Miksi en halua lasta / lapsia?

lapsetonko4ever?

Kolmekymppiä alkaa olla mittarissa,vakituinen mies ja työ löytyy sekä koti ostettuna ja pihalla farmarimallin uusi auto. Jotain kuviosta puuttuu, LAPSI. Siitä kaikki kovasti koko ajan kyselevät ja ennustelevat milloin se aika voisi olla. Alkaisi kuulemma nyt olla aika hankkiutua raskaaksi kun tästä ei enää nuorruta ja kroppa vanhenee. Itsellä ehkäisy visusti hallussa. Ei ajatustakaan lapsen yrittämiseen, siihen lahjaan, joksi toiset lasta kutsuvat. Mikä minussa on vialla? Itsekkyys? Jokin mielenvika? Töissä kuuntelin huuli pyöreänä työkaveriani, joka suri kun on jo liian vanha tekemään kolmatta lasta. Miksi minä en halua sitä ensinmmäistäkään? Asia painaa minua, tekee suorastaan hulluksi, kun todella tiedän sen, että ikä tulee vastaan. Onko sitten jo liian myöhäistä kun kello alkaakin tikittää vai alkaako se kohdallani koskaan?

72

7552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sterile Workaholic

      Ei kaikki vaanha halua lapsia, eikä tarvitsekaan.

      Jutelkaapa miehesi kanssa asiasta - jos hän kokee samoin kuin sinä, ei mitään ongelmaa ole. Paitsi jos "haluat haluta lapsia", kuten itselläni oli tilanne. Ratkaisimme sen (tai luulimme ratkaisevamme) aloittamalla lapsenteon ihan vaan rationaalisena päätöksenä. Kaksi vuotta kohta yritetetty ilman ensimmäistäkään plussaa. Ikää mulla nyt 33. Edelleenkään en ole kliseisessä mielessä lapsirakas, suhtaudun täysin neutraalisti muiden vauvoihin jne.

      "Vauvakuumetta" ei kaikille vaan koskaan tule, älä jää sitä odottelemaan ikäänkuin se olisi jokin merkki että nyt olet valmis lapsenhankintaan. Omasta mielestäni vauvakuume on muutenkin ihan absurdi syy hankkia lapsi, koska sehän on vauva vain hetken mutta vanhemmuus ei kerran alettuaan lopu koskaan.

    • vapaaehtoista1

      Olen nelikymppinen nainen. Meillä omistusasunto ja kissa.
      En ole koskaan potenut vauvakuumetta, enkä kokenut tarvetta tehdä lapsia.
      Minulta puuttuu kuuluisa biologinen kello tai se on epäkunnossa.
      Olen tyytyväinen elämään. Kaikilla ei tarvitse olla lapsia.
      Minulla on ihana kummtyttö.

    • kohtalonsa hyväksyny

      Mielestäni sinä olet jopa enemmän normaali kuin he, jotka väen väkisin niitä lapsia "hankkivat" koska se nyt vaan "kuuluu asiaan". Se tyypillinen kuvio, jossa on se työ, on parisuhde, on asunto, on se farmariauto... Ja koska kuuluu asiaan, niin luonnollisesti siihen jatkumo se lapsi tai useampi. Jollet tätä kirjoittamatonta sääntöä noudata, niin olet itsekäs, mielenvikainen ja täysin huono ihminen.

      Mitä kettua mä sanon? Sekö on itsekästä, että ajattelee sen mahdollisen lapsen parasta sillä, ettei väen väkisin hankkiudu raskaaksi vain siksi, että yhteiskunta näin velvoittaa? Mihin on unohtunut sen lapsen hyvinvointi, kasvatus ja rakastaminen? Se valtava vastuu?

      Ja tähän saman syssyyn varsinkin lapsettomat naiset kehtaavat lähteä toisia syyllistämään siitä, ettei "hankkiudu" raskaaksi vain siksi, että on siihen mahdollisesti fyysisesti kykeneväinen? Tämäkin maa on pullollaan väkisillä väännettyjä lapsia, joista loppujenlopuksi kukaan ei jaksa välittää, vaan kaikki yritetään korvata rahalla ja tavaralla. Sekö on sitten sitä normaaliutta?

      Puhumattakaan siitä, että maailma on pullollaan lapsia joita kukaan ei halua. Minua nimittäin itseäni raivostuttaa naiset, jotka itse ovat kyllä valmiita syyllistämään muita naisia vapaaehtoisesta lapsettomuudesta koska omassa lapsettomassa katkeruudessaan eivät enää kykene näkemään elämälleen muuta tarkoitusta kuin oma biologinen lapsi. Se huutava vääryys ja maailmankaikkeuden vääryys ja rangaistus siitä, ettei ole kykeneväinen biologista lasta saamaan.

      Anteeksi julmuuteni, mutta tällaisissa tapauksissa varsinkin olen aidosti sitä mieltä, että sille lapsettomuudelle on todellakin jokin suurempi merkitys ja tarkoitus. Jos koko elämä pyörii vain ja ainoastaan oman biologisen lapsen saannin ympärillä, niin jokuhan siinä kuviossa kyllä mättää. Oma lapsi on saatava, mutta esim. adoptio ei tule kysymykseenkään? Ja kuka olikaan se itsekäs?

      Olen itse päälle kolmekymppinen lapseton nainen. En omasta halustani, mutta näemmä luonto on kohdallani päättänyt näin. Minäkin tiedän ja tunnistan sen surun ja kaipuun, olen ne itse läpikäynyt. Olen kokenut sen kateuden lähipiirin perheenlisäyksistä, olen kokenut sen syyllistämisen, utelut, kivun ja tuskan... Kaiken negatiivisen mitä aiheeseen liittyy. Silti, en koskaan ikinä lähtisi _ketään_ kanssasisarta arvostelemaan saati syyllistämään siitä, että hän on oman valintansa tehyt pysyä lapsettomana omasta halustaan.

      Varsinkin silloin, jos nainen itse sanoo: minussa ei ole äidillisyyttä puupennin vertaa, puhumattakaan siitä, että joku kehtaa myöntää inhoavansa pikkulapsia. Tällaisille naisille nostan hattua, luojan kiitos! Kiitos siitä, että ette synnytä lisää ei haluttuja tai toivottuja lapsia tähän maailmaan, niitä on jo aivan riittämiin. Te olette täysin normaaleja, koska uskallatte kyseenalaistaa tämän kirjoittamattoman säännön siitä, että lisääntyminen olisi se elämän tarkoitus ja nimenomaan velvoite. Te juurikin ette ole itsekkäitä kun ajattelette lapsen parasta.

    • 47v luomuensisynnyt.

      No sulla on vielä reilu 15 vuotta aikaa miettiä ja harkita lapsentekoa, jos pidät itsesi hyvässä fyysisessä kunnossa.

    • ehkäjootaiei

      Sun elämä.
      Lapsettomana tai lapsellisena ihan se ja sama. Jos et hanki lapsia elämäsi menee suuntaan A jos hankit lapsia elämäsi mene suuntaan B.
      Loppujen lopuksi se on sun elämä etkä voi tietää oletko onnellisempi ilman lapsia vai lasten kanssa ... etukäteen.
      Jos koti ja farkku määrittää onnellisuuden - älä hanki lapsia ostakaa parempi auto.
      Autolla on käyttöohjeet ja takuu lapsilla ei ole.

      • pedro paramo

        Kyllä minä ainakin tiedän, että olisin aika helkkarin paljon onnettomampi lasten kanssa kuin ilman lapsia. Miksi tuota ei muka voisi tietää?


      • Totuuden torvi
        pedro paramo kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin tiedän, että olisin aika helkkarin paljon onnettomampi lasten kanssa kuin ilman lapsia. Miksi tuota ei muka voisi tietää?

        Jep, oisko tää nyt et A: Ei ole lapsia, tee mitä huvittaa, vietä aikaa ihmisten kanssa, vietä juurikin sellaista elämää jota SINÄ haluat, tai B: Hoida lapsia, huolehdi niistä KOKO_VITUN_ELÄMÄ pyörii niiden saatanan haisevien paskamyllyjen ympärillä eikä ole enää aikaa itselle, ja se saatanan vastuu kestää vähintään 18 vuotta ja hups, olen yli 50, elämä on ohi, ei jaksa enää tehdä mitään. Harkitkaa. Älkää antako itseänne yhteiskunnan doktriineille ja kehon alkukantaisille vieteille.


      • Torvinen5
        Totuuden torvi kirjoitti:

        Jep, oisko tää nyt et A: Ei ole lapsia, tee mitä huvittaa, vietä aikaa ihmisten kanssa, vietä juurikin sellaista elämää jota SINÄ haluat, tai B: Hoida lapsia, huolehdi niistä KOKO_VITUN_ELÄMÄ pyörii niiden saatanan haisevien paskamyllyjen ympärillä eikä ole enää aikaa itselle, ja se saatanan vastuu kestää vähintään 18 vuotta ja hups, olen yli 50, elämä on ohi, ei jaksa enää tehdä mitään. Harkitkaa. Älkää antako itseänne yhteiskunnan doktriineille ja kehon alkukantaisille vieteille.

        Vastuussa on toki eroa. Ihan erilaista hoitaa jtn jatkuvasti itkevää ja sontivaa, rintaruokinnan varassa elävää pikkuvauvaa kuin "hoitaa" jtn melkein täysi-ikäisen lukiolaisen asioita, joka pärjää jo monissa asioissa itsenäisesti. Toinen juttu kuitenkin joku samanikäinen ongelmanuori, jonka kanssa tulisi varmaan kestää monta yhteenottoa hammasta purren.


      • Anonyymi
        Totuuden torvi kirjoitti:

        Jep, oisko tää nyt et A: Ei ole lapsia, tee mitä huvittaa, vietä aikaa ihmisten kanssa, vietä juurikin sellaista elämää jota SINÄ haluat, tai B: Hoida lapsia, huolehdi niistä KOKO_VITUN_ELÄMÄ pyörii niiden saatanan haisevien paskamyllyjen ympärillä eikä ole enää aikaa itselle, ja se saatanan vastuu kestää vähintään 18 vuotta ja hups, olen yli 50, elämä on ohi, ei jaksa enää tehdä mitään. Harkitkaa. Älkää antako itseänne yhteiskunnan doktriineille ja kehon alkukantaisille vieteille.

        Monimutkainen juttu tämäkin. Kaikilla ei ole kaipuuta lapsiin ja se on ihan okay kaikki päättävät itse elämänsä .
        Ja taas me joilla lapsia on enemmän kuin yksi, olemme niitä jotka halusimme perheen.
        Meidän lapset sitten makselevat aikanaan eläkkeet näillekkin jotka eivät lapsia ole hankkineet , siis heidän verorahoistaan , joten elämän kiertokulku jatkuu , ja kaikilla on oma syynsä olla ilman lapsia , samoin kun ne jotka haluavat perheen .
        Lapsen tulee olla toivottu se on jokaisen uuden ihmisen oikeus että hänet halutaan saattaa maailmaan .
        Siis kaikilla on mahdollisuus päättää miten haluaa elää elämänsä


    • Ei kiitos lapsia

      Mun mielestä ei ole itsekästä olla haluamatta lapsia, eikä sekään ole itsekästä, että tietoisesti pysyy lapsettomana. Mua on isä syytellyt kauhean itsekkääksi ja epäluonnolliseksi, koska olen ilmoittanut, ettei mun suhteesta lapsia synny. Ollaan molemmat miehen kanssa sitä mieltä, ettei niitä tarvita (mies kyllä lapsirakas sinällään, muttei ehtisi edes hoitaa OMAA). Itse olen Asperger-persoona, joten jo senkin takia näkisin itseni erittäin huonona äitinä, nuo mielenkiinnon kohteet kun ovat hyvin vahvasti jotain aivan muuta kuin se mahdollinen lapsi, joka varmasti jäisi huonolle hoidolle, kun mieleeni tulisi jotain "paljon tärkeämpää ja kiinnostavampaa".

      Kuuluisaa biologista kelloa ei ole värähdyttänyt mikään koskaan, enkä ole ikinä tuntenut pitäväni mukuloista tai edes vilaukselta tuntenut tarvetta hankkia sellaista. Luonnollisesti jyrkkä suhtautuminen myös lapsiin, kuten muihinkin asioihin, on hieman lieventynyt vuosien varrella, mutta edelleenkään en koe haluavani sellaista ITSELLE.

      Tässä mielessä ärsyttää, kun kaikki muut ympärillä säälittelevät "Voi että, kyllä se sinunkin mielesi vielä muuttuu!" ja kyselevät, milloin niitä lapsia alkaa tulla. Aivan kuin tietoinen valinta elää lapsivapaasti olisi jotenkin huonompi kuin se toinen vaihtoehto.

      Jos/kun koskaan tätä lapsi-asiaa haluan miettiä, olen muutoinkin enemmän adoption kannalla: maailmassa on hirveä määrä lapsia vailla hyviä vanhempia, ja liikaa ihmisiä muutenkin, joten miksi lykätä niitä ihmisiä vielä LISÄÄ tälle ylikansoitetulle maapallolle?

      • kolmenkymppinen

        Lapsettomana on hyvä olla. Ei tartte huolehtia kenestäkään muusta kuin itsestä, saa nukkua päikkärit milloin huvittaa, ei tarvitse kinastella ja komentaa, ei ole isoja kuluja... Toisaalta lapsi tuo iloa elämään. Se ihmissuhde on todennäköisesti läpi elämän. Omalle lapselle on kiva olla esimerkkinä ja vanhempana.


    • stara

      Lapsettomat selittee omaa tilannetta kun lapsia ei ole. Lapsettomuutta tunnutaan selitellä vaikka ei kukaan olisi asiasta sen enempää kiinnostunut.

      • ...

        Minä en selittele, sterilisaatio tehty, ihan vain oman elämän ja mukavuuden suojelemiseksi.


      • agndijghaigjaghj
        ... kirjoitti:

        Minä en selittele, sterilisaatio tehty, ihan vain oman elämän ja mukavuuden suojelemiseksi.

        ...eikös tuo ollut selittelyä? Kuka sun sterilisaatiosta tai sen syistä on kiinnostunut???


      • ...
        agndijghaigjaghj kirjoitti:

        ...eikös tuo ollut selittelyä? Kuka sun sterilisaatiosta tai sen syistä on kiinnostunut???

        Sinua ainakin näyttää kiinnostavan niinkin paljon, että vaivaudut kommentoimaan.

        Et sinä lapsettomuuteen kuole, yritä edes antaa itsellesi lupa nauttia siitä ja lopeta kärsiminen, räkätappi vain veisi vapautesi.


      • lapseton38

        Lapsettomuus on iso asia ja siitä on oikeus keskustella. Yhä on vallalla ajatus, että naisen kuuluu tehdä lapsia ja että naisessa on jotain vialla, jos ei halua lapsia. Minusta on hyvä, että näitä asioita voi jakaa täällä.


      • n 46 v

        Lapsettomuutta oppii selittämään, koska esim. minun elämässäni ikävuosien 20 ja 42 välillä on vähän väliä tiedusteltu, että koskas niitä lapsia tulee. Tuntuu kiinnostavan, ainakin äitiäni, tätejäni, kaukaisempia sukulaisia, ystäviä, kavereita, satunnaisia tuttavia, mahdollisia työnantajia, työkavereita ja asunnonvälittäjää.

        Myös selityksen laatua on pitänyt miettiä, koska ihan kaikille ei viitsi heti kättelyssä todeta, että yritetty on, vaan ei tärppää.

        Kyselyt loppuivat 42-vuotiaana, kun pitkäaikainen parisuhteeni meni poikki. Pientä toiveikkuutta on ilmennyt nyt, kun aloin jälkeen seurustella. Olenkin miettinyt, missä vaiheessa kyselyt loppuvat kokonaan?


      • Vaihdevuodet
        n 46 v kirjoitti:

        Lapsettomuutta oppii selittämään, koska esim. minun elämässäni ikävuosien 20 ja 42 välillä on vähän väliä tiedusteltu, että koskas niitä lapsia tulee. Tuntuu kiinnostavan, ainakin äitiäni, tätejäni, kaukaisempia sukulaisia, ystäviä, kavereita, satunnaisia tuttavia, mahdollisia työnantajia, työkavereita ja asunnonvälittäjää.

        Myös selityksen laatua on pitänyt miettiä, koska ihan kaikille ei viitsi heti kättelyssä todeta, että yritetty on, vaan ei tärppää.

        Kyselyt loppuivat 42-vuotiaana, kun pitkäaikainen parisuhteeni meni poikki. Pientä toiveikkuutta on ilmennyt nyt, kun aloin jälkeen seurustella. Olenkin miettinyt, missä vaiheessa kyselyt loppuvat kokonaan?

        Kyllä tossa 45 tienoilla alkaa lapsikyselyt loppua ;).


      • n 46 v
        Vaihdevuodet kirjoitti:

        Kyllä tossa 45 tienoilla alkaa lapsikyselyt loppua ;).

        Saisivat jo kyselyt loppua. Nykyään kuulen enimmäkseen vihjailevia juttuja tutuista ja kumminkaimoista, jotka ovat vielä 5-kymppisinä hups vaan tehneet iltatähden. Ikään kuin jo ennestään olematon lisääntymiskykyni nyt sitten tässä iässä jotenkin paranisi...


      • lapsetonnainen
        n 46 v kirjoitti:

        Saisivat jo kyselyt loppua. Nykyään kuulen enimmäkseen vihjailevia juttuja tutuista ja kumminkaimoista, jotka ovat vielä 5-kymppisinä hups vaan tehneet iltatähden. Ikään kuin jo ennestään olematon lisääntymiskykyni nyt sitten tässä iässä jotenkin paranisi...

        Ihme että vieläkin tossa iässä kysellään. Kyllä itselläni kyselyt loppui jo kun täytin 40. Sen jälkeen ei kukaan ole enää millään tavalla maininnut lapsen teosta, paitsi tietysti siitä, kuinka minulla ei ole lapsia. Siitä riittää päivittelemistä ei niinkään sukulaisilta eikä ystäviltä, mutta työkavereilta jatkuvaa suoranaista kettuilua lapsettomista naisista, miten niiden elämä on yksinäistä, eikä ne tiedä elämästä mitään kun ei ole äiti ym. ym.


      • Anonyymi
        n 46 v kirjoitti:

        Lapsettomuutta oppii selittämään, koska esim. minun elämässäni ikävuosien 20 ja 42 välillä on vähän väliä tiedusteltu, että koskas niitä lapsia tulee. Tuntuu kiinnostavan, ainakin äitiäni, tätejäni, kaukaisempia sukulaisia, ystäviä, kavereita, satunnaisia tuttavia, mahdollisia työnantajia, työkavereita ja asunnonvälittäjää.

        Myös selityksen laatua on pitänyt miettiä, koska ihan kaikille ei viitsi heti kättelyssä todeta, että yritetty on, vaan ei tärppää.

        Kyselyt loppuivat 42-vuotiaana, kun pitkäaikainen parisuhteeni meni poikki. Pientä toiveikkuutta on ilmennyt nyt, kun aloin jälkeen seurustella. Olenkin miettinyt, missä vaiheessa kyselyt loppuvat kokonaan?

        Todella ikävää kun ihmiset katsovat oikeudekseen kysellä toisten henkilökohtaisia asioita
        Ja monelle in juuri se ettei tärppää vaikka yrittää saada lapsia.
        Joten kun annettais sen lapsi asian olla jokaisen henkilökohtainen asia sillä kyselijänkin pitää oppia rajat kyselyihinsä


    • yksi nainen..

      Ei se mikään vika tarvitse olla. Toiset ei koe samanlaista tarvetta lisääntyä, kun toiset taas kokee vimmatusti. Ihmiset on erilaisia tässäkin asiassa. Mikä hyvälle tuntuu, sen mukaan se täytyy elää.

      Olen ollut lapseton vasten tahtoani ja käynyt sen helvetin koko tunneskaalan läpi. Koskaan ei kuitenkaan ole mieleeni tullut syyllistää ketään vapaaehtoisesti lapsetonta valinnastaan. Tai lasta vimmatusti yrittävää klinikkaa avukseen tarvitsevaa.

      Sen sijaan vanhempia, jotka jättävät lapsensa heitteille olen syyllistänyt useinkin ja varmasti aina tulen syyllistämäänkin. Mielummin jättää lapset tekemättä, jos yhtään arvelee olevansa sorttia emmä jaksakkaan niitä. Nimittäin ei se lapsiperheen elämäkään mitään ruusuilla tanssia aina ole. Nyt sen tiedän.

      • vela 50v

        Kiitos hienosta viestistäsi sillä ihminen joka on liian helposti saanut kaiken ei välttämättä ymmärrä eikä arvosta mitään. Kärsimykset kasvattavat kun niistä pääsee ylitse eikä jää sinne mutien syövereihin. Älykäs ihminen osaa terapoida itse itseään ja pääsee vähitellen mistä vaan vastoinkäymisistä ylitse. Elämä ei ole helppoa kaikille.


    • Ei kuulu muille

      Eihän sulla mikään hätä ole. Jos ei vauvaa rupea haluamaan, niin sitten ei, ja sitä ei pakosta kannata todellakaan hankkia!! Kuuntele itseäsi ja toimi sen mukaan. Tietysti jos mies haluaisi lapsia, niin on reilua päästää hänet pois tekemään niitä jonkun toisen halukkaamman kanssa. Nykyään on jo ihan tavallista olla lapseton syystä tai toisesta, ja vain moukat alkavat tivaamaan syitä siihen. Minusta paras vastaus on "En halua puhua siitä".

    • Mielipideasia

      Jotkut vain ei halua lapsia eikä mun mielestä siinä pitäisi olla minkäänlaista nokannaputtamista yhtään keneltäkään sillä se, hankitko lapsia vai et ei kuulu heille eikä heidän elämäänsä ja he saavat hankkia niin monta lasta kuin sielu sietää sillä edelleenkin se on heidän oma asiansa ja halunsa. Mielestäni sitä voisi verrata vaikka hiusten värjäämiseen; eihän kukaan tule kenellekään kyselemään että "No, millonkas sitä sinäkin värjäisit ne hiukset? Alat olemaan jo siinä iässä ja fyysisessä kunnossa että ne hiukset voisi jo hyvinkin värjätä..."

      Itse olen ainakin sitä mieltä, että lapsia en tule hankkimaan sillä en vain näe mitään puoleensavetävää lapsissa enkä lastenhoidossa, en ole ikinä nähnyt. Edelleenkin menee monesti hermot pikkulapsiin esim. kaupoissa, pihoilla, puistoissa ja ties missä jossa se rääkyminen raikaa ja vanhemmat eivät tunnu saavan lapsiansa kuriin sitten millään, mutta sitten vain puren hammasta ja olen hiljaa sillä ne mölyt on vaan parempi pitää mahassa ennen kuin lähtee vanhemmille valittamaan ko. asiasta.

      • Anonyymi

        Älä valita niistä lapsista tulee sitten aikuisia aikanaan jotka hoitelevat teikäläistä kun vanhuus yllättää , ja jotka pyörittävät yhteiskuntaa.
        Lapsille on luontaista se ” rääkyminen” joten siksi ehkä vanhemmat aina heti puutu sellaisiin asioihin . Ei lapset istu hiljaa koska ovat lapsia ja laspia ei tokikaan kasvateta istumaan hiekkalaatikolla samassa paikassa hiljaa , joten jos sinua noin häiritsee lasten äänet niin ihan oikein ettet hanki itsellesi yhtäkään .
        Ihan oikein että pidät mölyt mahassasi sillä et näytä tietävän lapsista mitään


    • Vela 50v

      Ei mitään vikaa sillä vika on niiden päässä jotka kyselevät ja painostavat. Lapsenteko on henkilökohtainen asia eikä muilla olisi mitään oikeuksia alkaa mitään VAATIMAAN keneltäkään.

      Nauti elämästäsi ja ohita tyhmien ihmisten kommentit ja utelut sikseen. Katsos ei täällä kaikkia ole lyöty turhalla sivistyksellä ja järjellä. Pitää vaan hyväksyä se että ihmisiä on moneen junaan.

      Pitäisikö täällä alkaa häpeämään sitä ettei ole lapsia? Inhoan ja kammoksun jotain "biologisen kello tikitystä" ,"vauvakuumetta" ym. typeriä sanontoja. Kukanhan nekin on keksinyt?

      Muut ihmiset luovat sinulle paineita etkä itse. Vaatii sisukkuutta ja rohkeutta kyetä olemaan erilainen eikä taivu kenenkään painostuksen alla. Tiedän monia joilla on se yksi pakkolapsi tullut tehtyä sen pelottelun että vahana katuu ja ympäristön painostuksesta. Ihmisiähän pelotellaan monilla keinoilla. Mikä siis on täysin järjetöntä eikä viisaat lapsettomat aivoni sitä sulata :D

    • mies 36

      Itse en ole koskaan halunnut lapsia. Joskus pienenä poikana luulin että niitä on pakko hankkia. Edellisessa pidemmässä suhteessa nainen oli aivan hulluna lasten perään enkä mitenkään saanut häntä ymmärtämään omaa näkökantaani. No suhde päättyi muista syistä mutta ajatus lapsista tuntui aina vain kammottavammalta. Kun tapasin nykyisen vaimoni oli varsinainen onnenpommi kun hän ilmoitti heti suhteen alussa että muuten sitten vihaa lapsia. Sen koommin ei lapsista ole keskusteltu, paitsi huutavien kakaroiden ympäröiminä vain kiitelty omaa tilannettamme. Tottakai häissä sateli vauvakysymyksiä mutta määrätietoinen "Ei ole eikä tule" jätti monia paheksuvia katseita mutta ei jatkokysymyksiä. Nyt takana jo monta onnelista vuotta 2 hengen perheelämää. Vuokrayksiö ja pari moottoripyörää on meidän juttu. Ja maailmaa on kierretty urakalla kun ei tarvitse raahata mukana kuin itseään. Osaan toki olla onnellinen niiden ystävien puolesta jotka ympärilläni lisääntyvät mutta samalla mietin mielessäni että ei koskaan omalle kohdalleni.

      • lapset_on

        Tapailin jonkun aikaa fiksua miestä mutta hän sanoi määrätietoisesti haluavansa lapsia. Siinä vaiheessa lopetin suhteen koska en voi sanoa haluavani lapsia ehdottomasti. Tai entä jos en tulisikaan raskaaksi yrityksestä huolimatta? Vauva aika ei ole mitään herkkua kun vauva vain syö, puklaa ja paskoo sekä valvottaa öisin. Kasvattaminen on työlästä... Toisaalta vanhemmuudessa on hyvätkin puolensa.


      • Anonyymi

        Vihaa lapsia ?
        Nämä ns vihatut lapset sitten ehkä hoitelevat teikäläisiä kun tulette vanhoiksi , ja makselevat
        Ja heidän verorahoilla pyöritetään yhteiskuntaa, ja maksetaan eläkkeitä.
        Minusta aika vahva ilmaisu että vihaa lapsia on aikuselta ihmiseltä epäkypsä sana , kuka normaali ihminen vihaa lapsia , itsekkin olet ollut lapsi joskus
        Kaikilla oikeus olla ilman lapsia , varsinkin sillä joka vihaa lapsia , mutta meille muille se lapsen saaminen on ollut asia joka on tärkeä että perustaa perhe johon kuuluu lapset itsestään selvänä osana. Joten ollaan erilaisia mutta ei vihata lapsia


      • Anonyymi
        lapset_on kirjoitti:

        Tapailin jonkun aikaa fiksua miestä mutta hän sanoi määrätietoisesti haluavansa lapsia. Siinä vaiheessa lopetin suhteen koska en voi sanoa haluavani lapsia ehdottomasti. Tai entä jos en tulisikaan raskaaksi yrityksestä huolimatta? Vauva aika ei ole mitään herkkua kun vauva vain syö, puklaa ja paskoo sekä valvottaa öisin. Kasvattaminen on työlästä... Toisaalta vanhemmuudessa on hyvätkin puolensa.

        Minun vauvoistani ei ole kukaan valvottanut minua koskaan
        Hyvä ettet hanki, et ole tyyppi jolle kuuluu lapset elämään


    • Be you anyhow

      Niin...

      Muistan aikonani lukeneeni Marita Taavitsaisen haastatteluja, joissa hän kovasti toitotti miten ei halua lapsia eikä aio hankki lapsia koskaan.

      Sitten tuli mies, rakkaus ja vauvakuume, joka ilmeisesti oli ollut myös aikaisemmin mutta kun lapsentekoon ei ollut mahdollisuutta oli parempi ottaa "happamia pihlajamarjoja" asene. Hänellä on nyt miehensä kanssa kaksi lasta ja nyt hän sanojensa mukaan elää oikeaa elämää ja ymmärtää mitä rakkaus on.

      Välttämättä sinussa ei ole mitään vialla mutta lapsettomana jäät jostakin isosta ja merkityksellisesta asiasta paitsi. Sanokoon vapaaehtoisesti lapsettomat ja muut lapsivihaajat mitä tahansa. Mielestäni sinä pohdit jo lastentekoa koska ymmärrät että periaatteessa biologinen kello soi jokaisella naisella jossain vaiheessa. Et ole vielä vanha, tiedän monta tuttavanaista joka on tehnyt ensimmäisensä nelikymppisena, tosin se on aika myöhään koska nyt vaihdevuosissaan lapsensa ovat varhaismurkkuja; huono yhdistelmä.

      Älä kuitenkaan tee lasta, ellet ole valmis lapsiperhe-elämään sitoutumaan ja siitä nauttimaan. Se ei olisi ketään kohtaan oikein.

      Pakko vielä todeta, että moni lapseton nainen katuu 5-kymppisenä sitä, ettei tehnyt lasta. Ulkomaanmatkat, mielenkiintoinen työ yms. ei täytä koskaan elämää kokonaisvaltaisesti vaikka kuinka yrittäisi. No, ehkä alkoholilla höystettynä.

      • Beygele

        "Vapaaehtoisesti lapsettomat ja muut lapsivihaajat". Onpa hyvä asenne. Ja vielä lopuksi vihjataan että vapaaehtoisesti lapsettomat täyttäisivät tuota muka-tyhjyyttä alkoholilla. En voi kuin sääliä sinua ja muita kaltaisiasi, jotka kuvittelevat että koska itse on saanut elämäänsä täyttymyksen ja sisällön asiasta X, niin muutkin aivan varmasti saavat. Ja että kaikki kuitenkin sitä salaa sisimmässään haluavat vaikka mitä väittäisivät.

        Pieni newsflash: asia ei ole näin. Kaikki eivät halua samoja juttuja elämältään, mikä siinä on niin vaikea tajuta? Me emme puolisoni kanssa halua omakotitaloa eikä lapsia. En kuitenkaan vihaa omakotitaloja enkä lapsia. Tykkään valtavasti kummi- ja sukulaislapsistani, mutta omia en halua. Minusta on mukavaa elää tällaisena aikana ettei niitä ole pakko hankkia. On täysin absurdia väittää, että vain henkilö joka on tehnyt asiat X ja Y, tietää mitä on oikea elämä ja rakkaus. Kyllä jokainen meistä tietää mitä on oikea elämä ja rakkaus, kaikki me elämme ja rakastamme kaiken aikaa. Ainoastaan kaltaisesi ahdasmieliset ihmiset ovat sitä mieltä että on vain Yksi Ainoa Oikea Tapa elää elämänsä.

        Lapset eivät ole mikään tae siitä etteikö olisi yksinäinen vanhus. Aika moni mummukka käkkii yksin hoitokodissa eikä lapset ja lapsenlapset käy katsomassa (tiedän sen, koska itse käyn näitä yksinäisiä mummuja katsomassa vapaaehtoistyönä). Lapsetonkaan ei välttämättä ole yksinäinen vanhana. Nyt jo edesmennyt isäni täti oli lapseton eikä koskaan mennyt naimisiin. Hänellä oli kuitenkin loppuun asti paljon ystäviä ja oli todella pidetty sukulaisten parissa. Vanhempani kutsuivat hänet aina pääsiäisen viettoon meille ja kesällä mökillemme ja isäni sisarukset kutsuivat häntä myös koko ajan kylään, juhlapyhiksi ja muuten. Suvun lapset tykkäsivät hänestä mielettömästi. Kävimme tietysti myös hänen luonaan kylässä. Hautajaisissa oli paljon ystäviä ja sukulaisia itkemässä tätä pidettyä ihmistä joka sinun mielestäsi varmaan eli tyhjän elämän kun ei lapsiakaan ollut saanut.


      • ...

        "Pakko vielä todeta, että moni lapseton nainen katuu 5-kymppisenä sitä, ettei tehnyt lasta."

        Ja höpöhöpö, jos lapsia ei ole koskaan halunnut, ei niitä yhtäkkiä 50-kymppisenä ala kaipaamaan.


      • Juri 103
        ... kirjoitti:

        "Pakko vielä todeta, että moni lapseton nainen katuu 5-kymppisenä sitä, ettei tehnyt lasta."

        Ja höpöhöpö, jos lapsia ei ole koskaan halunnut, ei niitä yhtäkkiä 50-kymppisenä ala kaipaamaan.

        Kyl se katumus tulee jossakin vaiheessa. Itte olen reilusti alle 50 v. mies ja nainen ei halua lapsia. Joskus tulee tuolla työhommissa ihan itku silmään, kun jollakin naisella on muutaman vuoden ikäinen reipas ja iloinen lapsi mukana. Tulee olo, että miksi joka päivä yleensäkään menen töihin ja kenelle jätän kaiken tämän. Pahinta lienee sitten vanhana, kun kukaa ei muista minua vanhainkodissa jne....Tuliko mentyä väärän naisen kanssa yhteen?


      • eräs vaan
        Juri 103 kirjoitti:

        Kyl se katumus tulee jossakin vaiheessa. Itte olen reilusti alle 50 v. mies ja nainen ei halua lapsia. Joskus tulee tuolla työhommissa ihan itku silmään, kun jollakin naisella on muutaman vuoden ikäinen reipas ja iloinen lapsi mukana. Tulee olo, että miksi joka päivä yleensäkään menen töihin ja kenelle jätän kaiken tämän. Pahinta lienee sitten vanhana, kun kukaa ei muista minua vanhainkodissa jne....Tuliko mentyä väärän naisen kanssa yhteen?

        Juri 103.. nyt sitten naisen vaihtoon ja nopsasti! Jos lapsi on sinulle tärkeä, älä luovu unelmastasi. Kun löydät nuoremman naisen, niin lapsen saaminen yhä onnistuu.

        Siskoni mies oli 51 vuotias, kun he saivat nuorimmaisensa (siskoni oli 36 vuotias).


      • ...
        Juri 103 kirjoitti:

        Kyl se katumus tulee jossakin vaiheessa. Itte olen reilusti alle 50 v. mies ja nainen ei halua lapsia. Joskus tulee tuolla työhommissa ihan itku silmään, kun jollakin naisella on muutaman vuoden ikäinen reipas ja iloinen lapsi mukana. Tulee olo, että miksi joka päivä yleensäkään menen töihin ja kenelle jätän kaiken tämän. Pahinta lienee sitten vanhana, kun kukaa ei muista minua vanhainkodissa jne....Tuliko mentyä väärän naisen kanssa yhteen?

        Ja koska sinä kadut, varmasti ihan jokaikinen muukin tulee katumaan? Just...


      • NinniH.

        Juu, aika moni jää tässä elämässä jostain isosta ja merkityksellisestä asiasta paitsi. Sinä et tiedä heterona millaista on elää lesbosuhteessa, et tiedä köyhänä millaista olisi olla rikas, et tiedä terveenä millaista olisi elää pyörätuolissa, et tiedä rumana millaista olisi olla kaunis jne. Ei voi sanoa kellekään että jää paitsi jostain, jos ihminen ei lapsia halua niin se on valinta, silloin ei jää paitsi mistään. Aika moni nainen ei kadu sitä että pysyivät lapsettomina, monilla se muukin elämänsisältö on tarpeeksi mielenkiintoista ja riittävää.

        Mikä ihme siinä on, että joidenkin on niin mahdotonta ymmärtää että kaikki eivät halua olla vanhempia, olla kasvattajia, elää pienen ihmisen ehdoilla, synnyttää ja kokea raskautta jne? Kaikkia ei kiinnosta elämässä samat asiat ja onnellisuus merkitsee ihmisille hyvin eri asioita.


    • apilankukka -57

      Jokaisen tulee saada itse valita haluaako lapsia vai ei. Ja valitettavasti moni äiti ei tekisi yhtään lasta, jos voisi uudelleen valita.

      Lapset voi tuoda onnea perheeseen tai tehdä perheen elämästä helvettiä. Ihmiset jotka päättävät etteivät halua lapsia, poistavat riskin monen vuoden helvetistä.

      Kyllä lapsiperheen elämä voi olla tosi ihanaa ja onnellista. Niin on omanikin.

      Mutta kun katson läheltä, miten läheisen perheen lapsi on tehnyt vanhempiensa elämästä täyttä helvettiä, niin olen oppinut ymmärtämään miksi kaikki ei halua lapsia.
      Jos sitä elämää olisin nuorena katsonu yhtä läheltä, en varmaan olisi edes ajatella että olisin tehnyt yhtään lasta.

      Se on tuurissaan sekin asia niin kuin muukin elämä.

    • Kaduttaako? No ei.

      No, kaduttaakohan minua sitten kuolinvuoteella, etten koskaan elämäni aikana ollutkaan uskovainen? Olen itse tehnyt tietoisen valinnan olla uskomatta Jumalaan, vaikka sitä on yritetty kauheasti tyrkyttää. Ei vain tunnu omalta jutulta.

      Samalla tavalla kakarat ei tunnu omalta jutulta. En ole koskaan halunnut niitä, enkä halua tälläkään hetkellä, vaikka mieskin on ja ikä alkaa olla "siinä vaiheessa", että niitä penskoja muka pitäisi alkaa haluta. Mutta kun en näe lapsissa mitään viehättävää, koen, että elämäni menisi täysin pilalle, jos siihen ilmaantuisi lapsi (joten onneksi miehelläni ei ole lapsia aiemmasta elämästään). Elämä tuntuu juuri sellaiselta, kuin sen pitääkin, mitään ei niin sanotusti puutu, ja lapset inhottaa. Joten miksi tällaisen naisen edes pitäisi hankkia lapsi?

      Jos jokin asia ei kiinnosta, on väärin yrittää vihjailla, että "se nyt vaan täytyy olla, vielä sinäkin sen tajuat! Et voi olla onnellinen ilman asiaa X", sillä kuten täällä on moneen kertaan todettu, ihmiset on erilaisia ja tykkää eri asioista.

      No, jos joskus ihmeen kaupalla päässäni vinksahtaa ja alankin tykätä lapsista tai haluta sellaisen itselle, niin sitten se on silleen. Se on sen ajan murhe. Mutten tosiaan ymmärrä tai hyväksy sitä, että juuri tässä hetkessä olevaa mielipidettä, oli se kenen hyvänsä ja millainen tahansa, ei voida kunnioittaa, vaan yritetään vähätellä ja lytätä sanomalla "joojoo, vielä sinäkin muutat mielesi!!!" Saati, että ihmisessä olisi jotain vikaa, ellei se tykkää jostakin asiasta?!

      Voisin katua vanhana sitäkin, etten tykkää simpukoista (ruokana), etten harrasta taidetta, etten ole naimisissa (miksi mennä, jos suhde toimii ilmankin, eikä kumpikaan halua naimisiin?), etten antanutkaan hiusten olla luonnollisen väriset vaan värjäsin ne, etten ottanut kissaa vaikka tarjottiin... Kaikkea voi katua. Kaikkea ei kuitenkaan tule kaduttua, koska ne asiat ei koskaan kiinnostaneet.

    • no höh

      Tarvitseeko tuosta tehdä ongelma, jos lapsettomuus on oma valinta? Eikös asia ole sillä OK? Eri asia, jos haluaisi lapsia mutta ei saa, se on ongelma. Voi olla tyytyväinen jos elää omien valintojensa mukaan. Ja muitten mielipiteillähän ei ole merkitystä.

      Me tehdään paljon muitakin valintoja ja päätöksiä, eikä niitäkään märehditä loputtomiin. Valitaan puoliso ja valitaan työpaikka eikä sitäkään tartte loputtomiin selitellä perustella miksi valittiin niin...

      • Oma valinta

        Mä olen joutunut nyt pari vuotta selittelemään sitä, mitä varten mieheni "sietää" mua. Kaikki tutut, jopa siis mun vanhemmat, kyselee, miksi se mies on näin "vaikean ja vittumaisen" ihmisen kanssa. Välillä tuntuukin, etten ansaitse koko miestäkään, liian hyvä mulle jne. Mies itse kyllä vakuuttaa olevansa "ihan hulluna" minuun. Hmh.

        Niin että kyllä ne ihmiset ihan ihmeellisistä asioista niitä perusteluita vaatii (eikä usko, vaikka perusteleekin), mikseivät siis myös vapaavalintaisesta lapsettomuudesta? Vaikka lapsen hommaaminen tai hommaamatta jättäminen onkin TÄYSIN pariskunnan OMA valinta (erityisesti naisen, jos kyseessä on synnytettävä malli, eikä adoptio), niin ymmärrän hyvin, miten sellaiset jatkuvat "no, kai sä kohta tuut raskaaks?!", "mikset oo jo hankkinu lasta?", "kyllä säkin vielä sen lapsen haluat! Kato vaan!" -tyyliset painostukset voivat käydä hyvin ahdistaviksi. Kyllähän tuollainen vähän polkee yksilön oikeutta omaan mielipiteeseensä, onhan se nyt mielipiteen vähättelyä, jos toinen sanoo, ettei halua lasta (ja perustelee myös, miksi ei halua) ja sitten toiset vaan on silleen "No joo joo, kyllä säkin mielesi muutat, usko pois!"

        Mikä on niin vaikea ymmärtää, ettei kaikki yksinkertaisesti halua lasta?


    • Ei lapsia tänne!

      En missään tapauksessa halua tälle p-skapallolle enää ensimmäistäkään tietoista ja avutonta sielua kärsimään enkä todellakaan halua jatkaa sukuani yhtään sen pitemmälle. Olen iloinen sitten kun pääsen täältä itsekin pois.

      Vanhempani kasvattivat minut lyöden ja tukistaen, mutta se oli vain vienoa alkusoittoa sille helvetille, jonka jouduin peruskoulussa käymään läpi. Se ei ollut ainoastaan koulukiusaamista: se oli aivan puhdasta kouluterroria. Väkivalta oli sekä fyysistä, henkistä että seksuaalista, ja itsemurha oli mielessä jatkuvasti. Seurauksena valava traumaperäinen stressioireyhtymä, ja inho sekä viha koko miessukupuolta kohtaan: pojat ja miehet ovat murhanhimoisia petoeläimiä.

      Nuorena en koulukiusattujen tavoin kelvannut koskaan kenellekään, ja 28-vuotiaana lopetin puolison etsimisen lopullisesti. Jos ei siihen mennessä kelpaa, niin ei sen jälkeenkään. Perheen ja suvun juoruämmille, jotka kyselevät, että milloin menen naimisiin, olen sanonut päin naamaa, että en kelpaa kenellekään enkä ala tyrkyttämään itseäni kenellekään. Tein päätöksen, että meidän sukumme päättyy minuun.

      Minua ei kaduta tippaakaan päätökseni olla hankkimatta yhtään lasta eikä tule milloinkaan kaduttamaankaan. Tämä maailma on niin paha paikka, että jo pelkästään syntyminen tänne on hirveä tragedia, ja olen onnellinen syntymättömien sekä abortoitujen että vauvoina kuolleiden lasten puolesta, ettei heidän ikinä tarvinnut tänne tullakaan. Tämä maailma on kamala paikka eikä sitä voi mitenkään muuttaa sen paremmaksi.

      Aina, kun on lisääntymisvietti yrittänyt iskeä, olen muistellut lapsuuteni ja nuoruuteni helvettiä ja se on tukahduttanut enemmät halut omasta räkäpokaalista.

      Tämä maailma on hirvittävä, kamala, paha ja armoton paikka, ihmiset ovat ilkeitä ja julmia ja armottomia p-skiaisia ja elämä on yhtä helvettiä ilman sinappikoneitakin. Minulla on luvaton pistooli piirongin laatikossa ja se on sitä varten, että pääsen täältä maailmasta tuskattomasti pois, jos sairastun, jään pitkäaikaistyöttömäksi, vammaudun tai muutoin menetän senkin vähän ihmisarvoani, mikä minulla on. Hittojako täällä elämään, jos ja kun mitään toivoa paremmasta ei ole. Täydellinen olemassaolemattomuus on aina parempi kuin sellainen olemassaolo, joka on pelkkää kärsimystä ja tuskaa.

    • Onneton_tyvär

      On ollut erittäin voimauttavaa lukea osaa näistä kommenteista. Kiitos siitä kaikille teille ihanille naisille. (Ja hyvää naistenpäivää! 8.3.2015!)
      Itsellä meni reilu vuosi sitten viiden vuoden parisuhde ja kihlat kankkulan kaivoon kun ilmoitin silloiselle kullalleni, että minä en aio koskaan hänelle lasta antaa. Hyviä ystäviä ollaan vielä nykyäänkin ja molemmat omilla tahoillaan uudessa parisuhteessa. Tuolloin olin 22 vuotias ja mies 25. Nyt vuotta vanhempana uudessa suhteessa 24 vuotiaan miehen kanssa, joka hänkin ilmoitti nyt sitten vastikään haluavansa lapsia ja uskovansa mieleni muuttuvan tämän asian suhteen tulevaisuudessa. Olen jo suhteen alussa kertonut mikä johti minun ja eksäni eroon ja tehnyt kantani lasten hankkimisesta selväksi. Tai ainakin luulin hänen ymmärtäneet? Nyt on jo puoli vuotta hurahtanut aikaa ja hän ottaa asian puheeksi. Eikä kyse ole vaan yhdestä mukulasta, vaan peräti kolmesta. Miehillä tuntuu olevan tämä lasten määrä ja hankkiminen päätettynä näköjään jo hyvissä ajoin.

      Tiesin ihan pienestä tytöstä asti, etten halua lapsia. Kanta ei ole muuttunut vuosien varrella vaikka ystävät ja sukulaiset saavat perheenlisäystä nyt melkoisella tahdilla. En ole lapsivastainen, pidän kyllä lapsista, mutten vaan pysty kuvittelemaan sitä tulevaisuutta itselleni. Olen siinä mielessä itsekäs, että haluan elää omaa elämääni ilman vastuuta lapsesta ja kaikesta mitä se tuo mukanaan. Samaan aikaan olen mielestäni myös vastuuntuntoinen ja epäitsekäs, sillä mikä olisi suurempi ympäristöteko kuin olla hankkimatta lapsia? Lisäksi kun ottaa huomioon oman terveydentilan (en mene yksityiskohtiin, mutta paljon periytyviä sairauksia, kukaan ei pysy meidän suvussa työelämässä edes 50 vuoden ikäiseksi) on lapsettomuus järkevä ratkaisu.

      Mutta, nykyinen parisuhteeni tulee päätökseni vuoksi luultavasti päättymään piakkoin, tämä kun vain on sellainen asia, jossa kumpikaan ei halua tehdä komromissia. Rakastan tätä miestä ja pelko hänen menettämisestään on mielessä 24/7. Samalla elämää varjostaa pelko siitä, ettei koskaan löydä sellaista kumppania, joka olisi valmis elämään lapsetonta elämää. 90% miehistä, joita olen tapaillut, treffaillut tms. ovat avoimesti melko pian (yleensä ensimmäisillä tai toisilla treffeillä jo) kertonut haaveilevansa perheenlisäyksestä.

      Minua ei haittaisi, jos miehellä olisi lapsia, mutta mieluummin viettäisin elämääni sellaisen miehen kanssa, joka jakaisi minun elämänarvoni ja joka arvostaisi valintaani, sekä pystyisi elämään yhtä spontaania elämää kuin minä.

      Nykyinen poikaystäväni ei ole ainoa henkilö, joka on kyseenalaistanut valintani täysin ja jopa nauranut minulle päin naamaa.

      "Ei noin nuori voi tietää mitä haluaa."
      "Kyllä se sinunkin mielesi vielä muuttuu!"
      "Mutta lapsethan ovat niin ihania!"
      "AHAHAHAHAHAHA! Odotapas vain vuosi-pari.."
      "Mutta kuka sinusta pitää huolen kun olet vanha?"
      "Sulla ei vaan biologinen kello tikitä vielä."
      "Sullahan on hyvin aikaa vielä tehdä lapsia."
      "Sinusta tulisi niin hyvä äiti, ihan varmasti sulla on kymmenen vuoden päästä lapsi(/a)."

      Vain kourallinen ihmisiä, mukaan lukien oma äitini, on hyväksynyt valintani ja arvostaa minun mielipidettäni. Miksi ehdollinen lapsettomuus on niin iso taboo tässä yhteiskunnassa?

    • Rillit

      Moi! Ehdotan että pakastat munasolujasi talteen - ilmeisesti yks tai pari kliniikkaa Helsingissä tarjoaa tätä palvelua. Sitten ei tarvitse tuskailla jos haluat niitä skidejä joskus; palaat vaan pakastimelle (no, tämänän on riskialtis teknologia mutta olisi ainakin yksi vaihtoehto). Voit myös mitattaa AMH-hormonitasosi jossa näkee paljonko munasoluja sulla on 'käytettävinä' - saat tajua siitä paljonko aikaa sulla on lisääntyä = missä vaiheessa pitää sitten lopullisesti päättää. Ja monethan elävät aivan tyytyväisinä ilman lapsia, ei niitä ole pakko hankkia. Ja perheelle voi vastata ihan tylysti että ette suunnittele lapsien hankkimista.
      Nauti elämästä!

      • mi-et-it-ään

        Ihminen on kokonaisvaltainen olio. Ei vanhana jaksa hoitaa lapsia. Ne on tehtävä nuorena jos aikoo.
        Pakastamalla pakastaa vain ongelmia itselleen.


    • joku-sa-na-tästä

      On järjen mukaista hankkia lapsia. He ovat niitä jotka elättävät ja hoitavat kun itse olet iäkäs ja et pysty enää kaikkea tekemään.
      Se on tämän yhteiskunnan sairaus ollut jo useita vuosikymmeniä, että emme lisäänny. Saksassa kyllä osataan ja muualla. Suomi vaan näivettyy.
      No sellainen kansa tietenkin kun on tulevaisuus.
      Jo nyt meillä on eläkepommi käsissä, kun ihmiset säännöstelevät ja ehkäisevät ELÄMÄÄ.
      Kuitenkin tuenkin sinua, sillä jokin sinussa kai varoittaa, että kaikki ei mene hyvin. On hyvä kuunnella itseäänkin.

      Silti elämä on nyt ja huomisesta kukaan ei tiedä mitään.
      Sitten kun aika meni, on turha valittaa omia päätelmiään.
      Yhteiskunta tarvitse jäseniä ja kuoleva yhteiskunta ei lisäänny.

      • avarakatseinen10

        Globaalisti ajatellen on järkevää olla hankkimatta lapsia. Kyllä Suomeen saadaan maahanmuuttajia joista osa tekee töitä ja maksaa veroja. Ongelmaa ei siis ole.


    • Kesätuutti

      Järkevää olla tekemättä jos ei siltä tunnu. Olen itse 32v nainen enkä halua edelleenkään, koko prosessi inhottaa raskaudesta alkaen. Näin on ollut niin kauan kuin muistan, edes lapsena en leikkinyt vauvanukeilla. Vauvat, lapset tai lapsiperheen elämä eivät kiinnosta millään osa-alueilla, ne ovat aina herättäneet lähes yksinomaan negatiivisia tunteita itsessäni. Tiedostan että voisin silti yrittää saada lapsia, mutta olisin se huono äiti joka ei jaksaisi olla läsnä lastensa elämässä. Joten teen elämässäni jotain muuta.

    • Mameha

      Minä olen vasta 24, mutta pelkäänpä etten koskaan tule haluamaan lapsia (ainakaan näinä hedelmällisinä vuosina...). En ole halunnut lapsia koskaan, ja kuten kuvioon kuuluu, itse lapsena en leikkinyt "kotisleikkejä", ja olen aina pitänyt lapsia vähän outoina ja ärsyttävinä otuksina.

      Silti minua pelottaa, että tuleeko sitten viisikymppisenä joku hulluus, että olisi pitänyt tehdä lapsia? Alkaako minusta tuntua, että pilasin elämäni ja vanhuuteni, kun en "hankkinut" lapsia? Pitäisikö niitä alkaa tekemään vain varmuuden vuoksi, ettei kaduta? Hullultahan se tuntuisi alkaa lisääntymään vailla minkään valtakunnan kiinnostusta ja halua, mutta mutta....

    • Ojfxbbv

      Olet vain terve ja itsetuntosi on kohdallaan. Ajattelet itse, jotta muut eivät ajattele puolestasi.

      Hanki lapsia jos siltä tuntuu ja itse haluat. Muista kuitenkin että olette puolisosi kanssa olleet yhdessä yli 10v ennen lapsisuunnitelmia.

    • Naikku_31

      Lapsissa piilee myös riski. Syy on erilaisuus. Se lapsi ei välttämättä ole syntyessään sitä, mitä ehkä lapselta toivot. Lapsi voi vaikkapa olla vajaaälyinen, homoseksuaali, sysiruma, tai luonteeltaan muuten vain vaikea. Jos lapsen hankit, joudut myös hyväksymään, että sieltä voi tulla ties millainen olento ties millaisella tulevalla elämäntarinalla ja olla hänelle kaikesta huolimatta rakastava äiti. Itse koen helpommaksi olla lapseton, sillä varmaan stressaisin liikaa pärjääkö lapseni elämässä, tulisiko hänestä onnellinen. Varmasti olisi homonakin onnellinen, mutta pelkäsin aivan liikaa silti.

    • Mansikkatiikeri

      Miun mielipidettäni siihen etten haluu lapsia lisäsi exä joka halus väkisin lapsia ja mua ahdisti se asia koko ajan niin kauan ku olimme yhdessä, yritin saada itteni pitämään lapsista ja haluamaan niitä, eron jälkeen olin helpottunu ja aloin taas vapaasti vierastamaan pentuja.

      Myöhemmin, kun pelkäsin sairaasti olevani raskaana eräälle miehelle, oloni oli pahempi kuin maansa myyneellä, itsetuhoinen suorastaan. Onneksi pelko oli väärä ja kuukautiset alkoivat sittenkin. Tämä tapaus lisäs vielä enemmän oloa siitä et pitäiskö ihan vaan katkaista piuhat eli tehdä sterilisaatio, mutta se vaan olis ehkä LIIANKIN lopullista, ainakin vielä näin nuorella iällä (22v).

      Olen ihminen joka saa hyvä jos itsensä pysymään elossa, masennus vaivannu jo vuosia, sukukin täynnä mielenterveysongelmia sun muita sairauksia, ja muutenkin olen herkkä ja huono kestämään mitään ylimääräistä stressiä. Nautin myös suunnattomasti yksinolosta, mitä ei nykyäänkään ole tarpeeksi. Silloin tällöin, tai oikeastaan hyvin harvoin, kun olen lapsen kanssa nii saattaa jopa pieni hymy nousta huulille mut kohta on jo sellane olo et tahtoo mahollisimman kauas siitä olennosta.

      Tahtoisin ehkä joskus miehen rinnalleni mut sellasen joka ei haluu lapsia, ja haluun myös koiran tai kissan tai molemmat, mut siihen perheeni vois rajoittua. Pienellä todennäköisyydellä ehkä vois joskus harkita adoptiota, antaa koti jollekulle joka on jo tässä maailmassa mutta on jäänyt vaille rakkautta. Tosin saattaisivat nauraa viranomaiset jotka adoptiohakemuksia hyväksyvät, ja se ois viimeinen todiste siitä et meikäläiselle ei kannata tuupata tenavaa eteen kasvatettavaks.

    • Commecicommeca

      En minäkään varsinaista vauvakuumetta potenut kuin vasta kolmannen lapsen kohdalla. Ensimmäinen tehtiin kun haluttiin perustaa perhe ja asettautua aloillemme; tunne molemmilla oli, että jotain puuttuu. Kun ensimmäinen lapsi sitten syntyi maailmamme muuttui; en voinut kuvitellakaan kuinka paljon ja se puuttuva jokin löytyi. Toinen lapsi tehtiin melkein heti ensimmäisen perään koska perhe-elämä oli ihanaa ja halusin ja pystyin olemaan kotiäitinä useamman vuoden.

      Viiden vuoden päästä tuosta kaikesta, podin oikeasti vauvakuumetta. Luultavasti siksi, etteivät lapset olleet enää ihan vauvoja ja rakastin pikkuvauvavaihetta. Kolmas lapsi ei tullutkaan niin helposti kuin kaksi aikaisempaa ja koin senkin tuskan, miltä tuntuu kun lasta haluaa muttei saa (toki nautin kahdesta lapsestamme ja olin heistä onnellinen). Kolmas lapsi syntyi kun täytin 38.

      Nyt ovat kaikki aikuisia. Me mieheni kanssa vietämme keski-ikäisen pariskunnan tavallista elämää, jota yhä lapsemme ilostuttavat,

      Meillä oli onnea kun saimme lapsia silloin tai lähes silloin kuin halusimme; kaikilla ei käy niin, eritysesti jos se vauvakuume nousee myöhään.

    • neverKids

      keskustelu on näköjään jo hyytynyt,mutta mukava oli lukea muiden mielipiteitä,niin en tunne itteeni enää niin omituiseksi lapsivastaisine ajatuksineni! ikinä ei oo ajatus lapsenteosta houkuttanu.syitä on monia,muunmuassa: en ole koskaan sopeutunut siihen vuorokausirytmiin mitä yhteiskunta ihmisiltä odottaa,senkin takia elämä on jo ilman lapsiakin haastavaa kun olen aina väsynyt ja univelkainen silloin kun muut ovat toimintakykyisiä. en oo ihmisrakas, jos oon rakastunu ni korkeentaan se rakkauden kohde on tervetullut iholle, pelkkä ajatus jostain imettämisestä ällöttää, minulla on vahva tunne että mun kroppaa ei oo tarkoitettu synnyttämään,vaikka ihan terve siis fyysisesti olen kaikinpuolin, mun elämä ei oo ollu millään tapaa rikasta tai helppoa,siksi haluan nauttia itse niistä rahoista mitä nyt aikuisena pystyn työllä tienaamaan, kerran olen seurustellut miehen kanssa jolla on 3 vuotias lapsi,ja tuntemukseni/ahdistukseni vaan voimistui siitä kokemuksesta,lapsi oli vieläpä hirveen kiltti ja järkevä,että kyllä sen kanssa viihtyi kohtuullisia aikoja,mutta eriasia jos lapsi olisi läsnä 24/7.. mua kerkis lapsen läsnäolossa ärsyttämään esimerkiks: ruuan hävikki,kun mitään ei 3 vuotias näköjään saa syötyä loppuun, perse paljaana juoksentelu pitkin kämppää ja kangassohvia sai mut kiehumaan, lapsilla ei ole aikatauluja,niin se pukemishomma ennen töihin ja hoitoon lähtöä tuntui aika stressaavalta jos se olis joka-aamuinen velvoite... ja ja ja.. ehkä pelastan yhen lapsen sillä etten rupee äidiks sille,kun ei oo selvästikkään mua varten se homma :D

      • neverKids

        ja näitä syitä riittää vielä enemmänki, kestin joskus stressiä sisulla ihan katkeamispisteeseen saakka,niin nykysin olen sitten päinvastainen,kaikki kiire ja vastuu aiheuttaa ahdistusta herkästi. koen olevani jollain tasolla nykyään masentunut kun en mistään kykene kokemaan iloa,lisäksi nää ihme ominaisuudet että usein palelee niin ettei meinaa sängystä päästä aamulla ylös,ja toinen on tää yliherkkyys etenkin korkeille äänille, haarukan raapaisu lautaseen,tai kauppakärreistä kuuluva kirskuna tuntuu pahimmillaan melkein fyysisenä kipuna (väsymys vielä moninkertaistaa näitä tuntemuksia). niin ihan hyvin kuvioon varmaan sopisi kirkuva lapsi :D mikähä mullaki on? joskus joku veikkailu ongelmia kilpirauhasessa..


    • 6663

      No se vauvakuume tulee sitten kun sille antaa tilaa. Aihe on helppo ohittaa ja miettiä jotain muuta. Eikä se tule kuin joku koiravimma tai autokuume. Jos sellaista fiilistä jää hakemaan, saa odottaa ikuisesti. Ja sitten joku vastaa, että "no miksi pitää hankkia lapsi jos ei halua?" Ei tarvitse. Mutta sitten elämä on yksinäisempää. On mies, sisarusten lapset jne., mutta se nyt ei silti ole sama asia. Ei lapsia tarvitse tietenkään hankkia, mutta iloa niistä on elämän varrella.

    • 5-kymppinen

      Edellisissä kommenteissa oli jossain, että "moni lapseton nainen katuu 5-kymppisenä sitä, ettei tehnyt lasta."

      Olisi mielenkiintoista kuulla niiden 5-kymppisten lapsettomien kommenteja, kaduttaako, ettei tehnyt lapsia, millaista elämä on nyt lapsettomana?
      Minun on rehellisesti myönnettävä, että itseäni nyt 5-kymppisenä on ajoittain kaduttanut päätös nuorena, etten lapsia yritäkään. Ja mietin joskus, että olisihan se kivaa nyt kun olisi aikuisia lapsia, jotka kävisi luonani ja joiden kanssa voisi viettää aikaa (ymmärrän toki, että lapsista voi tulla muutakin, joiden kanssa elämä on yhtä harmia). Mutta onneksi nämä ajatukset ovat vain ajoittain ja olen tyytyväinen elämääni näinkin. Mutta uskon myös siihen, että vanhempana voi monia kaduttaa , ettei lapsia tehnyt.

    • Eerika1754

      Olen 30-vuotias koulutettu nainen, minulla ja miehelläni on omistusasunto ja farmariauto. Meillä on ihana pieni poika ja toinen vauva tulossa. Se onni, mitä lapsi elään tuo ei voi ikinä avautua ihmiselle ennen kuin hänestä tulee vanhempi. En usko, että vanhana osaa kunnolla edes katua päätöstä lapsettomuudesta, sillä ei todellakaan tiedä yhtään mistä rakkaudesta ja ilosta on jäänyt paitsi. Revennyt väliliha, valvotut yöt ja kakkalta haiseva koti on sellaisia asioita, jotka eivät tunnu yhtään ikävältä. Ottaisin ne kaikki uudestaan päivittäin kun tiedän kuinka täydellinen pieni lapsi on syntynyt minusta ja miehestäni :) se tunne on uskomaton.

      • luuletkoolevasparempi

        Miten tuo omistusasunto ja farmariauto liittyy tähän aiheeseen?


      • neverKids

        noo jotkut haluaa olla "valmistauteneita" tulevaan, mikä on kyllä fiksua,kun haasteita perheen kasvamisessa riittää kyllä ilman esim. noita auto tai asunto-ongelmiakin


      • vielä_kommentti

        Ja teistäkö se täydellinen pieni lapsi syntyi, on sitten maailman ensimmäinen ja ainoa. Itsekeskeisempää ja typerämpää ei ole kuulunut eikä näkynytkään. Jos se rakkaus ja ilo, mitä hehkutat, irtoaa vain omasta lapsesta, niin kyseessähän on pelkkä narsistinen jatkumo: minä (ja mieheni) tuossa, huippuyksilö, voi että me ollaan ihkuja, me rakastetaan meitä.

        Ihminen, jolla ei ole lapsia, elää sellaista täyttä elämää, joka ei avaudu lapsia hankkineelle. Se on laajempaa ja kokonaisvaltaisempaa elämän ja maailman kokemista ja vuorovaikutusta, ei omaan itseen eikä itsensä jatkeisiin eli lapsiinsa käpertymistä, tai pahimmassa tapauksessa lastensa kautta elämistä. Maailmassa on suunnaton määrä ilon ja onnen aiheita, joilla ei ole mitään tekemistä ihmisen lisääntymisen kanssa.


    • kansalaisaloite

      Jos ei halua lapsia, kannattaa hankkia sterilisaatio.
      Nyt kerätään nimiä kansalaisaloitteeseen, "Steriloimislain ikäraja pohjoismaiseksi eli 25 vuotta ja lapsiluvuksi kaksi lasta"
      "1) kun hän on synnyttänyt kaksi lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kaksi alaikäistä lasta;

      2) kun hän on täyttänyt kaksikymmentäviisi vuotta;
      — — — — — — — — — — — —
      3 §
      — — — — — — — — — — — —
      Mikäli steriloimisen jälkeen haluaa steriloimisen purkamisen tai lapsettomuushoitoja, pitää maksaa hoidon kustannukset kokonaan itse."

      Steriloimislain muuttaminen lisäisi itsemääräämisoikeutta ja poistaisi holhousta.
      Nykyiset 20 vuotta tai 3 lasta ovat vanhanaikaisia sääntöjä.
      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401

    • Anonyymi

      Minusta ei ole mihinkään enkä kuulu toisten elämään.
      Vaikka nuorena halusin miehen ja lapsia, minulle sanottiin mies ei voi olla minun kanssani missään tekemisessä, koska suutun liian helposti ja kaikki pelkäävät minua tosissaan, vaikka en tekisi mitään pahaa vaan puolustan itseni kiukalla sanomatta sanaakaan.
      Yli 20-vuotiaana tajusin että muut ovat oikeassa koko ajan ja toisten mielestä tempperamentti on vaaraksi muille, mutta toiset idiootteina puutuivat miesasioihini tahallaan että saisivat kostonsa vaikka jätin miehet elämäni ulkopuolelle.
      Silloin kun sain alle 30-vuotiaana raivokohtauksen, niin tajusin ettei minusta ole parisuhteesseen eikä äidiksi niin heti toiset puuttuivat siihen, esim. "Kyllä sä saat lapsia!".
      Ja ainakun mulle mainitaan miesjutut niin ne kuullostavat ihan itsetuhoisilta.
      Minulla ei ole parisuhteelle mitään asiaa, en kuulu miehen elämään enkä hanki lapsia.
      Mies voi olla naisen kanssa joka on parempi kuin minä ja lasten pitäisi olla oikean perheensä luona eikä minun.

      • Anonyymi

        Se on totta


    • Anonyymi

      Sä et vai halua lasta miksi sun pitäisi haluta lasta jos sä olet tyytyväinen onnellinen ilmankin ni mihin tarvit haluat kaipaat lasta

    • Anonyymi

      Työnantajilla on kuitenkin aika nuiva suhtautuminen meihin lapsettomiin. Ei ees kolmen kuukauden lomaa voi antaa, että pääsis vähän kierteleen eurooppaa. Tie ois auki vaikka taivaaseen asti, mutta koko elämä valuu hukkaan palkkatyön takia. lapsettoman elämä on lopulta aika ristiriita. Vapaa mutta vankilassa silti.

    • Anonyymi

      Si sinussa mitään ole vialla , kaikki vaan eivät halua lapsia , joten kullakin on vapaa valinta olla hankkimatta niitä.
      Jos ihmiset kyselee niin sano että se on sinun ja miehesi välinen asia , ei muiden.

    • Anonyymi

      Lapset on vain ongelma! Kallis itkupilli jota pitää hoitaa.
      Lapsen hinnalla saa oman asunnon vaikka ei olisi työssä!
      Vapaus ilman lasta on 100% eikä koskaan tarvitse pitää lapsen juhlia saati hautajaisia!!!
      Oma lapsi on koko elämän kestävä huoli vaikka muuttaa pois lapsikodistaan.
      Lapset eivät ole vanhuudenturva vaan edelleenkin hoidokki jota pitää auttaa....

      Käyttäkää ehkäisyä ja varsinkin sairaalassa tehtyä jotta ei lisäänny, se on paras teko ikinä!

      • Anonyymi

        Ehkäisyä? tuleeko mun käsi raskaaks?


    • Anonyymi

      En tekisi tähän maailamaan enään lasta. Tehty on kaksi ja kasvatettu - ihanat ovat. Lapsenlapsia kuusi - henkeni antaisin heidän puolesta. Tehkööt lapsia ken haluaa tai saa, mutta ei tarvitse surra tekemättä jättämistä. Maailma on paha ja pahemmaksi muuttuu. Ihminen ja erityisesti nainen on niin tunteisensa vanki. Elää voi onnellisesti ilman lapsia. Lasten kanssa elämä menee kaikenlaisissa säätämisissä. Ostamista, maksamista, huolehtimista, surua, työtä ja valvomista. Kun lapsia ei ole niin on aikaa elää ja tehdä mitä haluaa. Kun niitä on niin huolehtii ja murehtii eikä muuta ole. Loppujen lopuksi yksin olet huolimatta jälkipolven huolehtimisesta - isoäiti tai -isä ovat vaivana ja kuolla joutavat. Kyllä yhteiskunta hoitaa...tai jättää hoitamatta

      • Anonyymi

        Ei millään pahalla, mutta miten lapseton voi elää ja tehdä mitä haluaa. Unohditko työssä käynnin. Juu lapseton selviää pienemmillä tuloilla, mutta selitäpäs se työn antajalle. Arvaa onko kiva istua illat ja viikonloput yksin kotona ja pyöritellä peukaloita. Tilillä on rahaa vaikka kiertää maapallo ympäri. Mutta mihinkään et pääse, kun työtä työtä työtä. Huomenna on helatorstai, mutta sitten taas perjantaina töihin. Eli voi taas unohtaa kupposen kahvia Pariisissa tai tuopillisen olutta Berliinissä. Jaa että tehdä mitä haluaa. Ei todellakaan ja elämä pilalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4550
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      246
      2259
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1690
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1452
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      298
      1356
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1137
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1114
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1075
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      72
      1074
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      119
      977
    Aihe