Luomuruoka

Luomu vastustaja

Mitä mieltä olette luomuruosta? En itse usko koko luomuun ja luulen, että se on pelkästään markkinoinnin keino saada hölmöt kuluttajat ostamaan kalliilla hinnalla samoja tuotteita, kuin muutkin.

30

1007

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luomu puolustaja

      Ennemmin laitan rahani ruokaan josta tiedän selvästi mistä se tulee, mitä sen käyttöön on käytetty ja ennen kaikkea ostan luomuruokaa sen puhtauden takia. Kotimaisen luomuruoan ostaminen on luotettavampaa, mutta ulkomaisista tosiaan ei voi olla täysin varma.

      • luomun puolustaja

        tarkoitan valmistukseen


    • Manta-Sofia

      Meidän perheessämme tarjotaan AINA torstaisin luumumehua ja hernekeittoa. On ihan turha väittää virheellisin perustein, etteikö homma toimisi !!!

    • nipo

      ole meuhkannut hiljaisuudessa silöntaineista .Keksi voi vielä syödä jos siinä ei ole inverrtisokeriguköösiä vaimitä se on.

      No nyt tuli uus pulma kun kalmari sanoi että torjunta.aine jäämiä on 90% ulkolaisissa viljahedelmäkasvis tuotteissa
      siis tarkoitti että se mikä saadann tulee suurelta oisin ulkolmailta.

      No säilönta ianeet on handussa , mutta olen unohtanut torjuntainee jäämät , muutankin applesiinit kiiwiksi omenat ananakseksi, niisä on vähiten

      siis ananaksessa ja kiiwissä , myös greipissä on vähän , mutta ei sitä syö susikaan ulvomatta

    • Ei olisi maailmanhistoriassa ensimmäinen kerta jos kusetettaisi jollain termillä.

      Itse tosin ostan Luomun, Reiluun kaupan jne tuotteita. Jos menee vit.uiksi, niin sitten menee. Ainahan se raha jonkun leveäper.seisen taskuun lopulta eksyy :(

    • onoff

      Osa on huijausta ja osa ei. Kotimaista luomumaitoa olen verrannut vast. tavalliseen ja siinä ainakin luomu voittaa 6-0 .
      Ulkomailta ostin kerran manteleita 2 eri paikasta. Piti olla luomuja molemmat,
      mutta toiset oli paljon maukkaampia ( ja pienempi kokoisia ) , kuin ne toiset.

    • humpuukiapääosin

      Luomuruuan parempi maku ei pidä paikkaansa. Lukuisissa sokkotesteissä ihmiset eivät ole kyenneet erottamaan luomuruokaa normaalisti kasvatetusta.

      Esim tuo onoffin luomumaito... jos rasvapitoisuus jne on sama, niin ei maun perusteella sitä erota normimaidosta. Toki jos kyseessä on joku tinkimaito tai muu humpuuki niin onhan se paljon rasvaisemman makuista, jos tykkää rasvata itseään niin se kai maistunee paremmalta.

      Luomun puhtaus taas ei sekään pidä paikkaansa, ravintoaineista ihmisen saamat torjunta-aine jäämät ovat olemattomat. Varsinkin jos kyseessä on kotimaiset tuotteet on aivan täysin se ja sama syötkö luomua vai et, eliniässä sekä elimistösi myrkkyjäämissä ei pystytä havaitsemaan mitään eroa.

      Vain jos elintapoihisi kuuluu pureskella vaikkapa sitrushedelmien kuoria kilotolkulla päivittäin, suosittelen luomusitruksia.

    • onoff

      On makunystyrät menneet pilalle, jos ei erota esim. kahden samanlaisen maidon
      luomuversion ja tavallisen makueroa juomalla niitä peräkkäin.

      • offoffoff

        No siitäpä sitten ostat Valion Eila laktoositon luomu maitoa ja normi Valio Eila laktoositon maitoa ja teet vertailun. Nämä tuotteet siksi että luomua lukuunottamatta ne ovat muutoin mahdollisimman samoin valmistettu.

        Teeppä sokkotesti ja kerro tulokset.


      • kokemuksesta

        Joo, olen testannut useamman kerran syömällä erilaisia kanamunia samaan aikaan.
        Ja ero on sama; luomu maistuu ja haisee parhaimmalta, vapaakananmunat/ulkokanamunat laadultaan kakkosena ja häkkikanamunia en kyllä varsinkaan sellaisenaan söisi, jos on vähänkään tutustunut noiden munien makueroihin. Ruoissakin vähintään vapaakananmuna varmasti parempi.

        Vapaakananmunissa ja ulkokananmunissa en huomannut juuri makueroa, mutta kyllähän sen eläinten hyvinvointikin pitäisi vaikuttaa valintoihin.
        Raamatussakin kehoitetaan viljelemään ja varjelemaan luomakuntaa.


      • todisteet

        En tiedä onko maussa eroa, mutta luomumunissa keltuainen on kirkkaamman keltainen kuin muissa kananmunissa. Jotenkin siis koostumuksen täytyy olla toisenlainen.


    • onoff

      Juon yleensä juuri tuota laktoositonta luomumaitoa ja olen verrannut sen eroa
      vast. tavalliseen. Selvä ero on maussa .

    • Suomenmieli

      Se normaali luomu-maito (ei maitojuoma) on homogenoimaton. Joten koitapa miettiä maistuuko luomu vai rikkomaton rasva. Ostaisin homogenoimattomana jos tehtäisiin EIluomuna niinkuin oli ennen "vanhanajanmaito". Tunnet varmaan luomulehmän paskan hajusta?

    • on off

      Muuten hyvä teoria, mutta makuero on selvä myös rasvattomassa luomumaidossa
      suhteessa tavalliseen. Tosin tuossa laktoosittomassa sinisessä maidossa ero on
      vielä selvempi. Rasvan rikkominen tekee maidon monille juomakelvottomaksi, joten silläkin on melkoinen vaikutus muutenkin, kuin maun kannalta.

    • luomutar1

      Maksan luomuruoasta ilomielin enemmän, jos se takaa sen, että tiedön ainakin jokseenkin saavani puhdasta ruokaa. Nykyajan ruokateollisuus on mennyt niin hurjaksi, että et voi tietää mitä suuhusi laitat. SEn takia valitsen mieluummin luomun ja maksan siitä enemmän. Ja jos ei muuta, voin henkisesti paremmin, koska luulen syöväni puhtaasti.

      • luomutintti

        Kyllä se luomu brändi on ihan sen saman ruokateollisuuden tuote (paha paha paha).

        Eli ihan bulkkihöttöä jonka teollisuus brändännyt luomuksi ja josta siis saadaan suurempi hinta, ei se ole mitään individualistista pientilallis meininkiä kuten osa näyttää kuvittelevan.


    • kauden mukaan

      En osta reilunkaupan tuotteita koska ei ole mitään reilua pyytää kovempaa hintaa tuotteista vailla mitään näyttöä siitä, että alkutuottaja todellakin hyötyisi siitä.
      Luomua ostan kanaa, possua ja nautaa - en muuta. Vihannekset ovat kotimaassa aivan on ilman luomuakin. Ulkolaisia en juurikaan osta.

    • kinkkinenhomma

      Ei luomu välttämättä ole sen kalliimpaa kuin tavallinen eines, mutta kiinalaisen ja intialaisen "luomun" kyllä jätän hyllyyn - ei niiden tuotantoon voi luottaa.

      Mausta luomua ei voi erottaa tavallisesta tuotannosta, joten on vain luotettava kauppiaan ilmoitukseen, joten siksi pitäydyn kotimaisessa - edes jotain kontrollia tuotannon valvonnassa.

      Osa luomutuotannostahan myydään "tavallisena", koska menekki luomuna ei ole riittävä tuotannon ylimäärän takia. Joten sinäkin saatat syödä luomu-eineksiä vaikka et sitä tiedä.

      • Huomio kauppaan

        Luomun ei pitäisi olla paljon kalliimpaa! Käänny kauppiaasi puoleen ja kysy miksi kauppias tekee bisnestä luomulla? Mikä on hänen vastuunsa ja menekin edistämis skenaario? Hienoimman pihvilihan luomulisä tuottajalle on 0.35c eli kaupassa luomupihvilihan hintaero ei voi olla ainakaan euroa enemmän, se on törkeää bisnestä kaikki mikä menee siitä yli! Kananmunissa luomumunat maksavat 3-5euroa enemmän tavanomaisesti tuotettuun verrattuna! En tiedä mikä on tuottajan lisäosuus, mutta itse olisin valmis maksamaan TUOTTAJALLE 1-2 euroa enemmän ja kauppiaalle en mitään (sama kate kuin tavanomaisissa täytyy riittää!!), näin kauppias edistää kanojen hyvinvointia? Ottamalla kiskurihinnan ja menekki rajoittuu. Siitä seuraa tuotannon rajoittumista, mitä hyötyä on tuottajan nähdä kaikki työ ja vaiva persnettosesti?

        Luomusta tulee lisäkuluja VAIN tuottajalle, en hyväksy kauppiaan hinnoittelupolitiikkaa luomutuotteiden suhteen. Sama koskee reilunkaupan tuotteita, tuottajat saavat hieman paremman hinnan, mutta bisneksen tekee kauppa, melko reilua? Ja ihan sama juttu lähiruoassa.

        Kauppias määrää menekin siksi vastuu hyvistä, ympäristöystävällisistä valinnoista on kaupalla, ei yksin kuluttajalla!


    • Suomenmieli

      Onkos luonnonmukaista, että talvella lämmitetään lasihuoneita löpöllä? Ja onkos järjenmukaista, että samaan aikaan valmistellaan velvoitetta energian kulutuksen todistamiseen omakotiasujalta?

    • satunnainen ostaja

      Ostan kotimaisia vihanneksia, porkkanoita välillä luomuna. Ostan reilun kaupan banskuja (jotka ovat luomuja). Haluaisin ostaa enemmän luomua, muttei ole varaa. Tulee siitä parempi olo, että ei syö yhtä paljon torjunta-aineita ja tehotuotanto ruokia. Lihaa en syö ollenkaan. Soijan tilalla voi käyttää kotimaista härkäpapua.

    • dfgfghfghjjd
    • Järki handuun?

      Aina kun näitä luomu vs teollinen keskusteluja on jossain missä asia otetaan vähän vakavammin niin joku kyllä niitä vastaanpuhujia on... jotkut vaan ihan muuten vaan vastaan tietämättömyyttään tai kun se teollinen ruoka on niin hyvää ja mukavaa. Mutta sitten on näitäkin joilla riittää juttua ja tutkimuksia, mutta nekin unohtavat tärkeimmän.

      Onko kukaan oikeasti laskenut paljonko niitä torjunta-aineita saa vuodessa?
      Torjunta-aine = myrkky, jolla tapetaan hyönteinen, rikkaruoho ja ei-haluttu bakteeri. Myrkky. Luuletteko tosissanne että se valikoi mitä hyönteisiä tappaa ja mitä ei, tai bakteerit tai rikkaruohot? Eip, keskitytään vaan siihen että viljeltävillä kasvilajeilla joko on jo immuniteetti torjunta-aineelle tai jalostetaan tai GMO:idaan torjunta-aineelle vastustuskykyinen lajike.

      Paljonko sitä saa jos syö pelkkä ei-luomua vuoden päivät? Korkin pohjallisen, shottilasin vai maitolasin verran? Vai peräti tuopin? En tiedä mutta veikkaisin että sellainen määrä että jos koitat sitä tököttiä sen verta hutaista kerralla kurkusta alas, tulee vastareaktio jota et halua saada toistamiseen.

      Vastustuskykyä voi kehittää, ja sitä kehitetään antamalla jatkuvasti pieniä annoksia. Mutta mitä tapahtuu jos elimistö ei opikaan tai ehdi tai saa voimavaroja hajottamaan ei-haluttuja yhdisteitä (torjunta-aineita)? Ne keräytyvät elimistöön. Mitä ne tekevät siellä?

      Mä alistan ruumiini joka päivä teolliselle paskalle jota moni teistä ei kestäisi kauaa. Te ette vielä ymmärrä oman terveytenne arvokkuutta, mutta joku päivä jos satutte kuukauden kokeilemaan pelkkää luomua jos kukkaro kestää tai kasvatatte itse omassa 40-60 neliön boksissanne ellette ole maalla ja omalla pihalla siunattuja, tajuatte mitä nämä "sallituissa raja-arvoissa" olevat torjunta-aineet tekevät.

      Miettikää ihan vitun tarkkaan mitä haluatte lapsillenne antaa, vaikkette itsestänne välittäisi.

    • Kokemus83

      Olen kokeillut 2-4 viikkoa siirtyä lähes täysluomuksi, 80% mun vihannesruoista on luomua ja lihat snellmanilta GMO:ttomia. Vointi helvetin hyvä, keskittyminen vähän parempi, mahavaivoja ei niin paljon...

      Puhunko paskaa? En. Olenko yksin? En. Paul Chek, aika vitun pätevä jätkä rapakon takaa on jäbä jota kannattaa kuunnella ravinto-asioissa on luomun kannalla. Huippu-urheilijat maksaa tuhansia dollareita kaverin kuntoutuspalveluista, myrkytön (teollisuusmyrkytön pilkunnussijoille) ruokavalio on yksi hänen ohjelman kulmakivistä.

      Älkää puhuko paskaa vaan kokeilkaa käytännössä :D

      • järki.käteen

        Menetetty tapaus ..


    • Laatulautanen
    • luomumuna_ruotsissa

      Onsdag 12 okt 2016
      INRIKES PUBLICERAD 12 OKTOBER

      Livsmedelsverket slår larm om ekoägg

      Halterna av miljögifterna dioxin och
      PCB har ökat i ekologiska ägg.
      Livsmedelsverket konstaterar att
      halterna är högre än i andra ägg.

      Även om inga gränsvärden överskridits
      uppmanar Livsmedelsverket äggbranschen
      att undersöka vad som ligger bakom
      detta, och att den vidtar åtgärder.

      Redan 2004 upptäcktes att ekologiska
      ägg innehöll mer dioxin än andra ägg.
      Den gången kopplades det till fodret,
      fiskmjöl från Östersjöfisk, och kraven
      på fiskmjölet skärptes. Halterna har
      dock fortsatt att stiga, skriver
      tidningen Land.

    • soy55

      Glyfosaattia kestävät gm-soija, tavanomainen soija ja luomusoija voidaan erottaa toisistaan analyysien perusteella. Luonnonmukaisesti viljellyn soijan ravitsemuksellinen koostumus oli terveydelle edullisempaa kuin muilla menetelmillä viljellyn soijan. Gm-soija sisälsi suuria määriä glyfosaatti- ja sen hajoamistuote AMPA:n jäämiä. Näihin tuloksiin tuli norjalainen tutkimusryhmä, joka selvitti viljelymenetelmien vaikutusta soijan laatuun.

      Luomu päihitti tavanomaisen 35 analysoidun aineen kohdalla. Ero luomun ja tavanomaisen tuotteen välillä on siten hyvin selvä.
      http://luomu.fi/tietopankki/viljelymenelma-erotettavissa-soijapavuissa-glyfosaattia-kertyy-gm-soijaan/

    • annukkavesku11

      minä itse en tykkää luomusta kerran tungin luomu porkkanan syvälle perseeseen ja nautin siitä.luomu rokkaa

    • VESSAanus111

      tykkään luomurinnoista tungen kyrpäni aina niitten väliin ja ääntelen SAAN ORGASMIN KU KIRJOTTELEN OLEN HULLUJEN HUONEELLA KUN YRITIN RAISKATA ITTENI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe