Sonkajärven yläasteen opettajia 1980-luvulta

Savonvirta

Ketä muistatte? Itse muistan Mönän, eli Mönttisen Ullan, taisi olla uskonnon ja psykan opettaja. Kävin lukion Sonkajärvellä. Sitten oli Löde, Raili Lötjönen, tais opettaa englantia. Ruotsin ope oli Tuula Virkki, ainakin lukiossa. Yläasteella oli Siikahon Joku...

Rehtorina oli Inkinen - natsi, pelätty. Keitä opettajia siellä oli? Hienosti kävelevä matematiikan opettajanainen. MAtikanope, jonka silmät harittivat, voimakkaat silmälasit - minkä niminen?

Saksan opettajana oli Viinikaisen Jukka! Mihin katosi hän? Liikunnan opettajana oli Kulmakon Aune, pelätty, mutta reilu nainen.

Kuviksen opettajan joku punatukkainen nainen, oliko lukion rehtorin vaimo? Pahat kielet kertoivat hänen olleen pelkkä ylioppilas, mutta koska oli reksin vaimo...Äidinkielenopettajana toimi P.Kasa muistaakseni?

Yläasteen opettajia on vaikeampi muistaa kuin lukion. Silti olisi hauska muistella. Erityisopena jokin Nalle?

84

8416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulipa vaan mieleen,

      Viinikainen kuoli joskus -95 tai -96 jos oikein muistan

      • Jäkälaparta

        Väärin muistat.. Jukkis kuoli 2000-luvun alkupäässä... Harmi, oli persoonallinen opettaja, mutta osasi asiansa...


      • Anonyymi

        Viinikainen kai nirhasi hengen itseltään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viinikainen kai nirhasi hengen itseltään.

        Runkkari Rane oli kait tietonen jostakin...


    • sonkkiksel

      No muistan Nallen, Kulmakon, Mönän, Pikku-akan, Peuran, Viinikaisen, Widgrenin Anjan ja monen muun muistan naamalta mut nimi on jo unohtunut.
      Saksaa en aikoinaan ottanut valinnaiseksi, koska oli juttua, että Viinikainen on tosi rasittava ope... :-D

    • muistellen

      hienosti kävelevä matikan maikka, entinen malli, Seppäsen Rauni "Mooli", opettaja Heikin "Nallen" vaimo..
      pikku-akka, tuo punaisen pahoilaisen onnellinen omistaja (uutena ostettu bmw, joka palvelee edelleen)

      Jukkis kuoli muistaakseni 2001..

      ja se matikan maikka, joka silmät harittaen tivasi italian muotoista kuopion kaupunginosaa on nimeltään Markku Sassali..

      Oliko Pirilän Liisa se kuvaamataidon opettaja jonka nimeä aloittaja etsiskeli?

      • Anonyymi

        Kyllä oli Pirilän Liisa sellaiset Aira Samuliinin punaiset hiukset oikein kiva opettaja.Ne kuvaamataidon tunnit oli muutenkin aika värikkäitä .Hänen jälkeensä taisi tulla Törmälän Päivi ,ihailin aina miten kaunis ihminen ja lauluääni oli myös kaunis.


    • Savonvirta

      Oi, Jukkis Viinikaisen muistolle R.I.P. Mihin kuoli?

      Oliko se Vinberg Anja, joka meille kotitaloutta opetti? Kaamea ope, sen muistan. Hermokimppu. Muistelen, että oli joku toinenkin kotsanope; piti mennä oppitunneille ala-asteen ja lukion tiloihin. Perinneruokia: olen tehnyt tillilihaa! Kerran teimme pizzaa: kokonainen kinkkusiivu, halkaisija ehkä 18 cm laitettiin pizzan pohjalle. Kaikki maistui, oppitunnit olivat päivän viimeiset.

      Sen muistan, että Suutarisen baarin ohi käveltiin. Lukiossa siellä istuttiin hyppytunnit, ringissä tupakkka poltellen ; D.

      Jeps, Sassalin Make! Ja ne silmälasit, voi tsiisus. Justiin, Pirilän Liisahan se. Missä lienee Pirilät nykyään? Taidettiin käydä jokin Lenskin eli Leningradin reissu lukiossa Pirilöiden kanssa. Oli aika kosteeta. Muistelen, että joku meistä kantoi krapuloissaan oksennuspussia kourassa - ettei Leningradin metrossa yrjö lentäisi vallan....

      Ruotsin opettajana toimi yläasteella joku ikivanha mummo, tummahiuksinen, pitkähkö nainen. Siis Kaija Siika-ahon rinnalla. Sitten oli opo, mukava, vanhemman puoleinen nainen.

      Muistatteko ne ruokalan peltimukit!!! Kertokaa lisää muistoja 1980-luvun Sonkajäven yläasteelta, kiva lukea - ja muistella nuoruutta....

      Entäs ne bussikuljetukset? Komulaisen "linja-aatot". Koulun taakse mentiin odottamaan....

      Kuka opetti käsitöitä? Jumalauta, piti ommella jotain ylikummallisia vaatteita, joiden koot olivat mitä sattuu. Vieläkin puistattaa, että piti ommella "miesten paita" - ne helvetin hihansuut, kaulukset, kovikkeet, yms. Entäs kirjoneulosukkien kutominen? Kyseinen opettaja loi minulle ikuisen inhon käsitöitä kohtaan.

      Lukio: kuka Sarvamaa opetti äidinkieltä? Jäi mieleen: "kuski" on puhekieltä, täytyy sanoa "kuljettaja". "Olut" on hienompi sana kaljalle....Sivistit meitä, Sarvamaa vai Sarvanmaa??

      Mitä muistatte koulukavereista? Mä en muista ketään, luokkakuvatkin ovat matkan varrella kadonneet. Muistan olleeni niin ihastunut joihinkin...Jokin häirikköpoika, poliisin tai konstaapelin poika, muistaakseni touhuili kaikenlaista. Missä lie nykyään?

      • hoksinkitehtäviä

        Sassali piti niistä, jotka pitivät matematiikasta. Mutta hyväksyi täysin vain ne, jotka pitkän matikan lisäksi lukivat kemiaa ja fysiikkaa. Voi miten hän katseli minua pettyneesti, kun en ottanut fysiikkaa lukiossa, ja vain lyhyen kemian. Harmi se olikin, koska olisin varmaan ollut fysiikassa ihan hyvä, pitänyt siitä ja hyötynyt siitä myöhemmin elämässä. Mutta olin laiska. Laskin minimimäärän tunteja ja suunnittelin ottavani iisisti koko lukion. Osoittautuikin sitten, että olin huolimattomalla ynnäämiselläni laskenut tunnit väärin ja jouduin rehtori Pirilän puhutteluun ja valitsemaan äkkiä vielä yhden aineen. Olikohan se sitten psykologia. Ihme opettaja, psykologiassa, luki suoraan kirjasta. Hän välähtää hämärästi mielessäni, kun kuulen sanan ekperimentalismi.


      • ääriviivapiirtelijä

        Tuosta kuvaamataidon opettaja Liisa Pirilästä muistuu mieleen se, että hän taisi takavarikoida parhaita piirustuksia oppilailta, ilman heidän lupaansa. Muistan yhtenä keväänä etsineeni piirustuksiani - turhaan. Saattaa kyllä olla, että luokkakaverit olivat ne piilottaneet, olin nimittäin luokan kiusatuin. Mutta Pirilä piti kyllä jotain entisten oppilaiden piirustusten näyttelyitä, muistelen. Ei hän muutenkaan kunnioittanut oppilaiden työtä. Tuli töhräämään omalla ihan erilaisella tyylillään toisten kuvia. Se se vasta raivostutti.


      • Anonyymi

        Helvi Kontro oli se tummatukkainen Ruotsin ope. Mulle jäi inho lukiossa äikkään just Tämän Sarvamaan takia sekä Löden takia!! Käsitöissä oli Hilkka Eskelinen ainakin minun aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helvi Kontro oli se tummatukkainen Ruotsin ope. Mulle jäi inho lukiossa äikkään just Tämän Sarvamaan takia sekä Löden takia!! Käsitöissä oli Hilkka Eskelinen ainakin minun aikaan.

        Löde opetti siis enkkua. Laiska emäntä. Sen muistan kyllä,että kerran siihen emäntään tuli liikettä 🤣
        Yks koulukaveri oli valmistanut kavereittensa kanssa kiljua asuntolassa ja se oli repussa mukana tunnilla. Se pönttö räjähti ja Löde säikähti niin,että muutama pulpeteista lähti sen mukaan käytävään,kun Löde hyökkäsi turvaan käytävään 🤣


      • Anonyymi

        Harmi kirjoitin 75 sit Inttiin opekoulutusta useissa paikoissa,ktj , ym...Kokkikin nykyään....Ruoka jokapäiväistä juttua,,joskus helppoa joskus vaativampaa etenkin vieraille....Arto Oikarinen, Vierumäki reksi ope mettästäjä,tietsikkamies sit myöhemmin taulumaalari vieläkin 8 Maratonin juoksija kovaakin mentiin...ok


      • Anonyymi
        hoksinkitehtäviä kirjoitti:

        Sassali piti niistä, jotka pitivät matematiikasta. Mutta hyväksyi täysin vain ne, jotka pitkän matikan lisäksi lukivat kemiaa ja fysiikkaa. Voi miten hän katseli minua pettyneesti, kun en ottanut fysiikkaa lukiossa, ja vain lyhyen kemian. Harmi se olikin, koska olisin varmaan ollut fysiikassa ihan hyvä, pitänyt siitä ja hyötynyt siitä myöhemmin elämässä. Mutta olin laiska. Laskin minimimäärän tunteja ja suunnittelin ottavani iisisti koko lukion. Osoittautuikin sitten, että olin huolimattomalla ynnäämiselläni laskenut tunnit väärin ja jouduin rehtori Pirilän puhutteluun ja valitsemaan äkkiä vielä yhden aineen. Olikohan se sitten psykologia. Ihme opettaja, psykologiassa, luki suoraan kirjasta. Hän välähtää hämärästi mielessäni, kun kuulen sanan ekperimentalismi.

        Muistan tään Sassalin pariskunta Ellen muista väärin...


    • laastarikorva

      en tiijä mutta todella mukava oli Heli Peura englannin opena meillä .tykkäsin todella.
      hilu eli Hilkka opetti käsitöitä.Siikkis ruatsi.
      Kaarina taisi olla kötsässä opena.Balkin Jorma musiikissa.ei ollu vaikeita ne tunnit. entäs Ami ! pojjaat taes kuatoo sen aoton tms.en muista enää. joku taisi olla pihkassakin hissan maikkaan( joku naisope) savolainen oli sukunimi...
      voi niitä aikoja.

      • herodotos

        Meillä oli hissan maikkana Sassalin Aira. Hyvä opettaja, mutta puhui ihmisille, jotka eivät tajunneet kiinnostua historiasta. Melua kaiket tunnit. Sääli. Hän oli pidetty ja mukava ihminen.


    • ohjeet hakusessa

      Meillä oli tosi mukava biologian opettaja, jota kutsuimme jostain syystä Buldogiksi. Oli asunut Afrikassa ja oli jotenkin eksoottinen. Viehättävän herkkä hymy.

      Aune Kulmakko; pelätty ja inhottu, mutta että reiluko? No, joka noin väittää, haluaa kai olla reilu hänellekin. Hän valitsi joka ryhmästä jonkun, jota kiusasi jatkuvasti. Tuskin nykynuoret sellaista suvaitsisivat. Silloin oltiin ujompia ja kärsittiin nahoissamme ja pilkattiin pilakuvin ja lentävin lausein takanapäin. Ne syylät! Ja se lantionmitta - hyvin hän vaan meitä pompitti. Muistan, miten hänen tunnillaan ensimmäisen kerran koin jonkinlaisen meditaation, hyvän olon, kun lepäsimme jumpan jälkeen koko poruka voimistelusalin lattialla ja hän luki musiikin kanssa rentouttavaa skriptiä. Voin sanoa, että se oli ainut kaunis muistoni Kulmakon liikuntatunneista. No, ei hänkään pitänyt meistä.

      Anja Kuosmanen oli varsinainen narsistinen primadonna äidinkielen opettaja. Innostava omalla tavallaan, mutta nautti murruikäisten kiusaamisesta. Antoi lukiossa aluksi useimmille vitosen, josta sitten nosti loppua kohti, jos nosti. Hän olisi ollut upea suomen opettaja, jos olisi oppinut hiukan empatiaa. Tai paljon.

      Tumma pitkä vanhempi Helvi Kontro opetti saksaa ja kai sitä ruotsiakin, jonka joku mainitsi. Erikoislaatuinen ihminen, kunnioitusta herättävä, mutta ei saanut minua oppimaan saksaa kuin muutaman sanan. Käytimme onnetonta oppikirjaakin. Miten se olikin sellaista tervanjuontia? Englanti taas oli ihanaa alusta asti. Minulla olikin se pikku Lötjönen kymmenen vuotta, mistä olin kiitollinen. Sitä en ymmärrä vieläkään, miten hän sai meidät aina niin hiljaisiksi. Hänen luontaista auktoriteettiaan ei olisi arvannut hänen somasta pulleasta ulkomuodostaan.

      Oli se yksi elämän upempia hetkiä, kun pääsi Sonkajärven lukiosta vapaaksi. Tuntui, että taivas repeäisi onnesta. Elämä osoittautuikin tee-se-itse -ohjelmaksi, ja unohdin pyytää ohjeet. Räts!

      • koulumuistoja

        Biologiaa opetti myös Pinkki, mikä oli lyhennys pingviinistä. Oikeaa nimeään en muistakaan.

        Kylläpä heräsi muistoja näistäkin nimistä tässä ketjussa. Laajennetaanko vielä 70-luvulle? Minun ihan ensimmäinen opettajani oli Tuulikki Hänninen.


      • väristyksiäjoo

        Kulmakko ja Kuosmanen - psykopaatteja molemmat tai ainakin Kuosmanen.

        Kananen opetti matematiikkaa lukiossa ja totta kai, niin huonosti, että ei nykyään pääsisi edes päiväkotiin töihin. Törmälän Päivi auheutti erottisia fantasioita nuoressa miehessä;)

        Virkki piti tytöistä, muttei pojista...


      • okikohantuo
        koulumuistoja kirjoitti:

        Biologiaa opetti myös Pinkki, mikä oli lyhennys pingviinistä. Oikeaa nimeään en muistakaan.

        Kylläpä heräsi muistoja näistäkin nimistä tässä ketjussa. Laajennetaanko vielä 70-luvulle? Minun ihan ensimmäinen opettajani oli Tuulikki Hänninen.

        Pinkki tais olla nimeltään Eero Antikainen. Tohtorismiehiä...


      • dfsdfghsfjh
        väristyksiäjoo kirjoitti:

        Kulmakko ja Kuosmanen - psykopaatteja molemmat tai ainakin Kuosmanen.

        Kananen opetti matematiikkaa lukiossa ja totta kai, niin huonosti, että ei nykyään pääsisi edes päiväkotiin töihin. Törmälän Päivi auheutti erottisia fantasioita nuoressa miehessä;)

        Virkki piti tytöistä, muttei pojista...

        Kananenkohan se minunkin matikanopettajani oli, en muista enää. Hyvä opettaja hän oli, mutta ei saanut minua innostumaan. Vaikka en ole tyhmä, melkein reputin matematiikasta. Keski-ikäinen tukeva lyhyttukkainen nainen, joka piti harmahtavia, vihertäviä, ruskehtavia vaatteita, muistaakseni. Ei koskaan kiusannut ketään. Paitsi kerran vahingossa. Hänellä oli tapana laittaa pulpettijonoja pitkin kunkin vuorollaan taululle esittämään kotitehtävät. Kerran hän kysyi minulta: "Oletko tehnyt?" Minulla meni sormi suuhun, kun pohdin, tarkoittiko hän, että oliko vuoro jäänyt edellisellä kerralla minuun, vai että olinko tehnyt kotitehtävän ja valmis menemään taululle, vai jotain muuta. Ennen kuin ehdin ujona ja hiljaisena valmistella vastauksen, hän siirtyi seuraavaan, ja jotkut luokkalaiset (en kutsuisi heitä luokkatovereiksi, koska tovereita he eivät olleet) katsoivat minua kuin idioottia.


      • perseestäseoli

        "Miinaharava" Kananen oli perseestä. Jos joku alkoi skartata ja saada kokeista parempia numeroita kuin aikaisemmin, tämä neropattiakka kyseli, onko koenumeroitaan parantanut lunttaaja;/


    • Joitakin muistin

      Nyrkkelymestari Anssi Aro, puukäsityöt. metallistyöt kaljupäinen kansteri pieni mies, sininen petro saappi, en saa nimee millään. Vaimo oli opinto-ohjaaja. Varareksi Mikkolan Hanski. Heli Peura ja Siika-Ahon nainen, ei tule nimi kielet. Anna Pylväs,- tololoppa, mat.fys/kem., Hyvärinen, ex -kapiainen liikunta. Late Kervinen uskonta, historia, maa-ja metsätalous, Vidgren Liisa? biolologia, vaalea rillipäinen nainen, aika nuori, englanti. Törmälän Päivi musiikki. Antti tietysti reksinä. Pirilän Liisa kuvis. Sassalin Make, ja opettaja pariskunta Seppälät. Pinkki biologia.

    • Muisti palailee pät.

      Metallimies oli Erkki Vattulainen. Äidinkieli Kohonen, nainen, etunimi ei tule mieleen. Se pieni vaalea rillipäinen engl/ruotsin ope nainen oli muistaakseni Pietikäinen?

      • äm v.ttulainen

        Ja Marjatta Vattulainen oli vähän aikaa opona. En tykännyt. Liian utelias, ja osoitti ennakkoluulonsa ja suosikkinsa suorasukaisesti. Opetti yhden vuoden meille liikuntaakin, sijaisena taisi olla, ja teki meille 'salakokeen', joka tarkoitti sitä, että yhtenä päivänä hän päätti pitää silmallä jokaista ja antaa arvosanan sen yhden päivän yhden tunnin aktiivisuuden perusteella. Ja kertoi meille sen itse päivän lopussa, aivan kuin se olisi ollut ihan okei.

        Nyt taitaa mennä jo ala-asteen puolelle, mutta haluaisin mainita mukavan Huttusen Kalevin, joka napautteli oppilaita viivottimella tai kynällä päähän ohi kulkiessaan pulpettien välissä; tämä oli hänellä säännöllinen tapa, eikä siitä valitettu, vaan pidettiin sen omalaatuisuudesta.

        Juhani Saarisen aikaan löysin kirjallisen kieleni. Oliko se sitten hänen ansiotaan - saattoi ollakin. Siihen asti ainekirjoitus oli tervanjuontia, mutta sitten yhtenä päivänä Lyyti alkoi kirjoittaa, eikä se kirjallinen anti sen jälkeen ole tyrehtynyt. Laadusta en puhu, vaan määrästä. Niin, että kiitosta vaan, Saarinen, jos minusta tulee isona kirjailija. Aika iso olen jo nyt, eli saapa nähdä.

        Toivottavasti opettajat, tai nyt varmaan jo entiset opettajat, eivät pahastu arvostelusta. Ei meillä ainakaan todella pahoja tyyppejä koskaan ollut. Joidenkin kanssa tuli toimeen paremmin kuin toisten, ja joku piti yhdestä, toinen toisesta.


    • senajannuori

      Tätä ketjua oli muistoja herättävää lukea.

    • parri45

      Kaarina Huttunen opetti ala asteen puolella kotitaloutta. Riisitautiseksi kutsuttiin :) Muistan ikäni kun tehtiin köksän tunnilla simaa ja laitettiin kaverin kanssa reilusti hiivaa ja sokeria. Seuraavalla köksän tunnilla vk.n päästä oli tarkoitus simaa juoda mutta kaarina kaatoi siman viemäriin kun maistoi simaa! vissiin oli käynnyt vähän liikaa :D kotitalous taisi olla keväällä 6

    • tainuhhukki

      Lea Vidgren, tukehtumis kuolema,joskus 2000 luvun toisella puoliskolla

      • ohhohohhoh

        Elinan äitikö, biologian opettaja? Mikäs hänet tukehdutti?


      • dsafdagadf

        Oliko Lea Vidgren se viehättävä Etelä-Afrikassa asunut nainen? Ei yhtään tunnu nimi tutulta. Pahoittelen kuolemaansa. Hän oli liian hyvä Sonkajärvelle.

        Meillä oli yhden vuoden joku biologian opettaja, jota kutsuimme buldogiksi. Hänenkään nimeään en muista. Hänestä pidettiin. Pidetyille opettajille annettiin lempinimiä.


      • tainuhhukki
        dsafdagadf kirjoitti:

        Oliko Lea Vidgren se viehättävä Etelä-Afrikassa asunut nainen? Ei yhtään tunnu nimi tutulta. Pahoittelen kuolemaansa. Hän oli liian hyvä Sonkajärvelle.

        Meillä oli yhden vuoden joku biologian opettaja, jota kutsuimme buldogiksi. Hänenkään nimeään en muista. Hänestä pidettiin. Pidetyille opettajille annettiin lempinimiä.

        Africassa muttei Etelä-Africassa,taisi maat olla hivenen keskemmällä


    • tainuhhukki

      Elinan ja Helin äiti. Jos en väärin muista niin ruoka oli tukehtumisen syynä

    • Muistoja

      Muistan yläasteelta Kasan Pirkon,mini mekossa,kuolattiin pojan nasikat.Molemmat Kerviset Lassen ja Raijan muistan.Aron Anssin, Erkki ja Marjatta Vattulaisen.Sillanpään Ritvan ja olihan niitä.

      • pirkkokasa

        Kasaa kutsuttiin minun aikana Läjäksi, eikä ollut kyllä kuolattavassa kunnossa enää ollenkaan..Lassi oli hauska...historiaa opetti...ei muistanut sitä, että Kekkonen valitutti itsensä poikkeuslailla pressaksi ja meni sekaisin laskuissa kun Suomen presidenttejä ensimmäisestä viimeiseen yritti luetella ja vuosilukuja muistella...Aro oli kommunisti muistaakseni eikä niitä 80-luvulla enää hyvällä katseltu...Vattulaiset olivat ok, toinen oli OPO, karvakorva opetti puu/metallitöitä...liekö hengissä enää kukaan näistä?


      • muistelempa
        pirkkokasa kirjoitti:

        Kasaa kutsuttiin minun aikana Läjäksi, eikä ollut kyllä kuolattavassa kunnossa enää ollenkaan..Lassi oli hauska...historiaa opetti...ei muistanut sitä, että Kekkonen valitutti itsensä poikkeuslailla pressaksi ja meni sekaisin laskuissa kun Suomen presidenttejä ensimmäisestä viimeiseen yritti luetella ja vuosilukuja muistella...Aro oli kommunisti muistaakseni eikä niitä 80-luvulla enää hyvällä katseltu...Vattulaiset olivat ok, toinen oli OPO, karvakorva opetti puu/metallitöitä...liekö hengissä enää kukaan näistä?

        Vattulaiset kuolleet,Aron Anssi myös,Sillanpään Ritva kuollut,Kervisen Raija kuollut,Pirilät hengissä,A.Inkinen kuollut,Balk Jorma myös,V.Suutarinen ei elä,Kervisen Lassi on virkeä,Saariset elävät samoin Vinbergit,Helvi kontro kuoli jo 30v.sitten,Hannu Mikkola kuollut,Seppäset jäi muutama vuosi sitten eläkkeelle...


      • vainiinovat
        muistelempa kirjoitti:

        Vattulaiset kuolleet,Aron Anssi myös,Sillanpään Ritva kuollut,Kervisen Raija kuollut,Pirilät hengissä,A.Inkinen kuollut,Balk Jorma myös,V.Suutarinen ei elä,Kervisen Lassi on virkeä,Saariset elävät samoin Vinbergit,Helvi kontro kuoli jo 30v.sitten,Hannu Mikkola kuollut,Seppäset jäi muutama vuosi sitten eläkkeelle...

        Inkinen on siis kuollut, oli aika natsi rehtoriksi...


      • muistelempa
        vainiinovat kirjoitti:

        Inkinen on siis kuollut, oli aika natsi rehtoriksi...

        Niin oli,varsinkin meille "syrjäkylien oppilaille"


      • jookyllävaan
        muistelempa kirjoitti:

        Niin oli,varsinkin meille "syrjäkylien oppilaille"

        Niin, onneksi Sonkajärven Rutakko ei ole mikään syrjäkylä, haha!


    • Rutakonkulkija

      Juu,Kulmakko oli liikan ope,ja todella hänellä oli suosikit..jos piti päästä vähän aikasemmin liikkatunnilta suihkuun kun oli menkat,hän tiirasi alaspäin onkohan siel side vai ei.Muistan sen katseen ikuisesti.Hänel suosikit jotka hyviä liikassa.Muut yhdentekeviä..Huonot muistot hänestä.Kervisen late oli hiukan liian kiinnostunu pikku tytöistä,senkin koin omakohtaisesti kerran ala-asteella.Vimberin kalevi oli ihana ope,hänestä vain hyviä muistoja.

    • Pirrikota

      Pirilät ? Oliko rehtori ja rouva kuvaamataidon ope?

      • muistelempa

        Oli rehtori ja kuv.ope. Ovat virkeitä edelleen...


      • Vedeolihauskamies

        Eivät enää ilmeisesti ole, koska Raimon kuolinilmoitus oli ollut lehdessä.


    • Muistojenlehdet

      Niin katoaa vanha Rutakko ja sen merkittävät opet ja vaikuttajat. Elämän kiertokulku jatkuu ja meistä harva tulee ajatelleeksi, mitä jälkeemme jätämme. Onko se ollut siunauksellista vai enempi tuhoavaa vaikutusta toisen elämään. Näitä lukiessa tuli muistot mieleen omien nuorten päiväkoti- ja kouluajoilta. Toivon, että siellä ei enää kohdella vanhempien sukunimen tai aseman mukaan, vaan ammatillisuus näkyisi tasapuolisena suhtautumistapana. Joitakin asioita ei voi unohtaa, anteeksi voi antaa nurkkakuntaisuuden perusteella.

    • Koululainen80

      Kervisen Lassi oli luokanvalvojana yläasteella, ei pahemmin puuttunut poissaoloihin joita kertyi runsaasti, kulmakkoa en hyvällä muistele, Pikkaraisen Tarja, Lipposen Eija ja Päivi seka Koposen Arja oli nättejä tyttöjä joita katseltiin

      • mitenvoisitkaan

        Vaikea kuvitella että kukaan muistelisi Kylmäkköä hyvällä.


    • Möntsy

      Mönan muistan

    • kukahänoli

      90 luvulla eräällä tytöllä oli väärennetyt henkkarit. Kuka muistaa?

      • Anonyymi

        Kiusaaminen ja lakien rikkominen oli jo silloin hevostelua. Ainut sarjassaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaaminen ja lakien rikkominen oli jo silloin hevostelua. Ainut sarjassaan.

        Nyt voes harrastoo hevospooloo. Oes helepompi korkeemmalta tyrkkiä toesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt voes harrastoo hevospooloo. Oes helepompi korkeemmalta tyrkkiä toesta.

        Hyvät "kyyvit" tänään kuorma-autossa. Verotonkin. Näin se kunta elpyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvät "kyyvit" tänään kuorma-autossa. Verotonkin. Näin se kunta elpyy.

        Taesse ollakkii siinä lastoojassa. Kuitennii veroton. Ootellan vuan pimmeetä syksyn ja talaven urakoeta.


    • Tena

      Keppi-Kyösti oli kans .Se löi lujasti jos et tunnilla ollu kunnolla.

      • Anonyymi

        Joo löi.. ja piirustaulun mittatikulla löi kovaa pulpettiin.
        Oliko hän Kyösti Komulainen?
        Hän poika soitti bändissä?


    • Anonyymi

      Ala-ja keski asteella rikkaitten lapset hakkasi köyhien lapsia, eikä opettajat
      Puuttuneet asiaan vaikka tiesivät.
      Jopa repivät vaatteet päältä.
      Opettajat mobbasivat syrjäkylän lapsia, ja niiden jolla isä oli "vaan" kirvesmies.
      Ylä-asteella oli Inkinen huutamassa kaikesta. Uhkaili ohimennen pudottaa arvosanat.
      Kulmakko ryntäsi tyttöjen vessaan ja heitti kaikki ulos, kun kukaan ei tunnustannu kuka poltti
      Tupakkaa....
      Pirilät olivat aitoja kilttejä ihmisiä.
      Kalevi Vinberg oli kiltti myös.
      Ei ole ikävä sonkajärvelle. Siellä suosittiin rikkaita ja niitten lapsia.

      • Anonyymi

        Ihan tiedoksi: Sonkajärven kunnassa ei ollut rikkaita perheitä ainuttakaan 1970-80-luvuilla.

        Tuskin on nykyäänkään...


      • Anonyymi

        Pitää paikkansa, erityisen huonot muistot jäi väinö suutarisesta


    • Anonyymi

      En minä vaan huomannut että syrjäkyläläisiä olisi syrjitty sen kummemmin.Me vaan tultiin niistä pienistä kyläkouluista joissa opettajat pitivät kuin omina lapsinaan.Ehkä se ei enää kirkonkylällä ollut tarpeen muuten kaikista olis kasvanut ihan pullan syöjiä.

      • Anonyymi

        Olipa ihana lukea tätä keskustelua! Tuli paljon muistoja mieleen. Pikkuakka paineli bemarillaan, Nalle käveli ontuen mutta oli tajuton auktoriteetti, Pinkki-Pingviini, liikunnanope Aija ja Aijasbaija. Viinikainen oli aina suloinen ja sydän kultainen, mutta hieman siinä rajoilla miten opettaja saa lasten kanssa kaveerata.
        Pirilät oli aina yhtä ihanat. Uusi ruotsinope tuli taloon lukiossa ja oli reipas ja uudisti opetustyyliä. En muista nimeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa ihana lukea tätä keskustelua! Tuli paljon muistoja mieleen. Pikkuakka paineli bemarillaan, Nalle käveli ontuen mutta oli tajuton auktoriteetti, Pinkki-Pingviini, liikunnanope Aija ja Aijasbaija. Viinikainen oli aina suloinen ja sydän kultainen, mutta hieman siinä rajoilla miten opettaja saa lasten kanssa kaveerata.
        Pirilät oli aina yhtä ihanat. Uusi ruotsinope tuli taloon lukiossa ja oli reipas ja uudisti opetustyyliä. En muista nimeä.

        Milloinhan se hirmu Aune Kulmakko vaihtui Aijaan? Tuulikki Virkki tuli opettamaan ruotsia syksyllä -76. Pirilän kanssa naimisiin mennyt Liisa ei ollut mieleeni. Piirtäminen oli minulla verissä ja inhosin sitä, että hän tuli tuhertelemaan minun piirroksiani ja sitten vielä nosti niitä seinälle; meillä oli aivan erilaiset tyylit. Kumma, miten joillakin on auktoriteettia, vaikkei päälle päin arvaisi. Raili Huttusen tunneilla ei älämöity. Tuulikki Virkkikin sai lapset aisoihin. Kulmakkokin sai, mutta agressiolla ja ilkeydellä, ei luontaisella auktoriteetilla. Sitten taas oli Sassalit, mukavia opettajia, mutta joutuivat opettamaan taustamelussa niille harvoille, joita opetus kiinnosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloinhan se hirmu Aune Kulmakko vaihtui Aijaan? Tuulikki Virkki tuli opettamaan ruotsia syksyllä -76. Pirilän kanssa naimisiin mennyt Liisa ei ollut mieleeni. Piirtäminen oli minulla verissä ja inhosin sitä, että hän tuli tuhertelemaan minun piirroksiani ja sitten vielä nosti niitä seinälle; meillä oli aivan erilaiset tyylit. Kumma, miten joillakin on auktoriteettia, vaikkei päälle päin arvaisi. Raili Huttusen tunneilla ei älämöity. Tuulikki Virkkikin sai lapset aisoihin. Kulmakkokin sai, mutta agressiolla ja ilkeydellä, ei luontaisella auktoriteetilla. Sitten taas oli Sassalit, mukavia opettajia, mutta joutuivat opettamaan taustamelussa niille harvoille, joita opetus kiinnosti.

        Virkki tykkäsi tytöistä, ei pojista.

        Siirsi heti ensimmäisellä tunnilla pojat etupenkkiin, että nämä "oppisivat paremmin".

        Eihän nyt pojat vaan voineet osata kieliä yhtä hyvin , kun tytöt - tämä siis oli ennakkoasenne.

        Näillä keinoin sitä saa sen naisvihan nopeasti iskostettua nuoriin miehiin.


    • Anonyymi

      Kulmakko oli kauhee opettaja.
      Kohosesta tykkäsin. Mikkolalla oli luontaista auktoriteettia.
      Oli joku nainen yhteiskuntaopin opena. En muista mimeä. Oli innostava ope.
      Opo ei ollu tehtäviensä tasolla.
      Hilu antoi aiheen inhota käsitöitä. Niissä tunneissa ei ollu mitään tolkkua.
      Mönä...

    • Anonyymi

      Avp. KULMAKKO TOSTA MIELEEN EIPÄ JUURI MUITA!

      • Anonyymi

        Veikö kartionmuotoinen Kulmakko sinultakin liikkumisen ilon? Hän olisi ollut paremmin elementissään vankilassa. Siis siellä kaltereiden toisella puolen.


    • Anonyymi

      Oliko Raili Lötjönen? Miehensä oli Kalevi Huttunen. Sitä,että tuliko Railin nimitys "Löde" tuosta sukunimestään.. oli siinä kyllä niin niin löde...

      • Anonyymi

        ei ollut Lötjönen vaan Kuosmanen omaa sukuaa.


    • Anonyymi

      Itsellä hyvät muistot kaikista opettajista. Mukavia aikoja. Kävin Ylä-asteen 90-luvulla.

    • Anonyymi

      Järvenpää opetti enkkua joskus kysyttiin että Ootko Järvenpään kylältä samoin kuvisope ensin närästi (Närä om suk) sitten alkoi piristää (Pirilä) mukavia aikoja.

    • Anonyymi

      Onpa jännä lukea ketjua. Kirjoitin yo Sonkajärveltä 74. Kulmakko oli opettajana ja Kuosmasen Anja. Kulmakko oli kauhea psykopaatti ja Anja oli aika ok mutta hyvin erikoinen ihminen positiivisella tavalla, about. Hänelle oli 2 venäjän vinttikoiraa.

      • Anonyymi

        Kuosmanen oli 80 - luvulle tultaessa jo täysin Kulmakon tasoinen psyko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuosmanen oli 80 - luvulle tultaessa jo täysin Kulmakon tasoinen psyko.

        Kuosmanen antoi hyvin herkästi vitosia lukion alussa, sitten nosti numeroita kunkin ansaitsemalle tasolle. Jos et ollut puhelias, hän pilkkasi sinua ilmeillään ja eleillään ja antoi huonoja arvosanoja. Minä ihailin häntä siihen asti, kunnes hän alkoi ivata ujouttani. Sain kyllä sitten kuitenkin ainoan älläni juuri aidinkielestä. Ähä kutti, kaima.


      • Anonyymi

        Kuosmanen varsinkin, vieläkin näen painajasia...


    • Oliko Sonkajärvellä opettajana tai rehtorina Mikkola niminen mies? Yritän etsiä hänen tyttärensä Paulan yhteystietoja luokkatapaamista varten.

      • Anonyymi

        Hannu Mikkola oli opettajana ja taisipa olla rehtorikin myöhemmin


    • Anonyymi

      Aenakii muistan taonon-

    • Anonyymi

      Niin pikkuakkaa sanottiin myös ajokoiraksi..Inkinen ei paha mies ollut, ainakaan jälkeenpäin. Aron tunnilla sai nyrkkeilläkin.. Petro saappimes vattulainen taisi olla ennätysmies rauhallisuudessa? John Deeren vaimo Heli taas ei kummoinen opettaja magnetofoneineen ollut. Kaija Siika- Aho saattoi joskus itkeä tirauttaakkin. Nalle ja Mooli, no Nalle ainakin osasi opettaakkin. Ei minulla ainakaan huonoja muistoja ole...kaikki taaplasi tavallaan . Maailma on kauemmas vienyt, mutta kerran vuodessa kylän läpi ajellessa....hymy kyllä on herkässä.

      • Anonyymi

        "Pikkuakka"?


    • Anonyymi

      Pääsin yläasteelta 1968 ja muistan joitakin opettajia ja oppilaita niiltä vuosilta 1967 ja 1968. Olin A luokalla ja muistaakseni Antti Härkönen oli luokanvaljojana jos muistan oikein. Kervisen Lasse oli uskonnon opettaja. Koho opetti käsitöitä jos oikein muistan. Anja sukunimeä en muista oli kotitalousopettaja ym. Mustonen, Vattulainen. Kertokaa muistoja jos olitte kyseisillä luokilla -67, -68. Lämmöllä muistan aikaa jolloin olin vielä nuori tyttö.

    • Anonyymi

      Kuulin että Sassalin Markku olis siirtynyt ajasta ikuisuuteen surullinen juttu

      • Anonyymi

        Tais olla viimeinen elossa ollut minua aikoinaan opettanut


      • Anonyymi

        Surunvalittelut perheelle. Markku Sassali oli hieno opettaja ja hauska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tais olla viimeinen elossa ollut minua aikoinaan opettanut

        Törmälän Päivi saattaa olla elossa tai Pirilän rouva.


    • Anonyymi

      Ahteri Masa.

    • Anonyymi

      entäs Kalevi Vinberg..Ihana äikän ope! Rauhallinen ja maltillinen..Todella HYVÄ opettaja.Sai minut pitämään lukemisesta.

    • Anonyymi

      Muistan myös Rytkösen Kaisan. Oli aika lailla äärivasemmistolainen ja kanssaan oli kiva kiistellä aikansa. Pieni ja pyöreä nainen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe