Kuningaspyton

Vastauksia kaipaava

Olen ajatellut joskus hamassa tulevaisuudessa hankkia kuningaspytonin. Mieltäni askarruttaa kuitenkin muutama asia:

1. Olen lukenut, että käärmeet kantavat usein salmonellaa. Pitääkö tämä paikkaansa myös kuningaspytonin kohdalla? Entä onko salmonella vaarallinen ihmiselle ja tarttuuko se helposti?

2. Käärmeille syötetään ravinnoksi (pakastettuja) hiiriä yms. mutta itse kun olen myös jyrsijöiden ystävä niin ajatus tuntuu inhottavalta. Onko muita vaihtoehtoja ruokinnan suhteen? Käykö pelkästään muunlaisen lihan, kuten normaalin jauhelihan tms. syöttäminen käärmeelle? Käärmeethän kuristavat myös terraario-oloissa saaliinsa vaikka se olisi kuollut (?) joten olisiko muunlaisen ravinnon kuin jyrsijöiden tarjoaminen mahdoton ajatus?

3. Onko kuningaspyton kuinka sosiaalinen? Tämähän voi olla yksilöllistä, mutta noin yleensä? Pitääkö se ihmisen seurasta?

Kiitos paljon, jos joku osaisi antaa asiantuntevia vastauksia! :)

44

5799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nohomo

      kuningas pythonin ravinnoksi kelpaavat hyvin lemmikki marsusi/hamsterisi.Salmonella ei ole ihmiselle vaarallinen tauti eikä se edes tartu helposti kuningaspylväistä.kolmanteen voisin sanoa että kuningaspylväät ovat suurimmaksi osaksi homoseksuaaleja mieti sitä.

      • Vastauksia kaipaava

        Pyysin asiantuntevia vastauksia... Mitähän päässäsi liikkui nohomo-nimimerkillä kirjoitellut? Eikö sulla oo muuta tekemistä, kun tulla kirjottelemaan tommosta tänne...? Ilmeisesti ei. Sääliksi käy sinua. Ainoa vastauksesi, jossa on jotain järkeä, on salmonellaan liittyen. Mutta entä nuo muut? Vai että syöttäisin omia lemmikkejäni käärmeelleni? Millainenkohan ihminen siellä ruudun toisella puolella on!? Ja entäs miten homoseksuaalisuus liittyy siihen, kun kysyin kuningapytonin sosiaalisuudesta? No sainpahan nauraa, kun yks luulee olevansa tosi kova, kun tulee tänne tollasta kirjottamaan. :'D Mene ja hanki aivot, kun sulla ei tuolla pääkopassa näytä olevan muuta kun paskaa!


      • Anonyymi
        Vastauksia kaipaava kirjoitti:

        Pyysin asiantuntevia vastauksia... Mitähän päässäsi liikkui nohomo-nimimerkillä kirjoitellut? Eikö sulla oo muuta tekemistä, kun tulla kirjottelemaan tommosta tänne...? Ilmeisesti ei. Sääliksi käy sinua. Ainoa vastauksesi, jossa on jotain järkeä, on salmonellaan liittyen. Mutta entä nuo muut? Vai että syöttäisin omia lemmikkejäni käärmeelleni? Millainenkohan ihminen siellä ruudun toisella puolella on!? Ja entäs miten homoseksuaalisuus liittyy siihen, kun kysyin kuningapytonin sosiaalisuudesta? No sainpahan nauraa, kun yks luulee olevansa tosi kova, kun tulee tänne tollasta kirjottamaan. :'D Mene ja hanki aivot, kun sulla ei tuolla pääkopassa näytä olevan muuta kun paskaa!

        No selvästikkään tuo sinunkaan kommenttisi ei ole kovin järjevä sillä on oikein kysyä jos jokin askarruttaa


    • nohomo

      no mitä vingut siinä? kerroin vain faktoja että kuningas pylväät ovat homoseksuaaleja sosiaalisesti.mielestäni vastaukseni oli hyvinkin asiantunteva toisinkuin aloituksesi kun et itse edes tiedä noita asioita.olen väitellyt asiasta kuningas pylväisiin erikoistuneessa yliopistossa ja valmistuin sieltä vuonna 2009.ai minun pitäisi hankkia aivot?minulla on jo entäs sinulla?nohomo

      • Vastauksia kaipaava

        Sun kanssa vois varmaan jatkaa tätä loputtomiin. Ihanko olet väitellyt yliopistossa kuningaspytonien homoseksuaalisuudesta...? :'D No jos kerran olet "asiantuntija" niin mikset vaikkapa vastaisi ensimmäiseen kysymykseeni ruokinnan suhteen? Ja väität, etten tiedä itse asiasta mitään? Totta, mutta kyllä sentään jotain tiedän, kun olen perehtynyt kuningaspytoneihin jonkun verran, mutta juuri siksi kyselin apua, kun muutama seikka vielä mietityttää... Ja täähän SUOMI24-sivuston lemmikkiosio on ihan tarkotettu, että täällä voi puhua lemmikeistä ja pyytää apua. o.o Joka tapauksessa maailmassa riittää ihmisiä joka lähtöön, kuten vaikkapa sinun kaltaisesi tyyppi, joka itsensä mielestä on erittäin viisas. JOS sulla koskaan olis käärme ja jyrsijöitä lemmikkeinä niin syöttäisit varmasti ne jyrsijät käärmeellesi vieläpä elävinä. *puistattaa* Rikkoisit siinä samassa myös Suomen lakia ja syyllistyisit eläinrääkkäykseen. Anyway, olenko ymmärtänyt väärin vai onko sinulla jotain homoja vastaan? Tuomitsetko kaikki, jotka eivät ole juuri niitä "tavallisia" heteroita? Jotenkin saa sellaisen käsityksen... Toki en sua mitenkään tunne, mutta itsepähän annoit tämmösen kuvan itsestäs. Ja sua kiinnostaa, että onko mulla aivot? En ala sulle avautumaan elämästäni, mut on tullu oltua magneettikuvauttamassa omat aivot niin tiedän kyllä niiden olevan tuolla pääkopassani. :'D


      • Anonyymi
        Vastauksia kaipaava kirjoitti:

        Sun kanssa vois varmaan jatkaa tätä loputtomiin. Ihanko olet väitellyt yliopistossa kuningaspytonien homoseksuaalisuudesta...? :'D No jos kerran olet "asiantuntija" niin mikset vaikkapa vastaisi ensimmäiseen kysymykseeni ruokinnan suhteen? Ja väität, etten tiedä itse asiasta mitään? Totta, mutta kyllä sentään jotain tiedän, kun olen perehtynyt kuningaspytoneihin jonkun verran, mutta juuri siksi kyselin apua, kun muutama seikka vielä mietityttää... Ja täähän SUOMI24-sivuston lemmikkiosio on ihan tarkotettu, että täällä voi puhua lemmikeistä ja pyytää apua. o.o Joka tapauksessa maailmassa riittää ihmisiä joka lähtöön, kuten vaikkapa sinun kaltaisesi tyyppi, joka itsensä mielestä on erittäin viisas. JOS sulla koskaan olis käärme ja jyrsijöitä lemmikkeinä niin syöttäisit varmasti ne jyrsijät käärmeellesi vieläpä elävinä. *puistattaa* Rikkoisit siinä samassa myös Suomen lakia ja syyllistyisit eläinrääkkäykseen. Anyway, olenko ymmärtänyt väärin vai onko sinulla jotain homoja vastaan? Tuomitsetko kaikki, jotka eivät ole juuri niitä "tavallisia" heteroita? Jotenkin saa sellaisen käsityksen... Toki en sua mitenkään tunne, mutta itsepähän annoit tämmösen kuvan itsestäs. Ja sua kiinnostaa, että onko mulla aivot? En ala sulle avautumaan elämästäni, mut on tullu oltua magneettikuvauttamassa omat aivot niin tiedän kyllä niiden olevan tuolla pääkopassani. :'D

        Jep :)


    • nohomo

      voidaanhan me jatkaa loputtomiin jos välttämättä haluat.väität etten vastannut kysymykseesi käärmeen ruokavaliosta.hiiri-lemmikkimarsu-lemmikkihamsteri-mitä eroa niillä loppujen lopuksi on.kaikki ne ovat jyrsijöitä ja näin ollen myös kelpaa kuningaspylvään ruokavalioksi.tosin en ottanut huomioon että teistä ituhipeistä se voi olla eettisesti väärin mutta sehän ei minua haittaa.syötäppä nyt vaikka itsesi sille kuningas pylväälle jos jyrsijöiden syöttäminen käärmeelle on mielestäsi väärin.ja se käärmehän nääntyisi nälkään!kerro mulle ketä siinä vaiheessa rikkoisikaan sitä eläinrääkkäyslakia.olen rehti ja viisas viaton kansalainen ja väität että sait minusta homovastaisen kuvan mitä tosiaankaan en ole kuten nimimerkkinikin antaa ymmärtää.-no homo.-oletko nyt aivan varma että sinulla on aivot jos menisit vaa uudestaan kuvauksiin-

      • Vastauksia kaipaava

        Ei mulla kyllä oikeestaan enää olis tälläseen väittelyyn intoa... Mut vastaanpa nyt kuitenki tähä. Nyt ku mainitsit nii alotuksen perusteella musta kyllä taitaa saada vähän hippimäisen vaikutelman. :'D Hmm, ehkä olis pitäny muotoilla toi ruokailuun liittyvä kysymys vähän erilailla...? Mut kummiski, ei mulla mitään eettisiä syitä tossa taustalla oo. Enkä mielestäni ole väittänyt, ettetkö olisi vastannut ruokailuun liittyvään kysymykseeni. Kyllähän sä siihen vastasit, mut et tosin sillä tavalla mitä mä hain. Kysymyshän siis kuului, että millaisia muita vaihtoehtoja ruokinnan suhteen on/onko muita vaihtoehtoja. Enpä myöskään aikoisi syöttää itseäni käärmeelleni. Eikä käytännössä kuningaspyton edes söisi ihmistä. ;) Vai että näännyttäisin lemmikkini nälkään!? En ole niin vastuuton, että ikinä menisin ottamaan lemmikin, jonka ruokinnasta en edes pystyisi pitämään huolta! o.o Kuitenkin kyselin etenkin tähän ruokailuun liittyen vain alustavasti tietoa, sillä tämmösen 16-vuotiaan nuoren varat ei vielä kata käärmeen hankkimista jne. Tulevaisuudessa olen kuitenkin harkinnut ostaa käärmeen (ehkäpä juuri kuningaspytonin) lemmikiksi, mutta ennen sitä selvitän kaiken kyseiseen lajiin liittyvän perusteellisesti ja ainahan sitä apua kyllä saa esim. asiantuntevasti eläinkaupasta, josta lemmikkiään on hankkimassa. :) Ja vaikka käärmeen ainoaksi ravinnoksi kelpaisi vain jyrsijät niin sille ei sitten mitään mahda. Rakkaus eläimiin ja vaikkapa käärmeisiin ei mulla jää siihen, että esim. jyrsijöiden syöttäminen tuntuis vähän inhottavalta omasta mielestäni. Jos käärme vaatii ravinnokseen juuri jyrsijöitä niin eihän se auta kun vaan totutella ajatukseen varsinkin jos joskus tulee olemaan käärmeen omistaja. ;) Sä taidat luulla, että aivot magneettikuvataan, jos epäillään, että ne ei ois tuolla päässä? :'D Syy ei kyllä todellakaan oo toi mitä sä varmaan luulet - omassakin tapauksessa oli jostain paljon vakavammasta kyse. Voisit vähän miettiä mitä kirjoittelet tännekin, kun kuitenkin jokaisen kirjoittajankin takaa löytyyy oikea ihminen, jonka elämästä et tiedä mitään... Ja en aio mennä uudelleen magneettikuvaukseen aivojeni takia, sillä siihen ei ainakaan toistaiseksi oo tarvetta. Olen pahoillani, jos onnistun rikkomaan ton kultasen kuplan, jonka sisällä sä oot, mutta ei meistä kukaan taida loppujen lopuksi olla viaton... Tää aihe alkaa lähtee nii lahjakkaasti lapasesta, että taidan vaan nyt sulkee suuni tältä erää. ;p


    • kflsaöaöaö

      Kyllä, käärmeet kuristavat myös jauhelihan.Anna sitä.

      • Vastauksia kaipaava

        Ihanko totta? :o Sitäkin mietin, että jos nyt on mahdollista tarjota muunlaista ravintoa kuin jyrsijöitä niin saahan käärme sitten kaikki tarvitsemansa hivenaineet, vitamiinit yms...? No, onhan tässä vielä aikaa ottaa asioista selvää, kun vasta joskus tulevaisuudessa ehkä tulen käärmeen ostamaan. Kiitos kuitenkin vastauksestasi. :)


      • nohomo
        Vastauksia kaipaava kirjoitti:

        Ihanko totta? :o Sitäkin mietin, että jos nyt on mahdollista tarjota muunlaista ravintoa kuin jyrsijöitä niin saahan käärme sitten kaikki tarvitsemansa hivenaineet, vitamiinit yms...? No, onhan tässä vielä aikaa ottaa asioista selvää, kun vasta joskus tulevaisuudessa ehkä tulen käärmeen ostamaan. Kiitos kuitenkin vastauksestasi. :)

        olehyvä


      • buttersnake
        Vastauksia kaipaava kirjoitti:

        Ihanko totta? :o Sitäkin mietin, että jos nyt on mahdollista tarjota muunlaista ravintoa kuin jyrsijöitä niin saahan käärme sitten kaikki tarvitsemansa hivenaineet, vitamiinit yms...? No, onhan tässä vielä aikaa ottaa asioista selvää, kun vasta joskus tulevaisuudessa ehkä tulen käärmeen ostamaan. Kiitos kuitenkin vastauksestasi. :)

        Pythonit kasvavat yleensä aika suuriksi joten tila kannattaa huomioida käärme voi syödä myös pieniä pakaste lintuja tosin niitä on hieman vaikea saada mutta kyllä muutamat kasvattajat myy niiitä salmonellaa ei käärmeestä ole helppo saada eikä se ole kuoleman vakava tauti


      • Vastauksia kaipaava
        buttersnake kirjoitti:

        Pythonit kasvavat yleensä aika suuriksi joten tila kannattaa huomioida käärme voi syödä myös pieniä pakaste lintuja tosin niitä on hieman vaikea saada mutta kyllä muutamat kasvattajat myy niiitä salmonellaa ei käärmeestä ole helppo saada eikä se ole kuoleman vakava tauti

        Kuningaspytonit kasvaa tosiaan aika suuriksi yleensä ja aion kyllä huomioida senkin, jos nyt joskus käärmeen hankin. En oo tutustunu, että mitä esim. täällä mun kaupungissa olevista eläinkaupoista tms. löytyy käärmeille ruuaksi... No sehän on kuitenki helppo selvittää. Kiitos paljon vastauksestasi! :)


      • Anonyymi
        Vastauksia kaipaava kirjoitti:

        Ihanko totta? :o Sitäkin mietin, että jos nyt on mahdollista tarjota muunlaista ravintoa kuin jyrsijöitä niin saahan käärme sitten kaikki tarvitsemansa hivenaineet, vitamiinit yms...? No, onhan tässä vielä aikaa ottaa asioista selvää, kun vasta joskus tulevaisuudessa ehkä tulen käärmeen ostamaan. Kiitos kuitenkin vastauksestasi. :)

        ei lemmikki käärmeet mitään jauhelihaa voi syödä, pakastehiirä ja rottia niille annetaan.


    • nohomo

      niinhän ne kasvavat sen takia ne ovatkin homoseksuaaleja koska mitä suurempi koko sitä homompi kuningas pylväs on.osta mieluummin kuningas kobra se voisi syödä sinun kuningas pylvääsi

      • Vastauksia kaipaava

        En enää viitti vastata sulle mitään nohomo-nimimerkillä kirjotteleva. Oot ihan friikki... o.o


      • Senpaihuomioiminut

        Nohomo ookko puhunu kuningas pylväistä vai pyyttöneistä senpai


      • Anonyymi
        Senpaihuomioiminut kirjoitti:

        Nohomo ookko puhunu kuningas pylväistä vai pyyttöneistä senpai

        Kuses ny jo housuus sitten


    • äaäaöslwoeol

      Ota koiras.Ne ovat YLEENSÄ noin 100cm/1000 grammaa

      • Vastauksia kaipaava

        En oo vielä miettiny sukupuolta, jos käärmeen joskus hankin... Mut riippuu varmaan siitäkin, mitä eläinkaupoilla/kasvattajilla on tarjota. ;)


      • äöäööäweöl
        Vastauksia kaipaava kirjoitti:

        En oo vielä miettiny sukupuolta, jos käärmeen joskus hankin... Mut riippuu varmaan siitäkin, mitä eläinkaupoilla/kasvattajilla on tarjota. ;)

        Varaudu siihen että jotkut saattavat paastota kuukausia.Pisin paasto mistä olen kuullu on kestänyt 12kk.Jos eläimen paino laskee liian paljon joudut antamaan elävän jyrsijän,vastatapetun (Niskat nurin) tai pahimmassa tapauksessa pakko syöttämään.


      • äöäöäöweöl
        äöäööäweöl kirjoitti:

        Varaudu siihen että jotkut saattavat paastota kuukausia.Pisin paasto mistä olen kuullu on kestänyt 12kk.Jos eläimen paino laskee liian paljon joudut antamaan elävän jyrsijän,vastatapetun (Niskat nurin) tai pahimmassa tapauksessa pakko syöttämään.

        Mistä päin Vastauksia kaipaava oot?Ootko yli 18 vuotias?


      • Vastauksia kaipaava
        äöäööäweöl kirjoitti:

        Varaudu siihen että jotkut saattavat paastota kuukausia.Pisin paasto mistä olen kuullu on kestänyt 12kk.Jos eläimen paino laskee liian paljon joudut antamaan elävän jyrsijän,vastatapetun (Niskat nurin) tai pahimmassa tapauksessa pakko syöttämään.

        Tiedän... :/ Siihenkin on varauduttava.


      • Vastauksia kaipaava
        Vastauksia kaipaava kirjoitti:

        Tiedän... :/ Siihenkin on varauduttava.

        Toi äskeinen vastaus meni ihan väärää kohtaa... :o Ihan sama... xD Ja oon Etelä-Suomesta ja 16-vuotias (pian 17). ;p Kui?


      • äöäöäweöl
        Vastauksia kaipaava kirjoitti:

        Toi äskeinen vastaus meni ihan väärää kohtaa... :o Ihan sama... xD Ja oon Etelä-Suomesta ja 16-vuotias (pian 17). ;p Kui?

        Ajattelin jos haluisit tulla kattomaan pyyttoneita,ruokintaa yms. Ja pitää kädessä.Näkisit esim. miten paljon niiden luonteissa voi olla eroja :)


      • Vastauksia kaipaava
        äöäöäweöl kirjoitti:

        Ajattelin jos haluisit tulla kattomaan pyyttoneita,ruokintaa yms. Ja pitää kädessä.Näkisit esim. miten paljon niiden luonteissa voi olla eroja :)

        Missäs päin tämmönen onnistuis? ;)


      • öäööäweöl
        Vastauksia kaipaava kirjoitti:

        Missäs päin tämmönen onnistuis? ;)

        Vantaalla :)


      • Vastauksia kaipaava
        öäööäweöl kirjoitti:

        Vantaalla :)

        Höh, aika kaukana... :/ Mut kiitti kuitenki. ;)


      • öäöäöweöl
        Vastauksia kaipaava kirjoitti:

        Höh, aika kaukana... :/ Mut kiitti kuitenki. ;)

        Ei mitään :)


    • krfkffk

      Mikä ongelma muka syöttää jyrsijöitä?Sitä vartenhan niitä kasvatetaan.Sitä vartenhan ne ovat ylipäätänsä olemassa.

      • Vastauksia kaipaava

        Eihän siinä periaatteessa mitään ongelmaa oo... Kyselin vain vaihtoehtoja, jos niitä ylipäätänsä on. ;p


    • Käärmemies

      Kaikki matelijat voivat kantaa salmonellaa. Myös kuningaspyton.

      Jauheliha, ja useimmat sian ja naudan lihat on rasvaisempia kuin hiiri. Joten ne eivät täysin vastaa ravitsemuksellisilta arvoiltaan jyrsijää. Ja toisaalta kuningaspyton voi olla nirsohko, jolloin se ei välttämättä suostu syömään lihaa "lihana", vaan vaatii kokonaisen eläimen syötäväkseen. Kananpoikia (saatavana myös pakasteina hyvinvarustetuista eläinkaupoista) voisi kokeilla, mutta esim. meidän pytonimme ei niistä välitä.

      Kyllä mä sanoisin että jos jyrsijöiden antaminen käy luonnolle liikaa, on parasta unohtaa kuningaspytonin hankinta.

      Sosiaalisuus... ei mikään käärme ole "sosiaalinen" siten kuin minä termin ymmärrän. Jotkin yksilöt voivat sietää käsittelyä purematta, mutta eivät ne siitä nauti. Tai sitä tarvitse. Käärmeet eivät pidä ihmisen seurasta. Ne ovat onnellisimmillaan yksinään, tai korkeintaan lajitoverin seurassa (lisääntymisaikaan).

      Jos taas olet valmis pääsemään jyrsijöistä yli, käy lukemassa osoitteesta http://matelijat.info/kuningaspyton/ kunnon hoito-ohjeet lajista. Osoitteesta www.herppi.net löydät matelijakeskustelupalstan, jolla saat taatusti asiallisempia vastauksia mahdollisiin lisäkysymyksiisi kuin tässä ketjussa on käynyt.

      • Vastauksia kaipaava

        Kiitos todella paljon kommentistasi! :) Tää käärmeen hankkiminen on nyt vast muutenkin ihan harkinnassa ja vasta kauempana tulevaisuudessa mahdollista... Tutustun lajiin perusteellisesti ja tarjoan sille parhaan mahdollisen hoidon, jos sellaisen hankin! :)


    • öäööäweöl

      Mitäs epäasiallista mun vastauksissa oli? :o

    • nohomo

      huomaistko aloitaja että vastasit taas kysymyksiini?-nohomo

    • toinenkinkäärmemies

      Ihan suoraa sanottuna nuo kysymykset on niin outoja (ainakin näin käärmeihmisen korvaan) että heti tuli olo että olet trolli.

      Siitä huolimatta päätin vastata asiallisesti. Siltä varalta ette olekaan trolli:

      Käärmemies antoikin jo kaksi hyvää linkkiä. Varsinkin herppi.netiä kannattaa lueskella ahkerasti.

      1. Voivat kantaa salmonellaa. Tämän takia käsihygienia on pop. Eli aina hoitotoimenpiteiden jälkeen käsien pesu. Simple as that. Tuskin tarttuu, en muista että olisin ikinä harrastepiireissä kuullut yhtäkään tämmöistä tapausta.

      2. Nuori käärme syö hiirtä, aikuinen rottaa. Satunnaisesti voi antaa myös tipua tai marsua. Muu ei käy. Ruokaeläimen painon tulee olla n. 10% käärmeen painosta. Eli hiirtä voi syöttää niin kauan kuin niissä koko riittää, sitten kun käyvät pieneksi niin viahdetaan rottaan.

      3. Eivät ole sosiaalisia. Mitkään matelijat eivät ole. Matelija ei ikinä ole sylilemmikki. Sen paikka on terraariossa ja sitä tulee käsitellä vain tarvittaessa. Nuori käärme pitää toki pikkuhiljaa totuttaa käsittelyyn, muuten voi tulla aikuisena ongelmia asian kanssa. Käärmettä on kuitenkin välillä pakko käsitellä, esim siiirrettäessä väliaikaiseen boksiin terraarion huolellisen siivouksen ajaksi. (päivittäisten vesien vaihdon ja jätösten poistaminen ei tietenkään vaadi käärmeen siirtamistä väliaikaiseen boksiin)
      Varsinkin kuningaspytonia tulisi käsitellä vain kun on pakko, sillä kunkut ovat lajityypillisesti hyvin herkästi stressaavia.

      Ja ei, kuningaspyton ei kasva isoksi. Kuningapyton on lemmikkikäärmeistä pienimpiä, vain n. 120-150cm aikuisena. Pienet yksilöt voivat jäädä alle 120, tai jos on oikein iso niin yli tuon 150. Mutta yleisesti ottaen aika pikkuinen. (isoja käärmeitä ovat sitten esim kuningasboat, jotak kasvavat yli 2m,) Kuningaspyton viihtyy yleensä paremmin vähän pinehkössä terraariossa (suhteessa kokoonsa), sillä liian isoon terraarioon joutuessaan tuppaa se stressaantumaan liikaa. Hyvä terraarion koko aikuiselle on esim. 80 x 50 x 50. Käärmettä kannattaa kuitenkin pitä niin isossa terraariossa kuin missä se vain viihtyy. Huomaat kyllä jos lakkaa viihtymästä, kun se lakkaa syömästä ja saattaa lakata vaeltelemasta ympäri terraa iltaisin. (Huomaa, että nahanluonnin lähestyessä tällainen stressista kielivä käytös on täysin normaalia.)

      • toinenkinkäärmemies

        Lisään vielä edelliseen viestiini, että tuolla "muu ei käy" huomautuksella siis tarkoitin nimenomaan että esim jauhelihat yms ei käy, vaan että sapuskan pitää olla sopivan kokoinen, kokonainen eläin. Eli hiiri, rotta, tipu, marsu, (poikaselle mikä jottei hamsterikin).... Marsut ovat muistaakseni aika rasvaisia, joten niitä ei kannta kuin poikkeustapauksessa antaa. Tipu on ok, mutta koska rottien saatavuus on huomattavasti parempi (löytyy sekä eläinkaupoista että yksityisiltä kasvattajilta.), niin kannattaa pysytellä siinä. Pytonille yleensä maistuu paremmin hiiti ja tipu kuin rotta, joten jos pyton tottuu tipuun voi rotan syöttäminen vaikeutua entisestää. Pytonithan tosiaan tuppaavat vähän nirsoilemaan, ja varsinkin talvikuukausina voivat vetää monen kuukauden paastoja.


    • nohomo

      hei ap, etsin netistä tietoa ja löysin että kuningas pylvään lempiruoka on toinen kuningaspylväs.kuningas pylväät ovat kannibaaleja´mutta tässä tapauksessa suosittelen antamaan sen toisen käärmeen sille kuolleena koska muuten se saattaa syödä sinun käärmesi.tosin vaikket tappaisikaan toista käärmettä,sinulla on aina varaa ottaa se toinen käärme joka syö sinun pylvääsi,jos et pidä sen luonteesta.mutta kalliiksihan se tulee osta mieluummin valkohai lemmiksi,sen kanssa on kiva polskia

    • Vastauksia kaipaava

      En enää oo hetkeen ehtinyt/jaksanut tätä keskustelua päivitellä, mut nyt satuin tänne eksymään taas. Hyvä näin, sillä tännehän oli tullu tosi asiantuntevaa apua toinenkinkäärmemies-nimimerkillä kirjoittelevalta. :) Tosin haukuit mut trolliks ja ymmärrän kyl, että noi kysymykset varmaan toikin sellasen kuvan sulle, ku oot tommonen käärmemies ite. ;) Mulla ei koskaan oo vielä ollut matelijoita lemmikkeinä ja en siks tiiä niistä niin paljoa ja kysymykset saattaa olla siks typerän kuulosia 'ammattilaisen' korvaan... Mut kuten oon jo aiemmissa viesteissä sanonu niin en menis hankkimaan lemmikkiä, josta en tiedä tarpeeksi eli selvitän kyllä kaiken tarpeellisen esim. kuningaspytonista, jos sellasen tulevaisuudessa hankin. Mutta iso kiitos sulle toinenkinkäärmemies, nyt oon paljon viisaampi! ;)

      Ja nohomo-nimimerkillä kirjoittelevalle en enää erityisemmin jaksa mitään kommentoida. :p Valkohai _lemmikiksi_? Anteeks mitä? Päivän naurut! :'D

    • vastauksia kiitos!

      joo kysyisin täs samalla et onko mahollista hankkii pytikkaa jos lomailee jonkiverran??
      asiallisia vastauksia kiitos!

      • kntbfbfbkfkf

        Kunhan vettä on


    • Tietoakaipaava

      Olen itsekin miettinyt kuningaspyyttonin ottoa mutta omistan jo koiran, kiinnostaisi vain että onko espoossa mitään paikkaa mistä olisi kyseisen käärmeen voisi hankkia?

    • Anonyymi

      ÄLÄ SYÖTÄ JAUHENLIHAA KÄÄRMEELLE!!!! Joo elikkä käärmeet kantavat kaikki salmonellaa mutta tartunta on tosi harvinaista pese kätesi hyvin kun käsittelet käärmettä ja käärmeet EI ole sosiaalisia eläimiä ÄLÄ käsittele liikaa tai muuten stressaantuu käärme ei välitä sinusta olet vain omistaja käärmeelle

    • Anonyymi

      Hei! Osaisiko joku kertoa, että mistä saisin sopivan terraarion pallopytonille?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe