Autojen punnitus?

Lehdistössä on viimepäivinä kirjoitettu Tallinasta tuoduista juomista. Tulli puntaroi satamassa henkilöautoja ylilpainon toteamiksi. Kuinka on asuntovaunun vetäjien kohdalla, punnitaanko yhdistelmän painoja liikenteessä. Jos jotakin on tutkittu, niin onko kovia sakkoja jaettu. Asia kiinnostaa koska itselläni ei ole riittävän tehokasta vaakaa saatavilla, Kiitoksia asiallisista vastauksista!
Ilmianna
Jaa

31 Vastausta


On sakkojen paikka ja ajokortitta ajo.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Viruvalkiaputelit ovat senverran halpoja ,että kannattaaa ottaa pikkusen riskiä,mulla on kevyt auto,on Rumatikillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Nyt 25 vuotta vetänyt vaunua noin 6-8 tuhatta kesässä ja ei kertaakaa punnittu.
Ilmianna
Jaa
Kolmisenkymmentä vuotta vaunun kanssa liikenteessä, eikä ole koskaan punnittu. En tunne ketään joka edes tuntisi jonkun, jonka kalustoa olisi puntaroitu, taikka veturi-vaunu painosuhteita tutkittu. Menee se vähän pienemmälläkin veturilla, kun ei pidä kiirettä. Harvalla on varaa ostaa autoa sen takia, että kiskoo sillä matkailuvaunua parituhatta kilometriä kesäisin hyvissä liikenneolosuhteissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Rauhallisesti mekin 1,6 -litraisella bensavehkeella vedellään vaunua kesäisin. Täytyy vähän polttoaineenkulutustakin ajatella ja auton kestävyyttä.
Hyvin sujuu näinkin, paitsi joskus tuntee hieman olevansa tientukkona kesäviikonloppuisin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sellaisella 1200 kg vaunua vedelty. Niksi on, että autoa ei säälitä, vaan ylämäessä sellainen vaihde, että kierrosluku on 5000-6000 välillä ja eipä hyydy mäkeen B-)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Laita rumatikki puhaltamaan, niin saat hyvää työntövoimaa Nissaniin. Menee pienellä polttoaineella.
Ilmianna
Jaa
Jättää ylipainoisen isoperseisen akan kotia kun lähtee kaljareissuun Eestiin,niin voi sen akan painon verran ottaa kuormaa joka on huomattavan painava.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Voihan sen mukaan ottaa, kävelyttää vain laivasta ulos terminaalin kautta, hyvää kuntoilua.....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Huhuja on asiasta kuulunut mutten ole koskaan nähnyt tai edes kuullut keneltäkään "uhriksi" joutuneelta henkilökohtaisesti asiasta.

En oikein tunne tuota vaunupuolen ongelmia mutta itsellänikin on ollut matkailuauto joka olisi varmuudella jäänyt kiinni ensimmäisessä punnituksessa pitkillä Euroopan turneilla mukana olleella varustuksella. Nykyinen ei jäisi koska kokonaismassa on 4250 kg ja sallii sellaisen rauhallisen etenemisen Suomenkin teillä. Punnittu omamassa on säiliöt täynnä noin 3200 kg joten 1000 kg mahtuu mukaan joskin takatalli sallii vain 250 kg kyltin mukaan.
Ilmianna
Jaa
Näin on. Kyllä karavaanarit ovat mopo-poikia. Raskaan liikenteen painoissa puhutaan yli viidenkymmenen tonnin painoista. Ylikuormaakin voi olla parikymmentä tonnia. Karavaanarit viilailevat parin sadan, jopa muutaman kymmenen ylipaino-ongelmien kanssa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Niin ja laivoissa se on kiinni tuhansista tonneista jotta ei lastimerkki uppoa liian syvälle.....kohtuutta. Rekka lasteineen lautassa ei heilauta lauttaa merkittävästi ;)
Tosin 50kpl rekkoja lautassa pitää jo katsoa miten niitä sijoittelee..... tonni sinnetänne ei merkkaa mitään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei niitä oikeesti maantiellä punnita.
Ne on vaan niitä varakaanari ja (rumatikki) juttuja.

25v mantiellä Euroopassa ja Suomessa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
11 VASTAUSTA:
Eikö ole Euroopassa osunut? Kyllä Saksassa punnitaan.... tietysti siinä pitää ensin olla silmämääräinen epäilys esim. liikaa väkee. Hippiautoja näkee useinkin punnittavan, niillä kun on sitä "kamaa" mukana muutakin kuin alumiinikattila.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tomaatteja Espanjast kirjoitti:
Eikö ole Euroopassa osunut? Kyllä Saksassa punnitaan.... tietysti siinä pitää ensin olla silmämääräinen epäilys esim. liikaa väkee. Hippiautoja näkee useinkin punnittavan, niillä kun on sitä "kamaa" mukana muutakin kuin alumiinikattila.
Jaa-as, sittenhän kaikki tohelot karvanaamarit punnitaan täysillä pusseilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tomaatteja Espanjast kirjoitti:
Eikö ole Euroopassa osunut? Kyllä Saksassa punnitaan.... tietysti siinä pitää ensin olla silmämääräinen epäilys esim. liikaa väkee. Hippiautoja näkee useinkin punnittavan, niillä kun on sitä "kamaa" mukana muutakin kuin alumiinikattila.
Sama homma Ruotsissa: punnitsevat pistokokeina myös matkailuautoja. Norjassa osui kohdalle kätevä tielaitoksen vaaka. Tarvitsi vain ajaa eturenkaat merkittyihin kohtiin ja digivaaka näytti lukemat.

Suomessa voi myydä ja ajella B-kortilla noita käytännössä yli 3,5-tonnisia vehkeitä, koska täällä vallitsee verottajan, poliisin, katsastajan ja kauppiaiden välinen hiljainen yhteisymmärrys asiasta. Lypsävää lehmää ei haluta tappaa.

Ostinpa itsekin aikoinani kotimaasta uuden hupikulkineen, johon kauppias vaihtoi moottorin kilvet heti ensimmäisellä kaupanteon jälkeisellä tarkastuskäynnillä. 3,3-tonninen muuttui samantien 4,1-tonniseksi. Ja rekisteriotteessa luki edelleen, että henkilöauto.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Nähty on kirjoitti:
Sama homma Ruotsissa: punnitsevat pistokokeina myös matkailuautoja. Norjassa osui kohdalle kätevä tielaitoksen vaaka. Tarvitsi vain ajaa eturenkaat merkittyihin kohtiin ja digivaaka näytti lukemat.

Suomessa voi myydä ja ajella B-kortilla noita käytännössä yli 3,5-tonnisia vehkeitä, koska täällä vallitsee verottajan, poliisin, katsastajan ja kauppiaiden välinen hiljainen yhteisymmärrys asiasta. Lypsävää lehmää ei haluta tappaa.

Ostinpa itsekin aikoinani kotimaasta uuden hupikulkineen, johon kauppias vaihtoi moottorin kilvet heti ensimmäisellä kaupanteon jälkeisellä tarkastuskäynnillä. 3,3-tonninen muuttui samantien 4,1-tonniseksi. Ja rekisteriotteessa luki edelleen, että henkilöauto.
Suomessa voi myydä ja ajella B-kortilla noita käytännössä yli 3,5-tonnisia vehkeitä, koska täällä vallitsee verottajan, poliisin, katsastajan ja kauppiaiden välinen hiljainen yhteisymmärrys asiasta. Lypsävää lehmää ei haluta tappaa.

Ostinpa itsekin aikoinani kotimaasta uuden hupikulkineen, johon kauppias vaihtoi moottorin kilvet heti ensimmäisellä kaupanteon jälkeisellä tarkastuskäynnillä. 3,3-tonninen muuttui samantien 4,1-tonniseksi. Ja rekisteriotteessa luki edelleen, että henkilöauto.

Kyllä siinä rekisteriotteessa kuuluukin lukea M1-luokan henkilöauto, painosta huolimatta mutta jos kokonaispaino on yli 3,5 tn niin tarvitaan vähintään C-1 luokan kortti, ei käy enää B-kortti.
M.O.T
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ei punnittu kirjoitti:
Suomessa voi myydä ja ajella B-kortilla noita käytännössä yli 3,5-tonnisia vehkeitä, koska täällä vallitsee verottajan, poliisin, katsastajan ja kauppiaiden välinen hiljainen yhteisymmärrys asiasta. Lypsävää lehmää ei haluta tappaa.

Ostinpa itsekin aikoinani kotimaasta uuden hupikulkineen, johon kauppias vaihtoi moottorin kilvet heti ensimmäisellä kaupanteon jälkeisellä tarkastuskäynnillä. 3,3-tonninen muuttui samantien 4,1-tonniseksi. Ja rekisteriotteessa luki edelleen, että henkilöauto.

Kyllä siinä rekisteriotteessa kuuluukin lukea M1-luokan henkilöauto, painosta huolimatta mutta jos kokonaispaino on yli 3,5 tn niin tarvitaan vähintään C-1 luokan kortti, ei käy enää B-kortti.
M.O.T
No sitähän tuossa sanottiin: auto tuodaan tehtaalta maahan moottorikilvillä, joissa on liian pienet painot. Niiden perusteella tehdään autolle rekisteröintitodistus, johon merkitään nuo liian pienet painot. Sen jälkeen jokin taho saa tehtaalta postissa auton todellista painoa vastaavat kilvet ja vaihtaa ne alkuperäisten tilalle. Tuossa tapauksessa se oli kauppias ja poikkeuksellisesti(?) jälkijunassa. Rekisteröintitodistus pysyy kuitenkin samana. Määräaikaiskatsastuksissa autoa ei punnita, eikä poliisin toimesta Suomen maanteillä ja ostaja ajelee sitä tyytyväisenä B-kortilla, vaikka painoa olisi jo ilman matkustajia ja varusteita yli 3,5 tonnia. Kaikki on siis hyvin niin kauan, kun autoa ei punnita. Suomessa ajellaan B-korteilla silmin nähden enimmäkseen yli 3,5-tonnisia matkailuautoja ja sehän passaa tosiaan niin kauan kun ostajaa ei aleta asiasta rangaista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ei punnittu kirjoitti:
Suomessa voi myydä ja ajella B-kortilla noita käytännössä yli 3,5-tonnisia vehkeitä, koska täällä vallitsee verottajan, poliisin, katsastajan ja kauppiaiden välinen hiljainen yhteisymmärrys asiasta. Lypsävää lehmää ei haluta tappaa.

Ostinpa itsekin aikoinani kotimaasta uuden hupikulkineen, johon kauppias vaihtoi moottorin kilvet heti ensimmäisellä kaupanteon jälkeisellä tarkastuskäynnillä. 3,3-tonninen muuttui samantien 4,1-tonniseksi. Ja rekisteriotteessa luki edelleen, että henkilöauto.

Kyllä siinä rekisteriotteessa kuuluukin lukea M1-luokan henkilöauto, painosta huolimatta mutta jos kokonaispaino on yli 3,5 tn niin tarvitaan vähintään C-1 luokan kortti, ei käy enää B-kortti.
M.O.T
Kerro se myös poliiseille.On parista ratsiasta mennyt läpi B-kortilla M1 henkilöauto.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Suomessa osataan kirjoitti:
No sitähän tuossa sanottiin: auto tuodaan tehtaalta maahan moottorikilvillä, joissa on liian pienet painot. Niiden perusteella tehdään autolle rekisteröintitodistus, johon merkitään nuo liian pienet painot. Sen jälkeen jokin taho saa tehtaalta postissa auton todellista painoa vastaavat kilvet ja vaihtaa ne alkuperäisten tilalle. Tuossa tapauksessa se oli kauppias ja poikkeuksellisesti(?) jälkijunassa. Rekisteröintitodistus pysyy kuitenkin samana. Määräaikaiskatsastuksissa autoa ei punnita, eikä poliisin toimesta Suomen maanteillä ja ostaja ajelee sitä tyytyväisenä B-kortilla, vaikka painoa olisi jo ilman matkustajia ja varusteita yli 3,5 tonnia. Kaikki on siis hyvin niin kauan, kun autoa ei punnita. Suomessa ajellaan B-korteilla silmin nähden enimmäkseen yli 3,5-tonnisia matkailuautoja ja sehän passaa tosiaan niin kauan kun ostajaa ei aleta asiasta rangaista.
Kerro mikä on "MOOTTORIKILPI" ?????
yksin tämä jo kertoo, ettet todellakaan tiedä mistään mitään, kunhan höpötät
kännissä lämpimiksesi.

M.O.T.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ei punnittu kirjoitti:
Kerro mikä on "MOOTTORIKILPI" ?????
yksin tämä jo kertoo, ettet todellakaan tiedä mistään mitään, kunhan höpötät
kännissä lämpimiksesi.

M.O.T.
Moottorin ja alustan tunnistelevy. Jokaisessa on sellainen. Käytetään myös nimitystä tyyppikilpi. Esimerkki linkin takana:
http://www.karavaanarit.fi/@Bin/87159964/Tyyppikilpi Fiat2.JPG

Ei liity tapaukseen. Nappasin vain ensimmäisen, jonka Google antoi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 tonnia kirjoitti:
Kerro se myös poliiseille.On parista ratsiasta mennyt läpi B-kortilla M1 henkilöauto.
Poliisi tietää jo. On aina tiennyt. All in the name of taxation.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4,9 tonnia kirjoitti:
Poliisi tietää jo. On aina tiennyt. All in the name of taxation.
Joksu, tämä olikin tärkeä tieto klo 03.48
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
On e Joksu kirjoitti:
Joksu, tämä olikin tärkeä tieto klo 03.48
Joksu , luulisi näin tärkeä tiedon ehtivän päivälläkin toimittaa , eikä yöllä klo 03.48,
On monipuolinen herra.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Karvanaamari kun syö tai juo,niin kaikki menee paalun juureen kasseihin lisäpainoksi.
Ilmianna
Jaa
Urbaanilegendaa urbaanilegendaa, mukava lueskella karavaanareiden mielikuvituksellisia hengentuotteita? Vai että oikein uudet kilvet, menee niinsanotusti etuteltan äkkiviisaiden jutuiksi. Eipä ole vaakalla tarvinnut poikkeilla, sen koommin kuin koulussa terkka punnitsi. Näytää siltä, ettei karvaanareiden tietolähteen kuivu edes saharan erämaassa. tosin hyväähän tieto on kunhan vain olisi oikeaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Mistää me ressukat oikeaa tietoa saataisiin, emme osaa lukea?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
panu rajala kirjoitti:
Mistää me ressukat oikeaa tietoa saataisiin, emme osaa lukea?
Et osaa kirjoittaakaan
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
opettele kirjoitti:
Et osaa kirjoittaakaan
En noista painoista tiedä ,Reinosta kirjoittelen teille.T.Joksu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kertausta kirjoitti:
En noista painoista tiedä ,Reinosta kirjoittelen teille.T.Joksu.
kyllä tietää klo 03.48 . Joksu oikein heräsi silloin vastaamaan. Samalla kun kävi Portapotalla Niuvassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Autojen punnitus?

Lehdistössä on viimepäivinä kirjoitettu Tallinasta tuoduista juomista. Tulli puntaroi satamassa henkilöautoja ylilpainon toteamiksi. Kuinka on asuntovaunun vetäjien kohdalla, punnitaanko yhdistelmän painoja liikenteessä. Jos jotakin on tutkittu, niin onko kovia sakkoja jaettu. Asia kiinnostaa koska itselläni ei ole riittävän tehokasta vaakaa saatavilla, Kiitoksia asiallisista vastauksista!

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta