DIAK/Pieksämäki

tuutikki

Mitenkäs on..pääseekö Pieksämäelle opiskelemaan helposti? Jos siis hakee lukion todistuksilla, n. B-M papereilla ja 7.5 keskiarvolla sosionomiksi ja erikoistuu kirkon lapsi- ja nuorisotyöntekijäksi? Entä onko koulunkäynti rankkaa, millaista siellä on? Onko paljon luentoja vai tehdäänkö enemmän käytännön työtä? Olisi kiva kuulla kun haen ehkä keväällä sinne tai jonnekin muualle..Kiitos vastauksistanne!

4

670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zipp

      Itse en päässyt hakiessani C:n papereilla syksyllä sisälle, vaikka luulin että sisälle pääsee lähes kuka tahansa...Hain uudestaan syksyn haussa ja pääsin aloittamaan tammikuussa. Luen siis sosionomiksi. Opiskelu on mielestäni ollut melkoisen "löysää" ja itsenäistä työskentelyä on aika paljon. Tietty joissakin opintokokonaisuuksissa tehdään tiukkaa päivää mutta onneksi tämä on jaksoittaista. Harjoittelujaksot on keväisin ja syksyisin, yhteensä opinnoissa ollaan viisi harjoittelujaksoa, "tavan" sosionomeilla (ei siis kirkollista koulutusta) harkat ovat 8 viikkoisia ja viimeinen 10 ov. Itse olen kyllä ihan tykännyt koulusta ja koulutuksesta...

    • erika

      porukalla on nyt näihin diakeihin, siis sellasetko sinne nyt on sankoin joukoin hakemassa jotka ei muualle ole päässeet. Tästä diak hommasta on nyt kouhotettu vähän väliä eli porukka tosiaan luulee että sinne päässe jokainen hakija...voi olla että joskus vuosia sitten on moni päässytkin, mutta haloo nyt kun sinne on "kaikki" hakemassa pitäs järjenkin sanoo että sillonhan pääsykriteerit nousee. Ittellenne hallaa teette kun sitä olette mainostaneet, mun kolme tuttua on nyt hakemassa tonne, ison kaupungin ihmiset kun luulevat että pääsevät sinne suoriltaan. Ei oo tullu sopeutuminen savolaiseen pikkykylään mieleen niillekkään? Ja jos tätä palstaa on uskominen niin aikasta moni yrittää nyt diakin kautta kun ei muuten pääse. Voi tulla pienoinen pettymys eteen, mä kannustinkin pikkusysteriäni hakemaan tavan amk.uun, taitaa sinne jäädä nyt paremmin paikkoja kun tää porukka on höyrätäny tähän diak-hakuun.
      Mä pääsin ihan keskiverto papereilla sosionomiksi ja tavan kouluun, se pääsykoemenestys kertoo sopiiko alalle vai ei. Haloo siis pieksämäki, sehän on ihan tuppukylä, ymmärrän jostain korvesta hakijat mutta että isommista kaupungeista...sittenkö haetaan siirtoa kun ei sopeudutakkaan ja vielä jossakin diakissa...

      • tuutikki

        Pieksämäelle mie just haluun, koska se on tuppukylä, vihaan nimittäin isoja kaupunkeja, ne jotenkin ahistaa. Ja Diakkiin ku haluan nimenomaa seurakunnan kelpoisuuden koulutukseeni, ja korkeakouluun kun muuten menis toi lukio ihan hukkaan, ja onhan se paljon hienompaa että on käynyt amk:n kun amiksen. Arvostan kyllä myös niitä ihmisiä jotka lukion sijasta haluavat mennä ammatti- tai kauppakouluun, sillä eihän kaikki voi olla korkeasti koulutettuja. Mutta uskon ja luotan siihen että viihdyn hyvin tai loistavasti Pieksämäellä. Siitä, pääsenkö sisään, en ole varma, mutta vaikka olisin satavarma siitä että pääsisin johonkin muuhunkin (kovemman tason) kouluun, en välttämättä hakisi. Että näin..kaikki eivät ole sen helpon opiskelupaikan perässä.

        Juu, täytyy myöntää että olen itsekin naureskellut sitä kuinka paljon Diakia "mainostetaan" täällä, kun vähän aikaa sitten luulin että se on niitä kouluja johon ei kamalasti haluta. Mutta näinkin voi käydä :D


      • Tilastot kertovat

        Asioita ihan objektiivisesti seuranneena tiedän tilastojen valossa, että Diakiin ei ole ollut yhtään helpompi päästä, kuin muihin sosionomeja kouluttaviin oppilaitoksiin. 90-luvun lopulla oli muutama vuosi, jolloin Pieksämäen yksikköön oli aloituspaikkojen suhteessa sen verran vähän hakijoita, että kaikki pääsivät pääsykokeisiin ja kun heistä sitten pääsykokeessa menestyneet pääsivät mahdollisesti heikoillakin papereilla sisään, niin tällaista käsitystä saattoi syntyä.

        Diakin muihin yksiköihin, esim Helsinkiin ei ole ollut yhtään helpompi päästä kuin muihin Helsingin sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakouluihin. Sitäpaitsi Diak on ainoa amk, jossa sosionomitutkintoon voi sisällyttää myös kirkon sosiaaliseen työhön (diakoniaan) ja nuorisotyöhön suuntaavia opintoja. Eli paikka, jossa on voinut saada tässä suhteessa laajemman koulutuksen kuin muiden ammattikorkeakoulujen sosionomiopinnoissa.

        Onnea Diakiin pyrkiville motivoituneille opiskelijoille! Hyvä valinta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6153
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3916
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2299
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1910
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1353
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1030
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe