Saako luottotiedoton yksinhuoltaja vuokra-asunnon?

Minna1231

Mieheni ja minä olemme eroamassa, minulla on aiemmasta avioliitosta 14 vuotias tytär jonka isä on kuollut. Olen siis työtön yh-äiti ja olisi todella tärkeätä saada jostain vuokra-asunto mutta olen kuullut ettei luottotiedoton voi saada edes sähkösopimusta.

Olkaa kilttejä ja kertokaa totuus tästä asiasta, en voi enään asua lapseni kanssa aviomieheni luona.

19

3062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mahdotonta....

      Totuus on se, että jos luottotiedoissa on merkintä, niin ainakin yksityisiltä markkinoilta on lähes mahdotonta saada vuokra-asuntoa.

      Ja työttömyys ei ainakaan helpota asiaa.

      Lähes ainut keino on marssia sossuun, ja kysyä heiltä, olisiko jokin ratkaisu olemassa.

      • ex_vippaaja

        Oman kuntasi täytyy antaa sinulle vuokra-asunto kun kerran huollettaviakin.


      • sdfsfwrerretete
        ex_vippaaja kirjoitti:

        Oman kuntasi täytyy antaa sinulle vuokra-asunto kun kerran huollettaviakin.

        "Oman kuntasi täytyy antaa sinulle vuokra-asunto kun kerran huollettaviakin."

        Väärin. Kunnan ei tarvi antaa mitään asuntoa kenellekkään. Lapsille löytyy kyllä tarvittaessa paikka..


      • -- Tietoa on --
        ex_vippaaja kirjoitti:

        Oman kuntasi täytyy antaa sinulle vuokra-asunto kun kerran huollettaviakin.

        Niin kuntien velvollisuus tarjota lapsiperheille asunto poistettu aikoja sitten.

        Samoin myös se, ettei lapsiperhettä voi häätää, kyllä voi ja silloin lapset vaan otetaan huostaan, jos ei löydy asuntoa tai muuten sopivaa ratkaisua, jos perhe saa häädön asunnosta jostain syystä.


      • Kaikki on siis
        -- Tietoa on -- kirjoitti:

        Niin kuntien velvollisuus tarjota lapsiperheille asunto poistettu aikoja sitten.

        Samoin myös se, ettei lapsiperhettä voi häätää, kyllä voi ja silloin lapset vaan otetaan huostaan, jos ei löydy asuntoa tai muuten sopivaa ratkaisua, jos perhe saa häädön asunnosta jostain syystä.

        Tarkoitan siis sitä, että kunnilla olisi sellainen pakko, että kaikille täytyy löytää asunto, kun on lapsia. Kyllä kunnat vuokraavat asuntoja ihan lapsiperheille, mutta samalla kriteerillä kaikille ja jonottaa joutuu. Eli samalla viivalla kaikki hakijat ovat, se kuinka nopeasti asunnon saa riippuu jonosta ja minkälaista asuntoa hakee.


        Eli jos perhe saa häädön toisesta asunnosta ei ole kunnan velvollisuus osoittaa uutta asuntoa samantien, jos kunnalla ei ole vapaata asuntoa. Lisäksi se on poistunut, ettei lapsiperheitä voida häätää, kyllä voidaan häirtsevän asumisen ja maksamattomien vuokrien vuoksi, oli sitten asunto kunnan tai yksityisen, se että jos kunnan vuokra-asunnosta saa häädön ja sitten kunta olisi velvollinen antamaaan uuden asunnon on hiukan ristiriitaista ja kylllä kunnan vuorka-asunnosta saa häädon ja ei kunta ole velvollinen antamaan uutta asuntoa.


    • Velkavelho

      Määrittele sana "jostain". Ruuhkaseudulla vuokranantajat voivat valkata parhaat vuokralaiset päältä, vähän syrjemmällä ja varsinkin taantuvilla pienillä paikkakunnilla hinnat ovat reilusti alhaisemmat ja asunnon saa helpommin. Lapsen koulu tosin vaihtuu.

      Et ole parasta A-luokkaa vuokramarkkinoilla, kun sinulla ei ole työtä. Luottotietojen palaminen ei ole aina este asunnon saantiin, jos vuokralainen kykenee vakuuttamaan maksukyvystään. Työttömälle se on hankalampaa, koska vuokravakuus vaaditaan suurimpana mahdollisena eikä rahaa ole. Luottotietojen palaminen hankaloittaa monen perussopimuksen tekemistä, esim. kotivakuutusta ei saa. Sähkösopimuksesta ei energiantoimittaja kieltäydy kuin painavasta syystä, yleensä siellä ovat edelliset laskut maksamatta ja virrat katkaistu.

    • On mahdollista..

      Ei vuokra asunnon saaminen ole mahdotonta, mutta ensimmäisenä ottaisin yhteyttä paikkakunnan sosiaalitoimeen ja sitten siihen tahoon, joka välittää kunnan vuokra-asuntoja. Eli jonoon vaan.

      Nykyään sähköyhtiöstä on mahdollista saada kerran kuukaudessa sähkölasku, joten itse lasku on pieni.

      Ja jos omat tulot ei työttömyyden vuoksi riitä, hae kelan asumistukea ja sitten sosiaalitoimen toimeentulotukea.

      Muista, kun käyt sosiaalitoimessa puhumassa ensimmäisen kerran asuntoasiasta ottaa puheeksi takuuvuokra, selvitä siis kunnan käytäntö ja toimintaohjeet, jos tarvitset apua takuuvuokran makussa.

      Kyllä yksityinenkin vuokraa-asuntoja, vaikka olet menettänyt luottotiedot, mutta ole rehellinen vuokranantajalle tässä asiassa.

      Minulla on sähkösopimus siten, että lasku tulee kerran kuukaudessa.

      • Luottotiedoton111

        Justiinsa juu...kyllä se on täysin mahdotonta luottotiedottaman edes elää, kaikki kohtelevat kuin paskaa, mitään et saa vuokrattua, saatika tehdä sähkösopimuksia, parempi on vetää itsensä jojoon.


    • Kokototuus

      Itekkin sain yksityiseltä vuokrakämpän vaikka olikin luottotiedot kuralla, vähän enemmän se töitä tosin vaati.
      Samoin sähkösopimuksen sain Fortumilta.
      Kyllä se siintä, asioilla on taipumus järjestyä!

      • ex_vippaaja

        Hei Tietoa on... puhut hyvin potaskaa.. ;)


    • 20+10

      Minä ainakin tunnen lapsettoman avoparin ja kummaltakin on luottotiedot menneet.
      Kaupungilta saivat siistin kaksion.

      • sihteerin kertomaa

        Sossu antaa ns vakuudet muutamaksi kuukaudeksi ja monet kerrat maksaa vaadittavan takuusumman. Myös kaupungin vuokrataloyhtiöt vaativat rahana takuut, jos tiedot menneet ja summa vaihtelee. 1- 3 kk:n vuokrat, riippuu maksuhäirön laadusta.


    • rentukka3

      Kyllä saat asunnon, itselläni ei ainakaan ole luottotietomerkintä mihinkään vaikuttanut, vuokrasin yksityiseltä asunnon ja sähkösopimuksen kanssa ei mitään ongelmia, samoin puh.liittymä, älä usko kaikkea mitä sanotaan, esim että lapsesi otettaisiin huostaan, höpö höpö, kunnan sos.tsto auttaa, huostaanotolle pitää olla tosi vankat perusteet, esim alkoholismi, ei riitä luottotietomerkintä tai asunnottomuus. Sos.tsto maksaa vakuusvuokran toimeentulotukena ja auttaa kyllä eteenkin päin. Tsemppiä.

      • ggjjyyyhhjjjj

        Vai ei riitä asunnottomuus huostaanottoon?
        Muutenkii joillaa ihmeellinen käsitys et aina joku tulee ja auttaa. Se ei vaa aina mee nii..


      • ei ihan helpolla

        Ei asunnttomuus automaattisesti tarkoita huostaanottoa jos vanhemmat pystyy hoitamaan väliaikaisesti asumisen muuten, kuten sukulaisten tai ystävien luona.

        Kadulla 14-vuotias ei voi asua, mutta periaatteessa aikuinen voi, ja jos perhe saa häädön käräjäoikeiden kautta, menee tieto myös sosiaalitoimistolle, kun ulosottomies laittaa tiedon. Eli kun ulosottomies on tulossa kuuukauden viimeinen päivä tyhjentämään kämpän, niin sama tieto mikä tulee sinulle kotiin tulee myös sosiaaliviranoamiselle, se on sitten eri asia ottaako sosiaaliviranomainen yhteyttä perheeseen, eli jos on ihan pieniä lapsia niin kyllä ottaa yhteyttä ja jos epäillään, että joutuu asumaan kadulle niin silloin tehdään sijoitus tai huostaanotto.

        Vanhemmille sosiaalitoimi ei edellenkään ole velvollinen hoitamaan asuntoa, mutta auttaa tietenkin, jos se on mahdollista. Ei kaikissa kunnissa tai kaupungeissa ole vapaita asuntoja ihan noin vaan ja loputtomiin ei samaa perhettä hyysätä.


    • luottotiedoton1

      Hei, olen 20-30 vuoden väliltä oleva mieshenkilö. Minulla on n. 30-40 maksuhäiriömerkintää luottotiedoissa ja kymmeniä varattomuusmerkintöjä ulosoton kautta (ei kuitenkaan maksamattomia vuokria). Työpaikkaakaan ei siihen aikaan ollut kun asuntoa hain. Hain asuntoa yksityiseltä ja tarjouduin vapaaehtoisesti maksamaan 3kk vuokran vakuudeksi (normaalisti vaadittiin 1kk vuokra). Välittäjä suostui, eikä edes vaatinut selvitystä tuloista, enkä tiedä katsoivatko edes luottotietojakaan. Jos katsoivat niin ei kyllä varmasti mitään mukavaa katseltavaa ollut. No, tässä olen nyt jo toista vuotta asustellut yksiössäni ja ihan tyytyväinen olen ollut. Sähkösopimuksenkin sain hoidettua nopeasti netistä ilman yhtään mitään ongelmaa. Otin myös itselleni maksukanavapaketin ja 100mb valokuitulaajakaistan, mutta tästä jouduin kyllä maksamaan 6kk ennakkomaksun etukäteen Soneralle (joka oli alle 100e kuitenkin). Eli ei kannata heittää kirvestä kaivoon, jossain meidän luottotiedottomienkin on asuttava. Nykypäivänä niin monella on luottotiedot menneet, että ovat välittäjillekin ihan arkipäivää. En ole oikeastaan huomannut mitään eroa elämässäni vaikka luottotiedot eivät olekaan puhtaat. Kaiken olen saanut mitä olen halunnutkin, ihan niinkuin "normaalitkin" ihmiset.

      Vuokranantajani on Realia Management ja sähkösopimus tehty Helsingin Energian kanssa, jos sattuu kiinnostamaan. Onnea asunnon etsintään!

    • jWPGEJ'o

      Aloittajalle.

      Luottotietomerkintä ei häiritse yksityistä vuokranantajaa juurikaan.

      Jos he tarkistavat luottotietoja, niin ratkaisevaa on onko henkilö maksanut aiemmin vuokransa.

      Paras konsti on laittaa lehteen ilmoitus halutaan vuokrata asunto.

      Siten säästyy välityshyenoiden välistävedolta.

    • Kylläsaa

      Hei! En jaksa luke koko ketju. Mutta oma kokemus voin kertoa. Olen työtön, yden lapsen yksinhuoltaja ja luottotiedoton( lisäksi noin 60000 ulosotossa). Kolme asuntoa olen helposti silti saanut, nyt ollaan vuoden asuttu samassa. Olen hoitanut vuokrat aina. Kyseessä on pienempi kunta ja olen heti antanut hyvän kuvan ja vuokranantajat eivät ole tarkistaneet. En ole tietysti kertonut ennen, syytä ei ole jos kerran hoidan vuokrat. Henkilötunnukseni löytyy sopimuksesta jos olisivat halunneet tarkistaa.

    • sossuunvaan

      Käy kuntasi sosiaalitoimistossa keskustelemassa. Kyllä he sinulle ja pojalle järjestävät vuokra asunnon tai ainakin vuokravakuuden joka kelpaa yksityisillekin vuokran antajille. Edellyttää kyllä ettet ole aikaisemmin ryssinyt vuokranmaksuissa kunnalle. Silloin taitaa vain pojalle järjestyä asuminen kuten joku tuossa jo mainitsi.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe