UINTI AIKASI 25 METIN ALLAS

neoo

onko amatörilä 25m 24sekunttia hyvä vai huono aika kroolila uituna

14

299

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BUMMILLA BUMMI

      Mitä turhaan mittaat aikaa mee BUMMILLA BUMMI

    • Sopri

      13.1sekuntia olen 13vuotias kilpauimari (:

    • Kilpauintitekniikoilla 25 metriä on tosin aika pitkälle hyppy- ja sukelluskisa: ekat metrit hypäten, 15 metriin saakka sukeltaen ja viimeiset kymmenen metriä uiden. Koska uinnissa tekniikka (vastuksen vähentäminen) vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin voima, niin ilman että määritellään tarkemmin käytetty tekniikka, mitatun ajan perusteella on vähän hankala sanoa mitään. Toki myös kunto ja ikä vaikuttavat uintinopeuteen.

    • ikäni 33 v mutta nytten sain uuden kiinostuksen kohteen hengitysksen pidätämis harjoitusta että saisi sukelettua tuon 25 mertriä yhden kerran olen siinä onnistunut näin erään kundin joka teki sen monta kertaa ja haluisin oppia saman eli miten kanataisi ruveta harjoitelemaan hengitys tekniikaa että se hengityksen pidätämisnen pidentyy

      • Hengitystä ei kannata varsinaisesti pidättää. "Hapen loppumisen" tunne kun ei johdukaan siitä, että happi loppuisi, vaan siitä, että kroppaan kertyy palamistuotetta eli hiilidioksidia. Ensimmäinen vaihe on opetella hengittämään hitaasti ulos veden alle, jolloin hiilidioksidia poistuu hitaasti hengitysilman mukana ja "kammon tunne" syntyy hitaammin.

        Toinen on sitten sukellusasennon parantaminen, eli mahdollisimman vaakatasossa, aaltomaisella/kalanpyrstömäisellä potkulla (ei polvia koukistaen) ja kädet tiukasti yhdessä, pää suojassa käsien välissä, jolloin sukellusaika pitäisi lyhentyä. Jälleen helpoin, kun alkuvauhti on kova, eli altaan päädystä reipas ponnistus.

        Ja sitten on tietysti erilaisia hengenpidätysharjoituksia, esimerkiksi uidessa harjoitus, jossa altaanmitan alussa hengitetään kaksi kertaa, sitten yksi veto hengittämättä, hengitys seuraavalla vedolla, kaksi vetoa hengittämättä, jne. Sama toimii myös esim. juostessa tai kävellessä. Äärimmäiset hengityksenpidätysharjoitukset tietysti turvallisimpia kuivaharjoitteluna. Vapaasukelluksessa käsittääkseni on turvallisuussyistä pintautumisen jälkeen tietyt kuviot, mitkä pitää pystyä suorittamaan, eli jos kilpasukeltaja vetää itsensä ihan äärimmilleen, niin suoritus on hylätty. Tietysti useimmat erikoistumattomat eivät vie sukeltamista ihan noin äärimmilleen, mutta on syynsä, miksi "ammattilaisetkaan" eivät mene ihan sinne viimeisille rajoille saakka.


      • klklghjklghjj
        juho.ratava kirjoitti:

        Hengitystä ei kannata varsinaisesti pidättää. "Hapen loppumisen" tunne kun ei johdukaan siitä, että happi loppuisi, vaan siitä, että kroppaan kertyy palamistuotetta eli hiilidioksidia. Ensimmäinen vaihe on opetella hengittämään hitaasti ulos veden alle, jolloin hiilidioksidia poistuu hitaasti hengitysilman mukana ja "kammon tunne" syntyy hitaammin.

        Toinen on sitten sukellusasennon parantaminen, eli mahdollisimman vaakatasossa, aaltomaisella/kalanpyrstömäisellä potkulla (ei polvia koukistaen) ja kädet tiukasti yhdessä, pää suojassa käsien välissä, jolloin sukellusaika pitäisi lyhentyä. Jälleen helpoin, kun alkuvauhti on kova, eli altaan päädystä reipas ponnistus.

        Ja sitten on tietysti erilaisia hengenpidätysharjoituksia, esimerkiksi uidessa harjoitus, jossa altaanmitan alussa hengitetään kaksi kertaa, sitten yksi veto hengittämättä, hengitys seuraavalla vedolla, kaksi vetoa hengittämättä, jne. Sama toimii myös esim. juostessa tai kävellessä. Äärimmäiset hengityksenpidätysharjoitukset tietysti turvallisimpia kuivaharjoitteluna. Vapaasukelluksessa käsittääkseni on turvallisuussyistä pintautumisen jälkeen tietyt kuviot, mitkä pitää pystyä suorittamaan, eli jos kilpasukeltaja vetää itsensä ihan äärimmilleen, niin suoritus on hylätty. Tietysti useimmat erikoistumattomat eivät vie sukeltamista ihan noin äärimmilleen, mutta on syynsä, miksi "ammattilaisetkaan" eivät mene ihan sinne viimeisille rajoille saakka.

        Onnistuu muillakin tekniikoilla. Itse (mies) sukelsin 17-vuotiaana uimakouluja käymättömänä lauantaiuimaripohjalta kevyesti 25m, mutta rintauinnin tekniikalla. Enkka oli 25 metrin altaassa n 33 metriä, kun kääntyi päässä hengittämättä ja lähti takaisin. Nykyisin kolmevitosena menee 25m hengittämättä, mutta pinnalla ja vaparilla. Lähdöt vedestä, ei hyppyä; itsellä olennaista on syvään hengittäminen ennen lähtöä muutama minuutti, viimeisellä sisäänvedolla keuhkot mahdollisimman täyteen ja sitten matkaan. Sukellettaessa tekniikka on mun mielestä olennaisempaa, jos idea on vain päästä se 25 hengittämättä. Vaparilla sen kun runttaa 110% ja aika on huonollakin tekniikalla max 25 sekkaa (ainakin mulla). Samaa luokkaa kai aloittelijoilla yleensäkin?


      • klklghjklghjj kirjoitti:

        Onnistuu muillakin tekniikoilla. Itse (mies) sukelsin 17-vuotiaana uimakouluja käymättömänä lauantaiuimaripohjalta kevyesti 25m, mutta rintauinnin tekniikalla. Enkka oli 25 metrin altaassa n 33 metriä, kun kääntyi päässä hengittämättä ja lähti takaisin. Nykyisin kolmevitosena menee 25m hengittämättä, mutta pinnalla ja vaparilla. Lähdöt vedestä, ei hyppyä; itsellä olennaista on syvään hengittäminen ennen lähtöä muutama minuutti, viimeisellä sisäänvedolla keuhkot mahdollisimman täyteen ja sitten matkaan. Sukellettaessa tekniikka on mun mielestä olennaisempaa, jos idea on vain päästä se 25 hengittämättä. Vaparilla sen kun runttaa 110% ja aika on huonollakin tekniikalla max 25 sekkaa (ainakin mulla). Samaa luokkaa kai aloittelijoilla yleensäkin?

        En varsinaisesti tiedä vapaasukelluksesta paljoakaan, mutta ihmisessä happea riittänee yllättävän pitkään ja pelkästään hapettomalla energialla (kansanomaisesti sanottuna maitohapoilla, joskin tuo ei ole koko totuus) lienee mahdollista edetä lähes minuutin verran. (Vaatii harjoittelua ja sattuu.)

        Vastus kasvaa suhteessa vauhdin neliöön (t.s. vauhdin kaksinkertaistuessa vastus nelinkertaistuu), joten mitä suurempi vauhti, sitä enemmän uintiasento vaikuttaa. Vauhti on suurimmillaan hypättäessä tai ponnistettaessa päädystä. 25 metrin altaalla uintikisat ovat hyvin pitkälti ponnistuskilpailuja eli eniten aikaan vaikuttava tekijä on, miten altaan päätyjä pystyy hyödyntämään. Tällöin virtaviivaisuus korostuu.

        Kun nopeus poistetaan kuviosta ja sukellusmatka riippuu sukelluksen taloudellisuudesta, niin veikkaisin, että käsivetojen (ja erityisesti niiden eteen palautuksen) rooli korostuu, koska ainakin periaatteessa yksi käsiveto on suurin piirtein yhtä taloudellinen kuin yksi potku. Liike on laajempi, mutta lihakset ovat pienempiä. Kun vauhti hiljenee, vartalon asento menettää merkitystä. Esim. kovassa vauhdissa vedenalainen rintauinnin potku - polven koukistus - hidastaisi vauhtia huomattavasti. (Lapsilla ja nuorilla näkee uimakisoissa, että potkuun valmistautuminen pysäyttää vauhdin, ja käsien palautuksella jopa uidaan vähän takaperin.) Mutta vauhdin vähetessä vastuskin vähenee, joten tehokas jaksottainen rintauinnin potku, jota seuraa liuku lähes pysähdyksiin saakka voi olla hyvinkin taloudellinen tapa liikkua.


    • klklghjklghjj

      Hyödyllistä infoa! Laitan ylös.

      • kilpauimari..

        Olen uinut 12.8 ja olen 11.v tyttöuimari ;-) Iha hyvä aika toi 24


      • hteye
        kilpauimari.. kirjoitti:

        Olen uinut 12.8 ja olen 11.v tyttöuimari ;-) Iha hyvä aika toi 24

        11v. kilpauimari, en epäile. Olen yli 30v mies ja osaavat junnut menee tuplasti nopeammin. Se alleviivaa tekniikan olennaisuutta. Kunnioitus sinne


    • 2662

      pitääköhän aikuisen 40v mennä uimaouluun kun vaimo on nopeempi uimaan yli50m matkoja??? osaan täysillä amatöörikroolia ja koiraa hän jotain sammakkoa. pitemmän päälle väsynhuonostatekniikasta

      • 3562314

        Kyllä pitäisi


    • Ihahyvätoi24

      12v kilpauimari ja 12.34

    • 24onjuoksussa30

      9v poika ja 10.11,varpaat edellä 18.32 ilman tuhannesosia,sekä merkistä että omalla lähdöllä ja joskus uimahallin sekunttikellosta katsoen.
      jos bolt juoksee 9.61 satasen ja 12v tyttö 10.01,se sun 24 sekkaa,vastaa satasen juoksussa aikaa noin 30 sekkaa.käy ja kokeile oletko parempi juoksia vai uimari.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe