Mobiilisovellus + yrityksen perustaminen

jokaiseenpuhelimeen

Moi!

Olen nuori myyntialan ammattilainen ja tehnyt erinäisiä myyntihommia koko pienen ikäni. Nyt olen kehitellyt ja saanut idean loistavasta mobiilisovelluksesta, jolle varmasti löytyisi sekä käyttäjiä, että mainostajia sitä myötä kun käyttäjiä on tarpeeksi.

Tässä vaan on ongelma. Olen vakituisessa työsuhteessa, saan säännöllistä palkkaa ja maksan asuntolainaa, lapselle vaatteet ja bensat, vakuutukset ym.. Kyllä te tiedätte. Yrittäjyydessä on tärkeää osata heittäytyä ja se ei varmasti tulisi olemaan ongelma, kyllä minä sen uskaltaisin tehdä, mutta kun ei ole vielä mitään pohjalla.

Ajattelin siis, että homma menisi näin: laittaisin säästöistäni rahan Oy:n perustamiseen (eikös sen saa nostaa pois sen jälkeen, kun firma on perustettu?). Sen jälkeen etsisin koodarin/sovellusten tekijän ja tarjoaisin hänelle reilua siivua yrityksestä. Sen jälkeen kun meillä on kättä pidempää tarjottavana, voisimme etsiä bisnesenkelin tai yritystukia.

Haluaisin mielipiteitä. Onko tämä realistista ajattelua? Saako koodarin hommiin noin helposti? En tunne ketään osaajaa, mistä heitä löytäisi? Miten voi luottaa siihen ettei koodari vie ideaa mukanaan ja mulle jää luu käteen? Itse hoitaisin kyllä mainostilan myynnin yrityksille ym. asiat, mutta tekniikasta en ymmärrä mitään.

Kaikki, jotka tietävät jotain aiheesta, kiitos jo etukäteen.

27

4892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dynamites

      Luulen että juuri tuo jonkun mukaan saaminen antamatta niin paljon tietoja että he ottavat idean ja menevät muualle voi olla haastavaa. Parastahan olisi ollut juuri joku tuttu, tai tutun tuttu johon tietää että pystyy luottamaan.

      Onko sinulla itsellä sen verran bisnespuolen osaamista että pystyt tarjoamaan yritykseen hallinnollista puolta? Tarkoitan markkinointia, liikesuunnitelmien laatiminen, taloudelliset asiat ym ym...

      Minusta tuntuu että olisi fiksuinta kun löytäisit jonkun koodarin joka on valmist satsaamaan myös rahaa yritykseen, kuten sinäkin satsaat. Tietysti on eri asia, jos sinulla on tarjota vain idea rahat, ja koodari kuitenkin tekee varsinaisen duunin...

      • jokaiseenpuhelimeen

        Hei!

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Uskon, että lts:n tekeminen, markkinointi ja myynti sujuvat minulta hyvin. Verotekniset asiat kirjanpito vaativat vielä harjoittelua, mutta sekin varmasti ratkennee.

        Tarkemmin kun mietin, saattaisin löytää jonkun luotettavan tekijän. Tulisikohan sovellus tehdä ensin suositulle iOS-alustalle ja sitten vasta androidille tai Windowsille.

        "Minusta tuntuu että olisi fiksuinta kun löytäisit jonkun koodarin joka on valmist satsaamaan myös rahaa yritykseen, kuten sinäkin satsaat."

        Tässä olisi etunsa. Mm. sitoutuminen yhteiseen yritykseen ja osakkeiden jakokin olisi reilu 50/50. Mitenkähän kaupungin "yrityspalvelu" tai muu laitos suhtautuisi, jos menisi liikeidean, LTS:n ja selkeiden kuvioiden kanssa ja pyytäisi rahoitusta vasta perustetulle yritykselle? Saisikohan niillä rahoilla palkattua koodaajan? Eikös nyt ole kuuma juttu tämä teknologia-yritysten perustaminen ja rahoitus?

        "Tietysti on eri asia, jos sinulla on tarjota vain idea rahat, ja koodari kuitenkin tekee varsinaisen duunin... "

        Minusta tässä kiteytyy juuri tämä dilemma. En halua käyttää ketään hyväkseen, sanella mitä täytyy tehdä ja koodari raataa monta kuukautta sovelluksen eteen. Mun pitäisi siis perustella oma osaamiseni yrityksessä ja em. asiat olisivat niitä.


    • dynamites

      Ymmärtääkseni iOS:llä tekee ihan hyvää fyffeä. Noista mainitsemistasi niin Windows ilman muuta viimeisenä, iOS tai Android ehdottomasti ensimmäisenä. Tästä löytyy tietoa kyllä sitten koodarilta, kun semmoisen löydät.

      Paras tapa saada rahoitusta on käsittääkseni käyä uusyrityskeskuksen kautta, siellä saat myös vähän reaktiota ideallesi ja pystyt niiden avulla sitten muodostaa ideasta toimiva yritys. Tämän jälkeen pankkiin. Moni puhuu myös Finverasta, mutta kuuleman mukaan kannattaa ennemmin kilpailuttaa pankit os on mahdollisuus.

      Itsessäänhän tuo koodaaminen jne ei ole niin rahaa vievää, ainoastaan jos joutuu niin kuin mainitsitkin, palkkaamaan jonkun. Tämähän on se parempi tapa jos rahaa löytyy, mutta ei ole koodaria jota tunnet 100%. Tämän henkilönhän voi tuoda myös myöhemmin mukaan omistukseen...

      Ja laadit LTS:n niin että siinä on laskettu se palkattu koodaaja mukaan.

      • applikatio

        Jos esität itsesi tasavertaisena 50/50 yhtiökumppanina ja pystyt saamaan myös sen koodarin uskomaan ideaasi ja sen potentiaaliin ja näytät että sinusta löytyy luovuutta ja teet itse paljon töitä markkinoinnin ja liiketoimintasuunnitelman kanssa niin kyllä tuohon varmaan koodari löytyy. Tärkeää että koodari on kanssasi hyvässä tiimihengessä ja motivoitunut eikä halua vain saada hommaa hätäisesti koodattua nopean palkan takia.

        Laadukkaiden mobiilisovellusten tekeminen vaatii kuitenkin monenlaisia taitoja kuten koodausta, käyttäjätestausta ja luovaa suunnittelua. Paras olisi jos löytäisit yrittäjähenkisen moniosaajan jonka verkostoista löytyisi apuvoimia silloin kun omat taidot loppuvat.

        Alustana suosittelen ehdottomasti iOS. Siellä ne rahat tehdään.


      • jokaiseenpuhelimeen
        applikatio kirjoitti:

        Jos esität itsesi tasavertaisena 50/50 yhtiökumppanina ja pystyt saamaan myös sen koodarin uskomaan ideaasi ja sen potentiaaliin ja näytät että sinusta löytyy luovuutta ja teet itse paljon töitä markkinoinnin ja liiketoimintasuunnitelman kanssa niin kyllä tuohon varmaan koodari löytyy. Tärkeää että koodari on kanssasi hyvässä tiimihengessä ja motivoitunut eikä halua vain saada hommaa hätäisesti koodattua nopean palkan takia.

        Laadukkaiden mobiilisovellusten tekeminen vaatii kuitenkin monenlaisia taitoja kuten koodausta, käyttäjätestausta ja luovaa suunnittelua. Paras olisi jos löytäisit yrittäjähenkisen moniosaajan jonka verkostoista löytyisi apuvoimia silloin kun omat taidot loppuvat.

        Alustana suosittelen ehdottomasti iOS. Siellä ne rahat tehdään.

        Kiitos näkemyksistäsi.

        Tietäisin yhden hepun, joka tekee ammatikseen näitä ja sieltä taustalta löytyy yhtiö ja osaajat ihan mihin tahansa, mikä on nykyään sovelluksissa mahdollista. Mutta se vaatii rahaa. Kenties tämä tuttuni kerkeäisi tekemään alustan ja joku muu "hifistelisi" eli hienosäätäisi sen loppuun. Kenties..

        Mitä luulette, tarjoaisiko uusyrityskeskus apua tähän osaajan etsimiseen ja löytämiseen? Mietin tässä vielä, että missä menee raja, kannattaako jättää päivätyö ja hypätä kelkkaan. Ainakin pitäisi olla jotain incomia, mutta sovelluksissa se ei tule kovinkaan nopeasti.


    • Riskibisnes

      Kai olet googlettanut ja tutkinut sovelluskaupat, ettei kyseistä sovellusta ole jo markkinoilla? Yleensä kaikki hieno on jo keksitty..... ja sovelluksen kehittämisessä tuotantoon menee kuukausia. Noita sovelluksia kun ei voi oikeen edes patentoida, koska se vaatisi maailmanlaajuisen pantin. Lisäksi kilpailijat tulee HETI perässä apajille.

      Esim. viime talvena esiteltiin Kaleva-lehdessä Oululaisen ohjelmoijan sovellus, joka näytti auton trippimittarin, kulutuksen yms. tiedot kännykässä anroid sovelluksena. Sen sanottiin olevan uusi keksintö.. tosiasiassa se oli keksitty jo paljon aikaisemmin ja sovelluskaupassa oli useita vastaavia jo myynnissä/jaossa (ilmaiseksi)

      • jokaiseenpuhelimeen

        Olen tehnyt taustatöitä tämän ajatuksen eteen. Mitään vastaavaa ei ole löytynyt, sillä liikeideani on yhdistelmä kahta olemassa olevaa sovellusta.

        Ja tämä tuleva sovellus olisi tarkoitus olla vientikelpoista kamaa, eli se sopii joka puolelle maailmaa ja sen tarkoitus on mullistaa mobiilin hyötymahdollisuus. Suomeksi siis tästä on tarkoitus tehdä ISO juttu. Tottakai, aloitellaan pohjalta, mutta kasvu täytyisi tapahtua nopeasti ja meillä täytyisi olla täysin valmis tuote, ennen kuin se lanssataan. Sekin oma juttunsa. Täytyisi herättää median kiinnostus ja saada välittömästi paljon käyttäjiä tälle.

        Tuo juuri on ongelma. Olemme pieniä tekijöitä, kun isot tekevät sovelluksen hetkessä ja lanssaavat sen sellaisella rytinällä, ettei meistä jää jälkeäkään. Tähän me mietimme ratkaisua, yksi olisi tehdä asiat vaan niin hyvin, ettei ole järkeä lähteä kilpailijan sovellukseen. Eli tarvitsemme nopeasti ison volyymin lanssauksen jälkeen..

        Ei tämä ole helppoa, ei todellakaan. Mietin koko ajan seuraavaa askelta.


      • pekka.posp
        jokaiseenpuhelimeen kirjoitti:

        Olen tehnyt taustatöitä tämän ajatuksen eteen. Mitään vastaavaa ei ole löytynyt, sillä liikeideani on yhdistelmä kahta olemassa olevaa sovellusta.

        Ja tämä tuleva sovellus olisi tarkoitus olla vientikelpoista kamaa, eli se sopii joka puolelle maailmaa ja sen tarkoitus on mullistaa mobiilin hyötymahdollisuus. Suomeksi siis tästä on tarkoitus tehdä ISO juttu. Tottakai, aloitellaan pohjalta, mutta kasvu täytyisi tapahtua nopeasti ja meillä täytyisi olla täysin valmis tuote, ennen kuin se lanssataan. Sekin oma juttunsa. Täytyisi herättää median kiinnostus ja saada välittömästi paljon käyttäjiä tälle.

        Tuo juuri on ongelma. Olemme pieniä tekijöitä, kun isot tekevät sovelluksen hetkessä ja lanssaavat sen sellaisella rytinällä, ettei meistä jää jälkeäkään. Tähän me mietimme ratkaisua, yksi olisi tehdä asiat vaan niin hyvin, ettei ole järkeä lähteä kilpailijan sovellukseen. Eli tarvitsemme nopeasti ison volyymin lanssauksen jälkeen..

        Ei tämä ole helppoa, ei todellakaan. Mietin koko ajan seuraavaa askelta.

        Kiinnostavia ideoita, olemme itsekin kehittäjänä osallistuneet useampaan tällaiseen kuvioon. Jos sattuisit olemaan pk-seudulla niin voisin kertoa tarinoita kahvikupin äärellä.

        Lyhyesti sanoisin että balanssin löytäminen koodarin tuoman työpanoksen ja sinun ideasi muiden töiden osalta on haastavaa. Talouselämän perusteisiin kuuluu että balanssi löytyy kun riski ja tuotto-odotus ovat kohdillaan.

        Idean kaupallinen potentiaali riippuu paljon toteutuksen laadusta. Lisäksi myynti ja markkinointi on oltava kattavaa ja osuttava nappiin.

        Vain murto-osa sovelluksista menestyy, valitettavasti. Tästä syystä rahan ja ajan sitominen ideaan sisältää suuren riskin. Ideat eivät myöskään useimmiten ole aidosti uniikkeja, ne voivat olla toteuttamatta monesta muustakin syystä.


    • Pete Jhkl

      Hyvä että ollaan yrittävällä mielellä liikkeellä. Mobiili sovellukset ovat tätä päivää ja kilpailu on kova. Sinulla näyttää olevan motivaation kuitenkin kohdillaan ja aina kannattaa yrittää. Oletko tukaillut muita mobiili sovelluksia tarjoavia yrityksiä? Suosittelen lukemaan esimerkiksi tämän yrityksen blogia. http://www.linja.com/fi/

    • Ersto

      Mikä tilanne?

    • Sisko160

      Miten kävi?

    • Kaapo13

      Kävi varmaan niin ku kaikille hyville ideoille. Ei jakseta/uskalleta viedä loppuun asti.

    • jokaiseenpuhelimeen

      Moi,

      Löytyi se tämäkin ketju vielä vuosien jälkeen. Aloittaja siis täällä.

      Tässä välissä tuli mentyä naimisiin, sain ylennyksen töissä ja taloakin rakennetaan parasta aikaa. Itse liikeidea ja sovellus, olette osittain oikeassa, se jäi taka-alalle, mutta ei unohtunut. Kuten huomaatte, aikaa on kulunut neljä vuotta, eikä vieläkään ole mitään vastaavaa tarjolla. Mainitsin alussa, että kyse olisi kahden sovelluksen yhdistamisestä, siispä: Yksi tunnettu (itse asiassa yksi isoimmista) tekijä pääsi lähelle, muttei kuitenkaan ihan. Toinen vähintään yhtä iso tekijä taas pääsi "omalla puolellaan" lähelle myöskin. Molemmat tahkovat miljardeja tällä hetkellä.

      Vieläkin se palo löytyy täältä, vaikka asiat ovat muuttuneet vuodesta 2013, sillä apajille on saapunut moninkertainen määrä kokeilijoita. Alkaa ympärillä myös lähes kaikki kaverit olla yrittäjiä ja niinhän se aina on ollut, että sitä haluaa itse ottaa riskinsä ja olla oman elämänsä herra. Aika on varattu uusyrityskeskukselle parin viikon päähän. Katsotaan onko siellä teknologian ja mobiilisovellusten päälle osaajia, vai vaatiiko se visiittiä Helsinkiin sitten. Katsotaan.

    • samaam

      Mikset käytä App Inventoria tai vastaavaa? Nykyään ei tarvitse olla koodari luodakseen appseja.

      • jokaiseenpuhelimeen

        Hyvä kysymys! Tosiaan näitähän on tullut viime vuosina paljonkin markkinoille, mm. Appgyver olisi loistava.

        Sen enempää asiaa tutkimatta, olen aina ollut siinä uskossa että näiden ohjelmien käyttö vaatii kuitenkin perusteknistä osaamista sovelluksen ominaisuuksista ja toiminnoista, ja toinen juttu on sitten se että eikös näiden app-rakentamissovellusten käyttäminenkin maksa jonkun verran?


    • Monnitäällä

      Heippa! Mikäs on teidän tilanne tällähetkellä?
      Mulle tuli juuri mieleen sellainen sovellus, millä olisi potentiaalia toimia. Sitä ei löydy mistään app storesta tai semmoisista, jotenka olisi ihan omanlaatuinen.
      En vain tiedä mistä aloittaa...
      Sovellus vaatisi varmasti työtä, sekä servereitä, että pääomaa.

      • Appi123

        Terve, itsellä myös sovellus idea jota aion lähteä työstämään. Onko täällä joku kuka on sovelluksen jo saanut tehdyksi? Osaavia koodareita taitaa nykyään olla paremmin saatavilla, mutta mistä heitä kannattaisi etsiä? Kaikki samanhenkiset sankarit täällä voisi kokoontua kahvikupin äärelle Helsingissä. Löytyykö mielenkiintoa?


    • Snaae

      Helsingissä kiinnostunut hep! Olisi loistavaa kokoontua porukalla, itse ihan ummikko mutta idea kytee päässä :)

    • tkorhonen

      Tärkeää on ymmärtää, että pelkkä idea on nollan arvoinen. Et siis voi saada koodaria tekemään mitään lupaamalla puolet ideasta, so. nollasta.

    • Uteliastsemppaaja

      Mites aloittajan projekti on edennyt. Vuosi taas vierähtänyt edellisestä.

    • Kehittelijä

      Aloittaja, onko homma edennyt? Itselläni on kypsynyt vuosikausia eräs erittäin potentiaalinen liikeidea, joka vaatisi loppuun asti hiotut nettisivut ja tietysti myös mobiiliapin. Yöunetkin meinaa mennä, kun olen niin tohkeissani jalostamassa ideaani. Olen myös varannut ajan yrityskeskukseta ap:n tavoin. Olisi erittäin kiva kuulla, miten sinulle kävi.

    • Naukkis33

      Kuulostaa hyvältä ja itse asiassa olen samassa pattitilanteessa, kun liikeidea kypsynyt. Tänään olen lueskellut blogeja rahoitukseen liittyen (https://creditlaina.fi/yrityksen-rahoitus/) ja nyt vasta älysin, että jos lainaa saa ilman vakuutta kohtuullisella korolla, niin voisi sitäkin miettiä.

      Silloin jäisi säästöt kuitenkin pahan päivän varalle ja kun on kuullut niitä tarinoita, jossa oma koti on pantattu firman lainan vakuudeksi niin voin kyllä kuvitella stressitasot, kun bisnes ei rullaakkaan ihan nappiin.

      Mikä tilanne muilla? Joko ootte saaneet papereita PRH:ään? Ja aloittajalle vielä kiitos hyvästä pohjustuksesta. Itse näen kans järkevänä tehdä proton valmiiksi ja testata markkinoita ja sitten vasta hakea enkelisijoittajaa.

    • Kehittelijä

      Morjens. Laitoin tossa pari viikkoa sitten viestiä ja olen käynyt nyt yrityskeskuksessa, josta sain hyviä vinkkejä ja pari hyvää kontaktia. Nyt minulla on myös yhteistyökumppani ja lähdemme luomaan raakaversiota ja etsimään ensimmäisiä potentiaalisia testaajia. Vielä on pitkä matka edessä, mutta juuri nyt intoa riittää parhaimmillaan 20h vuorokaudessa.
      Oy on tarkoitus perustaa proton pohjalle, jonka jälkeen rahoittaminen helpottuu (siis jos konseptille saadaan riittävä testikäyttäjäkanta).
      Ei tämä niin vaikeaa ollut tuumasta toimeen lähteä!
      Nostakaa perseenne penkistä ja ruvetkaa hommiin. Heh :)

      • Anonyymi

        Oma sivustosi, jolle yrität saada kävijöitä? Yritä paremmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma sivustosi, jolle yrität saada kävijöitä? Yritä paremmin

        Backlinkkien takia täällä omia sivuja mainostetaan.


    • Anonyymi

      Tuleva konkurssi, saamaton taivaanrannanmaalari, kuvittelee että homma on siinä kun on koodattu. Rahat menee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5269
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1552
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      190
      1430
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe