Kännissä ei pääse koneeseen?

Viina auttaa

Lentäminen pelottaa joten en ole sitä harrastanut yli 20 vuoteen. Ensikuussa pitäisi lähteä, voiko rohkaisuksi ottaa vähän viinaa? En tarkoita mitään sikajurreja vaan puolta pulloa kossua. Olen iso mies, ei se oikein tunnu missään. Kai koneessa saa ostettua viinaa? Kännissä matka menee jouhevammin eikä pelota.

146

6969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • grwg

      hommaa lääkäriltä beetasalpaajaa, tehoaa paremmin.

      • Mieleemmin diapamia

        Beetasalpaaja ei auta todellisuudessa paskaakaan jännitykseen, korkeintaan placebo-vaikutus.

        Normalisoi pikemminkin pulssin joka vaikuttaa käytännössä mm. siihen että kädet tai jalat eivät tärise tai ihminen ei punastu yhtä helposti.

        Minua jännittää aivan yhtä paljon mikäli otan beetasalpaajaa, tosin se piilottaa paremmin jännityksen oireita.

        Käy mieluummin lääkärissä valehtelemassa jotain jonka johdosta saat kympin erän bentsoja(mutta älä tietenkään juo viinaa niiden lisäksi)


      • ldkasöldfhgsdfljh
        Mieleemmin diapamia kirjoitti:

        Beetasalpaaja ei auta todellisuudessa paskaakaan jännitykseen, korkeintaan placebo-vaikutus.

        Normalisoi pikemminkin pulssin joka vaikuttaa käytännössä mm. siihen että kädet tai jalat eivät tärise tai ihminen ei punastu yhtä helposti.

        Minua jännittää aivan yhtä paljon mikäli otan beetasalpaajaa, tosin se piilottaa paremmin jännityksen oireita.

        Käy mieluummin lääkärissä valehtelemassa jotain jonka johdosta saat kympin erän bentsoja(mutta älä tietenkään juo viinaa niiden lisäksi)

        Hirvittävä lentopelko.

        http://www.youtube.com/watch?v=xJSJ6MwQ1TU

        ps. xanor vie ahdistuksen.


      • Sorrettu

        To: grwg Tässä taidetaankin hoitaa infraktin pelkoa eikä lentopelkoa


      • Sorrettu kirjoitti:

        To: grwg Tässä taidetaankin hoitaa infraktin pelkoa eikä lentopelkoa

        Tarkoitatko infarktia??


      • Sorrettu
        tohvelikukka kirjoitti:

        Tarkoitatko infarktia??

        Kyllä, pahoittelen kirjoitusvirhettä. Ja muutenkin minulla on jonkinasteinen lukihäiriö, mutta tämä kyllä oli kirjoitusvirhe.


    • Interflug

      Polta savut tai vedä sieniä, niin lento menee mukavasti!

    • Matkailija....

      Tottakai voi ottaa rohkaisuryyppyä, taitaapa suurinosa nauttia juomista ennen koneeseen menoa.
      Koneessa myydään myös alkoholia. Juomatarjoilu on ennen ruokaa ja myös sen jälkeen. Kannattaakin ostaa useampi paukku kerralla.
      Älä kuitenkaan juo liikaa ettet ole häiriöksi siellä koneessa, muuten voi mennä lomareissu pilalle.

      • höpsistä

        " taitaapa suurinosa nauttia juomista ennen koneeseen menoa."

        No eipä taida... Harvoin näkee humalaisia koneeseen mennessä, jos ei lasketa suomalaisten lomalentoja mukaan.

        Jos on niitä tyyppejä joilla alkaa humalassa haluttamaan tupakkaa, niin lennosta voi tulla tulla todella pitkä....


      • :o)
        höpsistä kirjoitti:

        " taitaapa suurinosa nauttia juomista ennen koneeseen menoa."

        No eipä taida... Harvoin näkee humalaisia koneeseen mennessä, jos ei lasketa suomalaisten lomalentoja mukaan.

        Jos on niitä tyyppejä joilla alkaa humalassa haluttamaan tupakkaa, niin lennosta voi tulla tulla todella pitkä....

        Suomalaisista en tiedä, mutta tanskalaiset ja britit kukkuu kännissä useammin... tai sitten mulla on vaan väärät lomakohteet.

        Minä kieltäisin alkoholitarjoilut niin lentokoneissa kuin kentilläkin... kun näyttää siltä, että joukkoon mahtuu aina niitä ääliöitä.


    • Ei viinaa, ei

      Ei voi ottaa viinaa niin paljon että ei tunne lentopelkoa. Puoli pulloa Kossua on ehkä normiolosuhteissa ok isolle miehelle, mutta aivan liikaa ennen koneeseen menoa, sillä ylhäällä alkoholin vaikutus tehostuu. Kun ilma ohenee, iskee kauhea känni. Alkoholi myös lisää turvotusta, jota lennon aikana tulee muutenkin. On huono matkustaa, jos jalat turpoaa tönköiksi, ja se lisää veritulpariskiä myös. Eikä ne edes ota kännisiä koneeseen.

      Jokin pieni määrä Diapamia tms. on parempi. Siitä ei tule humalaan vaan pelkästään rauhalliseksi, eikä tule kankkustakaan, ja on vieruskaverillekin mukavampi kun ei haise viinalta. Käyhän puhumassa lääkärille lentopelosta ja pyydä resepti!

      • Rauhoittavaa

        Bentsoreseptiä minäkin suosittelisin kysymään. Bentsot (eli tarkemmin sanottuna bentsodiatsepiinit, joihin esim. tuo Diapam kuuluu) eivät ole niin epäterveellisiä kuin alkoholi eivätkä niin päihdyttäviä, mutta rauhoittavat mieltä ja rentouttavat. Jatkuvassa käytössä ne aiheuttavat riippuvuutta ja sietokyvyn kehittymistä, mutta tilapäisesti käytettynä sellaisesta ei ole pelkoa.

        Ensimmäisessä vastauksessa mainitut beetasalpaajat auttavat pelon fyysisiin oireisiin, mutta pelkoon itsessään niillä ei ole vaikutusta.


      • Olet pölö

        Ilma ei ohene koneessa yhtään.


      • grandpa
        Olet pölö kirjoitti:

        Ilma ei ohene koneessa yhtään.

        Olet siinä oikeassa, että lentokoneen matkustamon ilmanpainetta lisätään koneellisesti. Lentokorkeuden ilmanpaine olisi tappavan alhainen. Mut ehkä tiennyt sitä, että aivan merenpinnan ilmanpainetasoon matkustamon ilmanpainetta ei nosteta. Jos muistan oikein, niin matkustajalentokoneissa käytetään ilmanpainetta, joka vastaa noin 3000m merenpinnasta. Osalle ihmisistä tämäkin aiheuttaa ongelmia.


      • ylipölö
        Olet pölö kirjoitti:

        Ilma ei ohene koneessa yhtään.

        Kyllä ohenee, mutta on pidettävä määräysten mukaan vähintään 2500m korkeuden vastaavalla tasolla.


    • Halvemmalla.

      Pääset, kun menet paikalliseen lähiöbaariin ja juot siellä, eikä pelota.

    • Kännissä mukavampi

      Itse vedän aina kännit ennen koneeseen menoa. Se helpottaa. Viina on nykyisin kallista koneessa, mutta noin 2-3 tunnin lentomatkalla voi vetää pari pientä pulloa viiniä.Pysyy humala päällä. Ennen lentokoneeseen menoa vedän aina pienen Jägermeisterin, jonka ostan lentokentän kaupasta. Lentoaseman baarit Suomessa ovat sikakalliita.

      • alan alkkis

        Tuletko känniin yhdestä pienestä Jägermeisterista? Söpöä. Kyllä sen verran voi juoda ennen koneeseen menoa. Aloittaja kirjoitti muistaakseni jotain puolesta pullosta Kossua. Se on liikaa.

        Jos koneen hinnat on kalliita, niin miksi et osta niitä punaviinejäkin kentältä? Pienet pullot kulkee käsilaukussa ja omien pullojen kanssa salaa lutraaminen tuo sen verran jännitystä matkaan, ettei muista ollenkaan lentopelkoa.

        Joskus oon onnistunu viemään koneeseen pienessä hotellin samppoopullossa kotoa ihan kirkasta viinaa, jonka voi lurauttaaa kokiksen sekaan kun kukaan ei huomaa.


      • fhdijhji

        itse vedän aina käteen ennen koneeseen menoa. Ja lennon aikana myös


      • Spedce181

        riipuuu mihin lentää millä.niillä lennoilla mitä käytän viina on ilmasta.


      • Sorrettu
        fhdijhji kirjoitti:

        itse vedän aina käteen ennen koneeseen menoa. Ja lennon aikana myös

        Mitä eroa on runkkamisella ja naimisella. Koita joskus niin tiedät.


      • Näin on
        Spedce181 kirjoitti:

        riipuuu mihin lentää millä.niillä lennoilla mitä käytän viina on ilmasta.

        Kannattaa lentää Aeroflotilla tai jollain muulla itämaisella lentoyhtiöllä, niissä saa ryypätä kunnolla. Länsimaalaiset on aivan perseestä, hirveätä nipotusta, tarjoilu loppuu aivan liian helposti.


    • gosuttaja

      Enkka

    • sorrettu

      Minulle lentopelko on vieras käsite. Mutta ymmärrän, että tunteet eivät tällöin ole järjelle alisteisia. Uskon, että ainoastaan medikalisoinista on tällöin apua. Alkoholista ei.
      Ja jos yleensäkin pelkää kuolemaa voi kärsiä lentopelosta. Vaikka lennot ovat turvallisimpia matkustustapoja, niin kyllähän onnettomuuden riski on olemassa, vaikka onkin marginaalinen.

    • Sorrettu

      Anteeksi kysymykseni, mitä beettasalpaajat kuuluvat tähän

      • kaiken nähnyt

        beetasalpaajat lopettavat esim. tärinän mutta ei itse pelkoa poista.
        laskee myös verenpaineen liian alas jolloin voi tulla muita onkelmia.
        diapam auttaa tai vähäinen määärä viinaa.


    • -oppinut-

      Nuorempana menin aina kovassa kännissä koneeseen. Mitään estettä ei ollut. En pelkää lentämistä mutta se oli silloin tapana.
      Nykyisin ryyppän harvoin vaikka pidänkin alkoholista.
      Pari kertaa olen lennolla pokannut viereisen naisen ja se ei olisi kännissä onnistunut.
      Viina ei auta lentokoneen ilmassa pysymiseen. Ne putoavat silloin kun tahtovat, Ja me kuolemme kuitenkin kaikki, joskus.
      Typerää on olla lennolla kännissä.

      • DC-9

        Miten niin "pokannut" ...?

        Menittekö saman tien naimisiin tai vähintään naimaan koneen WC-tiloihin...??

        Ajauduitteko suhteeseeen, montakin vuotta mahdollisesti, typerys.

        Taidat olla luuseri ja satusetä.


      • lentokapteeni T

        nimim-oppinut- jonka naamalla ei voi kun kusta muuntajaan leuhkii täällä naisillaan,,, Poika on tyypillinen geelipää ja riepu-petteri jolal on märät unet ja kuivat pierut-


    • Muutama siideri rentouttaa aina kummasti, ei tartte sentää kännejä vetää :D

    • Viina auttaa

      Lisäsin kuvan naamastani avauskseen. Työskentelen lääkärinä, eikä pieni känni minua haittaa.. onneksi kukaan potilas ei ole valittanut tästä, yleensä vain korissut ta piipannut nollaa

      t. avaaja

      • Fotolia

        Hah, vai että sinä lisäsit vai?


    • Ota pieni annos diapamia sitähän annetaan myös leikkaukseen menessä ja se rentouttaa,mutta ei sitten alkoholia tai muuta rauhoittavaa/rentouttavaa.

    • kuinka paljon

      On siinäkin alotusotsikko.

      • Rento-Regina

        Hi,hi kun minulta viisaudenhampaat poistettiin niin poistui minulta myös lentopelkokin.


    • ripa l

      joo ota mutta älä ota liikaa jos alat sekoilemaan ennen koneeseen menoa ja et vaikuta selvältä jää lento väliin. osta verovapaasta muutamia pieniä pulloja ja juot niitä aina kun lentoemo ei ole lähettyvillä voit olla kuinka kännissä vaan kun olet jo koneeessa kunhan pidät naamas kiinni. sillälailla olen itse toiminut ja älä ainakaan rupea niihin pameihin sekaantumaan jää helposti koukkuun ja sitten on taas uusi ongelma elämässä

      • kännilääkärille pami

        Tuskinpa nyt kukaan jää koukkuun, jos lentopelkoon nappaa pari pilleriä. Eikä lääkärit kirjoita reseptejä kuin tarpeeseen. Lentoja ei voi olla monta kertaa vuodessa, jos noin kovasti pelkää ja kyselee.


      • ripa l
        kännilääkärille pami kirjoitti:

        Tuskinpa nyt kukaan jää koukkuun, jos lentopelkoon nappaa pari pilleriä. Eikä lääkärit kirjoita reseptejä kuin tarpeeseen. Lentoja ei voi olla monta kertaa vuodessa, jos noin kovasti pelkää ja kyselee.

        on kyllä mahdollista että hyvään oloon jää koukkuun jo ensimmäisellä kerralla vai oletko eri mieltä?


      • höpön höpön Ripa
        ripa l kirjoitti:

        on kyllä mahdollista että hyvään oloon jää koukkuun jo ensimmäisellä kerralla vai oletko eri mieltä?

        Lääkäri osaa kyllä arvioida kenelle kirjoittaa reseptin ja minkälainen määrä lääkettä tarvitaan. Tiettävästi kenellekään ei ole tullut yhdestä kerrasta riippuvuutta, koska se pieni annos ei edes aiheuta sellaista hyvänolon tunnetta, mihin voisi jäädä koukkuun.

        Monikin on ottanut sen yhden Diapamin esilääkitykseksi sairaalassa ennen leikkausta, ja eihän se tosiaan tee muuta kuin vähän rauhoittaa. Siihen ei kukaan jää koukkuun. Ei tässä mistään huumeista sentään keskustella.


      • Ei jää
        ripa l kirjoitti:

        on kyllä mahdollista että hyvään oloon jää koukkuun jo ensimmäisellä kerralla vai oletko eri mieltä?

        Yhdestä kerrasta ja pilleristä ei jää koukkuun. Minut on leikattu muutaman kerran ja olen saanut ennen leikkausta pamin, mutta siihen on jäänyt enkä ole jäänyt koukkuun.

        Mutta jos on ollut joskus pamikierteessä ja saanut siihen vierotushoitoa, yksi pami voi käynnistää uuden putken.


      • ripa l
        Ei jää kirjoitti:

        Yhdestä kerrasta ja pilleristä ei jää koukkuun. Minut on leikattu muutaman kerran ja olen saanut ennen leikkausta pamin, mutta siihen on jäänyt enkä ole jäänyt koukkuun.

        Mutta jos on ollut joskus pamikierteessä ja saanut siihen vierotushoitoa, yksi pami voi käynnistää uuden putken.

        nonii ja yhdellä pamilla tai puolikkaalla han se kunnnon lentopelko on sitten voitettu jos näin on niin sitten toki vaan pampero naamaan ja lennolle ite potsisin puol levyä ja sitten olis vasta niin kuutamolla naama virneellä jotta lentämään. no mites sitten ku tulee toinen paikka jossa jännittää no ai niin se pami ja taas otetaan ja ennen kuin huomaatkaan niin syöt niitä kauppa reissuilla ja muutenkin

        eikö ole mahdollista???


    • DC10-15x4-75

      Jos kysäsisit kapulta voisko se lennellä matalalla?

      • Sorrettu

        To: Kysäisisit..... Niinhän se äitikin varoitti poikaansa joka oli juuri valmistunut perämiheksi: Muista sitten lentää varovasti, hiljaa ja matalalla


    • teppo.

      En päässyt kerran laivaan kun oolin ottanut yhden kaljan terminaalissa. Sieltä tuli kolme vartijaa, kysyivät papereita ja tutki mun repun. Sit yks kyseli et paljonko olen juonut. Sanoin et yhden oluen ja sit ne sanoi et en pääse laivaan. En ollut kännissä, mun veli oli aivan naamat siin vieressä sen sijaan ja pääsi laivaan. Se vartija tai mikä tullimies oli sanoi et olen liian kännissä et en pääse laivaan. Aloin sitt huutaa sillee ja vaadin poliisia puhalluttaa. No se soitti poliist mut laiva ehti lähteä. Mulla oli joku 0,2 promillee. Sitten oli pakko vaatia korvauksia. Koti oli 200 kilsan päässä joten oli jäätävä turkuun hotelliin yöksi.

      No sit kerran menin yhteen bariin ihan selvinpäin ja baarin myyjä ei myynyt mulle kaljaa koska olin kuulemma liikaa kännissä. Siis olin ihan selvä ja mulle ie myyty. Se uhkas soittaa poliisit jos en lähde. Sanoin että soita poliisit heti, en mä lähde minnekkään. Poliisit tuli ja vaadin puhallusta, kappas olikin 0 promillee. Sit haistatin sille naiselle vitun ja menin kadun toiselle puolelle toiseen baariin. Mun naama taitaa olla sen näköinen et monet luulee et olen aina kännissä.

      • jaakko-vai matti ja

        voi teppo teppo. jos sä olet selvinpäin kännisen näkönen niin sitte sun pitää olla kännissä selvän näköinen. noinkohan ?
        mut hyvä kun vaadit puhalluttamisen. pääsit niskan päälle.
        mut mä repesin kun luin sun tekstisi.


    • lennolla

      Lohduttava tieto on että ei se kone ilmaan jää vaan aina myös alas tulee jos se on ilmaan päässy.Lentokilometrejä matkustajana takana 360000km ja hengissä vielä.

      • e.lentonen

        Mie oon aina kännissä, joten voin lentää milloin vaan. Eilen, vaik ei tää tähä kuulukkaa, lensin ulos paarista.


    • ei teetä pussisa

      Mä olin kerran niinku lentomatkustaja ja ne tarjos sielä teetä pussisa. Siis pussisa! Ookste kuullu ihmeelisempää?
      Mun vanhemat oli lähetyssaarnaajii Taiwainisa ja mä itte oon syntyny Taipeissa eikä sielä kukan juonu teetä pussisa vaika ne jokapäivä joi teetä.
      Ihme jutska toi kun lentokonesa juotetan ihmisille teetä pussisa.
      Nykyän juon lentokonesa vain Pontikaa kun mun isosetä tekee Keskisuomen salomaila hyvää ponua.

      • niinku lähetyssaarna

        no sit omena tais purota aika kauas, susta ei tullut lähetyssaarnaajaa.
        et sitte juo pontkaa pussisa ?


    • -aake-

      Ei näitä nykyajan koneita hullukaan selvinpäin aja.
      Terv: Pilotti

      • lentoo

        Pilotti on ollu aika kaasuissa kun on lentokonetta yrittänyt ajaa.


      • Sorrettu

        To :-aake-
        Mutta lennetään


    • kyllä kai siitä vähä on apua...vaimolla kanssa paha lentopelko. viimeks otti piene hiprakan ennen koneeseen menoo ja koneessa heti ku tarjoilu alko nii pari jäykkää pari siiderii. pelkäs kyllä noittenkin jälkeen mut jos tuohon vielä betasalpaa ja sieniä niin voi jo toimia

      • Sorrettu

        To: riku hietsu. Mistä ****vetin sienistä näillä paltoilla oikein puhutaan


      • Sorrettu
        Sorrettu kirjoitti:

        To: riku hietsu. Mistä ****vetin sienistä näillä paltoilla oikein puhutaan

        Tämä olikin siis taas pelkkä provo


    • entinen lentopelko

      ensten pullo kossua naamaan ennen lähtöä,sitten koneessa sama homma, niin ei ole pelosta tietoakaan.

      • ap.

        Kiitos tiedosta, olen nimittäin lentokapteeni.. entinen lääkäri.

        t. avaaja


      • Sorrettu
        ap. kirjoitti:

        Kiitos tiedosta, olen nimittäin lentokapteeni.. entinen lääkäri.

        t. avaaja

        Haa haa haa


      • Ei pelota

        Juu, ei tarvitse pelätä kun jää lentoasemalle. Viimeksi kaveri yritti tuota. Pienen pohjan jälkeen otti vielä täydennystä lennolle kirjautumisen jälkeen lentoaseman ravintolassa. Käännytettiin lähtöportilta takaisin. Tuli sitten myöhemmin perässä kun oli selvinnyt.


      • Sorrettu
        Sorrettu kirjoitti:

        Haa haa haa

        Eikä sitäpaitten tollai ole tapana vastata vaan "Olen aivokirurgi ja hävittäjälentäjä"


    • hyvä pilotti se on

      Täälä meilläpäin on yks pilotti kun ei kestä ajaa konetta selvimpäin. Ottaa aina ennen lähtöä himassa ½ litraa jaloviinaa ja ½ litraa viskiä.
      Kun pistää posken Sisupastillin niin henki ei haisse ja pääsee sit konen ohjaamoon.
      Tähän mennessä kaikki on mennyt tosi hyvin. Kerran kun oli pitkä matka niin känni alkoi haihtua, mutta onneksi oli repussa oikeeta 96 %:sta pirtua. Sitä kun veti naamariin muutaman ryypyn, niin elämä alkoi taas hymyillä.

    • mara vaan täs

      Älä laita laakerikenkiä jalkaan voi tulla otsaan laastari ja pissat housuun jos otat liikaa sitä kossua ku meet lennolle.

    • lentoneuvoja

      kannattaa alkaa jo harjotelemaan .... menet johonkin hienoon kapakkaan/ravintolaan juot niinpaljon ja niin äkkiä kun kykenet ja loppupuolella voit vaikkapa rähistä hiukan ja pottuilla ovimiehelle.
      portsari kyllä opettaa miten lennetään .
      toistat vaan tän homman jokapäivä niinkauvan kunnes lentäminen on jo ihan normi hommaa.
      sitten lentäminen ei tunnu enää oudolta eikä pelottavalta.

    • Riippuu millä menet

      Ensinnäkin, osalla lentoyhtiöitä on maksullinen alkoholitarjoilu, osalla on kaikki ilmaista.

      Toisekseen, matkustamo on paineistettu, eli alkoholi tuolla yläilmoissa menee huomattavasti nopeammin päähän kuin maan päällä.

      Tästä syystä muutama sekoaa aivan täysin parin paukun jälkeen.

      Minulle itselleni riittää koneessa otetut neljä paukkua, ja sen jälkeen nukahdan ja nukun koko matkan.

      HUOM! Krapula on aivan helvetillinen lennon jälkeen. Ei mitenkään verrattavissa normaaleihin juominkeihin.

      • kj mattila

        Olen vhh dieetillä ja ryyppään aina ja lennän joka ilta ulos kaljakuppilasta.


    • Humalassa on kiva

      matkustaa kuseminen lentokoneen vessassa on hankalaa mutta sujuu hyvin kunhan on tarpeeksi kännissä.

      • viina on ystävä

        Kännissä kaikki sujuu paremmmin.


    • mm51

      Näin luuli ystävänikin ja totesi, että loppupelissä viina vaan pahensi asiaa. Nykyään lentää "Diapamin voimalla" ja menee ihan ok.

    • kokenut4

      EI MISSÄÄN NIMESSÄ...SEURAUKSET VOIVAT OLLA ARVAAMATTOMIA...
      OTA MIELUIMMIN RAUHOITTAVAA LÄÄKETTÄ .-...

      • Älä juo

        Älä ota viinaa lentopelkoon! Olin siinä koneessa keväällä, joka oli menossa Thaimaahan ja se kääntyi takaisin Suomeen Moskovan kohdalla yhden henkilön takia, joka oli juonut lentopelkoonsa viinaa ja sitten alkoi häiriköimään koneessa. Et varmasti haluaisi pilata monien muiden lomaa, joten pyydä mielummin lääkäriltäsi resepti vaikka diapameihin.


    • Lentokonetarkastaja

      Mitä pelkäät lentämisessä? Kerron tässä lyhyesti mitä tapahtuu koko lennon aikana. Olen asiantuntija, ammattilainen.
      Ensin tietysti menet koneeseen määrättyyn penkkiin. Mikä tahansa paikka on periaatteessa OK. Ikkunapaikalla näet maisemia, käytävän puolella voit katsella mahtavia näkymiä käytävällä. Sitten käynnistetään moottorit. Itseasiassa ne ovat puhaltimia, kuten naisten hiustenkuivaajat, mutta toki voimakkaammin puhaltavia. Niistä kone saa työntövoimansa. Rullataan kiitoradan päähän. Kone saa lähilennonjohdolta nousuluvan ja lentäjät laittavat tehovivut maksimityöntövoima-asentoon. Moottoreiden kierrosluku - ja työntövoima - nousee huomattavasti, mutta ei äärimaksimiin. Kone alkaa rullata radalla ja kiihtyy, kunnes saavutetaan noin kahdensadan km/h-nopeus (noin 145 solmua). Sitten toinen lentäjistä vetää "sauvasta" tai jos Airbusista on kysymys, niin pienestä vipumaisesta sauvasta, joystickistä, kuten tietokonepelissä. Kone alkaa rotaation, eli ohjautuu nousukulmaan ja irtoaa maasta. Pian nousun jälkeen "vedetään" laskutelineet, eli pyörät sisään, kääntämällä pieni laskutelinevipu yläasentoonsa. Kuuluu kolahduksia, kun laskutelineluukut sulkeutuvat ja siten alarunko on sileä. Heti kohta autopilotti ja ns. lennonohjausjärjestelmä (FMS, flight management system) kytketään päälle. Se itseasiassa ohjaa koneen päätepisteeseensä GPS-tarkkuudella! Noustaan aina noin 10-11 kilometriin saakka. Lento on tasaista korkealla. Voidaan tilata emoilta juomaa, käydä vessassa tai pelata vaikka pasianssia. Videoviihdettä on myös tarjolla. Ruokaakin annetaan, riippuen lennon pituudesta. Jossakin vaiheessa lennon loppupuolella aletaan tulla alemmas. Tämän huomaa joskus moottoreiden äänen muuttumisesta ja pienestä tunteesta, että koneen asento muuttuu. Liu'utaan alemmas lennonjohdon ohjeiden ja reittimääräysten mukaan, joko lennonohjausjärjestelmän ohjaamana tai perusautopilotilla ajaen, harvemmin käsin lentäen. Sitten lopulta ollaan jo määränpään lähellä ja aloitetaan ns. loppulähestyminen. Tällöin kone ohjautuu kentältä lähetettävään radiosingnaaliin ja lukittuu siihen tai niihin, kun niitä lähetetään oikeastaan neljä signaalia. Kyseessä on ILS-järjestelmä, eli Instrument Landing System. Otetaan siivestä ulos ns. laskusiivekkeet, eli laipat, jotka parantavat hidaslento-olosuhteita. Laskutelineet otetaan ulos. Lennetään taas noin 140 solmua. Autopilotti irtikytketään näkölento-olosuhteissa noin 500 metrin korkeudessa. Kun ollaan enää noin 10 metrin korkeudessa, vedetään nokkaa vähän ylöspäin, jolloin kolmen asteen laskukulma vähän loivenee ja pyörät ottavat pehmeämmin kiitoradan pintaan. Sitten suoritetaan moottorijarrutus, jossa moottoreiden työntövoima käännetään puhaltamaan eteenpäin ja vauhti hidastuu. Lopulta jarrutetaan pyörillä ihan painaen polkimia ja rullataan lentoasemalle. Ovet aukeavat ja pääset koneesta pois. Jos on niin paljon pilvistä, ettei kiitorataa lähestymisessä näy, ajetaan automaatilla melkein ja jopa tietyllä konetyypillä maahan saakka, toki riippuen myös kyseisen kentän varustelutasosta (CATEGORIA III). Tässä tämä lyhyesti, vaikka koneessa onkin vielä eräitä täydentäviä elementtejä, puhumattakaan koko lentomiehistön koulutustasosta, tietämyksestä ja tämän kyseisen lennon yksityiskohtaisesta "opettelusta". Jopa yksittäiset matkustajat lentopelkoineen otetaan huomioon. Tiedustele lentopelkoisen kursseista Finnairilta!

      • myös välillä pelokas

        Todella hyvä ja seikkaperäinen vastaus!

        Sellaista olisin vielä kysynyt, että onko ne autopilotit varmasti luotettavia?? Mitä jos sellainen menee rikki, niin osaahan ne lentäjät kuitenkin lentää "käsipelillä" ??

        Ja miten autopilotit toimii, jos on ukkonen tai turbulenssi?


      • Lehmäkin lentää

        Menkääpä kattoon kuinka koneet tarkistetaan !! Korvakoru juipit suhailee taskulampulla ja kaikki ok ,Tietokone aikana jumitukset yleisiä kuten kaikki tietsikkaa käyttävät tietää, ongelma ratkeaa 80% UUdelleen käynistyksellä.Ja Niin Itse Lentäminen tuskin moniakaan pelotttaa, mutta yks Liitin letkussa saattaa irrota jota ei osaa ennakoida paraskaan konitohtori. Nykyajan tehokkuus ajaa käyttämään osat viimmeiseen saakka,Selitäppä niille omaisille joiden kone on tipppunu miks se tippui, siinä tarvitaanki jo osaajaa..


      • Sorrettu
        myös välillä pelokas kirjoitti:

        Todella hyvä ja seikkaperäinen vastaus!

        Sellaista olisin vielä kysynyt, että onko ne autopilotit varmasti luotettavia?? Mitä jos sellainen menee rikki, niin osaahan ne lentäjät kuitenkin lentää "käsipelillä" ??

        Ja miten autopilotit toimii, jos on ukkonen tai turbulenssi?

        Uskon, että autopilotit ovat koska tahansa kytkettävissä pois.


      • ei asiantuntija

        Lentokonetarkastaja unohditko, lähtölupa on saatava myös määränpää lentoasemalta.


      • lentopelkoinen

        Hyvä ja seikkaperäinen kuvaus, kiitos kun jaksoit jakaa nuo tiedot! Itse tosin en saa tekstistäsi lainkaan apua. Olen lentänyt ympäri maailmaa pienestä pitäen ja lentopelko iski vasta kaksi vuotta sitten oltuani auto-onnettomuudessa. Siinä tajusi, että mitä vain voi tapahtua milloin vain ja että siinä se elämä sitten olikin. En pystynyt pitkään aikaan junallakaan makustamaan, koska joka matkalla vain pohdiskelin, "mitä jos...".

        Lentämistä pelkään edelleen sen takia, että jos jotain sattuu, niin se on menoa sitten. Junalla tai autoll matkustaessa on vielä jotain toivoa ja onnettomuustilanteessa voi olla mahdollisuus vaikuttaa asioihin. Junissa esim. minun on tärkeä istua paikassa, jossa selviytymismahdollisuudet mahdollisessa onnettomusutilanteessa ovat parhaimmat (ei ikkunan vieressä, ei ensimmäisimmissä vaunuissa, ei IC-junien yläkerta...). Myönnän, aika neuroottista. Lentäessä tällaisia mahdollisuuksia ei edes ole, vaan jos se kone putoaa niin se putoaa enkä voi vaikuttaa itse tilanteeseen mitenkään.


      • On totuuden aika

        Lentokonetarkastaja jätti kertomatta että aina silloin tällöin tapahtuu onnettomuuksia jossa kaikki lentokoneessa olevat kuolevat. Pahimmassa tapauksessa kone hajoaa ilmassa, tietää kuolevansa mutta maahan on pitkä matka. Jokainen voi miettiä onko mukava odottaa varmaa kuolemaa ilman mitään toivoa...


    • lentopelko

      Itselläni oli lentopelko, se meni sillä että ennen matkaa katselin paljon lento onnettomuus dokumentteja ja sitä mitä niiden tutkinnasta Sitten pääteltiin onnettomuudesta ja syistä. Ensin ne vain peloitti mutta sitten tuli mieleen että aina sieltä joku on selvinnyt kuitenkin ja elämä on huonoa tuuria myös autolla liikkuessa joskus. Joten ei kun menoksi ja jännittämään ja nauttimaan kuin kauhuelokuvasta ja nyt rakastan sitä lentämistä ja ahtaita penkkejä joista kaiki valittavat.Pitikin olla maassa liian pitkään, nyt on oltu helikopterissa ja purjekoneessa ja mihin ikinä pääsee osaavan lentäjän kanssa mukaan.

    • terapeutti juu

      Hanki hyvä psykoterapeutti matkaseuraksi, käytte homman läpi - kohtaat pelkosi turvallisesti ja pääset siitä eroon.

      Unohda alkoholi. Se ei ole koskaan ollut ratkaisu mihinkään.

    • Pulivalam

      Moro!
      Itse olen lentäjä eikä ole soveliasta ottaa pieniä siivuja ennen lentoa, eli on tultava toimeen selvin päin. Kyllä se ihan mukavaa on selviänäkin. Ei muutakuin tsemppiä ja Mettäsian luontoa. Luuserit pysykööt maassa. Terveisin pilot from Pirkkala

      • On totuuden aika

        Eipäs valehdella. Missään ei sanota ettei humalassa saa tulla koneeseen. Pääasia on ettei ole liian humalassa.


      • ellun kanat
        On totuuden aika kirjoitti:

        Eipäs valehdella. Missään ei sanota ettei humalassa saa tulla koneeseen. Pääasia on ettei ole liian humalassa.

        Niinpä ,pari vuotta siten työkaverini oli kaverinsa kanssa lentoasemalla vantaalla baarissa. Saivat sitten juovuspäissään lähteä yöllä halvalla lennolla Kreikkaan . Koneessa kaveri tuli "tajuihinsa" ja kysyi, mihin hittoon me ollaan menossa. Olikallis reissu ,kun tulivat kolmen päivän päästä normaalihinnalla takaisin.


    • Aikoinaan halusin juhlia 40v päiviä Cape Townissa ja matka oli Hki to Amsterdam, josta alkoi sitten 12h lento kohteeseen. Taisi olla KLM. No kerroin tädeille, että juhlistan tässä vuosikymmentä, jolloin sain ensimmäisen paukun ilmaiseksi. Mutta kun oli reittilento niin oli aika kuiva reissu. Tällä en tarkoita, että haluaisin dokata pään täyteen vaan kivassa fiiliksessä.

    • Viinaa ja pameja

      Lensin aikaisemmin viinan avulla parikymmentä vuotta. Se läträys loppui, kun en kerran päässyt edes koneeseen ja toisella kertaa päädyin putkaan Kööpenhaminassa, jossa vaihdoin konetta. Istuin jo koneessa mutta jostakin syystä, en muista, poliisit tulivat koneeseen ja veivät lentokentän putkaan.
      Sen jälkeen olen lentänyt diapamin voimalla. En viitsi tähän laittaa annostusta, koska moralistit iskevät heti, mutta sanotaan, että riittävä.
      Matkat menee nykyisin mukavasti, jopa mannertenvälisillä lennoilla.
      En suosittele viinaa oman kokemukseni perusteella mutta, jos luulet hallitsevasi käytön, ok. Muista tosiaan, että viina menee helpommin tukkaan lentokoneessa. voi tulla väärinarviointeja.
      Älä ota beettasalpaajia, eivät auta pelkoon yhtään.
      Hyvää matkaa kuitenkin.

    • jorma 10''

      Ota viagraa, niin on muuta mietittävää lennon aikana.

      • viina on ystävä

        Ei tarvita Viagraa kun ottaa viinaa. Seisoo niin julmetusti sen jälkeen.


    • EL.ak:IM

      Viina auttaa

      Känni päälle vain köriläs. Ei pelota turbulenssitkaan. Koneessa on ihan toimiva tarjoilu. Ne lataa uuden annoksen aina pyydettäessä. Senkun pyydät lentoemolta nähdessä. Tiisiposkikännissä ne ei enään tarjoile. Ja se on ihan hyvä. Se olisi lentoturvallisuutta vaarantava tilanne.

    • nasunenä

      Olen myös lentopelkoinen ja voin sanoa, että että alkoholi ei auta asiassa - pahimmassa tapauksessa jos satut juomaan liikaa et pääse koneeseen - no en tiedä onko se paha asia lentopelkoiselle.

      Omasta kokemuksestani voisin sanoa, että jos on riittävän väsynyt - valvonut oikeasti koko edellisen yön niin kyllä lentopelkokin lievittyy väsymyksen alle. Silmät kun saattaa mennä väkisin kiinni koneessa ja osan matkasta voisi taittaa nukkuen.

    • selvänävaan

      Ite en oo koskaan lentäny ja pelottaa kans. Mutta ois kiva kokea se ihan selvin päin. Pelot pitää kohata.Ja on se varmaa huippu hyvä fiilis sitte ku se on ohi ja yks este taas ohi. Niihän se nykyää menee et pakko olla rohkee ja täysillä eteepäi! =)

      • viina on ystävä

        Kyllä viinaa voi ottaa vaikkei olis koskaan lentänytkään. Viina auttaa kaikkeen.


      • kokeiltu
        viina on ystävä kirjoitti:

        Kyllä viinaa voi ottaa vaikkei olis koskaan lentänytkään. Viina auttaa kaikkeen.

        Totta, ei ole niin huonoa asiaa että ei sitä viinan läträämisellä saisi huonommaksi.


    • lilja77

      Minä otan aina kaks mini pulloa viiniä, kun pelottaa koneessa ja olen aina matkustanut yksin. Se auttaa, ei liikaa kuitenkaan ettei mene överiks.

    • kirnupiimäpertti

      Kirnupiimä on parempi ratkaisu. Kannattaa juoda kirnupiimää 2 litraa ennen koneeseen nousua. Esim. just ennen koneeseen nousua. Kun maha menee sekasin ja alkaa pierettään, lentopelko unohtuu kun koko ajan on tunne, että tärähtää iso lasti houduun raikuvan pierun kanssa.

    • Lentopelko ?? ihan outo käsite mulle, itseasiassa oikeesti hinkuan
      kaikenlaisiin lentolaitteisiin. Kokemusta on purjelentokoneista, ultralight ja pienkoneista Cesnoista ja Pipereista. Robinson R4 pienen helikopterin kyydissä
      on kivaa olla !
      Lentolupakirjaa ei vielä ole mutta olen kyllä cesnaa saanut ajaa broidin ollessa kipparina ! Makeeta vetää kaartoja ja muita lentoliikkeitä !
      Hornetin kyytiin ei taida millään konstilla päästä, kahdeksan G-voiman kaarto,
      kuinkahan pysyis tajuissa ????
      Lomamatkojen Isot Airbus 320 ja muut; melkein sama fiilis kun menis junalla
      jonnekin. Ei mitään lentofiilistä !

      Vedä Pameja jos noin pelottaa

    • Lentopelko ?? ihan outo käsite mulle, itseasiassa oikeesti hinkuan
      kaikenlaisiin lentolaitteisiin. Kokemusta on purjelentokoneista, ultralight ja pienkoneista Cesnoista ja Pipereista. Robinson R4 pienen helikopterin kyydissä
      on kivaa olla !
      Lentolupakirjaa ei vielä ole mutta olen kyllä cesnaa saanut ajaa broidin ollessa kipparina ! Makeeta vetää kaartoja ja muita lentoliikkeitä !
      Hornetin kyytiin ei taida millään konstilla päästä, kahdeksan G-voiman kaarto,
      kuinkahan pysyis tajuissa ????
      Lomamatkojen Isot Airbus 320 ja muut; melkein sama fiilis kun menis junalla
      jonnekin. Ei mitään lentofiilistä !

      Vedä Pameja jos noin pelottaa

    • Jorma Ö

      Otatko kännit myös Tavaratalon rullaportaissa? Siinähän voi tulla oikea korkean paikan kammo kun vielä kurkottaa vähän. En ole 20 vuoteen käyttänyt rullaportaita tavaratalossa, vaan liikun aina hissillä. Kerran kun hissit eivät toimineet, jouduin kävelemään oikeita portaita alas. Alas tultuani menin heti Alkoon nauttimaan kohtuudella yhden pullon viskiä.

      Terv. Jorma Örveltäjä

      • viina on ystävä

        Se on oikein.


    • kaveri

      Jos, matkustaa lentokoneessa niin parasta on juoda vain jotain muuta kuin alkoholia. Muuten tulee sählättyä koneessa suomalaisilla ku on heikko viinapää.

    • humalainen kuski..

      Minua pelottaa autolla ajaminen. JOs ottaisin aina aamulla ennen töihinlähtöä muutaman kossupaukun. Lievässä nousuhumalassa tulee lisää rohkeutta. Ajaminen ei niin jännittäisi. Lakihan kyllä taitaa kieltää tämän, mutta näin kristittynä ja tosiuskovaisena koen tämän enemmän uskonnollisena asiana. Tässähän voisi ajatellen nyt niin, että kun uskonto menee lain edelle, lievässä humalassa ajaminen on moraalisesti ihan oikin. Näin ymmärsin sisäasiainministeri Räsäsen sanoneen vai riippuuko se lain rikkomisoikeus uskonnosta? Mihinkä lahkoon sitä piti kuulua,että ei tarvitse noudattaa lakeja.

      • viina on ystävä

        Ota reilusti vaan. Kännissä ajaminen sujuu paremmin.


      • Vaihda parempaan

        Vaihda Skodasi autoon, niin ei pelota. Siksi minäkään en lennä Finnairilla, joka on huonoin yhtiö, surkealla henkilökunnalla.


      • Mitä helvettiä nyt

        Eihän mikään uskonto oikeuta lakeja rikkomaan.


      • fiuuuu
        Vaihda parempaan kirjoitti:

        Vaihda Skodasi autoon, niin ei pelota. Siksi minäkään en lennä Finnairilla, joka on huonoin yhtiö, surkealla henkilökunnalla.

        Minä taas olen ihan eri mieltä, Finnair on eräs parhaita. Ja taitaa muuten Skodakin automerkkinä olla varsin mainio nykyisin. Olen lentänyt hyvin monien yhtiöiden koneilla ja voinut vertailla toimintaa ja palveluja sekä lähi- että kaukolennoilla yli miljoonan lentokilometrin verran. Finnair järjestää muuten kursseja lentopelkoisille avuksi, miten lie muut yhtiöt. Rohkeasti siis vain sinivalkoisille siiville.


    • Lentopelko

      Kärsin myös "hirveästä" lentopelosta, vaikka olen tehnyt yli 200 lentomatkaa. Lentopelkoni on saanut alkunsa ns. omakohtaisista "lento-onnettomuuksista" (pakkolasku, turbulenssistä jossa ihmisiä on kiidätetty pangokin lentokentältä sairaalaan ja jne.)

      Yleisesti ottaen lentopelko, liityy nousuun ja laskuun, sekä lennon aikana tapahtuviin epämiellyttäviin turbulensseihin. Yleensä pelko unohtuu/vähenee kun lento sujuu tasaisella suhinalla..

      Itse pidän alkoholia hyväksi havaittuna vaihtoehtona pelon lievitykseen, mutta kännejä ei kannata ottaa. Itse juon ennen lentoa muutaman konjakin ja muutaman oluen. Lennon aikana ruokaviinit ja jne. Ideana että päässä on pienen pieni "pöhnä", ei humalatila. Se rauhoittaa kummasti, vaikkakaan ei poista itse pelkoa.

    • sulku terrorismille

      Amerikkaan kun lennetään niin kannattaa JOKAISEN ryypätä pää täyteen viinaa. Tämä neuvo koskee kaikkia, sekä lentäjiä että matkustajia. Sillä onhan tunnettu tosiasia, etteivät islamistit juo viinaa, ja jos koko porukka siellä koneessa on kännissä, ketään ei epäillä terroristiksi.
      Mutta jos joukossa on yksikin henkilö selvinpäin, varautukaa siihen, ettei teitä päästetä USA:n ilmatilaan.

    • Sorrettu

      Voi olla lennettäessä voi olla mukava fiilis. Mutta ei toisessa luokassa polvet suussa. Pelkkää tuskaa se on. Toisin on muiden rahoilla lentävillä ja varakkailla. Tätä tilannetta minä jo etukäteen suren.

    • viina on ystävä

      Ota reilusti vaan. Viina auttaa aina.

    • Ei rajoituksia ole

      Kaikki sinne koneeseen kännissä menee. Eihän kukaan jaksa olla ahtaassa perseen hajuisessa peltikotelossa selvänä. Ja onhan koneessa tarjoilijat, joiden tehtävä on palvella sinua.

    • 4d3d2d1d

      Pelkäät koska sua ei ole pidetty lapsena sylissä. Et ole saanut lujaa turvallisuudentunnetta vanhempiisi. Pelkotilanteessa olet mennyt pöydänalle yksin pelkäämään ja itkemään. Se on aiheuttanut sinulle muitakin suuria pelkotiloja ja fobioita. Siksi ryyppäät välillä tolkuttomasti kun pakenet viinaan pelottavaa maailmaa. Mene terapiaan tai hypnoosihoitoon.

    • bentsoresepti

      hieman sivuraiteilla osin tämä teidän "keskustelu" välillä. ..bentsoresepti HAH! menkääs joo lääkärin pakeille ja heittäkää ilmaan lause BENTSORESEPTI KIITOS!

      • Mikä ettei

        Oon mä saanu. Oon myös saanu pika-apuna pari pamia mukaan, per heti. Kyllä lääkäri osaa arvioida milloin on tarve, tai milloin joku haluaa vaan huvikseen päänsä sekaisin.


    • 114kg

      No ei sitten kovin paljoa pelota jos ½-pulloa kossua eli noin kuusi ravintola-annosta siihen tepsisi. Veikkaan että itsellä ainoastaa ihan kaikkein läheisimmät voisivat sanoa olenko juonut tuon määrän vai ei esim viimeisen tunnin aikana.

      Olet kaiketi huomannut että lentokentillä on ravintoloita ja pubeja joissa myös tarjoilaan ihan vapaasti. Ei niitä olisi jos muutamakin näkäräinen olisi lennolle nousemisen kannalta jotenkin epäsuotuisaa.

      Kohtuus kaikessa!

    • Lennokas Leena

      Hypnoosihoito on paras ja tehokkain. Ei krapulaa seurauksena ja muutenkin kertahoito riittää.

      • Sorrettu

        To. Lennokas Leena Hypnoosihoidosta voi jäädä pahoja jälkitiloja. Hypnoosi on vasta tullut hyväksytyksi lääketieteessä


      • mitäänuutta
        Sorrettu kirjoitti:

        To. Lennokas Leena Hypnoosihoidosta voi jäädä pahoja jälkitiloja. Hypnoosi on vasta tullut hyväksytyksi lääketieteessä

        Joo, vastahan se oli 1700-luvulla kun hypnoosia alettiin lääketieteessä kokeilla (Mesmer) ja vakiintuneeksi hoitotavaksi se tuli vasta 1800-luvulla Charcotin toimesta. Niin että ihan utta se meille on.


      • Sorrettu
        mitäänuutta kirjoitti:

        Joo, vastahan se oli 1700-luvulla kun hypnoosia alettiin lääketieteessä kokeilla (Mesmer) ja vakiintuneeksi hoitotavaksi se tuli vasta 1800-luvulla Charcotin toimesta. Niin että ihan utta se meille on.

        Olet nyt lukenut hypnoosista kuin piru raamattua. Tässä ei ollut minulle mitään uutta ja pysyn kanssani


      • Sorrettu
        Sorrettu kirjoitti:

        Olet nyt lukenut hypnoosista kuin piru raamattua. Tässä ei ollut minulle mitään uutta ja pysyn kanssani

        KANNASSANI...


      • mitään uutta
        Sorrettu kirjoitti:

        Olet nyt lukenut hypnoosista kuin piru raamattua. Tässä ei ollut minulle mitään uutta ja pysyn kanssani

        Kantasi ei nyt kuitenkaan vastaa historiallisia tosiasioita eli sitä, että hypnoosi on hyväksytty lääketieteessä jo kauan aikaa sitten. Freud käytti sitä ensin mutta siirtyi sitten assosiointiin , hypnoosia on käytetty myös esim. leikkaus- ja hammaslääkäripeloissa ja tietysti erilaisisa terapioissa. Mm. hahmoterapiassa Milton.H.Ericsson käytti suggestiota ja hänen onnistuneen toimintansa pohjalta Grinder ja Bandler kehittivät myöhemmin tekniikan, joka nyt tunnetaan NLP.nä
        Minä olen kyllä tutustunut hypnoosiin paremminkin kuin piru raamattuun)).


      • Sorrettu
        mitään uutta kirjoitti:

        Kantasi ei nyt kuitenkaan vastaa historiallisia tosiasioita eli sitä, että hypnoosi on hyväksytty lääketieteessä jo kauan aikaa sitten. Freud käytti sitä ensin mutta siirtyi sitten assosiointiin , hypnoosia on käytetty myös esim. leikkaus- ja hammaslääkäripeloissa ja tietysti erilaisisa terapioissa. Mm. hahmoterapiassa Milton.H.Ericsson käytti suggestiota ja hänen onnistuneen toimintansa pohjalta Grinder ja Bandler kehittivät myöhemmin tekniikan, joka nyt tunnetaan NLP.nä
        Minä olen kyllä tutustunut hypnoosiin paremminkin kuin piru raamattuun)).

        Palataan edes Suomeen. Hypnoosi ei auta itse leikkauksessa. Freud hylkäsi hypnoosin. Hypnoosista saattaa jäädä todella pahoja jälkititoja.


      • Sorrettu
        Sorrettu kirjoitti:

        Palataan edes Suomeen. Hypnoosi ei auta itse leikkauksessa. Freud hylkäsi hypnoosin. Hypnoosista saattaa jäädä todella pahoja jälkititoja.

        Ps. Kiitos ystävällisestä vastauksesta. Jos asialle on eduksi niin olen jo peräytynynyt. Hyvää kesää.


    • Ei siellä mitään käy

      Mitäs pelättävää koneessa on? Jos tippuu niin tippuu. Sama kun ajaa autolla että jos tulee rekka päin, niin se vaan tulee.

    • lääkekonjakki

      Jos bentson käyttö aiheuttaa pelkoa riippuvuudesta, niin pyydä resepti lääkekonjakkiin. Ei kai nyt kenenkään pelkoja ole tarkoitus lisätä.

      • Sorrettu

        Epäilen onko sitä enää


    • daasdasdasd

      Olisit onnellinen että sinulla on varaa lentää.

      • Sorrettu

        Näin se on


    • köppö

      mee junalla jos pelottaa saa olla kännissä ei tipu ...

    • lentoopelkäävä

      sama pelko itselläni ja jotta uskallan lentää juon viiniä jota ostan jo kentällä pullon. loput sisällöstä laitan tavalliseen juomapulloon ettei tarvi tilata koneessa niin paljoa ja voi mennä omilla eväillä.
      jos tuntee ja tietää omat rajansa alkoholin kanssa niin silloin se kannattaa. omat lentoni ovat menneet mukavasti tästä syystä.
      rauhoittavia en halua ottaa kun sit ei saa juoda ollenkaan.

    • tietoja kentältä

      Työskentelen turvatarkastuksessa maamme "pääkentällä". Kyllä alkoholin vaikutuksen alaisena pääsee koneeseen, mikäli et käyttäydy uhkaavasti tai "pilki" ja nojaile jatkuvasti. Päätös on kuitenkin aina loppukädessä lentoyhtiön työntekijöiden vastuulla.
      Turvatarkastuksessa alkoholit otetaan pois, sekä yli 100ml/g nesteet. On turha yrittää kuljettaa alkoholia "puhtaalle" puolelle, lisäksi meillä on valtuudet evätä pääsy voimakkaasti päihtyneeltä henkilöltä "puhtaalle" puolelle.
      Koneessa myydään alkoholia, vasta koneen noustua lentokorkeuteensa. Tämän lisäksi, aivan kuin ravintoloissa, matkustamohenkilökunnalla on oikeus kieltäytyä myymästä, mikäli heidän mielestään matkustaja on liian päihtynyt.

      -mikäli rahaa riittää, tehokkain ratkaisu ongelmaan löytyy täältä >> http://www.finnairflightacademy.com/en/our-services/consumer-courses/matkustajan-turvakurssi.aspx

      p.s. Alkoholi ei auta lentopelkoosi, vaan siirtää sitä aina eteenpäin. Suosittelen kohtaamaan lentopelkosi selvänä, tarvittaessa koneessa saa vielä matkustamohenkilökunnalta apua.

      • Viina auttaa

        "Työskentelen turvatarkastuksessa maamme "pääkentällä". Kyllä alkoholin vaikutuksen alaisena pääsee koneeseen, mikäli et käyttäydy uhkaavasti tai "pilki" ja nojaile jatkuvasti. Päätös on kuitenkin aina loppukädessä lentoyhtiön työntekijöiden vastuulla."

        Tuossahan tuo vastaus tuli. Kotona juon puoli pulloa kossua, lentoaseman baarissa puolisen tusinaa paukkua ja lennon aikana taas kuusi. Olen kännissä mutta en kaatokännissä, matka menee jouhevasti. Olen satakiloinen äijänköriläs, ei läskiä, hyvä viinapää.


    • kalaton1

      ei voi ottaa pisaraakaan, nykyisin tiukat säädökset

      • jarmo ja juusto

        Kannattaa ehkä lukee muitaki vastauksia, ennen ku tulee esittelee "tietojaan". Tos yläpuolel on ilmeisesti joku, joka oikeest tietää mist puhuu.. Toisin ku sinä..


    • Kyllä se siitä

      Nooh, et sää niin kauheen iso sit kuitenkaan ole.

      Itte harrastin sitä aikanas kun pelotti, et valvosin yön alle ja heitin 200 mg neuroleptejä naamaan enne ku menin koneeseen eli vähintää 24 /h valvomista.
      Oli siinä se et muutaman kerran oli lanssin tyypit herättelemäs,
      mut eipä tuota nykysin oo tarvinnut käyttää. Jos alkoholia vedät niin kaverini väitti, että ilmassa nousisi paremmin hattuun, mutta tiedä siitä onnea matkaan.
      Pelkurit kuolevat satoja kertoja.

      Ps.Muijan huumasin aina diabamilla enne lentoa.

    • kanukki1

      Lentopelkoa en tunne enää, kun ajattelin, että ei se mun henkeni ole sen kalliimpi kun muidenkaan. Olin lähdössä Las Vegas, toiselle reissulle, niin naistuttu toivotti hyvää matkaa, Toivottavasti kone pysyy ilmassa.

      Aika outoa kun olisi toivonut, että alas tulee.
      Rullaporras fobiaa kärsiin. Menen hissillä tai rappusia Pitkin.

      Syy, että kerran kävelykengän korko tarttui rappusiin ja katkesi ja olin pudota jyrkät raput lentohallissa alas.

    • Ei kossun voimalla

      Älä matkusta lentäen, jos et selviä siitä ilman viinaa. (Tai keksi parempi tekosyy juomiseen). Pyydä lääkäriltä mieto rauhoittava lääke. Se on terveellisempi vaihtoehto. Ja lääkäri tietää oikean annostuksen. Luontaistuote Antistress voi myös olla sopiva. Kysy sitä lähimmästä luontaistuotekaupasta. Unohda kossu! Koneessa on muitakin matkustajia, jotka eivät ehkä halua osallistua sinun "jouhevaan" matkaasi.

    • äläkännää

      Vai kännissä koneeseen,no johan on ajatus.Kännissä ollessasi haisisit viinalta joka voisi saada vieressä istujasi voimaan vaikka pahoin viinan lemusta.Koneessa kun ei oikein voi varata paikkoja etukäteen tietämättä kenen viereen joutuuu istumaan.Viinat ja pillerit on itsepetosta.Rohkeutta vaan niin hyvin menee.Kauhuissani minäkin eka lentomatani ajattelin,mutta hyvin meni ja monasti jälkeenkinpäin lentänyt,vaikka joka kerta se vieläkin vähän jännittää.

    • Im sorry

      Itse sammuin kerran vieressä istuvan pienikokoisen miehen päälle Hannoverin messujen jälkeen ja kone oli sellainen peltitynnyrin kokoinen turbiinikone.
      Olin kuulema murissut kun mies yritti työntää minua pois päältään ja painan 125 kiloa. Ei kuulu tapoihin normaalisti mutta vahinko pääsi tapahtumaan.
      Pystyn esittämään selvää vaikka olisin kuinka juupassa.
      Haju on varmaan ollut erityisen miellyttävä ja lentokokemus ainutlaatuinen tahdikkaassa herrasmiesseurassa.

    • T. Eräsmies

      Kaveri sääteli joku vuosi sitten kännit kohdilleen Levillä. Ei päässyt paluumatkalla koneeseen, joten tuli taksilla kotiin Etelä-Suomeen. Morkkis ehti kuulemma kasvaa taksikyydin aikana kivaksi.. ja lasku 800 € omasta pussista. Luulen, että ei tee samaa virhettä toista kertaa.

    • sdfgggg

      Konttaa kenenkään huomaamatta koneeseen.

      "Kännissä matka menee jouhevammin."

      Tuo on melko yleispätevä nyrkkisääntö!

    • ---

      En lukenut kaikkia aiempia viestejä, mutta annan panokseni tähän keskusteluun.

      Riippuu varmaan lentoyhtiöstä, miten palveluun voi luottaa. Omat kokemukset on ihan hyvät koneessa tarjoilusta.

      Ennen lentoa saattaa ehkä hyväkin ottaa teräviä, sillä ainakin saa jännityksen laukeamaan, jos ottaa sopivasti.

      Ja varmaan paljon on kiinni myös siitä, miten käyttäydyt humalassa? Jos olet selvän oloinen, etkä aiheuta ongelmia muille matkustajille tai häiriöitä, tuskin kukaan kiinnittää sen suurempaa huomiota sinuun?

      Itselläni sujui lentomatka ihan hyvin, kun olin juonut lentoaseman ravintolassa ennen lentoa, ja vielä lentokoneessa tilasin juotavaa, ja tarjoilu oli sielläkin ystävällistä ja kaikki meni ihan hyvin.

      Määrät, mitä kannattaa juoda, on yksilöllisiä, miten hyvin kestät alkoholia? Tarkoitushan ei ole mihinkään örvelö - kuntoon itseä juoda, vaan alkoholista tulisi nauttia ja saavuttaa sillä jotain hyötyäkin ehkä?

    • rgarhehe

      Voit ottaa viinaa JOS
      - et ala metelöimään tai väkivaltaiseksi kännipäissäsi
      - peset hampaasi ettet haise vanhalle viinalle
      - juot vain niin vähän että todellakin tiedät missä mennään

      MIETI MUITA RENTOUTTAVIA VAIHTOEHTOJA:
      - kahvi
      - rauhoittavat lailliset lääkkeet
      - päiväunet
      - matkalukeminen

      • vtun homo

        Spedeliini hei, kahvi ei ole retouttava aine vaan nimenomaan keskushermostoa kiihdyttävä aine.


    • wink wink

      Ylen Aamuteevee tulee uusintana juuri tällä hetkellä Tv 1:ltä, kohta aiheena lentopelko. Kannattaa katsastaa! ;)

    • Eienäälufthansaa

      Olen nähnyt (niinkuin varmaan kaikki muutkin), että kännissä olo ei ole ongelma. Ei edes kännissä ja myöhässä oleminen. Mutta menevä vihaamaan jotain sellaista että heikottaa tai on kuuma.....ei hyvä seuraa. Tässä minun tarinani, joka ei koskaan toistu. Toivon että saan tällä pelastettua jonkun yhtä hölmön lörppäsuun (lörpöttelijä) matkan.....
      Saa jakaa.
      Erittäin surullinen kokemus. En osaa käyttää muuta adjektiivia. En pysty koskaan kehumaan tätä lentoyhtiötä.

      Minä pyysin vettä ja sanoin, että vähän heikottaa (tuli laukkujen kanssa kuuma). Olisin pärjännyt ilman vettä hyvin, mutta kun sattui kysymään.

      Kohta minua oli jututtamassa toinen ja kolmas ja neljäskin ihminen (tämä tapahtui ennen lähtöä). Sanoin, kuten asia oli, että olen ollut kyllä sairaana, mutta olen nyt terve. Olin viikonlopun töissä ja siksi vähän uuvuttaa tavallista enemmän.

      Noin kolmen vartin päästä pyysivät sinne koneen eteen. Keskustelua. No, mitä nyt, minä kysyin....
      Olet ollut sairaana ja me emme voi tietää oletko nyt täysin terve vai tartutatko vielä.
      Mitä? Minä kävin juuri lääkärissä ja olen saanut lääkkeet ja minä saan lentää.------- Mutta meillä ei ole siitä todistetta, haluamme tuoreen todisteen. Mutta minähän olen kunnossa, näettehän te sen. Olisinpa vaikka humalassa mutta en ole sitäkään...Silloin voisin ymmärtää puhutteluun. ......

      Siinä kävi niin että minä en päässyt lennolle vaan jouduin koneesta ulos ja menemään lääkärille. Olin siinä vaiheessa jo todella kuumissani ja odottelin pari tuntia ensin ohjeita....että mitä nyt seuravaksi tehdi ..... ja lääkäriinhän siitä piti lähteä hakemaan heille kelpaavaa todistusta.

      Mehiläisestä sain ajan. Juoksin sinne kamojeni kanssa pakkasessa. Arvelin että nyt viimeistään tulen sairaaksi. Ja kovin.

      Lääkäri oli ystävällinen, kaikki meni tietenkin hyvin. Sain sen todistuksen ja kiisin itkukurkussa hakemaan uutta lentolippua kauhealla paniikkikiireellä.

      Uuden lennon sain, vaan olin tässä vaiheessa jo kuusi tuntia myöhässä tärkeästä tapaamisesta. Kun istuin odottamassa konetta, minulle tultiin ystävällisesti (hyvin huomaavaista) kertomaan, että en tulisi ehtimään Mùnchenissä vaihtamaan ja saan Finnairilla suoran lennon määränpäähän Brysseliin. Tämä ei oikein tässä vaiheessa lämmittänyt, vaikka olikin varsin ystävällinen ja yllättävä ele. Itsellä ei olisi koskaan varaa lentää suoralla lennolla Brysseliin.

      Olin edelleenkin sen kuusi tuntia myöhässä. No. Tässä vaiheessa ei enää itkut auta kun on kaikki menetetty, mutta älkää hyvät ihmiset antako edes ymmärtää että olette edes janoisia tai kuumissanne ennen kuin lento lähtee. Sanojaan ei saa enää takaisin.

      Minulla ei ollut oikeasti mitään hätää, kun kysyttiin satuin vaan sanomaan, että huolinpa minä vettä sitten kun te ehditte. Sen jälkeen (kun minua moneen kertaan haastateltiin) menin hölmö kertomaan olleeni sairaana yli viikko sitten. Siinä oli sitten asia joka määritteli minun kohtaloni tällä erää.

      Eivät ole vastanneet tai pyytäneet anteeksi. Olisin toivonut, sen kalliin ja älyttömän lääkärissäkäynnin vuoksi edes jonkinlaista anteeksi pyyntöä.

      Ystävälleni oli lisäksi hyvä point tähän asiaan, ------>mikäli he olettivat minun olevan kuoleman sairas, niin kuka heittää silloin ihmisen ulos laukkuineen juoksemaan pakkasessa hikisenä lääkärireissulle. Tämä oli tietenkin monen asian yhteensattuma. Olin itse lörppö kun kerroin olleeni sairaana ja sen lisäksi törppö kun pyysin vettä. Kyllä on viimeinen kerta kun uskallan avata suutani yhtään.......Sain kunnon opetuksen yhdellä kertaa. Opetus on: älä ole aina liian rehellinen. Älä kerro asioitasi enempää mitä kysytään.

      On oikein että pidetään huolta jos se on varmasti monta kertaa tarpeen, mutta en ole huonovointisen näköinen ihminen, en ollut humalassa, en tuntenut oloani vesilasin jälkeen lainkaan huonoksi.

      Minulla ei ole mitään sellaisia piirteitä jotka saattaisivat tuoda epäilyksiä tappavasta taudista tai sairaudesta. Pukeudun siististi, olen puhdas, tukka kammattu, puhun ja artikuloin selvästi.......miten vaikeaa on silloin matkustaa jos sattuu jostain syystä olemaan ihan aina esimerkiksi huonovointisen näköinen tai heiveröinen.....en edes uskalla ajatella.

      Rajansa kaikella. Huolenpidollakin. Tämä huolenpito aiheutti paljon pahaa.

    • eienäälufthansaa

      Ja anteeksi kirjoitusvirheet. Pienellä näytöllä pimeässä näitä näperrän, ohittakaa virheet ja keskittykää asiaan.

    • jksotienj

      Olimme kolmisen vuotta sitten menossa Helsingistä Rodokselle ja jäi niin mieleeni, kun olimme portilla odottelemassa koneen lähtöä ja seurasimme vanhempaa mieshenkilöä (murteesta päätellen jostain savo- karjala linjalta) hän oli ottanut hieman rohkaisua oli hyvin puhelias ja hieman äänekäskin. Hän oli ilmeisesti seurueen mukana missä oli useampi henkilö mukana. Hän ei horjunut ei käyttäytynyt akressiivisesti tai uhmakkaasti oli ns. harmiton veikko. En tiedä mitä tapahtui kävikö joku lennolle odottavista mainitseen portin henkilökunnalle vai kiinittikö kovaääninen puhe heidän huomion. No jonotettuamme portin avautumista tätä ko. henkilöä ei otettukaan lennolle ja lento hieman myöhästyi henkilökunnan poistaessa poistetun henkilön laukkua koneesta. Tästä tuli vaan mieleeni että portin henkilökunta on kyllä paljon vartioita, miten he menettelee tällaisissa tilanteissa onko heillä huono päivä tms jne.
      Kyllä täytyy sanoa että säälitti tuo sinänsä kiltti maalaispappa joka oli ottanut hieman rohkaisua ehkä lentopelkoonsa, ja ehkä odottanut matkaa jopa vuosia laittaen pienestä eläkkeestä rahat matkaansa. Onko henkilökunnalla tarkkoja ohjeita ja säädöksiä tällaisten tilanteiden varalle vai voiko joku yksittäinen henkilökuntaan kuuluva tehdä päätöksiä mututuntumalta ja täysin mielivaltaisesti.

    • kännissä_olet_rennompi

      Toki voit puolikkaan kossun ottaa ennen lentoa. Ehkä kannattaa ottaa koko pullo ettei kippari vaan juo loppupullollista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe