Onko noista Perkins diesel moottoreista mihinkään

raahemie

on sanottu, että Volvo Pentat, Yamarin;t on ainoita kestäviä motteja ja purjevene puolella Kubotat.

Jos on niin miellyttävä vene ja siinä on perkins...niin kannattaako edes ostaa?

40

5453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimellä väliä

      Jos Volvo kelpaa, luulisi Perkinsinkin kelpaavan. Suurimmassa osassa Volvon moottoreita lukee kuitenkin rungossa "Perkins".

      Perkinsejä on tehty miljoonia erilaisiin tarkoituksiin ja niitä myydään monen brändin alla.

    • ,kuioilo,k

      Kuka sulle tuollaisia on väittänyt? Onko laituriseilaajat ja välittäjä-tietäjät? Haaa haaa!

      Eri maahantuojilta voisi laittaa merimoottoreita riviin ja jopa hölmökin huomaisi, että bloki, kansi ja öljypohja ovatkin 4-6 samaa. Venttiilikopassa voi lukea mitä tahansa. Näillä tiedoilla voit pähkäillä mitä laitat veneeseesi.

    • legenda se on

      eikös perkins ole luotettavampia ja kestävämpiä moottoreita. itellä ollut monta perkinsiä enkä muuta laittaisi edes paattiin. kaikki tuntee perkinsin legendaariseksi.

    • höpöhöpöä

      Volvo p on käyttänyt perkinssiä monissa malleissaan ja ainoa ero on ollut hinnassa.Olen hakenut varaosat näihin perkinssin maahantuojalta,koska hintaero on huomattava.

      • pihiukko

        Kyllä näin on.Nykyisistä en tiedä,mutta volvo käytti perkins konetta useissa malleissaan.Tiedän koska itsekkin käytin perkins osia omaani johtuen juuri poskettomasta erosta hinnoissa.Esim.makeavesi pumppu omaani maksoi volvo osana n.1200e ja eriksonnilla hinta reilut 400e viitisen vuotta sitten.Ainoa ero oli pakkauksissa.Perkins on ainakin ennen ollut luotettava kone jota on käytetty moniin tarkoituksiin ja käytetään edelleen.


    • C/R

      Volvo penta ei ole moottorivalmistaja vaan pelkästään marinoija. Moottori ostetaan esim. Perkinsiltä, siihen lisätään merikäytön jäähdytys, elektroniikka ja laturi. Kokonaisuus letkuineen ym. maalataan vihreällä värillä ja lisätään oma tyyppikilpi.

    • höpöhöpöä

      Mihin tämä tieto perustuu,ehkä sekoitat soleen joka kertoo avoimesti jokaisen mallinsa perusmoottorin valmistajan.Volvo on käsitykseni mukaan valmistanut kyllä omia koneitakin esim.2000 sarjan pikkumyllyt.Mutta jos sinulla on parempaa tietoa olen utelias kuulemaan.Esim kenen valmistamia nuo kaks tonniset ovat.

      • Bossu

        200x-sarja oli Volvon itse kokoama. Sen osat kuulemani mukaan saatiin monilta alihankkijoilta. 20x0-sarja ostettiinkin sitten jo Perkinsiltä, joka alunperin osti sen joltain japanilaiselta yleisdieselvalmistajalta. Samalla Perkins itse luopui alle 4-sylinteristen marinoitujen dieseleitten myynnistä. Itselläni on Perkins Perama M30, jota myöhemmin kutsuttiin Volvo 2030:ksi. Samoja vehkeitä pyörii valtavan monissa eri vehkeissä. Kaipa Volvo itse nykyisinkin kasaa nuo isommat dieselinsä.


      • Bossu kirjoitti:

        200x-sarja oli Volvon itse kokoama. Sen osat kuulemani mukaan saatiin monilta alihankkijoilta. 20x0-sarja ostettiinkin sitten jo Perkinsiltä, joka alunperin osti sen joltain japanilaiselta yleisdieselvalmistajalta. Samalla Perkins itse luopui alle 4-sylinteristen marinoitujen dieseleitten myynnistä. Itselläni on Perkins Perama M30, jota myöhemmin kutsuttiin Volvo 2030:ksi. Samoja vehkeitä pyörii valtavan monissa eri vehkeissä. Kaipa Volvo itse nykyisinkin kasaa nuo isommat dieselinsä.

        Pikkudieselit olivat mainitsemaasi 20X0 sarjaan saakka VP:n itsevalmistamat. En nyt VP:n marinoimaa Ichikawajiman (ja ei, en ole yhtään varma nimen oikeinkirjoituksesta) valmistamaa moottoria ihan Perkinssinä pitäisi :)

        Onhan Volvo ostanut paljonkin moottoreita muilta tehtailta, etenkin henkilöautopuolella, mutta myös venepuolella. Surullisimpina esimerkkeinä venepuolella varmaan Indenoorin pohjalle marinoidut MD21/MD32 moottorit jotka eivät uutenakaan oikein pysyneet kasassa venekäytössä, eikä niihin saa enää varaosia oikein mistään. 30/40-sarjakin rakennettin ensin ostettuun esikammiokoneeseen, mutta kun ne eivät oikein pysyneet kasassa niin tuli 31/41 sarja (ja niitä ylemmät) jotka tehtiin itse.

        Venemoottoreissa kaikkein kestävimmät ovat isot Volvot (n. 6 litraiset tai suuremmat), isommat Perkinssit, perinteiset teollisuumoottoripohjalle tehdasmarinoidut Fordit, Scaniat ja MAN:it. Isot Ivecot yms ovat myös hyvä valinta.

        Eikä pienen teollisuusmoottorin valinta aihioksi ole huono juttu, siinä ne puksuttaa kun muutkin :)


      • Bossu
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Pikkudieselit olivat mainitsemaasi 20X0 sarjaan saakka VP:n itsevalmistamat. En nyt VP:n marinoimaa Ichikawajiman (ja ei, en ole yhtään varma nimen oikeinkirjoituksesta) valmistamaa moottoria ihan Perkinssinä pitäisi :)

        Onhan Volvo ostanut paljonkin moottoreita muilta tehtailta, etenkin henkilöautopuolella, mutta myös venepuolella. Surullisimpina esimerkkeinä venepuolella varmaan Indenoorin pohjalle marinoidut MD21/MD32 moottorit jotka eivät uutenakaan oikein pysyneet kasassa venekäytössä, eikä niihin saa enää varaosia oikein mistään. 30/40-sarjakin rakennettin ensin ostettuun esikammiokoneeseen, mutta kun ne eivät oikein pysyneet kasassa niin tuli 31/41 sarja (ja niitä ylemmät) jotka tehtiin itse.

        Venemoottoreissa kaikkein kestävimmät ovat isot Volvot (n. 6 litraiset tai suuremmat), isommat Perkinssit, perinteiset teollisuumoottoripohjalle tehdasmarinoidut Fordit, Scaniat ja MAN:it. Isot Ivecot yms ovat myös hyvä valinta.

        Eikä pienen teollisuusmoottorin valinta aihioksi ole huono juttu, siinä ne puksuttaa kun muutkin :)

        Ei, Volvo 20x0-sarja oli jo Perkinsejä. Mulla on aiheesta kirjakin, Peter Cumberlidgen How to Install a New Diesel Engine, jossa esimerkkimoottorina on Perkins Perama M30. Kirjoittaja toteaa, että kirjan aihe hiukan vanhentui, kun kesken kirjoitusprosessin Peramaa alkoikin myydä Volvo nimellä VP2030.


    • höpöhöpöä

      Käsitykseni mukaan kaikki valmistajat tekevät samoin,siis teettävät osat alihankkijoilla samoin kuten esim autonvalmistajat.Hekin vain kokoavat tuotteen teettämistään osista.Tuotetta sanotaan kuitenkin heidän tekemäkseen.Jopa suunnittelu voidaan tilata muualta.

    • turungmkone

      ivecot , joista tehdään catepillar ym motit.
      perkins on todella vahva ja hyvä kone.

      mekaanikko volvolta.

      • A-Perkins

        Miksi kaivoit kolme vuotta vanhan aloituksen näkyville?


      • kankitappi

        Cat moottoreita ei todellakaan tehdä ivecoista!

        Cummins ja iveco 5.9 on ollut joskus yhteistyötä ja vastaavuuksia, mutta ne ovat silti valmistettu/koneistettu eri paikoissa ja siksi myös laatu ja kestävyys eroja voi olla

        Hyvänä esimerkkinä LEGENDAARINEN Ford lehman jossa 120hv ja sama motti toiselta firmalta avattuna ja uudelleen kasattuna jotain paranneltu Ford Sabre 135 hv


      • TuomasAH

        Blogina n.6litrasissa oli useimmiten FM. Fordi pohjaisissa taasen teollisuus moottori Ford otosan alunperin turkista, ja nykyään Dover:n tehtaan tuote. Ainoa varmasti toimiva Volvo on D5 ja D7 mallit, jotka valmistetaan Ulm:ssa ja marinoidaan Volvon osilla.


    • VainParastaRahvaalle

      Ajatus siitä, että jonkun tuotteen yleisyys on tae sen korkealle laadulle, ei kestä kriittistä tarkastelua. Jos niin olisi, roiskeläppäpitsa olisi laadukkaampaa kuin sisäfile ja Fiat parempaa tehniikkaa kuin mersu.

      Se, että Perkinsiä myydään kilpailojoillekin kertoo enemmän halvasta hinnasta kuin korkeasta laadusta. Täsä siksi, että yrityksien tarkoitus on tehdä voittoa.

      Perkinsin yleisyys tarkoittaa sitä, että se on rahvaan lompakolle sopivista moottoreista parhaiden joukossa. Se ei ole mitenkään huono meriitti, mutta missään nimessä se ei tarkoita sitä, että se olisi parempi kuin kalliimmat koneet.

      • fdgdfgr

        No mutta Fiatissa onkin parempaa tekniikkaa kuin mersussa, joka on erittäin vanhanaikainen kaikilta osin.


      • ekumenia

        Fiiatteja ja Mersuja on osapuilleen yhtä paljon liikenteessä.


      • HiivattiOnHalutuin
        fdgdfgr kirjoitti:

        No mutta Fiatissa onkin parempaa tekniikkaa kuin mersussa, joka on erittäin vanhanaikainen kaikilta osin.

        Mersusta löytyy ihan yhtä modernia ja modernimpaakin tekniikkaa, jos siihen on varaa. Harvalla on ja siksi yleisimmät mersut on riisutumpia.
        Sekin pitää paikkansa, että mersuja on ainakin suhteessa enemmän liikenteessä. Kun käyttöikä on kaksinkertainen, niin sama määrä liikenteessä saadaan puolella myynnillä.


    • eienääikinävolvoa

      Mulla aikaisemmin ollut volvon koneita ja nyt Cummins qsb. Kyllä on on kone verrattuna aikaisempiin Volvoihin.

      Perkins varsinkin sabren marinoimana luotettava kumppani, kunhan hoivaa ohjeidenmukaisin väliajoin, pätee tietysti muihinkin koneisiin.

      • NäitäTollojaRiittää

        Miten on kone aiempiin verrattuna ?

        Marinointi vaikuttaa luotettavuuteen . . . miten ?


      • CumminsFetissi

        Tarkoitan esim. Huollettavuus mietitty helpoksi esim, suodattimet paremmin vaihdettavissa koneen päässä, missä myös hihnat, käyn nätimmin/hiljemmin, vääntö alue parempi, venttiilin koneiston säätö väli 5000 tuntia (useassa volvossa ei päästä näihin tunteihin edes) öljy huolto hieman pitempi (50 tuntia). Ei savuta pätkääkään kylmänä, lämpimänä vaikka ajat pikkukierroksilla ja kuormalla koko päivän.

        Toiseksi Cummins valmistaa ainoastaan moottoreita ei mitään muuta, näitä moottoreita, sitten käytetään laajalla skaalalla eri raskaankalausto sovellutuksissa. Jollei valmista luotettavia, kokonaisedullisia dieselmoottoreita ei voi saavuttaa tällaista mailman mainetta noin suuresti mitä Cummins nauttii.

        Ei ikinä enää volvoa KIITOS! Viimeisimpänä oli kad44 muuten ihan ok, mutta vettilisäätö painajainen, pura polttoaineputkisto, irroita öljynsuodatin ja sen kenkä yms. Ja 200 tunnin välein pitäisi säätää, suodattimet sivussa hankalaa vaihtaa. Hyvää oli kompressorin ja turbon yhteistyö.

        Sabre tunnetusti avaa joka koneen ja kasaa sen uudestaan joten he vastaavat kokonaisvaltaisesti laadustaan.


      • luotettavuusasiantuntija

        Lähinnä varmaankin käytnilämpötilojen kautta. Joitakin merimoottoreita on vähän dereitattu ja laskettu tehoja tai käyntinopeutta alaspäin koska merikäytössä jatkuva kuormitus on tyypillisesti suurempaa. Pakosarjan vaihtumisella voi olla myös vaikutuksensa, vaikea toskin sanoa mitä kautta. Yleensä kaikki laitteet ovat tarkoitettu johonkin tiettyyn käyttöön ja toimimaan tietyllä tavalla jos käyttöä muutetaan vailla ymmärrystä ei tulos yleensä ole kovi häävi.


    • Kuplacummings

      Cummings on hyvä moottori. Saksalainen on aina ollut hyvä tekniikassa, myös volkkari.

      • Cummins_ISM11

        Cummings in made in America, ei Germany


      • TuomasAH

        Cummings made in World wide


    • LauriVaari

      Minulla on veneessä Perkins M50 vuosimallia -92, 4-pyttyinen 2 litrainen dieseli ZF:n vaihteistolla. Toimii tosi hyvin ja on varmakäyntinen kone, miinuksena suht kova käyntiääni, mutta se ei haittaa, kun ajelen pää kattoluukusta ulkona kesäsin ja talvella vene on telakalla ;). Sama lohko näkyy olevan kuin VP:n MD22:ssa...

    • aifinlors

      Huonoja on jatkuvasti saa olla korjaamassa. Veneen mukana tuli vuonna 1969 Perkins merkkinen diesel ja heti 1997 keväällä huomasin että merivesipumppu tiputtaa ja piti sieltä stefa vaihtaa. Edellis kesänä se ei startanut kun solenoidilta oli liitin löystynyt jouduin sen laittamaan takaisin paikoilleen. Aina kun joutuu korjaamaan niin monta vuotta harmittaa sen jälkeen.

      • rautaaEIalumiinilohkoja

        Ja viel joudut kohta miettimään perkun perintökaarta isältä pojalle ja pojan pojalle....tekee stressiä miettiä kenelle jättää vaalittavakai


    • öljgfr

      Nykyisin pienemmät Volvo-koneet ovat japanilaisia Shibauroja. Tunnettu merkki maailmalla.

    • HidasHyväTulee

      Isommissa hitaissa jahdeissa näkyy nykyään olevan MTU:n ostaman Detroit Dieselin series 60 14 litran (rekkamoottori) tai John Deeren 12 litraisia teollisuuskoneita, tehot siinä 400-500 hv haarukassa. Litratehot vain reilu 30 hv/litra tyypillisesti ja painoa 1,5tn. Lugger aikonaan marinoi useitten eri valmistajien lohkoja, esimerkiksi 6,4 litran John Deere antoi Luggerin käsittelyssä vain 130 hv, mutta purkuhuoltoväli peräti 80000 tuntia. Edellämainitut koneet pitää purkuhuoltaa 25000 tunnin välien. Tyypillisesti ne ovatkin käynnissä viikkokausia yhteen menoon. Näitä siis silloin, kun luotettavuus on etusijalla. Meikäläisistä ehkä Scanian ja Ivecon matalavireisimmät saattaisivat ajaa saman asian, Volvon koneet ovat liian kireitä avomerikäyttöön.

      • 18-7-11

        Näin on. Tuo turbodiesel suuntaus ja henkilöautojen pikkudieselien marinointi ei tuota matkakäyttöön sopivaa merimoottoria. Onhan ne kompakteja ja keveitä mutta jos henkensä pitäisi laittaa pantiksi moottorin luotettavuudesta niin silloin se on hidaskäyntinen ja tarvittava teho tulee suuresta sylinteritilavuudesta. Eihän nuo pikkudieselit edes toimi ilman sähköjä.


      • vasaramutteinoki

        Ahneus ajaa koneiden ylivirittämiseen ja tietysti liukuvissa veneissä paino. Ehkä pienemmissä kuunareissa tila.

        Kyllä noi sähköt ja commonrail on jo todistanut luotettavuutensa merellä noin kymmenen vuoden aikana.

        Commonrail kone on vielä siitä hyvä, että sillä voi ajaa matalillakin kierroksilla ilman pelkoa karstoittumisesta, sillä se annostelee tarkasti tavaraa mitä jaksaa niellä. Näin ollen hv/litra suhde on aika matala, kun ei kuormita konetta kuin pinta kaasua, tehohan saapuu vasta kovilla kierroksilla.

        Wärtsilälläkin ollut jo tovin isoissa laivakoneissa commonrail käytössä, ihan vaan referenssinä luotettavuudesta....

        Montakohan sukupolvea kuluttaaisi tuollaisen 25000 tunnin koneen, no keskimäärin väki ajaa 100 tuntia vuodessa toiset 200 jotkut enempi ja useammat vähempi. No 250 vuotta saisi sitten ajaa keskimääräistä huvikuunarointia, eipä tuossakaan järkeä huviveneissä, vai?

        Tällainen näkemys tähän


      • HidasHyväTulee

        Tuon tyyppisillä koneilla ajetaan pitkiä taipaleita joten tunteja kertyy mittariin aivan toiseen malliin. Viikon kestävä leppoisa siirtymätaival tuo jo saman verran käyttötunteja kuin keskimääräinen koko kesän ajelu plaanaavalla veneellä. Atlantin ylitys on noin 400-500 moottorituntia, noin esimerkin vuoksi. Käyttötapa on siis ihan toinen.


      • vasaramuteinoki
        HidasHyväTulee kirjoitti:

        Tuon tyyppisillä koneilla ajetaan pitkiä taipaleita joten tunteja kertyy mittariin aivan toiseen malliin. Viikon kestävä leppoisa siirtymätaival tuo jo saman verran käyttötunteja kuin keskimääräinen koko kesän ajelu plaanaavalla veneellä. Atlantin ylitys on noin 400-500 moottorituntia, noin esimerkin vuoksi. Käyttötapa on siis ihan toinen.

        Harvalla meistä tulee huvikäytössä suomessa 400-500 tuntia, ulkomailla monellekin moninkertaisena esim big loop ameriikassa.

        Harvassa "troolari" tyyppisessäkään veneessä ole tuollaisia koneita...
        Yleensä ne ovat Cummins, johndeere, cat, vanhemmissa ford lehman ja yleensä tilavuudelta 6-8 litraisia 150-250 hp puoliliukuvissa tehokkaammat, muttei isommat luokassa 40-55 jalkaa isommissa varmaan löytyy näitä 15 litraisia.

        Jos tilaa on, niin ei niissä varmasti pahaa ole, kuin kulutus vs sopivankokoinen kone nyky tekniikalla.


    • Frozenford

      No onko perkinssin p192 malli kellekään tuttu? Meinasin sellaisen vaihtaa 12m fiskariin vanhan ja jäätyneen tilalle,tosin tällä perkinssilläkin on jo yli 5000h takana. Kuulemma toimii hyvin,paitsi vuotaa vähän öljyä.
      Onko millainen maine tällä 192 malilla.

      • LauriVaari

        Merikäytössä kestävyydestä en tiedä, mutta kuivalla maalla Massey Ferguson traktoreissa toimii ja kestää isältä pojalle, joten eiköhän se veneessäkin kestä pitkään hyvin huollettuna...


      • Outoa.höpinää
        LauriVaari kirjoitti:

        Merikäytössä kestävyydestä en tiedä, mutta kuivalla maalla Massey Ferguson traktoreissa toimii ja kestää isältä pojalle, joten eiköhän se veneessäkin kestä pitkään hyvin huollettuna...

        Hyvin huollettuna? Millaista sellainen on?


      • näinsennäin

        "Huollettuna" on että käyttöohjeen määrittelemät huollot suoritetaan.
        "Hyvin huollettuna" on , että parin vuoden välein kone puretaan osiin ja mitataan välykset , kulumat ym. ja tarvittaessa korjataan.


      • Niin.Se.Vaan.On
        näinsennäin kirjoitti:

        "Huollettuna" on että käyttöohjeen määrittelemät huollot suoritetaan.
        "Hyvin huollettuna" on , että parin vuoden välein kone puretaan osiin ja mitataan välykset , kulumat ym. ja tarvittaessa korjataan.

        Siis asiallista huoltoa, ja sitten on typeryyttä, ja typeryksillä laitteet harvemmin toimivat.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe