Asfaltti VAI pihakivi ????

kumpi kampi

Kyselin asfaltointi tarjouksia pihallemme uudella maalla ja hinta on noin 30€/m2 verojen kanssa (sisältää kaikki pohjatyöt).

Itse tehtynä laatoitettu kivipiha tulee samoihin hintoihin.

Ero on siis työmäärässä, mutta jos saisitte valita. Kumman noista ottaisitte ja miksi ???

62

14829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • llll l

      Laatan koska helpompi korjata

    • Laatat myös

      Ilman muuta laatat. Ovat paljon pareman näköisiä.

      Asfaltti sopii vain betonielementeistä kootun kerrostalon pihaan, jossa pitää päällystää iso alue nopeasti ja halvalla. Ei ole mitään järkeä laittaa asfalttia ok-talon pihaan, jos samaan hintaan saa laatatkin.

    • 24 424r dfs

      Taotaa olla kyseessä kuitenkin öljysora.

      Mutta se kestää kyllä, jos pohjat hyvin tehty. Ei ehkä kaunis, mutta kestävä. Helppo pestä, tasainen jne. Edellytyksenä tosiaan hyvät pohjatyöt, jos routiva maa, savea tms, pohjatyöt vaativat melkoista maa-ainesten vaihtoa. Kovalla maalla helpompaa ja halvempaa.

      Kiveyksen tekeminen vaativaa. On toimivia mukulakivikatujakin. Mutta sinä melkein suuremmat vaatimukset maapohjalle ja pohjatöille. Eikä muuten ole ollenkaan helppo tehdä. Lisäksi, jossain autojen painosta tahtoo hyvinkin tehty kiveys painua, korjailua helpolla luvassa joskus tulevaisuudessa.

      Että mä ite en laittaisi kieveystä, ihan käytännön syistä.

      • tieinssi

        Öljysoraa ei käytetä nykyään enää edes tien rakennuksessa. Asfaltti on köyhän miehen päällyste. Laatta on tätä päivää ja lisäksi helppo uusia/korjata mistä vain.


      • öäpk 'fpe4k 'pk
        tieinssi kirjoitti:

        Öljysoraa ei käytetä nykyään enää edes tien rakennuksessa. Asfaltti on köyhän miehen päällyste. Laatta on tätä päivää ja lisäksi helppo uusia/korjata mistä vain.

        Harvoin näkee enää tehtävän uusia kivikatuja, ikinä ei painumattomia kivikatuja.

        Jokainen, jolla jotain pihalaattaa tai kiveystä pihassaan tietää, se on aina epätasainen. Ulkonäkö ehkä hyvä, käytännöllisyys eri asia.Asfaltti ei vaadi mitään hoitoa, etenkään, jos pohjatyöt hyvin tehty. Kiveyksissä aina ongelmia.

        Kyllähän sen ymmärtää, että rautakauppiaat kilvan kehuvat kiviään ja tuotteitaan ja haukkuvat asfalttia, net ei myy asfalttia, mutta kiviä kyllä. Aika keho mainoslause "asfaltti on köyhiä varten". Kun ei pitäis mollata kilpailijoita, pitäisi tuoda oman tuotteen hyviä puolia esiin. Vaan, millaset ihmiset nyt sitten myy kiviä, sitäkin voi miettiä. Ehkä kivikautiset.

        Jos vielä joskus tulisi pihan tekeminen, ehdottomasti asfaltti. Kukaan koittanut muuten rullaluistella tai skeitata muhkuraisella kivipihalla? Eikä tarvi myrkyttää kivien rakoja, ei kaivella kiviä yläs ja latoa uudelleen muutaman vuoden välein. Kivi tietenkin materiaalina kestävä, sitä ei kukaan voi kiistää. Mutta mitä huötyä on kestävyydestä, jos materiaali sopii huonosti tarkoitukseensa`Kumma kun saunanlauteita ei tehdä rosterista. Mainoslause voisi olla "Kestää isältä pojalle. pos perce kestää".


      • Anonyymi

        Kun et osaa niin on paras olla kokeilematta.


    • katosova näkee

      asfaltti on köyhille, sen näkee ainakin pääkaupunkiseudulla kun kiertelee uudehkoja alueita. Eli harvoin asfalttia näkee kivitalon pihassa, lähes poikkeuksetta puuhökkelien pihat asfaltoitu.

      pohjatöiden teko asfalttia varten on nykyään kaavoitettavilla savimailla aivan kamala homma (lue kallis). Niistä kun sitten nämä hökkeleiden rakentajat ovat säästelleet, niin jälki on sen mukaista, alle 5vuodessa asfaltti uusinnan tarpeessa. Kivitalojen laattapihat paljon paremmin kestää aikaa.

      kannattaa kierrellä eri aikakausina rakennettuja alueita vähän tälläkin silmällä!

      • reiska6

        Aika erikoinen kannan otto asiaan,rupeet heti laittaa ihmisiä köyhä,rikas järjestykseen,ja entä jos onkin köyhä miks pitää sillä herjata ja jos olet itse rikas,mieti mistä olet rikastunut,ehkä juuri itse olet köyhiä rahastanut ,
        Muutenkin kannattais miettiä ,asfaltti voi olla jopa kallimpi


    • pääkalle

      No jo on kallis asfaltti. Yleensä asfaltin hinta pyörii 15-18 euroa per neliö, sisältäen pohjan tasauksen ja kaadot. Oletuksena siis että perus murskepatja on jo alla, ja siihen riittää nuppikuorma soraa kaatojen tekemiseen.

      Laatoitus maksaa asennettuna ainakin sen 50 euroa per neliömetri. Ja mitä erikoisempi laatta sen kalliimpi. Hidastöinen joten työn osuus tulee maksamaan. Hieno kyllä kuin mikä valmiina. Tosin saumakohdista alkaa parin kolmen kesän jälkeen pukkaamaan kunnolla rikkaruohoa, eli myrkyttää saa jatkuvasti ja repiä sekä nyhtää.

      Älkää nyt hyvät ihmiset maksako asfaltista ylihintaa!

      • vanhat hinnat ?

        Kyllä näin oli tarjous; NCC rouds 24-26€/m2 alv 0%. Samoin kysyin asiaa paikalliselta pikkufirmalta, hinta vähän alle 30€/neliö pohjatöineen.
        Asfaltti on sikamaisen kallista.

        Naapuri osti tummanharmaata autolla ajoa kestävää kiveä pihalle 14€/m2. Kun itse tekee tasoitukset ja työt, pääsee alle 20€/neliö.


    • Kivet tulee meille

      Voihan se asfaltin hina olla 15-18 euron huitteissa, mutta silloin puhutaan jo melko isosta alueesta. Mitään keskiverto-omakotitalon pihaa tuolla rahalla ei asfaltoida ainakaan pk.seudulla.

      Asfaltti on tylsän näköinen ja mahdollisten painumien korjaus on omatoimisesti mahdotonta. Siinä on hyvää vain se, että piha valmistuu parhaimmillaan päivässä, joskus jopa muutamassa tunnissa.

      Vaan eipä tuo pihakivihommakaan mitään hidasta puuhaa ammattilaiselle ole.. Siis huomaa - ammattilaiselle - minulle ja useimmille muille on.

    • hrnernmtrmn

      asfaltin raekoko olisi myös hyvä tietää.

    • Kivimies35

      Asiahan on niin että ainoa ero asfalttissa ja pihakivessä on se näkyvä osa.
      Molemmat vaativat oikeaoppisesti tehtynä samat pohjatyöt. Asfaltti painuu ihan samalla tavalla kuin pihakivikin= pohja pettää. Erään kaupungin keskustassa on asfalttia 50cm paksulti painumisen takia. Aina lisätty vanhan päälle.
      Pihakiveyksen korjaaminen on ehkä hieman vaikeampaa kuin asfalttikaverin tilaaminen paikkuuhommiin, mutta asfalttipaikka on aina ruma ja erottuu vuosia vanhasta. Jopa koko käyttöikänsä verran.
      Vaativin osa on pohjien teko jolle kivi ladotaan. Karkea sepeli 0-31mm tärytetään tiiviiksi mahdollisimman isolla täryllä ja mahdollisuuksien mukaan vedellä tiivistäen.
      N. 10cm hienompaa sepeliä/ kalliomursketta 0-11cm ja karkea muotojen haku ja tiivistys. Asennushiekka sepeli/kivituhka 0-4mm max. 3cm tärytetään ja vedetään putkien kanssa pohja valmiiksi. Asennetaan linjalangat ja ladotaan kivet. Yksi latoja latoo 6 tunnissa 40m2 kiveä jos sitä viereen saa riittävästi. Monimutkaiset kuviot hidastaa työtä.
      Kiviä löytyy myös viisteettömänä joten tasaisen pihan saa myös pihakivistä.
      Samalle pohjalle voi asentaa mahdolliset reunakivet, miten se muuten onnistuu asfaltin kanssa ;)

      • Pohjatöistä riippuu

        Ei ole meillä asvaltti painunut viidessätoista vuodessa pätkääkään. Painepesurilla pesen sen parin vuoden välein kun alkaa sekin sammaloitumaan.

        Naapurilla on halkeillut ja routa pilannut kun pohjatöitä ei ole tehty kunnolla.


    • Helpommalla pääsee

      asfaltti on parempi kun ei ala laatoituksen välistä horsmat kasvamaan. Ajan kanssa alkaa joka saatanan laatoituksen välistä horsmat reuhottamaan tai sammaleet.

      Kokemuksesta asvaltoisin kaikki kulkuväylät ja kaiken mahdollisen jos voisin valita.

      • meik

        Samaa mieltä. Mulla pks omakotitalon pihalla 100m2 asfalttia ja noin 35m2 laattaa. Asennettu noin samoihin aikoihin 6 vuotta sitten. Kumpikin päällysteistä on ehjä eikä notkollaan mistään eli pohjat tuli tehtyä kuntoon.

        Nyt kun pihaa katselee niin asfaltti näyttää uudemmalta. Laattojen välistä pukkaa sammalta ja ruohon tupsuja - ei mua haittaa mutta vaikutelma ei ole ihan priima.

        Asfaltti maksoi 20eur/m2. Sillä hinnalla ei saa kun laatat pihalle, jos sitäkään. Ainakaan mitään "hienompaa" laattaa.

        Nyt jättäisin laattahifistelyt pois ja vetäisin asfaltin joka paikkaan - myös nykyisille nurmialueille.


      • meik
        meik kirjoitti:

        Samaa mieltä. Mulla pks omakotitalon pihalla 100m2 asfalttia ja noin 35m2 laattaa. Asennettu noin samoihin aikoihin 6 vuotta sitten. Kumpikin päällysteistä on ehjä eikä notkollaan mistään eli pohjat tuli tehtyä kuntoon.

        Nyt kun pihaa katselee niin asfaltti näyttää uudemmalta. Laattojen välistä pukkaa sammalta ja ruohon tupsuja - ei mua haittaa mutta vaikutelma ei ole ihan priima.

        Asfaltti maksoi 20eur/m2. Sillä hinnalla ei saa kun laatat pihalle, jos sitäkään. Ainakaan mitään "hienompaa" laattaa.

        Nyt jättäisin laattahifistelyt pois ja vetäisin asfaltin joka paikkaan - myös nykyisille nurmialueille.

        Itseäni täydentäen; 20eur/m2 ei saa kuin laatat pihaan lavan päällä, asennus pohjatöineen ja lisämateriaaleineen tulee päälle.


    • Kivistä

      Pihakivi ei ole niin sottaisen näköinen...

    • haista sie pitkä....

      Asfaltti on kuuma kesähelteellä. Haisee pahalle.

      • kili¨

        Toisaalta pysynee paremmin sulanakin?


    • Asvaltti paras

      Asvaltti kun ei ala rikkaruohot väleistä kasvamaan.

      • AsfalttikaanEiOleIkuinen

        Kylläpä ne rikkaruohot löytää ajan kanssa tiensä läpi myös asfaltista. Oma talo on rakennettu 15 vuotta sitten ja piha on laatoitettu 13 vuotta sitten ja katu asfaltoitu 12 vuotta sitten. Etupihalla pohjat on hyvät, eikä laatoistua ole tarvinnut korjata. Takapihalla on huonommat pohjat ja sen olen kerran latonut auki, tasoittanut ja latonut kivet takaisin, oli muuten yllättävän helppo homma. Se on otta että laatoituksen saumat puskee rikkaruohoa, jos ei tee mitää. Mutta riittää että kerran vuodessa suihkuttelee rikkaruohot rundopin kanssa, niin ne pysyy kurussa.

        Mutta mitä tulee tuohon asvaltoituun katuun, niin kyllä sen reunoista on jo monta kesää puskenut rikkaruohoa läpi, ei nekään näytä välttyvän kasvien kasvamiselta.


    • Ok-Loordi

      Loordilla on iso nurmialue pihanaan, tiet ovat sorapintaisia, Loordin tontti on laaja, voisi kutsua kartanoksi.
      Loordi säästää vesilaskussa, kun käy omalla pihallaan virtsaamassa ja näin saa pihanurmikko humusta, myöskin kakki on väillä väännetty omalle pihalle.
      Pihanurmella on mukava ottaa lemmennuijaakin, kun miesten kesken saunotaan, käydään paljussa ja nautitaan Loordin tarjoamia herkkuja, kuten XO Konjakkia, sisäfilettä ja makkaroita.
      Loordi toimii johtavassa asemassa lääkärinä armeijan palveluksessa, rahasta ei ole pulaa, mutta tarkka pitää olla ja Loordilla on omakotitalon kk/ kustannukset 200 euroa/kk ja siinä on kaikki.

      • Ellun notkuva lattia

        Niinpä, tämähän on se Loordi nimim. "nah nah - ihana aasialaisvaimoni ja pakkasesta XO konu". Luulin, että on jo mennyt toiselle puolelle mutta jaksaa vielä. Huh huh näitä sairaan juttuja.


      • Kavanolev

        Jaa että konjakkia pakkasesta?


    • Joskus isäntä

      Loordin kanssa olemme hyvän päivän tuttuja ja arvostan miestä, aivan Suomen eturivin kavereita ja järki, kuin partaveitsi.

      • Utuinekari

        Joo on aina eturivissä. Näin leipäjonos, oli ihan paalupaikalla. Vaihdettiin muutama sana. On kuulemma hänen vakiopaikka. Harmitteli kun ei joka viikko pääse, bussilippu maksaa ja joskus menee päällekkäin sossukäyntien kanssa.


    • Whoknowvins

      Tottapa turiset, tämä loordi on suomen eturivin lääkäreitä, hyvin arvostettu ja tarkka mies.

    • gagsadfdhb

      "Ero on siis työmäärässä, mutta jos saisitte valita. Kumman noista ottaisitte ja miksi ??? "

      En kumpaakaan, pihatiellä pyörii 32 tonnin painoinen nosturiauto, joten laitoin saveen 50cm kivimurskaa ja sen päälle betonitalon valustä jääneet jämäbetoni, 20cm. Hyvin on kestänyt ja vuosien varrella tiestä on tullut itsestää ihan siisti esim kasvillisuuden ansiosta. Muuten meidän piha on nurmikkoa.

    • ei asfaltti

      Mielestäni asfaltti sopii vain kerrostalojen pihaan. Ikinä ei asfalttia omakoti/rivitalon pihaan. Mikä muu tahansa mutta ei asfaltti!

    • TAAVETTI33

      Öljysoraa ei käytetä nykyään enää edes tien rakennuksessa. Asfaltti on köyhän miehen päällyste. Laatta on tätä päivää ja lisäksi helppo uusia/korjata mistä vain.

    • DI ja KTM

      Tein itse 80 mm betonikivestä pihan 1990-luvulla. Naapuri asfaltio ipihansa samaan aikaan. Minä olen muutaman pienen painauman korjannut, mutta piha näyttää kuin uudelta. Naapuri on asfaltoinut pihansa jo kahteen kertaan.

      Asfalttia on vaikeampi korjata.

      Suosittelen betonikiviä niille, jotka tekevät itse. Asfaltti on sellaisia varten, jotka eivät osaa asentaa.

    • kivi tuhkaa

      20 cm helpo korjata.

    • ÄÄliö!

    • Asfalttiprinssi itse

      Kyllä näin =.Eli kivipiha sopii omakotitalojen pihoille,kuin nenä päähän.Mielestäni asfaltti = tarkoitettu lähinnä kaduille,teille ja kev.liikenteen väylille..Ja kun kivipihan tekee/teettää kunnolla,niin se on vuosia hyvän näköinen.Ei niinkuin assu; halkeilee ,vaalenee.kupruilee joissain tapauksissa.

    • jalankulkija

      Jos noista on pakko valita niin kivipiha, mutta oikeasti jättäisin päällystämättä kokonaan. En tarvitse pinnoitettua tasamaata mihinkään.

    • kampaajatar

      En laittaisi kumpaakaan.

    • Eiasfalttiahajuntakia

      Asfaltti haisee kesäisin karmealle.

    • eikiitosss

      En myöskään laittaisi kumpaakaan. Asfaltti ei oikein sovi omakotitalon pihaan, jotenkin tulee liian kerrostalomainen tunnelma. Vielä huonompi vaihtoehto on kivetys tai laatoitus, kun niiden alle tuntuu pesiytyvän muurahaisia.

      • kikkakonsti

        >>Vielä huonompi vaihtoehto on kivetys tai laatoitus, kun niiden alle tuntuu pesiytyvän muurahaisia. >>

        Niitä löytyy kyllä ihan ilman laatoitustakin olevista pihoista, myös sieltä asfaltin alta. Hyvä keino niiden vähentämiseen on antaa nille kevytlimuja , sellaisia joissa on makeutusineena aspartaamia, se on hermomyrkky ja tuhoaa pesät kohtuu nopeasti.

        > Kesän saapuessa ilmestyvät myös muurahaiset. Monella onkin kotona muurahaisongelma. Tässä pari karkoitusvinkkiä.

        - Aspartaami on muurahaisille hermomyrkkyä, joka tappaa ne nopeasti. >

        https://www.is.fi/asuminen/art-2000000758625.html


      • kljljklöjkasdfij

        Kyllä meillä on eniten muurahaisia sillä osalla jota ei ole kivetty, vaan jätetty kivituhkalle. Muurahaiset on melko helppo hävittää myrkyllä.


    • tyjk

      Minä laatoitan etupihan vanhoilla purkuasfalttipalasilla; kuluneita, tosi hienonnäköisiä. EIkä maksa mitään.

      • yrtgfrt

        Minä laatoitan vanhoilla autonrenkailla, välit täytän jäteöljyn ja Soran seoksella.


    • Näinpäs

      Itse valitsisin ILMANMUUTA kivetyksen,mutta jos joku päätyy asfaltointiin,niin EI NYT AIKUISTEN OIKEESTI KUITENKAAN NCC:tä urakkaa tekemään!!!

    • Omakotitalossa

      Sepeliä pihaan ja ennen sitä kuori savikko pois on kuiva ja kaunis piha ja helppoo lisätä jos painuu eikä ole hinnan kiroissa. suosittelen.

    • Ei_näitä_naapuriksi

      Jo on isot ongelmat...taitaapi kädettömät omistaa noita ok-taloja kun näitä juttuja lukee...Kivituhkaa pihalle ja siihen autotielle niin se on thats it!Lopettakaa jo tuo lapsellinen ruikutus! Kysyttekö täällä senkin jos muija ei anna vakoa kotona että mitä tehdä?Taivas!

      • mjaarit

        Asfaltti ei todellakaan sovi omakotitalon pihalle..ja haju kamalaakin kamalampi.


    • Puumän

      Mä ladoin halkoja ja hyvin kestää

    • Asfaltointi
    • Koitsa

      Kyllähän asfaltti on halvempi ja parempi vaihtoehto.helpompi pitää siistinä.Kysyin asfaltin hintaa paikalliselta Lemminkäiseltä 18,5e m2. Jdipperin hinta keskimäärin 100e M2.

    • Nupukivi.paraskivi

      Pihakivi kestää ja on paremman näköistäkin, jos maa kuplii, eli routii se on heppoa korjata.

      Varsinkin kerrostalojen pihoissa kivi on muutenkin parempi, se vähentää skeittauksesta aiheutuvaa meluhaittaa melko nopeasti ...

    • asfalttipiha

      Omakotitalon asfalttipiha tehtiin erittäin hyvälaatuisesta pienirakeisesta asfaltista ja hinnaksi tuli 5500 markkaa / 185 neliömetriä ja jälkeen päin Destian johtaja meni lähes polvilleen ja sanoi että näin hyvälaatuista asfalttia hän ei ole koskaan nähnyt omakotitalon pihalla ja kysyi mikä asfalttiyritys tuon asfalttityön teki. Pohjatöitä ei tarvinnut kovin paljoa tehdä kun olimme lapiolla luoneet omakotitalon pihalle kivituhkaa ja asfaltin alla siitä tuli vahva pohja. Asfaltin alle asfalttimiehet ruiskuttivat paljon Simasin merkkistä rikkaruohomyrkkyä ja yhtään rikkaruohoa ei ole tullut asfaltin alta näkyviin. Asfaltoidun pihan saa pestyä painepesurilla ja puiden neulaset saa asfaltilta lehti-imurilla muutamassa minuutissa puhallettua. Myöhemmin asfaltoitiin autotallin lattia ja enää ei lennä pöly autotallin lattiaa harjatessa ja asfaltoidun autotallin lattian saa pestyä painepesurilla kesäisin ja asfaltoidun autotallin lattian pesun jälkeen autotallin lattia on kuin uusi.
      ps. markka oli vahva valuutta ;)

      • Destian_johtaja

        Olen edelleenkin rähmälläni täällä ja muistelen tuota päivää kun näin sen upean, virheettömän asfaltin.
        Muistelisin myös että olit oikein mukava seuramies ja kun kävimme saunassa näin että peniksesi on huomattavan iso.


    • KutKuts

      Paras piha on ihan tavallinen murskepiha. Riittää kun autotallin edessä on hieman kääntymistilaa. Ei missään nimessä nurmikkoa talon ympärillä, vaan mieluiten ihan metsäpohjaa luontaisessa tilassa. Pelkkiä polkuja puuvajaan, autotalliin, varastoon sekä pihasaunalle. Jotain tasannetta tai patiota sitten jossain kohdassa painekyllästetystä.

      Helppohoitoinen. Kesällä ei tarvi leikata nurmikkoa, eikä talvella aurata lumia muuta kuin autotallin edestä sekä poluilta.

      Hyvin usein monen talon pihalla näkee kuinka nurmikkoa leikataan satojen neliömetrien alueelta. Hyi olkoon. Sama juttu talvella, liian iso kolattava alue lumesta todella monella talolla.

      Minulla kolattava alue on autotallin edessä noin 8x8 metriä, eli todella pieni alue. Polut on helppo putsata ihan vain lumilapiolla. Kesällä ei tarvi tehdä mitään, kun ei ole nurmikkoa mitä leikata. Saa vain olla ja nauttia. Eikä rikkaruohotkaan kasva, kun luonnontilassa oleva metsäinen kanervikko peittää hienosti taloni ympäristön. Kalliokohtiin yrittää vähän sammal kasvaa, mutta sekin on vaan ihan luonnollista ja kivaa.

      • dfghyujik

        Kuulostaa tosi hyvältä vaihtoehdolta. Kovin monessa pihassa ei kuitenkaan ole metsää/metsäpohjaa. Ja sellaisen luomisessa varmaan menee muutama vuosi?


    • Anonyymi

      Moni on laatoituksen puolella mutta eivät lukeneet että "itse tehtynä" on halvempi. Te ette voi edes kuvitella miltä se tuntuu tehdä itse. Ensin itse kaivat mullat ja maat pois. Sitten itse haet hiekat ja kivituhkat. Itse viet vanhat maat pois. Itse lapioit hiekat ja kivituhkat ja itse tasoittelet maan ja itse tärylätkällä tiivistät. Sitten itse laitat asennushiekan ja kivetyksen. Ite ite iteeeeee! Kaljaa menee enemmän kuin mitä asfaltointi maksaisi.

      • Anonyymi

        ... ja sossu maksaa kaljatkin.


    • Anonyymi

      Koyhät kyykkyyn

    • Anonyymi

      Asfalttia revitään euroopassa pois sieltä missä ei ihan pakollinen. Kuumentaa ilmaston.

    • Anonyymi

      Asfaltointi on paljon halvempi kuin hyvän näkoinen laatoitus. Erityisesti silloin jos alueella tehdään kimppatilaus asfaltoinneista, niin hinta on lähes 10€/m2 halvempi kuin aloituksen hintahaarukka. Itsellä homma maksoi 3 vuotta sitten aika tasan 20€/neliö sisältäen 2 salaojakaivon kannen vaihtamisen muovisesta valurautaiseen. Piha oli valmiiksi painunut sen minkä painuu liikennealueelta joten painumia ei ole jälkikäteen tullut, eikä yhtään lätäkköä ole pihalla sateen jälkeen. Kaadot toimivat edelleen täydellisesti. Hieman alkaa pinta harmaantua, mutta sehän on asfaltin ominaisuus aina.
      Silloin kun tilasin urakan oli vielä harkinnassa musta autolla ajoa kestävä mukulakivipiha, mutta sille olisi tullut hintaa pohjatöineen noin 75€ ENEMMÄN neliöltä, kuin asfaltista tehtynä. 160 m2 eli kustannusarvio oli kivetykselle 15500€ (ja tässä arviossa oli vielä pohatöiden osuus epävarma, ilmeisesti tällä summalla ei olisi selvitty) ja asfalttilasku oli 3200.

    • Anonyymi

      Niin tosiaan kuten aloituksessa sanotaan, ero on työmäärässä. Pihakivetystä tehdessä se on silmitön, siksi se myös maksaa asfaltointiin nähden moninkertaisesti ammattilaisella teetettynä.

    • Anonyymi

      "uudella maalla"

      Eli aloittaja asuu Palestinassa"??

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2423
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1555
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      968
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      215
      766
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe