80-luvun talon sisäremontti - suunnittelutarpeet?

remonttiedessä

Meillä on edessä täydellinen pintaremontti 80-luvulla rakennettuun, 2000-luvun alussa pintremontoituun taloon. Mietiskelen tässä, onko järkeä/tarpeen investoida seuraaviin:

- valaistussuunnitelma
- sähkösuunnitelma
- LVI-suunnitelma

Valaistus on nyt mallia "valaisin keskellä kattoa", eli parannuksia siihen kyllä halutaan. Sähköjen osalta valaistuksen vaatimat muutokset ja mm. keittiöremonttiin liittyvät tarpeet. LVI-töitä on edessä ainakin lattiakaivon suihkun laitto yläkerran kylppäriin, pienempiä putkitöitä kylppäreissä ja keittiössä huippuimuriin kytketyn liesituulettimen sekä vesipisteen siirto.

Osaako urakoitsija tehdä tällaiset ilman suunnitelmia vai tarvitaanko ne erikseen? Mitkä suunnitelmat teettäisit ja mistä luopuisit? Miksi?

33

3007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfsff

      Kaikkia noita voi miettiä ensin itse.

      Sähkö- ja lvi-suunnitelma on hyvä antaa ammattilaisenkin katsoa asiaa. Ja mielellään siten että heillä on oikeasti rakennuspiirustukset käytössä sekä käyvät myös paikanpäällä. (Silti varmasti joutuu toteuttaja soveltamaan.)

      Valaistussuunnitelma itse ja vain jos tulee liian monta kysymystä "ilmaan" niin sitten ammattilainen avuksi. Kannattaa noita valaisimia ottaa kotiin testiin....varsinkin jos jotain ledivalaisimia on ajatus käyttää. Kaupassa voi näyttää hyvältä mutta kun kotona testaat niin eipä välttämättä olekaan kyseiseen tilaan hyvä.

      • Joo, siis ei

        Valaistussuunnitelmankin tiedettäisiin ammattilaisella, koska se on yksi eniten jokapäiväiseen mukavuuteen vaikuttavista asioista. Haaste on, että pitäisi löytää suunnittelija, joka osaa sekä tekniikan että sisustussuunnittelun.

        Sitten on ihan oma juttunsa, mihin 80-luvun rungoista kannattaa upottaa lisää rahaa. Olet varmaan selvittänyt rungon elinkaaren jo?


      • jotain tolkkua
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Valaistussuunnitelmankin tiedettäisiin ammattilaisella, koska se on yksi eniten jokapäiväiseen mukavuuteen vaikuttavista asioista. Haaste on, että pitäisi löytää suunnittelija, joka osaa sekä tekniikan että sisustussuunnittelun.

        Sitten on ihan oma juttunsa, mihin 80-luvun rungoista kannattaa upottaa lisää rahaa. Olet varmaan selvittänyt rungon elinkaaren jo?

        "mihin 80-luvun rungoista kannattaa upottaa lisää rahaa"

        Jos puhut talon rungosta niin ei voi kuin ihmetellä. Nykyään ajattelu menee aina enemmän kertakäyttöisyyteen. Minulla on 85 rakennettu talo enkä näe siinä lähivuosien kunnostustarvetta muuta kuin talon uudelleen maalauksen ensimmäistä kertaa (öljymaali,ei tarvitse raapata). Joillakin on pakko tehdä jotain ainakin 10 vuoden välein, muuten menee hermot.


    • SÄH-Urakoitsija 1967

      Ammattilainen on hyvä apu, mutta muista että et maksa erikseen sähkösuunnitelmasta ja valaistussuunnitelmasta. Koska hyvä sähkösunnittelija on myös valaistussuunnittelija ja sähköurakoitsija samalla. Saat koko palvelun yhdestä paikasta. Ja miksi tämä on järkevää? Siksi, että suunnittelijan täytyy olla sellainen, joka tekee niitä suunnittelemiaan töitä myös itse! Tämä on siis ehdoton vaatimus!!! Olen itse sähköurakoitsijana joutunut monesti suunnittelemaan uudestaan asiakkaan kanssa jo maksetun suunnitelman, jonka on tehnyt sellainen "uusi visionääri", joka ei ole koskaan itse joutunut rakentamaan mitään.

    • ap. kirjoittaja

      Kiitos molemmille hyvistä näkökulmista!

      • SÄH-Urakoitsija 1967

        Vielä tuohon edelliseen. Ei siis missään nimessä ollut tarkoitus mollata ketään.
        Kyllä varmasti löytyy myös päteviä pelkkiä suunnittelijoita. Kuitenkin, itselle on käynyt jopa niin, että erään projektin suunnittelija olikin entinen urakoitsija, jolle oli tullut kupariallergia. Teki todella hyvän suunnitelman, koska oli itse aiemmin ollut niitä totetuttamassa. Oli hienoasähköistää muutoskohdetta,kun suunnitelmassa oli otettu huomioon eri asioiden asennettavuus(sekä määräykset )


    • luvat kuntoon?

      Muistakaa pyytää taloyhtiönne hallitukselta lupa remontin tekemiseen ennakkoon, sillä se on nykyisin pakollista.

      Koska aiotte sählätä sähkön ja LVI:n kanssa kysyisin asiassta ennen suunnittelijoiden sotkeutumista asiaan, saattaa olla muuten kokonaan turha kulu tuo suunnittelu, jos remppaanne ei edes alustavasti hyväksytä!

      Muistakaa, että putkiremontti on edessä noin 10-15 vuoden kulttua, joten "ylimääräinen" remppaaminen ei nosta asuntonne arvoa niin kauheasti.

      • ap. kirjoittaja

        Luvat on kunnossa, siltä osin ok :)

        Mites tuo putkiremontti: jos nyt laittaa keittiön ja kylppärin uusiksi, niin voiko samalla jo uusia putket niiltä osin siten, että putkiremontissa ei enää tarvitse avata uusia pintoja?


      • kaunispinta
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        Luvat on kunnossa, siltä osin ok :)

        Mites tuo putkiremontti: jos nyt laittaa keittiön ja kylppärin uusiksi, niin voiko samalla jo uusia putket niiltä osin siten, että putkiremontissa ei enää tarvitse avata uusia pintoja?

        Lähes aina putkiremontissaa joudutaan avaamaan seinärakenteita, ellei viemäreitä "sukiteta" ja vesinousuja asenneta pintavetoina.

        Tämä olisi se järkevämpi tapa 80-luvun talossa, mutta tulevaisuutta ei kukaan osaa ennustaa.

        Siis järkevää tehdä remontissa vesijohdot pintaasennuksena.


      • ap. kirjoittaja
        kaunispinta kirjoitti:

        Lähes aina putkiremontissaa joudutaan avaamaan seinärakenteita, ellei viemäreitä "sukiteta" ja vesinousuja asenneta pintavetoina.

        Tämä olisi se järkevämpi tapa 80-luvun talossa, mutta tulevaisuutta ei kukaan osaa ennustaa.

        Siis järkevää tehdä remontissa vesijohdot pintaasennuksena.

        Eli siis kannattaisiko jo nyt pintaremonttien yhteydessä muuttaa putket mahdollisimman pitkälti pinta-asennetuiksi? Entä olisiko mitään järkeä tehdä tuota viemäripuoltakin jo alta pois valmiiksi?


      • sukkiajalassa
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        Eli siis kannattaisiko jo nyt pintaremonttien yhteydessä muuttaa putket mahdollisimman pitkälti pinta-asennetuiksi? Entä olisiko mitään järkeä tehdä tuota viemäripuoltakin jo alta pois valmiiksi?

        Kylmä ja lämminvesi pintaasennuksena (suihku,wc jne), P-putkille en tekisi itse tässä vaiheessa yhtään mitään.

        Sukituksen tekniikka kehittyy kuitenkin tulevina vuosina, joten se tulee olemaan se yleisimmin käytetty remontti tapa, jolloin rakenteita ei availla.

        Toinen kysymys on tietenkin se, kuinka kauan aiotte asua tässä asunnossa 5 - 10 - 15 vuotta???


      • ap. kirjoittaja
        sukkiajalassa kirjoitti:

        Kylmä ja lämminvesi pintaasennuksena (suihku,wc jne), P-putkille en tekisi itse tässä vaiheessa yhtään mitään.

        Sukituksen tekniikka kehittyy kuitenkin tulevina vuosina, joten se tulee olemaan se yleisimmin käytetty remontti tapa, jolloin rakenteita ei availla.

        Toinen kysymys on tietenkin se, kuinka kauan aiotte asua tässä asunnossa 5 - 10 - 15 vuotta???

        Kiitos jälleen! Näillä näkymin asutaan pitkään, ainakin se 15 v. Vaikka mistä sitä koskaan tietää :)


      • -80 l muoviputket
        kaunispinta kirjoitti:

        Lähes aina putkiremontissaa joudutaan avaamaan seinärakenteita, ellei viemäreitä "sukiteta" ja vesinousuja asenneta pintavetoina.

        Tämä olisi se järkevämpi tapa 80-luvun talossa, mutta tulevaisuutta ei kukaan osaa ennustaa.

        Siis järkevää tehdä remontissa vesijohdot pintaasennuksena.

        Sukituksessahan ne täytyykin avata ja laittaa uusia kulmia ja putkenpätkiä.

        "ellei viemäreitä "sukiteta""

        Sitäpaitsi -80-luvulla ei taloihin ole rakennettu kivihormeja.


      • Sukkiajalkaan
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        Kiitos jälleen! Näillä näkymin asutaan pitkään, ainakin se 15 v. Vaikka mistä sitä koskaan tietää :)

        Ei sitä pitkään viihy yhessä paikassa, jos on liikkuvaa lajia ja omistaa puskutraktorin.


      • -isäri-ola-

        Sen takia ne suunnitelmat pitää olla paperilla, että taloyhtiö voi ottaa kantaa rempan toteutukseen, kun kajotaan talon rakenteisiin.


      • lööperiä
        kaunispinta kirjoitti:

        Lähes aina putkiremontissaa joudutaan avaamaan seinärakenteita, ellei viemäreitä "sukiteta" ja vesinousuja asenneta pintavetoina.

        Tämä olisi se järkevämpi tapa 80-luvun talossa, mutta tulevaisuutta ei kukaan osaa ennustaa.

        Siis järkevää tehdä remontissa vesijohdot pintaasennuksena.

        Putkiremontti ei muuten koske vesijohtoja. Se ero putkessa ja johdossa on ;)
        Tottakai kannattaa putket uusia jos muutenkin paikkoja availee ja epäilystä vanhoista on olemassa.


    • rtgbhujkm

      Ehdottomasti kannattaa perehtyä feng shui-palstan antiin. Sieltä saa hyviä vihjeitä siitä, mihin asentoon huoneet kannattaa kääntää remontin yteydessä. Voihan tietysti pyöräyttää kokonaiset huoneistotkin. Että energia virtaisi oikeaan suuntaan.

    • Missä mennään

      Onko kyseessä omakotitalo, rivitalo vai kerrostalo, tärkeä tieto ennen lopullista tuomiota?

      • ap. kirjoittaja

        Erillistalo pienessä yhtiössä, jossa käytännössä asukkaat hoitavat kukin taloaan oman tahtonsa mukaan, lähes kuin ok-talossa. Vastuunjakotaulukko on sen mukainen, monet normaalisti yhtiölle kuuluvat asiat ovat tässä yhtiössä osakkaan vastuulla.


      • sukkiajalassa
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        Erillistalo pienessä yhtiössä, jossa käytännössä asukkaat hoitavat kukin taloaan oman tahtonsa mukaan, lähes kuin ok-talossa. Vastuunjakotaulukko on sen mukainen, monet normaalisti yhtiölle kuuluvat asiat ovat tässä yhtiössä osakkaan vastuulla.

        Joo, pintaan vaan kuten aikaisemmin mainitsin.

        Sähköt ja muut ihan tarpeittenne ja halujenne mukaan, ammattilaisen tekemänä tietenkin.

        Hyviä remppahetkiä....


      • .......
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        Erillistalo pienessä yhtiössä, jossa käytännössä asukkaat hoitavat kukin taloaan oman tahtonsa mukaan, lähes kuin ok-talossa. Vastuunjakotaulukko on sen mukainen, monet normaalisti yhtiölle kuuluvat asiat ovat tässä yhtiössä osakkaan vastuulla.

        Yhtiö koostuu osakkaista, joten raha tulee samasta suunnasta mistä teilläkin: omistajan kukkarosta. Hyvä vaan, että vastuuta on siirretty käytännön puolelle, jää moni turha remontti tekemättä sen vuoksi että "määkin haluan kun naapurikin teki", ja voi valita itse pintamateriaalit ilman ajatusta yhtiön maksettavaksi kuuluvasta halvimmasta laatasta tai muusta. Jos talot ovat identtisiä, ei kukaan joudu maksamaan naapurin ikkunoita tai terassia millään yhteiskustannusperiaatteella.


    • Älä kerro
    • Varokaa kusetusta

      Kuitenkin teidänkin olisi ehkä hyvä tietää että, "suunnittelijat" ovat yleensä aika kalliita
      eli käytänössä teoriaopintoja käyneitä "konsultteja". Usein heillä ikäväkyllä on mielessä vaan laskutus muttei mitään oikeaa vastuuta työstä normaalisti eivät edes vaivaudu saapumaan katsomaan suunnittelimaan. Monet heistä monistavat samat paperit usealle asijakkaalle.
      Minun luottamukseni "asijantuntijoihin" on hieman ?
      Tosiasia on että, käytännönkokemus on korvaamatonta sellaisella alalla kun rakennus.
      Sitäpaitsi jokatapauksessa teidän itse täytyisi osata tietää mitä haluatte?
      Ei ainakaan kannata antaa suunnittelijalle liikaa valtaa ja budjettia he huijaa ihan oikeesti kun pääsevät kukkaronne herraksi.
      Tiedän tapauksia että, sähkäri saa samoja lamppuja sähkötukusta edullisemmin kun sieltä mihin nää "arkkitehdit" teidät vievät valaisinostoksille.

      • Kusi sukassa

        Ainakin näissä viemärien sukitusjutusissa valehdellaan aivan härskisti kustannuksia ja menetelmien kestoikää. Varokaa erityisesti TM Rakennusmaailman juttujen sisältämiä ostettuja puolitotuuksia.


    • Suunnittelijaitsekin

      Riippuu titetysti homman laajuudesta, mutta pienehköt hommat menee parhaiten suoraan sähköasentajan kanssa. Sanoo vain mitä pitää tehdä. Avuksi kaivaa kaikki olemassa olevat piirustukset. Pistorasioiden siirrossa on turha maksaa suunnittelusta.

    • isokarju2000

      Kaikkeen pitää olla suunnitelmat? no huh täällä on kädetöntä porukkaa, täysiä kerma perseitä. Valaistuksen tietää parhaiten itse, sähkökaapelien tarpeenkin voi arvioida, pihan suunnittelee senkin paremmin omin toimin

      • suunnittelu+teko

        Voihan ne suunnitelmat tehdä itsekkin. Eihän suunnitelma ole sitä että teetetään aina jollain toisella. Minä olen itse suunnitellut oman talonikin. Mutta suunnitelma oli. Nyt asun 80-lukulaisessa talossa ja remonttia teen pikkuhiljaa, mutta siitäkin on suunnitelma. Osa päässäni, osa paperilla. Mutta suunnitelmat on oltava. Ei niitä tehdä sitten kun työ aloitetaan, niin sitä mukaa. Sukka kutoesssa voi lankaa vaihtaa, mutta kyllä taloa remontoidessa pitää jo remottikokonaisuus olla tiedossa. Mitä tekee, miten milloin ja miksi. Siten pystyy laskemaan kustannukset ja hankkimaan materiaalin.

        Rakennan myös pihaa, talossani ei ollut kuin viidakkoa. Suunnitelma on, sen olen tehnyt paperille. Itse. Itse myös toteutan. Kermaperse isokarju ei ymmärrä yhtään mitään, se tekee vain mielijohteen mukaan. Tulos on varmaan kamala.

        Kermaperse ei osaa tehdä suunnitelmaa ja isokarju2000 on melkoinen kermap, jos ei tajua että itsekkin voi suunnitella.


    • remonttia minäkin

      Kannattaa tehdä tarkat suunnitelmat.Urakoitsijalta pitää myös pyytää työselitykset, mitä tekee, mitä mikin maksaa, missä ajassa tekee, missä järjestyksessä. Tarkka listaus töistä ja vielä tarkempi hinnoittelu. Jos yllätyksiä tulee (esim. kosteusvaurioita) niiden korjaamisesta erikseen hinnoittelu.

      80-lukulainen talo kannattaa remontoida harkiten. Ikähän saa jollain tapaa tulla esiinkin. Lisäksi pitää mustaa että talon sisä- ja ulkonäkö pitää sointua yhteen. Itselläni on 80-lukulainen talo, johon on tehyt pikkuhiljaa remopnttia. Mm. tummuneet paneeliseinät maaltattu valkoisiksi. Kulunut mäntylautalattia maalattu joka huoneesta. Ikkunanpielet ovat tummaksi petsatut, lähes mustat. Aioin ensin maalata, mutta vaihdamme ikkunat sellaisiin jotka on valkoisiksi maalatut. Näin tulee valoisamman näköistä. Saunan maalasin mustaksi, kun se oli nokeutuntu, eikä lähtenyt enää pesemällä ja suurempaan remopnttiin emme ryhdy, koska muuten saunaosasto on kelvollinen. Meillä on tehty remonttia itse ja teetetetty urakoitsijalla ja jostain syystä kaikkien urakoitisjoiden työ on jotenkin jäänyt kesken. Joku lauta jäänyt maalamatta, teippaukset irroittamatta, lista laittamatta jne. Paikkakunnan tapa - kuulemma. Siks iharmittaa kun en ole älynnyt tehdä aikataulua, missä järjestyksessä työ on valmis. Eikä kannata maksaa loppulaskua, ennenkuin työ on ihan valmis.

      • Niin se vain meni

        Ottakaa myös huomioon kosteusvahingot, joita on kaikissa tuohon aikaan rakennetuissa kylpytiloissa. Vesieristeitäkään ei ole silloin ollut mitään. Ainakaan meidän talossamme . Rak. 84


      • vesieristeet oli
        Niin se vain meni kirjoitti:

        Ottakaa myös huomioon kosteusvahingot, joita on kaikissa tuohon aikaan rakennetuissa kylpytiloissa. Vesieristeitäkään ei ole silloin ollut mitään. Ainakaan meidän talossamme . Rak. 84

        Olen rakentanut ensimmäisen taloni v 1981. Kyllä siihen piti laittaa vesieristeet. Vesieristeissä oli toki silloin jo valinnanvaraa. Eihän siitä niin kauan sentään ole. Ihmettelen, jos ei -84 vuonna rakennetussa ole vesieristeitä. Mikähän rakennusvalvonta sellaiset on edes hyväksynyt.


      • wsdfretgyh
        vesieristeet oli kirjoitti:

        Olen rakentanut ensimmäisen taloni v 1981. Kyllä siihen piti laittaa vesieristeet. Vesieristeissä oli toki silloin jo valinnanvaraa. Eihän siitä niin kauan sentään ole. Ihmettelen, jos ei -84 vuonna rakennetussa ole vesieristeitä. Mikähän rakennusvalvonta sellaiset on edes hyväksynyt.

        Ainut vaan että nykyaikaiset vedeneristemassat tulivat markkinoille vasta -90 luvun lopulla. 80-luvulla käytettiin kosteussulkusivelyä, jos muistettiin/jaksettiin.


      • vesieristeet vieläki
        wsdfretgyh kirjoitti:

        Ainut vaan että nykyaikaiset vedeneristemassat tulivat markkinoille vasta -90 luvun lopulla. 80-luvulla käytettiin kosteussulkusivelyä, jos muistettiin/jaksettiin.

        Bitumihuopaa on käytetty vesieristeenä ennen 80-lukua. Kosteussulkusively on ihan hyvä jos on tehty huolella. Talopiirustusten työselityksiin on pitänyt jo 80-luvulla laittaa vesieristyksen paikka, mitä ja miten. Valvovan tarkastajan kuuluu valvoa että niin tehdään. Eri asia on jos kirvesmiehet ovat olleet huolimattomai ja tarkasta ympärihumalassa rakennuksella käydessään.

        Ihmettelen, että ei muka ollut vesieristeitä. 90-luvun jälkeenkin on tullut uusia vesieristeitä. Näitähän aina kehtitellään. Silti löytyy ussista rakennuksistakin hometaloja. Outo juttu.


    • osaamista

      Bitumikermi jota ennen käytettiin on parempi vesieriste kuin nykyiset siveltävät kalvot. Hometaloja tulee kun lattiat päällystetään ennenkuin asusta on kuivunut tarpeeksi. Rahanahneus ratkaisee, pääsee myymään aikaisemmin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe