Minulle paras hevosrotu?

Apua minä tarvitsen

Hei!
Olen 14v poika, jolla on kokemusta hevosista reilu 3v. Kaikki perusasiat hevosen hoidossa ja lääkityksessä on hallussa. Äiti on kokenut hevosista ja kotonamme onkin 9 hevosta, joita äiti hoitaa. Laitumia on paljon ja yhteensä 10 hevoskarsinaa. Talvilaitumia on myös. Ratsastuksessa äiti opettaa minua. Ja pikkuhiljaa alan oppia ratsastuksen perusasiat. Olen 40kg painava ja 150cm korkea poika. Aikoinaan ratsastin 14v halfinger ruunalla, jolla nyttenkin silloin tällöin ratsastan. Joskus melko harvoin ratsastan 11v shettiksellä, joka on 105cm säkä. Tiedän, se on liian pieni poni minulle, jonka totesi myös äitini. Äiti ehdotti siis hevosta, sopivan kokoista hevosta minulle. Arkisin äiti hoitaa aamutallin, ja minä päivä ja iltatallin. mutta lomilla ja viikonloppuisin hoidan aamu,päivä sekä iltatallin. Kysyn siis: mikä on paras hevoselta minulle? Luonteen haluan olevan rauhallinen,ystävällinen ja kiltti. Esimerkki rotuja, mitä itse olen ajatellut on ; halfinger,russ,issikka,nf-poni,welsh. Onko teillä parempia ideoita? Itselläni nyt 2 omaa heppaa, shettis ja quarter tamma. Molemmat viettää "eläkepäiviä" mutta shettis on joskus jossain harrastus käytössä. Siis, kertokaa parhain hevosrotu minulle. :)

13

1918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suokit rules

      Sulle vois sopia suokki.
      Ne on ihania ja rauhallisia!

    • Kiitos;)

      Kiitos vastauksesta! :)

    • Zara

      Kaikki suokit eivät ole rauhallisia. Oma hoitsuni on kaikkea muuta enkä aina meinaa pärjätä sen kanssa.

      Näistä roduista kun on täällä ollut puhetta monta muuta kertaa, niin kaikki sivustojen kokeneimmat ja luotettavimmat ovat sanoneet, että ei kannata katsoa rotua, vaan kokoa ja sitä mitä haluaa hevosen kanssa tehdä. Kaikissa roduissa on yksilöitä, hyviä ja huonoja. He ovat myös sanoneet, että pientä ponia ei kannata ostaa, koska ne jäävät pian pieneksi. Etsi n. 140cm ponia tai pientä/pienehköä hevosta, niin se ei jää pieneksi ainakaan kovin äkkiä. Myös risteytyksistä löytyy todella hyviä hevosia ja poneja.

    • Okqwe

      Ok, connemara ponit on aika lailla sopivia hevosia minulle. :)

    • Snakey

      Connemara,piensuokki,lv,nf,tinker (:

    • mieee2

      risteytys,tinker.... rotuja on monia eikä kannata tehdä muuta kuin vain metsästää juuri sinulle sopiva! eihän rodulla nytkään niin paljon väliä ole vaan sen sopivuudella sinulle?

    • Ponnynomistaja<3

      Hyvä vosi olla esim 15.v puoliverinen tai riippuu ootko kisoihin tähtäämässä..............Itte tykkään toosi paljon nyffeistä ja ittellä nytten hollanninpuoliverisen ja eestinhevosen risteytys päälle148cm..............:D

      ponista enemmän blogissani: http://almanjavenlanelamaa.blogspot.fi/

      • Anonyymi

        Meillä on yksi Shire ja Clydesdale ja ne ovat todella rauhallisia. Välillä pääsee pukkeja jos innostuu, mutta muuten hyviä kärry ja vain maasto ratsastus käyttöön. 👍🏼


    • OldenburgHorseLover

      Kannattaa ostaa luonteen perusteella eikä rodun :) Kaikki suokit ei ole kilttejä, esim. siskon suokki on aika ärhäkkä kun taas mun Oldenburg tamma on tosi kultainen vaikka on miltei 10 vuotta suokkia nuorempi :)

    • Tyyppä

      Rotua kannattaa katsoa enemmän koon kuin luonteen perusteella, koska samanrotuiset hevoset ja ponit voivat olla hyvin erilaisia

    • hevosrodutjaluonteet

      See ei ole rodusta kiinni vaan luonnesta. Toki jos tykkäät rotevista hevosista niin semmoinen tai päinvastoin. Ja sit sinun pitää kokeilla kunnes löydät sopivan :)

    • 1ssu

      ei ole vain rodusta vaan luonteesta kiinni. Tinker ja muut kylmäveriset sopis hyvin.
      meidän lähellä oli sen rotuinen nimeltä Wille.ne on ihania.

    • 1ssu

      Suomenhevonen, belgiantyöhevonen, Puoliverihevonen, doninhevonen, painthevonen,
      Eestinponi, kalliovuortenponi, Saksanratsuponi, amerikanponi, fellponi,
      Suomenhevonen, abaconvillihevonen, Puoliverihevonen, Dölehevonen, lusitanianhevonen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe