viro ei ole hyvä paikka asua..

no money honey

Olen perheestä jossa isäni on suomalainen ja äitini virolainen.
Mutta äitini muutti isäni mukana suomeen asumaan.
Äitini opiskeli suomessa itselleen uuden ammatin ja työllistyi heti valmistumisen jälkeen suomessa ja sitä lähtien hän on ollut vakituisesti töissä.
Olen paljon elämäni aikana käynyt virossa äitini puolen sukulaisten luona kyläilemässä. Virossa ovat niin pienet palkat,että lähes kaikki sukulaisteni lapset asuvat viellä kotona vanhempiesa luona vaikka he ovat täysi-ikäisiä koska virossa palkat ovat nii pieniä,että se ei riitä vuokraasunnon vuokran maksuun eikä ruokaa välttämättä olisi varaa ostaa.
Ollessani joskus itse työtön suomessa kerroin eräälle virolaiselle serkulle ,kuinka paljon työttömät saavat rahaa suomessa kuukaudessa.
hän kertoikin,että saa töistä palkkaa vähemmän ,kun suomessa työttömät saavat rahaa kuukaudessa.
Virossa ei ole kuulemma niinkuin suomessa sosiaalitoimistoa josta saisi rahaa eikä välttämättä työttömänäkään saa yhtään rahaa.
Monet sukulaiseni ovat muuttaneet virosta suomeen asumaan koska täällä saa töistä enemmän palkkaa,kun virosta. Osa sukulaistani on myös lähtenyt töihin muihi pohjois-maihin..
Ymmärrän hyvin miksi virossa on rikollisuutta koska palkat ovat siellä niin pieniä eikä ihmisillä ole paljon rahaa käytettävissä.

30

3181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusliberalismi varjo

      Ennen uudelleen-itsenäistymistä 20v sitten Viro oli osa kommunistista neuvostoliittoa jossa kaikilla oli työtä.
      Neuvostoliiton romahduksen jälkeen Viron johto otti 180 asteen käännöksen ja teki maasta eräänlaisen pikku-USA;n.

      Viro siis ei ole ns pohjoismainen hyvinvointivaltio jossa suuret sosiaalietuudet. Vain minimaaliset semmoiset on Virossa olemassa.
      Tarkoitus on että itse elätät itsesi kuten amerikassa. Joko olet töissä jonkun työnantajan alaisuudessa tai sitten perustat oman firman.

      Harmi vain että se käytännössä ei ihan toimi niin.
      Kymmenet tuhannet virolaiset elävät sellaisessa köyhyydessä josta suomessa päästiin eroon jo monta kymmentä vuotta sitten.

      • apua tuli antaa

        Kommunismin jälkeen apua tuli Amerikasta asti miljoona tolkulla. Neuvostoaikana opittu ahneus pilasi kaiken. Säälittävintä on miten nämä pitävät näitä rahoja törsännyttä Mereä kansallissankarina.


    • Onnitella sopiisilti

      Onhan tuo lähihistoria ollut tiedossa. Mutta opettavaista on lukea itse lähellä tilannetta eläneen kertomana.
      Sen sijaan ei tilanne ole kovin ihmeteltävä, vaan olosuhteista johtuva. Ei voi olla yltäkylläistä elintasoa ja sosiaaliturvaa kuten meillä Pohjoismaissa, koska ovat jokseenkin nollasta lähteneet 1991. Tilannehan oli kuin matto olisi vedetty alta ja pudottu ankeaan todellisuuteen. Ei se NL:n aikainen elämäkään mitään hääviä ollut, se näkyi ja tuntui kun olin siellä käymässä vuonna 1976.
      Eikä Virolla ole suuria luonnonrikkauksia, ei malmeja, vain palavaa kiveä ja kalkkia, ei vesivoimaa, ei suuria metsiä ja pellotkin ovat osaksi karuja ja kivisiä. Valmistavaa teollisuutta oli NL:n ajalta, mutta sen soveltaminen markkinatalouteen ei ollut helppoa eikä synnyttänyt monia menestyviä tehtaita. Kävin muutamissa tehtaissa muutoksen vuosina, vaikea on keksiä mitä tekisi kotimaan markkinoille ja vientiin esim. konepaja, joka oli tehnyt Sputnikin osia. Kun kysyin pääinsinööriltä että mitä osaatte tehdä, tämä vastasi: jos kuuhun lähdetään niin me teemme avaruusaluksen.

      Mutta kovasti yrittämällä ovat edistyneet ja saaneet kansainvälisiltä firmoilta tilauksia ja tytäryhtiöitä Viroon.

    • tallinnalainen1

      Moi,
      loe Eestin historiaa.
      Idännaapuri surmasi aika paljon kansoja kommunistien aikaa. Myös Eesti oli miehitetty 3 kertaa, ca 50 v aikaan. Siis venäjän työlisklassin diktatuuri haluasi hävitää demokraatisen eestin ja toiset naapuri maat ja kansat.
      Katso mitä teki Suomi kylmän sotan aikana. Ensin jätkosotan jälkeen antoi eestiläiset sotilat joka sotivat Suomen vapauden puolesta N-Liitolle. GULAGin.
      Sitten toiset ebädemokraatiset yhteykset ja yritykset kylmän sotan aikana. Lännesta katsotuna oli Suomi N-Liiton "liitolainen".
      Pointi on, että Eesti on antanut korkean hinnan Eestin ja EU vapauden puolesta.
      Kiitos kaikille demokratian ja vapauden ystävälle!
      Vielä 2013 ei osaa Suomi otta puoli demokratiaan (NATO) ja diktatuurisen Putinin venäjän välillä. Naispresidentti oli ylpeä komraatisuudesta Putinin kanssa- what was the POINT?
      Anteksi mun eestinsuomea :=)

      • Buahhahhahhaaaa

        Ma ei usu ett see "no money honey" kes kirjuti esimesed sõnad, on oige estlane. Minu meelest ta on sommi, kes tegi provo, nagu sommid ise ütlevad. Ta tahab ett siin kirjutavad need sommid, kellele eesti ei meeldi.
        PS. Sinu soomekeelest sai täiesti aru.


      • lendur

        Mina olen Eestisse kolinud juba 15a tagasi, abiellusin eesti naisega. Minu kogemused on head. Riik on arenenud sel ajal. Kindlasti on ka vanad ja töötud halvas seisus. Ikka armastavat Eestid...


      • maeitea

        Muidugi see teemaalustaja pole mingi eesti-soome segaperest, muidu kirjutaks siis JUTTUTOAS eesti keeles.

        See on vist SUOMI24 kõige koomilisem foorum üldse. Kunagi 15 aastat tagasi oli veel sõbralik kogemuste vahetamise koht. Eestlasi oli Soomes vähe, siis sai elu ja asjaajamise kohta nõu küsida, sõbralikud soomlased hea meelega aitasid.
        Väga harva mõni kraaksatas, et kõik eestlased on vargad ja naised prostid.

        Hiljem aga ilmus siia igasuguseid visse, kes ainult halba otsisid Eestist ja üritati igati eestlasi mingite madalalaubalistena näidata.

        Ma ise pole vist neli aastat siin käinud, praegu juhuslikult sattusin ... ja jälle kohe selline provokaator täitsa tüüpilise teema üles kiskunud. Ei tea, mis näljarottide suguvõsa tal on seal Eestis, kui kõik on mööda maailma laiali jooksnud?
        Minu tuttavad ja sugulased elavad kõik hästi, välismaal käiakse küll ülikoolis, aga Eestist ei kavatse keegi ära minna. Ise ka abiellusin vanemas eas, korteri jätsin pojale, suvila on alles.

        Oma hariduse sain Eestis, Soome riigile pole ma maksma läinud. Suurem osa pensionit tuleb ka Eestist Soomes töötatud mõningate aastate eest lisaks.

        Ma ei saa aru, mis inimesi vaevab, et otsivad nn "EESTI FOORUMI" üles ja hakkavad siin eestlastele näkku kargama SOOME KEELES? Eestlased tulevad ju Soome tööd tegema. Ma ei ütlegi, et kõik imetoredad on. Minu praeguses kodukohas peale minu polegi eestlasi, kõigi inimetega olen siin sõbralikes suhetes.


    • hahahaaa

      _Monet sukulaiseni ovat muuttaneet virosta suomeen asumaan koska täällä saa töistä enemmän palkkaa,kun virosta._

      ja monet suomalaiset ovat suomesta muuttaneet viroon että virosta saisi tämän pienen palkan. koska heillä ei ole ammatia ja suomessa ei ole heillä töitä. niin he sanovat.

      • Malle r

        Viros on asumassa myös Kalle Palander, Jari Litmanen, Sikke Sumari ja monet selliset tohtorit, joilla on paljon Suomest tulevat potilat. Yks hammaslääkäri sano eestin lehdes ett ei ole nii palju kilpailu kui Suomess ja asiakkaat piisaa. Saa paremmin nyt palkkaa kun ei ole suuret kulut.


    • küsin

      Nii, ja miks sa seda eesti keeles ei kirjuta? Ei oska?

      • Buahhahhaaa

        Tuli meelde ett see "hahahaaa" on samal poolel nagu me, ett talle ei meeldi pahatahtlikult kirjutatud... Arvan ett eestikeelt ta ei oska aga hea jos on soomlane kes on neutraalne...


    • kun pitää mielessä

      Näiden virolaisten kanssa pärjää, kun muistaa että ehkä 10% heidän puhumastaan saattaa olla totta.

      • Buahhahhhaaaaa

        Suomalaisten hallitus se vasta rehellinen on. Ja Kela tietää suomiporojen valheet oikein hyvin....
        Paljon on rehellisiä myös teiän vankiloissa...
        Ja rehelliset teillä tekee perhesurmia, paloittelumurhia, ajaa autoilla kuoliaaksi sivullisia kun se rattihumala on niin rehellistä....
        Ympäristörikokset teil on pahat, roskat luontossa, metsäs, kadul...
        Graffitit joka paikas, niitä historiallisissa taloissa myös. Hyi suomalaiset.


      • pitää pitää

        Kun pitää mielessä että Sinun puheestasi on totta n. 2 %.


      • Buahhahhaaaaa
        pitää pitää kirjoitti:

        Kun pitää mielessä että Sinun puheestasi on totta n. 2 %.

        Ai sä ei ulos mene ollenkaa, vai on silmis vika jos ei graffiti näe? Voi sinua raukka, mine optikolle, saat rillit.

        Ai sä ei iltapäivälehtiä lue, ei näe rikosuutisia, mine optikolle ja saat rillit.

        Yhel sanal LOL sulle, sain päivän naurun taas suomiporolt :D


    • se pieni ero

      Suomen poliitikot sentään yrittävät puhua totta (vrt. Anneli Jäätteenmäki: "yritän puhua niin totta kuin vain voin"), mutta virolaiset eivät edes yritä puhua totta.

      • Buahhahhahaaaaaa

        Yhel sanal: LOL

        Älä nyt jaksa, suomiporo, kuulostaa väsyneelt :D


      • kohe5
        Buahhahhahaaaaaa kirjoitti:

        Yhel sanal: LOL

        Älä nyt jaksa, suomiporo, kuulostaa väsyneelt :D

        Mikä näitä virolaisia METSÄSIKOJA pännii.


    • minun neuvo

      pysy kotona suomessa , vaikka äiti on virolainen (huora) niin virossa kukaan ei kaipaa semmoista roskaa. On ihan hyvä että kaikki pa.kaa valuu Virosta ulkomaille! suurin osa sinun sukulaisista on varmasti ryssia eli Keskustapuoluen faneja joten tervemenoa.

      • Fiksu suomalainen

        Huokaus*
        Tuonkin kirjoitti muka-virolainen...
        Miksi suomalaisilla on niin kova hinku tälle foorumille purkamaan paineitaan?
        Kuulkaa, hankkikaa oma elämä ja pysykää poissa tältä foorumilta.

        Käsittämättömän jonnemaista meininkiä...


    • Vielä en voisanoa, onko Viro hyvä maa elää, muutan sinne vasta kesäkuun alussa.
      Kyllähän minä tietysti itse pärjään siellä norjan eläkkeellä. Minä suunnittelenkin virosta lÿtää yrityksiä jotka vois vied tuotteita suoraan norjaan, ilman suomalaisia välikäsiä, jossa hinnat tuplaantuu, ja siks ei pääse markkinoille.
      Suomalaiset yritykset kusettaa virolaisia.
      Suomalainen tytäryhtiö myy suomalaiselle äitiyhtiölle omakustannushintaan, sillon ei tule viron yhtiölle voittoa, eikä veroja. Äitiyhtö suomessa myy tavaran edelleen vaikka norjaa, hintaan joka paraiten sopii verotukseen. Norjassa oleva toinen tytäryhtiö taas myy täydellä norjan hinnalla, rahaa tulee kun roskaa. Se otetaan pois osakevoittona jota ei norjassa veroteta. Ja suomen firman omistajat hieroo käsiään tyytyväisenä.

      • 333666

        Vaikka se noin menisi niin siltikin siitä myös virolaisetkin saisivat. Sen tytäryhtiön töissä olevat virolaiset saisivat palkkansa ja viron valtio näistä palkoista veronsa.3


    • lendur

      Ehkä sinulla on väärät tiedot . Kyllä joka maassa on omat lait, myös verotukseen. Viro on järjestäytynyt maa..

      • Minä vaan tunnen nuo porsaanreiät, koska olen itse ollut tässä gamessa mukana.


      • muutatuskin
        Eikka59 kirjoitti:

        Minä vaan tunnen nuo porsaanreiät, koska olen itse ollut tässä gamessa mukana.

        Taitaa ne 'gamet' olla niitä paikallisen räkälän ryyppyiltoja.


    • eisiitämuuta

      Viro on oikeasti iljettävien kusipäiden hallinnoima rikollisvaltio ja valtioiden persereikä.

      • sadhistory

        Ja mistäköhän se johtuu? Siitä, että kuuluivat vuosikymmenet sontaläjään nimeltä Neuvostoliitto. Venäläiset johtajat lähtivät, mutta jättivät jälkeensä rumat ja ränsistyneet betonirakennukset, köyhän ja rikollisen venäläisvähemmistön sekä kommunistien opettaman kierouden. Ilman neuvostomiehitystä Viro olisi kaunis maa.


      • Melonikeuhko
        sadhistory kirjoitti:

        Ja mistäköhän se johtuu? Siitä, että kuuluivat vuosikymmenet sontaläjään nimeltä Neuvostoliitto. Venäläiset johtajat lähtivät, mutta jättivät jälkeensä rumat ja ränsistyneet betonirakennukset, köyhän ja rikollisen venäläisvähemmistön sekä kommunistien opettaman kierouden. Ilman neuvostomiehitystä Viro olisi kaunis maa.

        Ironisesti kirjoitettu , mutta totta minunkin mielestä.

        Kaunis maa Viro on tänä päivänä , eikä "Neuvostoliittoa" enää siellä paljoakaan huomaa, toki sellainen 50v kestänyt terrori pieneen maahan jäljet on jättänyt, mutta ei virolaiset ole jääneet "mähkimään" menneeseen aikaan vaan pyrkivät eteenpäin ja ovat eteenpäin päässeetkin.


    • viroeiolehyvä

      Viron ongelmat nykyään ovat rehottava väliinpitämättömyys ja kaikkialla vallitseva itsekkyys. Muihin ihmisiin ja varsinkin ulkomaalaisiin suhtaudutaan parhaimmillaankin viileästi. Suomalaisia ei juuri siedetä, ainoastaan matkailualalla virolaiset kaiken tahdonvoimansa pakottaen palvelevat heitä mutta ainoastaan rahan vuoksi. Virolainen antaisi vaikka ihmisen kuolla katuojaan ja kävellä huoletta ohitse. Virolainen ajattelee asioista ensimmäiseksi mitä minä siitä hyödyn.

    • nähtyonmonesti

      Mutta rahan perään Eesti nainen kyllä on. Sano avioehto niin huomaat missä mennään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe