Minä kauhea appi

apella

Meillä meni koko perhe-elämä pilalle nirppanokkaminiän takia. Eka kerran hän "järkyttyi" minun eli appiukon käytöksestä kun hermostuin (ei hänelle)jostakin asiasta ja lipsautin voimasanan. Seuraavan kerran hänen pumpuliseen elämään tuli särö, kun erehdyin suosittelemaan pojalleni erästä työpaikkaa. Homma meni siinä vikaan, kun en hoksannut kysellä miniän mielipidettä tähän. Kolmannen kerran miniä veti herneen nenään, kun käskin poikani mennä rantasaunaan. En hoksannut, että hänkin on olemassa. Ihan puhdas vahinko. Alun alkaenkin kun he valmistelivat häitään toivoimme, että he pyytäisivät vanhan setäni häihin. Ei kuulemma käynyt. Syynä oli se, että setäni on joskus kauan kauan aikaa sitten kutsunut häntä jollain hellittelynimellä josta hän ei pitänyt. Hohhoijaa.. Neljännen kerran hän suivaantui siitä, että vaimoni kysyi leikillään että " vieläkö te tykkäätte toisistanne". Oma anoppini, jota suuresti arvostin kyseli leikillään näin. Eikö olekin järkyttävää rakas lukijani :) Miniäni on vähän raskassoutuisen oloista tyyppiä. Olisko vähän tosikko. Ongelma tässä on lähinnä se, että minähän en ala noin lapsellisten tyyppien kans mihinkään. Jo aiemmin sovitut asiat kaivetaan esille, koska kuulemma asioita ei ole tarpeeksi syvällisesti puitu. Sanoin heille, että ette ole antanut anteeksi. Vaimoni, joka pärjää kaikentyyppisten ihmisten kanssa alistuu tämän syvissä vesissä kulkevan mielenosoittajan juttuihin. Kirjoitan tänne, koska ajattelen että foorumilla voi olla joku appiukko jolla on samanlaisia kokemuksia. Antakaapa kattava analyysi tilanteesta.

230

9307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikea on osoite....

      Tämä sivu on ihan oikea osoite, koska täällä noita tyhjästä loukkaantuvia nirppanokkaminiöitä on ihan pilvin pimein toinen toistaan kannustamassa katkaisemaan kaikki suhteet miehensä sukuun kun ovat kokeneet tulleensa loukatuksi.

      Yksikin itkee sivulta toiselle miehensä kamalia sukulaisia kun laittavat postikorttiin miehen nimen ensin ja sitten vasta hänen ;D.

      • 323

        Veljen kihlattu, ei ole edes esittäytynyt meidän isälle, vaikka ovat olleet kihloissa jo muutaman vuoden. Mielellään vietti myös viikonloppunsa meidän mökillä, otti käyttöönsä minun vanhan kasvimaani ja jopa uima- ja aamutossut. Eikä siinä mitään tokihan niitä olisi saanut lainata luvankin kanssa, mutta meilläpäin on ollut tapana esittäytyä ennen kun alkaa käyttää toisten omaa tai asua toisten kustannuksella.. Kaikissa ihmissuhteissa on aina kaksi osapuolta ja kunkin tulee aina välillä katsoa peiliin, mutta se on vähän vaikeaa, jos toinen on jo etukäteen päättänyt, että miesystävän sukulaisiin ei kannata edes tutustua.


      • 9786

        Minä ainakin vain jättäisin omaan arvoonsa koko asian, jos joku kirjoittaisi miehen nimen ennen naisen nimeä johonkin tai alkaisi suuttuessaan muistella paikkaa, josta on tähän maailmaan putkahtanut. Toisille nyt vaan on annettu vähän vähemmän kun toisille, turha sillä on omaa päiväänsä pilata, etteivät kaikki osaa käyttäytyä tai tiedä peruskäytöstapoja. Otan yleensä huumorin kannalta, sillä onhan tuollainen aika koomistakin. :)


      • vaimo thaimaasta

      • Mun suosikki
        323 kirjoitti:

        Veljen kihlattu, ei ole edes esittäytynyt meidän isälle, vaikka ovat olleet kihloissa jo muutaman vuoden. Mielellään vietti myös viikonloppunsa meidän mökillä, otti käyttöönsä minun vanhan kasvimaani ja jopa uima- ja aamutossut. Eikä siinä mitään tokihan niitä olisi saanut lainata luvankin kanssa, mutta meilläpäin on ollut tapana esittäytyä ennen kun alkaa käyttää toisten omaa tai asua toisten kustannuksella.. Kaikissa ihmissuhteissa on aina kaksi osapuolta ja kunkin tulee aina välillä katsoa peiliin, mutta se on vähän vaikeaa, jos toinen on jo etukäteen päättänyt, että miesystävän sukulaisiin ei kannata edes tutustua.

        Www.pikavippiluottotiedottomalle.com monenlaista tarinaa on.


      • TapojenPuute
        323 kirjoitti:

        Veljen kihlattu, ei ole edes esittäytynyt meidän isälle, vaikka ovat olleet kihloissa jo muutaman vuoden. Mielellään vietti myös viikonloppunsa meidän mökillä, otti käyttöönsä minun vanhan kasvimaani ja jopa uima- ja aamutossut. Eikä siinä mitään tokihan niitä olisi saanut lainata luvankin kanssa, mutta meilläpäin on ollut tapana esittäytyä ennen kun alkaa käyttää toisten omaa tai asua toisten kustannuksella.. Kaikissa ihmissuhteissa on aina kaksi osapuolta ja kunkin tulee aina välillä katsoa peiliin, mutta se on vähän vaikeaa, jos toinen on jo etukäteen päättänyt, että miesystävän sukulaisiin ei kannata edes tutustua.

        Peruskäytöstapoihin kuuluu, ettäveljesi esittelee kihlattunsa ja vanhempansa keskenään. Esittelyvastuu kuuluu sille, joka tuntee kummankin osapuolen. Onpa veljesi huonoille tavoille kasvatettu jos ei ymmärrä kihlattuaan esitellä vanhemmilleen eikä halua vanhempiaan esitellä kihlatulleen. Onpa erikoinen mies. Todella heikkotapainen. Ällöttävää, koen suurta myötähäpeää veljesi huonoista käytöstavoista.


    • barbiina

      Mites ois jos keksisit itelles vaik jonki harrastuksen nii saisit itelles muutaki tekemistä? Kauniit ja rohkeet tulee vissiin joskus ennen kuutta tai jotain. Tai täytä vaik ristisanoi. Tai ryhdy kutomaan.

      • prinsessa

        Heti löytyi yksi kyseenlainen miniä.Hyvä,tästä on hyvä jatkaa keskustelua! Barbi(ina)


      • Lauppuri

        Oikein, nimim. Barbiina. Ja mikä ihmeen perhe-elämä appiukolla sekoittui, asuuko miniä ja poika samassa huushollissa appivanhempien kanssa? Nykymaailmassa?


      • Raivohullu54
        Lauppuri kirjoitti:

        Oikein, nimim. Barbiina. Ja mikä ihmeen perhe-elämä appiukolla sekoittui, asuuko miniä ja poika samassa huushollissa appivanhempien kanssa? Nykymaailmassa?

        Kyllä näitä Barpeja riittää .Meidänkin tyttären pojan tyttöystävä huorittelee pojan äitiä jos asiat ei mene hänen mielensä mukaan.Ja pyytelee anteeksi sanomisiaan harvase viikko,anteeksi sanakan ei hähelle merkitse mitään.Toivoa vaan sopii että ei sentään miniäksi asti.Raivohullu


    • Lyyti kirjoitti

      Nykyisillä nuorilla naisilla on toisenlainen persoonan rakenne kuin menneiden vuosikymmenten naisilla.
      Nykyminiät voisi tyyppittää lajeihin, sillä heissä on monenlaista sorttia.

      Sinulle on osunut Reviirinvartija-miniä tyypiltään.
      Lohduttaudu sillä, että myös autonmerkeillä on omat käyttöominaisuutensa ja puutteensa.

      Kuvaamasi miniällä on tyyppinsä mukaan ego ylikorostunut ja siihen kuuluu tarkkojen reviirialueiden vahtaaminen.
      Jos vahingossa ylität heidän "alueensa" säännöt, niin he loukkaantuvat verisesti.

      Sinä rikoit miniän sääntöjä, kun jätit huomioimatta hänen läsnäolonsa saunaan menossa tai poikasi työpaikan ehdotuksessa, et kysynyt miniältä lupaa, että saako ehdottaa.
      Samoin hänen reviirillään päästit kirosanan.

      Ehkä kysyt, että miten niin "hänen reviirillään" jos kaikki tapahtui teidän kotonanne ja maaperällä.
      No, siten että mihin ikinä tämä miniä tulee, kyseinen alue muuttuu hänen reviirikseen.
      Koko alueella on toimittava hänen moraalikoodiensa, mielipiteidensä, sääntöjen ja arvokulttuurinsa mukaan.

      Pahaksi onneksi reviiri- miniätyyppi on tosikkomainen luonteeltaan, koska reviirin vahtiminen on totista puuhaa ja käy hermoille.

      Neuvoni kuitenkin on, että turha varominen on turhaa. Tulet joka tapauksessa tekemään aina jotain väärin.
      Parempi on siis, että elät ja olet ihan normaalisti, etkä liikaa ala miettiä. Etkä mennä miniän ehdoilla, koska jos alat, niin ehtoja tulee aina vain lisää.

      • apella

        Kiitos viisaista sanoista.Näin olen itsekin ajatellut. Tuo miniätyyppi taitaa tosiaankin olla tapaus haastavimmasta päästä. Miten ihminen voikin olla jatkuvasti myrtyneen näköinen. Säälittää myös poikani joutuminen tuollaisen pauloihin. Poikani, joka oli ennen humoristi on itsekin muuttunut tosikon oloiseksi. Pahinta tässä on se, että eivät näe omassa toiminnassaan korjattavaa. Uskon että suurin syy tilanteen kärjistymisessä on miniän häpeäntunne ensimmäisessä viestissä mainitsemistani asioista. Hän vain yrittää nyt kääntää huomion toisten virheisiin luodakseen sumuverhon omiin töppäyksiin. Oon sitä mieltä, että kysymyksessä on ihminen, jolla sojottaa tuntosarvet koko ajan johonkin suuntaan ja on myös itseensä käpertyvää tyyppiä. Mistähän muuten johtuu, että hän on ajautunut konflikteihin useammassa työpaikassa, veljensä kanssa, setäni kanssa jne..ajattelin lähettää hänelle joskus tämän viestiketjun. Siksi toivon asiallisia vastauksia. Edellisestä vastauksesta täysi kymppi.


      • noppiano
        apella kirjoitti:

        Kiitos viisaista sanoista.Näin olen itsekin ajatellut. Tuo miniätyyppi taitaa tosiaankin olla tapaus haastavimmasta päästä. Miten ihminen voikin olla jatkuvasti myrtyneen näköinen. Säälittää myös poikani joutuminen tuollaisen pauloihin. Poikani, joka oli ennen humoristi on itsekin muuttunut tosikon oloiseksi. Pahinta tässä on se, että eivät näe omassa toiminnassaan korjattavaa. Uskon että suurin syy tilanteen kärjistymisessä on miniän häpeäntunne ensimmäisessä viestissä mainitsemistani asioista. Hän vain yrittää nyt kääntää huomion toisten virheisiin luodakseen sumuverhon omiin töppäyksiin. Oon sitä mieltä, että kysymyksessä on ihminen, jolla sojottaa tuntosarvet koko ajan johonkin suuntaan ja on myös itseensä käpertyvää tyyppiä. Mistähän muuten johtuu, että hän on ajautunut konflikteihin useammassa työpaikassa, veljensä kanssa, setäni kanssa jne..ajattelin lähettää hänelle joskus tämän viestiketjun. Siksi toivon asiallisia vastauksia. Edellisestä vastauksesta täysi kymppi.

        Joka syyttä suuttuu, se lahjatta leppyy. Uskon, että nykylapsista kasvaa hyvin paljon tällaisia miniäsi kaltaisia ihmisparkoja, jotka ovat koko lapsuutensa ja nuoruutensa tottuneet siihen, että heidän mielipidettään kysytään joka asiassa ja heidät ylihuomioidaan aina ja kaikkialla. Hyvin ikävä ilmiö, ja tulee pilaamaan suuren osan solmittavista avioliitoista, sillä parisuhteessa eläminen on kokopäiväistä kompromissien tekoa. Itse olen anoppi, jolla on kolma vävyä ja yksi miniä, ja kaikkien kanssa olen väleissä. Yritän olla pistämättä nenääni liikaa nuorten asioihin, mutta mielipiteeni uskallan kyllä sanoa. Ja sano vain sinäkin, ei loppumaton hyssyttely mitään auta; hienotunteinen pitää olla, mutta vain tiettyyn rajaan ast.i


      • narsistisiskonveli
        apella kirjoitti:

        Kiitos viisaista sanoista.Näin olen itsekin ajatellut. Tuo miniätyyppi taitaa tosiaankin olla tapaus haastavimmasta päästä. Miten ihminen voikin olla jatkuvasti myrtyneen näköinen. Säälittää myös poikani joutuminen tuollaisen pauloihin. Poikani, joka oli ennen humoristi on itsekin muuttunut tosikon oloiseksi. Pahinta tässä on se, että eivät näe omassa toiminnassaan korjattavaa. Uskon että suurin syy tilanteen kärjistymisessä on miniän häpeäntunne ensimmäisessä viestissä mainitsemistani asioista. Hän vain yrittää nyt kääntää huomion toisten virheisiin luodakseen sumuverhon omiin töppäyksiin. Oon sitä mieltä, että kysymyksessä on ihminen, jolla sojottaa tuntosarvet koko ajan johonkin suuntaan ja on myös itseensä käpertyvää tyyppiä. Mistähän muuten johtuu, että hän on ajautunut konflikteihin useammassa työpaikassa, veljensä kanssa, setäni kanssa jne..ajattelin lähettää hänelle joskus tämän viestiketjun. Siksi toivon asiallisia vastauksia. Edellisestä vastauksesta täysi kymppi.

        No kuulostaa ihan mun siskolta, riidoissa kaikkien kanssa ja vetää ihmeellisiä johtopäätöksiä. Oon siskoa epäilly hieman narsistiseksi, mutta voi toki olla jotain muutakin häiriötä. Siskon lapsuus oli häiriöinen. Se tavallaan aina etsii jotain ihmisten huonoja puolia, jotka se sitten saa paisutettua konflikteiksi.

        En todellakaan suosittele lähettämään tätä viestiketjua, se nyt olisi viimeinen virhe.

        Oot aikuinen iso mies, poikas on sen akan valinnut ja parempi kun vaan nielet oman katkeruutesi ja elelet elämään tosta akasta välittämättä. Todennäköisesti se vaan kerjää konflikteja.

        Nyt kannattaa käyttää pelisilmää ja tunneälyä. Hyökkäys tai vittuilu ei varmasti toimi, ja opettaminen olis varmaan viimeinen virhe.


      • ei auta

        Höpö höpö näille tyypityksille. Vai reviiri...
        Et pidä miniästä ja se aavistaa sen. Niin simppeliä.


      • iem1
        apella kirjoitti:

        Kiitos viisaista sanoista.Näin olen itsekin ajatellut. Tuo miniätyyppi taitaa tosiaankin olla tapaus haastavimmasta päästä. Miten ihminen voikin olla jatkuvasti myrtyneen näköinen. Säälittää myös poikani joutuminen tuollaisen pauloihin. Poikani, joka oli ennen humoristi on itsekin muuttunut tosikon oloiseksi. Pahinta tässä on se, että eivät näe omassa toiminnassaan korjattavaa. Uskon että suurin syy tilanteen kärjistymisessä on miniän häpeäntunne ensimmäisessä viestissä mainitsemistani asioista. Hän vain yrittää nyt kääntää huomion toisten virheisiin luodakseen sumuverhon omiin töppäyksiin. Oon sitä mieltä, että kysymyksessä on ihminen, jolla sojottaa tuntosarvet koko ajan johonkin suuntaan ja on myös itseensä käpertyvää tyyppiä. Mistähän muuten johtuu, että hän on ajautunut konflikteihin useammassa työpaikassa, veljensä kanssa, setäni kanssa jne..ajattelin lähettää hänelle joskus tämän viestiketjun. Siksi toivon asiallisia vastauksia. Edellisestä vastauksesta täysi kymppi.

        Anna nirppanokan nirpottaa,eläkä ole huomaavinaankaan, niin vasta sillä alkaa mahassa kääntelemään, sinnehän se vitutus ensimmäisenä vaikuttaa. Taitaa olla se poikaskin aikamoinen tossun-alla eläjä.


      • ......
        ei auta kirjoitti:

        Höpö höpö näille tyypityksille. Vai reviiri...
        Et pidä miniästä ja se aavistaa sen. Niin simppeliä.

        Yhdyn edelliseen puhujaan. Olen miniä itsekkin ja alusta asti vaistosin että anoppini ei pidä minusta ja myöhempi käytös,sen sitten myös osoittikin asian näin olevan. Täysin mahdoton tapaus ja itseasiassa juuri kuvailemasi "nirppanokka" jota täysin mahdoton miellyttää, koska vaatimukset muuttuu koko ajan ja niitä keksitään lisää tarpeen vaatiessa, sekä samat säännöt eivät koske häntä itseään. Esim se ettei saa kiroilla... Hän on olevinaan uskovainen mutta juo kuin sieni, kiroilee humalassa toisinaan... On erittäin suvaitsematon... Eikös yksi käskyistä kuulu: Rakasta lähimmistä niin kuin itseäsi...
        Hän on myöskin erittäin rahanahne ja ylpeä rahasta ja omaisuudeta, joita hän ei edes itse ole ansainnut, ellei ns "naimista" lasketa sellaiseksi... Joka tapauksessa, kuulostaa hieman tekopyhälle... Siinäkin mielessä että juuri tuosta materiasta meille on monesti tullut riitaa. Ts. materia voittaa imissuhteet...
        Niin, tästä nyt riittäisi juttua pidemmäksikin, mutta pääpiirteissään pointtini oli se, että meillä tuo tilanne on aaaivan päinvastoin.
        Nuoresta iästäni (28) minut on kasvatettu ns. vanhan koulukunnan mukaan ja kovalla kurilla, että minä en ainakaan solahda tuohon "prinsessaminiä" lokeroon, enkä todellakaan nipota pienistä. Anoppini sen sijaan kuvittelee ilmeisesti olevansa joku *****tin "euroopan kuningatar"... Kun 5 vuotias sukulaistyttömme ei halunnut hänen kanssaan saunaan, koska siellä liian kuuma, poistui tämä kuningatar kiukkua puhisten ja ovea paiskoen rantasaunalle... Tultuaan sieltä riehuminen jatkui. Pikkulapselle... Ja voin vakuuttaa että tämä tyttö käyttäytyi erittäin hyvin ja on muutenkin kuin enkeli, niin ei ollut kyllä hänen syynsä...
        Taisi anoppia ottaa pannuun, että tyttö vietti mieluummin aikaansa minun kanssani kun hänen. Millään tavalla en estellyt tyttöä lähtemästä, päinvastoin...


      • ei Enää anoppi
        apella kirjoitti:

        Kiitos viisaista sanoista.Näin olen itsekin ajatellut. Tuo miniätyyppi taitaa tosiaankin olla tapaus haastavimmasta päästä. Miten ihminen voikin olla jatkuvasti myrtyneen näköinen. Säälittää myös poikani joutuminen tuollaisen pauloihin. Poikani, joka oli ennen humoristi on itsekin muuttunut tosikon oloiseksi. Pahinta tässä on se, että eivät näe omassa toiminnassaan korjattavaa. Uskon että suurin syy tilanteen kärjistymisessä on miniän häpeäntunne ensimmäisessä viestissä mainitsemistani asioista. Hän vain yrittää nyt kääntää huomion toisten virheisiin luodakseen sumuverhon omiin töppäyksiin. Oon sitä mieltä, että kysymyksessä on ihminen, jolla sojottaa tuntosarvet koko ajan johonkin suuntaan ja on myös itseensä käpertyvää tyyppiä. Mistähän muuten johtuu, että hän on ajautunut konflikteihin useammassa työpaikassa, veljensä kanssa, setäni kanssa jne..ajattelin lähettää hänelle joskus tämän viestiketjun. Siksi toivon asiallisia vastauksia. Edellisestä vastauksesta täysi kymppi.

        Tämä nyt voi olla kaukaa haettu vinkki, eikä ehkä lainkaan pidä paikkaansa, mutta voisiko miniä olla narsisti? Kovasti kun tuntuu esittävän uhria ja kokee elämän hankalana, rajoittaa puolisonsa elämää jne. Voisiko heidän arki olla vielä pahempaa omissa oloissa? Ulkopuolisen on narskua vaikea tunnistaa.
        Kirjoitan tämän tyttäreni karujen kokemusten takia. Ex-vävy oli narsisti. En tajunnut hetiheti... Ajattelin että on herkkänahkainen vain.


      • سمَـَّوُوُحخ ̷̴̐خ ̷̴
        iem1 kirjoitti:

        Anna nirppanokan nirpottaa,eläkä ole huomaavinaankaan, niin vasta sillä alkaa mahassa kääntelemään, sinnehän se vitutus ensimmäisenä vaikuttaa. Taitaa olla se poikaskin aikamoinen tossun-alla eläjä.

        Aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä!


      • Tuija-Tiina 28? 38?
        ...... kirjoitti:

        Yhdyn edelliseen puhujaan. Olen miniä itsekkin ja alusta asti vaistosin että anoppini ei pidä minusta ja myöhempi käytös,sen sitten myös osoittikin asian näin olevan. Täysin mahdoton tapaus ja itseasiassa juuri kuvailemasi "nirppanokka" jota täysin mahdoton miellyttää, koska vaatimukset muuttuu koko ajan ja niitä keksitään lisää tarpeen vaatiessa, sekä samat säännöt eivät koske häntä itseään. Esim se ettei saa kiroilla... Hän on olevinaan uskovainen mutta juo kuin sieni, kiroilee humalassa toisinaan... On erittäin suvaitsematon... Eikös yksi käskyistä kuulu: Rakasta lähimmistä niin kuin itseäsi...
        Hän on myöskin erittäin rahanahne ja ylpeä rahasta ja omaisuudeta, joita hän ei edes itse ole ansainnut, ellei ns "naimista" lasketa sellaiseksi... Joka tapauksessa, kuulostaa hieman tekopyhälle... Siinäkin mielessä että juuri tuosta materiasta meille on monesti tullut riitaa. Ts. materia voittaa imissuhteet...
        Niin, tästä nyt riittäisi juttua pidemmäksikin, mutta pääpiirteissään pointtini oli se, että meillä tuo tilanne on aaaivan päinvastoin.
        Nuoresta iästäni (28) minut on kasvatettu ns. vanhan koulukunnan mukaan ja kovalla kurilla, että minä en ainakaan solahda tuohon "prinsessaminiä" lokeroon, enkä todellakaan nipota pienistä. Anoppini sen sijaan kuvittelee ilmeisesti olevansa joku *****tin "euroopan kuningatar"... Kun 5 vuotias sukulaistyttömme ei halunnut hänen kanssaan saunaan, koska siellä liian kuuma, poistui tämä kuningatar kiukkua puhisten ja ovea paiskoen rantasaunalle... Tultuaan sieltä riehuminen jatkui. Pikkulapselle... Ja voin vakuuttaa että tämä tyttö käyttäytyi erittäin hyvin ja on muutenkin kuin enkeli, niin ei ollut kyllä hänen syynsä...
        Taisi anoppia ottaa pannuun, että tyttö vietti mieluummin aikaansa minun kanssani kun hänen. Millään tavalla en estellyt tyttöä lähtemästä, päinvastoin...

        "...Hän on myöskin erittäin rahanahne ja ylpeä rahasta ja omaisuudeta, joita hän ei edes itse ole ansainnut, ellei ns "naimista" lasketa sellaiseksi... Joka tapauksessa, kuulostaa hieman tekopyhälle... Siinäkin mielessä että juuri tuosta materiasta meille on monesti tullut riitaa..."

        Jos et ole itse rahanahne, niin LOPETA IHMEESSÄ rahasta riiteleminen ja elä sovussa anoppisi kanssa. KIROILEMISESTAKIN voisit luopua, jos anoppisi ei siitä pidä. Huono tapahan se onkin.

        Tekstistä PAISTAA muuten selvästi läpi kateus ja pahansuopuus anoppiasi kohtaan! Muista toki, että jos haluat olla parempi ihminen kuin anoppisi hyvä "....", et PANETTELE HÄNTÄ TAI KETÄÄN MUUTAKAAN JULKISESTI TAI SALASSA. (Sillä kuten iso kirja sanoo: "Sydämen kyllyydestä suu puhuu."


      • viisautta kehiin
        Tuija-Tiina 28? 38? kirjoitti:

        "...Hän on myöskin erittäin rahanahne ja ylpeä rahasta ja omaisuudeta, joita hän ei edes itse ole ansainnut, ellei ns "naimista" lasketa sellaiseksi... Joka tapauksessa, kuulostaa hieman tekopyhälle... Siinäkin mielessä että juuri tuosta materiasta meille on monesti tullut riitaa..."

        Jos et ole itse rahanahne, niin LOPETA IHMEESSÄ rahasta riiteleminen ja elä sovussa anoppisi kanssa. KIROILEMISESTAKIN voisit luopua, jos anoppisi ei siitä pidä. Huono tapahan se onkin.

        Tekstistä PAISTAA muuten selvästi läpi kateus ja pahansuopuus anoppiasi kohtaan! Muista toki, että jos haluat olla parempi ihminen kuin anoppisi hyvä "....", et PANETTELE HÄNTÄ TAI KETÄÄN MUUTAKAAN JULKISESTI TAI SALASSA. (Sillä kuten iso kirja sanoo: "Sydämen kyllyydestä suu puhuu."

        Hui, nyt osui ja upposi. Joku tunnisti itsensä, kuule ilkeä anoppi katsothan peiliin sinäkin. Ei muutaku voimia miniöille!!


      • olet sovinisti

        Jep, nykyminiät ja naiset on toivottavasti kasvatteu ajattelemaan että äijäkulttuuri ja miesten etuoikeudet loisia on väärin.
        Ei, jos on tehnyt lapsia, ei pääse huvittelemaan miesporukkaan, kuten ei äitikän naisporukkaan alvariinsa. ei ole naisen itsekkyyttä vaan miehellä on yhtä suuri vastuu hoitaa jälkikasvu ja tehdä ruokaa 5 kertaa päivässä ja hoitaa kotia.


      • Itte valkkasit
        apella kirjoitti:

        Kiitos viisaista sanoista.Näin olen itsekin ajatellut. Tuo miniätyyppi taitaa tosiaankin olla tapaus haastavimmasta päästä. Miten ihminen voikin olla jatkuvasti myrtyneen näköinen. Säälittää myös poikani joutuminen tuollaisen pauloihin. Poikani, joka oli ennen humoristi on itsekin muuttunut tosikon oloiseksi. Pahinta tässä on se, että eivät näe omassa toiminnassaan korjattavaa. Uskon että suurin syy tilanteen kärjistymisessä on miniän häpeäntunne ensimmäisessä viestissä mainitsemistani asioista. Hän vain yrittää nyt kääntää huomion toisten virheisiin luodakseen sumuverhon omiin töppäyksiin. Oon sitä mieltä, että kysymyksessä on ihminen, jolla sojottaa tuntosarvet koko ajan johonkin suuntaan ja on myös itseensä käpertyvää tyyppiä. Mistähän muuten johtuu, että hän on ajautunut konflikteihin useammassa työpaikassa, veljensä kanssa, setäni kanssa jne..ajattelin lähettää hänelle joskus tämän viestiketjun. Siksi toivon asiallisia vastauksia. Edellisestä vastauksesta täysi kymppi.

        Heh! Tulipa vaan mieleen että saattaisin sanoa nasauttaa että kuinkas sä näin huonoon perheeseen nyt satuitkaan sotkeutumaan, pojastanihan tulee vanhana samanlainen kuin minä! Katoppa miniän ilmettä kun loihet lausumaan tuon mukaan... :D


      • joopanoo
        Tuija-Tiina 28? 38? kirjoitti:

        "...Hän on myöskin erittäin rahanahne ja ylpeä rahasta ja omaisuudeta, joita hän ei edes itse ole ansainnut, ellei ns "naimista" lasketa sellaiseksi... Joka tapauksessa, kuulostaa hieman tekopyhälle... Siinäkin mielessä että juuri tuosta materiasta meille on monesti tullut riitaa..."

        Jos et ole itse rahanahne, niin LOPETA IHMEESSÄ rahasta riiteleminen ja elä sovussa anoppisi kanssa. KIROILEMISESTAKIN voisit luopua, jos anoppisi ei siitä pidä. Huono tapahan se onkin.

        Tekstistä PAISTAA muuten selvästi läpi kateus ja pahansuopuus anoppiasi kohtaan! Muista toki, että jos haluat olla parempi ihminen kuin anoppisi hyvä "....", et PANETTELE HÄNTÄ TAI KETÄÄN MUUTAKAAN JULKISESTI TAI SALASSA. (Sillä kuten iso kirja sanoo: "Sydämen kyllyydestä suu puhuu."

        Voimia moisen miniälle tosiaan.

        Kun nimetön ihminen puhuu toisesta ilman nimiä nettipalstalla, niin ketään tiettyä henkilöä ei panetella julkisesti. Vai haluatko kertoa ketä tässä muka panetellaan? Minä en ainakaan tunnista henkilöä.

        Sinä voit madella toisten edessä kun selkärangaton mato, kuin maan nielijä liero, mutta älä vaadi samaa muilta samaa alennustilaa mihin olet itsesi valmis painamaan. Kaikenlaista käytöstä ei tarvitse sietää.


      • Loppuunpalamassa
        apella kirjoitti:

        Kiitos viisaista sanoista.Näin olen itsekin ajatellut. Tuo miniätyyppi taitaa tosiaankin olla tapaus haastavimmasta päästä. Miten ihminen voikin olla jatkuvasti myrtyneen näköinen. Säälittää myös poikani joutuminen tuollaisen pauloihin. Poikani, joka oli ennen humoristi on itsekin muuttunut tosikon oloiseksi. Pahinta tässä on se, että eivät näe omassa toiminnassaan korjattavaa. Uskon että suurin syy tilanteen kärjistymisessä on miniän häpeäntunne ensimmäisessä viestissä mainitsemistani asioista. Hän vain yrittää nyt kääntää huomion toisten virheisiin luodakseen sumuverhon omiin töppäyksiin. Oon sitä mieltä, että kysymyksessä on ihminen, jolla sojottaa tuntosarvet koko ajan johonkin suuntaan ja on myös itseensä käpertyvää tyyppiä. Mistähän muuten johtuu, että hän on ajautunut konflikteihin useammassa työpaikassa, veljensä kanssa, setäni kanssa jne..ajattelin lähettää hänelle joskus tämän viestiketjun. Siksi toivon asiallisia vastauksia. Edellisestä vastauksesta täysi kymppi.

        Osanottoni,tiedän myös tilanteeni.Koetin auttaa tukea aluksi eläintenhoitajana,sitten lasten ja eläintenhoitajana.Toimin kuljettajana.Tein asiat hyvin
        Toki koska välitän heistä.Vein ruokaan kassikaupalla annoin ja ostin sitä sun tätä.Ahneus tuli kylään vaadittiin lisää tai en välitä lapsesta.Olen 60v ja fyysisessä työssä ,mutta jollen viikonloppuna just illoin kun minulle perjantainasoitetaan,mene lauantaina iltapäivällä ja yöksi hoitamaan,en välitä lapsista.Tarvitsisin sen vapaan koska työ väsyttää,pienet lapset ovat vilkkaita.Olen myös lainannut koneita astioita ym,mikään ei palaudu.Toisin olen huomannut arvokkaankin lahjani olevan miniän hoteissa en sitä ole antanut.Nyt pitäisi mennä eläkkeelle kun en muutoin ehdi hoitamaantarpeeksi lapsia ja miniän äidillä on niin paljon omia menoja.Kaiken mitä osaan ja ymmärrän olen yrittänyt silti aina tulee lisää vaateita myös moitteita,ainoa mitä enole tehnyt lyönyt lakia pöytään,mutta oletan aikuisen ihmisen itse tietävän rajansa .


    • anopin kokemuksella

      Jospa yrittäisit olla puuttumatta mitenkään heidän tekemisiinsä. Jutelkaa yleisistä asioista ja jätä yksitysiasiat kyselemättä - esim. tykkäämisestä ei tietenkään kysytä muilta kuin omalta puolisolta. Älä ehdota heidän elämäänsä ratkaisuja, vaan anna heidän itse hoitaa omat asiansa. Myöskään se ei ole sinun huolesi, millaisen vaimon poika on ottanut, koska hän tykkää erilaisista ihmisistä kuin sinä ja haluaa elää erilaisessa suhteessa kuin sinä hänelle haluaisit. Voit myös hyväksyä sen tosiasian.

      Suvaitse erilaisuutta ja ole armelias käytösvirheille, opettele suurpiirteisyyttä ja yritä ottaa asiat vähän rennommin. Huumori on usein hyvä apu, ja jos toiset eivät siihen pysty, voit nauraa hankalille tilanteille itseksesi ja niin pääset eteenpäin hermostumatta. Älä mieti, miten miniän pitäisi muuttua, koska häntä et voi muuttaa. Mieti, miten voit itse toimia toisin, että tilanne olisi mukavampi kummallekin osapuolelle.

      • anoppikokelas

        "anopin kokemuksella":lle,
        Todella hieno ja asiallinen kommentti!

        Itselläni oli ehkä maailman ihanimmat appivanhemmat, jotka eivät meidän perhe-elämäämme kommentoineet tai siihen pyytämättä puuttuneet, vaikka arvomme olivat täysin erilaisia. Uskomattoman hyvin tultiin toimeen.

        Meillä on nyt kaksi vävykokelasta, toinen nähtävästi pitempiaikainen. Olen pyrkinyt jättämään tyttärieni parisuhteet rauhaan, he itse ovat miehensä valinneet (eikä mitenkään huonoja valintoja).

        Tyytyväinen olen siitä, että lapseni vaikuttavat onnellisilta ja joitain minulle tärkeitä normeja olen heille onnistunut siirtämään.


      • kaleeeeeeee

        miniä on narisisti! tunnistin heti!


      • Parskua Nukkaa
        kaleeeeeeee kirjoitti:

        miniä on narisisti! tunnistin heti!

        Ja keskustelun avaus oli taas kerran "provo"!


      • hohhoijakkaaa
        Parskua Nukkaa kirjoitti:

        Ja keskustelun avaus oli taas kerran "provo"!

        Niinhän ne aina...

        سمَـَّوُوُحخ ̷̴̐خ ̷̴̐خ ̷̴̐خ امارتيخ ̷̴̐خ


    • Höyryt ulos !1

      "apelle" sanoisin, että anna mennä joskus ihan "täyslaidallinen". Olen tullut siihen tulokseen, ettei hyssyttelyt mitään auta. Mitä enemmän noita "kermapreseitä" pitää pumpuleissa, sitä enemmän pitää nähdä vaivaa ja tehdä mieliksi.

      En ole vielä avannut sanaista arkkuani, mutta teen sen pian. Olen 12 vuotta ollut ihan hiljaa ja vain hymyillyt ja myötäillyt. Nyt se loppuu!!
      Olemme pysytelleet myös omissa oloissamnme, mutta ei meitä ole KERTAAKAAN 12 vuoteen EDES PYYDETTY KÄYMÄÄN.
      Poikani käytös on TODELLA PALJON muuttunut. Nykyminiät ovat mestareita manipuloimaan, se on nähty muissakin perheissä.
      Apelle toivon pitkää pinnaa, tai peräti "räjähtämistä" ei tarvitse kaikkea kestää, eikä appivanhempien tarvitse olla kuoliaaksi ymmärtäjiä.

      • apella

        Oikein arvasin. Näyttää muillakin menevän sukset ristiin miniöiden kanssa. Sitte ko niistä tuppisuu mielenosoittajista ei ota selvää mikä niitä oikein vaivaa. Ite oon nähny miten elämä joskus koettelee. Kaikki on pitäny rakentaa kovalla työllä. Sitte ko nämä elämäntapa mielensäpahoittajat suivaantuvat joka jonninjoutavasta asiasta niin tulee vaan mieleen että mitä tapahtuu jos niille tulee oikeita vastoinkäymisiä.


      • hiljainenp

        Aika kauheaa luettavaa, olenyrittänyt ajatella että tilanne menee ohi, mutta näitä lukiessa tulee tunne että tämä vaan pahenee. Itsellä tuore miniä ja lapsenlapsi, ihana pikkuinen. Poikani suhde kestänyt jo kuitenkin 8 vuotta. Tosin kerran ollut katkolla puolisen vuotta. Itse olen yksin vienyt lapset aikuisiksi ja suhde heihin ollut hyvä ja läheinen. Yhdessä selvitty vaikeista ajoista. Nyt on meno muuttunut. Mitään ei voi lapselleen sanoa koska sanasta sanaan ilmeisesti toistaa vaimolleen kun heillä ei enää saa olla salaisuuksia. Ainakaan poikani suunnalta. Manipulointi on jatkuvaa ja en käsitä kuinka poikani ei sitä huomaa. Vaimonsa soittaa, tekstaa taukoaamatta ja yksin ei poikani saa liikkua ollenkaan. Eikä enää tulla luonani käymään. Saan tavata lasta eli hakea hänet, mutta en esim. katsella tai antaa hänen näyttää lelujaan huoneessaan. Miten mies muuttuu tällaiseksi vaikka on itse samat ongelmat huomannut jo suhteen alussa. Ja miksi toistaa sanasta sanaan kaiken vaimolleen?? Tiskaa vaan ja siivoaa ja tekee ruoan ja käy töissä. Ja varoo pitämästä ilman valvontaa yhteyttä omaisiinsa.


      • apella
        hiljainenp kirjoitti:

        Aika kauheaa luettavaa, olenyrittänyt ajatella että tilanne menee ohi, mutta näitä lukiessa tulee tunne että tämä vaan pahenee. Itsellä tuore miniä ja lapsenlapsi, ihana pikkuinen. Poikani suhde kestänyt jo kuitenkin 8 vuotta. Tosin kerran ollut katkolla puolisen vuotta. Itse olen yksin vienyt lapset aikuisiksi ja suhde heihin ollut hyvä ja läheinen. Yhdessä selvitty vaikeista ajoista. Nyt on meno muuttunut. Mitään ei voi lapselleen sanoa koska sanasta sanaan ilmeisesti toistaa vaimolleen kun heillä ei enää saa olla salaisuuksia. Ainakaan poikani suunnalta. Manipulointi on jatkuvaa ja en käsitä kuinka poikani ei sitä huomaa. Vaimonsa soittaa, tekstaa taukoaamatta ja yksin ei poikani saa liikkua ollenkaan. Eikä enää tulla luonani käymään. Saan tavata lasta eli hakea hänet, mutta en esim. katsella tai antaa hänen näyttää lelujaan huoneessaan. Miten mies muuttuu tällaiseksi vaikka on itse samat ongelmat huomannut jo suhteen alussa. Ja miksi toistaa sanasta sanaan kaiken vaimolleen?? Tiskaa vaan ja siivoaa ja tekee ruoan ja käy töissä. Ja varoo pitämästä ilman valvontaa yhteyttä omaisiinsa.

        Tätä se pahimmillaan saattaa olla.Siis hyvä kun kerrotte kokemuksia kiitos edelliselle. Sitten tuo vanhemman ihmisen kunnioitus, onko sitä olemassa. Ja se vielä, että kun niiden pään sisälle ei pääse että mikä kiikastaa. Ja vatvotaan asioita. Tosin nykyäänhän on trendikästä pahoittaa mielensä milloin mistäkin. Vaikka siitä, että joku toinen pahoitti toisen mielen.


      • halloo...
        apella kirjoitti:

        Tätä se pahimmillaan saattaa olla.Siis hyvä kun kerrotte kokemuksia kiitos edelliselle. Sitten tuo vanhemman ihmisen kunnioitus, onko sitä olemassa. Ja se vielä, että kun niiden pään sisälle ei pääse että mikä kiikastaa. Ja vatvotaan asioita. Tosin nykyäänhän on trendikästä pahoittaa mielensä milloin mistäkin. Vaikka siitä, että joku toinen pahoitti toisen mielen.

        En sano ettetkö ihan aiheesta täällä kirjoita mutta sanotaan nyt vaikka että se on se sukupolvien välinen kuilu. Miniät ovat ehkä v**umaisempia kuin ennen muinoin mutta niin ne apet ja anopitkin omaavat osansa. Tietenkään et omasta mielestäsi nää tehteesi mitään väärää mutta oletko oikeasti yrittänyt tulla toimeen tämän naisen kanssa. Vai ensisilmäykselä päättänyt että jaahas, tämmönen tapaus. Ulkonäön perusteella kun ei kannata arvostella. Vai oletko alottanut tutustumisen näillä vitseillä ja "hauskoilla" perheen sisäisillä heitoilla. Tutustuminen kannattaa aloittaa asiallisesti, vaikka oltaisiinkin "sinun maillasi". Enkä kirjoita siksi että haluan valita jommankumman puolen, vaan koska jos poikasi näkee naisessa jotain niin eiköhän siellä nuoren ihmisen ruumiissa sitä jotain myös silloin ole.


      • miniä minäkin
        apella kirjoitti:

        Oikein arvasin. Näyttää muillakin menevän sukset ristiin miniöiden kanssa. Sitte ko niistä tuppisuu mielenosoittajista ei ota selvää mikä niitä oikein vaivaa. Ite oon nähny miten elämä joskus koettelee. Kaikki on pitäny rakentaa kovalla työllä. Sitte ko nämä elämäntapa mielensäpahoittajat suivaantuvat joka jonninjoutavasta asiasta niin tulee vaan mieleen että mitä tapahtuu jos niille tulee oikeita vastoinkäymisiä.

        Niin. Onpa appivanhempiakin yhtä monenmoisia kuin vävyjä ja miniöitä... Olin hyvin nuori ja arka, kun menin naimisiin. Appivanhempani eivät yrittäneetkään luoda mitään suhdetta minuun. Sitten he pian erosivat.

        Miehen äiti on etäinen mummohahmo perheessämme. Olemme väleissä, muistamme merkkipäivät. Tapaamme pari kertaa vuodessa. Asia ok puolin ja toisin: tämä riittää.

        Appi asuu lähempänä ja pyrkii työntymään elämäämme, aina minun ohitseni. Aika pitkälti yhdentekevää minulle. Siinä kohden kuitenkin kulki raja, kun pappa alkoi seurustella nuoremman naisen kanssa ja olisi tahtonut tätä minulle vierasta ihmistä tuoda kotiini perhejuhliin näytille. Minä en kutsu kotiini tuntemattomia eikä nainen saanut kutsua. Pappa kuitenkin toi naisen kotiini epäsuorasta kiellosta huolimatta (ei avec). Osoitin mieltäni aivan aiheellisesti näyttäytymättä heille lainkaan. Pappaa ei enää kutsuta, koska saattaa tuoda kuokkavieraan tullessaan.

        Yksi ärsyttävä asia on myös joulut ja merkkipäivät. Mieheni ei muista eikä välitä, joten huolehdin appivanhempien muistamiset hänen puolestaan. Itse olen kerran saanut apeltani lahjan: kammottavan posliinipystin, josta toki kiitin hymyillen. On se vieläkin jossakin... Saanhan jättää moisen: miksi muistaisin ihmisiä, jotka eivät pätkääkään välitä minusta saati että muistaisivat minun merkkipäiväni?


      • selviätkö eteenpäin?
        miniä minäkin kirjoitti:

        Niin. Onpa appivanhempiakin yhtä monenmoisia kuin vävyjä ja miniöitä... Olin hyvin nuori ja arka, kun menin naimisiin. Appivanhempani eivät yrittäneetkään luoda mitään suhdetta minuun. Sitten he pian erosivat.

        Miehen äiti on etäinen mummohahmo perheessämme. Olemme väleissä, muistamme merkkipäivät. Tapaamme pari kertaa vuodessa. Asia ok puolin ja toisin: tämä riittää.

        Appi asuu lähempänä ja pyrkii työntymään elämäämme, aina minun ohitseni. Aika pitkälti yhdentekevää minulle. Siinä kohden kuitenkin kulki raja, kun pappa alkoi seurustella nuoremman naisen kanssa ja olisi tahtonut tätä minulle vierasta ihmistä tuoda kotiini perhejuhliin näytille. Minä en kutsu kotiini tuntemattomia eikä nainen saanut kutsua. Pappa kuitenkin toi naisen kotiini epäsuorasta kiellosta huolimatta (ei avec). Osoitin mieltäni aivan aiheellisesti näyttäytymättä heille lainkaan. Pappaa ei enää kutsuta, koska saattaa tuoda kuokkavieraan tullessaan.

        Yksi ärsyttävä asia on myös joulut ja merkkipäivät. Mieheni ei muista eikä välitä, joten huolehdin appivanhempien muistamiset hänen puolestaan. Itse olen kerran saanut apeltani lahjan: kammottavan posliinipystin, josta toki kiitin hymyillen. On se vieläkin jossakin... Saanhan jättää moisen: miksi muistaisin ihmisiä, jotka eivät pätkääkään välitä minusta saati että muistaisivat minun merkkipäiväni?

        Voi kamala!


      • vaimo, tytär, miniä
        miniä minäkin kirjoitti:

        Niin. Onpa appivanhempiakin yhtä monenmoisia kuin vävyjä ja miniöitä... Olin hyvin nuori ja arka, kun menin naimisiin. Appivanhempani eivät yrittäneetkään luoda mitään suhdetta minuun. Sitten he pian erosivat.

        Miehen äiti on etäinen mummohahmo perheessämme. Olemme väleissä, muistamme merkkipäivät. Tapaamme pari kertaa vuodessa. Asia ok puolin ja toisin: tämä riittää.

        Appi asuu lähempänä ja pyrkii työntymään elämäämme, aina minun ohitseni. Aika pitkälti yhdentekevää minulle. Siinä kohden kuitenkin kulki raja, kun pappa alkoi seurustella nuoremman naisen kanssa ja olisi tahtonut tätä minulle vierasta ihmistä tuoda kotiini perhejuhliin näytille. Minä en kutsu kotiini tuntemattomia eikä nainen saanut kutsua. Pappa kuitenkin toi naisen kotiini epäsuorasta kiellosta huolimatta (ei avec). Osoitin mieltäni aivan aiheellisesti näyttäytymättä heille lainkaan. Pappaa ei enää kutsuta, koska saattaa tuoda kuokkavieraan tullessaan.

        Yksi ärsyttävä asia on myös joulut ja merkkipäivät. Mieheni ei muista eikä välitä, joten huolehdin appivanhempien muistamiset hänen puolestaan. Itse olen kerran saanut apeltani lahjan: kammottavan posliinipystin, josta toki kiitin hymyillen. On se vieläkin jossakin... Saanhan jättää moisen: miksi muistaisin ihmisiä, jotka eivät pätkääkään välitä minusta saati että muistaisivat minun merkkipäiväni?

        Miksi appesi tulee hyväksyä miehesi ja sinun parisuhde, jos sinun ei tarvitse hyväksyä hänen suhdettaan? Siitähän on kyse, jos et halua tätä "vierasta ihmistä", appesi kumppania kotiisi.

        Ite oon onneksi saanut kasvaa perheessä, jossa arvon saa ansaitsematta, loukkaantumiset keskustellaan ja annetaan anteeksi. Ymmärretään myös se, että minun hyvä ei ole kaikkien hyvä ja toisin päin. Kenenkään ei pitäisi joutua ansaitsemaan hyväksyntää. En nyt tarkoita sitäkään, että loputtomia loukkauksia pitäis sietää, mutta yleensä ihmisten kesken asiat selviää puhumalla, siis myös raskaat ja hankalat asiat. Ja asioiden selvittely ja hyvän näkeminen toisessa helpottaa ennen kaikkea omaa elämää.

        Toisten parisuhteen arvioiminen ulkoapäin on mahdotonta. Itsekin kummastellu joidenkin läheisteni tapoja parisuhteessa, mutta sitten todennu, että varmaan omassakin suhteessani on piirteitä, jotka näyttävät muista kovasti kummallisilta..

        Kannattaa opetella näkemään hyvä toisissa ihmisissä. Se helpottaa omaa suhtautumista. Se on ihan sama, ku lasten kasvatuksessa, kun negatiivinen jätetään huomiotta ja positiivisesta palkitaan, saadaan karsittua tehokkaasti ei-toivottua käytöstä.

        Vanha viisaus ei ole menettänyt merkitystään: arvaa oma arvosi, anna arvo toisellekin.


      • järkyttävää
        miniä minäkin kirjoitti:

        Niin. Onpa appivanhempiakin yhtä monenmoisia kuin vävyjä ja miniöitä... Olin hyvin nuori ja arka, kun menin naimisiin. Appivanhempani eivät yrittäneetkään luoda mitään suhdetta minuun. Sitten he pian erosivat.

        Miehen äiti on etäinen mummohahmo perheessämme. Olemme väleissä, muistamme merkkipäivät. Tapaamme pari kertaa vuodessa. Asia ok puolin ja toisin: tämä riittää.

        Appi asuu lähempänä ja pyrkii työntymään elämäämme, aina minun ohitseni. Aika pitkälti yhdentekevää minulle. Siinä kohden kuitenkin kulki raja, kun pappa alkoi seurustella nuoremman naisen kanssa ja olisi tahtonut tätä minulle vierasta ihmistä tuoda kotiini perhejuhliin näytille. Minä en kutsu kotiini tuntemattomia eikä nainen saanut kutsua. Pappa kuitenkin toi naisen kotiini epäsuorasta kiellosta huolimatta (ei avec). Osoitin mieltäni aivan aiheellisesti näyttäytymättä heille lainkaan. Pappaa ei enää kutsuta, koska saattaa tuoda kuokkavieraan tullessaan.

        Yksi ärsyttävä asia on myös joulut ja merkkipäivät. Mieheni ei muista eikä välitä, joten huolehdin appivanhempien muistamiset hänen puolestaan. Itse olen kerran saanut apeltani lahjan: kammottavan posliinipystin, josta toki kiitin hymyillen. On se vieläkin jossakin... Saanhan jättää moisen: miksi muistaisin ihmisiä, jotka eivät pätkääkään välitä minusta saati että muistaisivat minun merkkipäiväni?

        " miksi muistaisin ihmisiä, jotka eivät pätkääkään välitä minusta saati että muistaisivat minun merkkipäiväni? "
        Ajattelin, että tuo ap:n kirjoitus oli pelkkä provo, mutta jos tämä ei ole ap:n aikaansaannos, niin huh sentään !
        Kyseessä on puolison vanhemmat !!Voi hyvää päivää. Eikö suomalaisilla ole TODELLAKAAN ENÄÄ MITÄÄN KÄYTÖSTAPOJA ?
        Miksi tuo kylmäkiskoisuus on tullut ihmisten elämään, jopa lähiperheenkin ?
        Onko tämä se kuuluisia ATEISTINEN SUUNTAUAS ? vai mikä ?


      • onneksi ei miniää
        hiljainenp kirjoitti:

        Aika kauheaa luettavaa, olenyrittänyt ajatella että tilanne menee ohi, mutta näitä lukiessa tulee tunne että tämä vaan pahenee. Itsellä tuore miniä ja lapsenlapsi, ihana pikkuinen. Poikani suhde kestänyt jo kuitenkin 8 vuotta. Tosin kerran ollut katkolla puolisen vuotta. Itse olen yksin vienyt lapset aikuisiksi ja suhde heihin ollut hyvä ja läheinen. Yhdessä selvitty vaikeista ajoista. Nyt on meno muuttunut. Mitään ei voi lapselleen sanoa koska sanasta sanaan ilmeisesti toistaa vaimolleen kun heillä ei enää saa olla salaisuuksia. Ainakaan poikani suunnalta. Manipulointi on jatkuvaa ja en käsitä kuinka poikani ei sitä huomaa. Vaimonsa soittaa, tekstaa taukoaamatta ja yksin ei poikani saa liikkua ollenkaan. Eikä enää tulla luonani käymään. Saan tavata lasta eli hakea hänet, mutta en esim. katsella tai antaa hänen näyttää lelujaan huoneessaan. Miten mies muuttuu tällaiseksi vaikka on itse samat ongelmat huomannut jo suhteen alussa. Ja miksi toistaa sanasta sanaan kaiken vaimolleen?? Tiskaa vaan ja siivoaa ja tekee ruoan ja käy töissä. Ja varoo pitämästä ilman valvontaa yhteyttä omaisiinsa.

        onko miniäsi ihan terve ? Mustasukkainen ainakin. Tai narsistinen persoonallisuus.


      • Puhut Ristiin
        miniä minäkin kirjoitti:

        Niin. Onpa appivanhempiakin yhtä monenmoisia kuin vävyjä ja miniöitä... Olin hyvin nuori ja arka, kun menin naimisiin. Appivanhempani eivät yrittäneetkään luoda mitään suhdetta minuun. Sitten he pian erosivat.

        Miehen äiti on etäinen mummohahmo perheessämme. Olemme väleissä, muistamme merkkipäivät. Tapaamme pari kertaa vuodessa. Asia ok puolin ja toisin: tämä riittää.

        Appi asuu lähempänä ja pyrkii työntymään elämäämme, aina minun ohitseni. Aika pitkälti yhdentekevää minulle. Siinä kohden kuitenkin kulki raja, kun pappa alkoi seurustella nuoremman naisen kanssa ja olisi tahtonut tätä minulle vierasta ihmistä tuoda kotiini perhejuhliin näytille. Minä en kutsu kotiini tuntemattomia eikä nainen saanut kutsua. Pappa kuitenkin toi naisen kotiini epäsuorasta kiellosta huolimatta (ei avec). Osoitin mieltäni aivan aiheellisesti näyttäytymättä heille lainkaan. Pappaa ei enää kutsuta, koska saattaa tuoda kuokkavieraan tullessaan.

        Yksi ärsyttävä asia on myös joulut ja merkkipäivät. Mieheni ei muista eikä välitä, joten huolehdin appivanhempien muistamiset hänen puolestaan. Itse olen kerran saanut apeltani lahjan: kammottavan posliinipystin, josta toki kiitin hymyillen. On se vieläkin jossakin... Saanhan jättää moisen: miksi muistaisin ihmisiä, jotka eivät pätkääkään välitä minusta saati että muistaisivat minun merkkipäiväni?

        Hetkinen... Siis apen pitäis hyväksyä sinut, poikansa kumppani, mutta sinun ei pidä hyväksyä apen kumppania????? Kaikki ihmiset ovat vieraita ennen tutustumista... Sinä ja appesi kumppani olette samassa asemassa -ette veren kautta sukua isälle ja pojalle, vaan kumppaneiksi valittuja. Mieti sitä.


      • tyiokg
        järkyttävää kirjoitti:

        " miksi muistaisin ihmisiä, jotka eivät pätkääkään välitä minusta saati että muistaisivat minun merkkipäiväni? "
        Ajattelin, että tuo ap:n kirjoitus oli pelkkä provo, mutta jos tämä ei ole ap:n aikaansaannos, niin huh sentään !
        Kyseessä on puolison vanhemmat !!Voi hyvää päivää. Eikö suomalaisilla ole TODELLAKAAN ENÄÄ MITÄÄN KÄYTÖSTAPOJA ?
        Miksi tuo kylmäkiskoisuus on tullut ihmisten elämään, jopa lähiperheenkin ?
        Onko tämä se kuuluisia ATEISTINEN SUUNTAUAS ? vai mikä ?

        Kommentti sivusta: olen ateisti, ja luonteeltani vahvasti muut huomioiva, rauhaa rakentava jaja avulias. Viittauksesi että uskon asiat vaikuttavat tähän, oli asiaton. Jokaisessa uskossa tai ei-uskossa lienee monenlaisia ihmisiä.


      • dhhkl
        hiljainenp kirjoitti:

        Aika kauheaa luettavaa, olenyrittänyt ajatella että tilanne menee ohi, mutta näitä lukiessa tulee tunne että tämä vaan pahenee. Itsellä tuore miniä ja lapsenlapsi, ihana pikkuinen. Poikani suhde kestänyt jo kuitenkin 8 vuotta. Tosin kerran ollut katkolla puolisen vuotta. Itse olen yksin vienyt lapset aikuisiksi ja suhde heihin ollut hyvä ja läheinen. Yhdessä selvitty vaikeista ajoista. Nyt on meno muuttunut. Mitään ei voi lapselleen sanoa koska sanasta sanaan ilmeisesti toistaa vaimolleen kun heillä ei enää saa olla salaisuuksia. Ainakaan poikani suunnalta. Manipulointi on jatkuvaa ja en käsitä kuinka poikani ei sitä huomaa. Vaimonsa soittaa, tekstaa taukoaamatta ja yksin ei poikani saa liikkua ollenkaan. Eikä enää tulla luonani käymään. Saan tavata lasta eli hakea hänet, mutta en esim. katsella tai antaa hänen näyttää lelujaan huoneessaan. Miten mies muuttuu tällaiseksi vaikka on itse samat ongelmat huomannut jo suhteen alussa. Ja miksi toistaa sanasta sanaan kaiken vaimolleen?? Tiskaa vaan ja siivoaa ja tekee ruoan ja käy töissä. Ja varoo pitämästä ilman valvontaa yhteyttä omaisiinsa.

        Ota selvää narsismista. Poikasi kärsii. Kokemusta on... Ps. Narsistien Uhrien tuki ry:n sivut on hyvät.


      • Kissanrusetti

        Hai miniät tulevat ja lähetevät mutta poikia on vain yksi.


      • Mukava miniä minulla

        Mahtaakohan sinussa, tai käytöksessäsi olla jotain vikaa, kun sinua ei pyydetä koskaan kylään(?) Olen itsekin erittäin hymyileväinen ja hyväntuulinen mies, ja poikani vaimoineen on monesti käskenyt meidät luokseen "kaffelle", "kahveelle", "kahhille" tai miksi kukakin sitä kutsuu!


      • Tuija-Tiina 28? 38?
        Puhut Ristiin kirjoitti:

        Hetkinen... Siis apen pitäis hyväksyä sinut, poikansa kumppani, mutta sinun ei pidä hyväksyä apen kumppania????? Kaikki ihmiset ovat vieraita ennen tutustumista... Sinä ja appesi kumppani olette samassa asemassa -ette veren kautta sukua isälle ja pojalle, vaan kumppaneiksi valittuja. Mieti sitä.

        "Puhut ristiin",

        totta kai hän puhuu ristiin, koska hän mitä todennäköisimmin EI OLE SITÄ MITÄ TÄÄLLÄ ESITTÄÄ. Hän EI välttämättä OLE KENENKÄÄN APPI - tai edes MIES. Hän voi yhtä hyvin olla 38-vuotias, elämäänsä katkeroitunut vanhapiika Mikkelin kupeesta, joka esiintyy täällä milloin MINIÄNÄ, milloin VÄVYNÄ, milloin APPENA ja milloin ANOPPINA!

        JUURI RÄIKEÄT RISTIRIITAISUUDET SAMAN NIMIMERKIN PERÄTTÄISISSÄ KOMMENTEISSA OSOITTAVAT, ettei hän ole sitä, mitä sanoo olevansa.
        Hän on joku tai jotain aivan muuta, KUIN MINÄ ESIINTYY!


      • KALLE KELLO
        miniä minäkin kirjoitti:

        Niin. Onpa appivanhempiakin yhtä monenmoisia kuin vävyjä ja miniöitä... Olin hyvin nuori ja arka, kun menin naimisiin. Appivanhempani eivät yrittäneetkään luoda mitään suhdetta minuun. Sitten he pian erosivat.

        Miehen äiti on etäinen mummohahmo perheessämme. Olemme väleissä, muistamme merkkipäivät. Tapaamme pari kertaa vuodessa. Asia ok puolin ja toisin: tämä riittää.

        Appi asuu lähempänä ja pyrkii työntymään elämäämme, aina minun ohitseni. Aika pitkälti yhdentekevää minulle. Siinä kohden kuitenkin kulki raja, kun pappa alkoi seurustella nuoremman naisen kanssa ja olisi tahtonut tätä minulle vierasta ihmistä tuoda kotiini perhejuhliin näytille. Minä en kutsu kotiini tuntemattomia eikä nainen saanut kutsua. Pappa kuitenkin toi naisen kotiini epäsuorasta kiellosta huolimatta (ei avec). Osoitin mieltäni aivan aiheellisesti näyttäytymättä heille lainkaan. Pappaa ei enää kutsuta, koska saattaa tuoda kuokkavieraan tullessaan.

        Yksi ärsyttävä asia on myös joulut ja merkkipäivät. Mieheni ei muista eikä välitä, joten huolehdin appivanhempien muistamiset hänen puolestaan. Itse olen kerran saanut apeltani lahjan: kammottavan posliinipystin, josta toki kiitin hymyillen. On se vieläkin jossakin... Saanhan jättää moisen: miksi muistaisin ihmisiä, jotka eivät pätkääkään välitä minusta saati että muistaisivat minun merkkipäiväni?

        "miniä minäkin". Kirjoituksestasi tuli selkeästi ilmi, ettei "muista MINUN syntymäpäivi, ei välitä MINUSTA". Aluksi kirjoitit "OLIN arka .... Eivät yrittäneetkään luoda suhdetta MINUUN... ja kohta he jo erosivatkin". Olet unohtanut yhden tärkeän asian. Ei sinulla tullut alunalkaenkaan mieleesi, että appivanhempasi erosivat. Tiedätkö oikeasti minkälainen heidän eronsa oli? Olisitko itse parhaimmillasi "luomassa suhteita" ?? Tuskinpa. Olet itsekkäästi ajatellut vain itseäsi "Minä, Minä", ajattelematta sen kummemmin appivanhempiasi, jotka olivat painineet eronsa, sen syiden ja seurausten kanssa, tuskinpa heillä ensimmäisenä oli mininiän miellyttäminen mielessä. Asenteesi juontaa juurensa jo sieltä ajoilta, et itse varmaan edes ymmärrä sitä, että asenteesi heitä kohtaan muokkautui jo silloin ja se näkyy. Joskus kannattaisi ajatella asioita "toisen housuissa", jos ymmärrät mitä tarkoitan.


    • höyryä

      Tässä oli taas yksi niitä hapannaamoja, jotka hoitaa asiat huutamalla ja jopa suosittelee samaa muillekin. Apen purkautuminen täällä on lähellä sitä samaa. Tulkitsee kaiken miniässä negatiivisesti, haukkuu kaikkea mitä tämä vain tekeekin, mutta ei näe omaa osuuttaan ongelmiin. Eikä siinä muuta tarvittais kuin antaa toistensa olla sellaisia kuin on, ja hyväksyä miniä poikansa valittuna virheineen kaikkineen. Ei meistä kukaan ole täydellinen, eikä tarvitse olla.

      "Höyryt ulos" , mietippä mitä sellaista olet tehnyt, millä olet aiheuttanut miniän ja pojan sinuun kohdistuvan torjunnan. Miten olet aiheuttanut sen että he eivät kutsu kylään? Myös nimittelysi "kermaperse" kertoo aika paljon oman kielenkäyttösi ja sivistyksesi tasosta....

    • sdadsdfsdfdfsdf

      Tulee pahalle päälle näitä suomalaisten suoli24kaasu palstan paskanhajuisia juttuja lukiessa. On teillä kaikilla ihan HELVETIN_ ISOT ONGELMAT!!!! Menkää vaikka Syyriaan, siellä ei ole mitään ongelmia!!!!!

      • mitä luet

        Älä sitten lue


    • tyhmyys tiivistyy

      Apella näyttää olevan kova tarve löytää täältä keskustelijoita, joiden kanssa voi oikein porukalla haukkua miniöitään. Ala-arvoinen sanankäyttö nähtävästi tuottaa jontain sairasta tyydytystä, ja miniään voi sopivasti purkaa kaikki kiukutuksensa ja katkeruutensa kovasti koettelevaa elämää kohtaan. Kun kaikki on pitänyt rakentaa kovalla työllä, haetaan sitten kaikkeen hyvitystä miniää haukkumalla. Jos miniä suhtautuu sinuun nurjasti, pystytkö näkemään omaa osuuttasi, miksi sinua niin vihataan?

      Mitä ihmettä tarkoittaa sana kermaperse??? Ei ainakaan mitään sivistynyttä eikä rakentavaa kielenkäyttöä.

      • hermostujille

        Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Mitä ämmät hermostutte. Ketjun ensimmäinen puhuu ihan järkeviä ja kokemukseen nähden maltillisesti.


      • appiukon systeri

        Velipoika on purkanut minulle monet kerrat suhdettaan miniöihinsä, koska ei kerta kaikkiaan uskalla olla eri mieltä mistään. Hän on peruskiltti ihminen, joka on valmis jakamaan rahaa ja kustantamaan matkoja Islannista Japaniin poikiaan ja miniöitään myöten. Hän kokee olonsa usein epävarmaksi, missä saa asettaa rajat ja missä ei. Aikuiset lapset, jotka notkuvat hänen nurkissaan jättävät keittiön jäljiltään sekaiseksi ja vaikka poika olisi ennen osannut siivotakin ei miniän aikana heilauteta pikkurilliäkään yhteisen hyvän eteen. Kun siitäkin asiasta tuli kerran puhetta nakkeli miniä niskaansa ja totesi, että he ovat nyt vapaalla.

        Koska tunnen itsekin kyseiset miniät olen joutunut kävelemään sukutapaamisista ulos heidän hävyttömän kielenkäytön ja käytöksen vuoksi. Olen ehkä liian vanha ymmärtämään heidän tapojaan, mutta olen ap:n kanssa samaa mieltä että jos ei miniältä löyty rahtuakaan kykyä asettua toisen asemaan se pitää ihan oikeasti silloin selittää hänelle kukkasin tai kakkasin. Ihmisiä ei voi vaan hyssytellä olipa kyse ministä tai muusta tutusta.


      • luulen näin

        sen vähän mitä tällä palstalla olen käynyt,niin tuntuu,että enemmän täällä haukutaan anoppeja ja appiukkoja,kuin miniöitä.Jos nyt välillä appimiehetkin saa sanoa mielipiteensä,niin johan siitä äläkkä nousee.
        Ja luulenpa vain,että tällaisia miniöitä (kuten keitä tahansa ihmisiä) on olemassa,joille ei voi sanoa oikeastaan mitään,niin ettei sitä jollakin tavalla otettaisi loukkaavana.


      • näin on
        luulen näin kirjoitti:

        sen vähän mitä tällä palstalla olen käynyt,niin tuntuu,että enemmän täällä haukutaan anoppeja ja appiukkoja,kuin miniöitä.Jos nyt välillä appimiehetkin saa sanoa mielipiteensä,niin johan siitä äläkkä nousee.
        Ja luulenpa vain,että tällaisia miniöitä (kuten keitä tahansa ihmisiä) on olemassa,joille ei voi sanoa oikeastaan mitään,niin ettei sitä jollakin tavalla otettaisi loukkaavana.

        Se johtuu siitä, että appiukot kestää mitä vain, mutta rajansa kaikella. Ajat heti kimpussa jos sanoo totuuden.


      • näin on
        näin on kirjoitti:

        Se johtuu siitä, että appiukot kestää mitä vain, mutta rajansa kaikella. Ajat heti kimpussa jos sanoo totuuden.

        Siis akat heti kimpussa kun sanoo totuuden


      • offtopic
        appiukon systeri kirjoitti:

        Velipoika on purkanut minulle monet kerrat suhdettaan miniöihinsä, koska ei kerta kaikkiaan uskalla olla eri mieltä mistään. Hän on peruskiltti ihminen, joka on valmis jakamaan rahaa ja kustantamaan matkoja Islannista Japaniin poikiaan ja miniöitään myöten. Hän kokee olonsa usein epävarmaksi, missä saa asettaa rajat ja missä ei. Aikuiset lapset, jotka notkuvat hänen nurkissaan jättävät keittiön jäljiltään sekaiseksi ja vaikka poika olisi ennen osannut siivotakin ei miniän aikana heilauteta pikkurilliäkään yhteisen hyvän eteen. Kun siitäkin asiasta tuli kerran puhetta nakkeli miniä niskaansa ja totesi, että he ovat nyt vapaalla.

        Koska tunnen itsekin kyseiset miniät olen joutunut kävelemään sukutapaamisista ulos heidän hävyttömän kielenkäytön ja käytöksen vuoksi. Olen ehkä liian vanha ymmärtämään heidän tapojaan, mutta olen ap:n kanssa samaa mieltä että jos ei miniältä löyty rahtuakaan kykyä asettua toisen asemaan se pitää ihan oikeasti silloin selittää hänelle kukkasin tai kakkasin. Ihmisiä ei voi vaan hyssytellä olipa kyse ministä tai muusta tutusta.

        Huvittavaa sinänsä että mies menettää kykynsä korjata jälkiään kun saa jonkun naisen narrattua matkaansa. Siinäpä naisimmeisille pohdittavaa kannattaako kenenkään miniäksi ruvetakaan... :-D

        Jotkut ihmiset ovat sellaisia että niiden on vaikea mennä availemaan toisten kaappeja vaikka olisikin vain keittiöstä kyse. Luulisi tietenkin että tajuavan että kaiken levälleen jättäminen on kuitenkin suurempi paha. En tajua miksi poika ei voi korjata jälkiä kun kerran on itse tutussa ympäristössä, miniä taas kuitenkin vieraisilla vaikka kuinka paljon nurkissa notkuisikin. Pojalle voisi sanoa että talossa toimitaan kuten on ennenkin toimittu. Miniä toivon mukaan ymmärtäisi kieltäytyä vierailusta siinä vaiheessa jos on oikeasti niin väsynyt ettei jaksa eväänsä liikauttaa. Tuli vaan tuosta kommentista mieleen. Kaikenlaisissa kunnoissa allekirjoittanuttakin on raahattu milloin mihinkin koska mies ei halua yksinkään mennä. Univelkojen ja kymmenen päivän työputkien jälkeen ei paljon enää riehuta eikä pöydälle jäänyt lasi tunnu enää kovin oleelliselta asialta kun sen voi siitä raivata seuraavanakin päivänä kun on toivon mukaan herännyt jollain tavalla henkiin. Pitääpä näemmä olla sitten itsekin tarkempi tuon asian suhteen vaikka riennot varmasti harvenevat, vuorotöissä kun ei välillä meinaa ehtiä palautua kunnolla ennen vapaiden loppumista vaikka ei tasan mitään tekisikään. Ehkä ne miniät ovat sittenkin oikeassa joista valitetaan että eivät käy, poikaakaan ei kuulemma päästetä. :-D Ehkä miniä ei jaksa skarpata vierailujen ajaksi tarpeeksi ja tajuaa sentään pysyä poissa eikä poika halua lähteä yksin....


      • Roti olla pitää
        appiukon systeri kirjoitti:

        Velipoika on purkanut minulle monet kerrat suhdettaan miniöihinsä, koska ei kerta kaikkiaan uskalla olla eri mieltä mistään. Hän on peruskiltti ihminen, joka on valmis jakamaan rahaa ja kustantamaan matkoja Islannista Japaniin poikiaan ja miniöitään myöten. Hän kokee olonsa usein epävarmaksi, missä saa asettaa rajat ja missä ei. Aikuiset lapset, jotka notkuvat hänen nurkissaan jättävät keittiön jäljiltään sekaiseksi ja vaikka poika olisi ennen osannut siivotakin ei miniän aikana heilauteta pikkurilliäkään yhteisen hyvän eteen. Kun siitäkin asiasta tuli kerran puhetta nakkeli miniä niskaansa ja totesi, että he ovat nyt vapaalla.

        Koska tunnen itsekin kyseiset miniät olen joutunut kävelemään sukutapaamisista ulos heidän hävyttömän kielenkäytön ja käytöksen vuoksi. Olen ehkä liian vanha ymmärtämään heidän tapojaan, mutta olen ap:n kanssa samaa mieltä että jos ei miniältä löyty rahtuakaan kykyä asettua toisen asemaan se pitää ihan oikeasti silloin selittää hänelle kukkasin tai kakkasin. Ihmisiä ei voi vaan hyssytellä olipa kyse ministä tai muusta tutusta.

        No juurikin näin, jos ei ole miestä sanomaan tilanteeseen mitään,sitten täytyy vaan kestää ja kustantaa poikien ja miniöitten matkoja sitä sikailua mitä he kotonaan harrastavat. Mitä tuota ihmettelemään sanoo niin kuin itsestä tuntuu,meillä ei määräile miniät eikä vävyt,meidän kotiin ei tulla sanomaan miten meidän pitää elää
        tai tehdä,onneksi olen saanut ihanan vävyn ja miniän,joilla on arvot kohillaan.
        Kyllä oma mielipiteensä pitää sanoa,se on vastapuolen ongelma jos ei sitä kestä.
        Talossa talon tavoilla tai menkööt omiin huusholleihinsa vaapaalle!


      • kukkapumpuli

        niin,,olisi pitänyt sanoa toki kermaPEPPU! kamalaa,,älä osta euroshopper-siteitä seuraavaksi, voi lähteä hera,,aralta alueelta ´=) osta ALWAYS, sitähän mainokset suosittelee


      • .........
        luulen näin kirjoitti:

        sen vähän mitä tällä palstalla olen käynyt,niin tuntuu,että enemmän täällä haukutaan anoppeja ja appiukkoja,kuin miniöitä.Jos nyt välillä appimiehetkin saa sanoa mielipiteensä,niin johan siitä äläkkä nousee.
        Ja luulenpa vain,että tällaisia miniöitä (kuten keitä tahansa ihmisiä) on olemassa,joille ei voi sanoa oikeastaan mitään,niin ettei sitä jollakin tavalla otettaisi loukkaavana.

        Kuule ihan samanlainen äläkkä nousee kuin muissakin keskusteluissa, älä kuvittele asioita...


      • vasis

        Meillä on myös kermaperse miniä. On kotona ja käyttää miehen hankkimia rahoja sen kuin shoppailla jaksaa, ja kyllä se jaksaa. En ole kahdesti nähnyt samoja vaatteita sen yllä. Kun mies hankki kummilapsen Ecuadorista ja tykkäsi että viisikymppiä kuussa on sopiva summa. Miniä sanoi, että satanen pitää ainakin olla. Itse ei hanki mitään.
        Jos kertoisin hänen touhuistaan kukaan ei uskoisi, siksi en kerrokaan.
        Jos saisin päättää, niin leima perseeseen ja Timbuktuun.


      • eksminiä
        luulen näin kirjoitti:

        sen vähän mitä tällä palstalla olen käynyt,niin tuntuu,että enemmän täällä haukutaan anoppeja ja appiukkoja,kuin miniöitä.Jos nyt välillä appimiehetkin saa sanoa mielipiteensä,niin johan siitä äläkkä nousee.
        Ja luulenpa vain,että tällaisia miniöitä (kuten keitä tahansa ihmisiä) on olemassa,joille ei voi sanoa oikeastaan mitään,niin ettei sitä jollakin tavalla otettaisi loukkaavana.

        Luulen, että minulla on kohtalaisen hyvä kokemus anopeista ja appiukoista, koska elin samassa huushollissa apen kanssa 6 vuotta, anopin kanssa yli 20 vuotta. Jo taloon mennessäni otin sen asenteen, että anopin kanssa en riitele, enkä riidellyt kertaakaan. Tilanteita olisi kyllä ollut, mutta pistin aina suuni kiinni pahan paikan tullen. Ei se niin vaikeaa ollut, ja totesin heti alussa, että olin henkisesti paljon vahvempi ihminen kuin arka, pelokas ja alistettu anoppini. Anopin vanhapiikasisko tuli joskus "silmille", mutta huomasin, ettei hänkään järin vahva ihminen ollut, kun hänelle puhui hiukan tavallista jämerämmällä äänellä, ja sellaisia pikku ilkeyksiä kuten joulupöydässä ollessamme, ei kannattanut kommentoida ollenkaan. Eli kun anoppi sanoi, että hän ainakin haluaa tehdä aina tämän joun samalla perinteisellä tavalla niin kauan kuin elää, kimahti anopin sisko, ettei täällä sen jälkeen kukaan mitään teekään. No jaa, ajattelin, ettei kannata itseään heikompien kanssa ruveta ränäämään, ja pidin suuni kiinni.
        Appiukon kanssa tuli kyllä joskus oteltua. Hänen mielestään nuori ja rahaton miniä oli ihminen, jonka piti aina ottaa syy niskoilleen, oli syyllinen tai ei, ja omia mielipiteitäkään ei olisi saanut olla, kun ei edes tuonut taloon rahaa tullessaan. Kotonani olin oppinut sukupuolten väliseen tasa-arvoon, appilassa siitä ei ollut tietoakaan.Niin että appiukko kyllä sai pistää toisenkin kerran nitroa kielen alle minun takiani. Oli kuitenkin niin vanha ja sairas, että ei elänyt kuin nuo kuusi vuotta yhdessä meikäläisen kanssa. Tuskin sentään kuoli minun vuokseni.
        Mielestäni nuorempi ihminen voisi joskus antaa juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Hänellä on kuitenkin elämää paljon edessä ja nuoruus vahvuutenaan. Mitä noittan ikääntyvien appivanhempien kanssa riitelemään; eipä nykyminiät sentään joudu saman katon alle asumaan, kuten minä aikoinani.


    • vävy

      Minusta ketjun aloittaja on kaukana maltillisesta. Appi näyttää polttavan päreensä joka asiasta ja vaatii että miniän pitäisi toimia kaikessa apen mielen mukaisesti. Oikuttelevat ja kiukuttelevat vanhat ihmiset ottavat varmaan miniänkin hermoille. Apen siskokin käveli ulos sukutapaamisista kun on niin herkkä ottamaan nokkiinsa, voi voi. Antaisitte ihmeessä miniän olla rauhassa sellainen kuin on ja eläkää itse omaa elämäänne, ei tarttis olla niin vaativa.

      • päissään oot

        Kirjoittiko eka viestin aloittaja jotain sukutapaamisesta pois kävelemisestä. Heitä pois jo juopottelu tältä päivältä, liikaa promilleja jo!


      • appiukon systeri

        Hei vävy,
        Vedit minunkin juttuni, appiukon systerinä, mukaan ja arvelit minun olevan herkkä ottamaan nokkiinsa miniän töräytyksistä. Ja ihan oikein olisikin, ettei aikuisen ihmisen pitäisi lotkauttaa korvaansa turhille puheille. Sitenhän sitä möläytyksistä selviäisi viisaasti. Mutta jos käytös toistuu ja siihen reagoidaan asiallisesti, sovitellaan ja ymmärretään, tulee joskus mittari täyteen. Kun näkee, ettei toisella ole asiat hyvin ja terapia olisi paras apu ei sellaista appiukon systerinä mennä hänen miniälle suoraan sanomaan. Niinpä viisas vaikenee ja väistää vaikkapa poistumalla tilaisuudesta. Sillä pahempaahan olisi nolata miniä muiden silmissä tai kohtelemalla kuin ilmaa. Uskoisin, ettet sinäkään, vävy, kuitenkaan toivoisi puolisollesi niin ikävää kohtelua ja jättämään täysin "rauhaan". Joulurahat ja muut huomionosoitukset tuntuvat kovasti kelpaavaan, mutta ei sitä antamistakaan iät kaiket jaksa ilman yhtäkään ystävällistä sanaa.


    • analyysi

      Kauhea appi pyysi analyysiä tilanteesta. Tässä tulee: Olet kitkerä marmattaja, joka ottaa herneen nenään jokaisesta miniän liikkeestä. Sinun ei todellakaan tarvitsisi niin paljon miettiä, millainen poikasi vaimo on, vaan voisit keskittyä omiin asioihisi. Työpaikkavalinnat ja häävieraat ovat heidän keskinäisiä asioitaan, eikä sinun tarvitse loukkaantua jos eivät noudata ohjeitasi. Sinun ei tarvitse pitää miniästä, mutta on turha myös ärsyyntyä tilanteista noin kauheasti. Jos vain nuoripari tulee toimeen keskenään, voit olla tyytyväinen poikasi puolesta.

      • buhaahhahh

        Kalikka kalahti ja koira älähti....


      • Maariankämmen

        Nimim. "analyysi" kirjoitti selvät ja suorat sanat! Siitä nyt ohjetta ottamaan kaikki epätietoiset appelat!


    • täyslaidallinen

      AP. Olet itse kermaperse, miniäsi suhteen. Tulit tänne kiukuttelemaan ja avautumaan hänestä. Samalla tasolla siis miniäsi kanssa olet, lienee molemmilla herneet nenässä. Ärsyttää tätä lukiessa että itsessäsi ei ole mitään vikaa. Ainkaan sellaista minkä olisit huomannut. Koita kestää, että "perhe-elämä meni pilalle miniän takia".. Vai menikö sittenkään? Anna miniäsi olla omissa oloissaan, samoin poikasi. Eiköhän se siitä!

      • Impi

        Kun tätä lukee, tulee väistämättä mieleen tosiasia, että suuri osa varsinkin koulutetuista naisista jää ilman aviomiestä. Ja hyvä niin. Joillakin tyttösillä on suuri tarve hallita ja manipuloida ihan kaikkea. Joka asiaan on mielipide ja missään ei anneta periksi. Lopputulos on aika karmea. Ihmettelen missä on suomalaisen miehen sisu kun nämä kaikenviisaat pistävät ukot tossujen alle. Ryhdistäytykää!


      • hävytöntä
        Impi kirjoitti:

        Kun tätä lukee, tulee väistämättä mieleen tosiasia, että suuri osa varsinkin koulutetuista naisista jää ilman aviomiestä. Ja hyvä niin. Joillakin tyttösillä on suuri tarve hallita ja manipuloida ihan kaikkea. Joka asiaan on mielipide ja missään ei anneta periksi. Lopputulos on aika karmea. Ihmettelen missä on suomalaisen miehen sisu kun nämä kaikenviisaat pistävät ukot tossujen alle. Ryhdistäytykää!

        Miksi ihminen joka on sukupolvea, kun MIES ei evänsä heilauta yhteisen hyvän eteen, eli ei tee ruokaa perheelleen eikä pyykkää eikä siivoa, kehuu kermaperseeksi toista? Miten kehtaa?

        Kun nyt vain menee niin että apenkin pitää nostaa perse sohvalta nykyään. Ostat kunnon ateriatarpeet ja teet ja siivoat kaikkien jäljet. 5 kertaa päivässä.


      • niinpä niiiiiin
        Impi kirjoitti:

        Kun tätä lukee, tulee väistämättä mieleen tosiasia, että suuri osa varsinkin koulutetuista naisista jää ilman aviomiestä. Ja hyvä niin. Joillakin tyttösillä on suuri tarve hallita ja manipuloida ihan kaikkea. Joka asiaan on mielipide ja missään ei anneta periksi. Lopputulos on aika karmea. Ihmettelen missä on suomalaisen miehen sisu kun nämä kaikenviisaat pistävät ukot tossujen alle. Ryhdistäytykää!

        Aivan totta. Ja nämä koulutetut sinkkunaiset elävät hyvän ja onnellisen elämän tilastojen mukaan.

        Sen sijaan apen kaltaiset hemmotellut kakarat eivät pärjää yksin!


    • 2+2+2

      Itse olet poikasi kasvattanut. Katso peiliin ja mieti, miksi hän on tuon naisen valinnut rinnalleen.

      • Muista sinä

        että isä ja poika ovat kaksi eri yksilöä. Et voi nähdä molempia samassa peilissä elleivät molemmat seiso peilin edessä. Ja kun vierekkäin seisot ja katsot sitä toista, et voi lukea sen ajatuksia. Etkä vaikuttaa siihen mitä sen päässä liikkuu.


    • Ikävä miniä meilläki

      Samaa mieltä aloittajan kanssa. Oma miniäni on juuri samanlainen. Hän on päättänyt, että heidän lapsensa eikä puoliso saa pitää meihin yhteyttä. Suvun tapaamisiin on aina joku este. Kumminkin aina heidät pyydetään, mutta koskaan ei ajankohta ole heille sopiva. Poika sopeutunut täysin puolison vaatimuksiin ja niin kai sen on oltava, kun on naimisiin mennyt ja tossun alla ilmeisesti viihtyy. Minä olen lopettanut miniälle merkkipäivämuistamiset, aikani kukkia, lahjoja ym. lähettelin, mutta eipä niistä koskaan kiitosta tullut. Vaikka kissahan se kiitoksella elää... Mitä tulee työpaikkaehdotuksiin, niin poikamme sai hyvän työpaikan nimenomaan meidän vanhempien vinkistä, nuorelle parille kun ei tule sanomalehtiä, joissa niitä työpaikkailmoituksia nykyäänkin on, joten tälläkin asialla on kaksi puolta. Minä itse olen helpottunut, kun olen pystynyt ajatuksetkin siivoamaan ikävästä miniästä. Jopa joskus hätkähdän, että meillähän on lapsenlapsiakin ja kyllähän se kirpaisee, kun heitä ei näe. Mutta olihan meillä aikanaan omat ihanat lapset ja on ymmärrettävä, että se aika on auttamattomasti ohi. Ja kun Raamattukin sanoo, että pojan pitää luopua äidistään jne. niin kai se sitten sekin on ymmärrettävä, että poikakaan ei pidä yhteyttä. Ja käyväthän miniän vanhemmat vierailuilla tiuhaan ja saavat olla lastenlastensa kanssa. Ehkä meikäläisen perintörahat sitten aikanaan kelpaavat, ellemme eläessämme kerkiä kaikkia tuhlata. Pitänee panna vauhtia kulutukseen........Aloittajalle vielä sanon, että sivistymätön on miniäsi, joka tuommoisesta loukkaantuu. Mahtaako itse olla niin kultivoitunut ja harkitseva, että jokaisen lausumansa asian etukäteen tarkkaan punnitsee..... Koeta pärjätä, ehkä poikasi silmät joskus avautuvat.

      • --- kukin ----

        Onko kukaan kuullut sanontaa "Parempi tossun alla, kun taivasalla" ja suomessa on kuulemma kylmä olla taivasalla aika monena kuukautena. Jokainen valitsee tiensä, toisin minä olisin lähtenyt pois ja asuisin mielummin taivasalla, kun tossunalla.


      • mek
        --- kukin ---- kirjoitti:

        Onko kukaan kuullut sanontaa "Parempi tossun alla, kun taivasalla" ja suomessa on kuulemma kylmä olla taivasalla aika monena kuukautena. Jokainen valitsee tiensä, toisin minä olisin lähtenyt pois ja asuisin mielummin taivasalla, kun tossunalla.

        Ei pidä paikkaansa koska itsellä nuorena yksi nainen yritti määräillä joka asiaassa ja enhän minai tsenäisenä miehnä naisen horinoita rupea tottelemaan ja kestihän sitä kolme vuotta kunnes sukset menivät ristiin ja tuollaiset miehet ovat piikkupoikia kun eivät muijaansa kuriin saa ja pitää välillä lyödä nyrkkiä pöytään ja sanoa muijalleen miten asiat hoidetaan ja jos ei käy niin sitten kannattaa sitä naista vaihtaa niin hyvä tulee.


      • en ymmärrä
        mek kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa koska itsellä nuorena yksi nainen yritti määräillä joka asiaassa ja enhän minai tsenäisenä miehnä naisen horinoita rupea tottelemaan ja kestihän sitä kolme vuotta kunnes sukset menivät ristiin ja tuollaiset miehet ovat piikkupoikia kun eivät muijaansa kuriin saa ja pitää välillä lyödä nyrkkiä pöytään ja sanoa muijalleen miten asiat hoidetaan ja jos ei käy niin sitten kannattaa sitä naista vaihtaa niin hyvä tulee.

        Ap haluaisi itse määrätä toisten elämästä ja kun tämä ei käy, niin toinen on kermaperse.
        Eihän se miniä yritä määrätä apen elämää ollenkaan, pelksätään omaansa.

        Appihan se on manipuloija. Omat lapset on kasvatettu hakkaamalla ja nyt harmittaa kun ei enää voi.


      • miniä voi olla pahin

        Tälläiset miniät ovat loppupeleissä ahneemmat vaikkei poikasi perinnöt mitenkään kuuluu miniälle.Ole siis kaukaa viisas ja hoida asiat siihen malliin ,että perinnön ollessa ajankohtainen miniä tukkii suunsa ja pysyy kaukana.On kokemusta!!!!!


      • Huom!
        en ymmärrä kirjoitti:

        Ap haluaisi itse määrätä toisten elämästä ja kun tämä ei käy, niin toinen on kermaperse.
        Eihän se miniä yritä määrätä apen elämää ollenkaan, pelksätään omaansa.

        Appihan se on manipuloija. Omat lapset on kasvatettu hakkaamalla ja nyt harmittaa kun ei enää voi.

        AP ei ole kirjoittanut mitään "kermaperseestä". Lukutaito?


      • .......
        miniä voi olla pahin kirjoitti:

        Tälläiset miniät ovat loppupeleissä ahneemmat vaikkei poikasi perinnöt mitenkään kuuluu miniälle.Ole siis kaukaa viisas ja hoida asiat siihen malliin ,että perinnön ollessa ajankohtainen miniä tukkii suunsa ja pysyy kaukana.On kokemusta!!!!!

        Taas yksi joka ajattelee vain rahaa... Huoh...
        Oletko ajatellut että sehän tarkoittaa sitten sitä että sinut lasketaan silloin isänmaan kylmiin multiin märkänemään. Mitä väliä sillä sinulle enää silloin on... Sinä et tiedä silloin enää mistään yhtikäs mitn kun madot ovat aivosikin mutustelleet...


      • älä kuvittele turhia
        miniä voi olla pahin kirjoitti:

        Tälläiset miniät ovat loppupeleissä ahneemmat vaikkei poikasi perinnöt mitenkään kuuluu miniälle.Ole siis kaukaa viisas ja hoida asiat siihen malliin ,että perinnön ollessa ajankohtainen miniä tukkii suunsa ja pysyy kaukana.On kokemusta!!!!!

        Usko pois, miniää ei välttämättä kiinnosta perintösi paskaakaan!!! Kerää mammonaa miten paljon tahansa haluat!!!!
        Ja käytä itseesi tai anna paremmille lapsillesi, jotka osaavat itsekin maammonan perään olla ja sitä itselleen kerätä!!! Heidät hyväksyt!


      • Perintö........

        Tehkää paperi, jossa kiellätte miniän oikeuden poikanne perintöön.
        Käykää lakimiehellä juttelemassa, miten ja minkälainen paperi
        kannattaa tehdä, ettei miniällä ole mitään mahdollisuutta/oikeutta
        poikanne perintöön.


      • Kyllä se tieto
        ....... kirjoitti:

        Taas yksi joka ajattelee vain rahaa... Huoh...
        Oletko ajatellut että sehän tarkoittaa sitten sitä että sinut lasketaan silloin isänmaan kylmiin multiin märkänemään. Mitä väliä sillä sinulle enää silloin on... Sinä et tiedä silloin enää mistään yhtikäs mitn kun madot ovat aivosikin mutustelleet...

        eläessä lämmittää kun on järjestänyt asiat niin että tietää ettei kiittämätön miniä tule hyötymään latiakaan perinnöstä. Kannattaa tehdä testamentti vaikka kodittomien kissojen yhdistykselle(ellei miniä satu olemaan sen pj) tai sitten säätiöittää omaisuus josta on lupa jakaa lapsenlapsille opintostipendit aikaanaan.


      • No näinpä
        älä kuvittele turhia kirjoitti:

        Usko pois, miniää ei välttämättä kiinnosta perintösi paskaakaan!!! Kerää mammonaa miten paljon tahansa haluat!!!!
        Ja käytä itseesi tai anna paremmille lapsillesi, jotka osaavat itsekin maammonan perään olla ja sitä itselleen kerätä!!! Heidät hyväksyt!

        Materialistit kuvittelee joka asiassa että rahalla saa ja hevosella pääsee, ihan sama mitä muuten tekee ja käyttäytyy. Suomessa ei nälkään ja kylmään kuole jos ei itse niin valitse joten nämä tietyt ihmiset voivat seteleillään pyyhkiä vaikka takapuolensa. Kaikkia ihmisiä ei voi ostaa.


    • katse peiliin

      Jos lapset puolisoineen eivät viihdy seurassanne, olisi hyvä miettiä, mikä omassa käytöksessänne on sen aiheuttanut. Ehkä asian voi vielä korjata, jos muutat omaa käytöstäsi heitä kohtaan. Mutta pelkästään moittimalla ja haukkumalla tai yhteytdenpitoa välttämällä ei mikään suhde korjaannu. Vai haluaako nämä keskustelijat edes, että välit paranisi?

      • juujoo

        appi ja anoppi nöyristelevät ja eivät osaa laittaa rajoja joillekin ihmisille (esim. tyttären perhe, pyyhitään pyllyt koko perheeltä ja tehdään kaikki mitä käsketään, eli hoidetaan kaikki työt).
        Joitakin eli miniää ja poikaansa haluaisivat määrätä ja vahtia ja kytätä.

        Jos itse loukkaan lastani tai petän antamani lupauksen, niin pyydän anteeksi koska olen tehnyt anteeksiantamattoman teon.

        Vastaavassa tilanteessa jos appivanhemmille sanoo että eipä ollut kivasti tehty kun lupaus rikottiin, tulee henkilökohtaisia solvauksia kunnioituksen puutteesta ja arvostuksesta ja persoonaan meneviä loukkauksia, eli puhutaan suu puhtaaksi miten ollaan laiskoja ja huonoja ihmisiä ja miten itse on tehnyt kaiken elämässä paremmin.

        Eli mistään ei saa sanoa, arvostaa ja kunnioittaa pitää. Viihdy siinä sitten!!!!


      • joojuu
        juujoo kirjoitti:

        appi ja anoppi nöyristelevät ja eivät osaa laittaa rajoja joillekin ihmisille (esim. tyttären perhe, pyyhitään pyllyt koko perheeltä ja tehdään kaikki mitä käsketään, eli hoidetaan kaikki työt).
        Joitakin eli miniää ja poikaansa haluaisivat määrätä ja vahtia ja kytätä.

        Jos itse loukkaan lastani tai petän antamani lupauksen, niin pyydän anteeksi koska olen tehnyt anteeksiantamattoman teon.

        Vastaavassa tilanteessa jos appivanhemmille sanoo että eipä ollut kivasti tehty kun lupaus rikottiin, tulee henkilökohtaisia solvauksia kunnioituksen puutteesta ja arvostuksesta ja persoonaan meneviä loukkauksia, eli puhutaan suu puhtaaksi miten ollaan laiskoja ja huonoja ihmisiä ja miten itse on tehnyt kaiken elämässä paremmin.

        Eli mistään ei saa sanoa, arvostaa ja kunnioittaa pitää. Viihdy siinä sitten!!!!

        Niin ja marttyyria on kiva olla myös ja itkeä tihuuttaa miten rankka elämä itsellä on ollut!!!
        Kun ei ole minkäänlaista tietoa siitä tämän päivän perheellisen elämästä!!!


    • ...................1

      Hei "hyvää tarkoittavat" apet ja anopit. Yksi neuvo: JÄTTÄKÄÄ PARISKUNTA RAUHAAN. Älkää sekottako itseänne joka asiaan, heillä on oma elämänne. Se varmaan on vaikeaa isiltä ja äideiltä jotka tykkää tupata neuvoineen joka asiaan ja paikkaan, mutta he kutsuvat esim häihin heidät jotka he haluavat, eivät sitä sukua mitä appivanhemmat haluaa. Ymmärrän sen ihan hyvin, vaikka itse olenkin sinkku. Seurustelin joskus miehen kanssa, jonka elämää ohjaili vanhemmat. En jaksanut enää vaan jätin miehen. Vanhempansa varmaan hurrasivat ilosta, mutta hurraako mies kun vanhemmat kuolee (kyllä, niin käy myös toisten elämän pilaajille) ja hän on yksin perheettömänä. Minä en näet ole ainoa joka ei vanhemmille kelvannut, minua ennen oli muita ja varmaan minun jälkeenikin.

    • kuskus1

      Hei miniät ja vävyt. Muistakaa, että tulevaisuudessa olette itse appeja ja anoppeja. Muistakaa silloin jättää nuoripari rauhaan - älkää vahingossakaan menko nuoren parin kotiin. Eivät pyydäkään, jos kohtelevat teitä samoin kuin te aikoinaan omia appivanhempia. Teidän tulevat lapsenlapsenne eivät pääse teihin tutustumaankaan, kun miniänne vain omien vanhempiensa kanssapitää yhteyttä. Poikanne teistä viis veisaa, puoliso päättää, miten eletään.

      • muistetaan

        Kyllä normaali ihminen haluaa lapsilleen parasta. Tähän kuuluu niin monta rakastavaa ihmistä kuin mahdollista.

        Jos siis isovanhemmat haluavat perheelle kaikkea hyvää, eikä määräyssuhdetta tai hyväksikäyttösuhdetta, ja rakastavat lapsenlapsia ja lapsiaan pyyteettömästi, niin aivan varmasti halutaan pitää yhteyttä.

        Jos taas asenne on tuo, että miniän pitää tajuta olevansa alempiarvoisempi kuin appi ja anoppi, ja tehdä piikana hommia, ja omaa tytärtä kyllä autetaan, niin ei kummakaan jos käynnit harvenevat ja vierailupyynnöt, varsinkin jos kylässäkin mikään ei kelpaa ja ilme on hapan jos ovenpielet eivät kiillä.

        Oman tyttären kotiin mennään eri asenteella, räätti kourassa.


    • yksinkertaista

      Jos on mukavat appivanhemmat, sinne mennään mielellään ja viedään lapsetkin kylään. Silloin on mukava myös auttaa ja osallistua taloustöihin. Jos siellä on itsekeskeisiä kiukuttelijoita, ei tee mieli auttaa eikä edes tavata..

      • apella

        Jos on mukava miniä, sinne mennään mielellään kylään. Silloin on mukava myös auttaa jos pyydetään. Jos siellä on itsekeskeisiä kiukuttelijoita, ei tee mieli auttaa eikä edes tavata..


      • ymmärrys hoi
        apella kirjoitti:

        Jos on mukava miniä, sinne mennään mielellään kylään. Silloin on mukava myös auttaa jos pyydetään. Jos siellä on itsekeskeisiä kiukuttelijoita, ei tee mieli auttaa eikä edes tavata..

        Appi sanoo: "Jos on mukava miniä, sinne mennään mielellään kylään". Mutta eihän tässä miniä olekaan valittanut sitä ettei appivanhemmat tule kylään, vaan appivanhemmat valittavat kun miniä eikä poikakaan pidä yhteyttä. Miniä ei varmaan myöskään tarvitse appivanhempien apua ja neuvoja, vaan mieluummin pärjää omillaan.

        Miniä tuskin siitä pahastuu vaikka appivanhemmat ei käykään, mutta jos appivanhemmat haluavat nuorenparin vierailuja tai apua heiltä, ei auta muu kuin korjata omaa käytöstään.


    • Peili vääristää?

      Tämä eri sukupolvien välinen kitka on aina ollut olemassa.
      Siitä on usein selviydytty sillä, että on muistettu neljäs käsky, joka vaatii kunnioittamaan vanhempia. Nuoremmat ihmiset ovat arkailleet sanoa vastaan, koska tämä aikuisten ja vanhojen kunnioitus on heihin jo kehdossa istutettu.

      Tämän päivän ihmisillä ei moisia rasitteita ole, koska tapakasvatius on hukassa. Monet aikuiset nuorten ihmisten vanhemmatkin ovat ns. vapaan kasvatuksen tulosta, eikä heillä ole käytöstavoista tietoakaan. Koulut karsivat loputkin siitä opista, minkä vastuulliset vanhemmat ehkä ovat lapsiinsa saaneet istutetuksi.

      Jokaisella kuulemma pitää nykyisin olla oikeus puolustaa asenteitaan eikä sanojen valikoimista kannata harjoittaa. Sanonta "puhumalla asiat selviävät" pitää paikkansa.
      Varsinkin vanhempi polvi, jonka kielenkäyttöön ei kiroilu ja v-alkuiset käy, vaikenevat nopeasti, kun nuori antaa täyslaidallisen. Erimielisyydet selvitetään nopeasti huutamalla ja solvaamalla. Vastapuoli mykistyy ja vetäytyy.

      Luinpa juuri lehdestä, että ihmiset eivät enää osaa asua kerrostaloissa. Metelöivät, roskaavat, jättävät varastot varkaille avoimiksi, riitelevät parkkipaikoista, kostavat toisilleen esim. maalaamalla rappukäytävän oveen mielipiteensä, eivät välitä aiheuttamastan metelistä jne. Se on osoitusta juuri siitä, että tapakasvatus on hukassa, jokainen sa toteuttaa mielihalunsa kuinka vaan, muista ei välitetä, minä, minä, minä.

      Ihmissuhteissa se sitten näkyy nirppanokkaisuutena ja tyhjästä loukkaantumisena. Sitten ihmetellään masennuksia ja mielialahäiriöitä. Mistähän ne johtuatkaan?

      • ljfd

        Vähän karrikoitua tekstiä. Tottakai tänä päivänä pitää puhua omalla suulla eikä jäädä minkään kunnioituksen varjoon. Ei tarkoita huonoa käytöstä! Vanhempien ihmisten tulisi yhä enemmän huomioida nuoria tasavertaisina keskustelukumppaneina, ei katsoa ylhäältä alas kunnioituksen nimissä. Silloin ehkä jotain yhteisymmärrystä tulee. Sivistynyt ihminen osaa käytöstavat eikä "auo päätä" mutta ei nuorella ole velvollisuutta elää elämäänsä vanhempien sanelemien ohjeiden mukaan. Niinkuin ennen!! Tässäkin tapauksessa kyse ei ole siitä että parilla olisi elämänhallintaongelmia vaan että heidän vetäytyvä käytös ei sovi apelle.


    • Melkein anoppi

      Tosi hyvä, että nykypäivän nuoria kasvatetaan ja koulussa opetetaan sanomaan mielipiteensä. Onko parempi sanoa sanottavansa kuin kärvistellä vuosikymmeniä huonossa miniä-vävy/anoppi-appi - suhteessa?

      Maailma muuttuu ja hyvä niin. Kukaties joskus opimme elämään vähän enemmän sovussa ja enemmän sietäen erilaisuutta. Ja mieluiten se kunnioitus ansaitaan ihan omilla tekemisillä kuin joillain neljännellä käskyllä.

      • PihPahPuh

        Olet osa ongelmaa...


    • kunnioitus

      Kaikenikäisiä tulee kunnioittaa, eikä pelkästään vanhempia. Jotkut vanhemmat vaativat kunnioitusta itselleen mutta itse suhtautuvat nuorempiin loukkaavasti ja ala-arvoisesti. Molemminpuoleinen hienotunteisuus ja suvaitsevuus olisi ratkaisu tässäkin tapauksessa. Vältettäisiin loukkaamasta, varoen ilkeitä sanoja ja töykeitä vastauksia. Viisaampi osapuoli on se joka tekee aloitteen parempiin käytöstapoihin, ja muutoksen aloittaja voi olla yhtä hyvin joko nuorempi tai vanhempi osapuoli.

      • huom.

        Peili vääristää, huom: Käskyt on kirjoittanut vanha ihminen, joka tietysti haluaa nuorten kunnioittavan vanhoja. Jos käskyjen kirjoittaja olisi ollut nuori, ne varmaan olisivat erilaiset. Siis ihmisen tekstiähän ne käskytkin ovat.


      • Tiedätkö miksi
        huom. kirjoitti:

        Peili vääristää, huom: Käskyt on kirjoittanut vanha ihminen, joka tietysti haluaa nuorten kunnioittavan vanhoja. Jos käskyjen kirjoittaja olisi ollut nuori, ne varmaan olisivat erilaiset. Siis ihmisen tekstiähän ne käskytkin ovat.

        ne on vanhojen ihmisten kirjoittamia tekstejä? No siksi että niissä olisi jotain ymmärrettävää ja siksi herättäisi sitä kunnioitusta. Jos nuori ihminen olisi kirjoittanut neljännen käskyn se olisi varmaan muotoa: "muista vittu, siis ninku kunnoitta, öö..tota mutsiis ja faijaas ko nehän sun kapalos o niinku tietsä vaihtanu"

        Mutta siis aikuisen oikeasti, sen kirjoittajan ja kirjoitettavan tekstin on päättänyt itse Jumala, ei se ihminen joka sen on kirjoittanut. Ihminen on ollut välikätenä.


    • sokerikermaruusuke

      Erittäin paljon sitä mieltä että kyseinen appi kertoo oman näkemyksensä, unohtaen "kermaperseen" inhimillisyyden ja nuoruuden, hyvät puolet.. Kaikki meistä eivät halua samoja asioita elämäänsä. Jotkut eivät halua ylimääräisiä ihmisiä, monet väistelevät sukulaisiaan. Koska nykyään on varaa valita kenen kanssa jakaa elämänsä ja kenen kanssa ei. Ellei kermaperseen kanssa asiat suju, kannattaa miettiä itselleen muuta tekemistä. Eiköhään hyvä appi sinullakin ole muutakin harrastusta kuin miniäsi sanomisten kuuntelu? Ellei ole, hanki sellainen. Eiköhän aikuinen poikasi tiedä, mitä tekee elämällään. Meinaan ei se kyllä sun sanomisillasi heidän elämä mihinkään muutu..

      Kyllä tuon suvaitsemattomuuden näkee tuon tekstin läpi, sinussa AP on itsessäsikin vikoja, rihgt?

      Kenellähän se herne onkaan nenässä? Vaikea myöskään uskoa tekstiä miehen kirjoittamaksi.

      • right

        rihgt??mitä kieltä??


      • mie vaan ihmettelen

        Näistä sanovista ja koppavista "kermaperseistä" sen verran: et sukuloivat useimmiten silloin kun tarvitsevat "hiukan apua". Vaikka muutama tuhat euroa! Tai takauksen asuntolainaan. Rahaa auton vaihtoon tai lomamatkaan!
        Kyllähän sitä olis tekemistä ja harrastamista, jos siihenkin vielä jäis ylimääräistä rahaa! Nytkin ollaan tiukoilla,on pojan perhe Islannissa kylpylälomalla. Arvaa kenen rahoilla?
        Sitä ymmärrystä ei enää tahdo löytyä, viis vuotta on tehnyt tehtävänsä.
        Tämä texti on anopin,jolla on herne jo melkein aivoissa asti!!!


      • mie vaan ihmettelen
        mie vaan ihmettelen kirjoitti:

        Näistä sanovista ja koppavista "kermaperseistä" sen verran: et sukuloivat useimmiten silloin kun tarvitsevat "hiukan apua". Vaikka muutama tuhat euroa! Tai takauksen asuntolainaan. Rahaa auton vaihtoon tai lomamatkaan!
        Kyllähän sitä olis tekemistä ja harrastamista, jos siihenkin vielä jäis ylimääräistä rahaa! Nytkin ollaan tiukoilla,on pojan perhe Islannissa kylpylälomalla. Arvaa kenen rahoilla?
        Sitä ymmärrystä ei enää tahdo löytyä, viis vuotta on tehnyt tehtävänsä.
        Tämä texti on anopin,jolla on herne jo melkein aivoissa asti!!!

        Miks sit siedän moista käytöstä?
        Vastaus: Perheessä on kaks pientä lasta. Jos ei siedä käytöstä tai anna "avustusta arjessa", turha kuvitella et saisin tavata pikkuisia.
        Yksinkertaisesti, kiristää lapsillaan!


      • örvels
        mie vaan ihmettelen kirjoitti:

        Näistä sanovista ja koppavista "kermaperseistä" sen verran: et sukuloivat useimmiten silloin kun tarvitsevat "hiukan apua". Vaikka muutama tuhat euroa! Tai takauksen asuntolainaan. Rahaa auton vaihtoon tai lomamatkaan!
        Kyllähän sitä olis tekemistä ja harrastamista, jos siihenkin vielä jäis ylimääräistä rahaa! Nytkin ollaan tiukoilla,on pojan perhe Islannissa kylpylälomalla. Arvaa kenen rahoilla?
        Sitä ymmärrystä ei enää tahdo löytyä, viis vuotta on tehnyt tehtävänsä.
        Tämä texti on anopin,jolla on herne jo melkein aivoissa asti!!!

        ei se ole hölmö joka pyytää vaan se joka maksaa


      • .......
        right kirjoitti:

        rihgt??mitä kieltä??

        Se on Englantia ja tarkoittaa "eikö niin"... :)


      • örvels kirjoitti:

        ei se ole hölmö joka pyytää vaan se joka maksaa

        Olet 100% oikeassa, Örvels.
        Mut kun olen rakastunut niihin lapsiin!
        En tosiaan sais varmaan tavata heitä,jos en ole miniän mieliksi!
        Poika on täysin tossun alla ja tekee kuin vaimo käskee.
        Vaimo ottaa muuten tyttäret ja lähtee....niin on kuulemma uhannut!
        Fiksu "narsisti" pitää pihdeissään muakin, pojan lisäksi.


      • Lukihäiriöinenkö?
        ....... kirjoitti:

        Se on Englantia ja tarkoittaa "eikö niin"... :)

        Opettelepa sitten kirjoittamaan se oikein.


      • Ja pitää
        mirja-maija kirjoitti:

        Olet 100% oikeassa, Örvels.
        Mut kun olen rakastunut niihin lapsiin!
        En tosiaan sais varmaan tavata heitä,jos en ole miniän mieliksi!
        Poika on täysin tossun alla ja tekee kuin vaimo käskee.
        Vaimo ottaa muuten tyttäret ja lähtee....niin on kuulemma uhannut!
        Fiksu "narsisti" pitää pihdeissään muakin, pojan lisäksi.

        tasan tarkkaan niin kauan kuin annat pitää!!!


    • TotuusKirpaisee

      Aika suuri osa naisista on nykyään jostain syystä muutenkin valtavan itsekkäitä!! Juuri niiltä tulee nyt miinusta niin että paukkuu.;) Totuus kirpaisee. Päässä pyörii vain minä itse ja minun tarpeet kaikkien muiden edelle! Nykyään miesten tulisi vaan enemmän ja enemmän luopua itselleen tärkeistä asioista jotta NAINEN on onnellinen! Olisiko siinä yksi syy siihen, miksi avioliitot ei enään nykyään kestä?
      Miehet lähtee koska eivät saakaan enään tehdä niitä itselleen tärkeitä asioita.

      Miettikää naiset sitä!

      • jepsjesp

        Tarkoitat että nykyää miesten pitää osallilstua yhteisiin töihin, tehdä sitä ruokaa ja siivota omat jälkensä ja lastenkin?
        Hoitaa lapsiaan ja siivota pyykätä laittaa ruokaa ja huomenna taas sitä samaa. Sitä se on lapsiperheessä.

        Ei voi olla samanlainen hunsvotti kuin appi on ollut.


    • kuri akalle

      NO johan on vaikeeta, EI taida olla pojallasi "munaa" pistää asioita järjästykseen, eli määrätä kaapinpaikka!

      • mie vaan ihmettelen

        Nyt osuit naulan kantaan!


      • Miniäkö se pahin?

        Nainen ei mikään miehen komennettavissa oleva ole. Oikeus naisellakin olla oma itsensä. Toteuttaa omaa elämäänsä. Nainen käy nykyään töissä myös.
        Mies on hyväksynyt naisen puolisokseen, siihen ei muilla sanomista. Hän osaa erota samoin kuin nainenkin jos ei mene hyvin yhdessä. Usein sukulaiset sotkee asiat avioparin välillä. Meillä esim. miehen sisko meinasi ohjeistaa meidän elämää. Me elämme omaa elämää yhteisestä sopimuksesta.
        Avioliitto kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti.
        Itse sain tuon siskon syytökset siitä, että olen estänyt heidän suvun tapaamisia kanssamme. Lapsemme ei muka saanut käydä mummon luona kun estin.
        Todellisuudessa lapsella oli samassa talossa ikäisiään leikki kavereita joiden kanssa oli mieluimmin. Heitä oli paljon, joten oli kavereita. Lisäksi en halunnut vanhaa ihmistä rasittaa lapsen hoidolla, kuten tuo sisko teki.
        Siis miniä aina se syyllinen vaikka syytä olisi sukulaisissa itsessään.
        Kaikesta huolimatta olemme olleet naimisissa kohta 50 vuotta. Ei pahemmin mennyt. Voimme jutella toistemme kanssa kaikki asiat!!!


      • .........
        mie vaan ihmettelen kirjoitti:

        Nyt osuit naulan kantaan!

        Aivan samaa mieltä. Ja minä olen nainen btw...
        En voisi koskea pitkällä tikullakaan "lapatossu" mieheen, joka ei näyttäisi minulle sitä kaapinpaikkaa...
        Naisella saa olla omia mielipiteitä ja hän voi tehdä päätöksiä, mutta isoimmissa asioissa viimeisen sanan sanoo mies, perheenpää.
        Mutta on toki selvää, että kaikista miehistä ei perheenpäiksi ole. Kuka sellaisen miehen sitten huolii, on asia erikseen... Ehkä juuri niissä suhteissa on kuvailemiasi ongelmia... En tiedä...


    • hohhoija.....

      Mikään eikä kukaan pakota sinua pitämään yhteyttä tähän kyseiseen ihmiseen, miten ihmiset voivat olla näin rehellisesti sanottuna...tyhmiä?

    • MIniälle kyytiä

      Olen itse naispuolinen ja voisin varmaan olla aloittajan miniä ihan hyvin ikäni puolesta, mutta enemmän olen kyllä appiukon fiiliksellä tässä.

      Joku jo neuvoikin, että älä ala tuollaisen pissiksen pillin mukaan tanssimaan ja itse olen ihan samaa mieltä. Jos miniä on täysin huumorintajuton tosikko, joka on täynnä itseään, saa luvan oppia miten normaali sosiaalinen kanssakäyminen menee. Ei siinä yksi sanele ehtoja vaan kaikki tekevät kompromisseja. Jos tuntuu että nuorikko ei tätä ymmärrä, niin kyllä elämä pikkuhiljaa opettaa.

      Anna siis Appiukko mennä vaan surutta! Tsemppiä vaan nirppiksen kanssa, näitä joutuu muutkin kestämään, ikävä kyllä :-) Mutta ei saa antaa periksi, jos kaikki antaa, ei ne koskaan muutukaan. Ja itsellesi tulisi tärkein olla oma poikasi, ei joku nyrpistelevä bitch.

    • onnnekas

      Löysin AP:n tekstistä entisen avopuolisoni.
      Ai miksi entisen?
      Niiiiinpä!
      Saipahan diktaattori täyslaidallisen lokaa niskaansa muutaman vuoden touhustaan.
      Huonot puolet kun ihastusverhon takaa huomaa liian myöhään, onneksi itse kuitenkin tein asialle jotain ja nyt olen onnellisempi kuin koskaan.
      Sääliksi käy seuraavaa joka hänen kynsiinsä joutuu/on joutunut.

    • eipäsekaannuta

      Jospa antaisit poikasi hoitaa ne" miniä asiat" hän on akkaa ottamassa itselleen ,eikä siinä apen sanomisia kaivata,kuulostaa että oikein rakentelet tilanteita kokeillaksesi miniän käytöstä.
      Anna pojan hoitaa asiana,,kyllä se tietää milloin sillä on mitta täysi, tai ei ole.
      Vaan hoitaako isi pojan muutkin asiat? Siinä kaksi nykyajan uusavutonta ,miniä ja poika,joita isi holhoaa....

    • Se olennaisin juttu.

      ...ja mene sinä vaikkapa äidinkielenopettajaksi yliopistoon kun olet noinkin etevä... =]
      Tulit tänne vain etsimään sanavirheitä muiden teksteistä. Eiköhän se asia/mielipide ole kuitenkin oikeinkirjoitusta tärkeämpi seikka tässäkin tapauksessa. RIHGT tai RIGHT, ihan sama. TÄSSÄ TAPAUKSESSA. Kasvamaan joutaisit...

    • anopp minäkin

      Tulee ankea olo kun lukee näitä. Minulla kaksi poikaa, toisella puoliso tai "tekele" miksi sitä sanottaisiin. Tämä on kolmas ehdokkaista ja kyllä täytyy sanoa, että paras on. Aiemmatkin hyviä, mutta keskimäisen kanssa tuli kerran jo yhteenotto, kun en osannut hoitaa koiraa oikein. Voi luoja.. anoppi aiheuttaa koiralle traumoja. Käsittämätön asia ja koirasta pidettiin niin huolta, ettei lapsestakaan pidettäisi enempää. No se oli sitä.. ylilyönti. Mutta muuten kyllä ihan mukava ja fíksu, mutta välit eivät vain tulleet siksi miksi ne parhaimmillaan voisivat. Mutta nykyisestä toivon, että hänestä tulee lastenlasteni äiti :) Jotenkin hän tuntuu perheenjäseneltä jo nyt. Jutella voi vaikka mistä. Tokihan aina täytyy olla hiukan varovainen, mutta eikö se ole niin kaikissa ihmissuhteissa, ei edes omille lapsilleen voi sanoa mitä sattuu. Yksi tärkeä asia on, se on huumorintaju, jos se on samantapainen, silloin selvitään pitkälle. Mutta, jos tulokas on huumorintajuton tai sitten aivan erilaisista lähtökohdista tuleva, silloin ehkä tulee ongelmia. Huumori on asia, jolla pötkitään pitkälle... jos pystytään keskustelemaan niin suuria ongelmia ei tulekaan etteikö niistä päästä yli. Mutta, ehkä minulla on hyvä tuuri tai meillä. Tosin poikani joskus aikoinaan sanoi, että hänellä ei voi olla sellaista vaimoa, joka ei tule toimeen hänen perheensä kanssa, ei voi olla kuulemma. Niin..
      Aloittajalle... aikansa tuota kestää, mutta, jos poikasi ihan oikeasti joutuu valitsemaan vanhempiensa ja vaimonsa välillä, siitähän tulee vielä loppu.. Varsinkin, jos hänellä on aiemmin ollut hyvät välitä vanhempiinsa ja muuhun perheeseensä. Tuollaiset ongelmat kielivät myös ongelmista muilla elämän alueilla. Toinen yrittää omistaa toisen.. eihän se niin mene, lopulta.

    • Mielenterveys?

      Naisten mielenterveys?
      Olipa kysymyksessä anoppi, miniä, sijaisäiti, uusperheen äiti, naispuolinen sosiaali-, tai neuvolatyöntekijä heillä kaikilla on tiettyjä psyykkisiä häiriöitä, unelmia, fantasioita ja haaveita.

      EU komission työryhmän tutkimuksia ja näkemyksiä.

      http://web4health.info/fi/answers/life-women-menu.htm
      ----

    • mistä niitä sikiää

      Narsismi kukoistaa.

      • miettijä n

        No on tuokin mahdollista. Mutta toki voi syntyä väärinymmärryksiä tai nuori ikä miniällä, kokemattomuus. Ken tietää.


    • miettijä n

      Ei sun pidä kysellä miniän mielipidettä. Sinulla on omat ja hänellä omat. Poika valitsee itse työpaikan lopulta. Rantasaunaan? Hän haluaa saunoa miehensä kanssa.
      No ei sedän pidä kutsua miniää (kysymättä pitääkö tämä siitä) hellittelynimellä, alentavaa. En tiedä miksi setää ei kutsuttu, ehkä siihen oli tuo syynä.

      Miksi vaimosi edes leikillään kysyisi pitääkö vielä toisistaan, jos rakastavat syvästi toisiaan. Se ei ole hyvä vitsi, vaan kuulostaa epäilykseltä ettei niin ole, tai tyhjiltä sanoilta ilman ideaa. Ei pääse juttuun oikein mukaan ihmiset, että mikä on punainen lanka asiassa. Jos kertoo jutun tai kysyy, siinä pitäisi olla sisältö jota ei voi ymmärtää väärin - ja että olisi aidosti lämmin. Ei sarkasmi toimi kaikille. Ja jos miniä ottaa sen totena, eikä kuule vitsiä siinä.

      Ette sovi vaan yhteen miniän kanssa, ei hän ole suvun kanssa naimisissa vaan pojan. Eikä asioita tarvitse ottaa esiin enää hänen vaatimuksestaan.... Älkää olko tekemisissä liikaa..... Etäisyyttä. Miksi vaimosi pitäisi alistua mihinkään? Eikö hän voi olla normaalisti. Ja sanoa mitä tarkoittaa tarkemmin. Voittehan keskenänne vitsailla omalla tavalla. Ja pojan yksin käydessä.

      EI kannata tyhjästä jauhaa loputtomiin, ehkä ihmiset vaan ovat erilaisia. Ehkä pojalla ja miniällä on erilainen tapa toimia ja puhua - joka toimii heille. Itsepä poika on naisensa valinnut. Ja väärinkäsityksiä kenties tullut, ehkäpä miniä ei niin voimakkaasti ole harmistunut, mitä poika kertoo. Tai sitten hän kuuluu niihin jotka eivät tajua oikein, vaikka toinen rautalangasta vääntää. Äitini tajuaa kaiken lähes mitä sanon väärin.... Asiayhteydet katoaa, eikä usko mitä toinen sanoo.

      No toivotaan parasta.

    • mene terapiaan

      No sinähän olet täydellinen, eli kävelet miniäsi yli mennen tullen palatessa. Koita muistaa, hän on poikasi valinta ja poikasi valitsee itse työpaikkansa samoin meneekö saunaan vai ei. Enkä minäkään kutsuisi sellaisia vanhoja irstaita setiä mihinkään jos "hellittely" nimiä alkaisivat suustaan päästään.

      Hanki oma elämä ja anna poikasi elää vaimonsa kanssa omaansa.

    • Ymmärrä ja hyväksy

      Miniän käytös voi johtua myöskin epävarmuudesta sen suhteen, hyväksytäänkö hänet perheeseenne ja suuttuminen voi olla suojautumiskeino varmuuden vuoksi. Kun hänkin kuuluu nyt perheeseen, niin saunaan ym. kutsuminen kuuluu myös hänelle. Nämä ovat hyvin herkkiä asioita ja hän voi kokea itsensä ulkopuoliseksik, jos kutsu tai kehotus ei koske häntä ja se työpaikan ehdottamisasiakin kuuluu myös hänelle, koska kyse on hänen miehestään ja heidän elämästään.

      Olen itse aikoinaan kokenut miten appivanhemmat puhuivat aina vain pojalleen, kun kyseessä olimme me molemmat ja lapsen saatuamme perheemme. Se on todella loukkaavaa, jos tuntee olevansa ilmaa eikä mielipiteitä kuunnella eikä oteta mukaan keskusteluun.

      Hienotunteisuus kuuluu asiaan ja kannattaa muistaa, että nuoruuteen kuuluu aina epävarmuus, joka aiheuttaa monenlaista käytöstä. Jokainen haluaa olla hyväksytty ja arvostettu. Seuraavalla kerralla voisit sanoa, että menkääpä saunaan ja heitä koskevissa asioissa kohdistaa puheesi molemmille eikä vain pojallesi. Jos toinen ottaa herneen nenään ja toinen vastaa samalla tavalla, ei siitä synny mitään hyvää. Sinä vanhempana voit olla viisaampi ka kärsivällisempi, jolloin miniäkin kokee itsensä hyväksytyksi ja poikasikin on onnellinen. Ja sitähän sinä varmaan toivot.

      • ....................

        Samaa mieltä. Minulla on kans kokemusta siitä kun appivanhemmat kohtelee kuin ilmaa, ovat omasta mielestään hauskoja tms. puhuvat ylitseni ja vastaavat puolestani. Ihan kuin olisin joku nukke vaan. Kodissamme ovat niin emäntää ja isäntää...tulevat kaljojen kanssa vaikka tietävät ettemme pidä alkoholista. Kysyvät vasta pullot aukaistuaan saako juoda...hmm, taidan olla tosikkominiä kun en ymmärrä moista käytöstä.


      • ei kai

        Älä vaan AP mene sanomaan, että menkää saunaan. Luulevat pian että haisevat kumpikin pahalle. Ei noista ota kukaan selvää. Tosikkoja enin osa kun ei ole minkäänlaisia sosiaalisia taitoja.Paras kun puhuu ihan puutaheinää itekseen ja muorin kans. Se on toi auttamaton sukupolvien välinen kuilu. Ne on ihan toiselta planeetalta. Hae lääkäriltä rauhottavia ja ota aina silloin kun tulevat, siten oon ote selvinnyt. Muuten tulee hulluksi.


      • Korjaan käytökseni
        ei kai kirjoitti:

        Älä vaan AP mene sanomaan, että menkää saunaan. Luulevat pian että haisevat kumpikin pahalle. Ei noista ota kukaan selvää. Tosikkoja enin osa kun ei ole minkäänlaisia sosiaalisia taitoja.Paras kun puhuu ihan puutaheinää itekseen ja muorin kans. Se on toi auttamaton sukupolvien välinen kuilu. Ne on ihan toiselta planeetalta. Hae lääkäriltä rauhottavia ja ota aina silloin kun tulevat, siten oon ote selvinnyt. Muuten tulee hulluksi.

        Olenpas käyttäytynyt sopimattomasti.Poikkeen tyttärelleni ja usein kysyn pois lähtiessäni vävyltä ,lämmitänkö sulle saunan.Mitähän he ovat ajatelleet kun en ole kohdistanut kysymystä koko perheelle.Olen ANOPPI!


      • Maariankämmen

        No miksi muka olisi niin vaikeaa sanoa "lämmitänkö TEILLE saunan"? Ei voi olla noin vaikeaa muuttaa yhtä sanaa niin että molemmat tuntevat olevansa jutussa mukana.
        Kitsaalta kuulostaa, ja eriseuraiselta, sanoa "sinulle" kun kyseessä kerran on pari.


    • frieida

      Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, vai miten se meni? Etkö itse aikuisempana voisi koittaa nousta tuollaisen yläpuolelle, kuten vaimosi ilmeisesti onnistuu tekemään? Oletko ajatellut että miniällesi voit olla se jokaiseen asiaan sekaantuva, valtaa käyttävä appiukko? Sinunko määrittelemät vieraat sinne häihin olisi pitänyt kutsua? Eikö välit poikaan ja tämän perheeseen oli tärkeämmät kuin tuollainen lapsellinen "minähän en tuollaisen pumpulissa kasvaneen prinsessan pillin mukaan tanssi". Koita vähän katsoa peiliin ja mennä puoliväliin vastaan ja katso pystyykö hän samaan. Asenteestasi kuultaa ikävällä tavalla läpi se että olet jo päättänyt miten tämä tulee loppumaan ja syy on miniässäsi.

      Varmasti hänen käytöksensä on ärsyttävää mutta et voi kuitenkaan muuttaa kuin omaa käytöstäsi joten nyt on itsetutkiskelun paikka. Varmasti toivoit hieman erilaisempia vastauksia, kentien päivittelyä nykynuorten luonnevikojen laajuudesta mutta ne tuskin tilanteeseesi toisivat ratkaisua. Tsemppiä kuitenkin. Joskus ihan avoin keskustelu hyvällä hengellä saman pyödän ääressä voi tuoda ratkaisun. Miniänne ei ehkä ole huomannut käytöksensä aiheuttavan pahaa mieltä.

    • pwuhh

      Kahdenkeskeisien suhteiden, kolmansien osapuolten mielipahat on turhinta tunnekuohua!

    • Sumpsan Sulttaani

      Hölöpölöö, huihei vai villakoira, tämmöset jutut vie mielekkyyden jos hakee täältä jotain oikeaa asiaa. Täyttä soopaa, kirjoittakaa novellinne Nyyrikkiin tms hompsulehteen, kyllä ikämies tietää

    • nuorinainen25

      Itsellä ei ole appivanhempien kanssa mitään ongelmaa. He ovat ihanan lepposia ja hyvin positiiviseen luonteen ja "elämänkatsomuksen" omaavia ihmisiä. Heidän luonaan on mukava aina käydä, kun tuntee kuuluvansa perheeseen.

      Mutta omalla miehelläni tuntuu olevan ongelmia minun suvun kanssa (tosin ei uskalla sitä minulle kertoa, mutta minä näen sen hänestä). Ja en ihmettele yhtään. Minun isä, äitipuoli ja sisarukset on kyllä ottanut mieheni hyvin vastaan, mutta minun mummo, tädit ja osa serkuista ovat aivan hirveitä. Semmosta piilovittuilua, selän takana puhumista ja vitsejä jotka ovat muka olevinaan hauskoja. Minua ihan hävettää ja siksi meni tovi ennen kun esittelin mieheni heille.Mieheni silloin aikaisemmun oikein ihmetteli miksi en esitellyt häntä suvulleni, mutta eiköhän nyt ymmärrä. Monet hyvät liitot ovat nämä naispaholaiset tuhonneet.

    • se harrastus

      Teidän perhe-elämä on aika hataralla pohjalla, jos se on pilalla siitä, että miniä ja poika pitävät hajurakoa manipuloivaan ja ilkeään ja arvostelevaan appiukkoon.

    • nuorikko2

      Sitä minä vaan mietin, että eikö kuitenkin ole tärkeintä, että mitä mieltä se oma tyttö/poika on kumppanistaan? Hän voi kumppaninsa nähdä aivan erivalossa kuin vanhemmat, sillä tuntee kumppaninsa parhaiten ja mahdollisesti elää hänen kanssaan päivittäin. Tietysti on ihan ok, että tulisi toimeen myös kumppaninsa vanhempien kanssa, mutta eihän sitä voi vaatia. Ei aina luonteet kohtaa, vaikka sitä kuin haluaisi.

      Tuli vielä mieleen yksi ihan mahtava esimerkki. Mummoni haukkuu tosi kovalla kädellä tätini nykyistä miestä, vaikka mies on oikesti aivan täydellinen! Hän on rauhallinen, rehti, uskollinen, hyvä sydämminen, tasa-painoinen ja ollut tätini rinnalla mm. syöpähoitojen ajan. Mies ei nyt vaan satu olemaan samalla huumoritasolla mummoni kanssa. Ja ilmeisesti se on iso ongelma, ainakin mummoni mielestä. Huvittavinta tässä on se, että mummo ylistää ex-kumppania. Ihan hyvä, mutta kävi pettämässä tätiäni ympäri kylää ja juhliminen oli lähes päivittäistä.

      Äitit ja isit! Te ette etsi nyt kumppania itsellenne, vaan teidän poika/tyttö. Antakaa heille se valinnan vapaus, ja todeta itse toimiiko suhde vai ei. Kyllä he ovat itse parempia arvioimaan, millaisena kokevat kumppaninsa. Ja voi hyvinkin olla, että se vanhempien mielestä huippu ihana, sosiaalinen ja mukava tyttö/poika, on oikeasti parisuhteessa kaikkea muuta.

    • Metsien Mies

      Antakaa ihmisten olla sellaisia kuin he ovat. Jokaisella on oma elämä. Ja lopettakaa se ihmisten tarkkailu. Juuri noista kumpuavat ajatukset maailmaan "suomalaiset miettivät mitä muut ajattelevat heistä". Alkaa kuulostaa siltä että miniä on porukan fiksuin, eikä ajattele ja pohdiskele muiden liikkeitä.

      Se on normaalia että että hyväksyy toisten liikehdinnät sellaisenaan. Eihän vesissäkään ole vain yhdenlaisia kaloja. Palatkaa arkeen. Juhlikaa rennosti ja unohtakaa teennäisyydet ja ylimääräiset kömpelöt kohteliaisuudet. Antakaa palaa! Olkaa ihmisiä toisillenne.

      Niin. Rauhoittukaa ja hankkikaa elämä. Eläkää se niin kuin haluatte.

      PS. Kyylääminen karkoittaa kaikki - lopulta myös omat ajatukset.

    • hzshhsts

      Se onkin just hyvä, kun joissain perheissä miehet on alistaneet vaimonsa ja tyttärensä ja sitten kun perheeseen tuleekin miniä, jonka perheessä sellaista tilannetta ei ole ollut, niin aika kiva tilanne edessä. Siis erityisesti sille "hallitsija" miehelle, joka menettää poikansakin, jos alkaa ryppyilemään. Hyvä, että raja tulee aina jossain ja se on sulla just nyt edessäs. Mieti tarkkaan mitä teet, ettei mitään peruuttamatonta tarvitse loppuikää harmitella-

    • minäpä tässä

      Nämä miniä-appiukko -kuviot ovat vielä suht vieraita. Tuli kuitenkin mieleen eräs oikeasti hyvä ystäväni, sinkku hänkin vielä, jonka olen huomannut olevan hirveän herkkä loukkaantumaan. Syynä on hänen huono itsetuntonsa, ja olen erittäinen varovainen minkäänlaisen arvostelun esittämisessä hänelle, koska hän loukkaantuu siitä helposti. Usein hän myös kertoo minulle siitä, miten hän on kokenut jonkun muun loukanneen häntä. Kasvojen edessä hän ei sitä yleensä uskaltaisi sanoakaan, mutta märehtii asioita mielessään vähintäänkin viikkotolkulla varsinkin, jos asia tai oletettu arvostelu on osunut johonkin kipeään kohtaan, kuten hänen vastentahtoiseen naimattomuuteensa. Mieluiten hän ei toisi itseään esiin lainkaan (siinä ehkä eroaa tästä miniästä), eikä esim. kertoisi siviilisäätyään tai perhe-elämänsä puuttumista puolitutuille.

      Jos joku ongelma (vaikka miesten vonkaamisessa...) on meille yhteinen, sen voi kertoa kyllä tyyliin: "meillä on molemmilla tällainen ongelma". Jos en koe jakavani jotain hänen ongelmaansa lainkaan, mietin, jos muistan, kolme kertaa, tarvitseeko siitä nyt välttämättä sanoa mitään. Kun asioista puhutaan, hän tuntuu huomaavan nämä asiat lopulta itsekseenkin.

      Olen kyllä miettinyt tätä loukkaantumis- ja rakentavan kritiikin asiaa, koska itselläni on toinen ystävä, myöskin minulle tärkeä, ja varsinainen totuudentorvi, ja kovemman kautta olen lopulta oikeasti oppinut itse ottamaan vastaan tiukkaakin rakentavaa kritiikkiä tältä vähän lyhytpinnaiselta mutta hyväntahtoiselta otukselta, jonka viisautta ja näkemyksiä usein oikeasti arvostan. Omasta mielestäni on arvokasta, että tällaista kritiikkiä rehellisesti saan, mutta kaikkien itsetunto ei riitä sen vastaanottamiseen (ei minullakaan aluksi...)

    • fghbvfg

      Tässä on kyse siitä että hienohelma maailmannapa miniä on ottanut kumppanikseen miehen , jonka kokee olevan "alempiarvoinen", joten ei vaivaudu kunnioittamaan hänen sukuaan, ja pitää miestään tossun alla. Miehen tulisi ryhdistäytyä ja käskeä kunnioittamaan hänenkin vanhempiaan ja olla nöyrä.
      Oma sisareni perusti perheen miehen kanssa joka haistatteli äidillemme, ja yhä edelleen on täys hulttio.Erohan siitä tuli.ne on tyyppejä jotka on saaneet kaiken ja heidän vanhemmat eivät ole kurittaneet heitä koskaan niin kuin ois pitänyt.

    • ps12

      ALOITTAJALLE, voisitko jo aikuisena ihmisenä hankkia oman elämän etkä eläisi poikasi elämää???
      Mun ex appi oli ihan HIRVEÄ... Asui 200m päässä meistä, HÄN päätti MISSÄ me asumme, mistä ostamme asunnon, missä lapsemme käy koulua jne MUTTA kertaakaan 9vuoden aikana ei esim soittanut että haluaisi nähdä lapsia... Aikoinaan sanoi että jää eläkkeelle kunhan eka lapsenlapsi syntyy, lapsi syntyi, yhteydenottoja tuli pari kertaa vuodessa vaikka he asuivat ihan lähellä.. Hän oli jatkuvasti "neuvomassa" meidän asumisessa, aina puhuttiin vaan rahasta ja sijoittamisesta.. Hän ei ikinä vaivautunut luomaan suhdetta lapsenlapsiinsa vaikka ihan lähellä asui ja kuitenkin kontrolloi meidän asuinpaikkaamme..." Ette te voi muuttaa kun mekin asumme tässä ja kunhan lapsi menee kouluun voi hän tulla luoksemme koulunjälkeen" ikinä ei edes tuokaan asia loppuun mennyt... Ei hänestä vaan koskaan kuulunut mitään.. MINÄ miniänä yritin jatkuvasti ex miestäni saada ottamaan yhteyttä isäänsä ja luomaan suhdetta, tuloksena: suhde toimi jotenkuten niin kauan kun olin maisemissa. Eron jälkeen appi alkoi kontrolloida MINUN rahankäyttöäni. Minkälaisessa asunnossa minun kuuluisi asua jne... Minä olen kuulemma huono äiti, minulta pitäisi ottaa lapset pois jne... EN ole ikinä ollut edes riidoissa apen kanssa, en ole ikinä saanut aikaan edes mielipahaa. Olen eronkin jälkeen lapsia patistanut mökille ukin kanssa, leffaan jne jne jne.. ukki ei koskaan itse ota yhteyttä ja pyydä, eikä se mun mielestä MINUN tehtävä ole... En ole ikinä pahoittanut kenenkään mieltä sanomisilla, ainoastaan pyrkinyt siihen että appi ja poikansa saisivat tulehtuneet välinsä kuntoon.. Nykyään ex-appi asuu samassa taloyhtiössä kuin poikansa ja näkevät ehkä kerran kuussa. Lapsillani ei ole minkäänlaisia läheisiä välejä ukkiinsa... Ukki ei koskaan näe vaivaa.. Eihän lapset osaa, 6 ja 10vuotiaat, eikä niitä kyllä pahemmin edes kiinnostakkaan.. MÄ en ole ikinä mustamaalannut appea vaikka hän minua eron jälkeen loukkasikin todella syvästi, päinvastoin olen OMALLA ajallani lapsia heille muutamia kertoja patistanutkin, syntymäpäivänä ja jouluna muistanut jne...
      APPIVANHEMMAt saisivat minun puolesta hankkia omat elämät. Lapsenlapsiin tietenkin olisi ihana jos heillä olisi lämpimät välit ja lapset haluisivat viettää aikaansa heidän kanssaan.. SEKIN kertoo jo jotakin, jos edes lapsenlapset ei halua olla tekemisissä niin JOSSAKIN ON VIKAA??? Puuttukaa omiin asioihin ja jättäkää ne NUORET tekemään omat ratkaisunsa ja virheensä. KUN lapsi muuttaa pois kotoa ja tulee aikuiseksi ei VANHEMPIEN tarvitse puuttua heidän tekemisiin, parin valintoihin ja asioihin ellei PYYDETÄ. ME ei ikinä pyydetty rahaa tai apua, APPI tarjosi apua lainantakaukseen koska halusi meidät asumaan tietylle alueelle missä hekin asuivat.. Olimme suunnitelleet muuttoa muualle mutta he KIELSIVÄT poikaansa.. Ihana appi se silti oli, mun oma isä on kuollut joten pidin häntä kuin isänäni. AIKUISEN ihmisen pitäisi osata pitää suunsa kiinni eikä käyttäytyä KUIN lapsi vaikka joku ihminen olisikin jotenkin ÄRSYTTÄVÄ.. eli voiskohan aloittajakin miettiä minkä ikäinen on??

    • miniä2

      Onneksi itselläni on mukavampi appi... Ei ole loukannut tunteitani kertaakaan eikä vahingossakaan. (Mutta minä kyllä olen loukannut hänen...)

    • kauhea appi tosiaan

      Jospa vain sekaannut miniä mielestä liian paljon heidän asioihinsa. Ota itse etäisyyttä. Mutta huomaa kyllä kirjoituksesta, ettet mitenkään kunnioita miniääsi, vaan arostelet häntä ja kiroilet hänelle. Se on huonoa käytöstä, johon ei ehkä miniäsi ole tottunut. Vaikka onkin nirppanokka, hän on kuitenkin se ihminen, johon poikasi on rakastunut.

      Ja on tuokin aika outo kysymys että "vieläkö tykkäätte toisistanne". Se on utelua, jote en minäkäään sietäsi. Ei siinä ole mitään huumoria. Se voi olla jopa loukkaava jonkun mielestä. Jos itse arvostit anoppiasi, hän ehkä oli yhtä ronski puehinen kuin itse ja siksi tulitte toimeen kun olette samanlaisia.Minäsi on erilainen, varmaankin fiksummasta perheestä ja ei siksi ymmärrä että hänelle kiroillaan ja udellaan henkilökohtaisia asioita.

      Aloittaja on mielestäni itse lapsellinen, ja haukut miniääsi. Ei ole fiksun ihmisen kirjoitus. Sitä vain vahingossa huomioidaan vain oma poika mutta ei miniää. Ottakaa miniä hyvillä mielin vastaan ja ymmärtäkää hänen erilaisuutensa. Ehkä siihen on poikanne rakastunutkin. Erilaisuuteen.

    • elenadiez

      Yksinkertainen vastaus. Kuinka paljon olisit halunut oman isäsi sekaantuvan oman perheesi asioihin? Kahden kauppa, kolmannen korvapuusti, vanhoillisesti. Luonnosta jos vastausta haet, montako sukupolvea mahtuu samaan pesään. Antakaa jo herran jestas tai hyvän sään aikana nuorten rakentaa ja elää oma elämänsä, koska totuus on se, että eteenpäin on elettävä meidän kaikkien. Ovi kiinni, ja mitä sieltä ulos tulee, siitä tee johtopäätöksesi.

      • ffgghff

        "sekaantuvan"? mitä ihmeen elämään sekaantumista se on jos ei muista sanoa pikku-prinsessalle että mene saunaan miehes kanssa! HYVÄT HYSSYKÄT! Tai jos kysyy vieläkö tykkäätte toisistanne? Kuulostaa siltä ettei tuo NOITA oikeesti edes rakasta miestään ja tietää ettei mihensäkään rakasta enää, siksi suivaantuu tuosta kysymyksestä. Ennustan eroa. Älkää enää kutsuko mökillenne tuota nirppanokkaa, saa opetuksen!


      • Just niin
        ffgghff kirjoitti:

        "sekaantuvan"? mitä ihmeen elämään sekaantumista se on jos ei muista sanoa pikku-prinsessalle että mene saunaan miehes kanssa! HYVÄT HYSSYKÄT! Tai jos kysyy vieläkö tykkäätte toisistanne? Kuulostaa siltä ettei tuo NOITA oikeesti edes rakasta miestään ja tietää ettei mihensäkään rakasta enää, siksi suivaantuu tuosta kysymyksestä. Ennustan eroa. Älkää enää kutsuko mökillenne tuota nirppanokkaa, saa opetuksen!

        Hyvä kommentti tämä edellinen. Eikö olekin herkkähipiäinen akka, jos ei tollasta kestä sanoa


      • muttapas
        ffgghff kirjoitti:

        "sekaantuvan"? mitä ihmeen elämään sekaantumista se on jos ei muista sanoa pikku-prinsessalle että mene saunaan miehes kanssa! HYVÄT HYSSYKÄT! Tai jos kysyy vieläkö tykkäätte toisistanne? Kuulostaa siltä ettei tuo NOITA oikeesti edes rakasta miestään ja tietää ettei mihensäkään rakasta enää, siksi suivaantuu tuosta kysymyksestä. Ennustan eroa. Älkää enää kutsuko mökillenne tuota nirppanokkaa, saa opetuksen!

        Jos ei ole mitään pahaa kysymyksellän tarkoittanut ja toinen ottaa nokkiinsa omasta mielestä turhasta, niin miksi ei voi sanoa että ei tarkoittanut pahalla, miksi ei voi yhtään nöyrtyä vaan alkaa arvostella toista nirppanokaksi?


    • ihmettelevä anoppi

      Minä olen toivonut ja toivoisin miniältäni, että hän hoitaisi kotiaan ja opettelisi edes laittamaan perheelle jokapäiväistä suomalaista ruokaa. Koti on kuin mennettyn maja ja itse olen opettanut lapseni siivoamaan huoneensa, pesemään astioita ja laittamaan kaikki paikalleen ja kaikella tulee olla siellä kodissa paikka.

      Miltä tuntuu kun lapsen lapsi tulee pojan kanssa käymään kertoen äidin jääneen nukkumaan ja kun sitten joskus satun ottamaan puhelun miniälle, niin hän kertoo istuvansa sohvalla ihmettelemässä kun juuri heräsi ja kello on kome (15.00) päivällä.

      Mietin, että mikä nukuttaa nuorta ihmistä, niin selvisi MELATONI. Työstä ihminen väsyy ja työtä on kodin hoitokin. Kyllä minä nukuin yöt kuin tukki, kun lapset oli pieniä ja hoidin vielä kotityöt - koti oli siisti ja ruoka maittavaa jokaiselle.

      Olisikohan nykyajan minioille tarpeen armeijan sijasta kotitalousopetusta 6-8 kuukautta !

      • aina ei voi tietää

        Tuota melatoniinia pitää kokeilla,jospa sillä sais unen,sais edes yöt nukuttua.
        Oletko varma ettei miniälläsi ole jokin vaiva/sairaus taustalla,vaan meneekö kaikki laiskuuden piikkiin????


      • apelta puuttuu rajat

        Miksi sinä kyttäät miniän nukkumisia?
        Vahtiiko hän sinun nukkumisia ja tekemisiä ja syyttää sinua laiskuriksi?
        Se arvostaminen ja kunnioitus pitäisi olla molemminpuolista.

        Nyt väität kuten aloittaja, että miniä määrää ja on nirppanokka, sinähän se määräät ja olet nirppanokkka, kuten appikin,hänelle ei kelpaa miniä laiskoinen luonteineen, hän saa olla sellainen kuin on.

        Mikä sairas narsisti appiukko on, kun hän huutaa ja mesoaa ja yrittää pakottaa miniän mieleiseksenä, ilmeisesti matoseksi ja piiaksi.

        Monilla vanhemmilla miehillä on katkeruus työelämän kestäneestä pomon pomottamisesta ja muista kyykytyksistä nuorempana, ja mitään muuta kohdetta ei olekaan keksitty kuin miniä!!!!


      • ihmettelevä edelleen
        aina ei voi tietää kirjoitti:

        Tuota melatoniinia pitää kokeilla,jospa sillä sais unen,sais edes yöt nukuttua.
        Oletko varma ettei miniälläsi ole jokin vaiva/sairaus taustalla,vaan meneekö kaikki laiskuuden piikkiin????

        Ei aina voi tietää, mutta unettomuuteen on myös syy. Mm. sokeritauti, jonka paljastaa liika lihavuus - masennus, joka pitää hoitaa masennuslääkkein, ei melatoniinilla - tai sitten laiskuus. Laiskuus on pahinta mikä sotkee ihmisen normaalielämän kuviot. Laiska ihminen ei menesty työpaikassakaan. Kaikessa kärsijänä on lähimmäinen, mutta apen ja anopin on vaikea avata suutaan ettei tule niitä sanomisia puolin ja toisin.

        Aikoinaan kansanedustaja Anttila kertoi hyväksyvästi ja kunnioittavasti anopistaan ja apestaan: "miniäksi tullessani maalaistaloon, sain opastusta anopiltani miten talossa asiat hoidetaan ja miten työt tehdään - olin siitä kiitollinen heille". Nykyiset miniät luulevat olevansa kaikkitietäviä, eivätkä kuitenkaan osaa mitään kodin hoitoon ja tai ruoanlaittoonkaan liittyvää. Valmista kaupan hyllyistä ja siinä se kun osaisivat edes lämmittää sen ruoan ja tässä ajattelen lähinnä lapsia. Kuka opettaa lapsia omaan elämän hallintaan ?


      • herää kysymys

        Etkö ole opettanut poikaasi laittamaan perheelle suomalaista ruokaa? Oletteko ulkosuomalaisia?
        Jos olet opettanut lapsesi siivoamaan huoneensa, niin miksi poikasi kotona on menetetyn majan tunnelma?


      • kyllästytyttääääääää
        herää kysymys kirjoitti:

        Etkö ole opettanut poikaasi laittamaan perheelle suomalaista ruokaa? Oletteko ulkosuomalaisia?
        Jos olet opettanut lapsesi siivoamaan huoneensa, niin miksi poikasi kotona on menetetyn majan tunnelma?

        Aivan järjettömän hyvä kysymys!! Tälläkin anopilla on ajatus, että NAISEN KUULUU HOITAA KOTITYÖT ja miehen taas ei. On huono vaimo jos koti on sekaisin, mutta miehestä se ei kerro mitään..


    • 15-43v miniä

      Olin hyvin nuori tutustuessani appivanhempiini. Alusta alkaen minulla oli ulkopuolinen olo. Mielipiteitäni ei kysytty. Jos sanoin jotakin, se nonseleerattiin tai kumottiin lyhyesti. Opin olemaan hiljaa. Keskusteluissa vastasin lyhyesti, jos jotakin kysyttiin, yleensä ei kysytty. Lopulta olin anoppilassa aivan erilainen kuin muualla. Koteloiduin hiljaiseksi.

      Appeni jäi minulle aivan vieraaksi. Hän kuoli muutaman vuoden kuluttua. Anopin kanssa tunsimme lähes 30v, mutta häntäkään en oppinut tuntemaan. Eikä hän minua.

      Ex-mieheni kävi anoppilassa yleensä yksin.Sama jatkui, kun lapset syntyivät. Kun vierailimme siellä koko perhe, anoppi oli lähinnä kiinnostunut pojastaan, ei lapsenlapsistaan. Pääpuheenaihe oli aina omaisuus ja raha-asiat. Tästä olisi paljon kerrottavaa, josta pienuuttani katkeroiduin. Anoppini mm. rahoitti ex-mieheni asioita silloin, kun taloutemme oli kaikkein tiukimmilla lasten ollessa pieniä. Exäni ei tarvinnut tinkiä menoistaan ja elintasostaan. Koko perheen hyväksi se ei ollut.

      Yksi avioliittomme perusongelma oli se, ettei meistä koskaan tullut me. Anoppikin oli jo kuollut, kun erosimme. Suostuin allekirjoittamaan avioehdon juuri ennen eroa. En kokenut, että se omaisuus olisi kuulunut minulle. Nyt ex onkin sitten rilluttanut suuren osan appivanhempien tärkeimmästä asiasta, omaisuudesta.

      Minussa oli vähintään puolet vikaa. Mutta en osannut toimia toisin. olin nuori ja oma perheeni vikoineen ja etuineen, oli aivan toisenlainen. Ikävää, että asiat menivät niinkuin menivät. En tiedä appivanhemmistani yhtään mitään, tietysti perustiedot tiedän, mutta millaisia oikeasti olivat. Esim. yksi päivä tuli mieleen anoppini bravuuriruoka. En tiedä miten hän sen teki, en kysynyt eikä hän kertonut.

      Tällä viisaudella, rohkenen väittää, tulisin toimeen jopa tuollaisen haasteellisemman apen kanssa. Olisin kiinnostunut hänen mielipiteistään, ajatuksistaan, historiastaan. Nyt osaisin jo pyytää apua. Pyytäisin hänen apuaan hänen osaamissa asioissa. En provosoituisi. En kuitenkaan alistuisi, vaan sanoisin oman mielipiteeni. Päättäisin jokaisen tapaamisen sopuun, vaikka asioista olisi kinattu. Perheen yhteenkuuluvuus on tärkeää. Yrittäisin saada apen kuulumaan perheeseeni, vaikka hän ei hyväksyisi minua perheeseensä.

      Appi-hyvä voisitko pysähtyä pohtimaan, miten sinä voisit toimia, että välit paranesivat. Toistahan ei voi muuttaa. Sotatilanteessa jokainen valitsee puolensa. teidän poika on valinnut vaimonsa ja siis nykyisen perheensä. Minun exäni valitsi oman lapsuuden perheensä. Kaikkien etu olisi olla yhtä perhettä. Täällä ei olla ikuisesti. Jos lähtöjärjestys on normaali, appivanhemmat lähtevät ensin. Millainen muisto heistä jää seuraavalle polvelle...? Sinulla on vielä tilaisuus vaikuttaa tähän asiaan.

      Tiedän aivan loistavia appivanhemmat-miniä suhteita. Sellaiseen olisi kamnnattanut pyrkiä. Toivottavasti osaan olla viisaampi nyt kun olen itse anoppi. Kaikkea hyvää sinulle appi. Otit ensimmäisen askeleen, kun kirjoitit tänne.

      • Appi on röyhkeä

        Appivanhemmat on kasvatettu kunnioittamaan rahaa ja menestystä. Itsetunto perustuu menestymiselle. Moni pokkuroi selkä vääränä sitä vävyä, jos näkevät tämän olevan menestynyt. Häntä kohdellaan aivan eri tavalla kuin miniää. Ei hänen odoteta nostavan kuppejaan tai tekevän kotitöitä kyläillessään.

        Miniää ei arvosteta ihmisenä, eikä lapsenlapsia. Miniä eli lasten äiti loukkaantuu siitä että hänelle tärkein asia ei ole todellisuudessa tärkeä. Vain raha, sijoitukset, mökit, naapurit, työ, omat sukulaiset ja omanpojan kavereiden perheiden menestymiset ja oman pojan sukulaiset on se puheenaihe, kun lapsia harvoin nähdään. Ei kysytä lapsilta, miten menee ja olisiko heillä toiveita, jos haluaisivat isovanhempien kanssa tehdä jotain erityistä, kun harvoin nähdään.

        Ei toiselle voi sanella ja määrätä tai huutaa niin että sylky roiskuu, haukkuen toisen persoonan lyttyyn, ja samalla odottaa itselleen arvostusta ja kunnioitusta ja sitä että vielä kyseltäisiin historiasta ja juurista.

        Kyllä tämän apen kirjoituksesta näkee, että hän ei ole sivistynyt ihminen ja elää menneisyydessä, vielä 1400-lukua, jolloin nainen ei ollut mitään muuta kuin omaisuutta, jota sai hakata lain mukaan ja jonka tehtävä oli yksin raataa ruoka pöytään ja siivota. Työtä työtä työtä.

        Ja mies makasi ja sai arvostusta.


    • isä isoisä pappa

      meille tuli miniä,kaksitoista vuotta sitten.meillä on hyvät välit.on ainoa ihminen joka saa istua appiukon paikalla ei edes omat lapset eikä lapsen lapsikaan saa istua siinä,häädän myös vieraat siitä pois.miniä soittelee ja käymme toisten luona kahvilla.ei se vika ole aina miniässä tai anopissa tai appiukossa.asiat ne riitelee ei ihmiset.kannattaa selvittää mikä siinä asioissa hiertää.kannattaa opetella kuuntelemaan ja sovittelemaan asioista ennen kuin ne on niin solmussa että niitä solmuja ei saa auki koskaan.siinä kärsii anoppi lapsenlapset omat lapsey ja vielä siihen mahtuu kyläläiset.itse en koskaan oikein saavuttanut anoppia mutta kuuntelemalla ei mollaamalla ne asiat selviää.itse olenkin miniän ominut ottotytökseni,ja pidän miniästä mutta en halua saman katon alle asumaan

    • appiukolle

      Sinähän se jauhat vanhoja juttuja häistä, ja rantasaunoista, miniä varmaan unohtanut jo eikä mieti ketä kutsui häihinsä, joihin hänellä oli oikeus kutsua ketä halusi.
      Miniä elää rauahllisena elämäänsä ja sinä vaahtoat täällä kun et pääse määräämään ja alistamaan.

    • tulipa mieleen

      Jostain syystä naiset, varsinkin nuoret ovat aina kermapeppuja jos ovat asioista toista mieltä. PMS on myös hyvä yleisperustelu sekä vanhempana sitten vaihdevuodet. Jo siitä voit vaikka miettiä miltä tuntuu naisena keskustella asioista. Mitä jos sulle jatkuvasti sanottaisiin että muuten kuuntelisin mutta kun olet oikeakätinen joten et tajua mitään?

      Tulipahan vaan mieleen että esimerkiksi suositeltu työpaikka on voinut olla hyvä ala vuonna kivi ja miekka ja apen henkilökohtainen haave mutta nykyajan valossa ainakin miniän mielestä vakava virhe ja kuoleva ala. No mitä siitä sitten miniän kannalta? No sitäpä vaan että ko. kermaperse voi hyvin olla se perheessä joka venuttaa penniä minkä ehtii ja huolehtii vaikka pienemmilläkin tuloilla välttämättömimmät kun poikasi haihattelee jo valmiiksi ihan tarpeeksi ja lelut on miehillä aina kalliimmat kuin naisilla. Kyllä se siinä kohtaa stressin puolelle miniällä helposti pomppaa kun kannustat poikaasi hyppäämään tuntemattomaan vaikka tiukkaa on muutenkin ja kaipa nyt ikäluokallesi ominaisesti muistat vielä ihan vaan leikillisesti kehaista miniääsi ja/tai yleisesti naisia kaikenmaailman turhasta hömpötyksestä ja yleisestä hyödyttömyydestä ellei jopa yliampuvista taloudellisista vaatimuksista kaikkiin turhuuksiin. Näinpäinhän se teidän ikäistenne kirjoissa aina menee.

      Tai olet voinut ehkä suositella jotain reissutyötä vaikka kämppä kaatuu jo valmiiksi päälle eikä mies olisi ikinä auttamassa missään asiassa? Poikasi on tavalla tai toisella osoittanut että hän on niitä ihmisiä joihin ei oikeasti voi parisuhderintamalla luottaa jos on pitkiä aikoja poissa kotoa? Onhan se tietenkin ihan hirveää ettei miniä pysty kätkemään tunteintaan paremmin ja sinulle tulee paha mieli, toinen vaihtoehto olisi tietenkin se että täräyttäisi reippaasti kahvipöydässä jotta: "Tuo teidän poikanne on ehdotellut pari vuotta sellaista vapaata suhdetta jotta saisi naiskennella kaikkia muitakin joten vaikka multa ei mitään kysytäkään niin jotenkin ei vaan nyt innosta toi ehdottelemasi työpaikka viikkokausia merillä." Ei olisi sitten ihan niin nirppanokkaista ja pumpulista meininkiä, vaikka saattaa siinä sitten kohta sulla tai vaimollasi pinna palaa siihen kun miniä on käyttäytymiskyvytön ja mielestäsi haukkuu poikaasi kokoajan ja kohtelee väärin sekä jakaa informaatiota joka ei sitten yhtäkkiä teille tai muille kuulukaan.

      Hienosti olet saanut mietittyä kaiken valmiiksi ja tiedät mielestäsi kaikesta kaiken, mutta tiedätkö oikeasti? Tietenkin yksi ratkaisu olisi miniältä oscarin arvoinen näyttelysuoritus vaikka tapahtuisi ja tuntuisi ihan miltä tahansa niin ei turhaan pahoitaisi sinun mieltäsi murjotuksellaan.

      • ei sitä tiedä

        "Tulipa mieleen" tosi hyvä kirjoitus.Ihan ku omasta elämästäni.Minua pidetään myös tiukkapipoisena miniänä,kun olen tälläinen myrtsi.Olen monesti sanonut miehelleni,että voi kun vanhmepasi tietäisivät mitä tämä on..jos vaan avaisin sanaisen arkkuni ja kertoisin asioiden oikean laidan tipahtais muutama leuka.Mutta en viitti.Kasvatan omat lapseni erilailla.Kovaa se on,kun isästään mallia yrittävät ottaa mutta aion jaksaa.Asutaan pohjanmaalla ja täällä on kyllä niin mahtailevia ukkoja.Olen sanonut miehelleni että meidän perhe ei rauhassa saa kasvaa ja elää ennenkuin muutamme pois ja aloitamme kaikki alusta.


    • sivistystä

      Apen sukupolvelle ei ole opetettu normaaleja ihmisten välisiä tapoja, kuten anteeksipyytämistä, jos on mokannut. Miehen ja vanhemman ei tarvitse kuin saada sitä kunnioitusta, ei ansaita sitä.

      Heidän mielestään pelkästään heidän ikä oikeuttaa mihin tahansa toisen ihmisen kohteluun, ja suurempi omaisuuden määrä.

      Miniän ja lastenlasten pitäisi tämä tiedostaa kun ovesta astuvat.

      • sivistystä

        Oletko appi koskaan pyytänyt keneltäkään anteeksi mitään tai tehnyt koskaan yhtään virhettä eälmässäsi? Oletko koskaan ollut epävarma mistään, ja myöntänyt sen, että et tiedä jotain?
        Vai onko kaikki jollain tapaa jonkun heikommassa asemasas olevan syy?


      • En ole tuo
        sivistystä kirjoitti:

        Oletko appi koskaan pyytänyt keneltäkään anteeksi mitään tai tehnyt koskaan yhtään virhettä eälmässäsi? Oletko koskaan ollut epävarma mistään, ja myöntänyt sen, että et tiedä jotain?
        Vai onko kaikki jollain tapaa jonkun heikommassa asemasas olevan syy?

        jolle kysymyksesi osoitit, mutta vastaan kuitenkin. En ole keneltäkään koskaan pyytänyt anteeksi, olen vain antanut anteeksi. Olen täydellisen virheetön enkä ole koskaan ollut epävarma mistään ja tietänyt aina kaikesta kaiken tarpeellisen.

        Näin ollen johtopäätöksen täytyy olla että mikä tahansa asia josta joku ottaa nokkiinsa on niiden itsensä syy. Asemastaan riippumatta.


    • Voi voi voi

      Hupsista. Se on poikasi työntänyt päänsä jonkun nirppanokan alapäähän ja yrittää siellä elämäänsä elää. Käskepä poikasi ottaa päänsä pois sieltä nirppanokan alapäästä ja ottaa vaikka ihan oikea ihminen vaimoksi. Vai pitäisikö vaihtaa mieheen? Ja semmonen pikku juttu vielä, että kenenkään kanssa ei ole ihan pakko olla tekemisissä. Poikas voi jättää sen nirppanokan ihan yksin kotiin ja tulee sitten käymään vanhempiensa luona. Ihan aikuisten oikeesti. Käytöksen kultainen kirja sopii jokaisen käteen. Mutta ei kenenkään tarvitse omassa kodissaan nöyristellä jonkun nirppanokan takia.Laittakaa nirppanokka käymään säännöllisesti jonkun pätevän psykiatrin vastaanotolla. Ei se tosikko ole, mutta hieman hullu on.

      • ....................

        Todella huono neuvo. Jos käskee toisten erota, syyllistyy manipulointiin ja toisten elämän sotkemiseen. Tuosta ei hyvää seuraa, voi mennä lopulta välit omaan lapseen. Pelkkä nirppanokkuus ei riitä eron syyksi eikä todellakaan riitä syyksi edes vihjaista sellaista. Eri asia jos olisi väkivaltainen tms. silloin vanhemmat voi puuttua jos on vakavampi tilanne. Jos ei vain tykkää toisen persoonasta, on itsessä vika ja kestettävä aikuisten lasten valinnat. Jos ei kerran tule miniään kansa toimeen niin parempi pitää etäisyyttä ja hankkia oma elämä.


    • Sivistynyt henkilö

      ei kirjoitele tämme eikä myöskään kommentoi täällä.

      • Äläsittenkirjoita

        Kirjoitit tänne, tunnustit sivistymättömyytesi!


      • kdkfA*

        Halloo! Tämä on sosiaalinen media, jossa voi halutessaan anonyymisti kirjoitella mielipiteitään jos haluaa. Tämä on tätä päivää. Eri asia on mennä lehteen ministerinä nimillä mollaamaan jonkin musiikkigenren henkilöitä ja aiheuttaa pahaa mieltä ko. muusikon perheelle. Se on sivistymättömyyttä.


    • isoäitikkä

      Minulla on kaksi miniää ihan kivoja nuoria naisia vaikka olemme tosi harvoin yhteydessä. Itselläni on ollut kaksi appiukkoa jo edesmenneitä kumpikin. Toinen heistä oli jo kuollut 5 vuotta ennen kuin tapasin nykyisen mieheni. Toinen taas oli aika omalaatuinen muttei koskaan haukkunut minua. Joten minun miniäni ovat hyviä ei kränää ole.

      • Asenteet päin.....

        Juu, miniä ei meillä halua olla missääntekemisissä kanssamme, vain oma suku on tärkeä. Arvostus miehensukua kohtaan puuttuu. Meidän ostamamme lahjat ei kelpaa, eikä niitä käytetä, vain puhdas raha kelpaa. Ihme kun poika vielä kelpaa, eiköhän sekin mene aikanaan vaihtoon kun nirppanokka löytää uuden tosirakkauden.


      • ....................
        Asenteet päin..... kirjoitti:

        Juu, miniä ei meillä halua olla missääntekemisissä kanssamme, vain oma suku on tärkeä. Arvostus miehensukua kohtaan puuttuu. Meidän ostamamme lahjat ei kelpaa, eikä niitä käytetä, vain puhdas raha kelpaa. Ihme kun poika vielä kelpaa, eiköhän sekin mene aikanaan vaihtoon kun nirppanokka löytää uuden tosirakkauden.

        Milloin vanhaväki oppii, että nuorilla on tavaraa yllin kyllin. Mikä pakkomielle on ostaa lisää ja lisää turhaa jota ei tarvi? Miksi ei voi kysyä mitä nuoripari tarvii? Mikä ongelma on antaa lahja rahana jos sille on kerran enemmän käyttöä kuin turhakkeille tavaroille, jotka kuitenkin joutuvat kaapinpohjalle lojumaan?


      • kunnioitusta
        Asenteet päin..... kirjoitti:

        Juu, miniä ei meillä halua olla missääntekemisissä kanssamme, vain oma suku on tärkeä. Arvostus miehensukua kohtaan puuttuu. Meidän ostamamme lahjat ei kelpaa, eikä niitä käytetä, vain puhdas raha kelpaa. Ihme kun poika vielä kelpaa, eiköhän sekin mene aikanaan vaihtoon kun nirppanokka löytää uuden tosirakkauden.

        Tuokin on jonkin sortin alistamista ja pakottamista. En minäkkään vahdi, käyttääkö anoppi minun antamia lahjoja. En valita jos on laiska, saamaton, tai koti on likainen. ei ole minun oikeus vahtia toisten asioita tai kytätä tai vaatia häntä muuttumaan toisenlaiseksi.

        Miksi haluat kytätä,määrätä, juuri miniää?
        Miksi et osta omaa elämää?

        Kunnioitus kuntoon. kun hän tulee pidätte vieraana kuin muitakin vieraita, ilman kyttäämistä, määräämistä ja pakottamista teidän muottiin rahankeruumuottiin, menestymismuottiin, kaikki oltava isoa ja parempaa kuin naapureiden aikuisilla lapsilla.


      • heh4
        .................... kirjoitti:

        Milloin vanhaväki oppii, että nuorilla on tavaraa yllin kyllin. Mikä pakkomielle on ostaa lisää ja lisää turhaa jota ei tarvi? Miksi ei voi kysyä mitä nuoripari tarvii? Mikä ongelma on antaa lahja rahana jos sille on kerran enemmän käyttöä kuin turhakkeille tavaroille, jotka kuitenkin joutuvat kaapinpohjalle lojumaan?

        Haluaa määrätä mitä toisilla on kodissaan.


    • appi kanssa

      Valinnat on vähissä. Joko moukaroit poikasi valinnan ahtaaseen rakoon, tai annat kolmekymppisten häärätä itsekseen. Keskittyisit omaan vaimoosi nyt, kun siihen on aikaa.

      • Neuvo

        Teille kaikille, joilla on lapsia. Muistakaa, että poikanne ei ehkä tule auttamaan teitä miniänne jarrutuksen takia. Toiset lapset ns. terveellä tavalla ajattelevat tulevat ilomielin silloin tällöin. Järjestäkää vanhuutenne siten, että olette mahdollisimman vähän rahallisesti riippuvaisia kenestäkään. Laittakaa rahaa "sivuun" niitä lapsianne varten jotka ovat teitä pitäneet jossain arvossa. Itse tulen näin tekemään ja siten, ettei kukaan perään huutele. Konsteja kyllä löytyy, ihan laillisia. Nuoremmille sanon, että laittakaa vanhuuden varalle joka kuukausi kymppejä, ellei jopa satasia. Vanhempana on mukava olla omillaan. Voit matkustella, asua vaikka ulkomailla erossa tyhmiksi osoittautuneesta lähipiiristä. Uusia upeita ihmisiä kyllä löytyy. Eikä ole taakkana nirppanokat, jotka eivät millään selviä pienistä riidoista vaan muistavat lopun ikäänsä. Muistakaa vanhemmat, että omat muksut alkavat heti nokkimaan teitä eka tilipussin saatuaan. Niin kauan ollaan nöyrää, kun jalat ovat vanhempien ruokapöydän alla.


      • tyttärää t
        Neuvo kirjoitti:

        Teille kaikille, joilla on lapsia. Muistakaa, että poikanne ei ehkä tule auttamaan teitä miniänne jarrutuksen takia. Toiset lapset ns. terveellä tavalla ajattelevat tulevat ilomielin silloin tällöin. Järjestäkää vanhuutenne siten, että olette mahdollisimman vähän rahallisesti riippuvaisia kenestäkään. Laittakaa rahaa "sivuun" niitä lapsianne varten jotka ovat teitä pitäneet jossain arvossa. Itse tulen näin tekemään ja siten, ettei kukaan perään huutele. Konsteja kyllä löytyy, ihan laillisia. Nuoremmille sanon, että laittakaa vanhuuden varalle joka kuukausi kymppejä, ellei jopa satasia. Vanhempana on mukava olla omillaan. Voit matkustella, asua vaikka ulkomailla erossa tyhmiksi osoittautuneesta lähipiiristä. Uusia upeita ihmisiä kyllä löytyy. Eikä ole taakkana nirppanokat, jotka eivät millään selviä pienistä riidoista vaan muistavat lopun ikäänsä. Muistakaa vanhemmat, että omat muksut alkavat heti nokkimaan teitä eka tilipussin saatuaan. Niin kauan ollaan nöyrää, kun jalat ovat vanhempien ruokapöydän alla.

        jos noin on,niin kyllä on pahasti jotain mennyt pieleen kasvatuksessa.kyllä lapsi jota on rakastettu rakastaa vanhempiaan. Moni rakastaa myös niitä vanhempia,jotka eivät ole koskaan osanneet lapsiaan rakastaa. itse olen joutunut joskus miettimään välien katkaisemista isääni,joka moittii,arvostelee...samalla ollen kateellinen äidilleni,johon minulla on hyvä suhde.vaan minkä tekee,sitä rakastaa jolta on saanut rakkautta.isä on piruparka,jota säälii.


      • ostorakkautta????
        Neuvo kirjoitti:

        Teille kaikille, joilla on lapsia. Muistakaa, että poikanne ei ehkä tule auttamaan teitä miniänne jarrutuksen takia. Toiset lapset ns. terveellä tavalla ajattelevat tulevat ilomielin silloin tällöin. Järjestäkää vanhuutenne siten, että olette mahdollisimman vähän rahallisesti riippuvaisia kenestäkään. Laittakaa rahaa "sivuun" niitä lapsianne varten jotka ovat teitä pitäneet jossain arvossa. Itse tulen näin tekemään ja siten, ettei kukaan perään huutele. Konsteja kyllä löytyy, ihan laillisia. Nuoremmille sanon, että laittakaa vanhuuden varalle joka kuukausi kymppejä, ellei jopa satasia. Vanhempana on mukava olla omillaan. Voit matkustella, asua vaikka ulkomailla erossa tyhmiksi osoittautuneesta lähipiiristä. Uusia upeita ihmisiä kyllä löytyy. Eikä ole taakkana nirppanokat, jotka eivät millään selviä pienistä riidoista vaan muistavat lopun ikäänsä. Muistakaa vanhemmat, että omat muksut alkavat heti nokkimaan teitä eka tilipussin saatuaan. Niin kauan ollaan nöyrää, kun jalat ovat vanhempien ruokapöydän alla.

        Voi herrajumala. Raharaharaharaha. Nerokasta että olet tajunnut että sinun pitää aikuisena ihmisenä pitää itse tulevaisuudestasi huolta. Tosin siinä sivussa luulet että sinun pitää siltikin jättää sivuun toisille lapsille ja toisille ei, kostoksi ja marttyyriasenteella nyyh ja voih. Hienoa että ohjeistat muitakin, eikun satasia vaan säästöön laittelemaan, kas kun ei tonneja. jotta voidaan kato matkustella. Tulevaisuuden suomessa jossa tasan ollaan köyhäintalossa tai myydään se koko ikä vaivalla maksettu maapläntti talorähjineen jotta voi edes elää viimeiset vuodet.

        Asuntolainat 30 vuotta jo valmiiksi puolvuosisataa vanhasta lahosta mökkeröisestä jossa kuitenkin hinnat entisen miljoonan yli, eläkeikä tulevaisuudessa jotain 120 vuotta, eläkekertymä pätkäpaskatöistä varmaan tosi valtava, tuontipummit paikkaa sosiaalitukienkäyttäjäpulaa, firmat kiinassa ja töitä ei kellään, terveydenhuollot sun muut kuralla, eu määrää jotain ja suomi ainoana tottelee jotain joka maksaa 30.000 per talous ja seuraavina vuosina jotain muuta ja pikkuisen myös omia maksuja ja veroja kiristellään siinä samalla.... Siinä sinulle nykypäivää ja tulevaisuutta, sikäli olet hyvän sauman kyllä valinnut ostaaksesi ja kiristääksesi rahalla rakkautta mutta toisaalta voi sinulla sellainenkin luonnonoikku lapseksi olla joka yrittää pärjätä itse ja luulee sinunkin yrittävän. Voihan se olla että jollain lapsellasi on itselläkin tarpeeksi tekemistä elämässään että ei nyt vaan ehdi sinua paijaamaan silloin kun et edes vielä apua tarvitse, ja kunnioittaa sinua ja selvästikin todella tärkeitä rahojasi sen verran että ei käy sinua ihan vartavasten kynimässä viikoittain.

        Vai että alkavat muksut nokkimaan ekan tilipussin saatuaan, KUMMA JUTTU keneltäköhän ovat tuon suhtautumisen rahaan oppineet... :-D


      • Neuvo
        ostorakkautta???? kirjoitti:

        Voi herrajumala. Raharaharaharaha. Nerokasta että olet tajunnut että sinun pitää aikuisena ihmisenä pitää itse tulevaisuudestasi huolta. Tosin siinä sivussa luulet että sinun pitää siltikin jättää sivuun toisille lapsille ja toisille ei, kostoksi ja marttyyriasenteella nyyh ja voih. Hienoa että ohjeistat muitakin, eikun satasia vaan säästöön laittelemaan, kas kun ei tonneja. jotta voidaan kato matkustella. Tulevaisuuden suomessa jossa tasan ollaan köyhäintalossa tai myydään se koko ikä vaivalla maksettu maapläntti talorähjineen jotta voi edes elää viimeiset vuodet.

        Asuntolainat 30 vuotta jo valmiiksi puolvuosisataa vanhasta lahosta mökkeröisestä jossa kuitenkin hinnat entisen miljoonan yli, eläkeikä tulevaisuudessa jotain 120 vuotta, eläkekertymä pätkäpaskatöistä varmaan tosi valtava, tuontipummit paikkaa sosiaalitukienkäyttäjäpulaa, firmat kiinassa ja töitä ei kellään, terveydenhuollot sun muut kuralla, eu määrää jotain ja suomi ainoana tottelee jotain joka maksaa 30.000 per talous ja seuraavina vuosina jotain muuta ja pikkuisen myös omia maksuja ja veroja kiristellään siinä samalla.... Siinä sinulle nykypäivää ja tulevaisuutta, sikäli olet hyvän sauman kyllä valinnut ostaaksesi ja kiristääksesi rahalla rakkautta mutta toisaalta voi sinulla sellainenkin luonnonoikku lapseksi olla joka yrittää pärjätä itse ja luulee sinunkin yrittävän. Voihan se olla että jollain lapsellasi on itselläkin tarpeeksi tekemistä elämässään että ei nyt vaan ehdi sinua paijaamaan silloin kun et edes vielä apua tarvitse, ja kunnioittaa sinua ja selvästikin todella tärkeitä rahojasi sen verran että ei käy sinua ihan vartavasten kynimässä viikoittain.

        Vai että alkavat muksut nokkimaan ekan tilipussin saatuaan, KUMMA JUTTU keneltäköhän ovat tuon suhtautumisen rahaan oppineet... :-D

        Kolahtiko? Taidat olla yks niistä nokkijoista. Se vaan on niin, että jotkut lapset ovat kiittämättömiä, suorastaan törkeitä vanhempiaan kohtaan. Suomi on näitä tarinoita pullollaan. Talo on muuten pystyssä sadankin vuoden päästä. On se siten tehty. Ja rahalla ei ole ostettu rakkautta. Se on toi nykyajan kylmäkiskoisuus ihmisten välillä..


      • ostorakkautta????
        Neuvo kirjoitti:

        Kolahtiko? Taidat olla yks niistä nokkijoista. Se vaan on niin, että jotkut lapset ovat kiittämättömiä, suorastaan törkeitä vanhempiaan kohtaan. Suomi on näitä tarinoita pullollaan. Talo on muuten pystyssä sadankin vuoden päästä. On se siten tehty. Ja rahalla ei ole ostettu rakkautta. Se on toi nykyajan kylmäkiskoisuus ihmisten välillä..

        No niinkö se muka ei ole että vanhemmat ovat törkeitä nuoremmille, onpahan niitäkin tarinoita varmaan tarpeeksi. Aika paljon kertoo tuo sinun palkanmaksusuunnitelmasi asiasta kun vielä lopuksi toteat kuinka lapsesi ovat olleet nöyriä silloin kun ovat sinusta riipppuvaisia. Pikkuisen meni tosiaan jossain metsään jos ei heistä enää sen jälkeen tosiaan kuulu mitään kun ei ole pakko! Ihmeellistä kyykytystä joka siis vielä selvästi periytyy. Haluat että ihmiset nöyristelevät sinua, ja vielä rahan takia? Tai toivot että olisivat riippuvaisia?

        Ja luulin kyllä että neuvoit noita tonneja säästelemään NUOREMPIASI kun siinä kerran niin seisoi. Yhtään en epäile että sinulla on talo joka on pystyssä sadan vuoden päästäkin, sillä onhan sukupolvellasi yleisesti ja sinulla ilmeisesti erityisesti millä mällätä. Siitä huolimatta että luetunymmärrys ei oikein toimi, mutta tehän saittekin sen vakkariduunin siihen eläkeikäänne saakka kun kävelitte teininä ovesta sisälle ilman 10 vuoden ammatillista koulutusta.


      • tosi4
        ostorakkautta???? kirjoitti:

        Voi herrajumala. Raharaharaharaha. Nerokasta että olet tajunnut että sinun pitää aikuisena ihmisenä pitää itse tulevaisuudestasi huolta. Tosin siinä sivussa luulet että sinun pitää siltikin jättää sivuun toisille lapsille ja toisille ei, kostoksi ja marttyyriasenteella nyyh ja voih. Hienoa että ohjeistat muitakin, eikun satasia vaan säästöön laittelemaan, kas kun ei tonneja. jotta voidaan kato matkustella. Tulevaisuuden suomessa jossa tasan ollaan köyhäintalossa tai myydään se koko ikä vaivalla maksettu maapläntti talorähjineen jotta voi edes elää viimeiset vuodet.

        Asuntolainat 30 vuotta jo valmiiksi puolvuosisataa vanhasta lahosta mökkeröisestä jossa kuitenkin hinnat entisen miljoonan yli, eläkeikä tulevaisuudessa jotain 120 vuotta, eläkekertymä pätkäpaskatöistä varmaan tosi valtava, tuontipummit paikkaa sosiaalitukienkäyttäjäpulaa, firmat kiinassa ja töitä ei kellään, terveydenhuollot sun muut kuralla, eu määrää jotain ja suomi ainoana tottelee jotain joka maksaa 30.000 per talous ja seuraavina vuosina jotain muuta ja pikkuisen myös omia maksuja ja veroja kiristellään siinä samalla.... Siinä sinulle nykypäivää ja tulevaisuutta, sikäli olet hyvän sauman kyllä valinnut ostaaksesi ja kiristääksesi rahalla rakkautta mutta toisaalta voi sinulla sellainenkin luonnonoikku lapseksi olla joka yrittää pärjätä itse ja luulee sinunkin yrittävän. Voihan se olla että jollain lapsellasi on itselläkin tarpeeksi tekemistä elämässään että ei nyt vaan ehdi sinua paijaamaan silloin kun et edes vielä apua tarvitse, ja kunnioittaa sinua ja selvästikin todella tärkeitä rahojasi sen verran että ei käy sinua ihan vartavasten kynimässä viikoittain.

        Vai että alkavat muksut nokkimaan ekan tilipussin saatuaan, KUMMA JUTTU keneltäköhän ovat tuon suhtautumisen rahaan oppineet... :-D

        Hyvä!
        Näin se on! Raha se jyllää joillakin ja sillä kiristäminen.


    • satamassa

      On tervettä kirjoitella ja jakaa mielipiteensä tänne. Ne vastaukset joita aloittaja saa kertoo siitä, miten monta eri kulmaa ja näkökohtaa asiassa voisi olla.

      Aloittaja kertoo lopputekstissään toivomuksen että ehkä joku toinen samassa tilanteessa oleva, samoja asioita kokenut, voisi antaa mielipiteensä hänen tilanteeseen.

      Vain ja ainoastaan tämän luettuani voin tuntea aloittajan luonteesta jotain tyypillistä kankeutta.

      On väistämättä kysymys siitä että aloittana on todellakin eri ikäinen, kuin hänen vastapuoli, siis tuo nuori neti, joka sitten iski kyntensä aloittajan poikaan ja omi hänet.

      Itse olen iäkkäämpi kuin aloittaja, ja voin siis valottaa kokemuksiani kahden ja kolmen sukupolven elämänkatsomuksella.

      Täytyisi ottaa huomioon ensinkin historiikki molempien osapuolten kohdalla. Siis mitä taustaa vasten lähdemme ongelmaa arvioimaan? Onko suurikin eroavaisuus siinä, mitkä eväät on saatu omaan elämään?

      Tämä nimittäin näkyy ja kuuluu nyt tässä konfliktissa. Voi jopa sanoa näinkin, että onko edes olemassa mitään konfliktia, juuri taustatekijöiden yhteenlaskettujen vaikutteiden ansiosta?

      On siis luonnollista se että ollaan eri aaltopituudella. Nuori voisi tässä tapauksessa olla vastakohta aloittajan olemukselle. Ristiriita on ilmiselvä.

      Kuinka suuri asia tästä sitten "apille" on tullut, on vaikea sanoa, sillä täytyy myös ottaa huomioon että on varmaankin olemassa päiviä, jolloin kanssakäyminen luonnistuu hyvinkin, ja ehkä paremmin kuin yleensä vastaavissa tilanteissa, perinteisesti, muiden perheiden kohtaan verrattuna.

      Tälläiset nuortet ovat nimittäin yleensä hyvin tehokkaita oman elämänsä varjelijoita, johon yhteiskunnan ohjaamina ovat ajautuneet (ei ole helppoa kasvaa aikuisuuteen Suomessa, jossa ei oteta huomioon, eikä pidetä lapsia lapsina, vaan asetetaan liian suuria vaatimuksia pienelle, herkälle taimelle).

      Aloittaja on kuitenkin, EHKÄ päässyt nykynuoriin verrattuna, kuin koira veräjästä. Olosuhteet ovat olleet toisenlaisia, hänen lapsuudessaan. Hänen on sen vuoksi vaikea ymmärtää eräitä nuoria.

      Olen itse joutunut aloittamaan oman taimena olemiseni ankeista olosuhteista. Kuitenkaan ei ole koskaan ollut lapsuudessani sellaista stressiä kuin nuorilla aikuisilla on ollut omaa taivaltaan aloittaessaan. Loput analyysistä jätänkin tehtäväksesi aloittaja.

    • ihmisen mieli

      "Ongelma tässä on lähinnä se, että minähän en ala noin lapsellisten tyyppien kans mihinkään."

      Tulit sitten nettiin mokomasta itkemään. Kestä kuin mies, yritä edes. Joillakin on ihan aitojakin ongelmia, kenties miniälläsikin kun kerran näyttää oirehtivan. Järki käteen nyt, tyyppi. Jos sinulla on sydäntä ja halu ymmärtää mistä kenkä puristaa, niin ryhdy tilanteen tarkkailijaksi mieluummin kuin oirehtimaan turhanpäiväisyyksistä.

      Luultavasti sinunkin tapauksessa on kyse yksinkertaisesti siitä, että olet vain saanut liian vähän turpaasi.

      • stop!

        Sinä tunnut just äsken turpaan saaneelta. Heti kun toivut siitä ajokuntoiseksi käy tarkistuttamassa aivosi mahdollisen verenvuodon vuoksi. AP:lle asiallisia viestejä. Tollaset kommentit poistoon. Moukka oot edellinen ja syöny liikaa hormooneja.


    • KokeileMiltäTuntuu

      Ajaisit sisään minän ja katsoisit mikä hän on naisiaan, järjestä niin että voitte olla kahden ja sitten ota hänet.

    • 3-kymppinen miniä

      Onpas ikävää, että apellan kaltainen, asiallisen oloinen ihminen perheineen joutuu tälläistä nirppanokkaa sietämään. Ei voi kun toivoa, että hän aikuistuisi..

      Omalla kohdalla appivanhemmat tekivät kaikkensa, että olisin lähtenyt poikansa elämästä, vaikka miten yritin olla kohtelias ja pitää ulosantini neutraalina. Reilun kymmenen vuoden kuluessa on appiukon kanssa välit menneet leppoisiksi, mutta anoppi ei varmasti koskaan tule sietämään minua silmissään. Tämän olen hyväksynyt ja lakannut tapaamasta häntä.

      Paljon pitää joskus olla valmis katsomaan läpi sormiensa ja antamaan anteeksi, pitääkseen perheen ehjänä. Minä kun en nauttisi millään tavalla mieheni perhevälien sotkemisesta. Siksi olen ottanut vakaan sivustakatsojan roolin tässä.

      • kdlGKGVKBL

        Alunperin olemme olleet avoimet miniää kohtaan ja ottaneet avosylin vastaan. Sitten miniä vaan alkoi pyörittää omia kuvioitaan väittämällä meidän suosivan toisia miniöitä, että häntä katsellaan ikävästi yms. Tämä toistui aina aaltomaisesti puolen vuoden- vuoden välein. Missään välissä ei olla yritetty ulkoistaa tätä miniää pojan elämästä. Poika on valinnut hänet itselleen eikä meille ja se me on hyväksytty, päivänselvä asia. Ollaan yritetty olla neutraalisti, mutta se ei onnistu kun aina joka kerran kun on tavattu, siitä seuraa jälkipyykkiä. Miksi katsoitte häntä sillai ja miksi sitä tälläi. Kuka sellaista jaksaa? Parempi olla sivussa näkemättä ja antaa heidän olla keskenään. Se kai se on ollut tarkoituskin.....


    • kultainenkeskitie1

      en viitsinyt koko ketjua lukea, mutta ajattelin silti kirjoittaa myös oman vastaukseni.

      Oma appiukkoni voisi kirjoittaa varmasti minusta hyvin samalla tavalla, olen hänen sanojensa mukaan yliherkkä, kaivelen vanhoja ja manipuloin hänen poikansa heitä vastaan jne...

      Eli pienellä varauksella suosittelen ihmisiä näitä kirjoituksia täällä lukemaan, sillä tässäkin aloituksessa on vain toisen osapuolen näkemys. Enkä tarkoita että se miniän näkemyskään olisi sen oikeampi, appivanhemmat ja miniät vaan kokevat asiat erilailla ja arvostavat eriasioita jolloin toiselle tärkeät asiat saattavat toisesta tuntua mitättömältä, pikkumaiselta ja yliherkältä kun asia ei ole itselle tärkeä.

      Tosiaan oma appini voisi todennäköisesti kirjoittaa aivan kuin ap, tässä aloituksessa nyt tosin esiin tuodut asiat tuntuivat varsin vähäpätöisiltä, kun taas oma appini on mm. kysynyt kihlautuessamme olenko raskaana, manipuloin poikaa kun hän ei tee jkuten vanhemmat käskee, on sanottu todella henkilökohtaisia ja loukkaavia asioita minun kuolleesta lähisukulaisesta jne...

      Myönnän että joissain tilanteissa olen ottanut varmasti liian herkästi itseeni ja ymmärtänyt appivanhempieni sanat/teot väärin, mutta on myös päivän selviä asioita ja tilanteita joissa he ovat menneet liian pitkälle ja henkilökohtaisuuksiin.Välejä on aina yrittäneet selvittää me, ei appivanhemmat, heistä väleissä ei ole mitään vikaa, pyytävät esimerkkejä milloin/miten ovat loukanneet, vastatessa kiistävät kaiken ja sanovat ettei noin ole käynyt tai eivät muista joten on varmasti ollut vain vitsi jne.. kuitenkin vaikka ovat sitä mieltä että välit hyvät, voivat hetken päästä valittaa kuinka välit huonontuneet ja etääntyneet, eli mennään täysin sen mukaan mikä milloinkin on oma etu, sen sijaan että keskusteltais asiat halki. Itkevänkään eivät myönnä minun ikinä nähneen, vaikka olen monesti itkenyt heidän seistessä minusta parin metrin päässä ja kasvot suoraan minuun päin. HULLUAHAN TÄMÄ ON? :) mutta tosiaan tarina voi osapuolesta riippuen olla aivan toisen lainen, totuus löytynee sitten jostain välimaastosta.

      • lue ensin

        "Eli pienellä varauksella suosittelen ihmisiä näitä kirjoituksia täällä lukemaan, sillä tässäkin aloitukses.." Miten pystyt näin sanomaan, jos et ole lukenut ketjua!!!laiska lukija edellinen


      • huoh..
        lue ensin kirjoitti:

        "Eli pienellä varauksella suosittelen ihmisiä näitä kirjoituksia täällä lukemaan, sillä tässäkin aloitukses.." Miten pystyt näin sanomaan, jos et ole lukenut ketjua!!!laiska lukija edellinen

        ja mitähän lisäarvoa sinun kommenttisi toi tähän ketjuun? toisin kuin kultaisenkeskitien kirjoitus

        tyhmä pilkunnussija lukija edellinenkö?


      • huoh...
        huoh.. kirjoitti:

        ja mitähän lisäarvoa sinun kommenttisi toi tähän ketjuun? toisin kuin kultaisenkeskitien kirjoitus

        tyhmä pilkunnussija lukija edellinenkö?

        Tiesittekö muuten että kirjoitan kaikilla nikeillä, joita tällä palstalla on. Minulla on satunnaisgeneraattori, joka arpoo aina uuden nimimerkin.


    • Varokaa

      Miniä voi olla narsisti, silloin et kyllä voi muuta kuin toivoa että poikasi huomaa tilanteen. Täytyy vain toivoa ettei narsistinen miniäsi tule raskaaksi, jolloin lapsetkin joutuisi kärsimään. Luultavasti hän ei antaisi lasten tulla luoksenne. Vaan joutuisitte ulos lastenlastenne elämästä.

    • KLVLKÖKVl

      Meillä ei ole ollut välejä poikaan sen jälkeen kun poika toi miniän sukuun. Toisentyyppistä miniää oltiin toivottu, mutta ollaan hyväksytty hänet pojan vaimona. Poikahan valitsi vaimon itselleen, ei meille. Alkuun kaikki meni ok:sti, mutta sitten ensimmäisen lapsen jälkeen tilanne levisi käsiin. Me kuulemma suosittiin toista miniää. Hän ei tuntenut oloaan mukavaksi meillä eikä siksi tullut sisälle kun lapsi tuli meille vkl:ksi. Jos poika lasta tuodessa/hakiessa oli miniän mielestä liian kauan, jo soi puhelin. Juhlapyhät oli vaikeita, kun niistä aina poiki jälkipyykkiä. Milloin oltiin taas katsottu pahasti tms. Poika jossain vaiheessa valitti kun heitä ei pyydetä edes kylään. Me ei olla käyty heillä kertaakaan koko heidän avioliiton aikana, ei ole pyydetty. Meidän apu ja rahat/tavarat kyllä kelpaa, mutta kiitosta on turha odottaa. Ajattelin, että on rauhallisempaa kun he käy vain muutaman kerran vuodessa juhlapyhinä syömässä ja muuten nähdään vain kun tuovat/hakevat lapset yökylästä. Ja rauhallista on ollutkin. Pari kertaa miniä on yrittänyt provota riitaa aikaiseksi puhumalla pojalle omiaan, mutta ne on onneksi tyrehtyneet äkkiä kun pistän mutkat suoriksi. Ja poika ei tajua mitään vaan pönkittää vaimonsa egoa.....

      • ennakkoluulot

        Älkää suosiko sitä toista miniää enää, tai ehkä on jo myöhäistä. Taisitte sössiä välit lopullisesti. Onnea valitsemallanne tiellä.


    • läheisriippuvuus

      Olen läheltä seurannut hyvän ystäväni vaimo - appiukko
      asetelmaa. Kaverini on hyväntahtoinen, mutta vaimonsa on
      muuttunut aivan despoottiseksi lasten saamisen jälkeen.

      Miniälle kelpaa kaikki apu jne. mutta koskaan ei anna mitään
      vastalahjaksi. Röyhkeästi kiristää molempia isovanhempia
      (omaa äitiään ja appivanhempia). Taloremonttien ja lastenhoidon
      apuja pyydetään tekstiviestillä ilmoittaen (hän kun ei turhista
      asioista puhelimessa keskustele). Isovanhemmat ovat vain välineitä,
      joita voi lainata tarpeeseen. Mummun tai papan luona he eivät ole
      käyneet liki vuosikymmeneen! Silti isovanhemmat ovat
      "velvoitettuja" avustamaan heidän kotiasioitaan useita
      kertoja vuodessa.

      Olen sitä mieltä, että kaverin vaimo on jollain tavalla neuroottinen
      tai pakkomielteinen. Perheen elämä on sekunnilleen
      määritelty etukäteen. Spontaania kylävierailua sinne ei voi
      missään tapauksessa tehdä. Kerran, kun menimme heille
      sattumoisin kyläilemään, vaimo suuttui ihan totaalisesti.
      Ei puhunut meille mitään, vaan lähti ulos "lenkille".
      Keskustelut olivat hieman hakusessa vaimon purkauksen
      jälkeen. Emme ole juuri sen jälkeen siellä kyläilleet (eikä
      tietääkseni juuri kukaan muukaan).

      Eniten surettaa kaverini, joka on aivan täysin alistettu
      vaimonsa laatimaan elämän aikatauluun. Jokainen asia
      on millintarkasti omalla paikallaan. Jopa eteisessä olevat
      kengät ovat suorassa rivissa millilleen. Edes armeijassa
      ei ollut niin tarkkaa komentoa!

      Sattumalla ja huumorilla ei ole sijaa heidän perheessään.
      Vain vaimon mielipide ratkaisee kaiken.

      Oireella on nimikin: Läheisriippuvuus. Se ei aina tarkoita
      alkoholistiperheen oireita. Se voi olla myös jokin muu hyvin
      voimakkaana esiintyvä ilmiö perheessä. Tässä tapauksessa
      se on raivoisan voimakastahtoinen vaimo. Kaikki perheen
      jäsenet puhuvat ja tekevät täsmälleen niin, kuin äidin
      oletettaisiin haluavan. Aina, kun soitan kaverilleni, hänen
      vakiokommentti on, että täytyy kysyä vaimolta jne.

      Väliin tuntuu, että perheen jäsenet eivät voi käydä edes
      vessassa ilman äidin hyväksyntää.

      • on hankala

        Tässä nyt ensimmäinen oikeasti vaikea miniä teille turhasta valittajille.


    • humpuukiataru

      Jos ihan oikeasti miniä olisi alkanut appiukolla keittämään niin hän olisi ampunut miniän . Siis ihan oikeasti keittämään !

    • kahden kauppa, kolma

      Kuulepa appiukko. Annas nuorten olla, kyllä ihminen huomaa nyanssit. Te ette voi toimia noin. Varmaan ennen tuota viimeisintä juttua, olette ärsyttäneet miniää jollakin tapaa, sen kyllä huomaa tuosta jutusta.

      • apella

        Hyviä esimerkkejä. Näyttää olevan laaja ongelma. Appiukot! Lisää kertomuksia.


      • tässä
        apella kirjoitti:

        Hyviä esimerkkejä. Näyttää olevan laaja ongelma. Appiukot! Lisää kertomuksia.

        Kertomus elävästä elämästä: vuosia sitten eräs miniä kuppasi Äitini rahoja. Akka ei suostunut maksamaan äitini maksamaa kermap...een lainaa. Ei edes sievästi pyydettyämme vaikka pienissä erissä. Hommasimme asian ulosottoon. Siitäkös äläkkä nousi. On nyt ollut ehkä 25 vuotta käymättä syyttömän äitini luona. Velkaämmä on sitte lainan verran vetäny röökii..


    • mies_vm86_-

      No onko se miniä edes hyväkroppainen? Jos on niin louhdttaudu sillä että poikasi saa helkutin hyvät sängyssä.

      • make jostakin

        Osittain kyllä tota että hyväkroppaista naista jaksaa sietää kauemmin kuin huonokroppaista. Siis sillä oletuksella seksiä on riittävän usein. Varsinkin jos tämä nainen on miehen edellisten naisten valossa parhaimmasta päästä. Mutta kyllä siihenkin sietämiseen tulee stoppi sitten viimeistään parin-kolmen vuoden päästä kun suhde vakiintuu.


      • mies_vm81

        Hyvä kroppa ei ole tae hyviin seksuaalisiin taitoihin, kaunis katsella mutta ei vielä riitä.

        Miten -86 syntynyt on noin kokematon?

        Sisäinen kauneus nousee korkeaan arvoon vuosien kuluessa, tulet sen ehkä joskus huomaamaan.


      • mies_vm86_-
        mies_vm81 kirjoitti:

        Hyvä kroppa ei ole tae hyviin seksuaalisiin taitoihin, kaunis katsella mutta ei vielä riitä.

        Miten -86 syntynyt on noin kokematon?

        Sisäinen kauneus nousee korkeaan arvoon vuosien kuluessa, tulet sen ehkä joskus huomaamaan.

        Esim siten että haluan pysyä sinkkuna ja olla siittämättä huutavia kersoja tähän maailmaan.


    • kokoomus

      En ole sinun rakas lukijasi.

    • aika jatkumo

      Ihmisten välisistä suhteista puhuttaessa on tabu, jota ei kosketella, nimittäin viinan käyttö. Kun viina on aina kuulunut kuvioihin, niin ihmissuhteetkin kärsivät, koska kyky aikuismaiseen kanssakäymiseen on alentunut.
      Toiseksi nuori sukupolvi elää aivan eri aikakautta kuin vanhempansa, että ei heiltä voi odottaa samoja käyttäytymismalleja. Työelämä ja lasten kasvatus voi olla monesti sellaista pilkunviilausta että 50 vuotta sitten ei sellaista olisi voinut kuvitella.

    • Miniä2v

      Ajattelin hieman antaa miniän näkökulmaa asiasta. Kai ymmärrät, että jokainen on kasvatettu eri tavalla. Joillakin kasvatus on ollut sen verran ankaraa (kuten minulla) että kirosanoja ei saanut käyttää. Toki jos joskus tulee kirosana jonkin oikean asian yhteydessä (jokin ärsyttää, satuttaa itsensä, jne jne) niin kyllä se silloin on suotavaa, mutta jos henkilö lausuu kirosanoja tuon tuosta ei minusta ole aikuismaista vaan aika lapsellista, ettei osaa muita sanoja sanoja. Ja työpaikastakin vaikuttaisiko työpaikka näiden suhteeseen? Olisiko se toisella paikkakunnalla, onko palkka huono eikä siitä saisi elämiseenkään edes rahaa, onko työpäivät niin pitkiä ettei rakastavaisille jäisi aikaa? Kyllähän se olisi mukavaa jos silloin kerrottaisiin toisellekin, vaikuttaisihan se tähänkin, mutta jos ei vaikuta niin en kyllä sitten näe syytä kertoa, mutta parisuhteessa on kaksi osapuolta. Jos kerrot yhdelle, toinenkin pitää huomioida.
      Unohduksia myös sattuu, mutta kyllä se toisesta saattaisi syrjinnältä tuntua, että ensin jätetään asioiden ulkopuolelle (ei kerrota naiselle työpaikasta) ja sitten ei huomioida tämänkään olemassaoloa, jos esim kumpikin ovat yhdessä aivan silmiesi alla ja tulleet yhdessä kylään.
      Sekä mikä hellyttelynimi? Onhan se outoa jos "vieras" vanha mies alkaa kutsumaan sinua hanipupuksi. Onko tämä ollut jollain tapaa loukkaava hellyttelynimi? Eihän kaikki naiset hellyttelynimistä pidä, varsinkaan vanhoilta vierailta miehiltä. Hyi jos minun mieheni isän setä alkaisi minua lellitellä. inhottava ajatus ja en kyllä halauisi olla sen miehen lähellä. Ties millainen pervo tämä olisi. Ja myös jokaisella on oma huumorintajunsa, mutta mistä sinä tiedät toisten huumorintajun, jos et edes tunne koko henkilöä? Mistä tyttökään pystyi tietämään, onko vaimosi kysymys vitsi vai loukkaus? Mutta onhan se silti loukkaavaa aliarvioida toisten parisuhdetta vähättelemällä sitä. Mietin ajattelitko itse tilannetta näin? Itsekin olen miniä ja minut on kasvatettu kovan kurin alla, josta on jäänyt jäljet. Nykyinen anoppini välttelee minua aivan kunnolla, jonka takia en kovinkaan paljoa pidä koko henkilöstä. Mietin onko käytöksesi loukannut naista sen verran, että tämä näkee kaiken jo loukkauksena, vaikket ole itse tajunnut sitä?

      Mutta totuus on, että et pysty erottamaan näitä kahta. Voisit toki kysyä naiselta suoraan, missä on ongelma, onko ongelmana todellakin erilaiset kasvatustyylit tai muu vastaava vai onko tämä oikeasti niin herkkä, että pienikin virhe saa tämän raivoamaan? Mutta voit itsekin ajatella tätä toisen kannalta? Olisiko sinusta kivaa jos sinun vaimollesi alettaisiin ehdottamaan asioita ilman että kerrottaisiin sinulle, vaimoasi pyydettäisiin kylään, mutta sinulle unohtuu ilmoittaa kutsu ja jos teidän kahden suhdetta aliarvioitaisiin ja epäiltäisiin? Minun silmissäni sinä olet kyllä ollut loppupeleissä aika loukkaava ja perus vanha suomalainen mies, joka uskoo, että naiset ovat vain koristeita eikä heiltä kysytä mitään. En itsekään haluaisi sinunlaista appiukkoa itselleni. Muistutat pappaani, jonka kuolemaa en edes pystynyt suremaan. Oli sen verran kamala mies.

      • apella

        Hellittelynimi=lempinimi tässä tapauksessa. Nykyään on muotia nimetä kaikki asiat pervoiksi. Älä tee liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä omien kokemuksien perusteella. Ei toimi tässä.


    • ota vastuu

      Ahaa, anoppisi ei ole koskaan pitänyt sinusta ja nyt tajusit sen kun itse olet vastaavassa tilanteessa miniäsi kanssa. Entä appesi, oliko huonot välit.

      Olitko itse nuorena sulhona vähän tosikko.
      Katsos nuorena on paineita pärjätä joka asiassa, niin eihän se paljoa naurata jos appivanhemmatkin koettelee. Voisitteko olla vähän rakastavampia nuorisolle?

    • Muori7

      Appi hyvä. Tämä on sinun tarinasi ja sinun näkemyksesi tapahtuneesta. Miniäsi kertoisi asian varmaan ihan toisella tavalla.

      Täytyy muistaa, että ihmisillä on erilaiset elämänarvot ja huumorintaju. Jollekin voi heittää ronskiakin juttua, joku taas saattaa sellaisesta pahastua.

      Ennenkaikkea, pitää hyväksyä ihminen sellaisena kuin hän on. Luultavasti et osaa peittää inhoasi ja halveksuntaasi miniääsi kohtaan. Se vain lisää hänen epävarmuuttaan. Epävarmuudestahan on kyse silloin, kun otetaan herkästi nokkiinsa.

      Sinun vanhempana ja viisaampana pitäisi osata hoitaa tilanteet niin, että miniäsi tuntisi itsensä hyväksytyksi ja arvostetuksi.

    • Että näin

      Samanlainen anoppi pilasi meidän perheemme ;-(

      • gl37

        Miksi miehet sitten alistuu kaikkeen tähän skeidaan? Siksi että muuten ei saa pillua! Seksi on vallan väline.


      • ilimanpilluu1
        gl37 kirjoitti:

        Miksi miehet sitten alistuu kaikkeen tähän skeidaan? Siksi että muuten ei saa pillua! Seksi on vallan väline.

        Totta on. Ei tehoa minuun. Pystyn olemaan ilman viikkokausia. Toista se oli nuorempana. Hoksasin, että saanti on siitä kiinni olinko ollut tarpeeksi hyvä vaimolleni. Melkoista peliähän nämä osaavatkin pelata. Käyttävät tussuansa kiristysvälineenä. Sairasta hyväksikäyttöä. Taitaa olla aika yleistä. Ukot älkää menkö tähän halpaan.


    • ,,myjunhghf

      Hui, alko pelottamaan kun näitä lueskelee :/ Mulla on ollut kaksi anoppia elämäni aikana. Aikaisemmasta liitosta ja nykyisestä on yhäkin. Entisen miehen miehen äiti on kyllä yhä vain anoppi ja ystäväkin, minuakin miniäksi kutsuu vaikka erosta jo aikaa.. Eli siis ollaan oikein lämpimissä väleissä oltu aikanaan, ja samoin tietenki apen kanssa myös. Eipä oo ikinä tullu mitään konflikteja ja ihan normaaleilla käytössäännöillä pärjätty... Nykyinen anoppi ja appi on mukavia, hieman etäisemmät välit, mutta siis ihan ok. Ei ehkä oo sellasta sielujen sympatiaa, mutta ihan mukavasti toimeen tullaan eikä ikinä mitään riitoja oo ollu eikä k yllä tulisikkaan! Ja siis mukavaa ok yhdessä. Joku tuossa kirjoitti ettei oo kutsuttu kylään jne..kyllä meidän porukka sitte kutsuu itse itsensä (tietenki soittaa ensin ja sopii) kun haluaa nähdä. Pitäiskö tästäkin nyt alkaa murehtia, en mä oo pyydelly kylään muuten kuin lasten synttäreinä... apua, en oo ikinä ajatellu näitä juttuja mitenkään hankalina, mutta monille ne näyttää olevan?

      Mutta miksi mua pelottaa....mulla on kaksi poikaa! Minkälaisia miniöitä ne sitte aikanaan tuo kotiin!!! Mä kyllä tulen kaikkien kanssa toimeen enkä ikinä riitele tai väittele kenenkään kanssa, paitsi oman miehen :P mutta jos vaatimustaso on tällänen, niin kuinka sitä osaa olla? Ota osaa lastenlasten elämään-älä liikaa-älä liian vähän jne. mistä tietää miten sitte pitäis olla?

    • sjkdal

      Toi kysymys " vieläkö re tykkäätte toisistanne" on kyllä mielestäni aika outu huumorilla esitetty kysysmys.Asenteesi miniää kohtaan varmasti tulee tunnetasolla esille kskusteluissanne eli en kyllä täysin syyttäisi miniääkään. Itse allekirjoitan lauseen " suku on pahin".

    • kokenut4

      Miten on perinnön kanssa? Jos vanhat merkit pitää paikkaansa, alkaa miniä kohta ulista perintöjä...Miksi se muuten teidän - inhoamiensa olioiden kanssa - olisi tekemisissä??

    • inisevä anoppi

      Aloittavalle appiukolle terveisiä.
      Pohdintona maailmanmenosta sanon vaan tähän että ihmiset tekisivät hyvin jos löysäisivät hiukan kengännauhojaan.ottaisitte vähän lunkimmin ja hyväksyisitte erillaisuuden itsestänne.Lisäksi täytyy vain sanoa,että ihmisten aikuiseksi kasvaminen kestää aikansa.Alle nelikymppinen on pentu ja saattaa tehdä ratkaisuja ja johtopäätöksiä,jotka voivat olla aivan toisenlaisia viidenkympin rajapyykin ylittäessä.

      Olin nuorempana itse hyvin herkkänahkainen ja en tullut ensimmäisen anoppini kanssa lainkaan toimeen.valitettavasti henkilökemiat eivät toimineet.Itse reipasotteisena hermostuin pelkästä anoppini äänestä,vaikkei hän vienolle hyttystä muistuttavalle äänelleen itse mitään mahtanutkaan.Myöskään sairauksien palvominen ja anoppini yleinen heikotus ei ollut heiniäni.Kyllästyin viemään sormustimessa konjakkia anopilleni iltaisin ja kuuntelenmaan tunteja tämän terveysepäilyksiä.Me olimme kuin renesanssimaalaus.Sängyn ympärille kerääntyneet huokailevat perheenjäsenet aviomiehestä lapsenlapsiin ja miniät mukaanluettuna.Anoppi terrorisoi kaikkia,myös aviomiestään "huonolla" terveydellään.

      Meille tuli ero ensimmäisen mieheni kanssa nimenomaan tämän anopin takia.Kun soittelu ja kuolemisella/sairauksilla uhkailu oli jokapäiväistä kotiterroria,pyysin miestäni valitsemaan.Parisuhde puhelimessa äitinsä kanssa vai reaalielämä perheensä parissa.Tämä valitsi äitinsä.

      Anoppina tämä oli kaiketi hyvä.Villasukkia tuli lahjaksi liukuhihnatyöskentelynä.Sängyssä oli hyvä kutoa.Muutenkin anoppi oli vieraanvarainen ja ystävällinen,huolimatta hänen terveytensä vaatimasta erityishuomiosta.Huomautuksena,että tätä ei vaivannut nk mikään.Hiukan iän tuomaa korkeaa kolesterolia lukuunottamatta.

      Nykyään olen parisuhteessa miehen kanssa joka valitsee ennemmin perheensä ja nykyisen anoppini kanssa olaan parhaita ystävyksiä.Yhteisenä harrastuksena kirppikset ja puutarhanhoito.Mutta ehkä olen oppinut ensimmäiseltä anopiltani ottamaan asiat hiukan lunkimmin.Kaikkien on paha olla jos asioita ei saada selvitettyä ajoissa.Se saattaa pahimmassa tapauksessa johtaa perheen hajoamiseen.

    • 7+4

      A) hermostuin (ei hänelle)jostakin asiasta ja lipsautin voimasanan.
      B) erehdyin suosittelemaan pojalleni erästä työpaikkaa. Homma meni siinä vikaan, kun en hoksannut kysellä miniän mielipidettä tähän.
      C) KÄSKIN poikani mennä rantasaunaan. En hoksannut, että HÄNKIN ON OLEMASSA. Ihan puhdas vahinko.
      D) he valmistelivat häitään toivoimme, että he pyytäisivät vanhan setäni häihin. Ei kuulemma käynyt. (hellittelynimellä josta HÄN EI PITÄNYT)
      E) vaimoni kysyi leikillään että " vieläkö te tykkäätte toisistanne".
      F) Miniäni on vähän raskassoutuisen oloista tyyppiä. Olisko vähän tosikko.
      G) Ongelma tässä on lähinnä se, että MINÄhän en ala noin lapsellisten tyyppien kans mihinkään.
      H) Jo aiemmin sovitut asiat kaivetaan esille, koska kuulemma asioita ei ole tarpeeksi syvällisesti puitu.
      I) Sanoin heille, että ette ole antanut anteeksi.
      J) Vaimoni, joka pärjää kaikentyyppisten ihmisten kanssa alistuu tämän syvissä vesissä kulkevan mielenosoittajan juttuihin.
      K) Kirjoitan TÄNNE, koska ajattelen että foorumilla voi olla joku appiukko jolla on samanlaisia kokemuksia.
      L) ANTAKAAPA kattava analyysi tilanteesta.

      Ehkäpä voisit ottaa myös miniääsi paremmin huomioon, mistä hän pitää. Silloin on helpompi tulla juttuun. Siltä ei vaikuta.
      Käskytät ja komennat itse. Mielestäni miehen ja vaimon kuuluisi omassa perheessä keskustella oman perheensä asoista. Mutta joissakin kulttuureissa koko suku on pariskunnan välissä. Yritä nyt sitten.

    • ;((((((((((((

      Mistä näitä provoja oikein sikiää......

      • apella

        Nehän noista provosoituu, joille asia arka. Mutta ketjun suosio on kova. Ilmeisen totta monien miniöiden omituinen käyttäytyminen. Miinusta paukuttavat noi nirppanokat. Toivottavasti tuotte appiukot lisää asioita päivänvaloon. Osataan sitten arvailla mikä voisi olla prinsessojen seuraava liikku.


    • narnian terkkuja

      Annat sille miniällesi ryhmyistä patukkaasi appi niin eiköhän se ero tule ja pääset taas poikasi kanssa harrastamaan Kimppakivoja Peppuhumppasessioita kuten ennenkin. Kyllä kateus syö kalatkin vedestä. t. Aslan Narniasta.

    • Vanha miniä

      Katso peiliin. Yksi puu ei pala, eikä yksi akka tappele. Anna nuorten elää omaa elämäänsä, äläkä takerru "lapseesi".

    • nyt miniä puhuu

      tässäpä erään miniän tarina.miettikääpä.olisitteko vielä onnellisia,kun ennen häitä appiukko humapäissään haukkuu tulevan miehen kuullen että älä mene tuon hoon kanssa naimisiin.ja vielä perättömästi.kun odotat lasta loppuvaiheessa. vieläkö teillä olisi sen jälkeen välit kunnossa apen kanssa. kysyn vaan.

      • apella

        Nyt se teki kostoksi lastensuojeluilmoituksen meidän lapsista. tai oli ainakin agitaattorina. Hommaanko lakimiehen ja teenkö rikosilmoituksen ? Onko kokemusta tällaisesta kostosta?


      • Apella
        apella kirjoitti:

        Nyt se teki kostoksi lastensuojeluilmoituksen meidän lapsista. tai oli ainakin agitaattorina. Hommaanko lakimiehen ja teenkö rikosilmoituksen ? Onko kokemusta tällaisesta kostosta?

        Nyt se lastensuojeluilmoituksen tekijä jäi kiinni. Tämä ääliö oli kirjoittanut ilmoituksen omalla käsialalla. Minähän tein "vähän töitä" ja selvitin ilmoittajan. Mikähän yhteys siinä on, että ilmoittaja on sattumalta miniän sisko. Huolenaihe oli ihan tuulesta temmattu. Näin sitä saa oikeusvaltio Suomessa antaa perättömiä lausumia kunnollisesta perheestä. Sossutantat kävi meillä ja totesivat, ettei mitään aihetta ole lastensuojeluun. Ilmoittaja asuu meistä yli viidensadan kilometrin päässä, eikä ole ikinä käynyt meillä. Kuinkahan paljon noita tehtaillaan kostomielessä? Luulis akalla kyrsivän kun jäi kiinni. Ei varmaan arvannut, että vanha kettu osaa tutkia käsialanäytteitä..


    • tämänkokenut

      uppia

    • purmukella

      Olet appi liikaa kiinni poikasi elämässä ja liikaa annat huomiota sille, kuinka miniäsi toimii.. Hieman huumoria ja avaraa katsetta, niin lakkaa ahistamasta sinunkin miniä. Varmaan nauraisin jos olisin sinä..
      Elä sensijaan omaa elämääsi, eihän sinun tarvitse väkisin edes olla miniän kanssa tekemisissä tai antaa hänen puheiden vaikuttaa. Et voi häntä muuttaa.

    • pysy_kaukana

      Aloittajalle: saan sinusta aika kamalan kuvan appina, et voi olla kovin helppo keissi. Miniälläsi on ollut ihan syy loukkaantua joistain tekemistäsi asioista.

      Muistutat hieman omaa appiani, ja hän ei ole järjin mielyttävä.

    • neuvovaappi

      Anna sinä miniäsi nirppanokkailla rauhassa tekemättä asiasta ongelmaa itsellesi. Jos vaimosi on ymmärtänyt ettemme kaikki ole samanlaisia niin johan sinun tuohon ikään mennessä pitää käsittää sama asia. Sinusta saa aika tylyn kuvan, koska haukut miniääsi surutta. Olisikohan kuule minäis ihan aiheesta suuttunut..

    • HuonompaanPäin

      Itse olen miniä josta on tullut appiukon sylkykuppi.

      Olen ollut miniänä jo 30 vuotta ja appiukko on aina ollut "tuulella kulkeva". Hänen seurassaan on saanut olla varuillaan, onko paha päivä vai ei. Nuorempana nielin kiltisti hänen ilkeilynsä, ja tulimme välillä ihan hyvinkin toimeen. Iän karttuessa sanon jo eriävän mielipiteeni, ja mielipineeni nyt yleensä, vaikka edelleenkin teen sitä todella harvoin.

      Olen tehnyt uraan vaativissa tehtävissä, seuraan asioita aktiivisesti ja kehitän itseäni opiskelemalla. Lisäksi omaan paljon käytännön taitoja. Huolehdin hyvin kodista, perheestä ja taloudesta. Ei pitäisi olla valittamista.

      Luonnollisesti maailmankuvani, kuten varmaan ison osan suomalaisista, on aika erilainen kuin keskellä-ei-mitään, pikku mökissään asuvalla appiukolla, jonka elämä on pitkälti jämähtänyt vuosikymmenien taakse. Päivitystä tuo vain naapurin ukko, jonka jutut ovat esson baarin tasoa faktoiltaan ja asenteiltaan. Hyvin rasistista ja ahdasmielistä uhoamista. Yhteiskunnan syyttelyä ja loisimismentaliteettia.

      Olen kuitenkin yrittänyt ymmärtää ja kunnioittaa appiukon elämää ja näkemyksiä, mutta kovasti on yksipuolista tuo kunnioitus. Nykyään appiukko tarttuu jo pariin sanaan jos sanon jotain. Aloittaa ränkyttämisen ja irvailun vaikka ei ole ehtinyt edes tajuta mistä puhun. Yleensä hän kyllä hiljenee kun kerron asian loppuun ja isken sellaiset faktat pöytään ettei niihin ole vastaan sanomista. Mutta tuo juuri häntä ärsyttääkin. Appikukko ei voi sietää sitä että tiedän ja ymmärrän niin paljon enemmän kuin hän, ja olen monista asioista eri mieltä.

      Hänellä on hirveä tarve alentaa tilaisuuden tullen. Hän harrastaa "huumoria" joka on ihan puhdasta vi...lua, huonoksi vitsiksi puettuna. Toisaalta hän joskus heikkona hetkenä myöntää, että olen ahkera ja osaava. Ja joskus on tilanteita että syntyy ihan asiallistakin keskustelua kun hän vain jaksaa kuunnella ja alistua siihen että tiedän oikeasti asioita, mutta tuota tapahtuu koko ajan vähemmän.

      Itse en puhu mitään tekemisistäni, mutta jos vaikka lapset mainitsevat äidin tehneen jotain erityistä, appiukko kääntää keskustelun äkkiä pois aiheesta.

      Ilmeisesti ukkoa vaivaa jokin hyvin syvällä oleva alemmuuden tunne ja katkeruus. Iän myötä tuo piirre on vain korostunut ja vienyt koko miehen. Hänestä on tullut kiukutteleva kakara. Miniänä, tavallaan suvun ulkopuolisena, minusta on tullut hänelle sopiva kohde purkaa kasvavaa pahaa oloaan. Omille lapsilleen ja lapsenlapsilleen hän ei ole yhtä ilkeä, ovathan he omaa verta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe