syöpäpotilaan "kuumat aallot"

essi

olen rintasyöpäpotilas ja koska minulle aiheutettiin syöpähoidon kuluessa aikaistuneet vaihdevuodet lääkkeillä, on minulla ns. "kuumia aaltoja". olen kuulet että BELLERGAL-tabletit auttaisivat.

olisiko kenelläkään kokemusta näistä ja jos on, kuinka monta tablettia pitää syödä päivittäin että pysyisivät poissa?

NEUVOKAA!!!!!!!

35

4742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taina

      saat apua, samalla minäkin kuulisin tietoa asiasta.
      Minkä nimisellä lääkkeellä sinulla nuo vaihdevuodet aiheutettiin? Kiinnostaa ihan siksi, että siskolleni on suunniteltu samaa hoitoa. Hän tosin kärsii jo nyt kuumista aalloista, olisiko sädehoidon syytä?

      Siskoni tukena olleena voin vain todeta, että rankkoja hoitoja te naiset saatte rintasyöpään. Toivottavsti kaikki selviää.

      • Trubadurix

        Hei!
        Itse kärsin samalla lailla kuumista aalloista ja olen pitänyt yhteyttä myös muutaman muun rintasyöpäläisen kanssa. Pari söi Bellergalia vähän aikaa ja niistä tuntui olevan hyötyä. Ne ovat kuitenkin aika kiistanalaisia pillereitä ja käsittääkseni niissä on belladonnaa eli ns. hulluruohoa. Haittavaikutukset voivat olla suurempia kuin hyödyt. Kannattaa kysyä esim. Syöpätautien poliklinikan yhteydessä olevasta neuvontapisteestä. (Siellä on myös puhelinneuvontaa maksutta. Yhteystiedot löytyvät Syöpäjärjestöjen sivuilta: www.cancer.fi)
        Yksi tuttuni oli saanut apua sellaisesta lääkkeestä kuin Gastrodyn. Itse hikoilen yöllä ja päivällä ja aion kokeilla noita Gastrodynejä, jos lääkärini suostuu niitä minulle määräämään.


      • huuli pyöreenä
        Trubadurix kirjoitti:

        Hei!
        Itse kärsin samalla lailla kuumista aalloista ja olen pitänyt yhteyttä myös muutaman muun rintasyöpäläisen kanssa. Pari söi Bellergalia vähän aikaa ja niistä tuntui olevan hyötyä. Ne ovat kuitenkin aika kiistanalaisia pillereitä ja käsittääkseni niissä on belladonnaa eli ns. hulluruohoa. Haittavaikutukset voivat olla suurempia kuin hyödyt. Kannattaa kysyä esim. Syöpätautien poliklinikan yhteydessä olevasta neuvontapisteestä. (Siellä on myös puhelinneuvontaa maksutta. Yhteystiedot löytyvät Syöpäjärjestöjen sivuilta: www.cancer.fi)
        Yksi tuttuni oli saanut apua sellaisesta lääkkeestä kuin Gastrodyn. Itse hikoilen yöllä ja päivällä ja aion kokeilla noita Gastrodynejä, jos lääkärini suostuu niitä minulle määräämään.

        Mitä on hulluruoho? Belladonna?

        Onhan Gastrodyniddäkin diatsepamia seassa...


      • armi
        Trubadurix kirjoitti:

        Hei!
        Itse kärsin samalla lailla kuumista aalloista ja olen pitänyt yhteyttä myös muutaman muun rintasyöpäläisen kanssa. Pari söi Bellergalia vähän aikaa ja niistä tuntui olevan hyötyä. Ne ovat kuitenkin aika kiistanalaisia pillereitä ja käsittääkseni niissä on belladonnaa eli ns. hulluruohoa. Haittavaikutukset voivat olla suurempia kuin hyödyt. Kannattaa kysyä esim. Syöpätautien poliklinikan yhteydessä olevasta neuvontapisteestä. (Siellä on myös puhelinneuvontaa maksutta. Yhteystiedot löytyvät Syöpäjärjestöjen sivuilta: www.cancer.fi)
        Yksi tuttuni oli saanut apua sellaisesta lääkkeestä kuin Gastrodyn. Itse hikoilen yöllä ja päivällä ja aion kokeilla noita Gastrodynejä, jos lääkärini suostuu niitä minulle määräämään.

        onko belladonna sama kuin hulluruoho???
        syön nimittäin bellergal-tabletteja hikoilun takia.


      • Trubadurix
        armi kirjoitti:

        onko belladonna sama kuin hulluruoho???
        syön nimittäin bellergal-tabletteja hikoilun takia.

        Heips!
        Tästä belladonnasta löytyy paljon englanninkielistä materiaalia Googlen haulla "Bellergal". Hulluruohostakin ja sen yhteydestä belladonnaan ainakin tämmöinen linkki:
        http://www.tts.fi/Eliaksenyrttitarha/Yrttitarha/hulluruoho.htm
        Edelleenkään en itse aio kokeilla... vaikka syön jopa vahvoja särkylääkkeitä (opiaatteja -yäk). Ja eihän noita Bellergaleja ole lääkeluettelossakaan eli miten niitä saatte? Vai eikö ne ole Kela-korvattavia?
        Mutta huumeitahan ne selvästi ovat ja tuttuni saivat käyttämisen ekojen hyvien kokemusten jälkeen aika inhottavia seurauksia (riippuvuutta, mielialavaihteluita jne.).
        Mutta älkää uskoko minua, kysykää asiantuntijoilta!


      • Trubadurix
        Trubadurix kirjoitti:

        Heips!
        Tästä belladonnasta löytyy paljon englanninkielistä materiaalia Googlen haulla "Bellergal". Hulluruohostakin ja sen yhteydestä belladonnaan ainakin tämmöinen linkki:
        http://www.tts.fi/Eliaksenyrttitarha/Yrttitarha/hulluruoho.htm
        Edelleenkään en itse aio kokeilla... vaikka syön jopa vahvoja särkylääkkeitä (opiaatteja -yäk). Ja eihän noita Bellergaleja ole lääkeluettelossakaan eli miten niitä saatte? Vai eikö ne ole Kela-korvattavia?
        Mutta huumeitahan ne selvästi ovat ja tuttuni saivat käyttämisen ekojen hyvien kokemusten jälkeen aika inhottavia seurauksia (riippuvuutta, mielialavaihteluita jne.).
        Mutta älkää uskoko minua, kysykää asiantuntijoilta!

        Unohtui: onhan Gastrodynissäkin diatsepamia, mutta määrä on pieni ja belladonnaan verrattuna se on kesyä kamaa!


      • syöpäpotilaana
        armi kirjoitti:

        onko belladonna sama kuin hulluruoho???
        syön nimittäin bellergal-tabletteja hikoilun takia.

        luettua nämä viestit. Ensiksikin korjaan Trubaduurin virheelliset väitteet: Belladonna ja Hulluruoho ovat kaksi eri kasvia. Toki kumpikin on myrkyllinen omalla tavallaan. Molemmista löytyy tietoa täältä:

        http://www.lycaeum.org/languages/finnish/acid/data/soma/soma.html

        Itse en voi rintasyövän vuoksi syödä estrogeenejä ja hikoilu on helvetillistä. Auttaako Bellergal siihen tosiaan? Minkälaisia haittavaikutuksia sillä on ollut?


      • iines
        syöpäpotilaana kirjoitti:

        luettua nämä viestit. Ensiksikin korjaan Trubaduurin virheelliset väitteet: Belladonna ja Hulluruoho ovat kaksi eri kasvia. Toki kumpikin on myrkyllinen omalla tavallaan. Molemmista löytyy tietoa täältä:

        http://www.lycaeum.org/languages/finnish/acid/data/soma/soma.html

        Itse en voi rintasyövän vuoksi syödä estrogeenejä ja hikoilu on helvetillistä. Auttaako Bellergal siihen tosiaan? Minkälaisia haittavaikutuksia sillä on ollut?

        ainakaan mulla. sanovat että väsyttää mutta en ole huomannut omalla kohdallani.
        täysin poissa ei kuumat aallot ole olleet eli joskus yöllä herään hikisenä mutta päivisin olen selvinnyt hienosti näitten kanssa. itse ainakin suosittelen.


      • sinulle
        iines kirjoitti:

        ainakaan mulla. sanovat että väsyttää mutta en ole huomannut omalla kohdallani.
        täysin poissa ei kuumat aallot ole olleet eli joskus yöllä herään hikisenä mutta päivisin olen selvinnyt hienosti näitten kanssa. itse ainakin suosittelen.

        IINES. Minulla on huomenna gynegologi ja aion pyytää häneltä Bellergal lääkereseptiä. Ehkä on sittenkin toivoa tämän helvetin päättymisestä.

        Syöpäpotilas


      • iines
        sinulle kirjoitti:

        IINES. Minulla on huomenna gynegologi ja aion pyytää häneltä Bellergal lääkereseptiä. Ehkä on sittenkin toivoa tämän helvetin päättymisestä.

        Syöpäpotilas

        tätä lääkettä ei sitten löydy Remedia Fennicasta enää. nykyään Yliopiston Apteekki valmistaa tätä omana tuotantonaan. mun lääkepurkissani ei kyllä lue missään kohtaa Bellergal. vain ainesosat jota siinä on eli:
        100 tabl (1497A)
        Ergotamin. tart.
        Extr.bellad.sicc.normat.
        Phenobarbital.

        kun kävin eräällä toisella lääkärillä ja näytin reseptiä, hän totesi että täähän on Ergotamiinia, joka vaikuttaa keskushermostoon.
        oli mitä oli mutta mulle kyllä auttoi.


      • iines
        iines kirjoitti:

        tätä lääkettä ei sitten löydy Remedia Fennicasta enää. nykyään Yliopiston Apteekki valmistaa tätä omana tuotantonaan. mun lääkepurkissani ei kyllä lue missään kohtaa Bellergal. vain ainesosat jota siinä on eli:
        100 tabl (1497A)
        Ergotamin. tart.
        Extr.bellad.sicc.normat.
        Phenobarbital.

        kun kävin eräällä toisella lääkärillä ja näytin reseptiä, hän totesi että täähän on Ergotamiinia, joka vaikuttaa keskushermostoon.
        oli mitä oli mutta mulle kyllä auttoi.

        jolle reseptiä näytin, hän kirjoitti mulle uusintareseptin ko. valmisteesta ja hän on erittäin kokenut syöpälääkäri, joka ollut yli 20 vuotta mm. syöpäsairaalan ylilääkärinä. luotan hänen tietoihinsa. ymmärrän, ettei kaikkiin terveyskeskuslääkäreihin uskalla luottaa.


      • gynelogilla
        iines kirjoitti:

        jolle reseptiä näytin, hän kirjoitti mulle uusintareseptin ko. valmisteesta ja hän on erittäin kokenut syöpälääkäri, joka ollut yli 20 vuotta mm. syöpäsairaalan ylilääkärinä. luotan hänen tietoihinsa. ymmärrän, ettei kaikkiin terveyskeskuslääkäreihin uskalla luottaa.

        Ja pyysin Bellergal-reseptin. Oikeastaan oli aika ihmeellistä, että hän ei tiennyt, että lääkettä oli alettu valmistaa uudelleen. Hän vain sanoi, että se on lopetettu jo kauan aikaa sitten. Vasta sitten kun kerroin, että muut olivat saaneet sitä tänä vuonna, hän kirjoitti reseptin.

        Tosiaan olet oikeassa siinä, että Yliopiston apteekki valmistaa sitä omana lääkkeenään. Joten jokaisen, joka haluaa Bellergalia, on muistettava mainita se lääkärilleen. Muuten he eivät tiedä lääkkeen olemassaolosta.

        Sitä en tiedä saako sitä muistakin apteekeista.

        Nyt vain odottelen, että lääke alkaa vaikuttaa. Toivottavasti siihen ei mene viikkokausia.

        Syöpäpotilas


      • iines
        gynelogilla kirjoitti:

        Ja pyysin Bellergal-reseptin. Oikeastaan oli aika ihmeellistä, että hän ei tiennyt, että lääkettä oli alettu valmistaa uudelleen. Hän vain sanoi, että se on lopetettu jo kauan aikaa sitten. Vasta sitten kun kerroin, että muut olivat saaneet sitä tänä vuonna, hän kirjoitti reseptin.

        Tosiaan olet oikeassa siinä, että Yliopiston apteekki valmistaa sitä omana lääkkeenään. Joten jokaisen, joka haluaa Bellergalia, on muistettava mainita se lääkärilleen. Muuten he eivät tiedä lääkkeen olemassaolosta.

        Sitä en tiedä saako sitä muistakin apteekeista.

        Nyt vain odottelen, että lääke alkaa vaikuttaa. Toivottavasti siihen ei mene viikkokausia.

        Syöpäpotilas

        netissä.
        minäkin tuosta tuotteesta sain netistä tiedon. ensimmäisen reseptini kirjoitti terveyskeskuslääkäri, joka ei ollut kuullutkaan koko lääkkeestä. kehoitin häntä soittamaan Yliopiston apteekkiin ja kysymään sieltä tarkemmin. niin hän sitten tekikin.
        sensijaan kokenut syöpälääkäri tunsi tämän tuotteen ennestään.

        on se hyvä kun voimme näin valistaa lääkäreitämme, miten he voivat meitä auttaa.


      • iines
        gynelogilla kirjoitti:

        Ja pyysin Bellergal-reseptin. Oikeastaan oli aika ihmeellistä, että hän ei tiennyt, että lääkettä oli alettu valmistaa uudelleen. Hän vain sanoi, että se on lopetettu jo kauan aikaa sitten. Vasta sitten kun kerroin, että muut olivat saaneet sitä tänä vuonna, hän kirjoitti reseptin.

        Tosiaan olet oikeassa siinä, että Yliopiston apteekki valmistaa sitä omana lääkkeenään. Joten jokaisen, joka haluaa Bellergalia, on muistettava mainita se lääkärilleen. Muuten he eivät tiedä lääkkeen olemassaolosta.

        Sitä en tiedä saako sitä muistakin apteekeista.

        Nyt vain odottelen, että lääke alkaa vaikuttaa. Toivottavasti siihen ei mene viikkokausia.

        Syöpäpotilas

        kerrohan jonkun ajan kuluttua miten sinulla toimii nämä Bellergall-tabletit?
        minkä annostuksen/vrk gynis sulle kirjoitti?
        itse otan aamulla 2 ja illalla 2.


      • syöpäpotilas
        iines kirjoitti:

        kerrohan jonkun ajan kuluttua miten sinulla toimii nämä Bellergall-tabletit?
        minkä annostuksen/vrk gynis sulle kirjoitti?
        itse otan aamulla 2 ja illalla 2.

        lääkäri sinulle määräsi. Minä en saanut kuin yhden aamulla ja yhden illalla. Hikoilu ei ole loppunut, mutta vähentynyt ja ensimmäisen kerran kuukausiin olen pystynyt nukkumaan kuusi tuntia heräämättä.

        Pitäisiköhän minun soittaa lääkärilleni ja kysyä muodollinen lupa lääkeannoksen kaksinkertaistamiseen? Kai sinun pillerisi ovat samanvahvuisia kuin minun:
        ergotamin 0.3 mg
        belladonna 10 mg
        phenobarbital 20 mg


      • iines
        syöpäpotilas kirjoitti:

        lääkäri sinulle määräsi. Minä en saanut kuin yhden aamulla ja yhden illalla. Hikoilu ei ole loppunut, mutta vähentynyt ja ensimmäisen kerran kuukausiin olen pystynyt nukkumaan kuusi tuntia heräämättä.

        Pitäisiköhän minun soittaa lääkärilleni ja kysyä muodollinen lupa lääkeannoksen kaksinkertaistamiseen? Kai sinun pillerisi ovat samanvahvuisia kuin minun:
        ergotamin 0.3 mg
        belladonna 10 mg
        phenobarbital 20 mg

        itse sanoin syöpälääkärille, että olen aloittanut kokeilun pienillä annoksilla, jotka ei mulle riittäneet (oli nimittäin tk-lääkärin kirjoittama resepti se ensimmäinen). kerroin, että kun otan aamulla 2 ja illalla 2, niin sitten pärjäilen. sitten hän kirjoitti mulle uuden reseptin näillä annoksilla.
        kokeilehan, kyllä ne uskoo, nämäkin on varmaan yksilökohtaisia juttuja.
        vieläkin joskus öisin tulee hikoilupuuskia, mutta päivisin ei ole tullut ja siitä olen tosi tyytyväinen. uskaltaa jopa liikkua kaupungilla taas.


      • iines
        syöpäpotilas kirjoitti:

        lääkäri sinulle määräsi. Minä en saanut kuin yhden aamulla ja yhden illalla. Hikoilu ei ole loppunut, mutta vähentynyt ja ensimmäisen kerran kuukausiin olen pystynyt nukkumaan kuusi tuntia heräämättä.

        Pitäisiköhän minun soittaa lääkärilleni ja kysyä muodollinen lupa lääkeannoksen kaksinkertaistamiseen? Kai sinun pillerisi ovat samanvahvuisia kuin minun:
        ergotamin 0.3 mg
        belladonna 10 mg
        phenobarbital 20 mg

        mun lääkkeissä.


      • syöpäpotilas
        iines kirjoitti:

        itse sanoin syöpälääkärille, että olen aloittanut kokeilun pienillä annoksilla, jotka ei mulle riittäneet (oli nimittäin tk-lääkärin kirjoittama resepti se ensimmäinen). kerroin, että kun otan aamulla 2 ja illalla 2, niin sitten pärjäilen. sitten hän kirjoitti mulle uuden reseptin näillä annoksilla.
        kokeilehan, kyllä ne uskoo, nämäkin on varmaan yksilökohtaisia juttuja.
        vieläkin joskus öisin tulee hikoilupuuskia, mutta päivisin ei ole tullut ja siitä olen tosi tyytyväinen. uskaltaa jopa liikkua kaupungilla taas.

        sinulle Iines. Ilman sinun tietojasi en todennäköisesti olisi älynnyt vaatia lääkäriltä Bellergalia. Kokeilen nyt viikon ajan samaa annosta kuin sinä. Kerron sitten kokemuksistani.

        Kuulaita syyspäiviä sinulle.


      • iines
        syöpäpotilas kirjoitti:

        sinulle Iines. Ilman sinun tietojasi en todennäköisesti olisi älynnyt vaatia lääkäriltä Bellergalia. Kokeilen nyt viikon ajan samaa annosta kuin sinä. Kerron sitten kokemuksistani.

        Kuulaita syyspäiviä sinulle.

        mukava kun tiedoista on ollut apua, itsekin olen tämän tiedon netin kautta saanut.
        yritin muuten eilen käydä apteekissa reseptini kanssa (EI siis Yliopiston apteekissa). totesivat vain, ettei heiltä tällaista löydy, joten menin taas Yliopiston Apteekkiin, josta löytyi lääke.

        reseptissäni ei muuten lue nimeä Bellergal, vaan jotakin Ergotamin tart.
        kysyin asiaa Yliopiston Apteekista ja sieltä sanottiin etteivät voi käyttää Bellergalin nimeä, mutta muuten on sama tuote, jota aikoinaan oli Lääkeluettelossa Bellergalin nimellä.
        mukavaa syksyä sinullekin ja kerrohan jonkun ajan päästä miten vaikuttaa......


      • iines
        syöpäpotilas kirjoitti:

        lääkäri sinulle määräsi. Minä en saanut kuin yhden aamulla ja yhden illalla. Hikoilu ei ole loppunut, mutta vähentynyt ja ensimmäisen kerran kuukausiin olen pystynyt nukkumaan kuusi tuntia heräämättä.

        Pitäisiköhän minun soittaa lääkärilleni ja kysyä muodollinen lupa lääkeannoksen kaksinkertaistamiseen? Kai sinun pillerisi ovat samanvahvuisia kuin minun:
        ergotamin 0.3 mg
        belladonna 10 mg
        phenobarbital 20 mg

        Jos sulla on muutakin kysymistä tai muuten ajatustenvaihtoa hoidon vaikutuksista, voit lähettää mulle mailia:

        [email protected]

        otahan yhteyttä ja kerro kokemuksiasi......


      • syöpäpotilas
        iines kirjoitti:

        Jos sulla on muutakin kysymistä tai muuten ajatustenvaihtoa hoidon vaikutuksista, voit lähettää mulle mailia:

        [email protected]

        otahan yhteyttä ja kerro kokemuksiasi......

        Otin tietosi talteen. Ilmoittelen itsestäni vähän ajan kuluttua.

        Olet ollut suureksi avuksi. Kiitos siitä. Hyvää syksynjatkoa sinulle.


      • iines
        syöpäpotilas kirjoitti:

        Otin tietosi talteen. Ilmoittelen itsestäni vähän ajan kuluttua.

        Olet ollut suureksi avuksi. Kiitos siitä. Hyvää syksynjatkoa sinulle.

        olisi ihan mukavaa vertailla kokemuksia joten otahan yhteyttä. tässä meillä on meneillään ihan uusi "ajanjakso" eli elämää syövän varjossa. vaikka ei tällä hetkellä isompia ongelmia olisikaan, on niitä odotettavissa uusia kontrollikäyntejä odotellessa.

        hyvää vointia ja mukavaa syksyä!!


      • Iloinke
        syöpäpotilaana kirjoitti:

        luettua nämä viestit. Ensiksikin korjaan Trubaduurin virheelliset väitteet: Belladonna ja Hulluruoho ovat kaksi eri kasvia. Toki kumpikin on myrkyllinen omalla tavallaan. Molemmista löytyy tietoa täältä:

        http://www.lycaeum.org/languages/finnish/acid/data/soma/soma.html

        Itse en voi rintasyövän vuoksi syödä estrogeenejä ja hikoilu on helvetillistä. Auttaako Bellergal siihen tosiaan? Minkälaisia haittavaikutuksia sillä on ollut?

        Kyllä auttaa hikoiluun. Rintasyöpähoitojen jälkeen (50 v.) kuukautiset loppuivat ja yöhikoilu alkoi. Syöpälääkäri itse suositteli lääkettä. Se on nykyään Yliopiston tekemä lääkeseos ja kolmiolääke. Iltaisin otan kaksi ja yöt menee paremmin. Hikiliikunta auttaa myös kuumiin aaltoihin ja se, ettei iltaisin syö runsasta iltapalaa.


      • yxmyöhäinen

    • käyttäjä

      Minä kuulun käyttäjiin, käytän hikoiluun ja muihin vaihdevuosioireisiin Bellergal-Tabletteja kaksi aamuin illoin.
      On ihanaa kun hikoilu pysyy pois!
      Minulle on aivan sama mitä se sisältää, koska on kuitenkin parantanut elämäni laatua.
      Minulla ei ole mitään sivuoireita, voin vain yksinkertaisesti hyvin.
      Kyllä mielestäni syövän hoidossa on kaikki keinot sallittuja. Reseptin sain lääkäriltä ja tabletit ihan apteekista.

      • minni

        olen nyt kaksi viikkoa käyttänyt Bellergal-tabletteja ja mininkin elämänlaatu on parantunut huomattavasti. Terveyskeskuslääkäri mulle kirjoitti reseptin, ei kai olisi kirjoittanut jos myrkkyä olisi.

        Olen tyytyväinen ja aion käyttää jatkossakin.


    • Kipa

      Muinulle tuli kamalat vaihtarioireet sädehoidon aikana. Ja jatkuivat yhä sädetyshoidon loputtuakin. Täällä Oulussa määrätään (syöpälääkärit)rintasyöpäpotilaille vaihdevuosioireisiin Citalopramia ja Efexoria pieninä annoksina. Ovat molemmat mielialalääkkeitä, joista on ollut apua oireisiin. Itse sain Citalopramia 10 mg. Olen syönyt niitä pari viikkoa. Ei enää niin paljon hikoiluta. Vaikutus on paras kuulema vasta kuukauden päästä aloittamisesta.

    • Magdaleena

      tästä Bellergalista Meilahden syöpäklinikalta, ja siellä ei tiedetty koko valmisteesta. En kyllä itse luottaisi tavalliseen terveyskeskuslääkäriin. Kysyisin nimenomaan hoitaneelta syöpälääkäriltä/hoitajilta. Syövän kanssa sietää kyllä olla varovainen, tämä on minun kantani. "Minulle on aivan sama mitä se sisältää" -kommentti tuntuu näin vakavan sairauden ollessa kyseessä aika oudolta, suoraan sanoen. Kuumat aallot ilmestyivät minullekin Tamofenin aloitettuani, mutta aion kestää ne yöllisine heräämisineen, kun kuitenkin saan uudelleen unta. Jos joutuisin valvomaan koko yön, asia olisi toinen,sillä muitakin valmisteita on kuin Tamofen.

    • Trubadurix

      Heippa!
      Tehkää juuri niin kuin parhaalta tuntuu! Lääkeluettelosta Bellergalia ei enää löytynyt, mutta ehkä sitä vielä määrätään. Sehän ei ole ihan sama aine kuin hulluruoho, mutta sukulainen kuitenkin.
      Itse kärsin kuumista aalloista joka yö ja myös joka päivä, mutta valitsen ne mieluummin kuin Bellergalin.
      Tässä netistä löytynyttä tietoa:

      Belladonna Atropa belladonna M
      Belladonna on 70 – 150 cm:ä korkeaksi kasvava myrkyllinen monivuotinen ruohokasvi. Sen varsi on monihaarainen ja pysty ja lehdet kasvavat pareittain ja ovat muodoltaan puikeita ja erikokoisia. Belladonnan kukat kasvavat yksittäin lehtihangoissa ja ovat väriltään likaisenkeltaisia ja ruskeasuonisia. Kasvi kukkii heinä – elokuussa ja on tuoksultaan epämiellyttävä. Marjoja muodostuu samanaikaisesti kukinnan kanssa, ja ne ovat makeita ja hiukan kirsikkaa muistuttavia.
      Belladonnan myrkyllisiä osia ovat lehdet, marjat ja juuret. 3 – 5 marjaa riittää tappamaan lapsen, samoin 10 – 20 milligrammaa kasvista saatavaa puhdasta atropiinia. Aikuiselle kohtalokasta on 15 – 20 marjan tai yli 200 milligramman atropiiniannoksen nauttiminen. Lievän atropiinimyrkytyksen oireita ovat limakalvojen ja ihon kuivuminen, jano ja nielemisvaikeudet. Vakavammasta myrkytystilasta kertovat kasvojen punoitus, verenpaineen nousu, silmäterien laajeneminen ja reagoimattomuus valoon, näön hämärtyminen, kahtena näkeminen, levottomuus, kiihtymys ja harhanäyt. Oireet voivat kestää useita päiviä ja heti niiden ilmaantuessa on hakeuduttava ammattitaitoiseen hoitoon. Ensiapuna voidaan antaa tekohengitystä, jos myrkytys aiheuttaa hengitysvaikeuksia, ja myrkytyksen saanut sijoitetaan viileään, pimeään huoneeseen.
      Belladonnasta saatavaa atropiinia ja lehtiuutetta käytetään rohtoina kouristusten laukaisemiseen. Belladonna sisältyy myös useisiin taikavoiteisiin niiden perusainesosana.

      Hullukaali Hyoscyamus niger M
      Hullukaali on kaksivuotinen ruohokasvi, joka kasvaa 20 – 100 cm:n korkuiseksi. Sen varsi on tukeva ja tahmeakarvainen, lehdet samoin tahmeakarvaiset, vuorottaiset, soikeansuikeat ja isohampaiset. Kasvi kukkii heinä – elokuussa ja sen kukat ovat suppilomaisia, likaisenkeltaisia ja tummasuonisia. Koko kasvin haju on epämiellyttävä.
      Koko kasvi on myrkyllinen, mutta erityisen paljon myrkkyä on sen siemenissä, joita kasvin kotamaisissa hedelmissä on jokaisessa noin 600. Noin 15 siementä riittää jo tappamaan täysikasvuisen ihmisen. Kasvista saatava puhdas atropiini tappaa lapsen 10 – 20 mg:n annoksena, aikuiselle kuolettava annos on noin 200 mg. Myrkytysoireet ovat samanlaiset kuin belladonnan aiheuttamat ja myrkytystä hoidetaan myös samalla tavalla.
      Hullukaalista saatavaa atropiinia käytetään rohdoksi kouristusten laukaisemiseen, skopolamiinia taas rauhoittavana lääkkeenä. Palavista hullukaalin siemenistä nousevan savun hengittäminen auttaa selvänäkijöitä saavuttamaan transsitilan, joka on tarpeen näkyjä ja ennustuksia varten. Se myös voimistaa selvänäkijän kykyjä ja auttaa manaamaan henkiä.

      Hulluruoho Datura stramonium M
      Hulluruoho on 30 – 100 cm korkeaksi kasvava yksivuotinen ruohokasvi. Sen tukeva varsi on haarainen ja lehdet vuorottaiset, leveänpuikeat, isohampaiset ja kooltaan vaihtelevat, suurimmillaan noin 20 cm pitkätja 15 cm leveät. Hulluruohon kukkii heinä – syyskuussa ja sen kukat ovat valkeita, suppilomaisia ja pitkätorvisia ja kasvavat yksittäin lehtihangoissa. Kasvin hedelmä on iso, piikkinen, nelilokeroinen kota. Koko kasvi haisee pahalle ja maistuu siemeniä lukuunottamatta karvaalle.
      Hulluruohon myrkylliset osat ovat sen lehdet ja siemenet. Lapsi kuolee noin kolmessa tunnissa syötyään 100 – 125 siementä, aikuisen vastaava annos tappaa 4 – 8 tunnissa. Koska kasvin pääasiallinen vaikuttava aine on atropiini kuten belladonnan ja hullukaalinkin, sen aiheuttamat myrkytysoireet samoin kuin niiden hoito ovat hyvin samanlaisia. Vaikeissa myrkytystapauksissa hulluruoho voi aiheuttaa verenkierron pysähtymisen, joten hoito on aloitettava mahdollisimman nopeasti. Vastamyrkkynä myrkytyksen saaneelle voidaan antaa fysostigmiinia.
      Hulluruohosta saatavaa atropiinia samoin kuin sen lehdistä valmistettavaa uutetta käytetään rohtona kouristusten laukaisemiseen. Kasvista on myös mahdollista valmistaa myrkky, joka säilyy sitä nauttineen elimistössä kuukausia, jopa vuosia, ja tappaa tämän sitten myrkyn valmistajan ennalta määräämänä ajankohtana. Hulluruoho on myös tärkeä ainesosa rohkeutta antavissa juomissa ja sitä käytetään myös lemmenjuomien valmistukseen.

      • iines

      • belladonna

        annoksen koko oli luettelossasi yli 200 mg. Bellergalissa on belladonnaa 10 mg, joten mistään vaarallisesta lääkkeestä ei ole kysymys.

        Onhan monia muitakin myrkyllisiä kasveja, kuten digitalis eli sormustinkukka, jotka voivat aihettaa kuoleman suurina annoksina käytettyinä, mutta pieninä annoksina ovat parantavia.

        Ja kuinkahan moni tavallinen lääke on suurina annoksina myrkyllinen??? Asperiinikin...


      • Bellergalin

        valmistaminen lääketehtaissa lopettiin siitä syystä, että markkinoille tuli hormonikorvauslääkkeet. Bellergal ei enää mennyt kaupaksi. Gynegologini kertoi, että sitä ennen Bellergalia oli ollut myynnissä parisenkymmentä vuotta. Luulisi siinä ajassa kertyvän paljon tietoa (ja suuria otsikoita) jos lääke olisi aiheuttanut haittoja.

        Syöpäpotilas


    • dina

      ainaskin mulla. ei väsytä aikä muitakaan haittvaikutuksia. taitaa olla aika yksilöllistä.

    • eevitelma

      Aloitin toissapäivänä Bellegal, otin tabletin illalla kun se kuulema väsyttäää, aamulla oli tosi huono olo, meni kyllä ohi päivän mittaan.tänä aamuna ei ollut minkäänlaisia oloja ja nukuin hyvin. Hikoilu on vähentynyt muutenkin,luulen että se johtui kilpirauhaslääkkeestä jota nyt on vähennetty. Pitää nyt kokeilla tätä.Niin ja menkat alkoi 4kk tauon jälkeen kun aloitin Bellegalin. Voi olla sattumaakin.

      • aikaparantaa

        itselleni tuli n.s.vaihdevuodet heti,kun sytot aloitettiin.minulle määrättiin jtk.n lääkettä mutta en suostunut niitä syömään.suorastaan tyrkytettiin.alkuaikoina nää hikoilukoht.oli aika karmeita,kun silmäkuopatkin aina märät,mut edelleenkään en käytä mitään lääkkeitä vaan tuuletin puhaltelee yöt vierellä,eikä niitä "väpistyksiä" joiksi niitä kutsun enää juurikaan ole.tsemppiä teille kanssasisaret.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe