Sähköhuijaus

roskapostirobotti11

Olen asunut kaksi vuotta nykyisessä talossani. Minulla on 3*25A sähköliittymä. Perusmaksu on 30€/kk ja sähkö maksaa kaikkinensa 0.1€/kWh. Ensimmäisenä vuotena käytin 5000kWh käyttösähköä ja 10000kWh meni lämmitykseen. Lämmityksen osuus selviää siis alamittauksesta. Kilowattituntihinnaksi tulee siis 0.124€. Toisena vuotena lämmitin nuukana ihmisenä takalla, joten minulla kului pelkästään käyttösähköön tuo sama 5000kWh. Oletin säästön olevan 10000kWh*0.124€, eli sähkö olisi laskujeni mukaan maksanut 620€, mutta näin ei suinkaan ollut, vaan laskua tuli 860€. Tuosta voidaan laskea, että lämmityssähkö maksaa 0.1€/kWh. Mistä tämä voi johtua?

Viisaammat varmaan jo tajusivatkin, että perusmaksu pysyy samana, käytin sähköä lämmitykseen tai en, joten perusmaksulla ei ole mitään vaikutusta lämmityskuluihini.

124

1457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mittarinmato

      Laskussahan ne hinnat kerrotaan ja mites sen mittarinluvun kanssa onko automaattinen, oletko itse ilmoittanut tai onko sähkölaitos sen vielä lukenut vai menikö arviolaskuna...

    • trulliauts

      Hieno trolli sähkölämmittäjältä, jatka samoja teorioita.

      • roskapostirobotti11

        Kerro mikä tuossa on trollausta. Miksi kWh-hinnat eivät pidä paikkaansa, kun vertailen lämmityskuluja?


      • Trollaantunut
        roskapostirobotti11 kirjoitti:

        Kerro mikä tuossa on trollausta. Miksi kWh-hinnat eivät pidä paikkaansa, kun vertailen lämmityskuluja?

        Trollausta oli surkea lukujen esitys, desimaalipistettä käytetty ja rahasummissa yhtä desimaalia. Ekselistä muotoilutaidottoman kopypasteama.


    • trulliauts

      Koitappa ensi vuonna ostaa lämmityssähkö ilman perusmaksua niin on halvempaa. Saa kuulemma niinkin ostettua, ainakin sähkölämmittäjät väittävät.

      • 230V

        Meillä lämmityssähkön perusmaksut on 0€/kk - on ollut sen 6 vuotta mitä tässä talossa on asuttu.


      • trulliauts
        230V kirjoitti:

        Meillä lämmityssähkön perusmaksut on 0€/kk - on ollut sen 6 vuotta mitä tässä talossa on asuttu.

        Tulee sitten varmaan eri keskuksen kautta ja eri liittymällä kun käyttösähkö. Normaaliin taloon tulee sähkö yhdellä kaapelilla josta sähköyhtiö veloittaa perusmaksun ja sitten kulutuksen mukaan erisuuruisen määrän euroja. Kokonaishinnan kWh saa kun laskee nämä yhteen. Mitään ilman perusmaksua myytävää sähköä suomessa tuskin on. Ja sähköyhtiöt näinä pienevien kulutuksien aikoina korottavat perusmaksuja kaikessa hiljaisuudessa. Niin sehän ei nosta sähkön hintaa kun on kiinteä kuluerä. Voidaan mainostaa että kWh hinta on vaan 10c mutta sitten lykätään perusmaksua päälle 20€ joka on pienkuluttajan sähkölaskusta pian jo puolet. Ja sitten jotkut vielä kehtaa väittää ettei se kuulu mitenkään sähkön hintaan. Perustelkaapa miten sähkön perusmaksu ei kuulu käytettävän sähkön kokonaishintaan.


      • roskapostirobotti11

        Koitapa sinä sinä olla lämmittämättä ja maksamatta perusmaksua.

        Ja kerro paljonko lämmitykseen käytettävä energia vaikuttaa perusmaksuusi.


    • kansakoulun laskuopp

      Sanot että perusmaksu on 30€/kk ja sähkön hinta on 0.1€/kWh. Sitten oletat että sähkön hinta onkin 0.124€/kWh. Tämä oletus on väärä koska se sisältää perusmaksun. Sähkö maksaa edelleen 0.1€/kWh. Säästö on 10 000 kWh*0.1€/kWh eli säästö on tasan 1000€.

      Eka vuonna maksat perusmaksua 360€, käyttösähköä 500€ ja lämmityssähköä 1000€. Toisena vuonna et käytä lämmityssähköä vaan maksat perusmaksua 360€ ja käyttösähköä 500€.

      Mikä onkaan ongelmasi?

      • roskapostirobotti11

        Ongelmahan on se, että täällä neuvotaan laskemaan perusmaksu lämmityskuluihin mukaan. Ja kun näin teen ja säästän lämmityskuluja, niin en saakaan niin paljoa säästöä, mitä laskut antavat olettaa. Kuka siis vetää välistä?


      • Aloittaja on pelle

        Eihän tuossa mitään vaikeaa ole. Perusmaksu ei kuulu sähkön hintaan, vaan sen maksaminen on harrastus. Harrastukset maksavat.

        Lämmitykseen ei ikinä kuulu perusmaksut. Se on aivan väärin. Ne kuuluvat harrastamiseen.


      • roskapostirobotti11
        Aloittaja on pelle kirjoitti:

        Eihän tuossa mitään vaikeaa ole. Perusmaksu ei kuulu sähkön hintaan, vaan sen maksaminen on harrastus. Harrastukset maksavat.

        Lämmitykseen ei ikinä kuulu perusmaksut. Se on aivan väärin. Ne kuuluvat harrastamiseen.

        Miksi täällä sitten neuvotaan laskemaan niitä lämmityskuluihin?


      • kansakoulun laskuopp
        roskapostirobotti11 kirjoitti:

        Miksi täällä sitten neuvotaan laskemaan niitä lämmityskuluihin?

        Tottakai perusmaksut kuuluvat lämmityskuluihin, mutta eivät kuulu kWh-hintaan.


      • roskapostirobotti11
        kansakoulun laskuopp kirjoitti:

        Tottakai perusmaksut kuuluvat lämmityskuluihin, mutta eivät kuulu kWh-hintaan.

        Jos ne kuuluvat lämmityskuluihin ja lämmitän jollain muulla, niin miksi en kuitenkaan säästä ko summaa? Olisiko mahdollisesti niin, että perusmaksut eivät kuulukaan lämmityskuluihin, vaan ne maksetaan, vaikka ei lämmitäkään sähköllä?


      • Olet loistava :)
        roskapostirobotti11 kirjoitti:

        Jos ne kuuluvat lämmityskuluihin ja lämmitän jollain muulla, niin miksi en kuitenkaan säästä ko summaa? Olisiko mahdollisesti niin, että perusmaksut eivät kuulukaan lämmityskuluihin, vaan ne maksetaan, vaikka ei lämmitäkään sähköllä?

        Mulla on asumisen kanssa samoin. Kiinteistövero nousi, mutta koska ne joutuu joka tapauksessa maksamaan, niin asumisen hinta ei noussut ollenkaan.


      • aaadddffefff
        Olet loistava :) kirjoitti:

        Mulla on asumisen kanssa samoin. Kiinteistövero nousi, mutta koska ne joutuu joka tapauksessa maksamaan, niin asumisen hinta ei noussut ollenkaan.

        Jep, aivan saamarin hauska ketju suomalaisesta tyhmyydestä, kiitos kun panivat etusivulle :D, suosikkeihin menee


    • 30/30

      Minua ihmetyttää miksi aina vauhkotaan sähkölämmittäjien perusmaksuista ja ollaan tarkkana että ne vaan huomioidaan lämmityskuluvertailussa.

      Toki ne pitää huomioida mutta samalla pitää huomioida ne myös öljy- ja puulämmittäjillä ja lisäksi niiden käyttämä sähköenergia.
      Pelkät perusmaksut nostavat öljy- ja puulämmityksen kustannuksia n.60-100 €/v liittymästä riippuen ja siihen vielä pumppujen ja automatiikan kulutus päälle!
      Loppusummaksi kertyy vuositasolla äkkiä 150 €.

      Loppupäätelmänä voisi sanoa ettei sähköä ilman perusmaksuja ja ilman sähköä ei mikään nykyaikainen lämmitysjärjestelmä toimi.

      Itse ainakin tehdessäni päätöstä lämmitysmuodosta en kyllä huomioinut perusmaksuja koska yhtään sähkötöntä vaihtoehtoa minulla ei ollut.

      • Et vain ymmärrä

        Et nyt vain ymmärrä. Ei perusmaksut kuulu lämmitykseen. Tuossahan aloittaja on tätä yrittänyt spämmätä jo noin sadan viestin verran.

        Persumaksut kuuluu laskea TV:n katsomiseen.


      • Et taida sinäkään
        Et vain ymmärrä kirjoitti:

        Et nyt vain ymmärrä. Ei perusmaksut kuulu lämmitykseen. Tuossahan aloittaja on tätä yrittänyt spämmätä jo noin sadan viestin verran.

        Persumaksut kuuluu laskea TV:n katsomiseen.

        Sähkön perusmaksut ovat siis lämmityskustannus sähkölämmittäjälle, mutta ei kaukolämmittäjälle?


      • roskapostirobotti11
        Et vain ymmärrä kirjoitti:

        Et nyt vain ymmärrä. Ei perusmaksut kuulu lämmitykseen. Tuossahan aloittaja on tätä yrittänyt spämmätä jo noin sadan viestin verran.

        Persumaksut kuuluu laskea TV:n katsomiseen.

        Sinä et taida ymmärtää. Perusmaksu maksetaan, jotta saat sähköä ja käytetty sähkö maksetaan kulutuksen mukaan.


      • Tosi vaikeaa
        Et taida sinäkään kirjoitti:

        Sähkön perusmaksut ovat siis lämmityskustannus sähkölämmittäjälle, mutta ei kaukolämmittäjälle?

        Itse jakaisin sähköhinnan perusmaksuineen käytetyn sähkön määrällä, mutta tuo on vaikeaa, koska siinä tarvii jakolaskua.

        Tuo aivan lämmitystavasta, tai auton väristä riippumatta.

        Muista plussata omia juttujasi :D


      • Iso TV talossa
        roskapostirobotti11 kirjoitti:

        Sinä et taida ymmärtää. Perusmaksu maksetaan, jotta saat sähköä ja käytetty sähkö maksetaan kulutuksen mukaan.

        Ja tuon takia se perusmaksu lasketaan TV:n katseluun.

        :D

        PS. Muista plussat. Mutta oletkin jo muistanut :D


      • qrfw fdcx
        Et taida sinäkään kirjoitti:

        Sähkön perusmaksut ovat siis lämmityskustannus sähkölämmittäjälle, mutta ei kaukolämmittäjälle?

        meillä ainakin kaukolämmön perusmaksu on n. 32€/kk lämmitti tai ei


      • 15+4
        qrfw fdcx kirjoitti:

        meillä ainakin kaukolämmön perusmaksu on n. 32€/kk lämmitti tai ei

        ja maksat myös sähkön perusmaksut - lämmitti tai ei.

        sähkölämmittäjällä on vain yksi perusmaksu.

        Tällöin vertailusta voidaan jättää sähkön perusmaksut pois.


    • trulliauts

      Kysymys onkin vaan sähkön oikeasta kokonaishinnasta kun kulutusta lasketaan. Toki kulutus lasketaan jokaiseen sähköä kuluttavaan lämmitysjärjestelmään mukaan. Vääristää pienellä kulutuksella, esim. maalämmöllä aika paljon energianhintaa. Normaali ihminen laskee sähkönsä laskusta ja saa jonkun kWh hinnan ja se on sähkönhinta, miten se voi olla eri eri käyttötarkoituksissa. Miksi lämmityssähkö pitää saada ilman tuota todellista hintaa minkä sähkö maksaa. Puulämmityksessä täällä lasketaan askeleetkin mukaan lämmityskuluihin, miksei sähkölämmityksessä sellaisia kuluja mitä oikeastikkin joutuu rahalla kuittaamaan. Jokainen nyt vaan laskee sen energian oikean hinnan laskusta ja laskee sillä eikä petä itseään millään halvemmalla hinnalla. Loppusummissahan ei ole eroa, vaan kWh tuo ero on.

      Loppupäätelmänä voisi kärjistettynä sanoa.. Jos teen sähköyhtiön kanssa sellaisen sopimuksen että maksan kaiken sähkön perusmaksuna niin saanko tässä tapauksessa sähkön ilmaiseksi. Sehän olisi kaikkein halvin sähkölämmitys, hakkaa pumputkin mennen tullen.

      Oma lämmitysjärjestelmä kuluttaa sähköä n. 50kWh/kk ja kun lasken tuon "oikealla" sähkön hinnalla niin lämmitykseen vuositasolla menee n. 60€. Eli lämmitys kk jää joku 7€. Näin minä sen lasken. Ilman tuota se lämmitys ei toimi, niin kun ei toimi ilman sitä perusmaksuakaa.

      Kertokaa ihmeessä se miksei perusmaksua voisi laskea sähkön hintaan mukaan. Samalla laskulla nyt ainakin itse sen maksan samalle firmalle. Sähkön kWh vaihtelee sitten kulutuksen mukaan minulla siis se oikea hinta on 14,5-17s/kWh. Jos perusmaksua korotetaan niin minulla ainakin nousee sähkön kokonaishinta, teillä se varmaan pysyy samana vaikka lasku on suurempi.

      • =(#34

        Että joku voi olla yksinkertainen. Ei nyt olla laskemassa mitään sähkön oikeaa kWh hintaa, vaan vertaillaan lämmityskuluja. Johan tuossa avausviestissä käy ilmi, että lämmityskulut eivät vaikuta perusmaksuun. Miten se voi olla noin vaikeaa tajuta?


      • 18+10
        =(#34 kirjoitti:

        Että joku voi olla yksinkertainen. Ei nyt olla laskemassa mitään sähkön oikeaa kWh hintaa, vaan vertaillaan lämmityskuluja. Johan tuossa avausviestissä käy ilmi, että lämmityskulut eivät vaikuta perusmaksuun. Miten se voi olla noin vaikeaa tajuta?

        Tuo trulliauts ei tainnut olla ihan luokkansa terävin tapaus


      • trulliauts
        =(#34 kirjoitti:

        Että joku voi olla yksinkertainen. Ei nyt olla laskemassa mitään sähkön oikeaa kWh hintaa, vaan vertaillaan lämmityskuluja. Johan tuossa avausviestissä käy ilmi, että lämmityskulut eivät vaikuta perusmaksuun. Miten se voi olla noin vaikeaa tajuta?

        Minä lasken lämmitysenegiani kWh hinnalla laske sinä sitten jollain muulla tavalla. Onhan tuo maahisille paha homma kun SE oikea TMA venyy kun kWh mitä ne niin aina laskevat nouseekin 2-5c/kWh. Ja millä muulla se sähkölämmitys toimii kun sähköllä. Kovasti vaan muiden lämmitysmuotojen käyttäjät ovat samaa mieltä tuosta laskenta tavasta minun kanssa. Ja turha nyt sitten on taas alkaa trollaamaan useilla nikeillä muiden lämmitysmuotojen edustajana, nytkin niitä alkaa olemaan jo liikaa tässä ketjussa sinun osalta.


      • 11+11
        trulliauts kirjoitti:

        Minä lasken lämmitysenegiani kWh hinnalla laske sinä sitten jollain muulla tavalla. Onhan tuo maahisille paha homma kun SE oikea TMA venyy kun kWh mitä ne niin aina laskevat nouseekin 2-5c/kWh. Ja millä muulla se sähkölämmitys toimii kun sähköllä. Kovasti vaan muiden lämmitysmuotojen käyttäjät ovat samaa mieltä tuosta laskenta tavasta minun kanssa. Ja turha nyt sitten on taas alkaa trollaamaan useilla nikeillä muiden lämmitysmuotojen edustajana, nytkin niitä alkaa olemaan jo liikaa tässä ketjussa sinun osalta.

        trulliautsin kannattaa laittaa piha täyteen ulkovaloja ja polttaa niitä 24/7 niin lämmityssähkön hinta laskee.


      • roskapostirobotti11
        trulliauts kirjoitti:

        Minä lasken lämmitysenegiani kWh hinnalla laske sinä sitten jollain muulla tavalla. Onhan tuo maahisille paha homma kun SE oikea TMA venyy kun kWh mitä ne niin aina laskevat nouseekin 2-5c/kWh. Ja millä muulla se sähkölämmitys toimii kun sähköllä. Kovasti vaan muiden lämmitysmuotojen käyttäjät ovat samaa mieltä tuosta laskenta tavasta minun kanssa. Ja turha nyt sitten on taas alkaa trollaamaan useilla nikeillä muiden lämmitysmuotojen edustajana, nytkin niitä alkaa olemaan jo liikaa tässä ketjussa sinun osalta.

        Sinun kanssa samaa mieltä olevat kirjoittavat kaikki eri nimimerkeillä ja minä olen kirjoittanut kaikki minun kantaani puoltavat mielipiteet. Ehkä asia on toiste päin, kun olen kirjoittanut vain yhdellä nikillä.
        Eikö ole hieman ristiriitaista, että sinun laskentatavan mukaan korkeampi kWh-hinta pienentää TMA:ta. Eihän sen niin pitäisi mennä ;) Kauan siinä menikin ennen kuin maahiset vedettiin tähän mukaan. Jatketaanko seuraavaksi uskisjutuilla, kun ei sinulta mitään järkeviä perusteluitakaan tunnu tulevan.


      • 30/30
        trulliauts kirjoitti:

        Minä lasken lämmitysenegiani kWh hinnalla laske sinä sitten jollain muulla tavalla. Onhan tuo maahisille paha homma kun SE oikea TMA venyy kun kWh mitä ne niin aina laskevat nouseekin 2-5c/kWh. Ja millä muulla se sähkölämmitys toimii kun sähköllä. Kovasti vaan muiden lämmitysmuotojen käyttäjät ovat samaa mieltä tuosta laskenta tavasta minun kanssa. Ja turha nyt sitten on taas alkaa trollaamaan useilla nikeillä muiden lämmitysmuotojen edustajana, nytkin niitä alkaa olemaan jo liikaa tässä ketjussa sinun osalta.

        Vakitettavasti tuolla kWh-hinnalla laskien ei saa todellista kustannusta laskettua mutta jokainen laskekoon tyylillään.

        Minusta lämmityskulut on laskettava ihan selvinä euroina.


      • Muista plussat :D
        11+11 kirjoitti:

        trulliautsin kannattaa laittaa piha täyteen ulkovaloja ja polttaa niitä 24/7 niin lämmityssähkön hinta laskee.

        Minä lasken lämmintä vettä hanasta kesäisin, niin kaukolämmon hinta laskee.


      • puu, hake, kauko
        roskapostirobotti11 kirjoitti:

        Sinun kanssa samaa mieltä olevat kirjoittavat kaikki eri nimimerkeillä ja minä olen kirjoittanut kaikki minun kantaani puoltavat mielipiteet. Ehkä asia on toiste päin, kun olen kirjoittanut vain yhdellä nikillä.
        Eikö ole hieman ristiriitaista, että sinun laskentatavan mukaan korkeampi kWh-hinta pienentää TMA:ta. Eihän sen niin pitäisi mennä ;) Kauan siinä menikin ennen kuin maahiset vedettiin tähän mukaan. Jatketaanko seuraavaksi uskisjutuilla, kun ei sinulta mitään järkeviä perusteluitakaan tunnu tulevan.

        Luulisi korkean kWh- hinnan pidentävän takaisinmaksuaikaa. Toisaalta ehkä nuo muutkin maksut lasketaan silloin leivänpaahtimeen mukaan

        Kai tämä on jotain pumppu- uskiksen logiikkaa taas, jota ei ymmärrä kuin valon nähneet.


      • roskapostirobotti11
        puu, hake, kauko kirjoitti:

        Luulisi korkean kWh- hinnan pidentävän takaisinmaksuaikaa. Toisaalta ehkä nuo muutkin maksut lasketaan silloin leivänpaahtimeen mukaan

        Kai tämä on jotain pumppu- uskiksen logiikkaa taas, jota ei ymmärrä kuin valon nähneet.

        Niinhän sitä luulisi. Mutta teidän laskujen mukaan mitä pienempi kulutus, sen suurempi kWh-hinta. Ja edelleen, mitä pienempi kulutus, sen suurempi säästö, eli lyhyempi TMA. Eihän se kovin loogiselta kuulosta, mutta minkäs teet.

        Papukaijamerkki tuosta uskis-maininnasta.

        Vastaapa muuten, että kuinka monta euroa on lämmityskustannukset avausviestin lukujen perusteella.


      • Hus provo pois
        roskapostirobotti11 kirjoitti:

        Niinhän sitä luulisi. Mutta teidän laskujen mukaan mitä pienempi kulutus, sen suurempi kWh-hinta. Ja edelleen, mitä pienempi kulutus, sen suurempi säästö, eli lyhyempi TMA. Eihän se kovin loogiselta kuulosta, mutta minkäs teet.

        Papukaijamerkki tuosta uskis-maininnasta.

        Vastaapa muuten, että kuinka monta euroa on lämmityskustannukset avausviestin lukujen perusteella.

        Jätä nuo takaisinmaksuajat jollekkin muulle. Tuossa joutuisit jo käyttämää prosenttilaskua ja tulee vasta seiskalla.

        Taitaa olla sinne hieman liian vaikeaa. Selittäminen tuskin auttaa, koska ei nuo sata edellistä viestiäsi ole sinulle asiaa avittanut

        Avaus on niin totaalisen sekava, tuskin aloittaja mikään täyspäinen on ollut, että parempaa ei kai voi toivoa.

        Lämmityksen hinta on sähkökulut (verot, siirrot, energia, perus) yhteensä / kokonaiskulutus x lämmityksen osuus.

        Käyttösähkön osuus vastaavasti sähkölulut (lunttaa edeltä mitä) yhteensä / kokonaiskulutus x käyttösähkön osuus

        Voit muuttaa kerto- ja jakolaskun paikkaa, kuten ala- asteella opetettu.

        Tuo on kyllä aika vaikea yhtälö. Olisikohan ala- asteen vitosella toiseksi vaikein matikankokeessa.


      • 45t6y7uiolö
        Hus provo pois kirjoitti:

        Jätä nuo takaisinmaksuajat jollekkin muulle. Tuossa joutuisit jo käyttämää prosenttilaskua ja tulee vasta seiskalla.

        Taitaa olla sinne hieman liian vaikeaa. Selittäminen tuskin auttaa, koska ei nuo sata edellistä viestiäsi ole sinulle asiaa avittanut

        Avaus on niin totaalisen sekava, tuskin aloittaja mikään täyspäinen on ollut, että parempaa ei kai voi toivoa.

        Lämmityksen hinta on sähkökulut (verot, siirrot, energia, perus) yhteensä / kokonaiskulutus x lämmityksen osuus.

        Käyttösähkön osuus vastaavasti sähkölulut (lunttaa edeltä mitä) yhteensä / kokonaiskulutus x käyttösähkön osuus

        Voit muuttaa kerto- ja jakolaskun paikkaa, kuten ala- asteella opetettu.

        Tuo on kyllä aika vaikea yhtälö. Olisikohan ala- asteen vitosella toiseksi vaikein matikankokeessa.

        "Tuossa joutuisit jo käyttämää prosenttilaskua ja tulee vasta seiskalla."

        Millä luokalla lauseen rakennusta opetetaan? Et ole tainnut päästä niin pitkälle.

        "Avaus on niin totaalisen sekava, tuskin aloittaja mikään täyspäinen on ollut, että parempaa ei kai voi toivoa."

        Se voi vaikuttaa sekavalta, jos sitä ei ymmärrä.

        "Lämmityksen hinta on sähkökulut (verot, siirrot, energia, perus) yhteensä / kokonaiskulutus x lämmityksen osuus."

        Eli avausviestin tapauksessa 1240€. Jos kuitenkin jätetään lämmittämättä, niin et säästä tuota summaa, eli olisiko laskussasi jotain vikaa kenties?


      • 3+4
        Muista plussat :D kirjoitti:

        Minä lasken lämmintä vettä hanasta kesäisin, niin kaukolämmon hinta laskee.

        Kumpaan ryhmään sinä kuulut? Nimimerkin piikki viittaa toista, mutta tuo veden laskeminen taas on ivailua toiseen suuntaan. Etkö raukka osaa edes vittuilla oikein?


      • pelle on pelle
        45t6y7uiolö kirjoitti:

        "Tuossa joutuisit jo käyttämää prosenttilaskua ja tulee vasta seiskalla."

        Millä luokalla lauseen rakennusta opetetaan? Et ole tainnut päästä niin pitkälle.

        "Avaus on niin totaalisen sekava, tuskin aloittaja mikään täyspäinen on ollut, että parempaa ei kai voi toivoa."

        Se voi vaikuttaa sekavalta, jos sitä ei ymmärrä.

        "Lämmityksen hinta on sähkökulut (verot, siirrot, energia, perus) yhteensä / kokonaiskulutus x lämmityksen osuus."

        Eli avausviestin tapauksessa 1240€. Jos kuitenkin jätetään lämmittämättä, niin et säästä tuota summaa, eli olisiko laskussasi jotain vikaa kenties?

        Joo. En päässyt kovin pitkälle koulussa :)

        Voit miettiä sekavasta aloituksesta vaikka pukkaako pientä ristiriitaa tällaisissa lauseissa

        "sähkö maksaa kaikkinensa 0.1€/kWh"

        "Kilowattituntihinnaksi tulee siis 0.124€. "


        Ei ollut laskussani vikaa. Kysy naapurin vekaralta apua, niin kyllä se auttaa. Voi vaikka piirtää, jos auttaisi.

        Hieman kyllä ihmettelen kuka jaksaa kirjoittaa tuollaista kökköä muutama sata viestiä välillä peukuttaen satoja kertoja omia ja toisten viestejä. Ei ainakaan kukaan normaali ihminen. Saako tällaista aikaan oman (epäonistuneen) hankinnan sairas puolustaminen, henkinen sairaus, kiihottuminen? Oikeasti ei kiinnosta motiivisi, joten ethän vastaa kysymykseen.

        Mutta hyvät jatkot ja onnea seuraaviin satoihin viesteihisi aiheesta.


      • roskapostirobotti11
        pelle on pelle kirjoitti:

        Joo. En päässyt kovin pitkälle koulussa :)

        Voit miettiä sekavasta aloituksesta vaikka pukkaako pientä ristiriitaa tällaisissa lauseissa

        "sähkö maksaa kaikkinensa 0.1€/kWh"

        "Kilowattituntihinnaksi tulee siis 0.124€. "


        Ei ollut laskussani vikaa. Kysy naapurin vekaralta apua, niin kyllä se auttaa. Voi vaikka piirtää, jos auttaisi.

        Hieman kyllä ihmettelen kuka jaksaa kirjoittaa tuollaista kökköä muutama sata viestiä välillä peukuttaen satoja kertoja omia ja toisten viestejä. Ei ainakaan kukaan normaali ihminen. Saako tällaista aikaan oman (epäonistuneen) hankinnan sairas puolustaminen, henkinen sairaus, kiihottuminen? Oikeasti ei kiinnosta motiivisi, joten ethän vastaa kysymykseen.

        Mutta hyvät jatkot ja onnea seuraaviin satoihin viesteihisi aiheesta.

        Kaikki muut kyllä ymmärsivät, että perusmaksu on 30€/kk ja sähkö maksaa 0.1€ per kulutettu kWh.

        Sinä olet joko tyhmä, jolloin et oikeasti tajunnut, tai sitten tajusit, mutta kun mitään järkevää vasta-argumenttia ei löydy, niin kirjoitellaan kaikkea muuta paskaa ohi aiheen.

        Eli vastaapa nyt kysymykseen, kun kukaan muu ei ole sitä tohtinut tehdä.

        Perusmaksu 30€/kk, sähkön käyttö siirtoineen, veroineen 0.1€/kWh. Sähköä kuluu vuodessa 15000kWh, josta lämmityksen osuus on 10000kWh.

        Kuinka paljon on euroissa vuotuinen lämmityslasku?

        En ole ihan muutamaa sataa viestiä kirjoittanut, enkä ole kertaakaan tässä ketjussa peukuttanut. Taitaa ottaa koville, kun muutkin ovat samaa mieltä kanssani.

        Ps. Kannattaisi harjoitella oikeinkirjoitusta, ennen kuin alkaa muille koulunkäynnistä aukomaan päätään.


      • Se on voi voi
        3+4 kirjoitti:

        Kumpaan ryhmään sinä kuulut? Nimimerkin piikki viittaa toista, mutta tuo veden laskeminen taas on ivailua toiseen suuntaan. Etkö raukka osaa edes vittuilla oikein?

        Tyhmä ei tajua kun sille kettuillaan.

        Osui ja uppos :O


      • SPPRRUUIIKSS!!!
        roskapostirobotti11 kirjoitti:

        Kaikki muut kyllä ymmärsivät, että perusmaksu on 30€/kk ja sähkö maksaa 0.1€ per kulutettu kWh.

        Sinä olet joko tyhmä, jolloin et oikeasti tajunnut, tai sitten tajusit, mutta kun mitään järkevää vasta-argumenttia ei löydy, niin kirjoitellaan kaikkea muuta paskaa ohi aiheen.

        Eli vastaapa nyt kysymykseen, kun kukaan muu ei ole sitä tohtinut tehdä.

        Perusmaksu 30€/kk, sähkön käyttö siirtoineen, veroineen 0.1€/kWh. Sähköä kuluu vuodessa 15000kWh, josta lämmityksen osuus on 10000kWh.

        Kuinka paljon on euroissa vuotuinen lämmityslasku?

        En ole ihan muutamaa sataa viestiä kirjoittanut, enkä ole kertaakaan tässä ketjussa peukuttanut. Taitaa ottaa koville, kun muutkin ovat samaa mieltä kanssani.

        Ps. Kannattaisi harjoitella oikeinkirjoitusta, ennen kuin alkaa muille koulunkäynnistä aukomaan päätään.

        Jos sähkön kaikki kulut ovat 0,1 kWh (Huomaa pilkku. Opitaan siellä edellisen mainitsemassa ala-koulussa.), niin ei kai laskemisessa mitään ihmeellistä ole. Sähkö on maksanut 15MWh x 0,1 €/kWh = 1500€.

        Tuosta sitten lämmityksen osuus 1000€ ja käyttösähkön 500€.

        Alussa tosin hinta oli 0,1€/kWh ja sen jälkeen sitten 0,124€/kWh. Ei näistä hulluista ota selvää.

        Jos puhut uskovaiskieltä ja perusmaksut olet tuosta hinnasta jättänyt pois, niin aikuisten oikeasti kokonaishinta on 1860€, jolloin lämpöön 1240€ ja käyttösähköön 620€.

        Lopeta jo tuo tyhmä inttäminen ja mene silittämään sitä pumppua. Teet itsestä koko ajan vain naurettavamman.


      • 3/3
        pelle on pelle kirjoitti:

        Joo. En päässyt kovin pitkälle koulussa :)

        Voit miettiä sekavasta aloituksesta vaikka pukkaako pientä ristiriitaa tällaisissa lauseissa

        "sähkö maksaa kaikkinensa 0.1€/kWh"

        "Kilowattituntihinnaksi tulee siis 0.124€. "


        Ei ollut laskussani vikaa. Kysy naapurin vekaralta apua, niin kyllä se auttaa. Voi vaikka piirtää, jos auttaisi.

        Hieman kyllä ihmettelen kuka jaksaa kirjoittaa tuollaista kökköä muutama sata viestiä välillä peukuttaen satoja kertoja omia ja toisten viestejä. Ei ainakaan kukaan normaali ihminen. Saako tällaista aikaan oman (epäonistuneen) hankinnan sairas puolustaminen, henkinen sairaus, kiihottuminen? Oikeasti ei kiinnosta motiivisi, joten ethän vastaa kysymykseen.

        Mutta hyvät jatkot ja onnea seuraaviin satoihin viesteihisi aiheesta.

        Täältä pisteet tuolle kiihottumiselle


      • 10+3
        SPPRRUUIIKSS!!! kirjoitti:

        Jos sähkön kaikki kulut ovat 0,1 kWh (Huomaa pilkku. Opitaan siellä edellisen mainitsemassa ala-koulussa.), niin ei kai laskemisessa mitään ihmeellistä ole. Sähkö on maksanut 15MWh x 0,1 €/kWh = 1500€.

        Tuosta sitten lämmityksen osuus 1000€ ja käyttösähkön 500€.

        Alussa tosin hinta oli 0,1€/kWh ja sen jälkeen sitten 0,124€/kWh. Ei näistä hulluista ota selvää.

        Jos puhut uskovaiskieltä ja perusmaksut olet tuosta hinnasta jättänyt pois, niin aikuisten oikeasti kokonaishinta on 1860€, jolloin lämpöön 1240€ ja käyttösähköön 620€.

        Lopeta jo tuo tyhmä inttäminen ja mene silittämään sitä pumppua. Teet itsestä koko ajan vain naurettavamman.

        "Jos puhut uskovaiskieltä ja perusmaksut olet tuosta hinnasta jättänyt pois, niin aikuisten oikeasti kokonaishinta on 1860€, jolloin lämpöön 1240€ ja käyttösähköön 620€."

        Väität siis todellakin, että jos valitset sähkölämmityksen, lämmitykseen uppoava ylimääräinen raha (=lämmityskulut) olisi 1240€.
        On tainnut pojalta jäädä matikantunnit väliin :D

        Ps. Alakoulu on yhdyssana. Sekoitat sen varmaankin ala-asteeseen, joka jäi sinulta kesken.


      • diiba daabaa
        3/3 kirjoitti:

        Täältä pisteet tuolle kiihottumiselle

        Joku tuossa taisi jo lauetakin nimimerksitä päätellen.


      • 230V
        10+3 kirjoitti:

        "Jos puhut uskovaiskieltä ja perusmaksut olet tuosta hinnasta jättänyt pois, niin aikuisten oikeasti kokonaishinta on 1860€, jolloin lämpöön 1240€ ja käyttösähköön 620€."

        Väität siis todellakin, että jos valitset sähkölämmityksen, lämmitykseen uppoava ylimääräinen raha (=lämmityskulut) olisi 1240€.
        On tainnut pojalta jäädä matikantunnit väliin :D

        Ps. Alakoulu on yhdyssana. Sekoitat sen varmaankin ala-asteeseen, joka jäi sinulta kesken.

        Kummallisia laskutapoja monilla palstalaisilla.

        Minulla perusmaksu ei muutu oli lämmitystapa mikä hyvänsä. Voin olla lämmittämättäkin ja silti perusmaksu pitää maksaa.

        Jos nyt kuitenkin jostain ihmeen syystä päätän alkaa lämmittämään taloa, maksaa se kutakuinkin 10 senttiä kilowattitunnilta. Ensimmäinen kWh maksaa 0,10 ja niin maksaa kymmenestuhanneskin kWh.

        Jos haluaisin muuttaa taloni kaukolämmitteiseksi, tulisi lisäkustannuksina klämmön perusmaksuja noin 400€/vuosi ja energiamaksut päälle. Silloinkin sähkön perusmaksu olisi sama kuin nyt. Ei tuossa mitään järkeä olisi, koska lämmön hinta olisi sama kuin sähköllä.

        Yhteenveto: sähkön perusmaksun voi jättää huomioitta vertailtaessa eri lämmitystapoja keskenään.

        Asia on loppuunkäsitelty.


      • EUussaOllaan
        30/30 kirjoitti:

        Vakitettavasti tuolla kWh-hinnalla laskien ei saa todellista kustannusta laskettua mutta jokainen laskekoon tyylillään.

        Minusta lämmityskulut on laskettava ihan selvinä euroina.

        Voithan muuttaa kWh hinnan euroiksi. Vai mikä rahayksikkö sinulla on käytössä kWh hinnoissa :D

        Eli yksinkertainen kaava.. esimerkki kk sähkönhinnasta.. energia siirto vero perusmaksut jaettuna huom. jaettuna kk kWh määrällä saadaan summa ihan euroina tai sentteinä, ainakin minulla toimii mainiosti. Viimeisen laskun kWh oli 16,1c ja tästä onkin sitten helppo lähteä laskemaan lämmityksen osuutta ihan selvinä euroina. Ottaa vaan kk toteutuneen kWh hinnan ja kertoo kulutetun lämmitysenergian määrällä. Yksinkertaista eikö totta.


      • perusmaksu....
        230V kirjoitti:

        Kummallisia laskutapoja monilla palstalaisilla.

        Minulla perusmaksu ei muutu oli lämmitystapa mikä hyvänsä. Voin olla lämmittämättäkin ja silti perusmaksu pitää maksaa.

        Jos nyt kuitenkin jostain ihmeen syystä päätän alkaa lämmittämään taloa, maksaa se kutakuinkin 10 senttiä kilowattitunnilta. Ensimmäinen kWh maksaa 0,10 ja niin maksaa kymmenestuhanneskin kWh.

        Jos haluaisin muuttaa taloni kaukolämmitteiseksi, tulisi lisäkustannuksina klämmön perusmaksuja noin 400€/vuosi ja energiamaksut päälle. Silloinkin sähkön perusmaksu olisi sama kuin nyt. Ei tuossa mitään järkeä olisi, koska lämmön hinta olisi sama kuin sähköllä.

        Yhteenveto: sähkön perusmaksun voi jättää huomioitta vertailtaessa eri lämmitystapoja keskenään.

        Asia on loppuunkäsitelty.

        Omassa töllissä on yösähkövaraaja ja sen vuoksi 35A yösähköliittymä. Suoralla sähköllä tai jollain muulla lämmitystavalla 25A liittymä riittäisi. 25A liittymä maksaisi jotain 7€/kk ja 35A liittymä noin 15€/kk, joten sähkölämmityksen perusmaksukulut on tuo erotus, eli noin 8€/kk = noin 100€/vuosi.

        Yösähköä kuluu noin 20.000kWh vuodessa ja se on noin 2,5 senttiä halvempaa kuin yleissähkö, joten sähkön hinnassa pärjään yösäköllä 500€ vuodessa ja kun siitä vähennettään kalliimman perusmaksun osuus, niin pärjään 400€.

        Ap. on siinä oikeassa etttä sähkön perusmaksu ei ole lämmityskulu vaan yleinen asumiskulu, joka töllissähän on sähkö joka tapauksessa. Eli perusliittymän maksu joko jätetään pois lämmityskululaskuista, tai sitten se lisätään kaikkiin.


      • taidat olla porvoost
        EUussaOllaan kirjoitti:

        Voithan muuttaa kWh hinnan euroiksi. Vai mikä rahayksikkö sinulla on käytössä kWh hinnoissa :D

        Eli yksinkertainen kaava.. esimerkki kk sähkönhinnasta.. energia siirto vero perusmaksut jaettuna huom. jaettuna kk kWh määrällä saadaan summa ihan euroina tai sentteinä, ainakin minulla toimii mainiosti. Viimeisen laskun kWh oli 16,1c ja tästä onkin sitten helppo lähteä laskemaan lämmityksen osuutta ihan selvinä euroina. Ottaa vaan kk toteutuneen kWh hinnan ja kertoo kulutetun lämmitysenergian määrällä. Yksinkertaista eikö totta.

        Väärinhän tuo menee jos lasket perusmaksun lämmityskilowattitunnin hintaan mukaan.


      • Et voi olla tosissas
        10+3 kirjoitti:

        "Jos puhut uskovaiskieltä ja perusmaksut olet tuosta hinnasta jättänyt pois, niin aikuisten oikeasti kokonaishinta on 1860€, jolloin lämpöön 1240€ ja käyttösähköön 620€."

        Väität siis todellakin, että jos valitset sähkölämmityksen, lämmitykseen uppoava ylimääräinen raha (=lämmityskulut) olisi 1240€.
        On tainnut pojalta jäädä matikantunnit väliin :D

        Ps. Alakoulu on yhdyssana. Sekoitat sen varmaankin ala-asteeseen, joka jäi sinulta kesken.

        En väitä, vaan sinä väität.

        Erotus ei ole sama asia kuin kulut, vaikka näin jostain oletkin vajavaisesti käsittänyt.

        Jos on kaukolämpöön liittymispakko vuokratontilla, niin perusmaksu tulee joka tapauksessa talossa A. Koska perusmaksun joutuu maksamaan joka tapauksessa, niin se ei sinun mukaasi kuulu lämmityskuluihin.

        Talo B on omalla tontilla, eikä siinä ole liittymispakkoa. Tällöin perusmaksut lasketaan mukaan.

        Talon A lämmittäminen on huomattavasti halvempaa, kuin talon B lämmittäminen sinun logiikkasi mukaan.

        Mutta jos pumppualttarin kumartaja noin väittää, niin kai se on sitten heille totuus, eikä muuksi muutu.


      • 5+4
        Et voi olla tosissas kirjoitti:

        En väitä, vaan sinä väität.

        Erotus ei ole sama asia kuin kulut, vaikka näin jostain oletkin vajavaisesti käsittänyt.

        Jos on kaukolämpöön liittymispakko vuokratontilla, niin perusmaksu tulee joka tapauksessa talossa A. Koska perusmaksun joutuu maksamaan joka tapauksessa, niin se ei sinun mukaasi kuulu lämmityskuluihin.

        Talo B on omalla tontilla, eikä siinä ole liittymispakkoa. Tällöin perusmaksut lasketaan mukaan.

        Talon A lämmittäminen on huomattavasti halvempaa, kuin talon B lämmittäminen sinun logiikkasi mukaan.

        Mutta jos pumppualttarin kumartaja noin väittää, niin kai se on sitten heille totuus, eikä muuksi muutu.

        Kaukolämmön perusmaksu tulee ylimääräisenä ja liittyy lämmitykseen. Sähkön perusmaksu maksetaan kuitenkin, joten ainoastaan kulutetusta energiasta tulee lisäkuluja.

        Erotus on juurikin sama kuin kulutus, koska sen verran joudut syytämään euroja tiskiin, jotta torppasi lämpenee.

        Tässä ei muuten ole kyse mistään maalämmöstä, vaikka niin kuvitteletkin. Se on kai helpoin reitti tuohon paskanjauhamiseen, kun todellisia argumentteja ei ole.


      • Ala-asteen käynyt
        5+4 kirjoitti:

        Kaukolämmön perusmaksu tulee ylimääräisenä ja liittyy lämmitykseen. Sähkön perusmaksu maksetaan kuitenkin, joten ainoastaan kulutetusta energiasta tulee lisäkuluja.

        Erotus on juurikin sama kuin kulutus, koska sen verran joudut syytämään euroja tiskiin, jotta torppasi lämpenee.

        Tässä ei muuten ole kyse mistään maalämmöstä, vaikka niin kuvitteletkin. Se on kai helpoin reitti tuohon paskanjauhamiseen, kun todellisia argumentteja ei ole.

        Ei se mitään ylimääräisenä tule. Jos sinulla on vuokratontti ja liittymisvelvollisuus, niin joudut tuon maksamaan käytit kaukolömpöä, tai ei. Vaikka olisi vaihtoehtona C) se pumppualttari, niin tuon kaukolämmön perusmaksun joutuu maksamaan.

        Silloin sinun mukaasi sitä ei lasketa lämmityskuluihin mukaan. Eikö?

        Taloissa A & B on erilaiset lämmityskulut.

        Talossa C lasketaan vain pumppualttarin kuluttama sähkö mukaan ja sähkön ja kaukolämmon perusmaksut lasketaan käyttösähköön mukaan.

        Tajua olevasi väärässä.


      • EUussaOllaan
        taidat olla porvoost kirjoitti:

        Väärinhän tuo menee jos lasket perusmaksun lämmityskilowattitunnin hintaan mukaan.

        Mihin kilowattituntiin sen sitten saa laskea jos ei kaikkiin?


      • 3+4
        EUussaOllaan kirjoitti:

        Mihin kilowattituntiin sen sitten saa laskea jos ei kaikkiin?

        Ei sitä tarvitse tai kuulu laskea mihinkään kilowattituntiin. Sen takia sitä kutsutaan perusmaksuksi. Kilowattitunnista maksetaan sitten kulutuksen mukaan.


      • 4+6
        Ala-asteen käynyt kirjoitti:

        Ei se mitään ylimääräisenä tule. Jos sinulla on vuokratontti ja liittymisvelvollisuus, niin joudut tuon maksamaan käytit kaukolömpöä, tai ei. Vaikka olisi vaihtoehtona C) se pumppualttari, niin tuon kaukolämmön perusmaksun joutuu maksamaan.

        Silloin sinun mukaasi sitä ei lasketa lämmityskuluihin mukaan. Eikö?

        Taloissa A & B on erilaiset lämmityskulut.

        Talossa C lasketaan vain pumppualttarin kuluttama sähkö mukaan ja sähkön ja kaukolämmon perusmaksut lasketaan käyttösähköön mukaan.

        Tajua olevasi väärässä.

        Ja vielä väitetään aloitusta sekavaksi. Miten tuo viestisi liittyy tähän aiheeseen?

        Eiköhän tämä ole tässä, kun ei teiltä( sinulta) mitään järkevää tekstiä tule. Kun huomaa olevansa väärässä, niin kirjoitellaan jotain helvetin pumppualttariuskis juttuja :/


      • EUussaOllaan
        3+4 kirjoitti:

        Ei sitä tarvitse tai kuulu laskea mihinkään kilowattituntiin. Sen takia sitä kutsutaan perusmaksuksi. Kilowattitunnista maksetaan sitten kulutuksen mukaan.

        Pakkohan se on laskea johonkin kun kuuluu energiaan ja ilman sitä ei saa sitä energiaa tipan tippaa. Aika outo asia että tuo unohdeteen pois kokonaan sähkön hinnasta. Vaikka on sähköön kuuluva maksu. Kuulostaa todella kotiin vedolta jos käyttää sähköä lämmitysenergiana ja unohtaa osan energian hinnasta pois. Ainahan lasketaan kWh hintoja näissä kannattaako mikä lämmitys.


      • Ei tajunut tätäkään
        4+6 kirjoitti:

        Ja vielä väitetään aloitusta sekavaksi. Miten tuo viestisi liittyy tähän aiheeseen?

        Eiköhän tämä ole tässä, kun ei teiltä( sinulta) mitään järkevää tekstiä tule. Kun huomaa olevansa väärässä, niin kirjoitellaan jotain helvetin pumppualttariuskis juttuja :/

        Taitaa kaikki olla teikäläiselle liian vaikeaa. Itse kukin yrittänyt asiaa selittää, mutta kun on lusikalla annettu, niin eipä voi vaatia.

        Mutta valehtele vain itsellesi lisää. Ketään muutahan et noilla huijaa kuin itseäsi.


      • 9+17
        3/3 kirjoitti:

        Täältä pisteet tuolle kiihottumiselle

        Yritin minäkin selittää pari kertaa, mutta ei onnistunut yllättäen :)

        Samaa mieltä, että kiima syynä.


      • 5+7
        EUussaOllaan kirjoitti:

        Pakkohan se on laskea johonkin kun kuuluu energiaan ja ilman sitä ei saa sitä energiaa tipan tippaa. Aika outo asia että tuo unohdeteen pois kokonaan sähkön hinnasta. Vaikka on sähköön kuuluva maksu. Kuulostaa todella kotiin vedolta jos käyttää sähköä lämmitysenergiana ja unohtaa osan energian hinnasta pois. Ainahan lasketaan kWh hintoja näissä kannattaako mikä lämmitys.

        Et siis maksaisi saman suuruista perusmaksua, jos et lämmittäisi sähköllä?


      • Ruokamenoihin
        EUussaOllaan kirjoitti:

        Pakkohan se on laskea johonkin kun kuuluu energiaan ja ilman sitä ei saa sitä energiaa tipan tippaa. Aika outo asia että tuo unohdeteen pois kokonaan sähkön hinnasta. Vaikka on sähköön kuuluva maksu. Kuulostaa todella kotiin vedolta jos käyttää sähköä lämmitysenergiana ja unohtaa osan energian hinnasta pois. Ainahan lasketaan kWh hintoja näissä kannattaako mikä lämmitys.

        Laske sähkön perusmaksu ennemin vaikka ruokakuluihin, sillä jääkaappi lienee loppupeileissä tärkein sähköllä toimiva laite kotona.


      • hohhoijakkaa....
        Et voi olla tosissas kirjoitti:

        En väitä, vaan sinä väität.

        Erotus ei ole sama asia kuin kulut, vaikka näin jostain oletkin vajavaisesti käsittänyt.

        Jos on kaukolämpöön liittymispakko vuokratontilla, niin perusmaksu tulee joka tapauksessa talossa A. Koska perusmaksun joutuu maksamaan joka tapauksessa, niin se ei sinun mukaasi kuulu lämmityskuluihin.

        Talo B on omalla tontilla, eikä siinä ole liittymispakkoa. Tällöin perusmaksut lasketaan mukaan.

        Talon A lämmittäminen on huomattavasti halvempaa, kuin talon B lämmittäminen sinun logiikkasi mukaan.

        Mutta jos pumppualttarin kumartaja noin väittää, niin kai se on sitten heille totuus, eikä muuksi muutu.

        Joo, just noin jos on vaihtoehtona talo C johon ei oteta sähköliittymää ja talo D johon otetaan sähköliittymä.

        Kai muistit laskea myös eristeet lämmityskuluihin?


      • ei ole pakko käyttää
        Ala-asteen käynyt kirjoitti:

        Ei se mitään ylimääräisenä tule. Jos sinulla on vuokratontti ja liittymisvelvollisuus, niin joudut tuon maksamaan käytit kaukolömpöä, tai ei. Vaikka olisi vaihtoehtona C) se pumppualttari, niin tuon kaukolämmön perusmaksun joutuu maksamaan.

        Silloin sinun mukaasi sitä ei lasketa lämmityskuluihin mukaan. Eikö?

        Taloissa A & B on erilaiset lämmityskulut.

        Talossa C lasketaan vain pumppualttarin kuluttama sähkö mukaan ja sähkön ja kaukolämmon perusmaksut lasketaan käyttösähköön mukaan.

        Tajua olevasi väärässä.

        Jos kaukolämpöliittymä on pakko ottaa, niin sehän on silloin tonttikulu.

        Mikään ei varmaan pakota käyttämään kaukolämpöä vaikka liittymän olisikin ottanut ja jos laskutus ei katkea muuten niin voi jättää laskut maksamatta, jonka jälkeen varmasti katkeaa.


      • ihan oikeesti?
        Ala-asteen käynyt kirjoitti:

        Ei se mitään ylimääräisenä tule. Jos sinulla on vuokratontti ja liittymisvelvollisuus, niin joudut tuon maksamaan käytit kaukolömpöä, tai ei. Vaikka olisi vaihtoehtona C) se pumppualttari, niin tuon kaukolämmön perusmaksun joutuu maksamaan.

        Silloin sinun mukaasi sitä ei lasketa lämmityskuluihin mukaan. Eikö?

        Taloissa A & B on erilaiset lämmityskulut.

        Talossa C lasketaan vain pumppualttarin kuluttama sähkö mukaan ja sähkön ja kaukolämmon perusmaksut lasketaan käyttösähköön mukaan.

        Tajua olevasi väärässä.

        Olet siis aidosti sitä mieltä että sähkölämmitystalossa telkkarin katsominen on halvempaa, kun perusmaksu jaetaan suuremmalle kilowattituntimäärälle?


      • 30/30
        EUussaOllaan kirjoitti:

        Voithan muuttaa kWh hinnan euroiksi. Vai mikä rahayksikkö sinulla on käytössä kWh hinnoissa :D

        Eli yksinkertainen kaava.. esimerkki kk sähkönhinnasta.. energia siirto vero perusmaksut jaettuna huom. jaettuna kk kWh määrällä saadaan summa ihan euroina tai sentteinä, ainakin minulla toimii mainiosti. Viimeisen laskun kWh oli 16,1c ja tästä onkin sitten helppo lähteä laskemaan lämmityksen osuutta ihan selvinä euroina. Ottaa vaan kk toteutuneen kWh hinnan ja kertoo kulutetun lämmitysenergian määrällä. Yksinkertaista eikö totta.

        Onpas sulla korkea kWh- hinta, enpä usko sinulla sähkölämmitystä olevan tai sitten oelt helposti höynäytettävä yksilö.

        Minulla kWh:n hinta on 12,5 c sisältäen kaikki perusmaksuista alkaen.

        vaikka oletkin EU:ssa niin kilpailuta hyvä mies sähköäsi.


    • Vain puhelinsoitto

      Mulla lämmitys on ilmaista nykyään.

      Sovin sähkölaitoksen kanssa, että laskuttavat perusmaksussa kaiken.

      Lämmityksen hinta on nykyään 0€.

      • Teen saman

        Tämä on hyvä vinkki aloittajalle :D :D :D :D :D


      • 4+6
        Teen saman kirjoitti:

        Tämä on hyvä vinkki aloittajalle :D :D :D :D :D

        Ja luulet, että perusmaksussa ei tuossa tapauksessa huomioitaisi lämmityskuluja? Miksi väittelet asiasta, kun et ymmärrä siitä mitään? DDDDD määristä päätellen olet tyyppi, joka ainoana nauraa omille jutuilleen.


    • :DD:DDDDDDDDD

      On tämä hieno keskustelu. Puolet ihmisistä ei ymmärrä mistä kirjoittelevat ja sen takia kommentit on tätä luokkaa:

      "Ja tuon takia se perusmaksu lasketaan TV:n katseluun.

      :D

      PS. Muista plussat. Mutta oletkin jo muistanut :D "

      :DDDDD:DDDDDDDDD:DDDDDDDDD

    • haluaatietää??

      Jos saan sähköyhtiöltä 50€ laskun ja kulutan sähköä 300kWh paljonko on sähköni hinta kWh kohden???

      • 5+8

        Noin 10 snt/kWh


      • haluaatietää??
        5+8 kirjoitti:

        Noin 10 snt/kWh

        Mihin se 20€ katoaa??? Joku ei nyt täsmää..


      • kiinteä kulu
        haluaatietää?? kirjoitti:

        Mihin se 20€ katoaa??? Joku ei nyt täsmää..

        perusmaksu on 20€, se ei ole käyttökulu vaan maksu siitä että sähkö on käytettävissä.


      • haluaatietää??
        kiinteä kulu kirjoitti:

        perusmaksu on 20€, se ei ole käyttökulu vaan maksu siitä että sähkö on käytettävissä.

        Jaa... minulla se on samalla laskulla ja samaan tilinumeroon maksettava, eli kuuluu ihan kiinteänä sähkön hintaa, ilman ei saa wattiakaan.

        Aika hieno lause muuten tuo.."se ei ole käyttökulu vaan maksu siitä että sähkö on käytettävissä." Eli miten se ei ole käyttökulu vaikka maksetaan että saa palvelun/hyödykkeen käyttöön?


      • 4+6
        haluaatietää?? kirjoitti:

        Jaa... minulla se on samalla laskulla ja samaan tilinumeroon maksettava, eli kuuluu ihan kiinteänä sähkön hintaa, ilman ei saa wattiakaan.

        Aika hieno lause muuten tuo.."se ei ole käyttökulu vaan maksu siitä että sähkö on käytettävissä." Eli miten se ei ole käyttökulu vaikka maksetaan että saa palvelun/hyödykkeen käyttöön?

        Etkä sitten muuten maksaisi sitä, ellet lämmittäisi sähköllä?


      • haluaatietää??
        4+6 kirjoitti:

        Etkä sitten muuten maksaisi sitä, ellet lämmittäisi sähköllä?

        Eli kuuluu sähkön hintaan siinä tapauksessa jos en käytä sähköä lämmitykseen?


      • Voi äiti
        4+6 kirjoitti:

        Etkä sitten muuten maksaisi sitä, ellet lämmittäisi sähköllä?

        Laitan perusmaksun talousarviossani autokuluihin, koska lämmitän joka tapuksessa autoa talvella.


      • sinäpä sen sanoit
        haluaatietää?? kirjoitti:

        Jaa... minulla se on samalla laskulla ja samaan tilinumeroon maksettava, eli kuuluu ihan kiinteänä sähkön hintaa, ilman ei saa wattiakaan.

        Aika hieno lause muuten tuo.."se ei ole käyttökulu vaan maksu siitä että sähkö on käytettävissä." Eli miten se ei ole käyttökulu vaikka maksetaan että saa palvelun/hyödykkeen käyttöön?

        Nimen omaan, perusmaksu kuuluu KIINTEÄNÄ sähkökuluihin, ei MUUTTUVANA.

        Et taida ymmärtää muuttuvia ja kiinteitä kuluja?

        Perusmaksu ei muutu vaikka käytät 1.000kWh sijaan 10.000kWh. Perusmaksulle on typerää laskea kWh hintaa, koska se ei perustu kulutukseen vaan aikaan.

        Itse asiassa sähkön siirtomaksunkin pitäisi perustu mahdollisuuteen käyttää sähköä, eikä kulutukseen. Suurin osa sähköyhtiön siirtokuluista on todellisuudessa kiinteitä eikä muuttuvia kuluja.


      • jaa....
        Voi äiti kirjoitti:

        Laitan perusmaksun talousarviossani autokuluihin, koska lämmitän joka tapuksessa autoa talvella.

        Minä lasken sähkön perusmaksut yleisesti asumiskuluksi kuten kiinteistöveron.

        Lämmityskulut on niitä mitkä liittyy lämmittämiseen.


      • joo....
        jaa.... kirjoitti:

        Minä lasken sähkön perusmaksut yleisesti asumiskuluksi kuten kiinteistöveron.

        Lämmityskulut on niitä mitkä liittyy lämmittämiseen.

        Voit sitten lisätä siihen asumiskuluihin sähköveronkin, koska se ei liity lämmittämiseen ja miksei samantien siirtomaksutkin ;)


      • okei....
        joo.... kirjoitti:

        Voit sitten lisätä siihen asumiskuluihin sähköveronkin, koska se ei liity lämmittämiseen ja miksei samantien siirtomaksutkin ;)

        olet idiootti...


    • itsensä pettämistä

      12*30€ (5000 10000)*0,1€=360€ 1500€=1860€ -> 0,124€/kWh
      12*30€ 5000*0,1€=360€ 500€=860€ -> 0,172€/kWh

      Kyllähän tuon nyt kaikki tajuua. Nokinenillä ja pumppu-uskovaisilla on vaan omat tapansa laskea jotta oma harrastus ja investointi saadaan näyttämään kannattavalta.

      Kun itse rakensin 2000-luvun alussa niin sain pumppukauppiaalta sellaiset säästölaskelamat että edes vielä en yllä sähköllä niihin lämmityskuluihin mitä myyjä laski lämpöpumpulle, vaikka sähkön hinta on noussut melkoisesti noista ajosta.

      Pumppukauppias laski että säästän lämpöpumpulla pikkusen alle 2000€ vuodessa, nykyisin sähkölämmitykseen menee alle 1600€ vuodessa. Alussa meni sen aikaisilla hinnoilla alle tonni.

      Pumppukauppiaan laskelmilla pumpun takaisinmaksuaika olisi ollut 7 vuotta. Itse laskin sen olevan noin 20 vuotta ja toteutuneen kulutuksen perusteella se olisi ollut noin 30 vuotta.

      • #-6666

        Laskitko sähköliittymän perustamiskuluihin?

        Tuolla perusteella esim. öljylämmitys tulee halvemmaksi kuin sähkö, vaikka todellisuudessa euroja menee tasan sama määrä. Onko se loogista?


      • itsensä pettämistä
        #-6666 kirjoitti:

        Laskitko sähköliittymän perustamiskuluihin?

        Tuolla perusteella esim. öljylämmitys tulee halvemmaksi kuin sähkö, vaikka todellisuudessa euroja menee tasan sama määrä. Onko se loogista?

        Sähköliittymän voi laskea sähkölämmityshankinnan kuluihin, jos muutoin ei olisi otettu lainkaan sähköliittymää.

        Eiköhän lähdetä siitä että sähköliittymä on vakiovaruste, eikä lämmityskulu?

        Jos joutuu ottamaan sähkölämmityksen vuoksi suuremman liittymätehon, niin erotuksen voi laskea lämmityskuluksi.

        En nyt oikein ymmärrä väitettäsi omiin kirjoituksiini kohdistettuna.


      • 4\'))89
        itsensä pettämistä kirjoitti:

        Sähköliittymän voi laskea sähkölämmityshankinnan kuluihin, jos muutoin ei olisi otettu lainkaan sähköliittymää.

        Eiköhän lähdetä siitä että sähköliittymä on vakiovaruste, eikä lämmityskulu?

        Jos joutuu ottamaan sähkölämmityksen vuoksi suuremman liittymätehon, niin erotuksen voi laskea lämmityskuluksi.

        En nyt oikein ymmärrä väitettäsi omiin kirjoituksiini kohdistettuna.

        Sähköliittymä on siis vakiovaruste, mutta perusmaksu ei. Selevä :D


      • kännissä?
        4\'))89 kirjoitti:

        Sähköliittymä on siis vakiovaruste, mutta perusmaksu ei. Selevä :D

        Yhden aikaan jo noin kännissä? Kesälomalla?


    • Hybridilämmittäjä

      Perusmaksu nyt vaan kuuluu sähköön ja piste. Jos perusmaksua nostetaan 100€ niin sähkö kallistuu 100€, ei asumiskulut. Ja eikös lämmityskin ole osa asumiskuluja. Turha nyt tälläisestä typerästä asiasta sähkö/maalämmittäjien jauhaa. Laskekaan vaan se kokonais kWh hinta kun laskette niitä TMA laskuja ja lämmityksen hintaa niin saadaa todenperäisiä lukemia. Täällä muutenkin lasketaan öljylämmityksien hyötysuhteita summissa, puulämmittäjien puiden lisäys kertojen minuutteja jopa sekuntteja. Jopa askeleista pitää antaa kilometrihinta. Puusavotat minuutilleen ja teräketjujen hinta, öljypolttimien suutin ja suodatinkulut. Ja muuta tälläistä paskaa... sitten perusmaksu ei yllättäen korotakkaan lämmitys kWh hintaa, kuuluukin vaan asumismenoihin. Sähkön hinta on nyt vaan se mikä laskussa seisoo ja se jaetaan kulutusmäärällä, tuon nyt ymmärtää lapsikin muttei nämä tänne kirjoittelevat "lämmittäjät". Ihan oikean lämmitysmuodon ovat valinneet, eihän noilta onnistu edes puiden lisääminen uuniin tai öljyn tilaaminen kerran vuodessa.

      • 10+12

      • homohomohohohoo

        "Turha nyt tälläisestä typerästä asiasta sähkö/maalämmittäjien jauhaa."

        On. Mutta kun tämä koko juttu lähti kaukolämmöstä liikkeelle. Ja tämäkin ketju puulämmittäjästä.

        "Ja muuta tälläistä ******... sitten perusmaksu ei yllättäen korotakkaan lämmitys kWh hintaa"

        Niin tuota... eihän se korotakaan. Vielä ei ole ilmottautunut yhtäkään, joka ei perusmaksua maksa. Näin ollen kun lämmität sähköllä, sinulle tulee LISÄKULUJA ainoastaan KULUTETUSTA energiasta. Ja jos vertaillaan kahta eri lämmitysmuotoa, tai lähinnä niiden vuosittaisia kustannuksia, niin eikö silloin verrata kokonaiskuluja, eikä mitään kWh:n hintaa..?


      • selville selvää
        homohomohohohoo kirjoitti:

        "Turha nyt tälläisestä typerästä asiasta sähkö/maalämmittäjien jauhaa."

        On. Mutta kun tämä koko juttu lähti kaukolämmöstä liikkeelle. Ja tämäkin ketju puulämmittäjästä.

        "Ja muuta tälläistä ******... sitten perusmaksu ei yllättäen korotakkaan lämmitys kWh hintaa"

        Niin tuota... eihän se korotakaan. Vielä ei ole ilmottautunut yhtäkään, joka ei perusmaksua maksa. Näin ollen kun lämmität sähköllä, sinulle tulee LISÄKULUJA ainoastaan KULUTETUSTA energiasta. Ja jos vertaillaan kahta eri lämmitysmuotoa, tai lähinnä niiden vuosittaisia kustannuksia, niin eikö silloin verrata kokonaiskuluja, eikä mitään kWh:n hintaa..?

        No tietysti. Vertailussa vertailaan kokonaisuuksia ja niiden eroja. Jos jokaisessa lämmitysmuodossa on sama kulu, niin se voidaan jättää vertaislusta ulos, kuten sähkön perusmaksu.


      • ööliä
        selville selvää kirjoitti:

        No tietysti. Vertailussa vertailaan kokonaisuuksia ja niiden eroja. Jos jokaisessa lämmitysmuodossa on sama kulu, niin se voidaan jättää vertaislusta ulos, kuten sähkön perusmaksu.

        Eihän esim. öljylämmitys edes kuluta vuodessa kun 3kk perusmaksun verran sähköä euroissa. Miksi se pitäisi laskea kokonaisuudessaan mukaan öljylämmityksen kustannuksiin. Eiköhän vaan pysytä laskelmissa kulutuksessa ja sähkön kokonaishinnassa joka näkyy laskun loppusummassa.


      • tekeydyt tyhmäksi
        ööliä kirjoitti:

        Eihän esim. öljylämmitys edes kuluta vuodessa kun 3kk perusmaksun verran sähköä euroissa. Miksi se pitäisi laskea kokonaisuudessaan mukaan öljylämmityksen kustannuksiin. Eiköhän vaan pysytä laskelmissa kulutuksessa ja sähkön kokonaishinnassa joka näkyy laskun loppusummassa.

        Riittääkö että polttimelle tulee sähkö 3kk vuodessa?


      • ewrtyujiklöä
        ööliä kirjoitti:

        Eihän esim. öljylämmitys edes kuluta vuodessa kun 3kk perusmaksun verran sähköä euroissa. Miksi se pitäisi laskea kokonaisuudessaan mukaan öljylämmityksen kustannuksiin. Eiköhän vaan pysytä laskelmissa kulutuksessa ja sähkön kokonaishinnassa joka näkyy laskun loppusummassa.

        Pysykää vaan. Mutta jos et vielä tajunnut, niin tuon pakollisen perusmaksun lisääminen kWh hintaan vääristää kokonaiskustannuksia. Ja ne kokonaiskustannukset on niitä euroja, mitkä tililtäsi häipyvät.
        Voit ottaa hyvillä mielin vaikka sen öljylämmityksen, kun se on halvempaa kuin sähkö, mutta silti maksat vuodessa enemmän.


    • Tietoa paketissa

      Vastausta pukkaa.

      Sähkön maailmanmarkkinahinta kun muuttuu koko ajan. Sähkönmyyjät eivät sido jatkuvienkaan sopimusten hintoja kuin 4 kuukaudeksi korkeintaan, ellet sitten ehdointahdoin ole ollut niin tyhmä että määräaikaisen vakiohintaisen sopimuksen menisit tekemään (ne kun tuppaavat olemaan kalleinpia)

      Sähkön hinta ei todellakaan ole pysynyt kahta vuotta samana. Minkälainen sopimus sinulla oikein on? Jatkuva? määräaikainen? pörssisähkö? tuossa on kolme pääryhmää. Jatkuvassa hinta heittelee siis 4 kuukauden välein, määräaikaisessa siis sen määräaikaisuuden välein, ja pörssisähkössä kuukausittain = kesällä halpaa, talvella kalliinpaa.

      Lisäksi on sitten valittavissa ekologisia arvoja, nekin kannattaa huomioida, sillä eivät hinnassa juuri vaikuta.

      Sähköhän tänäpäivänä jaetaan kahteen osioon, kuljetukseen, jonka aina hoitaa paikalline yhtiö, ja käyttösähköön jonka sitten saa tilata vaikka oulusta (edullisin)(oulussakin on useampi sähköyhtiö!!! )ja olkaapa varovaisia niissa hintavertailuissa, koskapa mukana on myös muutama huijari yhtiö, Kun olin sähkönmyyjänä valitukset tulivat yli 90% kahdesta firmasta vaikka markkinoilla on noin 40 yhtiötä valittavana.

    • Jostainsepitää

      Mistä saa lämmityssähköä ilman perusmaksua, haluan sellaista heti kanssa kun muutkin saa. Yritin jättään perusmaksun maksamatta perustelin että käytän vaan lämmityssähköä. Karhulasku tuli sähköyhtiöltä ja korkoa vielä päälle. Miten lasken sen sitten halvimman mukaan että maalämpö maksaa itsensä nopeammin takaisin. Lisäänkö se 20€ vaan käyttösähkön hintaan jolloin saan 12c sähköä pumpulle ja 17c sähköä hellalle. Pakko tuo on kuitenkin maksaa, joten jonkun sähkön hintaan se pitää lisätä. Poltan kyllä takkaa joskus ja laitan spotit sytytyksen ajaksi palamaan. Voisko sen jotenkin yhdistää tuohon takan polttamiseen. Se tuntuisi järkevimmältä paikalta koska puut on kuitenkin halpoja ja perusmaksulla ne nousisi samaan hintaan kun lämmityssähkö. Puulämmityksen niskoille on muutenkin hyvä sälyttää noita ylimääräisiä kuluja että maalämpö joskus maksaisi itsensä takaisin. Öljylämmitystä ei ole koskaan ollutkaan joten siihen niitä ei saa laitettua, tai jos ostaa vanhan öljypolttimen niin sen kuluihin ne voisi laittaa. Eihän sen tarvitse edes olla toimiva kun vaan on talossa sisällä niin kerää perusmaksut puoleensa.

      • 30/30

        Vai tollaasta tekstiä se sitten pukkaa kun se pieni ajatteluelin sijaitsee peräsuolen lopussa!


      • Jostainsepitää
        30/30 kirjoitti:

        Vai tollaasta tekstiä se sitten pukkaa kun se pieni ajatteluelin sijaitsee peräsuolen lopussa!

        Voiko tälläiseltä maahisuskikselta joka on pumppu-uskoon hurahtanut ja kaikki rahansa maahisalttarille uhrannut, muuta vaatia. Pakko kai jotenkin saada ne aneet takaisin kerättyä. Taitaa meillä maahisilla olla kaikkilla ihan sama ajatuskeskus peräsuolen lopussa, ei kai kukaan järkevä tälläiseen petokseen itseään saata. Sinullakin on sama ongelma noista edellä olevista kirjoituksistasi päätellen, otan osaa ja tervetuloa samankaltaisten porukkaan.

        Huudetaan yhdessä SÄHKÖN HINTA PIENEKSI VAIKKA PERUSMAKSU POISTAMALLA, SE ON HUIJAUSTA MUTTA EI SE HAITTAA VAIKKA MUUT SEN HUOMAA.

        Kiitos ja voimia toveri maahiset.


      • 30/30
        Jostainsepitää kirjoitti:

        Voiko tälläiseltä maahisuskikselta joka on pumppu-uskoon hurahtanut ja kaikki rahansa maahisalttarille uhrannut, muuta vaatia. Pakko kai jotenkin saada ne aneet takaisin kerättyä. Taitaa meillä maahisilla olla kaikkilla ihan sama ajatuskeskus peräsuolen lopussa, ei kai kukaan järkevä tälläiseen petokseen itseään saata. Sinullakin on sama ongelma noista edellä olevista kirjoituksistasi päätellen, otan osaa ja tervetuloa samankaltaisten porukkaan.

        Huudetaan yhdessä SÄHKÖN HINTA PIENEKSI VAIKKA PERUSMAKSU POISTAMALLA, SE ON HUIJAUSTA MUTTA EI SE HAITTAA VAIKKA MUUT SEN HUOMAA.

        Kiitos ja voimia toveri maahiset.

        Mees ny halkelee puita välis ja ota kaikki nimimerkkis avuksi nii ei motis kauaan nokka tuhise. Olikse ny pino- vai kiinto- vai heitto- vai mikäliemotti.

        :-DD


      • 230V
        Jostainsepitää kirjoitti:

        Voiko tälläiseltä maahisuskikselta joka on pumppu-uskoon hurahtanut ja kaikki rahansa maahisalttarille uhrannut, muuta vaatia. Pakko kai jotenkin saada ne aneet takaisin kerättyä. Taitaa meillä maahisilla olla kaikkilla ihan sama ajatuskeskus peräsuolen lopussa, ei kai kukaan järkevä tälläiseen petokseen itseään saata. Sinullakin on sama ongelma noista edellä olevista kirjoituksistasi päätellen, otan osaa ja tervetuloa samankaltaisten porukkaan.

        Huudetaan yhdessä SÄHKÖN HINTA PIENEKSI VAIKKA PERUSMAKSU POISTAMALLA, SE ON HUIJAUSTA MUTTA EI SE HAITTAA VAIKKA MUUT SEN HUOMAA.

        Kiitos ja voimia toveri maahiset.

        Kiitos päivän parhaista nauruista.

        Voi kun tajuaisit itsekin miten tyhmiä höpöttelet...


      • Jostainsepitää
        30/30 kirjoitti:

        Mees ny halkelee puita välis ja ota kaikki nimimerkkis avuksi nii ei motis kauaan nokka tuhise. Olikse ny pino- vai kiinto- vai heitto- vai mikäliemotti.

        :-DD

        Maahiksilla on hermot tiukalla kun pitää kesät puita hakata että sais talvella kämpän lämpöiseksi. Varsinkin super-maahis 30/30. Joka on tämän palstan pumppukingi. Kyllä on kiva lukea kun kaverit ottaa säästölaskelmat ihan tosissaan ja jättävät kuluja pois että näyttää kauniimmalta. Sanoisin että ihan akkojen touhua, mutta eipä nämä kirjoittajat taida edes miehiä ollakkaan. Tosiasiat vaan sattuu aina lahkolaisiin ja aina siihen vedetään sitten puulämmittäjä mukaan kun ei enää muuta keksitä. Puut on muuten jo taas tehty ensitalveksi että saadaan kämppä lämpöiseksi kun tuo pumppu ei oikein pakkasilla jaksa pitää huonelämpöä 24 asteessa. Kuten olette varmaan huomanneet, vai mitä pumppukingi. Selityshän sekin tietysti on että haluaa huonelämmöksi vaaan 18 astetta talvisin. No onneksi on noita nollakelejäkin joskus niin saa copin sinne 3.


      • bggy55
        Jostainsepitää kirjoitti:

        Maahiksilla on hermot tiukalla kun pitää kesät puita hakata että sais talvella kämpän lämpöiseksi. Varsinkin super-maahis 30/30. Joka on tämän palstan pumppukingi. Kyllä on kiva lukea kun kaverit ottaa säästölaskelmat ihan tosissaan ja jättävät kuluja pois että näyttää kauniimmalta. Sanoisin että ihan akkojen touhua, mutta eipä nämä kirjoittajat taida edes miehiä ollakkaan. Tosiasiat vaan sattuu aina lahkolaisiin ja aina siihen vedetään sitten puulämmittäjä mukaan kun ei enää muuta keksitä. Puut on muuten jo taas tehty ensitalveksi että saadaan kämppä lämpöiseksi kun tuo pumppu ei oikein pakkasilla jaksa pitää huonelämpöä 24 asteessa. Kuten olette varmaan huomanneet, vai mitä pumppukingi. Selityshän sekin tietysti on että haluaa huonelämmöksi vaaan 18 astetta talvisin. No onneksi on noita nollakelejäkin joskus niin saa copin sinne 3.

        Joopa joo. Luetun ymmärtämisessä taitaa olla vikaa? Tämä ketju käsittelee sähkölämmitystä ja kaikki sai alkunsa kaukolämmöstä. Koita jättää puuhommia vähemmälle, jotta loppukin järki ei häviä stressatessa.


      • 11+11
        Jostainsepitää kirjoitti:

        Maahiksilla on hermot tiukalla kun pitää kesät puita hakata että sais talvella kämpän lämpöiseksi. Varsinkin super-maahis 30/30. Joka on tämän palstan pumppukingi. Kyllä on kiva lukea kun kaverit ottaa säästölaskelmat ihan tosissaan ja jättävät kuluja pois että näyttää kauniimmalta. Sanoisin että ihan akkojen touhua, mutta eipä nämä kirjoittajat taida edes miehiä ollakkaan. Tosiasiat vaan sattuu aina lahkolaisiin ja aina siihen vedetään sitten puulämmittäjä mukaan kun ei enää muuta keksitä. Puut on muuten jo taas tehty ensitalveksi että saadaan kämppä lämpöiseksi kun tuo pumppu ei oikein pakkasilla jaksa pitää huonelämpöä 24 asteessa. Kuten olette varmaan huomanneet, vai mitä pumppukingi. Selityshän sekin tietysti on että haluaa huonelämmöksi vaaan 18 astetta talvisin. No onneksi on noita nollakelejäkin joskus niin saa copin sinne 3.

        palstan kiistaton UUNO on "jostainsepitää"

        jatka toki, meistä on hauska lukea näitä sinun kirjoitelmia


      • 30/30
        Jostainsepitää kirjoitti:

        Maahiksilla on hermot tiukalla kun pitää kesät puita hakata että sais talvella kämpän lämpöiseksi. Varsinkin super-maahis 30/30. Joka on tämän palstan pumppukingi. Kyllä on kiva lukea kun kaverit ottaa säästölaskelmat ihan tosissaan ja jättävät kuluja pois että näyttää kauniimmalta. Sanoisin että ihan akkojen touhua, mutta eipä nämä kirjoittajat taida edes miehiä ollakkaan. Tosiasiat vaan sattuu aina lahkolaisiin ja aina siihen vedetään sitten puulämmittäjä mukaan kun ei enää muuta keksitä. Puut on muuten jo taas tehty ensitalveksi että saadaan kämppä lämpöiseksi kun tuo pumppu ei oikein pakkasilla jaksa pitää huonelämpöä 24 asteessa. Kuten olette varmaan huomanneet, vai mitä pumppukingi. Selityshän sekin tietysti on että haluaa huonelämmöksi vaaan 18 astetta talvisin. No onneksi on noita nollakelejäkin joskus niin saa copin sinne 3.

        Jaahas, en ole sen paremmin super kuin kingikään ja maalämpökin on ollut vasta alle vuoden.
        Täällä löytyy varmasti kirjoittajia joilla on enemmän tietoa ja kokemusta niin maalämmöstä kuin monesta muustakin lämmityksestä.

        Mutta kaikki riippuu mihin verrataan ja sinuun verrattuna hyvä y-haara olen kyllä kingi ja supertietäjä ihan jokaisella lämmityksen alalla.

        Eipä silti, kirjoittele sinä vaan koska aika hiljaista ja tylsää täällä olisi ilman tarinoitasi.


      • Jostainsepitää
        30/30 kirjoitti:

        Jaahas, en ole sen paremmin super kuin kingikään ja maalämpökin on ollut vasta alle vuoden.
        Täällä löytyy varmasti kirjoittajia joilla on enemmän tietoa ja kokemusta niin maalämmöstä kuin monesta muustakin lämmityksestä.

        Mutta kaikki riippuu mihin verrataan ja sinuun verrattuna hyvä y-haara olen kyllä kingi ja supertietäjä ihan jokaisella lämmityksen alalla.

        Eipä silti, kirjoittele sinä vaan koska aika hiljaista ja tylsää täällä olisi ilman tarinoitasi.

        Muistakaas maahiset painella tarpeeksi plussia itsellenne että itsetunto pönkittyy. Tai voihan sitä suoraan tunnustaa tehneensä virhepäätöksen. Jättämällä perusmaksut pois pumpun kulutuksesta niin parantaahan se mieltä. No me muut normaalit ihmiset laskemme sähkön hinnaksi sen mitä laskussa lukee loppusummassa, emme siirrä siitä osaa asumiskuluihin että saamme halvempaa sähköä tarvitsemiimme laitteisiin. Jatkakaa vaan tätä pieni piiri pyörii pumpun ympärillä leikkiä taas, älkää antako häiritä. Uunot on sellaisia jotka eivät ymmärrä edes tosiasioita...


      • 230V
        Jostainsepitää kirjoitti:

        Muistakaas maahiset painella tarpeeksi plussia itsellenne että itsetunto pönkittyy. Tai voihan sitä suoraan tunnustaa tehneensä virhepäätöksen. Jättämällä perusmaksut pois pumpun kulutuksesta niin parantaahan se mieltä. No me muut normaalit ihmiset laskemme sähkön hinnaksi sen mitä laskussa lukee loppusummassa, emme siirrä siitä osaa asumiskuluihin että saamme halvempaa sähköä tarvitsemiimme laitteisiin. Jatkakaa vaan tätä pieni piiri pyörii pumpun ympärillä leikkiä taas, älkää antako häiritä. Uunot on sellaisia jotka eivät ymmärrä edes tosiasioita...

        Anna tulla vaan, kyllä palstalle kirjoitusta mahtuu.


      • Jostainsepitää
        230V kirjoitti:

        Anna tulla vaan, kyllä palstalle kirjoitusta mahtuu.

        Hyvä että muistit itsellesi plussat antaa ;))


      • 230V
        Jostainsepitää kirjoitti:

        Hyvä että muistit itsellesi plussat antaa ;))

        On ollut tapana antaa hyville ja oikeille kirjoituksille plussa. Vastaavasti typerille kirjoituksille tai typerille kirjoittajille miinus. Sullehan noita miinuksia näyttää kertyneen ihan mukavasti.


      • Jostainsepitää
        230V kirjoitti:

        On ollut tapana antaa hyville ja oikeille kirjoituksille plussa. Vastaavasti typerille kirjoituksille tai typerille kirjoittajille miinus. Sullehan noita miinuksia näyttää kertyneen ihan mukavasti.

        Joo sehän on hyvä tapa että käy monta kertaa päivässä antamassa omille kirjoituksille plussaa, sellainen ihminen on rehti maahinen ;))

        Jatka vaan samaan tahtiin... kertyy pluspisteitä ja niillä saa alennusta jostain sähköfirmasta luulisin :DD


      • miinuspallo
        Jostainsepitää kirjoitti:

        Joo sehän on hyvä tapa että käy monta kertaa päivässä antamassa omille kirjoituksille plussaa, sellainen ihminen on rehti maahinen ;))

        Jatka vaan samaan tahtiin... kertyy pluspisteitä ja niillä saa alennusta jostain sähköfirmasta luulisin :DD

        On niitä muitakin plussien ja miinuksien painajia täällä. Kertoisiko nuo jotain viestien tasosta? Sinun viestisi on täyttä paskaa ja se on moneen kertaan kerrottu, niin nyt täytyy alkaa poraamaan vielä plussista :D Koita kirjoittaa jotain järkevää ensi kerralla, niin ehkä joku antaa plussaa sinulle.


      • Kusimaksu
        Jostainsepitää kirjoitti:

        Muistakaas maahiset painella tarpeeksi plussia itsellenne että itsetunto pönkittyy. Tai voihan sitä suoraan tunnustaa tehneensä virhepäätöksen. Jättämällä perusmaksut pois pumpun kulutuksesta niin parantaahan se mieltä. No me muut normaalit ihmiset laskemme sähkön hinnaksi sen mitä laskussa lukee loppusummassa, emme siirrä siitä osaa asumiskuluihin että saamme halvempaa sähköä tarvitsemiimme laitteisiin. Jatkakaa vaan tätä pieni piiri pyörii pumpun ympärillä leikkiä taas, älkää antako häiritä. Uunot on sellaisia jotka eivät ymmärrä edes tosiasioita...

        Mulla on yhtä suuret perus maksut kun naapurilla ja se lämmittää öljyllä mulla ei muuta sähkö laitetta kun keittiön valo kuinka me saatais lisättyä se sähkön perusmaksu öljylämmitykseen kun se kiertovesipumppu käyttää sähköä?
        On se niin väärin kun meillä on sama perusmaksu...Ja naapurilla on kuulemma televisiokin joka vie sähköä ja mä maksan kuiteski yle veroa vaikka mulla ei oo televisiota.
        Vittu täällä on toopee porukkaa...................


      • ta-vu-vii-vat
        Kusimaksu kirjoitti:

        Mulla on yhtä suuret perus maksut kun naapurilla ja se lämmittää öljyllä mulla ei muuta sähkö laitetta kun keittiön valo kuinka me saatais lisättyä se sähkön perusmaksu öljylämmitykseen kun se kiertovesipumppu käyttää sähköä?
        On se niin väärin kun meillä on sama perusmaksu...Ja naapurilla on kuulemma televisiokin joka vie sähköä ja mä maksan kuiteski yle veroa vaikka mulla ei oo televisiota.
        Vittu täällä on toopee porukkaa...................

        Kirjoitti Ville 6v.


      • Jostainsepitää
        miinuspallo kirjoitti:

        On niitä muitakin plussien ja miinuksien painajia täällä. Kertoisiko nuo jotain viestien tasosta? Sinun viestisi on täyttä paskaa ja se on moneen kertaan kerrottu, niin nyt täytyy alkaa poraamaan vielä plussista :D Koita kirjoittaa jotain järkevää ensi kerralla, niin ehkä joku antaa plussaa sinulle.

        Ei sitä tarvitse itoisella nimimerkillä itseään kehua. No onneksi muistit itsellesi plussat laittaa ;))


      • ville3+3
        ta-vu-vii-vat kirjoitti:

        Kirjoitti Ville 6v.

        joo mutta ville kirjoitti asiaa.


      • eimuutenpidä
        Jostainsepitää kirjoitti:

        Ei sitä tarvitse itoisella nimimerkillä itseään kehua. No onneksi muistit itsellesi plussat laittaa ;))

        Kun mitään muuta ei keksitä, niin kaikki väärät mielipiteet on saman henkilön kirjoittamia eri nimimerkillä.


      • EIVIELÄKÄÄN
        Jostainsepitää kirjoitti:

        Ei sitä tarvitse itoisella nimimerkillä itseään kehua. No onneksi muistit itsellesi plussat laittaa ;))

        Sori, teinien suosimat hymiöt unohtui :)))))));:;DDDDDDXPDDDD


    • 4+8

      Kaikkeen on lääke: raha. Se parantaa useimmat ongelmat. Ihmisten pitäisi säästämisen sijaan keskittyä keksimään miten saada lisää rahaa. Miksikö? No siksi, että säästämällä päädytään jääväämättä nollaan (ja luultavasti jo paljon ennen sitä menee todella kehnosti), mutta lisätuloille kattoa ei ole. Haukkukaa ahneeksi jenkkikapitalistiksi, mutta realismi peittoaa maailmanparantamisen mennentullen.

    • KermaPerse

      Köyhät täällä itkee ja vinq.

    • pienkuluttaja

      On kuitenkin aika typerää väittää ettei sähkön perusmaksu kuulu sähkön hintaan vaan muka asumiskuluihin. Sinne sähkön hintaan se kuuluu ja aika selvästi vielä. Laitteiden kulutus sitten lasketaan kokonaishinnalla. Luulisi sähkölämmittäjien olevan tyytyväisiä kun saavat sähkönsä halvemmalla kun esim. minä joka kulutan vähän ja maksan 15-17s/kWh. Miksi se pitäisi pudottaa pois että lämmityskulut näyttävät pienemmiltä kun ero ei edes ole suurella kulutuksella kovinkaan iso. Tietysti maalämmöllä kWh nousee, se kai tässä onkin paha asia.

      • hdetyjbc

        Miksi se pitäisi laskea mukaan?
        Eihän nykypäivänä öljyllä tai puulla lämmittäväkään pärjää ilman sähköä? Kiertovesipumput ja lämmönsäätimet toimivat sähköllä. He eivät kuitenkaan laske mitään sähköä lämmityskuluksi. En minäkään laskenut kun öljyllä lämmitin. Nyt kuitenkin huomaan että sähköä on silloinkin kulunut. Kesäkuun sähkölasku oli viime vuoteen ( öljy) verrattuna 2% enemmän nyt maalämmöllä. Nyt kuitenkin on lämminvesi tehty sähkölöä ei öljyllä...lämmitystä ei juurikaan ole kesäkuussa tarvittu.


      • 3435678r

        "Tietysti maalämmöllä kWh nousee, se kai tässä onkin paha asia. "

        Voiko joku oikeasti olla näin tyhmä? Ei tässä ole koitettu maalämmön kustannuksia vääristellä alaspäin, vaan koitettu kertoa, että tuolla laskennallisella kWh-hinnalla ei ole mitään tekemistä todellisten kulujen kanssa. Tuolla toisessa ketjussa on laskettu, että öljylämmitys on halvempi kuin sähkölämmitys, mutta koska öljylämmittäjä maksaa saman sähkön perusmaksun, niin öljylämmityksen todelliset kulut ovatkin suuremmat.


      • 230V

        "Luulisi sähkölämmittäjien olevan tyytyväisiä kun saavat sähkönsä halvemmalla kun esim. minä joka kulutan vähän ja maksan 15-17s/kWh."

        MAHTAVUUTTA! Nyt homma kääntynyt jo kateudeksi sähkölämmittäjiä kohtaan. **ttu että suomalaiset on näin tyhmiä.

        Millaiset sähkösopparit teillä oikein on? Minulla perusmaksu on aivan sama riippumatta lämmitystavasta. Sähkön hintakin ja siirto on sama riippumatta lämmitystavasta.


      • typerääajattelua
        230V kirjoitti:

        "Luulisi sähkölämmittäjien olevan tyytyväisiä kun saavat sähkönsä halvemmalla kun esim. minä joka kulutan vähän ja maksan 15-17s/kWh."

        MAHTAVUUTTA! Nyt homma kääntynyt jo kateudeksi sähkölämmittäjiä kohtaan. **ttu että suomalaiset on näin tyhmiä.

        Millaiset sähkösopparit teillä oikein on? Minulla perusmaksu on aivan sama riippumatta lämmitystavasta. Sähkön hintakin ja siirto on sama riippumatta lämmitystavasta.

        Vittu sua kukaan kadehdi ääliö, taidat olla joku sähkönmyyjä tai ainakin sähköalan yrittäjä koska yrität niin puolustella pyhää sähköäsi. Toiset vaan laskee sähkönhintaan kaikki sähkön saanti kulut, joihin kuuluu myös perusmaksut. Kaikki kuuluvat niin sanotusti yhteen, mitään ei saa ilman toista. Eli ei sähköä ilman perusmaksua, eikä perusmaksua ilman sähköä. Onko se niin vaikea ymmärtää, taitaa olla liiaksi vaadittu tuollaiselta jankkaajalta. Ja jos on niin vaikeaa niin laskekaa siihen öljyynkin mukaan se sähkö joka tekee lämmitys kk kohti, noin 7€ ja kesällä 4€. Ja tuo sisältää kaikki sähköstä aiheutuvat kulut, myös perusmaksun. Miten koko sähkön perusmaksun voi lykätä öljylämmityksen piikkiin, sitä en tajua vieläkään.


      • turhavalehdella
        hdetyjbc kirjoitti:

        Miksi se pitäisi laskea mukaan?
        Eihän nykypäivänä öljyllä tai puulla lämmittäväkään pärjää ilman sähköä? Kiertovesipumput ja lämmönsäätimet toimivat sähköllä. He eivät kuitenkaan laske mitään sähköä lämmityskuluksi. En minäkään laskenut kun öljyllä lämmitin. Nyt kuitenkin huomaan että sähköä on silloinkin kulunut. Kesäkuun sähkölasku oli viime vuoteen ( öljy) verrattuna 2% enemmän nyt maalämmöllä. Nyt kuitenkin on lämminvesi tehty sähkölöä ei öljyllä...lämmitystä ei juurikaan ole kesäkuussa tarvittu.

        Ja tuolla 2% erolla teen käyttöveden, täyttä satua... jos käyttösähkön määrä on pysynyt samana. Ja öljyä tietysti meni 200l kesäkuussa viime vuonna.


      • 230V
        typerääajattelua kirjoitti:

        Vittu sua kukaan kadehdi ääliö, taidat olla joku sähkönmyyjä tai ainakin sähköalan yrittäjä koska yrität niin puolustella pyhää sähköäsi. Toiset vaan laskee sähkönhintaan kaikki sähkön saanti kulut, joihin kuuluu myös perusmaksut. Kaikki kuuluvat niin sanotusti yhteen, mitään ei saa ilman toista. Eli ei sähköä ilman perusmaksua, eikä perusmaksua ilman sähköä. Onko se niin vaikea ymmärtää, taitaa olla liiaksi vaadittu tuollaiselta jankkaajalta. Ja jos on niin vaikeaa niin laskekaa siihen öljyynkin mukaan se sähkö joka tekee lämmitys kk kohti, noin 7€ ja kesällä 4€. Ja tuo sisältää kaikki sähköstä aiheutuvat kulut, myös perusmaksun. Miten koko sähkön perusmaksun voi lykätä öljylämmityksen piikkiin, sitä en tajua vieläkään.

        " Luulisi sähkölämmittäjien olevan tyytyväisiä kun saavat sähkönsä halvemmalla "

        Näin sanoo edellä yksi kirjoittaja. Kateellinen on. En vaan ymmärrä miksi, kun sähkö on kuitenkin minulle ihan samanhintaista kuin naapurin öljylämmittäjälle.


    • 16+19

      "Miten koko sähkön perusmaksun voi lykätä öljylämmityksen piikkiin, sitä en tajua vieläkään."

      Jos vaivautuisit lukemaan viestiketjun...

      Ei, älä lue. Et ymmärtäisi kuitenkaan.

      • typerääajattelua

        Lainaus ylempää, lue ja ymmärrä...

        "Ei tässä ole koitettu maalämmön kustannuksia vääristellä alaspäin, vaan koitettu kertoa, että tuolla laskennallisella kWh-hinnalla ei ole mitään tekemistä todellisten kulujen kanssa. Tuolla toisessa ketjussa on laskettu, että öljylämmitys on halvempi kuin sähkölämmitys, mutta koska öljylämmittäjä maksaa saman sähkön perusmaksun, niin öljylämmityksen todelliset kulut ovatkin suuremmat."


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe