Aftat

Repe78

Tietääkö kukaan, mistä aftat johtuvat, onko niihin olemassa lääkettä ja voiko niitä itse jotenkin ennaltaehkäistä...?

Alkaa hieman veettuttaa, kun suu on kerran kuukaudessa kuin tulessa ja aina puoltoistaviikkoa kerrallaan.

17

5084

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hepsunkepsun

      Itselläni oli kans nuorempana usein aftoja.
      Syytä aftoihin ei tarkkaan tiedetä mutta huono suuhygienia edistää niiden ilmaantumista. Vitamiinin puutoskin vaikuttaa kuulemma siihen että on usein aftoja. Eli kannattaa syödä monipuolisesti ja käyttää vaikka monivitamiinia.

      Kannattaa välttää aftoja ärsyttäviä ruokia ja juomia jotta aftat parantuisivat nopeammin.
      Paras apu aftoihin löytyy ehdottomasti hammaslääkäristä. Hammaslääkärit penslaa eli laittaa laittaa sellaista hetken aikaa aivan perkeleesti kirvelevää ainetta aftoihin. Kivulias toimenpide, mutta auttaa samantien. Hammaslääkäriltä saat varmasti ohjeita kuinka voit hoitaa aftojasi kotona.

      Itse söin usein jotain kylmää jotta aftat puutuisivat ja kipu lähtisi edes hetkeksi. Kokeilin laittaa myös hammastahnaa joka helpotti hieman vaikka kirvelikin aivan hulluna.

    • -51

      Oon jostain lukenut,että syy aftojen tuloon voi olla stressi joka laukaisee ne.Kokeile luontaistuotekaupasta saatavaa Longo Vital nimistä valm.Jotkut hammaslääkäritkin suosittelevat sitä.

    • keinoja

      Tällä hetkellä kohta 12-vuotias poikani on vähän päästä saanut aftoja suuhunsa aivan muutaman vuoden iästä asti. Välillä ne ovat olleet tosi kipeitä että on pitänyt yöksi käyttää särkylääkettä koska nukkumisesta ei ole muuten tullut hänellä mitään. On kokeiltu hammaslääkäriltä saatavaa Aftabia mutta sitä on ollut hankala laittaa koska enimmäkseen aftat ovat olleet kielenkärjessä. On ollut Xylocain puudutusgeeliä,purskutettavia suuvesiä ilman mainittavaa apua. Hammastahnan vaihto apteekista saatavaan Zendium-tahnaan (ei sisällä natriumlauryylisulfaattia, saattaa olla aiheuttaja. Kovin mausteisia ruokia ei pysty syömään, ei myöskään voimakkaita makeisia. Nykyisellään tilanne on ollut aika hyvä, Zendium-tahna ja apteekin vahvat B-vitamiinit ovat muutamassa kuukaudessa helpottaneet eikä aftoja ole enää ollut. Vaiva oli niin pitkään ja vaikea että suosittelisin kyllä näitä kokeilemaan

    • tooth

      Aftat kuulemma johtuu osittain hammastahnasta. Kannattaa välttää joku ainesosa joka useimmat hammastahnat sisältää. En nyt vain muista mikä. Esimerkiksi Elmex ei sisällä tätä ainesosaa.

    • auts

      Tiedän vaivan, ja se on todella paha. Minulla auttoi nimenomaan Aftab, jota tuossa jo suositeltiinkin.On vähän vaikea saada pysymään, mutta jos jostakin kohdasta saa sen kivun pois, niin helpottaa. Ilmeisesti jonkinlainen elimistön vastustuskyvyn puutos on, koska sain aftoja sytostaattihoidon yhteydessä.

    • viuviu

      olen kärsinyt noista ällötyksistä teini-iästä alkaen.suoliston kunto lienee laukaiseva tekijä,itse reagoin vatsallani herkästi ja stressaan paljon.välttelin vljaa parhaani mukaan ja se vähensikin suoliston polttelua ja aftojen väliä.vuosia sitten sain rankan penisiliinikuurin tulehdukseen ja siitä oli sivutuotteena valtava apu myös vatsan/aftojen suhteen.nyt syön päivittäi leipää ja kaikkea muutakin,vatsa hieman mouruaa ja aftojen väli voi olla jopa useita kuukausia.mikä helpotus aiempaan.

    • no1

      Syytä aftoihin ei tosiaan tiedetä. Minulle tulee myös usein aftoja, yleensä kulmahampaiden kohdalle huuliin, joskus kurkkuun/kielen tyveen ja kerran jopa kieleen. Eipä ole hauskaa silloin. Sanotaan että stressi vaikuttaa aftojen syntyyn. Aftat vaikeuttavat puhumista ja syömistä ja eniten ne kirvelevät väsyneenä. Esim. juoksulenkki auttaa hetkellisesti.

      Olen kokeillut hoitona näihin lähes kaikkea: vitamiinien (mm. b-vitamiini ja rauta) syöminen, monia eri hammastahnoja apteekista, haaleata teetä, käyntiä hammaslääkärillä jossa on penslaamalla poltettu afta umpeen (olen myös itse kokeillut penslata ja se on melko hankalaa), aftab -tarrat, suuvoide Kenacort, alkoholi ja erilaiset suuvedet, mm. Corsodyl, erilaisia puudutus/desinfiointitabletteja kuten bafucin ja puudutusaineet, mm. xylocain jne. Lääkärissä on myös katsottu kaikki allergiat ja otettu verikokeet ja tutkittu ruansulatus, mitään ei löytynyt.

      Tehokkainta ensiapua on ollut teen juominen (sitäkään ei voi loputtomasti ryystää) ja puuduttaminen. Suklaa, kahvi ja sitrushedelmät ja tomaatti ärsyttävät eniten. Samoin kylmä vesi kirvelee erittäin paljon!

      Varsinaisesti parantumista nopeuttaa hieman jos huulissa oleviin aftoihin käyttää Aftabia, n. 4-5 yötä hyvin kiinitettynä niin afta alkaa häipyä. Kurkussa olevien aftojen parantumiseen vaikuttaa parhaiten tuo corsodyl -liuoksella kurlaaminen, mutta sen nielemistä pitää välttää.

      Ilman näitä apuja saattaa kirvelevä vaihe kestää kuukaudenkin verran ja sen jälkeen saattaa uusia aftoja syntyä ikäänkuin jatkona toisiin kohtiin limakalvolla. Mutta jos ne saa tapettua pois jotenkin, niin jatkoa ei yleensä seuraakaan.

      Yleisesti kannattaa vaihtaa hammasharja ja välttää kaikkea aftan turhaa koskettamista. Jos vaiva äityy oikein pahaksi niin silloin hammaslääkäsiin pyytämään että penslaavat, silloin aftan pinta palaa pois ja pääset vaivasta n. 12 tunnissa kokonaan!

      Kummallisinta vaivassa on se, että ilman hoitoa nuo aftat kestävät viikkotolkulla, mutta jos afta poltetaan pois penslaamalla, niin jäljelle jää tunnoton kohta, joka korjaantuu alle vuorokaudessa normaaliksi, kuin siinä ei mitään olisi koskaan ollutkaan.

      Toinen tosiasia on kohdallani se, että eniten kirvelevät aftat eivät ole suuria eivätkä vuoda verta. Kerran oli hieman verta vuotava afta mutta se ei ollut ollenkaan kipeä ja parani nopeasti.

      Tupakointia en kenellekään suosittele, mieluumin aftat kuin keuhkosyöpä ja sydänveritulppa. Mutta tupakoinnilla on todettu olevan suojaavaa vaikutusta. Itse lopetin aikanaan tupakoinnin ja vaiva tosiaan selvästi paheni sen jälkeen.

    • oooppeliii

      mulla on nyt just afta ihan kielenkärjessä, ollut jo muutaman päivän ! se ei niinkään satu, jos en hampaalla siihen osu, silloin kirpaisee. nyt kun luin näitä juttuja täältä, aion kyllä kokeilla ihan jokasta, koska tää on ihan himo ärsyttävä !!!

    • Oralmedic!

      Täälläkin yksi aftapotilas, varhaisteini-iästä asti olen noista pirulaisista saanut nauttia ja välillä useinkin. Tulevat ja menevät tyypilliseen tapaansa ilman selvää laukaisevaa syytä. Kokeiltu on Xylocain-puudukegeeliä, Aftabeja, Corsodyliä ja vaikka mitä, mutta puolisen vuotta sitten löysin oikeasti tehoavan keinon! Kyseessä on apteekista saatava Oralmedic, joka ilmeisesti muistuttaa edellämainittua penslaushoitoa. Paketissa väitetään, että aftakipu loppuu saman tien... ihme kyllä, pitää paikkansa! Hoidossa aftan pinta käsitellään nopeasti tosi happamalla nesteellä ja sitten suu huuhdellaan. Kirvelee hetken ajan aivan hemmetisti, mutta kipu laantuu pian ja aftakohta lähtee paranemaan. Suosittelen ihan jokaiselle aftojen kanssa tuskailevalle!

      • Harjaaja

        Muistakaa pestä ne hampaat 2krt päivässä ja kunnolla, ei mitään pikapesua. Suun tulee tuntua raikkaalta pesun jälkeen.

        Aftojen ilmestyminen loppui minulla siihen paikkaan kun siirryin takaisin käsiharjaukseen sähkön sijasta ja kiinnitin huomiota pesun laatuun sekä siihen että aamulla ja illalla tulee varmasti pestyä.

        Ajattelette varmasti pesevänne hyvin mutta pesettekö sittenkään?

        Oralmedic ei minulla toiminut joka kerta, joskus kipu loppui mutta muutaman kerran afta kasvoi pikimmiten hoidon jälkeen tuplakokoon ja kipu oli sen mukainen.


    • aftaman

      sellanen 15 egee maksava pieni paketti joka sisältää 2 pumpulipuikkoa joiden sisällä on jotain purppuraa mömmöä paransi multa jätti aftan nielusta parilla hoitokerralla, ja eka kerta turrutti sen myös täysin. nimeä en muista mutta apteekista saa ilman reseptiä ja apteekkijäbät kyllä tietää mistä puhun :)

    • Syökää marjoja

      Kannattais vetää puolukkaa naamaan survoksena ruuan kans, sillä pysyy poissa turhat suun limakalvo-ongelmat ja monella myös pissatulehdukset. Puolukassa on paljon C-vitamiinia ja muita aineita, mitä kroppa tarvii ja mitkä jää valitettavan monella ruuasta saamatta.

    • diipadaii

      Hammastahnat kaikki etuliitteellä super tms.Kaiken pahan alku ja juuri. Perushammastahna tai apteekin erikoistahnat. Myös Aloevera hammastahna todella hyvää aftoihin kyllästyneelle. Ko hammastahnaa saa prismoista, sekä suoramyyntinä flp sekä mm Lr, jota itse käytän.

      • Afta kurkussa kerran kuu

        Minulla on auttanut kun kurlaa oikein happamalla sitruunamehulla.


    • Sillin-ystävä

      Kokeilkaapa suola silli. Esim Ahti perhesilli. Itsellä ainakin tuntus auttavan ja on edullinen ja hyvää..

    • Teveetlimakalvot

      Nyt on tullut apteekkeihin suun bakteeristoa korjaava purutabletti ja kuulin että siitö olisi hyötyä esim herpekseen ja mysö suun limakalvoilla aftoihin . Kannattaa ainakin kokeilla. Toothguide perutabletti auttaa myös ientulheduksiin ja poistaa pahoja bakteerita suusta ja nielusta

      • leeenali

        Mulla on kipeitä paikkoja suussa särkee ja vihloo korvaan saakka . ja on ihan sairas olo tuntuu kuin olis läpöä . Onko muilla samoja oireita ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe