Vapaaehtoinen lapsettomuus

vela

Mitä kommentteja olette saaneet kun asia on tullut ilmi? Tyhmiä ennakkoluuloja, idioottimaisia kommentteja tms...

20

531

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pedro paramo

      En käytännössä mitään tyhmiä kommentteja. Paras oli kyllä nuoren äidin spontaani "Ollenkaan? Voiks niin tehdä?" Tyttöparka.

    • menkää itseenne

      Pelkästään positiivisia. Kumppanini eivät myöskään ole halunneet lapsia, joten ovat pitäneet kantaani hyvänä.

      Ystäviä ja kavereita (osalla on lapsia ja osalla ei) ei minun haluttomuuteni tai haluni saada lapsia voisi vähempää kiinnostaa. Jokaisen yksityisasiahan se on. Tai tarkemmin sanoen asia, joka kuuluu vain itselle ja sille jonka kanssa on parisuhteessa. Kenenkään muun mielipiteellä ei ole merkitystä ja hyvä että kavereikseni on osunut ihmisiä, jotka ovat tästä ilmeisesti samaa mieltä.

      Omat vanhempani ovat sanoneet vain, että teet niin kuin itse tykkäät. Eihän se heille kuulu.

      En oikein ymmärrä näitä, jotka ruikuttavat että ympäristö painostaa hankkimaan lapsia. Ettei se olisi vain omien korvien välissä oleva harhaluulo? Muutama tuttu lapsiperheen äiti sen sijaan on kyllä maininnut joskus ohimennen, että lapsia tunnutaan inhoavan kaikilla julkisilla paikoilla eikä hän ennen lasten saamista tiennytkään, että yhteiskunnassamme inhotaan lapsia niin yleisesti. Niiden kanssa kun ei saisi mennä kotoa minnekään, koska pelkkä olemassaolo ärsyttää monia. Niin minäkin olen käsittänyt tämänkin Perhe-osaston lukemisen perusteella. Eli meillä veloilla on oikeasti paljon helpompaa, koska liikumme vain yksin, aikuisen kumppanin kanssa tai kaveriporukassa. Sellaisina harvemmin ärsytämme ketään.

      • Tralla

        "En oikein ymmärrä näitä, jotka ruikuttavat että ympäristö painostaa hankkimaan lapsia. Ettei se olisi vain omien korvien välissä oleva harhaluulo?"

        Jaa. Meillä anoppi ainakin ihan oikeasti vaatimalla vaatii lapsenlapsia. Ei riitä että mieheni veli on onnistunut siittämään niitä kolme, meidänkin kuulemma pitäisi. Ja tekeleen pitäisi olla vieläpä ennalta toivottua sukupuolta, koska muut lapsenlapset ovat "pelkkiä" tyttöjä. Omatkin vanhempani marisevat usein, että olisi jo niin kiva saada lapsenlapsia, miksi ette tee lapsia, miksi emme saa lapsenlapsia, miksi miksi miksi.

        Miehen sukulaisissa on enemmänkin taipumusta tällä lapsiasialla ahdisteluun, oma sukuni (vanhempiani lukuunottamatta) ei kysele. Tajuavat varmaan ettei asia kuulu heille. Miehen suvussa taas etäisemmätkin tädit katsovat asiakseen tulla sukujuhlissa ilmoittamaan meille, että "kyllä teidänkin on jo aika".

        En tiedä miten nämä vaatimukset ja tivaamiset olisivat pelkästään korvieni välissä.


      • toimi näin
        Tralla kirjoitti:

        "En oikein ymmärrä näitä, jotka ruikuttavat että ympäristö painostaa hankkimaan lapsia. Ettei se olisi vain omien korvien välissä oleva harhaluulo?"

        Jaa. Meillä anoppi ainakin ihan oikeasti vaatimalla vaatii lapsenlapsia. Ei riitä että mieheni veli on onnistunut siittämään niitä kolme, meidänkin kuulemma pitäisi. Ja tekeleen pitäisi olla vieläpä ennalta toivottua sukupuolta, koska muut lapsenlapset ovat "pelkkiä" tyttöjä. Omatkin vanhempani marisevat usein, että olisi jo niin kiva saada lapsenlapsia, miksi ette tee lapsia, miksi emme saa lapsenlapsia, miksi miksi miksi.

        Miehen sukulaisissa on enemmänkin taipumusta tällä lapsiasialla ahdisteluun, oma sukuni (vanhempiani lukuunottamatta) ei kysele. Tajuavat varmaan ettei asia kuulu heille. Miehen suvussa taas etäisemmätkin tädit katsovat asiakseen tulla sukujuhlissa ilmoittamaan meille, että "kyllä teidänkin on jo aika".

        En tiedä miten nämä vaatimukset ja tivaamiset olisivat pelkästään korvieni välissä.

        Ilmoita tuollaisille utelijoille kovaan ääneen että lapset ovat hirvittävä rasite, ja niiden tekeminen tähän turmion tiellä olevaan maailmaan pitäisi olla ankarasti rankaistava teko. Luulisi että lakkaavat kyselemästä.


      • SariVela

        Meillä sekä miehen että oman suvun puolelta tuli paljon näitä uteluita "milloinkas teille se lapsi tulee?" ja silloin vielä kiertelin "noh, katsotaan...". Sitten miehen kanssa päätimme, että meidän täytyy olla rehellisiä asiasta, sanoa suoraan: emme ikinä ole suunnitelleet hankkivamme lapsia. Se oli shokki. Esimerkiksi miehen äiti murtui heti kyyneliin ja isä suuttui. Molempien puolten sukulaiset olisvat todella kovasti odottaneet meiltä jälkikasvua. Äitini ainakin yritti ymmärtää ja on asian jo sulattanut. Anopin käytös minua kohtaan sen sijaan muuttui ja tuntuu että hän salaa vielä haaveilee, jospa meillekin vielä vauva tulisi.

        Kyllä kieltämättä kertomisen jälkeen tuli paha mieli ja olisi ihana tehdä vielä elossa olevat isovanhemmatkin ylpeiksi/ onnellisiksi, mutta kysymys on meidän elämästämme eikä lapsia voi hankkia vain tällaisten syiden takia. Mutta niin: joissakin perheissä ja piireissä ´painostusta´ on enemmän, joissakin vähemmän.


    • lapsille KYLLÄ

      Ai että lapsia tulisi olla tekemättä, koska ne niin ärsyttävät ulkopuolisia...

      Heh, hauska kommentti sinänsä. Enpä kyllä ole mitään erityistä ärsyyntumistä huomannut missään, vaikka lapset ovat olleet mukana kaikkialla, mihin lapsen on sopiva tulla.

      Lapset nyt yksinkertaisesti takaavat yhteiskunnan jatkuvuuden. Te olette vain turhia vapaamatkustajia elon tiellä.

      • mitä sekoilet

        "Ai että lapsia tulisi olla tekemättä, koska ne niin ärsyttävät ulkopuolisia..."

        Missä sä tälläsen väitteen näit???

        "Te olette vain turhia vapaamatkustajia elon tiellä."

        Höpö höpö nyt.


      • Häpee vähän

        Monet joutuvat käymään sossun luukulla kerjäämässä. Koulutetuista vanhemmista saattavat kummatkin olla työttöminä ja koko perheen elannon kustantaa veronmaksajat.

        Ei ole lapselle hääppöistä syntyä köyhiin oloihin vaikka olisi kuinka rakastavat vanhemmat ja ainaiseen rahattomuuteen loppuu usein se rakkauskin.

        Olisiko ollut parempi alkaa synnyttämään vuokraslummiin kakaralaumaa ja laittaa ne rääsyissä räkimään kylälle.

        Ei kiinnostanut enään köyhän lapsuuden jälkeen alkaa samanlaiseen kurimukseen kuin omat kotiolot olivat, joka saakelin centti venyttää ja vanuttaa eikä siltikään riitä.

        Nyt on työttömyydenkin varalle säästöjä niin ettei tarvitse leipäjonoissa ja sossussa kerjätä. 50v ja vielä terveenä pysynyt niin saa olla onnellinen.

        Jatka vaan yhteiskuntaa ihan vapaasti jos kerran se on tärkeintä mutta kukaan ei pakota siihen. Monille ei ole työtä eikä mitään tulevaisuutta muuta kuin köyhyysloukku edessä. Toivottomat nuoret tekevät itsemurhia kun ei ole köyhistä vanhemmistakaan mitään tukea. Tiedän minkälaista se on ja kuinka paljon raskaampaa on ponnistella elämänalkuun köyhistä oloista.


      • 16+16
        Häpee vähän kirjoitti:

        Monet joutuvat käymään sossun luukulla kerjäämässä. Koulutetuista vanhemmista saattavat kummatkin olla työttöminä ja koko perheen elannon kustantaa veronmaksajat.

        Ei ole lapselle hääppöistä syntyä köyhiin oloihin vaikka olisi kuinka rakastavat vanhemmat ja ainaiseen rahattomuuteen loppuu usein se rakkauskin.

        Olisiko ollut parempi alkaa synnyttämään vuokraslummiin kakaralaumaa ja laittaa ne rääsyissä räkimään kylälle.

        Ei kiinnostanut enään köyhän lapsuuden jälkeen alkaa samanlaiseen kurimukseen kuin omat kotiolot olivat, joka saakelin centti venyttää ja vanuttaa eikä siltikään riitä.

        Nyt on työttömyydenkin varalle säästöjä niin ettei tarvitse leipäjonoissa ja sossussa kerjätä. 50v ja vielä terveenä pysynyt niin saa olla onnellinen.

        Jatka vaan yhteiskuntaa ihan vapaasti jos kerran se on tärkeintä mutta kukaan ei pakota siihen. Monille ei ole työtä eikä mitään tulevaisuutta muuta kuin köyhyysloukku edessä. Toivottomat nuoret tekevät itsemurhia kun ei ole köyhistä vanhemmistakaan mitään tukea. Tiedän minkälaista se on ja kuinka paljon raskaampaa on ponnistella elämänalkuun köyhistä oloista.

        Mä en jaksais ainakaan yksin huolehtia lapsista (ellei ihan pakko.) Tykkään nukkua päikkäreitä vaikka käynkin töissä... Pidän hiljaisuudesta jne. Olisi ikävää selvitellä lapsien riitoja ja rähjätä... Varsinkin teini-ikä olisi ikävää aikaa. Köyhyys on toinen juttu. Sitten tietty ympäristön ongelmat.
        Mulle ei kukaan ainakaan suoraan mitään ole sanonut vaikka olen pian 30v. lapseton nainen.


    • Ite en ole koskaan halunnut lapsia. Edes pienenä tyttönä en koskaan leikkinyt nukeilla tai kotia, se oli ennemmin rosvoa ja poliisia tai pusuhippaa. Ensimmäisen kerran taisin asiasta mainita vanhemmilleni kunnolla ihan varhaisteini-iässä. Reaktio oli silloin: "Kyllä se mieli siitä muuttuu, ei sinin ikäisesi kuulukaan vielä haluta lapsia." Totta sinänsä, ei sen ikäisenä kuulu halutakaan tulla raskaaksi ja perustaa perhettä, mutta kaikilla muilla ikäisilläni tuntui silloin jo olevan joku perustavanlaatuinen haave lapsista ja niiden määrästä jne.

      Reaktio vapaaehtoista lapsettomuutta kohtaan ei ole kuitenkaan hellittänyt lähipiirissäni. Äitini on varmasti ainoa, joka asian hyväksyy ja joka ymmärtää kantani. Hänkään ei varsinaisesti halunnut lapsia, ennen kuin alkoi odottamaan minua. Isäni on sanonut, että haluaa ehdottomasti lapsenlapsia, eikä lapsettomuus ole hänelle edes vaihtoehto.

      Olen jo päättänyt pistää putket poikki 8 vuoden päästä kun täytän kolmekymmentä, ellei laki muutu sitä aikaisemmin.

      Kaikki ystäväni ovat myös kantaani vastaan ja neljän vuoden mittainen parisuhteeni kaatui siihen, kun kumppanini viimein tajusi, että hän ei voi elää ilman lapsia ja että minun kantani asian suhteen ei tule muuttumaan.

      Tulee olemaan todella hankalaa löytää tasavertaista parisuhdetta, kun jokainen mies tuntuu haluavan jälkikasvua. Toivottavasti tulee jossain vaiheessa vastaan sellainenkin mies, joka on kanssani samoilla linjoilla.

      • älä tule tänne valehtele

        Ressukka,kun et onnistu saamaan lapsia,miehet hylkää sut,vaikka niin haluaisit tulla äidiksi- olet kaksnaamainen valehdelija. Ja katkera lapseton nainen. Aijaa,isäsi on kyllä ihan järkevä...


      • maho lehmä olet
        älä tule tänne valehtele kirjoitti:

        Ressukka,kun et onnistu saamaan lapsia,miehet hylkää sut,vaikka niin haluaisit tulla äidiksi- olet kaksnaamainen valehdelija. Ja katkera lapseton nainen. Aijaa,isäsi on kyllä ihan järkevä...

        Mikä helvetti sua "älä tule tänne valehtele" vaivaa????


      • ...
        älä tule tänne valehtele kirjoitti:

        Ressukka,kun et onnistu saamaan lapsia,miehet hylkää sut,vaikka niin haluaisit tulla äidiksi- olet kaksnaamainen valehdelija. Ja katkera lapseton nainen. Aijaa,isäsi on kyllä ihan järkevä...

        Ja lisääntyjien taholta kuulee juuri yleensä tuollaisia kommentteja. Aivan yhtä pitäviä nuo valehtelusyytteet, kuin minä huutaisin velana tuollaiselle lisääntyjälle, että sinäpä, lisääntyjä, haluaisit haimasyövän, muttet vaan saa, siksi huutelet kuinka yrität olla juomatta, ettei haima vaan hajoa, mutta todellisuudessa et vaan pysty saamaan haimasyöpää, hähhäh!

        Mutta laille pitäisi todella tehdä jotain, sterilisaation ikäraja on aivan liian korkea, itse olen jo yli 30, mutta kampanjoin edelleen asennemuutoksen puolesta, jotta ikärajaa saataisiin laskettua.


      • 896
        ... kirjoitti:

        Ja lisääntyjien taholta kuulee juuri yleensä tuollaisia kommentteja. Aivan yhtä pitäviä nuo valehtelusyytteet, kuin minä huutaisin velana tuollaiselle lisääntyjälle, että sinäpä, lisääntyjä, haluaisit haimasyövän, muttet vaan saa, siksi huutelet kuinka yrität olla juomatta, ettei haima vaan hajoa, mutta todellisuudessa et vaan pysty saamaan haimasyöpää, hähhäh!

        Mutta laille pitäisi todella tehdä jotain, sterilisaation ikäraja on aivan liian korkea, itse olen jo yli 30, mutta kampanjoin edelleen asennemuutoksen puolesta, jotta ikärajaa saataisiin laskettua.

        Minä en haluaisi silpoa omaa ruumista kuitenkaan. Kondomi suojaa myös sukupuolitaudeilta. Toisaalta olisi se helppoa harrastaa seksiä ilman ehkäisyä oman vakituisen kumppanin kanssa ilman raskaudenpelkoa jos on steriloitu.


    • lapseton vaimo

      "Kyllä te eroatte vielä kun sä et niitä halua" taitaa olla typerin kommentti. En kertonut äidilleni joka tuota hollasi, että aviomieheni kävi teettämässä vasektomian jo ennen häitämme, josta oli jo siitäkin kauan aikaa.

      "Kyllä teillä on onneton elämä kahdestaan vain" sai joskus vuosia sitten kuulla myös kun häidemmä jälkeen tosiaan odotettiin jälkikasvua ja kun sitä ei tullutkaan. Eipä ole vieläkään näkynyt moista elämää, oikein hyvin on asiat.

      Äitini myös totesi lopulta, että petin hänet kun en itse lisäännykään ja välit ovat lähes katkenneet.

      Kaikki muut ovat olleet vain positiivisia ja iloisia kun meillä on niin mukava ja hyvä elämä. Ei ymmärtää tarvitsekaan, mutta ei typeräksikään heittäytyä.

    • Mörrinkäinen

      En halua yhtään lasta tähän maailmaan.

      Niin kauan kun jaksan muistaa, minut on aina mitätöity, lytätty ja lannistettu. En milloinkaan kelvannut kenellekään, varsinkaan isälleni. Vaikka kuinka yritin, en koskaan ollut riittävän hyvä, riittävän ahkera, riittävän tottelevainen, riittävän kunnollinen vanhemmilleni enkä koskaan pärjännyt riittävän hyvin sosiaalisesti, harrastuksissani enkä koulussa kelvatakseni heille saati että he olisivat olleet minusta iloisia tai ylpeitä.

      Sensijaan tukkapöllyjä, piiskaa ja henkistä sekä sosiaalista tylyttämistä sain, ja sain jatkuvasti kuulla etten ikinä kelpaa yhdellekään työnantajalle tai yhdellekään toiselle puolisoksi. Opin, että kun ei tee yhtään mitään, niin ei tee mitään virheitäkään, ja opin puolustautumaan passiivis-aggressiivisesti.

      Peruskoulu oli helvetti. Jatkuvaa, päivittäistä terroria. Vain harrastukset soivat hiukan helpotusta kiusaamiseen ja ahdisteluun. Onneksi lukiossa ne pahimmat tyypit häipyivät kuka minnekin: töihin, vankilaan, päihdehuollon asiakkaiksi. Lukiossa hiukan helpotti.

      Kun aikoinaan valmistuin yliopistolta, isäni reaktio oli "Olisit säkin päässyt sieltä nopeammin ulos, jos olisit vähän keskittynyt opintoihis etkä luuhannut osakunnan tyyppien kanssa." Ei sen kummempia onnitteluja.

      Työelämä on ollut jatkuvaa jäiden polttamista ja pakkopullaa. Olen tietoisesti yrittänyt välttää kaikkea vastuun ottamista ja olen ottanut päämääräkseni "mahdollisimman suuri hyöty mahdollisimman vähällä yrittämisellä." Sillä jos ei tee mitään oma-aloitteisesti, ei tee virheitäkään eikä tule rangaistuksiakaan.

      Miksi haluaisin yhtään lasta tähän maailmaan? Tietäisin, että olisin täsmälleen yhtä huono vanhempana kuin oma isäni ja äitini, ja kohtelisin omia lapsiani samalla tavoin kuin he minua: kuin paskaa. Lapsillani olisi kuitenkin minun geenini, ja kaikki minun heikkouteni ja vikani. En todellakaan halua yhdenkään avuttoman ja puolustuskyvyttömän lapsen joutumaan käymään läpi sitä samaa helvettiä. Rakastan omia lapsiani niin paljon, etten salli heidän syntyvän tänne.

      Elämä on julma ja sairas rangaistus, ja mitä nopeammin sen saa suoritettua ja mitä vähemmän ihmisellä on sitoumuksia tätä maailmaa ja toisia ihmisiä kohtaan, sitä helpommalla siitä myös pääsee.

      • täällä_joo

        Rehellistä ja loogista tilitystä "Mörrinkäinen". Maailma on paikka, johon kukaan ei haluaisi vapaaehtoisesti.


    • Yksinolostanauttiva

      Olen vastuuton ja itsekäs. Mutta sehän on aivan ihanaa ja vapauttavaa olla vastuuton ja itsekäs. Ketä varten täällä eletään jos ei itseään varten. Onko pakko tehdä lapsia jos ei ole hoivaviettiä edes. Jos kerran pärjää tässä elämässä ilmankin niin miksi kaikkien olisi pakko tehdä. Eihän kaikkien tarvitse kaikkea tehdä vaan valitsee itselleen sopvammat asiat mitä suorittaa. Ei ole mikään pakko edes naida.

      • kuka_egoisti

        Tunnettu tosiasiahan on, että moni tekee lapsia yksinolon pelosta. Ei osata olla itsensä kanssa siis ja maailma on aivan liian monimutkainen ja pelottava paikka. Lasten kautta voi jäädä sinne henkiselle hiekkalaatikolle hengailemaan lopun ikäänsä.

        Toinen tunnettu tosiasia on se, että lapsia tehdään ylipäätään pelosta. Lasten katsotaan tuovan rakkautta, jota ilman pelkää muuten jäävänsä. Lapset rakastavat vanhempiaan, vaikka nämä olisivat millaisia manipuloivia kusipäitä tahansa. Lapsiparka jää sitten vaille ansaitsemaansa (vasta)rakkautta. Tuollainen lastenhankinta se vasta itsekästä onkin.

        Tosin, on myös sanottu, että lasten vanhempiaan kohtaan tuntema rakkaus on biologinen ominaisuus, joka pyrkii varmistamaan lapsen hengissä säilymisen vanhempien "huomassa". Piltin on siis jo pienestä taivuttava mielistelyyn tai käy huonosti. Sanotaanhan, että ihminen pohjimmiltaan jopa vihaa lapsiaan, niitä hankitaan vain vietin viemänä, biologisten tarpeiden tyydyttämisen myötä.


    • steriloimislaki

      Nyt kerätään nimiä kansalaisaloitteeseen, "Steriloimislain ikäraja pohjoismaiseksi eli 25 vuotta ja lapsiluvuksi kaksi lasta"
      "1) kun hän on synnyttänyt kaksi lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kaksi alaikäistä lasta;

      2) kun hän on täyttänyt kaksikymmentäviisi vuotta;
      — — — — — — — — — — — —
      3 §
      — — — — — — — — — — — —
      Mikäli steriloimisen jälkeen haluaa steriloimisen purkamisen tai lapsettomuushoitoja, pitää maksaa hoidon kustannukset kokonaan itse."

      Steriloimislain muuttaminen lisäisi itsemääräämisoikeutta ja poistaisi holhousta.
      Nykyiset 20 vuotta tai 3 lasta ovat vanhanaikaisia sääntöjä.
      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1766
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1377
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1316
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1263
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1189
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1166
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      611
      1128
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1034
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      964
    Aihe