Harkinnanvarainen toimeentulotuki (talvitakki -ja kengät)

Sossun asiakas

Hei.

Olen ollut sosiaalitoimiston asiakkaana jos noin kaksi vuotta ja nyt hain ensimmäisen kerran harkinnanvaraista toimeentulotukea talvitakkiin -ja kenkiin. Päätös oli hylkäävä takin ja kenkien suhteen, koska sosiaalitoimiston virkailija katsoo niiden kuuluvan toimeentulotuen perusosaan.

Talvitakki -ja kengät ovat mielestäni kuitenkin, niin iso menoerä, että mielestäni on mahdotonta sisällyttää niitä toimeentulotuen perusosaan.

Oletteko te saaneet harkinnanvaraista toimeentulotukea vastaaviin ostoksiin? Kannattaako minun valittaa asiasta ja hakea muutosta?

92

10534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joiskus sain

      Minä olen saanut vaatteisiin rahaa kun sain työpaikan eikä minulla ollut ehjiä vaatteita saatikka kenkiä sinne laittaa. Summaa en muista mutta olisko ollu 250.
      Aikanaan kun opiskelin ja ootin lasta silloin en saanut äitiysvaatteisiin avustusta.

      • Anonyymi

        Tämä varmaan pätee. Eli haastatteluun täytyy mennä 10 vuotta vanhoissa vaatteissa mutta jos saa työn niin voi sitten anoa siistimmät uudet vaatteet.

        Logiikka toki sanoisi että työn saatuaan voi maksaa vaatteet palkasta mutta köyhänä tarvitsisi siistiä ylleen haastatteluun.
        Mutta näin ei petoyhteiskunnan logiiikka toimi.
        Vaan rikkaat saa ja köyhät ei saa, se on logiikka.


    • näin...

      "Toimeentulotukea voidaan myöntää myös harkinnanvaraisena esimerkiksi silloin, kun sen voidaan katsoa edistävän henkilön itsenäistä selviytymistä. Esimerkiksi toimeentulotuen pitkäaikaiselle asiakkaalle saatetaan maksaa toimeentulotuen lisäksi sosiaalityöntekijöiden välttämättömäksi katsomia hankintoja, jotka liittyvät asunnon kalustamiseen tai välttämättömiksi katsottujen kodinkoneiden hankintaan. Television, tietokoneen tai matkapuhelimen hankintaan ei harkinnanvaraista toimeentulotukea kuitenkaan myönnetä."

      "Perusosa
      Toimeentulotuen perusosalla toimeentulotuen saajan on itse pystyttävä maksamaan esimerkiksi seuraavat kulut:[13]

      ruoka
      vaatteiden osto, pesu ja korjaus
      parturi- ja kampaamomaksut
      henkilökohtainen puhtaus jne."

      Tuossahan tuo on sanottu.

      Mutta huuto.netissä saattaa ainakin takkeja olla nyt muutamalla kympilläkin. Jos olet nainen, niin minullakin olis tarjolla koko 36 ihan hyväkuntoinen luhta-untuvatakki lantiolle yltävä... Hintapyyntö vähän hakusessa nyt vielä.

      Mutta siis harkinnanvaraisen toimeentulotuen saa jos se parantaa itsenäistä selviytymistä ja toisaalta perusosasta on hankittava vaatteet...

      • Anonyymi

        Tällaisia ei ole koskaan tullut mieleenkään anoa ja juuri siksi on nyt veloissa koska toimeentulotuella eläessä kaikki nuo piti ostaa luotolla.

        Kun alunperin jäin köyhäksi yksinhuoltajaksi niin sossu kävi kotona tutkimassa mitä omistaa.
        Olin kaikki huonekalut saanut lahjana , vanhoina sukulaisilta. Ei se vahingossakaan maininnut että TVn voisi saada. Olimme ilman tvtä monta vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällaisia ei ole koskaan tullut mieleenkään anoa ja juuri siksi on nyt veloissa koska toimeentulotuella eläessä kaikki nuo piti ostaa luotolla.

        Kun alunperin jäin köyhäksi yksinhuoltajaksi niin sossu kävi kotona tutkimassa mitä omistaa.
        Olin kaikki huonekalut saanut lahjana , vanhoina sukulaisilta. Ei se vahingossakaan maininnut että TVn voisi saada. Olimme ilman tvtä monta vuotta.

        "Kun alunperin jäin köyhäksi yksinhuoltajaksi niin sossu kävi kotona tutkimassa mitä omistaa."


        No huhhuh, onko sossu jo ihan koteihin tunkemassa kodin irtaimistoa laskelmoimaan. Onpas hurja, olisiko joku perähikiän kunta kyseessä vai onko tämä trolli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun alunperin jäin köyhäksi yksinhuoltajaksi niin sossu kävi kotona tutkimassa mitä omistaa."


        No huhhuh, onko sossu jo ihan koteihin tunkemassa kodin irtaimistoa laskelmoimaan. Onpas hurja, olisiko joku perähikiän kunta kyseessä vai onko tämä trolli?

        Helsingissä se oli mutta asiaan liittyi toki lapsen huoltajuus.
        Mutta ei sitä silti kiinnostanut auttaa että lapsella olisi tv.


    • En ole saanut

      En ole erikseen saanut, mutta olen saanut pitää 100 euroa veronpalautusrahoista talvitakkiin. Turhaa hakea muutosta ei se asiaa miksikään muuta, mutta jos jaksat valittaa asiasta siitä vaan. Vaatteet kuuluu siihen perusosaan. Jos sait veronpalautusta, pyydä sossua jättämään huomioimatta 50-100 euroa siitä. Itse olen asiakkaan ollut 10 vuotta, välissä oli 2 vuotta etten ollut, mutta viimeiset 5 vuotta olen.

      • Vanhamato

        Minä olen saanut keväällä ja syksyllä 75€ vaatteisiin. Kuitit pitänyt lähettää.


    • Petu...
      • Sossun asiakas

        Petu,

        Mihin tuo 9% perustuu?

        Jos toimeentulotuen perusosa on 477,26 euroa, niin 42,95 euroa tulisi silloin riittää talvitakkiin -ja kenkiin?

        Voiko joku sosiaalitoimiston virjailija osoittaa minulle pyytäessä kaupan, josta tuolla rahalla saan talvitakin -ja kengät? Voi olla melko toivoton urakka..


      • Oma mokasi
        Sossun asiakas kirjoitti:

        Petu,

        Mihin tuo 9% perustuu?

        Jos toimeentulotuen perusosa on 477,26 euroa, niin 42,95 euroa tulisi silloin riittää talvitakkiin -ja kenkiin?

        Voiko joku sosiaalitoimiston virjailija osoittaa minulle pyytäessä kaupan, josta tuolla rahalla saan talvitakin -ja kengät? Voi olla melko toivoton urakka..

        Miksi pitää yhdelle kuukaudelle jättää talvivaatteiden osto?? Joka vuosi se talvi tulee ja olisit voinut säästää se 40 euroa kuukaudessa jo syksystä lähtien ja nyt olisi tallessa 80-120 euroa.


      • Sossun asiakas
        Oma mokasi kirjoitti:

        Miksi pitää yhdelle kuukaudelle jättää talvivaatteiden osto?? Joka vuosi se talvi tulee ja olisit voinut säästää se 40 euroa kuukaudessa jo syksystä lähtien ja nyt olisi tallessa 80-120 euroa.

        Mikäli se nyt tähän asiaan mitenkään kuuluu, niin takkini repesi kainalosta ja noin viikko tämän jälkeen kengästä repesi pohja irti sauman kohdalta..

        Selvännäkijän kykyjä kun ei ole niin tähän on ollut hiukan vaikea varautua.


      • Just :D
        Sossun asiakas kirjoitti:

        Mikäli se nyt tähän asiaan mitenkään kuuluu, niin takkini repesi kainalosta ja noin viikko tämän jälkeen kengästä repesi pohja irti sauman kohdalta..

        Selvännäkijän kykyjä kun ei ole niin tähän on ollut hiukan vaikea varautua.

        Niin tietysti repesi kaikki :D Repesi varmaan samalla viikolla housutkin? Mene kirppiksille tai katsele huuto.netistä käytettyjä vaatteita. Kohta alkaa alennusmyynnitkin kaupoissa, mene kiertelemään niitä.


      • Sossun asiakas
        Just :D kirjoitti:

        Niin tietysti repesi kaikki :D Repesi varmaan samalla viikolla housutkin? Mene kirppiksille tai katsele huuto.netistä käytettyjä vaatteita. Kohta alkaa alennusmyynnitkin kaupoissa, mene kiertelemään niitä.

        Ihmeellistä näsäviisastelua, joka ei auta ketään. Usko pois, aika kuumeisesti tällä hetkellä katselen huuto.netiä ynnä muita netin kauppapaikkoja. Voit uskoa, että näillä keleillä on HIEMAN KYLMÄ talsia kesäkengissä ja ohuessa kesätakissa.

        Ei kai kukaan täysjärkinen ihminen jättäisi talvivaatteiden hankintaa joulukuulle?

        Tuo Petun mainitsema 9%, eli 42,95 euroa ei kyllä riitä yhtikäs mihinkään kun on kyse tällaisesta äkillisestä tilaanteesta, jossa on hankittava, sekä takki, että kengät samaan aikaan. Tiukkaa tekee tuolla rahalla edes löytää pelkkää takkia, kun noita uusien takkien hintoja katselee.


      • 9+16
        Sossun asiakas kirjoitti:

        Ihmeellistä näsäviisastelua, joka ei auta ketään. Usko pois, aika kuumeisesti tällä hetkellä katselen huuto.netiä ynnä muita netin kauppapaikkoja. Voit uskoa, että näillä keleillä on HIEMAN KYLMÄ talsia kesäkengissä ja ohuessa kesätakissa.

        Ei kai kukaan täysjärkinen ihminen jättäisi talvivaatteiden hankintaa joulukuulle?

        Tuo Petun mainitsema 9%, eli 42,95 euroa ei kyllä riitä yhtikäs mihinkään kun on kyse tällaisesta äkillisestä tilaanteesta, jossa on hankittava, sekä takki, että kengät samaan aikaan. Tiukkaa tekee tuolla rahalla edes löytää pelkkää takkia, kun noita uusien takkien hintoja katselee.

        Neulaa ja lankaa käteen ja ompelet takin kunnes saat jostain halvalla uuden. En jaksa uskoa että omistat yhdet ja ainoat talvikengät ja yhden talvitakin. Itsellänikin on vanhoja talvikenkiä jäänyt 4 paria kaappiin vuosien saatossa ja 3 talvitakkia, vanhin jo 12-13 vuoden takaa. Äkkillisiin tilanteisiin pitää köyhän osata varautua eli aina säästöön joka kuukausi 10-20 euroa vastaaviin tilanteisiin. Hätätilassa kysy naapurilta/sukulaiselta/ystävältä talvitakkia ja kenkiä ensi hätään. Nyt tietysti vastaat ettei sinulla ole ystäviä, naapureita eikä sukulaisia :D Kerroppa missä päin asustelet ja voin etsiä sinulle kirpputoreja tai kierrätyskeskuksia joista saa myös todella halvalla käytettyjä talvivaatteita.


      • 3+16
        Sossun asiakas kirjoitti:

        Ihmeellistä näsäviisastelua, joka ei auta ketään. Usko pois, aika kuumeisesti tällä hetkellä katselen huuto.netiä ynnä muita netin kauppapaikkoja. Voit uskoa, että näillä keleillä on HIEMAN KYLMÄ talsia kesäkengissä ja ohuessa kesätakissa.

        Ei kai kukaan täysjärkinen ihminen jättäisi talvivaatteiden hankintaa joulukuulle?

        Tuo Petun mainitsema 9%, eli 42,95 euroa ei kyllä riitä yhtikäs mihinkään kun on kyse tällaisesta äkillisestä tilaanteesta, jossa on hankittava, sekä takki, että kengät samaan aikaan. Tiukkaa tekee tuolla rahalla edes löytää pelkkää takkia, kun noita uusien takkien hintoja katselee.

        Kun ei sillä 42,95 eurolla olekaan tarkoitus ostaa talvivaatteita, vaan se summa on (laskennallisesti) tarkoitus käyttää joka kuukausi vaatteisiin. Kuinka paljon olet tämän vuoden aikana käyttänyt? 20 euroa kalsareihin, 20 euroa sukkiin, 50 euroa farkkuihin...? Tämän vuoden aikana olet saanut (laskennallisesti) sossusta kuitenkin 473 euroa vaaterahaa. Pitäisi siis olla kalsareiden, sukkien ja farkkujen jälkeen 380 euroa jäljellä. Plus tietysti joulukuun 42 euroa eli yli 400 käytettäväksi takkiin ja kenkiin.

        Harva toimeentulotuella elävä ostaa joka kuukausi uusia vaatteita, mutta kyllä sitä rahaa pitäisi silti osata laittaa vähän jemmaankin. Mitäpä teet, jos (kun) pesukone hajoaa? Aloita nyt hyvä ihminen jonkinlaisen hätärahaston kerryttäminen vaikka 15 eurolla kuussa, niin ei tarvitse sitten ihmetellä kun ei sossusta saakkaan uutta konetta.


      • Huhhuhmitähintoja
        Sossun asiakas kirjoitti:

        Petu,

        Mihin tuo 9% perustuu?

        Jos toimeentulotuen perusosa on 477,26 euroa, niin 42,95 euroa tulisi silloin riittää talvitakkiin -ja kenkiin?

        Voiko joku sosiaalitoimiston virjailija osoittaa minulle pyytäessä kaupan, josta tuolla rahalla saan talvitakin -ja kengät? Voi olla melko toivoton urakka..

        Minä voin osoittaa, vaikka en olekaan sossun täti enkä setä. Esim. Tokmannilla on hienoja takkeja alle 20 euron, joskus halvemmallakin, kun ostaa alesta. Itse ostin sieltä nahkakengät, hintaan 15 euroa, lämpimät ja muodikkaat.
        Takin ostin itselleni kirpparilta, kun oli niin upea, vaikka harkitsinkin Tokmannin takkia ensin. Kirpparitakki on ihana turkisvuorinen, villakangastakki. Hinta 8 euroa.
        Miten hitossa köyhät suunnittelee noin kalliita vaatteita, mitä edellä kirjoittavat luettelevat. Kyllä pitäisi halvemmatkin varusteet kelvata.


      • ffdsfsdfsd
        Huhhuhmitähintoja kirjoitti:

        Minä voin osoittaa, vaikka en olekaan sossun täti enkä setä. Esim. Tokmannilla on hienoja takkeja alle 20 euron, joskus halvemmallakin, kun ostaa alesta. Itse ostin sieltä nahkakengät, hintaan 15 euroa, lämpimät ja muodikkaat.
        Takin ostin itselleni kirpparilta, kun oli niin upea, vaikka harkitsinkin Tokmannin takkia ensin. Kirpparitakki on ihana turkisvuorinen, villakangastakki. Hinta 8 euroa.
        Miten hitossa köyhät suunnittelee noin kalliita vaatteita, mitä edellä kirjoittavat luettelevat. Kyllä pitäisi halvemmatkin varusteet kelvata.

        Joo, ja tämä, että löytää niitä kirpparivaatteita, edellyttää sitä, että juoksee kirpparilla tutkimassa tarjontaa.

        Mulla oli yhteen aikaan yhdessä duunissa esimies, jolla kyllä oli takuulla niin iso palkka, että ei olisi tarvinnut, mutta niin vaan kävi kirppareilla jatkuvasti ja tuli sitten töissä kehuja saamaan, että voi, kun olet taas nätin puseron jostain ostanut. On myös niin, että se kirpparitavaroiden valikoima vaihtelee varmaan paikkakunnittain. Joillakin pikkupaikkakunnilla ei välttämättä ole kuin yksi kirppari, jos sitäkään.
        Hesassa niitä varmaan on joka nurkassa suurin piirtein, mutta ei maalla saati pienemmässä kaupungissa. Pitäisikö köyhän varata yksi päivä sesongissa siihen, että tulee Stadiin kiertämään kaikki kirpparit, jotta saa vaatteita itselleen.

        Se on vähän niin ja näin, joskus vaatii aikaa ja halua kierrellä kirpparilta toiselle, joskus ei vaan voi mitään kun ainoa paikka on se kauppa mistä niitä vaatteita olisi saatavilla. Huuto.netissäkin se on sitten se, että pitäisi päästä sovittamaan ennen viimeistä ostopäätöstä. Ja sitten on nämä halpahallit, citymarketit ja tokmannit, no, ainakin sisävaatteista se on niin, että ensimmäisessä pesussa menee huithapeliksi koko vaate, eli rahat meni hukkaan.


      • mmmm.
        Sossun asiakas kirjoitti:

        Petu,

        Mihin tuo 9% perustuu?

        Jos toimeentulotuen perusosa on 477,26 euroa, niin 42,95 euroa tulisi silloin riittää talvitakkiin -ja kenkiin?

        Voiko joku sosiaalitoimiston virjailija osoittaa minulle pyytäessä kaupan, josta tuolla rahalla saan talvitakin -ja kengät? Voi olla melko toivoton urakka..

        Odota joulun jälkeistä alennusmyyntiä, sain joskus 15 eurolla tosi kivan takin.
        Kirpparilla joudut maksamaan melkein saman verran ja on tuurin kauppaa.


      • valivalija vielä val
        ffdsfsdfsd kirjoitti:

        Joo, ja tämä, että löytää niitä kirpparivaatteita, edellyttää sitä, että juoksee kirpparilla tutkimassa tarjontaa.

        Mulla oli yhteen aikaan yhdessä duunissa esimies, jolla kyllä oli takuulla niin iso palkka, että ei olisi tarvinnut, mutta niin vaan kävi kirppareilla jatkuvasti ja tuli sitten töissä kehuja saamaan, että voi, kun olet taas nätin puseron jostain ostanut. On myös niin, että se kirpparitavaroiden valikoima vaihtelee varmaan paikkakunnittain. Joillakin pikkupaikkakunnilla ei välttämättä ole kuin yksi kirppari, jos sitäkään.
        Hesassa niitä varmaan on joka nurkassa suurin piirtein, mutta ei maalla saati pienemmässä kaupungissa. Pitäisikö köyhän varata yksi päivä sesongissa siihen, että tulee Stadiin kiertämään kaikki kirpparit, jotta saa vaatteita itselleen.

        Se on vähän niin ja näin, joskus vaatii aikaa ja halua kierrellä kirpparilta toiselle, joskus ei vaan voi mitään kun ainoa paikka on se kauppa mistä niitä vaatteita olisi saatavilla. Huuto.netissäkin se on sitten se, että pitäisi päästä sovittamaan ennen viimeistä ostopäätöstä. Ja sitten on nämä halpahallit, citymarketit ja tokmannit, no, ainakin sisävaatteista se on niin, että ensimmäisessä pesussa menee huithapeliksi koko vaate, eli rahat meni hukkaan.

        Höpö höpö. Tokmannilta ostamani vaatteet ovat kestäneet aivan hyvin. Olen monta vuotta sitten ostanut sieltä toppatakin ja on vieläkin kuin uusi.
        Jos ei ole kirppareita tms. netistä niitä löytyy. Ei tarvita huutonettiä, tori.fi auttaa.
        Ja laitapa itse ostoilmoitus vaatteista, kuten itse tein joskus. Tarjouksia suorastaan sateli.
        Ja jos nyt tarvitset välttämättä satasien vaatteita, säästä hyvä ihminen. Kuten edellä on todettu, tuo neljänkympin päälle tarkoitettu vaaterahaosuus on vain yhden kuukauden osuus. Etkö voi katsoa jo syksyllä talvivaatteittesi kuntoa ja suunnitella mitä tarvitset tulevana talvena?
        Mutta ainahan se joku syy tarvii olla valittaa.


      • kirppareiden ystävä
        Sossun asiakas kirjoitti:

        Petu,

        Mihin tuo 9% perustuu?

        Jos toimeentulotuen perusosa on 477,26 euroa, niin 42,95 euroa tulisi silloin riittää talvitakkiin -ja kenkiin?

        Voiko joku sosiaalitoimiston virjailija osoittaa minulle pyytäessä kaupan, josta tuolla rahalla saan talvitakin -ja kengät? Voi olla melko toivoton urakka..

        Itkisin onnesta jos saisin käyttää 42,96€ talvitakkiin ja -kenkiin. Mutta koska minulta ei tuonkaan vertaa rahaa yleensäkään löydy, niin päätin löytää halvemmalla ja hienosti löysinkin! Talvitakki 20€ (tori.fi:stä, ovh 80€) ja talvikengät 3,50€ (kontista, ovh 30€), molemmat kuin kaupasta ostettu. Joten älä ala kitisemään etteikö tuolla rahalla muka vaatteita saa, jätä vaan ne porvarikaupat vähemmälle ja etsi kirppareilta niin jää tuosta vielä ylikin rahaa!


      • saa vaikka mistä
        Sossun asiakas kirjoitti:

        Petu,

        Mihin tuo 9% perustuu?

        Jos toimeentulotuen perusosa on 477,26 euroa, niin 42,95 euroa tulisi silloin riittää talvitakkiin -ja kenkiin?

        Voiko joku sosiaalitoimiston virjailija osoittaa minulle pyytäessä kaupan, josta tuolla rahalla saan talvitakin -ja kengät? Voi olla melko toivoton urakka..

        Nythän on joulun jälkeen ja välipäivinä alennusmyynnit esim. Prismasta, Cittarista, Anttilasta ym. saa ihan hyvin n. 10 eurolla kengät ja takin 10-20e. Samoin on kesällä alennusmyyntien aikaan paljon kenkiä hintaan 7-15 e. Jos olet mies, niin varmaan saat halvemmalla kuin nainen. Lisäksi kirppareiltakin saa takkeja. H&M.ltä, Lindexiltä, KappAhlista ja Seppälästä saa edullisia vaatteita varsinkin alennusmyyntien aikaan. Ellokselta saa myös alennushinnoilla. Kirpparihinnoilla saa myös vaatteita kun on alennukset esim. HenkkaMaukalla, Anttilassa, Elloksella jne. Lisäksi miehillähän menee henkilökohtaiseen hygieniaan, vaatteisiin, partureihin paljon vähemmän kuin naisilla (eivät meikkaa, ei ole kuukautisia. ei tarvitse vaihella niin usein vaatteita, ei ole korkokenkien laput hajoamassa heti jne.) Lisäksi hiuksethan voi aina leikata (ja värjätä)itse, niin miehet kuin naisetkin. Itse olen nainen ja olen saanut alennusmyynneistä kenkiä hintaan 7-11 euroa näin ihan esimerkiksi mainitakseni.

        Jos takki repee, sen voi itse ommella, vaikka sitten käsin. Jos kengä irvistää, niin ne voi liimata vedenkestävällä pikaliimalla.


      • Näin se vain on
        Sossun asiakas kirjoitti:

        Petu,

        Mihin tuo 9% perustuu?

        Jos toimeentulotuen perusosa on 477,26 euroa, niin 42,95 euroa tulisi silloin riittää talvitakkiin -ja kenkiin?

        Voiko joku sosiaalitoimiston virjailija osoittaa minulle pyytäessä kaupan, josta tuolla rahalla saan talvitakin -ja kengät? Voi olla melko toivoton urakka..

        Vuodessa yhdeksän prosenttia tekee yli 500 euroa ja sillä ostaa talvitakin, kengät, useammat housut, paidat jne. Oma häpeä jos ei osaa säästää.


      • Näin se vain on
        Sossun asiakas kirjoitti:

        Ihmeellistä näsäviisastelua, joka ei auta ketään. Usko pois, aika kuumeisesti tällä hetkellä katselen huuto.netiä ynnä muita netin kauppapaikkoja. Voit uskoa, että näillä keleillä on HIEMAN KYLMÄ talsia kesäkengissä ja ohuessa kesätakissa.

        Ei kai kukaan täysjärkinen ihminen jättäisi talvivaatteiden hankintaa joulukuulle?

        Tuo Petun mainitsema 9%, eli 42,95 euroa ei kyllä riitä yhtikäs mihinkään kun on kyse tällaisesta äkillisestä tilaanteesta, jossa on hankittava, sekä takki, että kengät samaan aikaan. Tiukkaa tekee tuolla rahalla edes löytää pelkkää takkia, kun noita uusien takkien hintoja katselee.

        Äkillisiä tilanteita varten pitää olla säästöjä. Se on aivan oma valinta jos ei ole yhtään säästänyt vaan kaikki hassannut.


      • asshole67
        Huhhuhmitähintoja kirjoitti:

        Minä voin osoittaa, vaikka en olekaan sossun täti enkä setä. Esim. Tokmannilla on hienoja takkeja alle 20 euron, joskus halvemmallakin, kun ostaa alesta. Itse ostin sieltä nahkakengät, hintaan 15 euroa, lämpimät ja muodikkaat.
        Takin ostin itselleni kirpparilta, kun oli niin upea, vaikka harkitsinkin Tokmannin takkia ensin. Kirpparitakki on ihana turkisvuorinen, villakangastakki. Hinta 8 euroa.
        Miten hitossa köyhät suunnittelee noin kalliita vaatteita, mitä edellä kirjoittavat luettelevat. Kyllä pitäisi halvemmatkin varusteet kelvata.

        ja vielä ihan nahka kengät :) heh,saattaahan niissä nahkan merkit olla muttta nahkaa ne tokmannin kengät ei ole,terkuin myyjä


      • tiedätköedesnahan
        asshole67 kirjoitti:

        ja vielä ihan nahka kengät :) heh,saattaahan niissä nahkan merkit olla muttta nahkaa ne tokmannin kengät ei ole,terkuin myyjä

        Sinun aivoillasi varustettua ihmistä ei Tokmann myyjäkseen huolisi ilmankaan, saati että palkkaa pitäisi maksaa.
        Kyllä Tokmann myy kuule nahkakenkiä. Sinä nyt olet saattanut katsella itsellesi jotain muoviroppanoita, kun olet juonut rahasi.


      • J-P.K
        Oma mokasi kirjoitti:

        Miksi pitää yhdelle kuukaudelle jättää talvivaatteiden osto?? Joka vuosi se talvi tulee ja olisit voinut säästää se 40 euroa kuukaudessa jo syksystä lähtien ja nyt olisi tallessa 80-120 euroa.

        Säästä? Perusosa on 485e joka jaettuna 30 päivälle tekee 16,6e josta puhelin/netti vie sen 1,5-2e päivä, halpa ruoka 2-4e päivä (ruoan ilmais jakelua kun ei kaikkialla ole), wc-papru, shampoo,pesuaineet, pyykit, noin 2e päivä, julkinen liikenne kk kortti noin 2e päivä, tupakka noin 5e päivä (joo en lopeta) niin siinä on päivittäisiä kuluja 12,5-15,5 euron edestä, sitten siihen päälle kuukausittaiset kotona / sukulaisilla käynnit joiden matkoihin menee se 18-24e joten säästöä ei jää. Toki voi nukailla mutta sitten se on aika eristäytymistä ja safkassa ei ole laatua (opiskeluaikoina makaroni mössö,laatikko, ketsuppimakaroni, tölkki keitot tulivat tutuiksi liiankin kanssa kun päivän safka budjetti oli sen 1e luokkaa).


      • KokemusTämäkin
        Näin se vain on kirjoitti:

        Äkillisiä tilanteita varten pitää olla säästöjä. Se on aivan oma valinta jos ei ole yhtään säästänyt vaan kaikki hassannut.

        Ongelma toimeentulotuessa on se, että jos onnistut säästämään jossakin kuussa menoissa, niin säästöt vähennetään seuraavassa tukipäätöksessä varallisuutena. Ei kauheasti innosta säästämään, kun palkitaan tukea jatkossa leikkaamalla.


      • Köyhänostokset
        Huhhuhmitähintoja kirjoitti:

        Minä voin osoittaa, vaikka en olekaan sossun täti enkä setä. Esim. Tokmannilla on hienoja takkeja alle 20 euron, joskus halvemmallakin, kun ostaa alesta. Itse ostin sieltä nahkakengät, hintaan 15 euroa, lämpimät ja muodikkaat.
        Takin ostin itselleni kirpparilta, kun oli niin upea, vaikka harkitsinkin Tokmannin takkia ensin. Kirpparitakki on ihana turkisvuorinen, villakangastakki. Hinta 8 euroa.
        Miten hitossa köyhät suunnittelee noin kalliita vaatteita, mitä edellä kirjoittavat luettelevat. Kyllä pitäisi halvemmatkin varusteet kelvata.

        Ostit Tokmsnnilta "nahkakengät" ne on kaikki nahkajäljitelmää,eivät kestä kuin yhden talven jos kävelet,kaapissa toki 10 vuotta. Niistä voi saada jalkoihin tosi pahan ihottuman kun ovat tehty ties mistä . Kokemusta on. Ostat kirpoutorilta kengät ja saat ikuusen kynsisienen joka ei lähde pois edes kynsien poistolla. Kokemusta on. Ei muuta.


      • Sossun asiakas kirjoitti:

        Ihmeellistä näsäviisastelua, joka ei auta ketään. Usko pois, aika kuumeisesti tällä hetkellä katselen huuto.netiä ynnä muita netin kauppapaikkoja. Voit uskoa, että näillä keleillä on HIEMAN KYLMÄ talsia kesäkengissä ja ohuessa kesätakissa.

        Ei kai kukaan täysjärkinen ihminen jättäisi talvivaatteiden hankintaa joulukuulle?

        Tuo Petun mainitsema 9%, eli 42,95 euroa ei kyllä riitä yhtikäs mihinkään kun on kyse tällaisesta äkillisestä tilaanteesta, jossa on hankittava, sekä takki, että kengät samaan aikaan. Tiukkaa tekee tuolla rahalla edes löytää pelkkää takkia, kun noita uusien takkien hintoja katselee.

        No kyllä minä selvisin hupparilla ja crocseilla talven yli. Sitä selviää mistä vaan kun on pakko! Paitsi sossuista........


      • Kokeileppa_ite
        Oma mokasi kirjoitti:

        Miksi pitää yhdelle kuukaudelle jättää talvivaatteiden osto?? Joka vuosi se talvi tulee ja olisit voinut säästää se 40 euroa kuukaudessa jo syksystä lähtien ja nyt olisi tallessa 80-120 euroa.

        Jos on säästöjä, se säästetty summa vähennetään myönnettävästä toimeentulotuesta. Kokemusta on..


      • Anonyymi
        Just :D kirjoitti:

        Niin tietysti repesi kaikki :D Repesi varmaan samalla viikolla housutkin? Mene kirppiksille tai katsele huuto.netistä käytettyjä vaatteita. Kohta alkaa alennusmyynnitkin kaupoissa, mene kiertelemään niitä.

        Just :D

        Olet yks helvetin aasi! Kyllä näkee kirjoituksistasi, ettei sinulla ole yhtään aivosolua jäljellä!


      • Anonyymi
        9+16 kirjoitti:

        Neulaa ja lankaa käteen ja ompelet takin kunnes saat jostain halvalla uuden. En jaksa uskoa että omistat yhdet ja ainoat talvikengät ja yhden talvitakin. Itsellänikin on vanhoja talvikenkiä jäänyt 4 paria kaappiin vuosien saatossa ja 3 talvitakkia, vanhin jo 12-13 vuoden takaa. Äkkillisiin tilanteisiin pitää köyhän osata varautua eli aina säästöön joka kuukausi 10-20 euroa vastaaviin tilanteisiin. Hätätilassa kysy naapurilta/sukulaiselta/ystävältä talvitakkia ja kenkiä ensi hätään. Nyt tietysti vastaat ettei sinulla ole ystäviä, naapureita eikä sukulaisia :D Kerroppa missä päin asustelet ja voin etsiä sinulle kirpputoreja tai kierrätyskeskuksia joista saa myös todella halvalla käytettyjä talvivaatteita.

        9 16

        Sillä neulalla ja langalla, korjaan linjanarulla, pitäisi se suusi ja kätesi ommella niin, että se paskanjauhaminen loppuisi!


      • Anonyymi
        tiedätköedesnahan kirjoitti:

        Sinun aivoillasi varustettua ihmistä ei Tokmann myyjäkseen huolisi ilmankaan, saati että palkkaa pitäisi maksaa.
        Kyllä Tokmann myy kuule nahkakenkiä. Sinä nyt olet saattanut katsella itsellesi jotain muoviroppanoita, kun olet juonut rahasi.

        tiedätköedesnahan

        Hei aasi, on olemassa keinonahkaa ja oikeata nahkaa. Tokmannin kengissä ei tasan ole oikeaa nahkaa. Jos haluat itsellesi nahkakengät, revi se nahka perseestäsi, ennenkuin alat toisille esittämään liian viisasta, että tokmannilla muka olisi oikeita nahkakenkiä. Kyllä muunkin sen tulisi tietää, mutta sinulta näköjään puuttuu se kyky ajatella.


      • Oma mokasi kirjoitti:

        Miksi pitää yhdelle kuukaudelle jättää talvivaatteiden osto?? Joka vuosi se talvi tulee ja olisit voinut säästää se 40 euroa kuukaudessa jo syksystä lähtien ja nyt olisi tallessa 80-120 euroa.

        Nimenomaan. Ei pidä joka kuukausi käyttää 9% perusosasta vaatteisiin vaan laittaa osa säästöön ja ostaa sitten se kalliimpi vaate.

        Mikään ehdoton normi ei kuitenkaan ole se, että talvivaatteisiin ei voisi saada toimeentulotukea. Joku väitti, että tukea ei saisi puhelimeenkaan. Voi kyllä saada kunnan sosiaalitoimelta. Perustuu aina tapauskohtaiseen harkintaan.

        Mutta mutu ei ole hyvä peruste neuvoa muita. Entä faktat: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juhanivehmaskangas/toimeentulotuki/


      • Anonyymi
        KokemusTämäkin kirjoitti:

        Ongelma toimeentulotuessa on se, että jos onnistut säästämään jossakin kuussa menoissa, niin säästöt vähennetään seuraavassa tukipäätöksessä varallisuutena. Ei kauheasti innosta säästämään, kun palkitaan tukea jatkossa leikkaamalla.

        sä oot ihan hölömö! mix et esim leeivo sämpylöitä vaikka pakkanen täyteen niinsaat rahalle vastinetta??


    • Elämä On

      Hyvä päätös Sossulta
      Pieni hytinä talven alla varmaan opettaa jotain peruselämän alkeita tällekkin pullamössö sukupolven edustajalle.

    • Petu...

      Asia on nimenomaan siten kuin tuolla aiemmin on esitettykin, että toimeentulotukea saavalla on vuodessa käytettävissä vaatteisiin ja kenkiin 515,14 euroa. Kyllä sillä mielestäni saa pari kohtuuhintaista vaatekertaa, muttei tietenkään viimeistä muotia.

      http://www.sosiaalitoimisto.net

      • Täysin realistista

        Tuolla aikaisemmin ihmeteltiin: "Jos toimeentulotuen perusosa on 477,26 euroa, niin 42,95 euroa tulisi silloin riittää talvitakkiin -ja kenkiin? "

        Ja henkilökohtaisesti olen tänäkin syksynä ostanut kirppiksiltä 2kpl talvitakkeja (5€ & 15€), lisäksi löysin kaupan poistokorista talvikengät 10€... kyllä tuolla 42€:lla oikeasti vaatteet pystyy hommaamaan, jos vaan viitsii heittää ennakkoluulot romukoppaan ja käyttää sitä ruhtinaallista työttömän aikaa kirppisten kiertelyyn!


    • työtön.

      Itse en osta vaatteita kuin harvoin ja se on hyvä syy kieltäytyä pas.ka töistä kun ei ole kunnon vaatteita. Ei soskukaan voi mitään jos mulla eiole kunnon kenkiä jolla tarkenee -20 asteen pakkasessa. Sanon että rahat menee muihin laskuihin ja ruokaan.

      • Näin se vain on

        Ei ole mikään hyvä syy kieltäytyä töistä väittämällä ettei ole talvivaatteita. Tuollaisia kun menet höpisemään saat karenssin ja toimeentulotukea leikataan aluksi 20% ja jos työhaluja ei löydy leikataan 40% ja se on aivan oikein.


    • vittuuntunut

      perusosa ei ole 477.26 vaan kertoimen 21.5 jälkeen siitä jää noin 50e vähemmän kuussa. eli perseosa on 420e

      • Näin se vain on

        vittuuntunut on käynyt apukoulua. Käteen pitää vähintään jäädä 477 euroa kuussa, siinä ei kertoimilla ole mitään merkitystä.


    • ...

      Olen koko aikuisikäni ollut pelkällä toimeentulotuella enkä ole ikinä saanut mitään harkinnanvaraista mihinkään. En edes ensimmäiseen omaan asuntoon muuttaessa vaikka ei ollut ainuttakaan huonekalua eikä edes patjaa tai mitään. Henkilökortin hankkimiseenkin yritin, mutta eipä siihenkään apua saanut, joten mihinkään vaatteisiin on kai turha yrittääkään.

    • poistotakit

      Sallisiko aloittaja minun nauraa? Pienituloinen duunarikin käy kirppiksellä. Pienyrittäjä työnantajanikin joskus käy.
      Muuten linnanjuhlillakin on ollut kierrätyskamasta tehtyjä iltapukuja.
      Mikä ihme sinulla on vaikeeta ettet voi käydä kirppareilla?
      10-30 euroa, löytyy hyviä talvitakkeja. Kenkiä kantsii kans katella, itselleni ei aina löydy hyväkuntoisia kokoani- mutta joskus. Osta hyvä ihiminen, hyvät kengät seuraavaa kautta varten- ei tu ylläreitä. Eli alkukeväästä kesäkamaa, kesällä syksymyöhän kamaa, talven kamoja voi katella milloin vaan.
      Perusosa tt-tues sisältää vaatetuksen.
      Itse en käy sossunluukulla, selviän nipinnapin pikkupalkalla ja sovitellulla päivärahalla, joskus on tiukkaakin. Mutta- minulla on aina säänmukaiset vaatteet, kumisaappaat, 2 paria talvikenkiä, lenkkarit, ns. pyhäkengät. Sadeasu, kovan pakkasen vaatteet. Itse neulon.

      Voihan aloitus olla provokatiivinen kirjoittelukin. Miksei. Mut siitä silivatiseilaa- kyllä pienillä tuloillakin selviytyy, ainakin täs ilmastos on hyvä osata selviytyä.

    • kinttana

      No,voihan yksi syy olla vaikkapa pieni paikkakunta.
      Joka kylästä ei löydy kirppiksiä,ei kai Suomessakaan mihin tahansa kakantahrimaan takkiin tarvitse tyytyä.
      Itse asun Espoossa ja täällä kyllä kirppareita on.
      Mutta jos et ole hoikka teini niin vaikeaa voi olla vaatteiden löytäminen D-mitoituksen omaavalle.Minulla on juurikin ongelmana oikeiden kokjen löytäminen.

      Onneksi ostelin aikanaan palkkatyössä ollessani kaikenlaisia vaatteita ja jopa mietin,että niitä on aivan liikaa...

      Mutta nyt,kun olen ollut Kelan sairauspäivärahalla kohta vuoden,niin joka rätti onkin yhtäkkiä kullanarvoinen.

      Mutta aina olen vaatteni ensisijaisesti kirppareilta ostanut,koska jo jokunen vuosi on ollut sitä,että oikeiden kauppojen vaatteet on liian slimmattuja lyhyelle ja tanakalle ruholleni.

      Osan vaatteista olen harkiten yrittänyt ostaa sellaisia klassikkoja,jotka eivät mene pois muodista.

      Aina tsekkaan alennusrekit ja Outletit.
      Ikinä en ole ostanut uutta takkia ovh-hinnalla.Olen yrittänyt olla sortumatta ns pintamuotiin.
      Ja omaan jopa pari takkia,jotka varmaan uusina olisivat maksaneet maltaita.

      Mutta käynkin jopa päivittäin pari kirppistä läpi.
      Sen se vaatii,että kerran,pari vuoteen löytää todellisia helmiä.
      Kuten Atelje Heebenin käsin värjätty takki krimiturkishupulla 15 euroa,kun se kys ateljen valikoimassa on noin 700 euroa...

      Mutta ymmärrän täysin vaikkapa pienituloisen äidin tuskan pienellä paikkakunnalla.
      Jos ei ole ensimmäistäkään kirppistä tai on vain se yksi,joka on kerran viikossa auki ja myy vain päällesopimatonta,rikkinäistä jätevaatetta niin vaikeaa on varmasti.
      Monet kirpparit kun myyvät enimmäkseen vanhoille ihmisille tarkoitettuja vaatteita,
      Miten 20-30 vuotias kokoaa niistä karderobin?
      Ei mitenkään.

      Sen verran minulla on kanttia,etten voi laittaa päälleni ihan mitä tahansa...
      Jos vaate ei sovi päälle niin paha on lämmitellä jos vetskari ei edes mene kiinni.

      Työhaastatteluun laitan päälle mitä löytyy,sillä köyhyydelle ei mitään voi ja jos on todellista ammattitaitoa,sitä ei vaatteet vähennä.

      Ulosantisi ratkaisee työnhaussa,ei vaatteesi.
      Se ensimmäiset 30 sekuntia kun esittelet itsesi,ratkaisee eniten.
      Eli opetelkaa luontevasti kuulostamaan henkilöltä,jota ilan työnantaja ei tule toimeen.
      Työnhaussa SAA kehua itseään,kunhan ei anna katteettomia lupauksia.
      Ja tämä on Suomalaisten heikkous. Ulosanti ja se miten itsevarmuus näkyy päälle,vaatteista huolimatta.

      • 16+5

        Tuskin alottaja oli mikään yksinhuoltaja vaan yksin asuva mies. Ei tajua että ne vaatteet pitää kustantaa siitä perusosasta on ne sitten kesävaatteita saati talvi. Kun elää säntillistä elämää riittää raha mösö niihin vaatteisiin. Jos et elä ei kai riitä. Tuollaisiin pitää varautua ja säästää edes kymppi tai kaksi kuukaudessa sukanvarteen. Työttömällä pitää olla joku hätävara säästössä aina.


      • Elä varojen mukaan

        Sellanen pieni vinkki, että kauppojen poistoissa on AINA nimenomaan niitä XXXXXXXXXXXXXL -kokoisia sikahalvalla... arvaa vaan, moneenko kertaan oon harmitellut sitä, että oma elintasoni ei riitä niihin kokoihin vaadittavaan elintasokumpuun!


      • 8+6
        Elä varojen mukaan kirjoitti:

        Sellanen pieni vinkki, että kauppojen poistoissa on AINA nimenomaan niitä XXXXXXXXXXXXXL -kokoisia sikahalvalla... arvaa vaan, moneenko kertaan oon harmitellut sitä, että oma elintasoni ei riitä niihin kokoihin vaadittavaan elintasokumpuun!

        Paskapuhetta. Tavallisiin kauppoihin ei edes oteta myyntiin isoja kokoja. Tuo on taas sitä normaalipainoisten propagandaa. Samat ihmiset kiikuttavat lahjaksi XXL t-paitoja ja ihmettelevät miten voi olla ettei mahdu kun on kerran isointa kokoa. Isointa kokoa marketissa, joo, mutta ei isointa kokoa maailmassa.


      • Näin se vain on
        8+6 kirjoitti:

        Paskapuhetta. Tavallisiin kauppoihin ei edes oteta myyntiin isoja kokoja. Tuo on taas sitä normaalipainoisten propagandaa. Samat ihmiset kiikuttavat lahjaksi XXL t-paitoja ja ihmettelevät miten voi olla ettei mahdu kun on kerran isointa kokoa. Isointa kokoa marketissa, joo, mutta ei isointa kokoa maailmassa.

        Syö vähemmän, säästät rahaa ja laihdut. Sitten mahtuu normaalikokoiset vaatteetkin päälle. Ei kovin köyhä voi olla jos on varaa syödä itsensä lihavaksi.


      • ........
        Näin se vain on kirjoitti:

        Syö vähemmän, säästät rahaa ja laihdut. Sitten mahtuu normaalikokoiset vaatteetkin päälle. Ei kovin köyhä voi olla jos on varaa syödä itsensä lihavaksi.

        Ikäihminen tarvitsee hiukan väljempää vaatetta vaikka on kaiken ikänsä ollut hoikka.
        Lantio alkaa levitä keski-iässä. Ja on helpompaa pukea ylle kun ei taivu joka asentoon.
        Kyllä pitää paikkansa että isot koot enemmistönä tarjouksissa.


      • mkdflömdf
        Näin se vain on kirjoitti:

        Syö vähemmän, säästät rahaa ja laihdut. Sitten mahtuu normaalikokoiset vaatteetkin päälle. Ei kovin köyhä voi olla jos on varaa syödä itsensä lihavaksi.

        Tunnetusti ne laihoimmat ja terveimmät ihmiset onkin just kaikki työttömät ja muu köyhälistö. Parempiosaiset ovat sitten julmettuja läskejä kun niillä on rahaa syödä.


      • köyhäIsoTisu
        Näin se vain on kirjoitti:

        Syö vähemmän, säästät rahaa ja laihdut. Sitten mahtuu normaalikokoiset vaatteetkin päälle. Ei kovin köyhä voi olla jos on varaa syödä itsensä lihavaksi.

        Ei kaikki isoja kokoja käyttävät ole ylipainoisia. Itselläni ei ylipainoa mutta rinnanympärys 122cm. Kertokaa ihmeessä mistä halvalla rintsikat, paidat ja takit. Itse en vielä ole löytäny ja ainokaiset rintsikat erittäin risat jo, muttei varaa uusiin.


    • big foot girl?

      Mun pitäs jostain etsiä koon 42 tai 43 talvilenkkarit. Eilen kävin Prismasta katsomassa niin halvimmat olis olleet 60€ O.o. Kontissa ei ollut kuin lasten talvikenkiä. Ja ne kun sais olla sellaset että kestää liikkumista eikä päästä vettä ainakaan pohjasta, talvisaappat olisi kai halvemmat mutta epämukavat pitemmillä lenkeillä. Yleensä liikun sen verran paljon että kengät kestävät yhden talven tai yhden kesän, hyvin harvat jopa kaksi. En tiedä johtuuko käytön määrästä vai tavasta vai yksinkertaisesti siitä että ostan aina max 30€ kengät. Mutta tosissaan kauhistuin miten kalliiksi monot on menneet jos 60€ on olevinaan edullinen. Pakko vaan löytää jostain uudet koska vanhoissa on pohjassa reikiä, päästää sisään pikkukiviä, lunta, vettä...

      • 20 vuotta kirppiksiä

        Kuka hullu ostaa KONTISTA vaatteita? Kaupastakin saa halvemmalla... käy mieluummin jossain kierrätyskeskuksessa, seurakunnan hyväntekeväisyyskirppiksellä, FB:n kirppisryhmissä jne... KONTTI on käsittämättömän ylihinnoiteltu, varsinkin vaatteiden osalta. Mun mielestä on aika outoa, että ne hinnottelee ne kauhtuneet ryysyt kauppojakin kalliimmaksi, vaikka just vaatetta niille tulee kaikkein eniten ja just vaate pitäisi saada kiertämään mahdollisimman nopeasti... toisekseen ihmettelen sitä, minne ne jemmaa kaikki parempilaatuiset vaatteet, KONTEISSA niitä ei ainakaan näy, ainoastaan kaikki virttyneet, haalistuneet, värjäytyneet, kutistuneet jne pilalle pyykätyt matonkudematskuksi kelpaavat rievut roikkuu rekeissä kuukaudesta toiseen - ylihinnoiteltuna tietenkin!


    • esteriiiiiiiiiiiiiii

      Osta sadetakki ja saappaat. Niitä tarviit, kun vettä tulee kuin Esterin peräpäästä!

    • RölliLahdesta

      Kännykkä ei kuulu normaalisti sossun "tuotevalikoimaan", netissä oli kuitenkin juuri joku pakolainen kaupannut älykännykkää johon oli esittämiensä todisteiden mukaan saanut maksusitoumuksen sossusta. Kyllä sossu myöntää erikseen vaaterahaa jos olet mustalainen.

      • 90809890

        Oliko se kuva jossa näkyi kännykkä kuvattuba kaupumgin kirjekuoren päällä?

        Aika hyvä teoria jos tekee tuosta kuvasta päätelmän siitä että joku saanut maksisittarin kännykkään. :p

        Itse myin aikoinaan Nordean kirjekuoren päällä kuvattuja sormustimia netissä, tosin kukaan ei väittänyt että ne olivat Nordeasta peräisin... Mutta juu, toki jokainen tulkitsee asiat aina haluamallaan tavalla, todisteista (tai niiden puutteesta) piittaamatta kunhan se vain tukee omaa mielipidettä ja maailmankatsomusta.


    • takkia_ja_kenkää

      Itse laitoin juuri talvikenkäni kesän ajaksi säilytykseen. Ensin luonnollisesti putsaus kostealla rätillä, sitten nahkakengille plankkaus ja lopuksi kaikkiin sanomalehteä sisään. Köyhän kannattaa huoltaa vaatteensa ja kenkänsä hyvin. Noista neljästä kenkäparista kolmet on ostettu kirpparilta max. 5 €/pari. Yhdet on lapselleni jo monta vuotta sitten pieneksi jääneet Kuomat. Niissä havaitsin vähäisiä vaurioita pohjassa (Kuomien tyyppivika), mutta toisaalta niillä on kävelty ahkerasti jo seitsemän talvea. Pitääpä siis olla tarkkana kirppiksellä, jos löytyisi "uudet". Kolmet kirpparikengät on myös jo useamman talven nähneitä, mutta laadukkaina suomalaisina kenkinä vielä erittäin hyvässä kunnossa.

      Takkien suhteen olinkin varsinainen törsääjä tänä talvena. Ostin kirppikseltä toppa-asun, johon kuuluu myös housut, ja hinta oli vitosen. Lisäksi ostin 50 sentin toppatakin. Ja varsinainen törsäys oli uudenveroinen kympin hintainen talvitakki, jonka ostin ns. paremmaksi takiksi.

      Tyttärelle hain facebookin annetaan-ryhmän kautta ilmaiseksi lasketteluasun.

      • kierrätyspeikko

        Tuo huolto on tärkeää, mutten ole osannut sitä opettaa lapsillenikaan!
        Täällä ei löydy mitään kirpparilta ainakaan aikuisten kokoja, korkeintaan rempparytkyjä. Lapset kasvoi ohi ja me vanhemmat saatiin heidän vanhoja kamppeita ja kenkiäkin. Uutena kaikki hommattu aikoinaan. Kirpparille pitäisi osua heti, kun joku on tuonut sinne kunnon tavaraa. Sitten seuraavana päivänä joku muu on jo vienyt sen.!


      • köyhtynyt

        Myös kenkien vetoketjuun talouspaperilla hiukan öljyä jos ei aukea muutoin. Takin kanssa aina huivi ettei kaulus likaannu. Kunnon takkeja löytää melko halvalla jos ei ole turhan tarkka kauneudesta.


    • Hvvaankaikille

      Tulisitteko te hulluiksi, jos raha nykymuotoisena jätettäisiin pois kokonaan yhteiskunnastamme? Kukaan ei ainakaan teettäisi toisilla mitään sellaista, mitä hän itse ei haluaisi tehdä. Kukaan ei joutuisi ulos kodistaan maksuvaikeuksien takia, eikä sosiaalitston luukulle kerjäämään. Asiat perustuisivat aidosti yhteistyöhön ja avunantoon, ei kilpailuun ja ahneuteen.

      Kiva, että joku on löytänyt niukasta ja pienellä rahalla pyörivästä henk. koht, taloudestaan jotain positiivista. Toivottavasti katkaisevat tukesi kokonaan, niin liityt vallankumoukseen???

      • TottaVeliseni

        Näin on! Kyllä toimeentulotuen saajan potäisi olla varaa asioida vaikka joka päivä Stokkalla ja ostaa kaikki uutena ja muidin mukaan! Ei voi yhteiskunnan rahoja minnekään käytettyyn tuhlata. Kirpparit hyi! Nehän on joillekin...köyhille? :p


    • loopisko

      ANOIN VAATERAHAA JASAIN SITÄ. TOIMEENTULOTUKI ASIAKKAALLAON JOKA VUOSI OIKEUS ANOA NS.VAATERAHAA.

    • Paikkakuntakohtaista

      Olen opiskelija ja kahden pienen lapsen äiti. Toimeentulotuelle jouduin, kun mies lähti. Raha riittää juuri ja juuri ruokaan ja lasten vaatteisiin, kun itse jätän aterioita väliin. Itselleni en voi ostaa uusia vaatteita, joten paikkaan vanhoja. Harkinnanvaraista sain 50 € lapsen sängyn ostoon, muuten en ole saanut yhtään ylimääräistä.

      • CalcuLator

        Opiskelijana ja yh:na saat yleistä asumitukea jotain 700-900e, opintotukea 225e, opintolainaa 400e, lapsilisiä 300e ja elatusapua 300-400e kuukaudessa tietenkin hieman perusotimeentulotukea jos vuokrasi on kallis. Minne tuo raha meni kun siitä pitäisi jäädä vuokranmaksun jälkeen käteen se 1200e/kk? Eikö tuosta summasta nyt riittäisi 50e tai vaikka 100e lasten sängyn ostamiseen?


    • gfhghghj

      Nyt on viides talvi menossa viiden euron untuvatakillani. Vanhanaikainen ja liian iso, mutta ihanan lämmin. Edelleen häilähtää kiitollisuus mielessä, kun vedän sen ylleni. Ei kaiken tarvitse olla Kiinassa omplastua uutta krääsää. Kirpparit on pullollaan parempaa laatua ja halvalla.

      • gfhghghj

        Olenkohan ainut, joka käyttää todella halpoja kirpparivaatteita ja on niistä kiitollinen? Tuo takki tulee ensi talvenakin olemaan lämmikkeenäni, enkä ilman sitä tulisi toimeen. Edelleen se on 'ruma', ja edelleen olen iloinen siitä, että joku oli sellaisen sinne kirppariin tuonut ja niin halvalla sen minulle myi.


    • Eläkkeelle

      Veljeni kuoli muutama vuosi sitten. Hain sosiaalitoimesta harkinnanvaraista tukea hautajaisvaatteitten ostoon. Olin ollut 9 vuotta vuoroin sairauslomalla ja työmarkkinatuella, joten sopivaa vaatetusta ei ollut. En ollut koskaan aiemmin hakenut mihinkään tarkoitukseen harkinnanvaraista tukea.

      Minulle tuli päätös, jossa ensin muistutettiin vaatteiden ja kenkien hankkimisen kuuluvan juuri tuohon perusosaan. Sain kuitenkin armosta 85 €!

      Jokin aika sitten sekä lehdissä että tv:ssä selvitettiin kuinka paljon mustalaiset saavat avustusta "rahtihameittensa" ja sen liitännäisten hankintaan. Joissakin kunnissa saivat muutaman satasen vuodessa. Kotikaupunkini antoi 650 € joka toinen vuosi. Jälleen yksi todiste siitä, että kansalaiset eivät ole tässäkään asiassa tasa-arvoisia. Minä olin kuitenkin ollut työelämässä yli 30 vuotta ja maksanut veroja kalliimman jälkeen.

      • Anonyymi

        Tämä viesti on juuri siltä vuodelta kun puhuttiin paljon suomalaisten rasismista.
        Ja totta puhuttiin. Rasistit myöntää rahaa reilusti muun värisille paitsi oikeille suomalaisille valkoisille köyhille.


    • kiitollinen

      Kauhea narina tt-tuen riittämättömyydestä. Kitkuttelun jälkeen osui kohdalle tukipäätös kelasta ja ei ymmärrys riitä kaikkeen valitukseen. Vuokra, vesi, sähköt ja vakuutus maksetaan, samoin lääkkeet ja terkkarikäynnit. Kaupan päälle tulee lähes 500 euroa käyttörahaa. Pakollisia kuluja ei liene kuin ruoka ja puhelin ( netti). ja satunnaiset hygieniatarvikkeet. Loput voi käyttää haluamallaan tavalla. Näin yksineläjänä ainakin olo on kuin lottovoittajalla :)

      • Pitkäaikatyötön

        "Pakollisia kuluja ei liene kuin ruoka ja puhelin ( netti). ja satunnaiset hygieniatarvikkeet. Loput voi käyttää haluamallaan tavalla."

        Monien haluamia tapoja ovat kenkien ja vaatteiden hankkiminen, vähäisten terveydenhuoltomenojen maksaminen, parturissa/kampaamolla käynti, siivoustarvikkeiden ostaminen, silmälasien uusiminen, sanomalehden maksaminen ja paikallisliikenteen taksojen kustantaminen. Lopuilla voi vaikka ostaa passin valokuvineen, vaihdattaa rannekelloon pariston, tai uusia hiustenkuivaajan, partakoneen, kahvin-/vedenkeittimen, mikrouunin taikka palovaroittimen. Jollakin jää tuosta vielä jotakin virkistykseen mm. konserttikäyntiin tai säästöön seuraavaa televisiota/tietokonetta varten. http://stm.fi/toimeentulotuki
        Tai sitten voi valita vaihtoehtoisen elämäntavan tupakkaa polttaen, viinaa juoden ja/tai huumeita käyttäen, ja antaa mennä vaan.


      • Kaikkialkoisiitä

        Onko sinulla hyviä sijoitusvinkkejä toimeentulotukiasiakkaalle, jolla ei ole luottotiedot ihan tämän päivän järjestyksessä? :D


    • halvalla

      Minä ostin kankaat ja ompelin itselleni talvitakin ja hintaa tuli 60 euroa, mutta kankaat ostin jo vuosia sitten ja nykyhinnoilla tuskin 100 euroa riittäisi.

      • ompelemaan

        Myös talvihousut saa itse tekemällä juuri sellaiset kuin haluaa, yksipuolista tikkikangasta, villasekoitekangas päälle päin. Kuminauhavyötärö ja henskelit.
        Vuori ujutetaan avatulla pussilla.


      • zxsdwe

        Olen sisätiloissa niin en tarvitse ulkoilu vaatteita.


    • pjallis

      itte ostin fattamasseil 150egen rotsin ja loput ryyppäsin

    • paskahousut9111

      köyhät kyykkyyn. . menkää vittu töihin. toimeentulotuki pitäisi lakkauttaa laiskoilta paskoilta. meijän verorahoilla 10 v joku työttömänä vitun saamattomat paskahousut. lain pitäisi pakottaa ihmisen opiskelemaan tai kerämääb roskia rahojensa eteen t. teidän elättäjä 25v mies
      puolet teistä varmaan on pelkästään peruskoulun käyneitä paskahousuja

      • kova.laki

        Tuki suusi.
        Olen elättänyt itseni ja perheeni, myös sinunlaisesi paskahousun sen ohessa.
        Jos 50-luvulla syntynyt ja 40 vuotta veroja maksanut kansalainen jää talouslaman kourissa työttömäksi ja sairaaksi, on ainoastaan yhteiskunnan häpeä silloin joutua toimeentulotuen varaan ja nälkää näkemään. Systeemissä on vikaa, ei kansalaisessa.

        Aloittajalle (vanha ketju, mutta ajankohtainen) sympatiat. En saanut minäkään toimeentulotukea (Kela), en sosiaalitoimistosta apua. Leikkivät rimanalitusta, kokeilevat kyykytystä ja pelaavat ihmispeliä nuo väärän kuninkaan rengit.
        Mietin vastaiskua, ainakin henkilöön menevää sen tulee olla. Julkista häpäisyä ja kasvojen menetystä. Pikkukunnan virkanainen pelätköön.
        Niin toimitaan sodassa, molemmin puolisesti.


    • fffvv

      Takkiin taisin saada joskus 40 tai 50 euroo

    • Oikeusoppia

      Talousoppineet hävittävät kaiken.

    • Anonyymi

      Menkää töihin .. sieltä saa palkkaa ja ostat

      Talvitakin. Lopettakaa köyhyysenergia.

      Nega ajatus energia.

    • Anonyymi

      Sieltä kun ei saa palkkaa jos rahat menee työmatkoihin ja kotona rahat sähköön ja ruokaan jotenka jää vähemmän kun työttömänä.

    • Anonyymi

      En ole edes kuvitellut saavani.
      Tiedän että ne menee tummanruskeille ihmisille kuten uudet lastenvaunutkin.

      Silmälaseihin olen saanut maksumääräyksen. Sen saa vain instrumentariumiin.

    • Anonyymi

      Eihän tarkoitus olekaan ostaa kaikkea yhden kuukauden toimeentulotuella. Säästää pitää sinunkin. Hammashoito on terveydelle välttämätön ja lasku on maksettava kun hoidossa käy. Se on esimerkkinä aivan eri asia. Työttömyysturvan alin on pienempi kuin toimeentulotuki josta työttömät maksavat vaatteensa ja muut arjen kustannukset.

      Mun mielestä välttämättömän toimeentulon nimi pitäisi olla nimeltään Perustulo eikä sitä pidä enää ehdollistaa ja kyseenlaistaa. Toimeentulotuki voisi olla kokonaan harkinnanvaraista ja pitäisi laskea perustulon jatkoksi jos se ei riitä. Yksi ja sama Perustulo toimisi hyvin kaikissa elämäntilanteissa kaikille joilla ei ole työtuloja tai työeläkettä ja se toimisi yhdenmukaisuudessaan myös koronan kaltaisissa poikkeustilanteissa.

    • Anonyymi

      Mites asia oikeesti menee? Tuleeko joku tänä päivänä katsomaan sun kotiin, löytyykö se takki henkarista tai televisio olohuoneessa?

      Toivottavasti keskustelun aloittaja löytää itseen oikean kokoisen, lämpimän takin!

      • Anonyymi

        On jo ehtiny jäätyä monena talvena, tuskin enää hengissä.


    • Anonyymi

      Alennusmyynnit. Kirpputorit.
      Niin ne muuten kuuluu perusosaan. Itse oon pikkuliksalla osa-aikatyöläinen. Klläpä ne vaan ihan kaikki vaatteet/kengät joutuu itse hankkimaan! Kyttään alennusmyyntejä netistä. Kyttään vähänkäytetty.fi.
      Kyttään mitä tarvitsen, ja vaikka vähän kirpaisee,joskus, ostan sellaista mikä kestää mieluummin useammankin talven käytön.
      Näin olen hankkinut niin hyvän paukkupasiin takin. Kosteaan syksykeliin takkeja 2. Retkeilyyn tarpeellista myös.
      Sitähän voi jo keväällä katsella poistuvia malleja alennuksesta, tai jämäeristä etsiä kokoja.
      Totta kai sesongin alkaessa häämöttää kaikki on julmetun kallista. Ei köyhällä ole varaa oottaa syksymyöhää, edellisen vuoden jämämyynnit pitää tsekata.

      • Anonyymi

        Se vaan on erikoista että kukaan niistä "kaikkensa menettäneistä pakolaisista" ei ole niin köyhä kuin suomalainen köyhä.
        Mutta valtio paljastikin vihansa suomalaisia kohtaan vuonna 2015 ja siitä eteenpäin. Sitä ennen luulin että tämä maa on auomalaisten kotimaa mutta se onkin suomalaisten riistäjä.

        Ja YLE on valehtelija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vaan on erikoista että kukaan niistä "kaikkensa menettäneistä pakolaisista" ei ole niin köyhä kuin suomalainen köyhä.
        Mutta valtio paljastikin vihansa suomalaisia kohtaan vuonna 2015 ja siitä eteenpäin. Sitä ennen luulin että tämä maa on auomalaisten kotimaa mutta se onkin suomalaisten riistäjä.

        Ja YLE on valehtelija.

        En minä ole katkeroitunut vaan koen että ainakin se halvennuksestakin kiskurihintainen untuvaparkan ja kunnon kuoritakin yhdistelmä todella pitää kutinsa miinus 34 c kun kävelen töihin. Noin viime talvena. Kunnon huppukin. Ja taskuja niin että ei ikävä tule.
        Minusta köyhä ei voi ostaa huonoa, joka ei kestä.


    • Anonyymi

      Kuuluu tuohon perusosaan johon on luetteloitu kuuluvaksi paljon muutakin ja totta on että lista on pitkä ja yhtälö käytännössä mahdoton. Suomessa perusturva on riittämätön ja tuo on todettu usealta taholta toista kymmentä vuotta ja siitä huolimatta tilanteen on annettu rehottaa. Peruturvan on nippa nappa ruokana riittävä ja siihen se jää .Tuolta osinkin ihmiset joutuvat turvautumaan leipäjonoon sillä pelkällä leivällä ei elä. On terveydelliset tarpeen ja vaatetus josta aloittaja puhuu. Nuo kuluu kuten moni päivittäistarvikekin .

      Syödään epäterveellisesti jauhopitoisia ruokia ,halpuuttaakseen ja epäterveelliset ruokailutottumukset jos niitä voi sellaisiksi kutsua ,lisäävät kansanterveydellisiä riskejä, lihottavien ja vitamiini puutoksellisten aineksien kautta liikalihavuuteen ,sekä sen myötä mm. kasvaneeseen kolestroliin ,sydän ja verisuonitauteihin jne.. Kaikella on hintansa jopa säästämisellä.

      https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin

      https://www.amnesty.fi/amnesty-ja-ihmisoikeusliitto-suomen-perusturvan-taso-on-liian-alhainen/

    • Anonyymi

      Mina saada aiva kaike, hyva hyva sosiaali, kaiki makseta ja mina naura tyhma Soomalainen!!!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe