Oikea venemalli käyttötarkoitukseen on TOSIAAN oleellista

Te, jotka arvotte tasaperän ja savoilaismallisen veneen välillä, miettikää rauhassa käyttötarkoitustanne. Itselläni oli aiemmin lyhyt matalalla kölillä varustettu hyvin kevyt tasaperävene, jota yritin soudella maisemien ihailuun. No, maisema vaihtui kyllä joka vedolla; paatti kieppui kuin hyrrä ja minulta oli kärähtää nahan sijaan päreet. Suuntaepävakaa, kiikkerä ja hankaimet liian kaukana.

Ostin toissakesänä Taimen 465:n, jota Parkanon Lasikuitu tekee. Painoa veneellä on vain 85 tai 90 kiloa, mutta merkittävä osa siitä kunnollisessa kölissä. Löysin soutunautiskelun! Kulkee kuin juna suoraan, hankainpaikat sopivalla leveydellä ja kestää kaatumatta miehenkokoisen laidallaan. Muutama hieno yksityiskohta tämän valmistajan veneessä tuntuu olevan: Rantatelakoinnissa voi takatuhdon takaa avata erikseen tyhjennystulpan sadevedelle. Ei ole koko tuhto kuraveden värjäämä. Ajamaani toiseen vastaavantyyppiseen paattiin nähden toisena hyvänä piirteenä pienen perämoottorin kanssa pidän riittävän suurta "porrasta" moottoripukin alareunassa ulkopuolella. Moottorin riki tuppaa roiskimaan vettä veneen takareunasta sisään, mutta Taimenessa näkyykin roiskeet lentävän sivulle.

4

6400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jebujee

      Hieno homma. Itse olen ostanut Taimen 420 soutuveneen. Toivottavasti on hyvä. Ei ole vielä kuljetettu kotiin. No eipä ole vielä jäätkään lähteneet.

      • jebujee

        Nyt on vene saapunut ja hyvin toimii. Ainut riesa on airoista tuleva voimakas nariseva ääni joka vedolla. Ei auttanut vaikka kuinka laittoi rasvaa koloihin joihin airot tulevat.


    • oleanus

      meijä tasapäränen vene kulkee suoraa soutaen ja moottorilla päristen meil on siinä yksi turboahdettu bensamoottori ja keula sähkömoottori ja lisäksi takana vielä kaksi 10kw sähkömootoria perässä. kulkee 50 km/h

    • puolalainenonhalvempi

      Aloittaja on aivan oikeassa, kannattaa miettiä veneen käyttötarkoitus ennen veneen valintaa.

      Itsellä oli tarve pikkuveneelle kevät- ja syyskalasteluun merelle, suojaisa rannikko.

      Kaverilla on 4,1m tasaperäisen soutuveneen muotit. Tein sillä kevyen version, punnittu paino 76kg. Muottiin geelin päälle 300g pintamatto, 2 x 600g katkokuitumatto kuivana yliasti ja rowing pohjaan ja peräpeiliin. Tietysti flenssiin ja perävanerin päälle lisämattoa, penkkeihin jäykisteeksi 10mm divinycell. Kölin valoin umpeen vinyyliesterimassalla, köliin tuli haponkestävä kölirauta 3x20mm, kiinnitys 20cm välein haponkestävillä ruuveilla primerointi sikaflex. Voi kiskoa veneen surutta rantakivikoille.

      Kun vene tuli verkotteluun, upotin hankaimet flenssiin altapäin.

      Moottoriksi mietin etukäteen uuden Tohatsu 9.8hv 2-T koneen, mitoitin perävanerin korkeuden tekovaiheessa niin että moottorin kavitaatiolevy jäi pohjan tasalle. Menee yksin ajaessa nätisti plaanissa, kalakaverin ja verkkopaljun kanssa 3/4 kaasulla puoliliussa...

      Samanlainen tämä on soutaa mitä aloittajankin tasaperäinen, mutta siirtyy nätisti moottorilla sinne verkoille soudettavaksi...

      Näin se on että sitä saa mitä tilaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe