couperosan hoito laserilla?

mennäkkö vaiko ei?

Kävin sairaanhoitajan laserkonsultaatiossa häiritsevien silmänalusverisuonien takia,ja hän teki minulle ihon kostuumusanalyysin laitteella,josta selvisi,että minulla on erittäin herkkä couperosa-iho,ja etenkin poskeni punoittavat sen vuoksi voimakkaasti.En ole tästä poskien punakkuudesta kuitenkaan kärsinyt pahemmin sen jälkeen,kun aloin käyttämään meikkivoidetta,mutta en toki edelleenkään lähde ihmisten ilmoille ilman meikkiä,sillä saatan jännittäessäni punastella esim.kesken keskustelun,ilman mitään varsinaista syytä,olipa kyseessä sitten tuttu tai vieras ihminen.Minulla ei ole poskissani vielä näkyviä pintaverisuonia,eivätkä poskeni kokoaikaa helota punaisena,mutta punoittavat kyllä helposti niin lämpötilojen muutosten kuin jännittämisen/stressin seurauksena.

Sairaanhoitaja sanoi,ettei ole aiemmin tavannut minun ikäistäni,jolla olisi näin paha punakkuus poskissa,ja hän suositteli minulle laserhoitoa (lime light genesis) ,johon sisältyisi 3 hoitokertaa.Minua kuitenkin hieman arveluttaa,koska olen vasta 22v,ja hoito on tietysti myös aika hintava..Couperosa ei mielestäni ole minulla vielä kovin paha,sillä ihoni näyttää nenää (jossa myös mustapäitä) lukuunottamatta ihan hyvältä silloin,kun se ei punoita,ja eräs kosmetologi jopa kehui minulla olevan hyvä iho.Tämä couperosa ei siis ilmene minulla vielä muutoin,kuin poskien herkkyytenä punoittaa,jolloin tunnen myös välillä lievää kuumotusta poskillani.Lisäksi nenäni punoittaa kokoajan johtuen couperosasta ja varmaan osittain myös aiemmista hoitotoimenpiteistäni ja hoitamatta jättämisestäni..Sairaanhoitaja sanoi kuitenkin,että samalla kertaa voitaisiin laserilla supistaa myös laajentuneita ihohuokosia,ja näin ollen vähentää mustapäiden syntyä.

Onko kellään muulla (20-30v) kokemusta couperosan hoidosta laserilla?Laserhoitoja tekevien eri klinikoiden sivustoilta olen kyllä lukenut,että hoidot kannattaisi aloittaa jo hyvissä ajoin ennen kuin oireet pahenevat,ja tällä tavoin couperosa ei kai koskaan pääsisi kehittymäänkään kovin pahaksi/näkyväksi.Mutta se edellyttää tietysti myös oikeita hoito-ja pudistustoimenpiteitä kotona,ja ihon suojaamista mahdollisuuksien mukaan sekä tarvittaessa uusintahoitoja laserilla...

6

1165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -mmm
      • ap.

        Kävin Sairaala Siluetissa vastaavan sairaanhoitajan laserkonsultaatiossa,eli tämä sairaanhoitaja,jonka vastaanotolla kävin,ei siis ollut mikään ihan perus sairaanhoitaja.Mutta eihän kuitenkaan lääkäri ollut,joten ehkä olisi tosiaan ihan viisasta käydä vielä kunnon ihotautilääkärillä kysymässä hänen mielipidettään asiasta.

        Tuosta linkistä,jonka laitoit ei valitettavasti ole minulle oikein apua,sillä olen ihan surkea englannissa.. :/ Mutta kiitos kuitenkin!


    • -mmm

      Suomeksi tuollaisia artikkeleja on vaan vaikea löytää. Tiivistelmänä tuossa on siis vedetty yhteen kolmen eri tutkimuksen tulokset siitä kuinka eri laser- ja valohoidot tehoavat ruusufinnipotilaisiin.

      (Couperosahan on tavallaan vain kosmeettinen haitta, mutta muuttuu helposti ruusufinniksi, USA:ssa ei couperosasta puhuta vaan useimmiten vain tuosta ruusufinnistä, artikkeli siis koskee tarkalleen sitä).

      Lopusta voin kääntää nuo artikkelin suositukset:

      1) Laserhoito ei paranna vaan pitää edelleen hoitaa ihoa ja välttää vaivaa pahentavia tekijöitä. Hoitoja joudutaan myös uusimaan.

      2) Laserhoito ei sovi henkilöille joilla on verenhyytymistaipumus, jos saa keloidiarpia ja jos on diabetes, ei raskaana olevalle eikä jos on rusketus.

      3) neuvovat ihotautilääkärille, joka arvioi voisiko hoito sopia sinulle. Tulokset nimittäin vaihtelevat suuresti, toiset saavat paljon apua, toiset eivät mitään, ja toisten ihon kunto huononee. Paras tulos on kuulema vaaleaihoisella henkilöllä, joka hoidon jälkeen välttää altistusta UV-säteille.

      4) Tulokset riippuvat monesta tekijästä kuten ihon tyyppi, kunto ja sun elämäntyyli sekä altistus UV-säteille hoidon jälkeen (ilmeisesti hoidon jälkeen iho voi olla entistä herkempi).

      5) Neuvotaan etsimään laaja-alainen ja kokenut ihotautilääkäri tekemään laser- tai valohoidot.

      6) Mainitaan että potilas joutuu kustantamaan hoidot itse USA:ssa - Suomessa jos kyseessä on diagnosoitu ruusufinni ja hoidot annetaan lääkäriasemalla saa osittain Kela-korvausta ja jos on yksityinen vakuutus, sekin korvaa jos kyse sairauden hoidosta. Jos kyse couperosasta, en usko että korvauksia saa.
      Muistuttavat myös että tulosten saamiseksi hoitoja voi joutua ottamaan 4 jopa 5 kertaa. Ja hoidot joutuu uusimaan myöhemmin.

      En lähde erittelemään noita eri hoitomuotoja, koska lopputulema tuossa on että lääkärille mennään ja hän määrää sopivat hoidot hoidot, niitähän on sekä eri laserit ja valoimpulssihoidot.

      Toivottavasti tästä oli apua.

    • ap.

      Kiitos vastauksestasi!

    • punakkaa...2

      miksi rusketus mainitaan aina esteenä laserhoidolle??

    • ämmänpersee

      MN/C=Q/A

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe