Jarrulevyt vaihtoon

näinpian??

Käytin edellisen mallin avensiksen 100 000 öljynvaihdossa ja kuulema jarrupalat ja jarrulevyt pitäisi vaihtaa. Hinta melkein 400 Eur. Mistään muusta autosta mulla ei ole mennyt jarrulevyt näin helposti. Joku tyyppivika?

52

10744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onpahan ihme-

      juttu. Mun ave oli juuri 120 tkm:n huollossa ja palat puoleenväliin kuluneet. Levyt hyvät. Ei tunnu tyyppivialta. Tai no..Onko automaattivaihteet sulla?

    • rahat tiskiin

      Jarrut kuluu, jos jarruttelee. Uusissa autoissa jarrujen tehokkuus perustuu jarrulevyjen ja -palojen pehmeämpääm materiaaliin eli kuluminen on ihan normaalia.

    • :::)))))))

      Jaa missäs avessa on 100tkm huolto...pikkasen tarkkuuta provoiluun.

      • Rahapula nääs.

        90 tkm:n huolto vähän siirtynyt myöhempään. Mainitusta syystä. Siksi aloitus - ei oo rahhoo uusiin vermeisiin.


      • näin se taas
        Rahapula nääs. kirjoitti:

        90 tkm:n huolto vähän siirtynyt myöhempään. Mainitusta syystä. Siksi aloitus - ei oo rahhoo uusiin vermeisiin.

        Ensin on varaa maksaa ylihintaa vanhasta Tojosta mutta ei ole varaa pitää sitä kunnossa. Kaikki pitäisi saada mieluummin ilmaiseksi tai ainakin halvalla, renkaista alkaen.


    • no, jo on

      Älä perhana. Taidat olla joku tyyppivika. Krooninen sellainen. Eikös citikka jo noilla kilometreillä viedä paaliin.

      • väärä luulo

        Eihän toki. Minulla oli C5:ssa 180.000 mittarissa, kun levyt ja palat vaihdettiin. On muuten automaatti. Ja matka jatkuu jo pitkälle eteenpäin.


      • Anonyymi
        väärä luulo kirjoitti:

        Eihän toki. Minulla oli C5:ssa 180.000 mittarissa, kun levyt ja palat vaihdettiin. On muuten automaatti. Ja matka jatkuu jo pitkälle eteenpäin.

        Eihän ne citikan levyt mihinkään kulu kun palat on jumissa.


    • milli3

      toyon metalli on bläkki peltii tai sit on ollu jarrut jumis viimeset sata vuotta motonetistä saat hiukan halval osat

    • takkari

      "Mistään muusta autosta mulla ei ole mennyt jarrulevyt näin helposti."
      Olisit kertonut tärkeitä lisätietoja!
      Nykyisessä autossasi on todennäköisesti ABS:t, entä edellisissä? Saamani tiedon mukaan ABS:t kuluttavat jarruja enemmän kuin ilman ABS:ia olevat.
      Onko ajo-olosuhteesi muuttuneet? Aiemmin pitkän matkan ajoa ja nykyisin esim. kaupunkiajoa, jossa pitää jarrutella enemmän.
      Onko jälkikasvusi saanut ajokortin ja agressiivisempi ajotapa kuluttaa enemmän jarruja(kin).

      • se ja sama

        Onkos se nyt kamalaa, jos autoon täytyy vaihtaa muutaman satkun maksavat jarrulevyt ja palat 100 tkm välein. Jarrut on kuitenkin aika tärkeä turvallisuuden kannalta.


    • Ave I

      Ovatko jarrulevyt epätasaisesti kuluneet? Silloin huono jarrulevy pilaa uudet palat. Toisaalta jos jarruissa on jumitusta, niin uudet palat ja levyt menevät pilalle.

    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      2009 avesta meni 50tkm välein takajarrut uusiksi. Siis levyt ja palat, aina huollettu toyotalla.

      Siitä kun valitti niin huusivat sen olevan normaalia.

    • 342334

      Jarrulevyt ja palat ei maksa edes Suomessa noin paljoa.

      • 322335

        Ja työhän on aina ilmsista ?


      • mBÖLLIS
        322335 kirjoitti:

        Ja työhän on aina ilmsista ?

        Höh


    • laatua..

      haaa mulla ajettu 240tuhatta alku peräset jarrulevyt kerran vaihdettu palat. auto saksalainen eikä tojotan räpsy niin kun kiala viulu ae 111 sanoo haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

      • näin maltilla

        Toihan on vielä harrastelusarjaa. Mulla on 375 tkm tojon mittarissa ja etulevyt on vaihdettu, mutta takana vielä alkuperäiset. Se on ihan mahdollista kun ajaa ennakoivasti eli ei jarruttele, vaan antaa vauhdin laatua itsestään rampeilla ja kaupungissa antaa kaasua vaan puoli korttelia. Loppu menee rullaamalla ja vauhti hidastuu ihan tarpeeksi. Jarrutusmäärät vain minumiin. Maantiellä pitää kunnon turvavälit edelliseen niin ei tarvi perskärpäsenä jarrutella jatkuvasti vaan voi säätää vauhdin ihan kaasulla.


      • The Köle
        näin maltilla kirjoitti:

        Toihan on vielä harrastelusarjaa. Mulla on 375 tkm tojon mittarissa ja etulevyt on vaihdettu, mutta takana vielä alkuperäiset. Se on ihan mahdollista kun ajaa ennakoivasti eli ei jarruttele, vaan antaa vauhdin laatua itsestään rampeilla ja kaupungissa antaa kaasua vaan puoli korttelia. Loppu menee rullaamalla ja vauhti hidastuu ihan tarpeeksi. Jarrutusmäärät vain minumiin. Maantiellä pitää kunnon turvavälit edelliseen niin ei tarvi perskärpäsenä jarrutella jatkuvasti vaan voi säätää vauhdin ihan kaasulla.

        Harrastesarjaa sullakin

        Mä vaihdoin ekan kerran palat 400tkm ja kun olin silloin nuuka, niin se kostautui ja 500tkm kohdalla piti sitten vaihtaa levyt ja palat tietenkin toiseen kertaan, kun olivat niin pahoin epätasaisesti kuluneet vanhojen levyjen kanssa.......


      • ile D-4D
        The Köle kirjoitti:

        Harrastesarjaa sullakin

        Mä vaihdoin ekan kerran palat 400tkm ja kun olin silloin nuuka, niin se kostautui ja 500tkm kohdalla piti sitten vaihtaa levyt ja palat tietenkin toiseen kertaan, kun olivat niin pahoin epätasaisesti kuluneet vanhojen levyjen kanssa.......

        palat 180 tkm, levyt ja palat 350 tkm, seuraavat palat 520-540 tkm? Ja "tarvikeosilla" mennään.


      • Jaakko_M
        näin maltilla kirjoitti:

        Toihan on vielä harrastelusarjaa. Mulla on 375 tkm tojon mittarissa ja etulevyt on vaihdettu, mutta takana vielä alkuperäiset. Se on ihan mahdollista kun ajaa ennakoivasti eli ei jarruttele, vaan antaa vauhdin laatua itsestään rampeilla ja kaupungissa antaa kaasua vaan puoli korttelia. Loppu menee rullaamalla ja vauhti hidastuu ihan tarpeeksi. Jarrutusmäärät vain minumiin. Maantiellä pitää kunnon turvavälit edelliseen niin ei tarvi perskärpäsenä jarrutella jatkuvasti vaan voi säätää vauhdin ihan kaasulla.

        Joo, maantiellä jonossa ajellessa näkee hyvin, kun joku edellä ajavista joutuu jarruttamaan ihan yhtenään, sen edellä ja sen takana olevat ei joudu jarruttamaan kuin risteysalueilla.
        Kyllä siinä palat ja levyt kuluu.
        Siis minkä takia joku joutuu jarruttamaan vähän väliä?


    • Alkupeeeee

      Ostin auton siis alkuvuonna, ja huoltokirjaan osui nyt eka huolto. Minun muutaman kuukauden ajo ei ole vaikuttanut eli ilmeisesti edellisen omistsjan ajotapa sitten ollut jarruja kuluttava? Tai sitten hänelle suositeltu jarrupalojen vaihtoa jo aikaisemmin, mutta ei ole vaihtanut ja jarrupalat kuluneet. Abs jarrut ovat olleet aikaisemmissakin autoissa. Tuli vaan vähän yllärinä, että juuri ostamassa toyotan liikkeen tarkistuksen käyneessä autossa heti menee jarrupalat vaihtoon vaikka mittarissa vaan 100 000. Noh ei kai siinä, kuluvista osista toki tulee vuosittain aina kuluja.

      • The Köle

        Ootko sittenkin Provo?

        -aloitit keskustelun jarrulevyistä, nyt puhut jarrupaloista?

        -käsittääkseni Toyota suosittaa jarrupalojen vaihtoa 90tkm kohdalla, tai jos kulutuspintaa on ollut edellisessä huollossa alle puolet.......

        Koska Toyotalla puretaan ja herkistellään jarrut aina isossa huollossa, ei palojen uusinta pitäisi maksaa edes 400e???


      • alkupeeee
        The Köle kirjoitti:

        Ootko sittenkin Provo?

        -aloitit keskustelun jarrulevyistä, nyt puhut jarrupaloista?

        -käsittääkseni Toyota suosittaa jarrupalojen vaihtoa 90tkm kohdalla, tai jos kulutuspintaa on ollut edellisessä huollossa alle puolet.......

        Koska Toyotalla puretaan ja herkistellään jarrut aina isossa huollossa, ei palojen uusinta pitäisi maksaa edes 400e???

        Sori tuli typo. Eli sekä jarrupalat että jarrulevyt kuluneet, niin, että pitäisi vaihtaa. Eli mietin tuossa, että onko edelliselle omistajalle mahdollisesti suositeltu jarrupalojen vaihtoa jo aikaisemmin, mutta ei ole tehnyt sitä, niin nyt ovat jarrulevytkin sitten kuluneet ennen aikojaan.


    • 34535345

      Jos ajotyyli talvella on ronskinpuoleinen niin jarrut kuluu kun ESC yrittää pitää luistot hallinnassa.
      Myös (ylipainoisen) kärryn vetäminen syö jarruja kun ESC yrittää sitäkin pitää tiellä. jossain vaiheessa muistaakseni vanhassa avessa oli ylherkkä kiertoanturi mikä kärryn kanssa söi takajarrut.

    • kaupunkilainen

      mulla 03 toyota ja automaatti, ajettu 110000 ja eipäs kelvanneet levyt katsastajalle, etulevyt nyt vain, mitähän merkkikorjaamoss maksaa?

      • 10tkm/a

        Ajon puutetta, eli syöpyneet muuten tai vähän käytön jumien myötä.


    • The Köle

      Vaihda itse, niin pääset halvimmalla. Älä vaan vaihtaessa tee niinkuin minä, siinä kyykyssä ollessani pierasin ronskisti ja eikös sitä aamuista ruishuttua tullut lusikallinen kalsareihin. Vaimo möksötti, kun joutui pyykille.

    • kpg1

      Vetoluistonesto toimii jarruttaen luistavaa pyörää.
      Eli ajotyyli "risteyksestä ripeästi kiihdyttäen" kuluttaa jarruja entistä enemmän talvisin.
      Ei pidä verrata autoihin ilman ko ominaisuutta.

      • hondisti

        jarrulevyt kuluu ajokilometreistä
        jos ajat kaupunkiajoa paljon silloin kuluu nopeaan
        maantiellä kestää 150000-25000
        kaupunkiajossa 20000-100000
        eli normaalisti kuluu


    • ngg

      Omilla autoilla ajettu 100-220tuhatta ennen vaihtoa enkä ole kertaakaan vaihtanut levyjä yhteenkään, yhet palat mennyt noilla kilsoilla. Siis autoina toyota.

      • Ehkä 150 tkm

        Oma oli 90 tkm huollossa ja tarkastuksen tulos yli 50% pintaa alkuperäisissä jarrupaloissa jäljellä.


    • ei kestä enempää

      Kyllä Kia Ceedistäkin meni kaikki levyt ja palat vaihtoon 120tkm.

      • h.anuri

        Corolla 95tkm, levyt ja palat vaihtoon. Eikä ole ESC:tä. Ihan normaalia jos vähänkin kaupungissa joutuu ajamaan.


      • Anonyymi
        h.anuri kirjoitti:

        Corolla 95tkm, levyt ja palat vaihtoon. Eikä ole ESC:tä. Ihan normaalia jos vähänkin kaupungissa joutuu ajamaan.

        Minulla on 2000 Corolla, ajettu jonkin verran kolmattasataatuhatta kilometriä. Jarrupalat vaihdoin 1.kerran muutama vuosi sitten. Levyt kestää ehkä sen mitä auto. Tehdas ilmoittaa jarrulevyjen ja -palojen minimipaksuudet. Tässä palan kulutuspinnan minimi on 1 mm.


    • seliseliselisel

      Normaali mies vaihtaa muutaman kympit levyt itse, ei montaa työkalua tarvitse...

    • h.anuri

      Tein itse ja säästin....

      • Anonyymi

        MB - C 250 vm 2014 . Tumpelomies tilasi levyt ja palat saksasta, 4 päivää,osat pihassa.
        153 e. Työohje kalut : tunkki -rengasavain muutama kiintoavain 13 -17.... iso ruuvari.
        Työaika ekakertalaiselta noin 30 min / pyörä. Epäilin taitojani ja katsoin ohjeet Ytubesta
        Jokainen osaa, jos viittsii tai haluaa. Kylä taas jarruttaa ! Terv, Uuno


    • jarrut.kuluu

      Aloittajalla rahapula vai mistä kiikastaa?

    • tttttttojo

      Katsastusmies sanoi, että ehkä vuoden päästä jarrulevyjen vaihtoon. Ajettu vhän alle 120 tkm.

    • Anonyymi

      Onko jalka jarrulla ? Tee homma itse . Hinta noin 150 e

    • Anonyymi

      Siskon Vw passattiin uudet levyt eteen ja taakse palat.
      Levyt oli 20€ per akseli, palat 13 eur akseli. Säästimme varmasti useita XXX €uroja. rautalevyn valmistaminen ei montaa euroa maksa maissa missä ei ole euro käytössä, eikä saakaan.

      Helppo homma.

      Levythän ei ole autoissa kiinni kuin pyöränpulteilla / muttereilla, korkeintaan pieni ruuvi pitämässä paikoillaan, jarrusatulan irroittaa, palojen pitää liikkua kohtalaisen helposti urissaan, ennen uusien asennusta puhdistaa ja laittaa vähän rasvaa. Palat saa liikkua helposti että ei jumita.

      Teräsharjalla, porakoneharjalla, puhtaaksi ruosteista napa ja voi laittaa kuparispraytä tai jotain väliin jos huvittaa. Tosin ei merkitystä kun seuraava vaihto monien vuosien päästä, kyllä irtoaa

      Jarruremppa on mukava tehdä.

      Meillakin on auto jossa "sähköinen" huoltokirja, vihkoon huollot ja öljyjen vaihdot, suodattimet merkitään. Jokainen huolto on useita satoja euroja omaan taskuun ja auto huippukunnossa.

    • Anonyymi

      Omassa 2009 Avessa kilometrejä 240tkm. Etujarrulevyt alkuperäiset ja paloissa pintaa vielä 5 mm Takana tyyppivian ( jommankumman jarrun "laahaamisen " vuoksi vaihdettu palat kahdesti. Korjaantui uusimalla toinen jarrusatula.

    • Anonyymi

      Just kävin tilaamassa paikallisesta tarvikemyymälästä taakse levyt,palat ja käsijarrukengät. 114€. Ikinä en oo avensiksen takajarruja vaihtanu , mutta ei luulis olevan kovin vaativa homma.

    • Anonyymi

      Kukaan tavallinen mies ei itkisi jarrulevyjen vaihdosta 100 tkm kohdalla.

    • Anonyymi

      Toyo pyörän laakerit sulaa muovikuulat ei kestä mitää

    • Anonyymi

      Köyhille eläkeläisille marjanpoimijoille kaikki on liikaa , jopa moottorin vaihto Avensik kansi lohko laho iski.

    • Anonyymi

      Noin 200 tkm kohdalla vaihdettiin mun Aven palat ja sorvattiin levyt suoraksi. Turha vaihtaa levyjä liian aikaisin, alkuperäiset levyt ovat laadukasta hiiliterästä.

    • Anonyymi

      400e. voi helvetti sentään...

    • Anonyymi

      Kaksi ajotapaa kuluttaa jarrupalat ja levyt loppuun alle 100 000 km
      Reipas ajaotapa, johon kuuluu olennaisena osana talvella liukastelu, jolloin ajonvakautus kuluttaa jarrut ilman jarrupolkimeen koskemista.
      Ja toisena varovainen ajotapa, jossa joka mutkaan mennessä painetaan jarrua. Toyota kuskeista taitaa suurin osa syyllistyä jälkimmäiseen...

    • Anonyymi

      Köyhä se valittaa jo eurostakin.

    • Anonyymi

      No halvallahan nuo vaihtuu, satasen per pyörä, vai oliko vain etupäähän? No ei kallista sittenkään. Ja onhan tuolla jo paljon ajettukin, niin ettei mikään ihmekään jos jotain kuluvaa osaa joutuu jo vaihtamaan. Ei muuta kuin kitinät pois ja homma hoitoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe