peräpukamien hoito

Apua!!

Tänään huomasin peräaukollani pahkuran joka on tuntunut nyt pari päivää vähän kipeältä.On kait peräpukama. Aikaisemmin joskus ku olen käynyt kakalla on paperiin tullut punaista eli verta. Ja kun otin viikko sitten töiden takia salmonella näytettä (eli kakkaa)huomasin että sieltä tuli limaa. Ja vielä yksi oire joka täsmää tähän sairauteen(?) eli joskus ulostaminen on vaikeaa.

Luin netistä hoidosta eli on itsehoito juttuja ja sit lääkärillä voi käydä poistattamassa. Mutta poistaako nämä itsehoitolääkkeet koko ongelmaa vai ovatko ne vain oireita lievittämään?? Tähän haluaisin vastauksen.

Olen 20-vuotias urheilullinen ja terveelliset elämäntavat omaava nainen.Mistä minä peräpukamia saan?Siis miksi? Ainoa juttu mitä en ole tehnyt, mitä suosittelivat, niin en juo paljoa vettä. Nyt kyllä alan juoda. Ajattelin myös ruveta pesemään takapuoltani niinkuin suositeltiin ja haen apteekista lääkkeitä, mutta olisihan syy hyvä selvittää vaikka oireet hävisivätkin.

Suosittelevat työntämään pukamat takaisin..kai sitäkin täytyy kokeilla. Mutta ostanko voiteen vai peräpuikot, vai molemmat?? Onko se puikko joku lääke joka jätetään sinne?Häiritseekö se siellä..?

Kertokaa mitä tiedätte pian!Kiitos jo etukäteen!

25

69817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • medicin

      Ensiksi: käy lääkärillä joka arvioi minkätyyppinen hoito parasta. Itse kärsin pukamista vuosia, ja hoidin niitä voiteilla. Voiteet lievensivät oireita;välillä pukamat "hävisivät". Lopulta menin kirurgin vastaanotolle, ja hän totesi leikkauksen olevan paras vaihtoehto.
      Leikkaus suoritettiin "selkäydin"puudutuksella, eli siinä ei tunne minkäänlaista kipua. Leikkauksessa käytetään apuna veistä, se´kä laseria. Laserilla hoidetaan sisäiset pukamat. Koska pukamia on yleensä myös sisempänä peräaukosta.Leikkauksen jälkeen on hankalin ensimmäinen ulostuskerta.Kuitenkin toipuminen on nopeaa, ja tätä hoitoa suosittelen. Menet omalle lääkärillesi, ja hän kirjoittaa sinulle lähetteen kirurgille.
      Jos haluat lisätietoja asiaan liittyen ota yht.
      e-mail [email protected]

    • ...

      apteekin lääkkeet auttoivat noin pu
      olen vuoden taistelun jälkeen minulla.muista kuivata aina pesunjälkeen kunnolla(vaikka föönillä)koska pukamat nauttii elää märässä ja bakteerisessa ympäristössä.
      minuntapauksessa esim.lääkäri ei suostunut leikata vaikka ulostaminen oli tuskallista.
      eikä ne sitä kait muutenkaan tee kuin viimesex jossei muu auta.
      kokeile sitä apteekin rasvaa jos vaan ulkopuolella on ja pese usein ja kuivaa hyvin.eiköhän se sillä lähde,ainakin toivottavasti.

    • Apua sain

      Mulla ei apteekin käsikauppalääkkeet auttaneet eikä myöskään ensimmäiset lääkärin määräämät peräpuikot, mutta apu tuli ns. "nitrovoiteesta", joka on reseptituote, jonka apteekki valmistaa.

      Ja tietysti yritin mahdollisimman paljon välttää "kovaa vatsaa" eli käytin agiocur-rakeita suolen toiminnan tasaamiseen (auttaa niin ripuliin kuin kovaankin vatsaan).

    • Apua!!

      Ois tietenki hyvä selvittää syy miksi niitä pukamia on, jotta niistä pääsis lopullisesti eroon. Olen nyt jättänyt hedelmät vähemmälle, juonu enempi vettä ja ostellut pehmentäviä tuotteita (esim.kuivatut luumut.)
      Mistä ihmeestä 20vlle tulee niitä? Luin että keski-ikäisten vaiva. Pyöräilen joka päivä kouluun. Onkohan siitä haittaa?
      Ostin apteekista sitä Scheriproct Neo voidetta. Ei kuulostanut kovin lupaavalta teitin kokemukset apteekin tuotteista.
      Lääkäriin en nyt vielä halua mennä.

      • chf

        jos istut paljon esim koneella ja huono tuoli (ei pehmuisteita) niin se voi olla yksi syy?


      • Ei vaan ..

        Itse sain ensimmäisen kerran 20v. Joten ei siis keskiikää.
        Johtuu stressistä, vähästä kuidusta ja nesteestä. Joten niitä kaikkia sopivasti ja jos mahdollista vähän stressiä,.. ovat pysyneet poissa.


    • Kerran kokenut

      -Ulostamisen jälkeen pesu lämpimällä vedellä ja hyvä kuivaus, huom. vaihda pyyhe usein.

      -Kuitupitoista ravintoa (ruisleipää, hedelmiä, vihanneksia) ja usein päivässä vettä, näin siksi ettei tulisi ummetusta.

      -Päivittäistä liikuntaa (kävely hyvä), estää ummetuksen.

      -WC-pöntöllä ei pidä istua tarpeettomasti, mikä voi edesauttaa suolen luiskahtamista ulos.

      -Näillä ohjeilla saattaa parantua piankin itsestään, muutoin turvaa apteekkiin ja lääkäriin.

    • Apua!!

      Syön terveellisesti, mutten ehkä juo tarpeeksi.Harrastan myös liikuntaa melko paljon.
      En istu paljoa, edes koulussa.
      Olen nyt käyttänyt viikon apteekin tuotetta, jokin Scheriproct Neo voidetta.Mitään muutosta ei ole tapahtunut. Tai no joo, patti ei ehkä tunnu niin paljoa, mutta se ei ole pienentynyt eikä pysy sisällä. Lääkäriin kai pitäs mennä.Ymmärrätte varmaan miten vaikeaa se on.
      Mulla oli viimeks papa luokka II. Voisko tämä liittyä jotenkin asiaan???? Luin netistä jotain kasvain juttuja ja pelästyin.Tuli kans mieleen että jos kaikki johtuu epäpuhtaudesta.En ehkä ole ollut tarpeeksi tarkka.
      Kiitos vastauksista, ja vielä otan lisää vastaan mielellään!

      • Kerran kokenut

        Altistavina tekijöinä ovat perinnöllisyys, raskaus/synnytys ja kovavatsaisuus. Peräpukamat ovat peräaukon alueen laskimolaajentumia, jotka jaetaan ulkoisiin ja sisäisiin pukamiin. Ulkoisten pukamien oireita ovat kutina, kirvely ja hygieniaongelmat. Sisäisten pukamien oireita ovat verentulo ulostamisen yhteydessä pyttyyn tai paperiin sekä pukamien pullahtaminen näkyviin ulos peräaukosta. Kun pukamaan hyytyy verta ja se tukkeutuu eli kureutuu, se tulee erittäin kipeäksi. Tällöin on syytä olla yhteydessä lääkäriin. Suurin osa pukamista on hoidettavissa omin neuvoin, ja vaihtelut oireissa ja esiintymisessä ovat hyvin tavallisia.


      • Myös kokenut

        Kyllä se siitä lähtee Scheriproctilla. Se kestää varmaan pari kolme viikkoa ennen kuin selvä vaikutus näkyy. Itselläni oli juuri vastaava tilanne ja menin sitten lääkäriin, kun viikon kuluttua tuntui siltä, ettei voide auta. Lääkäri kehotti jatkamaan hoitoa. Oli kuulemma ihan oikea voide käytössä, mutta vaatii vaan hieman enemmän aikaa.

        Muista myös pesu ja kuivaus ulostamisen jälkeen. Ja lopuksi hiukka voidetta.


      • Mainosta
        Myös kokenut kirjoitti:

        Kyllä se siitä lähtee Scheriproctilla. Se kestää varmaan pari kolme viikkoa ennen kuin selvä vaikutus näkyy. Itselläni oli juuri vastaava tilanne ja menin sitten lääkäriin, kun viikon kuluttua tuntui siltä, ettei voide auta. Lääkäri kehotti jatkamaan hoitoa. Oli kuulemma ihan oikea voide käytössä, mutta vaatii vaan hieman enemmän aikaa.

        Muista myös pesu ja kuivaus ulostamisen jälkeen. Ja lopuksi hiukka voidetta.

        Scheriproct neo, apteekissa sanoivat tämän voiteen sisältävän kortisoonia. Kortisoonihan ohentaa ihoa. Käytin tätä voidetta eikä auttanut, koska iho vain oheni ja herkistyi. Paksuihoisille voisi ehkä sopia.


    • julia

      saunassa käyminen ei suositella, koko hoito menee turhaan.Pese aina kylmällä vedellä.

    • kimi 69

      Minä ostin msm linimenttiä ja sitä laitoin peräpukamiin. se lämmittää ja kiihdyttää verenkiertoa. viikossa lähti pukamat. ei rikkinäiselle iholle. suosittelen erittäin lämpimästi. rasittuneita lihasia voi voidella tuolla samalla linimentillä. ravi liikkeestä saa halvalla. ei tarvinnu lääkäriin mennä pyllistelemään. mulla autto ja pukamat hävis. lue myös msm jauheesta juttua. mut pukamiin msm linimentti

      • kimi96

        lisäys vielä tuohon msm linimenttiä perä pukamiin juttuun. se lämmittää alussa tosi paljo holea. aika nopeasti menee ohi. muistakaa ettei saa rikkinäiselle iholle laittaa! minä laitoin 3 kertaapäivässä. reilusti alle viikossa parani normaaliksi. mulla autto. omalla vastuulla tietenkin. ne pukamathan on veri hyytymiä ja ne tyhjenee ilmeisesti ku tuo aine lämmittää ja parantaa niitä


      • pukamanpökäle
        kimi96 kirjoitti:

        lisäys vielä tuohon msm linimenttiä perä pukamiin juttuun. se lämmittää alussa tosi paljo holea. aika nopeasti menee ohi. muistakaa ettei saa rikkinäiselle iholle laittaa! minä laitoin 3 kertaapäivässä. reilusti alle viikossa parani normaaliksi. mulla autto. omalla vastuulla tietenkin. ne pukamathan on veri hyytymiä ja ne tyhjenee ilmeisesti ku tuo aine lämmittää ja parantaa niitä

        joo mulla on pukamia ollut jo ekaksi kun olin noin 20 vuotias. silloin seisoin paljon ja olin kyllä aika stressaantunut, nyt niiden hoitoon ei taida päteä enää kuitu vain, tarvitsisi voidetta tai puikkoja, istun paljon koneella ja stressikin taas vaivaa.


      • Anonyymi
        pukamanpökäle kirjoitti:

        joo mulla on pukamia ollut jo ekaksi kun olin noin 20 vuotias. silloin seisoin paljon ja olin kyllä aika stressaantunut, nyt niiden hoitoon ei taida päteä enää kuitu vain, tarvitsisi voidetta tai puikkoja, istun paljon koneella ja stressikin taas vaivaa.

        Mielenkiintoisia hoitomuotoja.
        Lapsena kärsin kivuliaista peräpukamista. Syy oli huono ruokavalio.
        Yksi veli kuoli , kun pukamat vuoti verta jVerenvuoto kesti vuosia. Peäsuolisyöpä levisi laajalti ja kuoli syöpään. Lapsena oli aina kova vatsa. Tästä on 60v. aikaa kun oli pukamat.
        Silloin ei käyty lääkärissä, Hoidettiin kuka mitenkin. Ennen kehotettiin listalla pukamia lämpimässä vedessä, mutta pukamat vain kipeytyivät. Itsehoitona eilen aloitin kylmässä vedessä liottaminen. Pukamat on nyt pois. Kylmä supistaa verisuonia ja niin ne vetäytyi takas sisälle, ja kipu loppui.


    • sinirini

      Juuri se hevoslinimentti minullekin auttoi, Pitää vaan kärvistellä se eka puolituntia jonka jälkeen helpottaa. Ei niistä apteekin jutuista ole mihinkään. Korkeintaan ennaltaehkäisyyn. Puranaa sisäisesti ja linimenttiä ulkoisesti.

    • jormakkk

      Onko normaalia että 17 vuotiaalla on peräpukama?

      • Anonyymi

        Kyllä on! Huono ruokavalio. Karkit limsat ja makeat hiiteen
        Puhtaus on puoliruokaa.


    • Anonyymi

      Helpoiten lähtee hirttämällä. Naru pukaman juureen ja kireä solmu. Tipahtavat iloisesti kilahtaen pottaan seuraavan viikon aikana.

      • Anonyymi

        Kyllä joo mut ei narua eikä solmuja kumilenkkejä käyttävät.


    • Anonyymi

      jos narkolepsia on narkomaanin ja nekromaanin ensi oire?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2894
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      539
      2755
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1887
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1704
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1362
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1154
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe