Nikon D600 vai Canon 6D?

kisuvi

Olen jo jonkin aikaa tuumannut digijärkkärin ostoa ja nyt vaihtoehdot ovat rajautuneet noihin kahteen malliin, Nikonin D600 ja Canonin 6D -kameroihin. Nikon vaikuttaisi paremmalta ominaisuuksiensa puolesta muuten paitsi ISO:n osalta.

Nyt olenkin vähän hukassa siinä, pitäisikö tyytyä tuon Canonin vähempiin tarkennuspisteisiin, pienempään näyttöön ja hitampaan sarjakuvaukseen ja olla tyytyväinen siihen, että voi hämärässä ottaa suht kohinattomia kuvia? Vai saako tuolla Nikonilla hämärässä ihan riittävän hyviä kuvia kuitenkin?

Muuten en halua ottaa kantaa mihinkään Nikon/Canon -riitoihin, merkillä ei ole väliä. Minulla on Nikonin vanha filmijärkkäri. Viime vuosina olen lähinnä kuvannut Sony Alphalla, taitaa olla niitä ensimmäisiä nk. minijärkkäreitä. Sen ominaisuudet ovat nyt tulleet vastaan hämäräkuvauksessa ja nopeiden tilanteiden kuvauksessa.

Käytännössä haluaisin kameran, jolla voin ottaa niin hyviä makrokuvia antiikkiesineiden pienistä yksityiskohdista hämärässäkin kuin saada kuvasarjan tiiran sukelluksesta.

Näihin kahteen malliin päädyin, koska haluaisin täyden kennon kameran, jotta voisin hyödyntää sille hankkimiani objektiiveja myös sitten joskus, kun tulee tarve paremmalle rungolle. Toisaalta saan nyt alkaa totutella järkkärikuvaukseen uudestaan, joten en viitsisi tähän syssyyn hankkia kalliimpaa runkoa.

Mielipiteitä, kiitos!

23

597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kisuvi

      Juu ja lisäisin vielä, että jollain wifi-yhteyksillä ja gps-ominaisuuksilla, kuulokeliitännöillä tai sillä, kuinka monta muistikorttipaikkaa kamerassa on, ei ole minulle merkitystä.

      Etsin hyvää still-kameraa, en juurikaan ole kiinnostunut videokuvauksesta - jos joskus otan jonkun videon, niin äänenlaatu tms. ei ole minulle siinä kovin tärkeää, videokuvauksella hifistely ei ole minun juttuni.

      En myöskään ota kuvia liittääkseni niitä nettiin. Ilmeisesti tuolla wifi-ominaisuudella voi leikkiä muutenkin (esim. kaukolaukaisimesta voi nähdä kameran välittämää kuvaa), mutta tällaisestakaan pelleilystä en ole kovin innostunut. Minulle tärkeämpää on kuvan hyvä laatu ja se, että kameralla on miellyttävää kuvata, muu leikkiminen on täysin toissijaista.

    • Kokeile molempia

      Ja ota se joka tuntuu mukavammalta käyttää.
      Kuvanlaadullisesti molemmat ovat riittävän hyviä.
      Nikonia pidetään yleensä ergonomialtaan parhaimpana, mutta makuasioistahan ei voi kuin kiistellä.

    • Cinon vai Nakon

      Mistä näitä "Canon vai Nikon" -nörttejä oikein koko ajan sikiää? Ota se jonka Prismasta halvemmalla saat, niillä on eroa just niin paljon kuin mallimerkinnästä voi päätellä.

      • Kaikki eivät osta markettipaketteja. Uskallan jopa varsin suurella todennäköisyydellä väittää jottei D600 makaa markettipaketissa Cityn tai Prisman hyllyllä.

        Olen itse "Nikon mies" joten valitsisin Nikonin joskin tässä tapauksessa D800 mutta en pidä D600:kaan huonona ratkaisuna.

        Canonin tuotteita en tunne kuin pokkaritasolla jokusen joten siihen en ota muuta kantaa kuin sen, että kyllä niillä kuvia saa jos osaa ottaa kuten kaikilla muillakin kameroilla. Kuvaaja on periaatteessa tärkeämpi kuin se mitä kameraa hän kaulassaan roikottaa. Tietysti pitää ottaa huomioon jotta satasen kameralla ei välttämättä pärjää joka olosuhteissa kymppitonnin yhdistelmälle mutta molemmilla voi pilata kuvansa yhtä hyvin jos ei osaa kuvata.


    • Molempi parempi

      Tonni lisää runkoon, niin sitten kaiketi Canon (5D Mk III).

      Näissä alle kahden tonnin hintaluokissa kääntyisin Nikonin puoleen. Antaa enemmän vastinetta rahalle.

      Jaa että kummalla merkillä itse kuvaan? Molemmilla, mutta kukkaroni vankina minun on tyytyminen APS-C-kennoiseen (Nikon D7000) ja pokkariin (Canon S100). Senkin D600:n ja D7000:n hinnaneron sijoittaisin mieluummin lasistoon.

      • kisuvi

        Markettitason digijärkkäriä en ajatellut ostaa, en näe järkeä laittaa siihen rahaa, koska en usko ominaisuuksien sellaisessa kamerassa olevan ratkaisevasti erilaisempia kuin tuossa Sony Alpha Nex-5-kamerassani. Kaverillani on Canonin APS-C-kennoinen markettijärkkäri, olen sitä välillä lainannut ja onhan se nyt hitusen parempi, mutta ei ratkaisevasti. Sekin alkaa tökkiä vaativammissa tilanteissa.

        Tuota D7100-mallia harkitsin myös, mutta koska haluaisin kuitenkin muutaman vuoden päästä siirtyä täyden kennon kameraan, niin mielestäni siinä menisi sitten rahat hukkaan DX-optiikkaa hankkiessa.

        Nyt tarkemmin D600 perehdyttyäni huomasin, että siinähän on jokin tyyppivika. Kennoon tulee öljytahroja tms ja kameraa saa olla toistamiseen puhdistuttamassa merkkihuollossa. Ei kiitos, ei sitten sitä mallia. Vaihtoehtona olisi sitten tässäkin ketjussa suositeltu D800 - mutta sitten siinä ei olisi hinnaneroa tuohon hehkutettuun Canonin 5D Mark III:een kuin muutama satanen.

        Ja oikeasti, vähän nyt mietityttää laittaa lähes 3000 euroa kiinni järkkärikameran runkoon tällä kuvauskokemuksella. Tosin ei kai kukaan pakota ostamaan ns. "aloittelijatason" digijärkkäriä. Voin vaan kuvitella, että leimaannun canonistituttavien silmissä ihan kameraelvikseksi, jos aloittelen järkkäriharrastuksen elvyttämistä heti tuon hintaluokan kameralla ja he pitävät itseään kovina harrastajina kuvattuaan vuosia niillä markettikameroilla. :I Ja myönnän, että ovathan he varmasti minua parempia kuvaajia.

        Toisaalta, mitä väliä sillä, mitä muut - itsellehän sen kameran ostaa.

        Kieltämättä, kun aloin näihin kameramarkkinoihin taas perehtyä, tuo 5dM3 alkoi heti kättelyssä kiinnostaa ensiksi. Mutta sain niin paljon palautetta, että EI aloittelijalle... Miksi ei?


      • FX lasi ja DX runko

        Käyvätkö kaikki FX lasit DX runkoihin? Ajattelin vain että kannattaako hankkia FX laseja tulevaisuutta ajatellen jos nyt hankkii DX rungon?


      • ....
        FX lasi ja DX runko kirjoitti:

        Käyvätkö kaikki FX lasit DX runkoihin? Ajattelin vain että kannattaako hankkia FX laseja tulevaisuutta ajatellen jos nyt hankkii DX rungon?

        Useat FX putket käyvät DX runkoihin.

        Aiheesta oma ketju täällä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10331628


      • dgdfshd
        FX lasi ja DX runko kirjoitti:

        Käyvätkö kaikki FX lasit DX runkoihin? Ajattelin vain että kannattaako hankkia FX laseja tulevaisuutta ajatellen jos nyt hankkii DX rungon?

        Riippuu, minkä rungon hankit. 3000 ja 5000 sarjat ei toimi kaikilla objektiiveilla.
        Objketiivin pitää olla uusi versio ja sisältää tarkennusmoottori.
        Kalliimmat croppikennot syö kyllä kaikki objektiivit. Myös kinorunkoihin voi laittaa croppiobjektiivin, mutta silloin menetetään suuren kennon edut.


    • Oletko katsellut vertailusivustoja? Esim tuossa aika hyvä http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-6D-vs-Nikon-D600
      MINUN mielestäni tuon mukaan 6D:n ainoat edut ovat ylemmäs ulottuva ISO-range ja sisäänrakennettu gps. Tosin 6D kohisee jo pienemmällä ISOlla enemmän kuin D600, ja gps-tagithan kannattaa jälkikäteen laitella anyway, kuka sitä kameraa alkaa odottelemaan että se löytää satelliitit? Ja gpssäähän et edes tarvinnut.
      D600 taas erottaa kuvasta suuremman dynaamisen alueen, löytää mustasta ja vaaleasta enemmän sävyjä kuin 6D ennenkuin ne palavat puhki tai menevät tukkoon. Ja se on mielestäni ehkä tärkeimpiä ominaisuuksia, sen kanssa että ISO 3200 on käytettävissä _lähes_ ilman huomattavaa kohinan nousua...

      Itsehän pähkäilen, että jatkanko D700:lla vai vaihdanko D600 tai D800...
      Pitää viedä vaan tuo D700 puhdistukseen, paskaa kennolla. Nikonillahan oli se ilmainen kolmen vuoden / kolmen kerran check&clean palvelu. En tiedä onko Canonilla vastavaa, mutta objektiivejä vaihdellessa kennolle päätyy tavaraa ennemmin tai myöhemmin, mikä ei enää lähde pumpuilla puhallellen irti.

      • kisuvi

        Kiitos, jkk_79. Juuri tämän tyyppisiä kommentteja kaipailin. Huomasin myös, että tuota Nikonin ominaisuuttaa suuremman dynaamisen alueen erottamisen suhteen oli kehuttu. Mutta nyt arveluttaa ne kennoon ilmestyvät läiskät...

        GPS:llä ei ole minulle käyttöä. Se on omalta kannalta ylimääräinen hilavitkutin, muut ominaisuudet ovat paljon merkittävämpiä.


      • kisuvi kirjoitti:

        Kiitos, jkk_79. Juuri tämän tyyppisiä kommentteja kaipailin. Huomasin myös, että tuota Nikonin ominaisuuttaa suuremman dynaamisen alueen erottamisen suhteen oli kehuttu. Mutta nyt arveluttaa ne kennoon ilmestyvät läiskät...

        GPS:llä ei ole minulle käyttöä. Se on omalta kannalta ylimääräinen hilavitkutin, muut ominaisuudet ovat paljon merkittävämpiä.

        Uh, D600:n kennolle tulee läiskiä? Onko se useammallakin ollut ongelma vai yksittäistapaus? :(
        Ikävä homma.
        Hitto, kun saisi D600:n ja D800:n parhaat puolet yhdistettyä ja vielä flip-out näytön samaan kameraan (helpottaisi makroilua).
        Taidanpa itse siis odottaa seuraavan sukupolven kameraa.

        Niin, ja oletko harkinnut muuten käytettyjä? jos 3k euron kameran hankinta maistuu hieman liian suolaiselta, mites 1000-1300e paikkeilta edellisen sukupolven full frame runko, D700 tai 5D mk II? Kannattaa silmäillä niiden ominaisuuksia myös, ei ne huonoja ole nekään.


      • kisuvi
        jkk_79 kirjoitti:

        Uh, D600:n kennolle tulee läiskiä? Onko se useammallakin ollut ongelma vai yksittäistapaus? :(
        Ikävä homma.
        Hitto, kun saisi D600:n ja D800:n parhaat puolet yhdistettyä ja vielä flip-out näytön samaan kameraan (helpottaisi makroilua).
        Taidanpa itse siis odottaa seuraavan sukupolven kameraa.

        Niin, ja oletko harkinnut muuten käytettyjä? jos 3k euron kameran hankinta maistuu hieman liian suolaiselta, mites 1000-1300e paikkeilta edellisen sukupolven full frame runko, D700 tai 5D mk II? Kannattaa silmäillä niiden ominaisuuksia myös, ei ne huonoja ole nekään.

        Ne läiskät D600 taitaa olla enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Nikon oli kai jo ilmoittanut ongelman korjautuneen, mutta sitä on kuulemma esiintynyt vielä toukokuun puolella hankituissa kameroissa. En aio ottaa riskiä ikuisesta riesasta.

        Hiukan olen tuota käytettyäkin ajatellut. Toisaalta, voisin nyt satsatakin kameraan, koska yleensä käytän hankintani ns. loppuun. Jos kamera on hyvä ja siihen tykästyn, niin kevyesti kuvaan sillä vaikka 8 vuotta (jos se ei mene rikki) ja olen omaani enemmän kuin tyytyväinen enkä haikaile uutuuksien perään.

        Totta, kun saisi sellaisen laitteen, jossa olisi kaikkien kameroiden hyvät ominaisuudet yhteen koottuna. :) Miksei ne tee sellaista?


      • ...
        jkk_79 kirjoitti:

        Uh, D600:n kennolle tulee läiskiä? Onko se useammallakin ollut ongelma vai yksittäistapaus? :(
        Ikävä homma.
        Hitto, kun saisi D600:n ja D800:n parhaat puolet yhdistettyä ja vielä flip-out näytön samaan kameraan (helpottaisi makroilua).
        Taidanpa itse siis odottaa seuraavan sukupolven kameraa.

        Niin, ja oletko harkinnut muuten käytettyjä? jos 3k euron kameran hankinta maistuu hieman liian suolaiselta, mites 1000-1300e paikkeilta edellisen sukupolven full frame runko, D700 tai 5D mk II? Kannattaa silmäillä niiden ominaisuuksia myös, ei ne huonoja ole nekään.

        Tuolla löytyy oma keskystelu D600 likaisesta/läikikkäästä kennosta.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11009223


      • runkoja löytyy

      • runkoja löytyy kirjoitti:

        Tarkoitit kai että D600 on se joka kohisee.
        http://www.ephotozine.com/article/canon-eos-6d-vs-nikon-d600-dslr-comparison-review-21324

        Ei, vaan tarkoitin, että D600:lla voi nostaa ISOa korkeammalle ennen kuin kohinaa Käytännössä esiintyy ollenkaan...
        Juurikin kohtaa "Lower noise at high ISO 2 980 ISO vs 2 340 ISO", tuolla sivustolla jonka linkitin.

        Eri asia kuin jos haetaan mahdollisimman korkeaa ISOa ja verrataan kumman kohina on siedettävämpi, Canoni saattaa siinä olla parempi. Nikonin ISO-rangehan yltää vain 6400, loput on softalla boostattua käsittääkseni. Canonilla yltää 25,600 asti?


    • älyhohotihoijaa

      Voi hyvänen aika jos kyseessä olisi joku ns. marginaalimerkki, jossa kennolle tulee läiskiä, on tarkennusongelmia tai ohjelmisto-ongelmia jne. "ominaisuuksia" kuten Nikonissa, siitähän sitä vasta mekkala nousisi.
      Mutta kun kameran nimi alkaa N:llä tai C:llä, kaikkea liukuhihnatuotettua muovista schaissee voi myydä ja hyvin kaupaksi menee.
      Ja sitten taas paremmalla dynamiikalla varustettua uuden sukupolven mallia odottelemaan että voi ottaa laatukuvia facebookiin.
      Haloo!

    • Kumpi vain

      Jos Canonin automaattitarkennus on "tarpeeksi" nopea, voisin valita sen. Lapset ja nopeat tilanteet vaativat nopean AF.

      • Sepposeposeppo

        Tuon kriteerin kyllä Canon täyttää. Itse olen kuvannut 1000 D:llä autourheilua ja siinä tilanne on kyllä todella nopea ja kuvia pitää saada tulemaan sarjassa. Ja siihenkin Canonin halvin järkkäri taipuu ilman ongelmitta tarkennuksen osalta.


      • kumpi kampi

        Näin dpreview.com sanoo 6D:stä.

        Conclusion :
        The EOS 6D doesn't offer the depth of features that its best competitors can, but it combines very good image quality, impressive high ISO performance and class-leading low light autofocus ability (with the central AF point) as well as impressive built-in Wi-Fi and GPS features.

        Good for :
        Users who've been waiting for full frame DSLR image quality at a more affordable price.

        Not so good for :
        Sports and action shooters who demand a fast frame rate. Video enthusiasts who need to minimize the appearance of moiré.

        Muutamia poimintoja lisää...

        The AF system has 11 points, but only the central one is cross-type (sensitive to both vertical and horizontal detail). However, the 6D's trump card is the ability to focus in extremely low light levels; right down to a claimed -3 EV – a full stop dimmer than the 5D Mark III. This figure might not mean much to you, but for reference, -3 EV is roughly equivalent to the light cast by a full moon.

        Low-light focusing ability aside, the 6D offers the least sophisticated AF system of any full frame model on the market. A meager 11 point AF array, confined to a relatively small amount of viewfinder real estate, with only a single cross-type sensor, is then paired with a pedestrian shooting rate of well under 5 fps, putting the camera at a noticeable disadvantage even for those who only occasionally shoot action or sports.

        Landscape and nature photographers could benefit greatly from advantages the 6D brings to the table, including remote control from your smartphone and GPS image tagging. The connectivity options provided by the EOS 6D are very impressive overall, and we're sure that whatever they take pictures of, some photographers will find them very compelling. In terms of core photographic specifications, concert and event shooters will enjoy the ability to autofocus in extremely low light and the impressively quiet shutter release is tailor-made for the needs of wedding and event photographers.


    • Justiinsajuunääs

      Täyskenno ei sovellu kuvaamasi antiikki esineiden pikkutarkkaan kuvaamiseen. Polttoväli todellä lyhyt kuvat edestä tai takaa sumeita. Minilinssinen pokkari yhdistettynä kuvanoikaisu ohjelmaan tuottaa 1m äärettömään terävät otokset.

      • Höpsistävaan

        Höpöhöpö. On niitä esineitä kuvattu kautta aikain ihan laakafilmilläkin. Terävyysaluehan määräytyy kennonkoon lisäksi myös objektiivin polttovälistä ja käytettävästä aukosta. Eli täyskenno sopii ja on sopinut aivan mainiosti esineiden kuvaamiseen.
        Sen taustan ja etualan voi jättää epäteräväksi halutessaan. Ja usein halutaankin. Tai toistaa nekin terävänä. Kenno ei sitä rajoita.
        Pienikennoisella tahtoo kaikki toistua terävänä, eli sitä valinnan mahdollisuutta ei niin paljoa ole.


    • fjsajbfjg

      D600 on kuuluisa kennon itsestään likaantumisesta ja siksi se korvattiin D610 mallilla., jossa ongelmaa ei ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe