Miksi en tule raskaaksi?

Nainen 40-v

Olen 40-v nainen jolla ei ennestään lapsia ja käynyt tutkimuksissa kaikki pitäisi olla ok.Minulta poistettiin myoomia ja jälkitarkastuksessa kaikki ok.Ovulaatiokin tapahtuu normaalisti kun katsottiin ultralla ja se oli tapahtunut.Miksi en tule raskaaksi?Onko se että munasolu ei kiinnity vai mikä se voi olla?Onko sinulla kokemuksia?Oisiko jotain luonnon lääkettä joka auttaisi?Tai muuta lääkettä?Minulla kauhea vauva kuume!

48

18519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutsi

      No kenen kanssa oikein yrität????

      Onko sperma tutkittu, siittiöiden määrä, laatu ja liikkuvuus?

      Jos myös miehellä kaikki on ok, vaikuttamassa ovat usein myös psyykkiset syyt: kun odotukset ja yritykset ovat kovat, ei raskaus käynnisty. Kun sen sijaan kerta kaikkiaan luovuttaa, niin pam! Tuttuja ovat tarinat siitä, kuinka lapsettomuuteen kyllästyneet adoptiovanhemmat alkavatkin yllättäen odottaa sitä omaa.

      Joskus taas on niin, etteivät vanhempien sukusolut vaan kertakaikkiaan sovi yhteen. Silloinkin voidaan hedelmöitys usein saada aikaan koeputkessa.

      • riksuska

        Joo stressistähän se on kiinni ettei tärppää! Voi jessus sentään! Jos se siitä kiinni olis, ni olisin sit varmaan saanu jo kymmenen lasta. Turha suoltaa tollasta paskaa! Jollain voi toki käydä niin hyvä tuuri, et sattuu tuleen raskaaks.


    • Big Jack

      ehkä mies on väärä, eli ei tule elinkelpoista jälkeläistä ...

    • Mamma

      Myös minä olen 40-vuotias vauvakuumeinen. Olen synnyttänyt 80-luvun loppupuolella kaksi lasta, molemmat raskaudet alkoivat heti eka yrittämällä. Olinhan silloin nuori ja hedelmällinen. Uskon nyt kokemukseni perusteella, että ikä on ratkaiseva tekijä vaikka kaikki olisikin ok, kuten minulla ja miehelläni tutkimusten perusteella on. Reilun puolen vuoden tuloksettoman yrittämisen jälkeen sain Menogon/Pregnyl-hormonihoidon tukemaan omaa hormonitoimintaa ja jo toisesta kuurista tulin raskaaksi. Onnemme oli ennenaikainen, sain keskenmenon rv. 8 3 heinäkuussa ja homma lähti alusta... Olemme päättäneet yrittää vielä kerran.
      Toivottavasti onnistumme, samaa toivon sinulle!

    • Kyllästynyt

      noin vanha nainen haluaa lapsia!
      Olis ehkä kannattanut aloittaa vähän aikaisemmin vaikka yh:na jos siittäjästä ei olisikaan ollut isäksi.

      • 3xäiti

        40 vee voisi olla äiti,miten niin vanha?
        Itselläni 3 lasta ja vielä yritän neljättä,
        ikä on pään sisällä ja kaikki nelikymppiset
        ei vaapu haudan partaalla.
        Nythän on varma työpaikka,iso asunto jo
        hankittuna ja kaikki hyvin,parasta aikaa
        olla vanhempi.


      • juupati juu!!

        aika kovasti sanottu oli tuo sun teksti.voipi tuntua aika pahalle.


      • miksi olet

        tällä palstalla jos sulla jo lapsia ja koko elämä helvetin hyvin. Ettei vaan nyt kolahtaisi omaan nilkkaan.... toivon todella niin.
        Yritystä takana jo useampi vuosi, ei se niin vaan onnistu kun ajatellaan että nyt halutaa lapsia. Oikeasti vaihda palstaa.


      • kattos tuota
        miksi olet kirjoitti:

        tällä palstalla jos sulla jo lapsia ja koko elämä helvetin hyvin. Ettei vaan nyt kolahtaisi omaan nilkkaan.... toivon todella niin.
        Yritystä takana jo useampi vuosi, ei se niin vaan onnistu kun ajatellaan että nyt halutaa lapsia. Oikeasti vaihda palstaa.

        vuosilukua millon toi on kirjotettu :D


      • kuin pään sisällä
        3xäiti kirjoitti:

        40 vee voisi olla äiti,miten niin vanha?
        Itselläni 3 lasta ja vielä yritän neljättä,
        ikä on pään sisällä ja kaikki nelikymppiset
        ei vaapu haudan partaalla.
        Nythän on varma työpaikka,iso asunto jo
        hankittuna ja kaikki hyvin,parasta aikaa
        olla vanhempi.

        Kyllä se vaan niin on, että hedelmällisyys laskee iän myötä. Se että minkä ikäisenä on kenenkin elämässä paras aika vauvalle, on taas eri asia.


      • ongelma40
        3xäiti kirjoitti:

        40 vee voisi olla äiti,miten niin vanha?
        Itselläni 3 lasta ja vielä yritän neljättä,
        ikä on pään sisällä ja kaikki nelikymppiset
        ei vaapu haudan partaalla.
        Nythän on varma työpaikka,iso asunto jo
        hankittuna ja kaikki hyvin,parasta aikaa
        olla vanhempi.

        tosi epätodennäköistä tuon ikäisenä saadalapsi


      • lapsivesi tutkimus j
        ongelma40 kirjoitti:

        tosi epätodennäköistä tuon ikäisenä saadalapsi

        joo törkeetä ikärasismia mutta totuus on kumminkin se että sikiöllä saattaa olla vähemmän häiriöitä kuin nuoremmilla jos natsaa niin lapsivesitutkimus paikallaan mut eihän se äippä kuumeen aikana tietysti ole mieluisaa..


    • Mielikuvitus isä

      Kannattaaks noin vanhan naisen enää tulla raskaaksi? Jotain rajaa sentään tohonkin hommaan. Järjen käyttö on sallittua.

      • Mutsi

        Määrittele, missä iässä ihminen ja varsinkin nainen on vanha? Oletan kirjoittajan olevan reilusti alle nelikymppinen, jonka mielestä nelikymppiset ovat "toinen jalka haudassa" ikäryhmää. Nelikymppisillä on täysi oikeus haluta tulla äidiksi riippumatta siitä, onko lapsia vai ei. Ikä on vain luku, todellinen ikä jotakin ihan muuta. Kasva ja kehity.


      • Mielikuvitus isä

        Ikäni on 38 ja minulla on jo murrosikäiset lapset. 40-kymppinen on liian vanha ensiäidiksi.


      • Iäkäs äiti?
        Mielikuvitus isä kirjoitti:

        Ikäni on 38 ja minulla on jo murrosikäiset lapset. 40-kymppinen on liian vanha ensiäidiksi.

        Itse olen myös 38-vuotias, ja odotan esikoistani. Raskauden alkuunsaamisessa meni melkein kolme (todella rankkaa ja turhauttavaa) vuotta mutta kyllä kannatti. Olen elämäni kunnossa, niin henkisesti kuin fyysisestikin, ja intoa ja onnea täynnä.

        Jos olisi tärpännyt heti olisin tullut äidiksi 35-36-vuotiaana, mutta niin ei käynyt. Ja aikaisemmin olosuhteet ei vaan olleen kohdallaan. Nyt on - ja elämä hymyilee. Mielestäni jokainen tapaus on erillainen. Joillekin sopii 18-vuotiaana, toisten elämä vaan menee erilailla. Itse ainakin kannustaisin kaikkia ikäisiäni yrittämään, jos siltä tuntuu...


      • Normaali äiti
        Mielikuvitus isä kirjoitti:

        Ikäni on 38 ja minulla on jo murrosikäiset lapset. 40-kymppinen on liian vanha ensiäidiksi.

        Sinä ikärasisti,vai on sinulla murroikäiset kakarat,no voi voi.käy lapsia sääliksi..Tollasella akalla ei saisi olla lapsia,toivottavasti sinä koet elämässäsi jotain todellisia vaikeuksia, niin alkaa tuo häijjyys vähentyä.Olet selvästi omia mielipiteitäsi laukova hiiri,jolla on vielä mitätön itsetunto ja helvetin kovat luulot itsestä! Et sovi äidiksi, sen allekirjoitta moni!!


      • ^tinzku^
        Normaali äiti kirjoitti:

        Sinä ikärasisti,vai on sinulla murroikäiset kakarat,no voi voi.käy lapsia sääliksi..Tollasella akalla ei saisi olla lapsia,toivottavasti sinä koet elämässäsi jotain todellisia vaikeuksia, niin alkaa tuo häijjyys vähentyä.Olet selvästi omia mielipiteitäsi laukova hiiri,jolla on vielä mitätön itsetunto ja helvetin kovat luulot itsestä! Et sovi äidiksi, sen allekirjoitta moni!!

        siis kuulostaa aiva sairaalta,miten puhut toisille.. sä et oikeesti voi olla normaali äiti...hohhoijjaa... säälin lapsiasi hei...


      • sinua...
        Mielikuvitus isä kirjoitti:

        Ikäni on 38 ja minulla on jo murrosikäiset lapset. 40-kymppinen on liian vanha ensiäidiksi.

        Et osaa edes yhdyssanoja, joten et ole opiskellut. Lapsistasi tulee todennäköisesti samanlaisia sivistymättömiä kuin sinusta. Vanhoilla äideillä on tutkitusti älykkäimmät lapset, vanhoilla isillä ei ole.

        Lapsia voi hankkia hyvinkin nelikymppisenä. Se on jokaisen oma harkinnan varassa, milloin lapsia hankitaan. Tietenkin riskejä on, mutta todennäköisesti ne tutkitaan nelikymppiseltä tarkemmin kuin kaksikymppiseltä. Nelikymppinen äiti pystyy tarjoamaan lapselleen hyvän taloudellisen tilanteen ja paljon elämänviisautta. Vanhat äidit pitävät lapsia aivan eri tavalla lahjoina kuin nuoret äidit, joilla lapsi rajoittaa elämää.

        Sinun mielestäsi varmaan myös Madonnan, Nicole Kidmanin tai Marcia Crossin ei olisi pitänyt hankkia lapsia. He ovat kaikki saaneet lapsia yli 40-vuotiaina.


      • mjm,.,mkjhr

        aika paskamainen asenne


      • mekkk
        Mielikuvitus isä kirjoitti:

        Ikäni on 38 ja minulla on jo murrosikäiset lapset. 40-kymppinen on liian vanha ensiäidiksi.

        Its eolin vasta 34v kun tulin isäksi ja ei olisi voivut aikaisemmin vähempääkiinnostaa kun 25v oli opiskelut kesken ja tekotapa on kiva mutta lapset ei niin kivoja. Avioerotilastojen perusteella lapset pitäisi tehdä siinä 30-40 kympin paikkeilla kun menojalkaa ei vipata niin jaksaa kototna olla ja lasta kasvattaa.


    • tii

      Mullakin sama ongelma.Tutkittu jotain jo, mutta ei mitään erikoista löytynyt. Mä olen 37-v ja välillä kovin epätoivoinen.

    • Ymmärtävä

      Älä masennu noista hölpönpölpön jutuista, että nelikymppiset ei saa hankkia lapsia. Jokaisella meistä on erilainen elämä ja erilaiset elämäntilanteet.
      Minulla on monta tuttua, jotka ovat ensisynnyttäneet nelikymppisinä, ja elämänkokemuksen tuomalla viisaudella he osaavat nyt nauttia lapsestaan täysin siemauksin ilman, että on kiire takaisin työelämään.
      Toivottavasti sinua lykästää!

      • 38-vuotias odottaja

        Täytin juuri 38 v. ja odotan esikoista rv:lla 15, sinunkin kannattaa yrittää vielä ! En ole mielestäni liian vanha äidiksi. Onneksi löysin 37-vuotiaana miehen, joka oli samaa mieltä kanssani. Aikaisempi monivuotinen parisuhde kariutui mm. tähän, että mies sanoi että ollaan (tai minä tietysti) liian vanhoja. Olen onnellinen odottaja nyt :-)

        Kaikkea hyvää sinulle :-)!!


    • niin minäkin

      Enkä edes tässä kerro paljonko päälle nelikymppinen olen.Nykyisin nelikymppiset itseään hoitavat naiset ovat jopa paremmassa kunnossa kuin monet teini-ikäiset nuoret naiset. Itselläni kolesteroli 3,18,ei ylipainoa,ei verenpainetta, en ole koskaan tupakoinut, jne. Työtoverini tuli raskaaksi viisikymppisenä ja synnyttää pian. Serkkuni sai ensimmäisensä yli nelikymppisenä ja odottaa nyt toista. Yritämme raskautta mieheni kanssa, mutta en ole ensisynnyttäjä. Kyllä hyvinvointivaltiossa pitää olla oikeus lapsentekoon!

    • villamami

      Minulla ei ole vastausta viestin aloittajalle,koska itsellä ihan sama tilanne.En Tule Raskaaksi. Iältäni olen parikymmentä vuotta nuorempi,mutta asiani sama.Olen yrittänyt aviomieheni kanssa lasta nyt 4vuotta.Menkat tulee aivan normaalisti joka ikinen kuukausi.Neljään vuoteen emme ole käyttäneet ehkäisyä ja voi kuinka noita kertoja onkaan.(; Tämä vie itsetuntoani,koska en tunne itseäni naiseksi,kun en pysty lisääntymään. Tutkimuksissa en ole käynyt,koska en ole uskaltanut.Pelkään että he sanovat minulle että en koskaan tule saamaan lasta.Annan mielummin toivon elää kuin masennun kokonaan,vaikka aika loppu jo olen.Äitini kyselee kovasti milloin hänestä tulee mummo ja kun menimme naimisiin mieheni kanssa kaikki olettivat autamaattisesti että teemme nyt lapsen.Ja niin oli tarkoituskin,mutta toisin kävi. Tämä iski silmään,koska toissa päivänä tein testin.Menkat oli viikon myöhässä ja olin jo aivan innoissani.Tein testin ja positiivista näytti.Äitini ja hyvä ystäväni oli kanssani ja sanoivat että tuo on nyt varmaa olen raskaana. Sanoin että kenellekkään ei viälä saa kertoa,mutta moni kuuli asiasta "vahingossa". Rukoilinkin 24h että jumala antaisi minulle pienokaisen.Mieheni palveli minua ja hoiti ja kyseli kokoajan vointiani.Hän oli niin innoissaan että hyvä kun ei hyppinyt kattoon.Silmät killuivat onnesta kun hän silitteli mahaani ja kantoi ruokakassit puolestani. Paras ystäväni 30v nainen jolla on oma lapsi oli niin innoissaan,että etsi minulle vauva-kirjoja ja autonistuimia. En koko viime yönä nukkunut kun pelkäsin.Pelkäsin että joudun pettymään että menkkani alkavat ja joudun ilmoittamaan koko suvulleni että väärä hälyytys.Jopa isäni sanoi ostavansa minkä pinnsängyn haluankaan ja rattaat myös. No voitte varmasti aavistaa lopun.Tänä aamuna kun mieheni oli löhdössä uusia testejä hakemaan alkoi järisyttävän kovat menkkakivut ja verta alkoi vuotamaan. Olen aivan masentunut.Minun kuuluisi olla parhaassa iässä lapsen saantiin,eikä mitään tapahdu.Voiko rakastua johonkin jota ei ole olemassakaan?Minusta tuntui että mulle kävi niin. Taisin rakastua nyt jo vauvaan jota ei koskaan ollutkaan.)= Olen niin masentunut että olen alkanut miettimään onkahan minulle edes mitään tarkoitusta jos en voi lisääntyä?Ei sellainen ole nainen joka ei saa lapsia.Mieleeni on alkanut tulvimaan mitä hirveimpiä mietteitä,koska olen aivan loppu. Olemme mieheni kanssa haaveilleet lapsesta monta vuotta. Päätimme nyt kuitenkin ottaa selvää mistä tämä johtuu ja mennä lääkäriin.Jospa tähän olisikin järkevä selitys.Toivon niin koko sydämmeni pohjasta.Jos niin käy kun olisi tarkoitus toivon olevani viimeistään syksyllä raskaana. Toivottakaa onnea.Olisinpa tuleva mami..

      • Äiti kolmelle

        Hei ! Toivottavasti voit jo paremmin... Kuulostaa siltä, että olet saanut varhaisen keskenmenon. Itse olen saanut kolme tervettä lasta ja useampia varhaisia keskenmenoja, toivoa siis sinullakin vielä on. Hyvä kun olette päättäneet mennä tutkimuksiin nyt, sillä asian selkiyttäminen tuo teille varmasti helpotusta ja nykyään pystytään melko hyvin kuitenkin auttamaan raskaaksi tulossa lääketieteen avuin. Toivotan teille molemmille paljon onnea, hedelmällistä sellaista !


      • masentunut..

        Täytin tänä vuonna 32 vuotta, eikä mullekkaan ole lapsia annettu.Tiedän kuinka pahalta susta voi tuntua.Mulla itsellä on takana kaksi pidempää suhdetta ja nyt kolmannen miehen kanssa oltu n.3,5 vuotta yhdessä.Koskaan en ole käyttänyt ehkäsyä,kun vähän aikaa suhteiden alussa kondomia.Menkat mulla on aina ollu säännölliset ja gynellä käyn säännöllisesti.Ultralla on katsottu munasarjat ja siellä oli kaikki ok.Tuntuu,että elämästä on tullu pelkkää päivien laskemista.Jos,menkat sattuu olemaan parikin päivää myöhässä,niin melkein jo uskottelee itelleen,että NYT mä oon raskaana!Vaikka sisimmässään tuntee toisin..Mä en olis koskaan uskonu,että mulle tulis näin kova tarve saada lapsia.Nuorempana nauroin,jos kuulin jonkun puhuvan vauvakuumeesta.On tässä ainakin oppinut sen,että elämä ei todellakaan aina mene niin kuin on suunnitellut ja haaveillut.Ekan miehen menetin alkoholille,yritin 5 vuotta,mutta luovutin.Toinen kuoli yllättäen onnettomuudessa.Nyt mulla kuitenkin on aivan IHANA mies!Ostettiin maalta omakotitalo ja sitä ollaan kunnostettu jo pari vuotta.Niin,nyt taas tulee mieleen kun tässä kirjottelee ja miettii elämäänsä,että mun pitäs olla tosi onnellinen tilanteeseeni ja kyllähän mä olenkin.Toi vauvakuume vaan ottaa vallan mun pääkopastani.Eikä tilannetta tosiaan paranna uteliaat sukulaiset ja tuttavat.Välillä meinaa hermo palaa kun alkaa nää vauvakyselyt!!Tekis mieli huutaa,että meille ei tule koskaan vauvaa!Toivon silti kaikille lapsettomille kanssasisarille onnea ja muistetaan kaikkia iltarukouksissamme...


    • xxxDxxx

      40 ja kauhee vauva kuume??
      siis NYT VASTA? ja ihmettelet viel kuin se ei onnistu?
      ne ajat kun nainen on parhaillaan hedelmöitymässä, munasolut uiskentelee nätisti kui kala vedessä AIVAN tuoreina. MISSÄ IHMEESSÄ OLITt?
      perus suomalainen nainen: duunissa hankimassa itselleen lisää työkokemusta, säästämässä rahaa että lapseille olisi kaikki valmiina kun syntyy.
      mutku ei ne ASIAT niin menee ja nytkun oikein suunnittelet sitä lasta ja rukoilet eTtä saisi tulla 40senä. munasolut onki jo kuihtuneet ja pilalle menny.. eläneet sentään 40vuotta se on paljon. mä en lähtis sun ikäsenä ees enää yrittämään!
      mun äiti on sua 5v vanhempi ja sillä on jo 6 lapsenlapsi.
      minä itse 20v ja 1v lapsen äiti. opiskelemassa juuri nyt mun ammiksen vika vuos että ei huolia lapsen saannista. nyt vaan miten mihin korkeankouluun haen keväällä.
      sun tilanne on aikamoinen sääli. mutta toivotetaan onnea kuitenkin yritykseen.. ja jos joskus saat vielä lasta/eläät viel kun se lapsi on 20v niin muistathän sanoa sille lapselle että jos perheettä tahtoo niin kansi tehdä silloinkun luonto antaa, ettei vaan kärsis tästä samasta.
      toivon sulle terve lapsi kun sun ikäs on muutenki jo riski ikä fas-syndrooma on aika yleistä sun ikäsille.
      t: ei muisteta pahalla.

      • Kauheaa

        Ensinnäkin Fas-syndrooma voi tulla, jos äiti juo raskauden aikana alkoholia. Iällä ei ole siihen mitään tekemistä. Ja toisekseen, ihminen on luotu biologisesti lisääntymään niin kauan kun vain munasoluja on, ainakin teoreettisesti. Onhan muistaakseni adoptionkin yläikäraja vasta 45v. Se on jotenkin laskettu, että vanhemmat voisivat olla vielä siis myös lapsen biologisia vanhempia iältään.

        Varmasti ainakin yli kolmekymppiset ajattelevat ja näkevät maailman ihan eri tavalla ainakin kuin esim. teiniäiti, joten ei nyt ketään käydä morkkaamaan. Itsekin olen yrittänyt lasta IHAN OIKEASTI heti kun menin vähän päälle kaksikymppisenä naimisiin, oli siis mies, työpaikka, opinnot takana jne, mutta LASTA EI VAIN KUULUNUT! Joten nyt sitten on sitten vielä yritettävä, vaikka ikää onkin muutaman vuoden päästä se 40. En kuitenkaan kadu päätöstäni, sillä olisi voinut olla niin, etten olisi tullut raskaaksi heti 13-vuotiaanakaan, vaikka kuukautiseni silloin alkoivat. Eikä minusta alle kaksikymppisenä olisi äidiksi ollut. Sen verran pentu olin.


      • No johan on..

        Kirjoitatteko te näitä viestejä kännissä tai jotain?! Ihan uskomatonta.. Ei kukaan voi tietää, saako lasta, aloitti yrittämisen sitten 20 v. tai 40 v. Ja jotkut onnekkaat, jotka saavat lapsia, luulevat vielä, että se on jotenkin heidän omaa ansiotaan.. Oletteko koskaan ajatelleet, että se, että pystyy biologisesti lisääntymään, ei vielä tee hyvää vanhempaa! Lapsia syntyy alkoholisteille ja narkkareille - ja sitten taas joillekin nuorille, terveille pareille tätä vaan ei suoda. Muistakaa tämä, kun tuomitsette iän tai muun perusteella. Näitä palstoja kun lukee, alkaa mennä usko ihmisiin. (Onnea vaan xxxDxxx:n korkeakouluopinnoille noilla kirjoitustaidoilla.)

        Tulkoon lapsistamme suvaitsevaisempia ja sivistyneempiä kuin meistä!


      • Äiti myös

        Siis mikä ihmeen pelle sä olet (20v. ja luulee tietävänsä KAIKEN), kun kirjoitat näin tyhmästi???? Harvinaisen pönttö tosiaankin. Lisäksi kirjoituksesi oli niin järkyttävän huonosti kirjoitettu (virheet, kappalejaot jne.), ettet voi tosiaankaan älylläsi loistaa.

        Joo, kaikki ei tosiaan mene, kuten itse toivoo. Jos ei elämässä satu ikäväksi löytämään sitä oikeaa nuorena, niin eikö saa sitten enää toivoakaan? Moni asia vaikuttaa siihen, milloin lapsia hankitaan. Ei ole kysymys siitä, haluaako niitä vai ei; kysymys on siitä, onko tilanne sopiva. Jos hankkii vauvaa varten tuloja, onko se paha? Elätkö sinä sossun rahoilla? Kaikki eivät sitä lapselleen halua, ja siksi hankkivat hyvän elannon lasta varten.

        Säälin lasta, jolla on noin tyhmä äiti! Todella!

        Tsemiä nelikymppisille naisille, jotka haluavat lapsia. Älkää välittäkö typeristä kommenteista!


    • 2222222

      tässä ketjussa.Kyllä on todella lapsellinen tuo ulkomaalainenkin joka täällä jakelee elämänviisauksiaan.
      Minä sain ensimmäisen lapseni 41v ja kaikki mennyt todella hyvin, kun ottaa huomioon että aloimme rakentaa juuri lapsen synnyttyä omakotitaloa ja omat vanhempani ovat yli 80v.Vanhempanikin ovat lapsestani erittäin onnellisia ja äitini on häntä monesti hoitanut, yksinkin!!!Terveydellä on paljon suurempi vaikutus siihen mihin ihminen kykenee kuin iällä!
      Tuollaiset ikärasistiset kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa, ihmiset ovat vain kateellisia.
      Kannattaisi jokaisen hankkia itselleen ELÄMÄ, ettei tarvitse olla kauhistelemassa toisten valintoja.
      Lääketieteen keinot kannattaa kokeilla, suurinosa saa sen kaivatun lapsen hoidoilla.

      • -----^^

        Mikä paras ikäero äidille ja lapselle? 16v? 20v? 25v? 32v? 38v? 40v? 43v? 45v?

        Lapsi on 10v, äiti 26v vai 55v, vai joku siltä väliltä?


      • &&&&
        -----^^ kirjoitti:

        Mikä paras ikäero äidille ja lapselle? 16v? 20v? 25v? 32v? 38v? 40v? 43v? 45v?

        Lapsi on 10v, äiti 26v vai 55v, vai joku siltä väliltä?

        Paras ikäero tietysti olisi 20-25v, sillä edellytyksellä että haluaa silloin lapsen, on vakaa elämäntilanne(koulutus,työpaikka, hyvä parisuhde,suht terve)tai ainakin osa näistä.Jos nuorena mahdollisuus perustaa perhe varmasti jaksaa paremmin valvomiset ym.
        Lapsi ei ole kuitenkaan mikään lelu joka hankitaan mihin tahansa epävakaisiin oloihin ylimääräiseksi ilostuttajaksi tai rasitteeksi, oli ikä sitten mikä tahansa.
        Kyllä on vastuullisempaa nuorena lykätä lapsen hankkimista, jos elämäntilanne ei ole suhteellisen valmis uutta tulokasta varten ja varsinkin jos ei itse halua silloin lasta.Ihmisen mieli voi kuitenkin muuttua iän myötä ja monen kohdalla näin käykin.Toisaalta 16v voi olla ihan hyvä äiti ja varsinkin jos saa äitiyteensä riittävästi tukea.Me olemme kaikki niin erillaisista kasvuympäristöistä ettei ole mitään yhtä parasta ikää kaikille.


      • eva-68
        &&&& kirjoitti:

        Paras ikäero tietysti olisi 20-25v, sillä edellytyksellä että haluaa silloin lapsen, on vakaa elämäntilanne(koulutus,työpaikka, hyvä parisuhde,suht terve)tai ainakin osa näistä.Jos nuorena mahdollisuus perustaa perhe varmasti jaksaa paremmin valvomiset ym.
        Lapsi ei ole kuitenkaan mikään lelu joka hankitaan mihin tahansa epävakaisiin oloihin ylimääräiseksi ilostuttajaksi tai rasitteeksi, oli ikä sitten mikä tahansa.
        Kyllä on vastuullisempaa nuorena lykätä lapsen hankkimista, jos elämäntilanne ei ole suhteellisen valmis uutta tulokasta varten ja varsinkin jos ei itse halua silloin lasta.Ihmisen mieli voi kuitenkin muuttua iän myötä ja monen kohdalla näin käykin.Toisaalta 16v voi olla ihan hyvä äiti ja varsinkin jos saa äitiyteensä riittävästi tukea.Me olemme kaikki niin erillaisista kasvuympäristöistä ettei ole mitään yhtä parasta ikää kaikille.

        Hahaa! AI elämä vakaana 20-vuotiaana, velaton asunto, vakaa parisuhde ja ammatti ja vielä vakituinen työpaikka!?! Herätys :)
        Monet ei saavuta näitä koskaan. Mutta useimmat 4-kymppisenä. Itse olen 41 ja elämässä kaikkea tätä, uusi ihana mies. Vauvaa vaan ei kuulu, mutta se ei hallitse elämäämme. Ainahan voi tehdä muuta ja keskittyä muihin asioihin. Meillä on 3 koiraa, käymme konserteissa, liikumme ja opiskelemme molemmat, rakastamme matkustelua ja nautimme kahdenkeskisestäkin ajasta. Vauva saa tulla, jos on tullakseen, mutta olemme tyytyväisiä ihan näinkin, kaikkea ei tarvitse saada :)


      • lisäisin

        vielä et aloittaja on ehkä kohdannut sen oikean vasta nyt, sen jonka kanssa kannattaisi lasta ajatellakaan....en minäkään hankkisi rakasta lastani ihan kenen tyypin kanssa kuitenkaan.....ja todella, meistä kaikki eivät kohtaa sitä oikeaa just 20-senä.....


    • limoja

      tietoa löytyy paljon netistä.

      • kataariina 42v

        minulla on lapset jo melkein aikuisia, nuorin 16, vanhin 23, jolla jo 2 lasta itselläänkin..
        myös minua on tämä äidiksi tuleminen uudelleen alkanut askarruttaaa ja samalla pelottaakin, olen varsin tietoinen niistä riskeistä, mitä raskaana oleminen voi tuoda tullessaan tässä yli 40v iässä

        vähän ihmettelin kyllä, kun soitin lapsettomuus klinikalle ja kyselin asioista, niin sanoivat, että tervetuloa hoitoihin.. onkohan rahastuksesta kysy?

        tietysti itsekästä ajttelua minulta, äidiksi näin vanhana ja kun oma nuorin tuon 16 ikäinenkin ja uusio perheen lapsetkin 9 ja 12 (olen leskeksi jäänyt 4 vuotta sitten), ja nyt siis uusi avioliitto ja siitä nämä lapset ja nyt mietinnässä yhteinen biologinen lapsi..


    • Irrvari-isok

      nää muistanna nussia? se on oleellinen osa, raskaaksi tulemista.

    • asiaohjelmaa

      Yle Teemalla tulee ihan asiallinen sarja hedelmöitymisestä torstaisin kello 21. Sen nimi on Saammeko vauvan.
      Siinä on tullut paljon ohjeita, mitä kannattaa tehdä ja mitä kannattaa jättää tekemättä, jotta hedelmöityminen helpottuisi. Esimerkiksi sylki tuhoaa siittiöitä. Areenalta voisi vielä löytyä vanhemmat jaksot.

      • OU

        Moi! Olen 22-vuotias mies ja olen yrittänyt jo 2 vuotta tulla raskaaksi. Sydämeni on särkyä tästä jatkuvan lapsettomuuden tuskasta. Olen jo 22 ja keski-iän kriisi lähestyy. En halua olla mikään vain lasta yrittävä isä jonka elämän polulla on vain muiden onnistumisia ja ilonkyyneleitä sekä ristiäisiä ja kirkkohäitä. Pelkään jo sairastuvani masennukseen. Ja MISSÄ on yhteiskunnan tuki ja turva!? Vielä kehdataankin sanoa että elämme hyvinvointi valtiossa ja että on lottovoitto syntyä suomeen. Lääkäri otti minut todella tylysti vastaan ja lukuisista lääkäri käynneistä huolimatta mitään toimenpiteitä raskaaksi tulemiseni edistämiseksi ei toistaiseksi ole tehty. Yksityiselläkin käskivät vain hankkiutua psykiatrille. Mutta mitä jumankauta se kallonkutistaja tähän liittyy. Määräsi vain Diapameja. Söin ne kaikki heti mutta ei sekään auttanut, heräsin vaan seuraavana päivänä putkasta ja viikon päästä tuli kutsu kuulusteluun. Eipä ollut lottovoittaja fiilis kun poliisi kertoi kuinka olin Seppälästä laittanut 12stringit,2housut ja 3 bikinit reppuun ja vaihtanut pukukopissa ilmeisesti yhden vaate kerran alle.


    • Tässä vaan...

      Kävin exäni kanssa varmaan kolmisen vuotta kaikkein "tehokkaimmissa" lapsettomuushoidoissa yksityisklinikalla Helsingissä. Tuloksetta (tai siis tulos syntyi lovena lompakkoon ja menetettyinä työtunteina). Vaihdoin sänkykaveria ja heti nappasi ekan kanssa ja nyt olen taas raskaana 46- vuotiaana eräälle toiselle. Kyllä se onnistuu mutta kombinaatio voi olla väärä eli vaihda miestä. Usein sitä ei ilmoiteta sillä lapsettomuushoidot ovat kannattavin lääketieteen osa- alue sille joka tarjoaa hoitoja. Me kokeilimme exän kanssa inseminaatiot, koeputkihedelmöitykset yhdistettyinä johonkin mikroskooppihoitoon ja aina kahdella valmiiksi hedelmöitetyllä munasolulla. Ei koskaan onnistunut hienoilla ja kalliilla menetelmillä. Luomua vaan ja mahdollisimman usein niin ei voi olla tärppäämättä. P.S. Kyseisellä klinikalla sanottiin että olin jo silloin (= neljäkymppisenä vanha tulemaan raskaaksi...). No nyt siis täytän 46 eikä tule olemaan viimeinen lapsi.

      • asadewa

        Samaa mieltä - niin kauan kun "voi tulla raskaaksi" ... voi tulla raskaaksi - luonto on näin kai päättänyt.


    • kirnupiimäkissa

      Hei!

      Olen yli 40-vuotiaan äidin lapsi. Mulla oli ihana lapsuus, vaikka sisko ja veli ovat reippaasti vanhempia kuin minä. Nyt kun itse olen aikuinen, olen onnellinen vanhemmistani, että pystyvät eläkkeellä ollessaan auttamaan minua. Enpä näe mitään syytä etteikö voisi ajatella, että ikä on korvien välissä.

    • tb

      Olet jo niin vanha, ettei ole edes järkevää tehdä lapsia. Olisit tehnyt nuorena.

      • enkelilapset

        Ja sinä ajatuksiltasi niin suppea, että sinä luulet ,että lapsia "tehdään" tuosta noin vain...


    • Halusinvainkertoa

      Hei,
      melkoisen vanha viestiketju, mutta kirjoitanpa silti, jos joku joskus sattuu lueskelemaan.

      Minulla on seitsemän sisarusta (ja ei, emme ole uskonnollisia) ja nuorimman lapsen, pikkuveljeni, äitini synnytti, kun ikää oli 46-vuotta.

      Joten, ei se ikä sitä sano :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4894
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3217
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1365
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1196
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      865
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe