Lapsen kutittaminen

Asiaa vanhemmille

Lapsiperheissähän käytetään usein tätä "kutitusterapiaa" mielen piristäjänä, mutta saako lasta kutittaa, jos lapsi kuitenkin yrittää paeta tilanteesta vaikka nauraisikin? Nykyvanhemmat tuntuvat pitävän tätä kutittelua oikeutenaan, mutta onko se lopulta niin mukavaa "yhdessäoloa" kuin sitä usein määritellään?

7

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K@tniss

      Olenko siis kauhea rikollinen, jos omia lapsiani olen kutitellut? Miten voit tietää, pitääkö jokainen lapsi kutituksesta vai ei? Meillä kutitan vauvaa useinkin. Ei siis mitään hirveätä kovakouraista tökkimistä vaan hellästi sivelen ja rapsuttelen paljasta vatsaa. Kovasti siitä tykkää.
      Pohdi ja tutki asioita ennen kuin tulet tänne aukomaan suutasi.

    • muuminen80

      Minusta raja on siinä, kun lapsi sanoo lopeta, ei, älä tai riittää.
      Jos lapsi nauraa eikä kiellä sinua, niin en näe ongelmaa. Jos lapsi on hiljaa ja yrittää paeta, niin KYSY, että haluatko, että lopetan.

      Joskus lapsi saattaa olla kiukkuinen ja vaikka kuittus on hauskaa ei hän välttämättä halua unohtaa kiukkuaan.

      Esim. vertailun vuoksi.
      Lapsi kuikkuaa huoneessaan, menet huoneeseen ja yrität puhua. Lapsi kieltäytyy. Olet lähdössä pois, mutta lapsi kieltää sinua lähtemästä.

      Eli haluaa, että osoitat hänelle rakkautta, vaikka hän olisikin sinulle vihainen.

    • kkkkkkkkkkkki

      jos lapsen maha on pullea minä alan kutittamaan lapseni on tosi herkka joten hän nauraa ja kikattaa samalla kun kutitan hänta

    • nytkutitetaan

      Juu eks-mies usein kuittasi jonkin hankalan asian tai kiistakysymyksen tai pyynnön sillä, että alkoi kiinnipitämällä "pakkokutittaa" leikki-ikäistä lasta. Vaikka lapsi tavallaan oli mukana, vaikkakin vastentahtoisena, mielestäni eivät tilanteet menneet ihan oikein. Parempi olisi ollut ihan vakavasti syventyä kasvokkain keskusteluun "lapsen tasolla" ja selvittää yhdessä asia josta lapsi oli kysellyt ja halusi puhuttavan.

    • kiiiiiiiii

      eise voi olla kauheaa

    • -ada-

      "Saako lasta kutittaa?" Siis mitä ihmettä?

      Nimimerkki -nytkutitetaan- on kyllä siinä oikeassa, että aikuinen voi käyttää kutitusta väärässä paikassa. Kun ei tiedä miten muuten pitäisi toimia, kun on kyse aiheesta mihin ei osaa vastata. Toinen väärä tilanne on, että yrittää hauskuuttaa väärin tehnyttä lasta, ettei hän vaan suuttuisi kiellosta tm.

      • äippäliinijapoitsu

        Mä tykkään kutitella mun 7v pojan söpöä pömppövatsaa, hän tykkää siitä ja yleensä itse monesti kysyy hykerrellen "äiti pidetään kutitus tuokio" :) Se on hänen mielestään ihan spesiaalia, kun mun molemmat siskot on käymässä ja sitten kolmistaan kutitetaan häntä...voi sitä kikatuksen määrää kun kuusi kättä kutittelee:) mutta tosiaan hän itse tykkää siitä ja kyllä tuossa iässä osaa jo kertoa mistä pitää tai ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe