Huonot AMK arvosanat

latvakakkonen

Onko niillä oikeasti mitään merkitystä työnhaussa, jos vaikka todistuksessa olisi pari ykköstä ja muut arvosanat/numerot vaikkapa kakkosta, niin oletteko huomannut työnantajan syynäävän todistuksianne??

Itse vielä mietin että jatkaako opintoja vai ei, kun motivaatio tuppanut laskemaan ja arvosanat juuri näitä ykkösiä sekä kakkosia

113

16072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tohtori2013

      Olen itse ottanut vuosikymmenien aikana varsin monta ihmistä töihin. Katson aina todistukset jo kohteliaisuussyistäkin, koska opiskelu on kovaa työtä, eikä ole erityisen innostavaa, mikäli työnantajakandidaatti ei ole pennin vertaa kiinnostunut työntekijäkandidaatin tutkinnosta ja sen arvosanoista. Itselleni riittää hyvin työnhakijan todistuksen keskiarvona kolmonen tai parempi, mutta kyllä kellot alkavat kovasti soida, mikäli taso menee alle kahden. Pääosin ykkösillä ja kakkosilla kyllästetty todistus ei ole meriitti, vaan kyllä se alkaa olla jo työnsaannin este.

      • Ilman hakua

        Tohtori2013

        ja muille.

        Ilmankos meillä ei osat kun osalla päättäjistäkin on todella surkeat paperit. Valmistuneet todella huonoilla arvosanoilla.

        Ja lähes kaikki ovat päässeet insinöörikoultukseen tai vastaavaan.
        Valitaan poliittisin perustein ilman hakua hyvä veli-periaatteella.

        Joten ei ole ruudinkeksijöitä heissäkään Ilmankos kaikissa tössitään ja Suomi velkaantuu koko ajan lisää!


      • älä valehtele

        Minulta ei ole koskaan katsottu kuin työtodistukset, kerran tai pari on katsottu tutkintotodistus, ei arvosanoja, ovat näet eri papereita. Oikeasti työnantajaa kiinnostaa mahdollinen tutkinto- ja työtodistukset, ei arvosanat. Jokainen meistä tietää, ettei kiitettäviä saanut osaa käytännössä mitään teorissa vain.


      • ei mee tasan jutut
        Ilman hakua kirjoitti:

        Tohtori2013

        ja muille.

        Ilmankos meillä ei osat kun osalla päättäjistäkin on todella surkeat paperit. Valmistuneet todella huonoilla arvosanoilla.

        Ja lähes kaikki ovat päässeet insinöörikoultukseen tai vastaavaan.
        Valitaan poliittisin perustein ilman hakua hyvä veli-periaatteella.

        Joten ei ole ruudinkeksijöitä heissäkään Ilmankos kaikissa tössitään ja Suomi velkaantuu koko ajan lisää!

        Eräs tuttuni, 9.8 keskiarvo lukiosta, yliopistossa pärjäsi erinomaisesti. Teoriassa nerokas tyyppi, mutta täysin hölmö sosiaalisesti sekä käytännön asioissa. Toisten ohjailtavissa, itsetunto puuttuu.

        Taas jotkin tutut, jotka eivät menestyneet koulussa ovat nousseet omilla aloillaan korkealle.

        Kun nuorena opiskelee ei ole aina kypsä kohtaamaan haasteita. Ei ole välttämättä omaa alaa löytynyt. Hyvin monia elämänkokemus jalostaa.

        Se, että pärjää muulla alueella opiskelujen mentyä huonosti osoittaa, että henkilössä on voimavaroja, kykyä päästä yli aiemmista pettymyksistä ja kykyä löytää uusia mahdollisuuksia kun vanhat eivät toimi.


      • GamerGirl91

        Arvon tohtori, vuonna 2009 ammattikouluarvosana-asteikko muutettiin 1-5: stä 1-3: ksi. Arvosanani on yli 2, mutta alle 3. Teen läksyt, kuuntelen ja olen aktiivinen tunneilla. 4 ja 5 ei vaan voi saada enää. Monessa koulussa ainakin Tampereella ollaan poistettu numeroarviointi kokonaan ja käytössä on joko "suoritettu" ja "hylätty". Aika perseestä minun mielestä. Ei mittaa osaamista ja kannustaa alisuoriutumiseen.


      • wffq
        GamerGirl91 kirjoitti:

        Arvon tohtori, vuonna 2009 ammattikouluarvosana-asteikko muutettiin 1-5: stä 1-3: ksi. Arvosanani on yli 2, mutta alle 3. Teen läksyt, kuuntelen ja olen aktiivinen tunneilla. 4 ja 5 ei vaan voi saada enää. Monessa koulussa ainakin Tampereella ollaan poistettu numeroarviointi kokonaan ja käytössä on joko "suoritettu" ja "hylätty". Aika perseestä minun mielestä. Ei mittaa osaamista ja kannustaa alisuoriutumiseen.

        Puhe olikin AMK:sta.


      • Väh. kolmonen

        En ymmärrä kyllä laisinkaan näitä alkupään kommentteja. Meillä on yliopistossa omassa pääaineessani ja sivuaineessanikin keskiarvon oltava vähintään 3, jotta tutkinnon saa ulos. Näköjään tämä ei päde kaikkiin aineisiin tai opinahjoihin...


      • kekkeruusi-kimmo
        älä valehtele kirjoitti:

        Minulta ei ole koskaan katsottu kuin työtodistukset, kerran tai pari on katsottu tutkintotodistus, ei arvosanoja, ovat näet eri papereita. Oikeasti työnantajaa kiinnostaa mahdollinen tutkinto- ja työtodistukset, ei arvosanat. Jokainen meistä tietää, ettei kiitettäviä saanut osaa käytännössä mitään teorissa vain.

        Juuri näin. Työnantajat katsovat pääasiassa oletko valmistunut vai et ja mitä duunia olet aiemmin tehnyt.

        RIippuu tietenkin alasta, mutta ainakin omalla kohdallani (humanisti) kukaan ei ole kysynyt arvosanoja. "Ööö, no sä ootkin humanisti, ihan paskaa ne tekee muutenkin" Kaverini on kemisti, jonka arvosanat ovat ihan paskaa, hyväpalkaisissa alan töissä hän on kuten minäkin (paitsi että mä en ole hyväpalkkaisissa).

        Itse en tunne monta jonka kouluarvosanoja olisi pahemmin tarkasteltu. Tietenkin jos ei ole paljoa työkokemusta niin kyllä ne varmaan ekoissa harjoittelupaikoissa vähän katselevat numerojakin. Paljon enemmän kuitenkin vaikuttaa harrastuneisuus, kielitaidot ja sosiaaliset kontaktit.


      • voihan tohtori

        Kuulehan tohtori. Joillakin aloilla 2 taitaa olla varsin keskimääräinen keskiarvo.

        Itselläni oli opiskeluaikoina paha masennus ja ykkösiä kertyi. Kuitenkin minulla on myös niitä parempi numeroita siellä joukossa, koska en ole tyhmä, enkä huono.

        Keskiarvo on melkoisen yliarvostettu mittari työhönottoa ajatellen. Esimerkiksi mielestäni se on meriitti, että on vaiuksista huolimatta jatkanut loppuun.

        Jos yhteiskuntamme alkaa sorsimaan kaikkia, joilla menee joskus huonosti. Meillä on pian valva määrä ihmisiä, joilla menee aina huonosti. Ja ymmärtääkseni meillä ei ole varaa menettää yhtään enempää nuoria työelämän ulkopuolelle.

        Nimittäin, jos tutkinnon heikommin suorittaminen on huonouden osoitus, mitä enää kannattaa yrittää? Työelämä on kuitenkin aivan eri asia kuin koulunpenkki ja moni herää siellä aivan uuteen vireeseen.

        Itse huomasin, että AMK:n vaihtaminen yliopistoon paransi huomattavasti arvosanojani ja opiskelumotivaatiotani, mutta AMK aikaiset arvosanat jäävät papereihin elämään. Elämässä ei ole tarpeeksi aikaa korjata kaikkia virheitään.

        Amerikasta on yksi hyvä ideologia peräisin ja se on lupa epäonnistua. Suomessa vihataan kaikkia epäonnistujia ja tehdään epäonnistumisesta ihmisen ominaisuus, vaikka se oli vain yksi epäonnistuminen ja kuten sanoin meillä ei ole varaa hylätä kaikkia niitä ihmisiä, joilla ei ole mennyt kerra putkeen.


      • 2014 opiskelija

        Koulujen arvosana-asteikko on nykyään 1-3, ota myös se huomioon työntekijää etsiessä.


      • ota huomioon
        2014 opiskelija kirjoitti:

        Koulujen arvosana-asteikko on nykyään 1-3, ota myös se huomioon työntekijää etsiessä.

        Ai ammattikorkeakoulujen... eipä taida olla


      • finito
        2014 opiskelija kirjoitti:

        Koulujen arvosana-asteikko on nykyään 1-3, ota myös se huomioon työntekijää etsiessä.

        Ei s....na, eihän täällä osata edes googlata. Nyt loppu näiden keskustelujen lukeminen. Voi tyhmyys...


    • Ykkös arvosanoja

      Taisi olla sitten tämä minunkin kouluni tässä...

      • s s

        Todistus vaikuttaa enemmän vain ensimmäisissä työpaikoissa. Huonolla todistuksella saattaa joutua alkuun tyytymään pieneen palkaan


      • big men

        ota itseäsi niskasta kiin ja ala opiskelemaan.vothan tenttiä uusiksi koko homman ja parempia numeroita.itse olen opiskellut vasta 40 kymppisenä ja yrittänyt saada paremman arvosanan kuin muut.joskus on keskitason saavutuksia,mutta on ollut suomen paraski ja oikein tuli englannista pokaali hopeinen suomen paras kurssilainen.on kiva katsella voittojaan myöhemmin,jossa lukee kurssin paras.nyt reippaasti vain niskasta kiinni.käy lenkillä ja rääkää itsesi piippuun ota vettä mukaan että jaksat rääkätä lenkillä itsesi.ja mietiskele mitä voit saavuttaa opiskelulla.minä sain töitä vain kovalla opiskelulla,nyt on huvilaa omakotitaloa autoa kelkkaa.mutta vain kovalla opiskelulla,itse olin käynyt vain kansakoulun eli perukoulun,kun entiset työt loppui,äkkiä opiskelemaan että on paperia työnhakuun.itse sain tuon kurssin parhaan hopeisen pokaali vasta 30 vuotiaana.onnea ja yritystä


      • Hmmmmmmmm
        big men kirjoitti:

        ota itseäsi niskasta kiin ja ala opiskelemaan.vothan tenttiä uusiksi koko homman ja parempia numeroita.itse olen opiskellut vasta 40 kymppisenä ja yrittänyt saada paremman arvosanan kuin muut.joskus on keskitason saavutuksia,mutta on ollut suomen paraski ja oikein tuli englannista pokaali hopeinen suomen paras kurssilainen.on kiva katsella voittojaan myöhemmin,jossa lukee kurssin paras.nyt reippaasti vain niskasta kiinni.käy lenkillä ja rääkää itsesi piippuun ota vettä mukaan että jaksat rääkätä lenkillä itsesi.ja mietiskele mitä voit saavuttaa opiskelulla.minä sain töitä vain kovalla opiskelulla,nyt on huvilaa omakotitaloa autoa kelkkaa.mutta vain kovalla opiskelulla,itse olin käynyt vain kansakoulun eli perukoulun,kun entiset työt loppui,äkkiä opiskelemaan että on paperia työnhakuun.itse sain tuon kurssin parhaan hopeisen pokaali vasta 30 vuotiaana.onnea ja yritystä

        Hmmmmm... Vai että Suomen paraskin jopa. Et ainakaan kirjoittamaan ole oppinut äidinkieltäsi. Ei kovin vakuutava tuo sinun kirjoituksesi. Mahtaako olla edes totta?!


      • Meiltähän tämä käyp

        Sanoi eräs tohtorikin kun yritti vaihtaa ykköskumeja kakkoskumeihin ja väänsi jok ìkisen vääränkätisen pinnapultin poikki.


    • Ykkösillä

      Eiköhän se ollut minunkin opiskeluni sitten kokolailla tässä, jos arvosanat on sitä ykköstä olleet...

    • Huono amk:ssa

      Joo. Huomenna sitten opintotoimiston kautta eroilmoitus ja keskittyminen vaikka koruompeluun.

    • Näin se vaan on

      Parissa haastatelussa olen viime aikoina ollut, jossa amk-todistus arvosanoineen haluttiin nähdä.

      Kyllä sillä on selvästi merkitystä, mitä numeroita sieltä silmiin osuu.
      Työpaikan hakijoita on nykyään todella paljon ja tämäkin asia karsii huonompia pois. Arvosanat ovat merkki haastattelijalle ihmisen kyvyistä hallita asioita.

      • Tältä se näyttää

        Tai sitten ihmisen viitseliäisyydestä. Helposti tulee mieleen, että jos ihminen ei ole viitsinyt panostaa opiskeluun, niin mahtaako hän viitsiä sen kummemmin panostaa myöskään työntekoon. Työntekijää ollaan kuitenkin palkkaamassa, ei läsnäolijaa.

        Tietysti, jos huonoille arvosanoille on selityksensä, eli esimerkiksi sairastelu, perheongelmat tai jonkin asian aktiivinen harrastaminen, niin huonot arvosanat ymmärtää. Tosin silloinkin tulee ajatelleeksi, että samat asiat jatkuessaan voivat olla myös täyden työpanoksen esteenä.


      • KALLE KELLO

        Vaikka olisi kuinka hyvät arvosanat, niin se ei tarkoita sitä että olisit töissä hyvä. Liikaa katsotaan arvosanoja, ja sitten työntekijä on surkea eikä ymmärrä siitä työnteosta mitään. Moni pystymetsästä otettu on parempi työntekijä


      • Voitetaan lotostakin
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Vaikka olisi kuinka hyvät arvosanat, niin se ei tarkoita sitä että olisit töissä hyvä. Liikaa katsotaan arvosanoja, ja sitten työntekijä on surkea eikä ymmärrä siitä työnteosta mitään. Moni pystymetsästä otettu on parempi työntekijä

        Arvosanat kuitenkin osoittavat, että ihmisellä on halua ja kykyä oppia asioita. Pystymetsästä otetulla ei ole kummastakaan mitään näyttöä.


    • parempi

      Kyllä huono todistus on dismeriittiä. Siinä ei auta mikään. Miten sellainen ihminen suoriutuisi työtehtävissään sen paremmin? Paras todistus on vähän keskinkertaista parempi.

      • Nruvvojeesus

        Kyllä paljon keskinkertaista parempi todistus on parempi kuin vähän keskinkertaista parempi todistus.


    • siitä lähtee

      Joissakin kouluissa annetaan sh ja sos ja kirkon opiskelijoille aina pelkkiä 4 ja 5 että saavat työtä. Opinnäytetyöstä tulee aina 5. Muuten voi valittaa opolle tai yksikönjohtajalle tai alan yliopettajalle.

      • Usko tai älä

        Missä koulussa on näin, minäkin siirryn sinne! TAMKissa pamahtaa usein tenteistä hylättyjä ja monet kurssit käydään vielä toiseenkin kertaan! Ja näin käy, jos et pääse 3 yrityksellä tentistä läpi! Ja opinnäytetyöstä ei uskoakseni varmasti aina tule arvosanaa 5.

        Työllistymisestä täytyy tehdä heti gallup ja laskea tulokset:
        1) Kuinka monella TAMKista valmistuneella sairaanhoitajalla on työpaikka?
        2) Kuinka moni TAMKista valmistunut sairaanhoitaja on työtön?


      • lääkiskundi
        Usko tai älä kirjoitti:

        Missä koulussa on näin, minäkin siirryn sinne! TAMKissa pamahtaa usein tenteistä hylättyjä ja monet kurssit käydään vielä toiseenkin kertaan! Ja näin käy, jos et pääse 3 yrityksellä tentistä läpi! Ja opinnäytetyöstä ei uskoakseni varmasti aina tule arvosanaa 5.

        Työllistymisestä täytyy tehdä heti gallup ja laskea tulokset:
        1) Kuinka monella TAMKista valmistuneella sairaanhoitajalla on työpaikka?
        2) Kuinka moni TAMKista valmistunut sairaanhoitaja on työtön?

        Läpä läpä... olisit hakenut ja mennyt lääkikseen. Vai eikö älli riittänyt?


    • werwer

      ^Oiskohan noin nyt kuitenkaan.

    • näin täällä

      Meikäläinen on tässä jo 45v tätä maailmaa katsellut ja useampikin työpaikka sekä yksi alan vaihtokin takanapäin. Töitä on ollut ja on edelleen eikä koskaan ole todistuksia kyselty.

    • diplomitykäri

      Työelämä ja koulu ei aina kohtaa, diplomi-insinöörin täytee selvitä todella vaativista matematiikan kursseista joita ei sitten töissä koskaan tarvikaan hallita.

      • Kuka mitenkin

        Riippuu aivan kokonaan ihmisen töistä. Itse tarvitsin yliopistomatematiikkoja aivan koko insinööriurani ajan.


    • yliopisto-opiskelija

      Es. akateeminen työttömyys on yli 10-kertaistunut 2000-luvulla ja kesällä oli 50 000 ja nytkin yli 40 000 akateemista työtöntä!

      Jopa tohtoreiden työttömyys on 10-kertaistunut, eli ns. parhaimpien ja ahkerimpien!

      Joidenkin tutkimusten mukaan opintomenestyksellä ei ole väliä nykyajan työnhassa, vaan sillä, etä on oikeaan aikaan oikeassa paikassa ja erityisesti, että on SUHTEITA! Joku tuntee sinut - näin menee kaiketi yli 70 % työpaikoista!

      • yliopisto-opiskelija

        vielä:

        Jos hakee avoimia työpaikkoja, niin ainakin akateemisia hakee yleensä 100 - 500 muutakin. Erotu nut siinä sitten hakemuksellasi. Tällöin mukaan tulee se, että joku tuntee sinut.

        Onhan tämä mennyt siihen, että kaiketi vain lääkäreillä & terveydenhoito, erityisopettajilla ja joillakin harvoilla akateemisilla aloilla on enää varma työpaikka!!


      • Sama koskee
        yliopisto-opiskelija kirjoitti:

        vielä:

        Jos hakee avoimia työpaikkoja, niin ainakin akateemisia hakee yleensä 100 - 500 muutakin. Erotu nut siinä sitten hakemuksellasi. Tällöin mukaan tulee se, että joku tuntee sinut.

        Onhan tämä mennyt siihen, että kaiketi vain lääkäreillä & terveydenhoito, erityisopettajilla ja joillakin harvoilla akateemisilla aloilla on enää varma työpaikka!!

        tok AMK-takin.

        Mulla ensin AMK-tutkinto (inssi) ja nyt tutkinto (historia) lopuillaan yliopistosta ja pahalta näyttää. No, jos varastomiehen duunia löytäis.

        Inssin paperit keskinkertaiset / vähän huonot, mutta yliopistosta kaikki opintokokonaisuudet hyvällä tai kiitettävällä arvosanalla. Motivaatiota nyt enemmän ja tekniikka ei ollut oikein mun juttu.


      • Kekkeruusi-Kimmo
        yliopisto-opiskelija kirjoitti:

        vielä:

        Jos hakee avoimia työpaikkoja, niin ainakin akateemisia hakee yleensä 100 - 500 muutakin. Erotu nut siinä sitten hakemuksellasi. Tällöin mukaan tulee se, että joku tuntee sinut.

        Onhan tämä mennyt siihen, että kaiketi vain lääkäreillä & terveydenhoito, erityisopettajilla ja joillakin harvoilla akateemisilla aloilla on enää varma työpaikka!!

        Ei tohtorin tutkinto tarkoita että on paras tai ahkera. Se voi tarkoittaa ettei henkilö saa muuta työtä ja pysyy koulussa jatko-opiskelijana väikkäriä väsäten.

        Todennäköisesti toki suurin osa väitöskirjan tekijöistä hoitaa hommansa hyvin, mutta ei jatko-opintoihin vaadita kuin M gradusta.


    • voittopeli

      Perusta menestyvä yritys ja älä enää ikinä kysele tyhmiä. Diplomi-siivoojanakin voit ehkä menestyä jos olet hyvä.

    • 0lli

      Minulta ei ole koskaan missään työpaikassa kyselty todistusta,ja nyt olen onneksi jo eläkkeelä.vm 47

      • Laiskat liikkeelle

        Töihin sieltä vetelehtimästä.


      • Numerojakaja

        Hi,hi jopa tilapäisansaitsija voi aina pyrkiä poliitikoksi eduskuntaan siellä kun ei käytännöntodistuksia kysellä eikä jäsenvoimapulaa tunneta.


    • hymy huulet

      Ei Kaikkia ihmisiä opiskellu kiinnosta. Mutta vaikka olis hyvä tai huono koulussa ei se sitä tarkoita että se huonompi opiskelija olis työelämässä huonompi kuin joku sellainen joka on hyvä koulussa. Itse olen työnantaja töissäni oli sellainen ihminen jolla oli kaikki parhaat paperit opiskellusta, niin oli kuitenkin aika huono käytännön töissä. Sitten minulla on tälläinen joka oli koulussa huono opiskelija niin tämä henkilö on valtavan hyvä käytännön työssä. Joten jokainen on jossakin hyvä mutta ei tarkoita sitä että ihminen on täydellinen. Ei sellaista ihmistä olekaan olemassa.

    • Mummelina

      Ehkä ekassa työpaikassa koulutodistuksella on arvoa, mutta ei sekään ratkaiseva ole. Ilman sitä todistusta et pääse ollenkaan niihin töihin mitä nyt opiskelet. Mieti vähän mitä haluat elämässäsi. Olla paperiton ja rahaton työtön vai opiskelet kunnolla ja hankit kunnon elämän itsellesi.

    • KALLE KELLO

      Ehkä kuitenkin olet ns normaaliopiskelija enemmänkin normaaleine arvosanoineen, minä ainakin katsoisin kieroon, jos työnhakijana olisi neropatti -ne tuppaa sitten olemaan jo vähän outoja ja ylilennokkaita ja niiden paikka on sitten eduskunnassa koplaamassa

    • ghyllääh

      Ittelläni koulut meni lähinnä tunnilla hölisemiseen, nukkumiseen ja yleiseen pelleilyyn. Ylä-asteella en tehnyt kertaakaan läksyjä ja koulu ei maistunut yhtään, paitsi ruokatauot ja liikunta ja puukäsityötunnit. Ysin päättötodistuksen ka taisi olla 6,8. En edes viittinyt laskea lukuaineiden keskiarvoa sillä se olisi ollut varmaan jotain 6,1. No, menin amikseen raksapuolle, enkä kyllä sielläkään tehnyt läksyjä mutta opin edes hiukan kuuntelemaan opetusta.
      Valmistuin amiksesta viime keväänä hyvillä papeille ja olen töissä ollut raksalla kesästä lähtien ja mitä olen muilta kuullut niin pomo on ollut tyytyväinen. Työhaastattelussa ei taidettu muistaakseni edes kysyä mitään todistuksia....

      Mutta loppuenlopuksi noilla todistuksilla ja arvosanoilla ei ole niin suurta merkitystä mitä opettajat ja vanhemmat antaa ymmärtää. Tai tottakai jos tähtäät kaupungin parhaaseen lukioon niin tietenkin sillon niillä on väliä. Mutta jos haluat perusduunarin hommiin, niin ei siinä muuta tarvita kun oikea asenne työn tekoon ja reipasta mieltä. Ei raksoilla ja vaikkapa putkirunkka.... siis putkimiehen hommissa ole paljoo kyselty todistuksia.... Tai varmaan joku kysyy mutta aika harva ainenkin täälläpäin Suomea. Ja mitä olen noilta kokeneilta ja kovapalkkaisilta työmiehiltä kysellyt arvosanoista niin ei ne niilläkään ollut mitään päätähuimaavaa tasoa.

    • Älä lopeta

      Koskaan ei ole arvosanoja kyselty, ainoastaan se vaikuttaa että on se lopputodistus ko. opilaitoksesta, eli siis olet valmistunut opiskelemaasi ammattiin. Töitä saadaan nykyään pääsääntöisesti suhteilla tai niin että pääset harjoittelupaikallesi vakituiseksi. Vaikka ei hyvistä arvosanoista varmaan haittaa ole. Kunhan itse tiedät että käytännössä osaat asiat niin loppupelissä vain sillä on merkitystä.

    • Hmmm....

      Suomessa nyt on muutenkin todella hankala saada töitä.

      Suhteilla ja onnella on kai paljon enemmän merkitystä kuin todistuksien arvosanoilla.

    • vaadinhyviänumeroita

      Riippuu mihin ammattiin hakee. Toimisto hommiin jos hakee niin on todistuksella merkitystä.

      Olen ylempi toimihenkilö AMK:n käynyt. Hain työntekijää vuoden-parin pestiin. Kaikki keskiarvo alle 3,5 karsin heti alussa pois. Sen verta helppo koulu AMK on, että jos on vastuutuntoinen ihminen niin siellä saa sen 3,5 keskiarvon.

      Oma keskiarvo päästötodistuksessa oli 4,19 vaikka mikään nörtti en edes ole. Ilman kieliä se olisi ollut jotain 4,5-4,6. Opintokortin keskiarvo oli 4,3 eli kaikkien kurssien keskiarvo.

      • KALLE KELLO

        Ihan oikeassa työelämässä ei ole merkitystä vaikka päättötodistuksesi olisi kuinka loistava tahansa. Sillä ei pitkälle pötki tänä päivänä, vaan joudut kouluttautumaan koko ajan työsi ohella. Se mikä oli kouluaikana viimeisintä huutoa, on auttamattomasti ikivanhaa jo vuoden päästä. Jos mielit pärjätä työelämässä (sikäli mikäli olet edes saanut töitä) joudut kokoajan kouluttautumaan uusimpien trendien perässä ja se jos mikä kuluttaa loppuun muutamassa vuodessa. Ihminen on ihminen, eikä polla ole mikään kaiken nielevä muistilevy.


      • Timo Tiuku
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Ihan oikeassa työelämässä ei ole merkitystä vaikka päättötodistuksesi olisi kuinka loistava tahansa. Sillä ei pitkälle pötki tänä päivänä, vaan joudut kouluttautumaan koko ajan työsi ohella. Se mikä oli kouluaikana viimeisintä huutoa, on auttamattomasti ikivanhaa jo vuoden päästä. Jos mielit pärjätä työelämässä (sikäli mikäli olet edes saanut töitä) joudut kokoajan kouluttautumaan uusimpien trendien perässä ja se jos mikä kuluttaa loppuun muutamassa vuodessa. Ihminen on ihminen, eikä polla ole mikään kaiken nielevä muistilevy.

        Kerropa nyt, mikä työelämän perimmäinen asia on suuresti muuttunut viime kymmenen vuoden aikana. Ei se, että räplätään erinäköisiä kämmenlaitteita, pelataan eri pelejä tai käytetään erinäköisiä sovellutuksia ole mikään olennainen muutos.

        Äkkisilmäyksellä voi näyttää, että kaikki jatkuvasti muuttuu, mutta pintavaahdon alla voimakkaat perusvirrat säilyvät pitkään samana.


      • Nolla olla
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Ihan oikeassa työelämässä ei ole merkitystä vaikka päättötodistuksesi olisi kuinka loistava tahansa. Sillä ei pitkälle pötki tänä päivänä, vaan joudut kouluttautumaan koko ajan työsi ohella. Se mikä oli kouluaikana viimeisintä huutoa, on auttamattomasti ikivanhaa jo vuoden päästä. Jos mielit pärjätä työelämässä (sikäli mikäli olet edes saanut töitä) joudut kokoajan kouluttautumaan uusimpien trendien perässä ja se jos mikä kuluttaa loppuun muutamassa vuodessa. Ihminen on ihminen, eikä polla ole mikään kaiken nielevä muistilevy.

        Minulla on erinomainen arvosana omassa paperissa. Osaan kaikenlaisia trendejä ja ohjelmia. Luen uutta tietoa noin 5 tuntia joka päivä, mutta entiset työkaverit vihasivat minua ja järjestivät työn poistoa vaikka minä olin suosittu ja asiakkaita oli liikaa. Eli nyt ei merkitystä enää todistuksella, osaamisella, taidolla jne vaan ainoastaan sisäisten suhteiden ylläpitämisellä. Toinen on oikea tyhmä lehmä ja sen takia on helppo ja pysyy työelämässä vaikka häntä ei kukaan edes tykätä.


      • KALLE KELLO
        Timo Tiuku kirjoitti:

        Kerropa nyt, mikä työelämän perimmäinen asia on suuresti muuttunut viime kymmenen vuoden aikana. Ei se, että räplätään erinäköisiä kämmenlaitteita, pelataan eri pelejä tai käytetään erinäköisiä sovellutuksia ole mikään olennainen muutos.

        Äkkisilmäyksellä voi näyttää, että kaikki jatkuvasti muuttuu, mutta pintavaahdon alla voimakkaat perusvirrat säilyvät pitkään samana.

        No ei siellä kunnan hommissa lapion varressa muutu yhtään mikään. Näkee että sinunkin katsantokantasi on kovin suppea. Jopa kaupan alalla muutos on jatkuvaa, saatikka it-ala, kuljetusala (eu syytää koko ajan uutta paskaa joita ohjeiksi kutsuvat), viljely, lypsykarja, siipikarja. Tuossa nyt muutama mainitakseni.. Ohjeita, lakeja, ohjelmia, ja kaiken lisäksi kohta pitää osata mandariinikiinaakin intian lisäksi, kun kaikki hommat hoidetaan jossain muualla.. Johan se yksi normaaliarjesta erkaantunut idiootti ehdotti, että suomessa pitää siirtyä englanninkieleen... Tuollaisia idiootteja on ns päätäntäelimissä. Ehkä sinäkin joskus siellä kunnan palkkalistoilla joudut uudistumaan ja vaihtamaan uuteen lapioon.


      • Timo Tiuku
        KALLE KELLO kirjoitti:

        No ei siellä kunnan hommissa lapion varressa muutu yhtään mikään. Näkee että sinunkin katsantokantasi on kovin suppea. Jopa kaupan alalla muutos on jatkuvaa, saatikka it-ala, kuljetusala (eu syytää koko ajan uutta paskaa joita ohjeiksi kutsuvat), viljely, lypsykarja, siipikarja. Tuossa nyt muutama mainitakseni.. Ohjeita, lakeja, ohjelmia, ja kaiken lisäksi kohta pitää osata mandariinikiinaakin intian lisäksi, kun kaikki hommat hoidetaan jossain muualla.. Johan se yksi normaaliarjesta erkaantunut idiootti ehdotti, että suomessa pitää siirtyä englanninkieleen... Tuollaisia idiootteja on ns päätäntäelimissä. Ehkä sinäkin joskus siellä kunnan palkkalistoilla joudut uudistumaan ja vaihtamaan uuteen lapioon.

        Mikä it-alalla on sitten muuttunut? Ehkä toteutusalusta ja ohjelmointikieli, mutta entä sitten, tarvittavat perustoiminnot ja ratkaisut ovat edelleen samat?

        Mikä kuljetusalalla? Tavara pitää valitettavasti edelleen siirtää paikasta A paikkaan B ja mielellään vielä nopeasti sekä halvalla. Se, että pitää täyttää kaikenlaisia byrokraattien kuponkeja, ei hommaa muuksi muuta.

        Maataloudessa ja siihen liityvässä toiminnassa pitää pellot muokata ja lannoittaa siemen kylvää sekä sato korjata, tai eläimet ruokkia, hoitaa, lypsää ja teurastaa. Edelleenkin.

        Jos ei itseltä löydy vastaperusteita, niin henkilökohtaiset herjaukset vielä alleviivaavat tilanteen. Yritä edes nyt miettiä hieman paremmin.


      • KALLE KELLO
        Timo Tiuku kirjoitti:

        Mikä it-alalla on sitten muuttunut? Ehkä toteutusalusta ja ohjelmointikieli, mutta entä sitten, tarvittavat perustoiminnot ja ratkaisut ovat edelleen samat?

        Mikä kuljetusalalla? Tavara pitää valitettavasti edelleen siirtää paikasta A paikkaan B ja mielellään vielä nopeasti sekä halvalla. Se, että pitää täyttää kaikenlaisia byrokraattien kuponkeja, ei hommaa muuksi muuta.

        Maataloudessa ja siihen liityvässä toiminnassa pitää pellot muokata ja lannoittaa siemen kylvää sekä sato korjata, tai eläimet ruokkia, hoitaa, lypsää ja teurastaa. Edelleenkin.

        Jos ei itseltä löydy vastaperusteita, niin henkilökohtaiset herjaukset vielä alleviivaavat tilanteen. Yritä edes nyt miettiä hieman paremmin.

        Näkee, että joko et ole työelämässä tai sitten olet kokoomuslainen. Olet täysin pihalla todellisesta työelämästä. Kerrohan mitä teet.


      • Timo Tiuku
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Näkee, että joko et ole työelämässä tai sitten olet kokoomuslainen. Olet täysin pihalla todellisesta työelämästä. Kerrohan mitä teet.

        Olen edelleenkin työelämässä, ja olen kokoomuslainenkin. Mutta en edelleenkään ymmärrä, miten kumpikaan näistä asioista liittyy työelämän realiteetteihin.

        Jos ihmisellä on asioista syvällistä tosiosaamista, niin tuo muutosvauhti näyttää todellakin paljon vähäisemmältä. Juuri siitä syystä, että etteivät asioiden perusteet ole vallankumouksellisesti muuttuneet pitkiin aikoihin millään alalla. Tietysti merkittävää evoluutiota asioissa on tapahtunut.


    • Don88

      Ei millään yksittäisillä kursseilla ole hitonkaan väliä, mutta kannattaisi nyt siihen tähdätä et kokonaisuudet olisi ihan kelvollisilla arvosanoilla kurottu kasaan. Itse olen yliopistossa lukemassa nyt viimeistä vuotta, keväällä pitäisi olla valmistuminen edessä. Kun valtaosa kokonaisuuksista on mennyt nelosella kiinni, niin siinä on ollut hyvä laittaa mm. työhakemuksiin, että opinnoissani olen edennyt suunnitelmallisesti ja suoritustasoni on kiitettävä - ja däts it. Ei ole yhdessäkään työpaikassa ikinä lähdetty mitään kurssiarvosanoja tarkkaan syynäämään, mutta kaikkia työnantajia on kyllä kiinnostanut suuresti yleinen opintomenestys. Työni on ollut erilaista asiantuntijatyötä, ja ihan totta puhuen vaikea olisi niitä tehdä jos menisi kurssit aina vaan rimaa hipoen läpi.

      Meille muuan ammattirekryäjä sanoi, että yleinen opintomenestys kiinnostaa kyllä. Sillä ei ole väliä onko paperit ns. kolmosen, nelosen vai vitosen, mutta jos on kaksi hakijaa ja toisella on ykkösen paperit ja toisella nelosen, mutta muuten ovat ns. samalla viivalla, niin ei liene vaikea arvata kumpi vie työn. Mitään perfektionistia ei siis tarvitse (kannata) itsestään repiä esille, mutta kunhan nyt perushyvät paperit saa niin se puoli on sitten niiltä osin kunnossa.

      Tuossa loppusaltaan kannattaa pitää tolkku sitten mielessä niiltä osin, että mitkä on realistiset tavoitteet. Jos nyt on taso ykköstä ja kakkosta, niin ei mitään muuta kuin rohkeasti nostamaan tasoa kolmoseen. _Jos_ tiukka paikka tulee, niin kolmosen paperit on kuitenkin paremmat kuin ykkösen paperit, ja nuo on vielä ihan inhimillisellä työllä nostettavissa. Ja vaikkeivat arvosanat nousisikaan, niin tee nyt tutkintosi loppuun ja ota paperit pihalle, niin sitten siulla on sentään joku tutkinto tehtynä. Mieluummin ykkösen tutkinto kuin ei mitään tutkintoa ollenkaan.

    • Max Martin

      Minultakaan ei ole koskaan kysytty edes yliopiston arvosanoja missään työnhakutilanteessa ja ehkä syynä on se, että olen lääkäriksi valmistunut ja se arvosanalistakin on kuin arvopaperia. Mutta sitten samaan aikaan samalle alalle pääsee kokonaan ilman koulutustakin hyvillä näyttelijäntaidoilla ja muutenkin on tv-sarjoista opiskeltavissa oleva keikkailuammatti tänä päivänä. Joskus sitä oikein ihmettelinkin, että miksei lääkärin ammatissa sitten ole työnhaussa ollenkaan mukana mitään arvosanoja ja sellaisia, niin niihinkin aikoihin oli sitä terveyskeskuslääkäripulaa, kun minäkin tein niitä yleislääkärin töitä. Ja virkoihinkin hakijoita oli yleensa sitten vain sen verran, että hyvä jos työnantaja sai viran täytetyksi. Niin se riippuu ihan siitä työtilanteensa, että minkälaiseen työmärkkinatilanteeseen sattuu valmistumaan.

      Mutta käytännössä monet ammattitutkinnot ovat sittenkin ihan yleishyödyllistä oppiakin varten ja sitä alaa, kun sitten opiskelee niin samaan aikaan olisikin järkevää kerätä sitä oman alan yleistietoa niiden pakollisten tenttien lisäksi. Silloin 1990-luvulla, kun minä opiskelin niin oli sellaistakin olemassa, että kenties tulevaisuudessa sitten lääketieteestä olisi tulossa ihan yleiskulttuuriakin jopa, jolloin ei sen oman alan opiskelu pelkkiä tenttejä varten edes riitä, kun samoja asioita uutisoidaan koko ajan ja koko kansalle. Monet ammattitutkinnon suoritteneet sitten itse heräävät vasta vuosien kuluttua siihen, että miten kaikki muutkin voivat tietää tästä alasta ja melkein saman verran kuin opiskelijakin. Niin maailma muuttuu ja kulttuuuri siirtyy vuosi vuodelta tiedepainotteisemmaksi esimerkiksi.

      Jossain vaiheessa tuntuikin siltä, että kaikki maailman ihmiset olivatkin muuttuneet lääkäreiksi, kun he tiesivät lääketieteestä niin paljon. Ja olivatkin vain katselleet tv:n dokumentteja tai mainoksia. Ja kaikki tiesivät lääkeuutuuksien nimet, jotka yliopistoilla olivatkin aina niitä uutuusasioita ja uusia sanoja. Että se maailman viimeinen, joka ei ole vielä ehtinyt oppia sanaa Seroquel, onkin varmaan sitten juuri sellainen lääkäri, joka ei ole vielä ehtinyt oppia sitä sanaa muiden työkiireiden takia. Ja tästä ilmiöstäkin on niitä esimerkkejäkin, sillä neuvolantädit innostuivat vielä joskus 2000-luvun alkupuolella olevan niinkin kekseliäitä, että sanan Subutex tietäminen oli heille varma narkomaanin merkki odottavilla äideillä. Ja samaan aikaan oli ollut julkisuudessakin se Karvosen Subutex-skandaali vai mikä sen jutun nimi sitten olikaan. Mutta niistäkin sitten olivat vain huumehörhöt kuulleet sen puolen vuoden uutisoinnin aikana heidän arvionsa mukaan.

      Raivostuttavia tällaisetkin tapaukset, että kuinka uutisista syrjäytyneinä sitten neuvoloissakin luullaan odottavien äitien elävän, kun ei edes valtakunnan ykkösuutisaiheista saisi kuulla mitään. Kuin munakennossa sitten vain tuottamassa niitä kananmuniaan sitten puhtaina ja valmiina kennoihin asenteltaviksi. Mistä tällainenkin utopia voi tähän maailmaan tulla, että on ne naiset ja sitten on ne raskaana olevat naiset, jotka sitten olisivat jonkinlaisia hoivaavia pesueiden perustajia ja koko muu maailma olisikin heille täysin tuntematon. Ihan kuin neuvoloissa ei edes sitä ymmärrettäisi, kuinka se raskausaikakin on vain yksi osa naisen elämää, vaan sitten sinne neuvoloihin löytyisikin jonkinlaisia pyhitettyjä neitsyitä kuin toiselta planeetalta sitten vain tekemään vauvoja. Mikä vitsi siinäkin sitten, kun joku akateemisen koulutuksen saanut nainen yrittää pärjätä neuvolan pesimistesteissä, että ethän vain ole koskaan oppinut vielä yhtään mitään? Kuinka sitten neuvola on pyhittänyt sen äityiden kokonaan tämän maailman todellisuuden ulkopuolelle jonnekin Imatran mielisairaalan suljetulle osastolle varmaan? Ja kaikille muille elämä on paljonkin kovempaa koulua ja kaiken lisäksi, kun se peruskoulutuskin on pakollinen. Jossa jo opitaan kotitalous, ympäristöoppi, biologia, kansalaistaidot ja sitten neuvolan väki odottelee vielä tänä päivänä sinne saapuvaksi synnyttäjiä suoraan paperitehtaan pumpuliosastolta, jossa ei huolia ole, kun koneet käyvät.

      Maailma tosiaankin muuttui ja jostain täysin käsittämättömästä syystä neuvolatoiminta muuttui samaan aikaan täysin päinvastaiseen suuntaan.

      • A.M.

        Lääketiede on loppumattoman tiedon polku, josta pitäisikin ehkä jossain vaiheessa suurella osalla ihmisistä olla jotain perustietoa itsellään. Joskus tulee vaikutelma lääkäreistä, jotka epäilevät valtaosan potilaistaan kärsivän sairauden pelosta, joka on hankittu saiteilta. Näin ei kuitenkaan taida olla, ehkä enimmäkseen vielä todellisuus voittaa.

        Monet muutkin alat ovat vapaasti itseopiskeltavissa mutta yhtä puuttuu: kokeneemman ohjaus niin luennoilta kuin työharjoittelusta. Irrallinen tietopohja ja harjoituksen puute ovat vieläkin itseoppineiden sudenkuopat. Arvosanatkin kannattaisi ajatella sijoituksena omaan osaamiseen.


    • jarmomi

      minun keski-koulun papereiden keski-arvo oli noin 6-7 välillä, samoin ammattikoulun paperit.
      Hain syksyllä -79 erääseen työpaikkaan Helsinkiin, haastettelija totesi että jos hän näyttää minun paperit osastopäällikölle niin en pääse sinne duuniin. Totesin siihen että älä näytä niitä sitten hänelle. Pääsin kuin pääsinkin sinne duuniin, nyt olen monien firmojen kautta päättynyt ihan hyvään ammattiin ja tienaan suunnilleen sen mitä alalla olevat diplomi-insinöörit joten en voi valittaa.

      Kolmekymppisen jälkeen ei ole koulupapereita kyselty, vaan lähinnä työhistoria on se kiinnostava.

      Täytyy toki tunnustaa että lukeminen ei kiinnosta niinkään paljoa kuin se itse työntekeminen ja siinäkin oppii valtavasti

    • poasid

      Riippuu kai alasta. Esim. media-alalla portfolio ja työkokemus on ainoat asiat mitkä merkkaa, eikä välttämättä tarvitse olla edes valmistunut.

      Eli kannattaa kertoa että mikä se on se oma alavalinta niin sitten voi arvioida paremmin.

    • JUP

      eise koulu hukkaan mene missään tapauksessa!
      justiinha joku sitä sano että kun suomalaisilta puuttuu intohimo, jos tykkäät alastas nii ei muutaku kovemmin päälle vaan, vallankin jos oot ekaa tokaa vuotta niin sulla on vielä vuos pari aikaa parannella!
      SINÄ VOIT OLLA TULEVAISUUDEN PUUTTUVA TEKIJÄ!!!

    • eikannatauskoa

      Hei,

      sillä ei ole yhtään mitään merkitystä. Olen käynyt useissa hyvissä työhaastatteluissa, yhdessäkään ei ole KATSOTTU arvosanoja ja harvoin on tarkistettu edes tutkintotodistus. Tällä hetkellä olen jo oman alan töissä hyvällä palkalla ja hyvässä työssä. Joten ei kannata murehtia...

    • fffffffffffhhhhhhhhh

      Koita vaan hoitaa hommasi kunnialla vaikka se tervanjuontia olisikin. Näin keski-iässä hiukan vituttaa kun miettii, että olisi ne asiansa nuorena voinut paremminkin hoitaa.

    • Velma

      Aika harva niitä koulutodistuksia edes oikeasti haluaa työhaastattelussa nähdä (vaikka ne käskettäisiinkin ottaa mukaan) ja vielä harvempi syynää niitä tarkkaan. Tärkeintä on, että se todistus on olemassa, että saa jonkun muodollisen pätevyyden. Työtodistuksista on silti enempi käytännön hyötyä.

    • Iha hitokseen hyviä kommentteja. Mie romahan.

      • Valden mersu

        Elähä sie ruppee miul!


    • liianvaikeamaailma

      Sitten jos se huono oppilas ei saa töitä niin se perustaa yrityksen, vaikkapa raksafirman mutta kun ei osaa lujuuslaskentoja ym. niin sitten ne rakennukset romahtelee ja tappaa ihmisiä. Olisi parempi kun huonosti oppivat ja hoksaavat saisivat vain olla työttömänä kun tämä maailma on mennyt liian vaikeaksi meille.

    • yhm

      Esittäisin tässä kohden vastakysymyksen: "Onko hyvistä arvosanoista hyötyä?".

      Työnantajat eivät syynä pelkästään arvosanoja. Se on kyllä yksi osa haastateltavan arvioinnissa. Oleellisia asioita ovat esim. työntekijän motivaatio, itseluottamus ja työhistoria. Ikävä kyllä numerot kuvaavat myös motivaatiota jne...

      Kannattaa opiskella itseä kiinnostava ala. Kun sen opiskelee hyvin niin huomaa osaavan asioita. Se vahvistaa itseluottamusta ja motivoi jatkamaan.

    • toimistotyöläinen

      Ei niitä arvosanoja juurikaan katsota missään. Näennäisesti papereita joku voi vilaista, mutta useampi ei edes katso niitä työhaastattelussa. Tärkeämpää on nailata haastattelutilanne kympillä.

    • siistilatukka

      ei ole mitään merkitystä

    • itsestäänselvyyksiä

      Huonot paperit paremmat kuin ei paperia ollenkaan.

      • Neuvottelu oikeutta

        Hi,hi.Kyllä näin katovuosina on syytä suosia paremminkin noita levypintoja.


    • Pahani Julmu

      Suhteilla on iso merkitys. Jos tunnet työpaikan ihmisiä ennestään ja heillä on sinusta myönteinen mielikuva, on hyvät mahdollisuudet.

      Ei siis muuta kuin hommaamaan suhdeverkostoa. Mitä useamman ihmisen kanssa on kaveri, sitä parempi tässä maailmassa, jos haluaa työllistyä.

      Jos olet epäsosiaalinen kuten minä, saatat jäädä ilman työtä. Noh, olen kyllä ehtinyt olemaan paljonkin töissä, mutta kyynisyys on kieltämättä hiipinyt olemukseeni, koska on tullut niin paljon turpiin työmaailmassa.

    • Noin 50/50 ovat menneet tapaukset joissa on edes vilkaistu todistuksia. Mitä enemmän työuraa takana niin sitä harvemmin. Itselläni oli korkeintaan keskinkertaiset numerot sillä en ikinä jaksanut panostaa opiskeluun, pari ykköstä ja useampi kakkonen taisi olla joukossa. Muutamia nelosia ja joku vitonenkin taisi tosin olla. Eli kannattaa ainakin sinne kolmosiin tähdätä jos vielä ehtii, ettei heti tule negatiivista vaikutelmaa jos joku niitä haluaa vilkaista.

    • potku äässiin

      Suorita ihmeessä opinnot loppuun. Sen jälkeen voit osoittaa, että sinulla on ollut sitkeyttä suorittaa opinnot loppuun. MISTÄÄN koulutuksesta ei ole haittaa, vaan hyötyä.

      Eräs kaverini on diplomi-inssi, mutta valmistunut myös jostakin hihhuli-instituutista. Nykyisin tämä kaverini tekee asiantuntijatyötä jossakin ympäristöanalytiikan yrityksessä eli hän pystyi työssään yhdistämään teknisen osaamisen sekä sitten sen "viherpiiperrys"-puolensa. Juuri tämän tyyppisiä osaajia tarvittaisi enemmänkin.

      Vaikka arvosanasi ovat nyt olleet huonot, niin eihän kukaan estä sinua motivoitumasta uudelleen. Jos keskeytät, opintosi menevät hukkaan, mutta jos jatkat, siitä on vain hyötyä, vaikket tekisi päivääkään sen alan työtä. Tartut itseäsi niskasta kiinni ja teet opinnot loppuun!!!

    • 1+2+3+4

      Hirveästi riippuu työnantajasta.
      Olen hakenut paikkoihin joissa riittää maininta tutkintotodistuksesta.
      Olen myös joutunut lähettään tutkintotodistuksen työhakemuksen mukana työnantajalle.

      Toisalta toivon että ottaisivat todistukset syynii, sillä minä olen niin reippaasti parantanut numeroni että huhhhuh :P

    • siskon sisko

      Siskoni valmistui erittäin huonoin arvosanoin opettajaksi: ykköstä ja kakkosta. Sai vakituisen työpaikan heti.

      • ihme ja humma

        Onpa outoa. Opettajan paikoista on sen verran kisaa. Olikohan tutun kauppaa se työpaikka? Ihmetyttää sekin, miten opettajaopiskelija menestyy noin huonosti, koska opettajaksi ei ihan kaikki pääse opiskelemaan. Siskosi on kyllä huilinut opinnot läpi nukkumalla. Miten pärjää opettajana?


      • Ope
        ihme ja humma kirjoitti:

        Onpa outoa. Opettajan paikoista on sen verran kisaa. Olikohan tutun kauppaa se työpaikka? Ihmetyttää sekin, miten opettajaopiskelija menestyy noin huonosti, koska opettajaksi ei ihan kaikki pääse opiskelemaan. Siskosi on kyllä huilinut opinnot läpi nukkumalla. Miten pärjää opettajana?

        Ei ollenkaan outoa.

        Kasvatustieteessä opiskellaan mm. sitä millaisia kasvatustieteilijöitä Suomessa oli 40-luvulla. Ei se vaikuta opettamiseen mitenkään. Itse olen aineenopettaja, ja suurimman osan kasvatustieteen pakollisista kursseista pääsin läpi nipin napin arvosanoilla 1 - 2. Toki on hyvä tietää oppiaineen perustat ja historia, mutta kun se ei auta luokassa mitään. Tämän vuoksi keskityin opettamiseen enkä kuluttanut aikaa teoriakursseihin jotka eivät opetusta parantaneet.

        Opettajan paikkoja saa kokemuksella, toisin sanoen:
        1. Saat sijaisuuden ja sitä kautta nimeä esim. muiden saman aineen opettajien keskuudessa
        2. Saat pidemmän sijaisuuden
        3. Pidemmillä sijaisuuksilla haet virkaa.
        Myös tutun kaupat auttavat, kuten joka ammatissa. Usein kuitenkin siten että toiset opettajat kysyvät onko hakija mistään kotoisin sellaisilta opettajilta joita tämä on sijaistanut.


    • mnds

      Eipä itsellä ole missään vaiheessa kyselty arvosanoja, naamakerroin ja suhteet ovat paljon tärkeämmät

    • pro amk

      Ei kannata, jos näitä kyselet.

    • Faktat nykyään

      Arvosanoilla ei ole mitään merkitystä, jos on suhteet ja verkostot työnantajiin kunnossa. Suhteet ja verkostot menevät nykypäivänä työnhaussa kaiken muun edelle. Näin se karkeasti ottaen tärkeysjärjestyksessä menee:

      1. Suhteet ja verkostot. Vaikka kaikki muut asiat olisivat työn suhteen päin persettä, voit hyvinkin saada työpaikan, jos sinulla on vahvat suhteet ja vahvat verkostot työnantajiin. Tätä on aivan turha kiistää, tiedän NIIN monta esimerkkiä oikeasta elämästä, jossa on palkattu töihin noilla perusteilla.
      2. Työkokemus. Aikaisempi työkokemus on tärkeää, mutta hyvillä suhteilla ja verkostoilla voi paikata tuota puutetta.
      3. Pomon ja työpaikan mielisteleminen yms. Nykyisin sellainen "tasaisen kiltti ja reipas" ei ole sellainen työnhakija, jota arvostetaan, vaan arvossa ovat sellaiset "minä olen paras... tää on aivan huippuduuni... tykkään aivan perkeleesti tästä työstä... yms." tyonhakijat.
      4. Kuitenkin se positiivinen yleisolemuskin vaikuttaa paljon. Se voisi olla sijalla neljä.
      5. Osaa antaa hyvän vaikutelman itsestään.

      ja vasta jossain kaukana sijalla X. tulevat arvosanat.

      • Sadat puhuttanut

        1. Suhteista on tietysti apua, mutta vain tapauksissa, joissa hakijat ovat tasaveroiset. Tuttu tumpelo harvoin ohittaa tuntematonta, mutta kovat näytöt omaavaa hakijaa.

        2. Kieltämättä näin. Toisaalta myös tuttu caatana voittaa oudon perceleen, eli jos yhden hakijan heikkoudet tiedetään ja toisen tasavertaisen ei, niin siitä on ensimmäiselle etua.

        3. Mielistely saa aikaan ainakin minussa inhoreaktion. Jos ihminen ei pysty esittämään sellaista asiaa, jonka hän tietää tai luulee minun pitävän ikävänä mutta joka on tosi, niin ei hänestä ole kunnon työntekijäksi. Firmat eivät tarvitse joo-miehiä tai -naisia.

        Retostelun tulee edes jollakin tavalla olla pelkästään näyttöjen tasalla. Voi tietenkin mennä jossakin media- tai mainosmaailmassa, mutta ainakin insinöörimaailmassa menettely saa aikaan pelkän hylkimisreaktion. Jos kaveri ei edes ymmärrä, mitä hän osaa, niin...

        Muuten, jos arvosanat ja osaamisen hehkutus eivät ole linjassa, niin ruksi nimen päälle.

        4 & 5. Ei kannata todellakaan tulla krapulaisena tai muuten räjähtäneenä työhaastatteluun. Ja täsmällisyys on valttia.


      • Faktat nykyään
        Sadat puhuttanut kirjoitti:

        1. Suhteista on tietysti apua, mutta vain tapauksissa, joissa hakijat ovat tasaveroiset. Tuttu tumpelo harvoin ohittaa tuntematonta, mutta kovat näytöt omaavaa hakijaa.

        2. Kieltämättä näin. Toisaalta myös tuttu caatana voittaa oudon perceleen, eli jos yhden hakijan heikkoudet tiedetään ja toisen tasavertaisen ei, niin siitä on ensimmäiselle etua.

        3. Mielistely saa aikaan ainakin minussa inhoreaktion. Jos ihminen ei pysty esittämään sellaista asiaa, jonka hän tietää tai luulee minun pitävän ikävänä mutta joka on tosi, niin ei hänestä ole kunnon työntekijäksi. Firmat eivät tarvitse joo-miehiä tai -naisia.

        Retostelun tulee edes jollakin tavalla olla pelkästään näyttöjen tasalla. Voi tietenkin mennä jossakin media- tai mainosmaailmassa, mutta ainakin insinöörimaailmassa menettely saa aikaan pelkän hylkimisreaktion. Jos kaveri ei edes ymmärrä, mitä hän osaa, niin...

        Muuten, jos arvosanat ja osaamisen hehkutus eivät ole linjassa, niin ruksi nimen päälle.

        4 & 5. Ei kannata todellakaan tulla krapulaisena tai muuten räjähtäneenä työhaastatteluun. Ja täsmällisyys on valttia.

        "Tuttu tumpelo harvoin ohittaa tuntematonta, mutta kovat näytöt omaavaa hakijaa."

        No juurikin tuohon olen törmännyt hyvin usein. Juuri se kovat näytöt omaava tuntematon on ohitettu ja töihin on otettu joku johtajan parhaan kaverin serkun poika, vaikka tällä pojalla ei ole ollut edes töihin vaadittavaa koulutusta. Ainakin kesätöissä tuollainen käytäntö on hyvin yleistä. Mutta kun on suhteita, niin työpaikka irtoaa silloin.

        Et selvästikään ole nähnyt sitä, kuinka suhteilla saatetaan TODELLA pelata ainakin joillakin paikkakunnilla työelämässä. Suhdeiden merkitystä ei koskaan kannata aliarvioida. Kun suhteet astuvat todella peliin, ei millään muulla asialla ole työnhaun kannalta silloin mitään merkitystä.


      • Ihmettelevä
        Faktat nykyään kirjoitti:

        "Tuttu tumpelo harvoin ohittaa tuntematonta, mutta kovat näytöt omaavaa hakijaa."

        No juurikin tuohon olen törmännyt hyvin usein. Juuri se kovat näytöt omaava tuntematon on ohitettu ja töihin on otettu joku johtajan parhaan kaverin serkun poika, vaikka tällä pojalla ei ole ollut edes töihin vaadittavaa koulutusta. Ainakin kesätöissä tuollainen käytäntö on hyvin yleistä. Mutta kun on suhteita, niin työpaikka irtoaa silloin.

        Et selvästikään ole nähnyt sitä, kuinka suhteilla saatetaan TODELLA pelata ainakin joillakin paikkakunnilla työelämässä. Suhdeiden merkitystä ei koskaan kannata aliarvioida. Kun suhteet astuvat todella peliin, ei millään muulla asialla ole työnhaun kannalta silloin mitään merkitystä.

        Firmalla täytyy todella mennä hyvin, kun palkkarahoja voidaan lahjoittaa ilman vastiketta. Yleensä yritykset pitävät huolen, että palkattava tekee firmalle laskutusta reilusti enemmän kuin henkilön palkan ja yleiskulujen summan edestä. Harjoittelijoiden ja kesätyöläisten osalta vaatimus on ymmärrettävästi vähäisempi kuin vakiväen.


    • 17+8

      Todistuksia tarvitsee lähinnä siihen, että voi hankkia leipänsä tanssimalla toisten pillin mukaan. Oma tahto ei kysele todistuksia, joten siihen voi aina turvautua, jos vain tietää mitä se on, eli mitä se on? Käykää tutustumassa Alkuajatukseen, kotisivulta löytyy hyvä sähkökirja jonka voi ladata maksutta. Löytyy googlaamalla.

    • Vierivä Pulteri

      Metallialalla linnassa saa hyvän harjoittelun meistämiseen.

    • ei paskan väliä

      Lyhyesti: arvosanoilla ei ole p*skankaan merkitystä. Merkitystä on sillä, miten taitavasti osaat myydä itseäsi ja mikä on sosiaalinen statuksesi.

    • Oy J.T

      Lahkolla on väliä, ei todistuksilla!

      • Kokemusta on

        Näin tietysti, jos hakee paikkaa kiihkouskovaisten firmasta. Muuten, olen julkiateistina työskennellyt vuosia lessufirmassa. Kyllä firman etu heilläkin painaa.


    • tulevaTyötönkö

      Entä jos korkeakouluopinnoissa vierähtää 10 vuotta? Itselläni on suunnaton huoli tästä, kun elämässä nyt vain sattui käymään näin...

      • Tuskin vain

        Tuskin sillä on kovin paljon merkitystä, voihan ne opinnot venähtää syystä ja toisesta. Aina löytyy kuitenkin melko hyviä syitä, joita voi vaikka vetää hatusta, minkä vuoksi opinnot ovat venyneet.


    • elämänkoulu käyty

      Hyvä. Kerrankin pääsee valistaan muita kun itse tehnyt kaikki virheet jo. Tärkeintä on että sijoitut työelämään jo harjoittelun kautta. SIIS HETI -NYT!!
      Itse hikipingoin arvosanoja ja halusin laajan kokemuksen alalta, niinpä tein harjoittelut alan eri alueilla ---WRONG!!

      Oppiminen ei ole missään opiskelussa niin tärkeää kun sen jalan tunkeminen sen friman oven väliin mihin haluat oikeasti työelämässä sijoittuakin. Jos et itse vielä ole tätä tehnyt, niin keskity nyt tosiaan siihen ja keksi itsellesi stoori tukemaan huonoja arvosanojasi. ..Haluat oppia oikeasta elämästä saadaksesi asioista kiinni...olet kova tekijä, mutta aika on mennyt sairasta mummoa hoitaessa. Ihminen joka osaa myydä itsensä pärjää AINA. Arvosanoilla pärjää vain jos on ihan tähti-ainesta ja isin kaveri tarjoaa paikkaa..

    • 20+10

      No kannattaa jonkunlaiset paperit olla.
      Työhaastattelussa sitten itse henkilö tekee sen vaikutuksen.
      vaikka todistus olisikin huono, niin kertoo miksi.
      Suomessa on se 3 vai 4 kk koeaika, niin siellä se sitten aidosti nähdään mistä mies/nainen on tehty.
      tosin monet firmat käyttävät tätä hyväkseen kun on urakoilla kiire ja firman hoito muutenkin päin P...tä, ja pitäisi jostain muutama työntekijä lisää saada, niin koeajalla pelataan urakat kuntoon, Nimim. kokemusta löytyy.
      Mutta on niitä kunnonkin firmoja, ei kannata aina välttämättä ihan telakan alihankkijoilta duunia hankkia jos tahtoo hieman pitempi aikaista kuin koeaika.

    • kielimiliisi

      SaaVATko laiskasti opiskelleet töitä?

      Ainakin Suomi24-otsikkoja on väsäämässä jälleen äidinkielenkurssit lintsannut henkilö. Sijataivutukset kahdessa otsikossa päin helvettiä.

    • Opiskelija_4

      Ite oon pyrkinyt pääsemään kurssit aina läpi, enkä tavoitellut tiettyä numeroa. Ainut kiitettävä todistuksessani tulee olemaan venäjän kurssi. Myöskin neljännen vuoden opiskelija olen, joten taidan olla työtön loppuikäni :D

    • vm1970

      Juu saavat laiskasti opiskelleet töitä,jos haluavat.Itse olen peruskoulun käynyt.Mitään tutkintoja ei oo tarvinnu,ja töitä riittää.Väliliä ollut parikin työpaikkaa samaan aikaan.
      Eipä tarvi työttömänä istuskella tutkintotodistukset käsissä!

      • Kysyn kumminkin

        Eikö sinua suorastaan harmita, että olet joskus opetellut lukemaan ja kirjoittamaan? Olisithan duuneissa kumminkin ilman tuotakin ajanhukkaa.


    • Atte

      Arvosanoilla ei ole moniin paikkoihin mitään merkitystä. Itse pääsin virkamieheksi hyvään virkaan suhteilla. Vanhempani oli kotikaupungissa johtavassa asemassa, joten pelkkä taustan kertominen työhaastattelussa riitti. Todistuksen näytin, että muodollinen pätevyys ylemmästä korkeakoutuksesta täyttyi.

      • ....

        Kurja kun suhteet merkitsevät näin paljon. Suorastaan törkeää se on silloin, jos suhteilla edenneellä hakijalla on huono todistus ja hakijoina olisi parempia.

        Onnea kuitenkin sinulle, olet varmaan myös pätevä.


    • raataja1

      riippuu paljon paikasta millaiseen työhön hakee. työnhaussa arvosanat ei sanele suurtakaan osaa vaan töihin otetaan reippaita, hyvähenkisiä ja terveitä ihmisiä. Sitten kun työkokemusta karttunut ja työmaita nähnyt niin työnantajaa kiinnostaa ainoastaan työhistoria. Kyllä se koulu kantsii käydä loppuun huonoillakin arvosanoilla jos vähääkään lukeminen kiinostaa.

    • fdsvxcvcx

      Kyllä se ainakin itseäni ihmetyttäisi, että jos ei edes koulujen helpoista kursseista selviydy niin miten on osaamisen laita sitten muuten. Toki jos opiskelun alussa on huonoja numeroita niin sen ymmärtää, mutta jos ne jatkuvat koko opiskelun ajan ja ovat järjestelmällisesti huonoja niin tällöin otan mieluummin paremmat arvosanat omaavan hakijan jos muuten ovat tasaväkisiä.

    • työmies123

      Arvosanoilla ei ole suurta merkitystä työllistymiselle. Sillä on kuitenkin paljon merkitystä läpi työuran, että on yleensäkin opintotodistus jostakin opinahjosta. Ihminen työllistyy sosiaalisten taitojensa avulla. Sosiaalisilla taidoilla hankitaan suhteita ja pärjätään työelämässä, vaikka ammattiansiot olisivat huonoja.

    • hansu4

      Ei ne niitä numeroita kato. Ja sitten työmaailmassa pärjää se joka on kaikkein laiskin, valittaa kaikesta, ruskeekielisin ja mielistelijä, sellasista pomot tykkää! Juttu on näin ainakin meillä töissä, kun kattelee ympärilleen.

      • priimus työtön

        Toi on niin totta. Itsellä kaikki määräaikaiset pestit aina loppuneet ja ihmettelen miksi. Olen todella ahkera ja annan kaiken työlle. Hassua vaan että ne pomon kanssa samassa elämäntilanteessa olevat ja pas..n jauhajat saa pitkät sopparit.


      • potrye45
        priimus työtön kirjoitti:

        Toi on niin totta. Itsellä kaikki määräaikaiset pestit aina loppuneet ja ihmettelen miksi. Olen todella ahkera ja annan kaiken työlle. Hassua vaan että ne pomon kanssa samassa elämäntilanteessa olevat ja pas..n jauhajat saa pitkät sopparit.

        Arvosanat eivät aina kerro osaamista.
        Selityksiä::

        1) Työtehtävät eroavat merkittävästi koulussa käydyistä asioista - menestyksen kannalta tärkeämpää kyky oppia uusia asioita ja muut taidot/kyvyt.

        2)Opiskeltu arvosanojen takia ei osaamisen takia (esim.ulkoaopettelu).

        3)Asiat voi opiskella myöhemminkin ja niin, että ne osaa.

        4) Työkokemus vastaavista tehtävistä luo paremman osaamisen.

        Eli opinnoissa on parempi keskittyä johonkin yhteen asiaan, jonka osaa hyvin kuin keskittyä kaikkeen.


      • Tosiasiaa
        potrye45 kirjoitti:

        Arvosanat eivät aina kerro osaamista.
        Selityksiä::

        1) Työtehtävät eroavat merkittävästi koulussa käydyistä asioista - menestyksen kannalta tärkeämpää kyky oppia uusia asioita ja muut taidot/kyvyt.

        2)Opiskeltu arvosanojen takia ei osaamisen takia (esim.ulkoaopettelu).

        3)Asiat voi opiskella myöhemminkin ja niin, että ne osaa.

        4) Työkokemus vastaavista tehtävistä luo paremman osaamisen.

        Eli opinnoissa on parempi keskittyä johonkin yhteen asiaan, jonka osaa hyvin kuin keskittyä kaikkeen.

        Miksi arvosanat eivät aina kerro osaamista:

        1. Idioottimaiset opettajat kysyvät aina samat kysymykset, joten vastaukset niihin voi opetella ulkoa.

        2. Idioottimaisille, laiskoille opettajille ja oppilaille on helpompaa, että kysymykset pidetään triviaaleina, jolloin kaikki pääsevät niistä läpi.


    • mpoic

      "2)Opiskeltu arvosanojen takia ei osaamisen takia (esim.ulkoaopettelu)."

      Psykologian opiskelijana, kognitiiviseen neurotieteesen suuntautuneena, voin kertoa, että ainakin omalla alallani perustojen opettelu on nimenomaan ulkoaopettelua; pitää muistaa hurjasti asioita, jotta edes pystyy ymmärtämään alaa. En näe miten ulkoaopettelu sulkisi jotenkin ymmärtämisen pois.

      • Mainitse yksi kala

        Minäpä kerron: Luonnontieteessä ja tekniikassa opetellaan tentteihin mm. laskutärppejä ulkoa, ilman että opettelija ollenkaan ymmärtää, mitä on siinä tekemässä. Tyypillistä "hauki on kala" -toimintaa.

        Löytyykö psykologian opeista ollenkaan mitään punaista lankaa, jonka perusteella voisi jossakin vaiheessa jopa päätellä jotakin, vai onko se pelkästään ulkoaopettelua?


    • dippelimies

      Riippuu varmasti alasta onko numeroilla väliä. Itse valmistuin vuonna 2008 DI:ksi. Opintojen keskiarvo tutkinnon lopussa 2,5 luokkaa. Pääsin kesätöiden kautta työelämään ja tein samaan firmaan myös lopputyön. Asenne ja tehdyn työn laatu ratkaisee. Itse olen päässyt eteenpäin ilman suhteita ja persettä nuolematta. Tänä päivänä on mukavasti vastuuta ja palkkaa 5000 eur/kk.

    • töihin

      Aina sanotaan, että opiskelijan elämä on RYYPPÄÄMISTÄ ja opiskelu on vain SE sivuseikka.

      Mutta, toiset ovat hyviä lukemisessa (teoriassa) ja toiset (käytännössä) käsillä tekijöitä.
      Kumpikohan on IN työmarkkinoilla?????

      SEn päättää vain TYÖNANTAJA.

      Kun TAASEN työkkäriltä kysyttäisiin, niin( senhän nyt tietää sanomattakin) HETI TÖIHIN.

      • wwwweer

        Koulutukset tähtää erilaisiin tehtäviin, joten lukemisella ja käsillä tekemisellä ei ole merkitystä.


    • Dippeli miehellä

      käynyt aikas hyvä tuuri.

    • yttytytyty

      Riippuu ihan täysin alasta. Joku kauppakorkean rahoitus - joo arvosanoilla on väliä.
      Parhaat pääsee huippu liksoille, muut rypee ja nihkeilee, mikäli ei suhteita.
      Joku yhteiskuntatieteellisessä luettu sosiaalityöntekijän tutkinto - ketä kiinnostaa, kun työpaikkoja on enemmän kuin tekijöitä, palkat vaan suht pienet.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe