energiajuoma riippuvuus

pärinäpoika

Alotin energiajuomien käytön 12-13v ny olen käyttäny jotai 5 vuotta. Joka päivä tulee juotua. Arkisin 1-2 mutta viikonloppun voi mennä useita litroja. Olen yrittänyt lopettaa, mutta se on lähes mahdotonta. Energiajuomat mulle tuo mielihyvää ja piristää. Energiajuoman päihtymystilaa kutsutaa pärinäksi. Jo 3 eässää voi tulla aika pahaa pärinää varsinkin, jos kyseessä 12v lapsi. Suomessa ei rajoiteta energiajuomia oikeastaa ja yleensä k kaupan ees lauma juomassa eässää. Minusta ne pitäis kieltää alle 16v koska peruskoulu ikäset lapset/nuoret ei niitä tarvi. Onnes jotkun kaupat ei niit alle 15 tai 16v myy. Kyse on kuitenkin päihteestä. Mitä mieltä te ootte että pitäskö kieltää ja ootteko riippuvaisia energiajuomiin.

21

2896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trr

      Tota ei usko nyt Erkkikään

    • MiKsIdOsTe

      Mie oon samaa mieltä pärinäpojan kanssa! Ite oon ollut 3-5 vuotta koukussa ja periaatteessa join sitä pahaan oloon.... yläaste oli aika vaikea koulu kiusaamisen takia ja tosiasiassa sain itteni hereille ja menemään kouluun ainoastaan energia juoman avulla.... Ite oon luonne joka ei puhu tunteistaan tai tapahtumista. Mutta oli väärin juoda sitä vain siihen et saan pahan olon pysymään poissa ja pysty hymyilemään ihan kuin mitään ei olis koskaan tapahtunutkaan.

      Yläasteesta on jo reilusti yli 3 vuotta ja on vaikka mitä erikoista tapahtunut ja kuraattori kehotti vähentämään energia juomien juomista.....

      No se oli virhe.... olin 2½ viikkoa ilman energia juomaa ja aluks mieliala nous huippuunsa... Mutta sit se alko laskea todella tasaisesti ja kun 2viikkoa oli kulunut niin tuli todellinen romahdus.... koulussa ei pystynyt olemaan normaalisti edes sitä kahta tuntia "valinnaisten verkkokurssien takia ei ollut kuin kaks kertaa viikossa pari tuntia" ja ruoka ei maistunut ja elämän ilo oli hävinnyt ja kuraattori oli sitä mieltä et miun kannatais mennä psykologille ja vihjaili myös et aloittaisin lääkityksen....
      Huom. kuraattori ei tiennyt miun lakosta energia juomiin ja ite en tuossa vaiheessa tajunnut et mun pahaolo johtui siitä... Vasta kun se mainitsi lääkkeet niin aloin tajuta et se olotila johtuu lakosta, koska mie oon aina sanonut et "Energia juoma on miulle kuin masennus lääkettä ja ilman sitä en osais olla normaali" niin tosiasiassa kun join ensimmäisen tölkin yli 2viikkoon..... pelästyin kun tajusin mitä oli kahen viikon aikana tapahtunut.... Kaikista pelottavinta oli se et MÄ ajattelin jopa sitä et haluaisin heittää pyyhkeen kehään ja kuolla.. -_- meikäläinen ei ole koskaan siis koskaan ajatellut tappaa itteensä... :'( siis pelottavinta on se Jos oisin viel pari päivää ollut ilman energia juomaa niin oisin varmaan tappanut itteni.

      Nykyään inhoon energia juomaa, mutta jos en saa sitä aamulla niin jo iltapäivällä alkaa huomata oireita ja välttämättä ite en heti tajua mistä se johtuu... Mutta onneks on melkein joka paikassa energia juomaa, niin ei pääse olotila menemään täysin pahaks... Eli nykyään oon pakosta energia juoman orja... >.< Miks koskaan kokeilin edes lakkoa :( Mutta opetus Älä aloita juomaan energia juomia väärästä' syystä.

      Olisin varmaan jo yläasteella saanut itseni kuntoon, jos en olis piiloutunut energia juoman taakse ja eläisin normaalia elämää....

      Älkää juoko energia juomia!!! Mutta jokainen ihminen on yksilöllinen ja jokainen asia vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla :)

      Ja se vaikuttava aine ei ole KOFEINI vaan TAURIINI!!! koska ei kahvi helpottanut mun oloa ja sitä tuli lakon aikaan juotua PALJON!!!!

    • pärinäboy

      Yksikin es ja voit olla koukussa.

    • punanen ed :33

      Mä oon koukus punasee edii cx en nyt hirveemmi mut joskus on vaa iha pakko saada ostaa sitä :d (oon 14v tyttö)

    • Kokeilematon

      Mihin käytät juomista saamasi energian?

      • es_man

        es.


    • pärinä

      Olen vuonna 98 syntynyt nuorukainen jonka elämä riippuu pitkälti energiajuomien varassa. Tarinani alkaa vuodesta 2009 jolloin k-marketeista sai vielä ostaa ES. Kun vedin ensimmäiset "esarit" eli ES-kännit, tajusin, miksi sitä kutsutaan Jumalten juomaksi. Tunsin itseni jumalaksi. Aluksi käytin ES satunnaisesti, usein perjantaina koulun jälkeen k-marketin kautta kotiin, ja olihan se hienoa korkata jumalten juoma ja antaa arvo kuluneen viikon suorituksille. Mutta pian, tarkemmin sanottuna vuonna 2010 kun kotikylämme k-marketissa ES Energy Drinkin ikäraja nostettiin 15 vuoteen, jolloin hakijoiden kautta ES hinta nousi hurjasti ja jokaviikkoinen ES jäi välillä saamatta. Näin kitkuteltiin pari kuukautta kunnes löysin hyvän hakijan, joka pyysi yhdeltä ES 0,05€ hakupalkkaa. Tällöin käyttöni lisääntyi jokapäiväiseksi jota se on ollut tähän päivään asti. Pitäis kieltää lailla :)

    • tuskaavaan

      Hip-hop se ei pysähdy koskaan! Olen aloittanut Räp:äämään vaikeasta elämäntilanteesta energiajuomakoukkuni takia! Se auttaa arjen synkkyydessä.

      • sienipoju

        Puhuvakone pedofiileille yea!


    • sienipoju

      Täyttä syöpää kaikki vitun energiajuomat itekki ollu nyt monta vuotta koukussa tohon "huumeeseen" joudun jopa varastamaan rahat tai itse juoman, päivä annos minimi 2 isoa tölkkkä mf tai es jos rahaa on niin jopa 4-5 tölkkiä päivässä puoli päivää ilman kofeiinia ja tuolit lentää vituttaa väsyttää sydämmen tykytystä ja kouluun mua ei saa sitten millään olis aika lopettaa mutta miten. t. 17v poika :/

    • kokkolaboiii

      ooon 12v alotin juomaan 10v (tosi harvoin sillon) ja juon nykyään satunnaisesti vaan jos tekee mieli ja en oo kyl koukussa ja äsken käväsin lidlissä ja näin sen freeway up juoman ja mielenkiinnosta ostin sen. sokerimössöä; tulee limanen suu. mutta energiajuomat on perseestä. (mutta hyviä:3)

    • riippuvainen99

      Ymmärän. Minä olen juonut es 12-vuotiaasta asti. Käytän es kaikessa: kahvin seassa, aamupuurossa, alkoholin kanssa. En voi elää ilman sitä. Olin kerran yhden päivän juomatta es ja jouduin sairaalaan. Aloin täristä, tasapainoaistini heikkeni ja oli kova hengenahdistus. Äitini soitti ambulanssin ja sairaalassa sanottiin, että olin selvästi sairastunut vakavaan es-riippuvaisuuteen. Päädyin siis vieroitushoitoon. Olen ollut "kuivilla" nyt kolme kuukautta. Välillä olen ottanut muutaman hörpyn ja se on kyllä vaatinut paljon voimaa olla juomatta enempää. Es pilasi elämäni, mutta myös paransi sitä. Minulla on ERITTÄIN ristitiitaisia tunteita tuota "jumalten juomaa" kohtaan. Toivon, ettei muille kävisi niin kuin minulle. Toivon, että saatte tarvittavan es-annostuksenne joka päivä, jotta ette minun laillani joudu sairaalahoitoon.

    • huvinsa_kullakin

      Sokerivesi ajaa saman asian ja sama sokerihumala tulee. Tosin riippuvuutta aiheuttavia kemikaaleja ei ole.

      Kokeilkaa, koukussa olijat. Halvempaakin.

    • MFF

      Ei pitäs ! Se juo joka juo!

    • huoltomies26

      Ise olen ollut koukussa 5 vuotta, loppua ei näy, joka päivä pakko saada vähintään 2 tölkkiä. Välillä vituttaa, kun toi 2 tölkkiä ei riitä mihkään menee helpostin tölkki parilla huikalla. Niimpä monestin meneekin se 6 tölkkiä, olen yrittänyt lopettaa, mutta siitä seurasi niin pahaa väsymystä, ettei pysynyt hereilla millään. Niimpä se seurauksena ajoin autoni etupuskurin kaupanparkkihallissa seinää päite. Vituttihan se, koska syy oli se, kun yritin lopettaa energiajuomat, enmpä ole sen jälkeen ollu päivääkään ilman tai edes yrittänyt, koska ei siitä seuraa, kun rattiin sammuminen tai, jotain vielä vakavempaa. Sama asia, kun oli röökänny yli 5 vuotta päivittäin vähintään askin ei se ole helppoa lopettaa, jopa hengenvaarallista.

    • Juoksuessot

      Itelle juotettii tuttipullosta eeässää ekan kerran olin pärissy koko yön ja vanhemmat ei ollu saanu mua nukkuu jote seuraavana päivänä en saanu es nii otin kaapista moran ja uhkasin vanhempii. Sit ne laitto mut kotiarestii mut karkasin ikkunast pakoo ja menin hakee juoksuesarit vaikka olin iha pärinöissä vieläki. Kuumotti kyl mut en jääny onneks kii, piti viel juoksemal mennä ku faija ei ollu laittanu viritettyy pvtä kuntoo..

    • juunääsperkele

      Kannattaa vaihtaa energiajuomat esimerkiksi viinaan tai erikeepperiin

    • Anonyymi

      Mä aloitin energiajuoman juomisen 9-10 vuotiaana ja oon nyt 15 ja oon itekki yrittänyt lopettaa mutta en vain pysty.

      • Anonyymi

        Kofeiinia ja sokeria, ei sen kummempaa.


    • Anonyymi

      E-koodeja eli monenlaisia lisäaineita täynnä, että aika kummallista ainetta ovat.

    • Anonyymi

      Voiko olla, että nuorena juodut energiajuomat, voivat sitten myöhemmällä iällä aiheuttaa esim. sydämen rytmihäiriöitä.

      Aika vastuutonta kauppiailta, myydä myrkkyjä lapsille ja nuorille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe