Sekasauna - moraalitonta vai luonnollista?

Nainen 19

Asiaa siis sekasaunasta, joka on lähipäivinä herättänyt keskustelua paitsi lähipiirissäni mökkireissulla, myös mediassa. Helsingin Sanomissa oli kolmen aukeaman juttu, jossa oli myös paljon erilaisia mielipiteitä eri ikäluokan ihmisiltä.

Mitä mieltä Sinä olet sekasaunasta? Tarkennukseksi vielä, että sekasaunaan ei lasketa puolisoa tai perhettä - vaikka toki niistäkin voi mielipiteensä ilmaista. :)

Itse pidän ajatusta kiusallisena. Sain siitä negatiivista palautetta, kun en halunnutkaan mennä yhteissaunaan poikaystäväni veljien ja näiden tyttöystävien kanssa. "Eihän se ole, kuin saunomista. Ei se mitään seksiä ole! Todella vanhanaikaista ajattelua!"

Minun kohdallani ei ole kuitenkaan kyse siitä, että pitäisin sekasaunaa "moraalittomana, modernin yhteiskunnan normeihin sopimattomana ja metsäläismäisenä", kuten muutamat Hesariin kommentoijat. Omalla kohdallani kyse on siitä, että vuosien koulukiusaamisen murskaama itsetuntoni ja itsehäpeä- ja viha eivät kestä ajatusta siitä, että asettaisin alastoman vartaloni mahdollisen (ääneenlausumattoman) arvostelun kohteeksi. Oikeastaan en viihdy edes naistensaunassa. Kylven joko yksin, tai kumppanini kanssa. Sekin vaati pitkään totuttelua, vaikka olihan sitä jo muitakin nakuhommia tullut harrastettua.

En ymmärrä niitä ihmisiä, jotka tuomitsevat sekasaunomisen täysin moraalittomaksi. Monelle sauna tarkoittaa kuitenkin peseytymistä ja rentoutumista. Muutama utelias katse toisen vartaloon ei ole vielä kovin seksuaalista mielestäni. Tietysti löytynee myös niitä, jotka hakevat sekasaunasta seksuaalista mielihyvää. Mutta läheskään kaikille sauna ei ole mitenkään vahvasti seksuaalinen kokemus.

Kovasti kuumentaa tunteita tämä aihe. Yllätyin, kuinka tulenarka puheenaihe se itse asiassa onkaan. Lisäksi hämmästyttää joidenkin aikuisten ihmisten musta-valko-ajattelu, jonka oletin ihmisten varttuessa muuttuvan enemmän "sekä - että ja toisaalta"-tyyppiseksi. Hmm. Ei ilmeisesti kaikilla. Muutaman hyvän pohdinnan kuitenkin Hesarin artikkelista löysin.

47

8738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm...

      Se, että sekasaunomista pidetään vielä nykyäänkin vältellään, johtuu kirkon ja kristillisen moraalin pitkäaikaisesta vaikutuksesta Suomessa, ja rippeet siitä moraalista ovat yhä jäljellä kansassa, vaikka itse perustelut ovatkin jo unohtuneet. Nyt vain ajatellaan että "Se tuntuu jotenkin sopimattomalta mutta en osaa määritellä tarkemmin. Musta niinku vaan tuntuu."

      Perusteluna on alun perin ollut se, että paratiisissa Aadam ja Eeva heräsivät viattomuuden ajan jälkeen huomaamaan oman alastomuutensa, ja itse Jumala teki heille vaatteet eläinten nahasta, jotta he eivät olisi olleet alasti. Ensimmäinen synti ei liittynyt seksiin, mutta sen seurauksena syntyi seksuaalimoraali. Siihen moraaliin kuuluu yhtenä osana, että alastomuus on yhden naimisissa olevan miehen ja vaimon välinen asia, ei muiden. Muiden läsnäollessa ollaan pukeutuneina.

      No, Suomessa nyt kuitenkin on aina poikettu tästä sen verran, että perheen lapsetkin ovat saunoneet alasti vanhempiensa kanssa, ja kirkko on hyväksynyt sen. Sekin on hyväksytty, että esim. porukka miehiä on saunonut yhdessä, tai porukka naisia, esim. jonkin yhteisen talkootyön jälkeen. Nämä poikkeukset on hyväksytty siksi, että niihin ei ole liittynyt seksiä.

      Häpeän tunne yhteissaunomisen takia on siis vanhaa perua, eikä siinä ole mitään väärää. Itse en pidä yhteissaunomista moraalittomana, mutta pidän sitä hyvien, vakiintuneiden tapojen vastaisena ja vanhaa suomalaista perinnettä muuttavana.

      • Ap.

        Puhut asiaa. Itsekin yhdistin kyllä ennakkoluuloihin nimenomaan kirkon paheksunnan moista "rietastelua" kohtaan. Omalta rippileiriltä jäi käteen erinomainen esimerkki kunnon ylilyönnistä: saunarakennus sijaitsi 50:n metrin päässä päärakennuksesta, ja välissä oli metsikköä. Silti tytöt eivät saaneet poikien saunavuorolla edes poistua päärakennuksen kuistille - ja päinvastoin. Aikamoisen naurettavaksi tämä "kristillinen seksuaalikasvatus" meni.

        Prometheus-leireillä sitä vastoin yhteissaunaan on mahdollisuus, ja toki myös molemmille sukupuolille on omat vuoronsa. Jokainen yksilö toimikoon oman arvomaailmansa pohjalta muiden näkemyksiä tallomatta! Tämä on sellainen arvokysymys, jossa yksikään vaihtoehto ei ole muilta pois, jolloin sen ei pitäisi muiden elämää haitata - kannatitpa sekasaunaa tai et.


    • saunoja1

      Sekasauna toimii erilaisissa harrastusporukoissa, jotka tuntevat toisensa. Kun saunoja oli vain yksi, ja aikaa rajallisesti, niin se ratkaistiin sekasaunalla. Olen ollut lukemattomissa sekasaunoissa harrastusporukoilla, eikä tähän mennessä kukaan ole käyttäytynyt huonosti.

      Tuntemattomien sekasaunat, esim. kylpylöissä, eivät välttämättä toimi. Nudistirannoillakin on runkkareita ja näitä "ramppaajia", jotka kiertelevät katselemassa "maisemia". Valitettavasti.

    • En pidä saunasta

      Minua etoo saunominen ylipäätään, joten on aivan sama saunooko joku yksin kaksin vai sekaisin. Olen 61 - vuotias syntyperäinen suomalainen mies monessa polvessa, mutta en ymmärrä miksi ylipäätään saunotaan. Mielestäni se on epämiellyttävää, epäesteettistä, epäterveellistä ja epäekologista. Saunominen on vain opittu tapa joka opetetaan jo lapsesta pitäen. Saunominen osoittaa sen etteivät suomalaiset kuulu läntisen kulttuurin piiriin. Kaikista riippuvuuksista voi vapautua- myös saunomisesta. Samalla myös energiaa säästyy ja hiilidioksiidipäästöt vähenevät.

      • saunoja1

        minä taas tykkään saunoa vähintään pari-kolme kertaa viikossa. Varsinkin kun on tehnyt jotain fyysistä niin se rentouttaa, lisäksi tuntuu lika irtoavan paremmin kun ottaa kunnon löylyt.
        Yksi tuttu ei tykännyt saunoa lainkaan mutta hänelläkin mieli muuttui kun pääsi kunnon puulämmitteiseen saunaan jossa ilmanvaihto kunnossa. Aikaisemmat kokemukset oli kerrostalon pienestä saunasta jossa oli pieni sähkökiuas. Se on aika kuakana hyvästä saunasta.


      • siisti ihminen

        Et ole saunonut 61 vuoteen? Taatusti haiset todella pitkälle jotta jokainen tietää karttaa sinua koska haiset yli 60v pesemättömänä!? YÄK! Hyvä ettemme tunne toisiamme!!!


    • Moraalitonta.

      Moraalitonta.

    • jess1

      Ei sekasaunassa mitään vikaa ole. Sehän vain puhdistautumista varten, seksin voi sitten hoitaa makkarissa.

    • henrikkit

      Alastomuus sinänsä on hyvinkin luonnollinen olotila eikä siinä minun nähdäkseni ole mitään moraalitonta.

      Kysymyksen yhteissaunaan menemisestä on jokaisen saatava ratkaista itse, eikä päätöksen paheksuminen ole mielekästä - oli päätös sitten mennä tai olla menemättä.

      Minulle itselleni vastaus edellämainittuun kysymykseen liittyy kiinteästi siihen, keitä saunaan on tulossa. Vanhempieni kanssa en nyt aikuisena menisi enkä myöskään sisarusteni kanssa. Kavereiden ja ventovieraiden kanssa voin mennä, mutta kaikkein mieluiten menen ventovieraiden kanssa, joihin minulla ei ole mitään henkilökohtaisia kiinnekohtia ja joita en todennäköisesti ikinä enää näe edes kaupassa tai bussissa.

      Saunojien sukupuolen osalta asia on minulle täysin yhdentekevä ja olen siis itse mies.

    • ijhbn pjh opij 21

      Jokaisella mielipiteensä.

      Tossa olikin jo kirjoitettu kristinuskon vaikutuksesta, siitä voi kai lähinnä todeta, riettaus on katsojan silmissä.

      Ite olen ollut paljonkin sekasaunassa. Ei mun mielestä alastomuus ole mikään outo asia. Jos asiaan suhtautuu luonnollisesti. Aina joskus ihmisiä, jotka ei ole kiinnostuneita asiasta, syystä tai toisesta. Ne nyt voi saunoa vaikka yksin.Ei sitä kukaan pane pahakseen, ei ainakaan pitdä niin ottaa.

      Ja sekasaunassa voi olla myös simmarit päällä, jos ei halua esitellä sukukalleuksiaan tai tisuleitaan kaikille. Hassu juttu, Miten seksikkäät tissit tai pönöttävä etumus ei muka haittaa uimarannalla uimapuvussa, mutta saunassa alasti haittaa ?

      Mä noin yleensä mieluiten saunon yksin. Mutta paljon tilanteita, että tulee sitten saunottua porukalla. Kaikenlaisia työhön liittyviä juttuja, vapaa-aikaa, mökkireissuja, kaikenlaista. Ei siinä mitään ihmeellistä-

      Muistan, kun kerran nuorena miehenä meinasin saada saunassa turpiin. Kyseessä ei ollut sekasauna. Ukkojen sauna paarireissun päälle.- Hokasin, joku laittanut saunan päälle. Könysin ukkojen sekaan lauteille ja totesin diplomaattisesti jotain tyyliin "tulin tänne katteleen kun ukot homostelee saunassa ilman vaatteita".Tottakai mukana oli kai joku kaappihomo, joka veti hernemaissipaprikat sieraimeen :DDD

      Jos et halua mennä sekasaunaan, älä mene. Siihen kai tottuu kun kerran käy, just tutussa porukassa. Mä ite olen kiski-ikäinen, ei välttämättä kovin mukava katseltava mieshenkilö. ollut monet kerrat tosiaan ihan naistenkin kanssa saunassa, ei mitään ongelmia, eikä ketään ole ujostatanutkaan. Siis kun sellaiseen ei ole mikään pakko mennä. Ihan mukava jutella lauteilla asioista tai asioitten vierestä. Ja noin mainiten, olen pessyt lauteilla naisia ja naiset minua. Vanhanaikaista ja perinteistä pesytymiskumttuuria se on, ei mitään seksiä.

      Jos joku ajattelee saunan rivona tai jotenkin seksihommana, se ei ole käsittänyt saunan perimmäistä olemusta.

      Mainiten. Yks syy näihin nykyisiin ennakkoluuloihin ja saunomistapoihin on ilmeisimmin pienet kerrostalosaunat. Aikanaan maalla lämmitettiin savusauna kerran viikossa, ei muuta pesytymisvaihtoehtoa. Iso duuni lämmittää. Sitten kun sauna oli lämmin, siellä kävi kaikki. Kerrostalossa pienet saunat ja jokainen mieluusti käy saunassa itekseen, koska muutenkin liikaa sosiaalista kanssakäymistä. Sauna ikäänkuin henkilökohtainen pakopaikka monelle.

      Edelleen mainiten, vaimo kova saunomaan. Käyn kuitenkin mieluiten yksikseni saunassa. Vaimo puhuu liikaa ja löylyä puolestaan ei saisi lyödä tarpeeksi. Joenkin tuntuu, enemmän tulee käytyä porukalla saunassa, vaimonkin kanssa erilaisissa pippaloissa, kuin kotona.

    • kl.äälilä

      "Lähipäivinä" viittaa tulevaisuuteen, !viime päivinä" menneeseen. Ei voi sanoa, että "lähipäivinä on ollut"

      • rämettymistä

        Aivan oikein. Minua häiritsee myös suomenkielen -suurin sanan korvautuminen sanalla isoin, tai -poikki sanan muoto katki.


    • Näin on

      Sekasaunominen on sairasta puuhaa. Himojen vallassa sinne mennään eri tekosyillä katsomaan vastakkaisen sukupuolen paikkoja.

      • siisti saunoja

        Ei sekasaunominen ole syntiä, koska sitä (sekasaunomista) on tehty saunan keksimisestä alkaen! Mikäli aristelet et kykene saunomaan sekasaunassa. Mikäli haluat tuijottaa naapurin yläkertaa / alakertaa tuijota kaikessa rauhassa mutta kohteen huomaamatta mitä kaveri tuijottaa vai tuijottaako muuta kuin kiuasta?


      • tgjgöoyöi

        Entisaikaan kun saunoihin mentiin ihan peseytymään oli yhteissaunoissa penkitkin selät vastakkain kun kaikki niin tuttuja keskenään.On kyllä tänäpäivänä outoa mennä esittelemään paikkojaan puolitutuille kun nämä järjestäjätkin monesti oudon liekeissä viikkoja ja kovat utelut tulosta.


    • Siksi käyn Virossa

      Jossain osataan tehdä asiat yksinkertaisemmiksi kuin kotimaassa.. Tarvitsee mennä vain Suomenlahden yli, niin joka ainoassa kylpylässä on sekasaunat. Mitään ongelmaa ei kuitenkaan kenelläkään tule, sillä siellä saunotaan uikkarit päällä.
      Helppoa, yksinkertaista, miellyttävää ja toimivaa. Koko perhe voi rentoutua yhdessä muuallakin kuin altaassa.

      Miksi näin ei voi olla Suomessa, sitä en parhaalla tahdollanikaan ymmärrä. Kuitenkin mm. siksi kylpylämatkamme suuntautuvatkin Viroon.. Olisinkohan käynyt kotimaan kylpylässä viimeksi 20 vuotta sitten.

      • Uikkarit kielletty!

        Missään nimessä ei uimapuku päällä saa mennä kylpylän altaasta saunaan! Suomessa se on ihan EU-direktiivien mukainen jyrkkä kielto, koska uimavedestä haihtuu uimapuvun kautta ilmaan hirmumyrkyllistä kloorikaasua, joka sisäänhengitettäessä tappaa. Entisen Neuvostoliiton ja Varsovan liiton maissa, jotka ovat liittyneet EU:hun vasta jälkijunassa, ei vielä oivalleta tällaista asiaa, eikä vielä noudateta kaikkia direktiivejä tarkasti. Älä kuitenkaan luota slaavimaiden käytäntöihin!


      • Siksi.käyn.Virossa
        Uikkarit kielletty! kirjoitti:

        Missään nimessä ei uimapuku päällä saa mennä kylpylän altaasta saunaan! Suomessa se on ihan EU-direktiivien mukainen jyrkkä kielto, koska uimavedestä haihtuu uimapuvun kautta ilmaan hirmumyrkyllistä kloorikaasua, joka sisäänhengitettäessä tappaa. Entisen Neuvostoliiton ja Varsovan liiton maissa, jotka ovat liittyneet EU:hun vasta jälkijunassa, ei vielä oivalleta tällaista asiaa, eikä vielä noudateta kaikkia direktiivejä tarkasti. Älä kuitenkaan luota slaavimaiden käytäntöihin!

        Viron kylpylöissä ei kloori haise. On olemassa parempia ja nykyaikaisempia menetelmiä veden puhtaanapitoon ja käytetäänhän niitä Suomessakin.
        Viron kylpylät ovat vähintään yhtä uusia / täysin uudistettuja kuin kotimaan kylpylät. Viro on EU:n jäsen ja sen kylpylöissä noudatetaan ihan samoja direktiivejä kuin Suomessa. Neuvostoliiton aikaisilla kylpylöillä ja käytännöillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä - sellaisia ei ole enää edes olemassa.


      • Anonyymi
        Uikkarit kielletty! kirjoitti:

        Missään nimessä ei uimapuku päällä saa mennä kylpylän altaasta saunaan! Suomessa se on ihan EU-direktiivien mukainen jyrkkä kielto, koska uimavedestä haihtuu uimapuvun kautta ilmaan hirmumyrkyllistä kloorikaasua, joka sisäänhengitettäessä tappaa. Entisen Neuvostoliiton ja Varsovan liiton maissa, jotka ovat liittyneet EU:hun vasta jälkijunassa, ei vielä oivalleta tällaista asiaa, eikä vielä noudateta kaikkia direktiivejä tarkasti. Älä kuitenkaan luota slaavimaiden käytäntöihin!

        Muahhaha haha Ruiahahah. Jo on taas sekopää hörhö. Vai että uima-altaassa kastuneista uikkareista haihtuisi saunassa klooria niin, että se tapaa jne. Kyllä varmaan joo. Hei haloo, ei ole ihan kaikki ruuvit tallella jos kuvittelee että niistä uikkareista jotain klooripilveä irtoisi. Sitäpaitsi jos tollasta muka ihan oikeasti pelkäät niin miten sä voit mennä uima-altaaseen kun siinä uima-altaanvedessä sitä klooria on vaikka kuinka ja samaten on siinä allasosaston ilmassa? Siellä allasosastollahan sitä klooria vasta onkin sekä vedessä, että ilmassa.

        Kuule koitas nyt ymmärtää, että se kloori tappaa kyllä bakteereja ja viruksia, mutta se kloorimäärä mitä uimahalleissa jne käytetään ei ihmisen terveyteen vaikuta mitenkään. Sen klooripitoisuuden pitäs olla paljon suurempi, jotta porukka alkas sen takia tipahtelemaan tai kenenkään terveys siitä vaarantuisi.

        Koko väitteesi on siis täysin naurettava eikä uimahalleissa kielletä uikkarien käyttämistä saunassa sen takia.


    • Saunaolio

      Olen mies, pian eläkeukko.

      Joskus vuoden 1970 tienoilla sain saunakutsun mökille, jota kaksi ikäistäni (silloin parikymppistä) kaverusta piti tilapäisesti asumuksenaan. Kun kolkutteluuni ei vastattu, astuin sisään. Huhuiluuni vastattiin saunasta, pyydettiin liittymään seuraan.

      Saunassa oli yllätyksekseni kaverusten lisäksi nätti ja muodokas tyttö! Eihän siinä mitään, oli vain totuttava ja saunottava. Huomasin piankin, että eihän yhteissaunominen ole saunomista kummempaa.

      Kolmikko oli jo ehtinyt saunoa aikansa, ja minut jätettiin pian saunaan yksikseni – mutta eipä aikaakaan, kun ovi kävi ja saunaan pelmahti seurakseni kaksi jälkeeni mökille saapunutta tyttöä! Saunakutsua oli tietämättäni levitetty muillekin kuin minulle. Sama tahti jatkui: vaikka minulla oli voita kahden puolen leipää, siinä vain saunoskeltiin muina miehinä ja naisina, ei puhettakaan mistään seksiorgioista. After sauna -istuntokin juomineen oli pelkkää rattoisaa yhdessäoloa ilman seksuaalista väritystä.

      Seuraavina vuosina tulin enemmänkin tekemisiin opiskelijayhteisöjen yhteissaunakulttuurin kanssa. Kokemus aina samankaltainen: saunassa saunotaan sukupuolettomina olentoina, seksille on muu aika ja paikka.

      Noiden vuosien jälkeen olen yhteissaunonut tähän mennessä neljällä vuosikymmenellä, satunnaisesti, milloin minkinlaisessa porukassa. Tyttöystäväni – josta tuli sittemmin vaimoni ja lasteni äiti – on ollut mukana monesti, mutta ei suinkaan aina. Enkä minä ole mitenkään rajoittanut hänen yhteissaunomisiaan, vaikka en itse olisikaan mukana.

      En ole koskaan joutunut tekemisiin sellaisen ilmiön kanssa, että jollakin saunojalla seksuaalinen kontrolli pettäisi – alettaisiin lääppiä tai hipeloida toista sukupuolta tms. Edes näkyviä kiihottumisen merkkejä en ole havainnut. Sauna on todellakin saunomista eikä muuta varten!

      Sanomattakin lienee selvää, ettei saunassa käytetä uimapukua tai pyyhettä. Suomalainen saunoo reilusti "omana ihtenään".

      • ArtsiP-väärintekijäkö

        "Sauna on todellakin saunomista eikä muuta varten!"
        Paitsi puolison kanssa kaksin?


    • No,

      jos miehellä alkaa sekasaunassa jortikka sojottaa, tai nainen alkaa himoita jotakuta miespuolista kanssasaunojaansa, niin sitten sekasaunominen on moraalitonta. Muuten ei.

    • saunapöljöt

      Saunassa on kuoltu ja synnytty enne .siellä saa naista otta joka asennosta ja ollayksin jos haluaa ,se on suomalaisuutta jos mikään.

    • no ompa tuo nähty

      miten kylpylässä höyrysauna oli naisille ja miehille erikseen mutta sauna oli yhtä tilaa ja välissä pelkkä puomi. Miesten puolella istuissa sisään astui mies joka käveli aidan yli naisten puolelle.
      Eihän sekasaunassa sinällään mitään ihmeellistä ole jos unohtaa kulttuurierot ja esim. kuinka amerikkalainen pariskunta ei välttämättä näe puolisoaan saati lapsiaan alasti niin myönnetään faktat eli moni tirkistelijä käyttää sumeilematta tilanteet hyväkseen jos sellainen vastaan tulee. Sama asia kuin ne limaiset äijät jotka menee uimarannalle tirkistelemään tms.
      Kesämökeilläkin varmasti jokainen on törmännyt tilanteeseen missä naistenvuorolla laiturin viereen soutaa joku mökkinaapureista "ongelle"? Minimissään kiikaroidaan tms

      Itselle on käynyt siinä mielessä kummallisesti että roolit ovat kääntyneet päinvastoin ja omaksi kieltämättä positiiviseksi yllätykseksi saunan lauteille ilmestyy vastakkaisen sukupuolen edustajia.

    • Sekasaunoja

      Kyllä sekasauna on ok ja käytössä monella tavalla. Meillä on kyläyhdistyksellä rantasauna ja on sovittu että voi vapaasti uida ja saunoa alasti iltaisin yhdeksän jälkeen jolloin ei juuri lapsiperheitä enää ole. Itse kyllä ajattelen että lapsille juuri alastomuus olisi luonnollista mutta kaikki eivät sitä hyväksy.Ei ole ollut mitään ongelmia saunomisessa ja kiitettävästi myös naiset ovat osallistuneet alasti saunomiseen ja uimiseen kokonaan ilman pyyhkeitä.Joskus on tainnut kulli pyrkiä seisomaan uimaan mennessä mutta se on kuitattu vain humorilla puolin ja toisin.
      Nuorempana kun olin mukana suunnistuskilpailuissa niin oli aina vain yksi sauna ja siellä saunoivat alasti niin naiset kuin miehetkin.
      Siloin nuorena rupesi kullini kyllä helposti seisomaan kun sattui parin nätin tytön väliin mutta kai se on luonnollista siinä iässä.Olisi mukavaa jos Suomessa saunojen maassa olisi ainakin kesällä rantasaunoja joissa voisi saunoa myös alast vaimon ja tuttavien kanssa.

      • ArtsiPunkkeri

        Seisokki saunassa nolottaisi itseäni. Joskus katinkullan sekaosastolla vaimon kanssa seikkaillessa olen saanut ajatusteni kanssa taistella jotta pysyy veitikka kontrollissa. Joskus olen huomannut "roomalaiseen" sekasaunaan tulevan 18v poikia "tappi tanassa". Jotenkin se oman ajatusmaailman mukaan on eitoivottavaa, häiritsevää, joskin luonnollista. Itse ottaisin oman seisokin sattuessa puuhkeen tms. syliin säädyllisyyden vuoksi.

        Mitäköhän saunovat naiset asiasta ajattelevat? Onko se vain imartelevaa vaiko ehkä epämiellyttävää.

        Olen iskostanut ajatusmallin että katsoa saa muttei koskea eli vaimonikin saa käydä sekasaunassa, vaikka ilman minua, vaikka joku muu voi siitä nautintoa saada pakotan itseäni pois mustasukkaisuudesta yms..

        Avantounti sekasauna... huh, tosinoloa. No eipä ole seisokkimurhetta silloin. ;-)


    • Porno-Jalmari

      Sekaan vaan vaikei seisoikaan.

    • mansikkatuutit

      Sekasaunassa tarkistetaan puolison siskojen ja ystävättärien rintavarustus ja muutkin paikat. Normihomma. Ei tarvi enää arvailla, millaiset amberssonit kenelläkin on. 1990-luvulla alettiin myymään topattuja rintaliivejä, niin ei enää edes muodot ja ääriviivat näkyneet tuuteista.

    • Näinon007

      Hieman pitää hämmentää tätä " hormi " keskustelu osastoa ; )

      http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-2000005023787.html

      Parhaat helmet ja kauhutarinat yhteissaunasta löytyy keskustelu osiosta.
      Ja historiamme kieltäjiä kyllä riittää : (

      Sauna kautta aikojen, on Martti Vurenjuuren teos vuodelta 1967.

      Tuohon tutustunut ymmärtää Wellness keskusten ja hotellien menestyksen taustan. Terve suhtautuminen sauna-alstomuuteen voisi olla myös meidän matkailubrändiä ?
      Ei euroopassakaan ahdisteta ihmistä alastomuudella, pyyhettä saa käyttää. Mutta ei todellakaan ole suosittu, muuten kuin istumapaikan suojaamisessa ( pakollinen).

    • Mahti-Mela

      Lerssi naikkoselle suuhun, niin toljettelu saunassa hiljenee!

    • Porno-Jalmari

      Sekaan vaan vaikkei seisoiskaan.

      • Saunanystävä

        Kyllähän me alamme olla alastomuuden " amerikka " : (

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005050462.html

        Ihan kekkaloinut pyyhkeessä joka on jossain vaiheessa hieman luiskahdellut, viddu mitä touhua.
        Jos joku liikkuu pelkässä pyyhkeessä niin on aivan luonnollista jos se luiskahtaa, jos tämä tallentuu niin onko se rikos ?
        Jokaisessa kodissa on netti ja klikkauksen päässä täysin sairas maailma. Pitääkö lapsilta kieltää viellä saunakin, jotta saisivat tuo " terveen " suhtautumisen alastomuuteen netistä ?


      • siisniinkutä

        Nettiin lipsahtanut k18 video ja sinä rinnastat sen normaaliin suhtautumiseen mitä alastomuuteen tulee? Menetkö sinä saunaan videokameran kanssa kuvaamaan ***a laittaen ne sitten nettilevitykseen vai mikä ihmeen logiikka sinulla oli mielessä kun linkität saunapalstalle vilauttelua? Kas kummaa kun et Emmanuel 5:sta tälle palstalle linkitä ihmiselle normaalina toimintana? Miten puutteessa sinä elät kun alapää on koko ajan mielessä?


    • saunan_tarkoitus

      ihmisillä on monenlaista vaivaa. Sekasauna (yleinen) voi toimia jos saunojat ovat terveitä ja nuoria ihmisiä. Kaikki fyysiset puutteet tulevat esille kun ollaan alastomina.
      Esimerkki: Pienen työkalun ( varustelu) omaava mies varmasti häpeää jos saunassa on myös vieraita naisia. Samaa sukupuolta olevien keskuudessa se on vain ominaisuus ja harvoin hävettävä asia. Samoin kaikki muutkin vaivat ja ominaisuudet korostuvat sekasaunassa. Myös saunakeskustelut ovat erilaisia, kun ollaan sekasaunassa tai miehet miesten kanssa ja naiset naisten kanssa. Itse olen hetero mies. Miesten kanssa saunottaessa voidaan puhua hiljaiseen ääneen hyvinkin kipeistä elämänasioista, joita ei muuten oteta puheenaiheeksi. Voidaan puhua myös niistä saavuttamattomista naisista satumaisista. Sekasaunassa se tuskin on mahdollista. En näe asiaa moraalikysymyksenä vaan enemmänkin saunomisen olemuksen kautta. Saunassa sielu ja ruumis puhdistuu. Nykyään vain kaikki on niin pinnallista touhua. Saunassakaan ei rauhoituta vaan paahdetaan täysillä suoritusta tehden.

    • Näinon007

      ihmisillä on monenlaista vaivaa. Sekasauna (yleinen) voi toimia jos saunojat ovat terveitä ja nuoria ihmisiä. Kaikki fyysiset puutteet tulevat esille kun ollaan alastomina....

      Kyllä se on ihan samaa nahkaa, niin poskessa kuin pepussakin ; )
      Mutta edelleen olen " pienimunaisenkin " sitä mieltä että yhteissauna on osa historiaamme, ja todellakin säilyttämisen ja kehittämisen arvoinen.
      Tuo edellinen Iltasanoma artikkeli kertoo sitä kauhutarinaa mihin suvaitsemattomuus johtaa. Ja ikävä kyllä Amerikka on oman alastomuus kulttuurinsa vanki, ja pornoteollisuuden mekka. Tuo artikkeli voisi hyvin olla sieltä eikä meiltä : ((

      • saunan_tarkoitus

        itse asun omakotitalossa. Kerran viikossa tulee saunotuksi. Saunassa ja pesuhuoneessa on ikkunat ja ohkaset verhot vaan. Varmaan näkyy tielle kun me saunotaan ja hetetään kuupalla vettä kiukaalle. Mitäpä tuosta. Ei ole kukaan tullut valittamaan tai kommentoimaan tilannetta. Eikä se siitä miksikään muuttuisi. Isossa ameriikassa varmaan tulisi varmaan sheriffi oven taakse.

        On nämä yleiset saunatkin nykyänsä kovin harvassa. Kaikki saunoo vaan omissa tutuissa suljetuissa työporukoissa, opiskelijaporukoissa ja yksityisesti tilaussaunavuoroissaan. Siitä on vielä pitkä matka perinteiseen tapaa käydä saunomassa. Sitten on nämä uimahallien saunat joita ei voi saunoiksi kutsukaan. Siellä liikkuu liikaa sekopäitä.


    • Iso.kullinen

      Joo sekasaunassa on se kummallisuus ,kun mies astuu saunaan kaikkien päät nyökkää alas.

    • Lämpöä.oli.40.astetta

      Ameriikassa on tarkempaa.Esim kävin vegasissa vesipuistossa . Siellä piti miehillä olla shortsit päällä ,mutta naisille riitti pelkät narut haarojen välissä.

    • Saunanystävä

      Avanto sauna Köpiksestä, hyvin luonnollista yhteissaunomista.

      https://m.youtube.com/watch?v=iX29RY0EYNc

      Eli ei uimapuvussa saunaan, eikä näköjään usein myös avantoon.
      Joten se siitä koosta huolehtiminen ; )

    • Saunanystävä
      • Saunasta

        Naisella oli selvästi tarve esitellä alastonta vartaloaan. Normaalisti laitettaisiin edes kädet kriittisten paikkojen suojaksi.


      • bgfhtrh
        Saunasta kirjoitti:

        Naisella oli selvästi tarve esitellä alastonta vartaloaan. Normaalisti laitettaisiin edes kädet kriittisten paikkojen suojaksi.

        Sehän on vain hieno asia.


      • Saunanystävä
        Saunasta kirjoitti:

        Naisella oli selvästi tarve esitellä alastonta vartaloaan. Normaalisti laitettaisiin edes kädet kriittisten paikkojen suojaksi.

        Se on muuten samaa nahkaa niin poskessa kuin pepussa 😉
        Tuo alla oleva juttu kannattaa ehdottomasti lukasta. Ja siellä niitä itsensä esittelijöitä riittää, niin naisissa kuin miehissä 😜
        Mutta siltä se ei tunnu 🤗


      • Anonyymi
        Saunasta kirjoitti:

        Naisella oli selvästi tarve esitellä alastonta vartaloaan. Normaalisti laitettaisiin edes kädet kriittisten paikkojen suojaksi.

        Vaimollani on tämä tarve. Hän hakeutuu sekasaunoihin esittelemään itseään. Minun hyväksynnällä. Naisena se on oikein helppoa, sillä kokemusten perusteella alaston simpsakka nainen otetaan hyvin sekasaunaan mukaan. Viimeksi hän oli Kaurilan saunassa kahden ventovieraan miehen kanssa ja viestitti illan mittaan, miten ilta etenee. Kenen edessä on peseydytty jne. Minähän näille viesteille vemputan sitten yksin kotona, kun vaimo nakuilee. Elämä ei ole pelkästään kurjuutta, vaan tällä tavalla me maustamme sitä.


    • Saunanystävä
    • Anonyymi

      Miksi pitäisi sekasaunoa, tai muutenkaan saunoa, nakkena ellei halua? Sitä en ole koskaan ymmärtänyt.

    • Anonyymi

      Sekasaunassa saunomisessa ei ole yhtään mitään moraalitonta vaan se on täysin normaalia. Itse käyn jatkuvasti yleisissä julkisissa saunoissa, joissa on myös sekasauna miesten ja naisten omien saunojen lisäksi. Vaikka enimmäkseen tuleekin oltua miesten oman saunan puolella niin olen yleensä melkein joka kerta osan illasta myös sekasaunan puolella. Omia suosikkisaunojani on Espoon Niittykummussa oleva Bodom Baar ja Helsingin jätkäsaaressa oleva Uusi Sauna. Mitähän joku sekasaunoja kauhisteleva ahdasmielinen tiukkapipo mahtaisi ajatella siitä ,että noissa yleisissä saunoissa on myös ravintolapuoli johon sekä miehet että naiset voivat mennä saunomisen välissä jäähdyttelemään, juomaan ja syömään kääriytyneenä pelkkään pyyhkeeseen. Ravintolan puolella miehet ja naiset istuu yhdessä tosiaan jopa pelkkään pyyhkeeseen ja saunasandaaleihin pukeutuneena. Noissa sauSama koskee ulkona olevaa jäähdyttelyyn käytettävää piha-aluetta. Noissa saunoissa saa siis kulkea vapaasti saunan, ravintolan ja ulkojäähdyttelyalueen välillä. Sekasaunaa kauhisteleville on varmaan tosiaan kauhistus sekin, että miehet ja naiset istuu vain pyyhkeeseen kääriytyneenä ravintolassa ja ulkona. Mutta minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä.

      Noissa kahdessa saunassa pitää tosin käyttää uikkareita sekasaunan puolella. Miesten ja naisten omissa saunoissa ei tarvitse vaan niissä voi olla täysin alasti.

      Helsingissä on kuitenkin myös Sompasauna, jossa kaikki saunat on sekasaunoja eikä uikkarien käyttö ole pakollista. Sompasaunassa saa itsepäättää onko alasti vai käyttääkö uikkareita. Miehet ja naiset on siellä sulassa sovussa samoissa saunoissa. Minusta tuossa ei ole mitään moraalitonta vaan se on täysin normaalia. -siellä voi mennä mereen uimaankin joko uikkareissa tai ilman. Itse en ole Sompasaunalla käynyt vaikka monesti on käynyt mielessä, että olisi kiva mennä sinne. Syy siihen etten ole käynyt Sompasaunassa on vain se, että olen sokeutunut ja Sompasaunalla liikkuminen on vaikeaa, jos ei näe. Ehkä joskus jonkun kanssa voisi käydä siellä.

      Mielipiteeseeni sekasaunoista ei vaikuta mitenkään se, että olen sokeutunut. Ajattelisin sekasaunoista samoin täysin riippumatta siitä näkisinkö vai en. Jos näkisin olisin varmasti monesti esimerkiksi just Sompasaunalla käynytkin.

      Eli musta sekasaunassa saunomisessa ei ole mitään ihmeellistä vaan se on täysin normaalia ja mukavaa.

      T. miksuh

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3319
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3150
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      39
      2634
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2042
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      311
      1853
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1745
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      127
      1407
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1251
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe