Järjestyslain mukainen järjestyksenvalvoja?

vähän epäselvää

Miten eroaa "tavallisesta" järjestyksenvalvojasta? Tutkin tuota järjestyksenvalvojan peruskoulutuksen materiaalia ja puhutaan tämmöisistä, eikä oikein selvennetä mitä eroa näillä on. Tai sitten en ole lukenut tarpeeksi tarkasti...

25

3725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • casca3

      Järjestyslaki mahdollistaa poliisilaitoksen tapauskohtaisesti harkittavan päätöksen nojalla järjestyksenvalvojien asettamisen joukkoliikenteen kulkuneuvoihin, liikenneasemille ja kauppakeskuksiin ylläpitämään poliisin apuna järjestystä ja turvallisuutta, jos järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen ei muulla tavalla ole tarkoituksenmukaista sekä järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sitä perustellusta syystä edellyttää. Järjestyslain mukaisilta järjestyksenvalvojilta puuttuvat oikeudet säilöön ottamiseen, pääsyn estämiseen sekä paikalta poistamiseen silloin, jos henkilö jättää noudattamatta järjestyksenvalvojan antaman käskyn. Järjestyslain tarkoittaman järjestyksenvalvojan tulee olla vartioimisliikkeen palveluksessa oleva (työsopimus) ja hänellä tulee olla voimassa oleva hyväksyntä järjestyksenvalvojaksi sekä vartijaksi. Järjestyksenvalvoja- ja vartijakorttia tulee pitää mukana työtehtävissä. [4]

      Samalla tavalla esimerkiksi VR:llä konduktöörillä/junan kuljettajalla / lipun tarkastajalla on oikeus pyytää JLJV:tä poistamaan heidän mielestään häiriötä aiheuttava henkilö VR:än tiloista, johon on myös JLJV:llä on myös oikeus mikäli poistettava ei noudata VR:än henkilökunnan antamaa poistumiskäskyä. Oikeutus poistoon tulee siis sitä kautta.

      Sairaanhoitohenkilökunta tekee samaa sairaaloissa (Ylilääkäri/ vastaava hoitaja vuorossa) , eli pyytää vartijan/ jljv:n poistamaan henkilön tiloistaan jolloin saadaan oikeutus poistolle. Yleensä syynä se että henkilöllä ei ole hoitotarvetta jolloin ei ole myöskään tarvetta oleskella alueella. ( pultsarit tulee talvella sisätiloihin lämmittelee mutta kun ottavat jonotuslapun kouraan niin heille on tehtävä arvio tarvitsevatko hoitoa vai eivät, ylipäätään sairaalaympäristö menee lain harmaalla alueella aika rankasti)

      Käsittääkseni myös kauppakeskuksen edustaja/TJ/kiinteistöpäällikkö voi myös toimia näin kauppakeskuksessa, esimerkiksi jos joku pystyttää oman kojunsa kauppakeskuksen käytävälle ja alkaa myymään vaikka pizzaa ilman lupaa kehoittaa henkilökunta ensin poistumaan ja tämän jälkeen saadaan oikeutus poistoon ?

      Viimeinen tulkinta mutuilua... muuten alalla ainakin toimitaan tällätavalla.

    • jeidusd

      Järjestyslaki mahdollistaa poliisilaitoksen tapauskohtaisesti harkittavan päätöksen nojalla järjestyksenvalvojien asettamisen joukkoliikenteen kulkuneuvoihin, liikenneasemille ja kauppakeskuksiin ylläpitämään poliisin apuna järjestystä ja turvallisuutta, jos järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen ei muulla tavalla ole tarkoituksenmukaista sekä järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sitä perustellusta syystä edellyttää. Järjestyslain mukaisilta järjestyksenvalvojilta puuttuvat oikeudet säilöön ottamiseen, pääsyn estämiseen sekä paikalta poistamiseen silloin, jos henkilö jättää noudattamatta järjestyksenvalvojan antaman käskyn. Järjestyslain tarkoittaman järjestyksenvalvojan tulee olla vartioimisliikkeen palveluksessa oleva (työsopimus) ja hänellä tulee olla voimassa oleva hyväksyntä järjestyksenvalvojaksi sekä vartijaksi. Järjestyksenvalvoja- ja vartijakorttia tulee pitää mukana työtehtävissä. [4]

      Samalla tavalla esimerkiksi VR:llä konduktöörillä/junan kuljettajalla / lipun tarkastajalla on oikeus pyytää JLJV:tä poistamaan heidän mielestään häiriötä aiheuttava henkilö VR:än tiloista, johon on myös JLJV:llä on myös oikeus mikäli poistettava ei noudata VR:än henkilökunnan antamaa poistumiskäskyä. Oikeutus poistoon tulee siis sitä kautta.

      Sairaanhoitohenkilökunta tekee samaa sairaaloissa (Ylilääkäri/ vastaava hoitaja vuorossa) , eli pyytää vartijan/ jljv:n poistamaan henkilön tiloistaan jolloin saadaan oikeutus poistolle. Yleensä syynä se että henkilöllä ei ole hoitotarvetta jolloin ei ole myöskään tarvetta oleskella alueella. ( pultsarit tulee talvella sisätiloihin lämmittelee mutta kun ottavat jonotuslapun kouraan niin heille on tehtävä arvio tarvitsevatko hoitoa vai eivät, ylipäätään sairaalaympäristö menee lain harmaalla alueella aika rankasti)

      Käsittääkseni myös kauppakeskuksen edustaja/TJ/kiinteistöpäällikkö voi myös toimia näin kauppakeskuksessa, esimerkiksi jos joku pystyttää oman kojunsa kauppakeskuksen käytävälle ja alkaa myymään vaikka pizzaa ilman lupaa kehoittaa henkilökunta ensin poistumaan ja tämän jälkeen saadaan oikeutus poistoon ?

      Viimeinen tulkinta mutuilua... muuten alalla ainakin toimitaan tällätavalla.

      • kylkyl1232

        tuohon loppuun sopii että : alalla tulisi toimia näin ...


    • JLJV

      Sen verran korjaan, että JLJV:n ei tarvitse odottaa, että konduktööri/ kiinteistöpäällikkö/ kuka vain kehoittaa ensin, kuten vartijan. JLJV saa omatoimisesti poistaa häirikön.

      • sdfvss

        laissa kyllä sanotaan että jljv:llä ei ole tuota poisto-oikeutta...


      • HERÄTYS APINAT
        sdfvss kirjoitti:

        laissa kyllä sanotaan että jljv:llä ei ole tuota poisto-oikeutta...

        Joo.. Laissa sanotaan myös, että vartijalla ei ole oikeutta siirtää kohdehenkilöä kiinniottopaikasta esim. valvomoon, tai ettei pokaa voi poistaa jos ei noudata JLJV:n antamaa käskyä. Jospa sä nyt heräisit tähän oikeaan maailmaan, ja unohtaisit kaiken propagandapaskan, mitä vartijakurssilla on opetettu. Tätä hommaa ei vaan tehdä niin. Voit tietenkin pelata noitten lakipykälien mukaan niin paljon kun huvittaa, mutta töitä et tule kovin kauaa tekemään. Meinaan kauppakeskuspäällikkö ei anna susta kauheen hyvää palautetta, kun oot soittanu sille 50 kertaa 10h vuorossa, kun pitäisi saada poistettua joku...


      • jh65gt4
        sdfvss kirjoitti:

        laissa kyllä sanotaan että jljv:llä ei ole tuota poisto-oikeutta...

        Sanotko vielä, että missä kohtaa lakia näin sanotaan?

        Kannattaa opetella lukemaan sitä lakia. Siellä on pykäliä, momentteja ja kohtia. Niiden kanssa ei kannata mennä sekaisin, jos aikoo ymmärtää lukemaansa.


      • dafsgwgw
        HERÄTYS APINAT kirjoitti:

        Joo.. Laissa sanotaan myös, että vartijalla ei ole oikeutta siirtää kohdehenkilöä kiinniottopaikasta esim. valvomoon, tai ettei pokaa voi poistaa jos ei noudata JLJV:n antamaa käskyä. Jospa sä nyt heräisit tähän oikeaan maailmaan, ja unohtaisit kaiken propagandapaskan, mitä vartijakurssilla on opetettu. Tätä hommaa ei vaan tehdä niin. Voit tietenkin pelata noitten lakipykälien mukaan niin paljon kun huvittaa, mutta töitä et tule kovin kauaa tekemään. Meinaan kauppakeskuspäällikkö ei anna susta kauheen hyvää palautetta, kun oot soittanu sille 50 kertaa 10h vuorossa, kun pitäisi saada poistettua joku...

        Nyt puhuttiinkin siitä mitä eroa on toimivaltuuksissa... ei siitä miten hommat oikeasti tehdään ja vartijallahan ei ole tosiaan oikeutta pokaa siirtää ylipäätään minnekkään jos poka haluaa seisoa kassojen päässä odottamassa poliisia niin periaattessa hän saa sen vapaasti tehdä. Valvomoon eikä mihinkään lukittuun tilaan myöskään ole mitään asiaa kiinniotettua kuljettaa, kun ei ole säilössäpitoon oikeutta. Kuultu on että mm. itiksessä on joskus tullu sanomista kun pokat onkin ollu lukkojen takana ns. kiinniottotilassa, sattuneesta syystä tiedän että monessa isossa kauppakeskuksessa lukittuun tilaan ei kiinniotettua mm. tämän syyn takia laiteta... pahimmillaanhan odottaa syyte vapaudenriistosta ja riippuen edeltäviin tapahtumiin jossa poka on saatettu voimakeinoin laittaa sinne koppiin ehkä jopa pahoinpitelystä, koska oikeutusta koppiin laittamiseen ei ole. Lainausta laista en jaksa lähteä etsimään, kun se ei näköjään nopeasti ole saatavilla, wikipediahan tuon tiedon osaa antaa ainakin, eli puuttuu oikeus poistamiseen mikäli henkilö jättää noudattamatta järjestyksenvalvojan antaman poistumiskäskyn, pääsyn estämiseen sekä säilöön ottamiseen, SE MITEN ASIAT OIKEASTI HOIDÈTAAN ON OMA LUKUNSA, lue kysymys ennenkuin alat avautumaan.


      • lukekaa finlexiä
        dafsgwgw kirjoitti:

        Nyt puhuttiinkin siitä mitä eroa on toimivaltuuksissa... ei siitä miten hommat oikeasti tehdään ja vartijallahan ei ole tosiaan oikeutta pokaa siirtää ylipäätään minnekkään jos poka haluaa seisoa kassojen päässä odottamassa poliisia niin periaattessa hän saa sen vapaasti tehdä. Valvomoon eikä mihinkään lukittuun tilaan myöskään ole mitään asiaa kiinniotettua kuljettaa, kun ei ole säilössäpitoon oikeutta. Kuultu on että mm. itiksessä on joskus tullu sanomista kun pokat onkin ollu lukkojen takana ns. kiinniottotilassa, sattuneesta syystä tiedän että monessa isossa kauppakeskuksessa lukittuun tilaan ei kiinniotettua mm. tämän syyn takia laiteta... pahimmillaanhan odottaa syyte vapaudenriistosta ja riippuen edeltäviin tapahtumiin jossa poka on saatettu voimakeinoin laittaa sinne koppiin ehkä jopa pahoinpitelystä, koska oikeutusta koppiin laittamiseen ei ole. Lainausta laista en jaksa lähteä etsimään, kun se ei näköjään nopeasti ole saatavilla, wikipediahan tuon tiedon osaa antaa ainakin, eli puuttuu oikeus poistamiseen mikäli henkilö jättää noudattamatta järjestyksenvalvojan antaman poistumiskäskyn, pääsyn estämiseen sekä säilöön ottamiseen, SE MITEN ASIAT OIKEASTI HOIDÈTAAN ON OMA LUKUNSA, lue kysymys ennenkuin alat avautumaan.

        Vartijoilla ei ole erikseen oikeutta säilöä kiinniotettu mihinkään.
        JV:lla on oikeus pitää kiinniotettua säilössä määrätyn tunnin ajan.
        Joten olet oikeassa mutta käytännön tasolla hommassa pitää tosiaan se maalaisjärki ollakin aina mukana.

        Kiinniotettu saa toki odotella poliisia kassojen edessä mutta samalla vartijalla on oikeus tarkastaa kiinniotettu kielletyistä esineistä ja aineista, mitkä saa myös takavarikoida.
        Mikäli kiinniotettu valitsee kahdesta vaihtoehdosta edelleen kassoilla seisomisen tarkastuksen aikana, mikäpä siinä. Saapahan muut asiakkaat taas päivän ihmetyksen aiheensa.
        Jos kiinniotettu meinaa kassoilta lähteä ulos kesken kaiken, vartijalla on oikeus ottaa henkilö kiinni ja käyttää tarpeellisia voimakeinoja jos toinen yrittää tarkastusta välttää.
        On siis syytä aina kysyä erikseen kiinniotetulta tarkastetaanko ns. tässä vaiko tuolla.

        Törmäsin yhteen linkkiin missä ainakin yksi lause pisti silmään:

        http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/57661-suomen-kauppakeskuksissa-100-kyseenalaista-putkaa-hammastyttavaa

        "Vartijoilla ja järjestyksenvalvojilla on lain mukaan kiinniotto-oikeus, mutta ei säilössäpito-oikeutta, eli heidän on luovutettava kiinniotettu viipymättä poliisille."

        Ihan oikein mutta edelleen JV:lla on poliisin suostumuksella oikeus pitää säilössä enintään 4h. Ja yleensä jos se säilöönpano tapahtuu kiinniotetun ollessa agressiivinen. Joten kyseisen lauseen antaja olisi voinut sitä tarkentaa. Useimmiten kun "viipymättä luovutettava poliisille", ei kuitenkaan toteudu.

        Asiakkaan valinta se on kuitenkin aina, haluaako hän agressiivisesti käyttäytyä siten, että häntä joutuu siksi pitämään aloillaan maassa muutaman turvallisuushenkilön toimesta, jos säilöön panemisesta ei ole lupaa. Vaiko istua/seisoa aloillaan rauhassa kunnes poliisi saapuu noukkimaan.


    • Mitähänvittua

      Vartija/JLJV saa lainmukaisesti siirtää kiinniotetun sivummalle esim. vartijan koppiin suojaan katseilta, siksi aikaa kunnes poliist hänet noutavat. Ei henkilöä saa lähteä tietenkään siirtelemään esim. piitikuskit mihinkään. Kohdehenkilöähän ei saa sulkea lukittuun tilaan yksinään olkoon se sitten kiinniottotila tai vaikka erillinen tila kiinniottotilassa, mutta jos joku vartija haluaa hengellään leikkiä niin lukittuun tilaan saa kohteen kanssa ängetä.(oman turvallisen ja esteettömän pääsyn varmistamiseksi tilan pöydät ja penkit on pultattu kiinni, sekä ovi on "auki"). Korjatkaas ja linkatkaa finlexistä tietoa jos väärin meni;).

      • Mitähänvittua

        Piirkuskilla viittasin autonkäyttöön


    • Aikuisopiskelijahep

      Järjestyksenvalvojalla on järjestyksenvalvontatehtävissä oikeus toimialueellaan estää henkilön pääsy, poistaa henkilö, kiinniottaa henkilö ja laittaa henkilö säilöön poliisin suostumuksella. Säilössäpitotila pitää olla koko ajan valvottu ja sen pitää olla kihlakunnan poliisilaitoksen tarkastama ja hyväksymä.

      • LueMihinOtatOsaa

        Huomaa ero järjestyksenvalvojan ja järjestyslainmukaisen järjestyksenvalvojan toimivaltuuksissa.


      • idiotti-olen
        LueMihinOtatOsaa kirjoitti:

        Huomaa ero järjestyksenvalvojan ja järjestyslainmukaisen järjestyksenvalvojan toimivaltuuksissa.

        Jljv ei ole enää olemassa, lue laki 1085/2015 niin teillekin selviää mitä se on nykyään


    • Apostolientekoja

      Olivatko nuo komukoiden Jyväskylän kirjastoon palkkaamat järjestyksenvalvojat vieteripamppuineen järjestyslain mukaisia?

      • 1ku1n3nKyyn1kk0

        Ei tainnu oikeen olla minkään lain mukaisia


    • Luelakia

      Ei ole olemassa mitään järjestyslain mukaisia järjestyksenvalvojia....

      • know_the_history

        Kyllä sellainen vain oli, jos luki vielä kerran tarkemmin, niin tuli kyllä ilmi erot JV:n ja JLJV:n välillä. Totta kyllä, että nykyään siellä vuoden alusta on muuttuneita kohtia.
        Edellä mainituilla nimikkeillä haluttiin erottaa ne JV ryhmät, jotka tarvitsevat pelkän JV-kortin ja ne, jotka tarvitsevat kyseisen kortin lisäksi vartijakortin tiettyjen valvontakohteiden vuoksi. Josta sitten tuli nimitys kyseiselle henkilölle: JLJV.


    • Luelakia

      Nimen omaan OLI, kuten oli STV ja SVS ja kaikkea muuta.
      Puhutaan asioista oikeilla nimillä ja siteerataan oikeita säädöksia niin ehkä näistä hommista joskus jotain tulee....

      • 1ku1n3nKyyn1kk0

        On se siellä lainsäädännössä vieläkin...


    • Luelakia

      Järjestyslain nojalla asetettua järjestyksenvalvojaa laista et löydä vaikka yrittäisit. Edellyttäen toki että luet VOIMASSA olevaa lainsäädäntöä

      • Luettulakia

        On se kumma juttu kun nimim, "Luelakia" inttää ettei laista löydy... Pikkuisen kun jaksaa lukea niin kyllähän se löytyy.

        Järjestyslaki 612/2003 6. luku 22§ ja 23§
        (http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612#L6)

        22§
        Terveyden- tai sosiaalihuollon toimipisteen, Kansaneläkelaitoksen toimipisteen, työvoima- ja elinkeinotoimiston, kauppakeskuksen, liikenneaseman, sataman tai lentopaikan sijaintipaikan taikka kulkuneuvon lähtöpaikan poliisilaitos voi paikan tai kulkuneuvon ylläpitäjän tai haltijan hakemuksesta antaa luvan asettaa terveyden- tai sosiaalihuollon toimipisteeseen, Kansaneläkelaitoksen toimipisteeseen, työvoima- ja elinkeinotoimistoon, kauppakeskukseen, liikenneasemalle, satamaan, lentopaikkaan tai joukkoliikenteen kulkuneuvoon järjestyksenvalvojista annetussa laissa (533/1999) tarkoitettuja järjestyksenvalvojia ylläpitämään poliisin tai rajavartiolaitoksen apuna järjestystä ja turvallisuutta, jos järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen ei muulla tavalla ole tarkoituksenmukaista sekä järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sitä perustellusta syystä edellyttää. Järjestyksenvalvojien asettamiseen oikeuttavassa luvassa järjestyksenvalvojien toimialue on rajattava siinä tarkoitettujen paikkojen alueelle taikka kulkuneuvoon ja tarvittaessa niiden välittömään läheisyyteen. Sosiaalihuollon toimipisteellä ei tarkoiteta koulukoteja tai lastensuojelulaitoksia. (20.8.2010/723)

        Lupa järjestyksenvalvojien asettamiseen on voimassa enintään viisi vuotta. Lupaan voidaan liittää järjestyksenvalvojien koulutukseen, voimankäyttövälineiden kantamiseen, toimialueeseen sekä sijoitteluun ja lukumäärään liittyviä ehtoja.

        Luvan myöntänyt poliisilaitos voi tarvittaessa peruuttaa luvan järjestyksenvalvojien asettamiseen sekä muuttaa luvan ehtoja tai voimassaoloaikaa sellaisten muutosten vuoksi, joilla on olennaisia vaikutuksia toimialueen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiselle.

        23§
        Edellä 22 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin järjestyksenvalvontatehtäviin liittyviä toimeksiantoja saa vastaanottaa ja suorittaa ainoastaan yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain 3 §:n 1 momentissa tarkoitettu vartioimisliike. Järjestyksenvalvontatehtäviä saa suorittaa ainoastaan vartioimisliikkeen palveluksessa oleva järjestyksenvalvoja, jonka hyväksyminen järjestyksenvalvojaksi ja vartijaksi on voimassa.

        Järjestyksenvalvontatehtäviä suorittavan järjestyksenvalvojan toimivaltuudet määräytyvät järjestyksenvalvojista annetun lain nojalla. Järjestyksenvalvojalla ei kuitenkaan ole järjestyksenvalvojista annetun lain 6 §:ssä, 7 §:n 1 momentin 3 kohdassa, 7 §:n 3 ja 4 momentissa eikä 8 §:ssä tarkoitettuja toimivaltuuksia. Järjestyksenvalvojalla on järjestyksenvalvojista annetun lain 7 §:n 2 momentissa tarkoitettua kiinniotto-oikeutta käyttäessään oikeus tarkastaa kiinni otettu ja hänen hallussaan olevat tavarat sen varmistamiseksi, ettei kiinni otetulla ole hallussaan esineitä tai aineita, joilla hän voi aiheuttaa vaaraa itselleen tai muille. Järjestyksenvalvojalla on oikeus ottaa pois tarkastuksessa tavatut vaaralliset esineet tai aineet. Pois otetut esineet ja aineet on luovutettava viipymättä poliisille.

        Järjestyksenvalvontatehtäviin sovelletaan yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain 10–14 §:n säännöksiä hyvästä vartioimistavasta, 8, 17 ja 19 §:n säännöksiä toimeksiantosopimuksen, tapahtumailmoituksen ja toimintaohjeiden laatimisesta, 2 §:n 14 kohdan, 29 ja 30 §:n säännöksiä voimankäyttövälineistä ja niiden kantamisesta sekä 43 §:n säännöstä viranomaisten tietojensaantioikeudesta. Vartioimisliikkeen tulee sisällyttää yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain 18 ja 45 §:ssä tarkoitettuja tietoja vastaavat tiedot järjestyksenvalvontatehtäviä sisältävien toimeksiantojen suorittamisesta ja kyseisten toimeksiantojen suorittamiseen osallistuneista järjestyksenvalvojista vartioimisliikkeen henkilö- ja työvuorotiedostoihin sekä vuosi-ilmoitukseen.

        Järjestyksenvalvontatehtäviä suorittavien on oltava pukeutuneita järjestyksenvalvojan asuun. Järjestyksenvalvojan asua koskee soveltuvin osin, mitä yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain 32 §:n 1 ja 3 momentissa sekä 33 §:ssä säädetään vartijan asusta. Sisäasiainministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä järjestyksenvalvojan asun merkeistä ja teksteistä.

        Rangaistus 1 momentin rikkomisesta tuomitaan rikoslain 17 luvun 6 a §:n mukaan. Rangaistus 3 ja 4 momentin rikkomisesta tuomitaan yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain 56 §:n mukaan.

        Ks. L yksityisistä turvallisuuspalveluista 282/2002, 1.1.2017 alkaen L yksityisistä turvallisuuspalveluista 1085/2015. Ks. myös L järjestyksenvalvojista 533/1999. L järjestyksenvalvojista 533/1999 on kumottu L:lla järjestyksenvalvojista annetun lain kumoamisesta 1089/2015, joka tulee voimaan 1.1.2017. Ks. myös SMa järjestyksenvalvojan tunnuksista 848/2003, joka on voimassa 31.12.2016 saakka


    • Luelakia

      Tuossa vastauksessa,tiivistyy turva-alan ongelmat ei osata lukea voimassa olevia säädöksiä!!! JL 22 § on kumottu L:lla 21.8.2015/1094, joka tulee voimaan 1.1.2017 sekä 23 § on kumottu L:lla 21.8.2015/1094, joka tulee voimaan 1.1.2017 postauksesi on aijempia sanamuotoja ts. ennen 1.1.2017 voimassa olleita.
      Lyhesti 1.1.2017 alkaen järjestyslaki ei ole ottanut mitään kantaa järjestyksenvalvojien asettamiseen!

      • 6u5htrgfd

        Voi huokaus mitä knoppailua. Onhan tuo lakimuutos jo kolmisen viikkoa vanha. Joo, totta, nykyään kyseinen sääntely on uudessa LYTP:issä, mutta sisällöltään se ainakin tämän keskustelun vaatimalla tasolla vastaa kumottua järjestyslain sääntelyä.

        Ottaen vielä huomioon, että tämä keskustelu on varsinaiselta asiasisällöltään käyty vanhan sääntelyn aikaan (alkaen jo vuonna 2013) on sinun "antisi" tälle keskustelulle lähinnä typerää pätemistä ja niin sanottua välimerkin kanssa parittelemista. Silloin kun tämä keskustelu on käyty, on ollut aivan relevanttia puhua "järjestyslain mukaisista järjestyksenvalvojista", ja vieläkin ihan nöösipoikia lukuun ottamatta kaikki alalla tietävät mitä se termin merkitys on, vaikka termi itsessään onkin "vanhentunut".

        Yksityisen turvallisuusalan ongelmat eivät todellakaan tiivisty siihen, että Suomi24:ssä ei olla heti perillä siitä mihin jokin tietty aineellisesti samana pysyvä sääntely on siirretty. Kyllä ne ongelmat ovat ihan jossain muualla. Suomi24:n yksi pysyvä ongelma sen sijaan on pätemisentarpeiset idiootit, jotka eivät tuo keskusteluun mitään oikeaa sisältöä.


    • Reffa

      Nimenomaan tässä keskustelussa on pieni ongelma siinä, että se on aloitettu jo vanhan lain aikaan.

      Muutos ei ole kolme vuotta vanha, vaan tuli voimaan tämän vuoden alusta, vaikka säädös tehtiin jo 2015.

      Näen kyllä tärkeäksi sen, että tuntee oman alansa lainsäädännön ja erityisesti siinä tulevat muutokset. Tässä muutoksessa tuli selkeitä, joskaan ei riittäviä muutoksia juurikin järjestyksenvalvojien oikeuksiin.

      Siis, sellainen, joka ei ole aiemmin tutustunut tähän, niin kannattaa lukea tästä linkistä, vaikkapa ihan alusta loppuun:

      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20151085#Lidp2343408

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe