Väkivaltaiset videopelit nuorison tuhoaja!!!

Huolestunut äiti

Olen tuossa vieressä seurannut kun 15-vuotias poikani on jatkuvasti pelaillut sellaisia pelejä kuin Grand Theft Auto , Call of Duty, Battlefield, Saints Row ja monta muuta missä ei muuta tehdä kuin ammuttaan toisia ihmisiä ja on aivan määränpäätä vailla. Uusimpia näkemyksiä on joku Skyrim peli ja Fallout 3 joita poika ostaa itse kaverilta kun itse en osta. On tullut intervertiota asiasta mutta poika vaan patistaa vastaan kuin olisi riippuvainen ja eikä muuta tee kuin pelaa ja sitten pelaa kavereitten kanssa, tyttöseurassakin se vain pelaa!!! EN YMMÄRRÄ! Mitä hauskaa on viattomien ihmisten tapossa, Jokelan koulun jälkeen olisi pitänyt laittaa STOPPI väkivaltaisten pelien myyntiin sillä mitä ilmeisemmin Jokelan ammuskelija oli pelannut Battlefield peliä. Eikö tässä ole selvää että kun lapset ja nuoret kun kohtaa elämässä tilanteita ja on sitten pelejä missä isketään pyssyt käteen ja pääset ampumaan ketä tahansa päähän. Tuli tossa eilen puhuttua jyrkemmin pojan peleistä ja kielsin pelaamasta enään ja nyt hän on valehdellut sitten minun miehelle asiasta ja nyt hän on kavereilla yötä pelaamassa... En ymmärrä miten tyhmiä ja sinisilmäisiä ihmiset osaavat olla väkivaltaisista peleistä ja niitten vaikutteista ihmisiin, asiaa on tutkittu ja pelit ovat syypäänä väkivaltarikoksien lisääntymisessä ja sitten on semmoisia feikki tutkimuksia kuten Penn ja Teller jotka ovat asiasta niin hakosalla. En ihmettele jos nuoret ovat niin väkivaltaisia kun kerran tehdään niin väkivaltaisia pelejä ja niitä voi ostaa niin helposti, ne ovat kuin huumeita, NE TAPPAA JA VAHINGOITTAA LÄHEISIÄSI!!! Nyt pitäisi alkaa laittamaan viestiä eduskuntaan koska tämä ongelma ei ratkea jos jäädään pyörittelemään sormia ja katsotaan kun joku nuorukainen pelaa vähän grand theft autoa ja lähtee jälkeenpäin ammuskelemaan torilla ihmisiä. OTTAKAA TOIMINTAA JA NOSTAKAA ÄÄNTÄNNE!

79

5003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelaaja-88

      Luettelemasi pelit ovat k-18 pelejä. Olet itse vanhempana vastuussa pentusi pelaamisesta ja voit vanhempana tehdä asialle eniteen. Ei tuollainen asia ratkea päänsilittelyllä "jos sinä Mattiptteri nyt lopettaisit". Jos ei muuten onnistu, niin kone ja pelit takavarikkoon. Suosittelen myös kotiarestia niin loppuu se kavereilla pelaaminen.

      Ettekö te nykyvanhemmat osaa kasvattaa?

    • jonne koiranen

      Jos se sinun lapsesi jotain vahingoitaa tekee niin pelit siinä on on korkeintaan osa syyllisiä, täysin pelien vika se ei ole.

      Se on periaatteessa vanhempien vika että ei lapsselle parempaa harrastusta ole hommannut(esim. vienyt jalkapallo reeneihin ja nii pois päin), joka saattaa myöhemmin johtaa ongelmiin (esim. syrjätyminen, masennus, nämä kouluampumiset).

      Tässä välissä sanon että : kappalejaot (Oli hieman vaikea lukea tuota tekstiä.

      Saattaa olla myös totta että vanhemmat evät ole tarpeeksi tiukkoja.

      Ja näin lopuksi onhan näitä "koilu murhaaja"-pelejä ollu jo ainakin 20 vuotta, jos niiden vaikutus olisi niin suuri kun väität, niin väitän että kaikki olisivat jo kuolleita.

    • Entinen teini

      Hmm... Itsehän pelailin teininä paljon pelejä, myös niitä väkivaltaisia, jos kyllä muitakin. Kavereitten kanssa pelattiin, kotona pelattiin ja poikakaverin kanssa pelattiin. Oleellisinta asiassa lienee se, että vanhemmat ovat kertoneet lapselleen, että pelaamien ja elokuvat eivät ole todellista elämää. Peleissä ja elokuvissa toteutettuja juttuja ei voi tehdä oikeassa elämässä. Lapsi kyllä ymmärtää tämän, ei se tyhmä ole.

      Nykyään pelaan edelleen paljon. Kuuntelen myös erittäin raskasta metallia ja katselen mielelläni kauhuleffoja, joita olen rakastanut yli kaiken jo lapsesta lähtien (ja joita tuli katsottua massoittain vanhemmilta salaa). Kauhukirjallisuutta olen myös kahlannut läpi melkein siitä asti kun opin lukemaan.

      Olen kuitenkin aivan normaali työssä käyvä ihminen. En ole mitenkään väkivaltainen enkä häiriintynyt, alkoholisoitunut tai huumehörhö. No tupakkia kyllä poltan... Työyhteisössäni hyvin rauhallisena ja leppoisana pidetty luottotyöntekijä. En ole mikään erakko, vaikka kieltämättä omissa oloissani viihdynkin paljon. Ystäviä löytyy, välit vanhempiin ja sisaruksiin on kunnossa ja mieskin löytyy. Koskaan en ole ketään ampunut, koskaan en ole ketään lyönyt. Ääntäni olen korottanut kerran ehkä kahdelle ihmiselle tässä 33 vuotisen elämäni aikana. Rankan elämän ahdistavuutta on ollut hyvä purkaa näihin "rankkoihin harrastuksiin". Ei sitten tarvitse purkaa niitä toisiin ihmisiin. Minä olen aina ollut sitä mieltä, että jos ihminen sekoaa pelien, kirjojen, elokuvien tai musiikin "takia", niin sillä on kyllä silloin päässä pahasti jo muutakin vikaa.

    • PH_kattotiili

      no en sano tätä miten kään loukaavasti tai jne mutta väkivalta pelit poistaa vihaa eikä tee niitä niiden pelaajii väkivatasiks koulu surmaajoiks esim jos sua on kiusattu koulussa paljon niin pitäiskö sun hakata se joka sua kiusas vai purkaa vihas virtuaali hahmoihin? ja myönnän että ne pelit saataa aiheutaa semmosii ajatuksii että olis siistii saada ase jne mutta ymmärrät aiheen

      • Hm...

        Vihaa ei kannata opetella purkamaan tai varsinkaan kerryttämään mihinkään. Vaan kannattaa opetella selvittämään asiat niiden ihmisten kanssa, joiden kanssa on ongelmia ja hankkia sosiaalisia taitoja. Kenties on parempi, että purkaa sen vihan siihen kiusaajaan heti kiusaamisen jälkeen, kuin vuositolkulla kerryttää sitä, ja sitten ampuu puoli koulua...

        Vanhempien vastuu se kyllä on, katsoa mitä lapsensa pelaavat.

        Pelien myymistä ei voi kieltää Suomessa yksipuolisesti, sen kummemmin kuin ei elokuvienkaan. Eikä niiden saantia enää internetin takia pysty rajoittamaankaan.

        Silloin se tarkoittaisi vielä huonompaa tilannetta, kun pelien toimitus ei olisi hallittua, nyt sentään viranomaiset laativat ikäsuosituksia ja merkintöjä, joista näkee mitkä pelit sisältävät mitäkin, jne.

        Pelit eivät yksin varmastikkaan syy ole kouluampumisiin. Mielestäni syy on pikemminkin sosiaalinen eristäytyminen, jota kylläkin pelien pelaaminen on voinut edesauttaa.

        Kaupungissa nuorelle on niin vähän järkevää tekemistä, varsinkin jos ei oikein ole rahaakaan. Melkein kaikki tekeminen maksaa! Tässä oli ainakin itselle ennen pääasiallinen syy viihtyä paljon tietokoneen parissa, mitään ei saa tehdä kun on heti jonkun pihalla tai tontilla aiheuttamassa jollekkin kiusaa. Vaikka oli minulla kavereitakin ja urheiluharrastuksia. Rahaakaan nuori ei järkevästi voi tienata, kulttuuri on sellainen, että nuoret opiskelevat eikä niille ole tapana tarjota kuin kesätöitä.

        Nykyään pelataan enemmän, ennen ryypättiin enemmän. En pidä kumpaakaan oikein hyvänä asiana, silloin jos niitä harrastetaan liikaa. Molemmat järkevästi käytettynä ovat hyvää viihdettä ja myös sosiaalisesti hyvä juttu, tehdä jotakin kaverien kanssa. Oikeastaan en olisi pojastasi erityisen huolissani, koska hänellä on kavereita, joiden kanssa vaikkapa pelata. Mutta jos ei kerta saa pelata, niin pitäisi keksiä jotakin muuta järkevää tekemistä . . .


    • Qaukker

      Huoh, komppaan ensimmäistä vastaajaa siinä että sinä, vanhempi, olet vastuussa siitä mitä poikasi pelaa. Ja tuo nyt on naurettavaa höpöhöpöä että pelit olisivat syypää koulusurmiin yms. Tervetuloa 2000-luvulle, lapset pelaavat tappopelejä. Piste.

      Sen sijaan poikasi kohtuuton ajan käyttö pelaamiseen antaa huolenaihetta. Mikäli poikasi koko elämä tuntuu pyörivän pelaamisen ympärillä ja siitä alkavat kärsiä koulumenestys ja ihmissuhteet, asiaan on syytä puuttua rankalla kädellä. Tarkkaile poikaa, älä anna hänen kadota pelumaailmoihin ja menettää otetta todellisuudesta.
      Alkajaisiksi voisit huolehtia konsolin/muun pelikoneen sijoittamisesta yleiseen tilaan, jittei poika pääse syrjäytymään omaan huoneeseensa ilman että kukaan vahtii.

      En nyt ehdi enempää kirjoitella mutta toivottavasti ymmärrät että peliriippuvuus on se ongelma johon haluat puuttua, ei se että lapsesi pelaa iälleen sopimattomia pelejä, joita 97% lapsista jokatapauksessa pelaa.

    • egettaja

      Suurin osa kouluampujista pelaa väkivaltaisia videopelejä, mutta suurin osa videopelien pelaajista ei ole kouluampujia. Ite oon 13 vuotta enkä ole koskaan ajatellut "Voi vitsi, tekis mieli tehdä niinku Postalissa se tyyppi tekee." Ystäviä löytyy ja koulunumerot ovat hyvät.

    • Peelaan ja terve

      Eli tolla sun logiigalla pelkästää Suomessa on pari miljoonaa toreilla ammuskelevaa nuorta. Jos kerran näin olisi niin kyllä pelit olisi jo lopetettu. Tuollaisissa tapauksissa kuten Jokela on yleensä aina taustalla mielen terveyden ongelmia.

    • pelit ei ole pahoja

      Hyvä rouva.
      Ymmärrän että olet huolissasi pojastasi, mutta ei se mikään psykopaatti ole että heti kun näkee ilmakiväärin niin heti paukuttaa.
      Jos et halua sen pelaavan niitä K-18 pelejä, niin kiellä.
      Ja se on kyllä 15-vuotias niin miksei saisi?
      Sotapelit ovat ehkä myydyimpiä pelejä ikinä ja jos kaikki oisivat vaikuttunut peleistä niin varmasti aika paljon ois näitä kouluampumisjuttuja.
      Mutta jos et halua hänen pelaavan niin kyllä osaat kieltää.
      P.S. Tämä ei ole tarkoitettu loukkavan kenenkään, ajattelin pistää kun tämmönen palsta onpi.

    • dasaut

      Mäkin pelasin ton ikäisenä paljon toimintapelejä. Ei se ampuminen siinä niin tärkeä ollut, vaan pisteet ja muiden ihmisten kanssa pelaaminen yhdessä ja joukkueena. Sotapeleissä taas on fiilistä jos on hienoja tehosteita ja ääniä.

      Nykyään aikuisena kiinnostaa enemmän erilaiset simulaattorit ja autot. Satunnaisesti pidetään porukalla hauskaa pelaamalla jotain missä ammutaan kunnolla, Joten jos koitat ostaa jonkun autopelin. Joku Need For Speed Most Wanted vois olla.

      Suosittelen myös kokeilemaan The Hunter metsästyssimulaattoria. Ilmainen netistä ladattava thehunter.com ja sisältö on rajallinen. Koukutti tosi pahasti aikoinaan ja peli menee koko ajan eteenpäin.

    • Kokemusta on :|

      Itse olen 13 v mutta räiskintä pelit ovat aivan räkää jos niitä pelaa liikaa sillä itse pelasin viikon bo2 ja kyllästyin koko roskaan.

    • Ummm?

      Miksi annat pelata tollaisia pelejä? Olet äiti, sinun vastuullasi se on että lapsesi ei niitä pelaa. Turha netissä on emsota, ei me muut sille mitään voida.

      Ja sitten toinen juttu, itse lapsena pelasin reilusti pelejä(no joo, nes ja snes aikoihin grafiikat oli mitä oli) ja katsoin k18 leffoja ihan toista noin vain, mutta silti ihan tervepäinen minusta on kasvanut. Ei tee mieli lähteä torille ampumaan ihmisiä.

      Siltikään en anna oman lapseni pelata k 18 pelejä tai katsella elokuvia, vaikka olenkin ihan varma että tuskin hänestä mikään terroristi niiden takia kasvaisi.

    • hupipelaaja

      Itsekin kyllä uskaltaisin väittää ettei nuo sotapelit kouluampujaa tee, vaan niissä on aina joku mielenterveysongelma taustalla, enkä usko että tilanne olisi paljoa muuttunut vaikka lapselta olisi väkivaltaiset pelit viety pois...
      Sitäpaitsi, pelit ovat myös kehittäviä, ja usein yksinpelimuodoissa tarjoavat pieniä aivopähkinöitä.
      Ja jos lapsesi pelaa kavereidensa kanssa, sehän on samalla sosiaalista kanssakäymistä, eikö?
      Jos koulumenestys alkaa huonontua, silloin asettaisin jonkinlaiset rajat pelaamiselle.
      Esimrkiksi xbox 360 videopelikonsoli tarjoaa family filter (tai jokin vastaava, en muista tällä hetkellä :P) ominaisuuden, joka antaa sinulle mahdollisuuden asettaa ajan jonka poikasi saa pelata per päivä tai per viikko.
      Voit myös asettaa maksimi-ikärajoituksen peleille ja elokuville joita konsolilla voi pelata tai katsoa.
      Nykynuoret pelaavat pyssypelejä, get over it :).

    • AK2002

      Se on et niit ei saa myydä alle 18v-ikäsille, mutta se on vanhempien oma asia eikä tarvitse sokeasti seurata ikärajoja, tärkeintä on se sisältö! Oon ite 11-vuotias, enkä ole Skyrimin tai muittenkaan noitten pelaamisesta , isäni on nää mulle kertonu.

    • ei taas

      pelit tekevät koulu ampujan, eikai ne nyt voisi olla aseiden vika

    • pammattilainen-taust

      Kyllä ne ihmisen väkivaltaiset teot johtuvat hyvin pitkälle kaikesta muusta kuin niistä peleistä. Mä laittaisin väkivallan puhtaasti nyky-yheitskunnassa esiintyvän pahan syyksi enkä pelien syyksi ja näitä pahoja on mm.:

      - työttömyys
      - eriarvoisuus
      - köyhyys
      - rahan ahneus korruptio ja yleisen moraalisen tason lasku
      - viina ja huumeet
      - pahoinvointi yleisesti joka johtuu mm. noista mainituista edellä
      - vanhempien väsyneisyys kun ei vaan jaksa kun pitää tuoda ruokaa pöydään ja mennään rahan perässä
      - ympräistön vaikutus

      Kun osa tai jokin oista edellä olevista aiheuttaa pahoinvointia niin se voi kumuloitua väkivaltana ja epäsosiaalisena käytöksenä ja tässä ei se peli ole syy aivan samoin voisi syyttää puukkoa, pistoolia tai autoa tai mitä tahansa välinettä, jota käytetään, ei se syy ole väline tai peli vaan ne syytä pahoinvoinnin takana, eihän se auto itse aja kenenkään päälle kännissä vaan se kuljettaja ajaa kännissä, samoin jos joku puukottaa tai ampuu, niin se on se ihminen siellä eikä väline.

      Pelaamisen isoin kohta johon pitää puuttua on käytetty peli aika ja tässä mm. sinä ketjun aloittaja olet avain asemassa, katso sen lapsesi perään ja "käskytä" että tekee muutakin kuin pelaa mm. opiskelee etc.

      Liika on liikaa pelaamisessakin kuin monessa muussakin asiassa mutta pelit eivät sitä ihmistä väkivaltaiseksi tee.

      Minä itse olen pitkän linjan pelaaja eli n. 2001 vuodesta toiminut niin amatööri kuin puoliammattilaistasolla (ammattilaisena en itseäni pidä) pelaajana ihan maailman kärjeässä ja tätä nykyä myös taustavoimissa ja arkityönä teen IT-alan töitä, 3 poikaa ja vaimo kuuluu perheeseen ja sosiaalista kanssakäymistä vaikka kuinka sekä rakas musiikkiharrastus kaiken ohella.

      Vinkkinä niin vanhemmille kuin pelaajille!

      - älkää pelatko liikaa vaan riippuen pelistä niin liittykää ns. klaaniin, jossa harjoitellaan tiettynä kellon aikana tiettynä päivänä ja tätä tehdään aivan tarpeeksi, ei tarvi pelata kellon ympäri ollakseen maailman kärjessä, se on ihan BS jos joku näin väittää. Pitää olla myös muutakin kuin pelaaminen, jo ihan senkin takia, että tässä pelaamisjutuissa ei ole vielä esim. eläkekuvioita kuten muussa esim. urheilussakin ja aina pitää olla hyvä ammatti ja koulutus pohjalla, joka muuten tukee pelaamista ja sitä pelaamista tukee myös ne sosiaaliset taidot.

      Pärjäilkää ja pelatkaa mutta muistakaa "liika on liikaa" ;D

    • ostapois1
    • hermanni

      Itse olen syrjäytynyt 19-vuotias hädin tuskin peruskoulusta suoriutunut mies. Minulla ei ole ystäviä eikä töitä, sillä videopelit vievät kaiken aikani. Olen myös alkanut huomata väkivaltaisia piirteitä itsessäni viime aikoina. Oireet alkoivat samaan aikaan kun ostin Assassins creed-pelin. Onko minulla tulevaisuutta vai olenko menetetty tapaus

    • pena5

      Rakas hermanni. Et todellakaan ole mikään menetetty tapaus. Ala pelaamaan wowia ja niin ehkä alat saamaan ystäviä. Jos tämä ei onnistu niin voisit mennä duuniin ja hommata muijan.

    • hermanni

      kiitos pena. olen nyt pelannut minuutin wowia ja olen saanut paljon ystäviä, myös muija ja duuni tuli hommattua, kiki voi nyt hyvin.

    • Eihän tossa oo mitää erikoista. Anna pelata jos haluaa ei se mitää oikees elämäs tuu tekemää en minäkää oo ketää viel tappanu vaikka on yli 300 tuntia mennyt Battlefield 3 pelaamisee...

      • bäfä sopii lapsille

        BF3 onkin vain K16, eli sitä saa täysin laillisesti myydä ja luovuttaa vaikka 8-vuotiaille pelattavaksi, ei laki sitä kiellä.

        K18-pelejä sen sijaan ei saisi alaikäiselle luovuttaa.


    • Player98

      Siis siinä ihmisessä joka ne kouluammunnat tekee, niin on valmiiksi jotain vikaa korvien välissä koska tutkimusten mukaan räiskintäpelit eivät lisää agressiivisuutta, päinvaistoin poika voi purkaa raivonsa ja ragensa niihin. Itse en katso noin paljoa ikärajoja, vaan pelien sisältöä, esim. GTA on todella pahamaineinen joten sen voisit takavarikoida. Sitte saatte tehtyä kompromissin ja poikakin on iloinen.

    • korkeat tarkastusmaksut

      Pieni talo preerialla -DVD-julkaisu on K-18. Noin pitkän tv-sarjan tarkastusmaksu olisi ollut kymmeniätuhansia euroja, joten sitä ei ole tarkastettu eikä saa myydä alle 18-vuotiaille.

      Isompien pelien kuten Skyrimin tarkastusmaksut vastaavasti nousisivat satoihin tuhansiin tai miljooniin euroihin, joten peli on K18 vaikka siinä ei edes ole mitään lapsille sopimatonta sisältöä sen enempää kuin jossain Pokemonissakaan jossa myös kovasti räiskyy ja vastustajat kuolevat.

    • AK2002

      Siis sun mielestä kaikki ammuskelijat on ruvennut ensin pelaamaan jotain, vaikka Call Of Duty - Ghostsia ja sitten ajatellut näin: Hei toi on SIISTIÄ, ois makeeta tehä noin? Olet täysin hakoteillä tässä asiassa. Kun poikasi pelaaminen ei sinua kerran miellytä, mutta jatkuu, voit vaikka vähentää/lopettaa poikasi mahdollisen viikkorahan, myydä pelikoneet tai takavarikoida ne. Halutessasi voit myös poikasi poissaollessa hakata konsolin kirveellä paskaksi.

    • Elustaani

      Ja äiti kun olet jos se poikasi pelaaminen haittaa. ja haluat rajoittaa sitä senkus repaiset sen johdon irti. ainakun hän pelaa mielestäsi liikaa! Sinun vastuullasi hän on! ja sinä päätät mitä hän saa ja mitä ei saa pelata ja kuinka kauan.

    • menkkarage

      Aloittaja raivoaa huolestuttavan hysteerisesti, suorastaan vihapuhetta pelejä vastaan. Saattaa olla vaaraksi ympäröiville ihmisille tuolla ulkona liikkuessaan.

    • Nytv1ttuo1keast1

      Ei hyvää päivää tätä ihmisten tyhmyyttä. Jos on mielipuoli muutenkin, niin tottakai hän voi mennä ammuskelemaan ihmisiä.

    • lunaian

      Ja taas näitä pirun kukkahattutätejä... Väkivältaiset pelit EIVÄT tee ihmisestä väkivaltaista, kokeilkaa vaikka itse. Ei teistä mitään hulluja murhaajia tule... paitsi jos teillä viiraa päässä jo valmiiksi. Ja pahasti.

      Räjäyttelen GTA San Andreasissa ihmisiä ihan hyvikseni. Miksikö? Jotta sitä ei tarvitse tehdä oikeasti.

      Niin ja se metallin kuuntelukaan ei muuta luonnetta millään tavalla.

      • Huolestunut äiti 196

        Videopelit ovat Saatanan työkalu, joiden tarkoitus on johtaa lapsen ajattelu pois perheestä ja Kristuksesta! Sama asia musiikin kuuntelussa, tämä nykynuorison rap- sekä metallimusiikin kuuntelu tuo Saatanan mukaan lapsen jokapäiväiseen elämään. Mielestäni Videopelit, televisiot ja musiikkin tulisi kieltää Suomesta mahdollisimman nopeasti! Myös lastenohjelmissa on antikristillisiä piiloviestejä, joten älkää antako lastenne katsoa lastenohjelmia yksin!


      • Jeesusonhomo
        Huolestunut äiti 196 kirjoitti:

        Videopelit ovat Saatanan työkalu, joiden tarkoitus on johtaa lapsen ajattelu pois perheestä ja Kristuksesta! Sama asia musiikin kuuntelussa, tämä nykynuorison rap- sekä metallimusiikin kuuntelu tuo Saatanan mukaan lapsen jokapäiväiseen elämään. Mielestäni Videopelit, televisiot ja musiikkin tulisi kieltää Suomesta mahdollisimman nopeasti! Myös lastenohjelmissa on antikristillisiä piiloviestejä, joten älkää antako lastenne katsoa lastenohjelmia yksin!

        Videooelit eivät ole saatanan työkaluja. Te kristityt olette tyhmiä pässejä, jotka eivät pysty ajattelemaan itsenäisesti.


      • Jahveejahveejahvee
        Huolestunut äiti 196 kirjoitti:

        Videopelit ovat Saatanan työkalu, joiden tarkoitus on johtaa lapsen ajattelu pois perheestä ja Kristuksesta! Sama asia musiikin kuuntelussa, tämä nykynuorison rap- sekä metallimusiikin kuuntelu tuo Saatanan mukaan lapsen jokapäiväiseen elämään. Mielestäni Videopelit, televisiot ja musiikkin tulisi kieltää Suomesta mahdollisimman nopeasti! Myös lastenohjelmissa on antikristillisiä piiloviestejä, joten älkää antako lastenne katsoa lastenohjelmia yksin!

        Poista viestis saatanan jehovalainen.


      • Anonyymi
        Huolestunut äiti 196 kirjoitti:

        Videopelit ovat Saatanan työkalu, joiden tarkoitus on johtaa lapsen ajattelu pois perheestä ja Kristuksesta! Sama asia musiikin kuuntelussa, tämä nykynuorison rap- sekä metallimusiikin kuuntelu tuo Saatanan mukaan lapsen jokapäiväiseen elämään. Mielestäni Videopelit, televisiot ja musiikkin tulisi kieltää Suomesta mahdollisimman nopeasti! Myös lastenohjelmissa on antikristillisiä piiloviestejä, joten älkää antako lastenne katsoa lastenohjelmia yksin!

        Niin älkää todellakaan antako lastenne katsoa lastenojelmia!


      • Anonyymi
        Huolestunut äiti 196 kirjoitti:

        Videopelit ovat Saatanan työkalu, joiden tarkoitus on johtaa lapsen ajattelu pois perheestä ja Kristuksesta! Sama asia musiikin kuuntelussa, tämä nykynuorison rap- sekä metallimusiikin kuuntelu tuo Saatanan mukaan lapsen jokapäiväiseen elämään. Mielestäni Videopelit, televisiot ja musiikkin tulisi kieltää Suomesta mahdollisimman nopeasti! Myös lastenohjelmissa on antikristillisiä piiloviestejä, joten älkää antako lastenne katsoa lastenohjelmia yksin!

        Vitun lestadiolainen.


      • Anonyymi
        Huolestunut äiti 196 kirjoitti:

        Videopelit ovat Saatanan työkalu, joiden tarkoitus on johtaa lapsen ajattelu pois perheestä ja Kristuksesta! Sama asia musiikin kuuntelussa, tämä nykynuorison rap- sekä metallimusiikin kuuntelu tuo Saatanan mukaan lapsen jokapäiväiseen elämään. Mielestäni Videopelit, televisiot ja musiikkin tulisi kieltää Suomesta mahdollisimman nopeasti! Myös lastenohjelmissa on antikristillisiä piiloviestejä, joten älkää antako lastenne katsoa lastenohjelmia yksin!

        Oo sinä vaan hiljaa.


    • Kaikki jotka tosissaan uskoo että media(elokuvat,pelit yms.) on syyllinen heidän kieroutuneisiin lapsiinsa, pitäisi lopettaa kuin tautiset eläimet, jotta maailman
      keskimääräinen älykkyysosamäärä nousisi. jumalauta voi olla tietämätöntä porukkaa.

      todennäkösesti ne videopelit sun muut on parempaa opetusmateriaalia sille tän ketjun alottajan lapselle, kuin noin säälittävän pinnallisen elämänkatsomuksen omaava äiti. hyhhyh.

    • poliittistapeliä

      Ihminen on petoeläin. Muutoin kaikkein suosituimpia pelejä olisi jotkut hempeilypelit jossa matematiikka menee niin että 1 1=3.
      Nythän se matikka menee että minä ite vastaan muut.

      Pelit eivät ole syyllisiä moraalin rappioon vaan hallituksen hajoita-ja-hallitse taktiikka, perheet on hajotettu ja ihmiset repäisty synnyinseuduiltaan kasvottomiin kasvukeskuksiin, oikean ja väärän eroa on hämärretty, valtio itsekin harjoittaa ihan suoranaista vääryyttä tavallisia ihmisiä vastaan esim. viimeisimmässä kehysriihessä leikkaamalla tavallisen kansan palveluja, korottamalla veroja mutta nostaa kuitenkin kansanedustajien palkkioita samalla!! Mitä muuta tämä on kuin moraalia rappeuttavaa vääryyttä??!!

      Turha syytellä pelejä, kyllä väkivaltaisuudet on täysin poliitikkojen harjoittaman politiikan tulosta!

    • Turhaan tääl valitat

      Olet äitinä vastuussa mitä lapsesi pelaa.. Turha antaa hänen pelata k18 pelejä ja tulla tänne itkemään, senkus vaan kiellät pelaamasta niitä. Takavarikoi pelit, vedä töpseli seinästä, rajoita pelaamista,myy ne pelit, myy konsolit yms siinä sulle jotain vaihtoehtoja.


      Ihan vaan tiedoksesi, väkivaltaiset pelit, ja pelit ylipäänsä, eivät tee kenestäkään tappajia jollei päässä viiraa jo valmiiksi pahasti.

      Toisaalta, ehkäpä jokainen ihminen joka ajaa ylinopeutta on pelannut rallipelejä :O ZUMALAUTA NYT KYLLÄ PITÄÄ KIELTÄÄ KAIKKI AUTOPELIT KOSKA NE TEKEE IHMISISTÄ KAAHAREITA (jos joku ei tajunnut, tämä oli sarkasmia).

      • jwegojiorjioe

        Autopelissä on hauska kokeilla miten pysyy lapasessa huimasti liiallisessa tilannenopeudessa, monesti meno karkaa ennemmin tai myöhemmin tieltä poistumiseen :D


    • Voi ei olen sairas..

      Simssissä jos rupeaa pelaaminen kyllästyttämään joskus hommaan draamaa tappamalla pari perheen simiä tulipalossa. Aloittajan logiikalla siis mitä suurimmalla todennäköisyydellä tulen oikeassa elämässä jonkun polttamaan.

      Voi ei... Tunnen sen halun kasvavan sisälläni, en voi hallita sitä AAAGHHH PITÄÄ POLTTAA KAIKKI!!!!

      Samalla logiikalla kun mennään, haluaisin tietää mitä onkaan pelanneet silloin aikoinaan ihmiset jotka on maailmansodissa olleet osallisina? Mahtaa olla mahti peli kun saa ihmiset alkamaan sotimaan oikeassakin elämässä.

      Pointtina.. Väkivaltaa on ollut aina, ja tulee olemaan. Pelit ja elokuvat ei niihin ole syyllisiä ellei pelaajalla/elokuvan katsojalla päässä ole pahasti vikaa.

      Toisaalta, ehkäpä aloittajan poika on mieleltään tosi epävakaa ja siksi äiti tuli tänne huutelemaan?

      • jlksdjfiojgreio

        Ne pelasi shakkia, siis ihan fyysisesti lautapelinä kun eihän silloin maailmansota-aikana ollut elektroniikka / tietokonepelejä O_O
        Eli siis jos pelaat muita kuin virtuaalisia tietokone- tai konsolipelejä, väkivaltaisuutesi kasvaa niin suureksi että aloitat sodan :P


    • Mörökölli

      Pelasin Super Mariota Nintendolla ja samoihin aikoihin aloin runkkaamaan... Eli aivan selvä yhteys näissä asioissa..

      Järki käteen nyt hei, on maailmassa paljon enemmänkin huolta aiheuttavia asioita kuin videopelit.

    • Kantapää

      "Väkivaltaiset videopelit nuorison tuhoaja!!!"

      Muita nuorison tuhoajia ovat olleet mm. romaanikirjallisuus, teatterinäytelmät, tanssiaiset, radio, elokuvat ja televisio.
      Mikään noista nuorison tuhoajista ei tosin ole suoriutunut tehtävästään kovin kummoisesti..

      "Olen tuossa vieressä seurannut kun 15-vuotias poikani on jatkuvasti pelaillut sellaisia pelejä kuin Grand Theft Auto , Call of Duty, Battlefield, Saints Row ja monta muuta missä ei muuta tehdä kuin ammuttaan toisia ihmisiä ja on aivan määränpäätä vailla."

      Itse olen pelannut noista edellä mainituista vain Grand Theft Autoa ja henkilökohtaisesti kyllä sanoisin, että siinä tehdään aika montaa muutakin asiaa kuin ammutaan ihmisiä ja silloinkin kun siinä ammutaan ihmisiä, sille on kyllä pääsääntöisesti annettu joku tarinan sisäinen syy ja konteksti, eli se ei ole päämäärätöntä.

      "Mitä hauskaa on viattomien ihmisten tapossa,"

      Ei mitään, mutta miksi ihmeessä sinä puhut videopelihahmoista kuin ne olisivat oikeita ihmisiä?
      Se saa koko tekstin kääntymään sinua itseäsi vastaan saaden sinut kuulostamaan harvinaisen yksinkertaiselta, ellei peräti harhaiselta, enkä tarkoita tätä loukkauksena.

      "Jokelan koulun jälkeen olisi pitänyt laittaa STOPPI väkivaltaisten pelien myyntiin sillä mitä ilmeisemmin Jokelan ammuskelija oli pelannut Battlefield peliä."

      Ja Hitler tykkäsi Disneyn Lumikista ja seitsemästä kääpiöstä, joten tällä logiikalla sen myyminen tulisi välittömästä kieltää, koska kaikki kyseisestä elokuvasta pitävät ovat potenttiaalisia sosiopaattinatseja..

      "Eikö tässä ole selvää että kun lapset ja nuoret kun kohtaa elämässä tilanteita ja on sitten pelejä missä isketään pyssyt käteen ja pääset ampumaan ketä tahansa päähän."

      Jokainen tervejärkinen osaa kyllä tehdä selvän eron sen välillä, mitä teet elävässä elämässä ja mitä teet pelatessasi videopelejä. Niillä jotka eivät tuota eroa tajua, ongelma on omien korvien välissä, eikä siinä pelattavassa videopelissä.
      Henkilökohtaisesti minä pelaan pelejä ajatellen, että ne ovat ikäänkuin interaktiiviisia elokuvia, en sillä mentaliteetilla että peli peilaisi omaa elämääni, tai että tekisin itse samansuuntaisiakaan valintoja kuin hahmo jota kontrolloin pelissä. Kun Niko Bellic GTA nelosessani ryöstää kavereineen pankin ja pakenee paikalta pyssyt sauhuten jättäen jälkeensä poliisiruumisvanan, en koe todellisuudessa syyllistyväni hänen rikoksiinsa sen enempää kuin kokisin olevani osallinen Tony Montanan edesottamuksiin katsoessani Scarfacea, eikä minulla ole pienintäkään aikomusta ikinä alkaa jäljitellä kumpaakaan elävässä elämässä, vaikka pidän sekä GTA IVstä että Scarfacesta.

    • Kasu

      Oikeastaan Kouluammuskeluissa on todennäköisesti on ollut ongelmana Masennus Ja toden näkösesti hän haukuttiin hänen pelaamisensa takia. Minun mielestä pelien ottaminen pois on huono idea se vain lisää hänen halukkuuttaan pelata. Voit sanoa hänelle että ``haluaisitko aloittaa jonkun uuden harrastuksen?´´ Ja minun mielestä on parempi että hän pelaa kavereidensa kanssa kun yksin pimeässä nurkassa.

      • Kasu

        Myös pelaaminen pitää hänet pois alkoholista, huumeista, ja tupakasta. Olen myös huomannut että monista pelaajista tulee todella asiallisia heidän pelaamisensa kautta. En ehkä olisi näin asiallinen kuin nyt olen.


    • lockcher
    • lskjfsdklfjklsjfsdk

      Pelasin 80-luvulla Ramboa Commodore 64:lla ja vasta minuutti sitten huomasin että nuoruuteni on tuhoutunut, minusta on tullut yli nelikymppinen!!

    • ari_zwag

      Olkaa tarkkana sanojen kanssa, peleissä ei ole väkivaltaa. Väkivalta on jotain missä tulee mustelma. Pelaajat genrenä on tyyppejä jotka vihaavat väkivaltaa, siis sitä missä tulee se mustelma. Pelien tapot ovat siinä ainoastaan teon "lopullisuuden" takia, symbolina äärimmäisestä asiasta. Mikäli äärimmäisin asia olisi jäätelön syönti, CoD:issä vedettäisiin verkot tötterölle.

      Toinen asia on, onko pelaaminen "tervettä"? Ei tietenkään ole, eikä kyllä moni muukaan asia, savuverho kuten työ, parisuhteet tai perhe. Mutta normaalia se kyllä on. Epänormaaliudessaan.

    • helevetinkyrpä

      voi helevetti näitä äitejä ku ei anna lasten pelata perkele vkttu saatana ja tässä sulle vitun perkeleen homoukki perkeleen vitun saatanan kristustelijalle satanaaa perkelee penis vitun vittu vagina perkele hitler vitun lapsen raiskaus vitun satanan helvetti vittu saatana perkele jumalauta vittu saatanan homot vitun nekrut perkele

    • keke1234932

      Ei pelit ole pahaksi...

    • Uäfähhhfjgl

      Toi oli vitun sairas meemi

    • Idiootit

      Kuules nyt keskustelun aloittaja kilpa-auto pelit eivät tee minusta kilpa ajajaa nii miksi ammunta pelit tekisivät minusta kouluampujan? Käyttäkää järkeänne

    • kouluampuja57

      onneks tän ämmän skidi on jo 18v ni ei tarvii sietää tollasta paskan jauhantaa

    • dovah.fucking.kiin

      olet varmaan erittäin tyhmä ihminen, koska pelit ei tee ihmisistä väkivaltaisia vaan esimerkiksi vanhemmat ja muut ihmiset ja myös henkiset sairaudet voivat olla syypää

    • Sosialisti

      Olette täysin pihalla

    • Mietippä

      Koulusurmat eivät johdu peleistä, vaan se johtuu lapsen mielenterveyden heikkenemisestä. Ota pelistä selvää ennenkuin ostat sen lapsellesi ja katso pelin ikäsuositus. Peleissä on yleensä syy tappamiselle. Joskus se tapettava hahmo on paha rikollinen tai hirviö. Kaikki pelit eivät keskity väkivaltaan. Pelit kuten Undertale kannustavat pelaajaa käyttäytymään mukavasti toisia kohtaan ja auttamaan. Jos lapsesi on 15 vuotias, niin kannattaa miettiä onko k18 peli hänelle sopiva. Järkeä saa käyttää! Jos lapsesi käyttäytyy epädosiaalisesti, se tarkoittaa, että olet epäonnistunut lapsen kasvatuksessa. Pelaaminen on hyväksi lapselle, mutta liika pelaaminen on aina liikaa.

    • huhheijjaa

      Totta! Maailmansodatkin ja talvisota sun muut sodat alkoi kun ihmiset pelasivat ensin pelejä nuorina ja päättivät että tappaminen on kivaa!
      /facepalm Mutta aloittajan logiikan mukaan näin kävi.
      Väkivältaa on ollut ihan aina. Peleillä ei sen kanssa ole osaa eikä arpaa ellei ihmisellä ole jo valmiiksi nuppi sekaisin. Silloin triggeriksi saattaa käydä ihan mikä vaan, jopa väkivaltainen dokumentti

      • huhheijjaa

        Unohdin tästä että videopelejä ei ollut olemassakaan niihin aikoihin, mutta väkivaltaa kyllä oli. Aloittajan logiikalla pelit on se syy miksi ihmisillä kilahtaa päässä. Olisi mielenkiintoista kuulla että mistäs ne kaikki kamalat väkivaltaiset teot joita ihmiskunta läpi historian on tehnyt kumpuavat.


    • SekakäyttäjäPersKRISTUS

      Nyt minulle riittää... Olen viikkoja katsonut lapseni (11v) pelaamista ja hän vain huutaa eikä lopeta. Annan teille kaikille nyt ilmaisen vinkin. Videopelit ovat saatanan työkalu jolla ohjataan lapsen psyykkinen vointi pois kristuksesta ja helvetin polulle josta ei pääse pois. Olen rukoillut kuukausia että tämä maanpäällinen helvetti lakkaisi... MUTTA EI! ennen meidän yhteiskunta vielä pyöri kun käpylehmillä pystyi aivoja hyödyntämään muunmuassa luovuuden puolella jotta saisi jeesus kristukseltamme apua isoimpiinkin ongelmiin. nyt on sit nämä saatanan puolelle ohjaavat helvetilliset demonitaized videopelit. kertokaa minulle mitä teen.

      • Kasvatus

        Lapsesi huono käyttäytyminen ei johdu peleistä vaan huonosta kasvatuksesta. Miksi edes tein tämän viestin kun te kristityt olette sekopäitä joiden kanssa ei voi järkeillä.


      • Valaistus

        Ensinäkin hylkää uskonto ja luo oma käsitys maailmasta. Toiseksi ymmärrä se että pelit tuovat lapselle iloa ja parantaa tarkkaavaisuutta, loogista ajattelua ja muita hyödyllisiä taitoja. Älä kuitenkaan anna lapsesi pelata liikaa.


    • TobiasRieper

      Kyseessä on jo 5 vuotta vanha keskusteluketju joka myös vaikuttaa trollaukselta, mutta kommentoinpa silti ihan huvin vuoksi.

      Ihmisen perisyntinä on aina ollut syyttää muita. Koetaan, että vika löytyy aina toisista ja heidän tekemisistään, ei itsestä. Tässä keskustelussa syypäänä ihmisten väkivaltaiseen käytökseen väitetään olevan tietokonepelit. En ymmärrä millä logiikalla keskustelun aloittaja voi ajatella, että yksilön viettämällä aikaa rakkaan harrastuksensa kanssa voi tehdä hänestä väkivaltaisen? Heti ensimmäiseksi huolestuneen äidin kannattaisi tutkia aiheeseen liittyvät faktat. Turun yliopiston avaruustieteen professori Esko Valtaoja esimerkiksi kertoi Ylen haastattelussaan, että monien tutkimuksien mukaan ollaan todettu pelien kehittävät muun muassa aivotoimintaa, loogista päättelyä ja koordinointia. Nämä väitteet eivät minusta kuulosta kovin negatiivisilta ihmisen kehityksen kannalta. Itse pelaajana silti mietin, että löydetäänkö peleistä mahdollisesti myös sen aiheuttavia haittoja tulevaisuudessa. Pelit voivat toki aiheuttaa riippuvuutta, mutta kyse on silloin silti yksilön omista ongelmista, jotka eivät ole pelistä itsestään lähtöisin.

    • Pelaaja21

      Itse olen pelannut 6 vuotiaasta lähtien GTA:ta ja muita "väkivaltapelejä", ja usein kun pelaan esim. GTA IV:tä, kuluu suuri osa ajasta tappamassa ihmisiä. JA tämä ei johdu siita että: "hÄn PeLaA vÄkIvAlTaIsIa PeLeJä, ToTtA kAi HäN vAiN tApPaA iHmIsIä.", vaan koska jos on paljon stressiä ja muuta ärsyttävää ollut päivällä, on hyvä purkaa vihaa ja muuta peliin. Lapsetkin saisivat pelata väkivaltaisia pelejä, kunhan he ymmärtävät sen olevan peliä, eikä tekisi vastaavaa oikeassa maailmassa. Ja toinen asia: MITEN LAPSESI VOI MENNÄ TORILLE AMMUSKELEMAAN? MISTÄ HÄN SAA ASEEN? JOS PITÄÄ HUOLTA ETTÄ HÄNELLÄ EI OLE PÄÄSYÄ ASEISIIN, NIIN TÄLLAISESTA ONGELMASTA EI PITÄISI HUOLEHTIA.

    • Lolol

      Tämä on aika hyvä aprillipila.

    • Anonyymi

      ei nää pelit aheuta muuta kun vaikeuden saada mutsi tarjuumaa et elämäs on mutakii ku työ ja paska joku ruuanlatto vttu koska nämä rahottaa mun yöuntakin paremmin kun deggarit tai muuta idiootit koittakaa tajuuta meidän vapauksia tai tää on pian vakava juttu jos ei tajuta midän oikeusksia se on laki siis tässä takana ja oppii englantia
      https://vimeo.com/user3677907

    • Anonyymi

      Häh, mikä tämämä tämä oikein oli?

    • Anonyymi

      Nyt on tainnut äidin mielikuvitus lähtenyt laukalle kyllähän lapsi osaa video
      pelin ja ja tosielämän erottaa

    • Anonyymi

      Britanniassa on näköjään ensimmäinen ikärajan (K15) saanut peli ollut jo vuonna 1986, Dracula -niminen peli mm. Commodore 64:lle.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Dracula_(1986_video_game)

      En tiedä oliko tuo ikäraja voimassa myös Suomessa, täytin itse tuona vuonna 12v.

      Ovat vielä olleet tyytymättömiä tuohon 15v ikärajaan, olisivat halunneet 18v rajaksi.

      En ole tuota peliä milloinkaan pelannut, mitenkähän verisiä kuvia siinä lieneekään...

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Valmiiksi korvien välissä vikaa.


    • Anonyymi

      👒🌼🌸

    • Anonyymi

      Itse kuuntelen usein kun sisareni lapset, iältään 10 vuoden molemmin puolin, pelaavat gta peliä ja ainoat sanat ja lauseet on huutoa. "v***n hu**a", "Voi v***u", "s**tanan h***a", "v***u mä tapan ton h**ran" jne jne. Ei ole normaalia.

    • Anonyymi

      Super Mario Forever opettaa hyppimään parvekkeilta betonille, kun siinä voi hyppiä niihin putkin ja tippua mielin määrin ja selviytyy hengissä.

      Tuo vasta väkivaltainen peli onkin Donkey Kong -elektroniikkapeli se nyt vasta väkivaltainen onkin oikein.

    • Anonyymi

      Älä riehu

    • Anonyymi

      No voi vittu

    • Anonyymi

      Kun ei opeteta, että noin ei oikeasti sitten saa tehdä, että tämä on peliä ja varmaan muutakin siinä pielessä jos joku menee ottamaan mallia pelistä...

      • Anonyymi

        Ja noissa useissa peleissä on ikäraja K-18.


    • Anonyymi

      Samaa mieltä k 18 pelit ovat haitaksi nuorelle.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe