....ARPITYRÄN!!!

Sain ....

...olin leikkauksissa, jouduttiin avaamaan koko etumus, siis isot leikkaukset!

Siellä jo jakson loppuvaiheessa noin kaksi kuukautta meni, niin tunsin mahassani ihmeviiltelyä , navan vasemmalla puolella, mutta ajattelin, että kunhan vain pois pääsisin täältä ja särkihän se maha muutenkin.
Nyt on aikaa kulunut ja lääkäri totesi minulla selvän arpityrän, se on ilkeä, kun se pullistuu ulos ja maha on iso, kuin mikä, nyt olenkin alkanut laihduttaa, vaikken paljon voi syödä muutenkaan, kun suolet jyllää niin, että henkinen kantti pettää pian.

Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, ettei voi leikata, muuta jos on aivan pakko.
Onko kellään muulla tälläistä surkimusta?

12

8378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on....

      Minulle tehtiin hätäsektio vuonna98 ja jo samana vuonna arpeen kehittyi tyrä!!! Tiedän mitä on olla sen kanssa...Tähän mennessä minulle on tehty viisi korjausleikkausta! Viimeisin n.vuosi sitten...Silloin laitettiin tukiverkko myös!!! NO, nyt on mennyt melkein vuosi ilman repeilyjä, mutta pelko uudesta tyrästä on päivittäinen!!! Ne tyrät on sellaisia että saattavat revetä ihan tosi isoksi ihan tuosta vaan...Voin vastailla asiaan täällä jos haluat!! Mutta neuvo numerro yksi...Vaadi että korjausleikkaus tehdään!!!!

      • Verkonlaskija

        Mutta korjausleikkauksen tekijä saattaa vaatia sinua laihduttamaan ja sitten leikkauksen jälkeen vahvistamaan vatsalihaksia ohjeiden mukaan ja huolehtimaan muutenkin itsestäsi, jottei sinun kohdallasi tehty työ menisi samalla tavalla monta kertaa hukkaan kuin edellisen nimikerkin tapauksessa.


      • Täällä Arpityrä!

        ...tuo tyrä, nostitko painavia jne...

        Olisin tosi kiitollinen jos kertoisit minulle, miten se vaikeutti sinun arkielämää.

        Olen omista leikkauksista niin masentunut ollut, etten menisi minnekään enää.
        Miksi lääkäri sanoi, ettei muuten leikkausta, kuin pakolla.

        Olin isoissa leikkauksissa silloin, illalla vietiin ja en aavistanut, että yötä vasten leikataan ja sitten vielä toinen leikkaus ja olin kuoleman rajapyykillä. mutta omalle tontille pääsin kuitenkin.
        Siksi yritän elää tään kanssa, mutta menee mielenkiinto, kun syöminenkin ainakin sen jälkeen tosi ilkeää, kun maha mouruaa.....

        Kerro jos sulla on aikaa, kiitos jos viitsit?


      • kokemusta on....
        Täällä Arpityrä! kirjoitti:

        ...tuo tyrä, nostitko painavia jne...

        Olisin tosi kiitollinen jos kertoisit minulle, miten se vaikeutti sinun arkielämää.

        Olen omista leikkauksista niin masentunut ollut, etten menisi minnekään enää.
        Miksi lääkäri sanoi, ettei muuten leikkausta, kuin pakolla.

        Olin isoissa leikkauksissa silloin, illalla vietiin ja en aavistanut, että yötä vasten leikataan ja sitten vielä toinen leikkaus ja olin kuoleman rajapyykillä. mutta omalle tontille pääsin kuitenkin.
        Siksi yritän elää tään kanssa, mutta menee mielenkiinto, kun syöminenkin ainakin sen jälkeen tosi ilkeää, kun maha mouruaa.....

        Kerro jos sulla on aikaa, kiitos jos viitsit?

        En ole lihava vaan pikemminkin laiha ja huolehdin itsestäni sen minkä kerkiän eli tässä tälle kantaa ottaneelle!!! Eli ne eivät vaikuttaneet minun tilanteeseeni...
        Mutta asiaan...Hätäsektion jälkeen en kunnolla pystynyt varomaan nostamisia jms.Koska minulla oli pieni lapsi kotona ja vastasyntynyt teho-osastolla sairaalassa..Se nostamisen välttely tuntui vähäpätöiseltä silloin! Tosin tilanteeseeni vaikutti arven suuruus ja leikkaus oli jouduttu tekemään tosi hätäisesti...Meni tosiaan vajaa vuosi kun ensimmäinen tyrä tuli...Muistan ruokaan liittyvät murinat ja minusta tuntui, että tunnen ruuan kulkevan mahassa ihan päälle päin!!! Tosi masentavaa!!! Ja se oma kamppailuni ruumiin hyväksymisen kanssa oli mahdoton!!! Vaikka kun asiaa ajattelee...Tosi pikkumaista, mutta minkäs itselleen voi! Sitten kun sain itseni lääkärille...Meni jonkin aikaa ja tyrä repesi valtavan isoksi!!! Siis koko mahan alue oli aukosta ulkona!!! Minulla tuli myös jossain vaiheessa kipuja ruokailun jälkeen ja pelkäsin lääkärin varoittamaa suolen luiskahdusta ja kuroutumista!!! Sehän on hengenvaarallinen tila sekin!! Ja näistä syistä pääsin toiveikkaana ensimmäiseen korjausleikkaukseen. Siitä kolmen kuukauden jälkeen maha repesi taas ja tehtiin pikaisesti uusi leikkaus! ja niin aina tähän päivään saakka! Olen kokeillut kaikenlaisia tukivöitä yms.Mutta ne ovat tosi hankalia käytössä!! Ja minulla on mahalihakset siinä pisteessä että viimeisen leikkauksen jälkeen olin tosi kauan huonossa kunnossa. Koska maha on kiristetty niin tiukalle, että kylkiluut pullistuivat ja olin kuin ampiainen! Nyt on antanut vähän periksi! Siinä on se miinus, että aina kun useasti leikataan niin lopputulos on epävarmempi! Mutta niin kuin minulla...Ne repeämän reunat oli aina rispaantuneet ja aina jouduttiin mahalihasta poistamaan, että saadaan reikä kurottua kiinni!!! Niin ja minulla on tämä hätäisesti syntynyt lapsi liikunvammainen eli olen punnertanut keskimääräisesti enemmän lihasteni kanssa aina...Toivon sinulle voimia!
        Epäilen että sairaaloissa on eri käytäntöjä! Ja täytyy itse vaatia hoitoa ja perustella se jotenkin! Jos sinulla se ei ole kamalan suuri...Se voidaan korjata tähystyksellä! Ja lopputulos on varmempi ja paraneminen nopeampaa!!! Olen aina seuraillut tätä palstaa etsien tätä ongelmaa...Olet ensimmäinen joka asiasta kirjoittaa!!! Hyvä niin! Uskon että tämäkin ongelma on monella! Se perhana on oikea sanahirviökin vielä...Tyrä!! Vaatikaamme nimenvaihdosta :)


      • Arpityrähän se taas!!!
        kokemusta on.... kirjoitti:

        En ole lihava vaan pikemminkin laiha ja huolehdin itsestäni sen minkä kerkiän eli tässä tälle kantaa ottaneelle!!! Eli ne eivät vaikuttaneet minun tilanteeseeni...
        Mutta asiaan...Hätäsektion jälkeen en kunnolla pystynyt varomaan nostamisia jms.Koska minulla oli pieni lapsi kotona ja vastasyntynyt teho-osastolla sairaalassa..Se nostamisen välttely tuntui vähäpätöiseltä silloin! Tosin tilanteeseeni vaikutti arven suuruus ja leikkaus oli jouduttu tekemään tosi hätäisesti...Meni tosiaan vajaa vuosi kun ensimmäinen tyrä tuli...Muistan ruokaan liittyvät murinat ja minusta tuntui, että tunnen ruuan kulkevan mahassa ihan päälle päin!!! Tosi masentavaa!!! Ja se oma kamppailuni ruumiin hyväksymisen kanssa oli mahdoton!!! Vaikka kun asiaa ajattelee...Tosi pikkumaista, mutta minkäs itselleen voi! Sitten kun sain itseni lääkärille...Meni jonkin aikaa ja tyrä repesi valtavan isoksi!!! Siis koko mahan alue oli aukosta ulkona!!! Minulla tuli myös jossain vaiheessa kipuja ruokailun jälkeen ja pelkäsin lääkärin varoittamaa suolen luiskahdusta ja kuroutumista!!! Sehän on hengenvaarallinen tila sekin!! Ja näistä syistä pääsin toiveikkaana ensimmäiseen korjausleikkaukseen. Siitä kolmen kuukauden jälkeen maha repesi taas ja tehtiin pikaisesti uusi leikkaus! ja niin aina tähän päivään saakka! Olen kokeillut kaikenlaisia tukivöitä yms.Mutta ne ovat tosi hankalia käytössä!! Ja minulla on mahalihakset siinä pisteessä että viimeisen leikkauksen jälkeen olin tosi kauan huonossa kunnossa. Koska maha on kiristetty niin tiukalle, että kylkiluut pullistuivat ja olin kuin ampiainen! Nyt on antanut vähän periksi! Siinä on se miinus, että aina kun useasti leikataan niin lopputulos on epävarmempi! Mutta niin kuin minulla...Ne repeämän reunat oli aina rispaantuneet ja aina jouduttiin mahalihasta poistamaan, että saadaan reikä kurottua kiinni!!! Niin ja minulla on tämä hätäisesti syntynyt lapsi liikunvammainen eli olen punnertanut keskimääräisesti enemmän lihasteni kanssa aina...Toivon sinulle voimia!
        Epäilen että sairaaloissa on eri käytäntöjä! Ja täytyy itse vaatia hoitoa ja perustella se jotenkin! Jos sinulla se ei ole kamalan suuri...Se voidaan korjata tähystyksellä! Ja lopputulos on varmempi ja paraneminen nopeampaa!!! Olen aina seuraillut tätä palstaa etsien tätä ongelmaa...Olet ensimmäinen joka asiasta kirjoittaa!!! Hyvä niin! Uskon että tämäkin ongelma on monella! Se perhana on oikea sanahirviökin vielä...Tyrä!! Vaatikaamme nimenvaihdosta :)

        Itse myös olen seuraillut, josko jostain löytäisin kohtalokaverin, vaan ei ennen sinua ole ilmoittautujia ollut ja oli suuri helpotus, että edes yksi eli sinä löydyit, vaikka eihän tälläistä kellekään toivo.
        Minulla on laskeutunut pallo navasta alaspäin, aivan raskaana olevan näköinen, joka on pian synnyttään lähdössä, eli aivan henkisesti kamala tila, onneksi ei särkyä, mutta ei mihinkään ulos syömään" voisi ajatellakaan mennä, sen päiväinen murina alkaa, kun suolet jyllää mahapeitteen alla, minulle tehtiin myös niin vaikea leikkaus ja hätäinen, oli useampi leikkaammassakin, eli haava on rinnasta ihan alas ja sitte vielä sama haava jouduttiin avaamaan, olin niin huono pitkään, tulehdusarvoni oli jotain 470 ja kertoo jo paljon ja ne eivät meinanneet laskea lainkaan, siksi minä kammoan sairaalaa, olin teholla tosi pitkään.
        Lapsia on paljon ja työtä kotona.
        Kirjoitellaan jos sinulle sopii?
        Oli mukava , kun löysin sinut....


      • kokemusta on....
        Arpityrähän se taas!!! kirjoitti:

        Itse myös olen seuraillut, josko jostain löytäisin kohtalokaverin, vaan ei ennen sinua ole ilmoittautujia ollut ja oli suuri helpotus, että edes yksi eli sinä löydyit, vaikka eihän tälläistä kellekään toivo.
        Minulla on laskeutunut pallo navasta alaspäin, aivan raskaana olevan näköinen, joka on pian synnyttään lähdössä, eli aivan henkisesti kamala tila, onneksi ei särkyä, mutta ei mihinkään ulos syömään" voisi ajatellakaan mennä, sen päiväinen murina alkaa, kun suolet jyllää mahapeitteen alla, minulle tehtiin myös niin vaikea leikkaus ja hätäinen, oli useampi leikkaammassakin, eli haava on rinnasta ihan alas ja sitte vielä sama haava jouduttiin avaamaan, olin niin huono pitkään, tulehdusarvoni oli jotain 470 ja kertoo jo paljon ja ne eivät meinanneet laskea lainkaan, siksi minä kammoan sairaalaa, olin teholla tosi pitkään.
        Lapsia on paljon ja työtä kotona.
        Kirjoitellaan jos sinulle sopii?
        Oli mukava , kun löysin sinut....

        Ei varmasti tee mieli leikkauksiin tuommoisen jälkeen...Jotain lääketieteestä tiedän...Joten tuo crp kertoo jo paljon millä vesillä olet mennyt!!! Ja se minun mietintäni tähystyksestä voi painaa villaisella! Mutta surullista...Sinullakin on varmasti leikkaus jossain vaiheessa edessä. Kun se on niin suuri!!!
        Positiivista on se että joillakin lääkärien mukaan onnistuu ensi yrittämällä! Kirjoittelen sinulle lisää...Toisena päivänä kun nyt on kuoleman väsymys! Ja vielä kertoisitko minkä ikäinen olet?


    • mahakas

      Mulla arpityrä navan kohdalla vatsan päällä.Menen pian siitä lääkäriin.Eka lääkäri painoi villasella saa nähdä mitä seuraava sanoo.

    • Mies33vuotta

      Tästä ei ole netissä paljoa keskustelua, joten jatketaan tätä vanhaa.

      Mulle muodostui arpityrä suuren kasvainleikkauksen jälkeen. Mahaan tehtiin noin 30cm viilto pallean kohdalta hieman navan yli. Sairaalassa tuli useita komplikaatioita ja vatsalihojen faskia petti jo sairaalassa. Elin 7kk koko mahan kokoisen kivuliaan arpityrän kanssa. Henkinen vointi oli koko tuon ajan heikko ja fyysisesti en tehnyt mitään. 500m kävelymatka oli liikaa. Maha painoi, hiersi ja oli öisinkin kivulias.

      Olen nyt vielä sairaalassa kun kirjoitan tämän. Vatsa korjattiin 30cm verkolla avoleikkauksella. Olen ollut leikkauksen jälkeen hyvässä voinnissa ja jaksan jo sairaalassa kävellä pidempää matkaa kuin ennen leikkausta. Todella vähän näkyy netissä olevan tietoa arpityrän kuntoutuksesta ja kaipailisin kohtalotovereita. Haluan päästä tästä vielä hyvään fyysiseen kuntoon :) miten se on mahdollista?
      Sairaalassa vaan sanotaan että näitä leikkauksia tehdään yleensä 70vuotiaille.

      -mies 33v

      • tyräleikko

        Moro, kovasti myös etsinyt kokemusperäistä tietoa aiheesta. Tämä, mies 33v, tarina lähinnä
        omaani. Mulla 2 aikaisempaa leikkausta takana, leikkausarpi täyspitkänä pystysuunnassa.
        Tuli hetimiten 2.leikkauksen (1/2016) jälkeen tyrä, joka kasvanut pikkuhiljaa navasta ylöspäin,
        ollen nyt isompi kuin puolikas pesäpallo ja arven toisella puolen hiukan pienempi.

        Nyt sovittu leikkaus 2 viikon päähän, mutta meinaa kovin jänskättää. Täytyy myös laittaa iso
        verkko ja mietityttää miten sitten kontoutuminen....
        Urheilua/voimailua harrastanut koko ikänsä ja pelottaa ajatus miten tulevaisuudessa?
        Tosin viimeaikoina pitänyt hidastaa tahtia kun varottava koko aika ettei repeä lisää...
        Olen 49 v "nuorimies".

        Toivotan voimia/tsemppiä sinulle. Millaiset fiilikset/kivut/liikkuminen tällähetkellä,mies 33v?
        Voiko kysyä missäpäin operoitiin? Mielelläni kuulisin lisää kuntotumisestasi....

        No jokatapauksessa VOIMIA ja mielenrauhaa...


      • tyrästä

        ..niin,kokemuksen omaava,vatsatyrä on ja pysyy,verkotettiin v.16 marraskuussa,jouduttiin avaan uudestaan,suolivuoto,pietarin portilla käytiin.enää ei olisi vatsan alueelle menemistä,vain jos tulee ankaria kipuja,elikkä "kuroutumat",se onkin sitten toinen juttu,tulenko selviämään leikkauksesta.verkotus oli hoitovirhe ja pot,vak,yhd on sen todennut,joten voin saada jotain korvausta,mikähän ei korvaa nykyistä tilaani koskaan ennalleen,kantaminen,nostot,kävelyt,jatkuvaa pientä kipua,joka vie voimat.kyllä tästä vois kertoa,vaikka kuinka kauan,mutta tässä aluksi! vesinainen.v56


      • Hermione45

        Vesinainen v56. Kuulisin mielelläni lisää. Itse olin hiljattain tyräleikkauksessa ja päätymsssä siihen että jatkuvat invalidisoivat kivut johtuu verkosta. Huolestuttaa kovin mitä elämä tästä eteenpäin tulee olemaan.


    • Anonyymi

      Minulle on tehty kohdunpoisto noin 15v sitten. Nyt on pullahtanut arpityrä haavan oikeaan reunaan ja suolenpätkä tuntuu tuossa ihon alla. Pelottaa se kuroutuminen kun leikkausta joutuu odottamaan 4-6kk. Nyt alkaa myös huolestuttaa leikkauksen jälkeinen aika kun näkee juttuja että siitä verkosta voi tulla ongelmia. Onneksi kai suurin osa korjauksista onnistuu.
      Kävi miten kävi toivottavasti pääsen pian leikkaukseen. Viiltelyä ja nipistelyä on melkein koko ajan ja pidän löysiä vaatteita ettei kuroutuisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe