Kova jalkakipu ja uupumus, onko muilla?

Vaihdevuodetko??

Hei! Olen 45- vuotias nainen. Olen viimeisen vuoden aikana kärsinyt aivan sietämättömästä uupumuksesta/väsymyksestä sekä jalkasärystä. Heräilen aamuyöstä, unta on vaikea saada uudestaan ja saan tuolloin hikipuuskia. Jalat on jotenkin turtana, kipu vaeltelee ja tuntuu, että ne ei kanna. Välillä sattuu johonkin paikkaan jaloista kovastikin, paikka yleensä vaihtelee. Ikäänkuin se olisi jotain hermosärkyä. Kuukautiset tulee vähän miten sattuu 20-30 päivän kiertovälillä. Vessassa on käytävä joka yö ja pissa ikäänkuin "varastoituu" ja sitä pitää työntää. Uutena oireena on tullut sormien nivelkipuilu. Tämä on tosi raskasta koska tuntuu, että usein ei jaksa mitään, veto on ihan pois ja tämä jalkakipu on sietämätön.... Minulta on otettu ihan kaikki verikokeet keväällä erikoislääkärin toimesta, myös vaihdevuosi (talvella 2012) ja ne olivat kunnossa.Välillä pelottaa, että onko minulla jokin ms- tauti kun muistikin pätkii tuon tuosta. Kiitos jos vaivaudutte vastaamaan:)

37

9635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verenkier

      Eikai tuohon hengenahdistusta liity. Tai minkäänlaista epämääräistä ,

      • Vaihdevuodetko?

        Ei liity hengenahdistusta. Kerran viime keväänä lenkkillä käydessä tosin oli jotenkin vaikea hengittää. Kuntoni on laskenut paljon. Ennen monen kilometrin kävelylenkki ei tuntunut missään. Nyt pakottaudun kävelemään, toisinaan jaksaa mutta useimmiten ei. On tämä yhtä hemmettiä... jomottava kipu on nyt nyt myös käsivarsissa.


    • Samma här

      Mulla on myös jalkasärkyä ollut jo toista vuotta,kipu usein nivelissä mutta myös lihaksissa.Nyt särkee myös ranteita,sormia,olkapäitä ja selkää.Olen 46v ja kaks,kolme vuotta sitten kuukautiskieto lyheni kolmisen päivää,välillä kyllä normaalikin.Yöpissalla juossut jo vuoden verran,kahdesta neljään krt per yö,limakalvot on ruvenneet radikaalisti kuivumaan paikasta jos toisesta,hikoilupuuskat kohtuullisia mutta kuitenkin niitä on.Menkat tulee ihan miten sattuu viime kesästä lähtien,kierto 28-80 vuorokautta,olen väsynyt,alakuloinen ja itsetunto nollassa.En ole käynyt lääkärissä,koska tiedän jo oireista olevani vaihdevuosissa.Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastan kolmatta vuotta ja lääkitys on kohdillaan.Unettomuus/huonosti nukutut yöt ovat kuitenkin ikävin oire,ja lisäävät vuoren varmasti kipuja ja ahdistusta.

    • yhtä helv

      Itselläni on juuri aloittajan kirjoittamat oireet. Ihan kaikki samat oireet, mutta minulla on ajoittaista hengenahdistusta (kuten tuo veren kier) kyseli.
      Epäilisin sen olevan vain psyykkistä, kai sitä rupeaa henkikin takkuamaan kaikkien muiden oireiden takia.
      Tuo pissan ulos puskeminen on todella ärsyttävä vaiva, samoin kuin nivelkivut ja hermoheikkoisuus.
      Kävin labroissa juuri ja odottelen, tosin lääkäri vasta ensi kuun puolessa välissä, yrittävät nyt löytää oireille jotain muutakin syytä kun vaihdevuodet vaikka arvelen olevan vaihdevuosi juttuja.
      Jos sieltä jotain muuta kuuluu, niin palailen palstalle kertomaan.

      • myy7

        Mitä tarkoitat tuolla hermoheikkoudella?


    • yhtä helv

      Tarkoitan sitä että mielialat heittelee kun vuoristorata. Välillä menee päivä ettei asiat ärsytä, sitten taas tulee päivä että kaikki ottaa päähän.
      Se voi toki olla yksi vaihtari oire mutta toisaalta ketäpä ei ärsyttäisi ja hermostuttaisi jatkuvat säryt, unettomuus jne.

      • myy7

        Mullakin noita unihäiriöitä. Meneekö sulla joskus koko yökin nukkumatta? Mulla ei ihan mutta lähes. Miten vaan jaksaisi sitä!


    • yhtä helv

      Kyllä menee siis lähes koko yö, nyt jo viime aikoina pakko ollut turvautua nukahtamislääkkeisiin, muuten ei seuraavan päivän hommista tule mitään.
      Täytyis vaan ajatella että nää on ohi meneviä vaivoja, mutta nyt ei tunnu siltä.

      • myy7

        Saatko nukuttua koko yön noilla nukahtamislääkkeillä? Itse kokeillut Imovanea, en nukkunut kuin muutaman tunnin ja seuraava aamupäivä melko väsyttävä ja sellainen outo maku suussa.


      • Anonyymi
        myy7 kirjoitti:

        Saatko nukuttua koko yön noilla nukahtamislääkkeillä? Itse kokeillut Imovanea, en nukkunut kuin muutaman tunnin ja seuraava aamupäivä melko väsyttävä ja sellainen outo maku suussa.

        Käypä hoito -ohjeen mukaan vaihdevuosi-ikäisen unettomuuden hoitoon käytetään hormonikorvaushoitoa. Unilääkkeet eivät auta koko vaihdevuosien jaksoa, joka kestää yleensä monta vuotta.


    • yhtä helv

      En saa, heräilen muutaman tunnin välein mutta parempi sekin kun valvoa koko yö.
      Itse käyttänyt Tenoxia, koska mulla on sama kokemus tuosta imovanesta, jää suuhun ihme maku.
      Yks vaihtoehto on pyytää reseptillä melatonia, joka ei sitten todellakaan väsytä aamuisin. Ja saahan sitä ilman reseptiäkin apteekista.

      Mulla on käytössä molemmat melatonini ja tenox, eli välillä teen niin että otan melatoninin puolikkaan paria tuntia ennen nukkumaan menoa ja sitten puolikkaan tenoxin vähän ennen maate menoa, tehoaa paremmin.

      Tietty joku nyt saattaa ajatella et miks kaksi ns. nukahtamislääkettä, mutta kun toi melatonini ei ole varsinaisesti muuta kun normaalia unirytmiä korvaava hormoni eli pimeähormoni.
      Siksi riittää esim. puolikas tenoxia koska se voimistaa sen tehoa.

      • myy7

        Olen kokeillut myös tuota melatonia, apteekista saatavaa. En kyllä huomannut siitä mitään apua! Mutta vielähän noita on tuossa purkissa vois joku yö koeillakin. tosin niitäkin taitavat mainostaa että alkaisi vaikuttaa vasta kun niitä käyttää pitemmän aikaa.


    • yhtä helv

      Kyl sen pitäis toimia heti siis sinä päivänä kun aloittaa, jos sulla on joku 1 mg:n niin se on aika vähän.
      Noi reseptilla saatavat on 3 mg. Mutta toki se ilman reseptiä saatava valmiste yhdessä tuon imovanen (puolikkaan) kanssa varmaan antaisi paremmat unet.
      Saattais olla ettei niin tulis sitä imovanen aamutokkuraisuutta.

    • Vaihdevuodetko?

      Kiitos kaikille vastauksista :) minulle lääkäri kirjoitti keväällä triptyl lääkettä jonka pitäisi parantaa unta. Vielä en ole sitä hakenut mutta aion sen nyt hakea. Keväällä heräilin aamuyöstä ja valvoin pari kolme tuntia jonka jälkeen torkahdin hetkeksi. Nyt uni jää liian lyhyeksi noin 5-6 tuntia kun minun mitäisi nukkua n. 8 tuntia jotta jaksan. Silmiä kirvelee väsymyksestä aamuisin enkä ole tuntenut pitkään aikaan itseäni levänneeksi ja virkeäksi yön jälkeen, päin vastoin. Tänään oli pakko ottaa särkylääke tähän kinttukipuun..... palaan töihin maanantaina 4 viikon lomalta entistä väsyneempänä.... välttelen lääkkeitä, mutta nyt olen valmis tekemään kaiken jotta olo korjaantuisi :)

      • maija-sisko

        olen melki 100 varma , että sinulla on Lymen Borrelliosi, minulla on ollut jo kymmenenvuotta, kaikki oireet sopii siihen , pyydä lääkäriäsi ottamaan kokeet vaikkei se aina näy esim verikokoeissa, mulla selvisi selkäydin bunnktiossa, mulla aivan kamalat jalkasäryt , särkee , säryt ovat sykleissä 1-3;n viikkoon ja sitten pitää paussia viikon ja kaksikin, minulla on kipulaastari, Triptyl, burana 800 ym lääkkeitä
        ole rohkea ja mene testeihin, vaikka tästä taudista e3i oikein parane koskaan, kaikkea hyvää, maija


    • Kilppari väsyttää

      Kilpirauhanen?

    • Vaihdevuodetko?

      Ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa, kokeet on otettu. Tosin luin eilen lehdestä, että vaikka arvot olisi viitearvojen sisällä, silti vajaatoiminta voisikin olla piilevänä. Minulla muistaakseni oli arvot 13 ja 2,9. Sitten minulta otettiin myös se jokin käänteinen kilppari, sekin oli ok.

    • sitäkö se onkin

      Olen 43 - vuotias ja kärsin ajoittain kaameasta jalkasärystä se on usein juuri menkkojen seutuun kipeänä. En ole koskaan ajatellut, että se voisi olla vaihdevuosi oire, mutta tuota lukiessani jäin miettimään sitäkö se onkin!? Olen ajatellut sen lähinnä joksikin iskiaskivuksi ym, sillä kuvaus sopii siihen ja kipu on todellakin sietämätöntä! Onko kipusi samanlaista? Olisihan se toisaalta helpottavaa tietää, että siitä se vain johtuu kun en lääkäriinkään ole sen kanssa osannut mennä kun se kuitenkin aina parissa viikossa häviää. Ja alkuun siihen määrätään ainoastaan särkylääkkeitä. Muuten vaihtarioireet tulevat ja menevät menojaan, kierto on hieman lyhentynyt. Mutta tuo yöllinen vessassa käynti on kyllä tullut melkein joka öiseksi mikä ennen oli todella harvinaista.
      Tsemppiä jalkakivun kanssa, se on toisinaan todella hermoja raastavaa!

      • vaihdevuodetko?

        Jalkakipuni on sellaista vaeltavaa lähes päivittäistä. Usein jotakin kohtaa jalasta jomottaa niin kovasti, että tekisi mieli huutaa. Kannattaa lukea netistä vaihdevuosien oireista. Siihen kuuluu mm. Lihas ja nivelkivut. Itselläni kaikki alkoi joskus viisi vuotta sitten kesälomallani jolloin sairastuin ihmeellisesti. Tuolloin olin ensin päivän kuumeessa, leukani puutui ja kuinka ollakaan jalkasärky oli kamala, kävely postilaatikolle oli kova juttu. Pahinta kesti kolme viikkoa tunto palasi leukaan joulun tienoilla. Silloin epäiltii mm. Borreliaa verikokeita otettiin kamalasti, mutta mitään ei löytynyt. Läääri epäili kuitenkin, että olisin saanut jonkin viruksen jonkun ötökän pistosta. Tämän tapauksen jälkeen jalkani on olleet enemmän tai vähemmät kipeät. Jalkakivun lisäksi jalkani ovat voimattomat ja jotenkin huterat. Siksi aina välillä iskee pelko ms taudista... iskias kipu tyyppistä kipua ei minulla ole, siitä kärsilasta odottaessa. Jalkakipusi voi hyvin johtua vaihdevuosista, mutta kannattaa silti kuulostella ja käydä lääkärissä. Tsemppiä sulle:)


    • sitäkö se onkin

      Kiitos tiedosta! :D Ehkä pitää alkaa seuraamaan tuota paremmin. Kärsin itse joskus vuosia sitten iskiaksesta ja totta kai ajattelin sen "palanneen"! Mutta sitä olen ihmetellyt, ettei se enää olekaan ihan varpaisiin asti ulottuvaa vaan nyt se ulottuu vain polveen asti ja säryt ja tuntemukset on lähinnä sääressä ja totta, nyt ajatellen se kipu vaihtelee paikkaa, toki jomottaa sieltä missä särky on ollutkin, mutta ei niin pahasti kuin siinä uudessa paikassa. Ja särky todellakin on toisinaan niin kamalaa, että tekisi mieli vain kiljua! Viimeeksi kun kipua oli mietin, että uskallanko lähteä töihin kun en tiedä "kantaako" jalka se tuntui niin voimattomalle, mutta kun liikkeelle pääsi se helpotti oloa. Tuota on nyt pari kuukautta kestänyt siis parien menkkojen seutuun ja odottelen, että kohtahan se tietysti alkaa.... :( Täytyypä katsoa ja kuulostella ja mennä lääkäriin ehkä se oireilee minulla näin, toki muitakin vaivoja löytyy jo, mutta jos tuo on sitä niin kaikki muu onkin sitten tosi pientä ja ne kestän mielelläni!! ;D
      Minullekin on aikoinaan (vuosia vuosia sitten) tehty borrelia kokeet, muttei mitään löytynyt, että olisiko siinä sitten joku selitys....??????
      Yritetään kestää! :)

      • Näppylöitä oomme kaikki

        Ei voi olla totta, olen 52 v ja ajatellut rennosti että olen päässyt vaihtareista yli ilman mitään kummempia oireita. Tosin olen saanut ärsyttävän rumia näppylöitä kaulaan ja rupesin niitten poistosta lukemaan kun eksyin tänne. Ja mitäs näinkään, jalkasäryt! Juuri sellaista minullakin on ollut mutta en todellakaan ole yhdistänyt niitä millään tavalla vaihdevuosiin! Oppia ikä kaikki.,


    • kokemus1+

      Uskomattomalta tuntuu mutta kun aloin syömään d-vitamiinia niin jalkaoireet katosivat.

      • sitäkö se onkin

        Olet sitten onnekas, sillä itse olen syönyt sitä pitkään, mutta ei se tuota jalkasärkyä kyllä ole pois kokonaan vienyt. Samoin magnesiumia syön, niistä koen jotain hyötyä kuitenkin olevan, mutta ajoittain särkee kuitenkin.


    • Tyynellä mars

      Aloittajalla vaihdevuosioireita, niin tuttua!

    • aiaijaaja

      Minulla vaeltava nivelkipu oli kyllä borrelioosia ja juuri samallatavoin jalat tuntui lähtevän välillä alta.

      • aiaijaaja

        Jäi mainitsematta, että vaihdevuosien myötä ilmaantui myös nivelrikko, mikä kipuilee yhtälailla, mutta se on pysynyt toistaiseksi hyvin kurissa gluteenittomalla-maidottomalla ruokavaliolla.


    • outokipu

      Minä olen 47 vuotias ja parin viimeisen kuukauden aikana on ollut outoa kipua jaloissa, säärissä ja alavatsalla munasarjojen kohdalla. Vatsan kohdalla kipu muistuttaa kk kipuja, mutta on vähän lievempää. Kipu säteilee reisiin, sääriin joskus jopa varpaisiin asti. Gynellä käynyt viime viikolla, ultrattiin munasarjat ja kohtu mutta siellä kaikki näytti normaalilta. Kipu tulee yleensä
      noin kaksi viikkoa ennen kuukautisia. Onko tämä esivaihdevuosi oire? Kk kierto on ollut 24-30 päivää viimeisen vuoden ajan.

    • kuumiss3

      Vaihdevuosioireita nuo jalkakivut todennäköisesti? Sinnittelin aikani luontaistuotteilla mutta hain lääkäriltä hormoonilaastarit jotka auttavat! Turha pilata elämää ja kärvistellä puoliväsyneenä.

    • Kaimasi

      Tunnistan nin vahvast i liikkuvan nivelkipusi että meinasin itkeä. Olen47,mulla ei menkkoja yli vuoteen mutta kohonneet borrelia-arvot jotka jonkun erityskokeen kautta todettiin olevan liian matalat diagnosiin. Apua olen yrittänyt saada lääkäreiltä mutta minussa ei kuulemma ole mitään vikaa koska kokeet kaikki muut ok. En saa lähetettä eteenpäin enkä lääketieteestä ymmärrä jotta osaaisin hakea apua yksityiseltä puolelta. Osaatteko opastaa minua jatkoon?

    • Kyrsiintynyt

      49v ja helvetillisesti juilivat, repivät jalkapöydät/varpaat. Nilkka murtui vuosi sitten ja siitä se sitten alkoi, siis tällaiset ihmeelliset kivut molemmissa jaloissa. Eläissäni ei ole moisia kipuja ollut, onkohan tämä lopullista. Hermot menee, kun ei voi keskittyä mihinkään, eikä edes nukkua. Mummutaudin oire vai borrelioosi? Zemppiä kaikille. Emme ole yksin.

      • Anonyymi

        Minä 60 v ja hirveät säryt saan, jos en syö n. 5000 mcg hyvin imeytyvää B12-vitamiinis. Just olin 2vk vahingossa 2000 mcg annoksella ja ihmettelin, miksi särkee. Luulin reuman tms. alkavan. Sitten muistin ostaneeni matalapitoisempaa B12:ta, kun muuta ei löytynyt ruohonjuuresta. Otan nyt 2,5 tablettia kolmatta päivää ja kivut alkavat hellittää. Eli minulla tällainen kivun syy. Piikkejä en hae, näitä tabuja voi ottaa säännöllisesti itsekin.


    • Anonyymi

      Aamulla kun herään, polvia kurtistaa, kädet ovat turrat olkapäihin asti, päässä puristava tunne kuin ihoa kiristettäisi päälaelle. Kaikki nämä oireet johtuvat vaihtareista. Limakalvo alkoi kasvamaan uudestaan, niin ehdin olla välillä terve muutamia viikkoja, mutta kävin gynellä. Määräsi Proveraa 10 pv kuuri, yritetään vuotoa, niin kaikki oireet palasivat

    • Anonyymi

      Ne ovat vaihdevuosioireita: estrogeeni vähentää tulehdusreaktioita ja sen vähentyessä ja lakatessa vaihdevuosien aikana tulehdussolut pääsevät tekemään tuhojaan mm niveliin ja lihaksiin, myös luusto alkaa heiketä ja verisuonet rappeutua. Vaihdevuodet vanhentavat kehoa ja aivoja isommalla hyppäyksellä. Myös suolistossa ja aivoissa on estrogeenireseptoreja, joten estrogeenin vähetessä tulee mieliala-, muisti- ja unettomuusoireita sekä lämmönsäätelyhäiriöitä. Keho ikään kuin "huutaa hädissään", kun se ei saa tarvitsemaansa hormonia: aivolisäke piiskaa munasarjoja tuottamaan enemmän hormonia, mutta se ei onnistu munasolujen loputtua => vaihdevuosioireita. Oireet kestävät keskimäärin 5-7 vuotta, joista 3 ekaa yleensä pahimmat. Jotkut eivät niitä juuri huomaa, mutta toiset kärsivät pahoista oireista koko loppuelämän - ja kaikkea siltä väliltä. Hormonihoito auttaa, jos oireet ovat pahat ja sen käyttämiselle ei ole estettä. Rintasyöpäriski kasvaa vähän hormonikorvaushoitoa käyttäessä, mutta yhtä paljon riskiä nostaa runsas ylipaino tai melko pienikin viikottainen alkoholinkäyttö tai tupakointi. Suurin osa rintasyövän saaneista ei ole ikinä käyttänyt hormonihoitoa tai hormonaalista ehkäisyä = 26 kpl 1000 naisesta 10 vuoden aikana. Hormonikorvaushoitoa käyttävistä tulee 8 lisätapausta.

    • Anonyymi

      Estro-Elli se on taas yönsä viettänyt jakelemassa neuvojaan. Ei se ihminen aivopesulla ala mitään käyttämään, omalla järjellä tekee päätöksensä

      • Anonyymi

        Kaikki tiedot arvokkaita. Hirvittävää kiristelyä taas päänahkoissa. Ihan käsittämätöntä että tämmöset kivut saa nukkuessa


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe