Tabletti metsälle yms. käyttöön

Apuja noviisille!

Heip,

osaisiko kukaan neuvoa tabletin kanssa..? Olen sellaista vasta hankkimassa, tulee lahjaksi metsästelevälle veljelle. Hän kaipailisi androidvehjettä, jonka kanssa toimisi myös koirien jäljityspannat (esim. tracker, ultrapoint), joten olisi mukavampaa katsoa koirien ja muiden metsästäjien liikkumista kartalla isommalta näytöltä kuin vain puhelimelta.

En tiedä yhtään millainen olisi hyvä. Koneella toki surffailisi myös kotonaan. Onko wi-fi -laitteissa yleensä sim-kortin paikkaa lainkaan..? Eikös koneen olisi ihan hyvä olla sim-kortillinen, jos sitä kuljettelee noinkin paljon? Onko 3G- ja 4G -verkoilla suurta väliä?
Ja saako n. 400 eurolla hyvän koneen vai kannattaako satsata enemmän; hintahaitari näkyy olevan melkoinen. Kaverini sanoi, ettei missään nimessä alle 200e tablettia, ne ovat leluja.

Kiitos jos joku viitsii vastailla ja vinkkejä heittää!

15

2625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wifi malleissa ei ole yleensä sim-korttipaikkaa vaan se löytyy 3G/4G malleista.

      Sim-korttipaikka olisi hyvä olla metsällä tai muuten kännykästä pitää tehdä wlan tukiasema ja se kuluttaa sen akkua aika paljon.

      3G ja 4G verkoilla on sinänsä väliä jos ostaa 4G liittymän. Silloin nopeus kasvaa 4G alueella ja surffailu on tällöin nopeampaa. Jos hän pärjää pelkällä 3G liittymällä niin 4G tablettia ei välttämättä kannata ostaa.

      400 eurolla saa hyvän tabletin. Onko näytön tuumakokolla väliä? Eli miten suuri tabletti saisi olla? 7" 8" 9" vai 10.1" tuumaa?

      • apuja noviisille!

        Kiitos,

        eli siis wifiä ja simiä ei voi olla samassa laitteessa..? Pahoittelut mutta en oikeasti tiedä näistä ja olisi kuitenkin kivaa saada vähän taustatietoa ennen liikkeeseen marssimista! Onko tabletin käyttö kotioloissa tällöin yhtä helppoa, jos masiinassa on vain sim-kortti, olen ymmärtänyt että kotosalla wifi olisi jotenkin helpompi...?

        Mutta tosiaan, jos laitetta kuljettaa paljon mukana niin eiköhän tuo sim-kortillinen silloin olisi parempi.

        Tuota tuumakokoa olen miettinyt netissä surffatessani myös paljon: olisi varmasti kiva kun se olisi mahdollisimman monikäyttöinen... mutta liian isokaan ei varmaan ole hyvä. Hankalaa. :D Helpoimmalla varmasti pääsisi kun ostaisi vain lahjakortin liikkeeseen, mutta jotenkin tämä olisi kiva yllätys kun olisi jo valmis vempain ja itse saisi hommata herkut siihen päälle. :)


      • NäinMeillä
        apuja noviisille! kirjoitti:

        Kiitos,

        eli siis wifiä ja simiä ei voi olla samassa laitteessa..? Pahoittelut mutta en oikeasti tiedä näistä ja olisi kuitenkin kivaa saada vähän taustatietoa ennen liikkeeseen marssimista! Onko tabletin käyttö kotioloissa tällöin yhtä helppoa, jos masiinassa on vain sim-kortti, olen ymmärtänyt että kotosalla wifi olisi jotenkin helpompi...?

        Mutta tosiaan, jos laitetta kuljettaa paljon mukana niin eiköhän tuo sim-kortillinen silloin olisi parempi.

        Tuota tuumakokoa olen miettinyt netissä surffatessani myös paljon: olisi varmasti kiva kun se olisi mahdollisimman monikäyttöinen... mutta liian isokaan ei varmaan ole hyvä. Hankalaa. :D Helpoimmalla varmasti pääsisi kun ostaisi vain lahjakortin liikkeeseen, mutta jotenkin tämä olisi kiva yllätys kun olisi jo valmis vempain ja itse saisi hommata herkut siihen päälle. :)

        "eli siis wifiä ja simiä ei voi olla samassa laitteessa..?"

        Tottakai voi olla! Onhan nyt jo melkein jokaisessa kännykässäkin sekä sim että wifi ja voi käyttää kumpaa haluaa netissä.
        Eli siis pelkässä WIFI-mallissa ei ole SIM-paikkaa mutta 3G/4G-mallissa voi käyttää joko liittymää tai sitten WIFIä jos sellainen on saatavilla. Näin siis lähes kaikissa malleissa. Voi tietysti olla joitain poikkeuksia.


      • apuja noviisille! kirjoitti:

        Kiitos,

        eli siis wifiä ja simiä ei voi olla samassa laitteessa..? Pahoittelut mutta en oikeasti tiedä näistä ja olisi kuitenkin kivaa saada vähän taustatietoa ennen liikkeeseen marssimista! Onko tabletin käyttö kotioloissa tällöin yhtä helppoa, jos masiinassa on vain sim-kortti, olen ymmärtänyt että kotosalla wifi olisi jotenkin helpompi...?

        Mutta tosiaan, jos laitetta kuljettaa paljon mukana niin eiköhän tuo sim-kortillinen silloin olisi parempi.

        Tuota tuumakokoa olen miettinyt netissä surffatessani myös paljon: olisi varmasti kiva kun se olisi mahdollisimman monikäyttöinen... mutta liian isokaan ei varmaan ole hyvä. Hankalaa. :D Helpoimmalla varmasti pääsisi kun ostaisi vain lahjakortin liikkeeseen, mutta jotenkin tämä olisi kiva yllätys kun olisi jo valmis vempain ja itse saisi hommata herkut siihen päälle. :)

        Voi olla ja käyttö on käytännössä yhtä helppoa kotona vaikka siinä olisi sim-kortti.

        Itselläni on tällainen tabletti: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/19627/dnnsf/Asus-Nexus-7-2013-Android-4-3-tablet-16-GB

        Ja 7" tuuman näyttö on riittänyt mainiosti surffailuun ja videoiden katseluun. Se on myös riittävän pieni eli mahtuu hyvin esim reppuun.

        Suojakoteloa kannattaa harkita setenkin metsäkäyttöön.

        ( Korjaus edellisessä viestissä olevaan virheeseen)


      • Huomioi_käytettävyys

        Jos laitetta on tarkoitus kuljettaa mukana esim. metsällä usein niin sopivin koko on luultavasti 8", suuremmat alkavat olla hankalan kokoisia kuljetella. Itselläni on 8" ja 10" tabletit, 8" mahtuu esim. takin povitaskuun ja housujen reisitaskuun hyvin mutta 10" ei. Muutenkin esim. metsällä yms. käyttöön 10" on turhan suuri ja hankala käsitellä.

        Jos käyttö olisi pääsääntöisesti kotisohvalla ja vastaavissa paikoissa olisi 10" hyvä valinta.


      • Huomioi_käytettävyys kirjoitti:

        Jos laitetta on tarkoitus kuljettaa mukana esim. metsällä usein niin sopivin koko on luultavasti 8", suuremmat alkavat olla hankalan kokoisia kuljetella. Itselläni on 8" ja 10" tabletit, 8" mahtuu esim. takin povitaskuun ja housujen reisitaskuun hyvin mutta 10" ei. Muutenkin esim. metsällä yms. käyttöön 10" on turhan suuri ja hankala käsitellä.

        Jos käyttö olisi pääsääntöisesti kotisohvalla ja vastaavissa paikoissa olisi 10" hyvä valinta.

        Eiköhän kolmessa vuodessa kysyjä ole tablettinsa ostanut.


    • apua noviisille!

      Onkos noissa merkeissä miten suuria eroja, muuta kuin se että osa vannoo toisten ja osa toisten nimeen?

      Olen vähän vilkuillut juurikin Asuksen ja Samsungin vehkeitä, mutta minulle nämä merkit eivät sano juuri mitään (tosin velipojalla oli kyllä joskus samsungin puhelin mutta sillä nyt ei ole väliä..)

      Osaako joku muuten kertoa miten kauan tableteissa yleensä kestää akku kerrallaan (vaikkapa juuri tuota metsästyskäyttöä ajatellen)?

      • Kysyit akkukestoa

        Ostin käytetyn iPad 2 tabletin, siinä kestää akku 2 päivää rankkaa käyttöä, se on hyvin se.


    • Merkeissä on sinänsä eroja mm laadun ja päivitystuen suhteen. Tosin tunnetut merkit ovat yleensä hyviä.

      Nexus mallien etuina on "puhdas Android" eli mukana ei tule sen valmistajan omia ohjelmia tai käyttöliittymää. Monesti näitä valmistajan omia ohjelmia ei koskaan tarvita eikä niitä voi poistaa normaalilla keinolla.

      Itselläni akku kestää yleensä sen 2-3 päivää peruskäytössä. Tarkkaa aikaa ei voi sanoa koska se riippuu tabletin käytöstä.

      • killukka

        akku kuluu vaik on verkos kiinni....mitä miä oon tehny väärin ?


      • ikiluuppi
        killukka kirjoitti:

        akku kuluu vaik on verkos kiinni....mitä miä oon tehny väärin ?

        Katso asetuksista mikä sovellus haukkaa virtaa ja sulje kyseinen kuluttaja.


    • jklkg

      Jos laitetta pitää oikeasti maastossa mukana, kosteuden ja iskunkestävyydestä olisi etua. Sellaiset laitteet vaan maksaa maltaita, joten todennäköisesti edullisemmaksi tulee ostaa (ominaisuuksiin nähden) mahdollisimman halpa laite, ja ostaa uusi aina kun edellinen hajoaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3279
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      553
      3091
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2503
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2022
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1832
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1672
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      119
      1365
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1225
    Aihe