Kipu ja sen kanssa eläminen

Sarcisson

Tämä on avaus omista kokemuksista kivun kanssa kun toisaalla kysyttiin.

Jouduin itse elämään kivun kanssa (johon ei löytynyt syytä) useamman vuoden, mutta lopulta päätin yrittää itse helpottaa oloani. Nämä ovat muistikirjoista siltä ajalta. Voi säveltää ja yhdistellä vapaasti. Nämä käyvät kaikki myös meditaatioharjoituksina.

Kipuklinikat ovat tietty ensimmäinen ja nopein vaihtoehto useimpien kipujen hoitoon. Niihin kannattaa ensiksi ottaa yhteyttä.

En puhu nyt kivun helpottamista, vaan elämisestä tai selviämistä kivun kanssa. Kivun kokemuksen vaimentamista. Kipuhan tulee hermopäätteistä aivoihin. Se on signaali, joka yrittää viestittää aivoille että jokin on vialla. Se signaali on samanlainen kuin vaikkapa näköaisti. Me voimme kiinnittää siihen kaiken huomiomme tai voimme suunnata huomiota pois siitä. Kivun kokemus tapahtuu pään sisällä, siksi se on myös mahdollista saada kontrollin alle.

Ensimmäinen juttu: kipu ei ole vihollinen, vaikka se siltä tuntuu. Se ei tahdo pahaa, siinä ei ole mitään henkilökohtaista. Se vain tekee sen, mihin se on kehittynyt.

Toinen juttu: älä taistele vastaan. Se vain pahentaa tilannetta. Kun kipu tulee, se on siinä. Sille itse signaalille ei voi mitään. Se on nyt tosiasia. Haluamisella ei kipua saa lakkaamaan, se ei välitä siitä. Haluat tai et, sillä ei ole mitään merkitystä.

Kolmas juttu. Ehkä tärkein. Tämän tajusin polilla yöllä, kun tappelin pysyäkseni tajuissani kivun kanssa. Minun ei tarvitse selvitä aamuun asti. Minun tarvitsee selvitä vain tästä hetkestä. Sen jälkeen tulee uusi hetki. Jos selvisin edellisestä, selviän tästäkin.

19

2106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sarcisson

      Nämä eivät ole “kikka kolmosia”, joilla kipu menee pois. Nämä auttoivat minulla pääsemään eroon kivun aiheuttamasta ahdistuksesta ja hallitsemaan sen kokemista.

      Näitä täytyy harjoitella etukäteen.

      Kun kipukohtaus iskee tai siitä alkaa tulla sietämätöntä, niin keinot täytyy olla jo valmiiksi treenattuja. Kaikki edellyttävät myös täyttä keskittymistä. Älä tee niinkuin minä tein, että tunnustelet välillä, että auttaako tämä. Kipu iskee silloin. Pelkästään keskity siihen harjoitukseen mitä teet.

      Hengitysharjoituksia.

      Huom. Ei kannattanut yrittää vaikuttaa hengitykseen. Kun sen antaa olla ja vain keskittyy, se menee automaattisesti oikein. Ei ole mitään syytä yrittää pidentää tai lyhentää sitä keinotekoisesti.

      Keino 1: Opettelen hengittämään. Kun kipu iskee, luontainen reaktio on vastustaa sitä jännittämällä. Tämä muuttaa hengityksen pinnalliseksi. Haukon henkeä, puuskutan ja hengitän vain keuhkojen yläosalla, minkä huomaa varmasti siitä, että hartiat jännittyvät ja nousevat hengittäessä. Lihakset eivät saa enää tarpeeksi happea, mikä pahentaa jännitystä. Usein kipukohtauksen jälkeen lihakset ovat hapoilla -happea ei tule tarpeeksi.

      Luulin hengittäneeni oikein, kunnes se korjattiin. Helpoin ja nopein tapa testata on pistää kaksi puhelinluetteloa päällekkäin vähän seinästä ulos. Sen jälkeen nousta niiden päälle siten, että kantapäät ovat lattiassa seinää vasten ja jalkapöydät luetteloiden päällä. Tämä pistää kropan oikeaan asentoon ja oikea tapa hengittää tulee luonnostaan. Seisoin niin kauan, että kroppa omaksui sen tavan.

      Toinen tapa testata selällään on mitata navasta kaksi sormenmittaa alas. Se on kohta, mistä hengityksen tietää menevän oikein. Kun se nousee hengittäessä korkeimmalle, hengitys on kohdallaan. Siihen voi laittaa myös jonkin pienen esineen (em. Nappi) testitarkoituksessa.

      MUST!

      Keino 2: Alussa huomasin jo, että pelkkä keskittyminen hengittämiseen vähentää kipuun liittyvää ahdistusta ja helpottaa tilannetta. Voin keskittyä siihen nappiin, voin keskittyä pelkästään siihen miten ilma virtaa keuhkoissa tai voin keskittyä siihen, miltä hengittäminen tuntuu ylähuulen päällä. Pääasia on, etten ajattele mitään muuta kuin siitä hengitystä.

      Tehokas.

      Keino 3: Hengityksessä on sekä sisään että ulosmennessä paussi. Pieni pysähdys ennenkuin suunta vaihtuu. Keskityin pelkästään siihen, siihen pieneen hetkeen. Odotin sitä koko hengityksen ajan, sitten uudestaan.

      Supertehokas.

      Keino 4: Hengityksen laskeminen. Buddhalainen harjoitus, jota Dalai Lama kuulemma käyttää myös.

      Yyyyy (sisään)-ksiiiiiii(ulos) jne. Jne. Laskin aluksi kymmeneen ja sitten aloitin yhdestä uudestaan. Jos ajatus karkasi aloitin alusta. Vähän ajan kuluttua laskin sataan. Kun se alkoi tuntua liian helpolta laskin sadasta alaspäin joka kolmannen numeron. Ja uudestaan.

      Huomasin myös ettei tarvitse rangaista itseään, jos ei heti onnistu. Kun menee sekaisin, niin vain lempeästi aloittaa alusta. Tämä ei ole skaba.

      Erittäin tehokas.

      • Sarcisson

        Mielikuvaharjoituksia.

        1) Sininen piste. Myös buddhalainen. En usko, että värillä on väliä. Sininen oli minun valintani, koska se rauhoitti minua.

        Suljin silmät ja kuvittelin silmien väliin ja pikkuisen ylös sininen piste. Pidin sen vakaana ja kun se katosi, kuvittelin sen uudestaan. Kun sain sen pysymään vakaana (ei ollut ihan helppoa), aloin vaihtamaan sen väriä, tekemään siitä suurempaa ja pienempää, pistin sen pomppimaan jne. Jne.

        Tehokas.

        2) Esineet. Edellisen mukaelma. Katsoin tarkkaan mitä tahansa esinettä huoneessa. Sen jälkeen suljin silmät ja yritin kuvitella sen mahdollisimman samanlaisena päässäni. Ja sama juttu, sille voi huvikseen tehdä mitä haluaa. Päädyin vääntelemään sitä eri muotoihin, mikä oli hauskaa.
        Tehokas.

        3) Säteily. Kuvittelin pallomaisen esineen, joka säteilee valoa. Värillä ei ole taaskaan väliä. Toin palloa lähemmäksi ja lähemmäksi, kunnes lopulta solahdin sisään. Jäin sinne muutamaksi tunniksi. Ensimmäinen yö kun nukahdin pitkään aikaan.

        Erittäin tehokas.

        Rentoutumisharjoitus.

        Käytin tätä ennen öitä, varsinkin kun tiesin etukäteen että tulossa on vaikea yö. Lähdin liikkeelle vasemman jalan pikkuvarpaasta. Keskityin pelkästään siihen, miltä se tuntuu. Noin kymmenen hengitystä. Alkuvaiheessa jännitin sen äärimmilleen ja sitten vapautin sen. Opetin lihaksille uudestaan mitä tarkoittaa rentoutuminen. Sitten seuraava varvas, sitten toisen jalan varpaat, sitten nilkat jne. Aina vain ylöspäin. Kun pääsin loppuun aloitin uudestaan. Tällä sain myös monta yötä vietettyä ja aamulla en ollut hapoilla.

        Erittäin tehokas.


      • Sarcisson
        Sarcisson kirjoitti:

        Mielikuvaharjoituksia.

        1) Sininen piste. Myös buddhalainen. En usko, että värillä on väliä. Sininen oli minun valintani, koska se rauhoitti minua.

        Suljin silmät ja kuvittelin silmien väliin ja pikkuisen ylös sininen piste. Pidin sen vakaana ja kun se katosi, kuvittelin sen uudestaan. Kun sain sen pysymään vakaana (ei ollut ihan helppoa), aloin vaihtamaan sen väriä, tekemään siitä suurempaa ja pienempää, pistin sen pomppimaan jne. Jne.

        Tehokas.

        2) Esineet. Edellisen mukaelma. Katsoin tarkkaan mitä tahansa esinettä huoneessa. Sen jälkeen suljin silmät ja yritin kuvitella sen mahdollisimman samanlaisena päässäni. Ja sama juttu, sille voi huvikseen tehdä mitä haluaa. Päädyin vääntelemään sitä eri muotoihin, mikä oli hauskaa.
        Tehokas.

        3) Säteily. Kuvittelin pallomaisen esineen, joka säteilee valoa. Värillä ei ole taaskaan väliä. Toin palloa lähemmäksi ja lähemmäksi, kunnes lopulta solahdin sisään. Jäin sinne muutamaksi tunniksi. Ensimmäinen yö kun nukahdin pitkään aikaan.

        Erittäin tehokas.

        Rentoutumisharjoitus.

        Käytin tätä ennen öitä, varsinkin kun tiesin etukäteen että tulossa on vaikea yö. Lähdin liikkeelle vasemman jalan pikkuvarpaasta. Keskityin pelkästään siihen, miltä se tuntuu. Noin kymmenen hengitystä. Alkuvaiheessa jännitin sen äärimmilleen ja sitten vapautin sen. Opetin lihaksille uudestaan mitä tarkoittaa rentoutuminen. Sitten seuraava varvas, sitten toisen jalan varpaat, sitten nilkat jne. Aina vain ylöspäin. Kun pääsin loppuun aloitin uudestaan. Tällä sain myös monta yötä vietettyä ja aamulla en ollut hapoilla.

        Erittäin tehokas.

        Hardcore-harjoituksia (omalla vastuulla, EI jos on taipumusta psykoosiin, transsiin tai syvään masennukseen)

        1) Kynttilä. Palava kynttilä toimii parhaiten kun on pikkaisen vetoa jostain. Sillä tavoin, että se leikkii. Keskityin täysin liekkiin -ei mitään muuta. Ei mitään ajatuksia. Mitä tahansa nousee mieleen, kipua tai muuta -annoin sen täysin mennä. En jäänyt siihen jumiin. Myöhemmin lisäsin peilin mukaan, niin että näin sekä liekin että itseni. Tässä menee sekaisin hetkeksi, joten täysin omalla vastuulla tämä myös.

        2) Laajentuminen. Kuvittelin laajentuvani ulospäin. Ensin sängyn kokoiseksi, sitten huoneen, sitten talon, sitten maapallon jne. Jätin kivun aina edelliselle tasolle, niin että se koko ajan oli kauempana ja kauempana. Lopulta se tuntui tulevan jostain toisesta maailmankaikkeudesta. Se ei ollut enää ikäänkuin minun kipuani.

        3) Kivun sisään meneminen. Tämä oli finaali minulle, millä pääsin lopulta eroon kokonaan kivun kokemuksesta. En usko, että tämä on mahdollista suoraan ilman muita harjoituksia. Mutta pistän, jos joku on todella epätoivoinen. Tämä nimittäin sattuu ihan käsittämättömän paljon aluksi.

        Aloitin hissuksiin tunnustelemaan kipua. Miltä se tuntuu? Onko se sykkivää, tykyttävää, vihlovaa? Missä se on? Yritin päästä koko ajan syvemmälle. Annoin kivun tulla ja täyttää itseni kokonaan. Kaikki oli kipua, ei ollut mitään muuta. Ja pitkän, pitkän (ainakin tuntui) ajan kuluttua tuli hiljaisuus. Kipu oli siellä, mutta minä en ollut enää siellä. Kivusta oli kadonnut kaikki henkilökohtainen, se ei ollut minun kipuani enää. Tosi zen, eikö totta?


    • Mietiskelijä

      Vaude Sarcisson ja Iso Kiitos noista ohjeista.

      Muutamia olen kokeillutkin, esim. noita hengitysharjoituksia ja niiden laskemista ja tauottamista sisään- ja uloshengityksen välillä. Olen myös laskemisen tilaan sanonut hitaasti mielessäni jonkun sanan, esim. sisäänhengitys R A U - uloshengitys H A A tai rakkaus tms.

      Hardcore-harjoituksiin en uskalla vielä suoraan siirtyä, mutta noita muita aion kokeilla.

      Hienoa, että laitoit tämän omaksi ketjuksi, niin mahdollisimman moni tämän löytää ja saa avun. :)

    • Sarcisson

      Tai älä pelkästään kokeile, vaan sitoudu johonkin. Hengitys (tai mantra hiljaa päässään) on esim. sellainen, jota voi tehdä kaikkialla. Tiskatessa, autolla ajaessa, ahdistaessa, pelottaessa... Auttaa seuraamaan vain hiljaa mitä tunteissa, mielessä ja kropassa tapahtuu. Ei tarvi käyttää pelkästään kivun hallintaan. Pääsee käsiksi juttuihin käytännössä, ei vain teoriassa. Opin itse sen avulla enemmän kuin lukemalla kymmenen kirjaa heräämisestä. Plus tajusin, että asiat todella täytyy tehdä ja kokea käytännössä että tietää mistä ne kirjoissa puhuvat, ei riittänyt että mietin niitä yöllä päässäni yksikseni.

      • Mietiskelijä

        Unohdin kirjoittaa, että on tosi mahtava homma, että kykenit tekemään tuon "kivun selätyksen".

        Olen vuosia sanonut mielessäni mantroja paremman terveyden tilaamiseksi:"Olen kaikin puolin terve" tai "Kehoni on kaikin puolin terve" -tyylisiä. Välillä olen kokenut niistä olevan apua, välillä en.

        Tuosta: "Auttaa seuraamaan vain hiljaa mitä tunteissa, mielessä ja kropassa tapahtuu." Viime yönä valvoessani koin jatkuvaa sekalaisten ajatusten tulvaa ja vaikka välillä onnistuin vain antamaan niiden mennä, niin sitten välillä myös tartuin johonkin ajatukseen ja aloin jatkaa sitä itse, kunnes taas havahduin ja lopetin.

        Kipu ja jo monta vähän huonommin nukuttua yötä alkavat kai verottaa. Ihan pelottaa, että mitä jos ensi yö on samanlainen. Yleensä olen saanut ajatukset hiljenemään paremmin, mutta aiemmin ne ovat olleet enemmän omia ajatuksiani. Nyt tuntui, kuin olisin koko ajan jollain taustalla seurannut sitä höpötystä. Rasittavaa, mutta toivottavasti ei vaarallista henkistä kipuilua. Kovasti on ollut ajateltavia ja hoidettavia asioita ja stressiä viime aikoina, joten pitää nyt rauhoittua paremmin.

        Olen nähnyt myös paljon selkounia viime aikoina. Ne ovat todella toden tuntuisia - olen välillä neuvonut uni-itseäni ja koko ajan tiennyt, että se on unta. Ne "valeheräämiset" oli vähän ikäviä, kun yhtenä yönä jatkuvasti heräsin ja sitten aina huomasin, että heräsin vain siitä unen unesta, kunnes sitten heräsin kännyn herätykseen. Mukavat selkounet ovat tosi mukavia ja ikävät tosi ikäviä.

        Pitää ottaa joku rauhoittava mantra käyttöön ensi yöksi - tarvittaessa.

        Rauhallista yötä sinulle Sarcisson ja kaikille muillekin! :)


    • Sarcisson

      Tai tuosta tuli vielä mieleen, kun pohdiskelet heräämistä. Niin Adyashanti sanoi minusta osuvastI jotenkin näin:
      " Ainoa asia, mitä heräämiseen tarvitaan on lopettaa etsimästä jotain enemmän, jotain parempaa tai jotain muuta. Sen sijaan tarvitsee vain kääntyä sisäänpäin ja katsoa mitä siellä on. Siellä on hijaisuus, ja se hiljaisuus olet sinä."

      • Mietiskelijä

        Kiitos Adyashantin viisaista sanoista. :)


    • Unohda

      Fysioterapeutti jolla on myös psykoterapian koulutus opetti mulle todella hyviä keinoja poistaa myös tuota jatkuvan kivun tuottamaa hetkellistä epätoivoa.
      Menin hieman epäillen käymään,koska tuo psykoterapia nimi itsessään on aika outo,mutta kannatti mennä,suosittelen kaikille pitkäaikaisista kivuista kärsiville.

      Terapeutti toki neuvoo pitkälti noita samoja asioita mitä aiemmissa viesteissä on kerrottu,mutta jotenkin tuo henkilökohtainen opastus keskusteluineen oli minulle toimivampi keino perehtyä asiaan,kuin pelkkä lukeminen niistä.

    • erqewwrtyyuyu

      Laatutekstiä ja aina ajankohtainen aihe eli tämä aloitus ansaitsee noston.

    • Ihmeiden Oppikurssi kertoo että ainoa syy kipuun johtuu uskosta Jumala eroon.

      " Ainoa asia, mitä heräämiseen tarvitaan on lopettaa etsimästä jotain enemmän, jotain parempaa tai jotain muuta. Sen sijaan tarvitsee vain kääntyä sisäänpäin ja katsoa mitä siellä on. Siellä on hiljaisuus, ja se hiljaisuus olet sinä."
      Haluan ymmärtää että tässä neuvotaan katsomaan omaan Jumaluuteen joka on jokaisella.
      Pelko ja rakkaudettomuus on kaiken kivun alkuperä = rakkaudettomuus itseä kohtaan.
      kurssin sivulta 450 - Parantuminen, parantaminen ja usko

      • Hiljaisuus on hyväksi
        Ihmismieli kuitenkin miettii kaken metelin ja kivun keskellä mistä ajatukset tulevat.
        Jotkut mielikuvat ovat hyvinkin kivuliaita,
        Kivun sietäminen on hyvin henkilökohtainen


      • Anonyymi

        "Eiköhän olisi parempi olla hiljaa eikä suoltaa täyttä soppaa kivusta ja kaiken kivun alkuperästä."

        Voit aivan hyvin olla hiljaa jos haluat.

        Tällä palstalla kuitenkin on tarkoitus keskustella Ihmeiden Oppikurssista ja kaikesta mitä siinä sanotaan. Kivusta keskusteleminen ei ole mikään poikkeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eiköhän olisi parempi olla hiljaa eikä suoltaa täyttä soppaa kivusta ja kaiken kivun alkuperästä."

        Voit aivan hyvin olla hiljaa jos haluat.

        Tällä palstalla kuitenkin on tarkoitus keskustella Ihmeiden Oppikurssista ja kaikesta mitä siinä sanotaan. Kivusta keskusteleminen ei ole mikään poikkeus.

        Kivusta voi keskustella, ei siinä mitään. Mutta iok väite kaiken kivun "alkusyystä", on täyttä soopaa ja satua. Sen ymmärtää jokainen. Joten valheen levittämisen suhteen, on parempi olla hiljaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kivusta voi keskustella, ei siinä mitään. Mutta iok väite kaiken kivun "alkusyystä", on täyttä soopaa ja satua. Sen ymmärtää jokainen. Joten valheen levittämisen suhteen, on parempi olla hiljaa.

        Todellakin Kurssi kertoo kivun alkusyyn mitä lääketiede ei joidenkin kiputilojen alksyystä osaa sanoa.
        Tieteellistä asennetta tutkii Johanna Blomqvist
        Hypertodellisuus : olet olemassa ja merkittävä, Johanna ...
        https://basambooks.fi/tuote/johanna_blomqvist/hypertodellisuus_olet.
        Hänen ajattelunsa on hyvinkin lähellä Kurssi ideoita JOS sillätavoin haluaa ajatella


    • Karpalovaahtokarkki

      Olen itse kamppaillut kroonistuneen kivun kanssa lähemmäs vuoden päivät. Syitä on selvinnyt ja hoitoja on kokeiltu oikein urakalla. Mutta koen että tämän tyylistä tietoa tarvittaisiin kipupotilaille enemmän. Kiitos siis aloittajalle!
      Omalla kohdallani nimenomaan mielikuva harjoitukset ovat antaneet suurimman avun ja itsekin olen löytänyt juuri buddhalaisuudesta kertovassa kirjallisuudesta apua.

    • Anonyymi

      Ihana, että tämä ketju on täällä. Olen saanut noista ohjeista apua ennenkin, mutta tulin vielä lukemaan ne uudestaan. Kiitos aloittajalle! :)

    • Aloittaja siirtyi toseen todelisuuteen, siunausta hänen matkaleen ja kiitos minunkin puolestani näistä mielenhallinnan harjoituksista.

    • Anonyymi

      "Kolmas juttu. Ehkä tärkein. Tämän tajusin polilla yöllä, kun tappelin pysyäkseni tajuissani kivun kanssa. Minun ei tarvitse selvitä aamuun asti. Minun tarvitsee selvitä vain tästä hetkestä. Sen jälkeen tulee uusi hetki. Jos selvisin edellisestä, selviän tästäkin."

      Nerokas havainto!

      Tästä tuli mieleen että puolen tunnin aikana ei tarvitse kärsiä kipua kuin puoli tuntia. Minuutin jakson kuluessa vain minuutin ajan. Ja sekunnin miljoonasosan aikana.....

      Kun aika lähestyy nollaa niin kipukin lähestyy nollaa.



      At no single instant does the body exist at all. ²It is always remembered or anticipated, but never experienced just _now.

      _ (https://acim.org/acim/en/s/225#3:1-2 | T-18.VII.3:1-2)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe