16v tyttäreni raskaana!!

jkkkkkk

16- vuotias tyttäreni kertoi itkien tänään, että on raskaana. Lapsen isä on 17v ja hän haluaa pitää lapsen, mutta tyttäreni ei ole varma jaksaako noin nuorena. Itse sain ensimmäisen lapsen 23v eli mielestäni hänen olisi järkevintä tehdä abortti ja mieheni ehdottaa myös aborttia, mutta päätöshän on tyttäreni. Mitä mieltä te olette? .. en oikein tiedä miten pitäisi reagoida

23

2134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järkeäkehiin

      Mikä ihme näitä teinejä vaivaa,joka tuutista tulee tietoa ehkäisystä.Mutta jatkuvasti näistä saa lukea.Jos ajattelet että lapsi on sinun hameenhelmoissa,abortti on paras ratkaisu.Kun nämä ressukat ei kykene itsestään huolehtimaan,niin mitenkä ne huolehtis lapsesta.Kyllä sitä lapsen tekoon vielä kerkiää,vaikkei niitä penskana ala vääntämään.

      • nuoriäidi

        Höps höps , ei see abordin tekeminen ole niin helppo,että meet ja teet .. Kyll aika moneellle on se tosi vaikea .. . ja siihen sanont ,et ise olin 16 kun tulin raskaaks. Minun vahnemat pakoti tekee mut abortti, mutta en tehnyt sitä. Nyt minulla on ihana poika syntyi 12.01.2013 ,Minun mielestäni jos kerran olet saanut sen aikaseks siis pitää myös otta vastuu teosta. Ja tuskin sä itse lähtisit tekee aborttia jos joku käskee?.

        Ja kyll monikin teiniäiti / nuoriäiti osaa kasvatta ja huolehti lapsesta paremmin kun naine joka on saanut lapsen myöhemmin.. Ei kannata ohhetella j ahhetella ,että mikä niitä nuoria vaivaa..


      • ...
        nuoriäidi kirjoitti:

        Höps höps , ei see abordin tekeminen ole niin helppo,että meet ja teet .. Kyll aika moneellle on se tosi vaikea .. . ja siihen sanont ,et ise olin 16 kun tulin raskaaks. Minun vahnemat pakoti tekee mut abortti, mutta en tehnyt sitä. Nyt minulla on ihana poika syntyi 12.01.2013 ,Minun mielestäni jos kerran olet saanut sen aikaseks siis pitää myös otta vastuu teosta. Ja tuskin sä itse lähtisit tekee aborttia jos joku käskee?.

        Ja kyll monikin teiniäiti / nuoriäiti osaa kasvatta ja huolehti lapsesta paremmin kun naine joka on saanut lapsen myöhemmin.. Ei kannata ohhetella j ahhetella ,että mikä niitä nuoria vaivaa..

        Abordin....moneellle...ise...vahnemat pakoti tekee mut...otta... kasvatta ja huolehti...hahhaa.
        Olisi sinunkin kannattanut ensin opetella kirjoittamaan, ennen kuin aloit sekstailemaan. :D


    • elämä pilalla

      Abortti tuhoaa tyttäresi elämän, ja te vanhemmat olette siitä osaltanne vastuussa, jos painostatte tytön aborttiin.

      Etsi netistä tietoa abortin aiheuttamasta traumasta "post abortion syndrome", ja kysykää lääkärin mielipidettä, silloin osa vastuusta lankeaa lääkärille.

      • Ajattele hetki...

        Ja sehän ei, että joutuu liian nuorena hyppäämään aikuisten maailmaan.

        Teinityttö ei osaa pitää huolta edes itsestään, saati sitten lapsesta. Ei ole koulutusta, ei työkokemusta, ei rahaa, EI MITÄÄN.

        Siihen tilanteeseen siis lapsi, vai?


      • .........

        Tajuatko, että hänen tytär on 16v? Abortti on oikea ratkaisu, koska tyttö on vielä niin nuori. Ei ole järkeä pitää lasta..


      • elämä pilalla
        ......... kirjoitti:

        Tajuatko, että hänen tytär on 16v? Abortti on oikea ratkaisu, koska tyttö on vielä niin nuori. Ei ole järkeä pitää lasta..

        Abortti tuhoaa tytön elämän. Seuratkaa mitä netissä kirjoitellaan. USA:ssa, Venäjällä, Ruotsissa, kaikkialla on aborttien alasajo menossa, koska se tuhoaa naisten elämän. Nyt vielä tuli uusi tukimus Kiinasta, että abortti lisää rintasyövän riskiä huomattavasti.

        Adoptio on yksi vaihtoehto. Tyttö voisi soittaa Ituprojektiin.


      • abortin tehnyt

        Nimimerkille elämä pilalla.. ei kannata esittää täällä tuollaisia yleistyksiä, että abortti pilaa elämän!! Toi ei tosiaankaan pidä kaikkien kohdalla paikkansa. Olen itse tehnyt abortin ja tiedän monta muuta.. ja meille kenellekään ei ole jäänyt asiasta mitään traumoja. Abortti ei pilannut elämää, vaan oli pelastus.

        Äitille neuvoisin auttamaan tyttöä tekemään päätöksen, joka on hänen omansa. Voisit kertoa elävästi miten lapsi vaikuttaa nuoren elämään. Älä yritä yhtään ohjata tytön päätöstä, vaan anna hänen löytää se mikä on hänelle oikea päätös.


    • Voi elämän kevät

      Jos 16-vuotias tyttäreni kertoisi minulle tänään olevansa raskaana, en varmasti pystyisi avautumaan siitä samana päivänä suomi24-palstalle pyytelemään "neuvoja".

      • Selvisin yhteenlaskusta

        ehkä ton tytön äiti halus tietää mitä muut siinä tilanteessa tekis et nyt ei ookkaa kyse siitä mitä sä tekisit :P


      • Voi elämän kevät
        Selvisin yhteenlaskusta kirjoitti:

        ehkä ton tytön äiti halus tietää mitä muut siinä tilanteessa tekis et nyt ei ookkaa kyse siitä mitä sä tekisit :P

        Kunhan kerroi, että minulle tuo olisi niin shokkiuutinen, etten varmasti viikkoon pystyisi tulla tappamaan aikaani suoli24:lle. Ihanaa, että olemme niin erilaisia!!! :D

        Toisin sanoen AVAUS ON PROVO tai avaaja on joku pesunkestävä pissisäitee.


      • ...
        Voi elämän kevät kirjoitti:

        Kunhan kerroi, että minulle tuo olisi niin shokkiuutinen, etten varmasti viikkoon pystyisi tulla tappamaan aikaani suoli24:lle. Ihanaa, että olemme niin erilaisia!!! :D

        Toisin sanoen AVAUS ON PROVO tai avaaja on joku pesunkestävä pissisäitee.

        Avaus taitanee olla kehitysvammaisen MIEHEN näppäimistöltä, joka haluaa synnyttää keskustelua abortista.


      • gggg1
        ... kirjoitti:

        Avaus taitanee olla kehitysvammaisen MIEHEN näppäimistöltä, joka haluaa synnyttää keskustelua abortista.

        Miten asia on edennyt?


    • kokemusta on!

      Olen itse 15 melkein 16v kun tulin raskaaksi. Minusta oli ihanaa kun äitini sanoi, että tukee minua kaikin tavoin päätin sitten pitää lapsen tai en. Vanhempien tuki on oikeasti todella tärkeää! Itse päätin pitää lapsen ja hyvin on mennyt! Toki vanhemmille tulee varmasti huoli, miten nuori pärjää lapsen kanssa ja mistä hän saa rahaa lapsen elättämiseen yms.

      Toki kaikki 16vuotiaat eivät ole valmiita vanhemmiksi mutta kyllä jotkut ovat! Ja he kyllä itse tietävät olevansa. Minulla ei ole ollut lapsen kanssa minkään näköisiä ongelmia koskaan vaikka olin yh äitinäkin jonkun aikaa. Lapsen hoidossa ei ollut koskaan mitään vaikeuksia ja suomessa kyllä pärjää (inhottavalta tuntuu elää sossun rahoilla) ja tiukkaa se on mutta kyllä rahaa sen verran saa, että voi lapsen kanssa omassa kodissa asua alaikäisenäkin.

      ja tuo käsitys että teinivanhempien omat vanhemmat sitten joutuvat vauvaa hoitamaan on ihan höpönlöpöä! Minun vanhempani aina kysyvät että milloin voisivat hoitaa lastani ja enkö haluaisi tehdä jotain itsekseni ilman lastani että hekin saisivat joskus olla lapsen kanssa ilman minua :-D olen nyt 21v ja kun täytin 18 äitini työkaverit varoittelivat äitiäni, että nyt se biletysikä alkaa joudut varmaan joka viikonloppu vahtimaan lastenlastasi.. 18-21 vuoden iällä olen 3 kertaa ollut kavereiden kanssa juhlimassa mikä on mielestäni aika vähän, mutten edes kaipaa mitään biletystä olen mielummin lapseni kanssa.




      Teidän tilanteessa sanon että tukekaa tytärtänne ja arvostakaa hänen päätöksiään mitä hän ikinä päättääkään! Itse arvostan vanhempiani todella paljon koska vaikka aluksi shokki uutisena tulleesta asiasta huolimatta he tukivat eivätkä koskaan painostaneet tekemään toisin. Tyttäresi pitää itse miettiä onko hän valmis vai ei ja tehdä päätös sen mukaan. Tsemppiä koko perheelle! ♡

      • kirjoitusvirhe:D

        Olin* itse 15 melkein 16..


    • itke ilosta

      no justiin joo mie oon ansku imatralta no pitikö sun mennä sitte leikkimää pojan kans kun olisit voiinu leikkiä poika barbeilla nii ei olis tullu itkua silmii koita ny vaan pitää lapsi ku kerran oot siihen ryhtynyt itke ilosta ku saat oman lapsen onneks olkoon

    • hämmästynyt

      ei pidä aina olla kaikkien nuin ilkeitä! herrajumala tyttö on nuori elämä edessä. itse tein 17 abortin koska oli koulu kesken ja en ollu valmis huolehtimaan lapsesta. nyt on koulut käyty ja sängyssä nukkuu 3kk poika :3 tämä tyttö tekisi oikein jos tekisi abortin mutta nostan hattua jos hän on valmis pitämään lapsen nuin nuorena! :) moni ei siihen pysty!

    • ei vielä mummo

      Jos olisin 16 vuotiaana tullut raskaaksi, niin olisin ehdottomasti pitänyt lapsen. Ei se elämä siitä pilalle mene, että tekee asioita hieman eri jörjestyksessä kuin valta väestö. Sitä voi opiskella ja hoitaa vauvaa, helppoa se ei oke, mutta jis vaikka vanhemmat auttaisi ja tukisi.

    • tiituliini1

      Olin saman ikäinen kuin tyttäresi, kun tulin raskaaksi, nyt lapseni on 21v, enkä ole kertaakaan katunut, että tein tyttöni, hyvin pärjäsin lapseni kanssa. Neuvoni on, ole tukena, mitä tahansa lapsesi päättääkään tehdä. Minun vanhemmat eivät olleet, enkä voi ikinä antaa anteeksi sitä.

      • vanhaäiti

        Aina odotetaan, että vanhemmat ovat tukena teiniäiti-lapsilleen. Mutta otetaanko huomioon, mikä on vanhempien oma tilanne, pystyykö he tukemaan taloudellisesti tai edes henkisesti? Vanhemmilla voi olla työttömyyttä, lainoja, rahahuolia yms. Heillä voi olla sairauksia tai niitä voi tulla myöhemmin iän myötä. Tai he voivat vaikka kuolla.
        Turhaan siitä vihoittelee vanhemmilleen, etteivät tukeneet. Ei se ole heidän asiansa. Jos haluaa lapsen, täytyy olla valmis myös kantamaan vastuun itse.
        Omat vanhempani olivat jo kuolleet, kun sain ensimmäisen lapseni, joten tiesin tasan tarkkaan, että ilman apua on pärjättävä. Olin kuitenkin jo aikuinen, joten pärjäämisen kanssa ei ollut isompia ongelmia. Tosin olisihan se ollut ihan mukavaa viedä joskus lapset hoitoon isovanhemmille. Lasten isän vanhemmat taas olivat jo siksi huonokuntoisia, ettei sieltäkään hoitoapuja tullut.


      • tiituliini1
        vanhaäiti kirjoitti:

        Aina odotetaan, että vanhemmat ovat tukena teiniäiti-lapsilleen. Mutta otetaanko huomioon, mikä on vanhempien oma tilanne, pystyykö he tukemaan taloudellisesti tai edes henkisesti? Vanhemmilla voi olla työttömyyttä, lainoja, rahahuolia yms. Heillä voi olla sairauksia tai niitä voi tulla myöhemmin iän myötä. Tai he voivat vaikka kuolla.
        Turhaan siitä vihoittelee vanhemmilleen, etteivät tukeneet. Ei se ole heidän asiansa. Jos haluaa lapsen, täytyy olla valmis myös kantamaan vastuun itse.
        Omat vanhempani olivat jo kuolleet, kun sain ensimmäisen lapseni, joten tiesin tasan tarkkaan, että ilman apua on pärjättävä. Olin kuitenkin jo aikuinen, joten pärjäämisen kanssa ei ollut isompia ongelmia. Tosin olisihan se ollut ihan mukavaa viedä joskus lapset hoitoon isovanhemmille. Lasten isän vanhemmat taas olivat jo siksi huonokuntoisia, ettei sieltäkään hoitoapuja tullut.

        Minun vanhemmat olivat hyvätuloisia, terveitä, ainoastaan alkoholi meni lasten ja lastenlasten edelle, niinkuin nykypäivänäkin. En ole vanhemmilleni vihotellut, olen lapsista ainoa, joka on heidän kanssaan tekemisissä, mutta itsekseni olen asiaa miettinyt. Jos omat lapseni saisivat teini iässä lapsia, auttaisin kaikessa mahdollisessa, kuten teen tällä hetkellä muissa asioissa, lapseni tietävät, että voivat soittaa koska tahansa, jos on huolia. Minä en voi kertoa huolista vanhemmilleni, koska alkoholi on tärkeämpää.


      • tietysti
        vanhaäiti kirjoitti:

        Aina odotetaan, että vanhemmat ovat tukena teiniäiti-lapsilleen. Mutta otetaanko huomioon, mikä on vanhempien oma tilanne, pystyykö he tukemaan taloudellisesti tai edes henkisesti? Vanhemmilla voi olla työttömyyttä, lainoja, rahahuolia yms. Heillä voi olla sairauksia tai niitä voi tulla myöhemmin iän myötä. Tai he voivat vaikka kuolla.
        Turhaan siitä vihoittelee vanhemmilleen, etteivät tukeneet. Ei se ole heidän asiansa. Jos haluaa lapsen, täytyy olla valmis myös kantamaan vastuun itse.
        Omat vanhempani olivat jo kuolleet, kun sain ensimmäisen lapseni, joten tiesin tasan tarkkaan, että ilman apua on pärjättävä. Olin kuitenkin jo aikuinen, joten pärjäämisen kanssa ei ollut isompia ongelmia. Tosin olisihan se ollut ihan mukavaa viedä joskus lapset hoitoon isovanhemmille. Lasten isän vanhemmat taas olivat jo siksi huonokuntoisia, ettei sieltäkään hoitoapuja tullut.

        Lapsi on lahja. Ja jokainen turvallinen aikuinen on lahja lapselle. Ei tukena oleminen vaadi ihmeitä tai tarkoita kynnysmatoksi heittäytymistä, vaan sitä mihin pystyy. Jos ei kykene auttamaan taloudellisesti, lienee mahdollista antaa aikaa ja hoitoapua. Jos on sairas, voi ainakin opastaa ja neuvoa. Kuolemalle ei tietenkään voi mitään, mutta vanhempi voi eläessään varmistaa, että lapsille jää turvaksi edes jotain perintöä (aineellista tai ei). Vanhemmuus loppuelämän projekti, isovanhempi lapselleen ja lapsi omalle lapselleen... jatkumo, joka perustuu rakastamiseen ja välittämiseen.

        On surullista, jos pitää lastaan taakkana josta hankkiudutaan eroon heti kun se pärjää edes jotenkuten itsekseen. Eihän kukaan kasvata lasta yksin, vaan lapsi TARVITSEE sosiaalisen ympäristön terveeseen kasvuun ja kehitykseen: Perheen, suvun, ikätovereita, koulutuksen... Ei siihen yksi tai kaksikaan vanhempaa keskenään yllä, vaikka kuinka olisi ikää jo kertynyt. Teini-ikäisenä(kin) raskaaksi tulleen vanhemmat siis tukevat lastaan parhaan kykynsä mukaan, jos ovat fiksuja ja vastuuntuntoisia. Vain typerä ja itsekäs ihminen rankaisee lastaan (ja samalla lapsenlastaan) hylkäämällä tämän.


    • meillänäin

      Kyllä teinit tukeutuu omiin vanhempiinsa toiset enemmän kun toiset mutta sitten on niitä jotka lapsen jättää täysin vanhempiensä hoidettaviksi niitä kokemuksia täällä pitäisi kuulua.Kuka hoivaa ja elättää lapsen kun vanhemmat kyvyttömiä siitä itse huolehtimaan?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe