Työsuhdeauto on erittäin kallis

reppuri

Esimerkiksi Vapaa autoetu

Palkka on 4500 €/kk. Vapaa auto etu palkan päälle 750 €. Yhteensä 5250 €.

Arvio että vero ym. on 5250 € 2300 € veroa. Tämä vero vähennetään rahapalkasta 4500-2300 € ja nettopalkka on 2200 €.

Kilometrikorvauksilla ja keskimääräisesti on työajoja noin 35 000 km.

Palkka 4500 € ja tästä vero pois arvio 1900 €. Nettopalkka on 2600 € Nettopalkkaa jää kuukaudessa enemmän 400 € ja vuodessa 4800 € kuin vapaassa autoedussa.

Kilometrikorvaukset 35000km x 0,43€ on 15 350 €.

Auton vuosittaiset kulut lainanlyhennyksineen polttoaineet ym 12500 €

Nettopalkan erotus vuodessa 4800 ja kilomterikorvaukset 15350 € tekevät yhteensä 20150 €

20150 € ja tästä vähennetään auton kulut 12500 € 7650 € jää käteen.

Nettopalkka on vuodessa 31200 ja km korvaukset 7650 € yhteensä 38850 €

Nettopalkka vuodessa vapaalla autoedulla on 26400€

Luvut ovat suuntaa antavia mutta noin se vain menee. Jokainen miettikööt onko vapaassa autoedussa järkeä tai autoedussa.

66

19358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • e.läke

      Mutta huomioi yksi asia - koko 5250 summasta maksetaan työeläkettä, voit joskus saada jotakin eläkettä enemmän.

      • höpö höpö

        Tuo edellyttää että autoetu on palkassa 30 vuotta ennenkuin se vaikuttaa eläkkeeseen ja mikä on 30 vuoden päästä eläkeikä ja onko eläkettä lainkaan...en siis laskisi sen varaan että kannattaisi autoetu ottaa.


      • höpsistä, höpsistä
        höpö höpö kirjoitti:

        Tuo edellyttää että autoetu on palkassa 30 vuotta ennenkuin se vaikuttaa eläkkeeseen ja mikä on 30 vuoden päästä eläkeikä ja onko eläkettä lainkaan...en siis laskisi sen varaan että kannattaisi autoetu ottaa.

        Höpsis.
        Eläkkeeseen vaikuttaa jokainen palkkaeuro ikävälillä 18 - 68. Ja joka kuukausi ja välittömästi.
        Täytyypä Suomessa tapahtua melkoinen katastrofi, jos eläkkeitä ei maksettaisikaan 30 vuoden päästä. Siinä katastrofissa taitaisivat eläkkeet olla muutenkin yksi pienimmistä. En laskisi tulevaisuuden suunnitelmia tämän katastrofin varaan.

        Sitten toinen juttu onkin, kannattaako työsuhdeautoa ottaa työeläkkeen takia.
        Jos bruttopalkka on autoedun kanssa ja ilman autoetua sama, niin työeläkkeen kannalta sillä ei ole mitään merkitystä.
        Jos sitten bruttopalkka on isompi autoedun kanssa kuin ilman autoetua, niin työeläkkeen kannaltakin autoetu kannattaa ottaa. Ansaitsee näin enemmän tulevaa eläkettä.


      • höpsistä, höpsistä
        höpsistä, höpsistä kirjoitti:

        Höpsis.
        Eläkkeeseen vaikuttaa jokainen palkkaeuro ikävälillä 18 - 68. Ja joka kuukausi ja välittömästi.
        Täytyypä Suomessa tapahtua melkoinen katastrofi, jos eläkkeitä ei maksettaisikaan 30 vuoden päästä. Siinä katastrofissa taitaisivat eläkkeet olla muutenkin yksi pienimmistä. En laskisi tulevaisuuden suunnitelmia tämän katastrofin varaan.

        Sitten toinen juttu onkin, kannattaako työsuhdeautoa ottaa työeläkkeen takia.
        Jos bruttopalkka on autoedun kanssa ja ilman autoetua sama, niin työeläkkeen kannalta sillä ei ole mitään merkitystä.
        Jos sitten bruttopalkka on isompi autoedun kanssa kuin ilman autoetua, niin työeläkkeen kannaltakin autoetu kannattaa ottaa. Ansaitsee näin enemmän tulevaa eläkettä.

        näppishäiriö:

        "Siinä katastrofissa taitaisivat eläkkeet olla muutenkin yksi pienimmistä."

        Pitää tietenkin olla:

        "Siinä katastrofissa taitaisivat eläkkeet olla muutenkin yksi pienimmistä murheista"


      • höpö höpö
        höpsistä, höpsistä kirjoitti:

        Höpsis.
        Eläkkeeseen vaikuttaa jokainen palkkaeuro ikävälillä 18 - 68. Ja joka kuukausi ja välittömästi.
        Täytyypä Suomessa tapahtua melkoinen katastrofi, jos eläkkeitä ei maksettaisikaan 30 vuoden päästä. Siinä katastrofissa taitaisivat eläkkeet olla muutenkin yksi pienimmistä. En laskisi tulevaisuuden suunnitelmia tämän katastrofin varaan.

        Sitten toinen juttu onkin, kannattaako työsuhdeautoa ottaa työeläkkeen takia.
        Jos bruttopalkka on autoedun kanssa ja ilman autoetua sama, niin työeläkkeen kannalta sillä ei ole mitään merkitystä.
        Jos sitten bruttopalkka on isompi autoedun kanssa kuin ilman autoetua, niin työeläkkeen kannaltakin autoetu kannattaa ottaa. Ansaitsee näin enemmän tulevaa eläkettä.

        Nyt varmaan olet jo erimieltä ja ensi pitää joskus päästä sille eläkkeelle. Nyt jo kaavaillaan että eläkeikä on 68 vuotta ja mitä se on 20-30 vuoden päästä? Ja eläke ei ala kertyä kun täytät 18 vuottaa että sekin meni pieleen.


      • Höpsistä_höpsistä
        höpö höpö kirjoitti:

        Nyt varmaan olet jo erimieltä ja ensi pitää joskus päästä sille eläkkeelle. Nyt jo kaavaillaan että eläkeikä on 68 vuotta ja mitä se on 20-30 vuoden päästä? Ja eläke ei ala kertyä kun täytät 18 vuottaa että sekin meni pieleen.

        Jos elinikä kasvaa, niin lienee luonnollista eläkkeellesiirtymisiänkin myöhentyvän. Jos näin ei tehdä, niin sitten vaihtoehtoina on eläkkeiden pienentäminen tai vakuutusmaksujen nousu. Vuonnan 1961, kun työeläkkeet tuli voimaan eläkeikä oli 65vuotta ja elinikä keskimäärin reilusti alle 70 vuotta miehillä, naisilla hieman parempi. Eli rahaa vakuutusmaksuilla kerättiin muutaman vuoden eläkkeelläoloa varten.
        Tällä hetkellä elinikä on reilusti yli 80 vuotta ja eläkkeelle pääsee jo 63 vuotiaana. Nyt eläkkeellä ollaan jo parisenkymmentä vuotta ja se kasvaa edelleen.
        Vuoden 2017 alusta eläkeikä nousee 3kk joka ikäluokalle 1955 syntyneistä alkaen kunnes saavutetaan aikaisempi 65 eläköitymisikä.

        Luultavasti, jos elinikä jatkaa vaan kasvamistaan, niin myös eläkeikäkin nousee. Tuskin kuitenkaan siten kuin vuonna 1961 ajateltiin eli työssä ollaan niin kauan, että eläkkeelläoloaika jäisi muutamaan vuoteen, vajaaseen viiteen vuoteen. Sehän tarkoittaisi, että työssä oltaisiin nykyisin lähes 80-vuotiaiksi, ainakin naiset. Miehet muutaman vuoden vähemmän.

        Ja eläke alkaa karttumaan jo 18 ikävuodesta alkaen, joten sekin meni nappiin.


      • Anonyymi
        höpsistä, höpsistä kirjoitti:

        Höpsis.
        Eläkkeeseen vaikuttaa jokainen palkkaeuro ikävälillä 18 - 68. Ja joka kuukausi ja välittömästi.
        Täytyypä Suomessa tapahtua melkoinen katastrofi, jos eläkkeitä ei maksettaisikaan 30 vuoden päästä. Siinä katastrofissa taitaisivat eläkkeet olla muutenkin yksi pienimmistä. En laskisi tulevaisuuden suunnitelmia tämän katastrofin varaan.

        Sitten toinen juttu onkin, kannattaako työsuhdeautoa ottaa työeläkkeen takia.
        Jos bruttopalkka on autoedun kanssa ja ilman autoetua sama, niin työeläkkeen kannalta sillä ei ole mitään merkitystä.
        Jos sitten bruttopalkka on isompi autoedun kanssa kuin ilman autoetua, niin työeläkkeen kannaltakin autoetu kannattaa ottaa. Ansaitsee näin enemmän tulevaa eläkettä.

        Oletko varma.Ruotsi poisti tämän ongelman 1.1.21 eli eläkkeeseen ei lasketa mitään työsuhdeetuja vaan vain rahapalkka. Sama tulee suomeen ellei ole jo sillä aina suomi kytännyt ruotsin verotusta.


      • Anonyymi

        Niin ota tämä huomioon ja monta muuta vastaavaa seikkaa. Kannattaa maksaa vähän enempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko varma.Ruotsi poisti tämän ongelman 1.1.21 eli eläkkeeseen ei lasketa mitään työsuhdeetuja vaan vain rahapalkka. Sama tulee suomeen ellei ole jo sillä aina suomi kytännyt ruotsin verotusta.

        Ainahan lakia voi eduskunta muuttaa. Tietääkseni sitä ei ole tältä osin muutettu eikä kukaan sellaista ole ehdottanutkaan.
        Kirjoitun tuon kirjoituksen, jota kommentoit, jo viisi vuotta sitten ja tietysti tuohon aikaan olevaan tilanteeseen.
        Jos tuollainen laki tulisi Suomeenkin, niin ei se vaikuttaisi nyt oleviin sääntöihin takautuvasti. Se mitä on ’tienattu’ säilyy uuden lain voimaantuloon saakka.

        Ruotsissa on muutenkin erilainen lainsäädäntö eläkkeiden osalta. Suomessa ei ole seurailtu eläkelainsäödännössä Ruotsin lakeja.


      • Anonyymi
        höpö höpö kirjoitti:

        Tuo edellyttää että autoetu on palkassa 30 vuotta ennenkuin se vaikuttaa eläkkeeseen ja mikä on 30 vuoden päästä eläkeikä ja onko eläkettä lainkaan...en siis laskisi sen varaan että kannattaisi autoetu ottaa.

        "Tuo edellyttää että autoetu on palkassa 30 vuotta ennenkuin se vaikuttaa eläkkeeseen "

        Kyllä se voi vaikuttaa vaikka huomenna. Voit joutua eläkkeelle huomenna ja eläke katsotaan "taulukosta" mikä olisi eläkkeesi 65v.
        Periaatteessa eläkettä ei kannattaisi maksaa, itse saa samalle summalle paremman tuoton, edellyttäen että kaikki toimii odotetusti eläkeikään saakka.
        (miljoonia on helpompi liikutella kuin eläkelaitoksen miljardeja, sen taika parempi tuotto)

        Minulla eräs varakas 28v jätti maksamatta vuokriaan 3000 MARKKAA. Käräjäoikeuden päätös vuokrat 3000 ja minun itse hoitamani korvaus 500 mk ja työstä poissaolo 300 mk.
        Hän sai pakoiltua 18 vuotta , minun ja monen muun saatavia.
        Mutta tapahtui niin että hän sairastui ja joutui eläkkeelle ja siitä aloitettiin ulosmittaus. . Minun 3800 mk saatavat oli kokonaisuudessaan 18500 EUROA.
        Ennen tuli vain muutamia kymppejä veronpalautusrahoja


    • autoileva09

      Jos nettopalkkaa jää enemmän käteen kuukaudessa ilman autoetua 400 € niin työeläkekorotus on varsin pieni vapaan autoedun osalta.

      • Voi kannattaa tai ei

        Työeläkekertymä lasketaan bruttopalkasta, ei neetpalkasta.
        Em esimerkissä siis 5250 jos autoetu ja 4500, jos ei autoetua.

        Sinänsä em edullisuusvertailu tehty erikokoisista bruttopalkoista, ehkä olisi fiksumpaa tehdä vertailu yhtä suurista bruttopalkoista.
        Autoethan kannattaa ottaa yleensä jos sen saa palkankorotuksena eikä vaihtoehtona ole samankokoinen rahallinen palkankorotus, siis verotusarvon kokoinen.


      • Miääs1988

        V*tut eläkkeistä. Kun minä joskus pääsen 2055 eläkkeelle, on eläkeikä jo 80-vuotta ja ehdin kuolemaan ennen eläkettäni.


      • Voi kannattaa tai ei kirjoitti:

        Työeläkekertymä lasketaan bruttopalkasta, ei neetpalkasta.
        Em esimerkissä siis 5250 jos autoetu ja 4500, jos ei autoetua.

        Sinänsä em edullisuusvertailu tehty erikokoisista bruttopalkoista, ehkä olisi fiksumpaa tehdä vertailu yhtä suurista bruttopalkoista.
        Autoethan kannattaa ottaa yleensä jos sen saa palkankorotuksena eikä vaihtoehtona ole samankokoinen rahallinen palkankorotus, siis verotusarvon kokoinen.

        Totta, mutta mihinkäs se työvuosina säästynyt 400 €/kk hävisi? Jos auto on eläkesijoitus, eikö silloin myös autosta säästetyn rahan voi käyttää samaan takoitukseen?

        Vaikkapa S&P500 indeksiin sijoitettuna tuo kuukausierä tuottaa 30 vuodessa keskimäärin noin puolen miljoonan arvoisen osakerahastosalkun.

        Viimeisen työsuhdeauton avaimia palauttaessa tuon potin voi kääntää maksamaan kestävällä tavalla suunnilleen suomalaisen mediaanipalkan suuruista vuosittaista lisäeläkettä kestävällä tavalla pääomaa syömättä vaikka sattuisi elämään satavuotiaaksi.

        Tämä esimerkki on laskettu inflaatiokorjatulla US pörssin pitkän ajan keskituotolla.


    • .Topias

      Kenenkään joka pystyy laskuttamaan kilometrikorvauksia 35000Km vuodessa ei raha mielessä kannata työsuhdeautoa ottaa. Siinä ei kai mitään epäselvää.

      • 120 000km vuodessa

        Käytäntö on vaan juuri näin että jotka ajaa paljon niin työnantaja ei anna ajaa omalla autolla ja se on myös työnantajan käsissä millä työajot saa ajaa.


      • Anonyymi

        Mutta työsuhde-etua siitä ei ole pakko ottaa.


    • oma on parempi

      Laskelma muuttuu vielä kiinnostavammaksi, jos mietit että annat jonkin toisen hoidella ne auton kalleimmat kilometrit ja pidätkin 3-5 vuotta vanhaa 50-150 tkm ajettua menopeliä kilometrikorvauksilla. Silloin pääomakulut ovatkin enää puolet AP:n laskemista.

      Uuden auton hinta puolittuu jo kolmessa vuodessa, mutta sen jälkeen hinnan lasku tasaantuu ja saat suhteessa paremmin kun vaihdat sen parin vuoden käytön jälkeen noin 5 vuoden iässä vähän uudempaan.

      Itse olen pitänyt tällaisia n. 10 000-15 000 € hintaisia vähän käytettyjä ja laskutellut n. 1000-2000 euroa verotonta kuussa km-korvauksia. Ajelen noilla suunnilleen 50 tkm ja vaihdan taas vähän uudempaan. Sopii ainakin minulle ja minun lompakolleni.

    • vanha patu

      näyttää että näillä spekulanteilla ei ole työsuhdeauotoa.

      • Ei minulla ainakaan. Viime vuosituhannelta lähtien olisi ollut tarjolla, mutta ei sovi minulle.


    • Hölmöjen hommaa

      Minä ajan firman autolla työ- ja arkiajot, kun se joka tapauksessa on parkissa kotitaloni parkkipaikalla. Täällä kun ei firmalla ole varaa mihinkään parkkihalliin investoida. Ei ole ajonseurantaa ja firman polttoainekortti löytyy. Koskaan ei ole tullut kyselyitä polttoainelaskuista, kun on vaan oikeilla asemilla tankannut. Lomareissut vuokra-autolla. Laskin karkeasti, että kymppi tulee puhdasta hyötyä vuodessa.

      • Werotarkastus

        Kunnes käryät verottajalle omista ajoista ja firma joutuu maksamaan Alvit takaisin korotettuna...


    • tirvo appuu

      ¨Sulla taitaa tuosta laskelmastasi unohtua yksi melko olennainen tekijä eli auton arvon alenema. Kun puhutaan 750 €:n vapaasta autoedusta tarkoittaa se sitä, että kyseessä on lähes 40000 € uutena maksava auto. Sen hintaisen auton arvon alenema on automerkistä riippuen 300 - 500 € / kk.
      Esimerkiksi kansan suosikki Toyota Avensis 2.0 D Wagon Linea Sol maksoi uutena vuonna 2012 noin 37000 lisävarusteet. Nyt vuoden 2012 Avensiksesta 100 000 km ajettuna pyydetään Nettiautossa 22 - 26000 €. Eli auton arvosta on kadonnut noin 11 -15000 €. Suurimmillaan siis yli 400 € kuukautta kohti.
      Laskelmasi nettopalkan erotus katosi juuri taivaan tuuliin.

      Lukujen pyörittäminen on siitä mukavaa hommaa, että sopivasti pyörittämällä saa aina sellaisen lopputuloksen kuin itse haluaa.

      Itse ajelen työsuhdeautolla ja olen pirun tyytyväinen. Jos työajoja olisi minullakin noin paljon (35000 km) niin varmasti minäkin ajaisin omalla autolla.

      • 13+18

        Kyllähän se arvonalenema oli tuossa alkuperäisessä laskelmassa periaatteessa huomioitu:

        "Auton vuosittaiset kulut lainanlyhennyksineen polttoaineet ym 12500 €"

        Tuo tekee kk-tasolla aika tasan 1000 euroa. Jos arvonalenemaksi laskee 400 euroa/kk ja polttoaineeseen vaikka 300 euroa/kk, jää vielä 300 euroa/kk huoltoihin, vakuutuksiin, renkaisiin yms. käytettäväksi. Tuo tonni kuussa kaikkine kuluineen on mielestäni aika realistinen arvio.


    • Ihmettelen

      Näitä kommentteja kun lukee, niin verottajalla on vielä paljon työtä edessä. Autoilusta aiheutuvia kulukorvauksia ei tarkoitettu tuottamaan työntekijälle 10 000e tuloja, kuten joistakin kommenteista käy ilmi.

      • lisääKyttäystävaan

        Verottajalla on vielä tekemistä, että se saa kaiken hyödyn eliminoitua työnteosta ja aikansa luovuttamisesta fiman käyttöön, kun tähän pisteeseen päästään, on suomi tuhoutunut. Matkalla tuohon pisteeseen ollaan ja moni on todennut, työnteko ei enää kannata, saman saa tekemättäkin.


      • 17plus4
        lisääKyttäystävaan kirjoitti:

        Verottajalla on vielä tekemistä, että se saa kaiken hyödyn eliminoitua työnteosta ja aikansa luovuttamisesta fiman käyttöön, kun tähän pisteeseen päästään, on suomi tuhoutunut. Matkalla tuohon pisteeseen ollaan ja moni on todennut, työnteko ei enää kannata, saman saa tekemättäkin.

        Edellinen kirjoittaja taisi kirjoittaa vain kulukorvauksista. Ei palkoista.
        Kulukorvaukset jo nimensä mukaisestikin ovat vain kulujen korvaamista eikä ansiotason nousua varten.
        Vaikka Suomi nyt kyntää syvällä suossa, niin siltikään ei lainvastainen menettely tai verottajan huijaaminen Suomea nosta suosta.


      • Tommi.Vuorinen.One.coin

        Työntekijän tehtävä on tuottaa lisäarvoa yritykselle tavalla tai toisella. Veloituksettako se pitäisi tehdä, vai ihan omalla kustannuksella?

        Näistä keskusteluista huokuu jonkinlainen kateus kilsakorvauksia saavia kohtaan. Jokainen voi miettiä, että kuinka paljon maksaa uuden hyvän auton ylläpito (jollainen paljon ajavalla on pakko olla) maksaa. Huollot 500-1000 euroa 2-3 kertaa vuodessa, arvonalenema, vakuutus, oman auton käyttö työnantajan tarkoituksiin eli työntekoon, renkaat 2 kertaa vuodessa uusittuna, polttoaineet ym.


    • rahatarit

      sanoisin näitä hommista ja verotuksista ,palkkauksista työntäköön sormen pyllyynsä.

      • Anonyymi

        ... ja mitä senjälkeen?


    • jraajo

      minä olen ainakin netonnut kymmeniä tuhansia km-korvauksilla, autotkaan ei ole surkeita olleet, erittäin hyvä ettei km-rahoja lasketa valtion toimesta

    • Tarkaneuronmies

      Aloittajan ajatus ei riitä nyt kyllä aivan maaliin saakka. Harva työ, missä 35 000 kilometrikorvauksia saa ajella, lisäksi työ matkat ja muu oma ajo jäi laskelmasta pois. Samoin jo mainittu eläke sekä työmatka vähennys oikeus vaikka työsuhde auto onkin. Täysautoedun voi myös ottaa ajopäiväkirjalla, mikäli työmatka kovin lyhyt ja työsuhde auton voi antaa puolison käyttöön mikäli hänellä pidemmät matkat.

      • Normaalitapa

        Yleensä sitä työsuhdeautoa ei saa palkan lisäksi, vaan osana palkkaa. Eli rahapalkkaa lasketaan auton verotusarvon verran.


      • Anonyymi

        Asiaa!


    • aluepäällikko123

      Kilometrikorvauksilla ajellaan ja säästöön jää noin 7800 € vuosi. Mahdollisuus olisi ottaa vapaa autoetu mutta en ole saanut yhtälöä kannattavaksi.

      • LaskeKaikki

        Oikeasti ei jää säästöön kovin paljoa kun lasket kaikki kulut, auton vaihdot, lasien ja renkaiden rikkoutumiset, joskus kolaroit jne. Normaalien huoltojen ja kuluvien osien vaihdon lisäksi.


      • kaikkimukana
        LaskeKaikki kirjoitti:

        Oikeasti ei jää säästöön kovin paljoa kun lasket kaikki kulut, auton vaihdot, lasien ja renkaiden rikkoutumiset, joskus kolaroit jne. Normaalien huoltojen ja kuluvien osien vaihdon lisäksi.

        Riippuu paljon millä ajaa ja mikä on työajon/oman ajon osuus. Mulla työajoa tulee 25-30 tkm/v ja päälle omaa ajoa 5-7 tkm/v. Ostan auton uutena (perusperheauto dieselinä) ja vaihdan ennen kuin tulee 100 tkm täyteen.

        Maksan kaikki autoon liittyvät kulut eri tililtä jonne vastaavasti siirrän kilometrikorvaukset ja kolmen viimeisimmän auton osalta kilometrikorvaukset auton koko noin 3 vuoden pitoajalta ovat olleet 3000-5000 euroa enemmän kuin auton kaikki kulut, sisältäen myös omien ajojen polttoaineet sekä arvonaleneman/välirahan uuteen. Lisäksi nettopalkkani on korkeampi kun en ota autoetua, eli vuositasolla puhutaan useiden tuhansien "säästöstä" omalla autolla ajaen. Onko sitten sattumaa vai ei, mutta ainakin meidän firmassa kaikki joille tulee yhtään enemmän työajoa ajaa omalla autolla - tosin viime aikoina työnantaja on alkanut "ohjaamaan" paljon ajavia työsuhdeauton piiriin.


    • Myyntimies1234

      Mielipiteitä on varmaan yhtä paljon kuin vastaajiakin. Itse olen ottanut vapaan autoedun palkan päälle ja taas tilasin uuden Skodan 3- vuoden sopparilla. Työajoa tulee noin 900 km viikossa, eli ihan pirusti. Vähän olen kateellinen kyllä kollegoille, jotka ostelevat kilsakorvauksilla uusia Volvoja tai muita premiumautoja.

      Mulle itselleni on tärkeää se, että autoilu on huoletonta. Ei tarvitse pelätä jokaista kiveniskua tuulilasissa tai käsien likaamista polttimoiden vaihdoissa. Voin pesettää auton vaikka joka päivä kalleimmassa pesussa ja ostaa Lasolia, kun omalla autolla ajaessa pesin tee itse halleissa kädet likaisena ja ostin niitä Tarjoustalon lasinpesunesteitä. Koen, että itse oon valmis vähän tinkimään nettoansioista huolettomuuden vuoksi.

      Olen laskenut että työurani aikana saan autoedusta lisäansioita noin 300 000 €. Ei tuo mikään pikkusumma ole lomarahat ja bonarit lasketaan kokonaisansioiden mukaan. Autoliiton vai minkä lie mukaan autoetu kannattaa aina jos sen saa palkan päälle.

      • 5plus9

        Ilman muuta autoetu kannattaa aina, jos sen saa palkankorotuksena eikä palkankorotuksen vaihtoehtona ole sama määrä rahaa. Tilanne on toinen, jos vaihtoehtona on autoetu tai vastaava määrä rahaa.

        Ihan heti ei tule mieleen tilanteita, jossa paljankorotusta ylipäänsä ei kannata ottaa vastaan.


      • E220_CDI

        Työsuhdeauton huolettomuuden voi ostaa myös omaan uuteen tai uudehkoon autoon varsin kätevästi. Ei se liisariinkaan ilmaiseksi tule.


    • Skodallaenaja

      Omalla Mersulla ajan, en vaihda polttimoita, en pese itse autoa. Ja lasinpesunestettäkin raskin ostaa. Uudehkolla autolla huoletonta menoa. Ei ole auto jättänyt välille, huolto on kerran vuodessa ja renkaiden vaihto 2 kertaa vuodessa. Katsastusta ei ole ollut vuosiin. Minulle Skoda ei ole vaihtoehto missään tilanteessa, Skoda ei edes ole auto.

      • maailmanparaskuski

        Kyllä mielipiteitä maailmaan mahtuu. Kyllä se Skodakin ihan auto on siinä missä Audi tai Mersukin.

        Oletetaan, että ajat Mersulla 35-vuotta, vaihtaen aina uuteen kolmen vuoden välein. Toinen kaveri ajelee vaatimattomammin vaikkapa VW:llä vapaalla autoedulla myös 35-vuotta.

        VW:llä ajavalla on bruttoansioita noin 350 000 euroa enemmän kuin sinulla, kumman otat? 350k lisää tuloja vai 0 euroa lisää tuloja?


      • E220_CDI
        maailmanparaskuski kirjoitti:

        Kyllä mielipiteitä maailmaan mahtuu. Kyllä se Skodakin ihan auto on siinä missä Audi tai Mersukin.

        Oletetaan, että ajat Mersulla 35-vuotta, vaihtaen aina uuteen kolmen vuoden välein. Toinen kaveri ajelee vaatimattomammin vaikkapa VW:llä vapaalla autoedulla myös 35-vuotta.

        VW:llä ajavalla on bruttoansioita noin 350 000 euroa enemmän kuin sinulla, kumman otat? 350k lisää tuloja vai 0 euroa lisää tuloja?

        Tuossa vertailussa se raha säästyy halvemmalla autolla ajaen, eikä oman vs. liisarin erotuksena. Sehän se perusvalinta automerkistä riippumatta onkin, kuinka paljon halua laittaa rahaa autoon. Oma valintani on ostaa 75 tonnin Mersu käytettynä, hoitaa sitä niin hyvin että se kestää pitkään ja ajan silti halvemmalla kuin kumpikaan yllä mainituista uuden auton kuskeista. Kolmen tonnin autolla ajava alittaa sitten minun kustannukseni reilulla marginaalilla. Mutta kukin tyylillään.

        Mersu ei silti ole minulle uskonto. Olen vaihtanut merkkiä autoilu-urani aikana 5 kertaa, ja ellei nykyinen valmistaja tee mieleistäni seuraavaa autoa, merkki vaihtuu taas ilman sen kummempaa ihmettelyä.

        350 k€ eläkesalkun ajattelin säästää tupakkirahoista 40 vuoden työiän aikana.


    • Kaupparatsuaa

      Kyllä mulla tulee 2500km myyntityössä vähintään joka kuussa. Työnanatajani on kuitenkin rajoittanut kilsat 2500km eli usein maksan loput omasta pussistani. Pitkää päivää tulee ja kun työ on vapaata eli kierrän asiakkailla joita en edes tapaa aina. Kierrän siis kaikkia suomen rauta,ruoka kauppoja aika isolla alueella etelä-suomessa. Käytännösä lähden seiskalta ja tulen kotiin 18-19 aikaan aina eli myös päivärahat kuuluu tähän. Ei tällä silti mitään tienaa kun laskee kaikki kulut. Kyllä ne menee autoon ja polttikseen. Teen loput päivät etänä ja toimistolla osan. Yksityisajoa ei tule paljoa kun jokainen ruokakaupassa käynti iltasinkin on työkäynti sillä järjestelem aina hyllyt tuotteidemme osalta. Ja tuotteemme on kaikissa kaupoissa. Päivän aikana ei välttämättä tule yhtäkään asiakastapaamista vaan työni on lähinä kaikesta huolehtimista ja virheiden korjaamista jos sellaista havaitsen ja usein havaitsen. Rentoa duunia mutta ajaa joutuu ja päivät on pitkiä. Käytännössä autoni on toinen kotini.

    • E220_CDI

      Niille, joille valinnan mahdollisuus on todellinen, saattaa tilanne muuttua jo ensi vuonna, jos km-korvauksia pienennetään ja työmatkakulujen verovähennysoikeus poistetaan.

      Omalta osalta liisarin laskelma on suunnilleen tasapainossa, JOS ajaisin uudella. Mutta kun en millään järjellisellä rahamäärällä löydä mieleistäni autoa, en aja uudella. Enkä mieleiseni löydettyäni suostu luopumaan siitä heti jonkun viiden vuoden pikatutustumisen jälkeen.

      Toisaalta, jos matkavähennyksiä ja km-korvauksia ei ole olemassa, se kaataa vaakaa liisarin suuntaan. Seurataan tilannetta...

      • TyöautokinVoiOllaVanha

        Voit pyytää myös työsuhdeautoksi jonku vanhan raadon, niin silloin sen verotusarvokin on paljon vähemmän.


      • TyöautokinVoiOllaVanha kirjoitti:

        Voit pyytää myös työsuhdeautoksi jonku vanhan raadon, niin silloin sen verotusarvokin on paljon vähemmän.

        Pyytää voin, mutta en sitä saa, koska työnantajani autopolitiikan mukaan autot liisataan uutena.

        Raatoa en ole hakemassakaan vaan mieleistäni autoa kohtuuhintaan. Seuraava muuttuja on päästölukema, joka saattaa tehdä kalliistakin liisarista kohtuuhintaisen kokonaisuutena.


      • ML320
        E220_CDI kirjoitti:

        Pyytää voin, mutta en sitä saa, koska työnantajani autopolitiikan mukaan autot liisataan uutena.

        Raatoa en ole hakemassakaan vaan mieleistäni autoa kohtuuhintaan. Seuraava muuttuja on päästölukema, joka saattaa tehdä kalliistakin liisarista kohtuuhintaisen kokonaisuutena.

        Työsuhdeautoksi ei voi ottaa vanhaa raatoa. Verotsarvo tulee uushankintahinnan mukaan. 6000€:n vanha lahnamersun autoetuarvo olisi ollut 1200€ :-(


    • laskeuudestaan

      Voin sanoa sen kummemmin tutkimatta, että lasket väärin, jos auton pitäminen vuodessa on selvästi vähemmän kuin maksetut kilomertikorvaukset.

    • asiat.hoituu

      minä olen netonnut kilometrikorvauksilla vuosien mittaan useamman kymppitonnin verotonta tuloa,
      työnantajan kanssa asiasta on sovittu henkilökohtaisena palkkaetuutena

    • meikäläinen-tässä

      Alkuperäinen kirjoittaja unohtaa näppärästi pari isoa asiaa;
      pääomakulut ja auton arvonlasku.

      Pelkkä arvonlasku on helposti 500e kuukaudessa jos alla on 30-40t arvoinen auto.
      Pääomilla on myös hintaa, siis lainarahan kustannukset.

      Lisäksi huolettumuus, siis kaikki muut kulut ja mahdolliset korjaukset,
      renkaat, huollot tai jos auto muuten hajoaa, pitää korjata.

      Työsuhdeauto on kallis, mutta niin on omakin.

      • 13576848

        Vanha laskelma, mutta kyllä pääomakulut ja arvonalenema oli huomioitu:
        "Auton vuosittaiset kulut lainanlyhennyksineen polttoaineet ym 12500 €"

        Kannattavuus on aina tapauskohtaista, mutta jos ajo on kilometrikorvattavaa työajoa 35 tkm/v (eikä yksityisajoa ollenkaan) työsuhdeautoa on aika hankala saada taloudellisesti kannattavaksi.


      • Leasinginrealiteetit
        13576848 kirjoitti:

        Vanha laskelma, mutta kyllä pääomakulut ja arvonalenema oli huomioitu:
        "Auton vuosittaiset kulut lainanlyhennyksineen polttoaineet ym 12500 €"

        Kannattavuus on aina tapauskohtaista, mutta jos ajo on kilometrikorvattavaa työajoa 35 tkm/v (eikä yksityisajoa ollenkaan) työsuhdeautoa on aika hankala saada taloudellisesti kannattavaksi.

        Juu, mutta suurimmalla osalla tuo autoetu leikkaa verotusarvon verran rahapalkkaa, eikä ole palkan lisä. Lisäksi leasingvuokran maksimi ja CO2 raja rajoittaa vaihtoehtoja ja paljon työajoa ajavalla vielä enemmän eli mitä enemmän ajat sen pienempi ja heikkotehoisempi auto on otettava.


    • mökki.kaukana

      Vapaa autoetu on hyvä juttu jos on paljon omaa siviiliajoa. Firma kun maksaa myös omien ajojen bensat/dieselin.

    • Anonyymi

      10 v. todellisten kulujen laskelma, kaikki kulut kirjattu muistiin.
      Ostin Audin 42.000 € 10 vuotta sitten ja myin nyt (13.3.2020) pois 8.700 €.
      Työajoja 155.000 km omaa ajoa 120.000 km eli yhteensä 275.000 km tänä aikana.
      Jos olisin ottanut työsuhdeauton se olisi sisältynyt palkaan (siis ei palkan päälle).
      Kaikki kulut (pääoma, huollot vakuutukset, renkaat, bensa, pesuaineet, pissapojan nesteet, vahat... yms siis kaikki) -8.600 € vuodessa, laskettu keskiarvo 10 vuodelle. Työkilometrien matkakorvaus vuodessa 6.000 € .
      Jos olisin ottanut työsuhdeauton se olisi vähentänyt -10.650 € käteen tulevaa rahaa vuodessa. Nettokulut omasta autosta -8.600 6.000=- 2.600 €.
      Eli minulle omalla autolla kulut pienemmät: 10.650-2.600 = 8.050€/vuodessa ja kymmenessä vuodessa 80.500 € pienemmät kulut varrattuna täys autoetu sisällytettynä palkkaan.
      SIIS MINULLE OMAN AUTON KÄYTTÖ HEITTÄMÄLLÄ PARAS RATKAISU.
      nimimerkki: Audimies vaihtoi Skoda Kamiqiin ja siirtyi eläkkeelle.

      • Anonyymi

        Tuo on siinä mielessä omenan vertaamista appelsiiniin että jos olisit ajanut työsuhdeautolla niin sinun ei olisi missän vaiheessa ajaa vanhemmalla kuin 2-3 vuotta vanhalla autolla.

        En sano että laskelmassasi olisi mitään väärin ja olen itsekin päätynyt samaan lopputulokseen. Sanon vaan että on eri asia ajaa yhdellä autolla 10 vuotta kuin vaihtaa auto kahden vuden välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on siinä mielessä omenan vertaamista appelsiiniin että jos olisit ajanut työsuhdeautolla niin sinun ei olisi missän vaiheessa ajaa vanhemmalla kuin 2-3 vuotta vanhalla autolla.

        En sano että laskelmassasi olisi mitään väärin ja olen itsekin päätynyt samaan lopputulokseen. Sanon vaan että on eri asia ajaa yhdellä autolla 10 vuotta kuin vaihtaa auto kahden vuden välein.

        On totta että noin pitkällä pitoajalla oma auto tulee selvästi halvemmaksi ja vertailu ei lähde täysin samoista lähtökohdista.

        Toisaalta tiheämmällä vaihtovälillä lisäkustannusta tulisi lähinnä suuremmasta arvonalenemasta. Jos esim. 10 vuoden pitoajalla vaihtaa auton 5 kertaa, olettaen että 2-vuotiaan hyvitys on 2/3 uuden hinnasta (uusi 42 t€, hyvitys 28 t€ -> arvonalenema 14 t€). Viisi tällaista vaihtoa, niin arvonalenemaan kuluu 10 vuoden aikana 70 t€, eli noin 37 t€ enemmän kuin pitämällä samaa autoa 10 -vuotiaaksi.

        Eli oman auton kahden vuoden vaihtovälilläkin oltaisiin vielä reilusti (n. 40 t€) plussalla verrattuna työsuhdeautoon. Tämä on osittain spekulointia, mutta annetuista lähtökohdista (autoetu osana palkkaa ja tulee kilometrikorvattavaa työajoa) on aika hankala rakentaa realistista skenaariota jolla työsuhdeauton saa omaa edullisemmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On totta että noin pitkällä pitoajalla oma auto tulee selvästi halvemmaksi ja vertailu ei lähde täysin samoista lähtökohdista.

        Toisaalta tiheämmällä vaihtovälillä lisäkustannusta tulisi lähinnä suuremmasta arvonalenemasta. Jos esim. 10 vuoden pitoajalla vaihtaa auton 5 kertaa, olettaen että 2-vuotiaan hyvitys on 2/3 uuden hinnasta (uusi 42 t€, hyvitys 28 t€ -> arvonalenema 14 t€). Viisi tällaista vaihtoa, niin arvonalenemaan kuluu 10 vuoden aikana 70 t€, eli noin 37 t€ enemmän kuin pitämällä samaa autoa 10 -vuotiaaksi.

        Eli oman auton kahden vuoden vaihtovälilläkin oltaisiin vielä reilusti (n. 40 t€) plussalla verrattuna työsuhdeautoon. Tämä on osittain spekulointia, mutta annetuista lähtökohdista (autoetu osana palkkaa ja tulee kilometrikorvattavaa työajoa) on aika hankala rakentaa realistista skenaariota jolla työsuhdeauton saa omaa edullisemmaksi.

        "aika hankala rakentaa realistista skenaariota jolla työsuhdeauton saa omaa edullisemmaksi."

        Tuskin työsuhde autoa kukaan valitsisi kustannussäästö mielessä. Nuorille kolleille se on helppo tapa päästä käsiksi uuteen autoon. Ei heillä kokonaistaloudellisuus ole päällimmäisenä eikä edes toisena mielessä.

        Poikkeustapaus on tilanne jossa olen itse kerran ollut. Työsopimuksessa oli määritelty bruttopalkka ja optiona työsuhdeauto. bruttopalkka oli sama otti auton tai ei. Otin auton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "aika hankala rakentaa realistista skenaariota jolla työsuhdeauton saa omaa edullisemmaksi."

        Tuskin työsuhde autoa kukaan valitsisi kustannussäästö mielessä. Nuorille kolleille se on helppo tapa päästä käsiksi uuteen autoon. Ei heillä kokonaistaloudellisuus ole päällimmäisenä eikä edes toisena mielessä.

        Poikkeustapaus on tilanne jossa olen itse kerran ollut. Työsopimuksessa oli määritelty bruttopalkka ja optiona työsuhdeauto. bruttopalkka oli sama otti auton tai ei. Otin auton.

        Totta tuokin, ja oman kokemuksen mukaan työsuhdeauto koetaan myös jollain tapaa helpompana tai riskittömämpänä, vaikka nykyään oman autonkin riskit voi hyvin tarkkaan ennakoida esim. huoltosopparilla. Ja ehkä jossain tapauksissa se on statussymboli, vaikka kustannusmielessä kyse on enemmän autohaitasta kuin autoedusta.


    • Anonyymi

      nii i.
      Vaihdathan sinä keittiönkaapitkin 2 vuoden välein ja uusit nurmikon 2 vuoden välein.
      Eli vielä 80-luvulla 10 v. vanha Fiat 127 oli aika loppu, mutta nykyään huollettu Audi on soiva peli, vaikka viimeisimmät hienoudet ( kaistavahti, lämmitettävä tuulilasi, Android Auto yms. ) puuttuu. Voihan sitä 2 v välein hemmotella itseään 18.000 eurolla muutenkin kuin hiplaamalla Andoid Autoa.

      • Anonyymi

        Jotkut vaihtavat autoaan kahden vuoden välein, jotkut kymmenen vuode välein. Jos ajaa työsuhdeautolla niin leasingsopimukset ovat tyypillisesti 2-3 vuotta pitkiä ja kun sopimus loppuu niin tehdään uusi sopimus ja auto vaihtuu uuteen.
        Sanoin vaan että kustannusvertailu jossa verrataan kuluja tuolla tavalla on omenoiden vertaamista appelsiineihin. Täysin eri juttu ajaa yhdellä autolla 10 vuotta kuin ajaa se kymmenen vuotta maksimissaan kaksi vuotta vanhalla autolla.
        Ei se ole väärin laskettu mutta verrataan kahta erilaista tapausta.


    • Anonyymi

      Niin tai näin, kallista on autoilu. Meillä työsuhdeautona halvempi, joka toimii perheen kakkosautona. Ei ole halua ja varaa ostaa uudehkoa autoa kakkoseksi. Aiemmin oli vanhempia, mutta on tuo työsuhdeauto vaan niin vaivaton ja huoleton. Työkilsoja ei paljoa nykyään tule.

    • Anonyymi

      Ei kai nuo autot palkan päälle tule, vaan ne on osa palkkaa. Eli aloituksen tilanteessa vaihtoehdot on joko 4500 eur palkka ilman autoa tai 750 eur arvoinen auto ja 3750 eur rahana maksettavaa palkkaa.

      No ei mulla kyllä työsuhdeautoa ole ollut mutta työsuhdeasunto on ollut ja se ainakin meni tuohon tapaan. Vähän vaan joskus tympäsee kun ihmiset kateellisuudesta kihisten kuvittelee että noilla eduilla saa jonkun suurenkin hyödyn, niin kuin asunnon tai auton ihan ilmaiseksi. No joo, asunto oli jossain vaiheessa jonkun verran halvempi työsuhde-etuna kuin suoraan vuokrattuna, mutta sitten verotusarvo kehittyi niin että hyöty poistui.

      • Anonyymi

        Nykyään ei saa ilmaiseksi kaikkea, joutuu aina vähän maksamaankin ja töitä tekemään.
        Ne nuo vihreät ja muut vasemmistolaiset järjestelisivät kaiken ilmaiseksi, kun velkarahaa saa, eikä velkaa koskaan tarvitse maksaa pois. (li andersson)


      • Anonyymi

        ” Ei kai nuo autot palkan päälle tule, vaan ne on osa palkkaa. Eli aloituksen tilanteessa vaihtoehdot on joko 4500 eur palkka ilman autoa tai 750 eur arvoinen auto ja 3750 eur rahana maksettavaa palkkaa”

        Juuri noin.
        Huomionarvoista kuitenkin on, että molemmissa noissa tapauksissa tulovero lasketaan kuitenkin tuon 4500€:n mukaan. Eli sama vero euroina kummassakin vaihtoehdossa.
        Vero vähentää rahana maksettavaa palkkaa, ilman autoetua vero vähennetään siis tuosta 4500€:sta ja autoedun kanssa samankokoinen vero vähennetään 3750€:sta. Käteen jäävä maksettava nettopalkka on siten kovasti erikokoisen.


    • Aika harvassa ovat ne työnantajat, jotka sekä tarjoavat mahdollisuutta työsuhdeautoon, että ovat valmiit maksamaan 35 000 kilsan kilometrikorvaukset. Mutta jos sellaisen saat, niin totta kai ostat jonkun tonnin ritsan ja keräät todella mukavat lisätienestit kilometrikorvauksista.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      411
      4169
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      231
      2060
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1530
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      62
      1011
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      128
      969
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      228
      932
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe