Antipsykiatria ja lääkevastaisuus

bipo112

Aiemmin vuosien masennuksen aikana suhtauduin psykiatriaan aika neutraalisti. Kävin lukemattomia kertoja psykiatrilla ja kokeilin useita lääkkeitä. Lääkkeet auttoivat masennukseen. Muutamia kuukausia sitten sain psykoottisen manian ja muiden harhojen lisäksi kuvittelin oivaltaneeni ihmismielen toiminnasta jotain ainutlaatuista. Uskoin, että minun kokemuksen ansiosta psykiatria lääketieteen alana voidaan kokonaan uudistaa. Kirjat ja lääkkeet menisivät uusiksi. Luulin olevani Sigmund Freudin seuraaja. Heitin lääkkeeni roskikseen.

Kuukausien aikana harhaluuloni alkoivat haihtua. Samalla aloin jälleen uskoa, että psykiatria perustuu vahvaan tutkimusnäyttöön ja psykiatrit todella auttavat ihmisiä ongelmissaan. Lopetin erään psykoosilääkkeeni vielä pari kk sitten, mutta psykiatri onnistui suostuttelemaan aloittamaan toisen. Nyt käytän jo lääkitystä ihan mielelläni.

Onko muilla tällaista kokemusta? Johtuuko antipsykiatrinen ajattelu ja lääkevastaisuus harhaluuloista? Otatko lääkkeesi mieluusti, kun pystyt ajattelemaan kirkkaasti, ilman vainoharhaisuutta yms. oireita?

127

4131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan överi mania

      Kun psykoottinen mania iskee ja suuruusharhat, niin siinä voimantunnossa asetetaan kaikkien muiden mielipiteet kyseenalaisiksi ja koetaan, että ei lääkkeitä tarvita. Maniassa mielisairaan sairaudentunnottumuus korostuu, kun ei pelkästään koe olevansa terve, vaan kokee olevansa elämänsä kunnossa. Minä olen kirjaimellisesti kuvitellut olevani tuleva maailmankuningas ja saavani kaikki Nobelin palkinnot. En siis ole kuvitellut olevani pelkästään suuri psykiatri, vaan jokaisen tieteenalan suuri nero. Harhoilleni on antanut pontta pieni yli 30 vuotta sitten kirjoitettu lehtiartikkelini, jonka kuvittelin olleen maailmanhistriaa mullistava. Siinä käsiteltiin kvanttifysiikkaa ja ihmisen aivotoimintaa.

      • bipo112

        Kuinka pitkään sulla meni, että suuruusharhasi menivät ohi? Oliko sulla sitten samassa yhteydessä toipumisen aikana vähenevää lääkevastaisuutta?

        Oliko sulla jotain suunnitelmaa, miten sinusta tulisi maailmankuningas? Meinaan kun sellaista ei ole olemassa, niin miten suunnittelit tulevasi sellaiseksi? Mulla oli muiden juttujen lisäksi ihan vastaava harha. Ajattelin perustaa Suomeen uuden nerokkaan poliittisen puolueen, jonka ansiosta asiat järjestyisivät kaikkia tyydyttävällä tavalla. Puolue saisi vähitellen vaaleissa lähes kaikki äänet ja eduskunnassa olisi lopulta vain yksi puolue. Sitten otettaisiin mallia Iso-Britanniasta ja Suomesta tehtäisiin kuningaskunta. Musta olisi tietysti tullut kuningas, kuningatar oli valittuna, mutta se ei ollut puolisoni, pääkaupunki oltaisiin siirretty pohjoisemmaksi ja lopulta Suomesta olisi tullut suurvalta ja mallivaltio... Hauskoja nuo suuruusharhaiset suunnitelmat. :-D


      • The King
        bipo112 kirjoitti:

        Kuinka pitkään sulla meni, että suuruusharhasi menivät ohi? Oliko sulla sitten samassa yhteydessä toipumisen aikana vähenevää lääkevastaisuutta?

        Oliko sulla jotain suunnitelmaa, miten sinusta tulisi maailmankuningas? Meinaan kun sellaista ei ole olemassa, niin miten suunnittelit tulevasi sellaiseksi? Mulla oli muiden juttujen lisäksi ihan vastaava harha. Ajattelin perustaa Suomeen uuden nerokkaan poliittisen puolueen, jonka ansiosta asiat järjestyisivät kaikkia tyydyttävällä tavalla. Puolue saisi vähitellen vaaleissa lähes kaikki äänet ja eduskunnassa olisi lopulta vain yksi puolue. Sitten otettaisiin mallia Iso-Britanniasta ja Suomesta tehtäisiin kuningaskunta. Musta olisi tietysti tullut kuningas, kuningatar oli valittuna, mutta se ei ollut puolisoni, pääkaupunki oltaisiin siirretty pohjoisemmaksi ja lopulta Suomesta olisi tullut suurvalta ja mallivaltio... Hauskoja nuo suuruusharhaiset suunnitelmat. :-D

        Suuruusharhani menivät ohi vasta akuutilla osastolla, jonkin aikaa sen jälkeen kun olin saanut lääkitystä. Aiemmin, ennen diagnosointia, maniat menivät kyllä itsestäänkin ohi. Mutta helpommalla olisin elämässäni päässyt jos minut oltaisiin diagnosoitu aiemmin. Minut diagnosoitiin vasta 2001 vaikka olen kyllä tietämättäni sairastellut jo 80-luvulta saakka ajoittain.

        Kuvittelin, että minusta tulee Maailman Kuningas vastaavalla tavalla kuin Jeesuksen luo saapui Itämaan tietäjiä, niin minunkin luo saapuu maailman älyllistä kermaa ja he tekevät minusta ylivertaisen älyni johdosta Maailman Kuninkaan. Koin, että kansallisvaltioiden aika oli ohi ja Maailma tarvitsi Kuninkaan.

        Ihan sekavaa se oli, ajatustenriento.


      • einsteinko

        Mä luulin olevani uudesti syntynyt Einstein :) Ihan vapaana kuljin minihamosessa yliopistolla ja tein hommia kuin hullu. Sitten tietty biletin kun hullu ka kaikki piti mua ihan kreisinä, Ulkomailla olin tuolloin joten kukaan ei puuttunut. Paitsi masis iski sitten.


    • knowing the facts

      En osaa tai pystykään ottamaan kantaa siihen mikä sinun tilanteesi on ollut tai mitä lääkkeiden ja psykiatrien puheiden kanssa on tapahtunut. Sen sijaan kysymykseesi siitä johtuuko antipsykiatrinen ajattelu ja lääkevastaisuus harhaluuloista voi suoralta kädeltä todeta, että ei. Päinvastoin, lääkkeiden runsas määrääminen ja innokas tyrkyttäminen psykiatrien toimesta että potilaiden jatkuva hakeutuminen lääkkeiden käyttäjiksi johtuu nimen omaan koko yhteiskunnan harhaluuloista lääkkeiden hyödyistä, turvallisuudesta ja tehokkuudesta.

      • bipo112

        Minäkin luulin psykoosissani, että Suomessa, erityisesti Pirkanmaalla oli puhjennut joukkopsykoosi. Sairaalassa sanoin vakavalla naamalle, että te muut olette psykoosissa. Siis lääkäri, hoitajat, vartija ja poliisipartio.


    • bipopää

      Eivät ne kyllä pelkkää harhaluuloa ole. Toki yli- ja virhelääkitsemistä tapahtuu, mutta on meitäkin jotka emme olisi hengissä ilman toimivaa lääkitystä. Minä pääsin lääkkeiden avulla eroon tunne-elämän valtavista heilahteluista ja palasin työelämään ja pitämään huolta parisuhteestani.

      • psykiatria ei ole ti

        Aivan, on todellakin parhaillaan trendi jossa lääkkeitä syötetään terveille. Viime vuosina on mennyt psykiatrian puolella asiat sekaisin ja sairauksien oireiden laventaminen on johtanut tilaan jossa täysin terveistä on tehty sairaita ja näitä on lääkitty voimakkain lääkkein sairaaksi.

        Minulla ei koskaan ole ollut mitään suuruusharjoja, ainostaan päässäni on ollut työpaikalla ilmenneiden ongelmisen vuoksi kuvitelma, että kaikki puhuvat minusta pahaa ja tahtovat minun kuolevan.

        Minä en ikinä täyttänyt bipo II kriteereitä ja elämäni oli ollut aina tasaista, mutta yksi vakava masennus sai lääkärin päättelemään oireita biposta. Kerroin vain olleeni aina ahkera, tunnollinen ja eteenpäin pyrkivä. Opiskelin kiitettävin arvosanoin itselleni ammatin lasten ollessa pieniä, tein mielelläni ylityötä. Tämän enenpää ei bipo II vaadittu,

        Lääkitykseni alkoi masennuslääkkeistä, lopetin ne 6kk jälkeen, kun en huomannut niiden kuin väsyttävän. Lopetin ne seinään (lyrica, cipramil, remeron ja rivatril) 4 kuukauden kuluttua palasin mt-toimistoon kyselemään mikä minua vaivaa, kun en osaa miettiä kuin kuolemaa? Tuon jälkeen meni 4 vkoa ja sain bipo diagnoosin ja siihen lääkkeet. Aloitittavt Seoroquel Prolong 400mg joka nousi viikossa 1.2g. Olin niin sekaisin, ja pihalla.. psykiatri aivan kirkkain silmin väitti mielisairauteni pahentuneen ja lisäsi tuohon risperdal 4-5mg. Olon pahentuessa seuraavien viikojen aikana lääkitystä paranneltiin Deprakine Depot 1,5g sekä vielä Lamictal 250mg.

        Tilanteessani on toimittu täysin ammattitaidottomasti. Kuka tahansa olisi saatu sekopäiseksi tuolla lääkityksellä. Minähän vain nukuin ja hereillä ollessa jaksoin tuijotella eteenpäin. Päästäni katosivat ajatukset, tunteet, muisti, ihmisyys, muistot, loogisuus. En kyennyt enää tekemään ruokaa, en ajamaan autoa, en leikkimään lasteni kanssa. Minut lobotoitiin lääkkeiden avulla. Lupaa lääkkeiden lopettamiseen en saanut, minun oli pakko käydä mt-toimistolla juttelemassa ja kertomassa elämässäni olleista hypomaanisista vaiheista. Mitä niitä nyt olisi ollut? Löytyihän niitä, kun keksimällä keksittiin.. ahkeruus ja kunnianhimo nyt esille tuotuna. Olen lapsesta saakka ollut tarkka ja täsmällinen, esim olen pitänyt kodin siistinä kerran viikossa suursiivous, urheilin ja tein vuosia kahta työtä. Nyt jälkekäteen tiedän eläneeni aivan normaalia elämää, sillä kukaan ei ympärilläni kärsinyt tai voinut pahoin.

        Menetin mielenrauhani, kun työpaikalla ilmeni ongelmia, maailmankuvani järkkyi. Tuosta alkoikin vuosien kiirastuli avunhakemiset ja diagnosointi sairaaksi.

        Vasta kun lopetin lääkkeet, palasin uuteen työhön ja aloitin normaalin elämän ilman psykiatrian höpötyksiä pääsin jaloilleni ja kiinni normaaliin elämään. En ole lääkkeitä syönyt 1.5vuoteen ja voin hyvin. Myös perheeni voi hyvin.


      • Eriasteisetbipot
        psykiatria ei ole ti kirjoitti:

        Aivan, on todellakin parhaillaan trendi jossa lääkkeitä syötetään terveille. Viime vuosina on mennyt psykiatrian puolella asiat sekaisin ja sairauksien oireiden laventaminen on johtanut tilaan jossa täysin terveistä on tehty sairaita ja näitä on lääkitty voimakkain lääkkein sairaaksi.

        Minulla ei koskaan ole ollut mitään suuruusharjoja, ainostaan päässäni on ollut työpaikalla ilmenneiden ongelmisen vuoksi kuvitelma, että kaikki puhuvat minusta pahaa ja tahtovat minun kuolevan.

        Minä en ikinä täyttänyt bipo II kriteereitä ja elämäni oli ollut aina tasaista, mutta yksi vakava masennus sai lääkärin päättelemään oireita biposta. Kerroin vain olleeni aina ahkera, tunnollinen ja eteenpäin pyrkivä. Opiskelin kiitettävin arvosanoin itselleni ammatin lasten ollessa pieniä, tein mielelläni ylityötä. Tämän enenpää ei bipo II vaadittu,

        Lääkitykseni alkoi masennuslääkkeistä, lopetin ne 6kk jälkeen, kun en huomannut niiden kuin väsyttävän. Lopetin ne seinään (lyrica, cipramil, remeron ja rivatril) 4 kuukauden kuluttua palasin mt-toimistoon kyselemään mikä minua vaivaa, kun en osaa miettiä kuin kuolemaa? Tuon jälkeen meni 4 vkoa ja sain bipo diagnoosin ja siihen lääkkeet. Aloitittavt Seoroquel Prolong 400mg joka nousi viikossa 1.2g. Olin niin sekaisin, ja pihalla.. psykiatri aivan kirkkain silmin väitti mielisairauteni pahentuneen ja lisäsi tuohon risperdal 4-5mg. Olon pahentuessa seuraavien viikojen aikana lääkitystä paranneltiin Deprakine Depot 1,5g sekä vielä Lamictal 250mg.

        Tilanteessani on toimittu täysin ammattitaidottomasti. Kuka tahansa olisi saatu sekopäiseksi tuolla lääkityksellä. Minähän vain nukuin ja hereillä ollessa jaksoin tuijotella eteenpäin. Päästäni katosivat ajatukset, tunteet, muisti, ihmisyys, muistot, loogisuus. En kyennyt enää tekemään ruokaa, en ajamaan autoa, en leikkimään lasteni kanssa. Minut lobotoitiin lääkkeiden avulla. Lupaa lääkkeiden lopettamiseen en saanut, minun oli pakko käydä mt-toimistolla juttelemassa ja kertomassa elämässäni olleista hypomaanisista vaiheista. Mitä niitä nyt olisi ollut? Löytyihän niitä, kun keksimällä keksittiin.. ahkeruus ja kunnianhimo nyt esille tuotuna. Olen lapsesta saakka ollut tarkka ja täsmällinen, esim olen pitänyt kodin siistinä kerran viikossa suursiivous, urheilin ja tein vuosia kahta työtä. Nyt jälkekäteen tiedän eläneeni aivan normaalia elämää, sillä kukaan ei ympärilläni kärsinyt tai voinut pahoin.

        Menetin mielenrauhani, kun työpaikalla ilmeni ongelmia, maailmankuvani järkkyi. Tuosta alkoikin vuosien kiirastuli avunhakemiset ja diagnosointi sairaaksi.

        Vasta kun lopetin lääkkeet, palasin uuteen työhön ja aloitin normaalin elämän ilman psykiatrian höpötyksiä pääsin jaloilleni ja kiinni normaaliin elämään. En ole lääkkeitä syönyt 1.5vuoteen ja voin hyvin. Myös perheeni voi hyvin.

        Ihanaa, että osa löytää tasapainon arkirytmiä korjaamalla.
        Valitettavasti osalla on niin vaikea ykköstyypin kaksisuuntainen, että lääkityksen jättäminen laukaisee rajun psykoottisen manian. Sitten rauhoitutaankin viikkoja, jopa kuukausia suljetulla osastolla. Ja kyllä: ihan suoraan töistä ja normaalielämästä osastolle!


    • VaarallisenTyönLisä

      Tiesittekö, että ylivoimasesti maailman yleisin syy "kaksisuuntaisen mielialahäiriön" "diagnoosiin" (oikeasti kyseessä ei ole kaksisuuntainen mielialahäiriö vaan sitä muistuttava lääkemyrkytystila) on mielialalääkkeet, erityisesti "masennuslääkkeet", vai pitäisikö sanoa bipottavat masennuttavat lääkkeet.

      Kelatkaa, jos oikeasta ahkeruudesta tai ylitöitä tekemällä tulisi oikea kaksisuuntainen mielialahäiriö. :) Siinä olisi vahva argumentti vaatia reipasta ylityölisää. Kyllä psykiatrit ovat typeriä.

    • bipo112

      Jaa, että on tervettä vastustaa psykiatreja ja lääkkeiden käyttöä, kun muut ovat harhaluuloisia? Uskotteko psykiatrien ja lääketehtaiden salaliittoon?

      • knowing the facts

        Psykiatrien ja lääketeollisuuden sairaalloisen läheinen yhteistyö on fakta, ei uskon kysymys.


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        Psykiatrien ja lääketeollisuuden sairaalloisen läheinen yhteistyö on fakta, ei uskon kysymys.

        Hae jostain lähde lähde väittämällesi faktalle. Löytyykö tämän salaliittoteorian kuvaus jostain netistä? Teoriatkin ovat ihan mielenkiintoisia, mutta niitä ei yleensä kannata tehdä asioista, joista on runsaasti tutkimustietoa.


    • suussuline

      Onko muissakin sairauksissa käytettävät lääkkeet vaarallisia ihmisille. Eli jos sairastus esm. keuhkokuumeeseen , ei saa ottaa mitään lääkärin määräämää lääkettä. Näinkö, kuolenko vai en.

      • knowing the facts

        Sitä en osaa ainakaan minä sanoa. Maailma on täynnä hyviä ja huonoja lääkkeitä, turvallisia ja hyödyllisiä sekä vaarallisia ja haitallisia. Psykiatriassa käytettävät lääkkeet ovat poikkeus terveydenhuollossa, ne ovat kauttaaltaan hyvin haitallisia. Se ei tietenkään tarkoita etteikö haitallisia aineita käytettäisi myös lääketieteen puolella, mutta psykiatriassa tilanne on aivan spesiaali.


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        Sitä en osaa ainakaan minä sanoa. Maailma on täynnä hyviä ja huonoja lääkkeitä, turvallisia ja hyödyllisiä sekä vaarallisia ja haitallisia. Psykiatriassa käytettävät lääkkeet ovat poikkeus terveydenhuollossa, ne ovat kauttaaltaan hyvin haitallisia. Se ei tietenkään tarkoita etteikö haitallisia aineita käytettäisi myös lääketieteen puolella, mutta psykiatriassa tilanne on aivan spesiaali.

        Siis et tiedä, kannattaako keuhkokuumeeseen ottaa antibioottia vai olisiko parempi leikkiä hengellään vakaumuksen takia?


      • knowing the facts
        bipo112 kirjoitti:

        Siis et tiedä, kannattaako keuhkokuumeeseen ottaa antibioottia vai olisiko parempi leikkiä hengellään vakaumuksen takia?

        On lapsellista ymmärtää tahallaan väärin. Sitä en osaa ainakaan minä sanoa ovatko muissakin sairauksissa käytettävät lääkkeet vaarallisia ihmisille. Osa varmasti on, se on järkeilemällä selvä. Osa varmasti hyödyllisiä, sekin on järkeilemällä selvä.


    • bipo112

      Onko teillä lääkkeiden vastustajilla jotain ideaa, millä ne voitaisiin korvata? Miten suhtaudutte alkoholin, tupakan ja huumeiden käyttöön? Tarjoatteko Jeesusta tms. lääkkeiden tilalle? Miten teillä menee, onko työtä, parisuhde ja vapaa-ajan harrastuksia?

      • knowing the facts

        Terveellisillä, tehokkailla ja turvallisilla vaihtoehdoilla. En tuomitse ketään lääkkeiden käyttäjää vaan kritisoin sitä, että psykiatriassa ei anneta oikeaa tietoa lääkkeiden käyttöön, vaikutukseen, tehokkuuteen, riskeihin ja turvallisuuteen liittyen. Lisäksi lääkkeistä johtuvia vammojen ja haittojen sanotaan johtuvan henkilöstä itsestään. Biopsykiatria ja nykyinenkin psykiatrinen hoito perustuu valheisiin, petokseen ja mielivaltaan.

        Kun käyttäjä on saanut rehellisen kuvauksen ja tiedot mielialalääkkeiden käytön vaikutuksista, hän voi tehdä informoidun päätöksen ryhtyä käyttäjäksi. Tässä en näe mitään väärää. Näin ei kuitenkaan ole koskaan ollut psykiatrian historiassa vaan vaarallisia aineita promotaan kansalle "laajasti käytettyinä, paljon tutkittuina ja turvallisina". Oikein ovat kaksi ensimmäistä argumenttia. SSRI:t ovat paljon käytettyjä, niitä on paljon tutkittu ja siitä tiedämme, että ne ovat hyvin haitallisia aineita ja viimeinen väittämä on propagandaa tai suoranainen valhe riippuen siitä tietääkö psykiatri totuuden näin väittäessään vai ei. Moni psykiatri on mainonnan ja propagandan uhri myös itse.

        Henkilökohtaisesti voin kertoa, että suhtaudun päihteiden käyttöön suvaitsevasti. Jokainen tekee päätöksen päihteiden käytöstä tietenkin itse ja hyväksyy siten siihen liittyvät riskit. Niin ja mielialalääkkeet ovat huumaavia aineita, asia, jota moni ei tiedä tai ymmärrä ja mikä on vain reilua kertoa käyttäjälle. Jokainen meistä tietää, että marijuana tai kokaiini ovat huumaavia aineita, mutta harva, että niin ovat niin kutsutut mielialalääkkeetkin. Itse en ole kovin uskovainen ihminen.


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        Terveellisillä, tehokkailla ja turvallisilla vaihtoehdoilla. En tuomitse ketään lääkkeiden käyttäjää vaan kritisoin sitä, että psykiatriassa ei anneta oikeaa tietoa lääkkeiden käyttöön, vaikutukseen, tehokkuuteen, riskeihin ja turvallisuuteen liittyen. Lisäksi lääkkeistä johtuvia vammojen ja haittojen sanotaan johtuvan henkilöstä itsestään. Biopsykiatria ja nykyinenkin psykiatrinen hoito perustuu valheisiin, petokseen ja mielivaltaan.

        Kun käyttäjä on saanut rehellisen kuvauksen ja tiedot mielialalääkkeiden käytön vaikutuksista, hän voi tehdä informoidun päätöksen ryhtyä käyttäjäksi. Tässä en näe mitään väärää. Näin ei kuitenkaan ole koskaan ollut psykiatrian historiassa vaan vaarallisia aineita promotaan kansalle "laajasti käytettyinä, paljon tutkittuina ja turvallisina". Oikein ovat kaksi ensimmäistä argumenttia. SSRI:t ovat paljon käytettyjä, niitä on paljon tutkittu ja siitä tiedämme, että ne ovat hyvin haitallisia aineita ja viimeinen väittämä on propagandaa tai suoranainen valhe riippuen siitä tietääkö psykiatri totuuden näin väittäessään vai ei. Moni psykiatri on mainonnan ja propagandan uhri myös itse.

        Henkilökohtaisesti voin kertoa, että suhtaudun päihteiden käyttöön suvaitsevasti. Jokainen tekee päätöksen päihteiden käytöstä tietenkin itse ja hyväksyy siten siihen liittyvät riskit. Niin ja mielialalääkkeet ovat huumaavia aineita, asia, jota moni ei tiedä tai ymmärrä ja mikä on vain reilua kertoa käyttäjälle. Jokainen meistä tietää, että marijuana tai kokaiini ovat huumaavia aineita, mutta harva, että niin ovat niin kutsutut mielialalääkkeetkin. Itse en ole kovin uskovainen ihminen.

        Arvasin, että hyväksyt alkoholin käytön. Et maininnut sanallakaan, että sen käyttö on haitallista.

        Psyykelääkkeet eivät todellakaan ole huumeita. Itse olen aina välillä ollut pitkänkin ajan ilman mielialalääkkeitä, kunnes masennus on jälleen alkanut haitata elämääni. Joka kerta masennuslääke on parantanut toimintakykyäni. Olen myös käyttänyt kolmea masennuslääkettä ja Ketipinor 200 mg olematta päivääkään sairauslomalla työstä. Ja työni oli yliopistokoulutuksen vaativaa kiivastahtista työtä.


      • bipo112
        bipo112 kirjoitti:

        Arvasin, että hyväksyt alkoholin käytön. Et maininnut sanallakaan, että sen käyttö on haitallista.

        Psyykelääkkeet eivät todellakaan ole huumeita. Itse olen aina välillä ollut pitkänkin ajan ilman mielialalääkkeitä, kunnes masennus on jälleen alkanut haitata elämääni. Joka kerta masennuslääke on parantanut toimintakykyäni. Olen myös käyttänyt kolmea masennuslääkettä ja Ketipinor 200 mg olematta päivääkään sairauslomalla työstä. Ja työni oli yliopistokoulutuksen vaativaa kiivastahtista työtä.

        Siis mulla oli samaan aikaan käytössä essitalopraami, venlafaksiini, Voxra ja Ketipinor samalla, kun kävin töissä ma-pe 8-16. En väitä, että lääkitys oli järkevä tai ollenkaan tarpeellinen cocktail, mutta näistä ei tullut työtä haittaavia sivuvaikutuksia. Lopulta sain tarpeekseni ja lopetin lääkkeet yhtenä kesäpäivänä kerrasta poikki. Merkittäviä vieroitusoireita en saanut. Pian masennus paheni taas, peruutin ajan psykiatrille, yritin kaksi kertaa itsemurhaa ja menetin työni.


      • parempi arki
        bipo112 kirjoitti:

        Siis mulla oli samaan aikaan käytössä essitalopraami, venlafaksiini, Voxra ja Ketipinor samalla, kun kävin töissä ma-pe 8-16. En väitä, että lääkitys oli järkevä tai ollenkaan tarpeellinen cocktail, mutta näistä ei tullut työtä haittaavia sivuvaikutuksia. Lopulta sain tarpeekseni ja lopetin lääkkeet yhtenä kesäpäivänä kerrasta poikki. Merkittäviä vieroitusoireita en saanut. Pian masennus paheni taas, peruutin ajan psykiatrille, yritin kaksi kertaa itsemurhaa ja menetin työni.

        Bipo112 et selvästikään ole kunnossa, olet tännekin spämmännyt kohta tusinan verran psyykelääkitystä puoltavaa tekstiä.

        Kirjoituksesi ovat meille muille paljastaneet sinun olevan kaheli. Todennäköisesti vuosien aikana nauttimasi mielenterveyslääkkeet ovat tehneet tehtävänsä.

        Itsehän et tilaasi huomaa, mutta voin vakuuttaa, että jo näiden muutaman päivän aikana suoltamiesi kirjoitusten perusteella olet kuutamolla.

        Olet riippuvainen keskushermostoa muokkaavista lääkkeistä, ilman niitä olet tekemässä itsemurhaa. Vrt narkomaani ja huumeet.


      • bipo112
        parempi arki kirjoitti:

        Bipo112 et selvästikään ole kunnossa, olet tännekin spämmännyt kohta tusinan verran psyykelääkitystä puoltavaa tekstiä.

        Kirjoituksesi ovat meille muille paljastaneet sinun olevan kaheli. Todennäköisesti vuosien aikana nauttimasi mielenterveyslääkkeet ovat tehneet tehtävänsä.

        Itsehän et tilaasi huomaa, mutta voin vakuuttaa, että jo näiden muutaman päivän aikana suoltamiesi kirjoitusten perusteella olet kuutamolla.

        Olet riippuvainen keskushermostoa muokkaavista lääkkeistä, ilman niitä olet tekemässä itsemurhaa. Vrt narkomaani ja huumeet.

        Väitinkö jossain, että olisin kunnossa? En kestä joulua elossa. Elämä meni päin helvettiä jo ennen kuin olin ammattiauttajien kanssa missään tekemisissä. Osin lääkkeiden avulla minusta tuli kunniallinen veronmaksaja. Silloin en käyttänyt mitään lääkitystä enkä ollut hoidon piirissä.

        Itsekin myönnät tai oikeastaan väität, että lääkkeitä käyttäessäni en ole tekemässä itsemurhaa. Eikös se ole merkki siitä, että uskot vakaasti lääkkeiden tehoon?

        Jos pidät viestejäni spämminä, niin minkä v!tun takia vastaat????

        Tyhmäkin voi olla viisas kuuntelemalla fiksumpiaan.


      • bisnes on bisnestä
        bipo112 kirjoitti:

        Väitinkö jossain, että olisin kunnossa? En kestä joulua elossa. Elämä meni päin helvettiä jo ennen kuin olin ammattiauttajien kanssa missään tekemisissä. Osin lääkkeiden avulla minusta tuli kunniallinen veronmaksaja. Silloin en käyttänyt mitään lääkitystä enkä ollut hoidon piirissä.

        Itsekin myönnät tai oikeastaan väität, että lääkkeitä käyttäessäni en ole tekemässä itsemurhaa. Eikös se ole merkki siitä, että uskot vakaasti lääkkeiden tehoon?

        Jos pidät viestejäni spämminä, niin minkä v!tun takia vastaat????

        Tyhmäkin voi olla viisas kuuntelemalla fiksumpiaan.

        Olet ajanut itsesi tilaan jossa pysyt kasassa vain lääkityksen avulla, olet saanut keskushermostosi tilaan jossa sitä on pakko lääkitä.

        Koukussa, lääkittynä ja silti voit huonosti.

        Toivottavasti saat mahdollisuuden ja saat elämästä kiinni.


      • knowing the facts
        bipo112 kirjoitti:

        Väitinkö jossain, että olisin kunnossa? En kestä joulua elossa. Elämä meni päin helvettiä jo ennen kuin olin ammattiauttajien kanssa missään tekemisissä. Osin lääkkeiden avulla minusta tuli kunniallinen veronmaksaja. Silloin en käyttänyt mitään lääkitystä enkä ollut hoidon piirissä.

        Itsekin myönnät tai oikeastaan väität, että lääkkeitä käyttäessäni en ole tekemässä itsemurhaa. Eikös se ole merkki siitä, että uskot vakaasti lääkkeiden tehoon?

        Jos pidät viestejäni spämminä, niin minkä v!tun takia vastaat????

        Tyhmäkin voi olla viisas kuuntelemalla fiksumpiaan.

        On ikävä kuulla, että voit huonosti. Olen aidosti pahoillani. Vaikka näkemyksemme eroavatkin, en toivo kenellekään mitään pahaa, päinvastoin. :(

        Se on totta, että moni ei pysty elämään enää ilman psyykenlääkkeitä, kun niitä on kerran kokeillut tai käyttänyt. Ne helposti kroonistavat masentuneisuutta, joka saa useat ennen pitkään palaamaan käyttäjiksi. Mielialalääkkeet lisäävät itsetuhoisuuttakin. Vaikutus perustuu aineiden aivotoimintoja vahingoittavaan toimintaan. Ne häiritsevät ja vahingoittavat aivojen välittäjäainetoimintoja ja muita aivojen osia. Palautumisesta ei ole mitään takeita, vaikka käytön lopettaakin. Näistä asioista ei ole ikinä hiiskuta kuluttajille eikä tulla hiiskumaan jatkossakaan. Puolueetonta tietoa saa ainoastaan rehellisistä vaihtoehtoisista lähteistä. Viralliset lähteet ovat auttamattoman huonoja.


      • bipo112
        bisnes on bisnestä kirjoitti:

        Olet ajanut itsesi tilaan jossa pysyt kasassa vain lääkityksen avulla, olet saanut keskushermostosi tilaan jossa sitä on pakko lääkitä.

        Koukussa, lääkittynä ja silti voit huonosti.

        Toivottavasti saat mahdollisuuden ja saat elämästä kiinni.

        Onko sun mielestä myös diabetesta sairastavalla riippuvuusongelma, koska joutuu käyttämään insuliinia yms. lääkkeitä? Verenpainelääkkeillä myös on haittavaikutuksia ja usein yksi lääke ei laske verenpainetta tarpeeksi. Pitäisikö heidänkin välttää lääkkeitä? Myös korkea verenpaine alenee parantamalla elintapoja, laihduttamalla, välttämällä stressiä yms.


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        On ikävä kuulla, että voit huonosti. Olen aidosti pahoillani. Vaikka näkemyksemme eroavatkin, en toivo kenellekään mitään pahaa, päinvastoin. :(

        Se on totta, että moni ei pysty elämään enää ilman psyykenlääkkeitä, kun niitä on kerran kokeillut tai käyttänyt. Ne helposti kroonistavat masentuneisuutta, joka saa useat ennen pitkään palaamaan käyttäjiksi. Mielialalääkkeet lisäävät itsetuhoisuuttakin. Vaikutus perustuu aineiden aivotoimintoja vahingoittavaan toimintaan. Ne häiritsevät ja vahingoittavat aivojen välittäjäainetoimintoja ja muita aivojen osia. Palautumisesta ei ole mitään takeita, vaikka käytön lopettaakin. Näistä asioista ei ole ikinä hiiskuta kuluttajille eikä tulla hiiskumaan jatkossakaan. Puolueetonta tietoa saa ainoastaan rehellisistä vaihtoehtoisista lähteistä. Viralliset lähteet ovat auttamattoman huonoja.

        Kaipaan jälleen lähdettä väitteillesi. Sanot, että asioista ei hiiskuta kuluttajille. Katsopa uudestaan esim. venlafaksiinin valmisteyhteenvetoa. Siellä sanotaan avoimesti mm. että "Metaanalyysi lumekontrolloiduista kliinisistä masennuslääketutkimuksista, joihin osallistui aikuisia mielenterveyspotilaita, osoitti alle 25-vuotiaiden potilaiden itsemurhakäyttäytymisen riskin olevan masennuslääkeryhmässä lumeryhmää suurempi." Sama sanotaan myös pakkausselosteessa. Lainaus: "Itsemurha-ajatukset ja masennuksen tai ahdistuksen paheneminen
        Masennusta ja/tai jotakin ahdistuneisuushäiriötä sairastava saattaa joskus ajatella itsensä vahingoittamista tai jopa itsemurhaa. Tällaiset ajatukset voivat voimistua masennuslääkityksen aloittamisen yhteydessä, sillä lääkkeiden vaikutuksen alkaminen vie aikaa. Se kestää yleensä noin kaksi viikkoa, mutta joskus kauemminkin."

        Et ole vieläkään kertonut, mistä saa "rehellistä puolueetonta vaihtoehtoista tietoa". Paremman puutteessa Wikipediakin käy. Sanotaanko siellä jossain, että "Vaikutus perustuu aineiden aivotoimintoja vahingoittavaan toimintaan."


      • knowing the facts
        bipo112 kirjoitti:

        Kaipaan jälleen lähdettä väitteillesi. Sanot, että asioista ei hiiskuta kuluttajille. Katsopa uudestaan esim. venlafaksiinin valmisteyhteenvetoa. Siellä sanotaan avoimesti mm. että "Metaanalyysi lumekontrolloiduista kliinisistä masennuslääketutkimuksista, joihin osallistui aikuisia mielenterveyspotilaita, osoitti alle 25-vuotiaiden potilaiden itsemurhakäyttäytymisen riskin olevan masennuslääkeryhmässä lumeryhmää suurempi." Sama sanotaan myös pakkausselosteessa. Lainaus: "Itsemurha-ajatukset ja masennuksen tai ahdistuksen paheneminen
        Masennusta ja/tai jotakin ahdistuneisuushäiriötä sairastava saattaa joskus ajatella itsensä vahingoittamista tai jopa itsemurhaa. Tällaiset ajatukset voivat voimistua masennuslääkityksen aloittamisen yhteydessä, sillä lääkkeiden vaikutuksen alkaminen vie aikaa. Se kestää yleensä noin kaksi viikkoa, mutta joskus kauemminkin."

        Et ole vieläkään kertonut, mistä saa "rehellistä puolueetonta vaihtoehtoista tietoa". Paremman puutteessa Wikipediakin käy. Sanotaanko siellä jossain, että "Vaikutus perustuu aineiden aivotoimintoja vahingoittavaan toimintaan."

        Wikipediasta ei ole kuin suuntaa-antavaksi lähteeksi, mutta asiasta riippuen se voi antaa suunnan 180-astetta väärään suuntaan. Terveysasioitaan ei kannata suunitella wikipedia-tiedon varaan.

        Viittaan viestiini 5.12.2013 18:45 mitä tulee oikeanlaiseen lähdetietoon. Siitä pääset alkuun. Lähteitä ja tutkimustietoa on internet ja kirjat pullollaan. Pitää vain osata arvioida ketä kuuntelee. Sen päätöksen jokainen tekee itse. Tietoisen päätöksen tueksi tarvitset kuitenkin tarinan molemmat puolet ja niistä toista et saa virallisista lähteistä. Ko. kirjan johdantokappaleen lopussa sivulla 8 on erittäin hyvä pätkä jokaisen luettavaksi. Kirjaa pääsee lukemaan ilmaiseksi ainakin amazon comista muutaman ensimmäisen kappaleen verran, joten sinne. Tässä vielä "teaseri" toisesta erinomaisesta internettietolähteestä.

        http://www.madinamerica.com/2013/11/about-mad-in-america/


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        Wikipediasta ei ole kuin suuntaa-antavaksi lähteeksi, mutta asiasta riippuen se voi antaa suunnan 180-astetta väärään suuntaan. Terveysasioitaan ei kannata suunitella wikipedia-tiedon varaan.

        Viittaan viestiini 5.12.2013 18:45 mitä tulee oikeanlaiseen lähdetietoon. Siitä pääset alkuun. Lähteitä ja tutkimustietoa on internet ja kirjat pullollaan. Pitää vain osata arvioida ketä kuuntelee. Sen päätöksen jokainen tekee itse. Tietoisen päätöksen tueksi tarvitset kuitenkin tarinan molemmat puolet ja niistä toista et saa virallisista lähteistä. Ko. kirjan johdantokappaleen lopussa sivulla 8 on erittäin hyvä pätkä jokaisen luettavaksi. Kirjaa pääsee lukemaan ilmaiseksi ainakin amazon comista muutaman ensimmäisen kappaleen verran, joten sinne. Tässä vielä "teaseri" toisesta erinomaisesta internettietolähteestä.

        http://www.madinamerica.com/2013/11/about-mad-in-america/

        Sun kannattaisi todellakin lukea myös tarinan toinen puoli. Lue esim.: http://www.quackwatch.com/11Ind/breggin.html

        "The Bottom Line

        Peter R. Breggin , M.D., would like you to believe that his personal experience and judgment enable him to out-think and outperform the collective wisdom of the science-based mental health community. Some of the things he describes may reflect genuine problems. However, he is prone to exaggeration and has certainly failed to substantiate his ADHD-related criticisms. The Ritalin Fact Book should be classified as junk science."

        Tuossa pitäisi alleviivata sanat _junk science_. Tuolta löytyy tiedot myös miehen todellisesta pätevyydestä psykiatrian alalla. Ymmärsin että hänen vaihtoehtohoitonsa on empatiaterapia tms. Sellaista voisi antaa vaikka naapurintäti. Luottaisitko hänen ammattitaitoon?

        Jossain Googlen hakutuloksessa sanottiin osuvasi, että Peter Breggin on itse hullu.


      • knowing the facts
        bipo112 kirjoitti:

        Sun kannattaisi todellakin lukea myös tarinan toinen puoli. Lue esim.: http://www.quackwatch.com/11Ind/breggin.html

        "The Bottom Line

        Peter R. Breggin , M.D., would like you to believe that his personal experience and judgment enable him to out-think and outperform the collective wisdom of the science-based mental health community. Some of the things he describes may reflect genuine problems. However, he is prone to exaggeration and has certainly failed to substantiate his ADHD-related criticisms. The Ritalin Fact Book should be classified as junk science."

        Tuossa pitäisi alleviivata sanat _junk science_. Tuolta löytyy tiedot myös miehen todellisesta pätevyydestä psykiatrian alalla. Ymmärsin että hänen vaihtoehtohoitonsa on empatiaterapia tms. Sellaista voisi antaa vaikka naapurintäti. Luottaisitko hänen ammattitaitoon?

        Jossain Googlen hakutuloksessa sanottiin osuvasi, että Peter Breggin on itse hullu.

        Olen lukenut Stephen Barrettin jutun lävitse aikaisemmin, kun itse tutkin ja arvioin lähteitteni luotettavuutta. Barrettin vasta-argumentit ovat kaksivuotiaan tasolla. Tuolla argumentoinnilla voi loata ketä vaan. Kannattaa ihan oikeasti tutustua Bregginin näkemyksiin hänen sivustonsa kautta. Jos olet eri mieltä hänen sanomastaan, se on ihan ok, silloin tiedät mikä hänen viestinsä on ja et vain ole samaa mieltä. Et saa ikinä rehellistä kuvaa kenestäkään ihmisestä, jos kuuntelet mitä muut huutelee. Tietenkin hyvä, että olet löytänyt vastapuolen näkemystä taas, mutta nyt sitten sitä toista näkökulmaa kanssa.

        Sitten, kun olet kuunnellut ja lukenut Bregginin argumentteja hänen omalta sivustoltaan voimme palata debattiin. Silloin sinullakin on oikea kuva asiasta molemmista näkökulmista, olit mitä mieltä tahansa. Positiivista kuitenkin, että olet jo googlettanut asioita. Siitä se lähtee. :)


      • Anonyymi
        knowing the facts kirjoitti:

        On ikävä kuulla, että voit huonosti. Olen aidosti pahoillani. Vaikka näkemyksemme eroavatkin, en toivo kenellekään mitään pahaa, päinvastoin. :(

        Se on totta, että moni ei pysty elämään enää ilman psyykenlääkkeitä, kun niitä on kerran kokeillut tai käyttänyt. Ne helposti kroonistavat masentuneisuutta, joka saa useat ennen pitkään palaamaan käyttäjiksi. Mielialalääkkeet lisäävät itsetuhoisuuttakin. Vaikutus perustuu aineiden aivotoimintoja vahingoittavaan toimintaan. Ne häiritsevät ja vahingoittavat aivojen välittäjäainetoimintoja ja muita aivojen osia. Palautumisesta ei ole mitään takeita, vaikka käytön lopettaakin. Näistä asioista ei ole ikinä hiiskuta kuluttajille eikä tulla hiiskumaan jatkossakaan. Puolueetonta tietoa saa ainoastaan rehellisistä vaihtoehtoisista lähteistä. Viralliset lähteet ovat auttamattoman huonoja.

        Kyllä niihin riippuvuus tulee.

        Yhä tänäkin päivänä vieroitusoireet diagnosoidaan alkuperäisen sairauden toistumiseksi/uusiutumiseksi tai kokonaan uudeksi sairaudeksi. Millä tuulella psykiatri sattuu kulloinkin olemaan. Vieroitusoireiden mahdollisuutta ei edes oteta huomioon.

        Mielialalääkkeiden haitoista ja vieroitusoireista vastaa potilas itse, sekä on niihin myös virallisesti syyllinen.
        Vieroitusoireet laitetaan terveydenhuollossa herkästi potilaan kuvitelmien piikkiin.

        Näin ei pitäisi olla, mutta on.


    • on oltava tarkkana

      Tietenkin lääkkeet syödään, jos oikeasti niistä avun saa.. silloin taitaa olla elinehto olla lääkittynä.

      Mutta mitäpä sinä bipo112 ehdotat ratkaisuksi meille väärin diagnosoiduille, joilla ei ole koskaan ollut päiteitä elämässä, ei ajatustenrientoa, ei suuruuskuvitelmia, ei rahaongelmia jne?

      Oletko koskaan asettunut meidän asemaan ja miettinyt, miten solmussa meidänlaisten elämä on väärän diagnoosin vuoksi, väärän lääkityksen johdosta?

      Nykyään todellakin saa bipo dg aivan liian hepposin perustein, siinä meneekin elämä täysin solmuun, kun lääkkeitä on syötävä jotka tekevät olosta vieläkin kurjemman!

      Käsittääkseni kyse ei ole ihan marginaalisesta porukasta.

      Tiedätkö miltä tuntui olla lääkitynnä? Miten ahdistavaa oli, kun mt-toimistolla kuulusteltiin ja vaadittiin miettimään oman elämänsä hypomaanisia jaksoja? Kun piti aivan normaaleista asioista tehdä sairautta ja kokea elämänsä olevan sairautta? Jos opiskelu ja kiitettävät arvosanat alkavat olla merkki hypomanista ollaan sairauden diagnosointi kriteereiden kanssa menty jo liian pitkälle.

      Osaatko ajatella miten sielua ja mielenterveyttä syö ajatus siitä, että jo kotona siivoaminen on sairautta?

      Minä en lääkitse itseäni sen vuoksi, etten jaksaisi enää kerran viikossa tehdä viikkosiivousta, etten jaksaisi lauantai-iltana silittää viikon pyykkivuorta, etten jaksaisi leikata nurmikkoa ja sen päälle tehdä vielä muita pihatöitä ja vielä tuon jälkeen pyöräillen lasteni kanssa 6km päähän uimaan?

      Onko tämä enää sairaudenhoitoa? Milloin ja koska normaaleista elämän asioista tehtiin sairautta?

      Minä aloitan välittömästi nappailemaan lääkkeitä, kun vain ajattelinkin puolisoni pettämistä, mieleni tekisi alkoholia, päässä risteilisi ajatuksia useampi kerralla, en pystyisi enää säästämään tileistäni.

      kysymykseesi miten minulla menee:
      - käyn töissä, elätän itseni ja perheeni, nukun 8-9 tunnin yöunet, en käytä päihteitä, minua ei saa suuttumaan, perhe on elämäni tärkein asia.

      Miksikö bipo dg? Hyvä kysymys, johon vastauksen saa minua kaksi vuotta hoitaneelta psykiatrilta.

    • bipo112

      @on oltava tarkkana: Kirjoituksesi perusteella olet todellakin tainnut joutua medikalisaation uhriksi. Tuo kuulostaa oudolta sikäli, että tavallisempaa on oikean diagnoosin viivästyminen. Itselläni alkoi masennus jo 1998, hoitoon hakeuduin 2001, mua hoidettiin yli kymmenen vuotta pelkillä masennuslääkkeillä ennen kuin sain bipo-diagnoosin. Itsekään tosin en ole diagnoosista aivan varma, koska mania alkoi SNRI-lääkkeen suuren annosnoston jälkeen. Kuitenkin jälkeenpäin ajatellen minulla oli epärealistisia lieviä suuruuskuvitelmia jo toipumisen alkuvaiheessa 2001. On vaikea sanoa, oliko se hypomaniaa vaiko vain normaali olotila pitkän masennuksen jälkeen. Osan suuruuskuvitelmistani olen menestyksekkäästi toteuttanut. :) Mua mietityttää, olisiko masennukseni helpottanut bipo-lääkkeillä siinä vaiheessa, kun tulevaisuuteni näytti vielä hyvältä.

      Voisitko vielä kertoa, miksi päädyit MTT:n asiakkaaksi? Miksi kävit tai jouduit käymään psykiatrilla? Kuinka kauan meni alkuvaiheesta bipo-diagnoosin saamiseen?

      Pidän suurinta osaa psykiatreista outoina ihmisinä ja oikeasti ammattitaitoiset ja hyvät psykiatrit ovat harvinaisia. Mielestäni sen takia ei kuitenkaan pidä tuomita koko alaa. Tietoa kyllä on, mutta sen omaksuminen ja siirtäminen potilaiden hyväksi on varmasti vaikeaa. Psykiatrien omat mielenterveysongelmat lisäävät haasteita.

      Lääkityksen tarpeellisuudesta tai haitoista en haluaisi väitellä. Yleensä hyödyn pitäisi olla haittaa suurempi, siitä varmaan ollaan samaa mieltä. Sehän on yksilöllistä, ketä lääkitys auttaa ja kelle se aiheuttaa enemmän harmia. Esim. synnytyksen jälkeinen masennus on varmasti kannattavaa hoitaa lääkityksellä, jos vaihtoehtona on, että lapsi ei saa tarvitsemaansa hoivaa. Itse en sitä hoivaa lapsena saanut, ainakaan silloin kun äiti oli lataamossa.

      Mulla oli muuten aiemmin diagnoosina käsittääkseni kaksoismasennus, joka on aika tuntematon diagnoosi. Siihen kuuluu vakavia masennusjaksoja, joiden välissä on jatkuvaa vuosia kestävää lievää masennusta eli dystymiaa. Tuolla tuntuisi olevan yhteys kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, etenkin 2-tyyppiin.

      • knowing the facts

        "synnytyksen jälkeinen masennus on varmasti kannattavaa hoitaa lääkityksellä"

        Olen eri mieltä. Mikä olisi lapsen ja perheen terveyden kannalta riskialttiimpaa kuin lääkitä imettävä äiti psykoaktiivisilla aineilla, jotka voivat aiheuttaa osalle maniaa, psykoottisuutta, masentuneisuutta, ahdistusta ja pahimmillaan itsetuhoisuutta. Synnytyksen jälkeiseen masennukseen tarvitsee läheisten tukea, turvaa ja kumppanin huomiota sekä omaa rauhaa. Perhe/pariterapiaan tai vastaavaan voi hakeutua, jos tuntuu, että ei kumppanin tai muut omat tukitoimet riitä. Näin sanoisin ja väitän, että myös humaani lääkäri sanoisi.


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        "synnytyksen jälkeinen masennus on varmasti kannattavaa hoitaa lääkityksellä"

        Olen eri mieltä. Mikä olisi lapsen ja perheen terveyden kannalta riskialttiimpaa kuin lääkitä imettävä äiti psykoaktiivisilla aineilla, jotka voivat aiheuttaa osalle maniaa, psykoottisuutta, masentuneisuutta, ahdistusta ja pahimmillaan itsetuhoisuutta. Synnytyksen jälkeiseen masennukseen tarvitsee läheisten tukea, turvaa ja kumppanin huomiota sekä omaa rauhaa. Perhe/pariterapiaan tai vastaavaan voi hakeutua, jos tuntuu, että ei kumppanin tai muut omat tukitoimet riitä. Näin sanoisin ja väitän, että myös humaani lääkäri sanoisi.

        @knowing the facts: Voisitko lopettaa noiden valheiden levittämisen? Joku saattaa jopa uskoa niitä ja joutua ongelmiin sinun takiasi.


      • Now we are free
        bipo112 kirjoitti:

        @knowing the facts: Voisitko lopettaa noiden valheiden levittämisen? Joku saattaa jopa uskoa niitä ja joutua ongelmiin sinun takiasi.

        Voisitko itse lopettaa juttujesi levittämisen samalla perusteella? Ymmärrätkö, että kaikki eivät mene sekaisin kuten sinä ilman lääkkeitä, jotkut pärjäävät mainiosti ilmankin samoilla diagnooseilla. Ihmiset ovat erilaisia, jos sinä et pärjää ilman lääkkeitä, niin ehkä sinulle on parempi syödä lääkkeitä, mutta turha sinun näin monimutkaisessa asiassa on alkaa neuvoa ihmisiä, jotka osaavat hoitaa asiansa muutenkin. Ymmärrätkö, että kaikki eivät mene sellaiseen psykoosiin lääkkeiden lopettamisesta kuin sinä menet, jotkut osaavat hallita tilanteen tai lääkkeiden lopettamisen paremmin kuin sinä?

        Mahdollisimman objektiivista tietoa ja mahdollisimman paljon vapautta valita. Informed consent.


      • knowing the facts

        "mania alkoi SNRI-lääkkeen suuren annosnoston jälkeen"

        Unohdin kommentoida tähän viime viestissäni. Kyseessä hyvin todennäköisesti ollut lääkemania. Ilmeisesti tiesit jo tämän, mutta en ollut varma.


      • bipo112
        Now we are free kirjoitti:

        Voisitko itse lopettaa juttujesi levittämisen samalla perusteella? Ymmärrätkö, että kaikki eivät mene sekaisin kuten sinä ilman lääkkeitä, jotkut pärjäävät mainiosti ilmankin samoilla diagnooseilla. Ihmiset ovat erilaisia, jos sinä et pärjää ilman lääkkeitä, niin ehkä sinulle on parempi syödä lääkkeitä, mutta turha sinun näin monimutkaisessa asiassa on alkaa neuvoa ihmisiä, jotka osaavat hoitaa asiansa muutenkin. Ymmärrätkö, että kaikki eivät mene sellaiseen psykoosiin lääkkeiden lopettamisesta kuin sinä menet, jotkut osaavat hallita tilanteen tai lääkkeiden lopettamisen paremmin kuin sinä?

        Mahdollisimman objektiivista tietoa ja mahdollisimman paljon vapautta valita. Informed consent.

        Kertoisitko, miten susta tuli tommonen? Mikä on tarinasi? Minä jo kerroin lyhyesti omani. Enkä ole muuten vielä kokeillut lopettaa lääkitystäni, joten en tiedä pärjäisinkö ilman vai en. Olen sairastanut vain yhden psykoosin, jota ennen en käyttänyt bipo-lääkkeitä.

        Kaikkien on hyvä tietää, että monet varsin älykkäät ja yleensä rationaalisesti toimivat ihmiset ovat uskoneet, että pärjäävät ilman lääkitystä, lopettaneet lääkkeet ja ryssineet sitten taas asiansa maniassa. Jos on voimakas tunne, että on elämänsä kunnossa ja psyykkisesti terveempi kuin koskaan, niin järkevä ajattelu voi kadota kokonaan. Siinä ei auta, vaikka kuinka joskus vannoi, että hallitsee itsensä. Enkä nyt väitä, että kaikki bipot tarvitsevat lääkityksen. Tyhmää jutuissasi on se, että liioittelet lääkkeiden haittoja ja kannustat lääkitystä tarvitsevia lopettamaan hoitonsa.

        Kannattaa lukea Kay Redfield Jamisonin kirja Levoton mieli - Maanis-depressiivisen psykologin muistelmat. Siinä on malliesimerkki älykkäästä alan asiantuntijasta, joka sekoilee moneen kertaan lopetettuaan litiumin.


      • Now we are free
        bipo112 kirjoitti:

        Kertoisitko, miten susta tuli tommonen? Mikä on tarinasi? Minä jo kerroin lyhyesti omani. Enkä ole muuten vielä kokeillut lopettaa lääkitystäni, joten en tiedä pärjäisinkö ilman vai en. Olen sairastanut vain yhden psykoosin, jota ennen en käyttänyt bipo-lääkkeitä.

        Kaikkien on hyvä tietää, että monet varsin älykkäät ja yleensä rationaalisesti toimivat ihmiset ovat uskoneet, että pärjäävät ilman lääkitystä, lopettaneet lääkkeet ja ryssineet sitten taas asiansa maniassa. Jos on voimakas tunne, että on elämänsä kunnossa ja psyykkisesti terveempi kuin koskaan, niin järkevä ajattelu voi kadota kokonaan. Siinä ei auta, vaikka kuinka joskus vannoi, että hallitsee itsensä. Enkä nyt väitä, että kaikki bipot tarvitsevat lääkityksen. Tyhmää jutuissasi on se, että liioittelet lääkkeiden haittoja ja kannustat lääkitystä tarvitsevia lopettamaan hoitonsa.

        Kannattaa lukea Kay Redfield Jamisonin kirja Levoton mieli - Maanis-depressiivisen psykologin muistelmat. Siinä on malliesimerkki älykkäästä alan asiantuntijasta, joka sekoilee moneen kertaan lopetettuaan litiumin.

        En ole lähettänyt tähän ketjuun kuin yhden yhden viestin, miksi puhut kuin tietäisit minusta enemmänkin, kuin olisin väittänyt tuollaisia? En ole tuo nimimerkki "knowing the facts". Olen ollut useamman vuoden ilman lääkkeitä ja diagnoosini aikaisemmin olivat esimerkiksi bipolar ja skitsofrenia. Voin varsin hyvin. En ala tässä yhteydessä kirjoittaa asiasta enempiä, myöhemmin ehkä esimerkiksi kirjan tai blogin muodossa. Ehkä nykyisessä tilanteessa useat vakavamman diagnoosin saaneet tosiaan tarvitsevat edes jotain lääkitystä, mutta selvästi ihmisiä lääkitään aivan liikaa ja se aiheuttaa isoja ongelmia. On paljon ihmisiä, jotka pärjäävät paremmin vähemmällä tai ilman lääkitystä, vastoin lääkärin ohjeita. On todennäköisesti myös ihmisiä, jotka pärjäisivät paremmin ilman tai vähemmällä lääkityksellä. Jos hoito olisi toisenlaista, niin varmastikin suurempi osa ihmisistä pärjäisi ilman lääkkeitä ja voisi paremmin.


      • bipo112
        Now we are free kirjoitti:

        En ole lähettänyt tähän ketjuun kuin yhden yhden viestin, miksi puhut kuin tietäisit minusta enemmänkin, kuin olisin väittänyt tuollaisia? En ole tuo nimimerkki "knowing the facts". Olen ollut useamman vuoden ilman lääkkeitä ja diagnoosini aikaisemmin olivat esimerkiksi bipolar ja skitsofrenia. Voin varsin hyvin. En ala tässä yhteydessä kirjoittaa asiasta enempiä, myöhemmin ehkä esimerkiksi kirjan tai blogin muodossa. Ehkä nykyisessä tilanteessa useat vakavamman diagnoosin saaneet tosiaan tarvitsevat edes jotain lääkitystä, mutta selvästi ihmisiä lääkitään aivan liikaa ja se aiheuttaa isoja ongelmia. On paljon ihmisiä, jotka pärjäävät paremmin vähemmällä tai ilman lääkitystä, vastoin lääkärin ohjeita. On todennäköisesti myös ihmisiä, jotka pärjäisivät paremmin ilman tai vähemmällä lääkityksellä. Jos hoito olisi toisenlaista, niin varmastikin suurempi osa ihmisistä pärjäisi ilman lääkkeitä ja voisi paremmin.

        No miksi sitten vastasit viestiin, jonka olin selvästi osoittanut toiselle? Todennäköisesti samat jutut koskee kyllä suakin. Etkö näe mitään sairasta tuossa, että et pysty täällä kirjoittamaan enempiä, mutta kirjan voisit kirjoittaa?


      • Now we are free
        bipo112 kirjoitti:

        No miksi sitten vastasit viestiin, jonka olin selvästi osoittanut toiselle? Todennäköisesti samat jutut koskee kyllä suakin. Etkö näe mitään sairasta tuossa, että et pysty täällä kirjoittamaan enempiä, mutta kirjan voisit kirjoittaa?

        En näe sairasta siinä. Näetkö "sairasta" paljonkin ympäröivässä maailmassa? Elämäsi mahtaa olla aika ikävää. En kirjoita tänne enempää sen vuoksi, että se olisi ajan tuhlausta.


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        "mania alkoi SNRI-lääkkeen suuren annosnoston jälkeen"

        Unohdin kommentoida tähän viime viestissäni. Kyseessä hyvin todennäköisesti ollut lääkemania. Ilmeisesti tiesit jo tämän, mutta en ollut varma.

        Taidamme elää eri maailmoissa. Onko meillä sittenkin olemassa rinnakkaistodellisuuksia, samaan aikaan? Mitenköhän pääsisi puolelta toiselle? Minä ainakin valitsisin heti toisen todellisuuden, jos se olisi mahdollista.

        Minun kokemassani maailmassa lääkemaniaa ei taida olla olemassa. Googlaamalla ensimmäiset kolme hakutulosta ohjaavat tänne luotettavuudestaan vähemmän tunnetulle Suomi24:lle. Keksitkö lääkemanian itse vai lukemalla muita ketjuja?

        Mielestäni yksi luotettavimmista suomenkielisistä lääketieteen tietolähteistä on Duodecimin Terveyskirjasto. Katso http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=lam00039#s3 Siellä kerrotaan seuraavaa: "Ainakin venlafaksiini ja oletettavasti myös muut SNRI-lääkkeet voivat johtaa SSRI-lääkkeitä useammin siihen, että kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivän potilaan depressio kääntyy hypomaniaksi tai maniaksi. Tämän vuoksi SNRI-lääkkeitä ei tule yleensä käyttää kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa ilman samanaikaista mielialan tasaajaa." Luuletko, että "lääkemaniasta" kärsivät ovat jotain poikkeustapauksia vai mitä ihmettä?


      • bipo112
        Now we are free kirjoitti:

        En näe sairasta siinä. Näetkö "sairasta" paljonkin ympäröivässä maailmassa? Elämäsi mahtaa olla aika ikävää. En kirjoita tänne enempää sen vuoksi, että se olisi ajan tuhlausta.

        No ei sitten. Ei sun tietenkään ole pakko kertoa enempää, jos et halua. Teet minut iloiseksi, kun näköjään mun juttujen lukeminen ei ole ajan tuhlausta, ilmeisesti.

        Ja siis joo, kyllä maailma on sairas. En perustele nyt enempää.


      • EV258-W
        bipo112 kirjoitti:

        Taidamme elää eri maailmoissa. Onko meillä sittenkin olemassa rinnakkaistodellisuuksia, samaan aikaan? Mitenköhän pääsisi puolelta toiselle? Minä ainakin valitsisin heti toisen todellisuuden, jos se olisi mahdollista.

        Minun kokemassani maailmassa lääkemaniaa ei taida olla olemassa. Googlaamalla ensimmäiset kolme hakutulosta ohjaavat tänne luotettavuudestaan vähemmän tunnetulle Suomi24:lle. Keksitkö lääkemanian itse vai lukemalla muita ketjuja?

        Mielestäni yksi luotettavimmista suomenkielisistä lääketieteen tietolähteistä on Duodecimin Terveyskirjasto. Katso http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=lam00039#s3 Siellä kerrotaan seuraavaa: "Ainakin venlafaksiini ja oletettavasti myös muut SNRI-lääkkeet voivat johtaa SSRI-lääkkeitä useammin siihen, että kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivän potilaan depressio kääntyy hypomaniaksi tai maniaksi. Tämän vuoksi SNRI-lääkkeitä ei tule yleensä käyttää kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa ilman samanaikaista mielialan tasaajaa." Luuletko, että "lääkemaniasta" kärsivät ovat jotain poikkeustapauksia vai mitä ihmettä?

        Hyvin on bipo112 aivopesty uskomaan lääkkeiden parantavaan voimaan.

        Oletko selvillä siitä ketkä ja mitkä tahot ovat Duodecimin Terveyskirjaston takana? Paljastan Sinulle, että lääkeyhtiöiden voitelemat psykiatrit.

        Miten relevanttia tietoa tuolta saakin, on ihan jokaisen itsensä päätettävissä.

        Kukaan ei voi tulla toiselle sanomaan milloin henkilön toiminta on hypomaanista, etenkään ihmistä tuntematta. Tietenkin jos ryyppää rahansa ja perhe jää ilman ruokaa tai laskut ja maksut maksamatta ollaan varmasti raja ylitetty... mutta

        kun tuolta mainitesemastasi tietölähteestä saa lukea aivan höpöhöpöjä.

        Aivan päätön ja älytön Käypä hoitosuositus on kaksisuuntaisen hoito-ohjeena tämäkin ettei työmatka saisi olla pitkä (?) Mikä viisaus tuon takana on olevinaan? Tai että kaksisuuntaista sairastavan on hankittava joululahjat hyvissä ajoin (?)

        En ymmärrä oikeasti mikä pointti näissäkin suosituksissa on, vaikuttaa moiset lauseet aivan naiveilta.

        Bipo112 on todennäköisesti niin vahvan ja todellisuudentajun sekoittavan lääkityksen alaisena ettei osaa enää kyseenalaistaa mitään. Se, että syö aivotoimintaa lamaavia lääkkeitä ei mielestäni ole sairaudenhoitoa. Tuo on suurta tietämättömyyttä ja sokeaa lapsenomaista uskoa psykiatriaan.

        Kuvitteleeko tämä lampaaksi lääkitty ressukka, että häntä hoitavat lääkärit ja hoitajat elävät kuten psykiatrian oppikirjoissa vaaditaan bipoja elämään?

        Minä en kannusta vetämään övereitä vaan ottamaan elämän hallintaan ja sitä kautta elämään normaalia arkielämää, sen tuomine iloineen (ei ole hypoa) ja suruineen.

        Tiedän kokemuksesta, että psykiatrit ja mt-toimistot mielellään syöttävät mielisairas teemaa kaikille siellä asioiville, toiset tähän halpaan lankeavat ja uskovat täysin mitä heille syötetään totuutena.

        Mutta miten vain, jos haluaa elää lääkittynä niin antaa mennä vain, mutta bipo112 sanoisin, että on todella epäasiallista täällä toitottaa ehdottomana totuutena sitä, että vain lääkittynä selviää, jos on diagnoosin saanut.

        Diagnoosin kun nykyisin saa kuka vaan, sillä aivan jokaisen elämässä on sen verran hypomaanisia jaksoja ja ajatuksia (jos vain kohdalle sattuu innokas psykiatri joka haluaa leikkiä jumalaa)

        Ei kaikki elämässä eteentulevat vastoinkäymiset ole mielisairautta, asiat monesti järjestyvät ja elämä jatkuu. Nykyisin kun avunhakemiskynnys niin matala, että apua haetaan ja tätä myöten paljon virhe diagnooseja tehdään.


      • Now we are free
        bipo112 kirjoitti:

        No ei sitten. Ei sun tietenkään ole pakko kertoa enempää, jos et halua. Teet minut iloiseksi, kun näköjään mun juttujen lukeminen ei ole ajan tuhlausta, ilmeisesti.

        Ja siis joo, kyllä maailma on sairas. En perustele nyt enempää.

        Kävin ihan sattumalta katsomassa, että millaisia viestejä täällä on, mutta aikomukseni ei ole ole jäädä tänne väittelemään. Sanoin jo, että minulla oli joitain vuosia sitten bipo- ja skitso-diagnoosit, ei ole enää ja en syö lääkkeitä. En kuitenkaan ole kertomassa kenellekään, että hänen ei pidä syödä lääkkeitä tai muuta sellaista. Ymmärrätkö eron sinun näkemykseesi? Hetken olet sitä mieltä, että kenenkään ei pidä syödä lääkkeitä, nyt kun itse taas syöt lääkkeitä, olet sitä mieltä, että kaikkien pitää syödä lääkkeitä. Tuollainen ajattelu on jostain syystä muutenkin ihmisillä todella yleistä, tahdotaan kontrolloida ja määrätä muut tekemään juuri niin kuin itse tekee.


      • knowing the facts
        bipo112 kirjoitti:

        No miksi sitten vastasit viestiin, jonka olin selvästi osoittanut toiselle? Todennäköisesti samat jutut koskee kyllä suakin. Etkö näe mitään sairasta tuossa, että et pysty täällä kirjoittamaan enempiä, mutta kirjan voisit kirjoittaa?

        Olemme tosiaan eri henkilöitä, mutta "Now we are free":llä ja itselläni näyttäisi olevan saman suuntaisia ajatuksia näihin asioihin liittyen. Toki allekirjoitan vain sen mitä itse kirjoitan, mutta hyviä pointteja "Now we are free" olet ottanut esiin.


      • knowing the facts
        bipo112 kirjoitti:

        Taidamme elää eri maailmoissa. Onko meillä sittenkin olemassa rinnakkaistodellisuuksia, samaan aikaan? Mitenköhän pääsisi puolelta toiselle? Minä ainakin valitsisin heti toisen todellisuuden, jos se olisi mahdollista.

        Minun kokemassani maailmassa lääkemaniaa ei taida olla olemassa. Googlaamalla ensimmäiset kolme hakutulosta ohjaavat tänne luotettavuudestaan vähemmän tunnetulle Suomi24:lle. Keksitkö lääkemanian itse vai lukemalla muita ketjuja?

        Mielestäni yksi luotettavimmista suomenkielisistä lääketieteen tietolähteistä on Duodecimin Terveyskirjasto. Katso http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=lam00039#s3 Siellä kerrotaan seuraavaa: "Ainakin venlafaksiini ja oletettavasti myös muut SNRI-lääkkeet voivat johtaa SSRI-lääkkeitä useammin siihen, että kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivän potilaan depressio kääntyy hypomaniaksi tai maniaksi. Tämän vuoksi SNRI-lääkkeitä ei tule yleensä käyttää kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa ilman samanaikaista mielialan tasaajaa." Luuletko, että "lääkemaniasta" kärsivät ovat jotain poikkeustapauksia vai mitä ihmettä?

        Lääkemanialla tarkoitetaan lääkkeen aiheuttamaa maniaa. Lääkemania on kansankielinen nimi, lääketieteellisempi termi lienee iatrogeeninen mania. SSRI:den ja SNRI:den potilasohjeissa on kyllä varoitus siitä, että mania saattaa pamahtaa, jos näitä aineita vetää. Ja ei tarvitse olla mitään mielialaongelmaa tai 'mielisairautta' taustalla. Maniavaroitus on laitettu ainakin osassa ohjeista mystisesti haittavaikutusten yleisyyskategorisoinnissa kohtaan "Tuntematon".

        Duodecim on vähän niin ja näin ja oikeastaan kaikki tieto virallisista lähteistä mikä käsittelee psykiatriaa on yleensä epäluotettavaa, väärää tai suoraan korruptoitunutta. Oma suosikkipoimintani ym. linkistä Duodecimistä: "SNRI-lääkkeet eivät ole kovin toksisia"

        Lääkemaniasta kärsivät eivät ole todellakaan mitään poikkeuksia. Se on ilmeisen yleistä. Olen lukenut kirjallisuudesta, että kliinisissä tutkimuksissa peräti hurjat ~30% testipotilaista sai maanisen kohtauksen eräästä testatusta SSRI:stä.


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        Lääkemanialla tarkoitetaan lääkkeen aiheuttamaa maniaa. Lääkemania on kansankielinen nimi, lääketieteellisempi termi lienee iatrogeeninen mania. SSRI:den ja SNRI:den potilasohjeissa on kyllä varoitus siitä, että mania saattaa pamahtaa, jos näitä aineita vetää. Ja ei tarvitse olla mitään mielialaongelmaa tai 'mielisairautta' taustalla. Maniavaroitus on laitettu ainakin osassa ohjeista mystisesti haittavaikutusten yleisyyskategorisoinnissa kohtaan "Tuntematon".

        Duodecim on vähän niin ja näin ja oikeastaan kaikki tieto virallisista lähteistä mikä käsittelee psykiatriaa on yleensä epäluotettavaa, väärää tai suoraan korruptoitunutta. Oma suosikkipoimintani ym. linkistä Duodecimistä: "SNRI-lääkkeet eivät ole kovin toksisia"

        Lääkemaniasta kärsivät eivät ole todellakaan mitään poikkeuksia. Se on ilmeisen yleistä. Olen lukenut kirjallisuudesta, että kliinisissä tutkimuksissa peräti hurjat ~30% testipotilaista sai maanisen kohtauksen eräästä testatusta SSRI:stä.

        Sä vaan sitkeästi jaksat puhua p@skaa. Katsopa esim. venlafaksiinin valmisteyhteenveto: http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/2/11062972.pdf Haittavaikutuksena mania kuuluu ryhmään harvinaiset eli 0,01-0,1 prosenttia. Siis enimmilläänkin suuruusluokka on promilleissa. Ja SNRI-lääke aiheuttaa maniaa herkemmin kuin SSRI. Jos vielä väität jotain, niin laita linkki lähteeseen, kiitos.

        Ihan tiedoksi vaan, että suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys. Kyllä mä luotan mieluummin siihen, kuin kaikenlaisten hullujen päästään keksimiin juttuihin.

        Ja sanon vielä, että se maininta SNRI-lääkkeiden toksisuudesta tarkoittaa sitä, että niillä on todella vaikeaa tehdä itsemurhaa, toisin kuin esim. litiumilla. Vesikin aiheuttaa myrkytyksen, jos sitä vetää ämpärikaupalla.


      • bipo112
        EV258-W kirjoitti:

        Hyvin on bipo112 aivopesty uskomaan lääkkeiden parantavaan voimaan.

        Oletko selvillä siitä ketkä ja mitkä tahot ovat Duodecimin Terveyskirjaston takana? Paljastan Sinulle, että lääkeyhtiöiden voitelemat psykiatrit.

        Miten relevanttia tietoa tuolta saakin, on ihan jokaisen itsensä päätettävissä.

        Kukaan ei voi tulla toiselle sanomaan milloin henkilön toiminta on hypomaanista, etenkään ihmistä tuntematta. Tietenkin jos ryyppää rahansa ja perhe jää ilman ruokaa tai laskut ja maksut maksamatta ollaan varmasti raja ylitetty... mutta

        kun tuolta mainitesemastasi tietölähteestä saa lukea aivan höpöhöpöjä.

        Aivan päätön ja älytön Käypä hoitosuositus on kaksisuuntaisen hoito-ohjeena tämäkin ettei työmatka saisi olla pitkä (?) Mikä viisaus tuon takana on olevinaan? Tai että kaksisuuntaista sairastavan on hankittava joululahjat hyvissä ajoin (?)

        En ymmärrä oikeasti mikä pointti näissäkin suosituksissa on, vaikuttaa moiset lauseet aivan naiveilta.

        Bipo112 on todennäköisesti niin vahvan ja todellisuudentajun sekoittavan lääkityksen alaisena ettei osaa enää kyseenalaistaa mitään. Se, että syö aivotoimintaa lamaavia lääkkeitä ei mielestäni ole sairaudenhoitoa. Tuo on suurta tietämättömyyttä ja sokeaa lapsenomaista uskoa psykiatriaan.

        Kuvitteleeko tämä lampaaksi lääkitty ressukka, että häntä hoitavat lääkärit ja hoitajat elävät kuten psykiatrian oppikirjoissa vaaditaan bipoja elämään?

        Minä en kannusta vetämään övereitä vaan ottamaan elämän hallintaan ja sitä kautta elämään normaalia arkielämää, sen tuomine iloineen (ei ole hypoa) ja suruineen.

        Tiedän kokemuksesta, että psykiatrit ja mt-toimistot mielellään syöttävät mielisairas teemaa kaikille siellä asioiville, toiset tähän halpaan lankeavat ja uskovat täysin mitä heille syötetään totuutena.

        Mutta miten vain, jos haluaa elää lääkittynä niin antaa mennä vain, mutta bipo112 sanoisin, että on todella epäasiallista täällä toitottaa ehdottomana totuutena sitä, että vain lääkittynä selviää, jos on diagnoosin saanut.

        Diagnoosin kun nykyisin saa kuka vaan, sillä aivan jokaisen elämässä on sen verran hypomaanisia jaksoja ja ajatuksia (jos vain kohdalle sattuu innokas psykiatri joka haluaa leikkiä jumalaa)

        Ei kaikki elämässä eteentulevat vastoinkäymiset ole mielisairautta, asiat monesti järjestyvät ja elämä jatkuu. Nykyisin kun avunhakemiskynnys niin matala, että apua haetaan ja tätä myöten paljon virhe diagnooseja tehdään.

        Olet paranoidinen. Etkö tosiaan huomaa sitä itse ollenkaan?


      • knowing the facts
        bipo112 kirjoitti:

        Sä vaan sitkeästi jaksat puhua p@skaa. Katsopa esim. venlafaksiinin valmisteyhteenveto: http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/2/11062972.pdf Haittavaikutuksena mania kuuluu ryhmään harvinaiset eli 0,01-0,1 prosenttia. Siis enimmilläänkin suuruusluokka on promilleissa. Ja SNRI-lääke aiheuttaa maniaa herkemmin kuin SSRI. Jos vielä väität jotain, niin laita linkki lähteeseen, kiitos.

        Ihan tiedoksi vaan, että suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys. Kyllä mä luotan mieluummin siihen, kuin kaikenlaisten hullujen päästään keksimiin juttuihin.

        Ja sanon vielä, että se maininta SNRI-lääkkeiden toksisuudesta tarkoittaa sitä, että niillä on todella vaikeaa tehdä itsemurhaa, toisin kuin esim. litiumilla. Vesikin aiheuttaa myrkytyksen, jos sitä vetää ämpärikaupalla.

        Linkki on Actaviksen venlafaksiinin ohjeeseen. Jos haluat todenmukaista tietoa joudut hakemaan sen puolueettomimmista lähteistä esim. kirjallisuudesta. Myyvän osapuolen oma tietolähde ei ole koskaan puolueeton. Sinun täytyy ymmärtää, että lääketehtaat eivät laita potilasohjeisiin kaikkia haittavaikutuksia tai niiden todenmukaista yleisyyttä ilman pakottamista. Kuka omaa tuotettaa haukkuisi. Esimerkiksi itsetuhoisuus, jota SSRI:t ja SNRI:t voivat aiheuttaa osalle käyttäjistä, tuli potilasohjeisiin vasta yli kymmenen vuotta niiden markkinoille tulon jälkeen vaikka teollisuudessa tästä vaikutuksesta tiedettiin jo 80-luvun puolivälissä.

        Kannattaa kirjoittaa joulupukille ja pyytää esimerkiksi kuuluisan amerikkalaispsykiatrin Peter Bregginin kirja Antidepressant Fact Book: What Your Doctor Won't Tell You About Prozac, Zoloft, Paxil, Celexa and Luvox. Pääset tästä hyvin alkuun. Kannattaa myös vierailla hänen nettisivuillaan sekä tsekata haastattelut ja videot, joita löytää sekä hänen sivultaan, että esimerkiksi YouTubesta. Videoita katselemalla pääset nopeasti kärryille ja alkuun tutkimuksissa.

        http://www.youtube.com/watch?v=TqMWm9ztlgA

        "Peter R. Breggin, MD, has been called "The Conscience of Psychiatry" for his many decades of successful efforts to reform the mental health field. His scientific and educational work has provided the foundation for modern criticism of psychiatric drugs and ECT, and leads the way in promoting more caring and effective therapies."

        "Dr. Breggin acts as a medical expert in criminal, malpractice and product liability suits, often involving adverse drug effects such as suicide, violence, brain injury, death, and tardive dyskinesia. He began testifying in the early 1970s and has been qualified in court 85 times or more since 1987."

        Lähteestä breggin.com


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        Linkki on Actaviksen venlafaksiinin ohjeeseen. Jos haluat todenmukaista tietoa joudut hakemaan sen puolueettomimmista lähteistä esim. kirjallisuudesta. Myyvän osapuolen oma tietolähde ei ole koskaan puolueeton. Sinun täytyy ymmärtää, että lääketehtaat eivät laita potilasohjeisiin kaikkia haittavaikutuksia tai niiden todenmukaista yleisyyttä ilman pakottamista. Kuka omaa tuotettaa haukkuisi. Esimerkiksi itsetuhoisuus, jota SSRI:t ja SNRI:t voivat aiheuttaa osalle käyttäjistä, tuli potilasohjeisiin vasta yli kymmenen vuotta niiden markkinoille tulon jälkeen vaikka teollisuudessa tästä vaikutuksesta tiedettiin jo 80-luvun puolivälissä.

        Kannattaa kirjoittaa joulupukille ja pyytää esimerkiksi kuuluisan amerikkalaispsykiatrin Peter Bregginin kirja Antidepressant Fact Book: What Your Doctor Won't Tell You About Prozac, Zoloft, Paxil, Celexa and Luvox. Pääset tästä hyvin alkuun. Kannattaa myös vierailla hänen nettisivuillaan sekä tsekata haastattelut ja videot, joita löytää sekä hänen sivultaan, että esimerkiksi YouTubesta. Videoita katselemalla pääset nopeasti kärryille ja alkuun tutkimuksissa.

        http://www.youtube.com/watch?v=TqMWm9ztlgA

        "Peter R. Breggin, MD, has been called "The Conscience of Psychiatry" for his many decades of successful efforts to reform the mental health field. His scientific and educational work has provided the foundation for modern criticism of psychiatric drugs and ECT, and leads the way in promoting more caring and effective therapies."

        "Dr. Breggin acts as a medical expert in criminal, malpractice and product liability suits, often involving adverse drug effects such as suicide, violence, brain injury, death, and tardive dyskinesia. He began testifying in the early 1970s and has been qualified in court 85 times or more since 1987."

        Lähteestä breggin.com

        Yhden miehen kirjoitukset ovat verrattavissa lähinnä kaunokirjallisuuteen ja blogikirjoituksiin. En klikannut linkkiä.


      • knowing the facts
        bipo112 kirjoitti:

        Yhden miehen kirjoitukset ovat verrattavissa lähinnä kaunokirjallisuuteen ja blogikirjoituksiin. En klikannut linkkiä.

        Mitä, jos se yksi mies on Peter Breggin? Niin, sinun luulojesi mukaan Bregginhän oli ihan vain kuin joku kaunokirjailija tai naapurin blogisti.

        Vaikka lisäselvittely on turhaan niin silti piikittelen, kun annoit niin hyvän mahdollisuden. Et sitten tullut myöskään ajatelleeksi, että jokainen lehtijuttu ja tutkimusartikkeli on yhden tai muutaman henkilön kirjoittama. Ajattelit ilmeisesti, että sinua ei vakuuteta ellei kirjaa tai blogia ole kirjoittamassa kaikki maailman lääkärit yhdessä täydellisessä konsensuksessa.


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        Mitä, jos se yksi mies on Peter Breggin? Niin, sinun luulojesi mukaan Bregginhän oli ihan vain kuin joku kaunokirjailija tai naapurin blogisti.

        Vaikka lisäselvittely on turhaan niin silti piikittelen, kun annoit niin hyvän mahdollisuden. Et sitten tullut myöskään ajatelleeksi, että jokainen lehtijuttu ja tutkimusartikkeli on yhden tai muutaman henkilön kirjoittama. Ajattelit ilmeisesti, että sinua ei vakuuteta ellei kirjaa tai blogia ole kirjoittamassa kaikki maailman lääkärit yhdessä täydellisessä konsensuksessa.

        Mitä tarkoitat, että "se yksi mies"? Seuraatko häntä kuin jotain Jeesusta vai? Esim. neurologi Nina Bjelogrlic-Laakso väitti HPV-rokotetta hengenvaaralliseksi. Tämä aiheutti aivan turhaa kohua ja huolta. Hän ei ole edes oikealla erikoisalalla, mutta häntä uskottiin, koska onhan hän lääkäri. Koulutus ei todellakaan ole tae siitä, etteikö ihminen voisi kertoa valheita.

        Et taida tietää juuri mitään tieteellisen tutkimuksen tekemisestä, joten tuosta on turha vääntää enempää. Oletko edes koskaan lukenut lääketieteellistä EBM (evidence based medicine) artikkelia? Lähes joka lauseen jälkeen kerrotaan väitteen lähde. Jokaisessa tutkimuksessa ja mm. Käypä hoito -suosituksessa viitataan lukemattomiin muihin tieteellisiin artikkeleihin. Tutkimukset eivät todellakaan ole muutaman henkilön tuotosta.

        Alan ihmetellä, miksi edes kirjoittelen tänne, kun foorumi on täynnä sinunlaisia kouluttamattomia idiootteja.


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        Olemme tosiaan eri henkilöitä, mutta "Now we are free":llä ja itselläni näyttäisi olevan saman suuntaisia ajatuksia näihin asioihin liittyen. Toki allekirjoitan vain sen mitä itse kirjoitan, mutta hyviä pointteja "Now we are free" olet ottanut esiin.

        Teitä onkin ihan liikaa. Osittain siksi lähdin yhden miehen sotaan.


      • knowing the facts
        bipo112 kirjoitti:

        Mitä tarkoitat, että "se yksi mies"? Seuraatko häntä kuin jotain Jeesusta vai? Esim. neurologi Nina Bjelogrlic-Laakso väitti HPV-rokotetta hengenvaaralliseksi. Tämä aiheutti aivan turhaa kohua ja huolta. Hän ei ole edes oikealla erikoisalalla, mutta häntä uskottiin, koska onhan hän lääkäri. Koulutus ei todellakaan ole tae siitä, etteikö ihminen voisi kertoa valheita.

        Et taida tietää juuri mitään tieteellisen tutkimuksen tekemisestä, joten tuosta on turha vääntää enempää. Oletko edes koskaan lukenut lääketieteellistä EBM (evidence based medicine) artikkelia? Lähes joka lauseen jälkeen kerrotaan väitteen lähde. Jokaisessa tutkimuksessa ja mm. Käypä hoito -suosituksessa viitataan lukemattomiin muihin tieteellisiin artikkeleihin. Tutkimukset eivät todellakaan ole muutaman henkilön tuotosta.

        Alan ihmetellä, miksi edes kirjoittelen tänne, kun foorumi on täynnä sinunlaisia kouluttamattomia idiootteja.

        En lähde kommentoimaan mitä Nina Zysckowicz-Laakso on sanonut tai ei ole sanonut. Hän puhui muistaakseni rokotteista, ei psykiatrisista lääkkeistä. Jos viitsisit tutustua mainitsemaani henkilöön et selittäisi mitään noin hassua.

        Kiitos vain, tiedän mitä lähteet ovat ja olen oppinut erittäin lähdekriittiseksi. Sinunkin kanattaa. En osaa ottaa kantaa siihen kuinka monen henkilön kannan perusteella käypähoitosuositukset missäkin yhteydessä muodostetaan, mutta jos olet yhtään seurannut uutisia viime päivinä niin tiedät, että niiden laatijat ovat lähes kauttaaltaan lääketeollisuuden ostamia. Saman tiedot saat toki rehellisestä kirjallisuudesta ja kirjoituksista, jos viitsit lukea.


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        En lähde kommentoimaan mitä Nina Zysckowicz-Laakso on sanonut tai ei ole sanonut. Hän puhui muistaakseni rokotteista, ei psykiatrisista lääkkeistä. Jos viitsisit tutustua mainitsemaani henkilöön et selittäisi mitään noin hassua.

        Kiitos vain, tiedän mitä lähteet ovat ja olen oppinut erittäin lähdekriittiseksi. Sinunkin kanattaa. En osaa ottaa kantaa siihen kuinka monen henkilön kannan perusteella käypähoitosuositukset missäkin yhteydessä muodostetaan, mutta jos olet yhtään seurannut uutisia viime päivinä niin tiedät, että niiden laatijat ovat lähes kauttaaltaan lääketeollisuuden ostamia. Saman tiedot saat toki rehellisestä kirjallisuudesta ja kirjoituksista, jos viitsit lukea.

        Mitäköhän uutisia viime päivinä tarkoitat? Oliko Iltalehdessä vai?


      • knowing the facts
        bipo112 kirjoitti:

        Mitäköhän uutisia viime päivinä tarkoitat? Oliko Iltalehdessä vai?

        Olet kyllä yksi suurimmista taliaivoista, jonka olen millään keskustelupalstalla tavannut. :) Oma on tappiosi, mitä minä sulle rautalangasta vääntämään. Onnea valitsemallasi tiellä.


      • mitäämaniaaooo
        knowing the facts kirjoitti:

        Olemme tosiaan eri henkilöitä, mutta "Now we are free":llä ja itselläni näyttäisi olevan saman suuntaisia ajatuksia näihin asioihin liittyen. Toki allekirjoitan vain sen mitä itse kirjoitan, mutta hyviä pointteja "Now we are free" olet ottanut esiin.

        saman kirjoittajan tekeleet noi on. `kieku ja kaiku` taas vauhdissa :D


      • vähä tsemppii hei
        knowing the facts kirjoitti:

        Olet kyllä yksi suurimmista taliaivoista, jonka olen millään keskustelupalstalla tavannut. :) Oma on tappiosi, mitä minä sulle rautalangasta vääntämään. Onnea valitsemallasi tiellä.

        Nolo klikkailee itellensä.. vai ainii se oliki se Kaiku, ei Kieku..


    • bipo112

      Antipsykiatristit ovat pahempia kuin kiihkouskovaiset. Heidänlaiset urpot levittävät valheita myös rokotteiden, ehkäisypillereiden ja sydänlääkkeiden haittavaikutuksista. Heidän takia maailmalla esiintyy ehkäistävissä olevia sairauksia. Yhteiskuntaan syntyy myös ei-toivottuja ihmisiä ja tehdään abortteja, jotka voidaan rinnastaa ihmisen tappamiseen.

      Joku sanoo, ettei kiellä ketään käyttämästä lääkkeitä. Kuvitelkaapa tilanne, jossa olet nälkäinen ja pyödässä on ruokaa. Isäntä sanoo, että sitä ei saa syödä. Toinen sanoo, että siinä on myrkyllisiä sieniä. Kumman sanomiset painaa enemmän?

      • knowing the facts

        Et taida erottaa antipsykiatrista liikettä käytössä olevia psykiatrisia toimintamenetelmiä kritisoivista ihmisistä. Rokotteet, ehkäisypillerit ja sydänlääkkeet eivät sitten enää edes kuulu psykiatrian alaan, joten tässä kohtaa menee jo ihan alatkin sekaisin.

        En ole varma ymmärsinkö oikein, mutta jos yrität verrata psykiatrisia lääkkeitä ravintoon sinulla menee asiat taas pahasti sekaisin. Ihminen menehtyy ilman ruokaa ja vettä, mutta ei ilman psykiatrisia lääkkeitä, jos niitä kaikkia kehtaa edes lääkkeiksi kutsua. Moni kylläkin menehtyy psykiatrisiin lääkkeisiin, mutta harva ruokaan, ellei tukehdu.


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        Et taida erottaa antipsykiatrista liikettä käytössä olevia psykiatrisia toimintamenetelmiä kritisoivista ihmisistä. Rokotteet, ehkäisypillerit ja sydänlääkkeet eivät sitten enää edes kuulu psykiatrian alaan, joten tässä kohtaa menee jo ihan alatkin sekaisin.

        En ole varma ymmärsinkö oikein, mutta jos yrität verrata psykiatrisia lääkkeitä ravintoon sinulla menee asiat taas pahasti sekaisin. Ihminen menehtyy ilman ruokaa ja vettä, mutta ei ilman psykiatrisia lääkkeitä, jos niitä kaikkia kehtaa edes lääkkeiksi kutsua. Moni kylläkin menehtyy psykiatrisiin lääkkeisiin, mutta harva ruokaan, ellei tukehdu.

        itsemurha = maniasta tai psykoosista johtuva fataali tapaturma = menehtyminen

        Älä takerru yksityiskohtiin.


      • knowing the facts
        bipo112 kirjoitti:

        itsemurha = maniasta tai psykoosista johtuva fataali tapaturma = menehtyminen

        Älä takerru yksityiskohtiin.

        Sinulla on kyllä nyt tuokin asia väärinymmärrettynä. Itsemurha voi olla manian tai psykoosin seuraamus, mutta ei siihen kumpaakaan tarvita. Et taida olla kiinnostunut ottamaan selvää tai tietämään asioista. Taitaa mennä kertomani tieto hukkaan sinun kohdallasi. Toivottavasti muut lukijat on viisaampia ja uskaltautuvat avaamaan linkkejä. Pelkäätkö, että nykyinen maailmankuvasi saattaisi sortua, jos uskallaudut tutkimaan asioita? Siinä ei ole mitään epänormaalia. Ensimmäisenä on päästävä eroon siitä asenteesta, että kieltäytyy uskomasta mitään muuta tai uutta. Monia pelkää löytää jotain mikä haastaa heidän nykyiset näkemykset, käsitykset, luulot ja tietouden ja haluavat tämän turvallisuuden tunteen vuoksi pysyä siinä uskossa kuin ovat tottuneet olemaan. Mutta vain ennakkoluulottamasti asioita tarkastelemalla ja tutkimalla voi löytää totuuden.


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        Sinulla on kyllä nyt tuokin asia väärinymmärrettynä. Itsemurha voi olla manian tai psykoosin seuraamus, mutta ei siihen kumpaakaan tarvita. Et taida olla kiinnostunut ottamaan selvää tai tietämään asioista. Taitaa mennä kertomani tieto hukkaan sinun kohdallasi. Toivottavasti muut lukijat on viisaampia ja uskaltautuvat avaamaan linkkejä. Pelkäätkö, että nykyinen maailmankuvasi saattaisi sortua, jos uskallaudut tutkimaan asioita? Siinä ei ole mitään epänormaalia. Ensimmäisenä on päästävä eroon siitä asenteesta, että kieltäytyy uskomasta mitään muuta tai uutta. Monia pelkää löytää jotain mikä haastaa heidän nykyiset näkemykset, käsitykset, luulot ja tietouden ja haluavat tämän turvallisuuden tunteen vuoksi pysyä siinä uskossa kuin ovat tottuneet olemaan. Mutta vain ennakkoluulottamasti asioita tarkastelemalla ja tutkimalla voi löytää totuuden.

        Katso aiempi viestini. Luovuta jo.

        Googlaapa vaikka "itsemurha masennus". Ekana tuloksena löytyy viittaus Duodecimin terveyskirjastoon, jossa on maallikolle tarkoitettu artikkeli itsemurhista. Siinä ei ole lähdeviitteitä, koska se on nimenomaan maallikolle tarkoitettu. Kuitenkin senkin lopussa mainitaan kuusi kirjaa, joista voi lukea aiheesta lisää. Tiedot perustuvat vuosikymmenien aikana tehtyihin lukemattomiin lääketieteellisiin tutkimuksiin.

        Itsemurhan taustasta: "Itsemurhan taustalla ovat usein mielenterveysongelmat. Itsemurhien ehkäisemiseksi on tärkeää, että masennus havaitaan ja hoidetaan asianmukaisesti, estetään alkoholisoitumiskehitys, hoidetaan alkoholiongelmat, otetaan hoidossa huomioon persoonallisuushäiriöihin liittyvät ongelmat, hoidetaan psykoositasoiset häiriöt tehokkaasti, tunnistetaan akuutit elämänkriisit ja niihin liittyvä itsemurhavaara sekä otetaan huomioon ruumiillisiin sairauksiin liittyvä psyykkinen hätä."

        "Yksilötasolla itsemurha on aina umpikujaan ajautuneen yksilön elämän traaginen loppu, joka vain hyvin harvoin perustuu rationaaliseen päätöksentekoon. Terveyspolitiikassamme ja terveydenhuoltomme etiikassa on hyväksytty periaate, jonka mukaan itsemurha tulisi aina pyrkiä ehkäisemään." Keksitkö tapoja, joilla psyykelääkkeet voitaisiin korvata?

        "Todennäköisin syy itsemurhien vähenemiseen on keskeisen riskitekijän, masennuksen, muuttuminen yleisesti hyväksytyksi mielenterveyden häiriöksi, joka voidaan havaita ja jota voidaan hoitaa tehokkaasti nykymenetelmin." Yksi merkittävä nykymenetelmä on psyykelääkkeiden käyttö.

        Voin hakea tarkempaakin tietoa, jos välttämättä haluat. Tuon kuvaamani haun osaa lapsikin tehdä.


      • knowing the facts
        bipo112 kirjoitti:

        Katso aiempi viestini. Luovuta jo.

        Googlaapa vaikka "itsemurha masennus". Ekana tuloksena löytyy viittaus Duodecimin terveyskirjastoon, jossa on maallikolle tarkoitettu artikkeli itsemurhista. Siinä ei ole lähdeviitteitä, koska se on nimenomaan maallikolle tarkoitettu. Kuitenkin senkin lopussa mainitaan kuusi kirjaa, joista voi lukea aiheesta lisää. Tiedot perustuvat vuosikymmenien aikana tehtyihin lukemattomiin lääketieteellisiin tutkimuksiin.

        Itsemurhan taustasta: "Itsemurhan taustalla ovat usein mielenterveysongelmat. Itsemurhien ehkäisemiseksi on tärkeää, että masennus havaitaan ja hoidetaan asianmukaisesti, estetään alkoholisoitumiskehitys, hoidetaan alkoholiongelmat, otetaan hoidossa huomioon persoonallisuushäiriöihin liittyvät ongelmat, hoidetaan psykoositasoiset häiriöt tehokkaasti, tunnistetaan akuutit elämänkriisit ja niihin liittyvä itsemurhavaara sekä otetaan huomioon ruumiillisiin sairauksiin liittyvä psyykkinen hätä."

        "Yksilötasolla itsemurha on aina umpikujaan ajautuneen yksilön elämän traaginen loppu, joka vain hyvin harvoin perustuu rationaaliseen päätöksentekoon. Terveyspolitiikassamme ja terveydenhuoltomme etiikassa on hyväksytty periaate, jonka mukaan itsemurha tulisi aina pyrkiä ehkäisemään." Keksitkö tapoja, joilla psyykelääkkeet voitaisiin korvata?

        "Todennäköisin syy itsemurhien vähenemiseen on keskeisen riskitekijän, masennuksen, muuttuminen yleisesti hyväksytyksi mielenterveyden häiriöksi, joka voidaan havaita ja jota voidaan hoitaa tehokkaasti nykymenetelmin." Yksi merkittävä nykymenetelmä on psyykelääkkeiden käyttö.

        Voin hakea tarkempaakin tietoa, jos välttämättä haluat. Tuon kuvaamani haun osaa lapsikin tehdä.

        Tiedän toki mikä on itsemurha ja mikä voi johtaa itsemurhaan tai itsemurha-ajatuksiin ilman Duodecimia. Se, että taustalla on yleensä mielenterveysongelmia ei tule yllätyksenä. Hyvin loogista.

        Psyykenlääkkeiden käyttöä voitaisiin hyvin vähentää huomattavasti ja lopettaa esimerkiksi kokonaan myrkyllisten SSRI/SNRI:den ja neuroleptejen käyttö. Akuuttina neurolepti voi olla ok, jos henkilö sellaisen haluaa ottaa. Bentsodiatsepiinit vielä menevät akuuttini ihan ok tämän hetkisen tietotaitoni mukaan mikäli tarvitaan rauhoittavaa ja henkilö haluaa rauhoittavan ottaa. Bentsotkin ovat hyvin haitallisia pitkässä käytössä ja osa niistä vielä koukuttaa todella nopeasti, joten nekään eivät ole ratkaisu kuin lyhyessä käytössä. Tilalle tulee saada keskusteluterapiaa ja elämän hallintaan liittyviä neuvojia, psykologeja ja terapeutteja. Ihmisten pitää oppia hallitsemaan elämän ja psyyken ongelmia ilman huumaavia, lamaavia tai stimuloivia aineita. Ne, kun eivät ikinä ratkaise niitä ongelmia mistä oireilu on lähtöisin.

        Yksi merkittävä nykymenetelmä, joka on aiheuttanut räjähdysmäisen mielenterveysongelmien kasvun on nimen omaan psyykenlääkkeiden käytön merkitsevä lisääntyminen. Myös Suomessa ihmisiä eläköityy ennätysvauhtia mielenterveysongelmista johtuvan työkyvyttömyyden myötä. Ilmiön taustalla on kasvava psyykenlääkkeiden käyttö. Myös ADHD-kamojen dealaus on kovassa nousussa. ADHD-diagnosointi kuulemma siirrettiin juuri vähän aikaa sitten pois neurologeilta, koska eivät ilmeisesti riittävän usein tee ADHD-diagnooseja. Tilalle otettiin lastenpsykiatrit, jotka mielellään laittavat joka lapsen pillereille, kunhan bonukset rullaa. Voimme odottaa kasvavia terveysongelmia myös näille lapsille ja nuorille. Amerikkalaistumme kovaa vauhtia yhdessä muiden Euroopan maiden kanssa, joka on todella epäterveellinen kehitys.


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        Tiedän toki mikä on itsemurha ja mikä voi johtaa itsemurhaan tai itsemurha-ajatuksiin ilman Duodecimia. Se, että taustalla on yleensä mielenterveysongelmia ei tule yllätyksenä. Hyvin loogista.

        Psyykenlääkkeiden käyttöä voitaisiin hyvin vähentää huomattavasti ja lopettaa esimerkiksi kokonaan myrkyllisten SSRI/SNRI:den ja neuroleptejen käyttö. Akuuttina neurolepti voi olla ok, jos henkilö sellaisen haluaa ottaa. Bentsodiatsepiinit vielä menevät akuuttini ihan ok tämän hetkisen tietotaitoni mukaan mikäli tarvitaan rauhoittavaa ja henkilö haluaa rauhoittavan ottaa. Bentsotkin ovat hyvin haitallisia pitkässä käytössä ja osa niistä vielä koukuttaa todella nopeasti, joten nekään eivät ole ratkaisu kuin lyhyessä käytössä. Tilalle tulee saada keskusteluterapiaa ja elämän hallintaan liittyviä neuvojia, psykologeja ja terapeutteja. Ihmisten pitää oppia hallitsemaan elämän ja psyyken ongelmia ilman huumaavia, lamaavia tai stimuloivia aineita. Ne, kun eivät ikinä ratkaise niitä ongelmia mistä oireilu on lähtöisin.

        Yksi merkittävä nykymenetelmä, joka on aiheuttanut räjähdysmäisen mielenterveysongelmien kasvun on nimen omaan psyykenlääkkeiden käytön merkitsevä lisääntyminen. Myös Suomessa ihmisiä eläköityy ennätysvauhtia mielenterveysongelmista johtuvan työkyvyttömyyden myötä. Ilmiön taustalla on kasvava psyykenlääkkeiden käyttö. Myös ADHD-kamojen dealaus on kovassa nousussa. ADHD-diagnosointi kuulemma siirrettiin juuri vähän aikaa sitten pois neurologeilta, koska eivät ilmeisesti riittävän usein tee ADHD-diagnooseja. Tilalle otettiin lastenpsykiatrit, jotka mielellään laittavat joka lapsen pillereille, kunhan bonukset rullaa. Voimme odottaa kasvavia terveysongelmia myös näille lapsille ja nuorille. Amerikkalaistumme kovaa vauhtia yhdessä muiden Euroopan maiden kanssa, joka on todella epäterveellinen kehitys.

        Hyväksyt siis bentsojen käytön, vaikka nimenomaan niitä käytetään myös huumausaineena. Lyhytaikaiseksi tarkoitettu käyttö pitkittyy hyvin herkästi ja ne aiheuttavat nopeasti riippuvuuden toisin kuin mielialalääkkeet.

        ADHD-lääkkeitä voivat määrätä vain lääkärit, jotka ovat erikoistuneet ADHD:n hoitoon. Ne todellakin voidaan rinnastaa huumausaineisiin.

        Epäilen, että olet erikoistunut trollaamiseen...


      • knowing the facts
        bipo112 kirjoitti:

        Hyväksyt siis bentsojen käytön, vaikka nimenomaan niitä käytetään myös huumausaineena. Lyhytaikaiseksi tarkoitettu käyttö pitkittyy hyvin herkästi ja ne aiheuttavat nopeasti riippuvuuden toisin kuin mielialalääkkeet.

        ADHD-lääkkeitä voivat määrätä vain lääkärit, jotka ovat erikoistuneet ADHD:n hoitoon. Ne todellakin voidaan rinnastaa huumausaineisiin.

        Epäilen, että olet erikoistunut trollaamiseen...

        Bentsodiatsepiinit ovat myös mielialalääkkeitä. Bentsoja käytetään huumausaine tarkoituksiin siksi, että niistä tulee hyvä olo monien käyttäjien mielestä. Miksikö SSRI:tä tai neuroleptejä ei käytetä? No, koska niistä tulee niin helvetin huono olo. Jopa narkkarit hylkivät SSRI:tä ja neuroleptejä, koska tietävät, että ne on hirveetä roskaa. Se mikä näistä aineista on laissa määritelty huumausaineeksi on vain poliittinen päätös. Huumaavia aineita ne ovat silti kaikki olimme me tai poliitikot, lainsäätäjät ja poliisi mitä mieltä tahansa.


      • knowing the facts
        knowing the facts kirjoitti:

        Bentsodiatsepiinit ovat myös mielialalääkkeitä. Bentsoja käytetään huumausaine tarkoituksiin siksi, että niistä tulee hyvä olo monien käyttäjien mielestä. Miksikö SSRI:tä tai neuroleptejä ei käytetä? No, koska niistä tulee niin helvetin huono olo. Jopa narkkarit hylkivät SSRI:tä ja neuroleptejä, koska tietävät, että ne on hirveetä roskaa. Se mikä näistä aineista on laissa määritelty huumausaineeksi on vain poliittinen päätös. Huumaavia aineita ne ovat silti kaikki olimme me tai poliitikot, lainsäätäjät ja poliisi mitä mieltä tahansa.

        Olen erikoistunut kansan herättämiseen.


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        Bentsodiatsepiinit ovat myös mielialalääkkeitä. Bentsoja käytetään huumausaine tarkoituksiin siksi, että niistä tulee hyvä olo monien käyttäjien mielestä. Miksikö SSRI:tä tai neuroleptejä ei käytetä? No, koska niistä tulee niin helvetin huono olo. Jopa narkkarit hylkivät SSRI:tä ja neuroleptejä, koska tietävät, että ne on hirveetä roskaa. Se mikä näistä aineista on laissa määritelty huumausaineeksi on vain poliittinen päätös. Huumaavia aineita ne ovat silti kaikki olimme me tai poliitikot, lainsäätäjät ja poliisi mitä mieltä tahansa.

        Narkkarit hylkivät SSRI:tä ja neuroleptejä, koska ne eivät ole huumaavia aineita. Toisekseen he eivät malta odottaa vaikutusta montaa viikkoa. Lisäksi mielialalääkkeet eivät aiheuta riippuvuutta, joka on tärkein syy narkkareiden huumeongelmille.


      • knowing the facts
        bipo112 kirjoitti:

        Narkkarit hylkivät SSRI:tä ja neuroleptejä, koska ne eivät ole huumaavia aineita. Toisekseen he eivät malta odottaa vaikutusta montaa viikkoa. Lisäksi mielialalääkkeet eivät aiheuta riippuvuutta, joka on tärkein syy narkkareiden huumeongelmille.

        Mitä mitä mitääh?! Lue se kirja, oikeesti.


      • eikaikkiroskaa
        knowing the facts kirjoitti:

        Tiedän toki mikä on itsemurha ja mikä voi johtaa itsemurhaan tai itsemurha-ajatuksiin ilman Duodecimia. Se, että taustalla on yleensä mielenterveysongelmia ei tule yllätyksenä. Hyvin loogista.

        Psyykenlääkkeiden käyttöä voitaisiin hyvin vähentää huomattavasti ja lopettaa esimerkiksi kokonaan myrkyllisten SSRI/SNRI:den ja neuroleptejen käyttö. Akuuttina neurolepti voi olla ok, jos henkilö sellaisen haluaa ottaa. Bentsodiatsepiinit vielä menevät akuuttini ihan ok tämän hetkisen tietotaitoni mukaan mikäli tarvitaan rauhoittavaa ja henkilö haluaa rauhoittavan ottaa. Bentsotkin ovat hyvin haitallisia pitkässä käytössä ja osa niistä vielä koukuttaa todella nopeasti, joten nekään eivät ole ratkaisu kuin lyhyessä käytössä. Tilalle tulee saada keskusteluterapiaa ja elämän hallintaan liittyviä neuvojia, psykologeja ja terapeutteja. Ihmisten pitää oppia hallitsemaan elämän ja psyyken ongelmia ilman huumaavia, lamaavia tai stimuloivia aineita. Ne, kun eivät ikinä ratkaise niitä ongelmia mistä oireilu on lähtöisin.

        Yksi merkittävä nykymenetelmä, joka on aiheuttanut räjähdysmäisen mielenterveysongelmien kasvun on nimen omaan psyykenlääkkeiden käytön merkitsevä lisääntyminen. Myös Suomessa ihmisiä eläköityy ennätysvauhtia mielenterveysongelmista johtuvan työkyvyttömyyden myötä. Ilmiön taustalla on kasvava psyykenlääkkeiden käyttö. Myös ADHD-kamojen dealaus on kovassa nousussa. ADHD-diagnosointi kuulemma siirrettiin juuri vähän aikaa sitten pois neurologeilta, koska eivät ilmeisesti riittävän usein tee ADHD-diagnooseja. Tilalle otettiin lastenpsykiatrit, jotka mielellään laittavat joka lapsen pillereille, kunhan bonukset rullaa. Voimme odottaa kasvavia terveysongelmia myös näille lapsille ja nuorille. Amerikkalaistumme kovaa vauhtia yhdessä muiden Euroopan maiden kanssa, joka on todella epäterveellinen kehitys.

        adhd lääkitys on yleensä potilaan elämän pelastus. Tai oikeastaan silloi elämä alkaa.

        mutta nuo väsyttävät lääkitykset ovat aivan eriasia jos ajatellaan elämän tason parantamista.


      • bipo112
        knowing the facts kirjoitti:

        Mitä mitä mitääh?! Lue se kirja, oikeesti.

        No en varmasti lue. Itse väität, että mielialalääkkeet ovat huumausaineita, mutta kuitenkaan narkkarit eivät niitä huumeena käytä. Monille narkkareille kelpaavat mitkä tahansa aineet, joista saa pään sekaisin. Kaikkea pitää kokeilla. Ei sen vaikutuksen tarvitse välttämättä olla mielihyvää aiheuttava. Katso vaikka: http://psyvault.net/viewtopic.php?f=2&t=1749 Tiivistelmänä voisi sanoa, että voivat käyttää Ketipinoria tehokkaana unilääkkeenä, mutta ovat todenneet sen huonoksi viihdekäyttöön.


      • sivuvaikutukset
        bipo112 kirjoitti:

        Narkkarit hylkivät SSRI:tä ja neuroleptejä, koska ne eivät ole huumaavia aineita. Toisekseen he eivät malta odottaa vaikutusta montaa viikkoa. Lisäksi mielialalääkkeet eivät aiheuta riippuvuutta, joka on tärkein syy narkkareiden huumeongelmille.

        Toinen syy hylkäämiseen on, että narkkarit tiedostavat neuroleptien ja SSRI:n sivuvaikutukset. Repokettunen kirjoittaa tieteellisiä tutkimustuloksia ja abzDeFg omaa myös tieteellisen ajattelun tämän (linkki) keskustelun vastauksissa:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11781142


      • SSRI rT3
        knowing the facts kirjoitti:

        Bentsodiatsepiinit ovat myös mielialalääkkeitä. Bentsoja käytetään huumausaine tarkoituksiin siksi, että niistä tulee hyvä olo monien käyttäjien mielestä. Miksikö SSRI:tä tai neuroleptejä ei käytetä? No, koska niistä tulee niin helvetin huono olo. Jopa narkkarit hylkivät SSRI:tä ja neuroleptejä, koska tietävät, että ne on hirveetä roskaa. Se mikä näistä aineista on laissa määritelty huumausaineeksi on vain poliittinen päätös. Huumaavia aineita ne ovat silti kaikki olimme me tai poliitikot, lainsäätäjät ja poliisi mitä mieltä tahansa.

        Kuten mainitsit, niistä tulee huono olo. Ne estävät T3V:tä muodostumasta lisäämällä haitallisen rT3:n määrää: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11617052
        Näin ollen ei muodostu hyvän olon tunnetta koskaan, jos käyttää SSRI:tä.


    • haiskahtaatyhmyys

      bipolle ihan oftopic olen sairastunut ehkäisypillereistä sidekudossairauteen niin mikä olet puhumaan lääkkeiden syömisen puolesta ilman kritiikin hyväksymistä?
      Lääkkeillä on sivuvaikutuksia vaiko vaikutuksia?

      Kuvottaa sellaiset bipot joista on tullut lääkeriippuvaisia ja lääkkeitä vedetään kaksin käsin ja kotona ollaan vaan neljän seinän sisällä. Sekö on parantumista lääkkeillä?

      • bipo112

        Mitä se muka todistaa, että sinä olet sairastunut johonkin tautiin käytettyäsi jotain lääkettä? Onko yhteys osoitettu tutkimuksissa? Sun tutkimukseen kuuluu tasan yksi henkilö. Ja siis mua V!TUTTAA VALHEIDEN LEVITTÄMINEN, kritiikki on eri asia.

        Vihjaatko, että minä olisin lääkeriippuvainen? Kerro, miten parannun ilman lääkkeitä? Saattaisi auttaa, jos vaikka ottaisit multa poskeen. Se on yksi mun ehdotuksista. Ehdotatko jotain parempaa? Huutelet puskista.


    • normibipo

      jep hullu se on

      • bipo112

        Niin on, kiitos tuesta!


    • Allekirjoituksia
    • juha123

      Bipo112lle tukea!
      Kerronpa tarinan avohoitolasta jossa tapasin aika monta bipoa. Monilla oli sama lääkitys kuin minullakin (depra, lamo jne). Kaikilla tuli samat sivuvaikutukset, vaikka % ohjeissa olikin promillen luokkaa.... että sillä lailla. Yhteensattumaa? Ei varmasti.

      Katsokaapas, alkuperäisissä tutkimuksissa, esim. Lamotrigiini, oli mukana noin 400 potilasta. Näistä 200 lopetti kokeen sivuvaikutusten takia. Loppujen lopuksi ainoastaan 75 raportoi että lääke auttoi.

      Elikkä 75/400 = 20%.
      Lumelääkkeen tehokkuus prosentti = 30 % (samassa tutkimuksessa)

      Sivuoireiden prosentit laskettiin niistä 75 potilaasta jotka olivat mukana loppuun saakka. EI kaikkien testanneiden kesken. Tällä tavalla saadaan markkinointiluvut kuntoon. Tämä on totta jokaikisen lääkkeen kanssa (litium, deprakine, lamotrigiini, ketipinori jne). Olen syönyt kaikkia ja lukenut tutkimukset.

      Tästä voidaan tieteellisesti päätellä että
      a) lumelääke on tehokkaampaa
      b) sivuvaikutukset ovat huomattavasti yleisempiä
      c) lääkevalmistaja valehtelee tietoisesti
      d) lääkärit eivät itse perehdy tutkimuksiin vaan uskovat mainoksiin
      e) potilas on liemessä

      Toinen bipo112 ilman apua.

      • knowing the facts

        "Kaikilla tuli samat sivuvaikutukset, vaikka % ohjeissa olikin promillen luokkaa.... että sillä lailla. Yhteensattumaa? Ei varmasti."

        Taisinkin jo aikaisemmin kirjoittaa siitä miten psykiatristen lääkeaineiden potilasohjeiden haittavaikutusten yleisyysilmoituksiin ei ole juurikaan luottaminen. Ne ovat hyvin usein virheellisiä, tahallaan harhaanjohtavia ja vaikutusten yleisyyttä on vähätelty rajusti valmistajan edun ajamiseksi.

        Tulee niin hyvä mielikuva, kun ajattelee teidän huomanneen yhdessä, että kaikilla on sama 0,0001% vaiva. Lääkeyhtiöt nauraa partaansa. :D

        "Tästä voidaan tieteellisesti päätellä että
        a) lumelääke on tehokkaampaa
        b) sivuvaikutukset ovat huomattavasti yleisempiä
        c) lääkevalmistaja valehtelee tietoisesti
        d) lääkärit eivät itse perehdy tutkimuksiin vaan uskovat mainoksiin
        e) potilas on liemessä"

        a) Jep
        b) Jep
        c) Jep
        d) Jep
        e) Jep


      • juha123
        knowing the facts kirjoitti:

        "Kaikilla tuli samat sivuvaikutukset, vaikka % ohjeissa olikin promillen luokkaa.... että sillä lailla. Yhteensattumaa? Ei varmasti."

        Taisinkin jo aikaisemmin kirjoittaa siitä miten psykiatristen lääkeaineiden potilasohjeiden haittavaikutusten yleisyysilmoituksiin ei ole juurikaan luottaminen. Ne ovat hyvin usein virheellisiä, tahallaan harhaanjohtavia ja vaikutusten yleisyyttä on vähätelty rajusti valmistajan edun ajamiseksi.

        Tulee niin hyvä mielikuva, kun ajattelee teidän huomanneen yhdessä, että kaikilla on sama 0,0001% vaiva. Lääkeyhtiöt nauraa partaansa. :D

        "Tästä voidaan tieteellisesti päätellä että
        a) lumelääke on tehokkaampaa
        b) sivuvaikutukset ovat huomattavasti yleisempiä
        c) lääkevalmistaja valehtelee tietoisesti
        d) lääkärit eivät itse perehdy tutkimuksiin vaan uskovat mainoksiin
        e) potilas on liemessä"

        a) Jep
        b) Jep
        c) Jep
        d) Jep
        e) Jep

        Mutta, samaan aikaan minun pitää lisätä että kun psykoosi seuraavan kerran iskee niin aion kyllä popsia niitä kamalia neuroleptejä. Miksi?

        Koska en ole löytänyt mitään muutakaan mikä auttaisi. Olen lääkefirmavastainen mutta olen myös realisti. Olen tietoinen että minulla on ongelma johon omat resurssini eivät riitä.


      • 907 - 567
        juha123 kirjoitti:

        Mutta, samaan aikaan minun pitää lisätä että kun psykoosi seuraavan kerran iskee niin aion kyllä popsia niitä kamalia neuroleptejä. Miksi?

        Koska en ole löytänyt mitään muutakaan mikä auttaisi. Olen lääkefirmavastainen mutta olen myös realisti. Olen tietoinen että minulla on ongelma johon omat resurssini eivät riitä.

        Juha 123. On oikein syödä lääkkeensä silloin, kun niistä saa avun ja ne helpottavat oloa.

        Meitä jotka voimme pahoin lääkityksen alaisena on myös joukko ja tuolloin on hyväksyttävä se seikka, että lääkkeet eivät sovi ja diagnoosi on mennyt pieleen.


    • juha123

      Tässä on minun lääkelistani sivuvaikutuksineen:

      Lithium - Lihasnykimistä ja kutinaa. Sen verran pahoja etten saanut nukuttua ollenkaan.

      Seroquel (tav. ja Prolong) - Apatia. En kiinnostunut mistään ja en halunnut tehdä mitään. Aivoissa ei tapahtunut mitään. Keskittymisvaikeuksia.

      Ketipinor - Nuijanukutus. Toimii mutta seuraava päivä menee täysin hukkaan väsymyksen takia.

      Olanzapin - Kordinaatio onglemia ja lihasnykimistä.

      Deprakine - Apatia ja seksihalu hävisi kokonaan. Poisti psykoottiset oireet.

      Elikkä olen syönyt kaikkia lääkkeitä joista on edes jotain näyttöä että ne voisivat toimia. Prosentit tosin ovat tutkimusten mukaan siinä 10-30% paikkeilla että lottoahan se on.

      Paska tilanne ja lääkärit/hoitajat eivät usko että puskemansa lääkkeet eivät toimi.

      • pospuspaspispys4324

        Nämä lääkkeet ovat "hyviä" koska eivät tapa vaikka ovatkin aika paskoja.

        Psykooseja ei ole kuin psykiatrian pääkopassa. Psykiatrinen ajattelutapa potilaista on mielisairasta ja täysin psykoottista kaikkien muiden paitsi kaikkein sekopäisimpien totaalihullujen kohdalla.

        Ja oikeuslaitos tukee tätä toimintaa..


    • psychiatry_kills

      Psykiatria on sosiaalista kontrollia ja kohtelee ihmisiä kuin eläimiä joiden toimintaa yritään muokata lääkkeillä piinaamalla (ja lopulta tapattaa). Käytännössä psykiatria on irvikuva lääketieteestä ja lääkitysten tarkoitus on yleensä aivan muuta kuin mitä he haluavat suoraan sanoa tai mitä maallikko voi luulla.

      Psykiatria ei ole lääketiedettä.

      SSRI is not medicine. Abilify kills. Safe yourself and do not think psychiatrists can help you.

      Unettomuuteen ja aivojen toimintaongelmiin tms. pitää käyttää neurologeja. Tai mieluummin lääkkeettömiä keinoja kuten joogaa tai meditaatiota jne.

      http://nonpsychiatry.wordpress.com/

      http://www.youtube.com/watch?v=g7rACI-WJEw

      • pispaspos43243

        http://www.youtube.com/watch?v=cc_wjp262RY

        Seroquel 300-400mg on kai jotenkin järkevä lääke mutta pseudotiedettä ne ovat kaikki. Lopetus kohtuu nopeasti kohti nollaa muutamassa viikossa alle 200mg annoksia tulee välttää.

        Abilify voi sekoittaa maksan toiminnan ja tappaa. Vaarallinen lääke, kuten muutkin masennuslääkkeet.


      • psykiatria_tappaa

    • tri.bipo

      Kuuluu vahvasti tämän häiriön luonteeseen tuo lääkevastaisuus. Ilmeisen maniassa nuo hyökkäävimmät ihmiset täällä. Syökää vaan lääkkeenne.

    • bipo112

      Kiitos tri.bipolle ainoasta järkevästä viestistä tänään. Ylläpito voisi selvittää teidän muiden henkilöllisyyden ja ohjata lääkärille virallista tietä.

      • tri.bipo

        pikkasen on joo edesvastuutonta joidenkin kirjoittelut.
        Itse syön kiltisti lääkkeeni ja voin hyvin. Oloni on tasainen ja olen normaali. Kunpa nämä jotku toisetkin tajuaisivat ajoissa että ne lääkkeet pitää vaan syödä. Mitään ihmeparantumisia ei tähän ole. Ja heidän pitäisi tajuta se että toisille ei saa paasata hölynpölyjä. Melkoisen ilkeätä ja itsekästä vetää muut samaan kondikseen.


      • nyt ei naurata
        tri.bipo kirjoitti:

        pikkasen on joo edesvastuutonta joidenkin kirjoittelut.
        Itse syön kiltisti lääkkeeni ja voin hyvin. Oloni on tasainen ja olen normaali. Kunpa nämä jotku toisetkin tajuaisivat ajoissa että ne lääkkeet pitää vaan syödä. Mitään ihmeparantumisia ei tähän ole. Ja heidän pitäisi tajuta se että toisille ei saa paasata hölynpölyjä. Melkoisen ilkeätä ja itsekästä vetää muut samaan kondikseen.

        Ei kai kukaan täällä ole sinua tai muitakaan kehoittanut lääkkeitään lopettamaan??

        Sananvapauteen vedoten minulla on oikeus kertoa omia kokemuksia lääkityksestä ja diagnoisimisen laventumisesta.

        Omaa järkeään saa käyttää ja kriittinen saa olla.


      • knowing the facts
        tri.bipo kirjoitti:

        pikkasen on joo edesvastuutonta joidenkin kirjoittelut.
        Itse syön kiltisti lääkkeeni ja voin hyvin. Oloni on tasainen ja olen normaali. Kunpa nämä jotku toisetkin tajuaisivat ajoissa että ne lääkkeet pitää vaan syödä. Mitään ihmeparantumisia ei tähän ole. Ja heidän pitäisi tajuta se että toisille ei saa paasata hölynpölyjä. Melkoisen ilkeätä ja itsekästä vetää muut samaan kondikseen.

        Otappas sinä, ja toki muutkin epäilijät, tästä piäni totuusruiske ittellenne. (Varoitus: Saattaa herättää suuttumusta psykiatriaa kohtaan.)

        Psychiatry Admits Its Been Wrong in Big Ways, But Can It Change? A Chat with Robert Whitaker

        http://www.madinamerica.com/2014/03/psychiatry-admits-wrong-big-ways-can-change-chat-robert-whitaker/

        "Bruce Levine: So do you feel you have accomplished your mission? And can dissident mental health professionals—who have for years been talking about invalid diagnoses, pseudoscientific theories of mental illness, and drug treatments that cause moderate and acute problems to become severe and chronic ones—now have reasons to be optimistic about their profession? Or are you pessimistic that the recent admissions of establishment psychiatry will result in substantive changes in treatment?"


      • fefrfrfrf
        knowing the facts kirjoitti:

        Otappas sinä, ja toki muutkin epäilijät, tästä piäni totuusruiske ittellenne. (Varoitus: Saattaa herättää suuttumusta psykiatriaa kohtaan.)

        Psychiatry Admits Its Been Wrong in Big Ways, But Can It Change? A Chat with Robert Whitaker

        http://www.madinamerica.com/2014/03/psychiatry-admits-wrong-big-ways-can-change-chat-robert-whitaker/

        "Bruce Levine: So do you feel you have accomplished your mission? And can dissident mental health professionals—who have for years been talking about invalid diagnoses, pseudoscientific theories of mental illness, and drug treatments that cause moderate and acute problems to become severe and chronic ones—now have reasons to be optimistic about their profession? Or are you pessimistic that the recent admissions of establishment psychiatry will result in substantive changes in treatment?"

        Whitaker Suomessa

        August 13-16

        Nordic Family Therapy
        Turku, Finland

        http://www.madinamerica.com/speaking-schedule/

        Harmi kun tuonne ei varmaan saa mennä ulkopuoliset "kuuntelemaan". Moikatkaa, jos Turussa näette miehen.


      • knowing the facts
        fefrfrfrf kirjoitti:

        Whitaker Suomessa

        August 13-16

        Nordic Family Therapy
        Turku, Finland

        http://www.madinamerica.com/speaking-schedule/

        Harmi kun tuonne ei varmaan saa mennä ulkopuoliset "kuuntelemaan". Moikatkaa, jos Turussa näette miehen.

        Olisi todella hienoa tavata Bob Whitaker livenä ja kätellä, mutta jää valitettavasti väliin. Eikä tähän tapahtumaan taida tosiaan päästä yksityishenkilöt lainkaan.


    • uusiaikajo

      Kehoitan lukemaan Jyrki Penttisen Arginiini ja terveys kirjan. Siinä kerrotaa THL kusetuksista ja kuinka ne ovat vaikuttaneet varsinkin keski-ikäisten massiiviseen lääkkeiden käyttöön.

    • bipo112

      Taas joku hullu puolustautui näin:
      "Ei kai kukaan täällä ole sinua tai muitakaan kehoittanut lääkkeitään lopettamaan??

      Sananvapauteen vedoten minulla on oikeus kertoa omia kokemuksia lääkityksestä ja diagnoisimisen laventumisesta."

      Yritän vielä vääntää rautalangasta "hitaammalle" yksilölle: On tehokkaampaa kertoa, että jokin on haitallista tai myrkyllistä, kuin kieltää tai kehottaa lopettamaan.

      Omat kokemuksenne ovat suurelta osin mielisairauden värittämät.

      • uuno ainakin

        Sä olet oikeasti pimeä, mutta kirjoituksesihan on provoilua.. eikö vaan?


      • Terve mies

        "Taas joku hullu puolustautui näin:"

        "Omat kokemuksenne ovat suurelta osin mielisairauden värittämät."

        Olet selvästi oppinut ja sisäistänyt psykiatrien käyttämän retoriikan. Eri mieltä olevillä on näitä erilaisia halventavia mielen "sairauksia". Argumentum .. jotain.


      • pimeä uuno
        uuno ainakin kirjoitti:

        Sä olet oikeasti pimeä, mutta kirjoituksesihan on provoilua.. eikö vaan?

        kyllä se ihan pimeä vaan on..


      • Terve mies
        Terve mies kirjoitti:

        "Taas joku hullu puolustautui näin:"

        "Omat kokemuksenne ovat suurelta osin mielisairauden värittämät."

        Olet selvästi oppinut ja sisäistänyt psykiatrien käyttämän retoriikan. Eri mieltä olevillä on näitä erilaisia halventavia mielen "sairauksia". Argumentum .. jotain.

        En ole siis itse sitä mieltä, että lääkkeet ovat absoluuttisesti pahasta tai kenenkään ei pidä syödä niitä. Minulle on ihan OK, jos niitä jotkut tahtovat syödä ja kokevat niistä saavansa hyötyä myös vuosien päästä. Jotkut kuitenkin lopulta pärjäävät lopulta paremmin vähemmillä lääkkeillä tai jopa ilman lääkkeitä, joillekin lääkkeistä ja psykiatriasta on paljonkin haittaa. Siinä ei ole kuitenkaan mitään sinällään väärää, että syö lääkkeitä. Psykiatrian kritiikistä voi tulla joillekin sellainen "huono omatunto", kun ei pärjääkään ilman lääkkeitä. Se on tietysti ikävä asia ja kenties yksi nykyisen kritiikin ongelmista. Joitain lääkkeet voivat auttaa ja saa niitä syödä, kunhan niitä ei minulle väkisin tuputeta.


      • knowing the facts
        Terve mies kirjoitti:

        En ole siis itse sitä mieltä, että lääkkeet ovat absoluuttisesti pahasta tai kenenkään ei pidä syödä niitä. Minulle on ihan OK, jos niitä jotkut tahtovat syödä ja kokevat niistä saavansa hyötyä myös vuosien päästä. Jotkut kuitenkin lopulta pärjäävät lopulta paremmin vähemmillä lääkkeillä tai jopa ilman lääkkeitä, joillekin lääkkeistä ja psykiatriasta on paljonkin haittaa. Siinä ei ole kuitenkaan mitään sinällään väärää, että syö lääkkeitä. Psykiatrian kritiikistä voi tulla joillekin sellainen "huono omatunto", kun ei pärjääkään ilman lääkkeitä. Se on tietysti ikävä asia ja kenties yksi nykyisen kritiikin ongelmista. Joitain lääkkeet voivat auttaa ja saa niitä syödä, kunhan niitä ei minulle väkisin tuputeta.

        Ihan hyvin sanottu minunkin mielestäni. Ongelmahan tässä nyky "hoidossa" on, että ihmisille ei kerrota mitä aineet ovat, mitä tekevät, miten vaikuttavat eikä mitä riskejä käyttöön liittyy. Jokainen saa omastakin mielestäni tehdä päätöksensä nimen omaan itse, mutta jotta voi tehdä informoidun päätöksen pitäisi saada tietää totuus näistä aineista. Täälläkin kuulee harmillisen usein ihmisten luulevan esimerkiksi masennuksen johtuvan serotoniinvajeista ja, että "masennuslääkket" korjaisivat vajeen tasapainoon sekä tukun muita psykiatrian valheita, joita syöttävät terveyskeskuksilla hyväuskoisille ja epätoivoisille ihmisille. Se on oikeusmurha olla kertomatta potilaille rehellisesti mitä aineita he kumoavat suuhunsa.


    • bipo112

      Ekassa viestissä mun kysymys oli: "Johtuuko antipsykiatrinen ajattelu ja lääkevastaisuus harhaluuloista?" Vastausten perusteella lääkevastaisuus ja paranoidisuus ovat suoraan verrannollisia. Toki tämä on vain pieni otos ja "tutkimuksen" virhemarginaali on suuri. :)

      Ennen Internet-aikaa tietoa haettiin tietosanakirjoista, lehdistä ja kirjastoista. Löytyykö sieltä tämä ns. "totuus" psykiatrian "valheista" ja lääkkeiden haitallisuudesta? Sanokaa yksikin kirja, jonka voi lainata kirjastosta. Onneksi kirjastoissa noudatetaan lähdekritiikkiä, joka vapaasta Internetistä puuttuu. Samoin lehtitoimittajat pyrkivät yleensä varmistamaan lähdeaineiston luotettavuuden.

      • Terve mies

        Internetin kaudella: mielestäni tosiaan ei kannata uskoa kaikkea, mitä netissä lukee. Pitää nähdä vaivaa sen vuoksi, että ymmärtää, mikä on luotettavaa tietoa ja mikä ei ole.

        "Ennen Internet-aikaa tietoa haettiin tietosanakirjoista, lehdistä ja kirjastoista. Löytyykö sieltä tämä ns. "totuus" psykiatrian "valheista" ja lääkkeiden haitallisuudesta? Sanokaa yksikin kirja, jonka voi lainata kirjastosta. Onneksi kirjastoissa noudatetaan lähdekritiikkiä, joka vapaasta Internetistä puuttuu. Samoin lehtitoimittajat pyrkivät yleensä varmistamaan lähdeaineiston luotettavuuden."

        Robert Whitaker: Anatomy of an Epidemic, löytyy kirjastosta ja on siten käynyt läpi sinun määrittelemäsi "lähdekritiikin".

        http://www.helmet.fi/fi-FI

        Sieltä vain haku päälle. Löytyy Pasilasta.


      • Terve mies
        Terve mies kirjoitti:

        Internetin kaudella: mielestäni tosiaan ei kannata uskoa kaikkea, mitä netissä lukee. Pitää nähdä vaivaa sen vuoksi, että ymmärtää, mikä on luotettavaa tietoa ja mikä ei ole.

        "Ennen Internet-aikaa tietoa haettiin tietosanakirjoista, lehdistä ja kirjastoista. Löytyykö sieltä tämä ns. "totuus" psykiatrian "valheista" ja lääkkeiden haitallisuudesta? Sanokaa yksikin kirja, jonka voi lainata kirjastosta. Onneksi kirjastoissa noudatetaan lähdekritiikkiä, joka vapaasta Internetistä puuttuu. Samoin lehtitoimittajat pyrkivät yleensä varmistamaan lähdeaineiston luotettavuuden."

        Robert Whitaker: Anatomy of an Epidemic, löytyy kirjastosta ja on siten käynyt läpi sinun määrittelemäsi "lähdekritiikin".

        http://www.helmet.fi/fi-FI

        Sieltä vain haku päälle. Löytyy Pasilasta.

        Se oli siis "yksikin kirja, jonka voi lainata kirjastosta". Ahaha...


    • bipo112

      Osaatko sanoa, miksi tuota Robert Whitakerin kirjaa ei ole suomennettu? Entä miksi Pirkanmaan kirjastoista ei löydy yhtäkään tämän toimittajan kirjoittamaa teosta? Eikös tämän henkilön tunnetumpi teos ollut Mad in America, joka on julkaistu kait 2002? Luulisi, että joku Suomessakin olisi sen 12 vuoden aikana kääntänyt, jos siinä olisi jotain merkityksellistä tietoa.

      • Terve mies

        No mene itseksesi miettimään näitä asioita, jos ei ymmärryskyky riitä. Tanskassa juuri käännettiin Anatomy of an Epidemic, mistä seurasi tai mihin liittyi iso julkinen keskustelu, jossa oli mukana esim. Peter Gotzsche.


      • Terve mies

        Et kenties myöskään täysin ymmärrä, miten tämä maailma toimii. Jos perustat kritiikin perustumattomuuden siihen, että et löydä suomennettua kirjaa Pirkanmaan paikalliskirjastosta, niin um.. ehkä kannattaa toimia juuri niin kuin psykiatrit sanovat.


      • Terve mies

        "On the 7th of November, Robert Whitaker was here in Copenhagen to officially launch the Danish translation of his book, Anatomy of an Epidemic and in conjunction with that, a conference had also been organized. Professor Peter Gøtzsche of the Cochrane Institute was also one of the speakers along with Ole Larsen, an Open Dialogue psychiatrist.

        ..

        However, while we were celebrating the day, in another part of Denmark, psychiatry was preparing its attack.

        ..
        ..”

        Odotamme vain sitä päivää, kun joku uskaltaa kääntää esimerkiksi Anatomy of an Epidemicin suomen kielelle. Esimerkiksi Hannu Lauermalta tulee varmasti tulisia kommentteja.

        https://www.madinamerica.com/2013/11/just-naked-one/


      • Terve mies
        Terve mies kirjoitti:

        "On the 7th of November, Robert Whitaker was here in Copenhagen to officially launch the Danish translation of his book, Anatomy of an Epidemic and in conjunction with that, a conference had also been organized. Professor Peter Gøtzsche of the Cochrane Institute was also one of the speakers along with Ole Larsen, an Open Dialogue psychiatrist.

        ..

        However, while we were celebrating the day, in another part of Denmark, psychiatry was preparing its attack.

        ..
        ..”

        Odotamme vain sitä päivää, kun joku uskaltaa kääntää esimerkiksi Anatomy of an Epidemicin suomen kielelle. Esimerkiksi Hannu Lauermalta tulee varmasti tulisia kommentteja.

        https://www.madinamerica.com/2013/11/just-naked-one/

        Mutta tämä on myös haaste, kääntäkää joku Anatomy myös suomenkieliseksi! Tanskassakin käännettiin.


      • Terve mies

        Lyhyesti siis: kannattaa edes ymmärtää, missä nykyisessä keskustelussa mennään!! Voi muuten jäädä jälkeen.


      • Terve mies

        bipo112 ei kai ymmärtänyt, että hän myös mainostaa mainioita Robert Whitakerin teoksia Mad in America ja Anatomy of an Epidemic. Tästä propsit hänelle!


      • Terve mies

        "Osaatko sanoa, miksi tuota Robert Whitakerin kirjaa ei ole suomennettu? Entä miksi Pirkanmaan kirjastoista ei löydy yhtäkään tämän toimittajan kirjoittamaa teosta? Eikös tämän henkilön tunnetumpi teos ollut Mad in America, joka on julkaistu kait 2002? Luulisi, että joku Suomessakin olisi sen 12 vuoden aikana kääntänyt, jos siinä olisi jotain merkityksellistä tietoa."

        Tämä kommenttikin paljastaa, että alkuperäinen henkilö ei ole ihan tietämätön "asioista". Hän on ainakin googlettanut henkilöä ja löytänyt nuo vuodet, jne.


    • Terve mies

      Eli lukekaa edes Robert Whitakerin Anatomy of an Epidemic ennen kuin tulette väittelemään! Jatketaan sitten siitä.

    • dilte

      jos psykiatria olisi tieden sen diaknoosit tehtäisiin labrassa. ja kaikki perustuisi labraan. koska psykiatria ei ole tiede vaan mielipide, joka on julistettu teoriaksi..eli sama kuin pannukakku..kuka uskooo roskaan tuottaa paljon rahaa tohtoreille..tiesithän että kela maksaa miljardeja vuodessa siitä sinun lääkkeestäsi lääketeollisuudelle ja. pillereita satoja ja kaikki turhia..uskomuspillereitä,,jos uskoo et ne auttaa..niin ne auttaa, mutta tieteellisesti dobamiinien sulkemisesta hyötyvät vain ne kenellä on labrass mitattu doba ylituotanto, psykiatrin silmä ei riitä. ja ylituotantoa on vain amfetamiinien käyttäjillä, joten kukaan muu ei voi niistä hyötyä kuin se jolla labrassa on mitattu tasot..eli niitä ei psykiatrin määräämänä tartte/hyödy kukaan koska he eivät mittaa mitään labrass ja juuri sitä varten lääketeollisuus kouluttaa psykiatreja koska se takaa biljoona bisneksin kun labrat tehdään paljaalla silmällä.

      • madinamerica

    • dipololi

      kyllä se on vainoharhaista kyseenalaistaa lääketeollisuuden opit. sillä ei kukaan terve kyseenalaistaopioidikauppaa varten tehtyä psykiatriaa..tottakai maailma on niin täynnä arvottomia ihmisiä, joiden elämällä ei voi olla mitään hyodyllisempää päämäärää kuin pillerin popsiminen ja rahan tuottaminen lääkemafialle, sillä ei julkisvaroja kelalle saa jättää..ne tulee siftata tohtorimafialle ja mitä nyt jonku suomalisen elämällä..joutavat markkinoida psykiatrian hermomyrkkyteollisuudelle..pitäähän ihmisen jollekkin jotain tuottaa ja kuolevatpahan aiemmin kun sydän ja keho rasvoittuu ja sydän tilttaa n. 10 vuotta aiemmin samoin haima..että kyllä ne on pahoja valehtelijoita nuo antipsykiatristi ja vaarallisia..eivät usko lääketeollisuuteen..sieltähän roska-teoriat tulevat, joilla on sama tietellinen pohja kuin pannukakulla..pitkät puheet..niin pitkät että kuulija uskoo ja hienot kuviot kuten eugenisti psykiatrilla tieteellinen sukupuu..eihän sitä voinut olla uskomatta kun oikein professorit opetti sitä hitlerillekkin ja hän uskoi ja ss ja hitler teki psykiatrien kanssa tärkeää rodunpuhdistustyotä..
      ss ajoi uhrit mielisairaalaan eli gettoon psykiatirt gastroitutti juutalaiset ja vei kaasuleireille, jossa myos joka tohtori oli psykiatiri ..
      roska-teoreetikot psykiarit mittasi mittanauhalla kalloja loytääkseen geneettisesti mielisairaan rodun ja arpa lankesi juuutalaisille ja kaikkien meidän tulee uskoa teoriaperusteisiin tieteisiin..olisi vainoharhaista olla uskomatta..siksi minä uskon kaiken koululääketieteestä ja uskon että viattomia ne geeni opin tekijä psykiatrit oli koska kyllähän tieteessä virheitä sattuu..ja miksi nyt labraa vaatia tieteeltä tai muuta näyttöä kun on alahjakkaita satusetiä kuten freud ja jung.jotka pystyy parissa kuussa tekemään tuottavan tieteen uhraamatta penniäkään tutkimusrahaa kun mielikuvituskin on olemassa, miksi ei tehdä vain teoriaa mielikuvituksella kuten pannukakku, psyykke teoria, psykiatria, evoluutio, kommunismi ja eugenismi. mitä nyt muutamista miljoonista ihmisistä- arvottomia- mielisairaita sanoo psykiatri..kun juutalainen sanoi ettå hän on kauppias eikä mielisairas..psykiatri satussedät intti te ette vain myönnä että olette mielisairaita ja lätkivät lisää kaasukammioon ihmisiä.. että sillä lailla näissä tieteissä, joissa tieteen teon perustaksi riittää pelkkä teoria, kuten psykiatriassa- ja sinä olet seuraava kaasukamiouhri, jos sitä roska teoriaa ei kielletä.

    • Tutkija111

      Olen nyt lukenut näitä palstoja. Tietojen haku internetistä näyttää aika sattuman varaiselta. Tutkijat etsivät tietoa Pubmedista. Se löytyy kun googletatte "NCBI homepage".

    • burana800mg

      diplomi ootko ihan savessa,luin läpi ton sun info paketin ja nyt on psyyke kovilla.Mee saksaan jooko,ja älä koskaan käytä nettiä.Tälle viestiketjulle muutenkin,hienoja kirjoja ootte lukenut ilmankos on ongelmii,hitto pelkkä lääkeopas pharmaca fennica piisaa jos haluu tietää millä suikka pysyy kunnossa

    • Indian94

      Hyvä bipo112. Lappaa ihan rauhassa niitä lääkkeitä naamaasi ja painu muualle tältä palstalta. Luuletko oikeasti olevasi älykäs, kun käytät wikipediaa lähteenä? No et ole, ainakaan kirjoitustesi perusteella. Ja jos et ole lääkäri, niin älä diagnosoi ihmisiä vainoharhaiseksi. Et taida olla koulutettu, kun et lähdekritiikkiä osaa.

      Että hyvää uutta vuotta.

    • Psykiatria_tappaa
    • dfsasdaf

      "Kuukausien aikana harhaluuloni alkoivat haihtua. Samalla aloin jälleen uskoa, että psykiatria perustuu vahvaan tutkimusnäyttöön ja psykiatrit todella auttavat ihmisiä ongelmissaan. Lopetin erään psykoosilääkkeeni vielä pari kk sitten, mutta psykiatri onnistui suostuttelemaan aloittamaan toisen. Nyt käytän jo lääkitystä ihan mielelläni."

      Luulen, että se johtuu ihan siitä, että on tutustunut tähän "vahvaan tutkimusnäyttöön" ja todennut, että se on samaa kuraa eri paketissa. Hyvä analogia olisi, jos antaisimme huumekartellien tutkia ja testata tuotteitaan rauhassa ja kehitellä kokouksissaan uusia sairauksia käsiäänestyksellä. Niillä olisi hallussaan koko tutkimusdata ja he voisivat maninipuloida tuloksia miten sattuu. Aivovaurioita alkaisimme kutsua neuroplastisuudeksi ja hermomyrkkyjä lääkkeiksi. Esimerkiksi jo aivovaurion aiheuttaisi huumausaine, sen aiheuttama neurogeneesi hippokampuksessa tulkittaisiin lääkkeen hoitavaksi vaikutukeksi. Toisaalta jos joku juoppo lyö toista juoppoa grillikioskijonossa päähän ja tämä saa aivovaurion lyötyään sen asfalttiin, niin hippokampuksessa syntyvää neurogeneesiä ei kutsuttaisi hoitavaksi vaikutukseksi, vaan väkivaltarikoksen seuraukseksi. Näiden vaikutusten välillä olisi olennainen ero: toisen tuottaa vaikutusvaltainen huumemafia, toisen syrjäytynyt, alhaisen sosiaalisen statuksen omaava juoppo. Lääkkeiden aiheuttama aivojen surkastuminen tulkittaisiin taas "sairauden" etenemiseksi. Tutkimuksista voitaisiin poistaa suurin yli puolet lääkityksellä kuolleista, ja silti voisimme käyttää tällaisia luokattomia tutkimuksia käypä hoidon pohjana todistamaan, että lääkitys vähentää kuolleisuutta. Vahva näyttö on myös sitä, että todistamme huumeiden vieroitusoireiden ilmaantuvan tilastollisesti useammin plasebolla oleville kuin huumeita saaville, mikä olisi näyttö huumeriippuvuuden terveyttä suojaavasta vaikutuksesta. Lääkekokeet olisiva jopa niin sofistikoituneita, että aineen isomeeri olisi toista tehokkaampi lukuisissa plasebokontrolloiduissa kokeissa. Lääkärit Pikkarainen tai Mönttönen sittten siteeraisivat tätä erittäin vahvaa näyttöä kaupatessaan saman aineen isomeeria veronmaksajille korkeammalla hinnalla toista tehokkampana, ja jokainen rationaalinen ja tervejärkinen ihminen uskoisi silmäänsä räpäyttämättä! Tässä todellisuudessa rationaalinen ja tervejärkinen tarkoittaisi vähän muuta kuin mitä sen yleensä kuvitellaan tarkoittavan. Se viittaisi lapsenuskoisuuden, yksinkertaisuuden ja sivistymättömyyden suuriin hyveisin.

    • Anonyymi

      Nykyään niillä on suurinpiirtein Guantanamon vankilakeskukseen verrattavat tekniset kidutusmetodit tarvittaessa käytettävissä, jos sinut mielletään jotenkin riskiksi. Saavat sitten käyttää miten tahtovat, jotta pystyvät arvioimaan henkisen tilasi, varsinkin jos tapaamiset lopetat. Pistävät vaikka hammaskivun koko päiväksi, lihasnykäyksiä minuutin välein tai lievästi vaikka myrkyttävät. Eli 24/7 pakkohoito jonkinasteisella kidutuksella pahimmillaan. Normaalilääkärissäkin aletaan pitämään jotain teatteria, jos katsovat - tai vaikka ylimääräisiä pikku operaatioita, vaikka 8 tunnin turha juurihoito, jos katsovat että tarvitset stressiä sopeutuaksesi tai monitorointia varten. Siinä sitten seuraavat, että mietitkö jotain psykoottista tämän syyksi. Homma on mennyt aivan villiksi. Ja tulokset on erittäin heikkoja, kuten tiedetään. Valitappa siitä sitten kohtelustasi. Tämä taannoinen moottorisahajönglööri Juha Kurvinen on esimerkki: meni poliitikoille puhumaan, mystinen pääkipu alkoi ja mystisesti normaalilla terveyskeskuskäynnillä päätettiinkin laittaa pakkohoitoon. Sujahtiko sitten vähän jotain huumaavaa lääkekuppiin, jotta saatiin epätasapainoista kirjoittelemaan, vai oliko asialla heidän oma kirjoittajansa (ne voivat muutella nettisisältöjäkin sinulta). Ajatteleppa siinä sitten, menetkö epäluuloiseksi sairaudestasi ja kokemastasi? Tervetuloa sairaaksi loppuelämäksesi, jos näiltä diagnoosin saat, koska vaikka terve olisitkin, niin kohta et sitä ole.

      Olisi vähän aika ehkä karsia valtaa, lisätä valvontaa ja potilaan oikeuksia ja vähentää tolkuttomia kestoja ja ottaa muitakin asioita huomioon.

      Ja sitten erittäin kapeakatseista toimintaa. Ympäristö saa yleensä ihmiset oireilemaan. No nämä tuskin lainkaan sitä analysoivat tai esittävät korjausvaiihtoehtoja - pistetään vaan diagnooseja roppakaupalla potilaalle. Ja potilaat kuolevat ykskaks vuosikymmen aiemmin. No mutta voin sanoa kokemuksen äänellä - olisi siinä vähän lupaavalle toimittajalle paljastusjutun aihetta. Suomessakin on omat mielivaltansa ja ihmisoikeuksien luurangot kaapissa.

    • Anonyymi

      Oletteko kuulleet idiootista nimeltä Kimmo Suokas?! Hän on palkittu psykiatri Tampereelta ja biologisen psykiatrian esitaisatelija. olen tavannut ja voin sanoa että on todella karsea ja vastenmielinen tyyppi.

    • Anonyymi

      Minusta kriittinen suhtautuminen psykiatriaan on terveen merkki. Sitten kun alkaa uskomaan kaiken mitä lääkäri suoltaa, kannattaa huolestua. Erityisesti herkille ihmisille suosittelen, että kannattaa ensin laittaa itse itsensä kuntoon ja vasta sitten hakea apua jos siihen on vielä tarvetta. Jos liian heikkona hakeutuu psykan puolelle on vaikea pitää omia ajatuksiaan ja omia puoliaan, jolloin voi joutua medikalisaation uhriksi.

      • Anonyymi

        Nin paitsi että tuolla ajatuslogiikalla, jos ja kun laittaa itsensä kuntoon, eihän silloin enää tarvitse psykiatria, tukea ja mitään hoitoa. Koska sille ja niille mt-palveluiden käyttämiselle ei ole enää mitään tarvettakaan. Useimmat niistä, joille tulee elämässä jotakin ongelmia ja vaikeuksia, ja jotka vielä alussa sinisilmäisesti ja hyväuskoisesti esim. uskovat tähän yhteiskuntaan, terveydenhuoltoon ja psykiatriaan, nimenomaan hakeutuvat joko julkiselle tai yksityiselle puolelle etsimään itselleen apua, jos ahdistuvat, masentuvat tms. Vielä alussa ihminen ei sitä tiedä ja ymmärrä, ettei sieltä mitään tukea, ymmärtämystä ja apua itselleen saa.
        Systeemi ja siellä toimivat ihmiset ovat niin kylmiä ja välinpitämättömiä ja ainoa tarkoitus on saada ihminen kontrolliin ja käyttämään psyykelääkkeitä.


    • Anonyymi

      Psyykelääkkeitä määrätään aivan liikaa ahdistukseen, masennukseen, pakko-oireisen häiriön ja muihin. Toki vaikeissa esim psykooseissa, manioissa ja masennuksissa on lääkehoitoa hyvä hyödyntää.

      Lääketeollisuus ei välitä siitä miten moni kärsii lääkkeistä. Haitat ylittävät monilla hyödyt. Lääkkeen käyttö jää harvoin tilapäiseksi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe