Tampereen/pirkkalan Halpahallissa (retail park Veska) myydään saksalaista mobil-5w50 öljyä joka ei sovi suomen talveen.
Pakkasella se on jäykkää kuin vaseliini.
Api-luokitukset on samat kuin mineraaliöljyn luokat, ja etiketissä lukee saksaa.
Ostin viime talvena sielä, ja ei lähtenyt kaara käymään suosiolla pakkasessa.
Varoittivat siitä oikeassa öljykaupassakin.
VAROKAA MOBIL-PASKAA
17
8843
Vastaukset
- Kirjaviisas...
Katsoitko ohjekirjasta, että sopiiko 5W-50 öljy ollenkaan sinun autoosi talvioloissa?
- Wäsäilijä
5W-50 tarkoittaa että autossa on vika jos ei sovi.
Jos öljy oli 15W-50,niin lähden heti ostamaan;on ihanteellinen venemoottoriin.Mutta talvella vaatii oikean auton että lähtee käyntiin.Sittenkin moottori kärsii.
- mies
ei mobilia käytä!
- Kallu
Halpahallin Mobil 5W50: Api SJ/CF
Suomessa yleensä myyty mobil 5W50: Api SL/CF
Kyllä 5W-öljyn pitäisi sopia, kun kerta 10W öljykin sopii talveen.
Api sj/cf lukee myös 10w40 mobil super-öljyssä mutta se maksaa vain 12e.
Mutta ostakaa vaan paskaa jos haluatte.
Myyvät sitä taas.- HOj
Hei
Tuo API luokitus on tosiaan mobililla noussut, vanha on trisynth ja uusi supersynth tms. ja luokitukset API SJ -> API SL
Ainakin mobil 0W40 öljyssä oli näin. Sinänsä sama koska auto on pysynyt samana tämän vuoden ajan ja vuosi sitten tuo entinen standardi oli vielä paras.
Eikai se nyt ihan paskaa ole jos on viimevuoden öljyä vaikka tänä vuonna on tullut vielä parempia?
Sinänsä kyllä asiallista huomauttaa, tarjouksessa kun ei puhuta mitään siitä että nuo on jotain vanhoja loppueriä. - w50
HOj kirjoitti:
Hei
Tuo API luokitus on tosiaan mobililla noussut, vanha on trisynth ja uusi supersynth tms. ja luokitukset API SJ -> API SL
Ainakin mobil 0W40 öljyssä oli näin. Sinänsä sama koska auto on pysynyt samana tämän vuoden ajan ja vuosi sitten tuo entinen standardi oli vielä paras.
Eikai se nyt ihan paskaa ole jos on viimevuoden öljyä vaikka tänä vuonna on tullut vielä parempia?
Sinänsä kyllä asiallista huomauttaa, tarjouksessa kun ei puhuta mitään siitä että nuo on jotain vanhoja loppueriä.5-50 Mopili on turpomoottoreihin tarkoitettu huippuöljy. Autollani on ajettu 350tkm eik syö mobilia yhtään ja aina on lähtenyt jopa lapin pakkasessa käymään...jos auto ei pyöri W5-50 mobililla ON AUTON AKUSSA VIKAA ! Ennen lähti moottorit käymään vaikka öljyt olivat jäätynyttä vaseliinia !
- reiska
w50 kirjoitti:
5-50 Mopili on turpomoottoreihin tarkoitettu huippuöljy. Autollani on ajettu 350tkm eik syö mobilia yhtään ja aina on lähtenyt jopa lapin pakkasessa käymään...jos auto ei pyöri W5-50 mobililla ON AUTON AKUSSA VIKAA ! Ennen lähti moottorit käymään vaikka öljyt olivat jäätynyttä vaseliinia !
koneremontit tehtiin 50 tuhannen kilometrin välein.
Käyntiin lähteminen ja toimiva voitelu on eri asia.
- Juntti...
Vanha 'majuri' (=Fordson Power Major) käynnistyy kelillä kuin kelillä, huolimatta siitä mitä moskaa siellä on koneöljyjen nimikkeellä...
Jo yli 40 vuoden ajan kone on ollut palveluksessa, ja harvoin pettänyt...
Aina vaan käynnistyy, ainakin jos starttimoottoriin saa jotain eloa... No toisaalta, jos löytäisi jostain kammen tuohon koneeseen, niin sen oikuttelevan startin saisi heittää mäkeen...
Onhan se niin, että edellisessä mallissa sellaisetkin varusteet kuten akku, laturi ja startti olivat vain lisävarusteita... Eikä tämäkään niitä tarvitse. Tosin jos laturin ja akun heittää pois, niin viranomaiset saattavat hermostua, kun valot eivät toimi... Selitä siinä sitten ettei koneessa ole sähköjä ollenkaan... - Hihhuli
Ostin 0W-40 Mobil 1 öljyä hintaan 29,95€. Pakkaus on hieman erilainen kuin yleensä varaosaliikkeissä myytävä. Pakkauksessa ei ole myöskään alunperin ollut suomenkielisiä tekstejä. Purkkiin on liimattu jälkikäteen tarra. Öljy on API SL/CF luokiteltu. Näyttäisi oikein lukevan New SuperSyn Technology kyljessä.
Alkoi sen verran vaivaamaan, että laitoin pakkaseen -25C Hong Kongin ja autotarvikeliikkeen öljyt. Öljyn juoksevuudessa kylmänä eikä huoneenlämpöisenä havainnut mitään eroa. Myöskään hajussa ja värissä ei ollut havaittavissa eroa. Molemmat öljyt jähmettyivät huomattavasti pakkasessa.
Itse sain vanhan autoni hyvin käyntiin -27C pakkasissa Mobilin mineraaliöljyilläkin. Toki startti pyöritti aika verkkaisesti konetta, mutta koko talven aikana ei ollut käyntiinlähtöongelmia.
Niin kauan kuin ei löydy tarkempia testejä näistä öljyistä, jatkan huolettomasti halpahalliöljyajoa.
Ja jos tämä "Saksaöljy" olisi huomattavasti paksumpaa pakkasessa ei vikositeetti alkaisi 0W-lukemalla. - Mertmi
Tässä erittäin hyvin API-luokituksia ja muitakin öljyluokituksia selittävä www-sivu. Sattuu olemaan Teboilin käsialaa, mutta samat standardit koskee kaikkia öljyvalmistajia. Ilmeisesti tämä alunperäinen "skandaali" on syntynyt juuri tästä vuosimallisopivuudesta. Esim. ainoastaan 80-luvun autoihin sopivia öljyjä on jo vaikea löytää, kun noin huonoja ei tehdä.
http://www.teboil.fi/Publication.asp?path=1;1510;1508;5637;5650;5652;5653 - Jalli
Se on HYVÄÄ!
Jopa yhtä euroa halvempaa kuin aito tavara!
Mitä sillä on väliä että öljyvalo vilkkuu pakkasella?
EI MITÄÄN! siitähän on jopa hyötyä kun kone hajoaa,saa uuden auton kaupasta!
Sitä kannattaa ostaa..ja acn-kännykkäliittymä on kaikkein paras.- Pelle
SG Aiempaa parempia puhtaanapito-, lietteenesto-, käyttöikä- ja kulumisenesto-ominaisuuksia vaativa luokka. Useimpien moottorinvalmistajien laatuvaatimuksena vuodesta 1989 alkaen.
SH Otettiin käyttöön 1993. Testeiltään ja rajoiltaan sama kuin SG, mutta testien suoritustapa on vaativampi.
SJ 1996 käyttöönotettu luokitus, joka on kehitetty moottoreiden entistä tiukempien päästö- ja suorituskykyvaatimuksien mukaiseksi.
SL Uusi 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon kolme suorituskykyvaatimusta; parempi polttoainetalous, parempi suoja päästöjä vähentäville osille, halu saada aikaan moottoriöljyjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden pidempään käyttöikään. Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa.
Halpahallin Mobil 5W50: Api SJ/CF
Suomessa yleensä myyty mobil 5W50: Api SL/CF
Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa,eli Mobil Super 10W40 mineraaliöljykin yltää SJ-luokitukseen 12 euron hinnalla.
Olettekon ajatelleet että nuo api normit on minimejä, ja huippuöljyt ylittävät ne helpolla?
Jos joku saksan kertakäyttöautoille tarkoitettu moska ylittää rimaa hipoen SJ-normin niin se ei tee siitä hyvän SL-öljyn veroista.
Viskositeetteja ei kait valvo kukaan.
Ne on vain suuntaa antavia laatua mitatessa. Jos öljyvalo palaa pakkasessa ja kone käy niin ei voi olla hyvää öljyä,luki purkissa mitä tahansa.
Tästä lähtien taidan vaatia autoa ostaessani öljykuitit esille. Jos on käytetty jotai saksan lientä 20tkm väleillä niin en täyttä hintaa maksa.
Jos huoltohistoria puuttuu niin en autoa osta ollenkaan..huijarien aikakaudella saa olla tarkkana. - pilkunviilausta
Pelle kirjoitti:
SG Aiempaa parempia puhtaanapito-, lietteenesto-, käyttöikä- ja kulumisenesto-ominaisuuksia vaativa luokka. Useimpien moottorinvalmistajien laatuvaatimuksena vuodesta 1989 alkaen.
SH Otettiin käyttöön 1993. Testeiltään ja rajoiltaan sama kuin SG, mutta testien suoritustapa on vaativampi.
SJ 1996 käyttöönotettu luokitus, joka on kehitetty moottoreiden entistä tiukempien päästö- ja suorituskykyvaatimuksien mukaiseksi.
SL Uusi 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon kolme suorituskykyvaatimusta; parempi polttoainetalous, parempi suoja päästöjä vähentäville osille, halu saada aikaan moottoriöljyjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden pidempään käyttöikään. Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa.
Halpahallin Mobil 5W50: Api SJ/CF
Suomessa yleensä myyty mobil 5W50: Api SL/CF
Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa,eli Mobil Super 10W40 mineraaliöljykin yltää SJ-luokitukseen 12 euron hinnalla.
Olettekon ajatelleet että nuo api normit on minimejä, ja huippuöljyt ylittävät ne helpolla?
Jos joku saksan kertakäyttöautoille tarkoitettu moska ylittää rimaa hipoen SJ-normin niin se ei tee siitä hyvän SL-öljyn veroista.
Viskositeetteja ei kait valvo kukaan.
Ne on vain suuntaa antavia laatua mitatessa. Jos öljyvalo palaa pakkasessa ja kone käy niin ei voi olla hyvää öljyä,luki purkissa mitä tahansa.
Tästä lähtien taidan vaatia autoa ostaessani öljykuitit esille. Jos on käytetty jotai saksan lientä 20tkm väleillä niin en täyttä hintaa maksa.
Jos huoltohistoria puuttuu niin en autoa osta ollenkaan..huijarien aikakaudella saa olla tarkkana.Kun auto on huolto-ohjelman mukaisesti merkkihuollossa huollatettu ja siellä on öljyt laitettu tynnyristä, käytkö tynnyreiden kyljistä katselemasta luokitukset? Ja pöh, sanon minä. Mitään eroa ei ole koneessa, on siinä sitten käytetty sj tai sl-öljyä 400 000 km! Eroa on silloin, jos ilmanputsari on joskus ollut huonosti asennettuna ja se on vuotanut hiekkapölyä sisään, öljysuodin on sattunut olemaan falskaava yksilö, koneella on hetki ajettu jäähdytysnesteen valuttua puhjenneesta letkusta tai kylmää konetta on poljettu kaasu pohjassa. Milläs nämä asiat tarkistat käytetystä autosta???????
- 0 - 0
pilkunviilausta kirjoitti:
Kun auto on huolto-ohjelman mukaisesti merkkihuollossa huollatettu ja siellä on öljyt laitettu tynnyristä, käytkö tynnyreiden kyljistä katselemasta luokitukset? Ja pöh, sanon minä. Mitään eroa ei ole koneessa, on siinä sitten käytetty sj tai sl-öljyä 400 000 km! Eroa on silloin, jos ilmanputsari on joskus ollut huonosti asennettuna ja se on vuotanut hiekkapölyä sisään, öljysuodin on sattunut olemaan falskaava yksilö, koneella on hetki ajettu jäähdytysnesteen valuttua puhjenneesta letkusta tai kylmää konetta on poljettu kaasu pohjassa. Milläs nämä asiat tarkistat käytetystä autosta???????
Tärkeää on, että moottorissa on öljyä. Ellei ole, se on huono homma.
Vaikka olisikin, pitää olla vielä öljynpainetta. Nämä eivät ole mitää B&S pystymoottoreita, joissa on roiskevoitelu.
Vaihtaakin kannattaa silloin tällöin! - KALe
0 - 0 kirjoitti:
Tärkeää on, että moottorissa on öljyä. Ellei ole, se on huono homma.
Vaikka olisikin, pitää olla vielä öljynpainetta. Nämä eivät ole mitää B&S pystymoottoreita, joissa on roiskevoitelu.
Vaihtaakin kannattaa silloin tällöin!On kyllä suomalaisilla lukutaitoa!
Tuola alussa lukee monta kertaa että saksan mobililla startatessä öljynpainevalo PALAA!
JOS SE VALO PALAA NIIN EI OLE ÖLJYNPAINETTA JA MOOTTORIN OSAT HINKKAA TOISIINSA JA KULUU!
_________________________________________________
Kun itse saksalaista mobilia käytin -25 pakkasessa niin auto kyllä kävi, mutta valo paloi jotai 3 sekuntia käynnistymisen jälkeen ja moottori kului vähän varmasti.
Suomeen tarkoitetulla sammuu heti kun kone on pyörähtänyt muutaman kerran.
Auto on Nissan Bluebird 1.8
Viimetalvena huomasin kyllä ton öljyn ominaisuudet.
__________________________________________________
Millää luokituksella ei ole väliä jos se valo palaa jatkuvasti, palaminen kertoo että öljy on täyttä paskaa.
Ja jokainen sen näkee jos viittii katsoa vähä.
- öljyt
Niin pieni on maailma.Ostin joskus aitoa shell
öljyä jotain 5w50 sarjaa.Oli talvi ja meinasin lisätä öiliä koneeseen mutta.Purkki oli ollu pari viikkoo peräluukus,pakkasta oli noin 15,öljy ei tuu ulos purkista!Niin paljon kiinnosti öljy,että otin shelliltä selvän mistä
oli tullu.Se oli jotain konttiöljyä joka oli seissy satamassa useita kuukausia.Tekevät kuulemma auton renkaille samaa.Ns. konttirenkaita.Ota siitä sitten selvää! - Asiakas
Osta autotarvikkeet alan liikkeestä äläkä marketista. Osta ruoat marketista äläkä huoltoasemalta. Osta bensa huoltoasemalta äläkä marketin pihalta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367569Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361843Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251840- 911603
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791525Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28800- 31749
- 241717