Canon vai Nikon -järjestelmäkamera? (APUA!)

canonornikon

Heipsun, olen tosi kauan miettinyt haluavani Canon eos 600d-järjestelmäkameran, mutta nyt olen nähnyt uuden tuttavuuden, Nikon D5100 -kameran.

Elikä nyt minulla on pieni pulma, kumpi olisi parempi (teknisesti yms.) ja haluaisin kaikkien mahdollisien plussat ja miinukset kyseisistä kameroista.

Canon EOS 600D 18-55mm IS II (444 euroa) vai
NIKON D5100 18-55VR Kit (399 euroa) ?

Haluan kuvata videoita, sekä ottaa hyvälaatuisia kuvia. Saako molempiih yhtä hyvin objektiiveja? Onko Canon eos 600d:ssä automaattitarkennusta? Nikonissa ainakin olis...

34

3424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xtcfygjklfd

      Ei se automaattitarkennus siinä kamerassa ole, vaan objektiivissä. Tuossa kyseisessä Canon 600D:n kitobjektiivissa on automaattitarkennus.

      • asd01023123

        Sehän tosiaan meinaa videota eli 600dssä ei ole automaattitarkennus videoissa


      • hömm...

        Tarkennusmoottori on objektiivissä, mutta kyllä kamera sitä käskyttää ja tekee mittauksia, minkä perusteella se tarkennus säätyy. :)


    • D7000:lla kuvaava

      Snapsort ei varmastikaan ole maailman paras vertailusivusto. Joka tapauksessa: Nikon D5100 saa sen vertailussa yllättävän selkeän voiton Canon 600D:stä.

      http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D5100

      Minunkin mielestäni Nikon on Canonia etevämpi tämän hintaluokan järkkäreissä(tai kääntäen: samalla rahalla saa etevämmän Nikonin kuin Canonin). Olen kuvannut Nikon D3100:lla ja parhaillaan kuvaan D7000:lla, joten mallistossa juuri niiden väliin osuvasta D5100:sta en osaa puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä.

      Pokkarini on Canon PowerShot S100 ja olen kuvannut filmikaudella Canon AE-1:llä. Skannerini on Canon ja juuri tänään olen hakenut kaupasta uuden Canon-mustesuihkarin, joten minua ei voine syyttää luottamuksen puutteesta Canon-tuotemerkkiin. Silti: järkkäreissä vasta Canon 5D Mk III alkaisi oikeasti kiinnostaa. Sen hintalapussa on vain minulle turhan tylyt lukemat.

      • Epso-nisti Espoosta

        Onko soveliasta printata Canonin valmistamalla tulostimella Nikonilla otettuja kuvia?


      • D7000:lla kuvaava
        Epso-nisti Espoosta kirjoitti:

        Onko soveliasta printata Canonin valmistamalla tulostimella Nikonilla otettuja kuvia?

        Soveliaisuussäännöt eivät ole minua varten.

        Useimmat tulostimeni ovat olleet HP:n (Hewlett-Packard) valmistamia. Silti minulla ei tullut koskaan mieleenkään ostaa HP-kameraa – silloin, kun sellaisia yritettiin markkinoida.

        SONY on valmistanut ihan arvostettavaa kulutuselektroniikkaa. Olohuoneessa meilläkin katsellaan SONY-telkkaria ja työhuoneessani minulla on viihdykkeenä SONY-ministereot. SONY jatkaa kameroissa Konica-Minoltan perinteitä ja tiedän SONYn kameroiden olevan ihan kilpailukykyisiä. Siltikään minulla ei ole minkäänlaista viehtymystä kelpuuttaa kamerakseni SONYa.

        Jo yksistään käytetyn optiikan jälkimarkkinat sanelevat sen, että kamerani on joko Nikon tai Canon. Minun kukkarolleni sopivan järkkärikaluston osalta tällä hetkellä Nikon. Minulla on neljä Nikkor-objektiivia, joista kaksi olen ostanut uutena ja kaksi käytettynä.

        Tämän ketjun avaaja kysyi, saako Canoniin ja Nikoniin hyvin objektiiveja. Vastaus: saa. Merkkien objektiivivalikoimat ovat suunnilleen yhtä kattavat (myös Sigman ja Tamronin osalta) ja käytettyä tavaraa on tarjolla hyvin. Nikonilla yhteensopivuus ulottuu paljon kauemmas taaksepäin kuin Canonilla: Nikonin nykyinen F-kiinnitys periytyy vuodelta 1959, kun taas Canonin EOS on ollut käytössä vuodesta 1987. Tällä seikalla ei liene sinänsä suurtakaan merkitystä useimmille tämän päivän järkkärin ostajalle – harva hemmoteltu hemmo halunnee enää kameransa nokalle joitakin puolen vuosisadan takaisia manuaalitarkenteisia laseja, vaikka ne toimisivat moitteitta ja niiden optinen laatu olisi kunnossa.


      • Epso-nisti Espoosta
        D7000:lla kuvaava kirjoitti:

        Soveliaisuussäännöt eivät ole minua varten.

        Useimmat tulostimeni ovat olleet HP:n (Hewlett-Packard) valmistamia. Silti minulla ei tullut koskaan mieleenkään ostaa HP-kameraa – silloin, kun sellaisia yritettiin markkinoida.

        SONY on valmistanut ihan arvostettavaa kulutuselektroniikkaa. Olohuoneessa meilläkin katsellaan SONY-telkkaria ja työhuoneessani minulla on viihdykkeenä SONY-ministereot. SONY jatkaa kameroissa Konica-Minoltan perinteitä ja tiedän SONYn kameroiden olevan ihan kilpailukykyisiä. Siltikään minulla ei ole minkäänlaista viehtymystä kelpuuttaa kamerakseni SONYa.

        Jo yksistään käytetyn optiikan jälkimarkkinat sanelevat sen, että kamerani on joko Nikon tai Canon. Minun kukkarolleni sopivan järkkärikaluston osalta tällä hetkellä Nikon. Minulla on neljä Nikkor-objektiivia, joista kaksi olen ostanut uutena ja kaksi käytettynä.

        Tämän ketjun avaaja kysyi, saako Canoniin ja Nikoniin hyvin objektiiveja. Vastaus: saa. Merkkien objektiivivalikoimat ovat suunnilleen yhtä kattavat (myös Sigman ja Tamronin osalta) ja käytettyä tavaraa on tarjolla hyvin. Nikonilla yhteensopivuus ulottuu paljon kauemmas taaksepäin kuin Canonilla: Nikonin nykyinen F-kiinnitys periytyy vuodelta 1959, kun taas Canonin EOS on ollut käytössä vuodesta 1987. Tällä seikalla ei liene sinänsä suurtakaan merkitystä useimmille tämän päivän järkkärin ostajalle – harva hemmoteltu hemmo halunnee enää kameransa nokalle joitakin puolen vuosisadan takaisia manuaalitarkenteisia laseja, vaikka ne toimisivat moitteitta ja niiden optinen laatu olisi kunnossa.

        Oletpa sinä vakava . Vakavasti otettava ostaja.Minäkään en kuvaa Nikon D7100 järjestelmäkameralla enkä printtaa millään Canonilla juuri samasta syystä.
        Kukkarolle sopiva merkkituote on eri asia kun makuasia.
        Etkö oivaltanut jotta pilailin pikkasen?
        Vaikka kuvaan vakavasti.


    • sopiva kokonaisuus

      Tuskin on suurtakaan merkitystä kuvan laatuun kumman noista valitsee. Suurempi merkitystys lienee sillä jos suunnitelmissa on jatkossa siirtyä parempiin/kaliimpiin runkoihin, että voi hankia laadukaita putkia joita voi käyttää jatkossakin. Koo kaluston uusiminen kerralla on aina kallista. Kalliilla rungolla ilman hyviä putkia ei homma paane.
      Palstoilla Canon- tai Nikon-friikkejä jotka vannoo vain merkin nimeen.
      Kannattaa vain etsiä itselle paras ja sopivin ratkaisu ptkällä tähtäimellä.

    • Canonisti minäkin

      Kamerat ovat molemmat ok, mutta kittilinssit surkeita. Nikoniin on halpa ja optisesti hyvä f/1.8 35 mm normaali. Canoniin taas esimerkiksi f/2.0 35 mm.

      • 60 D

      • NicoNisti
        60 D kirjoitti:

        http://www.photozone.de/canon-eos/831-canon_1855_3556stmis?start=2

        Tuo Canonin uusin kittilinssi on aivan hyvä, paljon parempi kuin nuo vanhat versiot. Lisäksi Canonilla on mainio "pannari "40 2.8.

        Oletkos muuten itse katsonut sen edellisen kittiobjektiivin käppyröitä ollenkaan?
        Ei siinä paljonkaan eroa ole tähän uuteen.

        Nimimerkillä "Canonisti minäkin" kirjoitteleva ääliö on vuosia täällä jaksanu mollata kittizoomeja (ja kaikkia muitakin zoomeja) ja jaksaa aina vuodesta toiseen suositella kaikille tarpeista ja kysymyksistä riippumatta sitä samaa paskaa primeä!!!
        Oikeesti!!!
        Sitä Samaa primeä joka helvetin viestissä!!!

        Aloittajan kannattaa ostaa Nikon niin ei tarvii lukea "Canonisti minäkin" hörhön samaa sontaa enää.

        Mulla vaihtuu kohta cannonit Nikoniin juurikin tämän takia.

        Ja pelkkiä Zoomeja tulee mulle!!!


      • Canonisti minäkin
        NicoNisti kirjoitti:

        Oletkos muuten itse katsonut sen edellisen kittiobjektiivin käppyröitä ollenkaan?
        Ei siinä paljonkaan eroa ole tähän uuteen.

        Nimimerkillä "Canonisti minäkin" kirjoitteleva ääliö on vuosia täällä jaksanu mollata kittizoomeja (ja kaikkia muitakin zoomeja) ja jaksaa aina vuodesta toiseen suositella kaikille tarpeista ja kysymyksistä riippumatta sitä samaa paskaa primeä!!!
        Oikeesti!!!
        Sitä Samaa primeä joka helvetin viestissä!!!

        Aloittajan kannattaa ostaa Nikon niin ei tarvii lukea "Canonisti minäkin" hörhön samaa sontaa enää.

        Mulla vaihtuu kohta cannonit Nikoniin juurikin tämän takia.

        Ja pelkkiä Zoomeja tulee mulle!!!

        Uudet sutut ovat lähes piirtävät ehkä yhdellä polttovälillä. Vääristymät ovat suuria ja valovoima heikko. Jotain nelinkertaista zoomia on mahdotonta tehdä toimivaksi edes teoriassa.

        Kaikkiin merkkeihin saa hyviä normaaliprimeja edullisesti. Joten se on paras valinta ensimmäiseksi objektiiviksi.

        Lisäksi kannattaa tutustua tuohon sulantoblogin herättämään keskusteluun. Aloittelijalle, joka haluaa opetella kuvaamaan, on normaali prime kaikkein tärkein objektiivi. Ihminen pystyy hahmottamaan kerrallaan korkeintaan joitakin polttovälejä. Jotta oppii, pitää ensin opetella kunnolla yksi.

        Tuo 60D:n neuvo vilkaista f/2.8 40 mm pannaria, jos päätyy Canoniin, on sen sijaan hyvä. Tuo on ihan ok piirroltaan ja kohtuu virheetön, tosin vähän pimeähkö ainoaksi objektiiviksi. Sen tarkennus toimii videokuvauksessa ja se on pienikokoinen. Meillä töissä kuvataan kaikki tapahtumat 1100D:llä, tuolla pannarilla ja kääntyväpäisellä salamalla. Laatu riittää mainiosti firman intranettiin. Ulospäin lähetettävän materiaalin kuvaavat sitten ammattilaiset ammattikalustolla.


    • Hannalissi

      Canon koska Kaikki sanoo että osta Canon aijon Ostaa Canonin

    • Canon EOS M

      Nyt ollaan taas kovaa kyytiä kiipeämässä perse edellä puuhun.

      Nuo molemmat ovat DSLR kameroita ja niiden automaattitarkennus on suunniteltu toimimaan täydellisesti silloin, kun PEILI ON ALA-ASENNOSSA.

      The system uses a beam splitter (implemented as a small semi-transparent area of the main reflex mirror, coupled with a small secondary mirror)
      http://en.wikipedia.org/wiki/Autofocus
      http://ir-photo.net/image/SLR_focus_crossection.png

      Videokuvauksessa peili on lukittuna yläasentoon, jolloin tuo erittäin hieno DSLR automaattitarkennus on kytkettynä pois päältä.

      Jos haluat kuvata videota, valitse peilitön.

      Liikkuvaa kuvaa

      Kuvaa täysteräväpiirtovideoita samalla kameralla, jota käytät stillkuvaukseen. Kuvanlaadusta tulee erinomainen myös heikossa valaistuksessa, ja voit kokeilla uusia luovia tehosteita, kuten kapeaa terävyysaluetta. Lisäksi voit piristää otoksiasi videokollaasitoiminnolla. Ota lyhyitä kahden, neljän tai kahdeksan sekunnin otoksia, editoi niitä, ja yhdistä ne yhdeksi videotiedostoksi.
      http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_M/index.aspx

      Canon EOS M kameraan saa kaikki Canon EF, EF-S ja EF-M objektiivit, joten sille kameralle objektiivitarjonta on ylivoimaisesti suurin.

      • Dual Pixel CMOS

      • Canon EOS M
        Dual Pixel CMOS kirjoitti:

        EOS-M:n tarkennus on tosin firmware-päivityksen jälkeenkin onnettoman hidas. Canonin nopein videotarkennus taitaa olla 70D:ssä.
        http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/Dual_Pixel_CMOS_AF/

        No tuokaan ei ole syy suosia DSLR kameraa - sieltä on tulossa jatkoa EOS M sarjallekin - huhujen mukaan sieltä tulee EOS M2

        Yritin sanoa, että jos pääasiassa kuvaa vidoita, ei saavuta mitään etua valitsemalla DSLR kameran peilittömän sijaan - ja niinhän se on.

        Toisaalta videokuvauksessa käytetään usein manuaalitarkenteisia objektiiveja - silloin varsinkaan ei ole mitään perustelua valita DSLR kameraa.

        Canon CN-E14.5-60mm T2.6 L S
        http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Digital_Cinema/Cine_Lenses/CN-E14.5-60mm_T2.6_L_S/


      • 15+6

        "Canon EOS M kameraan saa kaikki Canon EF, EF-S ja EF-M objektiivit, joten sille kameralle objektiivitarjonta on ylivoimaisesti suurin."

        M43-järjestelmän runkoihin saa kiinni nuo mainitsemasi ja sen lisäksi vielä kutakuinkin kaikki muutkin kakkulat mitä maailmassa on ikinä valmistettukaan.


    • kyseisistä

      ”Canon vai Nikon … kumpi olisi parempi (teknisesti yms.) ja haluaisin kaikkien mahdollisien plussat ja miinukset kyseisistä kameroista”

      Luuletko ihan oikeasti, että merkillä on vaikutusta siihen mikä kamera on parempi? Jos niin on niin tarkoitat kai, että käyttäisit kameraa (teknisesti yms.) egon jatkeena?

    • paatus

      Eipä ole mitään merkitystä ostaako ensimmäiseksi minkä merkkisen järjestelmäkameran tahansa. Ite tein syksyllä näyttelyyni 60x40 vedoksista suurimman osan Canonin ikivanhalla 8mp:n 2000-luvun alkuvuosien rungolla ja Tamronin zoomilla.
      Lähes kaikki kuvat myytiin ja kelpasivat ihmisten seinälle.

    • nonac

      saako canon 5d-llä kuvattua videofilmiä?

      • mmmmmmmmm

        Ei. Videokuvaus tuli vasta seuraavaan Mark II -versioon.


      • Toismerkkinen

      • supmylanap

        saako canon 5d-llä kuvattua videofilmiä?

        Ei tietenkään. Ei digikameralla voi kuvata minkäänlaista filmiä.
        Paitsi jos ottaa valmiiksi kuvatusta filmistä kuvan...


      • Tietenkin voi
        supmylanap kirjoitti:

        saako canon 5d-llä kuvattua videofilmiä?

        Ei tietenkään. Ei digikameralla voi kuvata minkäänlaista filmiä.
        Paitsi jos ottaa valmiiksi kuvatusta filmistä kuvan...

        Tietenkin voi kuvata filmiä. Sen kun suuntaa kameran filmiä kohden ja ottaa siitä kuvan.


    • EiHirveenOsaava

      Eli En siis oo mikään "Expertti", joten saa korjailla!

      Kysyiit kumpi olisi parempi, Canon vai Nikon. Itse päädyin Nikoniin, ihan sen takia kun poikaystäväni on Niko ja on muitakim syitä. Koin sen mukavemmaksi häteen eri asennoissa. Itse suosittelen Canonilta: EOS 700D. Ja Nikonilta: D3100 tai D 3200. Itse lemppariksi astui D3100. EOS 700D kai on kääntyvä näyttö, eli jos otat videota itsestäsi tai kuvaa itsestäsi, se olisi valintasi varmaan. Jos et hirveäsiti välitä kääntyvästänäytöstä, D3100 on valintasi varmaan.

    • Jos joku vielä lukee
      • 5kg jalustan käyttäj

        olipas aivan peruskuvia automaatilla, eli jos ajattelee järkkärin laatua pitäsi olla ammattilainen/kokenut kuvaaja ja osata kuvata huonolla kameralla paljon parempia kuviua.


    • tilitanttinen

      Canonilla saat varmasti hienot kuvat ihan kitilläkin. Kokemusta on päivänvalossa kuvattuna. Eikä päivällä tee l sarjalaisilla sen kaksisempaa jälkeä siitä talitintistä.

      • Canonisti_______minäkin

        Aika paljon on eroa, jos talitinttiä kuvaa kittisutulla tai f/2.8 300 mm:llä.


    • voittajaviisviiskaks

      nikon mielummin kun penan.

    • dinkosidtis7

      Kysymys kuuluu kumpiin saa parempia edullisia linssejä, valinta on selvästi NIKON!
      Canoniin saat maksaa seuraavien vuosien aikana varmaan 1000€ päästäksesi samaan tasoon.

      • Nimenomaan Canoniin saa edullisia objektiiveja.


    • "Canonilla saat varmasti hienot kuvat ihan kitilläkin. Kokemusta on päivänvalossa kuvattuna. Eikä päivällä tee l sarjalaisilla sen kaksisempaa jälkeä siitä talitintistä. "

      Päivänvalossa myötävalossa ei huomaa laadussa eroa halvahkon pokkarin ja hyvin kalliin järjestelmäkameran otoksessa. Ks http://www.kenrockwell.com/tech/150-vs-5000-dollar-camera.htm

      Konekirjoittaja ei kirjoita hyviä runoja vaikka olisi millainen kone. Otin kansikuvan runokirjaan ja se oli kirjoitettu ihan kynällä. Konekirjoittaja naputti sen tekstiksi. Ihan siisti siitä tuli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2693
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1452
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1208
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe