Hyperakusia eli yliherkkäkuulo

akusia

Kärsin tinnityksen lisäksi hyperakusiasta. Onko tällä palstalla muita myös tästä kuulovaivasta kärsiviä?

9

3428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minävaan

      Juu.. Täältä löytyy yksi..

      • akusia

        Millä tavalla kyseinen vaiva alkoi sinulla ja haittaako se normaalia elämää?


    • tsemppiä

      En tiedä onko kyseessä varsinaisesti yliherkkäkuulo, mutta normaalia kovemmat äänet jäävät soimaan joksikin aikaa tinnituksena korvissani korostaen tavallista vinkunaa (joka päällä 24/7). Musiikkiharrastus on välillä myrkkyä, mutta minkäs teet - toisaalta menee hermot jos ei pääse soittamaan...

      Tsemppiä kaikille tinnituksesta ja muista kuulo-ongelmista kärsiville. Tinnitus on viheliäinen vaiva, mutta yleensä sen kanssa oppii elämään. Kannattaa muistaa, että silloin kun vinkuna on pahana, niin se helpottaa taas jossain vaiheessa (ainakin mitä olen aiheesta kärsivien kanssa jutellut sekä omaan 15v kokemukseen perustuen, niin harvoin tinnitus vaivaa yhtä kovana koko ajan - ne pienet helpotukset "hei, ihan kuin ääni olisi tänään hiljaisempi" antavat kummasti toivoa).

      • hyperatinni

        Olet ihan oikeasssa, tsemppiä, ääniin tottuu ja niiden kanssa oppii elämään. - Valitettavasti olen itse nyt siinä vaiheessa - elettyäni n. 17 vuotta tinniäänten kanssa joihin olin tottunut, eikä häirinneet kuin kovimmillaan soidessaan, pientä soimista ei edes huomannut, keskikova soiminenkin oli vaan jonkinlaista "taustahuminaa" (vaikka tinniääni korkea). Nyt olen kuitenkin saanut uudenlaisen äänen, kun uskaltauduin kaksi vuotta sitten aloittamaan uudelleen soittamisen sillä tavalla, että ei käytetä äänentoistoa ja itse soitan/soitin(?) rumpuja vain vispilöillä tai sitten jotain bongoja, ruukkuja... käsin. ja tulpat päässä tietenkin - Taisi olla sekin liikaa?!? Nyt uusi totuttelu, joka on valitettavasti vaatinut taas unilääkityksen ja mielialalääkityksen lähinnä mahd. soittamisen uudelleen lopettamisen takia. - Mutta HYPERAKUSIAAN, joka sekin minulla paha. En oikein ymmärrä tuota lääkärien siedätyshoito-periaatetta/neuvoa vaivaan. Minun korvani (ainakaan vasen) ei siedä alkuunkaan liikenteen kovempia ääniä, kapakoiden, markettien... musakkia jne., joten kuljen kaupunkiolosuhteissa aina tulpat (keltaiset earit) korvissa. Luulisi pahojen yhtäkkisten äänten pahentavan tinnitusta pitempäänkin kuin vain joksikin aikaa??? Eli olen Jyrki Parkkisen "Analyysini tinnituksesta ja hyperakusiasta") samaa mieltä: "Hyperakusian hoitoon suositellaan edelleenkin siedätystä. Olen täysin eri mieltä: lepo lähes äänettömällä mökillämme on ollut parasta hoitoa sikäli, että se on vähäksi aikaa nostanut sietokynnystä. Oman kokemukseni mukaan hyperakusia on osaksi rasitusvamma, josta voi palautua vähämeluisissa olosuhteissa. Valitettavasti kaupunkiympäristö ei sitä mahdollisuuta anna."


    • jiitee4

      Itsellä oli tinnituksen alussa hyperakusia myös. Sain omani joko korvatulehduksesta tai sitten musiikkitapahtumasta samoihin aikoihin. Hyperakusia yliherkkyys vaivasi minua, kun olin alkuvaiheen n.6kk hyvin stressaantunut ja masentunut tästä vaivasta (olin todella hajalla). Ei vaivaa enää kun olen tottunut vinkumiseen korvassa vaikka sen kuuleekin heti, jos miettii sitä. Ei sillä ole enään pelottavaa/stressaavaa vaikutusta vaan aivoni vain ohittavat sen, joten en sitä edes kuule jos en mieti. Nykyään en edes mieti koko asiaa 1,5v jälkeen. Kuulon suojaus tottakai aina, jos menee konserttiin tai elokuviin, mutta ei koskaan muuten! Hyperakusia tuntuu pahalle, mutta jos alat säästelemään korviasi arkipäivissä toimissa se vain pahentaa asiaa.

    • herkkäkorva

      Hyperakusia tääläkin!

      Itse Helsingistä, mistä sinä?

    • Hyperkuuloinen

      Hei, yliherkkäkuulo minullakin. Diagnosoitiin nimellä hyperkuulo. Kuuloni on kuin vastasyntyneellä ja ikää 38. Kuulen nuppineulan tippumisen lattialle. Naapuriäänet ärsyynnyttää ja liikennemelu saa korvani soimaan ja särkemään . Konserteissa ja leffassa aina korvatulpat mukana. Tinnitystä ei ole.

    • Anonyymi

      Hyperakusiasta kärsin etenkin öisin , kun muut äänet on poissa , matalataajuinen äänekäs ja kierroksia vaihtava ilmastointi on ärsyttävää , kovilla kierroksilla herättää, uni on katkonaista. Olen stressaantunut tästä ja tietenkin väsynyt, aivan loppu . Olen kärsinyt tästä jo 80-luvulta lähtien. Monta asuntoa olen joutunut myymään juuri tämän ongelman takia, aina törmään samaan ongelmaan . On se kumma etteivät keksi meluttomia laitteita asuntoihin , todellinen terveyshaitta. Tähän joku ehdotti siedätystä ? Tähän ei todellakaan totu . Nukun hyvin jos olen vaikka mökillä , missä ei ole mitään koneellista ilmastointia . Mistä löytyy meluttomia asuntoja, ???

    • Anonyymi

      Itsellänikin alkoi tinnitus kun asuntomme ilmanvaihto tehostettiin huomattavasti kohta 2 vuotta sitten. Nyt keväästä lähtien siihen on liittynyt hyperakusia jonka vuoksi en siedä korkeita ja kovia ääniä. En voi enää kuunnella orkesteri- tai esimerkiksi viulumusiikkia, en matkustaa moottoritiellä autollamme enkä ilmeisestikään lentää ulkomaille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe