt onnea kuitenkin Nurmikummulle. Porvareidenkin parissa häntä arvostetaan asiallisena ihmisenä ja Kemijärvellä kukapa ei tunne tätä miestä? Onko sellaista niin "pussissa" elänyttä ihmistä, joka ei tiedä kuka on Nurmikumpu (ennen tunnettiin myös nimityksellä Nurmi-Kaarlo).

      Onnea siis vain Kaarlo Nurmikummulle ja menestystä hänen harrastuksiinsa. Hän kirjoitteli ennen kovasti lehtiin. Enää eikö julkaista? Kaiken maailman höpökirjoittajien juttuja kyllä julkaistu on, aina vaan Lapin Kansassakin samat henkilöt kirjoittelevat rovaniemeläiset, niin voisi Kaarlonkin tekstejä julki päästää.

      • harmajapää

        -Oikeasti kaikki muuttui v. 2006 jälkeen, -kun EU: a lähettivät Suomeen direktiivin, -joka johti ikävään seuraamukseen KTP: n suhteen, -ei meidän kirjoituksia julkaista eikä mediatukea anneta KTP: e / ja m - l: e kommunisteille. -se on tätä oikeistolaisaikaa...

        -Porvari- ja opportunistien lehtiin ei saa juttua, -olipa lehti johonkin puolueeseen sitoutunut, -tai ei ns. yhteenkään sitoutunut, mutta sivut on sinetöidy myös kirjoituksilta(n i), -on se nykyajan ilmiö.

        -Kuitenkin porvaristo EU: a pelkää opportunistien kanssa, -ettei totuus tulisi heidän työn-, ja työn-, kansanvastaisesta vehkeilystä julki kansalle...

        Tulee se vähitellen. -jota seuraava tai alkava nelivuodiskausi tulee selkeyttämään, -missä he menevät ja kenen puolesta toimivat...

        ¤¤¤¤
        -Pääasiassa kirjoittelen enää vain KTP: n äänenkannattajaan: -Työkansan Sanomiin... -Jossa useasti on erilaisia myös minun kanta ottavia kirjoituksia.
        -Lehti muuten on tilattuna Kemijärven kirjastoon, -ja on myös tilauskelpoinen, - 14 numeroa vuodessa ilmestyvä valtakunnallinen lehti. vuosikerta 35 euroa.

        -Porvarillinen yhteiskunta arvostas vain puolestaan puhujia. -ja sen taas havaittiin äsken käydyssä eduskuntavaalissa, -että niin se vain on, -kyllä aikakausi tajunnallisesti hämätyt aikalaisensa, -saa porvaristoa oikeistovaltaa tukemaan, -ja toisin ajattelijoista, kuten KTP: a vaietaan.

        Eräät oikeistolaiset opportunistipuolueet toki menestyivät, -mutta ne kaksi vasemmalla: -SDP ja VL: o kärsivät kumpikin-, ja yhdessä rökäletappion .

        -Sitten SDP / VL: n - ja KTP: n välissä huseeraava uusi SKP kävi vain psyykkistä luokkataistelua KTP: n ehdokkaita, - ja eritysiesti 107 vastaan, -Lapin vaalipiirissä, -että sellaisia "tovereita" -uusi SKP on käytännössä...
        -Kysyn: -miten tuollaisten "toverien" kansa voi KTP olla edes toiminnanyhtenäisyydessä, -kun niiden pää luokkavihollinen on KTP: a. -ja tukevat EU: n kytkettyä porvarivaltaa, - opportunistisena puolueena, -jolla on vain vanhan SKP: nimi harhauttamassa joukkoja...
        -Ja joita mediassa lievästi sanoen tukevat - "muka suurempana kommunistipuolueena" - lue pääomalle ja opportunisteille vaarattomampana puolueena!

        -KTP: n aika ei ollut vielä, -mutta työväenluokan luokkakantaisena puolueena se aika vielä tulee...
        -Tosin olen jo silloin "toisissa tehtävissä", täyttyihän jo eilen, 5.5. - syntymästä 75. vuota, -kello viiden aikaan aamusella, -äidin tiedon mukaan.
        _Kiitos onnittelijoille...

        Kaarlo Nurmikumpu Ktp -Kemijärvi


    • GVRIU

      LIRD ÖOÄPRAIÄG POI5POIGPOI5ÄPO IKPORSK GPOSKPOGOKVOIRPOIAEOPJAKEOCJPVEO5IEOPTIEOVIQPOÖ54POIVONRFPFOPVOIE5QPIUVIOTBV4U5OIUTIW5UÖITVUQÖOP5UIBVÖO5UIPOIVIUNW5PONIVWPIGPNOP5ATVOI5IUPOVWQN5UOVUNIW9O5TVUO45UV9UI5VTQ9TU9Q576927065V2962B7VBUQ5BUUCV8UBVQ5698780C978V90B5C98UV9B5UTUBBU5CQOVTBU5WOLVUTBL5OQBUTCTBUQ98UCO8VBUOUBBVATIUA85EUTQO8WCBTURTBEVBTYUABUEIBUVÖOIBUTQB5CBUIB4IAOCUIRBTV5EYUTUOTVBUB49O95UB8C95887YCQ848QB4R8QCB4OURO8QR---------------------------------------------------FDKJHIUERHFQIUCHI84B84UCO8U4O8BCO43B4IRC9B75777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXUIXB89IXP0BQ4IRPQ9C84PQ8498598987CU8P9OUT9B84C485VUQP94UR8BÖ4IUQ88BÖUC9O8479ÖC8578947859799O4CUB9OVAO9PIEZ. BIVLUÖBROBÖ09V849BV4ÖP0BIVRÖ9BVITNQPICIMNVOINVBO-VIU-AOV-WB9UVÄV9-A9VA-9S9VSBÖ9BÄ-SV5ABV-4A59BE896Q84985 79 5 3978 56 580V75V605076675Å59¨0E9¨T5UTV8Å5B0V9U6Ä4¨W9W5¨W¨¨5WÅW9B0VUB59W058Q¨Q¨¨5VW0¨59BVUI49UV495U095U9TUV95TU9U5ETUE9O5U9OVEUUOIRLIGJLKGHBJEVBTV5EMVEBMVBM5EBVBBVRE5BYLKJE5T9E5B9PTVEPIBPY......................................................................

    • de.mari

      Kyllähän se on Kaarlo niin, että demarit ne on sinullekkin turvanneet mahdollisuuden tulla toimeen, noilla keinoilla millä sinäkin leipäsi hankit.

      Sinun on aivan turha pörhistellä aatteellasi, kun se ei vaikuta mihinkään tänäpäivänä.

      Demarit ne on, jotka ovat pitäneet yllä Suomessa sut. tasapainoista elämää, kaikilla ihmisryhmillä. On arvokasta huomata, että esim. suomalaisilla äideillä on toiseksi paras asema maailmassa.

      Meillä, suht. köyhillä on arviointikyvyn puutetta, jos emme näe mitä demarit ovat Suomessa, sodan jälkeen saaneet aikaan.

      Julista vain aatettasi, mutta anna arvo toisillekkin.

      • harmajapää

        Koska on demaritko rehellisiä? -Eihän oppi-isänne Tanneri myöskään ollut työläisille rehellinen. -vaan oli luokkapetturi.

        Totuus, että aikanaan vanha 1918 persutettu SKP ja SKDL yhteistyöjärjestönä olivat yhteistyössä Maalaisliiton kanssa, -ja siltä ajalta on paljon hyvää kerrottavaan. -Se oli ennen kuin Kekkonen julisti kommunisti porvarilliseen järjestelmään yhteiskuntakelpoisiksi,
        saatuaan vinkin Hrutshevin kanssa kalareissuillaan saunoma juhlissa, -että tunnusta kommunistit yhteiskuntakelpoisiksi, -niin eiköhän se puolue ala hajoamaan, -ja hajoaa mukana vanha yhteistyöjärjestö, - SKDL: n, -jonka perustivat tosien maailmansodan häviön jälkeen Suomeen, -josta höynäytetyt tekivät puolueen... -no missä silloin olivat demarit?

        -Kyllä demarit ovat aina olleet suren rahan puolella, -tukijoina, -että höpötä "omillesi" -etteivät jätä jo nyt "hukkuvaa laivaa"...
        ja loikkaa ojasta allikkoon, -eli ps: n...

        Demarien ansioita ei ole pätkääkään minun toimeentulo, jos sitä työnsuorituksilal myös eläkepävilleni anasaitsin,ja tosi paljon no. demarein tuerkmaan saivat pääoma kapitalsiit risitää todellsiena rvon mukaista tulonjakoa, aj verottaa khtuuttoman korkeasti, ei teitä enää tarvita, siirtyisitte jo opportunsitipuolueena sinne "nahkurin orsille" - puolueena, mutta ihmisinä tulkaa KTP: a tukemaan, -jotta yhdessä voidaan pelastaa nämä, -joita tämä yhä mustemmaksi käynyt oikeisto on pois riistämässä, -joita aikanaan SKP/SKDL ja Maalaisliitto pääomalta sai luokkataistelussa ulosmitatuksi työn ja kansan hyväksi...

        -Palautetaan työläisten luomat rikkaudet työlle ja kansalle... -jos hoksit, -mistä on kysymys siinä luokkarauhapolitiikassa, -jota demarit pääpukarina ajoivat yhdessä oikeiston kanssa...

        Turhaa leveilet deamrion ansioista, ne ovat mustaakin mustemmat työn pettämisen ansioina, -suuren rahan hyväksi...

        -Olen jo 75 vuotta elänyt tässä pääoman loisteyhteiskunnassa, -ja nämä nyt pois leikatut ja loputkin leikkaavat, -on aikaan saatu, SKP/SKDL/Maalaisliiton voimin, -siihen ei demareilla riittänyt poliittista tahtoa työn hyväksi, -jos nyt joitakin pikkunäpertelyjä ei oteta lukuun, -yleislinja on ollut suuren rahan tukemista.
        -Tiedän kuka ja ketkä niistä aikanaan yhteistyössä kävivät luokkataistelua...

        Kaarlo N... Kemijärvi


      • Nikitan.puolesta

        arvoisa Nurmi-Kaarlo!

        miksi Hrutsevi olisi muka Kekkoselle antanut sellaisen neuvon, että hajottaa kommunistinen liike Suomessa? Hrutsevihan oli Neuvostoliiton Kommunistisen puolueen pääsihteeri ja raudanluja marxilais-leniniläinen! Teki tietenkin kompromisseja ja sovitteli asioita eri ryhmien kanssa, välissä vasemmalle, välissä oikealle, kuten pitääkin eikä vain ajaa tiukasti omaa linjaa, kuten Stalin teki. Hrutsevi puolusti kommunisteja!


      • harmajapää

        No jostakin presidentti Kekkonen sen tunnustuksen keksi, ja kun hyvin usein oli ryyppyreissulla sens ubjektiivisen Hrutshovin vieraanaa, - talonpoikai molemamt, niin ehkä siellä tuo ajatus syntyi, ja kun Kekkonen julsiti kommunsitit tämän porvarillsien yhteiskunnan kelpoisiksi jäseniksi, se tunnsutus saai puolueessa ja liitossa olevien pikkuporvari kommunistien halun kuulua tähän porvarilliseen yhteiskuntaan, -jota yhä vain pyrkivät ikuistamaan... -ja alkoivat hajottamaan vahvaa SKP /SKDL toiminnan yhtenäisyyden liitoa, -hyökkäämällä no. puolueen ja liikkeen luokkakantaisia marxilais - leniniläisiä vastaan, -syrjivät ja erottivat, - sekaisin oli ajettu SKP / SKDL osapuoliin, -ko. SKP: n ja SKDL: voimat. Lopuksi lopettivat vanhan 1918 perustetun SKP: n, -jota seurasi objektiivisesti uudestaan maahamme, -työväenluokan m - l: n kommunistipuolueen perustaminen toukokuussa 1988.
        -Olin perustavassa kokouksessa Vantaan Tikkurilassa, -ja perustettiin nykyinen: -Kommunistinen Työväenpuolue - Rauhan ja sosialismin puolesta... -(Virallinen lyhenne on KTP).

        Hrutshevista on Sinulla tuo näkemys, -mutta me marxilais-leniniläiset EU Suomessa, -ja kansainvälisesti niin Venäjällä, -kuin muualla hyvin tunnetaan, -miten "raudan luja poukkoilija" -oli herra subjektivisti Hrutshevi...

        Hyvin tiedän, -että po. herra oli pääsihteerinä ym. -kun hänet puoluevastaiset opportunistit NKP: a olevat "vasemmalta - ja oikealta" tekemällä kompromissin niiden hrutshevilaisten "kommunistien" kanssa, - ja nostivat valtaan po. herran, -ja siitä nostajat vaativat tietenkin palkkioksi mustamaalaamaan Stalinin, ja jo Leninin.

        -Niin se vähitellen alkoi suuri laiva kääntymään kohti syksyä 1991, -jolloin herra Jeltsin matki Leniniä ja nousi panssariauton katolle lopettamaan sosialistisen Neuvostovaltion, ja palauttivat kapitalismin, -että sellainen velikulta oli tämä Kekkosen hyvä kalakaveri, -talonpoika, oliko ihan Kulakki luokan jälkeläinen?

        -Taas herra Gorbatshovi - sosailisdemokraattina antatui, -ja liittyi Bersteinin, Kautskyn ja Tannerin, ymt. tavoin työväenluokan petturien rivistöön...

        Kaarlo Nurmikumpu - Ktp -Kemijärvi


      • arvio.stalinista

        Kaarlo hyvä, ei aina voi olla vain omalla jyrkällä linjalla, vaan pitää joustaakin asioissa taktisesti. Hrustsevi kiersi joskus vasempaan, joskus oikeaan, mutta aina katsoi, mistä milloinkin löytää tuen esittämilleen asioille. Välissä oli kaverina trotskilaiset, välissä taas Buharinin ym. perilliset. Näin Hrustsevi kiersi välissä toiselle, välissä toiselle laidalla, aina miten Neuvostoliiton etu vaati. Eikä tapattanut miljoonia ihmisiä, kuten toveri Stalin, jonka julmuudesta jo Lenin varoitti ja halusi Stalinin pois puolueen pääsihteerin paikalta. Stalin haukkui törkeästi Leninin vaimon, jonka takia Lenin sai aivohalvauksen suutuksissaan. Stalin oli revisionisti, joka petti Marxin ja Leninin aatteen. Silti jotkut kommunistit vieläkin uskovat, että Stalin oli hyvä mies.


      • harmajapää
        arvio.stalinista kirjoitti:

        Kaarlo hyvä, ei aina voi olla vain omalla jyrkällä linjalla, vaan pitää joustaakin asioissa taktisesti. Hrustsevi kiersi joskus vasempaan, joskus oikeaan, mutta aina katsoi, mistä milloinkin löytää tuen esittämilleen asioille. Välissä oli kaverina trotskilaiset, välissä taas Buharinin ym. perilliset. Näin Hrustsevi kiersi välissä toiselle, välissä toiselle laidalla, aina miten Neuvostoliiton etu vaati. Eikä tapattanut miljoonia ihmisiä, kuten toveri Stalin, jonka julmuudesta jo Lenin varoitti ja halusi Stalinin pois puolueen pääsihteerin paikalta. Stalin haukkui törkeästi Leninin vaimon, jonka takia Lenin sai aivohalvauksen suutuksissaan. Stalin oli revisionisti, joka petti Marxin ja Leninin aatteen. Silti jotkut kommunistit vieläkin uskovat, että Stalin oli hyvä mies.

        Oikealta revisionismissa tuulee, syytellessä Stalinia omakaltaisekseen...
        Stalin oli Leninin oppilas, -tinkimätön proletaarisen sosialismin rakentamisen ja puolustamisen johtaja NKP(b): a ja NKP: a, -vuoden 1943 puolueen nimenmuutoksen jälkeen.

        -Opiskeluvaiheessani aloin vähitellen tajuamaan, -että tarkoituksella oli viety kellariin Stalinin teokset, -kun tuo puolueen vähemistövoimien kompromissi hrutshovilaisten kanssa mahdollisti enemistöllä nostamaan herra Hrutshovin valtaan. -Mikä oli proletaarisen sosialismin kannalta paha kompromissin valintavirhe, -johon herra Hrutshovi vallanhimossa alistui, -poukkoilija kun oli...
        -Ilman kompromissia herra Hrtushovista ei olisi tullut korkeassa asemassa olevaa sosialismin pääpiirtein (1936 alkuun) rakentaneen, (Stalinin 5.3.1953 kuoleman jälkeen) maan johtajaa... -vaan johtajaksi olisi valinneet marxilais - leniniläisen bolshevikki kommunistin... -ja sosialismi olisi NL: a huomattavasti pitemmällä, -mihin se parhaimmillaan pääsi, -josta sen vähitellen alas ajoi byrokraattiset puolue- ja valtiovoimat.

        Hrutshevin pahin työväenluokan johtaman sosialismin lopettaminen oli käskyllään proletariaatin diktatuurin, eli työväenluokan vallan lopettaminen, -ja tilalle muodostui ihan toisenlainen valtaryhmittymä, -mihin alun perin perustui sosialistisen vallankumouksen vuosina, -lokakuusta 1917, -ja Stalinin kuolemaan asti.., -(siis maaliskuun 5 päivään 1953)...

        -Stalin oli tosi vaikeissa sosialismin rakentamisen oloissa, -sen eri vaiheissa johtajana pitkään, mutta ne kymmenet miljoonat uhrit aiheuttivat päälle karanneet sotalaumat, myös osaltaan -mm. Suomen hyökkääjät. -jotka tietenkin revisionistit siirtävät Stalinin syyksi, -kun oli johtaja, -ja kriminalisoivat myös Leninin...

        Lenin joutui salamurhaajan, -anarkistin murhan kohteeksi, -joka ampui myrkytetyllä luodilla, -ja siihen lopulta, -24. tammikuuta 1924 Lenin kuoli... -on sekin prosessin revisionistit vääristelleet muka Stalinin, -Leninin vaimon haukkumisesta johtuneeksi kuolemaksi, -historia tulee tämän kaiken vielä oikomaan, -tänään kuitenkin se näköala on vahvoilla, -ja tälle kehitykselle herra Hrutshovi avasi portin antautuessa puolueen-, ja työläissosialismin vastaisten voimien nukeksi...

        -Totuus on se, -että tuo poukkoilija herra Hurtshvi esikuntansa kanssa määräsi sen surullisen kuulun v .v. 1961 - 1981, -20 vuoden harppauksen, -missä NL: muka tulee ohittamaan USA: n tuotetussa kansantulossa henkeä kohti laskettuna, -ja se pahasti epäonnistui, kun oli irti konkreettisesta todellisuudesta, -ja subjektiivisesti tehty harppauskäsky, - no siitä syy Stalinin osalle, ja alkoivat voimakkaammin mutamaalaamaan ja alkoivat yhä kovemmin sepittämään vääristeleviä valeita Stalinin osalle, -ja mukaan vetivät Leninin, -näin se poukkoilu tuotti tulosta ja lopulta murskasivat vastavallankumouksen voimat sosialistisen Neuvostovaltion, -ja lopettivat sosialismin rakentamisen ja palauttivat kapitalsimin syksyn 1991 jälkeen, -palauttamalla koko kansan omaisuuden yksityistämällä uuskapitalisteille...

        -Hrutshovi luopui marxismi - leninismistä ja alkoi trotskilais - buharinilaisten jälkeläisten kanssa liittoon, -mikä johti lopputulokseen, -mihin ns. Trostki ja -Buharini pyrkivät, lopettamaan proletariaatin diktatuurin, -eli työväenluokan johtaman, -työväenluokan vallan.

        Talonpoika Hrutshovi sortui pikkuporvarimentaliteetissaan, eli tapatottumuskessa väärälaisten voimien käskytyksen alaisuuteen. Vaikka Lenin osoitti teoriassaan, ettei työväenluokan valta jaeta kenenkään kanssa, -mutta vallan anasti talonpoikaiskommunisti, aate heikkoudessaan... Hrtushovilta puuttui tietoinen, -raudanluja puoluekurinalaisuus, mikä on a ja o...
        -Lopetti proletariaatin diktatuurin, -eli työväenluokan vallan, -mikä myös on a ja o - proletaarisen sosialismin rakentamiseksi asteittain aina luokattomaan, täydelliseen ja lopulliseen yhteiskuntaan, -kommunismiin asti...

        Kaarlo Nurmikumpu -Kemijärvi


      • harmajapää

        -Osaan marxilais - leniniläisittäin strategian ja taktiikan, ja osaan tehdä tarvittaessa kompromissejakin, -kun ne tukee työväenluokan tavoitetta, -ja on eduksi työläisille, pienitulosiille ja vähävaraisille, -siis kansan enemistölle, -vaan ei suurpääoman hyväksi...

        Kaarlo N... Kemijärvi


      • muisto.hrustev
        harmajapää kirjoitti:

        Oikealta revisionismissa tuulee, syytellessä Stalinia omakaltaisekseen...
        Stalin oli Leninin oppilas, -tinkimätön proletaarisen sosialismin rakentamisen ja puolustamisen johtaja NKP(b): a ja NKP: a, -vuoden 1943 puolueen nimenmuutoksen jälkeen.

        -Opiskeluvaiheessani aloin vähitellen tajuamaan, -että tarkoituksella oli viety kellariin Stalinin teokset, -kun tuo puolueen vähemistövoimien kompromissi hrutshovilaisten kanssa mahdollisti enemistöllä nostamaan herra Hrutshovin valtaan. -Mikä oli proletaarisen sosialismin kannalta paha kompromissin valintavirhe, -johon herra Hrutshovi vallanhimossa alistui, -poukkoilija kun oli...
        -Ilman kompromissia herra Hrtushovista ei olisi tullut korkeassa asemassa olevaa sosialismin pääpiirtein (1936 alkuun) rakentaneen, (Stalinin 5.3.1953 kuoleman jälkeen) maan johtajaa... -vaan johtajaksi olisi valinneet marxilais - leniniläisen bolshevikki kommunistin... -ja sosialismi olisi NL: a huomattavasti pitemmällä, -mihin se parhaimmillaan pääsi, -josta sen vähitellen alas ajoi byrokraattiset puolue- ja valtiovoimat.

        Hrutshevin pahin työväenluokan johtaman sosialismin lopettaminen oli käskyllään proletariaatin diktatuurin, eli työväenluokan vallan lopettaminen, -ja tilalle muodostui ihan toisenlainen valtaryhmittymä, -mihin alun perin perustui sosialistisen vallankumouksen vuosina, -lokakuusta 1917, -ja Stalinin kuolemaan asti.., -(siis maaliskuun 5 päivään 1953)...

        -Stalin oli tosi vaikeissa sosialismin rakentamisen oloissa, -sen eri vaiheissa johtajana pitkään, mutta ne kymmenet miljoonat uhrit aiheuttivat päälle karanneet sotalaumat, myös osaltaan -mm. Suomen hyökkääjät. -jotka tietenkin revisionistit siirtävät Stalinin syyksi, -kun oli johtaja, -ja kriminalisoivat myös Leninin...

        Lenin joutui salamurhaajan, -anarkistin murhan kohteeksi, -joka ampui myrkytetyllä luodilla, -ja siihen lopulta, -24. tammikuuta 1924 Lenin kuoli... -on sekin prosessin revisionistit vääristelleet muka Stalinin, -Leninin vaimon haukkumisesta johtuneeksi kuolemaksi, -historia tulee tämän kaiken vielä oikomaan, -tänään kuitenkin se näköala on vahvoilla, -ja tälle kehitykselle herra Hrutshovi avasi portin antautuessa puolueen-, ja työläissosialismin vastaisten voimien nukeksi...

        -Totuus on se, -että tuo poukkoilija herra Hurtshvi esikuntansa kanssa määräsi sen surullisen kuulun v .v. 1961 - 1981, -20 vuoden harppauksen, -missä NL: muka tulee ohittamaan USA: n tuotetussa kansantulossa henkeä kohti laskettuna, -ja se pahasti epäonnistui, kun oli irti konkreettisesta todellisuudesta, -ja subjektiivisesti tehty harppauskäsky, - no siitä syy Stalinin osalle, ja alkoivat voimakkaammin mutamaalaamaan ja alkoivat yhä kovemmin sepittämään vääristeleviä valeita Stalinin osalle, -ja mukaan vetivät Leninin, -näin se poukkoilu tuotti tulosta ja lopulta murskasivat vastavallankumouksen voimat sosialistisen Neuvostovaltion, -ja lopettivat sosialismin rakentamisen ja palauttivat kapitalsimin syksyn 1991 jälkeen, -palauttamalla koko kansan omaisuuden yksityistämällä uuskapitalisteille...

        -Hrutshovi luopui marxismi - leninismistä ja alkoi trotskilais - buharinilaisten jälkeläisten kanssa liittoon, -mikä johti lopputulokseen, -mihin ns. Trostki ja -Buharini pyrkivät, lopettamaan proletariaatin diktatuurin, -eli työväenluokan johtaman, -työväenluokan vallan.

        Talonpoika Hrutshovi sortui pikkuporvarimentaliteetissaan, eli tapatottumuskessa väärälaisten voimien käskytyksen alaisuuteen. Vaikka Lenin osoitti teoriassaan, ettei työväenluokan valta jaeta kenenkään kanssa, -mutta vallan anasti talonpoikaiskommunisti, aate heikkoudessaan... Hrtushovilta puuttui tietoinen, -raudanluja puoluekurinalaisuus, mikä on a ja o...
        -Lopetti proletariaatin diktatuurin, -eli työväenluokan vallan, -mikä myös on a ja o - proletaarisen sosialismin rakentamiseksi asteittain aina luokattomaan, täydelliseen ja lopulliseen yhteiskuntaan, -kommunismiin asti...

        Kaarlo Nurmikumpu -Kemijärvi

        Hrutsev löi kokouksessa kengällä pöytään - ja kapitalistit vapisivat!


      • harmajapääkaarlo
        muisto.hrustev kirjoitti:

        Hrutsev löi kokouksessa kengällä pöytään - ja kapitalistit vapisivat!

        -Eivät NL: a olevat NKP: n opportunistit vapisseet, (eikä lännessä sosialismia vastustavat johtajaporvarit), -vaan tukivat Hrutshovia, -jonka puoluevastaiset menshevikit, -ts.vähemistöläiset nostivat kompromissiliitossaan hrutshovilaisten kanssa, -H: n valtaan, -omien tavoitteiden toteuttamista helpottamaan...
        -Mikä lopulta toteutui NL: a syksyllä 1991...
        -Sosialistisen valtion, -NL: n murskaamisen, -ja kapitalsimin palauttaminen, -sekä Venäjän porvarilliseksi valtioksi järjestäytymisen, -mitä seurasi koko kansan, -ts. - ratkaiseva Neuvostokansan omaisuuden yksityistäminen...

        Kengäniskulla ei olut kuin subjektiivisen hallinnon ilme, ja sen vuoksi piti viimeisillä voimillaan NKP erottaa Hrutshovi subjektiivisena johtajan,
        jolla talonpoikaiston ihmisenä oli talonpoikaiston tapatottumus -
        mentaliteetti pahaan rasitteena, -ja hän ei omannut ehdotonta: -raudanlujaa, tietoista puoluekurinalaisuutta hallintotehtävissä - proletaarisen sosialismin hyväksi.

        -Hän oli omalatuinen persoona, -mutta paha virhe, -kun NKP: a liittoutuivat puolueessa, puoluevastaiset voimat, -ja ne jotka halusivat lopettaa ns. työväenluokan vallan, -eli ts. proletariaatin diktatuurin, -jonka H: n valtaan nostajien käskystä herra H. käskyllä lopetti...

        Henkilökohtaisesti arvostelen H: a johtajana sosialistisessa Neuvostovaltiossa ja NKP - puolueessa, -jonka poukkoilujen keinoin halvaannutti...
        Talonpoikaissosialismissa ei ole pätkääkään proletaarisen sosialismi olemusta...
        -Se seikkailupolitiikka johti lopulta vastavallankumouksen-, onneksi vain tilapäiseen voittoon.

        Kaarlo N... Kemijärvi


    • de.mariini

      Minäkin olen yli 70 vuotta vanha ja mielestäni normaali älyllä varustettu, joten katson ymmärtäväni lähihistoriaa.
      Tannerin liittämisen sodan jälkeiseen Suomen kehitykseen on puppua.
      6-70 luvun Neuvosto- mantrat eivät istu tähän maailmaan.
      Tiedän, että tästä on turha puhua sinulle järkeä. Sinussa ei ole havaittavissa minkäänlaista oirehdintaa "heräämisen" suuntaan.
      Aikani kuluksi katselen näitäkin sivuja ja kommentoin silloin tällöin.

      • harmajapää

        En arvioi älyäsi, -se lienee sitä normaali kansan älyä?

        Ei riitä se, -että tuntee nykyajan, -so. sodan jälkeisen historian, -jossa toki herra Tanneri osallistui jo oikeisto sosialidemokraattina oikeistolaista puoluepolitiikkaa junailemassa, -jonka herran tuotantoa on tämä nykyinen oikeistolainen sosialidemokraattinen puolue, -kunnes joutuu koko puolue nk. -"nahkurin orsille", -kun äänestävä kansa hylkää moisen "työväenpuolueen", -vaan ko. puolueen kannattajat, -ja miksi ei jäsenetkin siirtyvät valintansa mukaan, -no olkoon ennustus toistaiseksi...

        Hyvä on historiaa tuntea pitemmältä ajalta, mitä kauempaa, sen parempi, -ja sen tajuamisen seurauksena paremmin tajuaa tätä lähivuosikymmenien luokkataistelu historiaa, missä yhä oikeistolainen demarijoukkio sooloilee työn vastaisesti pääoman puolella... päivän politikoinnissa, -ja täysin ovat unohtaneet työväenluokan perustavoitteet, -sekä luokkataistelun - sosialismista, -niin kuin sen herra Tanneri opettikin...

        -Kiitos tunnuksesta: -en todellakaan milloinkaan herää opportunistiksi, -työväenluokan luokkapetturiksi, -sen Sinulle vakuutan.
        -Tunnen aika paljon, -noin suhteellisesti työväenluokan historiaa ennen sotaa, -ja sen jälkeen... -vaan huomautan: -en väitä, -että olen "kaikki tietäväinen", -siksi jatkuvasti opiskelen Leninin, -oppi-isäni neuvon mukaan, opiskelkaa, opiskelkaa...neuvon mukaan...
        -En ole kalkkiutunut vain 1960 - 1970 luvuille, niin kuin oletat!

        -Olen suhteellisen pitkän oppituolin käynyt, -opiskellessa marxilaisuus - leniniläisestä teorian eri osioista; -historiaa, kansantaloustiedettä, filosofiaa ja -teoria ja taktiikka osioissa...

        Olen mainitsemani oppituolin aineiston lisäksi opiskellut myös vastavoimien hapatusta... kuten esim. porvarillisen Suomen historiaa, -mm.. luokkasodasta -yms. -eri sodista... -ja tiedän, -mikä osuus ja tarkoitus oli SDP: a esim- Lapin talonpoikasiperheiden kokonaisvaltaisessa lopettamisessa, -toisen maailmansodan jälkeen...

        -En silti pidä Sinua epä-älyllisenä, -olet vain lukenut suppeampaa tietoa kuin allekirjoittanut on yli jo 60 vuoden ajan lukenut, -ja opiskellutkin oppituoleissa...
        -Jatkan itseopiskelua niin kauan, -kuin omaan tämän tajuamisen ja älyllisen tason....

        -Näin ystävällisessä hengessä, -Kaarlo Nurmikumpu - Ktp _Kemijärvi


      • de.mariini
        harmajapää kirjoitti:

        En arvioi älyäsi, -se lienee sitä normaali kansan älyä?

        Ei riitä se, -että tuntee nykyajan, -so. sodan jälkeisen historian, -jossa toki herra Tanneri osallistui jo oikeisto sosialidemokraattina oikeistolaista puoluepolitiikkaa junailemassa, -jonka herran tuotantoa on tämä nykyinen oikeistolainen sosialidemokraattinen puolue, -kunnes joutuu koko puolue nk. -"nahkurin orsille", -kun äänestävä kansa hylkää moisen "työväenpuolueen", -vaan ko. puolueen kannattajat, -ja miksi ei jäsenetkin siirtyvät valintansa mukaan, -no olkoon ennustus toistaiseksi...

        Hyvä on historiaa tuntea pitemmältä ajalta, mitä kauempaa, sen parempi, -ja sen tajuamisen seurauksena paremmin tajuaa tätä lähivuosikymmenien luokkataistelu historiaa, missä yhä oikeistolainen demarijoukkio sooloilee työn vastaisesti pääoman puolella... päivän politikoinnissa, -ja täysin ovat unohtaneet työväenluokan perustavoitteet, -sekä luokkataistelun - sosialismista, -niin kuin sen herra Tanneri opettikin...

        -Kiitos tunnuksesta: -en todellakaan milloinkaan herää opportunistiksi, -työväenluokan luokkapetturiksi, -sen Sinulle vakuutan.
        -Tunnen aika paljon, -noin suhteellisesti työväenluokan historiaa ennen sotaa, -ja sen jälkeen... -vaan huomautan: -en väitä, -että olen "kaikki tietäväinen", -siksi jatkuvasti opiskelen Leninin, -oppi-isäni neuvon mukaan, opiskelkaa, opiskelkaa...neuvon mukaan...
        -En ole kalkkiutunut vain 1960 - 1970 luvuille, niin kuin oletat!

        -Olen suhteellisen pitkän oppituolin käynyt, -opiskellessa marxilaisuus - leniniläisestä teorian eri osioista; -historiaa, kansantaloustiedettä, filosofiaa ja -teoria ja taktiikka osioissa...

        Olen mainitsemani oppituolin aineiston lisäksi opiskellut myös vastavoimien hapatusta... kuten esim. porvarillisen Suomen historiaa, -mm.. luokkasodasta -yms. -eri sodista... -ja tiedän, -mikä osuus ja tarkoitus oli SDP: a esim- Lapin talonpoikasiperheiden kokonaisvaltaisessa lopettamisessa, -toisen maailmansodan jälkeen...

        -En silti pidä Sinua epä-älyllisenä, -olet vain lukenut suppeampaa tietoa kuin allekirjoittanut on yli jo 60 vuoden ajan lukenut, -ja opiskellutkin oppituoleissa...
        -Jatkan itseopiskelua niin kauan, -kuin omaan tämän tajuamisen ja älyllisen tason....

        -Näin ystävällisessä hengessä, -Kaarlo Nurmikumpu - Ktp _Kemijärvi

        Tämä on Nurmikummun syntymäpäiväonnitteluketju, yhdyn onnentoivotuksiin. Sitten olen hieman kriittinen. Kun väität, että Tanner ja sen jälkeläiset ovat olleet turmiollisia Suomen työväenliikkeelle, totean seuraavaa: Sodan jälkeen suomesta on kehittynyt, yksi maailman kehittyneimmistä maista, mitä tulee kaikkien kansanosien hyvinvointiin, myös työläisten.
        Siinä kehityksessä ovat sosialidemokraatit olleet keskeisiä tekijöitä.
        Olin työelämässä n: 50 vuotta ja 35 vuotta erilaisissa luottamustehtävissä, sosdemina, olen siis ollut "sisällä" tässä kehityksessä, 60 luvulta lähtien.
        Tunnustan Kaarlo sinun teoreettisen tuntemisesi työväenaatteesta, mutta käytännön tietosi kyseenalaistan.
        Kun olet työelämässä viimeksi 60 luvulla, sen jälkeen enemmän taikka vähemmän tukityöllistettynä (puistotyöntekijä) ja tavannut "työläisiä" Koilliskunnan alakerran ovella kaljaa ostamassa. Sinulla taitaa olla puutteellinen kuva tämänpäivän työelämästä.
        Uhkakuvia on nyt paljon tyläisen asemaan, kun porvarit saavat yhä enemmän kannatusta. Tulee varmasti aika kun on pakko nousta taisteluun sorretun kansan puolesta, mutta onko se enää Marxsin taikka Leninin aatteen pohjalta.


      • harmajapää

        Hienoa, -nyt päästiin asiaan, ja vaaliloma saa jäädä pitämättä, -kun on erilaiset näkemykset historiaan ja nykyaikaan, -ja siihen, -miksi yhä enemmän oikeistolaiset porvarit vahvistavat oikeistolaisten opportunistien, -(ps:t) poliittista eduskunta-asemiaan? Ja sen mukainen on oleva oikeistolainen hallitus, kuin on äänestävän kansan enemistö...

        -Tosin n. 30 prosenttia äänestysoikeutetuista jätti äänestämättä, -mikä myös ilmentää aikaa, -johon kuitenkin on myös syy ja seuraus, -sanoin niin kuin sen sanoisi Velho3...

        -Työväenluokka Suomessa on porvarillisen yhteiskunnan suurilukuisin-, -noin 90 prosenttia koko kansasta,-
        myös-, -mm. 1995, -EU: n kytketyssä Suomessa...

        -Kysyn, onko työväenliike koko kansasta tuon 90 prosenttia?

        Työväenliike on paljon vähäisempi osa koko kansasta, ja sekin liike hyvin monenlaisessa foorumissa, On: -"kokoomuslainen "työväenpuolue", -"ps: n työväenpuolue"
        ja on "vasemistossa", -on oikeistolainen Sosialistidemokraattinen,
        -reformistinen -"työväenpuolue", joka sai vedetyksi vanhasta SKP / SKDL: a suuren joukon SDP: n ajaman pääoman puolesta luokkarauhan kannalle, siis molemmat vasemstopuolueet ovat luopuneet marximsi - leninistisestä vallankumousteorian opetuksisat ja saarnaavat alvariisna maltillisuutta ja luokarauhaan kaikien aprhaaksi, -vaan oikeastikooletat tuon luokkarauhan olevan tasa-arvoisessa tasapainossa, -ns. työn ja pääoman välisen sovittelemattoman eturistiriidan vallitessa - porvarillisessa luokkayhteiskunnassa, -jota on myös tämä kapitalistinen EU -SUOMI, -Ja siinä porvaristo harjoittaa pääoman etujen mukaista luokkavallan, so. -suuren pääoman hyväksi, ja sitä politiikkaa on tämä "vasemistolainen työväenpuolue" SDP, -todellisuudessa oikeistolainen SDP, -ajanut myös tosien maailmansodan jälkeen aina näihin asti...
        -Mitä se sitten tulee ajamaan oppositiossa, jää nähtäväksi, -ellei sittenkin muodostettavaan hallitukseen ota Sipilä myös SDP: n?
        Pitääkseen työväenluokan erilaiset "työväenpuolueiden" kannattajat luokkarauhassa, -suurpääoman voittojen kartuttamiseksi...

        Nimen omaa opportunistiset puolueet ovat kapitalistisen porvarivallan parhaita takuupuolueita... -kai sen tunnustat, -jos olet rehellinen työn edustaja, -ettet vain ole näpertelijä päivän politiikassa ollut...?

        Lenin korosti; -ilman opportunisteja ei kapitalisti - porvaristot yksistään voisi hallita porvarillisesti työväenluokkaa, -ja koko kansaa riisto - sorto orjuudessa, -jossa palkkatyöläiset ovat palkkaorjia!...

        Todella hyvin tunnen historiallisesti nämä riistosuhteet, -ja tunnen nykyajan sen ns. -imperialistisena, -monopolikapitalistisena ja globaalisena, -yleismaailmallisena imperialistisena, monopolikapitalistisena jatkeena...

        Taas työelämääni liittyy mitä monnikirjavinta eri jaksoa... -tosin kommunsitina sain paaljon olal ns. työttömänä, ja paljon myös litterän muuallekin hätäaputöihin, niille ajan siirtotyömaa kasvattaviin olosuhteisiin, -niillä leireillä opin konkreettisesti tuntemaan, -mitä on elää kapitalismissa, -ja sen porvarivallan ja opportunistien, mm . SDP / VL: n Tai ko, voimien muuttaessa SKP: n kansa toiminnan yhtenäisyydessä olleen yhteistyöjärjestön, -SKDL:n hajotuspuolueeksi, -ja k o voimien---... -kusetuksessa...
        kasvoin- ja kehityin vähitellen marxilais - leniniläiseksi kommunistiksi, -jossa prosessissa olen omien kantapäidenkin kautta oppinut paljon asioita...

        -Paljon sain myös mm. täällä Lapissa olla niissä hätäapu töissä, -ja tein kuten todellinen työläinen nekin työt tekee, ilman vetkutteluja, -kun niitä sain silloin tällöin lyhyiksi ajoiksi... suoraan sanoen: -"nälkäpalkalla".
        -Kuten nyt antavat työttömille "työ koulutusta kursseilla", -tai sitten niillä surullisen kuuluilla 9 euron: -"Juudaksen rahoilla" -palkattuna!?

        Olen rakentamassa ollut mm. Kemijärven lopetettua massatehdasta, Raahen ruotsalaiselle pääomalle myytyä Rautaruukki tehdasta vuosia...-myös tuotantoprosesseissakin olin,
        Olen olut nahkavärjärinä Alavetelissä, uitossa Kemissä ja sahalal niin Kemissä kuin Alavetelissä, -ollut renkinä maatalossa, raivannut vesakkoja, -ja istuttanut ja kylvänyt taimenia, yms ja ollut jopa TVH: a Sallan Karhujärvellä, sekä metsätöissä, -ja pinosta parkkaamassa, -ja väliin jopa pitkiä aikoja työttömänäkin, -ilman omaa syytä.

        Nytkin olen Kemijärven kaupungin palkkarenkinä, -kun toimin Kamuni omaishoitajana, -ja saan siitä verollisen pien palkan...

        Kyllä omaishoitajille tulisi olla tuo palkkakorvaus suurempi, ja ilman verotusta...

        -Me marxilais - leniniläiset kommunisti kuuntelemme joukkoja, -myös siellä ovensuussa, -ja pyrimme samalla oppimaan ja opettamaan joukkoja... johon eivät demarit kykene ahdashenkisyydessään opportunisteina milloinkaan...

        Saas nähdä, mikä on teidän se uusi oppi, -ja kenen puolesta, -kun ei tieteellinen marxismi - leninismi ole mielestänne se tulevaisuuden oppi, ja suuntakompanssi, - no sen ymmärrän, -olette siitä jo luopuneet herra Tanneri aikoina...

        -Ystävällisesti arvostelleen Kaarlo Nurmikumpu, -Ktp -Kemijärvi


      • eräs.työläinen

        Tuossa sanotaan, Kaarlo ollu 60 luvulla töissä viimeksi oikeasti? No eikö hän ole ollut myös kirjastotyöntekijä, puistotyöntekijä jne. Kemijärvellä pitkäänkin? Nyt on eläkkeellä oleva työläinen ja silti omaishoitajan vaativaa työtä tekevä.


    • harmajapää

      -Eikö oikeasti myös ole niin, -että jos aina raataa itsensä väsyksiin, niin ei enää jaksa paneutua aatteellisesti tutkivaksi proletaariksi. -so. työväenluokan työläiseksi?

      -Ilman oma syytä sain hyvin paljon olla työttömänä, -myös siksi, -että olin tunnustautunut työväenluokan m - l: i kommunistiksi, -jopa olin perustamassa uudelleen työväenluokalle p, o, m - l: n ideologian opin kommunistista puoluetta, -KTP: a toukokuussa 1988...

      -Juuri tuo oli myös syynä siihen, -että työttömyyteni olivat suhteettoman pitkäaikaisia, -ja paljolti vain kelpasin satunaisiin hätäaputöihin, -joita olivat myös mm. ko. puistotyöt Kemijärvellä, -ja se kulttuuritoiminnallinen hätäaputyö, -jotka ovat silti oikeaa työtä -ensin toimistolla ja sitten kirjastossa... -ja sitten puistotöissä, -jota tehtiin, -tosin ei kunnon palkalla, milloin hätäaputöissä maksetaan työläisille n s. oikeudenmukaista työvoiman kulutuksesta korvausta, -eli palkka?

      -Ei silti palkka ole työstä, -vaan korvaus työvoiman kuluttamisesta, jos niin kuin oikeasti asia ilmaistaan...

      -Aineellinen, kansantuloa tuottava työ on ensisijainen työ, -myönnän
      - Myös ns. palvelutyöt, monet liittyvät oikeina töinä aineellisen tuotannon prosesseihin, -eri vaiheisiin, -ja niitä tehdessämme teemme oikeaa työtä, -mutta tätä en hyväksy, -että nyt esim. 9. eurolla pakotetaan työtön vielä halpatyöhön.
      -Se on sitä nykyajan työttömän kusetusta... -näin ex työläisenä, -nyt vanhuuseläkeläisenä / omaishoitajana arvioin, -toisin sanoen päivitän nykyaikaa...
      -Voin sanoa liikoja kehumatta, -että olen suhteellisen paljon tietoinen missä ollaan, -ja miten työläisinä ja tavallisena kansana eletään, -ja sen, miten päästään riisto-sortovallasta pois.... -joukkovoimalla-, tai äänestämällä työläisiä, enemistöksi - edustuksen keinoin?

      Kaarlo N... Kemijärvi

    • yksi.onnittelija

      ONNEA KAARLO SYNTYMÄPÄIVÄNÄSI!

      Koti-Lappi ei huomioinut, vaikka kaikki tuntee Kaarlon. Kansa ei unohda!

      Kaarlolle onnittelu värssy:
      Onnea onnea onnea vaan...
      punainen lippu ja neuvostomaa...

      • harmajapääkaarlo

        Kiitos onnitteluista.
        -Taasen 5. 5. tulee yksi lisävuosirengas syntymästä, - Kemijärven Soppelan kylän kansakoulussa - 5. 5. 1940. -Talvisodan yksi evakkopaikoista...

        -Kerronpa teille 5. 5, -eka-aamun tapahtumasta ko. kansakoulun opettajan huoneessa...

        -Synnytystä oli puoskaroimassa Niemisen Liisa, -(äidin kertoma)...

        -Liisa saatuaan minut vapaaksi äidistä, ja saatuaan asiaan kuuluvat toimet, -oli asettanut äidin ja isän sängyn päähän uinailemaan...

        -Oli herännyt yksi minun isosiskoista, -joka oli 12, ja 2 kk. iäkkäämpi, -oli tavan mukaan hypännyt äidin ja isän petille... -Oli kuulunut vain älähdys, -sillä isosiskon jalkaterä oli osunut vastasyntyneen pikkuveljen korvalliselle... -niin että sellainen oli eka-aamun vastaanotto hyppy isosiskon taholta, -kun ei tietänyt, -että perheen 11. lapsi, oli syntynyt sinä aamuvarhain... -Jos hyppääjä olisi jalkansa hiukan syvemmälle naamatauluani osunut? Olisi ehkä joko naamataulu levennyt ja elonkaari lyhyeksi jäänyt, -mutta ei kuin pian tulee tuosta hetkestä 76 vuotta... -Näin elämäni alkoi ulkopuolella äidistä, -heti eka-aamuna...

        1. 5. 2016,
        Kaarlo Nurmikumpu - Kemijärvi


      • 1yksimonista

        Tänään on Nurmikummun syntymäpäivä. Kemijärvellä muistamme sitä seuraavilla sanoilla:

        Nurmikummulle onnea toivomme
        Emmekä tuki toisten turpaa
        Hänelle punaiset kukat annamme
        Siihen ei tarvi demarin lupaa

        Soppelan koululta Moskovaan
        vienyt ompi Kaarlon matka
        Nyt hän tähyää Lumppion taa
        Ottivatko ufot hatkat?

        ONNEA KEMIJÄRVEN SUURELLE AJATTELIJALLE JA JULKKIKSELLE, ÄLÄ VÄLITÄ PILKKAAJISTA; ARVOSTAMME ROHKEUTTASI TOIMIA!

        Kaarlo Nurmikumpu täyttää vuosia ja onnittelemme häntä.


      • harmajapääkaarlo

        Kiitos onnitteluista ja runosta..... -Kerron teille silti, -ettei ne ufot ole ottaneet hatkat, -yhä näen niitä eri laisina tunnistamattomina -lentävinä kohteina, -esineinä joka vuorokausi... Aamulla n. kello 5, tuli syntymästäni 76. vuotta. -Synnyin Kemijärven Soppelan kylän kansakoulussa, -ja: -"silti olen "näin viisas", -kun olen kansakoulussa maallisen, -äidin ulkopuolella elämän aloittanut"; - VITSI!!!

        -PILKKAAJAT MENKÖ VAIN BRYSSELIN TAA, -EN NIISTÄ VÄLITÄ SILTI SEN KUMMENPAA... VANHEMMAT NIMEN ANTOIVAT KESÄLLÄ 1940 - KAARLO, -JA SUKUNIMEN 1920 ALUSSA OTTI ISÄNI: -SUKUNIMESTÄ: KULTANEN - NURMIKUMPU, -
        NURMIKUMPU. -OLEN SIIS KAARLO NURMIKUMPU...

        -Miksi kätkeytyisin tärkeissä kannanotoissa jonkun muun salanimen taakse - allekirjoittajana...?

        -Kiitos eilisen syntymäpäivän vuoksi onnittelijoille.

        -6.5.2016,
        -Kaarlo Nurmikumpu -Kemijärvi


      • nim.VeijoVene

        Toisella palstalla Suomi24:llä, ei Kemijärvi, kirjoitti joku, että Nurmikummun nimi pitäis olla Päiväkumpu-Päivölä. No ei se sitä varmastikaan ole, hän on ollut Nurmikumpu jo pitkään, syntymästä asti. Kemijärvellä Soppelassa syntynyt tämä henkilö on. Soppelan kylästä on kotoisin muitakin merkkihenkilöitä, se on erikoinen kylä. Onkohan Nurmikumpu itse koskaan käynyt Soppelassa sen jälkeen, kun lähti sieltä pois syntymänsä jälkeen?


      • harmajapääkaarlo

        Olen syntymäni jälkeen käynyt muutaman kerran Soppelan uudessa kansakoulussa, -elokuvanäyttäjän Esko Riikosen mukana, -kaupungin puolesta vahtimestarina, -möin myös mm. pääsylippuja.

        -Syntymäkoulu oli ainakin silloin siinä vieressä, -vaan sen sisällä en ole käynyt Sallan Hirvasvaaralle pois siirron jälkeen, -toukokuussa 1940. -olin kahden viikon ikäinen olut muuttohetkellä... -k. n.


    • Sop.tapaus

      Kemijärven kehittämisessä huomioitava myös Soppela. On hyvä että Nurmikumpu on siellä syntynyt, mutta ei se ole ainoa merkkitapaus Soppelassa. Siellä on myös rantakalajuhlat ja sitten siellä on asunut monia henkilöitä. En ota tässä kantaa

      • itseharmajapääkaarlo

        -Tietenkin Kemijärven kaupunkikunnan kehittämien on tavoitteellisesti kokonaisvaltaista, -eri kylien kehittämistavoitetta, -myös syntymäkylän -Soppelan kylän kehittämisvaatimuksena.

        -Totuus on, -vaatia saa, mutta tämä hallitus- ja valtakausi ei pyri kehittämään elinvoimaisiksi edes kaupunkina Kemijärviä, .joten se ei toteuta tuotakaan kuntalaisen toivetta.

        -On tämä nähty, -mihin täällä olevat pääomat on viety, -ja mihin menevät täällä Suomessa ja Kemijärvellä luodusta kansantulosta suuret osuudet... Euroopan ylikansalliselle, -monopolikapitalistiselle, -imperialistiselle EU: e, sen suurpääoman kilpailukyvyn turvaamiseen, -ja täällä Suomessa ja Kemijärvellä todellinen kehitys on yhä enemmän taantuvaan suuntaan.

        -Sattumalta synnyin no. Soppelan kylässä, -sen kylän kansakoulussa 5.5.1940 ns. -"välirauhan" kevään toukokuussa, Sovakylästä, -(Sallan luotetun alueen kylästä), -lähteneen evakkoperheen 11: a... -ja jäin kuopukseksi, kun isä menehtyi "talvisodan" nostomiehenä saamiinsa vammoihin 29.9.1940... (Kuoli Sallan Hirvasvaaralla, Rantalassa).

        Sovakylässä vanhempani harjoittivat maataloutta, -siis kuuluivat talonpoikaisluokan alimpiin maataloustuottaviin kerroksiin... -(Isä oli myös ns. -puoliproletaari), -eli piti käydä savotoista ja uitoista tienaamassa suolarahoja kasvavalle perheelleen...

        -Synnyin jo proletarisoituneeseen työläisperheeseen, -kun menetettiin se maatilan, -ja maa on tuotantoväline...
        Perhe siis joutui "talvisodan" vuoksi siirtymään vailla maa tuotantovälinettä työväenluokkaan, -joka on kokonaisuudessaan vailla tuotantovälinettä...-eli nykyään noin 90 prosenttia koko kansasta.

        -Olen työväenluokan vanhuseläkeläinen, -ja pyrin osaltani edistämään alueen kehittämistä lähtien teollisuuden ja maatalouden palauttamisena... -ns, peruspuujaloiksi, jonka ympärille rakennetaan sitten kunnan, kuntien, ja koko maan päällysrakenne, -ja tavoite: -Koko Suomen kehittäminen edellyttää enemmän pääomien käyttämistä alueiden kehittämiseen, -vauraammiksi.
        -Maaseutu kun voi hyvin, -voivat kaupungit sitten paremmin...

        -Soppelan kylällä on tulevaisuus, -ja se on myös Suomella kokonaisuudessaan, -kun ensin erotaan EU: a, eurosta ja Natosta,
        - ja palautetaan talouden nurkkakiveksi oma kansallinen markka takaisin... yms...!?

        -Terveiset Soppelan kylän-, -syntymäkylän nykyisille asukkaille: -Ei saa menettää toivoa paremmasta, -ja sen eteen toimimasta...
        -Huomatkaa: -TOIMIMASTA paremman kehityksen ja vaurauden puolesta, -samoin kautta koko Suomen raatajakansa...

        Ystävällisin terveisin: -Kaarlo Nurmikumpu, -(KTP) -Kemijärvi


    • Kaarlo.asia

      Tämä ketju sisältää paljon Nurmikummun kirjoituksia. Hän on poissa, mutta hänen tekstinsä ovat meillä yhä nähtävillä. Rauha Nurmikummulle. Hakemalla Suomi 24 palstalla esim. hänen nimellään löytyy paljon kirjoituksia. Ne voisi koota yhdelle sivulle joku? Osa ketjuista sisältää myös muita asioita, jotka eivät kuulu tähän?

      • Juttu_on_näin

        Kaarlon sepustukset joutaa siivota kokonaan pois netistä. Kommaripropagandaa ja muita höhöilyjä on liikaa jo muutenkin sotkemassa asiallista keskustelua. Jos ne on pakko säilyttää, niin siirrettäköön koko hoito kommarien omille sivustoille, etteivät ole enää kunnon ihmisten riesana.


      • iloa-Suomulle

        Nurmi-Kalle kirjoitti paljon täällä netissä. Näitä keskusteluja lukee ilokseen! Hän oli hauska veikko. Ei elämän tarvitse olla aina niin vakavaa ja vihaisena kommentoida, otsa kurtussa ja tiuskia ihmisille, kuten monet jopa entiset kunnan tehtävissä olleet tekevät...? Ollaan hyvällä tuulella. Nurmi-Kallehan tuki sitä Suomu aloitettakin.


    • hänetmämuistan

      Tänään on syntymäpäivä Nurmikummun. Missä lie planeettojen takana luuraa nykyään? Muistetaan iloista huumori-ihmistä, Kemijärven valopilkkua! 5.5. on Nurmikummun päivä! Kiitti mukavista jutustelutuokioista, Osuuskaupan oven edessä!

      • ottakaaoppi

        Kaarlon syntymäpäivä pitäisi olla jonkunlainen kotiseutu juhlapäivä Kemijärvellä. Iloinen hauska seuramies. Täällä niin vihaisesti kirjoitetaan otsa kurtussa. Kaarlo oli sellainen, että oli vitsejä aina ja asiallinen hyvä käytös.


    • RIPerikoispersoona

      TÄNÄÄN ON KAARLON NIMIPÄIVÄ!
      Se on meille kemijärviläisille juhlapäivä! Menkää äänestämään ja sitten kahvit Kaarlon muistoksi!

      • Nurmikumpu-legenda

        Kaarlo Nurmikummun muistoa pitäsi vaalia Kemijärvellä että hänen kertomuksensa ei unehdu


      • Anonyymi
        Nurmikumpu-legenda kirjoitti:

        Kaarlo Nurmikummun muistoa pitäsi vaalia Kemijärvellä että hänen kertomuksensa ei unehdu

        Ensi kuussa tulee Kaarlo Nurmikummun 80 vuotinen muistopäivä hänen syntymästään. Voisi Kemijärven kaupunki jotenkin muistaa juhla vuoden!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensi kuussa tulee Kaarlo Nurmikummun 80 vuotinen muistopäivä hänen syntymästään. Voisi Kemijärven kaupunki jotenkin muistaa juhla vuoden!

        Kaarlo Nurmikumpu oli legenda jo eläessään.
        Nyt hän on ollut poissa jo monta vuotta, mutta me muistelemme häntä,
        hänen elämäänsä, olemistaan, työtään.

        Kiitos Kaarlo mukavista juttu-tuokioista S-Market kaupan kulmilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaarlo Nurmikumpu oli legenda jo eläessään.
        Nyt hän on ollut poissa jo monta vuotta, mutta me muistelemme häntä,
        hänen elämäänsä, olemistaan, työtään.

        Kiitos Kaarlo mukavista juttu-tuokioista S-Market kaupan kulmilla!

        Ei hän ole poissa. Hän on vain siirtynyt toiselle tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hän ole poissa. Hän on vain siirtynyt toiselle tasolle.

        Muistakaa liputtaa.


      • Anonyymi

        Sepä se on sinullakin edessä, taitaapa jo lähtö jo pelottaa kun noin ronskia kieltä käytät.
        ,


      • Anonyymi

        Aitaa rajalle ja ovet lukkoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aitaa rajalle ja ovet lukkoon

        Routa_aira on ehdoton Patovaaraan.


    • Anonyymi

      olispa kuollut jo

    • Anonyymi

      vanhoja Nurmikumpu juttuja nostelee tänne. Ihminen on kuollut jo vuosia sitten. Sairasta touhua.

      • Anonyymi

        Ei ole sairasta muistella Kemijärven mukavaa tyyppiä jakoi sitä lehteä aina S kaupalla


      • Anonyymi

        Selvästi tämä vanhojen nostelija on vähintään häiriintynyt yksilö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvästi tämä vanhojen nostelija on vähintään häiriintynyt yksilö.

        Taidat olla sama häitiintynyt yksilö joka sairastaa TURPA KIINNI hysreriaa jonka joku on sanonut 15 vuotta sitten. Näitä kymmenen vuotta vanhoja Nurmikumpu juttuja nostellaan tänne vaikka kyseinen henkilö on kuollut jo vuosia sitten.

        Ylläpidolle ilmoitus tästä häiriköstä hänen Suomi 24 yhteys voidaan katkaista, tai laittaa jäähylle muutamaksi kuukaudeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla sama häitiintynyt yksilö joka sairastaa TURPA KIINNI hysreriaa jonka joku on sanonut 15 vuotta sitten. Näitä kymmenen vuotta vanhoja Nurmikumpu juttuja nostellaan tänne vaikka kyseinen henkilö on kuollut jo vuosia sitten.

        Ylläpidolle ilmoitus tästä häiriköstä hänen Suomi 24 yhteys voidaan katkaista, tai laittaa jäähylle muutamaksi kuukaudeksi.

        Miksi ei saa muistella palstan keskustelijaa?


    • Anonyymi

      Kaarlo Nurmikummun syntymäpäivä taas 5.5., muisto elää!

      • Anonyymi

        Onnea "sinne jonnekin"!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      415
      4634
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      248
      2314
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1730
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1467
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      318
      1435
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1141
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      80
      1110
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1085
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      995
    Aihe